پی‌دی‌اف
جغرافیا و نجوم

درسنامه جغرافیای پایه دهم کلیه رشته ها فصل دوم روش مطالعه در جغرافیا صفحه 8تا12

توضیحات دانلودفایلPDF درسنامه جغرافیای پایه دهم کلیه رشته ها فصل دوم روش مطالعه در جغرافیا صفحه 8تا12 تعداد صفحات :19 قابل نمایش در کلاس درس فروش باسایت ایران فایلز

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
روش مطالعه در جغرافیا 9

صفحه 2:
در محیط حفرافیایی. اجزاء و عوامل محیطی در ارتاط با ی همین دلیل جغرافی دانان با به یی دنه نی به مطلعه محیند می برد وه ل ائل محیطی, اقدام می کنند

صفحه 3:
سوال کجاء با رکن اساسی جغرافیا پعنی مکان وقوع پدیده ها سروکار دارد. اين اتفاق در کجا رخ داده است؟ (جنوب و غرب کشور). سؤال جه جيز بر ماهیت هر یدیده یا مسئله دلالت دارد؛ مثال: چه اتفاقی رخ داده است؟ ‎Se)‏ ریزگردهای بیش از حد مجاز در هوا). سوال چراء به علت وقوع پدیده می پردازد. چرا این پدیده به وجود آمده است؟ (تداوم ‎eee‏ در سال های آخیر) سوال چه موقع. بر روند زمانی موضوعات می پردازد. چه زمانی این پدیده شدت می یابد؟ (فصل گرم سال). سوال چه کسی یا چه کسانی»انسان و رویط قابل او را با محیطء ار می دهد. چه کسانی يا کدام فعالیت ها و برنامه های پدیده اثر داشته است؟ (بی توجهی به تثبیت خاک). سوّال چطور به بررسی سیر تکوین_و تحول پدیده می پردازد. زمینه های به وجودآورنده آين پدیده چیست (قطع درختان؛ از بين رفتن درياجه هاء باتلاق هاء واحه ها و...)

صفحه 4:
اج سییر ‎ae‏ ّ جک ده لت ی نی پم در vas tae es کیاجه وتو جه كسانى؟ ‎ve‏

صفحه 5:
ود 7۳7 کن و سولقان بارندكى وسيل وريزش كوه هاى سمت امام زاده داوود 5 وقوع توفان دركن و سولقان | عصرروزیکشنبه ۲۸تیرماه ۱۳۹۴ قسپروندنی كه درمسير يل كيكا قراركرفته بودند و ‎Sas GAS le oils Catton‏ era ‏مسيرتعدادى ازهم وطنان جار خود ردصت اده لذ‎ Gibs's ea SIRES uae ید اك جغرافيا بابخ دهي بمقداری از کوه های سمت آمامراده داود ریزتن کرده تمداتی آزدرختان شکسته هه و به همراة مقدارى ستك يجرت كردة و

صفحه 6:
(حس کنجکاوی انسان درباره جهان و زندگی و/ مسائل گوناگون آن سبب شده است که انسان تلاش کند نسبت به ناشناخته هاء آگاهی و شناخت پیدا کند. امروزه برای پاسخ به حس کنجکاوی و شناخت جهان» روش های علمی مختلفی وجود دارد. ا-طرح سوال و بیان مسئله 7 ۲-تدوین فرضیه ‎er‏ آور: ی اطلاعات ‏۴-پردازش اطلاعات ‏۵-نتیجه گیری و ارائه پيشنهادها \ ‎

صفحه 7:
۱-پژوهشگر برای دست یابی به شناخت و آگاهی از مسئله ای که در ذهنش پدید آمده است. ابتدا باید مسئله خود را به صورت واضح و روشن بیان کند. ۲- بهتر است صورت مستله به شکل سژالی نوشته. و از عبارات خبری یا جملات کلی و نامعلوم جلوگیری شود. ۳-در این مرحله. پژوهشگر از خود می پرسد انجام این پژوهش چه میتی دارد؟ ۴- نکته مورد توجه در این مرحله این است که پژوهشگر باید پژوهش دیگران را مورد بررسی 3 دهد؛ به عبارت دیگر مطالعه سابقه و پيشینه پژوهش دیگران» مورد نیاز پژو است. او با اين كار نسبت به موضوع. اطلاعات بيشترى بيدا می کند و مهمتر از همه پی می برد سوالی که برایش پیش آمده قبلا پاسخ داده شده است يا خير. ال <<

صفحه 8:
spat geal ‏كدج‎

صفحه 9:
زیرا فرضیه ها در هر پژوهش, نقش راهنما را دارد و به فعالیتهایی جهت می دهد که قرار است انجام شد. پژوهشگر با توجه به مسئله خود. پژوهش خود ارائه میکند. به میزان دانش, تجربیات و سوابق پژوهشی در دسترس او بستگی دارد. نهادها و خبرهای اولیه را در چارچوب مسئله ال << © بانظر م رسد وجود خدمات آموزشى.درمقى ‎a egy‏ چمیتشهر کج اس

صفحه 10:
‎Gill‏ روش کنابخانه ای: ‏این روش در تمامی پژوهش های علمی, مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از آنها تمام تلاش پژوهشگر در کتابخانه صورت می گیرد و در برخی دیگر بخشی از پژوهش در آنجا انجام می شود. ‏ال << © بزومشكر به سالنامة آمارى يك دهه مراجعه م ىكند و تغييرات جمعيتى شهر كرج را مورد مطالعه قرار مدهد اويا كسك عكسهاى هوابى و ماهوارهاى. رشد فيزيكى شهر كرج را طی یک ده بررسی میکند ‏ب) روش ميدانى: ‏پژوهشگر در این روش براى كردآورى اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و برقراری ارتباط مستقیم با مکان مورد مطالعه به گردآوری اطلاعات بپردازد. در واقع. او باید ابزار سنجش و اطلاعاتی خود را به میدان ببرد. پرسشنامه مصاحبه و مشاهده مستقیم. از جمله ابزارهای گردآوری اطلاعات میدانی است. ‎ ‎a‏ << سح پژوهشگر با تعددی از ساكنان یکی از محلهایقدیمیشهر کرج. مصاحبهمیکند و ضمن توجّه به ‎Apa‏ ‏جمعیتی به بررسی علت‌های پنهان تفییرات هم می‌پردازد. ‎

صفحه 11:
‎oF‏ تصويرمهواره‌ای شهر تفوش-استان مرگزی ‏28 ساننامه آماری کشور

صفحه 12:
سا مهآری اسان ۱۳۹۳ 8 تم سا - لسسع سالنامه آمارى استان کلستان درسال ۱۳۹۳ تصويرماهواره اى ميدان آزادى تهران .|

صفحه 13:
رایانه و نسرم افزارهای جغرافیایی ‏ >

صفحه 14:
عکس هوایی از رد

صفحه 15:
BP SEI HONE KAD يس از جمع آوری؛ استخراج و طبقه 1 متال << درصد تغییرات جمعیت و درصد شاغلان در یک دهه در شهر کرج با استفاده از روش‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

صفحه 16:
در مرحله آخر» پژوهشگر با تجزیه و نتيجه كيرى وارائه تحلیل اطلاعات» پاسخ مسئله پژوهش را بيشنهادات جكونه | |مى يابد. او ضمن ارائه دلايل علمسى و ۶ 24 ‎f‏ یمن۳ منطقى به تأيبد يا رد فرضیه بسا فرضیه ‎i‏ -22) های خود می بردازد. ‎es 3‏ تسس ‎7h‏ ۰ پژوهشکر نباید دلسرد سود و پسژوهش ‎Sh) | of‏ خود را بيهوده بندارد» زيرا اين بزوهش ‎oy ts, stingy 0‏ به كسانى كه با اين سوال مواجه شده اند 1 انبا 7 1 و | پاسخ می دهد واز طرح دوباره آن 8 جلوگیری می کند. شد << | مثال | ‎١‏ بين تقاضای نیروی کار در شهر 6 وجذب جمعيت در آنء رابطهلى مستقيم وجود دارد ‎Leds‏

صفحه 17:
و فعالیت | آیا تاکنون موضوع جغرافیایی‌ای در اطراف شما بوده است که حس کنجکاوی شما را جلب کرده باشد؟ در جدول زیر. مسئلة مورد نظر خود و موارد داده شده را تکمیل کنید. فرضية پژوهش جمع آوری اطلاعات تجزيه و تحليل نتیجه‌گیری و اراثة ييشنهادها جرا درابران مشكل كم آبى وجودداردة 5 بی روبه كشاورزي و صنعت مهمی دارد ۳-افزایش جمعیت درنقاط مختلف کشورموئرا هدرمى دهت ١-كاهش‏ بارندكى و افزاب اسالى و.... جمع آورى اطلاعات از طريق روش كتابخانه اى و ميدانى دارد-۲-عدم مديريت وبامديريت غلط منابع آب توسط ١-8-مردم‏ آب را به شدت ازمبان فرضیه های پیشنهادی »عدم مدیربت آب توسط دولت انتخاب می شود چون نقش بیشتری دروقوع سر کم ی درکشوردارد. ‎a‏ سل علت كم آبی در کشوربه دلیل وجود مدیریت ناصحیح منسابع آب کشورتوسط ‎isla cae sa ents Gases sa pus chs ey‏ انتقال آب ‏د رکشوروعدم توجه به برنامه های آمایش سرزمین ودیگر عوامل » کشوررا با مشکل کم آبی ‏مواجه کرده است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
نمونه سوال ۱-سوالات کلیدی در جغرافیارانام ببرید. ۲-سوالات چه چیزو چطور برچه چه موضوعاتی تاکیسد مسی کنند؟ ۳-مراحل تحقیق وپژوهش رادر جغرافیا به ترقیب نام ببرید. ۴-پژوهشگردر طرح سوال و بیان مسئله باید به جه نكاتى توجه نماید؟ ۵-چرافرضیه سازی درپژوهش اهمیت زیادی دارد؟ ۶-روش های جمع آوری اطلاعات توسط جغرافی دان را نام ببرید. ۷-مهم ترین روش های میدانی را نام ببرید. ۸-پردازش اطلاعات جیست؟ ٩-اهمیت‏ فر ضیه یا فرضیه های رد شده چیست؟

صفحه 19:
١-از‏ بين شش سئوال اساسی در جغرافیا کدام یک « انسان و روابط متقابل او را با محیط» مورد توجه قرار Tape الف( جطور ‎ey‏ جفوج( جه كسانى د كجا ۲- از بین شش سئوال اساسی در افيا كدام يك به « بررسى سير تكوين و تحول بديده » مى بردازد ؟ الف( جه جيزى ب(جرا ‏ فج( جطور در كجا ۳-در کدام گام از پژوهش پژوهشگر به اهمیت» سابقه و پيشينة مسئله و نتایج پژوهش دیگران می پردازد؟ الف( تدوین فرضیه ‏ ب(پردازش اطلاعات ازج( طرح سوال و بیان مسئله ‏ د( جمع آوری اطلاعات ۴-کدام کام پژوهش نقش راهنما را دارد و به فعالیت هایی پژوهشگر جهت می دهد؟ اش وت ‎4d‏ ب(پردازش اطلاعات . ج( طرح سوّال و بیان مسئله ‏ . د( جمع آوری ات ۵-در جمع آوری داده ها استفاده از کدام مورد زیر روش میدانی محسوب می شود الف( تصاوبر ماهواره ای ب( نقشه ‏ جرج( مناهده د(عکس های هوایی ۶رد فرضیه یا فرضیه هاء در یک پژوهش چه چیزی را مشخص می کند؟ الف( بیهوده بودن پژوهش وب( جلوگیری طرح دوبارغ . ج( شکست پژوهشکر د( عدم مهارت پژوهشکر

جـغـرافـیـای ایران درس دوم: روش مطالعه در جغرافیا خالصه درس یکم در محیط جغرافیایی ،اجزاء و عوامل محیطی در ارتباط با یکدیگر ،عمل می کند؛ به همین دلیل جغرافی دانان با به کارگیری دید ترکیبی به مطالعه محیط می پردازند و به حل مسائل محیطی ،اقدام می کنند کجا؟ چه چیزی؟ چرا؟ سؤاالت کلیدی در جغرافیا چه موقع؟ چه کسانی؟ چطور؟ سواالت کلیدی جغرافیا با توجه به دوتصویر درمورد ریزگردها سؤال کجا ،با رکن اساسی جغرافیا یعنی مکان وقوع پدیده ها س روکار دارد .این اتفاق در کجا رخ داده است؟ (جنوب و غرب کشور(. سؤال چه چیز ،بر ماهیت هر پدیده یا مسئله ،داللت دارد؛ مث ال :چ ه اتفاقی رخ داده است؟ (وجود ریزگردهای بیش از حد مجاز در هوا). سؤال چرا ،به علت وقوع پدیده می پردازد .چرا این پدیده ب ه وج ود آمده است؟ (تداوم خشکسالی در سال های اخیر). سؤال چه موقع ،بر روند زمانی موضوعات می پردازد .چ ه زم انی ای ن پدیده ،شدت می یابد؟ (فصل گرم سال). سؤال چه کسی یا چه کسانی ،انسان و روابط متقابل او را ب ا مح یط، مورد توجه قرار می دهد .چه کسانی یا کدام فعالیت ها و برنامه های انسانی در این پدیده اثر داشته است؟ (بی توجهی به تثبیت خاک(. سؤال چطور ،به بررسی سیر تکوین و تحول پدیده می پ ردازد. زمینه های به وجودآورنده این پدیده چیست؟ (قطع درختان، از بین رفتن دریاچه ها ،باتالق ها ،واحه ها و…) وقوع سیل و توفان درجاده سولقان توفان عصریکشنبه 28تیرماه 1394درکجا اتفاق افتاد؟ کن و سولقان چه چیزی موجب شدتا20نفر درکن وسولقان کشته شوند؟ بارندگی وسیل وریزش کوه های سمت امام زاده داوود چرا20نفردر کن و سولقان کشته شدند؟ وقوع توفان درکن و سولقان چه وقت درکن و سولقان توفان اتفاق افتاده است؟ عصرروزیکشنبه 28تیرماه 1394 چه کسانی دروقوع توفان کشته شدند؟ ش هروندانی ک ه درمس یر پ ل کیک ا ق رار گرفت ه بودن د و دوکارگرچینی دراین حادثه کشته شدند. چگونه و یا چطور توفان و سیل درکن و سولقان رخ داد؟ براثربارندگی و سیل،مقداری از کوه های سمت امامزاده داود ریزش کرده ،تعدادی ازدرختان شکسته شده و به همراه مقداری سنگ،حرکت ک رده و درمسیرپل کیگاقرارگرفته و دراین مسیرتعدادی ازهم وطنان جان خودراازدست داده اند. شیوه پژوهش در جغرافیا حسسک ککجوسساوی انسسسان درب اره جه ان و زن دگی و مسائل گوناگون آن سبب شده است که انسان تالش علت آگاهی و شناخت انسان نسبت به ناشناخته ها کند نسبت به ناشناخته ها ،آگاهی و ش ناخت پی دا کند. امروزه برای پاس ب ه ح ن کنجک اوی و ش ناخت جهان ،روش های علمی مختلفی وجود دارد. -1طر ح سؤال و بیان مسئله مراحل تحقیق وپژوهش درجغرافیا -2تدوین فرضیه -3جمع آوری اطالعات -4پردازش اطالعات -5نتیجه گیری و ارائه پیشکهادها گام اول :طر ح سؤال و بیان مسئله نوات مهم درمورد طرح سوال و بیان مسئله توسط پژوهشگرچیست؟ -1پژوهشگر برای دست یابی به شناخت و آگاهی از مسئله ای که در ذهنش پدید آمده است ،ابت دا باید مسئله خود را به صورت واضح و روشن بیان کند. -2بهتر است صورت مسئله به شول سؤالی نوشته ،و از عبارات خب ری ی ا جم الت کل ی و ن امعلوم جلوگیری شود. -3در این مرحله ،پژوهشگر از خود می پرسد انجام این پژوهش چه اهمیتی دارد؟ -4نکته مورد توجه در این مرحله این است که پژوهشگر باید پژوهش دیگران را مورد بررسی ق رار دهد؛ به عبارت دیگر ،مطالعه سابقه و پیشینه مسئله و نتایج پژوهش دیگران ،مورد نیاز پژوهش گر است .او با این کار نسبت به موضوع ،اطالعات بیشتری پیدا می کند و مهمتر از همه ،پی م ی ب رد سؤالی که برایش پیش آمده قبال پاس داده شده است یا خیر. مثالی درمورد طرح سوال و بیان مسئله چرا فرضیه سازی یوی از مراحل حساس پژوهش است؟ گام دوم :تدوین فرضیه زیرا فرضیه ها در هر پژوهش ،نقش راهنما را دارد و به فعالیتهایی جهت می دهد که قرار است انجام شد. پژوهشگر با توجه به مسئله خ ود ،پیش نهادها و خبره ای اولی ه را در چ ارچوب مس ئله پژوهش خود ارائه میکند. فرضیه ِ های پژوهشگر به چه عواملی بستگی دارد؟ به میزان دانش ،تجربیات و سوابق پژوهشی در دسترس او بستگی دارد. مثالی درمورد تدوین فرضیه الف) روش کتابخانه ای: این روش در تمامی پژوهش های علمی ،مورد استفاده قرار می گیرد. گام سوم :جمع آوری اطالعات در برخی از آنها تمام تالش پژوهشگر در کتابخانه صورت می گیرد و در برخی دیگر ،بخشی از پژوهش در آنجا انجام می شود. مهم ترین منابع اطالعاتی جغرافیدان ب) روش میدانی: پژوهشگر در این روش برای گردآوری اطالعات ناگزیر است ب ه مح یط بی رون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و برقراری ارتب اط مس تقیم ب ا مک ان م ورد مطالعه به گردآوری اطالعات بپردازد .در واقع ،او باید ابزار س نجش و اطالع اتی خود را ب ه می دان بب رد .پرسش نامه ،مص احبه و مش اهده مس تقیم ،از جمل ه ابزارهای گردآوری اطالعات میدانی است. سالنامه آمااری اسانان گلسنان درسال 1393 تصویرماهواره ای میدان آزادی تهران نقشه شهرقم رایانااه و ناارم افزارهااای جغرافیایی عکس هوایی از شهریزد گام چهارم :پردازش اطالعات پااردازش اطالعااات چیست؟ پس از جمع آوری ،اسنخراج و طبقاه بندی اطالعات ،مرحله پردازش یعنی حذف اطالعات غیرضروری و حفظ اطالعات مرتبط با پژوهش و تجزیه و تحلیل اطالعات آغاز می شود. گام پنجم :ننیجه گیری و ارائه پیشنهادها ننیجه گیری وارائاه پیشنهادات چگوناه توسااط پژوهشااگر انجام می شود؟ در مرحله آخر ،پژوهشگر باا تجزیاه و تحلیل اطالعات ،پاسخ مسئله پژوهش را می یابد .او ضمن ارائه دالیل علمای و منطقی به تأیید یا رد فرضیه یاا فرضایه های خود می پردازد. در صااورتی کااه فرضااایه یااا پژوهشگر ردّ شاود چااارا نبایاااد دلسردشود؟ پژوهشگر نباید دلسرد شاود و پاژوهش خود را بیهوده پندارد ،زیرا این پژوهش به کسانی که با این سؤال مواجه شده اند پاسخ می دهاد و از طار دوبااره آن جلوگیری می کند. مثال جرا درایران مشکل کم آبی وجوددارد؟ -1توسعه بی رویه کشاورزی و صنعت نقش دارد-2-عدم مدیریت ویامدیریت غلط مناابع آ توساط دولت نقش مهمی دارد-3افزایش جمعیت درنقاط مخنلف کشورموثراست-4-مردم آ را باه شادت هدرمی دهند–4کاهش بارندگی و افزایش خش سالی و.... جمع آوری اطالعات از طریق روش کنابخانه ای و میدانی ازمیان فرضیه های پیشنهادی ،عدم مدیریت آ توسط دولت اننخا می شود چون نقش بیشنری دروقوع مشکل کم آبی درکشوردارد . مشکل اصلی علت کم آبی درکشوربه دلیل وجود مدیریت ناصحیح مناابع آ کشورتوساط دولت است. مانند احداث سدهای زیاد و خشا کاردن رودهاا واجارای طار هاای اننقاال آ درکشوروعدم توجه به برنامه های آمایش سرزمین ودیگر عوامل ،کشوررا با مشکل کم آبی مواجه کرده است. نمونه سوال -1سواالت کلیدی درجغرافیارانام ببرید. -2سواالت چه چیزو چطور برچه چه موضوعاتی تاکیاد مای کنند؟ -3مراحل تحقیق وپژوهش رادرجغرافیا به ترتیب نام ببرید. -4پژوهشگردرطر سوال و بیان مسئله باید باه چاه نکااتی توجه نماید؟ -5چرافرضیه سازی درپژوهش اهمیت زیادی دارد؟ -6روش های جمع آوری اطالعات توسط جغرافی دان را نام ببرید. -7مهم ترین روش های میدانی را نام ببرید. -8پردازش اطالعات چیست؟ -9اهمیت فرضیه یا فرضیه های ردّ شده چیست؟ –1از بین شش سئوال اساسی در جغرافیا کدام ی می دهد؟ د( کجا ج( چه کسانی ( چه چیزی الف( چطور –-2از بین شش سئوال اساسی در جغرافیا کدام ی به « بررسی سیر تکوین و تحول پدیده » می پردازد ؟ د( کجا ج( چطور ( چرا الف( چه چیزی « انسان و روابط منقابل او را با محیط» مورد توجه قرار -3در کدام گام از پژوهش پژوهشگر به اهمیت ،سابقه و پیشینۀ مسئله و ننایج پژوهش دیگران می پردازد؟ د( جمع آوری اطالعات ج( طر سؤال و بیان مسئله ( پردازش اطالعات الف( تدوین فرضیه -4کدام گام پژوهش نقش راهنما را دارد و به فعالیت هایی پژوهشگر جهت می دهد؟ ج( طر سؤال و بیان مسئله ( پردازش اطالعات الف( تدوین فرضیه اطالعات د( جمع آوری -5در جمع آوری داده ها اسنفاده از کدام مورد زیر روش میدانی محسو می شود؟ د( عکس های هوایی ج( مشاهده ( نقشه الف( تصاویر ماهواره ای -6رد فرضیه یا فرضیه ها ،در ی الف( بیهوده بودن پژوهش پژوهشگر پژوهش چه چیزی را مشخص می کند؟ ج( شکست پژوهشگر ( جلوگیری طر دوبارۀ د( عدم مهارت
12,000 تومان