پاورپوینت
آموزشادبیات و زبان

پاورپوینت چگونه موصوف و صفت مضاف و مضاف الیه را تشخیص دهیم؟

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول 10 نکته از کتاب 99 فاجعه در کلاس درس بخش دوم آموزوپرورش فنلاند بخش سوم موصوف و صفت مضاف و مضاف الیه کلاس های پنجم دبستان ششم پایه هفتم هشتم و نهم آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:40 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 📙نکته اول: دانش آموزان در پنج ثانیه اول ملاقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند موصوف و صفت : صفت : کلمه ای است که در باره ی ویژگی های موصوف خود از قبیل کیفیت ، کمیت ، اندازه ، نوع و ... توضیح می دهد . مانند : سیب سرخ ( در این جا سرخی به سیب نسبت داده شده است . ) موصوف : اسمی است که با صفت می آید ( موصوف یعنی وصف شده ) مانند : سیب سرخ ترکیب وصفی : مجموع موصوف و صفت را ترکیب وصفی می گویند . مانند : گل + قشنگ = گل قشنگ ترکیب وصفی است صفت های پیشین : به صفت هایی که قبل از موصوف می آیند صفت های پیشین می گویند . این صفتها عبارتند از : صفت اشاره ، صفت پرسشی ، صفت مبهم ، صفت تعجبی ، صفت شمارشی و صفت عالی ( برترین ) صفتهای پسین : به صفت هایی که بعد از موصوف می آیند صفت های پسین می گویند . به این صفت ها صفت بیانی نیز می گویند . این صفتها عبارتند از : صفت بیانی ساده ، صفت فاعلی ، صفت مفعولی ، صفت لیاقت و صفت نسبی . نکات مهم درباره ی این فایل: چرا این نیاز است فایل را دانلود کنید؟ 1- مناسب دانش آموزان عزیز 2- مناسب معلمان وارائه درکلاس های تقویتی 3- جهت یادگیری پایدار وعمیق 4 مناسب شب امتحان 5- مناسب جهت افزودن به آرشیو معلمان 6-فرمت پاورپوینت با کیفیت بالا: قابل پرینت و مطالعه آسان در موبایل، تبلت و کامپیوتر این فایل نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای معلمان و والدین نیز منبعی ارزشمند است تا سطح یادگیری را به خوبی ارزیابی کنند. همین حالا دانلود کنید و با آمادگی کامل و اعتمادبه نفس بالا در امتحان حاضر شوید بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت موصوف و صفت مضاف و مضاف اليه كلاس هاى بنجم دبستان ششم پایه هفتم هشتم و نهم

صفحه 2:
۱ فهرست مطالب: بعش اول ۰ نکته از کتاب ‎۹٩‏ ‏اجعه در کلاس درس بخش دوم آموزوبرورش فنلاند نين سوم موصوف و صفت مضاف و مضاف الیه كلاش هاى ينجم دبستان ششم هفتم هشتم و نهم 87 تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ويرايش همراه با تصاوير مرقبط

صفحه 3:

صفحه 4:
8 نکته اول : دانش آموزان در پنج انیه اول . ‏ملاقات شما را قضاوت می کنند‎ é ‏ارزیابی می کنند و درمی یابند چه‎ a 5 a ‏چیزی شما را می آزارد و چگونه‎ can ‏می توانند به بهترین وجه ازآنها‎ ‏برای حمله به شما استفاده کنند‎

صفحه 5:
الانكنه دوم: شايد اين شناخت بجه ها در جند دقيقه اول كلاس به خاطر حس ششم غریبی است که دانش آموزان در بزرگ سالی از دست می دهند

صفحه 6:
> ‎SS‏ #انصته سوم: 5 یک معلم با اعتماد به نفس احترام لاع بيشترى را كسب مى كند نه يى معلم خجالتى ‎

صفحه 7:
«انکنه چهارم: مواظب باشید :هرگز تصور نکنید که کلاس شما از قبل قوانینی را می داند شما هستيد كه بايد قوانین را بگویید

صفحه 8:
9" دوه قانکته پنجم: د ‎OL lest‏ خود را از دانش آموزان ا لاع در همان جلسه اول مشخص كنيد

صفحه 9:
8 نکنه ششم: یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰ دانش آموز سرو کار دارد ۲ 5 5 5 5 5 2 اننا نا لا نبا لیا لیا نبا نا نا اه ها که ‎eee‏

صفحه 10:
انتظار می رود نام کوچک دانش آموزان را یادبگیرید

صفحه 11:
هانکنه هشن ند کلاسداری کل با كلاس ,]فرق ‎ie‏ دو كلا 3 سی مثل هم نیستند

صفحه 12:
اننا نا نا نا نا نا نا نا نا نا نيا نا لا نا لا ا نكنه نهم : اكر دانش آموزان احساس كنند كه شما ملايم و رام هستيد به احتمال زياد بر شما غلبه خواهند كرد

صفحه 13:
a ‏اگر شهرت به عصبانیت و‎ ‏وحشیگری داشته باشید به‎ ‏احتمال زياد مورد بی مهری و‎ بی اعتمادی آنها قرار می گیرند

صفحه 14:
شروع ۲بخش دوم

صفحه 15:
‎uy‏ می دانیدکدام کشور سه بار در آزمون ۳15 (آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتای ریاضیات » روخوانی وعلوم تجربى ) در جهان اول شد؟ بخش دوم تعداد اسلاید:10 ‎

صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ ۳۰ كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز » کوذ کی باهوش محبوس شده است. اکالینز ‎na‏ برگرفته از کتاب توانمندی ها نمان اثر آدام گرنت

صفحه 17:
۱ RRR Sy We eaeyee ‏واين اتفافی نبود‎ وتوجه صاحب نظران تعليم و تربيت ‏ تلك جهان را جلب كرد

صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنلاندی ها ‎eT ae tne ne are)‏ و۶۳ ‎

صفحه 19:
اين فرهنك در باور به توانمند بودن تكاتى دانش آموزان ريشه دارد

صفحه 20:
به نحوی طراحی شده اند که به جای تنکیک ‎re ere se Tee)‏ رز دیگران به ‎By‏ ۱ ‎

صفحه 21:
اين بود: ما نمی توافیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب

صفحه 22:
در فنلاند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمركز ذمى كنند بلكه بر رشد وعلايق فردى تى تى آنان ‏ 6ه توجه دارند

صفحه 23:
۱۳ ‏ار‎ tera oad CSP SES IL ee) ‎gla yg ST‏ كك حساب می آمد 4 ‎+ ‎

صفحه 24:

صفحه 25:
‎ee ey‏ يت با بررسی عمکلرد دانش آموزان کلاس های ‏چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن 3 ‎۳۹ ‎1 ‏آموزان در روخوانی» رباضیات وعلوم بو دم ‎

صفحه 26:
CRC Tee eres Ser Bye eT ‏ا‎ CS et ey Lee aa ress y 000000 اا م ‎oe‏

صفحه 27:
۳ ترجمه آقای میثم همدمی

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
موصوف و صفت : صفت : کلمه اي ایست که در باره ی ویزگی های موصوف سود از قبیل کیفیت ‏ کمیت . آندازه . نوغ و . توصيح می دهد" کات ی ارهز( ابن اشر يه لي یت قادهرشده است .۰ ) موصوف : اسمی است که با صفت می آید ( موصوف یعنی وصف شده ) مانند : سیب سرخ ترکیب وصفی : مجموع موصوف و صفت را ترکیب وصفی می ند . مانند : گل + قشنگ < گل قشنگ ترکیب وصفی است

صفحه 31:
صفت های پیشین : به صفت هایی که قبل از موصوف می آیند صفت های پیشین می گویند . اين صفتها عبارتند از : صفت اشاره , صفت پرسشی , صفت مبهم , صفت تعجبی , صفت شمارشی و صفت عالی ( برترین ) ضقتهای ‎Gun‏ + ۲ به صفت هایی که بعد از موصوف می آیند صفت های پسین می گویند . به اين صفت ها صفت بیانی نیز می گویند . اين ضفتها عبارتتد از : صفت بیانی ساده , صفت فاعلی , صفت مفعولی . صفت لياقت و

صفحه 32:
نكته + گاهی یک موصوف بیش از یک صفت دارد . مانند : آسمان آبی زببا نکته : گاهی ‎sly‏ چند موصوف تنها یک صفت می آید . مانند : دست و پای توانا ass . ‏اسمی که موصوف باشد چه مفرد چه جمع صفت آن مفرد می آید‎ ‏مانند : مرد نیک . مردان نیک‎

صفحه 33:
نکته : تمام رنگها صفت می باشند آن هم از نوع صفت بیانی پسین مانند : آسمان آبی نکته : اگر پایان اسمی حرف های (ه - ۱ - و ) آمده باشد هنگام ساختن موصوق و ضفت به جای کسره از ( ی ) استفاده می مانند : کوچه + ‎Syl‏ < کوچه ی باریک خدا + بزرگ < خدای بزر" آهو + قشنگ < آهوی قشنگ

صفحه 34:
Pak ‏آگر بخواهیم زیاد بودن صفتی را در چیزی نسبت به چیز دیگر‎ ‏نشان دهیم , پسوند [ تر ) به آخر صفت اضافه می کنیم . به این‎ ‏نوع صفت ها صفت تفصيلى ( صفت پرتر )مب کون‎ مانند : نان تازه تر را به من بده نکته : اک هی ملك جو ی را ‎eee‏ راك دیگر نشان بدهیم , پسوند ( ترین ) به آخر صفت اضافه می كنيم - به اين نوع صفت ها ضفت عالی ( صعت برترين ) فى ير مانند : جنكل هاى كيلان سرسبز ترين نقطه ى كشور مى باشند .

صفحه 35:
مضاف و مضاف الیه : مضاف اليه : به اسم يا جيزى می گویند که به دنبای اسم دیگری بیاید تا توضیحی در مورد آن بدهد و یا معنی آن را کامل کند . مطاف : به اسمی که قبل از مضاف البه بیاید .مضاف می کویند ترکیب اضافی : به ترکیب مضاف و مضاف البه ترکیب اضافی می گویند . نکته : مضاف اليه ضمیر نیز می تواند باشد . هانتد : برادر من - كتاب أو

صفحه 36:
هر گاه اسمی هم صفت و هم مضاف الیه بگیرد ابتدا صفت را به دنبال اسم مى آوريم سيس مضاق اليه را بعد از آن ها مى نويسيم . مانند : برادر بزرگ من vats بعضی مواقع جای مضاف و مضاف الیه عوض می شود . در اين صورت کسره حذف شده و اسم غیر ساده حاصل می شود . به این حالت اضافه ی مقلوب می گویند . مانتد : انبار آب - آب انبار ( اصافه ی مقلوب )

صفحه 37:
روش های تشخیص موصوف و صفت از مضاف و مضاف اليه : 1 - صفت جدا از موصوف در عالم بيرون وجود ندارد ( وجود خارجى ندارد ) ولى مضاف اليه ؛ وجود خارجى دارد . مانند : ( قلم زیبا ) در اين جا ( زیبا ) جدای از قلم وجود خارجی ندارد قلم سيروس در اين جا ( سیروس ) و ( قلم ) دو موجود مستقل و جدا از هم هستند

صفحه 38:
نیم . سپس کسره ی بین دو کلمه را حذف می کنیم + ‎oy‏ ندهد کر ند : بان خانه _ این کیان خانه است. = ‎sate rei gins‏ اضاقی ) نگهبان باهوش - اين نگهبان باهوش است < معنی می دهد (ترکیب وصفی ) در این روش کسیر ی ون د کلمه را جدف می کم ار كلف > ات ديم أكر عبارت معني بدقد ‎٠‏ تركيب وصفى و أكر معنى تدهد تركيب اضافى است ‎٠‏ مان مرد جوان _ مرد» جوان است . عبارت معنی می دهد ( ترکیب وصفی ) كيف غاي _ كيف » اس ‎eee Dele‏

صفحه 39:
7 2 ‎Gaal one case 55‏ سدق ‎GEIS hous‏ فعل ( است ) را اضاقه می کنیم . اگر عبارت معنی دهد ترکیب وصفی واگر معنی ندهد , ترکیب اضافی است . مانند : مادر اسکندر _ مادر اسکندر تر است .عبارت معنی نمی دهد ( ترکیب اضاقی ) مادر دلسوز "مار دلسوز بر است . عبارت معني مي دهد ‎ASI)‏ ‏وی )| 5 - در بين موصوف و صفت حرف ( ی ) می توانیم بياوريم ولی در مضاف و مضاف الیه نمی توانیم . مانند : گل زیبا _ گلی زیبا . معنی می دهد ( ترکیب وصفی ) کتاب حسن _ کتابی حسن . معنی نمی دهد . ( ترکیب اضافی )

صفحه 40:
دبیر بازنشسته زبان و ادبیات ‎paul‏ ‏نگارنده کتاب:به آموزش بدیین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 3 3 3 2 3 3 2 23 3 2 3 =: 3 2 3

صفحه 41:
3 3 3 2 3 3 2 23 3 غ| د ‎af‏ ‏:= ‏3 ‏2 ‏3

صفحه 42:

فهرست مطالب: بخش اول 10نکته از کتاب 99 فاجعه در کالس درس بخش دوم آموزوپرورش فنالند بخش سوم موصوف و صفت مضاف و مضاف الیه کالس های پنجم دبستان ششم پایه هفتم هشتم و نهم آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات40: 📙نکته اول: دانش آموزان در پنج ثانیه اول مالقات شما را قضاوت می کنند ، ارزیابی می کنند و درمی یابند چه چیزی شما را می آزارد و چگونه می توانند به بهترین وجه ازآنها برای حمله به شما استفاده کنند 1 2 📙نکته سوم: یک معلم با اعتماد به نفس احترام بیشتری را کسب می کند نه یک معلم خجالتی 3 4 📙نکته پنجم: انتظارات خود را از دانش آموزان در همان جلسه اول مشخص کنید 5 📙نکته ششم: یادآوری نام های دانش آموزان هرگز آسان نیست یک معلم معمولی در روز به 120تا 180 دانش آموز سروکار دارد 6 7 8 📙نکته نهم: اگر دانش آموزان احساس کنند که شما مالیم و رام هستید به احتمال زیاد بر شما غلبه خواهند کرد 9 1 0 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 دانش آموزان فنالندی سه بار در آزمون جهانی PISAاول شدند واین اتفاقی نبود وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت جهان را جلب کرد 1 @fayihg.majidi بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنالندی ها مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از فرهنگی نشئت گرفته است که خود آفریده اند. 2 @fayihg.majidi این فرهنگ در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد 3 @fayihg.majidi مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 4 @fayihg.majidi شعار رایج در مدارس فنالند این بود: ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم 5 @fayihg.majidi در فنالند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمی کنند بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان توجه دارند 6 @fayihg.majidi تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه آخرکشورهای اسکاندیناوی به حساب می آمد 7 @fayihg.majidi در سال 1960میالدی 89درصد فنالندیها نمی توانستند کالس نهم را پشت سر بگذارند 8 @fayihg.majidi در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن یک معلم در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است. @fayihg.majidi 9 در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که ‏OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول را کسب کردند. @fayihg.majidi 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی منبع:کتاب توانمندی های نهان اثر آدام گرنت ترجمه آقای میثم همدمی 6 @fayihg.majidi موصوف و صفت مضاف و مضاف الیه موصوف و صفت : صفت :کلمه ای است که در باره ی ویژگی های موصوف خود از قبیل کیفیت ،کمیت ،اندازه ،نوع و ...توضیح می دهد . مانند :سیب سرخ ( در این جا سرخی به سیب نسبت داده شده است ) . موصوف :اسمی است که با صفت می آید ( موصوف یعنی وصف شده ) مانند :سیب سرخ ترکیب وصفی :مجموع موصوف و صفت را ترکیب وصفی می گویند . مانند :گل +قشنگ = گل قشنگ ترکیب وصفی است صفت های پیشین : به صفت هایی که قبل از موصوف می آیند صفت های پیشین می گویند . این صفتها عبارتند از : صفت اشاره ،صفت پرسشی ،صفت مبهم ،صفت تعجبی ،صفت شمارشی و صفت عالی ( برترین ) صفتهای پسین : به صفت هایی که بعد از موصوف می آیند صفت های پسین می گویند . به این صفت ها صفت بیانی نیز می گویند . این صفتها عبارتند از : صفت بیانی ساده ،صفت فاعلی ،صفت مفعولی ،صفت لیاقت و صفت نسبی . نکته : گاهی یک موصوف بیش از یک صفت دارد . مانند :آسمان آبی زیبا نکته : گاهی برای چند موصوف تنها یک صفت می آید . مانند :دست و پای توانا نکته : اسمی که موصوف باشد چه مفرد چه جمع صفت آن مفرد می آید . مانند :مرد نیک ،مردان نیک نکته : تمام رنگها صفت می باشند آن هم از نوع صفت بیانی پسین مانند :آسمان آبی نکته : اگر پایان اسمی حرف های ( ه – ا – و ) آمده باشد هنگام ساختن موصوف و صفت به جای کسره از ( ی ) استفاده می کنیم . مانند : کوچه +باریک = کوچه ی باریک خدا +بزرگ = خدای بزرگ آهو +قشنگ = آهوی قشنگ نکته : اگر بخواهیم زیاد بودن صفتی را در چیزی نسبت به چیز دیگر نشان دهیم ،پسوند ( تر ) به آخر صفت اضافه می کنیم .به این نوع صفت ها صفت تفضیلی ( صفت برتر ) می گویند . مانند :نان تازه تر را به من بده نکته : اگر بخواهیم زیاد بودن صفتی را در چیزی نسبت به چیزهای دیگر نشان بدهیم ،پسوند ( ترین ) به آخر صفت اضافه می کنیم .به این نوع صفت ها ،صفت عالی ( صفت برترین ) می گویند . مانند :جنگل های گیالن سرسبز ترین نقطه ی کشور می باشند . مضاف و مضاف الیه : مضاف الیه :به اسم یا چیزی می گویند که به دنبای اسم دیگری بیاید تا توضیحی در مورد آن بدهد و یا معنی آن را کامل کند . مضاف :به اسمی که قبل از مضاف الیه بیاید ،مضاف می گویند . ترکیب اضافی :به ترکیب مضاف و مضاف الیه ترکیب اضافی می گویند . نکته : مضاف الیه ضمیر نیز می تواند باشد . مانند :برادر من – کتاب او نکته : هر گاه اسمی هم صفت و هم مضاف الیه بگیرد ابتدا صفت را به دنبال اسم می آوریم سپس مضاف الیه را بعد از آن ها می نویسیم . مانند :برادر بزرگ من نکته : بعضی مواقع جای مضاف و مضاف الیه عوض می شود .در این صورت کسره حذف شده و اسم غیر ساده حاصل می شود .به این حالت اضافه ی مقلوب می گویند . مانند :انبار آب = آب انبار ( اضافه ی مقلوب ) روش های تشخیص موصوف و صفت از مضاف و مضاف الیه : – 1صفت جدا از موصوف در عالم بیرون وجود ندارد ( وجود خارجی ندارد ) ولی مضاف الیه ،وجود خارجی دارد . مانند : ( قلم زیبا ) در این جا ( زیبا ) جدای از قلم وجود خارجی ندارد قلم سیروس در این جا ( سیروس ) و ( قلم ) دو موجود مستقل و جدا از هم هستند کنیم .سپس کسره ی بین دو کلمه را حذف می کنیم .اگر عبارت معنی بدهد ،ترکیب وصفی ( موصوف و صفت ) است و اگر معنی ندهد ،ترکیب اضافی ( مضاف و مضاف الیه ) است . مانند : نگهبان خانه _ این نگهبان خانه است = معنی نمی دهد ( ترکیب اضافی ) نگهباِن باهوش _ این نگهبان باهوش است = معنی می دهد (ترکیب وصفی ) – 3در این روش کسره ی بین دو کلمه را حذف می کنیم .سپس بعد از کلمه ی اول ویرگول می گذاریم و در آخر فعل ( است ) را قرار می دهیم اگر عبارت معنی بدهد ،ترکیب وصفی و اگر معنی ندهد ترکیب اضافی است . مانند : مرد جوان _ مرد ،جوان است .عبارت معنی می دهد ( ترکیب وصفی ) کیف علی _ کیف ،علی است .عبارت معنی نمی دهد ( .ترکیب اضافی ) – 4در این روش به آخر کلمه ی دوم ( تر ) یا ( ترین ) اضافه می کنیم ،سپس کسره ی بین دو کلمه را حذف کرده و در آخر عبارت ، فعل ( است ) را اضافه می کنیم .اگر عبارت معنی دهد ترکیب وصفی و اگر معنی ندهد ،ترکیب اضافی است . مانند : مادر اسکندر _ مادر اسکندر تر است .عبارت معنی نمی دهد ( ترکیب اضافی ) مادر دلسوز _ مادر دلسوز تر است .عبارت معنی می دهد ( ترکیب وصفی ) . - 5در بین موصوف و صفت حرف ( ی ) می توانیم بیاوریم ولی در مضاف و مضاف الیه نمی توانیم . مانند : گل زیبا _ گلی زیبا .معنی می دهد ( ترکیب وصفی ) کتاب حسن _ کتابی حسن .معنی نمی دهد ( .ترکیب اضافی ) 0 0 end

39,000 تومان