صفحه 1:
صفحه 2:
۱ Ue te ome pee 6
صفحه 3:
مينيما ليسم( ساده كرايى ) است.
لاشايد وقت نداشته باشيد يك كتاب ٠١ !
صفحه ای را بخوانید
این پاور پوینت خلاحه یک کتاب است
یعنی مینیمالیسم نیاز عصر امروز
صفحه 4:
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی
صفحه 5:
فیرست مطالب :
آموزش نوین چیست؟
روشهای تدریس همچنان در حال تکامل هستتد
تمایز در یادگیری چیست؟
18 روش تدريس نوين 4
چرا پیادهسازی روش تدریس نوین مهم است؟ ١
2
یجهگیر ی
سوالهای متداول
ده ی
صفحه 6:
BO
GH تدريس نوين معرفى 18 روش آموزش نوين
زمان تقريبى مطالعه 14 دقيقه
بيدا كردن يى روش تدريس نوين و مناسب براى كلاس درس میتواند
مشکل باشد. هر دانشآموز » معلم و کلاس درس متفاوت است و توجه به
همین تفاوت ها از امور شگفتانگیز در مورد فرآیند یادگیری است.
همانطور که شما بهعنوان معلم به تدریس خود ادامه میدهید روشهای
آموزشی جدیدی را امتحان میکنید و درنهایت خواهید یافت که چه روشی
برای دانشآموزان شما بهترین کارایی را دارد.
G) oe a
صفحه 7:
۹
صفحه 8:
۳
ما برخی از بهترین روشهای آموزشی مدرن را که در
واقع منجر به نتایج خوبی در کلاس درس میشوند» در
این مقاله ذکر کردهايم. به خواندن ادامه دهید تا دریابید
كه حكرنه از ار رت ها سک تور ار
براق تا ی ی دا تا ی ی
درس شاد و موّثر استفاده کنید.
ده Se سس
صفحه 9:
SPATIAL AAUDITORY-MUSICAL
MATHEMATICAL مس هس
9
ت 9
سم مهو
© ee a>
صفحه 10:
Bo
آموزش نوین چیست؟
بهرهگیری از آموزش نوین بهمعنای استفاده از روش تدریسی است که بیشتر بر
آموزش بهبود رفتار عقلانی دانشآموزان با استفاده از ایدههای مختلف جدید و
بدیع متمرکز است تا اينکه آنها را وادار به بازخوانی سرفصلهای امتحانی بکند.
0 oe a
صفحه 11:
صفحه 12:
BO
روش تدریس جدید که ما آن را روش تدریس نوین مینامیم بیشتر مبتتی
بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز میسازد تا به طور کامل در
فرایند یادگیری درگیر شود. در روش تدریس نوین» آموزش و .. .
برنامهریزی درسی به گونهای انجام میشود که یادگیرنده در محور آن
قرار گیرد.
©) oe a
صفحه 13:
صفحه 14:
BO
از اين طريق» فراگیران به طور فعال در کل فرایند آموزش شرکت
میکنند تا دانش خود را ایجاد و مهارتهای خود را نقویت کنند. از سوی
ديكرء مربی یا معلم فقط دانش آموز ان را هدایت و راهنمایی میکند تا بر
اهداف موضو ع تمرکز کنند. همهی اینها با درگیر شدن در فعالیتها و با
اتخاذ روشهای نوین آموزش انجام میشود. نقاضای جدید عصر يا نیاز
روز دانش آموزان» پذیرش روشهای آموزشی معاصر است که به کاهش
رقابت بين دانشآموزان» ارتقای همکاری و تقویت فضا مطالعه alu
کمک میکند.
oe a
صفحه 15:
j
3
i
صفحه 16:
BO
“در روشهای تدریس نوین برخلاف روشهای سنتی» معلمها و
مربیها دانشآموزان را دار ای سطح یکسانی از توانایی یادگیری
و ادراک نمیدانند و بصورت یکسان با آنها رفتار نمیکنند.
روشهای ندریس نوین مبتنی بر معلم (معلممحور) نیستند» بلکه
تمرکز بیشتر بر استفاده از روشهایی مانند بحثهای گروهی.
نمایش و نق شآفرینی و فعالیتهای عملی و مشارکتی است.
>=== رع
صفحه 17:
BO
روشهای تدریس همچنان در حال تکامل هستند
نولوریهای بیشمار تکنیکهای Fe Se ais یادگیری
دانش موز و رویکردهای جدید برای استر اتژیهای تدریس به اين معنی
است که جعبهی ابزار شما بسیار بزرگتر از تخته سیاه و گچ است.
معلمان امروزی با چالشهای زیادی روبرو هستند و در عين حال»
فرصتهای زیادی دارند:
قییر به سمت یادگیری از راه دور نابرابری را در کلاسهای درس
آشکار کرد. اما راههای جدیدی برای دانشآموزان ارائه داد تا با تجربیات
یادگیری تعاملی درگیر شوند. 2
محمد فایق مجیدی
صفحه 18:
BO
et gal ude clas ld یادگیری در کلاس را با مهارتهای دیجیتال دنیای واقعی
مرتبط میکند.
EM ایدهها در مورد آموزش و پرورش. اهداف یادگیری جدیدی همچون رشد اجتماعی-
عاطفیء تشخیص تمایز و تفاوت میان دانشآموزان و شخصیسازی یادگیری را به دنیای
آموزش اضافه کرده است.
از امتحان روشهای جدید برای یادگیری و درگیر ماندن دانش آموزان نترسید. به خواندن
اد امه دهید تا دریابید که کدام سبى تدريس در كلاس درس شما بهتر عمل مى كند!
() oe مق >
صفحه 19:
BO
a> ای
صفحه 20:
BO
تمایز در یادگیری چیست؟
در یک كلاس درسء دان شآموزان سبکهای یادگیری متنوعی دارند. اما بسیاری از معلمها
رمات را سرف ككاسانن أن ستكاهات انكر ى و بر كامس ير برراى ار اخدى امود كن معانت
با استعدادهای منحصربهفرد دانشآموز ان نمیکنند.
همه بچههای هم سن و سال همانگونه که در اندازه» سرگرمیها» شخصیت یا علاقهمندیها و
ناپسندیها شبیه هم نیستند» در مورد یادگیری هم تفاوتهای زیادی دارند. بچهها به دلیل انسان
بودن و بچه بودن خیلی چیز های مشترک دارند» اما تفاوتهای مهمی هم دارند. در یک کلاس
درس با آموزش متمایز کم یا بدون آموزش متمایز فقط شباهتهای دانش آموز در مرکز توجه
قرار میگیرد اما در یک کلاس درس متمایز» باید تفاوتهای دانش آموز به عناصر مهم در
آموزش و یادگیری تبدیل شود.
@) oe a
صفحه 21:
BO
استر اتژیهای زیادی برای ایجاد کلاس متمایز وجود دارد قف از lag Galea
میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
*محتوا - رسانهها و روشهایی که معلمها بر ای انتقال و آموزش مهارتها. ایدهها
و اطلاعات استفاده میکنند.
*فر آیندها - تمرینها و ممارستهایی که دانشآموز ان برای درک بهتر محتوا انجام
مت هل
»محصولات - مطالبی چون آزمونها و پروژهها را دانشآموزان تکمیل میکنند تا
میزان یادگیری خود را نشان دهند.
(22) oe a
صفحه 22:
BO
سامانهی مدیریت آموزشی تراز میتواند تسهیلگر بهرجردن
معلمها و مدیران خلاق از فناوریهای روز برای آموزش و
ارتباط با دانشآموزان و اولیای آنها باشد. استفاده از امكانات اين
سامانه دریچهی تازهای رو به امکانات بیشر فتهی آموزش انلاين»
آزمونهای تحلیلی با قابلیت درک نقاط ضعف دانشآموز ان و
صدها امکان دیگر باز میکند.
a> رس
صفحه 23:
صفحه 24:
BO
8 روش تدريس نوين
تا ايذجا مشدخص شد كه براى بهرهكيرى از مزاياى روشهاى تدريس نوين بايد ضمن
بهركيرى از تازهرين ابزار و روشهاى فعالييتمحور آموزشىء تمايزات ادراكى و شيوههاى
يادكيرى متمايز دانشآموزان را نيز در نظر كرفت. در حقيقت همكام با تغيير اهداف آموزشی
در جامه و نيازهاى متفاوت دان شآموزان در موقعيتهاى اجتماعى و كارى خود در
بزركسالى» روشهاى آموزش نيز بايد متحول شوند. در ادامه 18 روش شناختهشدهى تدريس
نوین معرفی شده است:
(2) oe a
صفحه 25:
BO
صفحه 26:
WM
آموزش مستفیم )1(
مناسب بر ای: تمام سنین» البته زمانی که با روشهای آموزشی دیگر ترکیب شود
آموزش مستقیم زمانی رخ میدهد که شما مفاهیم و مهارتها را به طور صریح به
دانشآموز ان منتقل میکنید.
اگرچه ممکن است عجيب به نظر برسد که فهرستی از روشهای تدریس نوین را
با تکنیکی که برای صدها سال پایه و اساس آموزش سنتی كلاس درس بوده است»
آغاز cas اما باید بدانید آموزش مستقیم به شما اجازه میدهد تا استراتژیهای
آموزش نوین را در سطحهای مختلف تدریس خود لایهبندی کنید.
ده
صفحه 27:
eee a>
صفحه 28:
BO
آموزش مستقیم وقتی با راهبردهای آموزشی جدید و فعالیتمحور
ترکیب شود ابزار مفیدی برای تقویت درک دانشآموزان است.
اين نوع آموزش میتواند شامل انواع سخنرانیها و فیلمهای
آموزشی تا برگزاری کارگاه باشد.
ده ی
صفحه 29:
j
4
1
BO
صفحه 30:
BO
(2) کلاسهای درس معکوس
مناسب برای: اواخر ابتدایی و بالاتر» يا برای هر دانشآموزی که
معمولاً اینگونه است که دانشآموز باید تکالیف را در خانه انجام دهد و
در مده ه far Gioia گوش و هوش بپارد. اما در
کلاسهای درس معکوس. دانشآموزان اطلاعات را در BIS و به
صورت شخصی جذب میکنند و از زمان کلاس برای یادگیری عملی و
حل مسئله با هدایتگری و تسهیلگری معلم» استفاده میکنند.
Gs) oe مق >
صفحه 31:
BO
از اين نوع كلاس بهعنوان یادگیری ترکیبی یز ياد مىشود. کلاسهای درس
معکوس از نوآوریها و فناوری جدید استقبال میکنند و فعالیتهای یادگیر ی
حضوری را در اولویت قر ار میدهند تا مشارکت دانش آموز ان را نقویت کنند.
این روش به دانشآموزان کمک میکند تا با سرعت خودشان حرکت کنند و به معلم
زمان بیشتری میدهد تا در صورت نیاز» پشتیبانی انفر ادی ارائه دهید. هنگامی که
اين روش با تکنیکهایی همچون یادگیری تجربی يا یادگیری مبتنی بر سوال و
جواب تركيد مىشودء كلا سهاى درس معکوس میتواند. تجربهى عملى
ارزشمندى براى دانشاموزان باشند.
Cs) oe a
صفحه 32:
BO
در این روش. دانشآموزان قبل از کلاس با مطالب آموزشی آشنا میشوند و
سپس برای عمیقتر کردن درک از طریق بحث با همسالان و فعالیتهای حل
مسنله که توسط معلمان تسهیل میشود. درگیر فرایند آموزش و یادگیری
میشوند.
صفحه 33:
BO
صفحه 34:
BO
)3( آموزش حسی
مناسب برای: همهی سنین
آموزش حسی یک سبک آموزش خاص است که به عنوان یادگیری لمسی نیز
شناخته میشود. یادگیرندگان این روش زمانی اطلاعات را به بهترین شکل دریافت
میکنند که از طریق نمایشهای عملی» بادگیری فعال و ساختنی ارانه شود.
یادگیری حسی یک روش آموزشی مدرن عالی برای همهی یادگیرندگان است زیرا
به دانشآموز ان راههای بیشتر ی بر ای کشف مفاهیم و به دست آوردن تجربیات
عملی و واقعی در محیط یادگیری خود میدهد که منجر به نتایج یادگیری بهتر
میشود.
ده
صفحه 35:
BO
(4) آموزش مبتنی بر بازیوارسازی
مناسب برای: همه سنین» بسته به نوع باز ی
یادگیری مبتنی بر باز یو ار سازی (متا۰)63۳0[6 یک روش آموزشی Casi
است که از قدرت بازیهای رایانهای برای تعریف و پشتیبانی از نتایج یادگیری
استفاده میکند. یادگیری مبتنی بر باز یو ارسازی در واقع از بازیها برای آموزش
استفاده میکند» برخلاف برنامههای بازی عادی که از عناصر بازی مانند تابلوهای
امتیازات و رقابت برای ایجاد انگیزه در یادگیری استفاده میکنند» بازیهای
آموزشی تعامل را ترویج میکنند» پاداشها و بازخوردهای فوری ارانه میدهند و
از قدرت رقابت سالم استفاده میکنند تا بچهها را برای یادگیری هیجانزده نگه
دارند.
ده
صفحه 36:
BO
دانشآموزان امروزی بازیها» به ویژه بازیهای دیجیتال
را از نزدیک درک میکنند. ابزارهای آموزش Cast
میتوانند عشق آنها به بازیهای ویدیویی را به عشق به
یادگیری مبدل کند» جه در مدرسه باشند و چه در خانه.
oe مق >
صفحه 37:
صفحه 38:
BO
(5) آموزش دانش آموز محور
مناسب برای: همهی سنین
آموزش دانشآموز محور دانشآموزان را در تصمیمگیری در مورد یادگیری خود
دخالت میدهد. علاقهی دانشآموزان را به کلاس درس افزایش میدهد و یک
چارچوب ارزیابی ایجاد میکند تا به آنها کمک کند بفهمند چرا مطالب درسی مهم
هستند و چگونه در زندگی روزمره جای میگيرند.
ده
صفحه 39:
BO
خوب یا بد» اینترنت ر اههای جدیدی بر ای دریافت اطلاعات و تعامل با جهان رو به
سوی دانش آموز ان باز کرده است. آموزش دانش آموز محور کمک میکند:
*ایز ارهایی را که برای درگیر شدن با موضوعات جدید نیاز دارند به دانشآموزان
بدهید
*بین موضوعات ارتباط برقرار کنید و مهارتهای حل مسئله را در دانشآموزان
*مستقیماً دروس کلاس را با آنچه دانشآموزان در خارج از مدرسه تجربه میکنند»
مرتبط كنيد
2 oe a
صفحه 40:
BO
(6) آموزش معلم محور
هتاسب برای: فتدلبی و بالق - داشآموز ان ae Boe است برای مترکز ماندن به تعامل
عملی بیشتری نیاز داشته باشند
آموزش و یادگیری معلم محور بیشتر شبیه به تدریس در کلاسهای سنتی است. دانشآموزان
عمدتا بهطور مسنقل از طریق سخنرانیها یاد میگیر ند و دستور العملها و سرفصلهای
واضحی را از یک مقام مرکزی (معلم) دریافت میکنند.
مانند آموزش مستقیم» یادگیری معلم محور برای ایجاد پایهای برای کار های دیگر مفید است.
اكثر كلاسهاى نوين به دلايل خوبی. همکاری, فعالیتهای عملی و گروهی و کاوش دانش
آموزان را در اولویت قرار میدهند. با بهکارگیری برخی تکنیکهای تدریس نوین در یک
کلاس معلممحور نیز میتوان به دانشآموزان احساس موفقیت و مسئولیتپذیری شخصی دلد,
در عا 42
صفحه 41:
1
صفحه 42:
BO
(7) آموزش مبتنی بر تحقیق
مناسب برای: دبیرستان و بالاتر
یادگیری مبتنی بر تحقیق» روشی آموزشی است که کنجکاوی دانشآموز و تحلیل
مستقل را در اولویت قرار میدهد. دانشآموزان تلادش میکنند تا پاسخ یک سوال یا
مسئلهی باز را بیابند و از استدلال مبتنی بر شواهد و مهارتهای حل مسئله برای
رسیدن به یک ننیجهی قابل دفاع استفاده کنند.
به عنوان یک معلم نقش شما این است که دانشآموزان را فراتر از کنجکاوی
صرف. به سمت تفکر انتقادی و فهم سوق دهید» آنها را تشویق كنيد که سوال
بپرسند و در حین تحقیق از آنها حمایت کنید.
ده
صفحه 43:
BO
)8( آموزش شخصیسازی شده
مناسب برای: ابتدایی و بالاتر
آموزش و یادگیری شخصیساز ی شده یک رویکرد آموزشی است که یادگیری را بر اساس
نیاز هاء علایق و تواناییهای دانشآموزان تنظیم میکند. استفاده از این روش به معلم کمک
میکند تا آموزش را برای هر دانشآموز متمایز کند و به آنها کمک کند تا به تسلط برسند.
آموزش شخصیسازی شده به دانشآموزان در همهی سطوح کمک میکند تا مهارتهایی
حیاتی را برای داشتن یک آیندهی اجتماعی و شعلی موفق به دست بیاورند. اگر دانشآموزان از
این نوع آموزش بهر ند شوند» در بزرگسالی» فارغ از شغلی که دارند» مهارتهای ارتباطیء
انگیزه و عزت نفس بیشتری خواهند داشت.
(2s) oe a
صفحه 44:
BO
(9) آموزش پروژه محور
مناسب برای: ابتدایی و بالاتر
یادگیری پروژه محور یک روش آموزشی دانشآموز محور برای تشویق
یادگیری از طریق سوالات یا چلشهایی در دنیای واقعی است,
وقتی از این روش استفاده میکنید» سوالاتی که برای دانشآموز ان مطرح
میکنید» باید:
»با jh oll باشند
*دانشآموزان را تشویق کذند تا مهارتها یا دانش مربوطه را به کار
گیرند
> مق oe 2
صفحه 45:
صفحه 46:
BO
ae دانشآموزان اجازه دهد تا رویکردهای خود را برای پاسخگویی و
ساختن محصول اتخاد کنند
شما موضوع. روش تحقیق و هر گونه مواد تکمیلی را به دانشآموزان
میدهید و آنها میروند و کار میکنند - در صورت نیاز با حمایت شما.
هر بار کمی متفاوت به نظر میرسد. اما یادگیری مبتنی بر پروژه به
دانشآموزان کمک میکند تا تفکر انتقادی و مهارتهای بین رشتهای را با
تجربهی دنیای واقعی که تا پایان عمر از آن ها استفاده خواهند کرد»
توسعه دهند.
(2) oe مق >
صفحه 47:
BO
(10) آموزش مبتنی بر حل مسئله
مناسب برای: ابتدایی و بالاتر
آموزش مبتنی بر مسئله مانند یادگیری پروژه محور است. با یک تفاوت
عمده: در ابتدای یک مدحت» قبل از اینکه بر خی از مفاهیم مرتبط به
دانشآموزش آموزش داده شود» مشکل را به او میدهد. دانشآموزان یک
رل بل دیف مد رس للع ر سا خر رات ند
نقش معلم نیز ارائهی مطالب راهنمایی در صورت نیاز و توضیح فر ایند
ارزشیابی است.
2 oe مق >
صفحه 48:
BO
یادگیری مبتنی بر مسئله به ایجاد یادگیرندگان خودراهبر کمک
میکند و به راحتی میتوان آن را با نیاز ها و سبکهای یادگیری
۰ لتك دانشآموزان شخصیسازی کرد.
ت حل مسئله در دانش آموزاز نی با تو جه به
ایذ که با ید برای آغاز تحصیلات دانشگا هی و بر عهده گرفتن
نقشهای مهمتر در زندگی آماده میشوند» اهمیت زیادی دارد.
2 oes ده
صفحه 49:
a> ع ل حي
صفحه 50:
CO
(11) آموزش مشارکتی
مناسب برای: ابتدایی و بالاتر
آموزش مشارکتی به نوعی مانند یک دسته گل رز است - در حالی که ممکن است
همهی ژزها به تتهایی رنگ و شکل یکسانی داشته باشند. یک دسته گل پشتر از
اجز ای آن» میدرخشد.
ده محمد قلق محيدى (a)
صفحه 51:
BO
در آموزش مشارکتی. دانشآموزان روی یک موضوع مشترک کار میکنند و
همان اقدامات را انجام میدهند که به صورت انفرادی انجام میدادند. اما با هم
کار میکذند تا عملکرد گروه و یادگیری را تقویت کنند. این یک تلاش هماهنگ
برای یافتن پاسخ تحقیق یا ایجاد محصول نهایی است که هر یک از اعضای
گروه به طور مساوی در آن مشارکت دارند.
دانشآموزان در هر سنی باید بدانند چگونه با همسالان خود کار کنند و یادگیری
مشارکتی میتواند به آنها کمک کند تا مهارتهای ارزشمند تیمسازی را شروع
ده
صفحه 52:
BO
(12) آموزش مبتنی بر همکاری
مناسب برای: ابتدایی و بالاتر
اگر آموزش مشارکتی یک دسته گل رز باشد» آموزش مبتنی بر همکای دستهای از
گلهای وحشی است - هر یک از گلها منحصر به فرد هستند» اما به ساختن
چیزی زییا کمک میکند.
در پروژههای یادگیری مبتنی بر همکاری» هر دانشآموز نقش متفاوتی را در یک
فعالیت گرو هی ساختاريافته ایفا میکند و سهم منحصر به فردی در موفقیت گروه
دارد. نقش شما به عنوان معلم تسهیل گروهها و هدایت تحقیقات آنها است.
ده
صفحه 53:
a> ع ل حي
صفحه 54:
BO
مانند آموزش مشارکتی. یادگیری مبتنی بر همکاری به دانش آموزان میآموزد
که تلاش هر یک از اعضای گروه برای موفقیت فردی و گروهی مهم است. اين
امر همجنين دانش آموزان را تشويق مىكند تا يكديكر را توانمند كنند و در قبال
كار خود ياسخكو باشند.
صفحه 55:
BO
(13) آموزش مبتنی بر تفکر
مناسب برای: ابتدایی و بالاتر
در آموش مبتنی بر تفکرء شما به صر احت به دانشآموزان یاد میدهید که چگونه
از مهارتهای تفکر انتقادی و خلاق در چارچوب دروس روزمره استفاده کنند.
برای اینکه آموزش و پادگیری مبتنی بر تفکر موثر باشد» مربیان باید آن را
مستقیما در برنامهی درسی و برای همهی دروس قرار بدهند - خواه مسئله درک
مفاهیم مهم ریاضی باشد یا سوگیری در مطالعهی دروسی همچون فارسی.
مهارتهای نفک BSG pee به داش اس ران کمک میک با سود رسانهای را
تقویت کنند و همدى اطلذعاتى را كه زور قه دريافت مركت را بهد درك كلل
ده
صفحه 56:
BO
(14) آموزش مبتنی بر شایستگی
مناسب برای: همهی سنین
مهم نیست که از چه روش تدریسی استفاده میکنید» آموزش مبتنی بر شایستگی
باعث میشود که هر دانشآموزی قبل از رفتن به موضوع. فصل یا حتی صفحه
بعدی» مهارتهای لازم را کسب کند. در واقع معلمی که از چنین روشی استفاده
میکند» بر ای تمامی دانشآموزان» حق بر ابری بر ای دریافت آموزش قانل است.
ده
صفحه 57:
صفحه 58:
BO
اين روش تمرکز را از حفظ کردن مطالب درسی خارج میکند و به دنبال آن است که
دانشآموزان از طریق کاربرد عملی دروس» درک عمیقی از آنها به دست بیاورند. برای
ارتقای برابری در کلاس و کمک به دانشآموزان برای تبدیل شدن به یادگیرندگان بهتر در
طول رندكى: اين ابقر ذا بادكيرى محص ناز ى هده همراء ابت حرا كه فقط با درف
سبکهای یادگیری متفاوت دانشآموزان و درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز»
میتوان برابری آموزشی را در کلاس محقق US
2 oe a
صفحه 59:
BO
(15) آموزش مبتنی بر بحث
مناسب برای: دبیرستان و بالاتر
در آموزشن میتی بر تخت در خی که داش لو زان در گرر تفای کرک ریا MS ENR Ey
شما بهعنوان معلم بحث را تسهیل کنید.
آموزش و یادگیری مبتنی بر بحث به ترویج تفکر انتقادی و یادگیری مستقل» دو مهارت ضروری در دنیای
مدرن کمک میکند. در این روند دانشآموزان یاد خواهند گرفت كه:
#تعصبها را پیدا و رفع کنند
*شواهد را وزن و بررسی کنند
*از بحث نتیجهگیری US
این روش به دانشآموزان گوش دادن با ذهن باز و محترمانه را میآموزد و تعاملات را افزايش میدهد. همراه
کردن همهی دانشآموزان در اين روش و برای اولین بار میتواند دشوار باشد اما شما بهعنوان معلم و
تسهیلگر پشتکار داشته باشید تا از مزایای اين روش سود ببرید.
(2) oe a
صفحه 60:
BO
)16( آموزش مبتنی بر بازی
مناسب برای: پیش دبستانی» مهدکودک
آموزش و یادگیری مبتنی بر بازی دقیقا همان چیزی است كه به
نظر میرسد: یادگیری دانشآموز از طریق اجرای یک بازی با
پایان باز و تحت رهبری کودک. اين یک راه عالی برای کمک به
یادگیرندگان کوچک است که در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو
شوند و مهارتهای اجتماعی حیاتی را توسعه دهند.
ده oes ری
صفحه 61:
eee a>
صفحه 62:
BO
یادگیری مبتنی بر بازی فقط یک کار کلاسی نیست. بلکه باید
خودمختار و نسبتاً بدون ساختار باشد تا به ساختن این موارد
کمک کند:
خیال پردازی
مهارتهای تفکر انتزاعی
مهارتهای زبانی برای بازی گروهی
آگاهی از جهان طبیعی
محمد فایق مجیدی
صفحه 63:
BO
(17) آموزش خدمت محور
مناسب برای: دبیرستان و بالاتر
در اين روش دانشآموزان با تجربهی عملی» فرصتی برای ایجاد
تغييرات مذبت در جام عه بيدا مىكذ ند و نمونههای واقعی از
برنامهی درسی خود را درک میکنند.
با به کار گیری این روش. دانشآموزان به طور مثبت به جوامع
خود کمک کنند و در مورد اهمیت شهروند خوب بودن میآموزند.
(4) oes ده
صفحه 64:
صفحه 65:
BO
راه های زیادی برای اجرا کردن آموزش خدمت محور
وجود دارد» اما يكى از اين موارد مشارکت دانشآموز ان
برای اهدای کتابهای خود یا تأمین بودجه برای ساختن
کتابخانه در مدارس کم در آمد با کلاسهای پایینتر است.
بدینترذیب دانشآموزان در سازماندهی رویداد ها تمرین
عملی خواهند داشت و در مورد اهمیت سوادآموزی نیز یاد
خواهند گرفت.
2 oe مق >
صفحه 66:
لطا
(18) آموزش عاطفی-اجتماعی
مناسب برای: همهی سنین
آموزش عاطفی-اجتما عی فرآیندی است که طی آن افراد» کودکان و بزرگسالان. دانش. خودآگاهی و
بهزیستی شخصی را برای ایجاد شایستگیهای عاطفی هم در تحصیل و هم در زندگی توسعه میدهند.
آموزش و یادگیری عاطفی-اجتماعی به طور خاص میتواند به دانشآموزان شما کمک کند:
یک ذهنیت رشد (در مقابل ذهنیت ثابت) ایجاد کنند
روابط مثبت ایجاد کنند
با موقعیتهای چالش برانگیز کنار بیایند
oes ده
صفحه 67:
BO
مدرسه منبع اصلی ارتباط اجتماعی است و محققان بر اين باورند
که دانشآموزانی که مهارتهای عاطفی-اجتماعی توسعه يیافته
دار ند. نتایج تحصیلی و اجتماعی بهترى به دست میآورند.
تعطیلی اخیر مدارس به دلیل همهگیری بیماری کرونا باعث شد
که دانشآموزان بسیاری از تعاملات اجتماعی خود را از دست
بدهند. بنابراین تمرکز بیشتر بر مهارتهای عاطفی-اجتماعی
مهمتر از همیشه شده است.
(a) oe a>
صفحه 68:
BO
جرا بيادمسازى روش تدريس نوين مهم است؟
براى قرنهاء در عمل تنها يك روش تدريس وجود داشت. معلم
درسى را توضيح مىداد و دان شآموزان آن را حفظ و بازكو
مىكردند. به اين شيوه» روش تدریس سنتی میگویند كه مانعى بين
دانشأموزان و تفيك نوأوراذهى آنه بوده لشب. چنین
دانشآموزانی فاقد مهارت تصمیمگیری و حل مسئله هستند درحالی
سک روشهای نون تدربیر- مبتنی- بر دانشآموز بوده و به
رویکردهای کاربردیتر اختصاص دارد.
Cs)
صفحه 69:
BO
چرا پیادهسازی روش تدریس نوين مهم است؟
جامعه بر اساس روش تدریس به سه گروه تقسیم میشود. کسانی که هنوز از
روشهای سنتی تدریس حمایت میکنند. گروه دوم طرفدار روشهای نوین تدریس
هستند. گروه سوم هم به ترکیب هر دو روش تدریس معتقد هستند.
رشد یک ملت به آموزش صحیح و سیستمهای نقویت شده بستگی دارد. حتی در
دوران مدرن که ابزار زیادی برای ارائهی آموزش وجود دارد» هنوز در مرحلهای
هستیم که به روش سنتی تدریس اهمیت بیشتر ی میدهیم. اما برای بهترین نتیجه.
نیاز به ترکیبی از هر دو روش ندریس سنتی و روشهای آموزشی نوین وجود
دارد.
(4) oe a
صفحه 70:
BO
چرا پیادهسازی روش تدریس نوین مهم است؟
افر اذى که معتقدند روشهای نوین تدریس بهتر است با انتقاد از افرادی که از
روشهای سنتی تدریس حمایت می کنند» مواجه میشوند. با این حال. باید تعادل
مناسبی بین استفاده از روشهای آموزشی سنتی و نوین وجود داشته باشد
oe a
صفحه 71:
BO
نتیجهگیری
در سالهای اخیر» دامنهی دانش در حوزهی علم و فناوری به طور چشمگیری افز ايش یافته و
توانایی انسان برای انطباق با داش جدید در علم و فناوری نیز افزایش یافته است. بنابراین نیاز
شدیدی به ذهنهای مبتکر و خلاق برای کشف مناطق ناشناخته و مخفی در زمینههای مختلف
وجود دارد. برای کنار آمدن با دنیای مدرن و عصر دانش محور فناوری اتخاذ روشهای
نوین نتها وسیله بر ای بقا است.
بر این اساس باید به دانشآموزان به گونهای آموزش داده شود که با قرن حاضر برخورد کنند»
قرنی که زمان فناوری است و برای پیشرفت افراد. جامعه و ملت نیاز به ذهن خلاق و نوآور
دارد. دانشآموزان باید با روشهای نوین تدریس آشنا شوند و دانش کافی در اختیار JAWS
گیرد تا بتوانند برای خود و دیگران فرصت ایجاد کنند.
(@) oe a
صفحه 72:
BO
سوالهای متداول
آیا میتوان در دنیای امروز به رویکرد تدریس سنتی اکتفا کرد؟
برخی معلمها هنوز از یک روش متداول گچ-سخنرانی در کلاس درس استفاده میکنند تا به
دانشآموز ان فقط دانش اولیهی علوم و موضوعات را ارائه دهند. دیگر نمیتوان به رویکرد
آنها اکتفا کرد زیرا این روش قدیمی است. دامنهی محدودی دارد و هم در سطح ملی و هم در
سطح شخصی شکست خورده است. با بهرهگیری از روشهای تدریس نون میتوان بر
بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری فاثق آمد.
2 oe a
صفحه 73:
BO
چرا استفاده از روشهای تدریس نوین. نیاز روز جامعه است؟ :
با تغییر زمانه فراكيرانٍ دانشء تکنیکها و روشهای جدیدی را طلب میکنند تا نه تنها آنها را
در مطالعهی نظری و تنوریک» صاحب نظر سازد بلکه تضمین کند که دانش عملی. نقویت
مهارتهای خود و رویارویی با هر نوع چالشی را به دست میآورند. روشهای نوین تدریس
تنها راه پاسخگویی به الز امات دوران مدرن است.
a> ی
صفحه 74:
BO
آموزش به شیوهی قرن 21 یعنی چه؟
تدریس به شیوهی قرن بيست و یکمی یعنی تدریس به همان روشی که
هميشه آموزش دادهاید» اما با ابزار و تکنولوژی امروزی. یعنی استفاده از
همهی اموری که در دنیای امروز مهم است تا دانش آموزان بتوانند در
اقتصاد امروز زندگی و پیشرفت کنند. تدریس به این شیوه یعنی معلم
تو انایی هدایتگری و تسهیلگری روند یادگیری دانشآموزان را داشته
باشد و آنها را براى قرار كرفتن در شرايط اجتماعى و مشاركتى در
آينده آماده كند.
(a) oe مق >
صفحه 75:
معلم . دییر زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم
همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به منت /