صفحه 1:
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی
خاص و کلاس های چند پایه
موضوع:چرا دانش آموزان
فنلاندی
سه بار در آزمون PISA
زمونى استاندارد براى سنجش مهارتيهاى
ریاضیات . روخوانی وعلوم تجربی
در جهان اول شدند.
بخش دوم ویژه دانش آموزا
پاورپوینت علوم تجربی پایه قشم
درس ششم ورزش و نیروی 1
از صفحه۳۹ FFU
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل وبرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۵۰
صفحه 3:
صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز»
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
pars 0
صفحه 5:
صفحه 6:
ل ان
دليل برترى فنلاندى ها
١ 50۳7 ۳
Prep ayer
صفحه 7:
صفحه 8:
: مدارس فنلاند
7 د
4 6 01 سول به جاى
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
RO 112٠ در سال
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
Fd re 00
OS Bee eek tod
oe reer Ih rire نيروء 8
ات pleat Fly gg ole
hielo ea eS
A
SD
صفحه 18:
Win: ee ee =
en’
صوجه دای حججمم
See aes
صفحه 19:
2
eee re eer eg rates ا ا oe
UPR ER Se Pac eve Pe are areata om Pe |
مهار می کنیم.:
حنال- هنگامی كة با تعویص دنده سرعت[تومییل را هرایس"
eee re oe er reac ay ery هت
7
soln lin که بابک راکت تتجس جه توب دوحال حرکت
ا 0
بأس أده شده : بدون وققه صربه مى رنيو
تال : -هتگامی,که نگ فبر را ی کسیم با فشرده مق Ra
er er omer a De Perret erg
صفحه 20:
fom | pe erry
بستن درب کضوي میز
باز کودن درب بحجال-
۱
=
Poor ash ۹
Sper 1
3
nearer
Bereta
eres
a ees Shae
صفحه 21:
صفحه 22:
6 (eek Weare er der omer ers
توت
اكر حدر خال حركت باشكاتّة حركت خود اذام ةحَواهد داد
Ss
بيان ساده ترء هر جسم اكر بو آن دعر oles opis
2320100010
صفحه 23:
قانون دوم تیوتن
شناب هنگامی ایجاد می شود که لیروبی بر جرم وارد شود.
هرچقدر جرم جسم بیشتر باشد برای شتاب گرفتن تبروی
100010 . . ۳۴ 7 ate tn
صفحه 24:
۳ = ۳ ۱: retest re carer eer reece
جح —— = 00
ee ae ل رس
— = جک
۱552۳ emer WM ey (eee es re een eae Se
Ce pet AI ey eR
te
سس ی طلست ی اس رس کر gs a nel
a ie ratte هد امس
ee rs
صفحه 25:
لا 0
ST ory oer one Loe pre re a oer
CREO eos eee ee ا
eT sre pe reer Tan
Rec pee ae
CIBER Oe Renee rae sy I PE ee
=e ES
= oe eee wee eee
00 eee reed
صفحه 26:
۰ ۳ ۳۹
از قانوناول نیوتن با انرسی (یختی)
00 te Tie ee ree
دیکر با شدت و سرعت می کشیی چه اتغافی می اختد؟
GIES Lot
eqs
SERS Ne Se ke Rea Aa SEE ESS
تخواهد شد.
آگو با شوت و سرعت تکنیم:در این حالت به علت وجود آیترسی > وزنه علاقه داز
۹
>
a
صفحه 27:
یمد
Le.
5-5
نت
ir
مرو
1
2
0
1
Lbs
Fm
2
از
وه
=a
=
3
9
دو
صفحه 28:
,+
Serene oe ee eae ners eee Oe
ee ول 175 "نک ها حرعنهای ا ال See
ee nee رگن 7ج هت Fe oe
تخولزبزی میشود. کت جوندعان نافل مهم طاعون خیار یی و نیفوس متفله تونبط:
Ie
Bes ee er renga Pare ce get Pe seca
000 SoS See rye eres
Sem eee en ee eee rede
بافت عى شولد ee Re oe ne ee er آبا می دانید کک
150-53-6 بابر اوه عر برل SS ees
یک صد برابر جرم خودش
است جا بجا کندت؟
صفحه 29:
صفحه 30:
| Sry esl rpevarn [rer
foo ear eerie ren
Saatay
Poe oer ا ا
دننک می توانند همدیگر را خنثی
Pere Sere heel erence ery
۳
B+4=18B = 18-4=14
eye l e ete oe ewe erie
صفحه 31:
فصل هفتم : (ورزش و
صفحه 32:
تتزوهای تحاستی 22-5 مس =
aa = SS
تناس وت خی ما تهج مد رها
oe eet Rares
= 2 بستن درب کشوي میز 2 2
+ حو كج ب ممت
= 2 ۶ 2 ریزس بارآن. Pr
> ردو 7
= 75 eer 7 22:22
| Ress ere 3
7 كردن دز قطب هم نام أهنرها 1a
a
تیروت ی که موجب پروازبرنده می نود |
صفحه 33:
صفحه 34:
ere!
جح Lo
دهتاه ی آن بتنتگی دارد . و واعد اندازه
۱
2 yl Veneta aos
7
وزن هر جسم در واقع همان بروی جاذبه ی
زمین بر آن جستم است : ۳
و هر چه جرم یک جسم بیشتر باشة وزن آن
ee ree
واحد اندازه كيرى-وزن ' تيوتن-است- و براق
SOE Set eT te Tae
صفحه 35:
ابطه ی وزن و جرم
و ee ewes 2 ee
و سس
۱ ees 9 eee lead
وزن آن روی زمین چقدر است ؟
TO رد Se = 10K S530
متا :- داتش آموزی روی سطع زمتن- 48 کتلوگزم حرم دار
0
ب) روی ماه چقدر وزن دارد ؟ (تیروی جاذبه ی زمین 6 برابر سطح ماه
: الف) 0 نبوتن 10487 2 جرم تم ۲10 <. وزن جسم
۱
ns 0
صفحه 36:
شکفتی های آفریتش :
@~‘
SS eS ee سس
به دور آن می چرختد .
0
خورشید برخورد نمی کنند -
و meee ۳ ۱ج ۲ د جح ا
نتوتن وزن خواهد داشت ٠
ی تک رس I ألمي تک PE
سمت مركر زمين موس , بآر هم تبروى كراتس
eee RI ee er ern داشت. بعتی اگر فرص کتیم تونلی از یک
صفحه 37:
سح جرج جح
حصوصاً فلراتی-همچون آهن .و قولاد که جذب. اهنیا هن ونکی مآلند
حَوَدَروَها و قطعات درون اتومبيل ها و قطعا
eee sie ee ees Pe
Pe eee ern
صفحه 38:
peer pera ee Ce Pem 6
corr reer er
۳ ae eS
1 2
تعبير مسي زر حركت جربان آب توسط شاتهى با
جرقه های کوج ا ا 1
ووبزق و صاعفه در روز های طوفانی و
صفحه 39:
علّت اینکه اجسام روی سطح هایی که
فرسای بی اه م سفنی حرکت
می کنند اين است که این سطلح ها هر
چند از دید ما صاف هسنند + ولی آگر با
اه یم
نیروبی که در خلاف جهت خرکت جسم از Fa سطم بر
00 ree
شیوه ی اندازه گیری نیروی اصطکاک :
» نحوی به کمک نیرو سنج روی سطح
عت ثابت حرکت کند در حقیقت
رابر خواهند بود
صفحه 40:
الف) بررسی نیروی اصطکاک:
Rae ig een eres eee یک کتاب بزوگ را روی Jae هرار
sans 1 و به كمك بك كش آنرابه
7 فشان ترك د سننان 12ر35 بكم د يوان مكقتجة لي سرف مسري
Ce ee Sas mrearrd ول را باداشت کنید؛
ب) بررسی تاثیر وزن بر نیروی
هر چه ستطح نماس دو ختتم صاف تر بانتتد اصطکاک patos! ۲
حال چند کتاب کوچک را روی آن
قرار دهید و آنگاه با کمک کش آنرا
به حرکت در آوريد . و افزايش طول
کش را بادداشت کنید:
ج) بررسی تاثیر تغییر جنس سطح بر
*نیروی اصملکاک
نجند مداد استوانه ای زیر آن کناب ها
صفحه 41:
عساحت سطح-تماس بر افزایشبا کاهش نتروی
آطلکاک سب آحسامی که روی وم عشبده هی شود
نانتری ندارد و فعط فشار کل چسم رآ در حساخت 2 = 2
pa 5 ۳
كن :در اجسافى كه حالت علس رارند > عا سجن
ها , مساخت سطح تماس در مبزان اضطکاک نقش و
an eee 000
اصطکاک و مصرف سوخت بینشتری دار
o21y-clusegihsylaale ۳۲ ۶۳۲ با
Bree re far arc ores ie err vere
صفحه 42:
ane Sing pie AN ای مهو ری
هد هک رد شاوی دک مس یاف سا وس صق رامنا
لزع زر دول مس رجا اس
دا تسج ی ی ی ار
را زا يقد سم سفيتزه راط قلا
هک از ای زر ویساک ند اس یراج
ber nj hat
صفحه 43:
ناثير نیروی اصطكاك مد
کتنتتی ؛ 00
Bio Fa res bere Faroe Pane] Per en sopra fal Perl er eres ere oes
و« cd
pee) Peg Pie Vprrare pve BT omer RIGS eerie es Ferre) BoC Seas | Eee ee er)
ese ee ee ee eee rer errr Sen |e ees
Sr ee ee
۱ acs Panes ep er rere Scar 3) bv) Brees Corer wre wren We ert -sere Fer Severe |
+ cul Cw bio:
صفحه 44:
رح 1 مقاومت هوا = 2 =
0
Se ae ee
5 = — — برگه ی کاغد چون سطح زیادی
تکته :- هر چه سرعت جسم بیشتر باشد و سطلح ی كه
بزرگنری داشنته باشد » مولکولهای هوا سرعت آن
تبروی مقاومت هو Stews خواهد بود . کاهش می یابد و نیروی مقاومت
صفحه 45:
ایرودیتامیک:
pa Corr ars eres vee Pe roe eer Ca] Beer ier acme
مختلف می بردازد . آترودینامیک گویتو
ما این" علم را در مخلوفات"خدآوند به خوین مشاهده می Te
حب مسح م مس Ea a
دارّد » دلقین است ء که هوابتماهای مسافریری الگوبرداری شدة از
og ا Reese eee eee ۱۳
برندگانی مانند شاهین و عقاب و جانواران مختلف نیز اغلب با
پژوهش کنید: یک جسم ایرودینامیک » کشیده و دراز است . و
شکل صاف و گرد دارد.
مثلا جت ها هم در فسمت جلو و هم در قسمت عقب کشیده و
فیک افیزند:
صفحه 46:
6- تیروی بالابری
نيروبى كه بوسيلهى اختلاف فشازي كه جربآن هوا در يالا 5
چسم رآ به سمت بالا با پایین می کشاند » را ببروی با كم a
رمایس Fare OS Pe pe ۳ 1-1
eed اول: بشتتار آهسته بین دو تادکنک را قوت می کید
ا ا ا اال الل ۳
ا ا ا ا ا ۳۳
دو بادکنک به هم می چسبند.
۳ ۱ب 3lepyonciapen sale
See ei ee rs ee ewe
ET 5 ا ا 22-227 7 ج7222 و اس 2 ee
صفحه 47:
صفحه 48:
بالهای هوانیما به گوته ای طراحی شده آنذکه وقتی
Pret reek Sere] Pere Bre er er 0
SS en er ee eT
1 0
Fe rere 2
تالای این بالها کم تتود و در بابین اقزانتتق بابد و ابن
اختلاف فشار تخر به تیرویی خالص به تتمت بالا می
تسود كسان نَبَوَوَق po eee
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
0 =
7- تیروی کشساتی
SS ee ح
Fer a eo ee ree eee
eee tare
oe. ۷ ee .نه
SS
با توجه به شکل طول فنر بدون هیچ
وزنه ای 2 سانتی متر است . با اتصال
وزنه ی 2 کیلوگرمی , طول فنر به
آندازه ی یک سانتی متر پایین می vad
با دو برابر شدن وزنه جایجایی فتر دو
ارس شور مت و ele
نسبت به جايكاه اوليه بابين خواهد آمد
جوج جب eres es 5 ۳
وس
کته دار این یرو ه تقییر اندار هک قتر سکل
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
پاورپوینت علوم تجربی
پایه ششم
درس ششم ورزش و
نیروی 1
از صفحه 39تا46
پاورپوینت
درسی
(
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ،
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان
اثر آدام گرنت
1
دانش آموزان فنالندی سه بار در
آزمون جهانی PISAاول شدند
واین اتفاقی نبود
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
جهان را جلب کرد
1
@fayihg.maji
di
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
دلیل برتری فنالندی ها
مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از
فرهنگی نشئت گرفته است
که خود آفریده اند.
2
@fayihg.maji
di
این فرهنگ در باور به
توانمند بودن
تک تک
دانش آموزان ریشه دارد
3
@fayihg.maji
di
مدارس فنالند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای
تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش
آموزان از دیگران به
هر دانش آموز فرصت رشد می دهند
4
@fayihg.maji
di
شعار رایج در مدارس فنالند
این بود:
ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب
بیاوریم
5
@fayihg.maji
di
در فنالند
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان
تمرکز نمی کنند
بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان
توجه دارند
6
@fayihg.maji
di
تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی
همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه
آخرکشورهای اسکاندیناوی به
حساب می آمد
7
@fayihg.maji
di
در سال 1960میالدی
89درصد فنالندیها نمی توانستند
کالس نهم
را پشت سر بگذارند
8
@fayihg.maji
di
در دبستانی در کارولینای شمالی
با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس
های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند
داشتن یک معلم
در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش آموزان
در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است.
@fayihg.maji
di
9
در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که
OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور
ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای
مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی
در ریاضیات و روخوانی رتبه اول
را کسب کردند.
1
0
@fayihg.maji
di
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
منبع:کتاب توانمندی های نهان
اثر آدام گرنت
ترجمه آقای میثم همدمی
6
@fayihg.maji
di
ورزش و
نیرو
تعریف نیـــرو
•
•
•
•
☼
مثال :هنگامی که توپ ساکن را شوت می کنیم یا توپ در
حال حرکت را نگه می داریم ،یا همانند دروازه بان ها توپ را
مهار می کنیم .
مثال :هنگامی که با تعویض دنده سرعت اتومبیل را افزایش
می دهیم یا به وسیله ی ترمز سرعت را مقداری کاهش می
دهیم .
مثال :هنگامی که با یک راکت تنیس به توپ در حال حرکت
ضربه ای می زنید .زمانی که به توپ فوتبالی که به شما
پاس داده شده ،بدون وقفه ضربه می زنید .
مثال :هنگامی که یک فنر را می کشیم یا فشرده می کنیم .
هنگامی که تیر و کمان را به سمت خود می کشیم .
کشیدن یا هل دادن
کشیدن
هل دادن
کدام یک از موارد زیر نیرو فقط به صورت «
کشیدن » است؟
-1برگ ریزان درختان در فصل پاییز
-2نزدیک کردن دو قطب آهنربا به یکدیگر
-3بستن دکمه لباس
-4بستن درب اتاق
قوانین نیوتن
قانون دوم نیوتن
شتاب هنگامی ایجاد می شود که نیرویی بر جرم وارد شود.
هرچقدر جرم جسم بیشتر باشد برای شتاب گرفتن نیروی
.بیشتری نیز الزم دارد
قوانین
نیوتن
:پیامبر اسالم (ص) می فرمایند
به سرگرمی و بازی بپردازید ،زیرا
دوست ندارم
آیا می دانید کک می
تواند ارابه ای که جرم آن
یک صد برابر جرم خودش
است جا بجا کند ؟
10 + 6 = 16
نیروی خالص 16 :نیوتن به
سمت راست
= 5 + 3 = 8سمت راست
= 4سمت چپ
= 8 -4 = 4نیروی خالص
سوال :نیروهای Aو Bچند
باشند تا جعبه در جای خود ساکن
بماند؟
پاسخ :نیروهای سمت راست و چپ
می توانند همدیگر را خنثی کنند .
همچنین نیروهای باال و پایین هم می
توانند همدیگر را خنثی کنند.
یعنی :
B +4= 18◄◄B = 18-4=14
A+7+6 = 5+8+15 ◄ A=28-13=15
A=15
فصل هفتم ( :ورزش و
نیرو )2
نیروهای تماسی و غیر تماسی:
در بین نیروهای مختلف فقط نیروهای گرانشی ،الکتریکی و
مغناطیسی می توانند غیر تماسی باشند و بقیه ی نیروها حتما تماسی
اند.
اقسام
نیرو:
-1نیروی
گرانشی
-2نیروی تکیه
گاه
-3نیروی
مغناطیسی
-4نیروی
-1نیروی گرانشی
:
جرم یک جسم به مقدار ماده ی تشکیل
دهنده ی آن بستگی دارد .و واحد اندازه
گیری آن کیلوگرم است و برای اندازه
گیری جرم معموًال از ترازو استفاده می
شود .
:
وزن هر جسم در واقع همان نیروی جاذبه ی
زمین بر آن جسم است .
و هر چه جرم یک جسم بیشتر باشد وزن آن
نیز بیشتر می شود .
واحد اندازه گیری وزن ،نیوتن است و برای
رابطه ی وزن و جرم
جرم جسم×
=
جاذبه ی سطح زمین (یا ماه)
وزن جسم
مثال :اگر جرم جسمی 3کیلوگرم باشد .
وزن آن روی زمین چقدر است ؟
30
نیوتن = = 10 × 3جرم جسم × = 10
وزن جسم
***********************************************************
مثال :
دانش آموزی روی سطح زمین 48کیلوگرم جرم دارد .
الف) وزن او روی زمین چقدر است ؟
ب) روی ماه چقدر وزن دارد ؟ (نیروی جاذبه ی زمین 6برابر سطح ماه
است).
480نیوتن = = x 10 48جرم جسم = x 10وزن جسم
پاسخ :الف)
ب) نیروی جاذبه ی زمین 6برابر ماه است ،یعنی یک جسم روی ماه به اندازه ی یک
ششم سطح زمین وزن دارد .
شکفتی های آفرینش :
☼
زمیـن و 7سّیاره ی دیگر منظومه ی شمسی با بیـش از 160قمر در اثـر نیروی گرانـش خورشیـد
به دور آن می چرخند .
هرچند برخی سّیارات در مداری حرکت می کنند که دایره ی کامل نیست ،ولی باز هم به
خورشید برخورد نمی کنند .
☼
گرانش خورشید 27برابر زمین است ،یعنی کودک 10کیلوگرمی یا 100نیوتنی روی آن 2700
نیوتن وزن خواهد داشت .
☼
هر چه از سطح زمین باالتر برویم نیروی گرانش که وابسته به فاصله است ،کاهش می یابد .همچنین هرچه به
سمت مرکز زمین برویم ،باز هم نیروی گرانش
کاهش می یابد و در مرکز زمین دیگر نیروی گرانشی وجود نخواهد داشت .یعنی اگر فرض کنیم تونلی از یک
-2نیروی مغناطیسی :
☼ نیرویی که قطب های آهنربا به یک آهنربا یا یک قطعه آهن وارد می کند،
نیروی مغناطیسی گویند.
☼ نکته :نیروی مغناطیسی بر روی عناصر و فلزاتی همچون آهن ،نیکل ،
کبالت و فوالد مؤثر است .
☼ سوال:
درباره ی بازیافت زباله های آهنی که جذب آهنربا می شوند
چه می دانید ؟
امروزه برای بازیافت فلّز اتی که مورد استفاده ی انسان است ،
خصوصًا فلّز اتی همچون آهن و فوالد که جذب آهنـربا می شوند ،مانند
بدنه ی خودروها و قطعات درون اتومبیل ها و قطعات لوازم خانگی ،
مانند یخچال ،ماشین لباسشویی آبگرمکن و ...از یک آهنربای
مغناطیسی عظیم استفاده می شود .تفاوت و اهمّیت این آهنربا این
است که به وسیله ی جریان برق خاصیت مغناطیسی آن قطع و وصل
-3نیروی الکتریکی
-1جذب تّکه های کاغذ توسط شانه یا خودکاری که به موی سر
مالش داده شده است.
-2چسبیدن پرزهای پارچه به شیشه ی تلویزیونهای المپی
-3چسبیدن بادکنک مالش داده شده به موی سر به دیوار
-4تغییر مسیر حرکت جریان آب توسط شانه ی پالستیکی مالش
داده شده به موی سر
-5جرّق ه های کوچک هنگام در آوردن لباس پشمی در زمستان
-6رعد و برق و صاعقه در روز های طوفانی و تخلیه ی بار
الکتریکی ابرها
هنگامی که جسمی در حالت عادی و بدون تغییر قرار دارد ،دارای
بار الکتریکی و مثبت و منفی برابر است ،یا به عبارت دیگر «
عّلت اینکه اجسام روی سطح هایی که
-4نیروی اصطکاک
به نظر صاف می آیند به سختی حرکت
می کنند این است که این سطح ها هر
چند از دید ما صاف هستند ،ولی اگر با
نیرویی که در خالف جهت حرکت جسم از طرف سطح بر
ذّر ه بین یا میکروسکوپ نگاه کنیم ،
پستی و بلندی های زیادی روی سطوح
آن وارد می شود .
.خواهیم دید
نکته :نیروی اصطکاک همواره در خالف
جهت حرکت
جسم بر
شیوه ی اندازه گیری نیروی اصطکاک :
اگر جسمی را به نحوی به کمک نیرو سنج روی سطح
شود.
وارد می
جسم
حرکت کند در حقیقت
سرعت ثابت
بکشیم که با
نیروی ما و نیروی اصطکاک با هم برابر خواهند بود
آزمایش کنید
-1وزن جسم :
هر چه جسم وزن بیشتری داشته باشد ،نیروی
اصطکاک نیز بیشتر خواهد بود .به عنوان مثال هر چه
با فشار بیشتری دستتان را روی یک دیوار بکشید
سخت تر حرکت خواهد کرد .
-2جنس جسم و میزان ناصافی سطح :
هر چه سطح تماس دو جسم صاف تر باشد اصطکاک
نیز کمتر خواهد بود .
الف) بررسی نیروی اصطکاک:
یک کتاب بزرگ را روی میز قرار
دهید و به کمک یک کش ،آنرا به
حرکت در آورید .و میزان افزایش
طول را یادداشت کنید.
ب) بررسی تاثیر وزن بر نیروی
اصطکاک:
حال چند کتاب کوچک را روی آن
قرار دهید و آنگاه با کمک کش آنرا
به حرکت در آورید .و افزایش طول
کش را یادداشت کنید.
ج) بررسی تاثیر تغییر جنس سطح بر
:نیروی اصطکاک
چند مداد استوانه ای زیر آن کتاب ها
قرار دهید و با همان کش آنرا به
.حرکت در آورید
مساحت سطح تماس بر افزایش یا کاهش نیروی
اصطکاک بر اجسامی که روی زمین کشیده می شوند
،تاثیری ندارد و فقط فشار کل جسم را در مساحت
بیشتری پراکنده می کند.
نکته :در اجسامی که حالت غلتش دارند ،مانند چرخ
ها ،مساحت سطح تماس در میزان اصطکاک نقش و
تاثیر دارد ،اتومبیلی که الستیک پهن تر دارد ،
اصطکاک و مصرف سوخت بیشتری دارد ،و البته
پایداری اتومبیل را در جاده افزایش می دهد.
برای همین است که با الستیک کم باد یا پنچر در
آزمایش کنید :
بررسی تاثیر
جنس سطح در
میزان نیروی
اصطکاک
تاثیر نیروی اصطکاک بر
کشتی ،هواپیما ،
ماهیان و پرندگان
در مواردی همچون حرکت هواپیما یا پرندگان در آسمان یا زیردریایی در آب ها ما با یک
سطح روبرو نیستیم بلکه ،با یک شاره (سیال) مانند آب یا هوا روبرو هستیم .
هنگامی که در حال حرکت با اتومبیل هستید اگر دست خود را به بیرون ببرید یا زمانی
که زیر آب در حال شنا هستید ،نیروی مقاومی را حس می کنید که به آن « نیروی
مقاوم هوا یا آب » می گویند .
این نیرو با سرعت حرکت جسم ،شکل و اندازه ی جسم و ویژگی های مایع یا هوا
متناسب است .
-5نیروی مقاومت هوا
نیرویی که در خالف جهت حرکت جسم از طرف سطح
بر آن وارد می شود .
نکته :هر چه سرعت جسم بیشتر باشد و سطح
بزرگتری داشته باشد ،
نیروی مقاومت هوا بزرگتر خواهد بود .
برگه ی کاغذ چون سطح زیادی
دارد ،در اثر برخورد با
مولکولهای هوا سرعت آن
کاهش می یابد و نیروی مقاومت
هوا در خالف جهت حرکت آنرا
خم می کند .
ایرودینامیک:
علمی که به بررسی میزان تأثیر مقاومت هوا بر اجسام با اشکال
مختلف می پردازد ،آیرودینامیک گویند .
ما این علم را در مخلوقات خداوند به خوبی مشاهده می کنیم ،
یکی از موجوداتی که بهترین آیرودینامیک و کمترین مقاومت هوا را
دارد ،دلفین است ،که هواپیماهای مسافربری الگوبرداری شده از
شکل این موجود هستند .موجودات دیگر مانند یوزپلنگ و ماهیان و
پرندگانی مانند شاهین و عقاب و جانواران مختلف نیز اغلب با
توجه به نیازشان به حرکت سریع شکل بدنشان به گونه ای تغییر
پژوهش کنید :یک جسم ایرودینامیک ،کشیده و دراز است .و
کرده که آیرودینامیک مناسب داشته باشند .
شکل صاف و گرد دارد.
مثال جت ها هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب کشیده و
نوک تیزند.
بهترین ایرودینامیک :اتومبیل اسپورت ،سپس 206و پس از آن
-6نیروی باالبری
نیرویی که بوسیله ی اختالف فشاری که جریان هوا در باال و پایین یک جسم بوجود می آورد و
جسم را به سمت باال یا پایین می کشاند ،را نیروی باالبری گویند .
آزمایش ( 1دو بادکنک) :
مرحله اول :بسیار آهسته بین دو بادکنک را فوت می کنیم .
در این حالت یک توده ی هوا بین دو بادکنک قرار گرفته و آنها را از هم جدا می کند.
مرحله دوم :با لوله ی خودکار بین دو بادکنک را با شدت فوت می کنیم .در این حالت
دو بادکنک به هم می چسبند.
علت چسبیدن دو بادکنک این است که با افزایش سرعت هوا بین دو بادکنک ،
مولکولهای هوا رانده می شوند و فشار هوا کم می شود .در نتیجه ،چون فشار هوا در
آزمایش ( 2نوار کاغذی ) :
یک نوار کاغذی را الی کتاب قرار داده و
موازی با سطح باالی آن را فوت می کنیم.
به علت افزایش سرعت در باالی کاغذ ،فشار
کاهش می یابد .
فشار زیر کاغذ نسبت به قبل تغییری نداشته ،
در نتیجه نیرویی به سمت باال به کاغذ وارد می
شود.
-3ایستگاه فکر (سقف شیروانی خانه ها
):
-4بال های هواپیما :
بالهای هواپیما به گونه ای طراحی شده اندکه وقتی
هواپیما در آسمان حرکت می کند .هوایی که از روی بالها
می گذرد با سرعت بیشتری حرکت می کند .
( که علت این تغییر سرعت ،اختالف مسیر است)
در نتیجه این اختالف سرعت موجب می شود ،فشار در
باالی این بالها کم شود و در پایین افزایش یابد و این
اختالف فشار منجر به نیرویی خالص به سمت باال می
شود ،که همان نیروی باالبرنده است .
-5آزمایش اسپری :
-6کات گرفتن توپ :
ساخت هواپیمای کاغذی برای درک بهتر نیروهای
وارد بر هواپیما
-7نیروی کشسانی
زمانی که یک جسم مانند یک فنر ،تغییر شکل پیدا
می کند ،می تواند موجب حرکت اجسام دیگر شود .یا
به عبارت دیگر می تواند نیروی خود را منتقل کند .
به این نیرو ،نیروی کشسانی فنر یا نیروی هوک می
گویند.
نکته :این نیروی کشسانی الزامًا به وسیله ی یک فنر
فلزی ایجاد نمی شود ،می تواند به وسیله ی یک کش
یا الستیک نیز ایجاد شود .
نکته :مقدار این نیرو به تغییر اندازه ی فنر ،شکل
با توجه به شکل طول فنر بدون هیچ
وزنه ای 2سانتی متر است .با اتصال
وزنه ی 2کیلوگرمی ،طول فنر به
اندازه ی یک سانتی متر پایین می آید ،
با دو برابر شدن وزنه جابجایی فنر دو
برابر می شود یعنی دو سانتی متر
نسبت به جایگاه اولیه پایین خواهد آمد
و به عدد 4خواهد رسید .با وزنه ی 6
و 8کیلوگرمی نیز ،هر کدام به اندازه
.ی 1سانتی متر پایین خواهد آمد
end