صفحه 1:
صفحه 2:
سرفصل مطالب
.١ ماهيت مدیریت منابع انسانی
۲ مدل های مدیریت منابع انسانی
۳ مدیربت تأمین منابع انسانی
۴. مدیریت بکارگیری منابع انسانی
۵. آموزش و توسعه منابع انسانی
۶. توانمند سازی منابع انسانی
۷. مدیریت عملکرد و ارزیابی کاوکنان
۸ مدیریت دستمزد و جبران خدمات
٩ مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی
۰ مدیریت فرهنگ سازمانی
۱ سازمان های یادگیرنده
۲ مدیریت دانش
۳ .مدیریت منابع انسانی بین المللی
۴ استراتژی های منابع انسانی
صفحه 3:
فصل مطالب |
0
1. ماهيت مديريت منابع انسانى 5 مدیریت دستمزد و جبران
١ re > :
2 مدل هاى مدیریت wlio 2 مدیریت حفظ و نگهداری ۱
اه ها انا
یی تامين مانم انسناتى [10. مديريت فرهنى سازماتى
۴ 5 3
4. مديريت بكاركيرى منابع لق سازمان هاى يادكيرنده
و ۷ § 9 .
5 آموزش و توسعه منابع | 2 مدیریت دانش |
انیپلفص Tae SI ۳
[6. توانمند سازی منابع انسانی | (13. مدیریت منابع انسانی بین |
© الملل
7. مديريت عملكرد و ارزيابى | [14. استراتژی های منابع انسانی
کار کنان 2
صفحه 4:
el geet all ee
من هو قایث آنا JSD! ساجداً و قائماً يَخْدَرْ 85501 5
JS 215 Aa; loo 5 هل يَسْتوي الذين يفلمون و
Lol تقو بو تق uD lal که در ساعات
شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام,
از عذاب آخرت مترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار
است؟! بگو: (أيا كسناتى که منداند با کسانی که
ie Se میایکه)
نمیدانند یکسانند؟! تنها خودت Shige
صفحه 5:
عصر دانش 2 عصر صنعتى ورت
)Agricultural Mndustrial Age( (Knowledge age)
اهوم
کشاورز
صفحه 6:
. سلسله مراتب اطلاعات
صفحه 7:
A
/
: تعریف مدیربت
فراگرد به کارگیری موّثر و کارآمد منابع
انسانی و مادی بر مبنای یک نظام
ارزشی پذیرفته شده است . که از طریق
برنامه ریزی , سازماندهی » بسیج منابع
و امکانات , هدایت , و کنترل عملیات
برای دستیابی به اهداف تعیین شده
= ۰ ۳۹
صفحه 8:
2 : تعریف دانش
دانش اطلاعات آميخته شده با تجربه. زمينه و تفسير مى باشد.
(داونپورت:۱۹۹۸)
/ دلنش. اعتقاد شخصی توجیه پذیری است که ظرفیت فرد را Gly
انجام عمل افزایش میدهد.
(علوی ولیدنر»۲۰۰۱)
کلیهی آموزههای تولید شده حین فرآیندهای کاری که دانستن آن
به وسیلهی دیگران برای سازمان ایجاد ارزش افزوده نماید.
صفحه 9:
: تعريف دانش
دانش» مجموعه كل شناختها و مهارتهايي است كه
افراد براي حل مسئله به کار مي برند.
دانش هم نظریهها و هم قواعد و دستورات عملي را
دانش بر داده و اطلاعات پايهگذاري میشود اما بر خلاف
آنها هميشه محدود به انسانها است.
دانش به وسیله افراد ساخته میشود و باورهاي افراد در
باره روابط علّي را نشان ميدهد.
صفحه 10:
(Tacit) sid
oe ee دادش ختمتى
كردن أن بسيار مشکل است. این نوع
از دانش که از طریق تسهیم تجرییات
با مشاهه و تقايد اتساب فى |
شودء ريشه در اعمال ,رویه ها «تعهدات
ارزشها و احساسات افراد داشته: قلبل » |
كد كذارى نبودهء از طريق يك زبان
مخابره نمى شود.
صفحه 11:
8 جرا افراد دانش خود را تسهیم نمیکنند؟
"تمایل دارند اما وقت ندارند.
"مهارتهای قسهیم دانش را ندارند.
"مزایای تسهیم دانش را نمیدانند.
امکانات تسهیم دانش وجود نداشته باشد.
"جبرانی از سوی یادگیرنده انجام نمیشود.
anal” . فرهنگ تسهیم دانش را تشویق نمی کند.
صفحه 12:
9 مدیریت دانش :
: نگاه جدید به مدیربت دانش Ly
مديريت دلنش از اين ديد كه دلنش در همة سازمانها و
در سطح كلية بخشهاى آنها به كار مىرود » جديد
نمیباشد. اما نگاه به دانش تحت عنوان دارابیهای
معنوی و به عنوان منبعی برای کسب مزیت رقابتی
جدید است.,
صفحه 13:
مدیریت دلنش فرایند جمعآوری, ذخیرهسازی, پردازش و توزیع
دلنش مفید سازمانی در فرمی مناسب به کلیة افراد نیازمند آن
فرآیند برنامه ریزیسازماندهیهدایت و کنترل منابع
دلنش سازمان, به منظور حفظنگهداری و بهره برداری از
آن جهت دستبایی به آمداف را مدیزیت حانش می گویند:
مهمترین عامل موفقیت سازمانهای دانایی محور را میتوان
مدیریت دانش دانست. مدیریت دانش فرآیندی است که
سازمانها را در شناخت. گزینش, سازماندهی و توزیع دانش
سازمانی یاری مینماید.
صفحه 14:
مدیریت دانش مستندسازی نگهداری
خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان. به عنوان
يابى دوباره دانش»
بخشی از داراییهای سازمان است.
(Use lens ae Cats is eas
(سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی
(سرمایه فکری ساختاری) است.
صفحه 15:
۱ آیین نامه مدیریت دانش
* وجود ادبیات مشترک درباره این طرح و وظایف و حقوق تعریف
شده ور لن از ججلة الرامانى ات که وجود یک آین نامه رات
اهداف زیر توجیه می نماید:
الف. تعریف و ایجاد نهادهای متولی و مسئول اجرای طرح جامع مدیریت دانش؛
ب. تعریف نقش ها و وظایف نهادهای متولی طرح جامع مدیریت دانش؛
ث. تبیین نظام فرهنگی و ترویجی مدیریت دانش؛
ج. تبیین ساختار فناوری مدیریت دانش
صفحه 16:
shal 2 مذیریت انش
*ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش؛
*مدیریت دانش به عنوان یک فعالیت اصلى؛
*ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش؛
*ایجاد چارچوبی برای اندازه گیری دانشها و دست آوردهای اجرای فرآیندها؛
*ایجاد انجمن های خبرگی ؛
صفحه 17:
۷ الزامات تحقق مدیریت
ل دانش
*حمایت مدیریت ارشد؛
*ایجاد برنامه ی مدیریت دانش به شکل سازگار با برنامه
ols تغییرات شرکت؛
*توجه به سازگاری فرهنگی راه حلها؛
*پیاده سازی نرم افزار قدرتمند متناسب؛
*استفاده ار یک تیم مشاوره قوی؛
*داشتن یک مدیر دانش تمام وقت ؛
*ایجاد ساختارسازمانی شامل مدیران دانش پاره وقت در
هرواحد؛
صفحه 18:
5-7 : عناصر مديريت دانش
ارزش
انش ۶ بهبود مدا
كير دو لس | اطلاعات
ضمنی هنی
تسهیم دانش
صفحه 19:
: گام های عملی برای استقرار مدیریت دانش
۱ افزایش آگاهی عمومی در زمینه مدیریت
۲ زمینه سازی جهت استقرار مدیریت دانش
۲ بهره گیری ازاهرمهای موجود
۴ استفاده از فنآوری مناسب
۵ مهندسی مجدد
صفحه 20:
ay چالش های فرهنگی مدیریت دانش
© عدم :أمنيت شكلى در صورت یم دام
**عدم انكيزش متناسب با تسهيم دانش
*#سوء استفاده از دانش دیگران
Sei att
S059 gh
عدم توانايى استخراج دانش: شخصى
otis Cod lil was
** وجود سازمانهای غیررسمی
صفحه 21:
چالش های فرهنگی مدیریت دانش
*#*عدم احساس نیاز به مدیریت دانش
**ترس از ارزیابی دانش
* ترس از ارائه و اعلام شکستها
*#عدم وجود وقت کافی
افت داشتن انتقال دانش
“عدم اعتقاد به وظیفه بودن نشر دانش
“عدم اعتقاد واقعى مديران
عدم اعتقاد به همافزائی و استفاده شخصی در صورت نشر دانش
صفحه 22:
چالش های ساختاری مدیریت دانش
fe
* عدم وجود در چارت سازمانی
** عدم وجود متولی مدیریت دانش
** محدوديتهاى قانونى براى ياداشدهى و ارتقاى دانشن
** عدم هدفمندى در مدیریت دانش
© عدم حمايت مديراق
** عدم وقت متئاسب يرسئل و اوليت بايين مديريت دانش
*** عدم هماهنكى با نهادهاى بالادستى و همكار
2
عدم وحود واحد درحواست كدنده خروجى مديريت دانشن در سازمان
صفحه 23:
A چند نکته در مدیریت
دانش
عدم توجه به قواعد پلیه روانشناسی منجر به شکست مدیریت دانش
میگردد. (در اختیار دیگران گذاشتن دانش, اعتماد میطلبد)
دانش همیشه در ارتباط با انسانهاست.
راهحلهای استانداردی در رابطه با مذیریت دانش وجود نکارد:
مديريت دالكن تدون طراحى كامفاى ستحيدة محكوم به مضت امد
* با روشهای سنتی نمی توان داراییهای فکری شرکت را مدیریت کرد.
صفحه 24:
تقسیم بندی اقسام جمع آوری اطلاعات از دیدگاه شهید مطهری :
S
:کرم لبریشم :زنبور
آنقدر پیله دور خود جمع می بر eh بهترین اف
کند که عاقبت ت شک تشيلد و آل
ل ل تا
شود كند. بهترين خوراكى ها را
٠ خارج می کند (عسل)
نيز به وسیله آن ورودی ها ,
&
۶
: مورچه
درا 0
آوری می تماید و ذخیره می
کند اما در بر اثر حوادث
و تغییر و تحولات از
بين مى رود و نابود مى
شود . و مورچه نمی توا
از آن بهره ای ببرد
صفحه 25:
صفحه 26:
2 مدل هاى مديريت
دانش
مدل هاى براى
فهميدن و بياده سازى
مدل كان مدیریت دانش cals SS
براى براى
فهمیدن بيادءسازي
مدیریت مديريت
دانش دانش
صفحه 27:
Nonaka J
: me
acca
بيرونى كردن
Externalization
فرد دانش:را از طریق مستنداني
مانند کتاب, مقاله, نامهء گزارش و..
منتقل ميكند.
تركيب كردن
Combination
دانش موجود به شکل مستند يا
ذخیره شده در رایانه با هم ترکیب
شده و ارتباطاتشان تعریف ميشود.
اجتماعى كردن
Socialization
انسانها با یکدیگر صحبت ميکنند و
دانش رد و بدل ميکنند.
درونى كردن
Internalization
افراد بعد از مطالعه مستندات و
مطالب موجود در رایانه آن را یاد
گرفته و مورد استفاده قرار ميدهند.
7
صفحه 28:
ی از رویه , حوادث , رویداد ها و وقایعی که اتفاق می
افتاد داش
بدانید که چرا چیزی رخ می دهد و اتفاق می افتد .
* درک درست از روابط موجود میان انواع دانش ها
28
صفحه 29:
مدل فرآیند های دانایی
صفحه 30:
)\ چرخهی داش
صفحه 31:
برنامهریزی
5 جرخة حبات كسب دانش بر اساس روش شناسى كب
بهاشتراکگذاری ثبت و تحليل شناخت
نشر و به
اشتراک
گذاری |>
محتوای
نهایی
ahs
نهايي
اجرای برنامة
کسب دانش
صفحه 32:
اقلام قابل تحویل بر اساس روششناسی گپ
منشور پروژه
صفحه 33:
2 ایرستون و
مدل فا مک الروی
و
صفحه 34:
Fraunhofer IPK مدل Se
Knowledge Management سس
strategy solution implementation
@ 5 5
uv Curr and Barer ‘Change Management andl communication
Analysis Best Practice
۳ Knowledge Networks
luman
22
KM-Auait & goal definition
صفحه 35:
مدل های دیگر فرآیندهای مدیریت دانش
Table |: Knowledge processes in the literature
Authors List of knowledge processes
Alavi and Leidner, 2001 creation, storage and retrieval, transfer, application
Hoffmann, 2001 create, store, distribute, apply
Nonaka et al., 2001 socialization, extemalization, combination, intemalization
Becerra-Femandez et al., 2004 discovery, capture, sharing, application
dashapara, 2004 organizing, capturing, evaluating, sharing, storing and presenting
Maier, 2004 discovery, publication, collaboration, learning
Wong and Aspinwall, 2004a acquiring, organizing, sharing, applying
Rao, 2005 creation, codification, retrieval, application, distribution, validation,
tracking, personalization
صفحه 36:
Bee
ee
OS
ee
صفحه 37:
)\ دیدگاهاول بهفرآیند دانش
اعتبار بخشی به دانش
سازماندهی دانش Lr
صفحه 38:
Q)
دیدگاه دوم به فرآيند دانش
* تویت دانش مراکزمهارتی
sal
*ایجاد اگاه دانش کسب و
oe
* استفاده مجدد از دانشهای
بانك دانش:
* استخراج دانش از
فرآیندهای وآوری:
* خلق دانش در طی
فرآیندهای ایجاد محصولات
38
* کسب دانش لازم:
* استخراج درسهای آموخته شده از
sain sled
بریت معتوا طی نوم فزار مدیریت
صفحه 39:
ay دیدگاه سوم به ف رآیند دانش
صفحه 40:
؟أ, ديدكاه جهارم به فرآ يند دانش
es =
صفحه 41:
صفحه 42:
(MTA.Share) glo Joli سامانهی نرمافزاری جامع dy
صفحه 43:
3 معرفی برخی از ابزارهای مدیریت دانش
نقشه
دانش
CES و
۳
3 5 اه
تخصصي
ee برخي از/خس
ابزارها
spo Ss cheep
a 2
: مدبریت. es
محتوا aul (area
آنتولور يد تبسن
مدرد = ee
طبقهبندی ات
مرسمه مستندا
5 (xxonomies
صفحه 44:
لأ نم افزارهایمدیریت دانشی
صفحه 45:
, سیستم های نرم افزاری سازمانیمرتبط با مدیریت دانش
سیستمهای مدیریت دانش
(Knowledge Management)
سيستمهاي
مدیریت زنجیره تولی
Supply Chain)
(Management
سيستمهاي
برنامه ريزي منایع سازمان
o Enterprise Resource) ی
(Planning يك
سيستمهاي é
مدیریت ارتباط با مشتري 9
‘Customer Relationship) 3
(Management
صفحه 46:
”ب فر آیند مدیریت دانش
فرایند كشفء کسب, توسعه و ایجاد, تسهيم؛ نكهدارىء ارزیابی و به کارگیری دانش مناسب در زمان
مناسب به فرد مناسب در راستای اهداف سازمان
صفحه 47:
9 ابعاد مديريت دانش
صفحه 48:
9 ابعاد مدیریت دانش در فرآیند مدیریت دانش
صفحه 49:
طرح جامع
مديريت دانش
۳۵
Knowledge Managemen
صفحه 50:
3
دستیابی به بصیرت
۰
L 1۳ دانش می توان
به بصيرت دست يافت.
صفحه 51:
/
4 : تعریف بصیرت
وقتى كه دانش براى تصميمكيرى و بهبود تصميمات» فرآيندها و
بهردورى يا سودآورى به كار كرفته مىشود تبديل به بصيرت
مىشود. براى بصير و خردمند بودنء افراد نه تنها بليد دلنش كسب
کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برلن دلئش را نیز داشته
صفحه 52:
صفحه 53: