صفحه 1:
م
صفحه 2:
الگوی عمومی طراحی
آموزشی
استاد:
صفحه 3:
مقدمه
هر جا حرف از روشهای ماهرانه انجام امور آموزشی است. علم «فناوری آموزشی رخ می
5 78940027 تمن فناورى آموزشى و ارتباطات آمريكا» عبارت است
از: «نظريه و عمل اخلاقى طراحى و كاربرد مديريت و ارزشيابى فرايندها و منابع فناورانه براى
تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد» یکی از مفاهیم اصلی این .تعریف طراحی آموزشی است.
واژه سیستم یکی از پرکاربردترین اصطلاحات ادبیات طراحی اموزشی است سیستم مجموعه
ee 2 درا و تت کهومتنایب با هدف مشترک با طراحی آموزشی همکاری و
ارتباط دوسویه دارند در دوره سوم رشد مفهوم فناوری آموزشی یعنی نظامهای بود که مفهوم
سیستم وارد حیطه تعلیم و تربیت شد در این دوره. نظامهای آموزشی به عنوان مجموعه
واحدی از عناصر مانند معلم. دانش آموز, محتواء فضای آموزشی و غیره که دارای هدف
مشترکی به نام یادگیری هستند. معرفی شدند در همین دوره الگوهای آموزشی مطرح .
صفحه 4:
مدل یا الگوی آموزشی عبارت است از مجموعه سازمان یافته ای از روال های خاص که برای حل
عملی مسئله ایجاد شده اند الگوهای تدریس روشها و راههایی هستند که به قصد بهبود کیفیت
تدریس اتخاذ میشوند مدلهای ارتباطی مجموعه عناصر و فرایندهایی هستند که چگونگی وقوع
رتباط را نشان میدهند در واقع مدل خلاصه ای از مهمترین عناصر و فرایندهایی است که
anos 5 طراحی آموزشی فرایند پیش بینی روشها پراساس هدفها
آموزشی با شناعتی که از عناصر و عوامل آموزشى
نظر ميكيريم؛ نوع خاصی از محتوا و روش خاصی از اجرا
صفحه 5:
عنا :لفه ها الگو
صر و مو ی
بسیاری از الگوهای طراحی آموزشی بر پایه ی الگوی عمومی طراحی آموزشی بنا شده اند
عناصر زیر تشکیل شده است.
fos)
ery
ce
۶. اجرا
ان بای
بر اين اساسء برای طراحی آموزشی باید پنج مرحله یا گام راطی کرد که هر گام. برای گام بعدی خود به
منزله ی نوعی درونداد تلقی می شود. در صورتی که هد فها تحقق نیابد. نظام باید اصلاح الگوی شود.
صفحه 6:
مرحله اول: تحلیل
در این مرحله . اطلاعاتی در باره مخاطبیان ؛ نيازهاى يادكيريرياء بودجه. محدودیت های موجود و
آوری می شود.به طور خلاصه طراح آموزشی در مرحله تحلیل با سوالات زیر مواجه می باشد.
مخاطبان چه کسانی هستند؟
نیاز بادگیری آ نها چیست؟
تا چه اندازه بودجه در اختیار ما قرار دارد؟
به چه رو شهایی می توان آموزش را ارائه کرد؟
محدودیتهای موجود کدام اند؟
چه موقع پروژه باید پایان پذپرد؟
صفحه 7:
مرحله دوم: بیان طراحی
عمد ه ترین فعالیتی که در این مرحله انجام می شود. انتخاب مناسب ترین محیط آموزشی متناسب با هلف
هاست.
در این مرحله طراح آموزش طرح مبسوطی از آموزش را تدارک میپیند که شامل انتخحاب روشها و رسانه های
آموزشی» و تصمیم گیری درباره ی راهبردهای آموزشی است. همچنین هدف های عینی. آزمون و طرح
آموزش اين مرحله صورت مى كيرد.
صفحه 8:
مرحله سوم: تهیه
انتخاب پا تدارک رسانه ها و مواد آموزشی مورد نیاز: و تصمیم گیری درباره ی فعالیتهای
گروهی با انفرادی, از جمله فعالیتهای این مرحله به شمار می رود.
یکی از کارهای مهمی که در این مرحله باید صورت بگیرد تهیه کتابچه . بروشور راهنما یا
سی دی های کمک آموزشی است که در هنگام اجرای برنامه باید در اختیار فراگیران قرار
eo
صفحه 9:
مرحله چهارم: اجرا
اجرای آموزش و پشتیبانی از برنامه آموزشی و همچنین رفع مشکلات فنی از عمده ترین
فعالیتهای این مرحله به شمار می رود.
در هنگام اجرای برنامه ممکن است مشکلاتی به وجو د آید مثلا رسانه های آموزشی مورد
نظر به خوبی مورد استفاده قرار نگیرند.یا فعالیتهای گروهی به خوبی صورت نپذیرد. در این
گونه مواقع معلم باید با حفظ خونسردی در صدد رفع مشکلات برآید و همواره مواد و روش
های جایگزین را در نظر داشته باشد.
صفحه 10:
Als پنجم ارزشیا
مر ۸ a 4 زر 4 st
ارزشیابی فرایندی مستمر است که از مرحله ی تحلبل آغاز می شود و در سرتاسر فرایند
طراحى آمو شی ادامه دارد. در مرحله ارزشیابی طرح آموزشی از همه ابعاد بررسی می شود.
(ارزشیابی از عملکرد فراگیران. رسانه ها و روش ها . فرآیند آموزشی. باز بينى و اصلاح))
همچنین اجرای آزمون های لازم برای اطمینان از کسب معیرهای آموزشی و ارزشیابی پایانی
برآی سنجش بررَن"داد.دوره_ ی آموزشی و بررسی اعتبار برنامه از فعالیتهای این مرحله می
ao
صفحه 11:
: الگوی طراحم آموزٌ
مفهوم الكوى طراحى اموزشى
الكو بازنمود جنبههاى مختاف يك نظريه است. الكوى طراحى آموزشى نیز نمایی از
فرايندهاى اصلى طراحى آموزشى با توجه به نظريه هاى آموزشى و يادكيرى است.
به عبارت دیگر, الگوی طراحی آموزشی عناصر مختلف آموزش را با هم تلفيق ميكند تا به
صورت یکپارچه فعالیت کنند و و به طور مور به هدف دست يابند .
صفحه 12:
) ريشه واژه طراحی از طرح به معنای نقشه و الگو گرفته شده است. در همین معنا طراحی
آموزشی نيز به معنای ایجاد نقشه و چارچوبی برای راهنمایی فرایند آموزش است. منظور از
آموزشی طرح درسی است که معلمان برای پرنامه های کلاسی خود آماده می
ين انواع طرح درس طرح درسهای سالانه و و روزانه هستند. در واقع طرح
مجموعه فعالیتهایی است که معلم و دانش آموز براى رسيدن به
صفحه 13:
رابطه مفهوم الگو و طراحی آموزشی
اصطلاح الگوهای طراحی آموزشی» نشان دهنده آن است که طراحی آموزشی مفهومی کلی تر
از مفهوم الگو و مدل است. اگرچه هر دو شامل مراحل و فرایندهایی در جهت رسیدن به
هدف معینی هستند. اما طراحی آموزشی در بطن خود از الگوهای مختلفی استفاده می کند. به
عبارت دیگر الگوهای طراحی آموزشی مجموعه نظام مندی از الگوهای نیاز سنجی تعیین
هدف ,تدریس, ارزشیابی و غیره هستند که متناسب با موقعیت خاص تدارک دیده میشوند.
الگوها مهمترین عناصر یک فرایند را خلاصه میکنند و از تعمیم پذیری بیشتری برخوردارند؛
یعنی در موقعیتهای بیشتری کاربرد دارند. حتی زمانی که حرف از الگوهای طراحی آموزشی
است نیز نوعی تعمیم پذیری برای موقعیتهای مختلف قاثل شده ایم این در صورتی است که
طراحی آموزشی با توجه به شرایط و موقعیتهای حاص انجام میشود بنابراین؛ زمانی که از
(OL) cl pL SA و ۱
صفحه 14:
انواع الگوهای طراحی آموزشی
در متابع معتبر فناوری آموزشی الگوهای طراحی آموزشی را در دسته هایی مانند .خرد .کلان و
خرد و کلان و یا با توجه به رویکردهای مختلف .یادگیری مانند رفتار گرایی شناخت گرایی
و سازنده گرایی طبقه بندی کرده اند.
برخی از الگوهای طراحی آموزشی عمومی هستند و برخی دیگر برای موقعیتهای ویژه تهیه
شده اند. دسته ای دیگر از الگوهای طراحی برای آموزش سنتی و رودرروی کلاسی و گروهی
ee ار دور و گ۳طواج ند اند
صفحه 15:
تماى از طراحم آموزنٌ
کلی از طراحی آموزشی
هر کدام از عناصر آموزش در جای خود میتواند الگوهای متفاوتی داشته باشد مثلا تدریس به
عنوان عنصر اجرایی آموزش مدلها و الگوهای مختلف دارد سایر عناصر و فرایندها نیز چنین
وضعیتی دارند. الگوی طراحی آموزشی از مدلهای متفاوت زیر مجموعه آموزش به صورت
نظام مند استفاده میکند اگر جریان آموزش را از مرحله نیاز سنجی تا ارزشیابی به صورت
خطی در نظر بگیريم. طراحی آموزشی این جریان خطی را به فرایند سیستمی تبدیل می کند .
صفحه 16:
ae م G YL ا ا
الگوهای
حدریس و اجرا
هها با توجه به موقعیت آموزشی هدفها و و مخاطب خاص مورد تحلیل و استفاده قرار میگیرند
همه این الگوها
صفحه 17:
مثالی از فرایند طراحی آموزٌ
زر قراب حی امورسی
به عنوان معلم تصور کنید میخواهید یک دوره آموزشی برای دانش آموزان خود طراحی کنید
در ابتدای سال تحصیلی هستید و شناخت زیادی هم از دانش آموزان ندارید در این صورت
شما باید از الگوها و روشهای متفاوت تحلیل مخاطب استفاده کنید و تمام ویژگیهایی را از
8 که در امر آموزش موثر هستند شناسایی کنی1.
در همین راستا میتوان از طریق الگوهای نیازسنجی ترجیحات و نیازهای مختاف آنها را
شناعت و با توجه به نیازهای مشترک دانش آموزان اصول فلسفه تعلیم وتربیت و روان
» هدف کلی دوره را ترسیم کرد.
شناسی تر
صفحه 18:
وى ۰
در مرحله بعد ميتوانيد:
ae ۰ 6 ©
با استفاده از الگوهای تحلیل و تعیین هدف هدفهای رفتاری دوره را مشخص كنيد هدفهاى
رفتاری را ملاک اصلی در بررسی مراحل بعدی قرار دهید.
محتوای مورد نیاز را ؛تحلیل و با استفاده از روشهای متفاوت سازمان دهی کنید.
با استفاده از روشهای طراحی .پیام محتوا را به شکل واقعی و نهایی برنامه تبدیل کنید. با
توجه به مرحله نیاز سنجی تحلیل مخاطب و هدفهای رفتاری به تحریک انگیزه بپردازید.
صفحه 19:
نوع تعاملات لازم برای الگوی مناسب تدریس رابا توجه به هدفها در نظر بگیرید.
۲ ۱ ( ۱ وا اتنتاب کنید.
را با استفاده از الگوی مناسب طراحی آموزشی با هم ادغام کنید و برنامه آموزشی
ر همه مراحل باید
ارزشیابی به عمل آورد.
صفحه 20:
1 ۰ مه 1 ee
آموزشی طراحی آموزشی
دارای مزیتهایی به شرح زیر است:
اطمینان از اثر بخشی آموزش در مقایسه با هزینه ها؛
استفاده بهینه از فرصت و زمان؛
ایجاد یادگیری مژثر و پایدار؛
ایجاد نظام ارزشیابی سودمند و تصمیم گیری ذرباره اثر بخشی آن؛
رقابت سازمانهای آموزشی در تولید فراورده و فرایندهای آموزشی باکیفیت
صفحه 21:
طراحی آموزشی مانند هر فعالیت دیگری محدودیتهایی نیز دارد. طراحی آموزشی با کیفیت
نیازمند منابع گوناگونی است که در بسباری از مواقع سازمانهای آموزشی با محدودیت منابع
صفحه 22:
€ ۰ ۸
گروه طراحی آموزشی
طراحی آموزشی یک كار تيمى و كروهى محسوب ميشود و به ندرت ميآيد كه به
صورت فردى انجام شود. اعضاى اين كروه كه به صورت هدفمند و متعامل با هم همكارى
دارند عبارت اند از:
طرا اح آموز: os
صاصر توضوعى؟؛
متخصص ارزشيابى؛
متخصصان توليد رسانه.
صفحه 23:
عناصر طر احی آموز
PSU EUW win, oS ts ally yey dls wells
و به کار گرفته میشوند و عبارت اند از:
تحلیل هدف محتوا طراحی پیام رسانه و مواد آموزشی راهبردهای آموزشی و ارزشیابی.
صفحه 24:
منا
جع
مبانی نظری تکنولوژی آموزشی اثر دکتر هاشم فردانش (۱۳۹۰). و میانی طراحی آموزشی اثر
دکتر دارپوش نوروزی و دکتر سید عباس رضوی (۱۳۹۰)
9 (۱۳۹۰) مبانی نظری تکنوئوژ ی آموزشی, انتشارات سمت. تهران.
Fee MIMS ls (TA) ele یوشویرضوی سید
و پرورشی انتشارات سمت. تهران.
صفحه 25:
پایان
با تشکر از همراهی شما
عزیزان
as
س
ب
ل سلم ٱلل
م
ح
حي
ل
ل
ٱلر س لمنل ٱ لر ل لم
الگوی عمومی طراحی
آموزشی
استاد:
دانشجو:
مقدمه
هر جا حرف از روشهای ماهرانه انجام امور آموزشی است ،علم »فناوری آموزشی رخ می
نماید فناوری آموزشی از دیدگاه »انجمن فناوری آموزشی و ارتباطات آمریکا« عبارت است
از» :نظریه و عمل اخلقای طراحی و کاربرد مدیریت و ارزشیابی فرایندها و منابع فناورانه برای
تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد« یکی از مفاهیم اصلی این ،تعریف طراحی آموزشی است.
واژه سیستم یکی از پرکاربردترین اصطلحات ادبیات طراحی آموزشی است سیستم مجموعه
ای از عناصر مجزا و متعامل است که متناسب با هدف مشترک با طراحی آموزشی همکاری و
ارتباط دوسویه دارند در دوره سوم رشد مفهوم فناوری آموزشی یعنی نظامهای بود که مفهوم
سیستم وارد حیطه تعلیم و تربیت شد .در این دوره ،نظامهای آموزشی به عنوان مجموعه
واحدی از عناصر مانند معلم ،دانش آموز ،محتواء فضای آموزشی و غیره که دارای هدف
مشترکی به نام یادگیری هستند ،معرفی شدند در همین دوره الگوهای آموزشی مطرح .
مدل یا الگوی آموزشی عبارت است از مجموعه سازمان یافته ای از روال های خاص که برای حل
عملی مسئله ایجاد شده اند الگوهای تدریس روشها و راههایی هستند که به قاصد بهبود کیفیت
تدریس اتخاذ میشوند مدلهای ارتباطی مجموعه عناصر و فرایندهایی هستند که چگونگی وقاوع
ارتباط را نشان میدهن د در واقا ع مدل خلص ه ای از مهمتری ن عناص ر و فرایندهای ی اس ت که
چگونگی نیل به هدف را نمایان می سازد .طراحی آموزشی فرایند پیش بینی روشها براساس هدفها
در شرایط معین است .بدین معنی که طراح آموزشی با شناختی که از عناصر و عوامل آموزشی
کسب می کند .چگونگی دستیابی به اهداف را ترسیم میکند مخاطب خاص فعالیتها و فرایندهای
خاصی را به منظور دستیابی به اهداف خاص خود تجربه میکند .هر هدفی که برای مخاطب در
نظر میگیریم ،نوع خاصی از محتوا و روش خاصی از اجرا و ارزشیابی را دیکته می کند.
عناصر و مؤلفه هاي الگو
بسیاری از الگوهای طراحی آموزشی بر پایه ی الگوی عمومی طراحی آموزشی بنا شده اند .این الگو از
عناصر زیر تشکیل شده است.
-1تحلیل
.2طراحی
.3تهیه
.4اجرا
.5ارزشیابی
بر این اساس ،برای طراحی آموزشی باید پنج مرحله یا گام راطی کرد که هر گام ،برای گام بعدی خود به
منزله ی نوعی درونداد تلقی می شود .در صورتی که هد فها تحقق نیابد ،نظام باید اصلح الگوی شود.
مرحله اول :تحلیل
در این مرحله ،اطلعاتی در باره مخاطبیان ،نیازهای یادگیریریا ،بودجه ،محدودیت های موجود و .....جمع
آوری می شود.به طور خلصه طراح آموزشی در مرحله تحلیل با سوالت زیر مواجه می باشد.
مخاطبان چه کسانی هستند؟
نیاز یادگیری آ نها چیست؟
تا چه اندازه بودجه در اختیار ما قارار دارد؟
به چه رو شهایی می توان آموزش را ارائه کرد؟
محدودیتهای موجود کدام اند؟
چه موقاع پروژه باید پایان پذیرد؟
شاگردان باید چه کاری انجام دهند تا مشخص شود که به شایستگی های مورد نظز دست یافته اند؟
مرحله دوم :بیان طراحی
عمد ه ترین فعالیتی که در این مرحله انجام می شود ،انتخاب مناسب ترین محیط آموزشی متناسب با هدف
هاست.
در این مرحله طراح آموزش طرح مبسوطی از آموزش را تدارک میبیند که شامل انتخاب روشها و رسانه های
آموزشی ،و تصمیم گیری درباره ی راهبردهای آموزشی است .همچنین هدف های عینی ،آزمون و طرح
آموزش نیز در این مرحله صورت می گیرد.
مرحله سوم :تهیه
انتخاب یا تدارک رسانه ها و مواد آموزشی مورد نیاز ،و تصمیم گیری درباره ی فعالیتهای
گروهی یا انفرادی ،ازجمله فعالیتهای این مرحله به شمار می رود.
یکی از کارهای مهمی که در این مرحله باید صورت بگیرد تهیه کتابچه ،بروشور ،راهنما یا
سی دی های کمک آموزشی است که در هنگام اجرای برنامه باید در اختیار فراگیران قارار
بگیرد.
مرحله چهارم :اجرا
اجرای آموزش و پشتیبانی از برنامه آموزشی و همچنین رفع مشکلت فنی از عمده ترین
فعالیتهای این مرحله به شمار می رود.
در هنگام اجرای برنامه ممکن است مشکلتی به وجو د آید مثل رسانه های آموزشی مورد
نظر به خوبی مورد استفاده قارار نگیرند.یا فعالیتهای گروهی به خوبی صورت نپذیرد .در این
گونه مواقاع معلم باید با حفظ خونسردی در صدد رفع مشکلت برآید و همواره مواد و روش
های جایگزین را در نظر داشته باشد.
مرحله پنجم:ارزشیابی
ارزشیابی فرایندی مستمر است که از مرحله ی تحلیل آغاز می شود و در سرتاسر فرایند
طراحی آموزشی ادامه دارد ،در مرحله ارزشیابی طرح آموزشی از همه ابعاد بررسی می شود.
)ارزشیابی از عملکرد فراگیران ،رسانه ها و روش ها ،فرآیند آموزشی ،باز بینی و اصلح((
همچنین اجرای آزمون های لزم برای اطمینان از کسب معیرهای آموزشی و ارزشیابی پایانی
برای سنجش برون داد دوره ی آموزشی و بررسی اعتبار برنامه از فعالیتهای این مرحله می
باشد.
مفهوم الگوی طراحی آموزشی
الگ و بازنمود جنبههای مختل ف ی ک نظری ه اس ت .الگوی طراح ی آموزش ی نی ز نمایی از
فرایندهای اصلی طراحی آموزشی با توجه به نظریه های آموزشی و یادگیری است.
به عبارت دیگر ،الگوی طراحی آموزشی عناصر مختلف آموزش را با هم تلفیق میکند تا به
صورت یکپارچه فعالیت کنند و و به طور مؤثر به هدف دست یابند .
( ریشه واژه طراحی از طرح به معنای نقشه و الگو گرفته شده است .در همین معنا طراحی
آموزشی نیز به معنای ایجاد نقشه و چارچوبی برای راهنمایی فرایند آموزش است .منظور از
فرایند طراحی آموزشی طرح درسی است که معلمان برای برنامه های کلسی خود آماده می
کنند .معروفترین انواع طرح درس طرح درسهای سالنه و و روزانه هستند .در واقاع طرح
درس پیش بینی و تنظیم مجموعه فعالیتهایی است که معلم و دانش آموز برای رسیدن به
هدف یادگیری انجام میدهند .
رابطه مفهوم الگو و طراحی آموزشی
اصطلح الگوهای طراحی آموزشی« نشان دهنده آن است که طراحی آموزشی مفهومی کلی تر
از مفهوم الگو و مدل است .اگرچه هر دو شامل مراحل و فرایندهایی در جهت رسیدن به
هدف معینی هستند ،اما طراحی آموزشی در بطن خود از الگوهای مختلفی استفاده می کند .به
عبارت دیگر الگوهای طراحی آموزشی مجموعه نظام مندی از الگوهای نیاز سنجی تعیین
هدف ،تدریس ،ارزشیابی و غیره هستند که متناسب با موقاعیت خاص تدارک دیده میشوند.
الگوها مهمترین عناصر یک فرایند را خلصه میکنند و از تعمیم پذیری بیشتری برخوردارند؛
یعنی در موقاعیتهای بیشتری کاربرد دارند .حتی زمانی که حرف از الگوهای طراحی آموزشی
است نیز نوعی تعمیم پذیری برای موقاعیتهای مختلف قاائل شده ایم این در صورتی است که
طراحی آموزشی با توجه به شرایط و موقاعیتهای خاص انجام میشود بنابراین ،زمانی که از
الگوها برای طراحی آموزشی استفاده میشود.باید آنها را متناسب با موقاعیت ویژه آموزشی
تغییر داد.
انواع الگوهای طراحی آموزشی
در منابع معتبر فناوری آموزشی الگوهای طراحی آموزشی را در دسته هایی مانند ،خرد ،کلن و
خرد و کلن و یا با توجه به رویکردهای مختلف ،یادگیری مانند رفتار گرایی شناخت گرایی
و سازنده گرایی طبقه بندی کرده اند.
برخی از الگوهای طراحی آموزشی عمومی هستند و برخی دیگر برای موقاعیتهای ویژه تهیه
شده اند .دسته ای دیگر از الگوهای طراحی برای آموزش سنتی و رودرروی کلسی و گروهی
هم برای آموزش از راه دور و الکترونیکی طراحی شده اند.
نمای کلی از طراحی آموزشی
هر کدام از عناصر آموزش در جای خود میتواند الگوهای متفاوتی داشته باشد مثل تدریس به
عنوان عنصر اجرایی آموزش مدلها و الگوهای مختلف دارد سایر عناصر و فرایندها نیز چنین
وضعیتی دارند .الگوی طراحی آموزشی از مدلهای متفاوت زیر مجموعه آموزش به صورت
نظام مند استفاده میکند اگر جریان آموزش را از مرحله نیاز سنجی تا ارزشیابی به صورت
خطی در نظر بگیریم ،طراحی آموزشی این جریان خطی را به فرایند سیستمی تبدیل می کند .
الگوی طراحی آموزشی شامل این
الگوهاست:
همه این الگوها و شیوهها با توجه به موقاعیت آموزشی هدفها و و مخاطب خاص مورد تحلیل و استفاده قارار میگیرند
مثالی از فرایند طراحی آموزشی
به عنوان معلم تصور کنید میخواهید یک دوره آموزشی برای دانش آموزان خود طراحی کنید
در ابتدای سال تحصیلی هستید و شناخت زیادی هم از دانش آموزان ندارید در این صورت
شما باید از الگوها و روشهای متفاوت تحلیل مخاطب استفاده کنید و تمام ویژگیهایی را از
دانش آموزان که در امر آموزش مؤثر هستند شناسایی کنید.
در همین راستا میتوان از طریق الگوهای نیازسنجی ترجیحات و نیازهای مختلف آنها را
شناخت و با توجه به نیازهای مشترک دانش آموزان اصول فلسفه تعلیم وتربیت و روان
شناسی تربیتی ،هدف کلی دوره را ترسیم کرد.
در مرحله بعد میتوانید:
با استفاده از الگوهای تحلیل و تعیین هدف ،هدفهای رفتاری دوره را مشخص کنید هدفهای
رفتاری را ملک اصلی در بررسی مراحل بعدی قارار دهید.
محتوای مورد نیاز را ،تحلیل و با استفاده از روشهای متفاوت سازمان دهی کنید.
با استفاده از روشهای طراحی ،پیام محتوا را به شکل واقاعی و نهایی برنامه تبدیل کنید .با
توجه به مرحله نیاز سنجی تحلیل مخاطب و هدفهای رفتاری به تحریک انگیزه بپردازید.
نوع تعاملت لزم برای الگوی مناسب تدریس را با توجه به هدفها در نظر بگیرید.
الگوی مناسب ارزشیابی را انتخاب کنید.
مراحل بال را با استفاده از الگوی مناسب طراحی آموزشی با هم ادغام کنید و برنامه آموزشی
را کامل کنید.
لزم به ذکر است که هر مرحله با توجه به تمام مراحل و همگام با آنها انجام میشود برای مثال
در همه مراحل باید مخاطب و هدف را سرلوحه کار قارار داد و از کار انجام شده و صحت آن
ارزشیابی به عمل آورد.
مزیت ها و محدودیتهای طراحی
آموزشی طراحی آموزشی
دارای مزیتهایی به شرح زیر است:
اطمینان از اثر بخشی آموزش در مقایسه با هزینه ها؛
استفاده بهینه از فرصت و زمان؛
ایجاد یادگیری مؤثر و پایدار؛
ایجاد نظام ارزشیابی سودمند و تصمیم گیری درباره اثر بخشی آن؛
رقاابت سازمانهای آموزشی در تولید فراورده و فرایندهای آموزشی باکیفیت
طراحی آموزشی مانند هر فعالیت دیگری محدودیتهایی نیز دارد .طراحی آموزشی با کیفیت
نیازمند منابع گوناگونی است که در بسیاری از مواقاع سازمانهای آموزشی با محدودیت منابع
مواجه هستند.
از دیگر موانع طراحی آموزشی وجود نگرش منفی نسبت به اقادامات هدفمند گروه طراح
است که معمول در سازمانهای سنتی بسیار دیده می شود.
گروه طراحی آموزشی
طراحی آموزشی یک کار تیمی و گروهی محسوب میشود و به ندرت پیش میآید که به
صورت فردی انجام شود .اعضای این گروه که به صورت هدفمند و متعامل با هم همکاری
دارند عبارت اند از:
طراح آموزشی؛
متخصص موضوعی؛
متخصص ارزشیابی؛
متخصصان تولید رسانه.
عناصر طراحی آموزشی
این عناصر همان روشها و روالهایی هستند که در جهت رسیدن به هدفهای خاص سازماندهی
و به کار گرفته میشوند و عبارت اند از:
تحلیل هدف محتوا طراحی پیام رسانه و مواد آموزشی راهبردهای آموزشی و ارزشیابی.
منابع
مبانی نظری تکنولوژی آموزشی اثر دکتر هاشم فردانش ) ،(13۹۰و میانی طراحی آموزشی اثر
دکتر داریوش نوروزی و دکتر سید عباس رضوی )(13۹۰
فردان ش ،هاش م ) (13۹ ۰مبان ی نظری تکنولوژ ی آموزش ی ،انتشارات س مت .تهران.
نوروزی داریوشو،رضوی سید عباس ) (13۹۰میانی طراحی آموزشی انتشارات سمت .تهران.
شعبانی ،حسن ) (13۹1مهارتهای آموزشی و پرورشی انتشارات سمت .تهران.
علی آبادی ،خدیجه ) (13۹۸مقدمات تکنولوژی پیام نور تهران.
پایان
با تشکر از همراهی شما
عزیزان