پاورپوینت
مهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

پاورپوینت مدیـریت منابع انسانی پیشرفته همراه با تصاویر مرتبط

پاورپوینت مدیـریت منابع انسانی پیشرفته همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:53 سرفصل مطالب 1. ماهیت مدیریت منابع انسانی 2. مدل های مدیریت منابع انسانی 3. مدیریت تأمین منابع انسانی 4. مدیریت بکارگیری منابع انسانی 5. آموزش و توسعه منابع انسانی 6. توانمند سازی منابع انسانی 7. مدیریت عملکرد و ارزیابی کارکنان 8. مدیریت دستمزد و جبران خدمات 9. مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی 10. مدیریت فرهنگ سازمانی 11. سازمان های یادگیرنده 12. مدیریت دانش 13. مدیریت منابع انسانی بین المللی 14. استراتژی های منابع انسانی

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:
سرفصل مطالب ‎.١‏ ماهيت مدیریت منابع انسانی ۲ مدل های مدیریت منابع انسانی ۳ مدیربت تأمین منابع انسانی ۴. مدیریت بکارگیری منابع انسانی ۵. آموزش و توسعه منابع انسانی ۶. توانمند سازی منابع انسانی ۷. مدیریت عملکرد و ارزیابی کاوکنان ۸ مدیریت دستمزد و جبران خدمات ‎٩‏ مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی ۰ مدیریت فرهنگ سازمانی ۱ سازمان های یادگیرنده ۲ مدیریت دانش ۳ .مدیریت منابع انسانی بین المللی ۴ استراتژی های منابع انسانی

صفحه 3:
فصل مطالب | 0 1. ماهيت مديريت منابع انسانى 5 مدیریت دستمزد و جبران ‎١ re > :‏ 2 مدل هاى مدیریت ‎wlio‏ 2 مدیریت حفظ و نگهداری ۱ ‏اه ها انا یی تامين مانم انسناتى [10. مديريت فرهنى سازماتى ‎۴ 5 3 ‏4. مديريت بكاركيرى منابع لق سازمان هاى يادكيرنده ‏و ۷ § 9 . ‏5 آموزش و توسعه منابع | 2 مدیریت دانش | انیپلفص ‎Tae SI‏ ۳ ‏[6. توانمند سازی منابع انسانی | (13. مدیریت منابع انسانی بین | ‏© الملل ‏7. مديريت عملكرد و ارزيابى | [14. استراتژی های منابع انسانی ‏ کار کنان 2 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
el geet all ee من هو قایث آنا ‎JSD!‏ ساجداً و قائماً يَخْدَرْ 85501 5 ‎JS 215 Aa; loo 5‏ هل يَسْتوي الذين يفلمون و ‎Lol‏ تقو بو تق ‎uD lal‏ که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام, از عذاب آخرت مترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: (أيا كسناتى که منداند با کسانی که ‎ie Se‏ میایکه) نمیدانند یکسانند؟! تنها خودت ‎Shige‏

صفحه 5:
عصر دانش 2 عصر صنعتى ورت )Agricultural Mndustrial Age( (Knowledge age) ‏اهوم‎ کشاورز

صفحه 6:
. سلسله مراتب اطلاعات

صفحه 7:
A / : تعریف مدیربت فراگرد به کارگیری موّثر و کارآمد منابع انسانی و مادی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است . که از طریق برنامه ریزی , سازماندهی » بسیج منابع و امکانات , هدایت , و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده = ۰ ۳۹

صفحه 8:
2 : تعریف دانش دانش اطلاعات آميخته شده با تجربه. زمينه و تفسير مى باشد. (داونپورت:۱۹۹۸) / دلنش. اعتقاد شخصی توجیه پذیری است که ظرفیت فرد را ‎Gly‏ ‏انجام عمل افزایش می‌دهد. (علوی ولیدنر»۲۰۰۱) کلیهی آموزه‌های تولید شده حین فرآیندهای کاری که دانستن آن به وسیلهی دیگران برای سازمان ایجاد ارزش افزوده نماید.

صفحه 9:
: تعريف دانش دانش» مجموعه كل شناختها و مهارتهايي است كه افراد براي حل مسئله به کار مي برند. دانش هم نظریهها و هم قواعد و دستورات عملي را دانش بر داده و اطلاعات پايهگذاري میشود اما بر خلاف آنها هميشه محدود به انسان‌ها است. دانش به وسیله افراد ساخته میشود و باورهاي افراد در باره روابط علّي را نشان مي‌دهد.

صفحه 10:
(Tacit) sid oe ee ‏دادش ختمتى‎ ‏كردن أن بسيار مشکل است. این نوع‎ ‏از دانش که از طریق تسهیم تجرییات‎ ‏با مشاهه و تقايد اتساب فى‎ | ‏شودء ريشه در اعمال ,رویه ها «تعهدات‎ ‏ارزشها و احساسات افراد داشته: قلبل‎ » | ‏كد كذارى نبودهء از طريق يك زبان‎ مخابره نمى شود.

صفحه 11:
8 جرا افراد دانش خود را تسهیم نمی‌کنند؟ "تمایل دارند اما وقت ندارند. "مهارت‌های قسهیم دانش را ندارند. "مزایای تسهیم دانش را نمی‌دانند. امکانات تسهیم دانش وجود نداشته باشد. "جبرانی از سوی یادگیرنده انجام نمی‌شود. ‎anal”‏ . فرهنگ تسهیم دانش را تشویق نمی کند.

صفحه 12:
9 مدیریت دانش : : ‏نگاه جدید به مدیربت دانش‎ Ly ‏مديريت دلنش از اين ديد كه دلنش در همة سازمان‌ها و‎ ‏در سطح كلية بخشهاى آنها به كار مىرود » جديد‎ ‏نمی‌باشد. اما نگاه به دانش تحت عنوان دارابی‌های‎ ‏معنوی و به عنوان منبعی برای کسب مزیت رقابتی‎ جدید است.,

صفحه 13:
مدیریت دلنش فرایند جمع‌آوری, ذخیره‌سازی, پردازش و توزیع دلنش مفید سازمانی در فرمی مناسب به کلیة افراد نیازمند آن فرآیند برنامه ریزی‌سازماندهی‌هدایت و کنترل منابع دلنش سازمان, به منظور حفظنگهداری و بهره برداری از آن جهت دستبایی به آمداف را مدیزیت حانش می گویند: مهمترین عامل موفقیت سازمان‌های دانایی محور را می‌توان مدیریت دانش دانست. مدیریت دانش فرآیندی است که سازمان‌ها را در شناخت. گزینش, سازماندهی و توزیع دانش سازمانی یاری می‌نماید.

صفحه 14:
مدیریت دانش مستندسازی نگهداری خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان. به عنوان يابى دوباره دانش» بخشی از دارایی‌های سازمان است. (Use lens ae Cats is eas ‏(سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی‎ ‏(سرمایه فکری ساختاری) است.‎

صفحه 15:
۱ آیین نامه مدیریت دانش * وجود ادبیات مشترک درباره این طرح و وظایف و حقوق تعریف شده ور لن از ججلة الرامانى ات که وجود یک آین نامه رات اهداف زیر توجیه می نماید: الف. تعریف و ایجاد نهادهای متولی و مسئول اجرای طرح جامع مدیریت دانش؛ ب. تعریف نقش ها و وظایف نهادهای متولی طرح جامع مدیریت دانش؛ ث. تبیین نظام فرهنگی و ترویجی مدیریت دانش؛ ج. تبیین ساختار فناوری مدیریت دانش

صفحه 16:
‎shal 2‏ مذیریت انش ‏*ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش؛ ‏*مدیریت دانش به عنوان یک فعالیت اصلى؛ ‏*ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش؛ ‏*ایجاد چارچوبی برای اندازه گیری دانشها و دست آوردهای اجرای فرآیندها؛ ‏*ایجاد انجمن های خبرگی ؛

صفحه 17:
۷ الزامات تحقق مدیریت ل دانش *حمایت مدیریت ارشد؛ *ایجاد برنامه ی مدیریت دانش به شکل سازگار با برنامه ‎ols‏ تغییرات شرکت؛ *توجه به سازگاری فرهنگی راه حلها؛ *پیاده سازی نرم افزار قدرتمند متناسب؛ *استفاده ار یک تیم مشاوره قوی؛ *داشتن یک مدیر دانش تمام وقت ؛ *ایجاد ساختارسازمانی شامل مدیران دانش پاره وقت در هرواحد؛

صفحه 18:
5-7 : عناصر مديريت دانش ارزش انش ۶ بهبود مدا كير دو لس | اطلاعات ضمنی هنی تسهیم دانش

صفحه 19:
: گام های عملی برای استقرار مدیریت دانش ۱ افزایش آگاهی عمومی در زمینه مدیریت ۲ زمینه سازی جهت استقرار مدیریت دانش ۲ بهره گیری ازاهرمهای موجود ۴ استفاده از فنآوری مناسب ۵ مهندسی مجدد

صفحه 20:
‎ay‏ چالش های فرهنگی مدیریت دانش © عدم :أمنيت شكلى در صورت یم دام ‏**عدم انكيزش متناسب با تسهيم دانش ‏*#سوء استفاده از دانش دیگران ‎Sei att ‎S059 gh ‏عدم توانايى استخراج دانش: شخصى ‎otis Cod lil was ‏** وجود سازمان‌های غیررسمی

صفحه 21:
چالش های فرهنگی مدیریت دانش *#*عدم احساس نیاز به مدیریت دانش **ترس از ارزیابی دانش * ترس از ارائه و اعلام شکست‌ها *#عدم وجود وقت کافی افت داشتن انتقال دانش “عدم اعتقاد به وظیفه بودن نشر دانش “عدم اعتقاد واقعى مديران عدم اعتقاد به هم‌افزائی و استفاده شخصی در صورت نشر دانش

صفحه 22:
چالش های ساختاری مدیریت دانش fe * عدم وجود در چارت سازمانی ** عدم وجود متولی مدیریت دانش ** محدوديتهاى قانونى براى ياداشدهى و ارتقاى دانشن ** عدم هدفمندى در مدیریت دانش © عدم حمايت مديراق ** عدم وقت متئاسب يرسئل و اوليت بايين مديريت دانش *** عدم هماهنكى با نهادهاى بالادستى و همكار 2 عدم وحود واحد درحواست كدنده خروجى مديريت دانشن در سازمان

صفحه 23:
‎A‏ چند نکته در مدیریت ‏دانش ‏عدم توجه به قواعد پلیه روانشناسی منجر به شکست مدیریت دانش ‏می‌گردد. (در اختیار دیگران گذاشتن دانش, اعتماد می‌طلبد) دانش همیشه در ارتباط با انسان‌هاست. ‏راه‌حل‌های استانداردی در رابطه با مذیریت دانش وجود نکارد: مديريت دالكن تدون طراحى كامفاى ستحيدة محكوم به مضت امد ‏* با روش‌های سنتی نمی توان دارایی‌های فکری شرکت را مدیریت کرد.

صفحه 24:
تقسیم بندی اقسام جمع آوری اطلاعات از دیدگاه شهید مطهری : S :کرم لبریشم :زنبور آنقدر پیله دور خود جمع می بر ‎eh‏ بهترین اف کند که عاقبت ت شک تشيلد و آل ل ل تا شود كند. بهترين خوراكى ها را ‎٠‏ خارج می کند (عسل) نيز به وسیله آن ورودی ها , & ۶ : مورچه درا 0 آوری می تماید و ذخیره می کند اما در بر اثر حوادث و تغییر و تحولات از بين مى رود و نابود مى شود . و مورچه نمی توا از آن بهره ای ببرد

صفحه 25:

صفحه 26:
2 مدل هاى مديريت دانش مدل هاى براى فهميدن و بياده سازى مدل كان مدیریت دانش ‎cals SS‏ براى براى فهمیدن بيادءسازي مدیریت مديريت دانش دانش

صفحه 27:
Nonaka J : me acca بيرونى كردن ‎Externalization‏ ‏فرد دانش:را از طریق مستنداني مانند کتاب, مقاله, نامهء گزارش و.. منتقل ميكند. تركيب كردن ‎Combination‏ ‏دانش موجود به شکل مستند يا ذخیره شده در رایانه با هم ترکیب شده و ارتباطاتشان تعریف مي‌شود. اجتماعى كردن ‎Socialization‏ ‏انسان‌ها با یکدیگر صحبت مي‌کنند و دانش رد و بدل مي‌کنند. درونى كردن ‎Internalization‏ ‏افراد بعد از مطالعه مستندات و مطالب موجود در رایانه آن را یاد گرفته و مورد استفاده قرار مي‌دهند. 7

صفحه 28:
ی از رویه , حوادث , رویداد ها و وقایعی که اتفاق می افتاد داش بدانید که چرا چیزی رخ می دهد و اتفاق می افتد . * درک درست از روابط موجود میان انواع دانش ها 28

صفحه 29:
مدل فرآیند های دانایی

صفحه 30:
)\ چرخهی داش

صفحه 31:
برنامه‌ریزی 5 جرخة حبات كسب دانش بر اساس روش شناسى كب به‌اشتراک‌گذاری ثبت و تحليل شناخت نشر و به اشتراک گذاری |> محتوای نهایی ‎ahs‏ ‏نهايي اجرای برنامة کسب دانش

صفحه 32:
اقلام قابل تحویل بر اساس روش‌شناسی گپ منشور پروژه

صفحه 33:
2 ایرستون و مدل فا مک الروی و

صفحه 34:
Fraunhofer IPK ‏مدل‎ Se Knowledge Management ‏سس‎ strategy solution implementation @ 5 5 uv Curr and Barer ‘Change Management andl communication Analysis Best Practice ۳ Knowledge Networks luman 22 KM-Auait & goal definition

صفحه 35:
مدل های دیگر فرآیندهای مدیریت دانش Table |: Knowledge processes in the literature Authors List of knowledge processes Alavi and Leidner, 2001 creation, storage and retrieval, transfer, application Hoffmann, 2001 create, store, distribute, apply Nonaka et al., 2001 socialization, extemalization, combination, intemalization Becerra-Femandez et al., 2004 discovery, capture, sharing, application dashapara, 2004 organizing, capturing, evaluating, sharing, storing and presenting Maier, 2004 discovery, publication, collaboration, learning Wong and Aspinwall, 2004a acquiring, organizing, sharing, applying Rao, 2005 creation, codification, retrieval, application, distribution, validation, tracking, personalization

صفحه 36:
Bee ee OS ee

صفحه 37:
)\ دیدگاهاول بهفرآیند دانش اعتبار بخشی به دانش سازماندهی دانش ‎Lr‏

صفحه 38:
Q) دیدگاه دوم به فرآيند دانش * تویت دانش مراکزمهارتی ‎sal‏ *ایجاد اگاه دانش کسب و ‎oe‏ * استفاده مجدد از دانشهای بانك دانش: * استخراج دانش از فرآیندهای وآوری: * خلق دانش در طی فرآیندهای ایجاد محصولات 38 * کسب دانش لازم: * استخراج درسهای آموخته شده از ‎sain sled‏ بریت معتوا طی نوم فزار مدیریت

صفحه 39:
‎ay‏ دیدگاه سوم به ف رآیند دانش ‎

صفحه 40:
؟أ, ديدكاه جهارم به فرآ يند دانش es =

صفحه 41:

صفحه 42:
(MTA.Share) glo Joli ‏سامانهی نرمافزاری جامع‎ dy

صفحه 43:
3 معرفی برخی از ابزارهای مدیریت دانش نقشه دانش ‎CES‏ و ۳ 3 5 اه تخصصي ‎ee‏ برخي از/خس ابزارها ‎spo Ss cheep a 2 : ‏مدبریت.‎ es ‏محتوا‎ aul (area ‏آنتولور يد تبسن‎ ‏مدرد‎ = ee ‏طبقه‌بندی ات‎ ‏مرسمه مستندا‎ ‎5 (xxonomies

صفحه 44:
لأ نم افزارهایمدیریت دانشی

صفحه 45:
, سیستم های نرم افزاری سازمانیمرتبط با مدیریت دانش سیستم‌های مدیریت دانش ‎(Knowledge Management)‏ سيستم‌هاي مدیریت زنجیره تولی ‎Supply Chain)‏ ‎(Management‏ ‏سيستم‌هاي ‏برنامه ريزي منایع سازمان ‎o Enterprise Resource)‏ ی ‎(Planning‏ يك سيستم‌هاي ‎é‏ ‏مدیریت ارتباط با مشتري 9 ‎‘Customer Relationship)‏ 3 (Management

صفحه 46:
”ب فر آیند مدیریت دانش فرایند كشفء کسب, توسعه و ایجاد, تسهيم؛ نكهدارىء ارزیابی و به کارگیری دانش مناسب در زمان مناسب به فرد مناسب در راستای اهداف سازمان

صفحه 47:
9 ابعاد مديريت دانش

صفحه 48:
9 ابعاد مدیریت دانش در فرآیند مدیریت دانش

صفحه 49:
طرح جامع مديريت دانش ۳۵ Knowledge Managemen

صفحه 50:
3 دستیابی به بصیرت ۰ ‎L‏ 1۳ دانش می توان ‏به بصيرت دست يافت.

صفحه 51:
/ 4 : تعریف بصیرت وقتى كه دانش براى تصميمكيرى و بهبود تصميمات» فرآيندها و بهردورى يا سودآورى به كار كرفته مىشود تبديل به بصيرت مىشود. براى بصير و خردمند بودنء افراد نه تنها بليد دلنش كسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برلن دلئش را نیز داشته

صفحه 52:

صفحه 53:

پاورپوینت مدیـریت منابع انسانی پیشرفته همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات53: سرفصل مطالب .1ماهیت مدیریت منابع انسانی .2مدل های مدیریت منابع انسانی .3مدیریت تأمین منابع انسانی .4مدیریت بکارگیری منابع انسانی .5آموزش و توسعه منابع انسانی .6توانمند سازی منابع انسانی .7مدیریت عملکرد و ارزیابی کارکنان .8مدیریت دستمزد و جبران خدمات .9مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی .10مدیریت فرهنگ سازمانی .11سازمان های یادگیرنده .12مدیریت دانش .13مدیریت منابع انسانی بین المللی .14استراتژی های منابع انسانی سرفصل مطالب ‏Content /outline .1ماهیت مدیریت منابع انسانی .8مدیری ت دس تمزد و جبران خدمات .9مدیری ت حفظ و نگهداری منابع انسانی .10مدیریت فرهنگ سازمانی .4مدیری ت بکارگیری منابع انسانی .5آموزش و توس عه منابع انسانی .6توانمند سازی منابع انسانی .11سازمان های یادگیرنده .2مدل های مدیری ت منابع انسانی .3مدیریت تأمین منابع انسانی .7مدیری ت عملکرد و ارزیابی کارکنان .12مدیریت دانش .13مدیری ت مناب ع انس انی بین المللی .14استراتژی های منابع انسانی سم الل َّ يم ح الر من ح الر ه ِ ِ ْ َّ َّ ِ ِ بِ ْ ِ َأ آْل ً ً َّ َ حذ ُر ا ِ جدا وَ قاِئما ي َ ْ ل سا ِ ن هُوَ قان ِ ٌ َّ خ َرة َ وَ ت آناءَ اللي ْ ِ م ْ َّ ل هَ ْ ة َربِّه ِ قُ ْ ن َو ذ م َ ِ مو َ جوا َر ْ ي َ ْر ُ ل يَ ْ ين يَعْل َ ُ ح َ س تَوِي ال َ ن نَّما يَتَذَكَّر ُأولُوا اَأْل ْ باب ل ين ال يَعْل َ ُ ِ ُ الَّذ ِ َ مو َ ِإ [آيا چنين كسى با ارزش است] يا كسى كه در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قيام، از عذاب آخرت مىترسد و به رحمت پروردگارش اميدوار است؟! بگو( :آيا كسانى كه مىدانند با كسانى كه بارکه ( س وره ی ممتذكّر خردمندان نمىدانن د يكس انند؟! تنه ا )ا لزمر9/ 4 عصر AGe عصر کشاورزی )Agricultural Age( کار Labor محصوالت Product (Knowledge age) تفکر و تحقیق Farmer (Managers) Thinking and research دام کارگران کارگران دانشی cattele and sheep Workers Knowledge workers زمین انرژی اطالعات Energy Information تکنولوژی دانش Technology Knowledge کارخانه ، دانشگاه، پژوهشکده موسسات Factory Institute, University , institutions Land محصوالت کشاورزی Farm Product محل تولید Production Site )Industrial Age( مدیران منابع اصلی Main Resources عصر دانش کشاورز منابع اولیه Intermediate Resource عصر صنعتی مزرعه Farm ب ص یر ت دانش اطالعات زمانی که داده ها به منظور خاصی و بشکلی منطقــی سازمانـــدهی می‌شوند تبدیل به اطالعات مي‌گردند. داده .داده ها ،حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطالعات به دست می‌آید بایت گروهي از بيتها که نمايانگر يک کاراکتر است 8( .بیت) بیت کوچکترين واحد داده است؛ يک رقم باينري که مي تواند صفر يا یک باشد . سلول .سلول کوچکترین واحدتشکیل دهنده یک موجودزنده است که قادربه انجام فعالیتهای حیاتی است 6 سلسله مراتب اطالعات :تعریف مدیریت فراگرد به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انس انی و مادی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است .که از طریق برنامه ریزی ،سازماندهی ،بسیج منابع و امکانات ،هدایت ،و کنترل عملیات برای دس تیابی ب ه اهداف تعیین شده 7 :تعریف دانش دانش اطالعات آميخته شده با تجربه ،زمينه و تفسير مي‌باشد. (داونپورت)1998، دانـش ،اعتقاد شخصـي توجيـه پذيري اسـت كه ظرفيت فرد را براي انجام عمل افزايش مي‌دهد. (علوي وليدنر)2001، کلیه ی آموزه‌های تولید شده حین فرآیندهای کاری کـه دانسـتن آن به وسیلهی دیگران برای سازمان ایجاد ارزش افزوده نماید. 8 :تعریف دانش دان ش ،مجموع ه ك ل شناخته ا و مهارتهاي ي اس ت كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند. دان ش ه م نظريهه ا و ه م قواع د و دس تورات عملي را شامل ميشود. ما بر خالف دانش بر داده و اطالعات پايهگذاري ميشود ا ّ آنها هميشه محدود به انسان‌ها است. دانش به وسيله افراد ساخته ميشود و باورهاي افراد در باره روابط علّي را نشان مي‌دهد. 9 دانش صریح ()Explicit دانشي كه قاب ل رمزگذاري و كدگذاري بوده و در نتيج ه م ي توان آ ن را ب ه س ادگي مخابره ، پردازش و منتق ل و درپايگاه داده‌ه ا ذخيره كرد. اي ن نوع از دان ش را م ي توان فرم داد و ي ك فرمول علم ي و ي ا كتابچ ه راهنم ا بي ن افراد س ازمان منتش ر كرد .دس تورالعملها ،مقررات، قواني ن ،رويه‌هاي انجام كار ،آئين‌نامه‌ه ا ،شرح جزئيات و… ك ه ب ه ص ورت رس مي در بي ن افراد سازمان به آساني قابل انتقال هستند همه دانش تصريحي به حساب مي آيند 10 ()Knowledge ضمني ()Tacit دان ش ضمن ي شخص ي بوده و فرمول ه كردن آن بسيار مشكل است .اين نوع از دان ش ك ه از طري ق تس هيم تجربيات ب ا مشاهده و تقلي د اكتس ـــاب م ي شود ،ريشه در اعمال ‌،رويه ها ،تعهدات ،ارزشها و احساسات افراد داشته ،قابل ك د گذاري نبوده ،از طري ق ي ك زبان مخابره نمي شود. چرا افراد دانش خود را تسهيم نمي‌كنند؟ •تمايل دارند اما وقت ندارند. •مهارت‌هايتـسهيم دانش را ندارند. •مزاياي تسهيم دانش را نمي‌دانند. •امکانات تسهيم دانش وجود نداشته باشد. •جبراني از سوي یادگیرنده انجام نمي‌شود. •جامعه ،فرهنگ تسهيم دانش را تشويق نمي‌كند. 11 مدیریت دانش : نگاه جدید به مدیریت دانش : مديري ت دان ش از اي ن دي د ك ه دان ش در هم ة سازمان‌ها و در س طح كلي ة بخش‌هاي آن‌ه ا ب ه كار مي‌رود ،جديد نمي‌باشد .ام ا نگاه ب ه دان ش تحت عنوان دارايي‌هاي معنوي و ب ه عنوان منبعـي براي كسـب مزيت رقابتي جديد است. 12 مديريت دانش فرايند جمع‌آوري ,ذخيره‌سازي ,پردازش و توزيع دانش مفيد سازماني در فرمي مناسب به كلية افراد نيازمند آن تعریف 1 درهر نقطه و هر زمان در سازمان مي‌باشد. فرآين د برنام ه ريزي،س ازماندهي،هداي ت و كنترل منابع دان ش س ازمان ،ب ه منظور حفظ،نگهداري و بهره برداري از تعریف 2 آن جهت دستیابی به اهداف را مديريت دانش مي گويند. مهمتري ن عام ل موفقي ت س ازمان‌هاي دانايي محور را مي‌توان مديري ت دان ش دانس ت .مديري ت دان ش فرآيندي اس ت كه س ازمــان‌ها را در شناخ ت ،گزين ش ،س ازماندهي و توزي ع دانش سازماني ياري مي‌نمايد. 13 مدیری ت دانش تعریف 3 مدیریت دانش مستندسازي ،نگهداري و بازیابی‌ دوباره دانش، خرد و تجربیات ب ا ارزش افزوده کارکنان س ازمان ،به عنوان تعریف 4 بخشي از دارایی‌هاي سازمان است. مدیری ت دانش مدیریت دان ش کوشش ی برای تبدیل دانش کارکنان (س رمایه انس انی) ب ه دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است. 14 تعریف 5 آيين نامه مديريت دانش • وجود ادبیات مشترک درباره این طرح و وظای ف و حقوق تعریف شده در آن از جمل ه الزاماتی است ک ه وجود یک آیین نام ه را با اهداف زیر توجیه می نماید: الف .تعریف و ایجاد نهادهای متولی و مسئول اجرای طرح جامع مدیریت دانش؛ ب .تعریف نقش ها و وظایف نهادهای متولی طرح جامع مدیریت دانش؛ پ .تعاری ف مالک های ارزشگذاری و فراین د اجرای ارزشگذاری در طرح جامع مدیریت دانش؛ ت .نظام حقوق و مزایای نهادهای مجری و مسئول طرح جامع مدیریت دانش؛ ث .تبیین نظام فرهنگی و ترویجی مدیریت دانش؛ 15 ج .تبیین ساختار فناوری مدیریت دانش اهداف مدیریت دانش • ایجاد ساختار راهبری مدیریت دانش؛ • مدیریت دانش به عنوان یک فعالیت اصلی؛ • ایجاد نرم افزاری برای انتقال دانش؛ • ایجاد چارچوبی برای اندازه گیری دانشها و دست آوردهای اجرای فرآیندها؛ • ایجاد انجمن های خبرگی ؛ 16 الزامات تحقق مدیریت دانش • حمایت مدیریت ارشد؛ • ایجاد برنامه ی مدیریت دانش به شکل سازگار با برنامه کالن تغییرات شرکت؛ • توجه به سازگاری فرهنگی راه حلها؛ • پیاده سازی نرم افزار قدرتمند متناسب؛ • استفاده ار یک تیم مشاوره قوی؛ • داشتن یک مدیر دانش تمام وقت ؛ • ایجاد ساختارسازمانی شامل مدیران دان ش پاره وقت در هرواحد؛ 17 :عناصر مدیریت دانش دانش ضمني عقيده بهبود مدل ذهني دانش غير ضمني تسهيم بينش 18 ارزش اطالعات تسهيم دانش مدل ذهني :گام های عملی برای استقرار مدیریت دانش .1افزایش آگاهی عمومی در زمینه مدیریت .2زمينه سازي جهت استقرار مدیریت دانش .3بهره گيري ازاهرمهای موجود .4استفاده از فنآوری مناسب .5مهندسی مجدد 19 چالش های فرهنگی مدیریت دانش ‏عدم امنیت شغلی در صورت تسهیم دانش ‏عدم انگیزش متناسب با تسهیم دانش ‏سوء استفاده از دانش دیگران ‏نارضایتی‌های سازمانی ‏فوت کوزه‌گری ‏عدم توانایی استخراج دانش شخصی ‏عدم توانایی ثبت دانش ‏وجود سازمان‌های غیررسمی 20 چالش های فرهنگی مدیریت دانش ‏عدم احساس نیاز به مدیریت دانش ‏ترس از ارزیابی دانش ‏ترس از ارائه و اعالم شکست‌ها ‏عدم وجود وقت کافی ‏افت داشتن انتقال دانش ‏عدم اعتقاد به وظیفه بودن نشر دانش ‏عدم اعتقاد واقعی مدیران ‏عدم اعتقاد به هم‌افزائی و استفاده شخصی در صورت نشر دانش 21 چالش های ساختاری مدیریت دانش عدم وجود در چارت سازمانی عدم وجود متولی مدیریت دانش محدودیت‌های قانونی برای پاداش‌دهی و ارتقای دانش عدم هدف‌مندی در مدیریت دانش عدم حمایت مدیران عدم وقت متناسب پرسنل و اولیت پایین مدیریت دانش عدم هماهنگی با نهادهای باالدستی و همکار عدم وجود واحد درخواست کننده خروجی مدیریت دانش در سازمان 22 چند نكته در مديريت دانش • عدم توجه به قواعد پايه روانشناسي منجر به شكست مديريت دانش مي‌گردد( .در اختيار ديگران گذاشتن دانش ،اعتماد مي‌طلبد) • دانش هميشه در ارتباط با انسان‌هاست. • راه‌حل‌هاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود ندارد. • مديريت دانش بدون طراحي گام‌هاي سنجيده محكوم به شكست است. • با روش‌هاي سنتي نمي توان دارايي‌هاي فكري شركت را مديريت كرد. 23 تقسیم بندی اقسام جمع آوری اطالعات از دیدگاه شهید مطهری : :کرم ابریشم آنقدر پیله دور خود جمع می کند که عاقبت تغییر شکل داده و به کلی عوض می .شود 24 :زنبور بر روی بهترین مخلوقات (گل) می نشیند و از عصاره ی آن استفاده می کند .بهترین خوراکی ها را نیز به وسیله آن ورودی ها ، خارج می کند (عسل) :مورچه با تمام زحمت دانه جمع آوری می نماید و ذخیره می کند اما در بر اثر حوادث طبیعی و تغییر و تحوالت از بین می رود و نابود می شود .و مورچه نمی تواند .از آن بهره ای ببرد مدل های مديريت دانش 25 معرفي برخي از مدل‌هاي مديريت دانش مدل های مدیریت دانش مدل هایی برای فهميدن مديريت دانش مدل های برای فهمیدن و پیاده سازی مدیریت دانش مدل هایی برای پياده‌سازي مديريت دانش 26 مدل Nonakaو ‏Takeuchi دانش صریح ‏Externalization ‏Socialization فرد دانش را از طريق مستنداتي مانند كتاب ،مقاله ،نامه ،گزارش و... منتقل مي‌كند. انسان‌ها با يكديگر صحبت مي‌كنند و دانش رد و بدل مي‌كنند. ترکیب کردن درونی کردن ‏Combination ‏Internalization افراد بعد از مطالعه مستندات و دانش موجود به شكل مستند يا مطالب موجود در رايانه آن را ياد ذخيره شده در رايانه با هم تركيب شده و ارتباطاتشان تعريف مي‌شود .گرفته و مورد استفاده قرار مي‌دهند. دانش ضمني 27 دانش ضمنی دانش ضمني دانش صریح بیرونی کردن اجتماعی کردن دانش ضمنی دانش ضمنی دانش صریح دانش صریح مدل Zack دانش: • توانایی تشخیص و طبقه بندی مفاهیم در سراسر جهان . رویه ی دانش: • درک درست از رویه ،حوادث ،رویداد ها و وقایعی که اتفاق می افتاد داشتن. علت دانش: • بدانید که چرا چیزی رخ می دهد و اتفاق می افتد . رابطه دانش: • درک درست از روابط موجود میان انواع دانش ها 28 ارزيابي دانش استفاده از دانش نگهداري از دانش تسهيم دانش 29 بازخو رد مدل فرآیند های دانایی پروبست هدفهاي دانش شناسايي دانش كسب دانش توسعهی دانش چرخه ی دانش توزيع دانش نگهداري توليد تصفيه آوري بدست Dissemination Knowledge Store Create Capture Refine 30 روششناسي گپ ‌ چرخة حيات كسب دانش بر اساس اشتراكگذاري ‌ ‌ به ثبت و تحليل تحليل نتايج، جمع‌بندي و تهية محتواي اوليه نشر و به اشتراك گذاري محتواي نهايي برنامه‌ريزي شناخت موضوع ‌شناسي تدوين برنامة كسب دانش مطالعات تطبيقي تيپ شناسي اجراي برنامة كسب دانش تهية محتواي نهايي 31 بررسي دانش مخاطبين بررسي عالئق مخاطبين اقالم قابل تحويل بر اساس روش‌شناسي گپ كسب دانش و مستند سازي تجارب مديران گزارش شناخت وضع موجود محتواي اوليه كتابها ‌ متن نهايي كتاب‌ها محتواي محصوالت پشتيبان مجموعة كتاب‌ها و لوحهاي فشرده ‌ تيم انجام پروژه سؤاالت اوليه سؤاالت اصالح شده محتواي لوح فشرده چند رسانه‌اي متن حروفچيني شده كتاب‌ها گزارش موضوع شناسي نتايج دور نخست گفتگوها نتايج دور دوم گفتگوها سمينار آموزشي متن صفحه آرايي شده كتاب‌ها گزارش تيپ شناسي متن اولية كتاب‌ها متن بازپروري شده نتايج تحليلي پروژه چهار عنوان كتاب با تيراژ هريك 2500 نسخه گزارش بررسي مخاطبين متن بازنويسي شده متن ويرايش شده منشور پروژه 32 با CDچهار عنوان تيراژ هريك 2500 نسخه فيلم خام گفتگوها مدل فایرستون و مک الروی 33 (& Firestone )M c E l r o y Fraunhofer IPK مدل 34 مدل های دیگر فرآیندهای مدیریت دانش 35 فرايندهاي مديريت دانش 36 دیدگاه اول به فرآیند دانش ایجاد دانش اعتبار بخشی به دانش سازماندهی دانش 37 دیدگاه دوم به فرآیند دانش • کسب دانش الزم؛ • استخراج درسهای آموخته شده از فعالیتهای روزمره؛ • مدیریت محتوا طی نرم افزار مدیریت دانش؛ • تقویت دانش مراکز مهارتی اصلی؛ • ایجاد پایگاه دانش کسب و کار؛ • استفاده مجدد از دانشهای بانک دانش؛ • استخراج دانش از فرآیندهای نوآوری؛ • خلق دانش در طی فرآیندهای ایجاد محصوالت جدید. 38 بازیابی دانش برای استفاده ی مجدد کسب و مستند سازی دانش خلق دانش تسهیم دانش • انجمن های خبرگی؛ • ایجاد بهترین روش ها (Best )practices؛ در سامانه مدیریت دانش؛ دیدگاه سوم به فرآیند دانش خلق دانش ذخیره سازی دانش تجزیه و تحلیل وتفسیــرداده ها 39 دان ش بکارگیری و اعتبار بخشی به دانش انتقال و انتشار دانش دیدگاه چهارم به فرآیند دانش شناسايي دانش ارزيابي و اندازه‌گيري دانش Knowledge assessment Knowledge identificatio n كسب دانش – اكتساب دانش Knowledge acquisition توسعه دانش نگهداري دانش دانش Knowledge developmen t Knowledge retention بهره‌گيري از دانش Knowledge utilization اشتراك و توزيع دانش Knowledge sharing/distri bution 40 ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 41 سامانهی نرمافزاري جامع تبادل دانش ()MTA.Share طراحي مفهومي ارائهی ‏DEMO آموزش 42 پياده‌سازي سامانه معرفی برخی از ابزارهای مدیریت دانش نقشه دانش انجمن‌ها ي تخصصي (Knowledge )Map برخي از ابزارها درس‌هاي ي آموخته شده مديريت آنتولوژي‌هدانش (Communitie )s of Practice سيستم‌ هاي خبره (Lessons )Learned او طبقه‌بندي‌ ها 43 (Ontologies & )Taxonomies مديري ت مستندا ت مديري ت محتوا نرم افزارهای مدیریت دانش مديريت مستندات مديريت محتوا (Document )Management (Content )management مهندسي سيستم‌ها (Systems )Engineering مديريت داده‌هاي محصول پشتيباني گروه ()Group Support (Product Data )Management نرم‌افزارهاي مديريت دانش مديريت فرايندهاي كسب و كار پشتيباني انجمن‌ها و جوامع (Community )Support پشتيباني تصميمگيري (Decision )Support 44 (Business ‏Process )Management مديريت پروژه هوشمندي كسب و كار (Business )Intelligence (Project )Management سیستم های نرم افزاری سازمانی مرتبط با مدیریت دانش سيستم‌هاي مديريت دانش ()Knowledge Management سيستم‌هاي مديريت زنجيره توليد (Supply Chain )Management 45 ‏ise (Customer Relationship )Management ‏pr سيستم‌هاي مديريت ارتباط با مشتري مان ز ‏En سا ‏te ‏r سيستم‌هاي برنامه ريزي منابع سازمان (Enterprise Resource ) Planning فرآیند مدیریت دانش فرايند كشف ،كسب ،توسعه و ايجاد ،تسهيم ،نگهداري ،ارزيابي و به كارگيري دانش مناسب ،در زمان مناسب ،به وسیلهی فرد مناسب در راستاي اهداف سازمان ارزيابي دانش استفاده از دانش بازخورد هدفهاي دانش شناسايي دانش نگهداري از دانش 46 كسب دانش تسهيم دانش توسعهی دانش ابعاد مدیریت دانش زمینه و فرهنگ سازمانی محتوی دانش ساختارس ازمانی 47 فناوری اطالعات ابعاد مدیریت دانش در فرآیند مدیریت دانش ‏C ‏C ‏C ‏C ارزيابي دانش بازخورد ‏IT ‏S هدفهاي دانش ‏IT ‏S ‏C ‏C ‏C ‏C استفاده از دانش ‏IT ‏S شناسايي دانش ‏IT ‏S ‏C ‏C ‏C ‏C نگهداري از دانش ‏S كسب دانش ‏IT ‏S ‏C ‏C ‏C ‏C تسهيم دانش ‏S 48 توسعهی دانش ‏IT ‏S ‏IT ‏IT طرح جامع چرخهی دانش چرخهی مستندات مدیریت دانش پروفايلهاي دانشي سیستم مدیریت دانش ‏KMMP ‏Knowledge Managemen ‏Master Plan چرخهی سؤال ‏MTA-Share گزارشهای دانشي آموزش دانش‌نويسي فيلدهاي دانشي نقشه دانش آموزش استخراج دانش شخصي آموزش مهندسان دانش آموزش مديريت دانش فرهنگ سند راهبردي مديريت دانش فرآيندهاي تقاضاي دانشي ()KR ساختار اقالم فرهنگ‌سازي دانشي تيم مديريت دانش آيين‌نامه مديريت دانش انجمن‌هاي خبرگي ()COPS مجلهی دانشي دفترچه‌ها ي دانشي 49 نظام پاداش‌دهي دانشي مستندسازي تجارب خبرگان bرت دستیابی به بصی با مدیریت دانش می توان به بصیرت دست یافت. 50 :تعریف بصیرت وقت ی که دان ش برای تص میم‌گیری و بهبود تص میمات ،فرآیندها و بهره‌وری یا س ودآوری ب ه کار گرفت ه می‌شود تبدیل ب ه بصیرت می‌شود .برای بص یر و خردمن د بودن ،افراد ن ه تنه ا باید دان ش کسب کنن د بلک ه باید فه م کامل ی از اص ول حاکم برآ ن دان ش را نیز داشته باشند. 51 مسیر تکوینی دانایی (بصیرت) ...سلول ،سلول ،سلول ،سلول ،بیت ،بیت ،بیت ،بیت تبدیل ،سلول ،سلول ،سلول ،سلول ،بیت ،بیت ،بیت ،بیت ،بایت ،بایت ،اطالعات تبدیل ،اطالعات داده ،داده ،داده ،داده ، ...،داده ،داده ،داده تبدیل ،بایت ،بایت ،بایت ،بایت ،بایت ،بایت ،اطالعات ،اطالعات 52 تبدیل ، ...اطالعات ، ...دانش ،دانش ،دانش تبدیل ،اطالعات ،دانش ،دانش ،دانش ،بصیرت ،حکمت دانایی ،شهود پایان

49,000 تومان