صفحه 1:
دانلودفایل پاوریوینت
ی
کودکان و نوجوانان
0 کاب ند مبارزه نوتوانان ب
عادنهای
a see: م نوسته: سات
Sy
5
.نت
صفحه 2:
صفحه 3:
نوجولنیچیست -1
ف صلاولعادتمنن میت ولنم -2
فصلدوم عادتفاجعه پنداری-3
فصلسوم عادتهمه یا هیچ -4
لام تا نمی Bel
صفحه 4:
صفحه 5:
a هه ا ال ات
طول مدت نوجوائى
مشخص نیست و در افراد
و جوامع گوناگون با هم
متفاوت است. شروع دوره
نوجوانی 3 جون با tok
تون os چون سن
صفحه 6:
به علاوه حد متوسط به طول انجامیدن
ee ee فرهنک ی و
Bae ی دارد. ۰ دوره توجوانی با
9 ل محطی: 5-0 از حدود
صفحه 7:
وابستکی کودکی به استقلال و
مسئولیت پذیری جوانتی و
بزرگسالی است. در این دوره
نوجوان با دو مسئله اساسی
ویر 9
1-بازنگری و بازسازی ارتباط با
والدین و بزرگسالان و جامعه.
2 -بازشناسی و بازسازی خود
صفحه 8:
است و در طول این دوره
معموا coe بين اين دو
نقش در نوجوا ن مشاهده می
طون "اب Nl يدر
روانشناسی نوجوانی این
دوره ب دوره Vidas و تفش
مى نامد و نوجوانی اتولدى
تازه مى م ا
نوجوانی دوره انتقالی مهمی
صفحه 9:
0 را
تقويت كنند نا نوجوآن يا اراده و
يشتكار به رشد و يبشرفتش ادامه
eS ei
حمایت کنند و او را اهنمایی و کمک
کنند. ie eee ورده کنند و با
صحبت بنشینند و در زمینه
اضطراب و تن ش ناشی از بلوغ و
انتقال به اواراسنن و امنیت بدهند
صفحه 10:
يشت سر بكذارد و به
عنوان يك جوان با
هدف و برناءمه و
وارد lus بزر نس الی
صفحه 11:
و ها ان سم
دارد. حالات شادمائنى 5و
خنده i419) ناگهان اه
افسردگی و پریشانتی
همان انداژه نبز احساس
رح ای در ار اهر ی
صفحه 12:
بگذراند. کنجکاوی نوجوان
و به حل مسایل با آگاهی
تلاش فراوان به خرج می
صفحه 13:
متا رد زیر
نوجوان به روشنی
oes nw eae
a نی = ات
مهم از ا ٠ بعد
ee .] ا 1.
صفحه 14:
تررك كال ۱
يركشمكش است. نوجوان
از یک سو با سرعت بى
سابقه ای بلوغ جسمی و
جنسی را طی می کند و
از سوی دیگر خانواده و
خاهند وه مستها باشید.
صفحه 15:
مى شود؟
صفحه 16:
خوب 3 مطلوب را برای
anak زد ای راحت, خوب
می آموزیم, خبر بد این است
اكور لا صا و لزيا ركد بم
نامطلوب ااه ال
رفتاری ۳ صورت تاخودآگاه ج و
غیر ارادی انجام میدهیم این
صفحه 17:
م تعريف کرد :
رفتار, گفتار 3 با کاری
Lb که انسان به طور
ارادی pilot
بامهارت بسیاری
نجام So عادت
a .
صفحه 18:
BET ی tities Ranma Max et" ا a
م leet,
5 ee نداشته باشیم
سختیهای زیادی همراه
شد. منظور ما از عادت,
هاى بد او که ما bol
را دوست نداریم و دلمان می
خواهيم که آن ها را حذف کنیم؛
مانند ناخن جویدن. کار
ی اه و اب
صفحه 19:
صفحه 20:
مفید هستند و موجب
مه ی کر در نوما
Se eel
عادت ها os
میشوند که بعضی از
رفتارها و کارها را به
آسانی انجام دهیم.
صفحه 21:
puss براى مثال: ياد
وظیفهای که یا شما مربوط
sl Sl) ose TL
صفحه 22:
کار عادت کردهاید. ایا افر
شخص دیکری که دا کار
شما تخصص ندارد, بخواهد
به همان سرعتی که شما
ِ كارتان را انجام میدهید,
انجام دهد میتواند؟
بواحتمال زياد پاسخ شما
صفحه 23:
همین خونه بودید,. شما هم
در اوایل نمیتوانستید با
همین سرعتی که الان
کارتان را انجام میدهید,
کار کنید. آنغدر کارتان را
انجام داده و آن را تکرار
کرده اید که اکنون
ره اج a. هر مس
صفحه 24:
ا ا a
میکند به همان صورت هم
By cole Lay اد هن SS
و به آنها عادت میکند. شاید
افراد زیادی را دیده
باشید که به جویدن ناخنهای
دام مد عادت دارند.
هیچ کس دوست ندارد که در یک
مهمانی ناخنهای خود را بجود.
وی به انجام این کار عادت
صفحه 25:
همان ا كلمج به وما
ee ا ال يادكيرى
ae 1 ue 3 مشکلات
زیادی روبرو میشد. او
نمیتوانست oly رن را
ياد بگیرد, او نمیتوانست
جرف زدن رایاد بکبرد آو
صفحه 26:
تعریف تحریفات يا خطاهای شناختی
خطاهای شناختی, الگوهای تفکر
اغراق شده پا غیر منطقی هستند که
برای فرد نهادینه شدهاند و باعثت
وضعیت ناخوشایند روانی فرد
مخصوصا افسردگی, اضطراب و ..
میشوند. به عبارت دیگر تحریفات
شناختی افکاری هستند که باعث
aoe که فرد oe درست و
Pee | eee [rere [ieee | nme [ee
صفحه 27:
صفحه 28:
ne pee oe اله
اين اتفاق نخواهد فاد 0
گاهی eee آنقدر به گفتنش
خزيدن در ا اميدهاء , 9
ee 0 لك
صفحه 29:
انجام دادن ندارد. اين جانور
پاداش گرفتن را دوست دارد, به
او پول, غذاء را oll, هر i
کاری بخورانید: او با خوشحالي
همه را میبلعد و برای مدتی آرام
soul تا زان كه كار را که او
دوست ندارد انجام aS oe
جدید, aloe خطرناک. شخصی
یا چیزی که برایتان مهم ا 1 :و
صفحه 30:
کار خوب. است, meee رد
انجام هر کار شگفتانگیزی که مد chee
است بپردازید. اگر بینتیجه باشد چه؟ شاید
این افکار مدام ایجاد مزاحمت کنند. در اینجا
به چند نکته برای مدیریت افکار منفی
میپرد
صفحه 31:
عدم اعتماد به نفس اغلب از نجوهی واکنشی
Pa eee ضعیت خاص واکنش
نشان بدهیم سرچشمه میگیرد. مغز چیز
جالبی ست دارد کپی کند. آهنگامی
که شما به کسی می کنید که درحال انجام
ee .ر مورد چیزی فکر میکند. چیزی
را به خاطر میآورد. يا چیزی احساس میکند؛
مغز میخواهد همان نورونها را برانگیزاند a
آن افکار و احساسات نیرو ببخشد. . مخلص کلام
ه, برای بازتعریف کردن i cere
ن, به زمان و اراده نیاز است.
صفحه 32:
صفحه 33:
,=
یا درشت نمایی موجب
میشود فرد حوادث را بدون
توجه به تناسب آن در نظر
بگیرد و هر اتفاقی را یک
صفحه 34:
kN al و
ee فجایع واقعی
مقا
ان جهانی بسبار تاجيز
این رو
افسردكى 0 on
شناختی مانند Sor عینک مانع
صفحه 35:
تعریف خطاها یا تحریفات شناختی
انسان در طی سالهای رشد
خود ly بر تجربهها و گاه
یادگیریهای زيانبار قواعدی
وضع میکند که ممکن است
انعطاف ناپذیر بوده و در
بسیاری از موارد به
صفحه 36:
در فرد نهادینه شدهاند و
صفحه 37:
را تقو ره 3 مداومت
i cpl Fale Ze رش
منفی نسبت به oe اینده
و دنيا باعث اضطراب و
افسردگی و ان
روانی میشود. یکی از اين
خطاهای شناختی, خطای
صفحه 38:
خطای oe بت نمایی یا
تمايل به اغراق ؟ كردن موارد خوب یا
بد 2 > گران, و فاجعه جلوه دادن
یل کوچک را درشتنمایی
افراد با خطای شناختی
فاجعه سازی از یک سو در باره
آهمیت مسایل و شدت اشتباهات
خود مبالغه میکنند و از سوی te
اهمیت جنبههای See
Cc
صفحه 39:
درديات و حير كابل تحصن جمواهد بود
كه 0 به تحمل آن نیست. جملات
و غيرعاقلانه و
اام كات منفی زیر a see
است که
Piel شد. ا
call wee las fecal انان جم
سرنوشت نفرتانگیزی است. از
او بیچارهتر کسی
صفحه 40:
(US صیبینتد و a .تت
احساس aca 5
افسرده میشوند و مس
احساس ناخوشایندتری را هم
تجربه خواهند کرد. شما معتقدید
آنچه که روی داده است ۳ روی
خواهد داد چنان اسفناک و غير
قابل تحمل خواهد بود که یارای
ایستادگی در برابر اس نخواهید
داشت و این از کاه کوه ساختن
صفحه 41:
فرض كنيد al دوست
قديمى خود را مىبيند و به او
سلام مىكويد. دوست قديمى
مانند هميشه سلام او را به
oo جواب نمیدهد. او 1
اين مسئله ناراحت مى شود و
صفحه 42:
تیه تسه شش از لت در
مصاحبه استخدامى بهشدت
رن ات ماکان Bila
اينکه نتیجه فاجعه خواهد شد را
در ذهن خود مرور میکند.
فاجعه خواندن استخدام نشدن
در یک شفل بهخصوص نمونهای
a i rd سای ne
صفحه 43:
کلماتی مانند متاسفانه یا بد
بیاری گفتگو کرد, اما همین
اندازه هم تجربه گرانبهایی
است. شاید او مجبور باشد
که قبل از استخدام شدن
دست کم در ده مصاحبه
استخدامی ۰ شرکت کند اما
صفحه 44:
فصل سوم:
عادت «همه یا
«هيج
صفحه 45:
lS سياه و سفید داشتن به
اتفاقات اطرا اف خیلی از مواقع
0 مىشود و در نتيجه”
ایا نويات (seth
تقویت میکند که میتواند بة ما
و ena و نشاطمان در
زندگی صدمه بزند.
صفحه 46:
یک خطای , شناختی | ache که
منجر به افسردگی شده و
در افراد كمالكرا نيز ديده
میشود. آشنایی با خطای
شناختی تفکر همه یا هیچ به
م 7 اصلاح گنه کمی
صفحه 47:
خطای شناختی تفکر همه یا هیچ
ای ی تک نف ار میس ایا
شناختی است. در لين نوخ اقکار قانون همه با
هيج حاكم است. ا
موفقيت, يديده يا موضوع را كلسي اميه
مىبيند. هر جيز كمتر از كامل. شکست بی
جون و جراست. عدم قناعت به مقدار و يا
Dis heey te see
بها زار ماه امر محروم میکند. به
eee لاغری گرفته
صفحه 48:
۳ سم یی ۰ سب سسست lemme ad
هیچوقت و... استفاده میکنند
افرادی هستند که جایی برای
اشتباه دیگران و خودشان
نمیگذارند. گویی در ذهنیت
دسته تقسیم میشود, خوب با
بد. زشت يا زیباء خوشبخت یا
بدبخت, سياه يا ae انگار
01 ار ees [emcees
صفحه 49:
ee ee وامل اين
Pees ee
همه انسانها و همه چیز در
ese ری ار
و هر چیزی که کمتر از کامل
باشد به منزله شکست و ناکامی
, تلقی مى شود. براى نمونه
ee ec cal
صفحه 50:
ی وت ور ی 9۱
0 همه جيز بايد عالى al
در غير اينصورت بد است و حد
میانهای وجود ندارد. همه جيز
سفيد است يا سياه و shy به
نام خاكسترى وجود ندارد. يا
من آدم موفق و لايقى هستم و
با 0 2
صفحه 51:
تلقی al sil فرد كمال
گرا اگر کاری صد در صد کامل
صفحه 52:
بايد أن را جستجو كرد. إن جه در
واقعيت وجود دار ميزه ای از
سفيد و سياه ( خاكسترى )
است. افرادی که دیگران را با
تمام خوبیها و بدیهایشان
و معتقدند اسف
عهای از هر دو جنبه هستند
sae ی Gi ۳
نمیبینند و اگر هم در آنها نقطه
Pil [esos <a} 05 ee ee
صفحه 53:
فصل چهارم:
عادت
صفحه 54:
شخصيت و sos: رفتاری . انسان ۳
شکل می دهد. عوامل ورائتی و
اكتسابى مانند ژن, خانواده. دوستان و
بسیاری از موارد دیگر در تعیین شکل و
ذهنيت كلى ما تاثيركذار هستند. 0
منفی و منفی نگری می تواند زمینه
ساز بیماری های روحی و روانی و عدم
موفقیت در زندگی شود. برای مثال
افکار منفی بواسطه پیش داوری
نادرست, زمینه شکست و عدم موفقیت
را کی ی
= اب بالایی در عدم
0 و os
صفحه 55:
روانشناس آنرا درمان کرد. همانطور
we oS دانید یکی از اصلی ترین
اقدامات د Hee یک بیمار: “Ss
aa Wie زره Ce
اقدامات در جهت Sigs مى
cal روانشناس با بکارگیری
روشهاي تشخیص و ريشه یابی, دلایل
بوجود آورده تفکرات منفی در شخص
را بدست آورده و بر اساس آنها
صفحه 56:
Fl 0 0 ee
خودمان بپرسیم. . مطالعات اخیر
نشان میدهد که استرس
روانشناختی با سو استفاده از
ol سیستم ایمنی و تضعیف
موجب انتقال بیماری به بدن
صفحه 57:
یک کار بررسی شده است.
از افراد شرکت کننده
خواسته شد که اشیائی را
به دو دسته تقسیم بندی
کنند. کسانی که قبلا ۵۰
درصد يا بيشتر زمانها
Obst بودند, همينطور كه
كار 7 دشوارتر می شد,
صفحه 58:
eee تددر تست سح زر
وظایف پیچیده مواجه می شود
افكار منفى, توانایی شما در
پردازش اطلاعات See
را مختل میکند. اگر محققا
درست دفنه باشند, a
as ۱
الج تلان بلکه ach میشود که
صفحه 59:
تحقيقات و الو sk صورت
كرف در روانشناسى موجب
پدیدآمدن روشهای علمى و
اصولى براى درمان مشكلات
شده كه براى افكار منفى نيز اين
موضوع صادق است. در بين
روشهاى متداول براى درمان
ريشه اى افكار منفى و به تبع أن
جایگرینی افکار مثبت. روش
صفحه 60:
بصورت ارادی افدار منعی ایجاد دند و
به اين طريق میزان اضطراب خود را
بالا ببرد. در ادامه أ یک نشانه مانند
صدای برخورد خودکار به میز. شخص
بلافاصله افکار مثبت را ean
افکار منفی می کند. با با زار اين
روش ee هد ایک کامل مشاور
افکار VEEN ee ۵ تواند اين
بيمارى را درمان كردم و شخص
صفحه 61:
مشکلات ناشی از افکار منفی
اين موضوع می تواند مشکلات
00 را برای 0 بوجود آورده و
: مشکلات روحی 9
opal a eye ie,
اضطراب, وسواس: افسردگی و
ده ها مورد دیگر شود. ome
مشکلات ای از افکار منفی
بشرح زیر است:
صفحه 62:
گرایش فرد به انزوا و
در نتیجه افسردگ
a آمدن حس ترس
3 گرانی مزمسن
pe امکان رویارویی L
صفحه 63:
۰ گاهی بايد
گاهی باید در هجوم مشکلات
آرام Bo tee
و سختی:بخشی GES از زندگی
صفحه 64:
صفحه 65:
ی متفی .
صفحه 66:
ان i ات
صفحه 67:
صفحه 68:
منال
) در كلاس تاريخ براى باسخ به سوالى
دستان را لا کرده ولی اشتباه
پاسخ دادید و معلم لبخند زده است .
علات مدفی گرایی:باعت مشود که
نتوانید اين موضوع را از فکرتان
خارج کنید و سایراطلاعات خوب ul
روز مثل ساعت فوتبال يا شوخی
قتل کلاس با دوستانتان را فیلتر
ی کید کل اساسا که
همراهی با این فکر , حافظه شما
هم قفل شده و فقط حوادت بد و با(
دفناره 5 دقباره أنها جلؤى ورود
امل لالس 1 يوه را وتا
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
فا رسیدن یه این فک است كد : بيابية !انالا نه افيه
كاه كتيم الارشازى شتاحتى كفى ميكتدا نا بط عقب
بركشته و جريان را به صورت كلى بررسى كنيم .دراين
مهارت حواهية آموعت که تماما لتطات عیب , معلولی
و بد زندگی در کنار هم اتفاق می افتند . از طریق
راشتی آزمایی نه دتبال شواهد توحه ملفی گشته و
بالاخره , ياد میگیرید که چطور سر بلند کرده و با اجرای
صفحه 72:
اقکار متفی به راحتی ما را به
زنجیر کشانده و از داشتن یک
وددگی شاد مشروع من سلاقد
در حالیکه خداوند ما را شاد و
زاد آفر یده است
پس عجنه کتید
ای همیشه از اين زن
ونه كيت 711
صفحه 73:
بسکتبال است . او در ذشته بیش از
انتظارعالی بازی کرده و برای مسابقه روز
پنجشنبه هیجان زیادی دارد,چرا که فکرمی کند
واقعا 07 تمرين كرده اين توانايى را ale
صفحه 74:
خطای فکری کامران:اوتمام
اتفاقات منبت آن روز (بازی برای
یک نیمه کامل در زمین » عملکرد
خویش درمسابقه , پیروزی تیم) و
تمام لحظات لذت بخش آن روز را
: از صافی منفی نگری عبور داده د
il 7 ناا
6+ سوام
را انجام می دهد(چه کاری انجام
نمی دهد)؟کامران با عجله از رختکن
خارج شده ومستقیم به خانه رفته
5 است. وجشن پیروزی را از دست
ويج اناج اشتتاسی دارد؟ کامران
احساس بی قراری»,غم ویاس دارد
صفحه 75:
«راستی ازمایی : کامران
— جاى اين عادت غلط
بايد به خودش جه بكويد؟
او بايد به دنبال شواهدى
برای ضعف بازى و خراب
a روزش باشد و
: (خيلى بد شد كه
ام ee اما
بايد از بالا به آن نگاه (ا
كنم . آبا ذاقعا به انداره
کافی در بازی شرکت ))
نداشتم؟ایا ما برندم(
نشديم ؟ جه انفاقات
صفحه 76:
فکر وبرنامه مثبت
کامران:من واقعا
بازی بسکتبال را
دوست دارم و خیلی
خوش شانس بودم
كه عضو تیم شدم .
این موضوع به من Q
دوستانم بوده و و"
بازی خودم را بهتر(
موضوع تمرکگز گنط
صفحه 77:
ari نهایی: چطور فکر و
برنامه مثبت وضعیت کامران
را بهبود می بخشد؟ دید
وسیع به کامران کمک می
كند تا به ياد آورد كه يك
حادثه ناراحت کننده نمی
تواند تمام لذت بازی و
ارزش عضویت در نیم
بسكتبال را از بين ببرد. در
حقيقت » سخت تمرين كردن
رابه جاى ناراحتى قرار داده7
و امیدوارانه بهبود بازی ls
در پیش د. به زودى
خی بای كط بآ ۰
دیدگاهش از تمرکز بر نقا
صفحه 78:
يريا ae ee Tan ae ای
داشته است . همين طور توانسته كادرستى هايش
را35هزارتومان در فروشگاه مدرسه بفروشد .
آخرهفته هم قرار است با سه تا از دوستانش به
گردش وسینما برود . روزچهارشنبه از درس 8
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
مورمورشدن گرگرفتن صورت
انرزى عرق كردن
بخ كردن شلى عضلات
كرفتكى بدن
دل درد كرختى
شعف وبی حالی
ةكابم٠ افعادكى ٠٠١ ١ عودة
«تفگی. نفس ام
صفحه 82:
راستت ارمایی: Las cabs
شواهد موجود برای اینکه
واقعا هفته بدی داشته يا نه را
بررسی کند » متوجه چه چیزی
خواهد شد؟ او از خودش می
پرسد (آیا روزهای هفته توجه
کردم پا فقط یک روز و بخش
کوچکی از لن را دیدم ؟ جه
اتفاقات دیگری در این هفته
افتاد؟ اتفاقات خوب کدام هل
بودند ؟ پاسخ های احتما
پریا در پاسخ به این سوالات
را در بخش زیر نوشته"
صفحه 83:
8 فکر و برنامه مثبت پریا اين خيلى بد است که
نمره منفی گرفتم اما این فقط یک امتحان
است و من میتوانم جبران کنم . از آموزگارم
سوال مى كنم كه براى كسب نمره بهتر
ومطالعه بيشتر جه كارى بايد انجام دهم .
صفحه 84:
یه تهایت خطور فکر و پزنایه مثیت روسعتت پربا را
بهیود میبخننند ؟ادرتارهاتاتیرات تشتی که انن کار بر قلی,
اعساسات دی رقتار وارساط أو جواهد گذاست ند
صفحه 85:
صفحه 86:
آمتحان کنید:نقطه تمرکزتان
مد فهرستی از راجایجا ey درهفته
\ گذشته برای شما رخ داده » تهیه نمایید .
سعی کنید خوب » برخی معمولی وبقیه
صفحه 87:
#واضح است که تمرکز بر تجارب
مقر es SEG اسل آم
وقتى بر يك واقعه خوب و
eo ee gece eines
اتفاقی می افتد ؟ یکی از وفایع
خوب و شاد از فهرست بالا را
انتخاب کرده و تنها بر لن توجه
کنید توضیح دهید که با توجه و
تمرکر بر ای واقتت که اسساسی
البته اگر بر وقایع مثبت تمر
نماییم » بخشی از کل وافعیت /
از دست دادیم els حسن ان ال"
صفحه 88:
صفحه 89:
ادگیری مهارت:تکان بخورید
دی گرایی اغلب موجب
ناراحتی شده و شما را در گرداب
اجتناب و دوری از فعالیت های
اجتماعی می اندازد که حالتان را به
مراتب بدتر خواهد کرد . با تمرین
فعالیت های رفتاری - wis انجام
کاری حتی اگر واقعا مایل به انجام
آن نیستید-
کم کم به فعالیت های روزمره
برگشته و از نظر بدنی و هیجانی
احساس بهتری خواهید داشت . به
صفحه 90:
امتحان كنيد
براى انجام فعاليت هاى
رفتاری ,2 كارهاى مورد
علاقه و مهمی مانند
ورزش , رفتن به سینما یا
گردش با دوستان L در
نظر اورید . برای انجام
دو تا سه مورد درهفته
آینده برنامه ریزی نموده
و با خودتان قرار بگذارید
a بت هر شرایطی )
صفحه 91:
ارت
sl اشتباه , چنان قدرتمند شده باشد
اكه انگیزه ارتباط دوستان پا اجتماعی
را از دست داده و انرژی لازم برای
راستى آزمایی يا تغییر الگوی فکری
وا داسته پاش در تن EG
انجام یکی دو فعالیت رفتاری میتواند (
انرژی لازم را به وجود اورده و بلا
افسردگی غالب شود . اگرچه در ابند/
نينا الا ا 015 )الوق كرت اد زاك 1
صفحه 92:
صفحه 93:
ی دا اناد as cil
در كل زندكى ا بر
نموده و قدرت اين را
داريد كه از اين 0
خارج شويد . با اين كار(
صفحه 94:
)به یاد داشته باشید
که:
1.نوجوانی با عادت منفی گرایی
بر یک جريه اأميد كتندة 8
ات میا سا ابر فک
متفی » بزرگ و بزرگتر شده
دساء حداوت نو كداالفافق
آفتاده را فد کریه د عو ند
ل ا ee gi
میشود.
2.شما مبتوانید این عادت غلط
را لذرد رانستی آزمابی افزار
دادء د ازاخودتان سوال كنيد :
LI تنها بر یکی دو اتفاق جزئی ۱۱
در این هفته با این روز تمركز»
و
خی مها یی ۲۱۷
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
SETS 4 Ss
اگرشفا دارای تفکر (من باید) باشید , مثلا گر یک نت
موس فا مدرشة اشتباة | اخرا كنيد ان eet,
Sl es كسد Ss کی رد رای
هميشة بحش اخودم رااندون هیچ اشکالی اجرااکیم؟)
يا وقتی در یک مهمانی از ترس هم صحبتی با دیگران
دست و پایی کرده و وقتی به خانه we احساس ,
= oll Ey ues گیدید با خود:
صفحه 98:
همچنین اگر دارای تفکر
\ (اوباید یا شما باید) باشید , از
طرف دوستان آزرده و رنجیده
خواهيد شد .مثلا (او بايد براى
تولد من کمک تيشترى ملكرد
يا او بايد بلافاصله جواب ely
من را مى داد).اشتباه اصلى
اينجاست كه شما فراموش
كرديد كه ديكران دركير زندكى
خودشان را داشته باشند. )
گاهی مشکل انجاست که شما
برای Lis بت را درنظر
صفحه 99:
ایتای نين الكدهاف ع رفایل اسطافی اعلی -د اسساس
خیانت دیدن » گناه» تعصب , ناامیدی , عصبانیت , افسردگی
منجر خواهد شد . وقتی شما فقط اصول خودتان رابدون
در لظ زا گرف را رايطلا د .كران کار برد ا احتمالا شاهد
5 آنها خواهید شد واین آغاز قطع ارتباط با دیگران
! ایک با تما ادگزان راتس کی اد 2
است ون مردم به شبوه 9 دلیل خودشان عمل می کنند کش
صفحه 100:
#اشتباه ol است که به شرت
مراقب بایدها و نبایدهای خود
باشید و تاد elas aS یک
واقعی , قابل انتظار و کمک
کت 'وكدام فقظ خوانسك و
ميل شماست. طركاه درناشنيد
که این (باید) منطقی و لازم
Maa ee
کند چون هنوز گواهینامه
تدارد) 2 استانداردهات عم
دست یافتید . ازسوی دیگر
هرگاه احساس کردید که اين (
(بايد) حاصل ترجيح و ميل
صفحه 101:
صفحه 102:
هدف رسیدن این فکر (خوب است اگر...) است .
مقابله با وضعیت (بایدهاونبایدها) شما را از قانون
گذاری دورمیکند . از خودتان بپرسید که آیا این
(باید) واقعا منطقی ودرست است ؟ دیگر چه
ات وجود دارد ؟ واكر اين ass نتیجه ترجیح
صفحه 103:
صفحه 104:
تمرین bail بارسارى ساحن
پرنیا ساعت10 صبح جمعه تمرین تئاتر داشت . خوشحال
بود که می تواند با اتومبیل به آنجا برود چون هفته پیش
گواهنامه گرفته بود ۰ آمایه خاظر ترافی شدید . ده
دقيقه ديرشده بود ١ اوبلافاضله ازاينكه وظيفه اش را
درست انجام نداده ناراحت شده وخودش را سرزنش مى
en 2
صفحه 105:
خطاهای فکری Li» : اينكه كه
سر وقت برسیم بسیار خوب ۱
است اما فکر او غلط بود چرا که
تقصیری نداشت.
پرنیا متصبانه به قانون نگاه
کند و انعطافی ندارد.
انیت فک راهم آاهید )ند
کاری را انجام می دهد(چه کاری
انجام نمی دهد)؟ به علت مرور ۸
تاخیر و سرزنش خودش . ۱
تمرکزش را در تمرين از دست
داده و اجرای خوبی ندارد.
صفحه 106:
اوچه احساسی دارد ؟ او واقعا از دست
خودش ناراحت و آزرده بوده و انگیزه shel
یب تمرین را از دست داده است.
و این وت ند اد جه اعکس SLI لارد ©
a i ee واحساس
صفحه 107:
جای این عادت بهتر است
از خودش بپرسد : (دیر
نرسیدن یک قانون واقعی
است یا گاهی اتفاق می
افتد ؟ آيا به خاطر چیزی
که تقصیری در لن نداشتم
از دست خودم ناراحتم ؟ آیا 7
اين كار را خیلی بزرگ (
نكردم ؟ ايا زمان خروج من
ازخانه در شرایط معمولی ۱
مناسب بود؟) . همچنین الا
بايد oo داشته باشد
صفحه 108:
وقت تاخیر نداشتم .
امروز هم تمام تلاشم
را کردم تا دیر نرسم »
اما فایده ای نداشت .
وقتی کنترلی بر (<
اوضاع ندارم ‘ بايد مه
خودم اجازه اشتباه(
تدهم ؛ حتى اكر دريل
TH UG a tA ANN age Ne el MT ليناد
صفحه 109:
و امه عنيك 7 وی
يرنيا را بهبود مى بخشد ؟
داشتن دیدگاه درست
نسبت به تاخیر » به پرنیا
کمک می کند تا بر
احساس گناه و خجالت
قاثق شود . وقتی هفته
اینده سر وقت برسد »
دوباره ارام و امیدوار ۱
صفحه 110:
اشنا عاق کت رکب کنو آنا اين عمد برف د كرتل الى راد
هاى جنذ استان رامسدود نموذه و مسولان تصميم كرفتند نا اين
مسابقات را لفو كنند.همجنين اعلام شد كه بخاطرنزدیک شدن فصل
امتحانات امکان برگزاری مجدد
صفحه 111:
صفحه 112:
در 2
کازه را a>) a2) ond "piut:
کارها دهد
را انجام نمی
یی را ا ) ؟
صفحه 113:
پایک چه انلناسی دارد؟
Sas gull Cob
خشم
ناسازگار ۰ غم
رنجیدن
سردرگمی تنهایی
برمانده
مضطرب طردشدگی
پرانرژی _
صفحه 114:
۲ @|@ راست آزمایی : سایمان
برای بررسی وضعیت می
تواند از خودش بپرسد . (آیا
درست است که انتظار
داشته باشم مسولان
مسابقه همان کاری را که
من دوست دارم انجام
بدهند ؟ فکر من دلیل
منطقی دارد فقط ترجیح
من این است؟) پاسخ های ر
احتمالی بابک در پاسخ به
آين سوالات را در بخش زيل(
نوشته و بررسی کنید که
بر می تواند بر al
صفحه 115:
صفحه 116:
نتيجه a جعاور فكر و بريامه - مثبت »
وضعیت بابک را بهبود مى بخشد ؟
ماثیذات منبتی کدا در این کاربن سل :
احساسات بدنی + رقتار و ارتباطات او
خواهد گذاشت , بحث کنید.
صفحه 117:
حالا که یاد گرفتید چطور می توان دیدگاه
خود را از (باید و نباید) به (چه خوب
بوداگر...) تغییر داد , سعی نمایید تا درباره
صفحه 118:
وضعیت های (باید) nee مطالعه کرده و هر
کدام که درست و منطقی است علامت بزنید .
در هر مورد که به نظرتان دلیل موجهی ندارد ,
eee j د اگر... .۰ در ستون
صفحه 119:
خواهر من بى ادب
است.اونباید به والدینمان
توهين
اكثركارهاى اين يزوهش
من انجام دادم. أنها بايد
صفحه 120:
قواعدی را که برای خود
و دیگران وضع کردید .
بپراساس اهمیت و
ضرورتشان بررسی
كنيد . ابن كار کمک نی
کند تا موارد غير
دای تا که نب نا
صدمه میزند » کنار
معمول سازكارتر و
ازاين طريق به جاعلر
احساس افسردگی ,
صفحه 121:
صفحه 122:
s
یادگیری
مهارت:ذهن
مه
ذهن آگاهی تمرین زندگی در
زمان ال است. :هی زد
دورساختن همه افکار مربوط به
گذشته واآینده : و تمرکز کامل بر
واقعیاتی است که اینجا و اکنون
رخ می دهد . با تمرین این مهارت
كاملا درلحظه حضور داشته و (ز
تواباینتی رنه بدون فضاوت دا
بدون تحمل عقاید خود را خوا
یاقت . درهمان حال ء ذهن
ازهر نكرانى غير ضرورى مر 9 ۱
به كذشته و آينده رها ميشود
صفحه 123:
¢ امتحان کنید
ایک بسته شکلات با یک پاکت چیپس
را انتخاب كنيد . خوب به لن توجه
عاحدا امل سيف ,| كان كونتان
که اس و یه دا کی اد
دای (Sgr شکلات با سرا
در دست شما چگونه احساس میشوند
؟ یه جنشت اجه رنگهایی دزآن
دوه آارد ؟ تالا توت آن را له كنيو
به ترکیب بوها بدون در نظر گرفتن
چیستی آن ؛ توجه نمایید . شکلات یا
چیپس را به ارامی روی زبانتان (ر
بگذارید . نجوید , فقط چند لحظه
عم لن را در GES PERK
آجازه دهیتد شکلات , لذب شده ها
چیپس نرم شود . به آرامی شروع
جویدن كرده و أن را مزه مزه نمابة
| اه 5 ا
صفحه 124:
(بایدها ادها al
ار تا ار
دهد , تبدیل نمایید تا شما را
سازگار و انعطاف yz
سازد . وقتی با وضعیتی
روبرو شدید که انتظار
دارید شکل دیگری باشد , به
جای ناراحت شدن بايد
توانایی بررسی و راستی
ییا رادشه ات ز
در این حالت به خاطر تصو
صفحه 125:
3 LRELE LOG
به یاد داشته باشید که:
توت وانیا با عاوت (صی باندشما ناید) بم اسول اد هوانین *
سخت وغیر منطقی اعتقاد دارند . هرگاه که حوادث بر
رود ناامید ده و از دیگران nl حلاف اننظار آنها
ناراحت میشوند.
* با شکستن این عادن غلط , برتور و دیگران Bras
ee الاف دا
بد.
صفحه 126:
صفحه 127:
صفحه 128:
شما دارای عادت (پیشگویی)
اناشيد ؛ نه مخض روبرة شدن نا بك
موؤقعيت 4 بدترین احتمال را پیش
بینی خواهید نمود : (من نها
ازدرس جغرافی نمره
میگیرم؛ یا اگر از اوخواهش ۳
حتما قبول تمی کند) - این عادت در
بين افاراد فاته ey ae
فى اشود. کل ایکا اتهاف اند را
ی ی كسد راان وا
لزوم در انتظار وقوع یک فاجعه (
تست اما کر هی کنند اک این
اكسمم وبار لك در لمش رد
متاسفانه اگر گاهی پیش بينى بذ
ees cout co ام اب و
ied تا فک Wie Ses
صفحه 129:
وضعیت به خودتان فص میدهید تا بر اتفاقات
خوب تمرکز کرده و این امیدواری سبب میشود
5 جوز افزوده و به موقعیت نزدیک
ن تعارض See
17
صفحه 130:
صفحه 131:
اقدف؛رسيدن به انلا فکراست که: (فلل ارپیشا
بینی,بررسی می کنم). تمرین بازسازی شناختی که در زیر
آمده کمک میکند تا درباره آینده پیشگویی نا حوشایرد
تداشته باشید آبا برای ثایبد این پیشگویی ذلایل متطقی
وجود دارد ؟ درجالی که به مقایله با پیش بینی آینده اقدام
می کنید » راه های مفیدی رابرای زندگی درمکان و زمان
حال خواهید یافت که جلوی خراقات منفی را گرفته و
صفحه 132:
تمرین ee بازسازی شتاختى
ale هفته ها ود کم تعلیم آرانندگی امین دید او برای گرفتن
كواهينامه بسيارهيجان زده بود . دلش متخواست كه متلا
براذرش همه با را با اتوسبیل خودش برود اما دراسحان
توانست به خوبی پارک کند و رد شد. به جای این
که فکرگتد(اشتیاه من از کها بوده وه موزدی را باند
میگفت:
رانندگی
پیشترتمرین کنم) با خودش (من راننده بدی
صفحه 133:
تعلیم رانندگی آذامه نداده د تف
1 خودش می گوید : (تمرین فایدهم
8 اراینداد: من شکپسیتو خهیردی).:
واقع از موفقیت درامتحان ><
رانندكى مایوس و دلسر
aad تج
صفحه 134:
)ا راستى ازمايى :على
بايد سند كه جرا نا
سال آبنده كواهينامه
بگیرد 9 a> دلايلى
برای لن داد بش
میتواند از خودش
پپرسد : از کجا معلوم
که در امتحان ماه
هم دوباره رد بشوم ؟
Cl من قدرت پیش
oon آسته را دارم ۱
ار بای دوت اس را
یاد بیاورد که اولین با
La MRM Ges a
صفحه 135:
على را بهبود مى بخشد ؟ با درك اين موضوع كه
solo: se) lek as آنند هرا نس بلكه
انرزى بيشترى خواهد يافت "أفيدوارتن و يا اكتره
تر شده و تمرینات رانندگی oe wae LL مى
صفحه 136:
پدرصا به نهر حدیدی متفقل ند و اين انتقال
به معنی مدرسه صبا در وسط سال نهم است . با
شنیدن این خبر , او بلافاصله فکر کرد که نمی
تواند با مدرسه و شرایط جدیدی كنار بيايد . هيج
ةر تم مم
صفحه 137:
Gils 22 oC) ise بر
ee a
نمی دهد)؟
صفحه 138:
سوسن چه اخساسی دارد؟
آسیب دیدگی انزجار آرامش
سردرگمی رنجیدن قدردانی
7
ختالت زدگی لنگرانی تن درمانده
یدنیاشوخان
oa وه
sant [1
سوتفاهم
صفحه 139:
رایتتی ارمای یا ا: سوسن
برای غلبه بر این عادت غلط
بايد جكار كند ؟ او بايد فكر
كند كه جه دلايلى براى
بيشكويى رورهای سلكت درا
مدرسه وجود دارد ؟ براى
بررسى وضعيت مى تواند از
خودش بیرسد (تا وقتی
مدرسه جدیدی و دانش
آموزان را ندیدم . چطو
میتوانم درباره آنها قضاوت
کنم ؟ از کجا معلوم که آنها
رفتار غير دوستانه ای
دارند؟)
صفحه 140:
سجه بهایی : جطور فکر و
برنامه مثبت ©« وضعیت
سوسن را بهبود we
بخشد ؟ درباره تاثیرات
مثبتی که کار بر خلق ,
احساسات بدنی , رفتار و
ارتباطات او خواهد گذاشت
بحث كنيد .
صفحه 141:
لمان ارعادت اش یی
عادت غلط: بيشكويى: منفى آينده ميتواند به عملكرد و اغتماد يم
نفس بندما ضربه زدة أو روابظ شما با دوستانتان راتحت تاثين
قراردهد . salts, تواناين هايتان وید | كنيد , الليدتان كلراشده و
دست از تلاش بز مبداريد ٠ پیشگویی درباره دیگران هم سوحب
Spates lel GID) انوة دواجد جد ا دده بر (etait eee
كنم)باعث ميشود تا احتمالات =
فكر (قبل ازييش ی
متفاوت را ديده و به وقوع
صفحه 142:
صفحه 143:
) ذهن خوانی, اشتباه
متداولی است که نتیجه
گیری بدون دلیل منجر
ميشود . در اين حالت به
طور خودكار فكر مى كنيد
كه نظر دیگران را دانسته
و مطمتئتن هستید aS
درباره شما فکری
خصمانه وغیرقابل دارند.
بدون کوچکترین دلیلی
مت اس شده ايد an
صفحه 144:
٩ تعجبی ندارد که چنین تفکر
منفی , ناراحت کننده بوده و در
شرایط استیاعی احساس تااسشتی
و
که درباره فساوت دیگران نگران
هست ایسمالا ار دراه با
دیگران وحشت کرد و از آنها
دوری نموده و از تصور این تحقير
ديوانه ميشود . در طول زمان اين
افراد ذجار ااضطرات احتماعل ؛
ترديد از خود و خشم خواهند شد .
وقدن از خودنان ترديد دارلد ءار لل
دیدن افراد جدید , تقاضای شغل
صفحه 145:
هدف رسیدن به فکر (می نوانست جه سطور
دیگری داشته باشد) است . با انجام مراحل باز
سازی شناختی قادر خواهید گیری غلط درباره
دیگران رها شوید . باید سعى كنيد تا به جاى
ارزيابى TET بي Bele ag در نظر
صفحه 146:
صفحه 147:
es Ls shy jl کنیا ys jie
ور ان ss el Salles aise ای
silser ay assis GS Gane crus از قیکلا نی
هابنئل nls eo و اثقاقا يى متدلى ells
كار أنها كد ذارد . دقتى ١ نها یتشد كل أن
پسرها چیزی گفت که همه با هم شروع به خندیدن
کردند Sole Ee eS,
صفحه 148:
خطای فکری ناصر : او مطمئن
بود که بچه ها به او خندیدند .
اگرچه هیچ دلیل واضحی وجود
نداشت , اما معتقد بود که به غذ
از این دلیلی برای خندیدن
نداشتند.
@ در نتیجه فکر (ذهن خوانی) چه
کار ای ها
را انجام نمیدهد) ؟ او به تنهایی (
و دور از فعکلاسی هایش
صفحه 149:
اوچه احساسی دارد؟ مضطرب بوده واحساس
حقارت می کند.
ب#ه دراین وضعیت بدن اوچه عکس العملی دارد؟
دچارگرفتگی شکم شده وصورتش داغ شده
صفحه 150:
راستی آزهایی : تاصر به
جاى اين عادت اشتباه بايد
به دنبال دلايل و شواهد
موجود باشد . براى خنديدن
آنها به غیر ازاین دلیل , جه
توضیح دیگری میتواند وجود
داشته باشد ؟ بهتر است از
توش رس رم یت
حرقی میزدند L نظرشان
درباره من چه بوده است ؟
جه دليل دیگری برای خنده۱
RE 1
کسی یک لطیفه تعریش
کر ای Re
صفحه 151:
۶ فکروبرنامه مثبت ناصر : من و آنها دوستان
خوبی هستیم و قبلا هرگز من را مسخره نکردند
» پس احتمالا هم کسی به من نخندیده و موضوع
. دفعه بعد
صفحه 152:
6 نتیجه نهایی : جطور فکر و
برنامه مثبت ۰ وضعیت
ناصر را بهبود می بخشد ؟
لك ا ١ اتنا
اشتباهش ؛ او درمى يابد
كه براى دوستانش دوست
داشتنى و قابل يذيرش
است . به جاى دورى از
دكران : احساسس ما كند
میتواند به دیگران نزدیک
شده و با آنها دوست
شود . با چنین تمرین
هایتی 2 نما هم مانند ۱
ناصر هر چه زودتر از شل
ذهن خوانی دیگران ر
صفحه 153:
صفحه 154:
fol مهار :ناحو دعهر نان ناشين
هنگاه باور داشتند که اشتناهی مركت شده انا إنكران تلن يدى
lege i نان هرا لاس اسان دنا تاکسا
که اشتاه کرده ز خطایی مركب وی وا حتی ضدمه آی رساتلة
asl الاخشیده لا لهربان ات زبرا هه می ادالیا که هتکس
كافل و غارف ازاشتاه نت :بای نه ننها به ديكران كه بت
به خودمان هم مهربان باشيم . تمرين (باخود مهربان باشید) کمک
مس كندانا جرعه بن بايان كشارهاق منقن درون زا عاموتل
Jie: همه نا تعد ار اكات (psa oa) ae gos
صفحه 155:
صفحه 156:
Coe ie ۵ درونی
منفی رأ كه با خود داشته اید , بادداشت
نمایید ( مثلا اين چه کار احمقانه ای بود |
كه انجام دادم ل
أدو ركوب بودن
صفحه 157:
اب | ite ررس ای
نوجوانی باعادت ذهن خوانی » اغلب درنتیجه
گیری دچار اشتباه میشوند . بنابراین با ناراحتی
واحساس اضطراب اجتماعی , دردرون Pat
ee ee ای تفاسیر ممکن در یک
صفحه 158:
دانشگاه پیام نور مرکز شاهین دژ
تهیه کننده:فاطمه غمی
ی
رشته؛علوم ترییتی
تیمسال اول 98:99
صفحه 159:
بیشتر بدانیم (عادت ذهن خواتی, فصل
صفحه 160:
spe
۳
3 : cee 1
و
37 ره
Haney
5
صفحه 161:
صفحه 162:
ce ae
ا
0
0
با خود مهربان باشيد
صفحه 163:
بیشتر بدانیم(عادت سرزنش
جای ناامیدی و تاراحتی,: به را لذت نه
زندگی بگردیم؛ اما : ی از 0
عایتت دا > لاه م121۳
ie otal 0 مى شوندء
بدبختی 7 به گردت گرا انداخته
و بعضی نو هت
معن و افعق هيد res ae ele 5
صفحه 164:
00
ee
a 9 ie
ae 00
صفحه 165:
کوب کر عم شم با
اوست مواجه شدید, بلافاصله آن را
قطع کرده و با بك نكاه واقع بيناتة
واقعه را بررسى كنيد. ممكن است
بده و شايد
5
صفحه 166:
تب او عادت oe ene
ae 3 ee ace
~ > stable able
به ab داشته باشید کم
ا عاك با اوكا سرش و تما
amc رن ی ارس ای رام مسا مس
ee eee
ای کات وهی اما كنا وم اد gona
باشیده در پی راه حل هايی هستید نا در آینده چگونه عمل نمایید.
صفحه 167:
و
تا
ات
ee
ا 14 1
1 00
a 44 0
بيشتر يدانيم (عادت عادانه نبست فصل 9 )
صفحه 168:
ان
ae
i 0
ue
He 9
0 i
۴
صفحه 169:
رسیدن به این فکر هدف ماست که همین
اه وقتی با اين فکر اشتباه که
ار
اقعيت جيست و در
نحوى بدهکار رفتار عادلانه هستید. دیگران
صفحه 170:
نمابى.از عادت «عادلاتة نيست»>
باشيدء
اك
نمى كذرد. تبايد خود
pees re ea eee
2
م د رن تمق
0 داده و از “lat aan
نها
rr a rt eee تار تفتلت
صفحه 171:
بیشتر بدانیم عادت «بیش داوری» فصل 10
کل ان له رأ تحت al
ات جر سل گر و ات مور هتم
فرض کنید که فرد معتادی را در کنار خیابان دیده اید. ot
کر Lamina سای ee lg. as le ig
باشد, اگر هم پاسواد است دست خطش بد است و ... ما نسبت
فرد قصاوت مخدوشی : 1
ate او را نیز قصاوت کرده ایم.تمام
در
eth اشاس ان ای شاخ رت
ل
صفحه 172:
13:1
ل 1
220
صفحه 173:
صفحه 174:
1
از
unas
{
0 از عادت «يين داوری»
صفحه 175:
به یاد داشته باشید که
نوجوانانی با عادت غلط ۰ اطلاعات.
تفر ارهز مت تا اه سار
١ ١ pean
EEE FERS 1
کافی قضاوت : :؟ آيا اطلاعات. تصعيم
cae Sore. poate
باغلیه عادت اشتیاه : ی درستی گرفته و فرصنهای
ee اح ae
ER Is Malena Le وه سح رین وپمات
صفحه 176: