پاورپوینت
تحقیق و پژوهشگزارش‌های دولتیاقتصاد و مالیبرنامه‌ریزی

ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین

خلاصه کتابی با همین نام که در آن به پروژه های پزوهشی کلانی چرداخته شده که در چین برای ارتقای کیفیت پژوهشهای علمی و دانشگاهی انجام شده. مناسب برا دانشجویان مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی و نیز دانشجویان اقتصاد.

علیرضا میرجمهری

صفحه 1:
ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین . |0 01 ‎Chinese ۳‏ رز Yongmei Hu Wenyan Liang Yipeng Tang

صفحه 2:
"پروژه ۲۱۱" "پروژه ۲۱۱" یک ابتکار مهم در آموزش عالی چین بود که نقشی اساسی در تغییر چشم انداز آموزش عالی چین ایفاء و پایه و اساس پیگیری مداوم آن برای تعالی دانشگاهی و رقابت بین المللی را ایجاد کرد. * هدف اصلی: توسعه تقریباً ۱۰۰ دانشگاه برای قرن بیست و یکم بود؛ * در نوامبر ۱۹۹۵ به منظور ارتقای استانداردها و توانمن‌دی‌های پژوهشی دانشگاه‌های جامع سراسر کشور راه اندازی شد.

صفحه 3:
"پروژه ۱+ اهداف پروژه: افزايش ظرفیت تحقیقاتی: پروژه ۲۱۱ بودجه و منابع قابل توجهی را در اختیار دانشسگاه‌های شرکت کننده قرار داد و آنها را قادر ساخت تا امکانات تحقیقاتی خود را رتقا دهند. دانشگاهیان برتر را جذب کنند و در پروژه های تحقیقاتی پیشرفته سرمایه گذاری کنند. پرورش استعدادهای آینده: اين ابتکار با هدف پرورش متخصصان سطح بالا در رشته‌های کلیدی که برای توسعه اجتماعی و اقتصادی چین حیاتی هستند. انجام شد. فارغ التحصیلان ۲۱۱ دانشگاه برای مشارکت در بخش های مختلف. از جمله علم» فناوری و دولت. مجهز در نظر گرفته شدند. تقوبت رقابت بین المللی: با ارنقای کیفیت تحقیق و آموزش در اين دانشگاه‌هاء اين يروزه اميدوار بود که جایگاه کلی دانشگاهی چین را تقویت کند و رقابت پذیری آن را در چشم انداز جهانی افزایش دهد.

صفحه 4:
"پروژه ۱+ دانشگاه‌های شرکت کننده: در مجموع ۱۱۵ دانشگاه و کالج برای پروژه ۲۱۱ انتخاب شدند که طیف وسیعی از رش موقعیت‌های جغرافیایی را پوشش دادن د. برخی از موسسات مشسهور درگیر دانشگاه پکن؛ دانشگاه تسینگ‌هواء دانشگاه فودان و دانشگاه شیان جیائوتنگ هستند. وضعیت فعلی: پروژه ۲۱۱ به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و با طرح دانشگاه درجه یک دوبل ‎Double First-Class University Plan)‏ جایگزین شد. این ابتکار جدیدتر بر دستاوردهای ۲۱۱ بنا شده و بر پرورش بیشتر گروهی از دانشگاه‌ها برای دستیابی به جایگاهی در سطح جهانی در رشته‌های خاص تمرکز دارد. ‎

صفحه 5:
"پروژه ۱+ میراث: پروژه ۲۱۱ تأثیری ماندگار بر چشم انداز آموزش عالی چین گذا قابلیت‌های تحقیقاتی بهبود یافته: تعداد ۲۱۱ دانشگاه به‌عنوان مراکز تحقیقاتی برجسته ظاهر شده‌اند و در حال حاضر تحقیقات تاثیررگذاری در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند. بهبود کیفیت تحصیلی: این با استعداد شد که در کیفیت آموزش به طور کلی افزايش یافت. افزايش شهرت جهانی: چندین دانشگاه ۲۱۱ در رتبه‌بنسدی‌های بین‌المللی رتبه‌های بالایی را کسب کرده‌اند که پیشرفت چین در آموزش عالی و جذب دانشجویان و دانشمندان بین‌المللی را نشان می‌دهد. است: وژه منجر به بهبود استانداردهای تدریس, ارتقاء امکانات و جذب اساتید

صفحه 6:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین اهدف پژوهش: * تجزبه و تحلیل جامع وضعیت تولید تحقیقات و روند دانشگاه‌هایی است که توسط "پروژه ۲۱۱" در چین تامین مالی شده‌انده ارائه بینشی در مورد کارایی و بهره‌وری تحقیقات در این دانشگاه‌ها. ببه ویژه با تمرکز بسر جنبه‌های ورودی‌ها و خروجی‌ها؛ ارائه مرجع ارزشمند برای اصلاح مدیریت پژوهشی آموزش عالی در آینده؛ پرداختن به سوالات مهم در مورد رابطه بین هزینه‌های عمومی در تحقیق و توسعه (8۵۲) دانشگاه‌ها و کارایی تحقیقاتی آنها و همچنین شناسایی هرگونه اتلاف بالقوه منابع عمومی؛ ارزیابی تأثیر "پروژه ۲۱۱" بر توسعه آموزش عالی چین و نقش آن در ارتقای کارایی و بهره‌وری تحقیقات دانشگاه های ذینفع پروژه؛ ارائه منطقی برای دولت برای ایجاد یک سیستم مدیریت عملکرد برای پروژه‌های تحقیقاتی و ارائه پیشنهاداتی برای دانشگاه‌ها برای بهبود بهره‌وری پژوهشی.

صفحه 7:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین سوال‌های پژوهش: در طی سال‌های ۰۲۰۱۰-۲۰۰۶ وضعیت ورودی پژوهش در 5211لا چگونه است؟ در طول ۰۲۰۱۰-۲۰۰۶ وضعیت خروجی پژوهش در 15211 چگونه است؟ در طول ۲۰۱۰-۲۰۰۶ آیا ورودی-خروجی پژوهش در 5211لا کارآمد است يا خیر؟ * در بین 115211 آيا تفاوت كارايى تحقيق بين 9855 وولا ۱۵۳985 وجود دارد؟ آیا بین 5211 واقع در مناطق مختلف تفاوت کارایی پژوهش وجود دارد؟ عوامل کلیدی موثر بر کارایی پژوهش در 5211لا چیست؟ در طول ۰۲۰۱۰-۲۰۰۶ چگونه بهره‌وری پژوهش 5211 تغییر می‌کند؟ پروژه 985 که رسماً به عنوان «پروژه تأسیس دانشگاه‌های در کلاس جهانی» شناخته می‌شود. ابتکار مهمی بود که توسط دولت چین در سال 1998 راه‌اندازی شد. مشابه پروژه 211 که قبل از آن انجام شد, هدف اصلی آن ارتقای استانداردهای تحقیقاتی و دانشگاهی بود.

صفحه 8:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین بررسی ادبیات پژوهش: مطالعات موجود در مورد کارایی تحقیقات دانشگاه را بررسی شد تا نیاز به یک سیستم شاخص مناسب و قابل اجرا برجسته شود. فرضیه‌های پژوهش: فرضیه اول؛ همگنی و استقلال فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها: فرضیه همگنی نشان می‌دهد که فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها دارای ساختارهای مشابه (یا همان نوع شاخص‌های ورودی و خروجی مشابه) هستند و هدف یا مأموریت یکسان يا مشابهی دارند. فرضیه دوم؛ کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین دانشگاه‌ها متفاوت است: کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین دانشگاه‌ها به دلیل تفاوت‌های اقتصادی و آموزشی و نیز ویژگی‌ها و انواع مختلف دانشگاه‌ها (جامع؛ فنى و...) متفاوت فرضیه سوم؛ کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین رشته‌های مختلف دانشگاه متفاوت است: کارایی و بهره‌وری پژوهش نیز در میان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها, به‌ویژه بین موضوعات ]۳/۸3۷ و 1155 متفاوت است سه فرضیه ذکر شده» پیش شر ط هاى اعمال ۲0۲ برای آرژیاین کارانی پزوخشی دآنشگاه‌ها هسند.

صفحه 9:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین روش‌شناسی پژوهش: * به طور كلى» روش بكار گرفته شده در این مطالعه چند وجهی بود و از رویکردهای کمی و تحلیلی مختلف (آمیخته) برای ارزیابی جامع کارایی و بهره‌وری پژوهش در دانشگاه‌های چینی که توسط «پروژه ۲۱۱» تأمین مالی می‌ش‌وند. استفاده شد. * داده‌ها از "سالنامه آماری چین در مورد علوم و فناوری دانشگاه ". "سالنامه آماری چین در علوم اجتماعی دانشسگاه ها "پایگاه استنادی علوم چین (05)0:10))". فهرست استنادى علوم اجتماعى جين (2055)11). و وب سایت ا٩ا‏ جمع آوری شد. * بخش کیفی. تحلیل ادبیات بود؛ شامل بررسی مطالعات اخیر در مورد بهره‌وری تحقیقات دانشگاهی برای شفاف‌سازی مفاهیم اصلی. ساخت یک چارچوب نظری, تفسیر ویژگی‌های مختلف اندازه‌گیری کارایی و بهره‌وری و انتخاب اندازه‌گیری‌های مناسب برای تحقیق. ت ‎sige Gals else Guy» cle Tobit Model)‏ بر کارایی پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده شد. 1113011 1/13 زيى ايزار كمى است كه در اقتصاد و تجزيه و تحليل ‎ger‏ 8 خاص و مقايسه تفاوتهائ بين دانشكاهى بر اساس مكان و سطح استفاده شد. د) برای نشان دادن تفییرات پویای بهسره‌وری در رشته‌های

صفحه 10:
ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین * این مطالعه بر ایجاد یک سیستم شاخص برای ارزیابی کارایی و بهره‌وری تحقیقات آموزش عالی ن» با در نظر گرفتن ورودی‌هایی مانند سرمایه مالی. سرمایه انسانی و سرمایه واقعی و خروجی‌ها از جمله دستاوردهای علم و فنساوری و تجاری‌سازی آنها و اننشارات دانشگاهی سطح بالا تمرکز داشته است. * تحلیل‌های توصیفی و مقایسه‌ای تغییرات ورودی و خروجی را در رشته‌ها و مکان‌های دانشگاهی مختلف انجام. و از تحلیل پوششی داده‌ها (22/0]) برای ارزیابی کارایی پژوهش‌های دانشگاه‌ها استفاده شد.

صفحه 11:
ججح ساسح ‎Psat‏ مدارک آکادمیک چین و اطلاعات تحصیلات تکمیلی ‎(http:/www.cdgdceducni >‏ تعداد رشته‌های کلیدی در سطح an مدارک آکادمیک چین و اطلاعات تحصیلات تکمیلی ‎(http:/www.cdgdc.edu.cn/ )‏ تعداد اعضای هیثت علمی برنده جایزه چونگ کنگ تعداد صندوق ملی علوم برای بنیاد علوم طبیعی 0 ‎ee‏ | لشي وان بحست ( با جرا ‎ww.‏ ‎i nefr mauen!\‏ سالنامه آماری چین در علوم ‎sod otse ois 2m‏ . آموزشی و پژوهشی فناوری (۲۰۰۶ - ۲۰۱۰) سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و تعداد کارکتان :۳6 با فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) درجه بالا سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و کمک هزینه تحقیق و توسعه فناوری (۲۰۰۶ ۰ ۲۰۱۰) (سال جاری) سرانه کمک هزینه تحقیق و توسعه « کمک ‎oo.‏ ورودی‌های فیزیکی ورودی‌های انسانی ورودی‌های مالی ۱

صفحه 12:
اک ۳۳۳ کتاب‌های دانشگاهی سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) تعداد تک‌نگاری‌ها سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) تعداد مقالات 561 سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۶ -۲۰۱۰) تعداد مقلات ۴1 مقالات علمی استناد علوم چینی پایگه داده (60 5) تعداد مقلات 659 تعداد ۱ از مقالات پر استناد در ۱۰ سا = ‎http://esi webofknowledge.com‏ ری رس 3 ۳ ات۳ كذشته ‎(TOPESI y)‏ = ۳ سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) تعداد اختراعات دارای مجوز مالكيث معنوى 0 4 5 51 سرانه - تعداد 561 / تعداد كاركنان آموزشى و يزوهشى سراته مقالات 561 توليد سرانه تحقيق ۲50 سرانه - تعداد 650 | تعداد تدریس و کارکنان پژوهشی سرانه مقالات 8 5 مقالات 5 در هر ۱۰ میلیون 56 در هر #6 ‎٠١‏ میلیون - تعداد مقالات |5۲ کل کمک هزینه تحقیق و توسعه ‎Cee‏ ‏کمک هزینه تحقیق و توسعه خروجی تحقیق در واحد تحقيق مقالات 708851 در هر بودجه ‎TOPESI‏ در هر # ۱۰ میلیون - تعداد مقالات 108851 !كل كمك هزينه تحقيق و ‎ ‏توسعه. © میلیین بن کدک طزیته تعقیق و لوسعه.

صفحه 13:
ترج سسحت جا ۳7 مدارى آكادميك جين و اطلاعات تحصيلات ‎Hast‏ تعداد رشته‌های کلیدی در سطح ملی ‏ ورودىهاى فيزيكى ‎chttp/www.cdgdc.educn) )‏ سالنامه آماری چین دانشكاء ‎Pow ON‏ ۳۰ 3 تعددکرکنن آموزشی و پژوهشی فناوری (۲۰۰۶ -۲۰۱۰) ورودی‌های انسانی | ۱77 ۳ سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و تعداد كاركنان +781 با 5 فناوری (۲۰۰۶ - ۲۰۱۰) درجه بالا 4 9 سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و کمک هزینه تحقیق و توسعه فناوری (۲۰۰۶ - ۲۰۱۰ (سال جاری) سرانه کمک هزینه تحقیق و توسعه « کمک ورودی‌های مالی کمک هزینه تحقیق و توسعه سرانه هزینه تحقیق و توسعه | تعداد کارکنان (سال جاری) آموزشی و پژوهشی

صفحه 14:
سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری (۲۰۰۶- ۲۰۱۰) سالنامه چین در علوم اجتماعی دانشگاه (۲۰-۶ -۲۰۱۰) پایگاه اطلاعاتی 151 http iesscinjueducn و توسعه |55 سرانه « تعداد مقالات 551 /تعداد کار" تک نگاری ها سرانه « تعداد تک نگاری هااتعداد کارکنان تحقیق و توسعه و توسعه 551 در هر # ۱۰ میلیون « تعداد مقالات |55 | کمک هزینه ت تک نگاری ها در هر ۱۰ میلیون ین « تعداد تک نگاری ها| کمک های مالی تحقیق و توسعه ا ا ا تعداد تک‌نگاری‌ها کتاب‌های دانشگاهی تعداد نتایج کاربردی ارسال شده یا گزارش له گزارش مشاوره تحقيق و مشاوره تعداد مقالات 5561 مقالات علمی 9 تعداد مقالات 65561 4 تيد سرت تستيق ل سرانه تک نگاری ها 5561 در هر ۱۰ میلیو کمک هزینه تحقیق و توسعه خروجی تحقیق در واحد بودجه مونوگراف در هر ۱۰ میلیون ین کمک هزینه تحقیق و توسعه

صفحه 15:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین بافته‌های پژوهش: ‎.١‏ ورودی‌ها و خروجی‌ها: تجزیه و تحلیل دقیقی از ورودی‌ها و خروجی‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها طی دوره ۲۰۰۶- ۰ انجام شد. نتایج نشان داد: ل سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در این دانشگاه‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و بخش قابل توجهی از بودجه از سوی دولت مرکزی تامین می‌شود. ۴ سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه در برنامه پنج ساله نهم ۱۰۰۱۹۸ میلیارد یوآن بود که افزایش قابل توجهی را نسبت به برنامه قبلی نشان می‌داد. این سرمایه گذاری بر روی رشته‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی کلیسدی متمرکز بسود که به افزایش کمیت خروجی‌های تحقیقاتی مانند انتشارات در مجلات علمی و مقالات کنفرانسی کمک کرد. ۲ کارایی و بهره‌وری پژوهشی: از تحلیل پوششی داده‌ها ((/2۳]) برای ارزیابی کارایی پژوهشی ۲۱ وا دانشگاهی در رشته‌های (علوم طبیعی. مهندسی و پزشکی) و رشته‌های (علوم انسانی و اجتماعی) استفاده شد. نتایج نشان داد كه تفاوتهايى در كارايى پژوهشی هر بین دانشگاه‌ها وجود:ذارد که برخی از آنها كارآمدتر از بقيه هستند. استفاده از شاخص1/131117010156 اجازه داد تا تغييرات يويا در بهرهورى را در طول زمان بررسى كنند و عوامل مؤثر در اين تغييرات شناسايى اشوند.

صفحه 16:
۱ of publruticey oP CCDs ‏سمج سما علدت ججل وز‎ pla axed the teeepesar pha Category The th five-year |The tenth five-year plan ‏ای(‎ ‏ط۱ ۲5هم۴‎ ٩56 ۲ 13,419 40,593 ۱۵ ۴۵06۲5 ۱۳ ‏عط‎ L775 3586 SSCI 137,831 352,656

صفحه 17:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین بافته‌های پژوهش: ۳ تفاوت های منطقه‌ای و سازمانی: این مطالعه نشان داد که تفاوت‌های قابل توجهی در کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین دانشگاه‌های واقع در مناطق مختلف چین وجود دارد. به عنوان مثال. متوسط بازده فنی پژوهش در منطقه شرق بالاتر از مناطق مرکزی و غربی بود. ۴ عوامل موّثر بر کارایی پژوهش: از مدل توبیت برای کشف عوامل کلیدی موثر بر کارایی تحقیقات دانشگاه استفاده شد. عوامل محیطی کلان. بخش آموزش عالی و همچنین مکانیسم‌های خرد در دانشگاه‌ها را در نظر گرفتند. تجزیه و تحلیل آنها عوامل متعددی را شناسایی کرد که به طور قابل توجهی بر کارایی تحقیق تأثیر گذاشت. از جمله: * سطح توسعه اقتصادی در منطقه ای که دانشگاه در آن واقع شده است. * نسبت دانشجویان تمام وقت. * تعداد اساتید با رتبه های بالاء و * شدت همکاری بین المللی در تحقیق.

صفحه 18:
ارزبابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های جین یافته‌های پژوهش: ۵. چالش‌ها در کیفیت و تأثیر پژوهش: علیرغم افزایش کمیت و خروجی پژوهش, نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که هنوز چالش‌هایی برای دستیابی به تحقیقات بدیع و پیشگامانه وجود دارد. دانشگاه‌های چین هنوز تعداد قابل توجهی دا شناخته‌شده بین‌المللی را تولید نکرده‌اند و نفوذ آنها در جامعه آموزش عالی بین‌المللی محدود است. میانگین تأثیر علمی تحقیقات چینی با رشد تولید مطابقت ندارد و چین در تأثیر استناد عادی در بسیاری از زمینه‌های موضوعی از میانگین جهانی عقب‌تر است. ۶ اصلاح و توسعه: نوبسندگان پیشنهاد می‌کنند که چین برای تبدیل خود به کشوری واقعا مبتكر. نياز به انجام اصلاحات مهم‌تری در تأمین مالی» هدایت و اشستراک علم دارد. آنها بر اهمیت ایجاد گروهی از دانشگاه‌ها و رشته‌های کلاس جهانی و بهبود رقابت بین‌المللی و نفوذ آموزش عالی چین تاکید می‌کنند.

صفحه 19:
مقایسه کارایی و بهره وری تحقیقات. براساس سطح 05ا985إو غير (لا985 مقایسه کارایی و بهره وری بثوهشى, دانشگاه پر اساس منطفه (شرق. مرکزی, غربی) و زیر منطقه (جینگ جین جی. هوسوزه, دیگران) يتوهش پژوهش خروجی ورودی شاخص ها شاخضن ها وضعیت ورودی و ‎sage‏ ارزیابی کارایی پژوهش ارزیبی تغییربهرفوری پژوهش با شاخصٍ it انتيجه كيزى اصلى Malmquist ييامدهاى سياست 00 تجزيه و تحليل عوامل كليدى موثر ير كارايى تحقيق با مدل توبيت شکل 1.1جارچوب تحقیق

صفحه 20:
رويكرده 107۸ به منظور درک وضعیت کارایی و منطق زیربنایی کارایی پژوهشی دانشگاه‌ها از رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها استفاده شد. اين امر از طریق یک تجزیه و تحلیل سه مرحله ای انجام شد: ۱. تحلیل مرحله عملیات (۸۳۵۱۷515 51296 0۳86۵۲۵۴:0۳): کارایی تولید تحقیقات را به بازده فنی خالص (۳۲۴) و کارایی مقیاس (9۳۴) تجزیه می کند و جنبه های عملیاتی فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه را بررسبی ‎BS ge‏ ؟. تحليل كارابى مقايسداى ‎al |5 (Comparative Efficiency Analysis)‏ پژوهشی گروه‌های مختلف ‎US211‏ 1 مقایسه می‌کند و آنها را بر اساس استانداردهایی مانند 5(ا985 و 5(ا۱0۲۱-985 يا بر اساس موقعیت جفرافیایی (5211] شرقی. مرکزی و غربی) دسته بندی می‌کند. ۳ تحلیل ‎(Projection Analysis) (55257 pb‏ راه‌هایی را برای افزايش کارایی تولید تحقیقاتی دانشگاه‌های ناكارآمد )5 55 ‎DEA‏ با کاهش ورودی‌های اضافی یا حداکثر کردن پتانسیل خروجی مورد بحث قرار می‌دهد و ‎aly‏ ‏حلی را برای بهبود ارائه می‌دهد.

صفحه 21:
DEA 9559) تأکید بر اهمیت اندازه گیری کارایی و نیاز مدیران پژوهشی دانشگاه به در نظر گرفتن استفاده بهینه از تکنیک‌ها» تخصیص منابع و مقیاس کار کنان برای بهبود کارایی پژوهش.

صفحه 22:
با تشکر از حسن توجه شما

ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین ‏Yongmei Hu ‏Wenyan Liang ‏Yipeng Tang "پروژه "211 • "پروژه "211یک ابتکار مهم در آموزش عالی چین بود که نقشی اساسی در تغییر چشم ان داز آموزش عالی چین ایفا ،و پایه و اساس پیگیری مداوم آن ب رای تعالی دانش گاهی و رق ابت بین المللی را ایجاد کرد. • هدف اصلی :توسعه تقریبًا 100دانشگاه برای قرن بیست و یکم بود؛ • در نوامبر 1995به منظور ارتق ای اس تانداردها و توانمن دی‌های پژوهش ی دانش گاه‌های جامع سراسر کشور راه اندازی شد. "پروژه "211 اهداف پروژه: افزایش ظرفیت تحقیقاتی :پروژه 211بودجه و منابع قابل توجهی را در اختیار دانش گاه‌های شرکت کننده قرار داد و آنها را قادر ساخت تا امکانات تحقیقاتی خود را ارتقا دهن د ،دانش گاهیان برتر را ج ذب کنند و در پروژه های تحقیقاتی پیشرفته سرمایه‌گذاری کنند. پرورش استعدادهای آینده :این ابتکار با هدف پرورش متخصصان سطح باال در رشته‌های کلی دی ک ه برای توسعه اجتماعی و اقتصادی چین حیاتی هستند ،انجام ش د .ف ارغ التحص یالن 211دانش گاه ب رای مشارکت در بخش های مختلف ،از جمله علم ،فناوری و دولت ،مجهز در نظر گرفته شدند. تقویت رقابت بین المللی :با ارتقای کیفیت تحقیق و آموزش در این دانشگاه‌ها ،این پروژه امی دوار ب ود که جایگاه کلی دانشگاهی چین را تقویت کند و رقابت پذیری آن را در چشم انداز جهانی افزایش دهد. "پروژه "211 دانشگاه‌های شرکت کننده: در مجم وع 115دانش گاه و ک الج ب رای پ روژه 211انتخ اب ش دند ک ه طی ف وس یعی از رش ته‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی را پوشش دادن د .ب رخی از موسسات مش هور درگ یر دانش گاه پکن ،دانش گاه تسینگ‌هوا ،دانشگاه فودان و دانشگاه شیان جیائوتنگ هستند. وضعیت فعلی: پروژه 211به طور رسمی در سال 2014به پایان رس ید و با طرح دانش گاه درج ه ی ک دوب ل ( )Double First-Class University Planجایگزین شد .این ابتکار جدیدتر بر دستاوردهای 211بنا ش ده و ب ر پرورش بیشتر گروهی از دانشگاه‌ها برای دستیابی به جایگاهی در سطح جهانی در رشته‌های خاص تمرکز دارد. "پروژه "211 میراث: پروژه 211تأثیری ماندگار بر چشم انداز آموزش عالی چین گذاشته است: قابلیت‌های تحقیقاتی بهبود یافته :تع داد 211دانش گاه به‌عن وان مراکز تحقیق اتی برجس ته ظ اهر شده‌اند و در حال حاضر تحقیقات تاثیرگذاری در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند. بهبود کیفیت تحصیلی :این پروژه منجر به بهبود استانداردهای تدریس ،ارتقاء امکانات و جذب اساتید با استعداد شد که در نتیجه کیفیت آموزش به طور کلی افزایش یافت. افزایش شهرت جهانی :چندین دانشگاه 211در رتبه‌بن دی‌های بین‌المللی رتبه‌های باالیی را کسب کرده‌اند که پیشرفت چین در آموزش عالی و جذب دانشجویان و دانشمندان بین‌المللی را نشان می‌دهد. ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین اهدف پژوهش: • • • • • • تجزیه و تحلیل جامع وضعیت تولید تحقیقات و روند دانشگاه‌هایی است ک ه توس ط "پ روژه "211در چین تامین مالی شده‌اند؛ ارائه بینشی در مورد کارایی و بهره‌وری تحقیقات در این دانشگاه‌ها ،ب ه وی ژه با تمرکز ب ر جنبه‌های ورودی‌ها و خروجی‌ها؛ ارائه مرجع ارزشمند برای اصالح مدیریت پژوهشی آموزش عالی در آینده؛ پ رداختن ب ه سؤاالت مهم در م ورد رابط ه بین هزینه‌های عم ومی در تحقی ق و توس عه ()R&D دانشگاه‌ها و کارایی تحقیقاتی آنها و همچنین شناسایی هرگونه اتالف بالقوه منابع عمومی؛ ارزیابی تأثیر "پروژه "211ب ر توس عه آم وزش عالی چین و نقش آن در ارتق ای ک ارایی و به ره‌وری تحقیقات دانشگاه های ذینفع پروژه؛ ارائه منطقی برای دولت برای ایجاد یک سیستم مدیریت عملکرد ب رای پروژه‌های تحقیق اتی و ارائ ه پیشنهاداتی برای دانشگاه‌ها برای بهبود بهره‌وری پژوهشی. ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین سوال‌های پژوهش: • در طی سال‌های ،2010-2006وضعیت ورودی پژوهش در Us211چگونه است؟ • در طول ،2010-2006وضعیت خروجی پژوهش در Us211چگونه است؟ • در طول ،2010-2006آیا ورودی-خروجی پژوهش در Us211کارآمد است یا خیر؟ • • در بین ، Us211آیا تفاوت کارایی تحقیق بین 985Usو non985Usوجود دارد؟ • آیا بین Us211واقع در مناطق مختلف تفاوت کارایی پژوهش وجود دارد؟ • عوامل کلیدی موثر بر کارایی پژوهش در Us211چیست؟ • در طول ،2010-2006چگونه بهره‌وری پژوهش Us211تغییر می‌کند؟ پروژه 985که رسمًا به عنوان «پروژه تأسیس دانشگاه‌های در کالس جهانی» شناخته می‌شود ،ابتکار مهمی بود که توسط دولت چین در سال 1998راه‌اندازی شد .مشابه پروژه 211که قبل از آن انجام شد ،هدف اصلی آن ارتقای استانداردهای تحقیقاتی و دانشگاهی بود. ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین بررسی ادبیات پژوهش: مطالعات موجود در مورد کارایی تحقیقات دانشگاه را بررسی شد تا نیاز به یک سیستم ش اخص مناسب و قاب ل اج را برجسته شود. فرضیه‌های پژوهش: فرضیه اول؛ همگنی و استقالل فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها :فرضیه همگنی نشان می‌دهد ک ه فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها دارای ساختارهای مشابه (یا همان نوع شاخص‌های ورودی و خروجی مشابه) هستند و هدف یا مأموریت یکسان یا مشابهی دارند. فرضیه دوم؛ کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین دانشگاه‌ها متفاوت است :ک ارایی و به ره‌وری پ ژوهش در بین دانشگاه‌ها به دلیل تفاوت‌های اقتصادی و آموزشی و نیز ویژگی‌ها و انواع مختلف دانشگاه‌ها (جامع ،ف نی و )...متف اوت است. فرضیه سوم؛ کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین رشته‌های مختلف دانشگاه متفاوت است :کارایی و به ره‌وری پژوهش نیز در میان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها ،به‌ویژه بین موضوعات NEAMو HSSمتفاوت است. ‏Natural sciences, Engineering, Agriculture and Medicine -Humanities and Social Sciences سه فرضیه ذکر شده ،پیش شرط‌های اعمال DEAبرای ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌ها هستند. ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین روش‌شناسی پژوهش: • • • • به طور کلی ،روش بکار گرفته شده در این مطالعه چند وجهی بود و از رویکردهای کمی و تحلیلی مختلف (آمیخته) برای ارزیابی جامع کارایی و بهره‌وری پژوهش در دانشگاه‌های چینی که توسط «پروژه »211تأمین مالی می‌ش وند، استفاده شد. داده‌ها از " سالنامه آماری چین در مورد علوم و فناوری دانشگاه" " ،سالنامه آماری چین در علوم اجتماعی دانش گاه ها"" ،پایگاه استنادی علوم چین ( ،")CSCDفهرست اس تنادی عل وم اجتماعی چین ( ،)CSSCIو وب سایت ISIجمع آوری شد. بخش کیفی ،تحلیل ادبیات بود؛ ش امل بررس ی مطالعات اخ یر در م ورد به ره‌وری تحقیق ات دانش گاهی ب رای شفاف‌سازی مفاهیم اصلی ،ساخت یک چارچوب نظری ،تفسیر ویژگی‌های مختلف اندازه‌گیری کارایی و به ره‌وری ،و انتخاب اندازه‌گیری‌های مناسب برای تحقیق. در بخش کمی: از مدل توبیت ( )Tobit Modelبرای بررسی عوامل کلیدی موثر بر کارایی پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده شد. از شاخص ( Malmquistیک ابزار کمی است که در اقتصاد و تجزیه و تحلیل بهره‌وری استفاده می شود) برای نشان دادن تغییرات پویای به ره‌وری در رش ته‌های خاص و مقایسه تفاوت‌های بین دانشگاهی بر اساس مکان و سطح استفاده شد. ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین • این مطالعه بر ایجاد یک سیستم شاخص برای ارزیابی کارایی و بهره‌وری تحقیقات آموزش عالی چین ،با در نظر گرفتن ورودی‌هایی مانند سرمایه مالی ،سرمایه انسانی و سرمایه واقعی و خروجی‌ها از جمل ه دسHHتاوردهای علم و فنHHاوری و تجاری‌سازی آنها و انتشHHارات دانشگاهی سطح باال تمرکز داشته است. • تحلیل‌های توصیفی و مقایسه‌ای تغییرات ورودی و خروجی را در رشته‌ها و مکان‌های دانشگاهی مختلف انجام ،و از تحلیل پوششی داده‌ها ( )DEAبرای ارزیابی کارایی پژوهش‌های دانش گاه‌ها استفاده شد. شاخص ها منابع اطالعات مدارک آکادمیک چین و اطالعات تحصیالت تکمیلی ) ( http://www.cdgdc.edu.cn/ مدارک آکادمیک چین و اطالعات تحصیالت تکمیلی ) ( http://www.cdgdc.edu.cn/ ) nsfc.gov.cn/ سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری ()2010 – 2006 ملی تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه چونگ کنگ تعداد صندوق ملی علوم برای دانشمندان جوان برجسته ( یا جی چینگ) ورودی‌های انسانی تعداد کارکنان آموزشی و پژوهشی سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و تعداد کارکنان T&Rبا فناوری ()2010 – 2006 درجه باال سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و کمک هزینه تحقیق و توسعه فناوری ()2010 – 2006 (سال جاری) سرانه کمک هزینه تحقیق و توسعه = کمک ورودی‌های فیزیکی ورودی‌های مالی NEAMورودی‌های بنیاد علوم طبیعی ملی چین ( ‏ww. ‏http://w تعداد رشته‌های کلیدی در سطح ابعاد منابع اطالعات شاخص ها ابعاد سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری ()2010 – 2006 تعداد تک‌نگاری‌ها کتاب‌های دانشگاهی سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری ()2010 – 2006 تعداد مقاالت SCI سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری ()2010 – 2006 تعداد مقاالت EI استناد علوم چینی پایگاه داده ()CSCD تعداد مقاالت CSCD تعداد %1از مقاالت پر استناد در 10سال گذشته (یا )TOPESI سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری ()2010 – 2006 تعداد اختراعات دارای مجوز SCIسرانه = تعداد / SCIتعداد کارکنان آموزشی و پژوهشی سرانه مقاالت SCI CSCDسرانه = تعداد / CSCDتعداد تدریس و کارکنان پژوهشی سرانه مقاالت CSCD SCIدر هر 10 ¥میلیون = تعداد مقاالت /SCIکل کمک هزینه تحقیق و توسعه TOPESIدر هر 10 ¥میلیون = تعداد مقاالت /TOPESIکل کمک هزینه تحقیق و توسعه مالکیت معنوی تولید سرانه تحقیق مقاالت SCIدر هر 10میلیون ین کمک هزینه تحقیق و توسعه مقاالت TOPESIدر هر 10میلیون ین کمک هزینه تحقیق و توسعه خروجی تحقیق در واحد بودجه NEAMخروجی‌های ‏http://esi.webofknowledge.com مقاالت علمی منابع اطالعات شاخص ها ابعاد مدارک آکادمیک چین و اطالعات تحصیالت تکمیلی تعداد رشته‌های کلیدی در سطح ملی ورودی‌های فیزیکی ) ( http://www.cdgdc.edu.cn/ سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و تعداد کارکنان T&Rبا فناوری ()2010 – 2006 درجه باال سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و کمک هزینه تحقیق و توسعه فناوری ()2010 – 2006 (سال جاری) سرانه کمک هزینه تحقیق و توسعه = کمک هزینه تحقیق و توسعه /تعداد کارکنان آموزشی و پژوهشی کمک هزینه تحقیق و توسعه سرانه (سال جاری) ورودی‌های انسانی ورودی‌های مالی HSSورودی‌های فناوری ()2010 – 2006 تعداد کارکنان آموزشی و پژوهشی منابع اطالعات شاخص ها ابعاد سالنامه آماری چین در علوم دانشگاهی و فناوری ()2010 – 2006 تعداد تک‌نگاری‌ها کتاب‌های دانشگاهی سالنامه چین در علوم اجتماعی دانشگاه ()2010 - 2006 تعداد نتایج کاربردی ارسال شده یا گزارش تحقیق و مشاوره ‏http://cssci.nju.edu.cn/ تعداد مقاالت CSSCI SSCIسرانه = تعداد مقاالت /SSCIتعداد کارکنان تحقیق و توسعه سرانه مقاالت SSCI تک نگاری ها سرانه = تعداد تک نگاری ها/تعداد کارکنان تحقیق و توسعه سرانه تک نگاری ها SSCIدر هر 10 ¥میلیون = تعداد مقاالت / SSCIکمک هزینه تحقیق و توسعه تک نگاری ها در هر 10میلیون ین = تعداد تک نگاری ها /کمک های مالی تحقیق و توسعه مقاالت علمی تولید سرانه تحقیق SSCIدر هر 10میلیون ین کمک هزینه تحقیق و توسعه مونوگراف در هر 10میلیون ین کمک هزینه تحقیق و توسعه خروجی تحقیق در واحد بودجه HSSخروجی‌های پایگاه اطالعاتی ISI تعداد مقاالت SSCI گزارش مشاوره ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین یافته‌های پژوهش: .1ورودی‌ها و خروجی‌ها :تجزیه و تحلیل دقیقی از ورودی‌ها و خروجی‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها طی دوره -2006 2010انجام شد .نتایج نشان داد: کل سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه در این دانشگاه‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است و بخش قابل توجهی از بودج ه از س وی دولت مرکزی تامین می‌شود. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه در برنامه پنج ساله نهم 10.198میلیارد یوآن بود که افزایش قابل توجهی را نسبت به برنامه قبلی نشان می‌داد .این سرمایه‌گذاری بر روی رشته‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی کلی دی متمرکز ب ود ک ه ب ه افزایش کمیت خروجی‌های تحقیقاتی مانند انتشارات در مجالت علمی و مقاالت کنفرانسی کمک کرد. .2کارایی و بهره‌وری پژوهشHی :از تحلی ل پوشش ی داده‌ها ( )DEAب رای ارزیابی ک ارایی پژوهش ی 21واح د دانشگاهی در رشته‌های (علوم طبیعی ،مهندسی و پزشکی) و رشته‌های (علوم انسانی و اجتماعی) استفاده ش د .نت ایج نشان داد که تفاوت‌هایی در کارایی پژوهشی در بین دانشگاه‌ها وجود دارد که برخی از آنها کارآم دتر از بقی ه هس تند. استفاده از شاخص Malmquistاجازه داد تا تغییرات پویا در بهره‌وری را در طول زمان بررسی کنند و عوامل مؤثر در این تغییرات شناسایی شوند. Table 1.1 Numbers of publications of 211Us in the ninth five-year plan and the ten-year plan Category The ninth five-year The tenth five-year plan plan Papers in the SCI 38,000 109,251 Papers in the EI 34,671 86,171 Papers in the ISTP Papers in the SSCI Total 13,419 40,593 1775 3586 137,831 352,656 ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین یافته‌های پژوهش: .3تفاوت های منطقه‌ای و سازمانی :این مطالعه نشان داد که تفاوت‌های قابل توجهی در کارایی و بهره‌وری پژوهش در بین دانشگاه‌های واقع در مناطق مختلف چین وجود دارد .به عنوان مثال ،متوسط بازده ف نی پ ژوهش در منطق ه شرق باالتر از مناطق مرکزی و غربی بود. .4عوامل مؤثر بر کارایی پژوهش :از مدل توبیت برای کشف عوام ل کلی دی مؤثر ب ر ک ارایی تحقیق ات دانش گاه استفاده شد .عوامل محیطی کالن ،بخش آموزش عالی و همچنین مکانیسم‌های خرد در دانشگاه‌ها را در نظر گرفتن د. تجزیه و تحلیل آنها عوامل متعددی را شناسایی کرد که به طور قابل توجهی بر کارایی تحقیق تأثیر گذاشت ،از جمله: • • • • سطح توسعه اقتصادی در منطقه ای که دانشگاه در آن واقع شده است، نسبت دانشجویان تمام وقت، تعداد اساتید با رتبه های باال ،و شدت همکاری بین المللی در تحقیق. ارزیابی کارایی پژوهشی دانشگاه‌های چین یافته‌های پژوهش: .5چالش‌ها در کیفیت و تأثیر پژوهش :علیرغم افزایش کمیت و خروجی پژوهش ،نویسندگان خاطرنشان می‌کنن د که هنوز چالش‌هایی برای دستیابی به تحقیقات بدیع و پیش گامانه وج ود دارد .دانش گاه‌های چین هن وز تع داد قاب ل توجهی دانش‌پژوه شناخته‌شده بین‌المللی را تولید نکرده‌اند و نفوذ آنها در جامعه آموزش عالی بین‌المللی محدود است. میانگین تأثیر علمی تحقیقات چینی با رشد تولید مطابقت ندارد و چین در تأثیر استناد عادی در بسیاری از زمینه‌های موضوعی از میانگین جهانی عقب‌تر است. .6اصالح و توسعه :نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که چین برای تبدیل خود به کشوری واقعًا مبتکر ،نیاز ب ه انجام اصالحات مهم‌تری در تأمین مالی ،ه دایت و اش تراک علم دارد .آنها ب ر اهمیت ایجاد گروهی از دانشHHگاه‌ها و رشته‌های کالس جهانی و بهبود رقابت بین‌المللی و نفوذ آموزش عالی چین تاکید می‌کنند. رویکرد DEA به منظور درک وضعیت کارایی و منطق زیربنایی کارایی پژوهشی دانشگاه‌ها از رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها اس تفاده شد .این امر از طریق یک تجزیه و تحلیل سه مرحله ای انجام شد: .1تحلیل مرحله عملیات ( :)Operation Stage Analysisکارایی تولید تحقیق ات را ب ه بازده ف نی خ الص ( )PTEو کارایی مقیاس ( )SEتجزیه می کن د و جنب ه های عملیاتی فعالیت‌های تحقیق اتی دانش گاه را بررس ی می‌کند. .2تحلیل کارایی مقایسه‌ای ( :)Comparative Efficiency Analysisکارایی پژوهش ی گروه‌های مختل ف Us211را مقایسه می‌کند و آنها را بر اساس اس تانداردهایی مانن د 985Usو non-985Usیا ب ر اساس موقعیت جغرافیایی ( Us211شرقی ،مرکزی و غربی) دسته بندی می‌کند. .3تحلیل طرح‌ریزی ( :)Projection Analysisراه‌هایی را برای افزایش ک ارایی تولی د تحقیق اتی دانش گاه‌های ناکارآمد از نظر DEAبا کاهش ورودی‌های اضافی یا حداکثر کردن پتانسیل خروجی م ورد بحث قرار می‌ده د و راه حلی را برای بهبود ارائه می‌دهد. رویکرد DEA تأکید بر اهمیت اندازه‌گیری کارایی و نیاز مدیران پژوهشی دانشگاه به در نظر گرفتن استفاده بهینه از تکنیک‌ها ،تخصیص منابع و مقیاس کارکنان برای بهبود کارایی پژوهش. با تشکر از حسن توجه شما
150,000 تومان