پاورپوینت
آموزشروانشناسی و روانپزشکیمهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغل

پاورپوینت راهکارهای مهم پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان وتکنیک های خلاقیت

توضیحات: پاورپوینت راهکارهای مهم پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان وتکنیک های خلاقیت نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات:73 سرفصل مطالب خلاقیت چیست؟ تفکر خلاق زمینه ساز بروز خلاقیت Creative thinking برخی ویژگی های افراد خلاق ویژگی های خلاقیت عناصر خلاقیت عوامل تشدیدکننده خلاقیت و نوآوری دلایل اهمیت خلاقیت؟؟؟ معما خلاقیت ، نوآوری ، کارآفرینی از خلاقیت تا کارآفرینی موانع خلاقیت کدامند ؟ موانع خلاقيت در محيط خانواده شيوه افزايش خلاقيت در کودکان سیستم آموزش و پرورش و موانع خلاقیت در سیستم قالبهای ذهنی بزرگترین مانع برخی تکنیک های خلاقیت پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت تکنیک طوفان فکری (brainstorming) تکنیک نقشه ذهنی تکنیک دلفی(delphi) تکنیک ایده کاتور(idiatoon) تکنیک ایفای نقش(role playing) تکنیک شش کلاه فکری(six thinking hats) تکنیک چرا؟(why?) تکنیک چه می شود اگر...؟(what if …?) تکنیک اسکمپر(SCAMPER) تکنیک وارونه سازی (problem reversal) و ... شیوه های افزایش خلاقیت براي ايجاد سؤالات تازه در ذهن کودکتان، او را راهنمايي کنيد . آموزش به کودک بايد طوري باشد که او را به طرف پرسشهاي تازه هدايت کند . حس کنجکاوي در کودکان را پرورش دهيد . براي اين امر، هيچ چيز مثل پاسخهاي صحيح و مناسب به پرسشهاي او موثر نيست . والدين و مربيان ، نه تنها بايد درباره امور مربوط به کودک ، بلکه درباره امور خانه و مدرسه نيز از او نظر خواهي کنند و عقايد او را مانند عقايد بزرگسالان در حضور خود ، به بحث و گفتگو بگذارند. به عقايد جديد و تازه کودکتان احترام بگذاريد. از مراقبتها و دخالتهاي بيش از حد در زندگي کودکان اجتناب کنيد . از کودکان بخواهيد که اشياء و امور نيمه تمام را تکميل کنند ؛ اجازه دهيد اشيا را از نزديک لمس کنند. علاوه بر مشاهده اشيا لازم است کودک آنها را لمس نمايد ، زيرا مشاهده شيء به تنهاي کنجکاوي کودک را ارضا نمي کند با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
راهکارهای مهم پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان وتکنیک های خلاقیت نسخه قابل ويرايش تعداد صفحات: ۷۳

صفحه 2:

صفحه 3:
Creative thinking ‏برخی ویژکی های افراد خلاق‎ دلایل اهمیت خلاقیت؟11 معما خلاقیت»نوآوری» کار آفرینی از خلاقیت تا کار آفرینی موانع خلاقیت کدامند ؟ ‎oly‏ خلاقیت در محیط خانواده ایش - خلاقیت در کو دکان پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت

صفحه 4:
تازكى + ارزش 5 1

صفحه 5:
به آموزش بدبين نيستم | برهر جه همى لزرى مى دان كه همان ارزى زین روی دل عاشق از عرش کزون باشد ‎Liga‏

صفحه 6:
کم رنگ ترین جوهرها بهتر از قوي ترین حافظه هاست (ضرب المثل جيني)

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
۲ وسخراکم ماافي السموات و ما في الارض خمیعا من" (Wei ease) خداوند بر پدید» های طیعی آئچنان نبریبی بخشید که انسان می تولند با قدرت تسلط و حاکمیتی که دارد دج أن تصرف نموده و هرگونه دگرگونی و ساند گی د رآن بوجود آورد.

صفحه 10:
«جایی که دوراندیشی نیست موجبات نابودی مردمان فراهم است» حضرت سلیمان نبی

صفحه 11:
رسول خدا (ص)

صفحه 12:

صفحه 13:
‎asd (AYA) mig’‏ ر( فرآیندی د(نست که شامل عساسیت نسبت به مسائلء. كمبودها تنکناها و تاهماهنکی ها می شود. عساسیتی که به دنبال تشنیمی مشکل یا مشکلات بوبود می آید. ‎

صفحه 14:

صفحه 15:
خلق ایده های جدید و با ارزش ميل به دانستن دست دادن به آينده خارج شدن از قالبهاى ذهنى و كشف چیزهای جدید و معنی‌دار عمیق تر نگاه کردن و خارج شدن از پشت درهای بسته دیدن چیزی که وجود ندارد وصل کردن دوشاخه به پریز خورشید

صفحه 16:
در دایره المعارف علوم اجتماعی چنین تعر یف شده است : "تو آنایی هستی بخشیدن به بدیده های جدبد"

صفحه 17:
۱-جذب اطلاعات «-الهام. ۵-عرفه سین عا- يالايش

صفحه 18:
گفتنبی است اگر فرد از تجارب خود استفاده کند و محیما مناسبی هم داشته باشد. با افزایش سن خلاق تر می شود در غیر اینصو رت از خلاقیت وی کاسته می شود. بسیار دیده شده که افراد با تعصیلات عغیر ‎«py‏ ‏خلاقیت هایی از خود بروز داده اند که در افراد با تحصیلات بالا مشاهده نشده است.

صفحه 19:
نفکر حلای زمینه ساز بروز حلافیت Creative thinking ‏اندیشیدن آکاهانه‎ ‏به حملات و مشاهدات‎ برای پدیده ها جامه می دوزد جامه آنها را می درد. کار فرد کا رآفرین "تخریب خلاق" است. ژورف شومپیتر

صفحه 20:
آزد و بازی‌های دوره کودکی است. به عفیده او سرچشمه زیر چگونگیتجارب دوران خردسالی در ظهور انديشدهلى تخیلی به نو فوق العاده مؤثر زر از طرفی تجارب خلا ۳ صت می‌دهد تا به رشد استعدادهای خود برای تفکره عمل و تبادل نظر پرداخته و بتوانیم به گسترش مهارت‌های جسمی و ذهنی خوده پرورش احساسات, حواس پنجگانه. کف ارزش‌ها و درک فرهنگ خود و دیگران بپردزيم."

صفحه 21:
" توجه دقیق به اطراف خود دارند " کنجکاو هستند و سوالات بیشتری مطرح می کنند " انعطاف پذیرند " تمایل به استقلال و ناهمنوایی دارند " همزمان برای یک مساله چندین راه حل دارند و

صفحه 22:
خالق نیست را هست م ی کند... خلاق هست را آشکار م ی کند...

صفحه 23:
خلاقیت » فرآیندی فکری و روانی است محصول خلاقیت می‌تواند به شكل يك اثرء يك ايده؛ یک راه‌حل؛ یک شیء و با هر چیز دیگر ظهور کند محصول خلاقیت پدیده‌ای نو و جدید است محصول خلاقیت اثری است که علاوه بر تازگی دارای ارزش نیز باشد خلاقیت یک توانایی عمومی است و در همه افراد کم و بیش وجود دارد خلاقیت قابل پرورش است و با محیط اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم دارد.

صفحه 24:

صفحه 25:
" حس درونی تفکر. انسان را قادر می‌سازد شرایطی را که وجود خارجی ندارند. در درون ذهن شبیه‌سازی نماید و به وی این امکان را می‌دهد تا در امکانات یکسان با سایرین برای حود فرصتهای بهتری بیافربند. در واقع امور خلاقیت شاید بیشتر اکتسابی باشد تا فطری و می‌توان با آموزشهلیی لین توانایی را در خود افزلیش داد. مجموعه عواملی که باعث تشدید و ترغیب فرد به نوآوری می‌گردند .

صفحه 26:
دلایل اهمیت خلاقیت؟؟؟ > ar 8

صفحه 27:
I ANG ۲ دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچکدام پنجره ندارند. درهایشان که بسته باشد درون اتافها کاملا تاریک است. در یک انای سه چراغ برق به توانهای ۰۱۰۰ ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مثل هم وجود دارد. ما نميدانيم کدام کلید کدام چراغ را روشن می کند شما معلوم كنيد كه هر كليد مربوط به کدام چراغ است. برای اینکار و در شروع. شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید. شما میتوانید هر چند مرتبه که بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید. اما شما تنها هستید و نمی توانید از کسی کمک بگیرید وهیچگونه وسیله ای هم خواه برقی خواه غیر برقی بهمراه ندارید و مهمتر از همه اینکه شما حق ندارید بیش از یکبار وارد اتاق چراغها شوید و وقتیکه وارد شدید وبیرون آمدید. دیگر نمیتوانید مجددا وارد آن اتاق بشوید. حال بفرمایید که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟

صفحه 28:
رو ان لا

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:
0 فرآيند ذهنى براى رسيدن به يك ايده جديد [ تواورى تبديل ايده نو به عمل (محصول يا خدمت قابل ارائه) ۱ كارآئرينى فرآيند خلق ارزش از طريق بسيج منابع و يذيرش مخاطره براى ارائه محصول يا خدمت به بازار

صفحه 32:
خلاقيت کا رآفرینی 1 توليد ايده نوآورى و جديد 3 تبديل أيده به اجرای طرح ‏ طرح قابل ۳ کسب و کار

صفحه 33:
3

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
موانع خلاقيت در محيط خانواده ‎.١‏ تأكيد بيش ازحد والدين كودك ©. ايجاد ميان كودكان ‏©. تأكيد افراطي بر كودك ‏©. قرار دادن خشك و دست و با كير در منزل ‏9 والدين با مفهوم واقعي خلاقيت ‏3 از رفتارهاي کودك 7 ” كودك ‏©. عدم شناسايي علائق دروني كودك 5 6 درمعیط منزل 4 ‎do‏ بزركسال به كودك

صفحه 37:
شیوه افزايش خلاقیت در کودکان " براي 3 در ذهن کودکتان» او را راهنمايي کنید . آموزش به کودک باید طوري باشد که او را به طرف پرسشهاي تازه هدایت کند . . در کودکان را پرورش دهید . براي اين امر» هیچ چیز مثل پاسخهاي صحيح و مناسب به يرسشهاي او موثر نيست . " والدین و مربیان » نه تنها باید درباره امور مربوط به کودک ‏ بلكه درباره امور خانه و مدرسه نیز از او نظر خواهي کنند و در حضور خود ‏ به بحث و گفتگو بگذارند. 7" به عقاید جدید و تازه کودکتان بگذارید. * از از حد در زندگي کودکان اجتناب کنید . " از کودکان بخواهید که 7 اجازه دهید اشیا را از نزدیک لمس کنند. علاوه بر مشاهده اشیا لازم است کودک آنها را لمس نماید » زیرا مشاهده شيء به تنهاي کنجكاوي کودک را ارضا نمي کند

صفحه 38:
شیوه افزايش خلاقیت در کودکان * در مورد كاربردهاي مختلف یک وسیله خاص از کودکان سوال کنید . * كودك را هميشه از يك مسير خاص به خائه نبريد . زماني كه با ار ببرون مي رويد » هنكام بركشتن به خانه به او توضيح دهيد که مي خواهید از یک راه جديد به خانه برويد . او از اين طريق در مي يابد براي رسيدن به يك هدف راه هاي مختلفي وجود دارد. ۴ از مکان هاي جدید دیدن کنید . 5 ۱ هاي سفید بچسبانید . حدود یک متر از اتاق کودکتان را از سطح زمين به طرف بالا به طور سراسري و افقي کاغذ سفید بچسبانید و به او بگویید هر طور که دوست دارد روي آنها نقاشي و طراحي کند .

صفحه 39:
موانع خلاقیت در : "" اهداف آموزشی تعریف شده و بسته های آماده " سرفصل هاي انتخابي هر دوره» *” گروه دوستان * بي حوصلگي معمان » " شرایط نامساعد فضاهاي آموزشي و خانه ها » محتویات کتاب هاي درسي " نظام آموزشی امتحان گراء نمره گراء کنکور گرا و... مشاهده می شود,

صفحه 40:
فيل بانان تنها با درگ يك نکته و به شیو ه اي بسیار ساده؛ فيل هاي عظيم الجثه را كنترل مي كنند. وقتي فيل هنوز بجه فيل استء يك بايش را با طناب محكمي به تنة درختي مي بندند. بچه فیل» هرچه تقلا مي کند» نمي تواند خودش را آزادکند. اندك اندك بجه فيل با اين تصور عادت مي كند که تنة درخت از او نیرومند تر است. هنگامي که بزرگ مي شود و قدرت شگرفتي مي یابد» تنها كافي است ريسماني نازك به دور پاي فیل گره زده شود و به يك نهال کوچك بس ته شود. جالب اينكه فيل هيج تلاشي براي آزاد کردن خودش نمي کند. سسجون فيل ها. ياهاى ها اها از آنجا كه در كذشته به قدرت تنة درخت عادت کرد هایم. شهامت مبارزه را نداریم. بی آن که بدانیم که تنها یک عمل افتن ها به موفقيت کافی است . . متهورانه ساده برای 2

صفحه 41:
قالبهای ذهنی بزرگترین مانج 5 عادات » پیش فرضها » تعصبات eo ۳۲ ‏وی‎ 6 a...

صفحه 42:
مهم ترین مانع خلاقبت تکیه پیش از حد بر دانسته هاست» نه جیزهایی که نمی دانیم!

صفحه 43:

صفحه 44:
اکتشاف » جست و جوی چیزهای جدید نیست ؛ بلکه دیدن با جشم های جدید ola!

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
هر نظرم که بگذرد جلوه رویش از نظر بار دگر نکوترش بينم از آنجه ديده ام

صفحه 48:
تکنیک های خلاقیت : تکنیک های خلاقیت فردی تکنیک های خلاقیت گروهی تکنیک های خلاقیت فردی گروهی

صفحه 49:
تکنیک طرفان فکری (+سه) تکنیک نقشه ذهنی تکنیک دلفی(ماباس) تکنیک ایده کاتور(ممق)) (rote playa) ‏تکنیک ایفای‎ تکنیک شش کلاه فکر ی( :1 ‎(ote‏ ‎(Rudy) op St‏ تكنيك جه مى شود اكر...؟(2 ‎adv‏ ...7) تكنيك اسكمبر (+60090000050) (problew revered) 5 jhe Aly shy 58S

صفحه 50:

صفحه 51:
این تکنیک که در سال ۱۹۶۴ توسط دالکی و هلمر (6/۳۱6۱۲۳6۵۲ 231۴ )معرفی شد بسیار شبیه تکنیک یورش فکری ‎ob al aS coglas Gol b cosl( Brainstorming)‏ +یو اه به صورت کروه در بک ‎a ee‏ مستقیم رخ نمی دهد.نام این رئش از معبد معروف "دلفی " در یونان گرفته شده است که در آنجا خدایان گردهم می آمدند تا درمورد سئوالات انسانها درباره ی آینده همفکری کنند. اساس و فلسفه ایجاد این تکنیک این بوده است که افراد در تکنیک یورش فکری به علت شرم و خجالت نمی توانستند بعضى از ايده هايشان را مطرح نمایند لذا در این روش افراد به صورت کلامی و رو در رو درگیر بحث نمی شوند.بلکه ابتدا رئیس گروه موضوع را به همه اعلام می کند.سپس هر یک از افراد بطور جداگانه ایده هایشان را کتبا (می تواند بدون ذکر نام باشد) برای رئیس گروه تمام ایده های پیشنهادی را برای تک تک اعضا ارسال می کند و از آنها می خواهد که نسبت به ایده های پیشنهادی دیگران فکر کنند و اگر ايده ى جديدى به نظرشان می رسد به آنها اضافه کنند.این عمل چندین بار تکرار می شود تا نهایتا اتفاق آرا بدست آید.

صفحه 52:
«تکنیک چرا» به‌طور دقیق مانند چراهای مکرر دوران کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از دنیای اطراف‌شان از پدر و مادر و اطرافیان می‌پرسند با این تفاوت که در بزرگ‌سالی, باید یادگرفته‌های‌مان را زیر سوّال ببریم. اغلب. سادگی این تکنیک باعث شده بسیاری از مردم. متوجه اهمیت و نقش آن نشوند.

صفحه 53:
به طور کلی برای خلاقیت باید فكرء از قالب های ذهنی. شرایط موجود. پیش فرض هاء عادات و استانداردها آزاد شود تا بتواند موضوع را از زوایای مختلف رویت و ایده های جدیدی را تداعی کند. بر همین اساس این تکنیک کمک به آزاد سازی فکر برای جمع آوری ایده های جدید می کند. در این ل ا ل ت "جه مى شود ‎sl‏ ..؟" استفاده كنيد و آن را به قدرى تكرار و تمرين كنيد كه برایتان یک ‎Sole‏ شود. از این تکنیک می توان برای یافتن افزایش قدرت خلاقیت بدون داشتن موضوع به خصوصی استفاده کردهضمن اینکه به عنوان یک تفریح یا شوخی و سرگرمی در همه ی اوقات قابل استفاده است.

صفحه 54:

صفحه 55:
يكى دیگرازشیوه های آشکارسازی خلاقیت وظاهرساختن توانایی آفرینندگی افراد, تکنیک ارتباط اجباری است که توسط چارلز- اس- وایتینگ ابداع شده است.

صفحه 56:
8 کلاه قرمز: 0 8 کلاه سیاه: كلاه سبز: « كلاه ابى:

صفحه 57:
تکنیک وارونه سازی

صفحه 58:
آقای علیرضا رضائی عارف موسس شرکت جوینده و یابنده از کارآفربنان برتر سال ۸۷ کشور است. وی در حوزه‌های مختلف» کارهای خلاقانه و کارآفرینانه‌ای را انجام داده و می‌دهد. از کارهای خلاقانه‌ی ایشان در گذشته راه‌هایی جدید برای فروش ماهی بود ایشان می‌دانست افراد دوست دارند ماهی تازه بخرند؛ به همین خاطر پشت ماشین نیسان خود را به صورت یک آکواريم با امکاناتی که اکسیژن لازم را به آنها می‌رساند درآورده بود و با این کار خود توانست فروش خود را چند برابر کند. کاری جالب و منحصر به فرد با وسایلی ساده!

صفحه 59:

صفحه 60:
عا ۱ شما با ايده هاى جديد ديكران جكونه برخورد مى كنيد ؟

صفحه 61:

صفحه 62:
ختممعموي = ۳ دفترجه یادداشت عم ‎ra 472‏ ۳ 4/6 0 ‎UP) callin‏ بى نظير به زهن شما خطور مى لتر ارْ ‎o>‏ ‎ie 4 1 ۳ A‏ لررن آنها اطمینان فاطر عاصل لنیر . هتلاميله اكلارتان رر جايى ثبت شونرء شما به راهتی می ‎w 0 a ww ns‏ << توانیر به آنها رسترسی پیرا لنیر و آنها رابه سرعت به ‎JY‏ بینریر .

صفحه 63:
% = ۵ 3 4 3 3

صفحه 64:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :

صفحه 65:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :

صفحه 66:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :

صفحه 67:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :

صفحه 68:

صفحه 69:
* رفتن به جاهایی که تابه حال فرفته ايد

صفحه 70:

صفحه 71:
"هزاران تفر برای باریدن باران دعا می‌کنند غافل از آنکه خداوند با کودکی است که چکمه‌هایش سوراخ است. "

صفحه 72:
NEVER SAY NEVER ۳ ‏ل‎ موقق و پیروز باشیا...

صفحه 73:
محمد فابق :1345- یادداشتهای طرح و غيره . معلمان - ايران - آثار و نوشته ها

پاورپوینت راهکارهای مهم پرورش خالقیت در کودکان و نوجوانان وتکنیک های خالقیت نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات73: سرفصل مطالب خالقیت چیست؟ تفکر خالق زمینه ساز بروز خالقیت ‏Creative thinking برخی ویژگی های افراد خالق ویژگی های خالقیت عناصر خالقیت عوامل تشدیدکننده خالقیت و نوآوری دالیل اهمیت خالقیت؟؟؟ معما ‏Aآوری ،کارآفرینی خالقیت ،نو از خالقیت تا کارآفرینی موانع خالقیت کدامند ؟ موانع خالقيت در محيط خانواده شيوه افزايش خالقيت در کودکان سیستم آموزش و پرورش و موانع خالقیت در سیستم قالبهای ذهنی بزرگترین مانع برخی تکنیک های خالقیت پیشنهاداتی برای پرورش خالقیت تازگی +ارزش = خالقیت ورق بزنید 1 به آموزش بدبین نیستم برهر چه همي لزري مي دان كه همان ارزي زين روي دل عاشق از عرش فزون باشد موالنا كم رنگ ترين جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست (ضرب المثل چيني) محمد فایق مجیدی انسان بالفطره خالق است چون در مقام خلیفة اللهی قرار دارد و خداوند دارای چنین قدرتی است ض َج ِميعا ً ِم ْنهُ” وس َّخ َر َل ُكم مَّا ِفي السَّموا ِ ت و ما ِفي االَرْ َ " َ (سوره جاثيه ،آيه )13 خداوند بر پدیده های طبیعی آنچنان نیرویی بخشید که انسان می تواند با قدرت تسلط و حاکمیتی که دارد در آ ن تص رف نموده و هرگون ه دگرگونی و سازندگی در آن بوجود آورد. «جايي که دورانديشي نيست موجبات نابودي مردمان فراهم است» حضرت سلیمان نبی یک ساعت تفکر برتر از 70سال عبادت است. رسول خدا (ص) خالقیت چیست؟ تورنس( )1979خالقی ت را فرآیندی دانست که شامل حس اسیت نس بت ب ه مس ائل ،کمبوده ا ،تنگناها و ناهماهنگی ها می شود .حساسیتی که به دنبال تشخیص مشکل یا مشکالت بوجود می آید . تازگی +ارزش = خالقیت ‏ خلق ایده های جدید و با ارزش ‏ میل به دانستن ‏ دست دادن به آینده ‏ خارج شدن از قالب‌هاي ذهني و كشف چيزهاي جديد و معني‌دار ‏ عمیق تر نگاه کردن و خارج شدن از پشت درهای بسته ‏ دیدن چیزی که وجود ندارد ‏ وصل کردن دوشاخه به پریز خورشید در دایره المعارف علوم اجتماعی چنین تعریف شده است : ”توانایی هستی بخشیدن به پدیده های جدید“ --3تعدیل ایده 3 رابطه سن و خالقیت گفتنی است اگر فرد از تجارب خود استفاده کند و محیط مناسبی هم داشته باشد ،با افزایش سن خالق تر می شود در غیر اینصورت از خالقیت وی کاسته می شود. رابطه تحصیالت وخالقیت بس یار دیده شده ک ه افراد ب ا تحص یالت غی ر رسمی، خالقی ت های ی از خود بروز داده ان د ک ه در افراد با تحصیالت باال مشاهده نشده است. اندیشیدن آگاهانه به جمالت و مشاهدات تفکر منطقی برای پدیده ها جامه می دوزد تفکر خالق جامه آنها را می درد. کار فرد کارآفرین ”تخریب خالق“ است. ‏Aومپیتر ژورف ش توجه دقیق به اطراف خود دارند کنجکاو هستند و سواالت بیشتری مطرح می کنند انعطاف پذیرند تمایل به استقالل و ناهمنوایی دارند همزمان برای یک مساله چندین راه حل دارند و... خالق نیست را هست می کند... خالق هست را آشکار می کند... خالقيت ،فرآيندي فكري و رواني است محصول خالقيت مي‌تواند به شكل يك اثر ،يك ايده ،يك راه‌حل ،يك شي‌ء و يا هر چيز ديگر ظهور كند محصول خالقيت پديده‌اي نو و جديد است محصول خالقيت اثري است كه عالوه بر تازگي داراي ارزش نيز باشد خالقيت يك توانايي عمومي است و در همه افراد كم‌و بيش وجود دارد خالقيت قابل پرورش است و با محيط اجتماعي و فرهنگي ارتباط مستقيم دارد. تفکر خالق خالقیت انگیزش تخصص میسازد شرایطی را که وجود حس درونی تفکر ،انسان را قادر ‌ خارجی ندارند‌،در درون ذهن شبیه‌سازی نماید و‌ به وی این میده د ت ا در امکانات یکس ان ب ا سایرین برای خود امکان را ‌ فرص تهای بهتری بیافریند .در واق ع امور خالقی ت شای د بیشتر میتوان با آموزشهایی این توانایی را در اکتسابی باشد تا فطری و ‌ خود افزایش داد .مجموعه عواملی که باعث تشدید و ترغیب فرد میگردند . به نوآوری ‌ دالیل اهمیت خالقیت؟؟؟ دو اتاق در مجاورت ه م قرار دارند .ه ر کدام ی ک در دارن د ول ی هیچکدام پنجره ندارند .درهایشان ک ه بس ته باش د درون اتاقه ا کامال تاری ک اس ت .در ی ک اتاق س ه چراغ برق به توانهای ۱۱۰ ،۱۰۰و ۱۲۰وات و در اتاق دیگر س ه کلید برق مثل هم وجود دارد .ما نمیدانیم کدام کلید کدام چراغ را روشن می کند شما معلوم کنید که هر کلید مربوط به کدام چراغ است .برای اینکار و در شروع ،شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید .شما میتوانید هر چند مرتبه که بخواهی د کلیده ا را روش ن و خاموش کنید .ام ا شم ا تنه ا هس تید و نم ی توانی د از کس ی کم ک بگیری د وهیچگون ه وس یله ای ه م خواه برق ی خواه غی ر برق ی بهمراه نداری د و مهمت ر از هم ه اینک ه شم ا ح ق نداری د بی ش از یکبار وارد اتاق چراغه ا شوی د و وقتیک ه وارد شدی د وبیرون آمدی د ،دیگ ر نمیتوانی د مجددا وارد آ ن اتاق بشوید .حال بفرمایی د که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟ این معما را بیل گیتس در سال 2002طراحی کرد تا از بین 100مهندس یکی را برای شرکتش انتخاب کند. خالقیت فرآیند ذهنی برای رسیدن به یک ایده جدید نوآوری تبدیل ایده نو به عمل (محصول یا خدمت قابل ارائه) کارآفرینی فرآیند خلق ارزش از طریق بسیج منابع و پذیرش مخاط@ره برای ارائه محصول یا خدمت به بازار عدم تمرکز ذهنی اشتباه کردن ممنوع تمایل به همرنگی و همگونی تنها یک پاسخ صحیح وجود دارد تالش بیش از حد برای منطقی بودن کلیشه ساختن ترس از احمق جلوه شدن منفی نگری به خود و جامعه و... .1 تأكيد بيش ازحد والدين برهوش و حافظه كودك .2 ايجاد رقابت ميان كودكان .3 تأكيد افراطي بر جنسيت كودك .4 قرار دادن قوانين خشك و دست و پا گير در منزل .5 عدم آشنايي والدين با مفهوم واقعي خالقيت .6 انتقاد مكرر از رفتارهاي كودك .7 بيهوده شمردن تخيالت كودك .8 عدم شناسايي عالئق دروني كودك .9 عدم وجود حس شوخ طبعي درمحيط منزل . 10 تحميل نقش بزرگسال به كودك  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ براي ايجاد سؤاالت تازه در ذهن کودکتان ،او را راهنمايي کنيد .آموزش به کودک بايد طوري باشد که او را به طرف پرسشهاي تازه هدايت کند . حس کنجکاوي در کودکان را پرورش دهيد .براي اين امر ،هيچ چيز مثل پاسخهاي صحيح و مناسب به پرسشهاي او موثر نيست . والدين و مربيان ،نه تنها بايد درباره امور مربوط به کودک ،بلکه درباره امور خانه و مدرسه نيز از او نظر خواهي کنند و عقايد او را مانند عقايد بزرگساالن در حضور خود ،به بحث و گفتگو بگذارند. به عقايد جديد و تازه کودکتان احترام بگذاريد. از مراقبتها و دخالتهاي بيش از حد در زندگي کودکان اجتناب کنيد . از کودکان بخواهيد که اشياء و امور نيمه تمام را تکميل کنند ؛ اجازه دهيد اشيا را از نزديک لمس کنند .عالوه بر مشاهده اشيا الزم است کودک آنها را لمس نمايد ،زيرا مشاهده شيء به تنهاي کنجکاوي کودک را ارضا نمي کند  ‏ ‏ ‏ ‏ براي کودکان هميشه يک مارک خاص آدامس ،بستني يا چيزهاي مورد عالقه را نخريد . در مورد کاربردهاي مختلف يک وسيله خاص از کودکان سؤال کنيد . کودک را هميشه از يک مسير خاص به خانه نبريد .زماني که با او بيرون مي رويد ،هنگام برگشتن به خانه به او توضيح دهيد که مي خواهيد از يک راه جديد به خانه برويد .او از اين طريق در مي يابد براي رسيدن به يک هدف راه هاي مختلفي وجود دارد. از مکان هاي جديد ديدن کنيد . به اتاق او کاغذ هاي سفيد بچسبانيد .حدود يک متر از اتاق کودکتان را از سطح زمين به طرف باال به طور سراسري و افقي کاغذ سفيد بچسبانيد و به او بگوييد هر طور که دوست دارد روي آنها نقاشي و طراحي کند . موانع خالقیت در : اهداف آموزشی تعریف شده و بسته های آماده سرفصل هاي انتخابي هر دوره، گروه دوستان، بي حوصلگي معلمان ، شرايط نامساعد فضاهاي آموزشي و خانه ها ، محتويات کتاب هاي درسي نظام آموزشی امتحان گرا ،نمره گرا ،کنکور گرا و... مشاهده می شود. فيل بانان تنه@ا با درك يك نكت@ه و ب@ه شيو ه اي بس@يار س@اده ،فيل هاي عظيم الجثه را كنترل م@ي كنند .وقت@ي فيل هنوز بچ@ه فيل اس@ت ،يك پايش را ب@ا طناب محكمي ب@ه تن@ة درخت@ي م@ي بندند .بچ@ه فيل ،هرچ@ه تقال م@ي كن@د ،نم@ي تواند خودش را آزادكند .اندك اندك بچ@ه فيل ب@ا اين تص@ور عادت م@ي كن@د ك@ه تن@ة درخت از او نيرومن@د ت@ر اس@ت .هنگام@ي ك@ه بزرگ م@ي شود و قدرت شگرفت@ي م@ي ياب@د ،تنها كاف@ي اس@ت ريس@ماني نازك ب@ه دور پاي فيل گره زده شود و ب@ه يك نهال كوچك بس ته شود .جالب اينكه فيل هيچ تالشي براي آزاد كردن خودش نمي كند. همچون فيل ها ،پاهاي ما نيز اغلب اسير باورهاي شكننده اند، اما از آنجا كه در گذشته به قدرت تنة درخت عادت كرد هايم، شهامت مبارزه را نداريم .بي آن كه بدانيم كه تنها يك عمل متهورانه ساده براي دست يافتن ما به موفقيت كافي است . . . عادات ،پیش فرضها ،تعصبات مهم ترین مانع خالقیت تکیه بیش از حد بر دانسته هاست، ‏Aم! نه چیزهایی که نمی دانی هر نظرم که بگذرد جلوه رویش از نظر بار دگر نکوترش بینم از آنچه دیده ام تکنیک های خالقیت فردی تکنیک های خالقیت گروهی تکنیک های خالقیت فردی گروهی  تکنیک طوفان فکری@ ()brainstorming ‏ تکنیک نقشه ذهنی ‏ تکنیک دلفی()delphi ‏ تکنیک ایده کاتور()idiatoon ‏ تکنیک ایفای نقش()role playing ‏ تکنیک شش کاله فکری()six thinking hats ‏ تکنیک چرا؟()?why ‏ تکنیک چه می شود اگر...؟()?… what if ‏ تکنیک اسکمپر()SCAMPER ‏ تکنیک وارونه سازی ()problem reversal و ... تکنیک طوفان فکری ()brainstorming  ‏ این تکنیک که در سال 1964توسط دالکی و هلمر () Dalky &Helmerمعرفی شد بسیار شبیه تکنیک یورش فکری () Brainstormingاست با این تفاوت که افراد هیچگاه به صورت گروه در یک جلسه و دور یک میز ،جمع نمی شوند و در واقع رویارویی مستقیم رخ نمی دهد.نام این رئش از معبد معروف "دلفی " در یونان گرفته شده است که در آنجا خدایان گردهم می آمدند تا درمورد سئواالت انسانها درباره ی آینده همفکری کنند. اساس و فلسفه ایجاد این تکنیک این بوده است که افراد در تکنیک یورش فکری ،به علت شرم و خجالت نمی توانستند بعضی از ایده هایشان را مطرح نمایند لذا در این روش افراد به صورت کالمی و رو در رو درگیر بحث نمی شوند،بلکه ابتدا رئیس گروه موضوع را به همه اعالم می کند.سپس هر یک از افراد بطور جداگانه ایده هایشان را کتبا (می تواند بدون ذکر نام باشد) برای رئیس گروه تمام ایده های پیشنهادی را برای تک تک اعضا ارسال می کند و از آنها می خواهد که نسبت به ایده های پیشنهادی دیگران فکر کنند و اگر ایده ی جدیدی به نظرشان می رسد به آنها اضافه کنند.این عمل چندین بار تکرار می شود تا نهایتا اتفاق آرا بدست آید. «تکنیک چرا» به‌طور دقیق مانند چراهای مکرر دوران کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از دنیای اطراف‌شان از پدر و مادر و اطرافیان می‌پرسند‌با هایمان را این تفاوت که در بزرگ‌سالی ،باید یاد‌گرفته‌ ‌ زیر سؤال ببریم .اغلب ،سادگی این تکنیک باعث شده بسیاری از مردم ،متوجه اهمیت و نقش آن نشوند. مثال :فرض کنید فردی دارای اعتمادبه‌نفس پایینی است: به طور کلی برای خالقیت باید فکر ،از قالب های ذهنی ،شرایط موجود ،پیش فرض ها ،عادات و استانداردها آزاد شود تا بتواند موضوع را از زوایای مختلف رویت و ایده های جدیدی را تداعی کند .بر همین اساس این تکنیک کمک شایانی به آزاد سازی فکر برای جمع آوری ایده های جدید می کند .در این روش توصیه می شود برای یافتن ایده های جدید از سواالت "چه می شود اگر...؟" استفاده کنید و آن را به قدری تکرار و تمرین کنید که برایتان یک عادت شود .از این تکنیک می توان برای یافتن افزایش قدرت خالقیت بدون داشتن موضوع به خصوصی استفاده کرد،ضمن اینکه به عنوان یک تفریح یا شوخی و سرگرمی در همه ی اوقات قابل استفاده است. یکی دیگرازشیوه های آشکارسازی خالقیت وظاهرساختن توانایی آفرینندگی افراد ،تکنیک ارتباط اجباری است که توسط چارلز -اس- وایتینگ ابداع شده است. این روش مستلزم نگاه کردن به یک مساله از ۶دیدگاه متفاوت است .بله یعنی به جای نگاه مستقیم همیشگی و یکسان و یکنواخت به مساله آن را مثل یک توپ یا یک حجم ۶بعدی در دست بگیرید و هر بار از یک زاویه به آن بنگرید این کار موجب می شود به جای داشتن یک یا نهایتا دو دیدگاه درباره یک مساله، ایده های بیشتری به ذهنتان رسیده دوستتان برای یک انتخاب صحیح و راهکار مناسب بازتر باشد ،حال ببنید روش شش کاله چه می گوید: ▪ کاله قرمز :به وضعیت به طور احساسی بنگرید .احساستان به شما چه می گوید؟ ▪ کاله سفید :به وضعیت به طور عینی بنگرید .واقعیت ها چه هستند؟ ▪ کاله زرد :به وضعیت با دید مثبت بنگرید .کدام عناصر به عنوان راه حل عمل خواهند کرد؟ ▪ کاله سیاه :به وضعیت با دید منفی بنگرید .کدام عناصر به عنوان راه حل عمل نخواهند کرد؟ کاله سبز :خالقانه فکر کنید .ایده های دیگر چه هستند؟ ▪ کاله آبی :کلی و جامع فکر کنید .بهترین راه حل کلی چیست؟ چه کارکنیم بدترین شهروند تهرانی شویم ؟ آقای علیرضا رضائی عارف موسس شرکت جوینده و یابنده از کارآفرینان برتر سال 87کشور است .وی در حوزه‌های مختلف ،کارهای خالقانه و میدهد .از کارهای خالقانه‌ی ایشان در گذشته کارآفرینانهای را انجام داده و ‌ ‌ میدانست افراد دوست دارند راههایی جدید برای فروش ماهی بود ایشان ‌ ‌ ماهی تازه بخرند؛ به همین خاطر پشت ماشین نیسان خود را به صورت یک میرساند درآورده بود و با این آکواریم با امکاناتی که اکسیژن الزم را به آنها ‌ کار خود توانست فروش خود را چند برابر کند .کاری جالب و منحصر به فرد با وسایلی ساده! شما با ایده های جدید دیگران چگونه برخورد می کنید ؟ حل معما  دفترچه یادداشت هنگاميکه افکار بي نظير به ذهن شما خطور مي کنند از ذخيره کردن آنها اطمينان خاطر حاصل کنيد . هنگاميکه افکارتان در جايي ثبت شوند ،شما به راحتي مي توانيد به آنها دسترسي پيدا کنيد و آنها را به سرعت به کار ببنديد . بازی های فکری بازدید از مکان های رویایی مطالعه طبیعت گردی معاشرت با افراد خالق گوش دادن به موسیقی های الهام بخش رفتن به جاهایی که تابه حال نرفته اید انجام کارهای هنری "هزاران نفر برای باریدن باران دعا می‌کنند غافل از آنکه خداوند با کودکی است که چکمه‌هایش سوراخ است". NEVER SAY NEVER هرگز نگوئید هرگز موفق و پیروز باشید... به آموزش بدبین نیستم

39,500 تومان