صفحه 1:
پاور پوینت
مدیریت کیفیت فراگیر
د رآموزش و پرورش
تعداد اسلاید ها :۳۵
صفحه 2:
صفحه 3:
دوره های تکامل مفهوم
مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش چیست!
عوامل شروع مدیریت کیفیت جامع ۵ در آموزش : و پرورش
صفحه 4:
0 a nd
صفحه 5:
ال سا
0 مینیمالیسم( ساده گرایی) است .
لاشايد وقت نداشته باشيد يك كتاب
اين ياور يوينت خلاحه سه كتاب است
nriliemmamarrneel dneond سا
صفحه 6:
این نسخه نامه الفی که نویبی
وی آینه جمال شاهی که تویی
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی
صفحه 7:
a
تبدیل شدهاند. در این مرحله مدرسه فرایند تکامل خود را طی میکند به طوری
که به مرکزی برای جامعه یادکیری بزرگتر تبدیل میشود. مدرسه مکانی است
که همه میتوانند از خدمات تن بهرهمند شوند. در اجتماعات بادگیرنده. مدرسه
از نقش محدود خود به سوی نقش گسترده تری به عنوان "سازنده انسان ها
و مرکزی برای تبدیسل و پردازش اطلاعات " حرکست کرده اسست.
فهرست
صفحه 8:
ما اکنون در عصر و جهان اطلاعاتی زندگی میکنيم. جهان اطلاعاتی و
فراصیعیی دود رسیدن مه ندوه جدید و پینسرفب ریدهی را میدش
برای تحقق این امر. فرهنگ تفاهم و تعهد باید در جهت مصالح همگانی
و منابع ملی ایجاد شود و توسعه یابد. آموزش و پرورش باید از گذر
مدارس, چگونگی دست دافتن به این فرهنگ را نشان دهد. مدارس باید
به نیازهای دانش آموزان پاسخ دهند و مهارتها و ابزارهایی برای
موفق شدن در جامعه در حال تغییر را به آنان عرضه کنند.
فهرست
صفحه 9:
فزارش كيف ار نتاف يناده ار ی مددرتت کیفدت جاسم در مدارس
بوده و حسن ارتباط بین کارکنان از جمله معلمان و دانش آموزان و
توسعه رفتار آنان در کلاس, افزایش اثربخشضی مدرسه و کاربرد
مفافكة و ایزارهای مدیریست کیفست جامع را له هعراه دارد" ب* طور
حتم. ویژگیهای برخورداری از 16011 در راستای بهرهمندی از وجود
a aoe رفكت ات مرا كد
تحولات ضرورى در اين حوزه كه نشانه مدارس ييشرفته امروز در
a nace ace فر ار سر ۱
ed
صفحه 10:
* اين مقاله در نظر دارد ضمق طرم مفهوم
۸ در فصوص اهميت اين موضوع در
آموزش و پرورش وبه ويزه در مدارس برای
دستیابی به الگوی "مدارس کیفی" به عوامل
مؤثر در برخورداری از این مهم. بيردازا.
صفحه 11:
مفد مه
در جهان امروز, ارائه کالاها و خدمات با کیفیت مناسب, مبتنی بر رضایت مشتریان و گیرندگان خدمات
از اهمیت زیادی برخوردار است. اغلب کارخانه ها, موسسه های صنعتی, خدماتی و آموزشی سعی دارند
با افزایش کیفیت محصولات خود مشتریان جدید و بیشتری جذب کنند و از رقیبان خود سبقت بگیرند.
استاندارد شدن فرآیند روشهای تکوین و تولید محصولات, همراه با ارائه کالاها و خدمات مناسب به
مشتریان, ابتدا از صنعت شروع شد. سپس سایر خدمات از جمله بهداشت و آموزش و پرورش را نیز در
برگرفت. کشورهای بزرگ و پیشرفته صنعتی مصادیق عینی و بارز این واقعیت هستند. از آ
کیفیت بهتر کالاها و خدمات, نتیجه ی فرایند مطلوب آموزش یا تعلیم و تربیت و به عبارتی دیگر ناشی
از افزایش دانش, نگرش و مهارت نیروی انسانی است. از این رو خیلی سریع توجه به کیفیت و ارتقای
مستمر کیفیت در نزد اهل علم و دانش, موسسات, مراکز علمی و فرهنگی از جایگاه ویژیه ای برخوردار
شد. دانشگاه ها, مدارس , مراکز علمی و پژوهشی جهان هر روز با نوآوری های جدید به دنبال ارتقای
کیفیت خدمات و ارائه آن به مشتریان خود هستند. موسسات و شرکت ها به خوبی این نکته را که
اثير مستقيم در افزايشس
درآمد و سود و اعتبار اجتماعى آنان دارد. را دريافته اند. از طرفى ديكر, با رشد دانش و آكاهى مردم,
تنوع نيازها و خواسته هاى آنان و همجنين يافشارى مردم و حكومتها براى بازسازى و بهسازى كسترده
نظام آموزشى و درسى, توجه به كيفيت نسبت به كذشته اهميت بيشترى بيدا كرده است.
رضایت مشتریان و کیرندگان خدمات, توجه به خواست ها و نیازهای آنان,
فهرست
صفحه 12:
امروزه مباحث زیادی پیرامون کیفیت و اهمیته آسن به
ویه نرد مدیران و کارشناسان مطرح است, لکن نتایج و
آثار کیفیت در کالاها و خدمات (محصول) چندان مشهود
نیست, به رغم تلاش های زیادی که بسیاری از جوامع
در بخش صعت, آموزش و بهداشت با هدف افزایش
کیفیت انجام داده اند. اما در بسیاری از جهات از جمله
آموزش و پرورش از پایین بودن کیفیت و عدم بهبود تن
رك ف بريد
فهرست
صفحه 13:
مدیریت کیفیت جاسع, مدارس امروز را در مواردی نظیر؛ فرایند ارزشیابی و
قبولی دانش آموزان, ارتقای جذابیت مدرسه نزد دانضش آموزان و معلمان,
بهبود برنامه های درسی و آموزشی, سرعت و اراشه خدمات آموزشی و
پرورشی بهتر و کاهش هزینه بهبودمی بخشد. مدارسی که فاقد بب
سیستمی و روش های اجرایی بوده و بر نیاز دانش آموزان و معلمان تمرکز
نداشته باشند, نمی توانند در درازمدت به بهبود ارتقای سستمر کیفیت و
مشارکت همه کارکنان و ایجاد شبکه های همکاری پایدار, دست يابند. در اين
مقاله. با طرح این موضوع که چکونه میتوان مدارس فعلی را به مدد مدیریت
کیفیت جامع (160111) به مدارس کیفی تبدیل نمود. سعی در پرداختن به ابعاد
اين مهم مى باشد. از اين نظر ضمن مطرح نمودن مفاهیم نظری مرتبط با
e a ee 9 و ۳ ۱3
پیشنهادهای مناسبی دست یافته است.
فهرست
صفحه 14:
کیفیت در مدرسه چیست؟
مفهوم کیفیت. به صورت ابتدایی از آغاز مورد توجه خریدار
و مصرف کننده و عاملی موثر در فروش کالا بوده است
ولى در طول تاريخ به دنبال ييشرفت علوم؛ تکنولوژی و
ارتباطات و نحومى نكرش به مفهوم كيفيت و طرز تلقى
بشر نسبت بدان متحول شده است. با ظهور نظريات نوين
جامعه يشرى و دكركونى در نحودى اداره موّسسات.
تسارمانهای موجود در جوا يور فكه ركه فقيو كيفكت
نيز به گونهای خاص توجه شده است.
فهرست
صفحه 15:
دورهی تکامل مفهوم کیفیت در 1601۷1 چهار مورد
تطبیق را شامل میشود:
۱- تطبیق با استاندارد
۲- تطبیق برای کاربرد
۳- تطبیق با هزینه
۴- تطبیق با آخرین نیاز
فهرست
صفحه 16:
* تطبیق با همهسی نیازهای مشتریان, مفهوم اصلی کیفیست از
دیدگاه شرکتهای ممتاز ژاپنی محسوب شد. با تکامل مفهوم
کیفیت در ژاپن سه حرکت انقلایی در دیدگاه ژاپنیها به وجود
آمد:
حرکت از تطبیق با استاندارد. به سمت تطبیق برای کاربرد-
حرکت از تولید به بازار را به وجود آورد.
* حرکت از تطبیق برای کاربرد. به سمت تطبيق با هزينه- اين
معنی را تقویت کرد که قیمت در بازار تعیین می شود.
* حرکت از تطبیق با هزینه به سمت تطبیق با آخرین نیاز- مفهوم
تغییر مستمر و پیوسته را در بازار تقویت کرد, و به دنبال تن
ديار به كافش دورهی زمانی تکوین محصول جدید قوت گرفت.
فهرست
صفحه 17:
کیفیت به مفهوم: تطابق با استاندارد
تطبیق با استاندارد به این سوال میپردازد که آبا دانش آموزان بر اساس
استاندارد و آنچه در راهنمای برنامهی درسی و اهداف تعلیم و تربیت شرح داده
شده. تربیت میشوندبه عبارت دیگر, آبا تطبیق با استاندارد. مطابقت دانش
آموزان با خواستههای مورد نظر ایشان در برنامههای آموزش و پرورش
میباشد؟
بدیهی است در کنترل کیفیت. تطبیق فراگیران با مشخصههای استاندارد.
مهمترين موضوعى است كه بايد مورد بررسى قرار كيرد. براى دسترسى بيه
استانداردهای مدیران و معلمان. بايد هممى وظايف و مسئوليتهاى مدرسه را
تعريف و آنها را به عنوان استاندارد مدرسه در مجموعداى تدوين كرد. سيس
وظيفه كنترل كيفيت يا بازرسى را نظارت بر همه كاركنان مدرسه به ويزه معلمان
در رعايت استاندارد. دانست. بديهى است كه اين تصور ييشمىآيد كه كيفيت به
وسيلدى بازرسى حاصل مىشود. در حالى كه تضمين كيفيت و اطمينان كيفيت در
اين قسمت جايكاهى ندارد و فراموش شدن نیاز جامعه و خواستهدانشآموزان نیز
در اين مفهوم مطرح است.
صفحه 18:
کیفیت به مفهوم: تطبیق برای کاربرد
تطبیق برای کاربرد. بعنی حصول اطمینان از پاسخگویی به
نيازمندىهاى جامعه. آيادانش آموزان بر طبق انتظارات و
asl eo دربيت مى تنو كد يا حير" ذار اين جا هر ذاو مقهوم
كارايى و اثربخشى (بهره ورى) مورد توجه است. فارغ التحصيل
os تطلو يي تیه تاک بارع اجک ربی که با بیارهای
بازار کار متطبق بوده و ضمن کارآمدبودن آثربخش نیز باشند: اكر
مفهوم کیفیت. تطبیق برای کاربرد نباشد. فارغ التحصیلان به رغم
صرف هزینههای زیاد جذب بازار کار نمیشوند- مفهوم تطبیق برای
کاربرد "نیاز" و خواسته ی واقعی جامعه را هدف قرار میدهد نه
استانداردی که آموزش و پرورش طراحی میکند.
فهرست
صفحه 19:
کیفیت به مفهوم: تطبیق با هزینه
"تطبیق با هزینه " یعنی کیفیت بالا و هزينمى يايين. کیفیت و هزینه برای
همهی فراگیران در مدارس و دانشگاهها. موضوعی بسیار مهم و جدی است.
براى كاهش هزينه و حفظ كيفيت مناسب. بايد نوسانات فرايند تعليم و
تربيت را کاهش داد. به عبارتی دیگر فرایند آموزش را ارتقاء بخشید. در این
صورت همه فراكيران در حدود قابل قبولى واقع مىشوند و موضوع مردود و
مشروط شدن, منتفى خواهد بود. هدفء تربيت فراكيران با كيفيت صد در صد و
بدون مردودى و مشروطى و تكرار دروس است. اين مهم تنها با بازرسى آخرين
فرايند تربيت و آموزش در مدرسه یا دانشگاه مقدور نیست. مثلاً با بازرسی و
کنترل کیفیت در پایان هر مقطع تحصیلی مقدور نیست بلکه باید در هر مرحله
از فرایند تربیت, با جمعآوری و ارزیابی اطلاعات به اقدامات اصلاحی بپردازيم.
مديران به جاى تمركز بر كنترل و بازرسى خروجى بايد به كنترل و بازرسى
فرآیند تعلیم و تربیت بپردازند و به اصطلاح به تضمین کیفیت توجه کنند.
فهرست
صفحه 20:
کیفیت به مفهوم:تطبیق با آخرین نیاز
تطبیق با آخرین نیاز, یعنی پاسخ به نیاز دانش آموز. قبل از اين كه او به
آن نیاز آگاهی پیدا کند. اگر مدرسه ای بتواند نسبت به این نیاز دانشآموزان
آگاهی یابد. قادر است برای مدتی به صورت انحصاری و موفق عمل کند. در
این صورت میتواند توقع خود را از دانش آموزان و معلملن افزایش داده و
در نتيجه بهرهوری بیشتری را انتظار داشته بلشد.
امروزه مدارس و دانشگاهها باید تلاش کنند با توجه به سیر تکاملی کیفیت و
گسترش تکنولوژمی اطلاعات (11), تکنولوژبی اطلاعات و ACT) calla)
شبکههای سراسری ماهوارهای و اینترنتی جهان, تنوع و افزاییش خواست
نوجوانان و جوانان, با نگاه به آخرین نیازهای آنان خود را بازسازی کرده
واصلاحات آموزشی را دنبال کنند. به تدریج مفهوم چهار تطبیق در کیفیت
توسعه یافته و " فرهنگ سازمان و محیط اجتماعی و جهانی" را نیز در بر
كرفته است. تطبيق با آينده نكتهاى است كه در دو مفهوم جديد مسقة “
فهرست
صفحه 21:
مدیریت کیفیت جامع (10011) در آموزش و پرورش چیست؟
مدیریت کیفیت جامع یک فلسفهی سازمانی یا درون سازمانی است که اشاره دارد
به بهبود مستمر که از طریسق افراد قابل دسترسی است. این رویکرد مستلزم
روشهایی برای رهیری و سازماندهى به منظور كيفيت. برنامهريزى راشبردى»
توسعه منابع انسانی و حل مسائل ساختاری و مشتری گرایی است. (بلاندفورد.
۰ ص ۲۵) مدیریت کیفیت جامع فلسفه و روشی است که به مسسات برای
اداره تغییرات کمک نموده و مجموعه مهمی از ابزارها را فراهم میسازد تا به وسیله
آنها فشارهای بیرونی ناشی از تغییرات را به حداقل رساند. 1001۷1 از اجراء
بسیاری تشکیل شده است که برخی از آنها عبارتند از رهبری, تجزیه و تحلیل
اطلاعات. الگوبرداری ۴برنامه ریزی راهبردی کیفیت. توسعه منابع انسانی, تضمین
کیفیت محصولات و خدمات و رضایت مشتری. هدف اساسی نظام کیفیت فراگیر
درگیرکردن کلیه کارکنان سازمان از مديريت عالى تا يايين ترين سطح سازمان
برای راضی نکهداشتن مشتریان از طریق ارانه خدمات و محصولات با کیفیت عالی
است.
فهرست
صفحه 22:
سونيا بلاندفورد ۵ جنبههای مهم ]16017 در آموزش و پرورش را سه بخش خلاصه میکند:
.وی معتقد است که ]1001۷ زمانی موفق است که فرهنگ ذیل وجود
* نوآوری ارزشمند و قابل احترام باشد
شرایط ثانویهای برای عملکرد و همکاری وجود داشته باشد.
رهبری به عنوان یک کارکرد عملی در نظر قرار کیرد نه به عنوان یک پست سازمانی.
پاداش ها به کار گروهی (تیمی) داده شود.
* توسعه. یادگیری و آموزش به عنوان مسیرهای بحرانی به حساب آیند.
توانمندساختن افراد برای دستیابی به اهداف.
* حمایت و پشتیبانی از طریق توسعه مستمر و پیشرفت و فراهم آوردن جوخود- انکیزش
فهرست
صفحه 23:
مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش به خصوص مدارس کاربرد دارد. برای
انطباق مدارس با اصول 16011 بایستی ساختارها و نگرش های جدید مدیریت.
تدریس و یادگیری تعریف شوند.(گلاسر؛ ۱۹۹۰ ص ۲۶)
رویکردهای مدیریت جامع به طور فزایندهای در ادبیات آموزشی به عنوان
ابزاری برای اصلاح و بهبود مدارس توسعه یافته است.
41 رو وب هبود مستمر تمرکز دارد. بعنیشوقو لشتیاقمستمر برلىيادكيرى
(بوستینکل ۱۹۹۳ ص ۳۳). کوشثرهایک یفیتجامع از طريقمشاركتو مدلخلسلفراد
در لمور. موجبارتقایکیفیتزندگیشغلیو رضایتکار کنان میگردد.
مدیریت کیفیت جامع مدل یا پارادایسی است که از بخش صنایع وارد ادبیات
آموزش و پرورش شده است که یافتههای آن میتواند به آموزش و پرورش در حل
بحرانها و مسایل آموزشی کمک نماید. 1601۷ مستلزم تغییر فرهنگ سازمانی
است و تغییر در فرهنگ و اجرای لن به زمان نیاز دارد. این پدیده میتواند موجب
توانمندسازی کارکنان از جمل» معلمان, مدیران و حتسی دانش آموزان در بهبود و
اصلاح عملکرد و تضمین کیفیت آموزشی گردد.
فهرست
صفحه 24:
عوامل شروع مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش
مدیریت کیفیت جامع تغییر دائمی در روشی است که آموزش
و پرورش میتوانند برای خود انتخاب کرده و به وسیله آبن
اداره شوند. فراینضد حرکست به کیفیست جامع در آموزش و
پرورش . فرایندی آهسته و پیوسته است. تحول مدیریت
کیفیت جامع زمان ميبرد. از وسوسهی حرکت سریع در اجرای
aS SS a پرهیر كرد براق تحكى حاكن
قابلیتهای بالقوه مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش ۰
لازم است در باره پارهای از عناصر مربوط به آن اشاره شود :
فهرست
صفحه 25:
۰ کسترش و آگاهی و درک روشن از ۲000 :
" مدیریت و هممی کارکنان باید آنچه که در بارمی 16011 در آموزش و پرورش و
فواید آن در بهبود مستمر و اثربخشی مدرسه مطرح است را به خوبی درک کرده و
نسبت بهآن اعتماد و باور عمیق داشته باشند. این امر مستلزم آن است که اولا هممی
افراد آموزش لازم را دریافت کرده و ثانیاً در عمل حلاوت اجرای مدیریت کیفیت جامع
در مدرسه را بچشند. آنچه که بیش از واه آموزش مطرح است. چگونگی ارائه
آموزشهای لازم در باره مدیریت کیفیت جامع مىباشد. اين كه کارکنان در یک محل
جمع شده و به طریق آموزش کارگاهی آموزش ببینند. کار پسندیدهای است. لکن
روش بهت قراركرفتن كاركنان در فرايند اجراى مديريت كيفيت جامع در مدرسه
مىباشد. آنان در كميته هاى كارى مرتبط به خودشان عضو شده و زير نظن مدير و
معاونان مدرسه كه قبلاً آموزشهاى لازم را ديدهاند. به كار مشغول میشوند.
"يادكيرى بر بنياد كار" شيومى مؤثرى در آموزش و يادكيرى مديريت كيفيت جامع
است.
* بدين طريق كاركنان مدرسه در فرايند کار :قرار گرفته و خود فرایند. به آنان
مىآموزد كه جه بايد بكنند. يا اين روش ضمن انجام كار كيفى در مدرسه. نسدت سه
مديريت كيفى جامع آكاهى يافته و به آن معتقد و متعهد میشوند. فهرست
صفحه 26:
اهداف و رسالت روشن :
موفقیت در حرکت مداوم به سوی اهداف و ملاکهای کیفی بالا. منوط به تعریف این ملاکها و هدفهاست.
براى شروع و كسترش مديريت كيفيت جامع: ابتدا كميتهاى تحت عنوان كميته ى مديريت كيفيت جاصع: در
مدرسه تعیین میشود. وظیفمی کمیتمی 1601۷1 در مدرسه. کار مدیریت. هدایت و اشاعامى مديريت كيفيت
جامع راابه عهده دارد. اكر كميته هدليت مديريت كيفت جامع در مدرسه شكل كرفته باشد يكى از وظايف مهم و
محورى كميتهسى 10011 آموزش و به حركت درآوردن مديران و معلمان مدارس است. به جز آموزش و
طراحى دروس و بركزارى كلاس.هاى آموزشى. وظايف سازماندهى. برنامهریزی و پیشبردن مناسبتها و
رويدادها را در مدرسه بر عهده دارد.
مدیر کمیتمی ]1601۷ که ترجیحاً مدیر مدرسه است. باید دارای قدرت نفود. سخنوری. مهارت. گوش دادن و
تاثیرگذاری بالایی در دیگران باشد.
افراد عضو کمیتهباید در فراگیری آموزش و کسب اطلاعات از 160011 سخت کوش, پیگیر و مصصم بوده.
کارها را به طور صحیح پیش ببرند. به قول ایشی کاوا که از بسیاری جهات به پدر 16011 مدرن زاينى
شهرت یافته است. اظهار میدارد: * 160[11با آموزش شروع و با آن تداوم می: بر آموزش باید تلاش
شود تا ابتدا از خود اعضای کمیته 101۷1 استفاده شود. نه مدرسان ماهر, و در آموزش از یادگیری دوجانبه
استفاده شود. نه از سبک سنتی معلم - شاگردی.
برنامه آموزشی و آگاهی بخشی در مدرسه موجب می شود که معلمان, کارکنان, والدین و دانش آموزان
نسبت به 101۷1 درک روشنی یافته و به آن اعتقاد و باور عمیق پیدا کنند.
فهرست
صفحه 27:
: تمرکز فکری سازگار و انسان گرایانه در محیط یادکیری ٠
ویلیام گلاسر در کتاب "کیفیت معلم مدرسه" تفسیر و توضیح جالبی از
اصول مدیریت کیفیت جامع در قالب پیشنهادی برای محیط یادگیری BIS
ارائه داده است. او شش شرط را برای کیفیت کار مدرسه در نظر گرفته است:
۱- حاکمیت جوی حمایتی و دوستانه در محیط یادگیری.
۲- هدایت دانش آموزان به انجام دادن کار مفید.
۳- لزوم توجه به دانش آموزان تا بهترین کاری را که میتوانند. انجام دهند.
۴- دعوت از دانش آموزان به منظور ارزش یابی و بهبود کار شخصی
خودشان.
۵- احساس مفید بودن در کار.
۶- احساس مخرب نبودن کار.
فهرست
صفحه 28:
* گلاسر اشاره میکند که کار با افراد بسیار پیچیده تر از
کار با محصولات صنعتی است. مربیان و معلمان باید به
دقت به این پيشنهادها توجه داشته باشند. علاوه بر این
وی توجه به روابط انسانی و کاربرد شیوههای فکری و
سازکار در تدریس را طراحی عالی برای مدیریت کیفیت
جامع در کلاس درس میداند و در تایید اهمیت موضوع
اشاره میکند که بالای ٩۵ از آنچه در بارمی کارکرد فکر
و ذهن میدانیم. در دهمی اخیر کشف شده است و به
همین علت دهه ٩۰ را به دهه تفکر نام گذاری کردهاند.
فهرست
صفحه 29:
برنامه تغیبر مدیریت سنتی به مدیربت کیفیت جامع در مدرسه :
گام نخست در عبور از مدیریت سنتی به مدیریت کیفیت جامع, داشتن تعهد و آگاهی همگانی
است. هر جند اكثر اوقات تغيير الكوهاى قديمى به الكوهاى جديدتر و سودمندتر ناراحت كنئده
است اما در بهبود مستمر براى كسانيكه فرايند و نتيجه مديريت كيفيت را درك مىكنند بسيار
پرارزش است.
بياده كردن مديريت جامع در مدرسه مستلزم توجه به موارد زير /
* تصميم بكيريم که آموزش و پرورش را با کیفیتی عرضه کنیم که زمینمی موفقیت کودکان فردا
را فراهم نمايد. اين تصميم بايد براساس نظرات افراد خبره و رهبران در داخل و خارج سیستم
مورد نظر باشد. و چنانچه فرصتی پیش آید شامل همه افراد می شود. مدیریت کیفیت تنها
زمانی موفق خواهد شد که همه افراد در سطوح مختلف به آن متعهد بوده و در فرآیندهای تن
مشارکت داشته باشند.
* زمانیکه افراد نسبت به کیفیت. ویژگیهای اصلی کیفیت و بهبود مداوم آموزش و پرورش متعهد
شده باشند. زمان آتن است که یک گروه کیفیت تشکیل دهند. این گروه از مشارکت آزادانه
برخوردار است و هر فردى در هر زماشى مى توائد يه اين كروه يبيوندد ولى هر جه تعداد
بيشترى به آن محلق شوئد بهتر است.
فهرست
صفحه 30:
* مدیریت کیفیت. كل سیستم (سازمان) را در بر میگیرد. محدودکردن فرآیند مدیریت
کیفیت به یک بخش از سازمان (تولید- مدرسه ابتدایی- درس فیزیک- مشاوره ...) یک
عمل اغواکننده است و کل سازمان (همه افراد و همه چیز) در تعیین و تحقق موفقیت
دخالت دارد.
* کیازسنجی به منطور دوآوریهای مددربت کیفیت مورد توجه قرار میکیرد نبارستجی
شحافهايى كه بين نتايج موجود و نتايج مطلوب وجود دارد را مشخص كرده و آنهارا
اولويت بندى مىكند و بالاخره مواردى كه بايد كاهش يافته يا حذف شوند را انتخاب
مىكند(كافمن. ۱۱۱ ص 868). نيازستجى. ذيازهايى را مشخص مىكند كه ما مىتوائيم
علل آنها را تجزيه و تحليل نمائيم. فقط از طريق شناخت نيازها و علل آنها مى توائيم در
مورد آنچه که منجر به بهبود نتايج مىشود تصميمات منطقى بكيريم. كشف علل و
منشاء نیازها را تحلیل نیازها نامیده اند (کافمن و والنتین, ۱۹۸۹ ص ۵۵). به کمک
دادههائی که در ابتدا از طریق نیازسنجی و سپس تحلیل نیازها بدست میآید میتوانیم
راهها و ابزارهایی را برای پرنمودن شکافها تعیین کنیم. نیازسنجی وسیله سودمندی
است براى یس تس رح كارامد. حداقل هنكام برنامه ريزى و كاربرد مديريت
كيفيت بايد نيازها بعنوان شكاف هايى ميان نتابج موجود و نتايج مطلوب تلقى شوئك.
فهرست
صفحه 31:
* شيودها و وسيلههاى ممكن براى رفع نيازها را مشخص كنيم و سيس مؤثرترين و
كارآمدترين آنها را انتخاب نمائيم. بايد اعضاى كروه كيفيت نسبت به هر نيازى
احساس مسئوليت كنند و سيس شیوههای ممکن و موجود را مشخص, نماینده
همجنين بايد معايب و مزاياى هر يك را بررسى كنند و نيز توجه نمايند تا جه اندازه
هر يك از نيازها كاهش يافته و يا مرتفع شده است.
* در مدرسه. بهبود مستمر را نهادينه كرده و بهبود مداوم را جزئى از زندكى روزائه
هر يك از افراد قرار دهيم. بايد دانست كه مديريت كيفيت يك كار مقطعى نيست بلكه
جزئی از یک فرهنگ يكبارجه و بخشى از فعاليتهاى روزانه هر يك از افراد است. در
جنين وضعيتى شور و اشتياق نسبت به كيفيت در مركز توجه است. (اين اشتياق
بايد هميشه مورد توجه كروه باشد) هر اقدامى كه صورت مىكيرد بايد كيفيت
وضعیت موجود را بهبود بخشد. باید بینشها , تجارب و استعدادهاى هر يك از
اعضاء گروه برای رفع نیازها و حرکت روزافزون به سوی کیفیت فراگیر و سرانجام
دستیابی به وضعیت ایدهآل بکار گرفته شود.
فهرست
صفحه 32:
ارزیابی بايد يكى از راهکارهای مفید برای ارتقای مستمر کیفیت در نظامهای آموزشی و
مدرسه باشد و بطور خلاصه باید گفت که برای انجام ارزیابی مراحل زیر قابل انجام است:
۱-تعیین هدفهای ارزیابی آموزشی
۲-انتخاب ملاکهای ارزیابی آموزشی
۳-تعیین نشانگرهای تحقق هدف ها
۴-گردآوری دادههای مورد نیاز
۵ -مشخص کردن چهارچوب قضاوت
زیرساخت یک نظام ارزیابی. قبول آن و باور به کارآیی آن. از طرف اعضای نظام
مورد ارزیابی است. همچنین باید نظام اطلاعاتی قوی که اطلاعات صحیح و به روز
در اختيار ارزيابى قرار دهد. برقرار شود و هم زمان با ايجاد اين نظام: بايد در باره
انتخاب ملاکهای ارزيابى و تعيين نشانكرهاى مورد نظر جهت اين ملاكهاء توافق
الازم به عمل آيد و ساز و كار لازم جهت سنجش اين نشانكرها در دسترس باشد.
فهرست
صفحه 33:
نتيجه گیری و پيشنهادها :
کیفیت در آموزش و پرورش و مدارس به تغییر یا تغییراتی گفته می شود که در رفتارهای
دانش آموزان بروز ميکند. تنها معیار معتبر کیفیت. تغییر رفتار مطلوب دانش آموزان است.
کیفیت در هممی ابعاد رفتاری دانش,آموزان ظاهر میشود. یعنی از نوعی جامعیت و کمیت
يرخوردار است. مديريت كيفيت جامع يك نظريه نيست. بلكه يك جحرعت و نهضت همكاني
است. راه صحيح كسب و كار است. روش مديريت كروهى و مشاركتى است.
مشارکت برای بهبود مداوم کیفیت جامع در مدارس, زمینه های اجرای]1601۷ قبل از اجزاء
مشاركت عدير مدرسه. كسترش أكافي و درك رون از مدير: :
عمیق در کارکنان نسبت به آمن, توسعه دانش. نگرش و مهارت آنان و اصلاح و بهسازى
زیرساختهای سازمانی مدرسه از جمله عوامل و نکات مهمی هستند که باید در شروع
TQM به آن پرداخت.
ت جامع و ايجاد باور
به جزء نكات فوق, يهبود و ارتقاى مستمس عيفيت مدرسه و انتخاب ملاكهاى ارزيابي
آموزشى متضمن استراتزى ها و اصولى است كه بايد در موقعيت هاى مختلف به آنها توجه
کرد.
فهرست
صفحه 34:
جهت بهبود مستمر کیفیت مدرسه چندین پیشنهاد ارائه می گردد:
)١ * تمركز بر دانش آموز و یادگیری
* ۲) تمرکز بر فرآیند (عملیات) و به همان اندازه بر پیامد
۳ نظارت و راهنمایی به جای بازرسی
۴) ارتقای مهارت و تخصص معلمان (تواناسازی کارکنان مدرسه)
* ۵) شناسایی فرایند برنامه های درسی مدرسه
۶) مشخص شدن دیدگاه و رسالت مدرسه
* ۷) مشارکت کارکنان
۸) ملاک های ارزیابی آموزشی
٩ برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت تغییر در مدرسه
فهرست
صفحه 35:
منابع :
-١ پاپک جان و ریچارد بارنر. ۱۳۷۷, مدیریت کیفی جامع در عمل, ترجمه: محمدحسین
سلیمی, دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۲- تورانی, حیدر. ۱۳۸۲, مدیریت فرآیند مدار در مدرسه, انتشارات تزکیه.
۳- سلطان, ایرج. ۱۳۸۰, دستاوردهای فرهنگی پیاده سازی نظام مدیریت کیقیت فراگیر, تدبیر.
6 سنجری, احمدرضا. ۱۲۸۰, نگاهی کاستی جویانه به مديريت Pen tanya
پژوهشکده تعلیم و تربیت.
- عباسی, محمدرضا. ۱۳۸۰, فرهنگ سازی مدیریت کیفیت فراگیر, پیام تحول.
1 قهرمانلی, حمیدرضا. ۱۳۸۰, توانمندسازی کارکتان رکن اساسی راهیرد مدیریت
قهر:
فراگیر, پیام تحول.
فهرست
صفحه 36:
پاور پوینت
مدیریت کیفیت فراگیر
درآموزش و پرورش
تعداد اسالید ها 35:
سرفصل مطالب
چکیده
مقدمه
کیفیت در مدرسه چیست؟
دوره های تکامل مفهوم کیفیت
مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش چیست؟
عوامل شروع مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش
برنامه تغییر مدیریت سنتی به مدیریت کیفیت جامع در مدرسه
نتیجه گیری و پیشنهادها
منابع
به انتخاب
محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم
📙👈 مینیمالیسم(ساده گرایی) است.
📱ما هر روزه در شبکه های اجتماعی و رسانه
ها با "بدترین" و "بهترین ها" اتفاقات
بمباران میشیم
راه آن مینیمالیسم است
به انتخاب
محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم
📙👈 مینیمالیسم(ساده گرایی) است.
📱شاید وقت نداشته باشید یک کتاب 200
صفحه ای را بخوانید
این پاور پوینت خالصه سه کتاب است
یعنی مینیمالیسم نیاز عصر امروز
به انتخاب :محمد فایق مجیدی
این نسخه نامه الهی که تویی
وی آینه جمال شاهی که تویی
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی
چکیده
امروزه مدارس در جهان پيشرفت ه و در حال تغيي ر ،ب ه اجتماعات يادگيرنده
تبديل شدهاند .در اين مرحله مدرسه فرايند تكامل خود را طي ميكند به طوري
كه به مركزي براي جامعه يادگيري بزرگتر تبديل ميشود .مدرسه مكاني است
كه همه ميتوانند از خدمات آن بهرهمند شوند .در اجتماعات يادگيرنده ،مدرسه
از نقش محدود خود به سوي نقش گسترده تري به عنوان "سازنده انسان ها
ت.
ت كرده اس
ل و پردازش اطالعات" حرك
و مركزي براي تبدي
فهرست
ما اكنون در عصر و جهان اطالعاتي زندگي ميكنيم .جهان اطالعاتي و
فراصنعتي نويد رسيدن به شيوه جديد و پيشرفته زندگي را ميدهد.
براي تحقق اين امر ،فرهنگ تفاهم و تعهد بايد در جهت مصالح همگاني
و منابع ملي ايجاد شود و توسعه يابد .آموزش و پرورش بايد از گذر
مدارس ،چگونگي دست يافتن به اين فرهنگ را نشان دهد .مدارس بايد
ب ه نيازهاي دان ش آموزان پاس خ دهن د و مهارته ا و ابزارهاي ي براي
موف ق شدن در جامع ه در حال تغيي ر را ب ه آنان عرض ه كنند.
فهرست
مدارس كيف ي ،از نتاي ج پيادهس ازي مديري ت كيفي ت جام ع در مدارس
بوده و حس ن ارتباط بي ن كاركنان از جمل ه معلمان و دان ش آموزان و
توس عه رفتار آنان در كالس ،افزاي ش اثربخش ي مدرس ه و كاربرد
مفاهي م و ابزارهاي مديري ت كيفي ت جام ع را ب ه همراه دارد ،.ب ه طور
حتم ،ويژگيهاي برخورداري از TQMدر راستاي بهرهمندي از وجود
مدارس كيف ي در آموزش و پرورش ،قادر اس ت پاس خ مناس ب ب ه
تحوالت ضروري در اي ن حوزه ك ه نشان ه مدارس پيشرفت ه امروز در
جهان م ي باش د را فراه م س ازد .اي ن مزي ت قادر اس ت مدارس را از
ر دهد.
ي تغيي
ه مدارس كيف
نتي ب
تس
وضعي
فهرست
• اين مقاله در نظر دارد ضمن طرح مفهوم
،TQMدر خصوص اهميت اين موضوع در
آموزش و پرورش و به ويژه در مدارس براي
دستيابي به الگوي "مدارس كيفي" ،به عوامل
مؤثر در برخورداري از اين مهم ،بپردازد.
فهرست
مقدمه
در جهان امروز ،ارائه كاالها و خدمات با كيفيت مناسب ,مبتني بر رضايت مشتريان و گيرندگان خدمات
از اهميت زيادي برخوردار است .اغلب كارخانه ها ,موسسه هاي صنعتي ,خدماتي و آموزشي سعي دارند
ب ا افزاي ش كيفي ت محص والت خود مشتريان جدي د و بيشتري جذب كنن د و از رقيبان خود س بقت بگيرند.
اس تاندارد شدن فرآين د روشهاي تكوي ن و تولي د محص والت ,همراه ب ا ارائ ه كااله ا و خدمات مناس ب ب ه
مشتريان ,ابتدا از صنعت شروع شد .سپس ساير خدمات از جمله بهداشت و آموزش و پرورش را نيز در
برگرفت .كشورهاي بزرگ و پيشرفت ه ص نعتي مص اديق عين ي و بارز اي ن واقعي ت هس تند .از آنجاي ي ك ه
كيفيت بهتر كاالها و خدمات ,نتيجه ي فرايند مطلوب آموزش يا تعليم و تربيت و به عبارتي ديگر ناشي
از افزايش دانش ,نگرش و مهارت نيروي انساني است ,از اين رو خيلي سريع توجه به كيفيت و ارتقاي
مس تمر كيفي ت در نزد اه ل عل م و دان ش ,موس سات ,مراك ز علم ي و فرهنگ ي از جايگاه ويژ ه اي برخوردار
شد .دانشگاه ه ا ,مدارس ,مراك ز علم ي و پژوهش ي جهان ه ر روز ب ا نوآوري هاي جدي د ب ه دنبال ارتقاي
كيفي ت خدمات و ارائ ه آ ن ب ه مشتريان خود هس تند .موس سات و شرك ت ه ا ب ه خوب ي اي ن نكت ه را ك ه
رضاي ت مشتريان و گيرندگان خدمات ,توج ه ب ه خواس ت ه ا و نيازهاي آنان ,تاثي ر مس تقيم در افزاي ش
درآم د و س ود و اعتبار اجتماع ي آنان دارد ,را دريافت ه اند .از طرف ي ديگ ر ,ب ا رش د دان ش و آگاه ي مردم,
تنوع نيازها و خواسته هاي آنان و همچنين پافشاري مردم و حكومتها براي بازسازي و بهسازي گسترده
نظام آموزشي و درسي ,توجه به كيفيت نسبت به گذشته اهميت بيشتري پيدا كرده است.
فهرست
امروزه مباح ث زيادي پيرامون كيفي ت و اهمي ت آ ن ب ه
ويژه نزد مديران و كارشناسان مطرح است ,لكن نتايج و
آثار كيفي ت در كااله ا و خدمات (محص ول) چندان مشهود
نيس ت ,ب ه رغ م تالش هاي زيادي ك ه بس ياري از جوام ع
در بخ ش ص نعت ,آموزش و بهداش ت ب ا هدف افزاي ش
كيفي ت انجام داده اند .ام ا در بس ياري از جهات از جمل ه
آموزش و پرورش از پايي ن بودن كيفي ت و عدم بهبود آ ن
رنج مي برند.
فهرست
• مديري ت كيفي ت جام ع ,مدارس امروز را در مواردي نظي ر؛ فراين د ارزشياب ي و
قبول ي دان ش آموزان ,ارتقاي جذابي ت مدرس ه نزد دان ش آموزان و معلمان,
بهبود برنام ه هاي درس ي و آموزش ي ,س رعت و ارائ ه خدمات آموزش ي و
پرورش ي بهت ر و كاه ش هزين ه بهبودم ی بخشد .مدارس ي ك ه فاق د بين ش
س يستمي و روش هاي اجراي ي بوده و بر نياز دان ش آموزان و معلمان تمرك ز
نداشت ه باشن د ,نم ي توانن د در درازمدت ب ه بهبود ارتقاي مس تمر كيفي ت و
مشارك ت هم ه كاركنان و ايجاد شبك ه هاي همكاري پايدار ,دس ت يابند .در اي ن
مقاله ،با طرح اين موضوع كه چگونه ميتوان مدارس فعلي را به مدد مديريت
كيفيت جامع ( )TQMبه مدارس كيفي تبديل نمود ،سعي در پرداختن به ابعاد
اي ن مه م م ي باشد .از اي ن نظ ر ضم ن مطرح نمودن مفاهي م نظري مرتب ط ب ا
كيفيت ،كيفيت در مدرسه و نهايتاً مديريت كيفيت جامع ،در خاتمه به نتايج و
پيشنهادهاي مناسبي دست يافته است.
فهرست
کیفیت در مدرسه چیست؟
مفهوم كيفيت به صورت ابتدايي از آغاز مورد توجه خريدار
و مص رف كننده و عامل ي مؤث ر در فروش كاال بوده اس ت
ول ي در طول تاري خ ب ه دنبال پيشرف ت علوم ،تكنولوژ ي و
ارتباطات و نحوهي نگرش ب ه مفهوم كيفي ت و طرز تلق ي
بش ر نس بت بدان متحول شده اس ت .ب ا ظهور نظريات نوي ن
جامع ه بشري و دگرگون ي در نحوهي اداره مؤس سات،
س ازمانهاي موجود در جوام ع پيشرفت ه ب ه مفهوم كيفي ت
نيز به گونهاي خاص توجه شده است.
فهرست
دورهي تكامل مفهوم كيفيت در TQMچهار مورد
تطبيق را شامل ميشود:
-1تطبيق با استاندارد
-2تطبيق براي كاربرد
-3تطبيق با هزينه
-4تطبيق با آخرين نياز
فهرست
تط بيق ب ا همهي نيازهاي مشتريان ،مفهوم اص لي كيفي ت از
ديدگاه شركتهاي ممتاز ژاپن ي محس وب ش د ،ب ا تكام ل مفهوم
كيفي ت در ژاپ ن س ه حرك ت انقالب ي در ديدگاه ژاپنيه ا ب ه وجود
آمد:
حرك ت از تط بيق ب ا اس تاندارد ،ب ه س مت تط بيق براي كاربرد-
حركت از توليد به بازار را به وجود آورد.
حرك ت از تط بيق براي كاربرد ،ب ه س مت تط بيق ب ا هزين ه -اي ن
معني را تقويت كرد كه قيمت در بازار تعيين مي شود.
حركت از تطبيق با هزينه به سمت تطبيق با آخرين نياز -مفهوم
تغيي ر مس تمر و پيوس ته را در بازار تقوي ت كرد ،و ب ه دنبال آ ن
نياز به كاهش دورهي زماني تكوين محصول جديد قوت گرفت.
فهرست
كيفيت به مفهوم :تطابق با استاندارد
تط بيق ب ا اس تاندارد ب ه اي ن س وال ميپردازد ك ه آي ا دان ش آموزان بر اس اس
استاندارد و آنچه در راهنماي برنامهي درسي و اهداف تعليم و تربيت شرح داده
شده ،تربي ت ميشون د؟ب ه عبارت ديگ ر ،آي ا تط بيق ب ا اس تاندارد ،مطابق ت دان ش
آموزان ب ا خواس تههاي مورد نظ ر ايشان در برنامههاي آموزش و پرورش
ميباشد؟
بديه ي اس ت در كنترل كيفي ت ،تط بيق فراگيران ب ا مشخص ههاي اس تاندارد،
مهمتري ن موضوع ي اس ت ك ه باي د مورد بررس ي قرار گيرد .براي دس ترسي ب ه
اس تانداردهاي مديران و معلمان ،باي د همهي وظاي ف و مس ئوليتهاي مدرس ه را
تعري ف و آنه ا را ب ه عنوان اس تاندارد مدرس ه در مجموعهاي تدوي ن كرد ،س پس
وظيفه كنترل كيفيت يا بازرسي را نظارت بر همه كاركنان مدرسه به ويژه معلمان
در رعايت استاندارد ،دانست .بديهي است كه اين تصور پيشميآيد كه كيفيت به
وسيلهي بازرسي حاصل ميشود .در حالي كه تضمين كيفيت و اطمينان كيفيت در
اين قسمت جايگاهي ندارد و فراموش شدن نياز جامعه و خواستهدانشآموزان نيز
در اين مفهوم مطرح است.
فهرست
كيفيت به مفهوم :تطبيق براي كاربرد
تط بيق براي كاربرد ،يعن ي حص ول اطمينان از پاس خگويي ب ه
نيازمنديهاي جامعه .آي ا دان ش آموزان بر طب ق انتظارات و
خواستههاي جامعه تربيت ميشوند يا خير؟ در اين جا هر دو مفهوم
كاراي ي و اثربخش ي (بهره وري) مورد توج ه اس ت .فارغ التحص يل
شدن تنه ا ،مطلوب نيس ت ،بلك ه فارغ التحص يالني ك ه ب ا نيازهاي
بازار كار منطبق بوده و ضمن كارآمدبودن ،اثربخش نيزباشند .اگر
مفهوم كيفي ت ،تط بيق براي كاربرد نباش د ،فارغ التحص يالن ب ه رغ م
صرف هزينههاي زياد جذب بازار كار نميشوند .مفهوم تطبيق براي
كاربرد "نياز" و خواس ته ي واقع ي جامع ه را هدف قرار ميده د ن ه
استانداردي كه آموزش و پرورش طراحي ميكند.
فهرست
كيفيت به مفهوم :تطبيق با هزينه
"تط بيق ب ا هزين ه" يعن ي كيفي ت باال و هزينهي پايين .كيفي ت و هزين ه براي
همهي فراگيران در مدارس و دانشگاهها ،موضوعي بسيار مهم و جدي است.
براي كاه ش هزين ه و حف ظ كيفي ت مناس ب ،باي د نوس انات فراين د تعلي م و
تربي ت را كاه ش داد .ب ه عبارت ي ديگ ر فراين د آموزش را ارتقاء بخشيد .در اي ن
ص ورت هم ه فراگيران در حدود قاب ل قبول ي واق ع ميشون د و موضوع مردود و
مشروط شدن ،منتفي خواهد بود .هدف ،تربيت فراگيران با كيفيت صد در صد و
بدون مردودي و مشروطي و تكرار دروس است .اين مهم تنها با بازرسي آخرين
ال با بازرسي و
فرايند تربيت و آموزش در مدرسه ي ا دانشگاه مقدور نيست ،مث ً
كنترل كيفيت در پايان هر مقطع تحصيلي مقدور نيست بلكه بايد در هر مرحله
از فرايند تربيت ،با جمعآوري و ارزيابي اطالعات به اقدامات اصالحي بپردازيم.
مديران ب ه جاي تمرك ز بر كنترل و بازرس ي خروج ي باي د ب ه كنترل و بازرس ي
فرآيند تعليم و تربيت بپردازند و به اصطالح به تضمين كيفيت توجه كنند.
فهرست
كيفيت به مفهوم:تطبيق با آخرين نياز
تطبيق با آخرين نياز ،يعني پاسخ به نياز دانش آموز ،قبل از اين كه او به
آن نياز آگاهي پيدا كند .اگر مدرسه اي بتواند نسبت به اين نياز دانشآموزان
آگاهي يابد ،قادر است براي مدتي به صورت انحصاري و موفق عمل كند .در
اي ن ص ورت ميتوان د توق ع خود را از دان ش آموزان و معلمان افزاي ش داده و
در نتيجه بهرهوري بيشتري را انتظار داشته باشد.
امروزه مدارس و دانشگاهها بايد تالش كنند با توجه به سير تكاملي كيفيت و
گس ترش تكنولوژ ي اطالعات ( ،)ITتكنولوژ ي اطالعات و ارتباطات (،)ICT
شبكههاي س راسري ماهوارهاي و اينترنت ي جهان ،تنوع و افزاي ش خواس ت
نوجوانان و جوانان ،ب ا نگاه ب ه آخري ن نيازهاي آنان خود را بازس ازي كرده
واص الحات آموزش ي را دنبال كنند .ب ه تدري ج مفهوم چهار تط بيق در كيفي ت
توس عه يافت ه و " فرهن گ س ازمان و محي ط اجتماع ي و جهان ي" را ني ز در بر
گرفته است .تطبيق با آينده نكتهاي است كه در دو مفهوم جديد مستتر است.
فهرست
مديريت كيفيت جامع ( )TQMدر آموزش و پرورش چيست؟
مديريت كيفيت جامع يك فلسفهي سازماني يا درون سازماني است كه اشاره دارد
ب ه بهبود مس تمر ك ه از طري ق افراد قاب ل دس ترسي اس ت .اي ن رويكرد مس تلزم
روشهاي ي براي ره بري و س ازماندهي ب ه منظور كيفي ت ،برنامهريزي راه بردي،
توس عه مناب ع انس اني و ح ل مس ائل س اختاري و مشتري گراي ي اس ت( .بالندفورد،
،2000ص )25 .مديري ت كيفي ت جام ع فلس فه و روش ي اس ت ك ه ب ه مؤس سات براي
اداره تغييرات كمك نموده و مجموعه مهمي از ابزارها را فراهم ميسازد تا به وسيله
آنه ا فشارهاي بيرون ي ناش ي از تغييرات را ب ه حداق ل رس اند TQM .از اجراء
بس ياري تشكي ل شده اس ت ك ه برخ ي از آنه ا عبارتن د از ره بري ،تجزي ه و تحلي ل
اطالعات ،الگوبرداري 4برنامه ريزي راهبردي كيفيت ،توسعه منابع انساني ،تضمين
كيفي ت محص والت و خدمات و رضاي ت مشتري .هدف اس اسي نظام كيفي ت فراگي ر
درگيركردن كلي ه كاركنان س ازمان از مديري ت عال ي ت ا پايي ن تري ن س طح س ازمان
براي راضي نگهداشتن مشتريان از طريق ارائه خدمات و محصوالت با كيفيت عالي
است.
فهرست
سونيا بالندفورد 5جنبههاي مهم TQMدر آموزش و پرورش را سه بخش خالصه ميكند:
فرهنگ ،تعهد و ارتباطات.وي معتقد است كه TQMزماني موفق است كه فرهنگ ذيل وجود
داشته باشد:
• نوآوري ارزشمند و قابل احترام باشد
• شرايط ثانويهاي براي عملكرد و همكاري وجود داشته باشد.
• رهبري به عنوان يك كاركرد عملي در نظر قرار گيرد نه به عنوان يك پست سازماني.
• پاداش ها به كار گروهي (تيمي) داده شود.
• توسعه ،يادگيري و آموزش به عنوان مسيرهاي بحراني به حساب آيند.
• توانمندساختن افراد براي دستيابي به اهداف.
• حمايت و پشتيباني از طريق توسعه مستمر و پيشرفت و فراهم آوردن جوخود -انگيزش
فهرست
• مديري ت كيفي ت جام ع در آموزش و پرورش ب ه خص وص مدارس كاربرد دارد .براي
انطباق مدارس ب ا اص ول TQMبايس تي س اختارها و نگرش هاي جدي د مديري ت،
تدريس و يادگيري تعريف شوند(.گالسر ،1990 ،ص )26
• رويكردهاي مديريت كيفيت جامع به طور فزايندهاي در ادبيات آموزشي به عنوان
ابزاري براي اصالح و بهبود مدارس توسعه يافته است.
• TQMرويب هبود مستمر ت مركز دارد .ي عنيش وقو اشتياقمستمر ب رايي ادگيري
ل ،1993ص .)33ك وششهايك يفيتجامع از ط ريقمشاركتو مداخله افراد
(ب وستينگ ،
در امور ،موجبارتقايك يفيتزندگيش غليو رضايتك اركنانميگ ردد.
• مديري ت كيفي ت جام ع مدل ي ا پارادايم ي اس ت ك ه از بخ ش ص نايع وارد ادبيات
آموزش و پرورش شده است كه يافتههاي آن ميتواند به آموزش و پرورش در حل
بحرانه ا و مس ايل آموزش ي كم ك نمايد TQM .مس تلزم تغيي ر فرهن گ س ازماني
اس ت و تغيي ر در فرهن گ و اجراي آ ن ب ه زمان نياز دارد .اي ن پديده ميتوان د موج ب
توانمندس ازي كاركنان از جمل ه معلمان ،مديران و حت ي دان ش آموزان در بهبود و
اصالح عملكرد و تضمين كيفيت آموزشي گردد.
فهرست
عوامل شروع مديريت كيفيت جامع در آموزش و پرورش
مديريت كيفيت جامع تغيير دائمي در روشي است كه آموزش
و پرورش ميتوانن د براي خود انتخاب كرده و ب ه وس يله آ ن
اداره شوند .فراين د حرك ت ب ه كيفي ت جام ع در آموزش و
پرورش ،فرايندي آهس ته و پيوس ته اس ت .تحول مديري ت
كيفيت جامع زمان ميبرد .از وسوسهي حركت سريع در اجراي
مديري ت كيفي ت جام ع باي د پرهي ز كرد .براي تحق ق كام ل
قابليتهاي بالقوه مديريت كيفيت جامع در آموزش و پرورش ،
الزم است در باره پارهاي از عناصر مربوط به آن اشاره شود :
فهرست
Hرش و آگاهي و درك روشن از : TQM
• گست
•
مديري ت و همهي كاركنان باي د آنچ ه ك ه در بارهي TQMدر آموزش و پرورش و
فواي د آ ن در بهبود مس تمر و اثربخش ي مدرس ه مطرح اس ت را ب ه خوب ي درك كرده و
نسبت بهآن اعتماد و باور عميق داشته باشند .اين امر مستلزم آن است كه اوالً همهي
افراد آموزش الزم را دريافت كرده و ثانياً در عمل حالوت اجراي مديريت كيفيت جامع
در مدرس ه را بچشند .آنچ ه ك ه بي ش از واژ ه آموزش مطرح اس ت ،چگونگ ي ارائ ه
آموزشهاي الزم در باره مديري ت كيفي ت جام ع ميباشد .اي ن ك ه كاركنان در ي ك مح ل
جم ع شده و ب ه طري ق آموزش كارگاه ي آموزش ببينن د ،كار پس نديدهاي اس ت .لك ن
روش بهت ر ،قرارگرفت ن كاركنان در فراين د اجراي مديري ت كيفي ت جام ع در مدرس ه
ميباشد .آنان در كميته هاي كاري مرتبط به خودشان عضو شده و زير نظر مدير و
ال آموزشهاي الزم را ديدهان د ،ب ه كار مشغول ميشوند.
معاونان مدرس ه ك ه قب ً
"يادگيري بر بنياد كار" شيوهي مؤثري در آموزش و يادگيري مديريت كيفيت جامع
است.
• بدي ن طري ق كاركنان مدرس ه در فراين د كار ،قرار گرفت ه و خود فراين د ،ب ه آنان
ميآموزد كه چه بايد بكنند .يا اين روش ضمن انجام كار كيفي در مدرسه ،نسبت به
مديريت كيفي جامع آگاهي يافته و به آن معتقد و متعهد ميشوند.
فهرست
• اهداف و رسالت روشن :
• موفقيت در حركت مداوم به سوي اهداف و مالكهاي كيفي باال ،منوط به تعريف اين مالكها و هدفهاست.
براي شروع و گس ترش مديري ت كيفي ت جام ع ،ابتدا كميتهاي تح ت عنوان كميت ه ي مديري ت كيفي ت جام ع ،در
مدرس ه تعيي ن ميشود .وظيفهي كميتهي TQMدر مدرس ه ،كار مديري ت ،هداي ت و اشاعهي مديري ت كيفي ت
جامع را به عهده دارد .اگر كميته هدايت مديريت كيفت جامع در مدرسه شكل گرفته باشد يكي از وظايف مهم و
محوري كميتهي TQMآموزش و ب ه حرك ت درآوردن مديران و معلمان مدارس اس ت .ب ه ج ز آموزش و
طراح ي دروس و برگزاري كالسهاي آموزش ي ،وظاي ف س ازماندهي ،برنامهريزي و پيشبردن مناس بتها و
رويدادها را در مدرسه بر عهده دارد.
• مدير كميتهي TQMكه ترجيحاً مدير مدرسه است ،بايد داراي قدرت نفود ،سخنوري ،مهارت ،گوش دادن و
تاثيرگذاري بااليي در ديگران باشد.
• افراد عض و كميتهباي د در فراگيري آموزش و كس ب اطالعات از ،TQMس خت كوش ،پيگي ر و مص صم بوده،
كاره ا را ب ه طور ص حيح پي ش ب برند .ب ه قول ايش ي كاوا ك ه از بس ياري جهات ب ه پدر TQMمدرن ژاپن ي
شهرت يافت ه اس ت ،اظهار ميداردTQM " :ب ا آموزش شروع و ب ا آ ن تداوم ميياب د" .در آموزش باي د تالش
شود تا ابتدا از خود اعضاي كميته TQMاستفاده شود ،نه مدرسان ماهر ،و در آموزش از يادگيري دوجانبه
استفاده شود ،نه از سبك سنتي معلم – شاگردي.
• برنام ه آموزش ي و آگاه ي بخش ي در مدرس ه موج ب م ي شود ك ه معلمان ،كاركنان ،والدي ن و دان ش آموزان
نسبت به TQMدرك روشني يافته و به آن اعتقاد و باور عميق پيدا كنند.
فهرست
• تمركز فكري سازگار و انسان گرايانه در محيط يادگيري :
ويليام گالسر در كتاب "كيفيت معلم مدرسه" تفسير و توضيح جالبي از
اصول مديريت كيفيت جامع در قالب پيشنهادي براي محيط يادگيري خالق
ارائه داده است .او شش شرط را براي كيفيت كار مدرسه در نظر گرفته است:
-1حاكميت جوي حمايتي و دوستانه در محيط يادگيري.
-2هدايت دانش آموزان به انجام دادن كار مفيد.
-3لزوم توجه به دانش آموزان تا بهترين كاري را كه ميتوانند ،انجام دهند.
-4دعوت از دانش آموزان به منظور ارزش يابي و بهبود كار شخصي
خودشان.
-5احساس مفيد بودن در كار.
-6احساس مخرب نبودن كار.
فهرست
• گالس ر اشاره ميكن د ك ه كار ب ا افراد بس يار پيچيده ت ر از
كار با محصوالت صنعتي است .مربيان و معلمان بايد به
دقت به اين پيشنهادها توجه داشته باشند .عالوه بر اين
وي توج ه ب ه رواب ط انس اني و كاربرد شيوههاي فكري و
س ازگار در تدري س را طراح ي عال ي براي مديري ت كيفي ت
جام ع در كالس درس ميدان د و در تايي د اهمي ت موضوع
اشاره ميكند كه باالي %95از آنچه در بارهي كاركرد فكر
و ذه ن ميداني م ،در دههي اخي ر كش ف شده اس ت و ب ه
همين علت دهه 90را به دهه تفكر نام گذاري كردهاند.
فهرست
برنامه تغيير مديريت سنتي به مديريت كيفيت جامع در مدرسه :
• گام نخس ت در عبور از مديري ت س نتي ب ه مديري ت كيفي ت جام ع ،داشت ن تعه د و آگاه ي همگان ي
است .هر چند اكثر اوقات تغيير الگوهاي قديمي به الگوهاي جديدتر و سودمندتر ناراحت كننده
است اما در بهبود مستمر براي كسانيكه فرايند و نتيجه مديريت كيفيت را درك ميكنند بسيار
پرارزش است.
• پياده كردن مديريت كيفيت جامع در مدرسه مستلزم توجه به موارد زير است:
• تصميم بگيريم كه آموزش و پرورش را با كيفيتي عرضه كنيم كه زمينهي موفقيت كودكان فردا
را فراهم نمايد .اين تصميم بايد براساس نظرات افراد خبره و رهبران در داخل و خارج سيستم
مورد نظ ر باشد .و چنانچ ه فرص تي پي ش آي د شام ل هم ه افراد م ي شود .مديري ت كيفي ت تنه ا
زمان ي موف ق خواهد شد كه همه افراد در س طوح مختل ف به آن متعهد بوده و در فرآيندهاي آن
مشاركت داشته باشند.
• زمانيكه افراد نسبت به كيفيت ،ويژگيهاي اصلي كيفيت و بهبود مداوم آموزش و پرورش متعهد
شده باشن د ،زمان آ ن اس ت ك ه ي ك گروه كيفي ت تشكي ل دهند .اي ن گروه از مشارك ت آزادان ه
برخوردار اس ت و ه ر فردي در ه ر زمان ي م ي توان د ب ه اي ن گروه بپيوندد ول ي ه ر چ ه تعداد
بيشتري به آن محلق شوند بهتر است.
فهرست
• مديري ت كيفي ت ،ك ل س يستم (س ازمان) را در بر ميگيرد .محدودكردن فرآين د مديري ت
كيفيت به يك بخش از سازمان (توليد -مدرسه ابتدايي– درس فيزيك– مشاوره )....يك
عم ل اغواكننده اس ت و ك ل س ازمان (هم ه افراد و هم ه چي ز) در تعيي ن و تحق ق موفقي ت
دخالت دارد.
• نيازس نجي ب ه منظور نوآوريهاي مديري ت كيفي ت مورد توج ه قرار ميگيرد نيازس نجي
شكافهايي كه بين نتايج موجود و نتايج مطلوب وجود دارد را مشخص كرده و آنها را
اولوي ت بندي ميكن د و باالخره مواردي ك ه باي د كاه ش يافت ه ي ا حذف شون د را انتخاب
ميكن د(كافم ن ،1992 ،ص .)85نيازس نجي ،نيازهاي ي را مشخ ص ميكن د ك ه م ا ميتواني م
علل آنها را تجزيه و تحليل نمائيم .فقط از طريق شناخت نيازها و علل آنها مي توانيم در
مورد آنچ ه ك ه منج ر ب ه بهبود نتاي ج ميشود تص ميمات منطق ي بگيريم .كش ف عل ل و
منشاء نيازه ا را تحلي ل نيازه ا ناميده ان د (كافم ن و والنتي ن ،1989 ،ص .)55ب ه كم ك
دادههائي كه در ابتدا از طريق نيازسنجي و سپس تحليل نيازها بدست ميآيد ميتوانيم
راهه ا و ابزارهاي ي را براي پرنمودن شكافه ا تعيي ن كنيم .نيازس نجي وس يله س ودمندي
است براي تعيين امور كارآمد و غير كارآمد .حداقل هنگام برنامه ريزي و كاربرد مديريت
كيفيت بايد نيازها بعنوان شكافهايي ميان نتايج موجود و نتايج مطلوب تلقي شوند.
فهرست
• شيوهها و وسيلههاي ممكن براي رفع نيازها را مشخص كنيم و سپس مؤثرترين و
كارآمدتري ن آنه ا را انتخاب نمائيم .باي د اعضاي گروه كيفي ت نس بت ب ه ه ر نيازي
احس اس مس ئوليت كنن د و س پس شيوههاي ممك ن و موجود را مشخ ص ,نماينده
همچنين بايد معايب و مزاياي هر يك را بررسي كنند و نيز توجه نمايند تا چه اندازه
هر يك از نيازها كاهش يافته و يا مرتفع شده است.
• در مدرس ه ،بهبود مس تمر را نهادين ه كرده و بهبود مداوم را جزئ ي از زندگ ي روزان ه
هر يك از افراد قرار دهيم .بايد دانست كه مديريت كيفيت يك كار مقطعي نيست بلكه
جزئي از يك فرهنگ يكپارچه و بخشي از فعاليتهاي روزانه هر يك از افراد است .در
چني ن وضعيت ي شور و اشتياق نس بت ب ه كيفي ت در مرك ز توج ه اس ت( .اي ن اشتياق
باي د هميش ه مورد توج ه گروه باش د) ه ر اقدام ي ك ه ص ورت ميگيرد باي د كيفي ت
وضعي ت موجود را بهبود بخشد .باي د بينشه ا ،تجارب و اس تعدادهاي ه ر ي ك از
اعضاء گروه براي رفع نيازها و حركت روزافزون به سوي كيفيت فراگير و سرانجام
دستيابي به وضعيت ايدهآل بكار گرفته شود.
فهرست
• ارزيابي بايد يكي از راهكارهاي مفيد براي ارتقاي مستمر كيفيت در نظامهاي آموزشي و
مدرسه باشد و بطور خالصه بايد گفت كه براي انجام ارزيابي مراحل زير قابل انجام است:
• -1تعيين هدفهاي ارزيابي آموزشي
• -2انتخاب مالكهاي ارزيابي آموزشي
• -3تعيين نشانگرهاي تحقق هدف ها
• -4گردآوري دادههاي مورد نياز
• -5مشخص كردن چهارچوب قضاوت
• زيرساخت يك نظام ارزيابي ،قبول آن و باور به كارآيي آن ،از طرف اعضاي نظام
مورد ارزيابي است .همچنين بايد نظام اطالعاتي قوي كه اطالعات صحيح و به روز
در اختيار ارزيابي قرار دهد ،برقرار شود و هم زمان با ايجاد اين نظام ،بايد در باره
انتخاب مالكهاي ارزياب ي و تعيي ن نشانگرهاي مورد نظ ر جه ت اي ن مالكه ا ،تواف ق
الزم به عمل آيد و ساز و كار الزم جهت سنجش اين نشانگرها در دسترس باشد.
فهرست
نتیجه گیری و پیشنهادها :
• كيفي ت در آموزش و پرورش و مدارس ب ه تغيير ي ا تغييراتي گفته مي شود ك ه در رفتارهاي
دانشآموزان بروز ميكند .تنه ا معيار معت بر كيفي ت ،تغيي ر رفتار مطلوب دان ش آموزان است.
كيفي ت در همهي ابعاد رفتاري دان ش آموزان ظاه ر ميشود .يعن ي از نوع ي جامعي ت و كمي ت
برخوردار اس ت .مديري ت كيفي ت جام ع ي ك نظریه نيس ت ،بلك ه ي ك حرك ت و نهض ت همگان ي
است .راه صحيح كسب و كار است .روش مديريت گروهي و مشاركتي است.
• مشارك ت براي بهبود مداوم كيفي ت جام ع در مدارس ،زمين ه هاي اجراي TQMقب ل از اجزاء
مشارك ت مدي ر مدرس ه ،گس ترش آگاه ي و درك روش ن از مديري ت كيفي ت جام ع و ايجاد باور
عمي ق در كاركنان نس بت ب ه آ ن ،توس عه دان ش ،نگرش و مهارت آنان و اص الح و بهس ازي
زيرس اختهاي س ازماني مدرس ه از جمل ه عوام ل و نكات مهم ي هس تند ك ه باي د در شروع
TQMبه آن پرداخت.
• ب ه جزء نكات فوق ,بهبود و ارتقاي مس تمر كيفي ت مدرس ه و انتخاب مالكهاي ارزياب ي
آموزشي متضمن استراتژي ها و اصولي است كه بايد در موقعيت هاي مختلف به آنها توجه
كرد.
فهرست
جهت بهبود مستمر كيفيت مدرسه چندين پيشنهاد ارائه مي گردد:
• )1تمركز بر دانش آموز و يادگيري
• ) 2تمركز بر فرآيند (عمليات) و به همان اندازه بر پيامد
• )3نظارت و راهنمايي به جاي بازرسي
• ) 4ارتقاي مهارت و تخصص معلمان (تواناسازي كاركنان مدرسه)
• ) 5شناسايي فرايند برنامه هاي درسي مدرسه
• )6مشخص شدن ديدگاه و رسالت مدرسه
• )7مشاركت كاركنان
• )8مالك هاي ارزيابي آموزشي
• ) 9برنامه ريزي استراتژيك و مديريت تغيير در مدرسه
فهرست
منابع :
-1پاپك جان و ريچارد بارنر ,1377 .مديريت كيفي جامع در عمل ,ترجمه :محمدحسين
سليمي ,دانشگاه صنعتي اميركبير
-2توراني ,حيدر ,1382 .مديريت فرآيند مدار در مدرسه ,انتشارات تزكيه.
-3سل;طان ,ايرج ,1380 .دستاوردهاي فرهنگي پياده سازي نظام مديريت كيفيت فراگير ,تدبير.
-4سنجري ,احمدرضا ,1380 .نگاهي كاستي جويانه به مديريت مشاركتي مدرسه محور,
پژوهشكده تعليم و تربيت.
-5عباسي ,محمدرضا ,1380 .فرهنگ سازي مديريت كيفيت فراگير ,پيام تحول.
-6قهرمانلو ,حميدرضا ,1380 .توانمندسازي كاركنان ركن اساسي راهبرد مديريت كيفيت
فراگير ,پيام تحول.
فهرست
پایان