صفحه 1:
صفحه 2:
eae eben ره
میلاد صللحی
@msalehi.ir
@sahmejavan
صفحه 3:
اسلام بهعنوان دینی جامع و کامل, همواره اهمیت ویژهای برای
فرزندآوری قائل بوده است.
قرزندآوری نهتنها یک عمل طبیعی و زیستی, بلکه وظیفهای دینی
است که تأثیرات عمیقی بر جامعه اسلامی دارد.
تربیت فرزندان صالح بهعنوان سرمایهای معنوی و اجتماعی, یکی
از اهداف اصلی آموزههای دینی است.
این دیدگاه در آپات قرآن و روایات معصومین (ع) بهوضوح دیده
میشود.
اما این تشویق به فرزندآوری و زادآوری بیقیدوشرط نیست؛
ات لاه یر ارت نمام د او هدیم و تفن ار ات
صفحه 4:
آن در مورد جمعیت و فرزند آوری © ©
۶ قرزندان بهعتوان زدتادنیا ووسیله ازبایش:
"الْمالٌ وَالْبَنُونَ زيتهُ الْحَياة اليا وَالْباقياث الصالحاث حَبْرٌ ste
رَبّكَ تواباً وحَيْرٌ آمل"
(مال و يسران زينت زندكى دنيا هستند؛ اما نيكىهاى ماندكار از نظر ياداش نزد بروردكارت بهتر و
3 نیز بهتر است.)
سوره کهف, آیه 46
"واغلموا ما آَمْوالْكُم وآولاذکشفتنة alll Sls عِنْدَهُ آمژ pales
(بدانید که اموال و فرزندان شثللوسیله آزمایش هستند و خدا نزد او پاداشی بزرگ است.)
سوره انفال, al 28
۰ هشدار نسبت یه دلبستگی به مال و فرزندان:
"اغْلَمُوا آنْمَا الْحيَاهُ اللتا لمث ولو وزبتٌ وتقاخژ بتکم وتگائز فِي الْأَمُوالٍ والأؤلاد..."
é زندگی دنیا در حقیقت بازی, سرگرمی, آرایش, فخرفروشی و فزونجویی در اموال و
است.) .> ©
سوره 20
"قلا تج أَموالهة ولا لام اّما بُریذ للم هش بها في الحَباه دبا وتژهق Abs Agiasll
صفحه 5:
@ ؟. روايات مرتبط با جمعيت و فرزندآوری
۳1
تشويق به فرزندآورى براى مؤمنان ١ فرزند صالح بهعنوان صدقه جاریه دعاى بيامبر براى فرزندآورى وقناكت ١ فرزندان كفار بدعنوان وسيله وزر و وبال
پيامبر اکرم (ص): "دا مات الابسان القطع عله إلا "للم ارژق فحمداً ول 06 |] بتاکم )+ ۳
اكَخوا تناسلُوا قإ: مِن ثلاشِ: صَدقةٍ جارته لو عم الکفات- والعفات وارژف سر ci وه ۳
الم یوم القيامة ولا تکونوا يُنتقغ يو. أو ولد صالج تدعو لة." ١ مُبغضيهم الما ailcual an lolly نی
كرهبائئة التصارىة هنگامی که انسانبمبر. عمل او فطع خداوندا! به محمد و ل ري عليه فى الدنيا والأخرة ۰
a درا - كثرت مال و فرزند براق مشرق
ازدواج كنيد و فرزقد بیاورید؛ زیرا عر OS روزى كفاف و عفاف عطا كن و 5 at 9
Sill el STS 7 7 وزد و وبال در ذنيا و آخرت
6 من در روز قيامت به كثرت شما بااقزرية صالحن كه برت لودعا كيد. به دشمتان آنها مال و فرزتد م
2 امتها افتخار مى: عطا قرما.
4 #9 دیگر ار میکنم و cal SS laa (الکافی, ج3, ص362
eS سس یحور ss NE
صفحه 6:
۴ نقش شرایط زمانی و مکانی در فرزند آوری6
اسلام تأکید دارد که فرزندآوری باید با شرایط زمانی و
مکانی همخوانی داشته باشد. این امر در روایات
مختلف و با استناد به نیازهای جامعه بیان شده است.
امام صادق (ع) :
"من خاف أن لا يَقدِرَ أن يُعيلَ عِيالاً فَلَيسَ له أن
(هركس بترسد كه توانايى تأمين زندكى خانواده را
نداشته باشد, نباید ازدواج کند.)
(وسائل الشيعة, ج20, ص42)
*تشخیص ولی فقیه در سیاستهای جمعیتی
در شرایطی که افزایش یا کاهش جمعیت ممکن است
صفحه 7:
۵. جمعبندی و پیام نهایی
اسلام بهطور کلی زادآوری را امری
مثبت و مورد تشویق میداند, اما اين
امر وابسته به تربیت صحیح فرزندان و
شرایط اجتماعی است.
دلبستگی مفرط به اموال و فرزندان
نباید باعث غفلت از خداوند شود. >
soba كلى, نگاه جامع اسلام به
ژادآوری مبثنی بر تقواء.غدالت. اجتماغی
. 411 2< منانه است.
ابعاد دینی جوانی جمعیت
میال د صالحی
@msalehi.ir
@sahmejavan
.۱جایگاه جمعیت در اسالم
اسالم بهعنوان دینی ج امع و کام ل ،هم واره اهمیت وی ژهای ب رای
فرزندآوری قائل بوده است.
فرزندآوری نهتنها یک عمل طبیعی و زیس تی ،بلک ه وظیفهای دی نی
است که تأثیرات عمیقی بر جامعه اسالمی دارد.
تربیت فرزندان صالح بهعنوان سرمایهای معنوی و اجتم اعی ،یکی
از اهداف اصلی آموزههای دینی است.
این دیدگاه در آیات ق رآن و روای ات معص ومین (ع) بهوض وح دی ده
میشود.
ام ا این تش ویق ب ه فرزن دآوری و زادآوری بیقیدوش رط نیس ت؛
اسالم به مقتضیات زمان و مکان نیز توجه دارد و در ش رایط خ اص
.۲آیات قرآن در مورد جمعیت و فرزندآوری
•
فرزندان بهعنوان زینت دنیا و وسیله آزمایش:
"اْلماُل َواْلَبُنوَن ِزيَنُة اْلَح ياِة الُّدْنيا َواْلباِقياُت الّصاِلحاُت َخ ْيٌر ِع ْنَد َر ِّبَك َثوابًا َوَخ ْيٌر َأَمًال"
(مال و پسران زینت زندگی دنیا هستند؛ اما نیکیهای ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگ ارت به تر و
از نظر امید نیز بهتر است).
سوره کهف ،آیه 46
"َواْعَلُموا َأَّنما َأْمواُلُكْم َوَأْوالُدُكْم ِفْتَنٌة َوَأَّن الَّلَه ِع ْنَدُه َأْج ٌر َعِظيٌم "
(بدانید که اموال و فرزندان شما وسیله آزمایش هستند و خدا نزد او پاداشی بزرگ است).
88
%
سوره انفال ،آیه 28
• هشدار نسبت به دلبستگی به مال و فرزندان:
"اْعَلُموا َأَّنَما اْلَحَياُة الُّدْنَيا َلِعٌب َوَلْهٌو َوِزيَنٌة َوَتَفاُخ ٌر َبْيَنُكْم َوَتَكاُثٌر ِفي اَأْلْمَواِل َواَأْلْواَل ِد"...
(بدانید که زندگی دنیا در حقیقت ب ازی ،س رگرمی ،آرایش ،فخرفروش ی و فزونج ویی در ام وال و
فرزندان است).
سوره حدید ،آیه 20
َأ
َأ
َأ
"َفال ُتْعِج ْبَك ْمواُلُهْم َوال ْوالُدُهْم ِإَّنما ُيري ُد الَّل ُه ِلُيَع ِّذَبُهْم ِبه ا ِفي اْلَح ياِة ال ُّدْنيا َوَتْز َه َق ْنُفُس ُهْم َوُهْم
.۳روایات مرتبط با جمعیت و فرزندآوری
تشویق به فرزندآوری برای مؤمنان
پیامبر اکرم (ص):
ُأ
"َتناَكُح وا َتناسُلوا َفِإِّني ب اهي ِبُكُم
اُألَمَم َي وَم الِقيام ِة َوال َتكون وا
َكرهباِنَّيِة الَّنصارى"
ازدواج کنید و فرزند بیاورید؛ زی را
من در روز قیامت به کثرت ش ما
بر دیگر امته ا افتخ ار میکنم و
فرزند صالح بهعنوان صدقه جاریه
دعای پیامبر برای فرزندآوری وقناعت
"إذا ماَت اِإلنساُن اْنَقَطَع َعَمُلُه إاّل
ْل
ِمن ثالٍث َ :ص َدقٍة جاِرَي ٍة ،أو ِع ٍم
ُينَتَفُع ِبِه ،أو َوَلٍد صاِلٍح َيدعو َلُه".
"الّلُهَّم ارُز ق ُمحم دًا وآَل ُمحم ٍد
الَكفاَف والعفاَف وارُز ق ُمبغِضيهم
الماَل والولَد".
هنگامی که انسان بمیرد ،عمل او قطع
خداون دا! ب ه محم د و آل محم د
میش ود مگ ر در س ه چ یز :ص دقه
جاریه ،علمی که از آن بهرهمند ش وند،
یا فرزند صالحی که برای او دعا کند.
(صحیح مسلم ،حدیث 1631
روزی کفاف و عف اف عطا کن و
ب ه دش منان آنه ا م ال و فرزن د
عطا فرما.
فرزندان کفار بهعنوان وسیله وزر و وبال
پیامبر اکرم (ص) :
"کثرُة الماِل والولِد ِللُمشِرِک ِوزٌر
علیِه فی الدنیا واآلخرِة".
کثرت مال و فرزند برای مش رک
وزر و وب ال در دنی ا و آخ رت
است.
(الکافی ،ج ،3ص362
.۴نقش شرایط زمانی و مکانی در فرزندآوری
اسالم تأکید دارد که فرزندآوری باید با شرایط زمانی و
مک انی همخ وانی داش ته باش د .این ام ر در روای ات
مختلف و با استناد به نیازهای جامعه بیان شده است.
امام صادق (ع) :
"َمن خ اَف أن ال َيق ِدَر أن ُيعيَل ِع ياًال َفَليَس ل ه أن
َيَتَز َّوَج ".
(هرکس بترس د ک ه توان ایی ت أمین زن دگی خ انواده را
نداشته باشد ،نباید ازدواج کند).
(وسائل الشیعة ،ج ،20ص)42
*تشخیص ولی فقیه در سیاستهای جمعیتی
در شرایطی که افزایش یا کاهش جمعیت ممکن است
.۵جمعبندی و پیام نهایی
اس الم بهط ور کلی زادآوری را ام ری
مثبت و م ورد تش ویق میدان د ،ام ا این
امر وابسته به تربیت ص حیح فرزن دان و
شرایط اجتماعی است.
دلبستگی مفرط ب ه ام وال و فرزن دان
نباید باعث غفلت از خداوند شود.
بهط ور کلی ،نگ اه ج امع اس الم ب ه
زادآوری مبتنی بر تقوا ،عدالت اجتماعی
و مدیریت صحیح منابع است.