صفحه 1:
ارزیابی کارایی پژوهشی
دانشگاههای چین . |0 01
Chinese ۳
رز
Yongmei Hu
Wenyan Liang
Yipeng Tang
صفحه 2:
"پروژه ۲۱۱"
"پروژه ۲۱۱" یک ابتکار مهم در آموزش عالی چین بود که نقشی اساسی در تغییر چشم انداز
آموزش عالی چین ایفاء و پایه و اساس پیگیری مداوم آن برای تعالی دانشگاهی و رقابت بین
المللی را ایجاد کرد.
* هدف اصلی: توسعه تقریباً ۱۰۰ دانشگاه برای قرن بیست و یکم بود؛
* در نوامبر ۱۹۹۵ به منظور ارتقای استانداردها و توانمندیهای پژوهشی دانشگاههای جامع
سراسر کشور راه اندازی شد.
صفحه 3:
"پروژه ۱+
اهداف پروژه:
افزايش ظرفیت تحقیقاتی: پروژه ۲۱۱ بودجه و منابع قابل توجهی را در اختیار دانشسگاههای شرکت
کننده قرار داد و آنها را قادر ساخت تا امکانات تحقیقاتی خود را رتقا دهند. دانشگاهیان برتر را جذب
کنند و در پروژه های تحقیقاتی پیشرفته سرمایه گذاری کنند.
پرورش استعدادهای آینده: اين ابتکار با هدف پرورش متخصصان سطح بالا در رشتههای کلیدی که
برای توسعه اجتماعی و اقتصادی چین حیاتی هستند. انجام شد. فارغ التحصیلان ۲۱۱ دانشگاه برای
مشارکت در بخش های مختلف. از جمله علم» فناوری و دولت. مجهز در نظر گرفته شدند.
تقوبت رقابت بین المللی: با ارنقای کیفیت تحقیق و آموزش در اين دانشگاههاء اين يروزه اميدوار بود
که جایگاه کلی دانشگاهی چین را تقویت کند و رقابت پذیری آن را در چشم انداز جهانی افزایش دهد.
صفحه 4:
"پروژه ۱+
دانشگاههای شرکت کننده:
در مجموع ۱۱۵ دانشگاه و کالج برای پروژه ۲۱۱ انتخاب شدند که طیف وسیعی از رش
موقعیتهای جغرافیایی را پوشش دادن د. برخی از موسسات مشسهور درگیر دانشگاه پکن؛ دانشگاه
تسینگهواء دانشگاه فودان و دانشگاه شیان جیائوتنگ هستند.
وضعیت فعلی:
پروژه ۲۱۱ به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و با طرح دانشگاه درجه یک دوبل
Double First-Class University Plan) جایگزین شد. این ابتکار جدیدتر بر دستاوردهای ۲۱۱ بنا شده و بر
پرورش بیشتر گروهی از دانشگاهها برای دستیابی به جایگاهی در سطح جهانی در رشتههای خاص تمرکز
دارد.
صفحه 5:
"پروژه ۱+
میراث:
پروژه ۲۱۱ تأثیری ماندگار بر چشم انداز آموزش عالی چین گذا
قابلیتهای تحقیقاتی بهبود یافته: تعداد ۲۱۱ دانشگاه بهعنوان مراکز تحقیقاتی برجسته ظاهر
شدهاند و در حال حاضر تحقیقات تاثیررگذاری در زمینههای مختلف انجام میدهند.
بهبود کیفیت تحصیلی: این
با استعداد شد که در کیفیت آموزش به طور کلی افزايش یافت.
افزايش شهرت جهانی: چندین دانشگاه ۲۱۱ در رتبهبنسدیهای بینالمللی رتبههای بالایی را کسب
کردهاند که پیشرفت چین در آموزش عالی و جذب دانشجویان و دانشمندان بینالمللی را نشان میدهد.
است:
وژه منجر به بهبود استانداردهای تدریس, ارتقاء امکانات و جذب اساتید
صفحه 6:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
اهدف پژوهش:
* تجزبه و تحلیل جامع وضعیت تولید تحقیقات و روند دانشگاههایی است که توسط "پروژه ۲۱۱" در
چین تامین مالی شدهانده
ارائه بینشی در مورد کارایی و بهرهوری تحقیقات در این دانشگاهها. ببه ویژه با تمرکز بسر جنبههای
ورودیها و خروجیها؛
ارائه مرجع ارزشمند برای اصلاح مدیریت پژوهشی آموزش عالی در آینده؛
پرداختن به سوالات مهم در مورد رابطه بین هزینههای عمومی در تحقیق و توسعه (8۵۲)
دانشگاهها و کارایی تحقیقاتی آنها و همچنین شناسایی هرگونه اتلاف بالقوه منابع عمومی؛
ارزیابی تأثیر "پروژه ۲۱۱" بر توسعه آموزش عالی چین و نقش آن در ارتقای کارایی و بهرهوری
تحقیقات دانشگاه های ذینفع پروژه؛
ارائه منطقی برای دولت برای ایجاد یک سیستم مدیریت عملکرد برای پروژههای تحقیقاتی و ارائه
پیشنهاداتی برای دانشگاهها برای بهبود بهرهوری پژوهشی.
صفحه 7:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
سوالهای پژوهش:
در طی سالهای ۰۲۰۱۰-۲۰۰۶ وضعیت ورودی پژوهش در 5211لا چگونه است؟
در طول ۰۲۰۱۰-۲۰۰۶ وضعیت خروجی پژوهش در 15211 چگونه است؟
در طول ۲۰۱۰-۲۰۰۶ آیا ورودی-خروجی پژوهش در 5211لا کارآمد است يا خیر؟
* در بین 115211 آيا تفاوت كارايى تحقيق بين 9855 وولا ۱۵۳985 وجود دارد؟
آیا بین 5211 واقع در مناطق مختلف تفاوت کارایی پژوهش وجود دارد؟
عوامل کلیدی موثر بر کارایی پژوهش در 5211لا چیست؟
در طول ۰۲۰۱۰-۲۰۰۶ چگونه بهرهوری پژوهش 5211 تغییر میکند؟
پروژه 985 که رسماً به عنوان «پروژه تأسیس دانشگاههای در کلاس جهانی» شناخته میشود. ابتکار مهمی بود که توسط دولت چین در
سال 1998 راهاندازی شد. مشابه پروژه 211 که قبل از آن انجام شد, هدف اصلی آن ارتقای استانداردهای تحقیقاتی و دانشگاهی بود.
صفحه 8:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
بررسی ادبیات پژوهش:
مطالعات موجود در مورد کارایی تحقیقات دانشگاه را بررسی شد تا نیاز به یک سیستم شاخص مناسب و قابل اجرا
برجسته شود.
فرضیههای پژوهش:
فرضیه اول؛ همگنی و استقلال فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها: فرضیه همگنی نشان میدهد که فعالیتهای
پژوهشی در دانشگاهها دارای ساختارهای مشابه (یا همان نوع شاخصهای ورودی و خروجی مشابه) هستند و هدف یا
مأموریت یکسان يا مشابهی دارند.
فرضیه دوم؛ کارایی و بهرهوری پژوهش در بین دانشگاهها متفاوت است: کارایی و بهرهوری پژوهش در بین
دانشگاهها به دلیل تفاوتهای اقتصادی و آموزشی و نیز ویژگیها و انواع مختلف دانشگاهها (جامع؛ فنى و...) متفاوت
فرضیه سوم؛ کارایی و بهرهوری پژوهش در بین رشتههای مختلف دانشگاه متفاوت است: کارایی و بهرهوری
پژوهش نیز در میان رشتههای مختلف در دانشگاهها, بهویژه بین موضوعات ]۳/۸3۷ و 1155 متفاوت است
سه فرضیه ذکر شده» پیش شر ط هاى اعمال ۲0۲ برای آرژیاین کارانی پزوخشی دآنشگاهها هسند.
صفحه 9:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
روششناسی پژوهش:
* به طور كلى» روش بكار گرفته شده در این مطالعه چند وجهی بود و از رویکردهای کمی و تحلیلی مختلف (آمیخته)
برای ارزیابی جامع کارایی و بهرهوری پژوهش در دانشگاههای چینی که توسط «پروژه ۲۱۱» تأمین مالی میشوند.
استفاده شد.
* دادهها از "سالنامه آماری چین در مورد علوم و فناوری دانشگاه ". "سالنامه آماری چین در علوم اجتماعی دانشسگاه
ها "پایگاه استنادی علوم چین (05)0:10))". فهرست استنادى علوم اجتماعى جين (2055)11). و وب سایت
ا٩ا جمع آوری شد.
* بخش کیفی. تحلیل ادبیات بود؛ شامل بررسی مطالعات اخیر در مورد بهرهوری تحقیقات دانشگاهی برای
شفافسازی مفاهیم اصلی. ساخت یک چارچوب نظری, تفسیر ویژگیهای مختلف اندازهگیری کارایی و بهرهوری و
انتخاب اندازهگیریهای مناسب برای تحقیق.
ت sige Gals else Guy» cle Tobit Model) بر کارایی پژوهشی دانشگاهها استفاده شد.
1113011 1/13 زيى ايزار كمى است كه در اقتصاد و تجزيه و تحليل ger 8
خاص و مقايسه تفاوتهائ بين دانشكاهى بر اساس مكان و سطح استفاده شد.
د) برای نشان دادن تفییرات پویای بهسرهوری در رشتههای
صفحه 10:
ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
* این مطالعه بر ایجاد یک سیستم شاخص برای ارزیابی کارایی و بهرهوری تحقیقات آموزش عالی
ن» با در نظر گرفتن ورودیهایی مانند سرمایه مالی. سرمایه انسانی و سرمایه واقعی و
خروجیها از جمله دستاوردهای علم و فنساوری و تجاریسازی آنها و اننشارات
دانشگاهی سطح بالا تمرکز داشته است.
* تحلیلهای توصیفی و مقایسهای تغییرات ورودی و خروجی را در رشتهها و مکانهای دانشگاهی
مختلف انجام. و از تحلیل پوششی دادهها (22/0]) برای ارزیابی کارایی پژوهشهای دانشگاهها
استفاده شد.
صفحه 11:
ججح ساسح Psat
مدارک آکادمیک چین و
اطلاعات تحصیلات تکمیلی
(http:/www.cdgdceducni >
تعداد رشتههای کلیدی در سطح
an
مدارک آکادمیک چین و
اطلاعات تحصیلات تکمیلی
(http:/www.cdgdc.edu.cn/ )
تعداد اعضای هیثت علمی برنده
جایزه چونگ کنگ
تعداد صندوق ملی علوم برای
بنیاد علوم طبیعی 0
ee | لشي وان بحست ( با جرا
ww.
i nefr mauen!\
سالنامه آماری چین در علوم sod otse ois 2m .
آموزشی و پژوهشی
فناوری (۲۰۰۶ - ۲۰۱۰)
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و تعداد کارکتان :۳6 با
فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) درجه بالا
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و کمک هزینه تحقیق و توسعه
فناوری (۲۰۰۶ ۰ ۲۰۱۰) (سال جاری)
سرانه کمک هزینه تحقیق و توسعه « کمک oo.
ورودیهای فیزیکی
ورودیهای انسانی
ورودیهای مالی
۱
صفحه 12:
اک ۳۳۳
کتابهای دانشگاهی
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) تعداد تکنگاریها
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) تعداد مقالات 561
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۶ -۲۰۱۰) تعداد مقلات ۴1
مقالات علمی
استناد علوم چینی پایگه داده (60 5) تعداد مقلات 659
تعداد ۱ از مقالات پر استناد در ۱۰ سا =
http://esi webofknowledge.com ری رس 3
۳ ات۳ كذشته (TOPESI y) =
۳
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) تعداد اختراعات دارای مجوز مالكيث معنوى 0
4
5
51 سرانه - تعداد 561 / تعداد كاركنان آموزشى و يزوهشى سراته مقالات 561
توليد سرانه تحقيق
۲50 سرانه - تعداد 650 | تعداد تدریس و کارکنان پژوهشی سرانه مقالات 8 5
مقالات 5 در هر ۱۰ میلیون
56 در هر #6 ٠١ میلیون - تعداد مقالات |5۲ کل کمک هزینه تحقیق و توسعه Cee
کمک هزینه تحقیق و توسعه خروجی تحقیق در واحد
تحقيق مقالات 708851 در هر بودجه
TOPESI در هر # ۱۰ میلیون - تعداد مقالات 108851 !كل كمك هزينه تحقيق و
توسعه. © میلیین بن کدک طزیته تعقیق و لوسعه.
صفحه 13:
ترج سسحت جا ۳7
مدارى آكادميك جين و اطلاعات تحصيلات
Hast تعداد رشتههای کلیدی در سطح ملی ورودىهاى فيزيكى
chttp/www.cdgdc.educn) )
سالنامه آماری چین دانشكاء
Pow ON ۳۰ 3 تعددکرکنن آموزشی و پژوهشی
فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) ورودیهای انسانی | ۱77
۳
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و تعداد كاركنان +781 با 5
فناوری (۲۰۰۶ - ۲۰۱۰) درجه بالا 4
9
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و کمک هزینه تحقیق و توسعه
فناوری (۲۰۰۶ - ۲۰۱۰ (سال جاری)
سرانه کمک هزینه تحقیق و توسعه « کمک ورودیهای مالی
کمک هزینه تحقیق و توسعه سرانه
هزینه تحقیق و توسعه | تعداد کارکنان
(سال جاری)
آموزشی و پژوهشی
صفحه 14:
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶- ۲۰۱۰)
سالنامه چین در علوم اجتماعی دانشگاه (۲۰-۶ -۲۰۱۰)
پایگاه اطلاعاتی 151
http
iesscinjueducn
و توسعه
|55 سرانه « تعداد مقالات 551 /تعداد کار"
تک نگاری ها سرانه « تعداد تک نگاری هااتعداد کارکنان تحقیق و توسعه
و توسعه
551 در هر # ۱۰ میلیون « تعداد مقالات |55 | کمک هزینه ت
تک نگاری ها در هر ۱۰ میلیون ین « تعداد تک نگاری ها| کمک های مالی تحقیق و
توسعه
ا ا ا
تعداد تکنگاریها کتابهای دانشگاهی
تعداد نتایج کاربردی ارسال شده یا گزارش
له گزارش مشاوره
تحقيق و مشاوره
تعداد مقالات 5561
مقالات علمی 9
تعداد مقالات 65561 4
تيد سرت تستيق ل
سرانه تک نگاری ها
5561 در هر ۱۰ میلیو
کمک هزینه تحقیق و توسعه خروجی تحقیق در واحد
بودجه
مونوگراف در هر ۱۰ میلیون ین
کمک هزینه تحقیق و توسعه
صفحه 15:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
بافتههای پژوهش:
.١ ورودیها و خروجیها: تجزیه و تحلیل دقیقی از ورودیها و خروجیهای پژوهشی در دانشگاهها طی دوره ۲۰۰۶-
۰ انجام شد. نتایج نشان داد:
ل سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در این دانشگاهها بهطور قابل توجهی افزایش یافته است و بخش قابل توجهی از بودجه از سوی
دولت مرکزی تامین میشود.
۴ سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در برنامه پنج ساله نهم ۱۰۰۱۹۸ میلیارد یوآن بود که افزایش قابل توجهی را نسبت به برنامه قبلی
نشان میداد. این سرمایه گذاری بر روی رشتهها و برنامههای تحقیقاتی کلیسدی متمرکز بسود که به افزایش کمیت خروجیهای
تحقیقاتی مانند انتشارات در مجلات علمی و مقالات کنفرانسی کمک کرد.
۲ کارایی و بهرهوری پژوهشی: از تحلیل پوششی دادهها ((/2۳]) برای ارزیابی کارایی پژوهشی ۲۱ وا
دانشگاهی در رشتههای (علوم طبیعی. مهندسی و پزشکی) و رشتههای (علوم انسانی و اجتماعی) استفاده شد. نتایج
نشان داد كه تفاوتهايى در كارايى پژوهشی هر بین دانشگاهها وجود:ذارد که برخی از آنها كارآمدتر از بقيه هستند.
استفاده از شاخص1/131117010156 اجازه داد تا تغييرات يويا در بهرهورى را در طول زمان بررسى كنند و عوامل مؤثر
در اين تغييرات شناسايى اشوند.
صفحه 16:
۱ of publruticey oP CCDs سمج سما علدت ججل وز pla axed the teeepesar pha
Category The th five-year |The tenth five-year
plan ای(
ط۱ ۲5هم۴ ٩56 ۲ 13,419 40,593
۱۵
۴۵06۲5 ۱۳ عط L775 3586
SSCI
137,831 352,656
صفحه 17:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
بافتههای پژوهش:
۳ تفاوت های منطقهای و سازمانی: این مطالعه نشان داد که تفاوتهای قابل توجهی در کارایی و بهرهوری پژوهش
در بین دانشگاههای واقع در مناطق مختلف چین وجود دارد. به عنوان مثال. متوسط بازده فنی پژوهش در منطقه
شرق بالاتر از مناطق مرکزی و غربی بود.
۴ عوامل موّثر بر کارایی پژوهش: از مدل توبیت برای کشف عوامل کلیدی موثر بر کارایی تحقیقات دانشگاه
استفاده شد. عوامل محیطی کلان. بخش آموزش عالی و همچنین مکانیسمهای خرد در دانشگاهها را در نظر گرفتند.
تجزیه و تحلیل آنها عوامل متعددی را شناسایی کرد که به طور قابل توجهی بر کارایی تحقیق تأثیر گذاشت. از جمله:
* سطح توسعه اقتصادی در منطقه ای که دانشگاه در آن واقع شده است.
* نسبت دانشجویان تمام وقت.
* تعداد اساتید با رتبه های بالاء و
* شدت همکاری بین المللی در تحقیق.
صفحه 18:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاههای جین
یافتههای پژوهش:
۵. چالشها در کیفیت و تأثیر پژوهش: علیرغم افزایش کمیت و خروجی پژوهش, نویسندگان خاطرنشان میکنند
که هنوز چالشهایی برای دستیابی به تحقیقات بدیع و پیشگامانه وجود دارد. دانشگاههای چین هنوز تعداد قابل
توجهی دا شناختهشده بینالمللی را تولید نکردهاند و نفوذ آنها در جامعه آموزش عالی بینالمللی محدود است.
میانگین تأثیر علمی تحقیقات چینی با رشد تولید مطابقت ندارد و چین در تأثیر استناد عادی در بسیاری از زمینههای
موضوعی از میانگین جهانی عقبتر است.
۶ اصلاح و توسعه: نوبسندگان پیشنهاد میکنند که چین برای تبدیل خود به کشوری واقعا مبتكر. نياز به انجام
اصلاحات مهمتری در تأمین مالی» هدایت و اشستراک علم دارد. آنها بر اهمیت ایجاد گروهی از دانشگاهها و
رشتههای کلاس جهانی و بهبود رقابت بینالمللی و نفوذ آموزش عالی چین تاکید میکنند.
صفحه 19:
مقایسه کارایی و بهره وری تحقیقات.
براساس سطح 05ا985إو غير (لا985
مقایسه کارایی و بهره وری بثوهشى,
دانشگاه پر اساس منطفه (شرق.
مرکزی, غربی) و زیر منطقه (جینگ
جین جی.
هوسوزه, دیگران)
يتوهش پژوهش
خروجی ورودی
شاخص ها شاخضن ها
وضعیت ورودی و sage
ارزیابی کارایی پژوهش
ارزیبی تغییربهرفوری پژوهش با شاخصٍ
it
انتيجه كيزى اصلى
Malmquist
ييامدهاى سياست
00
تجزيه و تحليل عوامل كليدى موثر ير
كارايى تحقيق با مدل توبيت
شکل 1.1جارچوب تحقیق
صفحه 20:
رويكرده 107۸
به منظور درک وضعیت کارایی و منطق زیربنایی کارایی پژوهشی دانشگاهها از رویکرد تحلیل پوششی دادهها استفاده
شد. اين امر از طریق یک تجزیه و تحلیل سه مرحله ای انجام شد:
۱. تحلیل مرحله عملیات (۸۳۵۱۷515 51296 0۳86۵۲۵۴:0۳): کارایی تولید تحقیقات را به بازده فنی خالص
(۳۲۴) و کارایی مقیاس (9۳۴) تجزیه می کند و جنبه های عملیاتی فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه را بررسبی
BS ge
؟. تحليل كارابى مقايسداى al |5 (Comparative Efficiency Analysis) پژوهشی گروههای مختلف
US211 1 مقایسه میکند و آنها را بر اساس استانداردهایی مانند 5(ا985 و 5(ا۱0۲۱-985 يا بر اساس
موقعیت جفرافیایی (5211] شرقی. مرکزی و غربی) دسته بندی میکند.
۳ تحلیل (Projection Analysis) (55257 pb راههایی را برای افزايش کارایی تولید تحقیقاتی دانشگاههای
ناكارآمد )5 55 DEA با کاهش ورودیهای اضافی یا حداکثر کردن پتانسیل خروجی مورد بحث قرار میدهد و aly
حلی را برای بهبود ارائه میدهد.
صفحه 21:
DEA 9559)
تأکید بر اهمیت اندازه گیری کارایی و نیاز مدیران پژوهشی دانشگاه به در نظر گرفتن استفاده بهینه از
تکنیکها» تخصیص منابع و مقیاس کار کنان برای بهبود کارایی پژوهش.
صفحه 22:
با تشکر از حسن توجه شما