پاورپوینت
سایرآموزشعلوم تجربی

پاورپوینت حوادث و سوانح از نظر رخداد طبیعی در برخورد با مصدوم چه كنيم؟

توضیحات: نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرای فهرست مطالب: 1- ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان 2- گفته ها ونکته های آموزشی 3-پاورپوینت حوادث و سوانح از نظر رخداد طبیعی 4-در برخورد با مصدوم چه كنيم؟ تعداد اسلاید60 1- معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. فصل دوم گفته ها ونوشته هادر باب هنر معلمی در سریال معلم دهکده ، نامزد معلم ، ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی که پیش من می آمدند دقیق می شدم ، می دیدم که آنها کسانی هستند که یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند. وبه خودم گفتم : به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصلاح ریشه بپردازم فروش با سایت ایران فایلز بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت حوادث و سوانح از نظر رخداد طبیعی در برخورد با مصدوم چه کنیم

صفحه 2:
3 5 ده ویژگی معلمان ‎cm‏ ۸ امروزی ‎A mr;‏ از دیدگاه ‎de ca?‏ ديه 1 5 سازمان جهانی آموزش ‎aa cm‏ بونسكو ‎can?‏ ‎OP me‏ :تعداد اسلا یدها۱۵ 3 ‎cma‏

صفحه 3:
‎RES‏ ۱- ده آموزه جهانی يونسكو ويزه معلمان ‎ ‎ ‎oO ‏کفته ها ونکته های آموزشی‎ -۲ ‏۳-باورپوینت زمین پویا حوادث و‎ ‏سوانح از نظر رخداد طبیعی‎ ۰ ‏۴-در برخورد با مصدوم چه کنیم؟‎ > ‏تعداد اسلاید۶۰

صفحه 4:
ده آموزه بونسکو 3 3 3 2 3 3 23 a 3 3 3 3 3 2 3

صفحه 5:
درس اول: ‎-١‏ معلمان موفق امروزى 4 آماده اند بگویند : للك © ما هم نمى دانيم اما باهم ‎a‏ مى آموزيم. = Ue / 3 3 3 a 2 2 2 2 ‏و‎ ‎3 ‎3 ‎3 ‎- ‎3

صفحه 6:
۳1 ادرس دوم: ‎a‏ ۲- ععلمان امروزی می دانند: ‏در وله نخست معلم دانش آموزان هستند. ‎ai‏ معلم کتب درسی ‎ ‏- ‏نا نا نيا نا نا نا نا نا نيا نا نا نا نا نا لا ‎

صفحه 7:
۲|درس سوم: ۳- معلمان فقط عرضه کنندگان دانش نیستند. بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند. 3 3 3 2 3 3 23 a 3 3 3 3 3 2 3

صفحه 8:
:درس جهارم 1 :معلمان موفق امروزي مي دانند-4 آثر گذاري بردانش آموزان بی انگیره نیز از اهداف مهم آنهاست

صفحه 9:
درس ینجم : 0- معلمان موفق امروزی اه و ها مم می دانند: ۱9 1 3 3 3 2 3 3 23 a 3 زنك تفریج و بازى حق مسلم كودكان است.

صفحه 10:
:درس ششم 10 معلمان موفق امروزي -6 مي دانند برداشتن ديوارهاى ميان كلاس درس و جامعه .از اهداف آنهاست

صفحه 11:
: ‏شقن‎ ‏فى‎ ‏آصرو:‎ 7 ۲ ws 1 a ۱ . oe 5 8 ‏معلمان‎ ‏است‎ ۲ ۱ i “= ‏دانند‎ ۱ 3 ‏كبرى‎ 5 eS ‏اد‎ 3 Ly He » mt; te cn? te 1 2

صفحه 12:
:درس فشتم 8 معلمان موفق امروزي -8 مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براى احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمایند

صفحه 13:
3 23 3 2 3 3 23 و 3 3 3 / 5 2 3 درس نهم : ‎-9٩‏ معلمان موفق امروزی می دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهمیت دارد. دليل موفقيت نظا رهم

صفحه 14:
: درس دهم معلمان موفق امروزي -10 مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد .مد نظر قرارمي دهند eee Sida

صفحه 15:

صفحه 16:
سخن يى معلم ‏ 3 وقتی که در کارم فکر می کنم به یکت من مى توانم تخقير كنم يا شوخى پیامد وحشت انگیز می رسم و آن ایچ بکنم» آزاربرسانم با لتام بخشم در که من عامل تصمیم گیری قاطع 3۵ ی ‎en ee‏ عا ف تصمیم بگیرم بحرانی را ‎Sa ©‏ كاهش دهم وكودكان را انسانى والا ‎eee‏ — 0 کردانم با انسانیت را ازایشان بگیرم کودکان را تیره وتار یا روشن و ‎oe‏ نظام وفا معلم نیما بوشیج بخش کردانم من می توانم ابزارج 3 برای شکنجه باشم یا وسیله ای براح

صفحه 17:
اثر لك مت . ۳ لله ۳ ‎ae :‏ ‎‘a?‏ ۱ 7 ‎a;‏ مر 3 ۳4 1 ۱ هنری لا م ‎ae‏ ‎a‏ ‎a‏ ‏هر : . 5 1 : ‎ah‏

صفحه 18:
» در سریال معلم دهکده < معلم. ازش می پرسد شما كد قاذ چرا رها کردید و معلم شدید؟ لآ معلم جواب داد: جون وقتى به مراجعينم و مجرمينى ‎mE‏ + که پیش من می أمدئد دقيق مى شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که اقا .با آموزش ندیده اند یا آموزش درستی تدیده اند a a = - نا نا نيا نا نا نا نا نا نيا نا نا نا نا نا لا

صفحه 19:
an oe ‏آموزش یعنی قدرت‎ 2! ‏انجام دادن كارفايى:‎ car? ‏قبلا‎ pea 2 ‏نمی توانستيم انجام‎ a: =e“

صفحه 20:
mS ar? — ar ‏ظرفی‎ ‏ات‎ 5-2 3 ‏ت که بای‎ iB ‏نیب‎ ‎251 < ‏باید‎ oS Co ‏نشی‎ ‎1

صفحه 21:
‎au‏ آن که از سوال = ۰ كردن مى ترسد. ‎at‏ از یادگیری شرمنده خواهد ‏1 شد . © ‏نا نا نيا نا نا نا نا نا نيا نا نا نا نا نا لا ‎

صفحه 22:
A 1 4 3 4 2 wo 4 5 3 4 5 ایا

صفحه 23:
۳1 ‎ats‏ آموزش بعنی کشک ‎NS‏ روزافزون بی خبری ‎cm‏ خودمان ‏و ‏© ‏- ‏لیا نيا نا نيا ليا نا نيا ليا نا لا ‎

صفحه 24:
:بوونر گوید ۱ هه هه و ها رد همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان اه وه

صفحه 25:

صفحه 26:
حوادث و سوانح از نظر رخداد طبیعی: سوانح طبیعی ناگهانی مثل: سيل»طوفان» زلزله؛ آتشفشان» تگرگ؛ صاعقه؛ ريزش كوه؛ هجوم حشرات و حیوانات؛ تسونامی سوانح طبیعی دراز مدت. مثل: اپیدمی» خشک سالی؛ قحطی» کمبود مواد غذایی» سرمای طویل المدت؛ حرکت عظیم توده های گرم حوادث غیرطبیعی (ساخته دست بشر) مثل: فروریختن ساختمان انفجارات؛ جنگ پناهندگان» آتش سوزی در جنگل

صفحه 27:
در 20 سال اخیر در دنیا حوادث طبیعی باعث قربانی شدن حدود © میلیون نفر شده است و خساراتی بالغ بر 20 میلیارد دلار به بار آورده است و 00000 میلیون نفر تحت تاثیر این حوادت قرار گرفته اند. زلزله یکی از شایع ترین حوادث در دنیاست و در سال ۲۰۰۱ مرگبارترین حادشه جهان گزارش شده است. - ايران جزء (00 كشور سانحه خیز دنیا می باشد.

صفحه 28:
خود ایمنی در حوادث و بلایا

صفحه 29:
مدیریت فردی درحوادث قبل از حادثه: 4آموزش 0 تمرین © آماده كردن تجهیزات حين حادثة : )- حفظ خونسردى ©- اعتمادبه نفس 3- بکارگیری آموخته ها بعدازحادثه: زنده بمانيم: خودامدادى ) تازمان رسيدن كمك نيروهاي امدادي( به ديكران كمك كنيم :دكرامنادى حفاظت ازخانواده واموال : ‎(pte cen Tae Lyset gest ou can)‏

صفحه 30:
ال 5 ‎ALS‏ عبارت است از وقوع تکان های شدید و ناگهانی زمین که در اثر شکسته شدن و جا به جا شدن لایه های زیر سطح زمین ایجاد می گردد. زلزله یا لرزش شدید زمین می تواند منجر به ترک خوردن با فرو ریختن ساختمان ها و سازه های مختلف » قطع خطوط آلب » برق » گاز و تلفن » بروز بهمن » سیل » آتش سوزی يا وقوع موج های بسیار بزرگ و مخرب در سطح دریا گردد .

صفحه 31:
‎eens 5‏ د زرو جوم © © 1275 1060ل ‎i‏ ‎ ‎ ‎o ‏4و‎ ‏ج1900‎ 1947 1925 1983 942 1960 g48008 1921 1090 1870 ait 1175 18552, © ۵

صفحه 32:
اقدامات قبل از وقوع زلزله

صفحه 33:

صفحه 34:
‎CRS Gb gas:‏ اخضطر اری ‏تا زمانی که کمکهای اولیه به سانحه دیده ها برسد معمولا ۳ روز طول می کشد. برای اين فاصله زمانی نوعی کیف که اقلام مورد نیاز خانواده برای شرایط اضطراری معروف است را تهیه نمایید. ‏1 جعبه كمكهاي اوليه ‏©- مواد خوراكي و آب أشاميدني ‏© ابزار مورد نياز ‏“6 بوشاك و لوازم بوداشتي و ملزومات خواب

صفحه 35:
۱) آب : حداقل 0لیتر آب به ازای هر نفر» آب تهیه شده را هر سه ماه یکبار عوض کنید 6) خذا: برای حداقل سه روزء» حتی الامکان به صورت خشک یا کنسرو شده مثل: نان خشک» بیسکویت ©) مايحتاج کودکان: پوشک» شيشه شیر» شیر خشک. لباس گرم؛ اسباب بازى؛ کتاب داستان» آب نبات» <6) مذابع روشنایی: چراغ قوه با باطری اضافه شمع؛ نوارهای نور برگردان فانوس و اندکی نفت ‎(G‏ رادیو دستی با باطری اضافه ‏©) وسايل يدكى: نخ نايلونى به طول پانزده متر» مقداری طناب؛ بیل تاشوء تبر كوجك يا تيشه؛ بسته خياطى شامل نخ و سوزن؛ جاقوى جند منظوره؛ بيج كوشى و آجار ‏ح) جادر و لباس فصلء فندك يا كبريت» كيسه خواب صحرايى؛ دستكش و كلاه؛ پتوی پشمی؛ اجاق سبک وزن همراه با أندكى نفت» کیسه زباله» لیوان و بشقاب یکبار مصرف ‏©) بول ‏©) مدارك مهم: يك كبى از مدارك مهم نظير شناسنامه؛ عقد نامه» دارایی ها و طلیکاریها و بدهکاری ها ‏0) کیف کمکهای اوله

صفحه 36:
جعبه کمك هاي اولیه داروهای مورد نیاز و مصرفی افراد خانواده بخصوص سالمندان (داروهای قلبی» فشار خون» قند ..) -1 الكل طبى -2 محلول بتادين و ساولن -3 كيف يخ -4 كيسه آب كرم -5 چسب زخم» نوار چسب. پنبه» گاز استریل» باند نواري و سه گوش -6 قرص های مسکن نظیر استامینوفن؛ مفنامیک اسید 7 داروهای ضد اسید -8. قرص ضد تهوع 0]5۰ قرص جلوگیری از اسهال» پودر -9 کرم ضد سوختكى؛ دور کننده حشرات؛ يماد مسکن عضلانی -10 يماد زخم (تتراسیکلین)» قطره استریل چشمی -11 پنس» قیچی» سرنگ استریل» تیغ» دستکش طبی» سنجاق در اندازه های مختلف» آتل» شریان بند. -12 دماسنج

صفحه 37:
به كودكان جه .شناسايى مكانهاي امن در هر يك از اطاقهاي خانه و كلاس درس اد ادابه هنكام وقوع زلزله در داخل ‎ila‏ در جاي امن قرار بگیرید. و صبر كنيد. د به زير يك ميز تحرير. ميز يا نيمكت برويد. اكر در نزديكي شما میز یا میز تحريري وجود ندارد» مقابل يك ديوار داخلي بنشينيد. دادور از پنجره‌هاء تقسه‌هاي کتاب يا اثاثيه سنكين و بلند باشد. آدریدن به بیررن از خانه هنگامي که زمین‌لرزه روي داده است خدرناك مي‌باشد. اد کنش و چراخ توه در کدار تخت خوابتان نگه دارید. به هر یک از افراد خانواده آموزش دهید که در مواقع اضطراری اگر گیر افتادند چطور سرت بزنند برای همه اعضاء خانواده یک لیست از شماره تلان های رورت تهیه نمایید

صفحه 38:

صفحه 39:
: اگر شما در داخل ساختمان هستید 7 همان جا بمانيد. ‎١‏ زير يك ميز يا نيمكث برويدء یا به سمت کریدور رفته و یا در گوشه اي از دیوار بایستید . از پنجره ها شومینه ها و اسباب و وسایل سنگین فاصله بگیرید.) > خطرناکترین محلها در زلزله در نزدیکی دیرار های بیرونی است <هرگز از کبریت تا زماني که از عدم نشتي گاز مطمئن نش ايد استفاده نكنيد در حال زلزله به سمت راه پله ها هجوم نبرید. از پله ها و آسانسور ستفاده نکنید . اگر در مکانهای پر ازدحام هستید از هجوم به در های خروجی خودداری كنيد “كنار اشيا سنكين وزن و بدون تعادل و قابل سقوط يناه نكيريد.

صفحه 40:
<اگر در یک ساختمان یک طبقه و نزدیک درب خروجی هستید» بی درنگ (در مدت ‎QD‏ ‏ثالیه) از ساختمان خارج شوید.در غیر این صورت در داخل ام در جای مناسب پناه از پلجره ها و دربها دور شوید. چهارچوب درب ها محلی مطمئن برای پناه گرفتن است]1 اگر در کتابخانه هستید و قادر به خارج شدن نیستید از قفسه ها دور شده و به دنبال پناهگاه باشید. گر در زیر آوار گرفتار شده ایده از انجام حرکتهایی که موجب ریزش آوار و مصرف كتلوق موجرد ميشراء خرذارى كريد <از ديوارهاى سنك كارى شده و شيشه هاى بزرك فاصله بكيريد > سیم ها و کابل های برق دست نزنيد خطرناکترین نقاط هنگام زلزله؛ بیرون ساختمان در راهروها و کوچه ها و در کنار بیرونی دیواررهاست. ( فرو ریختن دیوارها» پرت شدن خرده های شيشه و افتادن اجسام)

صفحه 41:
از شومینه و دیوارهای آجری که ممکن است در زلزله ضعیف شده و در پس لرزه ها فرو ریزند دوری کنید. بعد از وقوع زلزله خیابانها را برای عبور و مرور نیروهای امدادرسان باز بگذارید

صفحه 42:

صفحه 43:
اگر خارج از ساختمان هستید : ۶ به يك فضاي باز بروید . از ساختمانهاء خطوط فشار قوي فاصله بكيريد . اكر در حال رانندكي هستيد؛ بايستيد اما با دقت ‎all‏ ‏<< هركز رويا زير يك بل يا يلهاي هوايي و زير درختان؛ تيرهاي برق» و يا تابلوها توقف نكنيد. 2 اگر در .۱:1۰ ۰ ۰ هستید . مواظب سقوط سنكهاء زمين لغز که مي توانند بر اثر لرزش » سست و رها شوند باشید .

صفحه 44:

صفحه 45:
در برخورد با مصدوم چه کنیم؟

صفحه 46:
ایست قلبی قلب از کار بیفتد و عمل آن دچار توقف شود مصدوم دچار ایست قلبی ‎ee 1‏ ۲ لتى قا از کار بیفتد و آن ‎LF‏ ‏۰ هرگاه به هر علتی قلب ح 1 ‎a‏ 6 قلب از ماساژ قلبی استفاده میگردد. شروع فعاليت مجدد قلب از ب * بنابراين براى شرو +

صفحه 47:
احیای قلبی ‎CPR‏ * احياي قلبي ريوي يك عملیات حیات بخش است که به کمك آن تتفس وگردش خون فرد مصدوم حفظ مي شود تا از نرسیدن موادغذايي و اکسیژن به مغز او و مرگ مغزي در فرد جلوگيري شود.

صفحه 48:
Cardio Pulmonary Resuscitation

صفحه 49:
تکنیک ماساژقفسه سینه در گروههای مختلف سنی:

صفحه 50:
-tilt, chin-lift maneuver.

صفحه 51:
ee ‏ا‎ * دهان به دهال * دهان به بینی « دهان به دهان و بينى ( شیر خواران)

صفحه 52:

صفحه 53:
بی حرکت سازی اندام شکسته * توجه کنید که حتماً تبل و بعد از آتل بندی؛ نبض های انتهایی مریض و عملکرد حرکتی و حسی اندام را بررسی کنید. * برای کاهش درد و تورم روی اندام دردناک متورم یا تغییر شکل يافته؛ بسته های يخ بگذارید. * اندام را باند نموده (در صورت اطمینان از عدم آسیب نخاعی) و طی انتقال آن را بالا نگه دارید.

صفحه 54:

صفحه 55:
خونریزی و پانسمان

صفحه 56:
انواع خونریزژی

صفحه 57:
| فشار مستقیم به محل خونریزی دهنده 1 بلند کردن اندام آسیب دیده و استفاده از ب() عو» لا بى حرکت نگاه داشتن اندام

صفحه 58:
محمد فايق مجیدی دهگلان دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسى نكارنده كتاب:به آموزش بدبين 1 همكار افتخارى مجله شوق بيش از ده سال 11 سال كارشناس و كارشناس مسئول آموزش متوسطه دوره اول ۵

صفحه 59:
3 3 3 2 3 3 23 a 3 3 3 3 3 2 3

صفحه 60:
3 3 = 2 3 3 23 a 3 3 3 3 3 2 3

ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو :تعداد اسالیدها15 فهرست مطالب: -1ده آموزه جهانی یونسکو ویژه معلمان -2گفته ها ونکته های آموزشی -3پاورپوینت زمین پویا حوادث و سوانح از نظر رخداد طبیعی -4در برخورد با مصدوم چه كنيم؟ تعداد اسالید60 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 :درس چهارم📙 :معلمان موفق امروزي مي دانند4- اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه .نيز از اهداف مهم آنهاست 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 :درس ششم📙 معلمان موفق امروزي 6- مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه .از اهداف آنهاست 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 :درس هشتم📙 معلمان موفق امروزي 8- مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در .دانش آموزان فراهم نمايند 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 :درس دهم📙 معلمان موفق امروزي 10- مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد .مد نظر قرارمي دهند 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi شروع بخش دوم چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در ،کالس هستم به عنوان یک معلم دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای .الهام شادی من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 ،در سریال معلم دهکده نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی ،که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی " که قبال نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید .افروخته شود 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت .می خواهد 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 :برونر گوید📙 همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi شروع بخش سوم حوادث و سوانح از نظر رخداد طبیعی: سوانح طبیعی ناگهانی مثل :سیل،طوفان ،زلزله ،آتشفشان ،تگرگ ،صاعقه ،ریزش کوه ،هجوم حشرات و حیوانات ،تسونامی سوانح طبیعی دراز مدت مثل :اپیدمی ،خشک سالی ،قحطی ،کمبود مواد غذایی ،سرمای طویل المدت ،حرکت عظیم توده های گرم حوادث غیرطبیعی (ساخته دست بشر) مثل :فروریختن ساختمان ،انفجارات ،جنگ ،پناهندگان ،آتش سوزی در جنگل در 25سال اخیر در دنیا حوادث طبیعی باعث قربانی شدن حدود 3میلیون نفر شده است و خساراتی بالغ بDDر 23میلیارد دالر بDDه بار آورده است و 800میلیون نفر تحت تDDاثیر این حDDوادث قDDرار گرفته اند. زلزله یکی از شایع ترین حوادث در دنیاست و در سال 2001مرگبارترین حادث````ه جهان گزارش شده است. -ایران جزء 10کشور سانحه خیز دنیا می باشد. 27 خود ایمنی در حوادث و بالیا قبل از حادثه: مدیریت فردی درحوادث -1آموزش -2تمرین -3آماده کردن تجهیزات حین حادثه : -1حفظ خونسردی -2اعتمادبه نفس -3بکارگیری آموخته ها بعدازحادثه: زنده بمانيم: به ديگران کمک کنیم :دگرامدادی حفاظت ازخانواده واموال ( :آسيب به دارائيهاي خود را به حداقل ممكن برسانيم). خودامدادی ) تا زمان رسيدن كمك نيروهاي امدادي( زلزله زلزله عبارت است از وقوع تکان های شدید و ناگهانی زمین که در اثر شکسته شدن و جا به جا شدن الیه های زیر سطح زمین ایجاد می گردد. زلزله یا لرزش شدید زمین می تواند منجر به ترک خوردن یا فرو ریختن ساختمان ها و سازه های مختلف ،قطع خطوط آب ،برق ،گاز و تلفن ،بروز بهمن ،سیل ،آتش سوزی یا وقوع موج های بسیار بزرگ و مخرب در سطح دریا گردد . موقعیت زلزله ها رخداده در ایرا اقدامات قبل از وقوع زلزله کسب آمادگی و آموزش های الزم در خصوص مقابله با زلزله .1 .2 مقاوم سازی .3 شناسایی مناطق امن و حادثه خیز خانه ،مدرسه و محل کار .4 شناسایی محل کلید و شیر های اصلی آب ،برق ،گاز .5 وسلیل سنگین را در طبقات پایین بگذارید و قفسه ها را به دیوار محکم کنید. .6 مهار اشیای سنگین و افتادنی .7 عدم قرار دادن وسایل شکستنی در طبقات باالی کمد و قفسه ها .8 محکم کردن المپ ها و لوسترهای سقفی .9 تهیه وسایل و امکانات ضروری .10تهیه وسایلی امداد رسانی از جمله بیل ،کلنگ در محل قابل دسترسی راحت .11تهیه و نگهداری کپسول آتش نشانی .12انتخاب محل خواب طوری که سر به طرف دیوارهای بیرونی و پرت نباشد. .13کوتاه ترین مسیر خروج را مشخص کنید(عدم قرار دادن وسایل در مسیرهای خروج) تهیه کیف اضطراری :محتویات کیف اضطراری تا زمانی که کمکهای اولیه به سانحه دیده ها برسد معموال ۳روز طول می کشد .برای این فاصله زمانی نوعی کیف که اقالم مورد نیاز خانواده برای شرایط اضطراری معروف است را تهیه نمایید. -1جعبه كمكهاي اوليه -2مواد خوراكي و آب آشاميدني -3ابزار مورد نياز -4پوشاك و لوازم بهداشتي و ملزومات خواب )۱آب :حداقل 1لیتر آب به ازای هر نفر ،آب تهیه شده را هر سه ماه یکبار عوض کنید )2غذا :برای حداقل سه روز ،حتی االمکان به صورت خشک یا کنسرو شده مثل :نان خشک ،بیسکویت )3مایحتاج کودکان :پوشک ،شیشه شیر ،شیر خشک ،لباس گرم ،اسباب بازی ،کتاب داستان ،آب نبات، )4منابع روشنایی :چراغ قوه با باطری اضافه ،شمع ،نوارهای نور برگردان ،فانوس و اندکی نفت )5رادیو دستی با باطری اضافه )6وسایل یدکی :نخ نایلونی به طول پانزده متر ،مقداری طناب ،بیل تاشو ،تبر کوچک یا تیشه ،بسته خیاطی شامل نخ و سوزن ،چاقوی چند منظوره ،پیچ گوشی و آچار )7چادر و لباس فصل ،فندک یا کبریت ،کیسه خواب صحرایی ،دستکش و کاله ،پتوی پشمی ،اجاق سبک وزن همراه با اندکی نفت ،کیسه زباله ،لیوان و بشقاب یکبار مصرف )8پول )9مدارک مهم :یک کپی از مدارک مهم نظیر شناسنامه ،عقد نامه ،دارایی ها و طلبکاریها و بدهکاری ها )10کیف کمکهای اولیه جعبه كمك هاي اوليه داروهای مورد نیاز و مصرفی افراد خانواده بخصوص سالمندان (داروهای قلبی ،فشار خون ،قند 1- ).. الکل طبی 2- محلول بتادین و ساولن 3- کیف یخ 4- کیسه آب گرم 5- چسب زخم ،نوار چسب ،پنبه ،گاز استريل ،باند نواري و سه گوش 6- قرص های مسکن نظیر استامینوفن ،مفنامیک اسید 7- داروهای ضد اسید 8- قرص ضد تهوع ORS،قرص جلوگیری از اسهال ،پودر 9- کرم ضد سوختگی ،دور کننده حشرات ،پماد مسکن عضالنی 10- پماد زخم (تتراسیکلین) ،قطره استریل چشمی 11- پنس ،قیچی ،سرنگ استریل ،تیغ ،دستکش طبی ،سنجاق در اندازه های مختلف ،آتل ،شریان بند12- ، دماسنج به كودكان چه بايد گفت .شناسایی مكان‌هاي امن در هر يك از اطاق‌هاي خانه و كالس درس به هنگام وقوع زلزله در داخل خانه ‌،در جاي امن قرار بگيريد ،و صبر كنيد. به زير يك ميز تحرير ،ميز يا نيمكت برويد .اگر در نزديكي شما مDDيز يDDا مDDيز تحريDDري وجDDود نDDدارد، مقابل يك ديوار داخلي بنشينيد. دور از پنجره‌ها ،قفسه‌هاي كتاب يا اثاثيه سنگين و بلند باشد. دويدن به بيرون از خانه هنگامي كه زمين‌لرزه روي داده است خطرناك مي‌باشد. کفش و چراغ قوه در کنار تخت خوابتان نگه دارید. به هر یک از افراد خانواده آموزش دهید که در مواقع اضطراری اگر گیر افتادند ،چطور سوت بزنند برای همه اعضاء خانواده یک لیست از شماره تلفن های ضروری تهیه نمایید اقدامات هنگام وقوع زلزله :اگر شما در داخل ساختمان هستيد همان جا بمانيد ( .زير يك مDDيز يDDا نيمكت برويDDد ،يDDا بDDه سDDمت كريDDدور رفتDDه و يDDا در گوشDDه اي از ديDDوار بايستيد .از پنجره ها شومينه ها و اسباب و وسايل سنگين فاصله بگيريد). ‏خطرناکترین محلها در زلزله در نزدیکی دیوار های بیرونی است ‏هرگز از كبريت تا زماني كه از عدم نشتي گاز مطمئن نشده ايد استفاده نكنيد ‏در حال زلزله به سمت راه پله ها هجوم نبريد. ‏از پله ها و آسانسور استفاده نکنيد . ‏اگر در مکانهای پر ازدحام هستید از هجوم به در های خروجی خودداری کنید ‏کنار اشیا سنگین وزن و بدون تعادل و قابل سقوط پناه نگیرید. اگر در یک ساختمان یک طبقه و نزدیک درب خروجی هستید ،بی درنگ (در مدت 10 ثانیه) از ساختمان خارج شوید.در غیر این صورت در داخل ساختمان در جای مناسب پناه بگیرید. ‏از پنجره ها و دربها دور شوید. ‏چهارچوب درب ها محلی مطمئن برای پناه گرفتن است!!! ‏اگر در کتابخانه هستید و قادر به خارج شدن نیستید از قفسه ها دور شده و به دنبال پناهگاه باشید. ‏اگر در زیر آوار گرفتار شده اید ،از انجام حرکتهایی که موجب ریزش آوار و مصرف اکسیژن موجود میشود ،خوداری کنید ‏از دیوارهای سنگ کاری شده و شیشه های بزرگ فاصله بگیرید ‏به سیم ها و کابل های برق دست نزنید ‏خطرناکترین نقاط هنگام زلزله ،بیرون ساختمان در راهروها و کوچه ها و در کنار بیرونی دیوارهاست ( .فرو ریختن دیوارها ،پرت شدن خرده های شیشه و افتادن اجسام) . از شومینه و دیوارهای آجری که ممکن است در زلزله ضعیف شده و در پس لرزه ها فرو ریزند دوری کنید. ‏بعد از وقوع زلزله خیابانها را برای عبور و مرور نیروهای امدادرسان باز بگذارید اگر خارج از ساختمان هستيد : به يك فضاي باز برويد . از ساختمانها ،خطوط فشار قوي فاصله بگيريد . اگر در حال رانندگي هستيد ،بايستيد اما با دقت !!. هرگز رو يا زير يك پل يا پلهاي هوايي و زير درختان ،تيرهاي برق ،و يا تابلوها توقف نكنيد. اگر در مكانهاي كوهستاني هستيد .مواظب سقوط سنگها ،زمين لغزه ها ،درختان و آوارهاي ديگري كه مي توانند بر اثر لرزش ،سست و رها شوند باشيد . اقدامات بعد از وقوع زلزله آرامش خود را حفظ و دیگران را به آرامش دعوت ک آماده مقابله با خطرات پس لرزه های احتم كفشهاي رو بسته بپو دنبال زخميها بگر در برخورد با مصدوم چه كنيم؟ ایست قلبی • هرگاه به هر علتی قلب از کار بیفتد و عمل آن دچار توقف شDDود مصDDدوم دچDDار ایسDDت قلDDبی تنفسی میگردد . • بنابراین برای شروع فعالیت مجدد قلب از ماساژ قلبی استفاده میگردد. احياي قلبي CPR • احياي قلبي ريوي يDDك عمليDDات حيDDات بخش اسDDت كDDه بDDه كمDDك آن تنفس وگDDردش خDDون فDDرد مصدوم حفظ مي شود تا از نرسيدن موادغذايي و اكسيژن به مغز او و مرگ مغDDزي در فDDرد جلوگيري شود. Cardio Pulmonary Resuscitation Circulation تکنیک ماساژقفسه سینه در گروههای مختلف سنی: • • • • • دست های عمود محل قرارگیری دست ها عمق ماساژ نحوه فشردن تعداد ماساژ Head tilt+ chin lift سر عقب چانه باال انواع تنفس مصنوعی • دهان به دهان • دهان به بینی • دهان به دهان و بینی ( شیر خواران) بی حرکت سازی اندام شکسته • توجه کنید که حتمًا قبل و بعد از آتل بندی ،نبض های انتهایی مریض و عملکرد حرکتی و حسی اندام را بررسی کنید. • برای کاهش درد و تورم روی اندام دردناک ،متورم یا تغییر شکل یافته ،بسته های یخ بگذارید. • اندام را بلند نموده (در صورت اطمینان از عدم آسیب نخاعی) و طی انتقال آن را باال نگه دارید. باند سه گوش خونریزی و پانسمان انواع خونریزی کنترل خونریزی خارجی فشار مستقیم به محل خونریزی دهنده بلند کردن اندام آسیب دیده و استفاده از Ice Bag بی حرکت نگاه داشتن اندام 1 1 1 2 end

31,000 تومان