پاورپوینت
ادبیات و زبان

معرفی 18 روش آموزش نوین چرا پیاده‌سازی روش تدریس نوین مهم است؟

معرفی 18 روش آموزش نوین چرا پیاده‌سازی روش تدریس نوین مهم است؟ روش تدریس دروس روش تدریس نوین ویژه دبیران ،دانش آموزان و کنکوری های 1403 تعداد اسلاید:70

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:
۱ Ue te ome pee 6

صفحه 3:
مينيما ليسم( ساده كرايى ) است. لاشايد وقت نداشته باشيد يك كتاب ‎٠١‏ ! صفحه ای را بخوانید این پاور پوینت خلاحه یک کتاب است یعنی مینیمالیسم نیاز عصر امروز

صفحه 4:
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

صفحه 5:
فیرست مطالب : آموزش نوین چیست؟ روش‌های تدریس همچنان در حال تکامل هستتد تمایز در یادگیری چیست؟ 18 روش تدريس نوين 4 چرا پیاده‌سازی روش تدریس نوین مهم است؟ ‎١‏ ‏2 یجه‌گیر ی سوال‌های متداول ده ی

صفحه 6:
BO ‎GH‏ تدريس نوين معرفى 18 روش آموزش نوين ‏زمان تقريبى مطالعه 14 دقيقه ‏بيدا كردن يى روش تدريس نوين و مناسب براى كلاس درس می‌تواند مشکل باشد. هر دانش‌آموز » معلم و کلاس درس متفاوت است و توجه به همین تفاوت ها از امور شگفت‌انگیز در مورد فرآیند یادگیری است. همانطور که شما به‌عنوان معلم به تدریس خود ادامه می‌دهید روش‌های آموزشی جدیدی را امتحان می‌کنید و درنهایت خواهید یافت که چه روشی برای دانش‌آموزان شما بهترین کارایی را دارد. ‎G) oe a ‎

صفحه 7:
۹

صفحه 8:
۳ ما برخی از بهترین روش‌های آموزشی مدرن را که در واقع منجر به نتایج خوبی در کلاس درس می‌شوند» در این مقاله ذکر کرده‌ايم. به خواندن ادامه دهید تا دریابید كه حكرنه از ار رت ها سک تور ار براق تا ی ی دا تا ی ی درس شاد و موّثر استفاده کنید. ده ‎Se‏ سس

صفحه 9:
SPATIAL AAUDITORY-MUSICAL ‎MATHEMATICAL‏ مس هس 9 ت 9 سم مهو ‎ ‎© ee a>

صفحه 10:
Bo ‏آموزش نوین چیست؟‎ ‏بهره‌گیری از آموزش نوین به‌معنای استفاده از روش تدریسی است که بیشتر بر‎ آموزش بهبود رفتار عقلانی دانش‌آموزان با استفاده از ایده‌های مختلف جدید و بدیع متمرکز است تا اينکه آن‌ها را وادار به بازخوانی سرفصل‌های امتحانی بکند. 0 oe a

صفحه 11:

صفحه 12:
BO روش تدریس جدید که ما آن را روش تدریس نوین می‌نامیم بیشتر مبتتی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز می‌سازد تا به طور کامل در فرایند یادگیری درگیر شود. در روش تدریس نوین» آموزش و .. . برنامه‌ریزی درسی به گونه‌ای انجام می‌شود که یادگیرنده در محور آن قرار گیرد. ©) oe a

صفحه 13:

صفحه 14:
BO از اين طريق» فراگیران به طور فعال در کل فرایند آموزش شرکت می‌کنند تا دانش خود را ایجاد و مهارت‌های خود را نقویت کنند. از سوی ديكرء مربی یا معلم فقط دانش آموز ان را هدایت و راهنمایی می‌کند تا بر اهداف موضو ع تمرکز کنند. همه‌ی اینها با درگیر شدن در فعالیت‌ها و با اتخاذ روش‌های نوین آموزش انجام می‌شود. نقاضای جدید عصر يا نیاز روز دانش آموزان» پذیرش روش‌های آموزشی معاصر است که به کاهش رقابت بين دانش‌آموزان» ارتقای همکاری و تقویت فضا مطالعه ‎alu‏ ‏کمک می‌کند. oe a

صفحه 15:
j 3 i

صفحه 16:
BO “در روش‌های تدریس نوین برخلاف روش‌های سنتی» معلم‌ها و مربی‌ها دانش‌آموزان را دار ای سطح یکسانی از توانایی یادگیری و ادراک نمی‌دانند و ب‌صورت یکسان با آن‌ها رفتار نمی‌کنند. روش‌های ندریس نوین مبتنی بر معلم (معلم‌محور) نیستند» بلکه تمرکز بیشتر بر استفاده از روش‌هایی مانند بحث‌های گروهی. نمایش و نق شآفرینی و فعالیت‌های عملی و مشارکتی است. >=== رع

صفحه 17:
BO روش‌های تدریس همچنان در حال تکامل هستند نولوری‌های بی‌شمار تکنیک‌های ‎Fe Se ais‏ یادگیری دانش موز و رویکردهای جدید برای استر اتژی‌های تدریس به اين معنی است که جعبه‌ی ابزار شما بسیار بزرگ‌تر از تخته سیاه و گچ است. معلمان امروزی با چالش‌های زیادی روبرو هستند و در عين حال» فرصت‌های زیادی دارند: قییر به سمت یادگیری از راه دور نابرابری را در کلاس‌های درس آشکار کرد. اما راه‌های جدیدی برای دانش‌آموزان ارائه داد تا با تجربیات یادگیری تعاملی درگیر شوند. 2 محمد فایق مجیدی

صفحه 18:
BO ‎et gal ude clas ld‏ یادگیری در کلاس را با مهارت‌های دیجیتال دنیای واقعی مرتبط می‌کند. ‎EM‏ ایده‌ها در مورد آموزش و پرورش. اهداف یادگیری جدیدی همچون رشد اجتماعی- عاطفیء تشخیص تمایز و تفاوت میان دانش‌آموزان و شخصی‌سازی یادگیری را به دنیای آموزش اضافه کرده است. ‏از امتحان روش‌های جدید برای یادگیری و درگیر ماندن دانش آموزان نترسید. به خواندن اد امه دهید تا دریابید که کدام سبى تدريس در كلاس درس شما بهتر عمل مى كند! ‎() oe ‏مق‎ >

صفحه 19:
BO ‎a>‏ ای

صفحه 20:
BO تمایز در یادگیری چیست؟ در یک كلاس درسء دان شآموزان سبک‌های یادگیری متنوعی دارند. اما بسیاری از معلم‌ها رمات را سرف ككاسانن أن ستكاهات انكر ى و بر كامس ير برراى ار اخدى امود كن معانت با استعدادهای منحصربه‌فرد دانش‌آموز ان نمی‌کنند. همه بچه‌های هم سن و سال همانگونه که در اندازه» سرگرمی‌ها» شخصیت یا علاقه‌مندی‌ها و ناپسندی‌ها شبیه هم نیستند» در مورد یادگیری هم تفاوت‌های زیادی دارند. بچه‌ها به دلیل انسان بودن و بچه بودن خیلی چیز های مشترک دارند» اما تفاوت‌های مهمی هم دارند. در یک کلاس درس با آموزش متمایز کم یا بدون آموزش متمایز فقط شباهت‌های دانش آموز در مرکز توجه قرار می‌گیرد اما در یک کلاس درس متمایز» باید تفاوت‌های دانش آموز به عناصر مهم در آموزش و یادگیری تبدیل شود. @) oe a

صفحه 21:
BO استر اتژی‌های زیادی برای ایجاد کلاس متمایز وجود دارد قف از ‎lag Galea‏ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: *محتوا - رسانه‌ها و روش‌هایی که معلم‌ها بر ای انتقال و آموزش مهارت‌ها. ایده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کنند. *فر آیندها - تمرین‌ها و ممارست‌هایی که دانش‌آموز ان برای درک بهتر محتوا انجام مت هل »محصولات - مطالبی چون آزمون‌ها و پروژه‌ها را دانش‌آموزان تکمیل می‌کنند تا میزان یادگیری خود را نشان دهند. (22) oe a

صفحه 22:
BO سامانه‌ی مدیریت آموزشی تراز می‌تواند تسهیل‌گر بهرجردن معلم‌ها و مدیران خلاق از فناوری‌های روز برای آموزش و ارتباط با دانشآموزان و اولیای آن‌ها باشد. استفاده از امكانات اين سامانه دریچه‌ی تازه‌ای رو به امکانات بیشر فته‌ی آموزش انلاين» آزمون‌های تحلیلی با قابلیت درک نقاط ضعف دانش‌آموز ان و صدها امکان دیگر باز می‌کند. ‎a>‏ رس ‎

صفحه 23:

صفحه 24:
BO 8 روش تدريس نوين تا ايذجا مشدخص شد كه براى بهرهكيرى از مزاياى روشهاى تدريس نوين بايد ضمن بهركيرى از تازهرين ابزار و روشهاى فعالييتمحور آموزشىء تمايزات ادراكى و شيوههاى يادكيرى متمايز دانشآموزان را نيز در نظر كرفت. در حقيقت همكام با تغيير اهداف آموزشی در جامه و نيازهاى متفاوت دان شآموزان در موقعيتهاى اجتماعى و كارى خود در بزركسالى» روشهاى آموزش نيز بايد متحول شوند. در ادامه 18 روش شناختهشدهى تدريس نوین معرفی شده است: (2) oe a

صفحه 25:
BO

صفحه 26:
WM ‏آموزش مستفیم‎ )1( مناسب بر ای: تمام سنین» البته زمانی که با روش‌های آموزشی دیگر ترکیب شود آموزش مستقیم زمانی رخ می‌دهد که شما مفاهیم و مهارت‌ها را به طور صریح به دانش‌آموز ان منتقل می‌کنید. اگرچه ممکن است عجيب به نظر برسد که فهرستی از روش‌های تدریس نوین را با تکنیکی که برای صدها سال پایه و اساس آموزش سنتی كلاس درس بوده است» آغاز ‎cas‏ اما باید بدانید آموزش مستقیم به شما اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های آموزش نوین را در سطح‌های مختلف تدریس خود لایه‌بندی کنید. ده

صفحه 27:
eee a>

صفحه 28:
BO آموزش مستقیم وقتی با راهبردهای آموزشی جدید و فعالیت‌محور ترکیب شود ابزار مفیدی برای تقویت درک دانش‌آموزان است. اين نوع آموزش می‌تواند شامل انواع سخنرانی‌ها و فیلم‌های آموزشی تا برگزاری کارگاه باشد. ده ی

صفحه 29:
j 4 1 BO

صفحه 30:
BO (2) کلاس‌های درس معکوس مناسب برای: اواخر ابتدایی و بالاتر» يا برای هر دانش‌آموزی که معمولاً اینگونه است که دانش‌آموز باید تکالیف را در خانه انجام دهد و در مده ه ‎far Gioia‏ گوش و هوش بپارد. اما در کلاس‌های درس معکوس. دانش‌آموزان اطلاعات را در ‎BIS‏ و به صورت شخصی جذب می‌کنند و از زمان کلاس برای یادگیری عملی و حل مسئله با هدایت‌گری و تسهیل‌گری معلم» استفاده می‌کنند. Gs) oe ‏مق‎ >

صفحه 31:
BO از اين نوع كلاس به‌عنوان یادگیری ترکیبی یز ياد مىشود. کلاس‌های درس معکوس از نوآوری‌ها و فناوری جدید استقبال می‌کنند و فعالیت‌های یادگیر ی حضوری را در اولویت قر ار می‌دهند تا مشارکت دانش آموز ان را نقویت کنند. این روش به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با سرعت خودشان حرکت کنند و به معلم زمان بیشتری می‌دهد تا در صورت نیاز» پشتیبانی انفر ادی ارائه دهید. هنگامی که اين روش با تکنیک‌هایی همچون یادگیری تجربی يا یادگیری مبتنی بر سوال و جواب تركيد مىشودء كلا سهاى درس معکوس می‌تواند. تجربهى عملى ارزشمندى براى دانشاموزان باشند. Cs) oe a

صفحه 32:
BO در این روش. دانشآموزان قبل از کلاس با مطالب آموزشی آشنا می‌شوند و سپس برای عمیق‌تر کردن درک از طریق بحث با همسالان و فعالیت‌های حل مسنله که توسط معلمان تسهیل می‌شود. درگیر فرایند آموزش و یادگیری می‌شوند.

صفحه 33:
BO

صفحه 34:
BO )3( آموزش حسی مناسب برای: همه‌ی سنین آموزش حسی یک سبک آموزش خاص است که به عنوان یادگیری لمسی نیز شناخته می‌شود. یادگیرندگان این روش زمانی اطلاعات را به بهترین شکل دریافت می‌کنند که از طریق نمایش‌های عملی» بادگیری فعال و ساختنی ارانه شود. یادگیری حسی یک روش آموزشی مدرن عالی برای همه‌ی یادگیرندگان است زیرا به دانش‌آموز ان راه‌های بیشتر ی بر ای کشف مفاهیم و به دست آوردن تجربیات عملی و واقعی در محیط یادگیری خود می‌دهد که منجر به نتایج یادگیری بهتر می‌شود. ده

صفحه 35:
BO (4) آموزش مبتنی بر بازی‌وارسازی مناسب برای: همه سنین» بسته به نوع باز ی یادگیری مبتنی بر باز یو ار سازی (متا۰)63۳0[6 یک روش آموزشی ‎Casi‏ ‏است که از قدرت بازی‌های رایانه‌ای برای تعریف و پشتیبانی از نتایج یادگیری استفاده می‌کند. یادگیری مبتنی بر باز یو ارسازی در واقع از بازی‌ها برای آموزش استفاده می‌کند» برخلاف برنامه‌های بازی عادی که از عناصر بازی مانند تابلوهای امتیازات و رقابت برای ایجاد انگیزه در یادگیری استفاده می‌کنند» بازی‌های آموزشی تعامل را ترویج می‌کنند» پاداش‌ها و بازخوردهای فوری ارانه می‌دهند و از قدرت رقابت سالم استفاده می‌کنند تا بچه‌ها را برای یادگیری هیجان‌زده نگه دارند. ده

صفحه 36:
BO دانش‌آموزان امروزی بازی‌ها» به ویژه بازی‌های دیجیتال را از نزدیک درک می‌کنند. ابزارهای آموزش ‎Cast‏ ‏می‌توانند عشق آن‌ها به بازی‌های ویدیویی را به عشق به یادگیری مبدل کند» جه در مدرسه باشند و چه در خانه. oe ‏مق‎ >

صفحه 37:

صفحه 38:
BO (5) آموزش دانش آموز محور مناسب برای: همه‌ی سنین آموزش دانش‌آموز محور دانش‌آموزان را در تصمیم‌گیری در مورد یادگیری خود دخالت می‌دهد. علاقه‌ی دانش‌آموزان را به کلاس درس افزایش می‌دهد و یک چارچوب ارزیابی ایجاد می‌کند تا به آن‌ها کمک کند بفهمند چرا مطالب درسی مهم هستند و چگونه در زندگی روزمره جای می‌گيرند. ده

صفحه 39:
BO خوب یا بد» اینترنت ر اه‌های جدیدی بر ای دریافت اطلاعات و تعامل با جهان رو به سوی دانش آموز ان باز کرده است. آموزش دانش آموز محور کمک می‌کند: *ایز ارهایی را که برای درگیر شدن با موضوعات جدید نیاز دارند به دانش‌آموزان بدهید *بین موضوعات ارتباط برقرار کنید و مهارت‌های حل مسئله را در دانش‌آموزان *مستقیماً دروس کلاس را با آنچه دانش‌آموزان در خارج از مدرسه تجربه می‌کنند» مرتبط كنيد 2 oe a

صفحه 40:
BO (6) آموزش معلم محور هتاسب برای: فتدلبی و بالق - داش‌آموز ان ‎ae Boe‏ است برای مترکز ماندن به تعامل عملی بیشتری نیاز داشته باشند آموزش و یادگیری معلم محور بیشتر شبیه به تدریس در کلاس‌های سنتی است. دانش‌آموزان عمدتا به‌طور مسنقل از طریق سخنرانی‌ها یاد می‌گیر ند و دستور العمل‌ها و سرفصل‌های واضحی را از یک مقام مرکزی (معلم) دریافت می‌کنند. مانند آموزش مستقیم» یادگیری معلم محور برای ایجاد پایه‌ای برای کار های دیگر مفید است. اكثر كلاسهاى نوين به دلايل خوبی. همکاری, فعالیت‌های عملی و گروهی و کاوش دانش آموزان را در اولویت قرار می‌دهند. با به‌کارگیری برخی تکنیک‌های تدریس نوین در یک کلاس معلم‌محور نیز می‌توان به دانش‌آموزان احساس موفقیت و مسئولیت‌پذیری شخصی دلد, در عا 42

صفحه 41:
1

صفحه 42:
BO (7) آموزش مبتنی بر تحقیق مناسب برای: دبیرستان و بالاتر یادگیری مبتنی بر تحقیق» روشی آموزشی است که کنجکاوی دانش‌آموز و تحلیل مستقل را در اولویت قرار می‌دهد. دانش‌آموزان تلادش می‌کنند تا پاسخ یک سوال یا مسئله‌ی باز را بیابند و از استدلال مبتنی بر شواهد و مهارت‌های حل مسئله برای رسیدن به یک ننیجه‌ی قابل دفاع استفاده کنند. به عنوان یک معلم نقش شما این است که دانش‌آموزان را فراتر از کنجکاوی صرف. به سمت تفکر انتقادی و فهم سوق دهید» آن‌ها را تشویق كنيد که سوال بپرسند و در حین تحقیق از آن‌ها حمایت کنید. ده

صفحه 43:
BO )8( آموزش شخصی‌سازی شده مناسب برای: ابتدایی و بالاتر آموزش و یادگیری شخصی‌ساز ی شده یک رویکرد آموزشی است که یادگیری را بر اساس نیاز هاء علایق و توانایی‌های دانش‌آموزان تنظیم می‌کند. استفاده از این روش به معلم کمک می‌کند تا آموزش را برای هر دانش‌آموز متمایز کند و به آن‌ها کمک کند تا به تسلط برسند. آموزش شخصی‌سازی شده به دانش‌آموزان در همه‌ی سطوح کمک می‌کند تا مهارت‌هایی حیاتی را برای داشتن یک آینده‌ی اجتماعی و شعلی موفق به دست بیاورند. اگر دانش‌آموزان از این نوع آموزش بهر ند شوند» در بزرگسالی» فارغ از شغلی که دارند» مهارت‌های ارتباطیء انگیزه و عزت نفس بیشتری خواهند داشت. (2s) oe a

صفحه 44:
BO (9) آموزش پروژه محور مناسب برای: ابتدایی و بالاتر یادگیری پروژه محور یک روش آموزشی دانش‌آموز محور برای تشویق یادگیری از طریق سوالات یا چلش‌هایی در دنیای واقعی است, وقتی از این روش استفاده می‌کنید» سوالاتی که برای دانش‌آموز ان مطرح می‌کنید» باید: »با ‎jh oll‏ باشند *دانش‌آموزان را تشویق کذند تا مهارت‌ها یا دانش مربوطه را به کار گیرند > مق ‎oe‏ 2

صفحه 45:

صفحه 46:
BO ‎ae‏ دانش‌آموزان اجازه دهد تا رویکردهای خود را برای پاسخگویی و ساختن محصول اتخاد کنند ‏شما موضوع. روش تحقیق و هر گونه مواد تکمیلی را به دانش‌آموزان می‌دهید و آن‌ها می‌روند و کار می‌کنند - در صورت نیاز با حمایت شما. هر بار کمی متفاوت به نظر می‌رسد. اما یادگیری مبتنی بر پروژه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تفکر انتقادی و مهارت‌های بین رشته‌ای را با تجربه‌ی دنیای واقعی که تا پایان عمر از آن ها استفاده خواهند کرد» توسعه دهند. ‎(2) oe ‏مق‎ >

صفحه 47:
BO (10) آموزش مبتنی بر حل مسئله مناسب برای: ابتدایی و بالاتر آموزش مبتنی بر مسئله مانند یادگیری پروژه محور است. با یک تفاوت عمده: در ابتدای یک مدحت» قبل از اینکه بر خی از مفاهیم مرتبط به دانش‌آموزش آموزش داده شود» مشکل را به او می‌دهد. دانش‌آموزان یک رل بل دیف مد رس للع ر سا خر رات ند نقش معلم نیز ارائه‌ی مطالب راهنمایی در صورت نیاز و توضیح فر ایند ارزشیابی است. 2 oe ‏مق‎ >

صفحه 48:
BO یادگیری مبتنی بر مسئله به ایجاد یادگیرندگان خودراهبر کمک می‌کند و به راحتی می‌توان آن را با نیاز ها و سبک‌های یادگیری ۰ لتك دانش‌آموزان شخصی‌سازی کرد. ت حل مسئله در دانش آموزاز نی با تو جه به ایذ که با ید برای آغاز تحصیلات دانشگا هی و بر عهده گرفتن نقش‌های مهم‌تر در زندگی آماده می‌شوند» اهمیت زیادی دارد. 2 oes ‏ده‎

صفحه 49:
‎a>‏ ع ل حي

صفحه 50:
CO (11) آموزش مشارکتی مناسب برای: ابتدایی و بالاتر آموزش مشارکتی به نوعی مانند یک دسته گل رز است - در حالی که ممکن است همه‌ی ژزها به تتهایی رنگ و شکل یکسانی داشته باشند. یک دسته گل پشتر از اجز ای آن» می‌درخشد. ده محمد قلق محيدى ‎(a)‏

صفحه 51:
BO در آموزش مشارکتی. دانش‌آموزان روی یک موضوع مشترک کار می‌کنند و همان اقدامات را انجام می‌دهند که به صورت انفرادی انجام می‌دادند. اما با هم کار می‌کذند تا عملکرد گروه و یادگیری را تقویت کنند. این یک تلاش هماهنگ برای یافتن پاسخ تحقیق یا ایجاد محصول نهایی است که هر یک از اعضای گروه به طور مساوی در آن مشارکت دارند. دانشآموزان در هر سنی باید بدانند چگونه با همسالان خود کار کنند و یادگیری مشارکتی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های ارزشمند تیم‌سازی را شروع ده

صفحه 52:
BO (12) آموزش مبتنی بر همکاری مناسب برای: ابتدایی و بالاتر اگر آموزش مشارکتی یک دسته گل رز باشد» آموزش مبتنی بر همکای دسته‌ای از گل‌های وحشی است - هر یک از گل‌ها منحصر به فرد هستند» اما به ساختن چیزی زییا کمک می‌کند. در پروژه‌های یادگیری مبتنی بر همکاری» هر دانش‌آموز نقش متفاوتی را در یک فعالیت گرو هی ساختاريافته ایفا می‌کند و سهم منحصر به فردی در موفقیت گروه دارد. نقش شما به عنوان معلم تسهیل گروه‌ها و هدایت تحقیقات آن‌ها است. ده

صفحه 53:
‎a>‏ ع ل حي

صفحه 54:
BO مانند آموزش مشارکتی. یادگیری مبتنی بر همکاری به دانش آموزان می‌آموزد که تلاش هر یک از اعضای گروه برای موفقیت فردی و گروهی مهم است. اين امر همجنين دانش آموزان را تشويق مىكند تا يكديكر را توانمند كنند و در قبال كار خود ياسخكو باشند.

صفحه 55:
BO (13) آموزش مبتنی بر تفکر مناسب برای: ابتدایی و بالاتر در آموش مبتنی بر تفکرء شما به صر احت به دانش‌آموزان یاد می‌دهید که چگونه از مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاق در چارچوب دروس روزمره استفاده کنند. برای اینکه آموزش و پادگیری مبتنی بر تفکر موثر باشد» مربیان باید آن را مستقیما در برنامه‌ی درسی و برای همه‌ی دروس قرار بدهند - خواه مسئله درک مفاهیم مهم ریاضی باشد یا سوگیری در مطالعه‌ی دروسی همچون فارسی. مهارت‌های نفک ‎BSG pee‏ به داش اس ران کمک میک با سود رسانه‌ای را تقویت کنند و همدى اطلذعاتى را كه زور قه دريافت مركت را بهد درك كلل ده

صفحه 56:
BO (14) آموزش مبتنی بر شایستگی مناسب برای: همه‌ی سنین مهم نیست که از چه روش تدریسی استفاده می‌کنید» آموزش مبتنی بر شایستگی باعث می‌شود که هر دانش‌آموزی قبل از رفتن به موضوع. فصل یا حتی صفحه بعدی» مهارت‌های لازم را کسب کند. در واقع معلمی که از چنین روشی استفاده می‌کند» بر ای تمامی دانش‌آموزان» حق بر ابری بر ای دریافت آموزش قانل است. ده

صفحه 57:

صفحه 58:
BO اين روش تمرکز را از حفظ کردن مطالب درسی خارج می‌کند و به دنبال آن است که دانش‌آموزان از طریق کاربرد عملی دروس» درک عمیقی از آن‌ها به دست بیاورند. برای ارتقای برابری در کلاس و کمک به دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به یادگیرندگان بهتر در طول رندكى: اين ابقر ذا بادكيرى محص ناز ى هده همراء ابت حرا كه فقط با درف سبک‌های یادگیری متفاوت دانش‌آموزان و درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموز» می‌توان برابری آموزشی را در کلاس محقق ‎US‏ 2 oe a

صفحه 59:
BO (15) آموزش مبتنی بر بحث مناسب برای: دبیرستان و بالاتر در آموزشن میتی بر تخت در خی که داش لو زان در گرر تفای کرک ریا ‎MS ENR Ey‏ شما به‌عنوان معلم بحث را تسهیل کنید. آموزش و یادگیری مبتنی بر بحث به ترویج تفکر انتقادی و یادگیری مستقل» دو مهارت ضروری در دنیای مدرن کمک می‌کند. در این روند دانش‌آموزان یاد خواهند گرفت كه: #تعصب‌ها را پیدا و رفع کنند *شواهد را وزن و بررسی کنند *از بحث نتیجه‌گیری ‎US‏ این روش به دانش‌آموزان گوش دادن با ذهن باز و محترمانه را می‌آموزد و تعاملات را افزايش می‌دهد. همراه کردن همه‌ی دانش‌آموزان در اين روش و برای اولین بار می‌تواند دشوار باشد اما شما به‌عنوان معلم و تسهیل‌گر پشتکار داشته باشید تا از مزایای اين روش سود ببرید. (2) oe a

صفحه 60:
BO )16( آموزش مبتنی بر بازی مناسب برای: پیش دبستانی» مهدکودک آموزش و یادگیری مبتنی بر بازی دقیقا همان چیزی است كه به نظر میرسد: یادگیری دانش‌آموز از طریق اجرای یک بازی با پایان باز و تحت رهبری کودک. اين یک راه عالی برای کمک به یادگیرندگان کوچک است که در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو شوند و مهارت‌های اجتماعی حیاتی را توسعه دهند. ده ‎oes‏ ری

صفحه 61:
eee a>

صفحه 62:
BO یادگیری مبتنی بر بازی فقط یک کار کلاسی نیست. بلکه باید خودمختار و نسبتاً بدون ساختار باشد تا به ساختن این موارد کمک کند: خیال پردازی مهارت‌های تفکر انتزاعی مهارت‌های زبانی برای بازی گروهی آگاهی از جهان طبیعی محمد فایق مجیدی

صفحه 63:
BO (17) آموزش خدمت محور مناسب برای: دبیرستان و بالاتر در اين روش دانش‌آموزان با تجربه‌ی عملی» فرصتی برای ایجاد تغييرات مذبت در جام عه بيدا مىكذ ند و نمونه‌های واقعی از برنامه‌ی درسی خود را درک می‌کنند. با به کار گیری این روش. دانش‌آموزان به طور مثبت به جوامع خود کمک کنند و در مورد اهمیت شهروند خوب بودن می‌آموزند. (4) oes ‏ده‎

صفحه 64:

صفحه 65:
BO راه های زیادی برای اجرا کردن آموزش خدمت محور وجود دارد» اما يكى از اين موارد مشارکت دانش‌آموز ان برای اهدای کتاب‌های خود یا تأمین بودجه برای ساختن کتابخانه در مدارس کم در آمد با کلاس‌های پایین‌تر است. بدین‌ترذیب دانش‌آموزان در سازماندهی رویداد ها تمرین عملی خواهند داشت و در مورد اهمیت سوادآموزی نیز یاد خواهند گرفت. 2 oe ‏مق‎ >

صفحه 66:
لطا (18) آموزش عاطفی-اجتماعی مناسب برای: همه‌ی سنین آموزش عاطفی-اجتما عی فرآیندی است که طی آن افراد» کودکان و بزرگسالان. دانش. خودآگاهی و بهزیستی شخصی را برای ایجاد شایستگی‌های عاطفی هم در تحصیل و هم در زندگی توسعه می‌دهند. آموزش و یادگیری عاطفی-اجتماعی به طور خاص می‌تواند به دانش‌آموزان شما کمک کند: یک ذهنیت رشد (در مقابل ذهنیت ثابت) ایجاد کنند روابط مثبت ایجاد کنند با موقعیت‌های چالش برانگیز کنار بیایند oes ‏ده‎

صفحه 67:
BO مدرسه منبع اصلی ارتباط اجتماعی است و محققان بر اين باورند که دانش‌آموزانی که مهارت‌های عاطفی-اجتماعی توسعه يیافته دار ند. نتایج تحصیلی و اجتماعی بهترى به دست می‌آورند. تعطیلی اخیر مدارس به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا باعث شد که دانش‌آموزان بسیاری از تعاملات اجتماعی خود را از دست بدهند. بنابراین تمرکز بیش‌تر بر مهارت‌های عاطفی-اجتماعی مهم‌تر از همیشه شده است. (a) oe a>

صفحه 68:
BO جرا بيادمسازى روش تدريس نوين مهم است؟ براى قرنهاء در عمل تنها يك روش تدريس وجود داشت. معلم درسى را توضيح مىداد و دان شآموزان آن را حفظ و بازكو مىكردند. به اين شيوه» روش تدریس سنتی می‌گویند كه مانعى بين دانشأموزان و تفيك نوأوراذهى آنه بوده لشب. چنین دانش‌آموزانی فاقد مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله هستند درحالی سک روش‌های نون تدربیر- مبتنی- بر دانش‌آموز بوده و به رویکردهای کاربردی‌تر اختصاص دارد. Cs)

صفحه 69:
BO چرا پیاده‌سازی روش تدریس نوين مهم است؟ جامعه بر اساس روش تدریس به سه گروه تقسیم می‌شود. کسانی که هنوز از روش‌های سنتی تدریس حمایت می‌کنند. گروه دوم طرفدار روش‌های نوین تدریس هستند. گروه سوم هم به ترکیب هر دو روش تدریس معتقد هستند. رشد یک ملت به آموزش صحیح و سیستم‌های نقویت شده بستگی دارد. حتی در دوران مدرن که ابزار زیادی برای ارائه‌ی آموزش وجود دارد» هنوز در مرحله‌ای هستیم که به روش سنتی تدریس اهمیت بیشتر ی می‌دهیم. اما برای بهترین نتیجه. نیاز به ترکیبی از هر دو روش ندریس سنتی و روش‌های آموزشی نوین وجود دارد. (4) oe a

صفحه 70:
BO چرا پیاده‌سازی روش تدریس نوین مهم است؟ افر اذى که معتقدند روش‌های نوین تدریس بهتر است با انتقاد از افرادی که از روش‌های سنتی تدریس حمایت می کنند» مواجه می‌شوند. با این حال. باید تعادل مناسبی بین استفاده از روش‌های آموزشی سنتی و نوین وجود داشته باشد oe a

صفحه 71:
BO نتیجه‌گیری در سال‌های اخیر» دامنه‌ی دانش در حوزه‌ی علم و فناوری به طور چشمگیری افز ايش یافته و توانایی انسان برای انطباق با داش جدید در علم و فناوری نیز افزایش یافته است. بنابراین نیاز شدیدی به ذهن‌های مبتکر و خلاق برای کشف مناطق ناشناخته و مخفی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. برای کنار آمدن با دنیای مدرن و عصر دانش محور فناوری اتخاذ روش‌های نوین نتها وسیله بر ای بقا است. بر این اساس باید به دانش‌آموزان به گونه‌ای آموزش داده شود که با قرن حاضر برخورد کنند» قرنی که زمان فناوری است و برای پیشرفت افراد. جامعه و ملت نیاز به ذهن خلاق و نوآور دارد. دانش‌آموزان باید با روش‌های نوین تدریس آشنا شوند و دانش کافی در اختیار ‎JAWS‏ ‏گیرد تا بتوانند برای خود و دیگران فرصت ایجاد کنند. (@) oe a

صفحه 72:
BO سوال‌های متداول آیا می‌توان در دنیای امروز به رویکرد تدریس سنتی اکتفا کرد؟ برخی معلم‌ها هنوز از یک روش متداول گچ-سخنرانی در کلاس درس استفاده می‌کنند تا به دانش‌آموز ان فقط دانش اولیه‌ی علوم و موضوعات را ارائه دهند. دیگر نمی‌توان به رویکرد آن‌ها اکتفا کرد زیرا این روش قدیمی است. دامنه‌ی محدودی دارد و هم در سطح ملی و هم در سطح شخصی شکست خورده است. با بهرهگیری از روش‌های تدریس نون می‌توان بر بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری فاثق آمد. 2 oe a

صفحه 73:
BO چرا استفاده از روش‌های تدریس نوین. نیاز روز جامعه است؟ : با تغییر زمانه فراكيرانٍ دانشء تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی را طلب می‌کنند تا نه تنها آن‌ها را در مطالعه‌ی نظری و تنوریک» صاحب نظر سازد بلکه تضمین کند که دانش عملی. نقویت مهارت‌های خود و رویارویی با هر نوع چالشی را به دست می‌آورند. روش‌های نوین تدریس تنها راه پاسخگویی به الز امات دوران مدرن است. ‎a>‏ ی

صفحه 74:
BO آموزش به شیوه‌ی قرن 21 یعنی چه؟ تدریس به شیوه‌ی قرن بيست و یکمی یعنی تدریس به همان روشی که هميشه آموزش داده‌اید» اما با ابزار و تکنولوژی امروزی. یعنی استفاده از همه‌ی اموری که در دنیای امروز مهم است تا دانش آموزان بتوانند در اقتصاد امروز زندگی و پیشرفت کنند. تدریس به این شیوه یعنی معلم تو انایی هدایت‌گری و تسهیل‌گری روند یادگیری دانش‌آموزان را داشته باشد و آنها را براى قرار كرفتن در شرايط اجتماعى و مشاركتى در آينده آماده كند. (a) oe ‏مق‎ >

صفحه 75:
معلم . دییر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به منت /

دانلودفایل پاورپوینت ‏PowerPoint معرفی 18روش آموزش نوین چرا پیادهس‌ازی روش تدریس نوین مهم اس‌ت؟ روش تدریس دروس روش تدریس نوین ویژه دبیران ،دانش آموزان و کنکوری های 1403 تعداد اس‌لید70: به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم �� مینیمالیسم)ساده گرایی( است. ما هر روزه در شبکه های اجتماعی و رسانه ها با "بدترین" و "بهترین ها" اتفاقات بمباران میشیم راه آن مینیمالیسم است به انتخاب محمد فایق مجیدی مولف کتاب :به آموزش بدبین نیستم �� مینیمالیسم)ساده گرایی( است. �شاید وقت نداشته باشید یک کتاب 200 صفحه ای را بخوانید این پاور پوینت خلصه یک کتاب است یعنی مینیمالیسم نیاز عصر امروز به انتخاب :محمد فایق مجیدی این نسخه نامه الهی که تویی وی آینه جمال شاهی که تویی بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی فهرست مطالب : آموزش نوین چیست؟ روششهای تدریس همچنان در حال تکامل هستند تمایز در یادگیری چیست؟ 18روش تدریس نوین چرا پیادهشسازی روش تدریس نوین مهم است؟ نتیجهشگیری سوالشهای متداول ورق بزنید محمد فایق مجیدی وش تدریس نوین معرفی 18روش آموزش نوین زمان تقریبی مطالعه 14دقیقه پیدا کردن یک روش تدریس نوین و مناسب برای کلس درس میشتواند مشکل باشد .هر دانششآموز ،معلم و کلس درس متفاوت است و توجه به هم ین تفاوتش ها از امور شگفتشانگ یز در مورد فرآی ند یادگیری است. همانطور که شما بهشعنوان معلم به تدریس خود ادامه میشدهید ،روششهای آموزشی جدیدی را امتحان میشکنید و درنهایت خواهید یافت که چه روشی برای دانششآموزان شما بهترین کارایی را دارد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 1 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ما برخی از بهترین روششهای آموزشی مدرن را که در واقع منجر به نتایج خوبی در کلس درس میششوند ،در این مقاله ذکر کردهایم .به خواندن ادامه دهید تا دریابید که چگونه از این روششها برای کمک به دانششآموزان برای استفاده از ظرفیت کامل خود و ایجاد کلسشهای درس شاد و مؤثر استفاده کنید. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 2 ورق بزنید محمد فایق مجیدی آموزش نوین چیست؟ بهرههگیری از آموزش نوین بههمعنای استفاده از روش تدریسی است که بیشتر بر آموزش بهبود رفتار عقلنی دانشهآموزان با استفاده از ایدهههای مختلف جدید و بدیع متمرکز است تا اینکه آنهها را وادار به بازخوانی سرفصلههای امتحانی بکند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 3 ورق بزنید محمد فایق مجیدی روش تدریس جدید که ما آن را روش تدریس نوین میشنامیم بیشتر مبتنی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز میشسازد تا به طور کامل در فرایند یادگیری درگیر شود .در روش تدریس نوین ،آموزش و برنامهشریزی درسی به گونهشای انجام میششود که یادگیرنده در محور آن قرار گیرد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 4 ورق بزنید محمد فایق مجیدی از این طریق ،فراگیران به طور فعال در کل فرایند آموزش شرکت میشکنند تا دانش خود را ایجاد و مهارتشهای خود را تقویت کنند .از سوی دیگر ،مربی یا معلم فقط دانششآموزان را هدایت و راهنمایی میشکند تا بر اهداف موضوع تمرکز کنند .همهشی اینها با درگیر شدن در فعالیتشها و با اتخاذ روششهای نوین آموزش انجام میششود .تقاضای جدید عصر یا نیاز روز دانششآموزان ،پذیرش روششهای آموزشی معاصر است که به کاهش رقابت بین دانششآموزان ،ارتقای همکاری و تقویت فضای مطالعهشی سالم کمک میشکند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 5 ورق بزنید محمد فایق مجیدی •در روششهای تدریس نوین برخلف روششهای سنتی ،معلمشها و مربیشها دانششآموزان را دارای سطح یکسانی از توانایی یادگیری و ادراک نمیشدانند و بهشصورت یکسان با آنشها رفتار نمیشکنند. روششهای تدریس نوین مبتنی بر معلم )معلمشمحور( نیستند ،بلکه تمرکز بیشتر بر استفاده از روششهایی مانند بحثههای گروهی، نمایش و نقشهآفرینی و فعالیتههای عملی و مشارکتی است. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 6 روشههای تدریس همچنان در حال تکامل هستند یییییی ،درک بهتر یادگیری نوآوریشهای بیششمار تکنیکشهای آموز ش دانششآموز و رویکردهای جدید برای استراتژیشهای تدریس به این معنی است که جعب هشی ابزار شما بسیار بزرگشتر از تخته سیاه و گچ است. معلمان امروزی با چالششهای زیادی روبرو ه ستند و در عین حال، فرصتشهای زیادی دارند: �یییتغییییر به سمت یادگیری از راه دور نابرابری را در کلسشهای درس آشکار کرد ،اما راهشهای جدیدی برای دانششآموزان ارائه داد تا با تجربیات یادگیری تعاملی درگیر شوند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 7 �ووونوووآوریههای جدید آموزشی ،یادگیری در کلس را با مهارتههای دیجیتال دنیای واقعی مرتبط میهکند. �وووتغووییر ایدههها در مورد آموزش و پرورش ،اهداف یادگیری جدیدی همچون رشد اجتماعی- عاطفی ،تشخیص تمایز و تفاوت میان دانشهآموزان و شخصیهسازی یادگیری را به دنیای آموزش اضافه کرده است. از امتحان روشههای جدید برای یادگیری و درگیر ماندن دانش آموزان نترسید .به خواندن ادامه دهید تا دریابید که کدام سبک تدریس در کلس درس شما بهتر عمل می کند! ورق بزنید محمد فایق مجیدی 8 ورق بزنید محمد فایق مجیدی تمایز در یادگیری چیست؟ در یک کلس درس ،دانشهآموزان سبکههای یادگیری متنوعی دارند .اما بسیاری از معلمشها زمانی را صرف شناسایی این سبکشهای یادگیری و برنامهشریزی برای ارائهشی آموزش متناسب با استعدادهای منحصرشبهشفرد دانششآموزان نمیشکنند. همه بچهشهای هم سن و سال همانگونه که در اندازه ،سرگرمیشها ،شخصیت یا علقهشمندیشها و ناپسندیشها شبیه هم نیستند ،در مورد یادگیری هم تفاوتشهای زیادی دارند .بچهشها به دلیل انسان بودن و بچه بودن خیلی چیزهای مشترک دارند ،اما تفاوتشهای مهمی هم دارند .در یک کلس درس با آموزش متمایز کم یا بدون آموزش متمایز ،فقط شباهتشهای دانش آموز در مرکز توجه قرار میشگیرد اما در یک کلس درس متمایز ،باید تفاوتههای دانش آموز به عناصر مهم در آموزش و یادگیری تبدیل شود. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 9 استراتژیشهای زیادی برای ایجاد کلس متمایز وجود دارد یهکییی از جمل هشی آنشها میشتوان به موارد زیر اشاره کرد: •محتوا – رسانهشها و روششهایی که معلمشها برای انتقال و آموزش مهارتشها ،ایدهشها و اطلعات استفاده میشکنند. •فرآیندها – تمرینشها و ممارستشهایی که دانششآموزان برای درک بهتر محتوا انجام میشدهند. •محصولت – مطالبی چون آزمونشها و پروژهشها را دانششآموزان تکمیل میشکنند تا میزان یادگیری خود را نشان دهند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 10 سامانهشی مدیریت آموزشی تراز میشتواند تسهیلشگر بهرهشبردن معلمشها و مدیران خلق از فناوریشهای روز برای آموزش و ارتباط با دانششآموزان و اولیای آنشها باشد .استفاده از امکانات این سامانهش ،دریچهشی تازهشای رو به امکانات پیشرفتهشی آموزش آنلین، آزمونشهای تحلیلی با قابلیت درک نقاط ضعف دانششآموزان و صدها امکان دیگر ،باز میشکند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 11 ورق بزنید محمد فایق مجیدی 18روش تدریس نوین تا این جا مش خص شد که برای بهرهشگیری از مزایای روششهای تدر یس نو ین با ید ضمن بهرهشگیری از تازهشترین ابزار و روششهای فعالیتشمحور آموزشی ،تمایزات ادراکی و شیوهشهای یادگیری متمایز دانششآموزان را نیز در نظر گرفت .در حقیقت همگام با تغییر اهداف آموزشی ییهیی و نیازهای متفاوت دانششآموزان در موقعیتشهای اجتماعی و کاری خود در در جام ع بزرگسالی ،روششهای آموزش نیز باید متحول شوند .در ادامه 18روش شناختههشدههی تدریس نوین معرفی شده است: ورق بزنید محمد فایق مجیدی 12 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ) (1آموزش مستقیم مناسب برای :تمام سنین ،البته زمانی که با روششهای آموزشی دیگر ترکیب شود آموزش مستقیم زمانی رخ میشدهد که شما مفاهیم و مهارتشها را به طور صریح به دانششآموزان منتقل میشکنید. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که فهرستی از روششهای تدریس نوین را با تکنیکی که برای صدها سال پایه و اساس آموزش سنتی کلس درس بوده است، آغاز کنیم ،اما باید بدانید آموزش مستقیم به شما اجازه میشدهد تا استراتژیشهای آموزش نوین را در سطحشهای مختلف تدریس خود لیهشبندی کنید. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 13 ورق بزنید محمد فایق مجیدی آموزش مستقیم وقتی با راهبردهای آموزشی جدید و فعالیتهمحور ترکیب شود ،ابزار مفیدی برای تقویت درک دانشهآموزان است. این نوع آموزش میهتواند شامل انواع سخنرانیهها و فیلمههای آموزشی تا برگزاری کارگا ه باشد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 14 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ) (2کلسههای درس معکوس منا سب برای :اوا خر ابتدا یی و بال تر ،یا برای هر دانششآموزی که میشتواند مستقل کار کند معمو لل اینگونه است که دانششآموز باید تکالیف را در خانه انجام دهد و ییپیییارد .اما در ییمی گوش و هوش ب س ییخییینرانی مع ل ییهییی ییبهیی س در مدر س کلسشهای درس معکوس ،دانششآموزان اطلعات را در خایینهیی و به صورت شخصی جذب میشکنند و از زمان کلس برای یادگیری عملی و حل مسئله با هدایتشگری و تسهیلشگری معلم ،استفاده میشکنند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 15 از ا ین نوع کلس بهشعنوان یادگیری ترکی بی ن یز یاد میششود .کلسشهای درس معکوس از نوآوریش ها و فناوری جد ید ا ستقبال میشکنند و فعالیتشهای یادگیری حضوری را در اولویت قرار میشدهند تا مشارکت دانششآموزان را تقویت کنند. این روش به دانششآموزان کمک میشکند تا با سرعت خودشان حرکت کنند و به معلم زمان بیشتری میشدهد تا در صورت نیاز ،پشتیبانی انفرادی ارائه دهید .هنگامی که این روش با تکنیکشهایی همچون یادگیری تجربی یا یادگیری مبتنی بر سوال و جواب ترکیییبیی میششود ،کل سشهای درس معکوس میشتوانییندیی تجرب هشی عملی ارزشمندی برای دانششآموزان باشند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 16 در این روش ،دانشهآموزان قبل از کلس با مطالب آموزشی آشنا میهشوند و سپس برای عمیقهتر کردن درک از طریق بحث با همسالن و فعالیتههای حل مسئله که توسط معلمان تسهیل میهشود ،درگیر فرایند آموزش و یادگیری میهشوند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 17 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ) (3آموزش حسی مناسب برای :همهشی سنین آموزش حسی یک سبک آموزش خاص است که به عنوان یادگیری لمسی نیز شناخته میششود .یادگیرندگان این روش زمانی اطلعات را به بهترین شکل دریافت میشکنند که از طریق نمایششهای عملی ،یادگیری فعال و ساختنی ارائه شود. یادگیری حسی یک روش آموزشی مدرن عالی برای همهشی یادگیرندگان است زیرا به دانششآموزان راهشهای بیشتری برای کشف مفاهیم و به دست آوردن تجربیات عملی و واقعی در محیط یادگیری خود میشدهد که منجر به نتایج یادگیری بهتر میششود. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 19 ) (4آموزش مبتنی بر بازیهوارسازی مناسب برای :همه سنین ،بسته به نوع بازی یادگیری مبتنی بر بازیشوارسازی ) ،(Gamificationیک روش آموزشی نوین است که از قدرت بازیشهای رایانهشای برای تعریف و پشتیبانی از نتایج یادگیری استفاده میشکند .یادگیری مبتنی بر بازیشوارسازی در واقع از بازیشها برای آموزش استفاده میشکند ،برخلف برنامهشهای بازی عادی که از عناصر بازی مانند تابلوهای امتیازات و رقا بت برای ایجاد انگیزه در یادگیری ا ستفاده میشکنند ،بازیشهای آموزشی تعامل را ترویج میشکنند ،پاداششها و بازخوردهای فوری ارائه میششدهند و از قدرت رقابت سالم استفاده میشکنند تا بچهشها را برای یادگیری هیجانشزده نگه دارند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 20 دانششآموزان امروزی بازیشها ،به ویژه بازیشهای دیجیتال را از نزدیک درک میشکنند .ابزارهای آموزش نوین میشتوانند عشق آنشها به بازیشهای ویدیویی را به عشق به یادگیری مبدل کند ،چه در مدرسه باشند و چه در خانه. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 21 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ) (5آموزش دانشهآموز محور مناسب برای :همهشی سنین آموزش دانششآموز محور ،دانششآموزان را در تصمیمشگیری در مورد یادگیری خود دخا لت میشدهد .علق هشی دانششآموزان را به کلس درس افزا یش میشد هد و یک چارچوب ارزیابی ایجاد میشکند تا به آنشها کمک کند بفهمند چرا مطالب درسی مهم هستند و چگونه در زندگی روزمره جای میشگیرند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 22 خوب یا بد ،اینترنت راهشهای جدیدی برای دریافت اطلعات و تعامل با جهان رو به سوی دانششآموزان باز کرده است .آموزش دانششآموز محور کمک میشکند: • ابزارهایی را که برای درگیر شدن با موضوعات جدید نیاز دارند به دانششآموزان بدهید •بین موضوعات ارتباط برقرار کنید و مهارتشهای حل مسئله را در دانششآموزان تقویت کنید •مستقیملا دروس کلس را با آنچه دانششآموزان در خارج از مدرسه تجربه میشکنند، مرتبط کنید ورق بزنید محمد فایق مجیدی 23 ) (6آموزش معلم محور مناسب برای :ابتدایی و بالتر -دانششآموزان جوانشتر ممکن است برای متمرکز ماندن به تعامل عملی بیشتری نیاز داشته باشند آموزش و یادگیری معلم محور بیشتر شبیه به تدریس در کل سشهای سنتی است .دانششآموزان عمدتلا بهشطور م ستقل از طر یق سخنرانیشها یاد میشگیر ند و د ستورالعملشها و سرفصلشهای واضحی را از یک مقام مرکزی )معلم( دریافت میشکنند. مانند آموزش مستقیم ،یادگیری معلم محور برای ایجاد پایهشای برای کارهای دیگر ،مفید است. اکثر کل سشهای نوین به دلیل خوبی ،همکاری ،فعالیتههای عملی و گروهی و کاوش دانش آموزان را در اولویت قرار میشدهند .با بهشکارگیری برخی تکنیکشهای تدریس نوین در یک کلس معلمشمحور نیز میشتوان به دانششآموزان احساس موفقیت و مسئولیتشپذیری شخصی داد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 24 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ) (7آموزش مبتنی بر تحقیق مناسب برای :دبیرستان و بالتر یادگیری مبتنی بر تحقیق ،روشی آموزشی است که کنجکاوی دانششآموز و تحلیل مستقل را در اولویت قرار میشدهد .دانششآموزان تلش میشکنند تا پاسخ یک سؤال یا مسئلهشی باز را بیابند و از استدلل مبتنی بر شواهد و مهارتشهای حل مسئله برای رسیدن به یک نتیجهشی قابل دفاع استفاده کنند. به عنوان یک معلم ،نقش شما این است که دانششآموزان را فراتر از کنجکاوی صرف ،به سمت تفکر انتقادی و فهم سوق دهید ،آنشها را تشویق کنید که سؤال بپرسند و در حین تحقیق از آنشها حمایت کنید. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 25 ) (8آموزش شخصیهسازی شده مناسب برای :ابتدایی و بالتر آموزش و یادگیری شخصیشسازی شده یک رویکرد آموزشی است که یادگیری را بر اساس نیازها ،علیق و تواناییشهای دانششآموزان تنظیم میشکند .استفاده از این روش به معلم کمک میشکند تا آموزش را برای هر دانششآموز متمایز کند و به آنشها کمک کند تا به تسلط برسند. آموزش شخصیشسازی شده به دانششآموزان در هم هشی سطوح ک مک میشک ند تا مهارتشهایی حیاتی را برای داشتن یک آیندهشی اجتماعی و شعلی موفق به دست بیاورند .اگر دانششآموزان از این نوع آموزش بهرهشمند شوند ،در بزرگسالی ،فارغ از شغلی که دارند ،مهارتشهای ارتباطی، انگیزه و عزت نفس بیشتری خواهند داشت. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 26 ) (9آموزش پروژه محور مناسب برای :ابتدایی و بالتر یادگیری پروژه محور یک روش آموزشی دانششآموز محور برای تشویق یادگیری از طریق سوالت یا چالششهایی در دنیای واقعی است. وقتی از این روش استفاده میشکنید ،سوالتی که برای دانششآموزان مطرح میشکنید ،باید: •با پایان باز باشند •دانششآموزان را تشویق کنند تا مهارتشها یا دانشش مربوطه را به کار گیرند ورق بزنید محمد فایق مجیدی 27 ورق بزنید محمد فایق مجیدی • به دانششآموزان اجازه دهد تا رویکردهای خود را برای پاسخگویی و ساختن محصول اتخاذ کنند شما موضوع ،روش تحقیق و هر گونه مواد تکمیلی را به دانششآموزان میشدهید و آنشها میشروند و کار میشکنند – در صورت نیاز با حمایت شما. هر بار کمی متفاوت به نظر میشرسد ،اما یادگیری مبتنی بر پروژه به دانششآموزان کمک میشکند تا تفکر انتقادی و مهارتشهای بین رشتهشای را با تجرب هشی دنیای واق عی که تا پایان ع مر از آنش ها ا ستفاده خواهند کرد، توسعه دهند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 28 ) (10آموزش مبتنی بر حل مسئله مناسب برای :ابتدایی و بالتر آموزش مبتنی بر مسئله مانند یادگیری پروژه محور است ،با یک تفاوت عمده :در ابتدای یک مبحث ،قبل از اینکه برخی از مفاهیم مرتبط به دانششآموزش آموزش داده شود ،مشکل را به او میشدهد .دانششآموزان یک سوال باز دریافت میشکنند و سپس اطلعات و منابع خود را پیدا میشکنند. نقش معلم نیز ارائهشی مطالب ،راهنمایی در صورت نیاز و توضیح فرایند ارزشیابی است. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 29 یادگیری مبتنی بر م سئله به ایجاد یادگیرندگان خودرا هبر کمک میشکند و به راحتی میشتوان آن را با نیازها و سبکشهای یادگیری ییییییتکیی ییییییتکیی دانششآموزان شخصیشسازی کرد. تقویت مهارتش حلش مسئله در دانش آموزان دبیرستانی با تو جه به این که با ید برای آغاز تح صیلت دانشگا هی و برعهده گرفتن نقششهای مهمشتر در زندگی آماده میششوند ،اهمیت زیادی دارد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 30 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ) (11آموزش مشارکتی مناسب برای :ابتدایی و بالتر آموزش مشارکتی به نوعی مانند یک دسته گل ررز است – در حالی که ممکن است هم هشی ررزشها به تنهایی رنگ و شکل یکسانی داشته باشند ،یک دسته گل یشتر از اجزای آن ،میشدرخشد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 31 در آموزش مشارک تی ،دانشهآموزان روی یک موضوع مشترک کار میهکنند و همان اقدامات را انجام میهدهند که به صورت انفرادی انجام میهدادند ،اما با هم کار میهکنند تا عملکرد گروه و یادگیری را تقویت کنند .این یک تلش هماهنگ برای یافتن پاسخ ،تحقیق یا ایجاد محصول نهایی است که هر یک از اعضای گروه به طور مساوی در آن مشارکت دارند. دانشهآموزان در هر سنی باید بدانند چگونه با همسالن خود کار کنند و یادگیری مشارکتی میهتواند به آنهها کمک کند تا مهارتههای ارزشمند تیمهسازی را شروع کنند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 32 ) (12آموزش مبتنی بر همکاری مناسب برای :ابتدایی و بالتر اگر آموزش مشارکتی یک دسته گل ررز باشد ،آموزش مبتنی بر همکای دستهشای از گلشهای وحشی است – هر یک از گلشها منحصر به فرد هستند ،اما به ساختن چیزی زیبا کمک میشکند. در پروژهشهای یادگیری مبتنی بر همکاری ،هر دانششآموز نقش متفاوتی را در یک فعالیت گروهی ساختاریافته ایفا میشکند و سهم منحصر به فردی در موفقیت گروه دارد .نقش شما به عنوان معلم تسهیل گروهشها و هدایت تحقیقات آنشها است. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 33 ورق بزنید محمد فایق مجیدی مانند آموزش مشارکتی ،یادگیری مبتنی بر همکاری به دانش آموزان میهآموزد که تلش هر یک از اعضای گروه برای موفقیت فردی و گروهی مهم است .این امر همچنین دانشهآموزان را تشویق میهکند تا یکدیگر را توانمند کنند و در قبال کار خود پاسخگو باشند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 34 ) (13آموزش مبتنی بر تفکر مناسب برای :ابتدایی و بالتر در آموش مبتنی بر تفکر ،شما به صراحت به دانششآموزان یاد میشدهید که چگونه از مهارتشهای تفکر انتقادی و خلق در چارچوب دروس روزمره استفاده کنند. برای این که آموزش و یادگیری مبت نی بر تف کر مؤ ثر با شد ،مربیان با ید آن را مستقیملا در برنام هشی درسی و برای هم هشی دروس قرار بدهند – خواه مسئله درک مفاهیم مهم ریاضی باشد یا سوگیری در مطالعهشی دروسی همچون فارسی. مهارتشهای تفکر انتقادی و خلق به دانششآموزان کمک میشکند تا سواد رسانهشای را تقویت کنند و همهشی اطلعاتی را که روزانه دریافت میشکنند را بهتر درک کنند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 35 ) (14آموزش مبتنی بر شایستگی مناسب برای :همهشی سنین مهم نیست که از چه روش تدریسی استفاده میشکنید ،آموزش مبتنی بر شایستگی باعث میششود که هر دانششآموزی قبل از رفتن به موضوع ،فصل یا حتی صفحه بعدی ،مهارتشهای لزم را کسب کند .در واقع معلمی که از چنین روشی استفاده میشکند ،برای تمامی دانششآموزان ،حق برابری برای دریافت آموزش قائل است. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 36 ورق بزنید محمد فایق مجیدی ا ین روش تمر کز را از ح فظ کردن مطا لب در سی خارج میشک ند و به دنبال آن ا ست که دانششآموزان از طریق کاربرد عملی دروس ،درک عمیقی از آنشها به دست بیاورند .برای ارتقای برابری در کلس و کمک به دانششآموزان برای تبدیل شدن به یادگیرندگان بهتر در طول زندگی ،این استراتژی با یادگیری شخصیشسازی شده همراه است .چرا که فقط با درک سبکشهای یادگیری متفاوت دانششآموزان و درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف هر دانششآموز، میشتوان برابری آموزشی را در کلس محقق کرد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 37 ) (15آموزش مبتنی بر بحث مناسب برای :دبیرستان و بالتر در آموزش مبتنی بر بحث ،در حالی که دانششآموزان در گروهشهای کوچک دربارهشی مشکلت صحبت میشکنند، شما بهشعنوان معلم بحث را تسهیل کنید. آموزش و یادگیری مبتنی بر بحث به ترویج تفکر انتقادی و یادگیری مستقل ،دو مهارت ضروری در دنیای مدرن کمک میشکند .در این روند دانششآموزان یاد خواهند گرفت که: •تعصبشها را پیدا و رفع کنند •شواهد را وزن و بررسی کنند •از بحث نتیجهشگیری کنند این روش به دانششآموزان گوش دادن با ذهن باز و محترمانه را میشآموزد و تعاملت را افزایش میشدهد .همراه کردن هم هشی دانششآموزان در این روش و برای اولین بار میشتواند دشوار باشد ،اما شما بهشعنوان معلم و تسهیلشگر پشتکار داشته باشید تا از مزایای این روش سود ببرید. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 38 ) (16آموزش مبتنی بر بازی مناسب برای :پیش دبستانی ،مهدکودک آموزش و یادگیری مبتنی بر بازی دقیقلا همان چیزی است که به نظر میشرسد :یادگیری دانششآموز از طریق اجرای یک بازی با پایان باز و تحت رهبری کودک .این یک راه عالی برای کمک به یادگیرندگان کوچک است که در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو شوند و مهارتشهای اجتماعی حیاتی را توسعه دهند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 39 ورق بزنید محمد فایق مجیدی یادگیری مبتنی بر بازی فقط یک کار کلسی نیست ،بلکه باید خودمختار و نسبتا بدون ساختار باشد تا به ساختن این موارد کمک کند: خیال پردازی مهارتههای تفکر انتزاعی مهارتههای زبانی برای بازی گروهی آگاهی از جهان طبیعی ورق بزنید محمد فایق مجیدی 40 ) (17آموزش خدمت محور مناسب برای :دبیرستان و بالتر در این روش دانششآموزان با تجرب هشی عملی ،فرصتی برای ایجاد تغییرات مث بت در جام عه پیدا میشکن ند و نمونهشهای واقعی از برنامهشی درسی خود را درک میشکنند. با به کار گیری این روش ،دانششآموزان به طور مثبت به جوامع خود کمک کنند و در مورد اهمیت شهروند خوب بودن میشآموزند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 41 ورق بزنید محمد فایق مجیدی راه های زیادی برای اجرا کردن آموزش خدمت محور وجود دارد ،اما یکی از این موارد مشارکت دانششآموزان برای اهدای کتابشهای خود یا تأم ین بود جه برای ساختن کتابخانه در مدارس کم درآمد یا کل سشهای پایینشتر است. بدینشترت یب دانششآموزان در سازماندهی رویداد ها تمرین عملی خواهند داشت و در مورد اهمیت سوادآموزی نیز یاد خواهند گرفت. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 42 ) (18آموزش عاطفی-اجتماعی مناسب برای :همههی سنین آموزش عاطفی-اجتما عی فرآیندی ا ست که طی آن افراد ،کودکان و بزرگ سالن ،دا نش ،خودآگاهی و بهزیستی شخصی را برای ایجاد شایستگیههای عاطفی هم در تحصیل و هم در زندگی توسعه میهدهند. آموزش و یادگیری عاطفی-اجتماعی به طور خاص میهتواند به دانشهآموزان شما کمک کند: یک ذهنیت رشد )در مقابل ذهنیت ثابت( ایجاد کنند روابط مثبت ایجاد کنند با موقعیتههای چالش برانگیز کنار بیایند ورق بزنید محمد فایق مجیدی 43 مدرسه منبع اصلی ارتباط اجتماعی است و محققان بر این باورند که دانشهآموزانی که مهارتههای عاطفی-اجتماعی توسعه یافته دار ند ،نتا یج تح صیلی و اجتما عی بهتری به دست میهآورند. تعطیلی اخیر مدارس به دلیل همههگیری بیماری کرونا باعث شد که دانشهآموزان بسیاری از تعاملت اجتماعی خود را از دست بده ند ،بنابرا ین تمر کز بیش تر بر مهارتههای عاطفی-اجتماعی مهمهتر از همیشه شده است. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 44 چرا پیادههسازی روش تدریس نوین مهم است؟ برای قرنشها ،در عمل تنها یک روش تدریس وجود داشت .معلم در سی را توض یح میشداد و دانششآموزان آن را ح فظ و بازگو میشکردند .به این شیوهش ،روش تدریس سنتی میشگویند که مانعی بین ییتییی .چنین ییرییی نوآوران هشی آنشییاهییی بوده ا س دانششآموزان و تف ک دانششآموزانی فاقد مهارت تصمیمشگیری و حل مسئله هستند درحالی ییهیی روششهای نوییینیی تدریییسیی مبتیینییی بر دانششآموز بوده و به ک رویکردهای کاربردیشتر اختصاص دارد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 45 چرا پیادههسازی روش تدریس نوین مهم است؟ جامعه بر ا ساس روش تدریس به سه گروه تقسیم میششود .کسانی که هنوز از روششهای سنتی تدریس حمایت میشکنند .گروه دوم طرفدار روششهای نوین تدریس هستند .گروه سوم هم به ترکیب هر دو روش تدریس معتقد هستند. رشد یک ملت به آموزش صحیح و سیستمشهای تقویت شده بستگی دارد .حتی در دوران مدرن که ابزار زیادی برای ارائهشی آموزش وجود دارد ،هنوز در مرحلهشای هستیم که به روش سنتی تدریس اهمیت بیشتری میشدهیم .اما برای بهترین نتیجه، نیاز به ترکیبی از هر دو روش تدریس سنتی و روششهای آموزشی نوین وجود دارد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 46 چرا پیادههسازی روش تدریس نوین مهم است؟ افرادی که معتقدند روششهای نوین تدریس بهتر است با انتقاد از افرادی که از روششهای سنتی تدریس حمایت می کنند ،مواجه میششوند .با این حال ،باید تعادل مناسبی بین استفاده از روششهای آموزشی سنتی و نوین وجود داشته باشد ورق بزنید محمد فایق مجیدی 47 نتیجههگیری در سالشهای اخیر ،دامنهشی دانش در حوزهشی علم و فناوری به طور چشمگیری افزایش یافته و توانایی انسان برای انطباق با دانش جدید در علم و فناوری نیز افزایش یافته است .بنابراین نیاز شدیدی به ذهنشهای مبتکر و خلق برای کشف مناطق ناشناخته و مخفی در زمینهشهای مختلف وجود دارد .برای کنار آمدن با دنیای مدرن و عصر دانش محور فناوری ،اتخاذ روششهای نوین تنها وسیله برای بقا است. بر این اساس باید به دانششآموزان به گونهشای آموزش داده شود که با قرن حاضر برخورد کنند، قرنی که زمان فناوری است و برای پیشرفت افراد ،جامعه و ملت نیاز به ذهن خلق و نوآور دارد .دانششآموزان باید با روششهای نوین تدریس آشنا شوند و دانش کافی در اختیار آنشها قرار گیرد تا بتوانند برای خود و دیگران فرصت ایجاد کنند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 48 سوالههای متداول آیا میهتوان در دنیای امروز به رویکرد تدریس سنتی اکتفا کرد؟ برخی معلمشها هنوز از یک روش متداول گچ-سخنرانی در کلس درس استفاده میشکنند تا به دانششآموزان فقط دانش اولیهشی علوم و موضوعات را ارائه دهند .دیگر نمیشتوان به رویکرد آنشها اکتفا کرد زیرا این روش قدیمی است ،دامنهشی محدودی دارد و هم در سطح ملی و هم در سطح شخصی شکست خورده است .با بهرهشگیری از روششهای تدریس نوین میشتوان بر بسیاری از مشکلت از جمله بیکاری فائق آمد. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 49 چرا استفاده از روشههای تدریس نوین ،نیاز روز جامعه است؟ با تغییر زمانه فراگیرانن دانش ،تکنیکشها و روششهای جدیدی را طلب میشکنند تا نه تنها آنشها را در مطالعهشی نظری و تئوریک ،صاحب نظر سازد بلکه تضمین کند که دانش عملی ،تقویت مهارتشهای خود و رویارویی با هر نوع چالشی را به دست میشآورند .روششهای نوین تدریس تنها راه پاسخگویی به الزامات دوران مدرن است. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 50 آموزش به شیوههی قرن 21یعنی چه؟ تدریس به شیوهشی قرن بیست و یکمی یعنی تدریس به همان روشی که همیشه آموزش دادهشاید ،اما با ابزار و تکنولوژی امروزی .یعنی استفاده از همهشی اموری که در دنیای امروز مهم است تا دانششآموزان بتوانند در اقتصاد امروز زندگی و پیشرفت کنند .تدریس به این شیوه یعنی معلم توانایی هدایتشگری و تسهیلشگری روند یادگیری دانشآموزان را داشته باشد و آنشها را برای قرار گرفتن در شرایط اجتماعی و مشارکتی در آینده آماده کند. ورق بزنید محمد فایق مجیدی 51 محمد فایق مجیدی دهگلن هستم من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال

49,000 تومان