صفحه 1:
درس اول
زنک علوم (مسائل زندکی روزانه و حل تم 0
صفحه اتا ۶ =
صفحه 2:
و
3
ده ویژگی معلمان د
3
آسروزی 3
۲
از ديد كاه 6
a ae
سازمان جفانی آموزش د
3
بونسكو 3
3
3
تعداد اسلا یدهاه۵: 2
a
صفحه 3:
فهرست مطالب:
۱- ده آموزه جهانی بونسکو ویژه معلمان
۲- گفته ها ونکته های آموزشی
۳-پاورپوینت درس اول
زنك علوم مسائل زندكى روزانه و حل آنها
ششم دبستان
صفحه اتا ۶
نقشه مفهومی
به کار گیری حواس برای مشاهده
یادداشتبرداری و جمع آوری اطلاعات
روبهرو شدن با سئله
پیشنهاد راهحل
آزمايش
طرح مسئلهی جدی
تعداد اسلاید۴۵
صفحه 4:
ده آموزه بونسکو
3
3
3
2
3
3
2
3
3
3
3
و
3
2
3
صفحه 5:
اول :
ae = فق امروزی
se معلمان مو
ae: 7 آماده اند بگویند :
عنم آماده 5
: ز 5
oe: نمی دانیم
3 ۵ ما هم ْ 59
ماب
لا c
د
com
>
صفحه 6:
و
5
۳ [الأدرس دوم:
1
car; ؟- معلمان امروزی می دانند:
an 5
د وو> alg ya نخست معلم دانش
3 =
<a> آموزان هستند.
د تقل
اتلست نه معلم كتب درسى
دك Cc
te
“au?
2
صفحه 7:
3
3
3
2
3
3
2
3
3
3
3
و
a
2
3
صفحه 8:
درس چهارم:
<معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگلیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
3
3
3
2
3
3
2
3
3
3
3
و
a
2
3
صفحه 9:
1
+
4
0- معلمان موفق امروزی
صفحه 10:
درس ششم :
0 معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 11:
|درس هکتم :
۷- معلمان موفق امروزی
می دانند کلید قرن اذیر
یادگیری مداوم است
ور
صفحه 12:
درس هشتم :
© معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براى احساس اصنيت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
صفحه 13:
]درس نهم :
-9٩ معلمان موفق امروزی
می دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهمیت
دارد.
دلیل موفقیت نظا
صفحه 14:
درس دهم :
0- معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمي دهند.
111101
ween eee
صفحه 15:
الاشروع
۲بخش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من 3 ۲« کار و
حرفه مهم معلمی است
۲"گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 16:
95 و
سخن یک معلم 2۳1
وقتى كه در كارم فكر مى كنم به يى MES من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
بيامد وحشت انكيز مى رسم وآن اين 3
که من عامل تصمیم گیری قاطق در Sua? >
كلاس هستم به عنوان يك معلم م 2۳ ae و
داراى قدرت عجيبى هستم كه زندكى ر ARE كردانم يا انسانيت را ازايشان بكيرم
كودكان را قيره وقار يا روشن و لذت تس
بخش كردانم من مى توانم ابزارى < و و
برای شکنجه باشم با وسله ای برای 2 و ۶9
الهام شادی . =
صفحه 17:
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هر کر نمی تواند بکوید که
صفحه 18:
3
3
3
2
3
3
2
3
3
2
3
و
3
2
3
در سریال معلم دهکده ؛
رد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بودید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدند دقیق می شدم .
می دیدم که آنها کسانی هستند که
یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند.
صفحه 19:
aS
mS قدرت A sadl
cm عورس بعنی کدرا
9۱ انجام دادن کارهایی د
a 12 5
3 ia
2 2
a3”
دهیم :2
صفحه 20:
ar?
٩ د tie yn
oe پرشود . بلکه
آتشی است که بیج و
افروخته شود مد ou
صفحه 21:
au آن که از سوال
۰ كردن مى ترسد.
at از یادگیری
oun شرمنده ذواهد
0 شد . 0
نا نا نا نا نا نا نا ن) نيا نا نا نيا نيا نا لا
صفحه 22:
4
4
1
ae های ساده کاری
ندارد. ساده کردن
چیزهای پیچیده خلاقیت
)©
هر هه LALA
صفحه 23:
ely بی خبری
صفحه 24:
به شرط
دخالت زمان
همه کس همه چیز
2
3
اللا برونر كوب
بد :
صفحه 25:
شروع
۲"بخش سوم
صفحه 26:
زنگ علوم (مسائل زندگي روزانه و حل آنها)
صفحه 27:
درس در يك نكاه
بهكاركيري حواس براي مشاهده
يادداشت برداري و جمعآوري اطلاعات
روبهرو شدن با مسئله
پيشنهاد راهحل
آزمایش
طرح مسئلهي جدي
صفحه 28:
درس در يك نگاه
درابن درس؛ داش اموران ا روش 10
ميشوند و با بهكارگيري روش علمي در حل
مسائل عادت پیدا ميکنند که اين روش را
براي حل مسائل روزمرهیر زندگي بهکار
كيرند. در اين درس, دان شآموزان مشاهده,
يادداشتبرداري طرح مسئله, پيشنهاد راهحل
و ارائهي فرضیه, انجام آزمایش, نتيجهگيري
و طرح مسائل جدید را تجربه ميکنند.
صفحه 29:
درس اول علوم پایه ششم
صفحه 30:
5روش انسان برای جواب دادن به سوالات : تجربهء
صاحبنظران» استدلال قياسي استدلال استقرايي و
روش علمي.
صفحه 31:
مواد و وسايل لازم در
بادکنک
صفحه 32:
2 لسك د رو ی Ce. Oe
تجربه ابتداييترین راهحل مسائلي است که انسان
انتخاب کرده است . این روش با وجود مزایا از نقص
رآ آز شخصي مي ملآ ب
مواجه بوده است. اين روش نيز داراي معايبي است
زیرا اینگونه افراد ممکن است مرتکب اشتباه شوند.
ارسطو و پیروانش براي کشف واقعیات. استدلال
قياسي را بهکار بردهاند. استدلال قياسي بهعنوان
يك فرایند تفکر عبارت از قراردادن واقعیتها در
كنار هم و استخراج يك نتيجه است. نتایج استدلال
قياسي وقتي صحيح است كه مقدمهها درست
باشند. فرانسیسبیکن» شيودي ديكري به نام
استدلال استقرايي را مطرح كرده است. در اين
روش ابتدا مشاهده و سيس براساس مشاهدههاي
انجامشده, استنباط صورت ميگیرد. اين روش
هنگامي قابل اعتماد است که گروو مورد پژوهشء
کوچك باشد. دانشمندان با ترکیب مهمترین جنبههاي
صفحه 33:
صفحه 34:
اگر با دکلك آمینشيد فعاکتهاي يشنيادي
دلایل زیر باشد: _
بادکنكها خوب باردار نشده باشند.
احتمال دارد رطوبت هوا زياد باشد در
اين صورت در روزي كه رطوبت هوا
كم است آزما يش تكرار شود. اكر
رطوبت هوا زیاد باشد مولکولهاي
ابي كه در هواي مرطوب وجود دارد
تعدادي از مولکولهاي اضافي بادکنك
را از آن جدا 1029S درنتيجه بار
صفحه 35:
صفحه 36:
جدول ارزشيابي ملاک ها و
سر( لوح عملکرد. .
| Boe 1 سطع wo
در مواجهه با پدیدههای
آشنا در زندگی روزمره.
در مواجهه با پدیدههای
در زندگی روزمره. با آشنا و ناآشنای زندگی
بدون توجه به پدیدههای توجه په پدیدههای مورد روزمره. با کنجکاوی و
طرح مستله مورد مشاهده و روابط بين . مشاهده و روابط بين آنه علاقه "و توجه به
آنها مسائلی را طرح مسائلی را طرح میکند. پدیدههای مورد مشاهده و
میکند. روابط بین آنها مسائلی را
طرح مي كتد..
برای مسائل مطرحشدهه با استفاده از نشانههای با استفاده از نشانههای
پاسخهایی ارئه میدهد اما آشکار و پنهان مرتبط با آشکار و پنهان مرتبط با
موضوع. راءحلهایی را موضوع. رامحلهایی را
روشن نيست. براق مسائل مطرحشده 2 براى مسائل . مطرحشده
شاه میک بيشنهاد كرده و به امتحان
آنها میپردازد.
صفحه 37:
اهمييت جك ليست براى درس اول
اطغ
صفحه 38:
2
at;
لس
a;
2۳1 تهیه ودوین:
SD محمد فایق مجیدی دمگلان
۳ أي 8 دبیر بازنشسته زبان و ادبیات
mts فارسی
3 نكارنده کتاب:به آموزش بدبین
3 هس نیست
51 ۳
6 8 همکار افتخاری مجله شوق تغییر
<a> بیش از ده سال
me 4 سال کارشناس و کارشناس مسئول
a
آموزش متوسطه دوره اول 6
صفحه 39:
3
3
3
2
3
3
2
3
3
3
3
و
a
2
3
صفحه 40:
2 6 6 ۵
See ee ee eee ها
ده ويژگي معلمان
امروزي
از ديدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
تعداد اسالیدها:15
فهرست مطالب:
-1ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان
-2گفته ها ونکته های آموزشی
-3پاورپوینت درس اول
زنگ علوم مسائل زندگي روزانه وحل آنها
ششم دبستان
صفحه 1تا 6
نقشه مفهومي
بهكارگيري حواس براي مشاهده
يادداشتبرداري و جمعآوري اطالعات
روبهرو شدن با مسئله
پيشنهاد راهحل
آزمايش
طرح مسئلهي جدي
تعداد اسالید45
ده آموزه یونسکو
0
📙درس اول:
-1معلمان موفق امروزي
آماده اند بگويند :
ما هم نمي دانيم اما باهم
مي آموزيم.
1
📙درس دوم:
-2معلمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش
آموزان هستند،
نه معلم كتب درسي
2
📙درس سوم:
-3معلمان فقط عرضه
كنندگان دانش نيستند،
بلكه تسهيل گر روند يادگيري
اند.
3
📙درس چهارم:
-4معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه
نيز از اهداف مهم آنهاست.
4
📙درس پنجم:
-5معلمان موفق امروزي
مي دانند:
زنگ تفريح
و بازي حق مسلم كودكان
است.
5
📙
درس ششم:
-6معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاي ميان كالس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
6
📙درس هفتم:
-7معلمان موفق امروزي
مي دانند كليد قرن اخير
يادگيري مداوم است
7
📙
درس هشتم:
-8معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براي احساس امنيت در
دانش آموزان فراهم نمايند.
8
📙درس نهم:
-9معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهميت
دارد.
دلیل موفقیت نظام
آموزشی فنالند
9
📙درس دهم :
-10معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها عالوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوي واخالقي را بايد
مد نظر قرارمي دهند.
1
0
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این
که من عامل تصمیم گیری قاطع در
کالس هستم به عنوان یک معلم ،
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا
کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما یوشیج
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد،
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود".
هنری آدامز
1
در سریال معلم دهکده ،
نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
که پیش من می آمدند دقیق می شدم ،
می دیدم که آنها کسانی هستند که
یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند.
وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
اصالح ریشه
بپردازم
2
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن کارهایی
که قبال "
نمی توانستیم انجام
دهیم
3
ذهن ظرفی
نیست که باید
پرشود ،بلکه
آتشی است که باید
افروخته شود.
4
آن که از سوال
کردن می ترسد،
از یادگیری
شرمنده خواهد
شد.
5
پیچیده کردن
چیز های ساده کاری
ندارد ،ساده کردن
چیزهای پیچیده خالقیت
می خواهد.
6
آموزش یعنی کشف
روزافزون بی خبری
خودمان
7
📙
برونر گوید:
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
8
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
شروع
بخش سوم
زنگ علوم (مسائل زندگي روزانه وحل آنها)
علوم پایه ششم
1
درس در يك نگاه
نقشه مفهومي
بهكارگيري حواس براي مشاهده
يادداشتبرداري و جمعآوري اطالعات
روبهرو شدن با مسئله
پيشنهاد راهحل
آزمايش
طرح مسئلهي جدي
درس در يك نگاه
در اين درس ،دانشآموزان با روش علمي آشنا
ميشوند و با بهكارگيري روش علمي در حل
مسائل عادت پيدا ميكنند كه اين روش را
براي حل مسائل روزمرهي زندگي بهكار
گيرند .در اين درس ,دانشآموزان مشاهده,
يادداشتبرداري طرح مسئله ,پيشنهاد راهحل
و ارائهي فرضيه ,انجام آزمايش ,نتيجهگيري
و طرح مسائل جديد را تجربه ميكنند.
سطح :1در مواجهه با پديدههاي زندگي
پيامدها
اهداف/
روزمره ،با مشاهدهي دقيق به طرح
مسئله بپردازند.
سطح :2در مواجهه با پديدههاي زندگي
روزمره ،با مشاهدهي دقيق ،ضمن طرح
مسئله بتوانند پيشنهادهايي براي حل
آنها ارائه دهند.
سطح :3در مواجهه با پديدههاي زندگي
روزمره ،با مشاهدهي دقيق به طرح
مسئله پرداخته ،پيشنهادهايي براي حل
آنها ارائه و به آزمايش بپردازند
درس اول علوم پایه ششم
علوم پایه ششم درس اول
5روش انسان برای جواب دادن به سواالت :تجربه،
صاحبنظران ،استدالل قياسي ،استدالل استقرايي و
روش علمي.
علوم پایه ششم
مواد و وسايل الزم
بادکنک
درس اول
دانستنی های برای معلم
تجربه ابتداييترين راهحل مسائلي است كه انسان
انتخاب كرده است .اين روش با وجود مزايا از نقص
محدوديت برخوردار است .گاهي انسان راهحل
مشكالتش را از شخصي ميپرسد كه قبًال با آن
مواجه بوده است .اين روش نيز داراي معايبي است
زيرا اينگونه افراد ممكن است مرتكب اشتباه شوند.
ارسطو و پيروانش براي كشف واقعيات ،استدالل
قياسي را بهكار بردهاند .استدالل قياسي بهعنوان
يك فرايند تفكر عبارت از قراردادن واقعيتها در
كنار هم و استخراج يك نتيجه است .نتايج استدالل
قياسي وقتي صحيح است كه مقدمهها درست
باشند .فرانسيسبيكن ،شيوهي ديگري به نام
استدالل استقرايي را مطرح كرده است .در اين
روش ابتدا مشاهده و سپس براساس مشاهدههاي
انجامشده ،استنباط صورت ميگيرد .اين روش
هنگامي قابل اعتماد است كه گروِه مورد پژوهش،
كوچك باشد .دانشمندان با تركيب مهمترين جنبههاي
نكات آموزشي و فعاليتهاي پيشنهادي
پيشنهادي
هايهاي
فعاليت
آموزشي و
زندگي قرار
واقعي
موقعيت
نكات را در
دانشآموزان
دهيد تا در مواجهه با فعاليتهاي زندگي روزمره به
پرسشگري و طرح مسائل بپردازند و براي حل آنها
راهحل پيشنهاد نمايند.
در تقويت روحيهي مشاهدهگري دقيق،
يادداشتبرداري و طرح مسئله بكوشيد.
از گفتمان مشاركتي گروههاي دانشآموزي در
طرح مسائل و حل آنها استفاده كنيد.
دانشآموزان را به استفاده از روش علمي در طرح
مسائل و حِل آنها عادت دهيد.
با ارائهي نمونههايي از زندگي واقعي به آنها نشان
دهيد در حل مسائل ،اغلب اوقات با مسائل جديدي
روبهرو ميشويم .به عبارت ديگر در زندگي واقعي
همواره حل مسائل و طرح مسائل جديد اتفاق
ميافتد.
پيشنهادي
ممكنهاي
نچسبدو فعاليت
بادكنك آموزشي
اگر نكات
است به
داليل زير باشد:
بادكنكها خوب باردار نشده باشند.
احتمال دارد رطوبت هوا زياد باشد در
اين صورت در روزي كه رطوبت هوا
كم است آزمايش تكرار شود .اگر
رطوبت هوا زياد باشد مولكولهاي
آبي كه در هواي مرطوب وجود دارد
تعدادي از مولكولهاي اضافي بادكنك
را از آن جدا كرده ،درنتيجه بار
الكتريكي بادكنك ضعيفتر ميشود.
درس اول علوم پایه ششم
اگر جريان هوا در اتاق شديد باشد
با توجه به مالک های ارزشیابی یک چک
لیست یا فهرست وارسی تهیه کنید
کار گروهی
جدول ارزشيابي مالک ها و
سطوح عملکرد
اهمییت چک لیست برای درس اول
تهيه سياهه رفتار(چک ليست)برای درس اول الزم
است
مشاهده به عنوان مهارت پايه که در آندانشآموزان به بيان جزئيات ،تفاوتها ،شباهتها
يادداشتها طبقه بندي ،اندازه گيري ميپردازند به
عنوان مثال دقت و يادداشت دما از روي دماسنج
مسئوليت پذيري؛ انجام فعاليتها با عالقه وآوردن وسايل آموزشي از خانه و غيره.
برقراري ارتباط؛ جهت تعامل و بحث گروهي بااعضا گروه و معلم و بقيه مهارتها و . . .
1
1
1
2
end