پی‌دی‌اف
کودک و نوجوانرسانه و شبکه‌های اجتماعیعلوم انسانی و علوم اجتماعی

پی دی اف سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع رسانه و کودکان

📝 خلاصه سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ رسانه و کودکان 📅 ۲ شهریور ۹۴ 📍 تهران #رسانه #کودک #خانواده #تربیت #اهل‌بیت #شرطی‌سازی #خلاصه 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔 @Masaf_Nevis

محمدرضا ای

صفحه 1:
Uber .قرب بحث تریت. بدطور ويه برداخته و لبن يكى از مهمترين تكانى ست كه أن را از كتب دينى قبل لز خودش متفاوت كردد خدلى قرآن خودش تربيت را برعهده كرفته ونام خودش را رب مئكذارد تريت همة موجودات برعهدة و تحت ریت اوست. حضرت راهم با لينكه ولمم وخ له ات ما بارهم تحت تربيت است وبايد يش برود قوآن م فرميد +3 إف ملي نزام ول ما فاهئ فال ني الك اس إماما؛ (يه خاطر وريد هتكامى كه خداوتد ابراهيم رابا وسايل كواكونى آزمود ولو بدخونی از عهدة این مي ارد ‎aqua‏ معن فا لهو ميل مود را امد یک مق ای که حتى يار ‎ot DNL pill‏ هنو ب آن ترسيده بود. بعد از ماجراى سربريدن حضرت ‎shell‏ ‏آن سيد وآن هم مامت است. فرق امام ‎alg‏ در جيست؟ إينكه امير فق بای یک قوم ا لين مقام تريت نا ديك مقام امامت شدن بيش مىرود حضرت رسول هم در ثماز خودشان لبن عبارت فنا ‎alsa ca) lech bia‏ مد را ميف رمودند فيان هم دارد آن مير اير إل وامام. لس است. بای کل اسان‌هاست. می‌کنده نی این مسیر ها نداد ‎Lig aS op Me SBP Jag pa a Spal‏ ودشان میبرد. ‏ ‎lle 9‏ ليتجاست كه حضرت ابراهيم تع مىكوبد فال ون فزي ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من انيز مامتیقرا دید لين امامت در ذرية من قرار مىكيرد يا نهد؟ كه خداوتد اشاره مىكتد: قال لا ينال عدي الفالين» خداوند فرمود: «ييمان من به ستمكاران نمةرسد (و تنه أن دسته لز فان و که پاک و معصوم باشند. شايستة اين مقامند)» #رنبد»:0 يعنى لين امامته عهد من اسه

صفحه 2:
بلأحداثة برو روى توجوان ها كار كن لض هر ‎LB ode lle BS ore testicals a‏ مهدکیدهاذست گذافه یت ین شبکه‌هایماهاای که زه شد ينها حتى كودكان ما را هم رها گردن و بای ابنها هم شيكة 'برشينتو' زدد. س‌صات ایا + 2 قرذى مى خواست برلى انجام كار فرهتكى به بصره رود از امامصادی تن برسيد: «جدكار كنم؟؛ حضرت قرمودئد: « ليك PS a Bagg LOE pg ln yeh pn رود سر رسول گرامی ‎ear IS by ah BL‏ يشان طورى با لحتام بايجة موسمساله برخورد ‎gh ds ya SEB oS Sse‏ م ىكنند وقتى يامب ‎gn Sin‏ تعدادى از کودگان کشیک می‌دادند كه أقا رسول ‎all‏ کی برم‌گردند.وتی حضرت میرسیدند. بچه‌ه را وی دو می‌کذاشتند و دو دسته موى مباركشان را بعدست بجدها م دلاتد وبرائان صداى شتر درم أوردندو لين عبارت. عربى را مكفتند: «القفو القفو رسول الم بالاى منيريود دلشت خطيه مى خواك. مام حسين: ألقفوه در حالى كه شما براى بجذ خودتان هم جنين كارى نمىكنيد. در خی که ابید همین ماگ م آمد لاسشش به يابش ‎us pee‏ الیل سخنرقى را نمدكاره رها كدند. وفتند ين و يشان رايغل كردند حضرت فرمودند؛ ديه خدا تيهميدم از يلمهاى متبر جطوربابين ‎nacre hipaa‏ ترییت قبل لزبسته شدن تطفه شروع مىشود اينكه جه غذابى خوردءايد. مهم است. ما سه وع مال دارم؛ حلال و لیب و طاهر مال خلال لين امست كه از اه رم بدست ناد باشد.مال لیب آن است كه مثلاً کسی كه دارد كتدم در زمين مياشد. اكر اذان كفته باشتد و كندم را رها تكرده باشد. اين مال حالال لسست اما طيب نيستء مال طاهر يعنى ذات آن خوراکی طاه ات و هرت دارد. مثل غذابى كه براى حضرت مريم ام ىأمد و مئل سيبى كه آقا رسول لمي خورد و تطفداى شد و حضرت زهرا به ذنيا أمدنذ. ببنيد بين ساختارتريتى و أموزشى اسلام و أنجه كه لمرو نظام ترببتى سکول اد ب من و شما أموزش مي دهد جقدر تفاوت استه آموزش يجه با صداى قلب مادرش در رجم؛ شروع مىشود. جه جيزى داريم به خويد بچه‌هایمان می‌دهیم؟ اد می‌گبرد. روز غرب. هم هصورت خوسته و هم ب‌صورتناخاستهبهسمت حطه به فرزندان من و شما أمده است. بخش خواستهاش. صهیویسم جهانی اس و ناخواستهاش هم جون خداراكنار كذاشته ويه دنيا چسیده لذا آموزشهايش انحرافى است و اساسا فرهتگش مشکل داد. مروز یک جریان نحرافی در جهان اسلام دایم تحت عون داعش كه شما مىبينيد اين ملعونها تربيت بجدها را هدف كرفتهائد به بجذ وچک آموزش با و بسته كردن تقدك م دهتد! بج كوجك م ىكويد: «مى خواهم كلوى كافرها را يثرم1» كثيترين و بليدترين. ‎Sih oases‏ أمورش مى دهند. ‎oye ah ail‏ اينكه يدر. مادر. كارتون و تلويزيون جه مىكوبند. همه را ياد ‎ ‎Hae! ‎ ‎1 ‏د ‏د ‎

صفحه 3:
| موز هجمد رسای وجود درد بساری از نایک درد پخش میشود جر ينكهيجه رادجار لوغ زودرس. کند اور خشونتطلب باربيود. جيز ديكرى نداد خر دام بچذچهارال دیدن ابن كاتون ها خودكشى كرده الست! بند شوارش رادور كردن مربندد ويك ججهارايه كتارش مىكذارد روى أن مىايستد و أن را بند لباسشان. ‎atl aha ag ll saa a Jalan‏ يتن نعطت رايا ماين خقه مكلذ يجي بسا ری آن ره وبا نجش به ققسة سينة خواهر هشتسالداش كه كنار أبن خواب بوده ضريه ورد كرده ودنده شكسته ودر قلب فرو فته وبجه درم مره اس ‎Speedy a leg‏ يلم ماهار راكاد كرده OAR جیوه و خشونتطلب شده استد يدرو مادرها صبح ماهاه لوزيون را روشن م ىكتند و بجه ربلى أن م نشاتتد نا ‎hg gd Spe‏ را اتجام دهند. ابن ترييت نيست تربيت يعنى دائم بايد به يجه رسيدكى كنيد ميهوتزين كالاى توليدى روى كرة زمين» انسان استد بجه عين ‎he JS‏ رادار لا م كيرد جه جيزى دایم از خودمان يمجا مىكذاريم؟ كاغذ سفيدى است كه اكر رويش فحش بتوسيم. فحش مىخوانيم. اكر آي قرآن. بنؤيسيمء آية قرآن مى خوانيم. مىتوانيد لورابه مسجد يبريد تشويقش كتيد كه نماز خواندن وعبادت راياد بكيرد. بجدها مى فهمند لذ يدر و مادر باد فتارشان رادر مقابل بججه كنترل كتند. جه زماتى كه مرتضى باشلى كه جزء خواتددهاى معروف هم نبود. فوت كرد. شما ديديددريك مدرسه بجهها جمع شده بود و خيلى دفيق دشتد ترا مزمه یرد دریکمدرسه کی زآهنگ‌هایببیسی پخش می‌شود. که جاست قد آهنگ شرع میشود كل مدرسه به ها مووود جون هنك رامىشناسند بعد شروع م ىكنتد و ماب آهنگ ‎les Wek pay lg‏ مود اين وضع معدكودكهاست! بجه جيزى كد فر شو ديده رادار جرا مین مد همین راید یبرد دبستان و راهتملى و یساش اهم همين م شود و دردانشكاه هم نمئتوانيد جمعش كنيد هقی تأر م ىكذارد و كار را به جاهلى باريك مىكشائد. ما بدر دشمناتمان رادرأورددايم. جمهورى اسلامى تمام برنامدهاى اينها را عقب انداخته است. آمريكا كفت: دكار سورية. توهفتداى تمام استده ما كفتيم: «خيراء خرف كداهيك عملى شد؟ آمريكا كفت: «داعش بايد و خرلق رابه سه كشو تجزيه كد » ما كفتيم: «خيراه كل بنامدهاى لبنها را در دنا بدهم ريختدايم. ملت ما قبل از نقالاب نمازنمى خواناند؟ روزه نم ىكرفتند؟ حج نمىيفتند؟ قرأن نمى خواندند؟ ييشتر از لين سعودىها مىخواهيد نماز بخوانيد؟ مكه كه وسط إينهاسسته بيكار كه مىشوند يك حج مى روند: بس جرا با. انها كارى ندارئد؟ جون ايدثولوزى ايان خطرناك است لذا مىخواهند ابن ليدئولوزى را أ يجكى در نطف خف ه كتند

صفحه 4:
سسا ث نان جح 000 2 ی 100007[ ز[ 1 20111171 ‎seul Stas sas‏ شهوت انه سيبزمينى بورك خوب استه نه أدمى باشد كه از شدت شهوت ديكر جيزى نمی هم حالت وسعلش عفت اسسته اكر كم باشد. آدم بزدلى مى شود كه اكر توى سرش بزتند. جبزى نم ىكويد حالت زيادش هم أدمى مىشود كه غضيناك است وبه همه حمله ی‌کند. ین هم بداست, حات سقولش شجاعت استد 9 آدم بايد خيال راكار بكذارد اما بيش ازحد هم نبايديه آن ميدان بدخد. يجدها خیلی خال یدز سنشان ‎bail‏ ‎ID a ly naa oS‏ بيش بريد أدم اكز قة تخيل تلشته بلشد اختراعى نم تاقد يكت لين قوة تخيل بايد ورد عرصة كشف و اخترا كردن شود. ‎ ‎dase‏ كه در كذشته يودند بازىهاى بودند كه در أيتده مورد استفادة انسان قرا م ىكرقته لست ‎١‏ ميلى كه در زورخانه مزدند كر جذك يود ابن را يايد يلا موكرفت. كبادفاى كه موود کمن ‎1 ‏أ كشيدن يوذ ذر كه ذر ست موكرفتند سير جناك بود.يعنى در أيندهمورد استفادمشان قرارم كرفت أ ام حالاابجه رادر فضاى تخيلى بازى كامييوترى قرار مىدهند كه در خاش درد يك ول م‌کشد! ‏عادر مؤسسسان بازى و لتيميشن مى سازيم بايد كار كنم؛ بايد بسازيم. گرا بای و لتيميشن نسازيم بجدمان ‎teal gh See‏ ديكرى مى رود. شما ابه خدا يبيد همين سيرة اهيبت لل رادر برخورد با كودكان مكنوب كنيد كر يودجه دار بول بدهيد كه يك تويستدداى ينها رابنويسد وبرلى تعام مهدكودك ها بفرستيد يجدهاى كوجكء يركههاى سفيدى هستند كه دست من وشما أمانتد و خدا به داذمان برسد اكريد نوس فرصت عظيمى است كه مىتوانيم روى اين بجدها كار كنيم. خطر بيخ كوشمان استء اكر نسل از هست به دادمان بوسد اكر أ >) بدهيم همينها در برابر بدرانشان خواهند ايستادد مردى أمده بود يبش من و كربه م ىكرد. مىكقت: «دختر و ‎comes‏ يسرم را نمىتوانم در خانه يا هم تنها بكذارم.» جوان است. نوجوان است. نمی‌فهم. ان تصایری كه داد می‌بند محرک است. چا بوغ ویس شده است. ‎ ‎

صفحه 5:
بچه را ید وزش‌های هواری و دویدن خستهاش کرد. ید نری‌اش تخلیه شود بايد خلاقيت رابا دستهاء درک کند ما بچه که بوديم با ‎ge‏ فنگ درست می‌کريم و خودمان بیش از صدای لت موشک کرو سا درمىأورديم. اما الان آن ‎DE‏ أزكجا بيابد؟ يك تفنك دست يجه می‌دهند که همذ ان صداها را خودش درمیآود ار ان بچه منگولیسم هم باشد م تواتد ابن كار را انجام دهد. فقط كافى ست يك ذكمه را فشار بدهد بجه را رها كرددايم. اورا جلوى كامبيوتر كذاشتهليم ولو هم وارد فضابى م شود كه در آنجا خوب از روى جوى مربرد: يعنى ذهتش برش را میفهمد ما در وقیتنمی‌تواند ید چون لین آملاگی را درد چایکی و[ چالاکی, هماهنگی سیستم عصبی با عضلانیاست: نها بای هماهنگ شود. المروز دشمن دارد در يك فضاى تخيلى و انتزاعى. شهوت و غضب و توهم رأ به حداكثر م رسائد. شما فيلم ۳ سینماییای دیدید که این سه عتصر توهم و خشم و شهوت در آن نباشد؟ بعد مىكويند: «أمار قمدكشى و خف تكيرى درمملكت بالارفته استه ابن آمار جكونه بالا رفته است؟ به خاطر ديدن همينهاست. ينها قبل لز ايتكه جانوراتى مثل داعش رابه جان متطقه يندزئد. ‎gh‏ را ساختند و ذهنها را لماده كردند فيلمى. ميل" أ يشت سر ناخت لين فيل,هاست؟ كدام أذمى لزديدن اين صحتمها لذت مزيرد؟ الان حرق هى لزيك سرى. | يجدهاى كوجك می‌شنود كه اون نمی‌شود. بضاً دم متأهل هم لين حرفسها ‎Hb‏ ار که درآ اعضای آم را مىريدتد و دم را مي سوزاتدتد ذهنها را برلى اين كار ماده كرد. ججه كنسى. در ۲۴ ساعتى که در بان مىكذرة ‎lage ky Sel ۲۵۰۰‏ روی ابران داد پخش می‌شود. از ‎ ‎4 ‏نخبی! که گرنستی‎ ls if Ub eh as A nea op “Oey ‏مد سای دپ ید زد زا و که هه‎ | ‏آمریکی‌ها را ناه نیا شیم‌ایباشد که به قدسات اهل‌سنت تهین می‌کند. همهچیز ید به‌همبیزد. ‏جارهی ندرم جنک به ملع اصیل الامیمنرجع کي چون در تجا لهكار ‏هست, سرقصل دادهاست و مصداق وجوددر.ازآن مصداق یه اصل برسید از ‏آن اصل, مصداق‌های جدید درست کنید ما داشتیم که اهیبت تا ایستاد با ‏بچه‌ای صحیت کنن. هر بچهای را که می‌دیدند می‌تنستندو هم‌قدشان می‌شدند ‎

صفحه 6:
Be. ole 9 3 5 oer اك جبزى. در كنار جيزهابى كه دوست داريم تكرار شود زآن هم خوشمان ید چیه که چه دوست داد را كار جيزهالى بكذاريد كه مى خواهيد باى يجه خوشايند كنيد. طيق علم روانشناسى» يجه بازى و خوراكى را دوست دارد. عل ىالخصوص خوراكىهلى كه جذب قندشان در دهان الاتر استء جه تشويقشدن و ديددشدن رادوست دارد وقتى بجه را بتع صبح براى نعاز صبح بيدار مىكنيد. حالش از تماز بعهم م خورد. مشوقها بايد درست باشد بجه وقنى كتاب داستان مى خون يه تصاوبرش تكاه م ىكند و تخيلاتش را تدتتد هر أن تصاوبر اد ع ىكند: «ابن. آن كل استء لين همان زتبور ‎cal‏ غافل از اينكه بين همينها بيامهايشان را يتهان كردداتد در ‎(olflagsb elapLy) Subliminal Message gly gules‏ مىكويند؛ اينها در ذهن يجه مىتشيتد در ای ها مانتغا و9 شور که براى ‎ter ged cal‏ از روف برش اراد ین حرف رکه کار هم میچینم میشو: ‎a png Sei JOU TE str BAY‏ و متأسقانه يا خوشبختان ولق ذهن آدم إن را تتشخيص مى دهد از لينها فلو الست. يعضى از كارتونها خيلى مهو آلت جنسى رابه بجه نشان دادن. إن باعث مى شود ين بجه ب لوغ زودرس برسد و روى اواثربكذارد ee eran چیزهایی که بچه دوست دار را کار جيزهابى بكذاريد كه مى خواهيد براى ابجه خوشايند كنيد. 2-0285 خانزاده‌هایمذهبیای كه فدای با ریت اسلامی داد در چنین جامهای كين تنيع يمولف ديد؟ وقتى بچان را درس تربيت كنيد اكرأو را وسط فاضلاب هم بندازد. تميز يرون مىأيد شيعيانى كه در فرانسه هستند.لیزیونشان لیزیون جمهوری اسلامی است؟ آدم‌هایی که در خیابانمی‌بنند همه محجبهند؟ پس ‎Cate Male Sal te‏ مین اور رها م‌کيم تا جرخد و خودش تربيت شود مىكوبد! «دروغ بد ته اما جلوى يجد صبح نا شب دروغ م ىكويد برخورد غلط با حمسايه م ىكتد به يجه ‎Se‏ «توى ماشين أشغال تناز بينازيرون.» بدرسوختكى رادارديه بجه يد مى دهد تريت. علی است. ‎Bilal Sathya etre a‏ سجدداش را در تماز طولاتى مى كرد يعنى جد؟. ساده از كنار اين مسئله تكذريد. مامحسن قيته و امامحسين قي مىآمدتد سوار دوش مباركشان م شدند و .بياده نم شدند, إيشان سر از سجده برنمى داشتند.

صفحه 7:
*س‌سات بایان یز 5 بازى أن جيزى است كه بجه دوست دارد انجام يدهد تشکیل اند مييند. خالفبازى مىكند. إين همان است که درد ادايش را درم آورد: ما بچه كه يوديم در مسجد كيف مىكرديم. كرود سرود وتواشيح داشتيم ده فجر در مسجد جثن بود, مسجد جاى شادى بود. الان مسجد ختوآياد شده ست و فقط صداى كريه شتيده مىشود. أن هم نه عزلى اهلبيت فا كه شادىآور است. شما وقتى برلى اما وحسين 8ت كريه مىكنيد: بعد از نشاط داريد و م ختديد كربه براى لماوحسين 5 دل را شاد می‌کند اما در مساجد كري عزادارى اسمته. به طرف حس يدى دست مى دهد ت به حال به جند يجماى كدبه مسجد آمد هديه دليد؟ جه ميد دارد تكبير م كويد بلد نيست درست بكويد؟ دقع بعد يكويد: «بركالله. احسنت. آفرين عزيزم. ابن را اينطور يكو درستتر استده ‎ae‏ ‎nog‏ و لماوحسين 83 در يجكى وقنى مى خواهند وضوكرفتن رأبه يك ييرمرد ياد بدهن. م‌گوند: #خاک ب سوت | یم خرفت, حتوز وضو كرفتن را يلد نكرفتداى؟!» بلكه مكويند: «أفا بيخشيد من و برادرم مى خواهيم وضو بكيريم. شما ‎la SS a Sl‏ وضوم ىكيريم» وضو هم كه م ىكرفتد توضيع مى ذاند: «أب بايد جهار نكشت بالاتز يلد جون يامبر لبنطور فرموده ستده نام که شد پرمرد گفت: هر جفت شا درد درست وضو مىكيريد من غلط وضو 1 ر هیت لد زاك مان جری نیست حتی همین بای | سکولا رهم درست جرا نمیکيم که یک بچه ‎Ss al ano gil‏ دمن و زین تریتمیشود. ریت نم ‏ب میگیرم »متسه یرمد درس ‎lids tal‏ ‎ ‏مج عنم ‎aye‏ گر در دنه من کارا ار ساعت محدود روی وگ فجمنهيم:محط اوه چه کم ‎RAE a A By SUR NEE Ae‏ سيفن قد مد موجه م‌شودآن کسی رات یکی که ده حرفش عمل م‌کند. رش هیارا ‎hn‏ ‏ومهرباتی سته بهترین روش بای جذب. همین است. در رفتارانمنطق داشه بشید و پا محیت وا معذ صدر ‎ ‎ ‎= ‎ene ‎‘cal ‎ ‎۳ ‏باشيد. لبخند ازليتان نيقتدواين به جانتان بنشيند نه اينكه ادا دربياوريد نتيجه مىكيريد: نترسيد: خدا با ماسسته. ‎ ‏رب اصلى وست. «صتحم مومس باباصال! ین روگ کر مر رید وقتى كه بى تو مىكذرد روزكارها. + ده فیح ‎hema‏ ‎ ‎ ‎ ‎

1 اهمیت مقام امامت قرآن به بحث تربیت ،بهطور ویژه پرداخته و این یکی از مهمترین نکاتی است که آن را از کتب دینی قبل از خودش متفاوت کرده .خدای قرآن خودش تربیت را برعهده گرفته و نام خودش را رب میگذارد ،تربیت همۀ خدا خودش تربیت را برعهده گرفته و نام خودش را رب میگذارد. موجودات برعهدۀ او و تحت ربوبیت اوست .حضرت ابراهیم با اینکه اولوالعزم و خلیلالله است اما باز هم قال إِِِن ِ تحت تربیت است و باید پیش برود ،قرآن میفرماید :و إِ ِذ اب تَلي إِبراهيم ربُّهُ بِ َکلِ ٍ ک جاعلُ َ مات فَأَََتَُّه َّن َ ي َ ْ ْ ََ لِلن ِ َّاس إِماما؛ (به خاطر آورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و او بهخوبی از عهدۀ این آزمایشها برآمد .خداوند به او فرمود« :من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم(».بقره )124:یک مقام باالتری که حتی پیامبر اولوالعزم خلیلالله هم هنوز به آن نرسیده بود ،بعد از ماجرای سربریدن حضرت اسماعیل به آن رسید و آن هم امامت است. فرق امام با پیامبر در چیست؟ اینکه پیامبر فقط برای یک قوم است و امام ،لِلن ِ َّاس است ،برای کل انسانهاست. این مقام تربیت تا نزدیک مقام امامت شدن پیش میرود .حضرت رسول هم در نماز خودشان این عبارت ِ ِ ِ ط ال ُْم ْستَقيم؛ ما را به راه راست هدایت کن(.فاتحه )6:را میفرمودند .ایشان هم دارد آن مسیر را سیر الصرا َ ‏ا ْهد ََن ي میکند؛ یعنی این مسیر انتها ندارد .پیامبر گرامی اسالم و اهلبیت عالوه بر اینکه میروند ،با خودشان میبرند ال َوِم ْن ذُ يِريَِّت؛ ابراهیم عرض کرد« :از دودمان من (نیز و جالب اینجاست که حضرت ابراهیم میگوید:قَ َ ال ال ََل يَنَ ُ امامانی قرار بده)»(بقره )124:این امامت در ذریۀ من قرار میگیرد یا نه؟ که خداوند اشاره میکند :قَ َ َع ْه ِدي الظَّالِ ِمني؛ خداوند فرمود« :پیمان من به ستمکاران نمیرسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند ،شایستۀ این مقامند)»(بقره)124: یعنی این امامت ،عهد من است. پیامبر فقط برای یک قوم است و امام، برای کل انسانهاست. 2 ک فردی میخواست برای انجام کار فرهنگی به بصره برود ،از امامصادق پرسید« :چهکار کنم؟» حضرت فرمودندَ « :علَي َ ِِبألَحداث؛ برو روی نوجوانها کار کن(».کافی ،ج ،8ص )93معصوم فرمود« :ال ِْعل ِ ِ الصغَ ِر َکالنَّ ْق ِ ش فِی ا ْْلَ َجر؛ یادگیری در کودکی ْم فی ي ُ ً مثل کندهکاری روی سنگ است (».کنزالفوائد ،ج ،1ص )319دشمن ما این را فهمیده و واقعا روی مهدکودکها دست گذاشته است. بین شبکههای ماهوارهای که زده شد اینها حتی کودکان ما را هم رها نکردند و برای اینها هم شبکۀ "پرشینتون" زدند. سیرۀ اهلبیت در برخورد با کودکان بروید سیرۀ رسول گرامی اسالم را در برخورد با کودکان ببینید ،ایشان طوری با احترام با بچۀ دوسهساله برخورد میکردند که گویی دارند با یک پیرمرد نودساله برخورد میکنند .وقتی پیامبر به جنگی میرفتند ،تعدادی از بروید سیرۀ پیامبر را در برخورد با کودکان ببینید. کودکان کشیک میدادند که آقا رسولالله کی برمیگردند .وقتی حضرت میرسیدند ،بچهها را روی دوششان میگذاشتند و دو دسته موی مبارکشان را بهدست بچهها میدادند و برایشان صدای شتر درمیآوردند و این عبارت عربی را میگفتند« :اَل َْعفو اَل َْعفو اَل َْعفو» در حالی که شما برای بچۀ خودتان هم چنین کاری نمیکنید. رسولالله باالی منبر بود داشت خطبه میخواند ،امامحسین در حالی که دوسهساله بود ،همین طور که میآمد لباسش به پایش پیچید و زمین خورد .آقا رسولالله سخنرانی را نیمهکاره رها کردند ،رفتند پایین و ایشان را بغل کردند .حضرت فرمودند« :به خدا نفهمیدم از پلههای منبر چطور پایین آمدم(».بحاراالنوار ،ج ،43ص)295 تربیت ،قبل از بسته شدن نطفه شروع میشود .اینکه چه غذایی خوردهاید ،مهم است .ما سه نوع مال داریم؛ حالل و طیب و طاهر. ً مال حالل این است که از راه حرام بهدست نیامده باشد .مال طیب آن است که مثال کسی که دارد گندم در زمین میپاشد ،اگر اذان گفته باشند و گندم را رها نکرده باشد ،این مال حالل است اما طیب نیست .مال طاهر یعنی ذات آن خوراکی طاهر است و طهارت دارد ،مثل غذایی که برای حضرت مریم میآمد و مثل سیبی که آقا رسولالله خورد و نطفهای شد و حضرت زهرا به دنیا آمدند. ببینید بین ساختار تربیتی و آموزشی اسالم و آنچه که امروز نظام تربیتی سکوالر دارد به من و شما آموزش میدهد چقدر تفاوت است .آموزش بچه با صدای قلب مادرش در رحم ،شروع میشود .چه چیزی داریم به خورد ً بچههایمان میدهیم؟ او دقیقا دارد یاد میگیرد ،اینکه پدر ،مادر ،کارتون و تلویزیون چه میگویند ،همه را یاد میگیرد .امروز غرب ،هم بهصورت خواسته و هم بهصورت ناخواسته بهسمت حمله به فرزندان من و شما آمده است .بخش خواستهاش ،صهیونیسم جهانی است و ناخواستهاش هم چون خدا را کنار گذاشته و به دنیا چسبیده ً لذا آموزشهایش انحرافی است و اساسا فرهنگش مشکل دارد .امروز یک جریان انحرافی در جهان اسالم داریم تحت عنوان داعش که شما میبینید این ملعونها تربیت بچهها را هدف گرفتهاند .به بچۀ کوچک آموزش باز و بسته کردن تفنگ میدهند! بچۀ کوچک میگوید« :میخواهم گلوی کافرها را ب ُبرم!» کثیفترین و پلیدترین اندیشهها را دارند آموزش میدهند. امروز غرب، بهصورت خواسته و ناخواسته بهسمت حمله به فرزندان من و شما آمده است. 3 هجمههای دشمن علیه بچههای ما امروز هجمۀ رسانهای وجود دارد .بسیاری از کارتونهایی که دارد پخش میشود جز اینکه بچه را دچار بلوغ زودرس کند و او را خشونتطلب بار بیاورد ،چیز دیگری ندارد .خبر دارم بچۀ چهارساله با دیدن این کارتونها خودکشی کرده است! بند شلوارش را دور گردنش میبندد و یک چهارپایه کنارش میگذارد روی آن میایستد و آن را به بند لباسشان تربیت یعنی دائم باید به بچه رسیدگی کنید .مهمترین کاالی تولیدی روی کرۀ زمین ،انسان است. میبندد ،آن را هل میدهد که ادای آنها را درآورد ،با این تصور که بنتن دشمنانش را با طناب خفه میکند .بچۀ ُ ُ پنجساله از روی اپن پریده و با آرنجش به قفسۀ سینۀ خواهر هشتسالهاش که کنار اپن خواب بوده ضربه وارد کرده و دنده شکسته و در قلب فرو رفته و بچه در دم مرده است .اینها نه کافرند و نه مشرک ،فیلم ماهواره را نگاه کرده و خشونتطلب شده است .پدر و مادرها صبح ماهواره یا تلویزیون را روشن میکنند و بچه را پای آن مینشانند تا سرگرم شود و بتوانند کارهایشان را انجام دهند .این تربیت نیست ،تربیت یعنی دائم باید به بچه رسیدگی کنید. مهمتر ین کاالی تولیدی روی کرۀ زمین ،انسان است .بچه عین رفتار مادر را دارد یاد میگیرد .چه چیزی داریم از خودمان بهجا میگذاریم؟ کاغذ سفیدی است که اگر رویش فحش بنویسیم ،فحش میخوانیم ،اگر آیۀ قرآن بنویسیم ،آیۀ قرآن میخوانیم .میتوانید او را به مسجد ببرید ،تشویقش کنید که نماز خواندن و عبادت را یاد بگیرد. بچهها میفهمند لذا پدر و مادر باید رفتارشان را در مقابل بچه کنترل کنند. زمانی که مرتضی پاشایی که جزء خوانندههای معروف هم نبود ،فوت کرد ،شما دیدید در یک مدرسه بچهها جمع شده بودند و خیلی دقیق داشتند ترانۀ او را زمزمه میکردند .در یک مدرسه ،یکی از آهنگهای بیبیسی پخش میشود ،نکته اینجاست که تا آهنگ شروع میشود، کل مدرسه به هوا میرود چون آهنگ را میشناسند .بعد شروع میکنند و همراه با آهنگ میخوانند .دختر و پسر هم باال و پایین میپرند. این وضع مهدکودکهاست! بچه چیزی که در شو دیده را دارد اجرا میکند ،بعد همین را یاد میگیرد ،دبستان و راهنمایی و دبیرستانش ً هم همین میشود و در دانشگاه هم نمیتوانید جمعش کنید .اینها یقینا دارد تأثیر میگذارد و کار را به جاهای باریک میکشاند. ما پدر دشمنانمان را درآوردهایم ،جمهوری اسالمی تمام برنامههای اینها را عقب انداخته است .آمریکا گفت: «کار سوریه ،دوهفتهای تمام است ».ما گفتیم« :خیر!» حرف کدامیک عملی شد؟ آمریکا گفت« :داعش بیاید و عراق را به سه کشور تجزیه کند ».ما گفتیم« :خیر!» کل برنامههای اینها را در دنیا بههم ریختهایم. ملت ما قبل از انقالب نماز نمیخواندند؟ روزه نمیگرفتند؟ حج نمیرفتند؟ قرآن نمیخواندند؟ بیشتر از این سعودیها میخواهید نماز بخوانید؟ مکه که وسط اینهاست ،بیکار که میشوند یک حج میروند ،پس چرا با اینها کاری ندارند؟ چون ایدئولوژی ایرانی خطرناک است لذا میخواهند این ایدئولوژی را از بچگی در نطفه خفه کنند. جمهوری اسالمی تمام برنامههای دشمن را بههم ریخته است. 4 خیلی از انیمیشنها مشکل دارد و بچه دارد آنرمال بار میآید .ما در وجودمان سه تا حس داریم که همیشه باید متعادل باشد ،کمتر و بیشتر شدنش خطرناک است: 1شهوت نه سیبزمینی بیرگ خوب است؛ نه آدمی باشد که از شدت شهوت دیگر چیزی نمیفهمد .حالت وسطش عفت است. 2غضب اگر کم باشد ،آدم بزدلی میشود که اگر توی سرش بزنند ،چیزی نمیگوید .حالت زیادش هم آدمی میشود که غضبناک است و به همه حمله میکند ،این هم بد است .حالت معقولش شجاعت است. 3تخیل آدم نباید خیال را کنار بگذارد اما بیش از حد هم نباید به آن میدان بدهد .بچهها خیلی خیالپردازند؛ سنشان اینگونه ایجاب میکند .این خیالپردازیها را باید بهسمت دانش پیش ببرید .آدم اگر قوۀ تخیل نداشته باشد ،اختراعی نمیتواند بکند .این قوۀ تخیل باید وارد عرصۀ کشف و اختراعکردن شود. بازیهایی که در گذشته بودند ،بازیهایی بودند که در آینده ،مورد استفادۀ انسان قرار میگرفته است. ُ میلی که در زورخانه میزدند ،گرز جنگ بود ،این را باید یاد میگرفت .کبادهای که میزدند ،کمان کشیدن بود .دری که در دست میگرفتند ،سپر جنگ بود .یعنی در آینده مورد استفادهشان قرار میگرفت اما حاال بچه را در فضای تخیلی بازی کامپیوتری قرار میدهند که در خیاالتش دارد یک غول میکشد! خودمان باید کار کنیم ما در مؤسسهمان بازی و انیمیشن میسازیم ،باید کار کنیم ،باید بسازیم .اگر ما بازی و انیمیشن نسازیم بچهمان سراغ یک بازی و انیمیشن دیگری میرود .شما را به خدا بیایید همین سیرۀ اهلبیت را در برخورد با کودکان بچههای کوچک، برگههای سفیدی هستند که دست من و شما امانتند و خدا به دادمان برسد اگر بد بنویسیم. مکتوب کنید .اگر بودجه دارید پول بدهید که یک نویسندهای اینها را بنویسد و برای تمام مهدکودکها بفرستید. بچههای کوچک ،برگههای سفیدی هستند که دست من و شما امانتند و خدا به دادمان برسد اگر بد بنویسیم. فرصت عظیمی است که میتوانیم روی این بچهها کار کنیم .خطر بیخ گوشمان است ،اگر نسل را از دست بدهیم همینها در برابر پدرانشان خواهند ایستاد .مردی آمده بود پیش من و گریه میکرد ،میگفت« :دختر و پسرم را نمیتوانم در خانه با هم تنها بگذارم ».جوان است ،نوجوان است ،نمیفهمد ،این تصاویری که دارد میبیند محرک است .دچار بلوغ زودرس شده است. 5 بچه را باید با ورزشهای هوازی و دویدن خستهاش کرد ،باید انرژیاش تخلیه شود .باید خالقیت را با دستهایش ُ درک کند .ما بچه که بودیم با چوب ،تفنگ درست میکردیم و خودمان برایش از صدای کلت تا موشک کروز صدا درمیآوردیم .اما االن آن خالقیت از کجا بیاید؟ یک تفنگ دست بچه میدهند که همۀ این صداها را خودش درمیآورد ،اگر این بچه منگولیسم هم داشته باشد میتواند این کار را انجام دهد ،فقط کافی است یک دکمه را فشار بدهد .بچه را رها کردهایم ،او را جلوی کامپیوتر گذاشتهایم و او هم وارد فضایی میشود که در آنجا خوب از روی جوی میپرد؛ یعنی ذهنش پرش را میفهمد اما در واقعیت نمیتواند بپرد چون این آمادگی را ندارد .چابکی و بچه باید خالقیت را با دستهایش درک کند. چاالکی ،هماهنگی سیستم عصبی با عضالنی است ،اینها باید هماهنگ شود. امروز دشمن دارد در یک فضای تخیلی و انتزاعی ،شهوت و غضب و توهم را به حداکثر میرساند .شما فیلم سینماییای دیدهاید که این سه عنصر توهم و خشم و شهوت در آن نباشد؟ بعد میگویند« :آمار قمهکشی و دشمن دارد در یک فضای تخیلی و انتزاعی ،شهوت و غضب و توهم را به حداکثر میرساند. خفتگیری در مملکت باال رفته است ».این آمار چگونه باال رفته است؟ به خاطر دیدن همینهاست .اینها قبل از اینکه جانورانی مثل داعش را به جان منطقه بیندازند ،فیلمهایش را ساختند و ذهنها را آماده کردند .فیلمی مثل "اره" که در آن ،اعضای آدم را میبریدند و آدم را میسوزاندند ،ذهنها را برای این کار آماده کرد .چه کسی پشت سر ساخت این فیلمهاست؟ کدام آدمی از دیدن این صحنهها لذت میبرد؟ االن حرفهایی از یک سری ً بچههای کوچک میشنوید که باورتان نمیشود ،بعضا آدم متأهل هم این حرفها را نمیزند. در 24ساعتی که در ایران میگذرد 3500 ،ساعت برنامۀ ماهوارهای روی ایران دارد پخش میشود ،از "پرشینتون" که برای بچهها گذاشتهاند تا مستند ،فشن ،غذا ،سرگرمی ،سیاسی ،مذهبی! که اگر سنی هستید ،سنی نمانید ،بروید وهابی شوید .اگر شیعهاید ،برنامههای "اللهیاری" و شبکۀ "فدک" و "سالم" آمریکاییها را نگاه کنید تا شیعهای باشید که به مقدسات اهلسنت توهین میکند .همهچیز باید بههم بریزد. چارهای نداریم جز اینکه به منابع اصیل اسالمیمان رجوع کنیم چون در آنجا راهکار هست ،سرفصل داده است و مصداق وجود دارد ،از آن مصداق به اصل برسید و از آن اصل ،مصداقهای جدید درست کنید .ما نداشتیم که اهلبیت ایستاده با بچهای صحبت کنند ،هر بچهای را که میدیدند ،مینشستند و همقدشان میشدند. 6 سیستم شرطیسازی اگر چیزی ،در کنار چیزهایی که دوست داریم تکرار شود ،از آن هم خوشمان میآید .چیزهایی که بچه دوست دارد را کنار چیزهایی بگذارید که میخواهید برای بچه خوشایند کنید .طبق علم روانشناسی ،بچه ،بازی و خوراکی را دوست دارد ،علیالخصوص خوراکیهایی که جذب قندشان در دهان باالتر است .بچه تشویقشدن و دیدهشدن را دوست دارد .وقتی بچه را پنج صبح برای نماز صبح بیدار میکنید ،حالش از نماز بههم میخورد .مشوقها باید درست باشد .بچه وقتی کتاب داستان میخواند به تصاویرش نگاه میکند و تخیالتش را تندتند در آن تصاویر پیاده میکند« :این ،آن گل است ،این همان زنبور است ».اما غافل از اینکه بین همینها پیامهایشان را پنهان کردهاند. در روانشناسی به آن ( Subliminal Messageپیامهای ناخودآگاه) میگویند؛ اینها در ذهن بچه مینشیند .در بازی( Super Mario Galaxyقارچخور) که برای پلیاستیشن است ،میبینید بعضی از حروف زیرش ستاره دارد، چیزهایی که بچه دوست دارد را کنار چیزهایی بگذارید که میخواهید برای بچه خوشایند کنید. این حروف را که کنار هم میچینم میشود ،you are mister gay« :تو یک همجنسباز مرد هستی ».این القاست ً و متأسفانه یا خوشبختانه واقعا ذهن آدم این را تشخیص میدهد .از اینها فراوان است .بعضی از کارتونها خیلی ماهرانه آلت جنسی را به بچه نشان دادند .این باعث میشود این بچه به بلوغ زودرس برسد و روی او اثر بگذارد. وظیفۀ ما چیست؟ خانوادههای مذهبیای که فرزندانی با تربیت اسالمی دارند ،در چنین جامعهای چگونه تربیتش آسیب نخواهد دید؟ وقتی بچهتان را درست تربیت کنید اگر او را وسط فاضالب هم بیندازید ،تمیز بیرون میآید .شیعیانی که در وقتی بچهتان را درست تربیت کنید اگر او را وسط فاضالب هم بینداز ید ،تمیز بیرون میآید. فرانسه هستند ،تلویزیونشان تلویزیون جمهوری اسالمی است؟ آدمهایی که در خیابان میبینند همه محجبهاند؟ ً پس چطور مذهبی ماندهاند؟ ما اصال بچه را تربیت نمیکنیم ،او را رها میکنیم تا بچرخد و خودش تربیت شود. میگوید« :دروغ بد است ».اما جلوی بچه صبح تا شب دروغ میگوید ،برخورد غلط با همسایه میکند .به بچه میگوید« :توی ماشین آشغال نینداز ،بینداز بیرون ».پدرسوختگی را دارد به بچه یاد میدهد .تربیت ،عملی است، گفتاری نیست لذا بچه میبیند و یاد میگیرد .اینکه پیامبر سجدهاش را در نماز طوالنی میکرد یعنی چه؟ ساده از کنار این مسئله نگذرید .امامحسن و امامحسین میآمدند سوار دوش مبارکشان میشدند و تا پیاده نمیشدند ،ایشان سر از سجده برنمیداشتند. 7 بازی ،آن چیزی است که بچه دوست دارد انجام بدهد .تشکیل خانواده را میبیند ،خالهبازی میکند .این همان است که دارد ادایش را درمیآورد .ما بچه که بودیم در مسجد کیف میکردیم ،گروه سرود و تواشیح داشتیم ،دهۀ فجر در مسجد جشن بود ،مسجد جای شادی بود .االن مسجد ختمآباد شده است و فقط صدای گریه شنیده میشود ،آن هم نه عزای اهلبیت که شادیآور است ،شما وقتی برای امامحسین گریه میکنید ،بعد از هیئت نشاط دارید و میخندید .گریه برای امامحسین دل را شاد میکند اما در مساجد گریۀ عزاداری است، به طرف حس بدی دست میدهد .تا به حال به چند بچهای که به مسجد آمد هدیه دادید؟ بچه میآید ،دارد تکبیر گریه برای امامحسین دل را شاد میکند. میگوید بلد نیست درست بگوید؟ دفعۀ بعد بگویید« :بارکالله ،احسنت ،آفرین عزیزم .این را اینطور بگویی درستتر است». امامحسن و امامحسین در بچگی وقتی میخواهند وضوگرفتن را به یک پیرمرد یاد بدهند ،نمیگویند« :خاک بر سرت پیرمرد خرفت ،هنوز وضو گرفتن را یاد نگرفتهای؟!» بلکه میگویند« :آقا ببخشید من و برادرم میخواهیم وضو بگیریم ،شما میایستید ببینید کدامیک از ما درست وضو میگیریم؟» وضو هم که میگرفتند توضیح میدادند« :آب باید چهار انگشت باالتر باشد چون پیامبر اینطور فرموده است ».تمام که شد پیرمرد گفت« :هر جفت شما دارید درست وضو میگیرید ،من غلط وضو میگیرم(».مناقب آلأبیطالب ،ج ،3ص )400به پیرمرد درس دادند .متأسفانه سیرۀ اهلبیت در زندگیمان جاری نیست حتی همین مبانی سکوالر را هم درست اجرا نمیکنیم که یک بچه را منظم و قانونمدار مانند آنچه که در آلمان و ژاپن تربیت میشود ،تربیت کنیم. میپرسند« :اگر در مدرسه همۀ این کارها را در ساعت محدود روی کودک انجام بدهیم ،محیط خانواده را چه بهترین روش برای جذب، لبخند و مهربانی است. کنیم؟» خانواده اثر دارد اما خود بچه وقتی رفتار مربیاش را میبیند که مهربان است و مادرش دارد بر سرش داد میزند ،متوجه میشود آن کسی راست میگوید که دارد به حرفش عمل میکند .روش بهاییها برای جذب ،لبخند و مهربانی است .بهترین روش برای جذب ،همین است .در رفتارتان منطق داشته باشید و با محبت و با سعۀ صدر باشید .لبخند از لبتان نیفتد و این به جانتان بنشیند ،نه اینکه ادا دربیاورید .نتیجه میگیرید ،نترسید ،خدا با ماست، رب اصلی اوست. یا اباصالح! این روزگار کفر مرا درمیآورد، وقتی که بی تو میگذرد روزگارها...
رایگان