صفحه 1:
روش مطالعه در جغرافیا
9
صفحه 2:
در محیط حفرافیایی. اجزاء و عوامل محیطی در ارتاط با
ی همین دلیل جغرافی دانان با به
یی دنه نی به مطلعه محیند می برد وه ل
ائل محیطی, اقدام می کنند
صفحه 3:
سوال کجاء با رکن اساسی جغرافیا پعنی مکان وقوع پدیده ها سروکار
دارد. اين اتفاق در کجا رخ داده است؟ (جنوب و غرب کشور).
سؤال جه جيز بر ماهیت هر یدیده یا مسئله دلالت دارد؛ مثال: چه
اتفاقی رخ داده است؟ Se) ریزگردهای بیش از حد مجاز در هوا).
سوال چراء به علت وقوع پدیده می پردازد. چرا این پدیده به وجود
آمده است؟ (تداوم eee در سال های آخیر)
سوال چه موقع. بر روند زمانی موضوعات می پردازد. چه زمانی این
پدیده شدت می یابد؟ (فصل گرم سال).
سوال چه کسی یا چه کسانی»انسان و رویط قابل او را با محیطء
ار می دهد. چه کسانی يا کدام فعالیت ها و برنامه های
پدیده اثر داشته است؟ (بی توجهی به تثبیت خاک).
سوّال چطور به بررسی سیر تکوین_و تحول پدیده می پردازد.
زمینه های به وجودآورنده آين پدیده چیست (قطع درختان؛
از بين رفتن درياجه هاء باتلاق هاء واحه ها و...)
صفحه 4:
اج سییر
ae ّ
جک ده لت ی نی پم در
vas
tae
es
کیاجه وتو
جه كسانى؟
ve
صفحه 5:
ود 7۳7
کن و سولقان
بارندكى وسيل وريزش كوه هاى سمت امام زاده داوود
5
وقوع توفان دركن و سولقان
|
عصرروزیکشنبه ۲۸تیرماه ۱۳۹۴
قسپروندنی كه درمسير يل كيكا قراركرفته بودند و
Sas GAS le oils Catton
era
مسيرتعدادى ازهم وطنان جار خود ردصت اده لذ Gibs's ea SIRES uae
ید
اك جغرافيا بابخ دهي
بمقداری از کوه های سمت آمامراده داود ریزتن کرده تمداتی آزدرختان شکسته هه و به همراة مقدارى ستك يجرت كردة و
صفحه 6:
(حس کنجکاوی انسان درباره جهان و زندگی و/
مسائل گوناگون آن سبب شده است که انسان تلاش
کند نسبت به ناشناخته هاء آگاهی و شناخت پیدا
کند.
امروزه برای پاسخ به حس کنجکاوی و شناخت
جهان» روش های علمی مختلفی وجود دارد.
ا-طرح سوال و بیان مسئله 7
۲-تدوین فرضیه
er آور: ی اطلاعات
۴-پردازش اطلاعات
۵-نتیجه گیری و ارائه پيشنهادها \
صفحه 7:
۱-پژوهشگر برای دست یابی به شناخت و آگاهی از مسئله ای که در ذهنش پدید آمده است. ابتدا
باید مسئله خود را به صورت واضح و روشن بیان کند.
۲- بهتر است صورت مستله به شکل سژالی نوشته. و از عبارات خبری یا جملات کلی و نامعلوم
جلوگیری شود.
۳-در این مرحله. پژوهشگر از خود می پرسد انجام این پژوهش چه میتی دارد؟
۴- نکته مورد توجه در این مرحله این است که پژوهشگر باید پژوهش دیگران را مورد بررسی 3
دهد؛ به عبارت دیگر مطالعه سابقه و پيشینه پژوهش دیگران» مورد نیاز پژو
است. او با اين كار نسبت به موضوع. اطلاعات بيشترى بيدا می کند و مهمتر از همه پی می برد
سوالی که برایش پیش آمده قبلا پاسخ داده شده است يا خير.
ال <<
صفحه 8:
spat geal كدج
صفحه 9:
زیرا فرضیه ها در هر پژوهش, نقش راهنما را دارد و به فعالیتهایی جهت می دهد که قرار
است انجام شد.
پژوهشگر با توجه به مسئله خود.
پژوهش خود ارائه میکند.
به میزان دانش, تجربیات و سوابق پژوهشی در دسترس او بستگی دارد.
نهادها و خبرهای اولیه را در چارچوب مسئله
ال <<
© بانظر م رسد وجود خدمات آموزشى.درمقى a egy چمیتشهر کج اس
صفحه 10:
Gill روش کنابخانه ای:
این روش در تمامی پژوهش های علمی, مورد استفاده قرار می گیرد.
در برخی از آنها تمام تلاش پژوهشگر در کتابخانه صورت می گیرد و در
برخی دیگر بخشی از پژوهش در آنجا انجام می شود.
ال <<
© بزومشكر به سالنامة آمارى يك دهه مراجعه م ىكند و تغييرات جمعيتى شهر كرج را مورد مطالعه قرار
مدهد اويا كسك عكسهاى هوابى و ماهوارهاى. رشد فيزيكى شهر كرج را طی یک ده بررسی میکند
ب) روش ميدانى:
پژوهشگر در این روش براى كردآورى اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون
برود و با مراجعه به افراد یا محیط و برقراری ارتباط مستقیم با مکان مورد
مطالعه به گردآوری اطلاعات بپردازد. در واقع. او باید ابزار سنجش و اطلاعاتی
خود را به میدان ببرد. پرسشنامه مصاحبه و مشاهده مستقیم. از جمله
ابزارهای گردآوری اطلاعات میدانی است.
a << سح
پژوهشگر با تعددی از ساكنان یکی از محلهایقدیمیشهر کرج. مصاحبهمیکند و ضمن توجّه به Apa
جمعیتی به بررسی علتهای پنهان تفییرات هم میپردازد.
صفحه 11:
oF تصويرمهوارهای شهر تفوش-استان مرگزی
28 ساننامه آماری کشور
صفحه 12:
سا مهآری اسان
۱۳۹۳
8 تم سا
- لسسع
سالنامه آمارى استان
کلستان درسال ۱۳۹۳
تصويرماهواره اى ميدان آزادى تهران .|
صفحه 13:
رایانه و نسرم افزارهای
جغرافیایی
>
صفحه 14:
عکس هوایی
از
رد
صفحه 15:
BP SEI HONE KAD
يس از جمع آوری؛ استخراج و طبقه
1
متال <<
درصد تغییرات جمعیت و درصد شاغلان در یک دهه در شهر کرج با استفاده از روشهای آماری مورد تجزیه
و تحلیل قرار میگیرد.
صفحه 16:
در مرحله آخر» پژوهشگر با تجزیه و
نتيجه كيرى وارائه تحلیل اطلاعات» پاسخ مسئله پژوهش را
بيشنهادات جكونه | |مى يابد. او ضمن ارائه دلايل علمسى و
۶
24
f یمن۳ منطقى به تأيبد يا رد فرضیه بسا فرضیه
i -22) های خود می بردازد.
es 3 تسس
7h ۰ پژوهشکر نباید دلسرد سود و پسژوهش
Sh) | of خود را بيهوده بندارد» زيرا اين بزوهش
oy ts, stingy 0 به كسانى كه با اين سوال مواجه شده اند
1 انبا 7
1 و | پاسخ می دهد واز طرح دوباره آن
8 جلوگیری می کند.
شد <<
| مثال | ١ بين تقاضای نیروی کار در شهر 6 وجذب جمعيت در آنء رابطهلى مستقيم وجود دارد
Leds
صفحه 17:
و فعالیت
|
آیا تاکنون موضوع جغرافیاییای در اطراف شما بوده است که حس کنجکاوی شما را جلب کرده باشد؟ در جدول زیر.
مسئلة مورد نظر خود و موارد داده شده را تکمیل کنید.
فرضية پژوهش
جمع آوری اطلاعات
تجزيه و تحليل
نتیجهگیری و
اراثة ييشنهادها
جرا درابران مشكل كم آبى وجودداردة
5 بی روبه كشاورزي و صنعت
مهمی دارد ۳-افزایش جمعیت درنقاط مختلف کشورموئرا
هدرمى دهت ١-كاهش بارندكى و افزاب اسالى و....
جمع آورى اطلاعات از طريق روش كتابخانه اى و ميدانى
دارد-۲-عدم مديريت وبامديريت غلط منابع آب توسط
١-8-مردم آب را به شدت
ازمبان فرضیه های پیشنهادی »عدم مدیربت آب توسط دولت انتخاب می شود چون نقش بیشتری دروقوع
سر کم ی درکشوردارد.
a سل علت كم آبی در کشوربه دلیل وجود مدیریت ناصحیح منسابع آب کشورتوسط
isla cae sa ents Gases sa pus chs ey انتقال آب
د رکشوروعدم توجه به برنامه های آمایش سرزمین ودیگر عوامل » کشوررا با مشکل کم آبی
مواجه کرده است.
صفحه 18:
نمونه سوال
۱-سوالات کلیدی در جغرافیارانام ببرید.
۲-سوالات چه چیزو چطور برچه چه موضوعاتی تاکیسد مسی
کنند؟
۳-مراحل تحقیق وپژوهش رادر جغرافیا به ترقیب نام ببرید.
۴-پژوهشگردر طرح سوال و بیان مسئله باید به جه نكاتى
توجه نماید؟
۵-چرافرضیه سازی درپژوهش اهمیت زیادی دارد؟
۶-روش های جمع آوری اطلاعات توسط جغرافی دان را نام
ببرید.
۷-مهم ترین روش های میدانی را نام ببرید.
۸-پردازش اطلاعات جیست؟
٩-اهمیت فر ضیه یا فرضیه های رد شده چیست؟
صفحه 19:
١-از بين شش سئوال اساسی در جغرافیا کدام یک « انسان و روابط متقابل او را با محیط» مورد توجه قرار
Tape
الف( جطور ey جفوج( جه كسانى د كجا
۲- از بین شش سئوال اساسی در افيا كدام يك به « بررسى سير تكوين و تحول بديده » مى بردازد ؟
الف( جه جيزى ب(جرا فج( جطور در كجا
۳-در کدام گام از پژوهش پژوهشگر به اهمیت» سابقه و پيشينة مسئله و نتایج پژوهش دیگران می پردازد؟
الف( تدوین فرضیه ب(پردازش اطلاعات ازج( طرح سوال و بیان مسئله د( جمع آوری اطلاعات
۴-کدام کام پژوهش نقش راهنما را دارد و به فعالیت هایی پژوهشگر جهت می دهد؟
اش وت 4d ب(پردازش اطلاعات . ج( طرح سوّال و بیان مسئله . د( جمع آوری
ات
۵-در جمع آوری داده ها استفاده از کدام مورد زیر روش میدانی محسوب می شود
الف( تصاوبر ماهواره ای ب( نقشه جرج( مناهده د(عکس های هوایی
۶رد فرضیه یا فرضیه هاء در یک پژوهش چه چیزی را مشخص می کند؟
الف( بیهوده بودن پژوهش وب( جلوگیری طرح دوبارغ . ج( شکست پژوهشکر د( عدم مهارت
پژوهشکر