پی‌دی‌اف
ریاضی شیمی فیزیکجغرافیا و نجوم

راهنمای هدایت تحصیلی دوره متوسطه اول انتخاب حرفه ای رشته شغلی تعداد صفحات :32

توضیحات دانلودفایلPDF راهنمای هدایت تحصیلی دوره متوسطه اول انتخاب حرفه ای رشته شغلی تعداد صفحات :32 فروش باسایت ایران فایلز

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
يودمان 0 هدایت تحصیلی_حرفه ای ‎BE‏ یکی از مهمترین تصمیمات زندگی شماء انتخاب رشته‌ی تحصیلی_حرفه ای است. ‎SBE‏ اين انتخاب تاحد زیادی» آینده‌ی شغلی شما را نیز مشخص می‌کند. ‏4 در این پودمان شما پس از شناخت خود. ‎gf‏ نیازهای جامعه و محیط يك انتخاب آگاهانه خواهید داشت.

صفحه 2:
برخی از شایستگی هایی که دراین پودمان به‌دست می‌آورید: ‎٩‏ کارگروهی, مسئولیت پذیری» مدیریت منابع» فناوری اطالعات و ارتباطات و اخالق حرفه ای؛ 6 شناسایی توائمندی هاء اسصدادهاباززشها: رغبت ها و شخصیت تحصیلی ‏ حرقه آی؛ ‏© شناسایی محیط تحصیلی_حرفه آی خود؛ ‏© شناسایی روش های شناخت نیازهای تحصیلی - حرفه ای کشور استان و منطقه خود؛ ‏© مهارت در تصمیم‌گیری تحصیلی - حرفه ای؛ ‏و به کارگیری ابزارهای مختلف روان شناختی» چک لیست هاء ‏و شرح حال نویسی, داستان و حکایت زندگی تحصیلی ‏ حرفه ای خود. ‎ ‎

صفحه 3:
«مقدمه» دان شآموزان عزيزء هماكنون شما در حال تحصیل در پایه نهم هستید. آنچه تاکنون آموخته‌اید مربوط به دانش عمومی است. که برای هر یک از شما در حیطه های مختلف یادگیری الزام می باشد. اما تون و آن ای وی ری ات ور و نیازهای جامعه و محیط آموخته‌اید و یا آگاه شده‌اید سای ی سای شاه ل ی ی

صفحه 4:
«مقدمه» در اين پودمان با انجام دادن پروژه‌ی انتخاب رشته_حرفه ای شما برای تصمیم‌گیری نهایی انتخاب آماده می‌شوید. منظور از آمادگی برای انتخاب این است که سرنوشت تحصیلی - حرفه ای خود را براساس توانایی» رغبت؛ استعداد. شخصیت» ارزش ها و با توجه به نیازهای جامعه و امکانات مدرسه و منطقه مشخص کنید. براى اين كار بايدكام های زیر را بردارید.

صفحه 5:
گام اول - شناخت خود منظور از شناخت خود این است که شما بتوانید با شناخت از توانمندی هاء ارزش هاء رغبت هاء استعداد و شخصیت خود به رشته تحصیلی - حرفه ای متناسبی وارد شوید که بیشترین رضایت‌مندی را برای شما در پی داشته باشد. ko

صفحه 6:
گام دوم شناخت نیازهای جامعه منظور از شناخت نیازهای جامعه؛ آشنایی با جهت‌گیری و نیازهای رشته های تخضیلی -.خرفة ای کشنور, اننتان و مقطقة با شنناخت. مشاغل, موجود ذر جامعه است.

صفحه 7:
گام سوم شناخت محیط منظور از شناخت محیط عبارت است از شناخت رشته های تحصیلی ‏ حرفه ای موجود در استان» منطقه و امکانات درون مدرسه ای و برون مدرسه ای است. این شناخت باعث کسب تجربه های بیشتر برای انتخاب مطلوب و مناسب است

صفحه 8:
در ادامه چند مفهوم کلیدی این پودمان آورده شده است. شغل: شغل(00)مجموعه کارها و وظایفی است که به وسیله‌ی یک شاغل انجام می‌شود. —— به صورت«استخدام شدن برای ارائه خدمت و يا برای مدتی خاص» تعریف میگردد. شغل محدود به زمان و فرد کارفرما است. حرفه: حرفه(0610031100 )مجموعه مشاغلى كه كارها و وظايف آنها با هم شباهت زيادى دارند»را شامل مى شود. در فرهنك و بستر به اين صورت تعريف شده است» ٠ ‏«مشغولیت اصلی فرد در طول زندگی». حرفه نسبت به شغل دارای مفهوم کلی‌تر است.‎

صفحه 9:
جدول اس۵- چند مثال از حرفه و مشاغل درون آن‌ها زراعت کار ۱ تعمیرکار خودرو رودگر گندم کار, برنج ‎WK‏ جوکار و ... تعمیرکار موتور خودرو. تعمیرکار برق خودرو, تعمي كار بدن خودرو, تعویض روغن و ۰.۰ نجارء مبلمان‌ساز. ‎IS‏ ere

صفحه 10:
در ادامه چند مفهوم کلیدی این پودمان آورده شده است. رشته: رشته‌ی تحصیلی - حرفه ای عبارت است از مجموعه آموزش های عمومی و تخصصی که شما را برای مدرک دیپلم یا بالاتر آماده می‌کند. شاخه: مسیر تحصیلی - حرفه‌ای گسترده ای است که براساس جهت‌گیری‌های مختلف فردی و محیطی. شکل میگیرد و جریان زندگی آینده شما را مشخص میکند که خود متشکل از چندین گروه همخوان است. گروه: ترکیبی از چند رشته شبیه به هم میباشد.

صفحه 11:
در ادامه چند مفهوم کلیدی این پودمان آورده شده است. رغبت: دوست داشتن یک چیز یا شغل بدون در نظر گرفتن تونایی است. ‎ei PMD‏ شخصیت: ویژگی منحصر به فرد جسمانی؛ روانی و رفتاری است. ۳۱ توانایی: احساس و یا قدرت انجام یک وظیفه, کار یا شغل است. استعداد: توان ذاتی فرد در یادگیری سریع یک موضوع است. ارچ ارزش:تمایل ذاتی فرد به انجام دادن صحیح و کامل یک وظیفه» کار یا شغل است.

صفحه 12:
در شکل ۱- ۵ ابعاد هدایت تحصیلی - حرفه ای را به صورت یک نمودار میبینید. همانطور که در نمودار آمده گام های ذکر شده در واقع ابعاد هدایت تحصیلی - حرفهای میباشند.

صفحه 13:
«كار كلاسى)) سوالات زير را ياسخ دهيد در مورد آنها در كلاس بحث كنيد. در گروه خود در درس کار و فناوری چه پروژه هایی انجام داده‌اید؟ با توجه به اينکه هر کدام از افراد یک کاری را انجام می‌دهند تقش شها در این کرو جیست» حال اگر شما در گروه نقشی نداشته باشید آیا می‌توانید ارتباط خود را در گروه ادامه دهید؟ آيا در اين صورت گروه برای شما ارزشی قائل می‌شود؟

صفحه 14:
«كار كلاسى)) بخش اول: كروه به افرادى نياز دارد كه بتوانة هرجه نقش مهمتر باشد ارزش فرد بيشتر است. يس مىتوان نتيجه كرفت كه نقشهاى زندكى نيز از ااهميت خاصى برخوردارند. متیر

صفحه 15:
«كار كلاسى)) در بخش اول, سوالات مربوط به پروژه‌های کار و فناوری بوده است. حال فرض كنيد دنا سال گذشته است و شما بزرگ شده‌اید. ری می‌کند؟ فكر مىكنيد اين كروه جه وقتى بزرك شديدء جامعه همانند همان كروه است. در اين صورت شما براى ادامه زندكى و مهم بودن جه كار بايد انجام دهيد؟ ل م له ل شنا كاه له آيا شغل يا تحصيل مىتواند يكى از نقشهاى اصلی زندگی شما باشد؟

صفحه 16:
«كار كلاسى)) آيا شما براى انتخاب رشته تحصیلی - حرفه‌ای خود نیازمند آمادكىهاى لازم هستيد؟ فکر می‌کنید الان چقدر آماده هستید و به آن چقدر فکر کرده‌اید؟ چقدر با دوستانتان در این زمینه صحبت کرده‌اید؟ نظر دبیران و والدین شما چیست؟

صفحه 17:
«كار كلاسى)) چه مشاغلی را دوست دارید؟ رغبت و توانمندی برای کسب مشاغل چه نقشی دارد؟ اگر در شغلی رغبت یا توانمندی نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟ بخش چهارم: ‎UT‏ تاکنون به رغبت و توانمندی خود فکر کرده‌اید؟ چه مشاغلی را خانواده شما پيشنهاد کرده‌اند؟ دلایل پیشنهاد آنها چه بوده است؟ مشاغل مرتبط با رغیت شما کدامند؟

صفحه 18:
هدایت تحصیلی_حرفه ای ردان آموز حق ‎cae se‏ تحصیلی _ حرفه‌ای ‎“ely‏ را انتخاب کندو به تحصیل در آن ادامه دهد. يي ‎a‏ براى انتخاب درست و مناسب باید دانش آموز انمندی‌ها. رغبت‌هاء ارزش‌هاء استعداد و شخصیت زیک طرف و نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف تحصیلی _ حرفه‌ای و همچنین امکانات منطقه از طرف دیگر آشنا شود تا 2

صفحه 19:
تعریف هدایت تحصیلی _ حرفه‌ای: فرایندی منظم و همه جانبه به منظور کمک به دانش آموز در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی - حرفه‌ای متناسب با استعداد علاقه و... و نیازها و امکانات جامعه است. 1911

صفحه 20:
انتخاب رشته تحصیلی _حرفه‌ای دانش آموزان تقريباً همه از كودكى يكى از مهم‌ترین دغدغه‌هایشان اين بوده که چه حرفه و شغلی برای آینده زندگی‌شان مناسب‌تر است. اگر لحظه‌ای درنگ کنید و به دوران کودکی‌تان نظری بیفکنید. خواهید دید که از دوران کودکی تاکنون برای رشته تحصیلی _حرفه‌ای به صورت زیر عمل نموده‌اید.

صفحه 21:
انتخاب رشته تحصیلی _حرفه‌ای دانش آموزان الف) انتخاب بر اساس رویاها و احساس کودکی( ۳ تا ۵ سالگی): در اين مرحله احساسات خود را با ایفای نقش‌های بزرگسالی نشان می‌دادید. مثلاً از شغل يدرء مادرء دبيرء پلیس یا یک ستاره فوتبال تقلید می‌کردید. ب) انتخاب بر اساس جنسیت( ۶ تا ۸ سالگی): در اين مرحله متوجه شدید که جامعه چه مشاغلی را برای مردان و زنان مناسب می‌داند و اين آگاهی‌ها را ابتدا از طریق والدین» سپس همبازی‌ها و وسایل ارتباط جمعی آموختید و شغل‌هایی که مخالف جنسیت شما بود را محدود می‌کردید.

صفحه 22:
انتخاب رشته تحصیلی _حرفه‌ای دانش آموزان پ) انتخاب بر اساس ارزش‌های اجتماعى (9 تا ۱۳ سالگی): ما رت ‎ys‏ این مره معنولا به مشاغلی علاقمند می‌شدید که ‎lls‏ اون اجتماعی بودند ‏و پی بردید که برای به دست آوردن این شغل‌ها باید تلاش ویژه‌ای می کردید. ‎ ‎ ‏ت) انتخاب بر اساس منحصر به فرد بودن( ۱۴ سالگی به بعد): ‏در اين مرحله که طرز تفکر شما شبیه بزرگسآلان می‌شود به تعهداتی فکر می‌کنید که نسبت به دیگران دارید لذا انتخابی را ترجیح می‌دهید که متناسب با ‏ازهای خود؛ خانواده و جامعه را امین کند. ‎ ‎ ‏توانایی‌هاء ارزش‌ها؛ رغبت‌ها و شخصیت تان باشد و نیا

صفحه 23:
انتخاب رشته تحصیلی _حرفه‌ای دانش آموزان در این دوره توانایی‌ها و رغبت‌های شما با توجه به توسعه ی آگاهی تان از رشته‌های تحصیلی _ حرفه‌ای» محیط تحصیلی _حرفه‌ای و مشاغل موجود در جامعه افزایش خواهد یافت. بنابراین می‌توانید بر اساس عواملی مانند ویژگی‌های جنسیتی؛ شخصیتی نیازهای محیطی و امکانات جامعه دست به انتخاب رشته تحصیلی - حرفه‌ای بزنید.

صفحه 24:
برای اجرای این گام. کارهای کلاسی این بخش را انجام دهید. همچنین به پرسش های ارائه شده. پاسخ دهید. در جدول ۴- ۵ سه خاطره مهم دوران کودکی خود را بنویسید. نكت مهم و برجسته در خاطرء اول + 7

صفحه 25:
پرسش های که بعد از شخصیت تحصیلی_حرفه ای چیست؟ چرا باید شخصیت خودتان را بشناسید؟ پر کردن جدول ها رغبت تحصیلی - حرفه ای چیست؟ چرا باید رغبت های خودتان را باید بتوانید جواب دهید. | توانمندی تحصیلی ‏ حرفه ای چیست؟ چرا باید توانمندی‌های خودتان را بشناسید؟ ناسید؟ ابتدا به صورت گروهی و با کمک مشاور در زمینه کادر زیر مفهوم رغبت را بنویسید و در ادامه. جدول ۶- ۵ را به صورت انفرادی تکمیل نمایید. بانوجه به مباحث كلاسى. مقهوم رغيت عبارت الست

صفحه 26:
پا کمک مشاور مدرسه از طریق مصاحبه و آزمونی که در اين خصوص از شما به عمل ميآورد از توانمندی‌های خود آگاه شوید. سپس در جدول 7- 5 با همکاری مشاور: دبیر؛ والدین و همکلاسی‌هایتان ندی‌های خود و فعالیت‌های مرتبط با آنها را فهرست کنید. جدول ۵-۷ فهرست توانمنی‌ها و فعاليتهاى مرتبط با أنها

صفحه 27:
درباره مشاغل مختلفی که درباره آن‌ها تحقيق کرده اید از دبیرومشاور مدرسع اطلاعات کسب کنید. ورشته تحصیلی_حرفه‌ای مرتبط با آن‌ها را مشخص نمایید. سپس درجدول ۵-۸مشاغل مرتبط باهر رشته تحصیلی_حرفه‌ای را فهرست کنید. جدول 04 رشتههای تحصیلیس حرفهای و مشاغل مرتط با نها فد برفه‌ای

صفحه 28:
با کمک مشاور مدرسه از طریق مصاحبه؛ آزمون و چک لیستی که در اين خصوص از شما به عمل میآورد. از استعداد خود آگاه شوید. سپس نتایج را به همراه ویژگی‌های آن در جدول 9- 5 وارد کنید. [ به نظر شما ارزش چیست؟ چرا باید ارزشهای خودتان را بشناسید؟ " | به نظر شما استعداد چیست؟ چرا باید استعداد خودتان را بشناسید؟ پرسش جدول ‎-۵-٩‏ استعداد و ویزگی‌های آن

صفحه 29:
عوامل محیطی نظیر فرهنگ خانواده طبقه اجتماعی و وضع جغرافیایی در انتخاب شغل موثرند تعاوت های ناش از محل سکونت فرد ( در مناطق روستایی. شهری و بین مناطق مختلف شهری) به خوبی مشهود است. با توجه به امکانات منطقه و نیاز جامعه میتوانید رشته تحصیلی حرفه ای که هم برای شما هم برای جامعه مناسب است به درستی انتخاب کنید

صفحه 30:
با همفکری در کلاس خود مشخص نمایید که در انتخاب رشته تحصیلی _حرفه ای که در منطقه وجود ندارد و مورد نیاز جامعه نیست چه پیامد هایی خواهیم داشت ؟ و همچنین در انتخاب رشته تحصیلی_ حرفه ای که در منطقه وجود دارد و مورد نیاز جامعه است چه نتایجی خواهد داشت

صفحه 31:
گام سوم - شناخت محیط 9 3 4 GANT Aa i

صفحه 32:
بر گروه خود با جمع اوری اطلاعات باز منابع مختلف اهداف شاخه ها و نام رشته ‎Glo‏ ‏مورد علاقه خود در ان شاخه را در جدول۱۳-۵ بنویسید. همچین در جدول ۵۱۴ رشته های مورد علاقه‌ی خود | که در منطقه و استان موجود هست را بنویسید. «کار کلاسی؛ جدول۵-۱۳س نام شاخه‌های دوره دوم متوسطه. اهداف و برخی از رشته‌های آن‌ها pee eat re) hal

21,000 تومان