صفحه 1:
پاورپوینت موصوف و صفت
مضاف و مضاف اليه
كلاس هاى بنجم دبستان ششم
پایه هفتم هشتم و نهم
صفحه 2:
۱ فهرست مطالب:
بعش اول ۰ نکته از کتاب ۹٩
اجعه در کلاس درس
بخش دوم آموزوبرورش فنلاند
نين سوم
موصوف و صفت
مضاف و مضاف الیه
كلاش هاى ينجم دبستان ششم
هفتم هشتم و نهم
87 تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ويرايش
همراه با تصاوير مرقبط
صفحه 3:
صفحه 4:
8 نکته اول :
دانش آموزان در پنج انیه اول
. ملاقات شما را قضاوت می کنند é
ارزیابی می کنند و درمی یابند چه a
5 a
چیزی شما را می آزارد و چگونه can
می توانند به بهترین وجه ازآنها
برای حمله به شما استفاده کنند
صفحه 5:
الانكنه دوم:
شايد اين شناخت بجه ها در
جند دقيقه اول كلاس به خاطر
حس ششم غریبی است که
دانش آموزان در بزرگ سالی
از دست می دهند
صفحه 6:
>
SS #انصته سوم:
5 یک معلم با اعتماد به نفس احترام
لاع بيشترى را كسب مى كند نه يى
معلم خجالتى
صفحه 7:
«انکنه چهارم:
مواظب باشید :هرگز تصور
نکنید که کلاس شما از قبل
قوانینی را می داند شما هستيد
كه بايد قوانین را بگویید
صفحه 8:
9"
دوه قانکته پنجم:
د OL lest خود را از دانش آموزان
ا لاع در همان جلسه اول مشخص كنيد
صفحه 9:
8 نکنه ششم:
یادآوری نام های دانش آموزان
هرگز آسان نیست یک معلم
معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰
دانش آموز سرو کار دارد
۲ 5 5 5 5 5 2
اننا نا لا نبا لیا لیا نبا نا نا
اه ها که eee
صفحه 10:
انتظار می رود نام کوچک
دانش آموزان را یادبگیرید
صفحه 11:
هانکنه هشن
ند کلاسداری کل
با كلاس ,]فرق ie
دو كلا 3
سی مثل هم نیستند
صفحه 12:
اننا نا نا نا نا نا نا نا نا نا نيا نا لا نا لا
ا نكنه نهم :
اكر دانش آموزان احساس كنند
كه شما ملايم و رام هستيد به
احتمال زياد بر شما غلبه خواهند
كرد
صفحه 13:
a
اگر شهرت به عصبانیت و
وحشیگری داشته باشید به
احتمال زياد مورد بی مهری و
بی اعتمادی آنها قرار می
گیرند
صفحه 14:
شروع
۲بخش دوم
صفحه 15:
uy می دانیدکدام کشور
سه بار در آزمون ۳15
(آزمونی استاندارد برای سنجش
مهارتای ریاضیات » روخوانی وعلوم
تجربى )
در جهان اول شد؟
بخش دوم
تعداد اسلاید:10
صفحه 16:
درست همانند میکل آنژ ۳۰
كه فكر مى كرد درون هر قطعه سنك مرمرء کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کوذ کی باهوش محبوس
شده است.
اکالینز
na برگرفته از کتاب توانمندی ها نمان
اثر آدام گرنت
صفحه 17:
۱
RRR Sy We eaeyee
واين اتفافی نبود
وتوجه صاحب نظران تعليم و تربيت تلك
جهان را جلب كرد
صفحه 18:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
دلیل برتری فنلاندی ها
eT ae tne ne are) و۶۳
صفحه 19:
اين فرهنك در باور به
توانمند بودن
تكاتى
دانش آموزان ريشه دارد
صفحه 20:
به نحوی طراحی شده اند که به جای تنکیک
re ere se Tee) رز
دیگران به
By ۱
صفحه 21:
اين بود:
ما نمی توافیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب
صفحه 22:
در فنلاند
تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان
تمركز ذمى كنند
بلكه بر رشد وعلايق فردى تى تى آنان 6ه
توجه دارند
صفحه 23:
۱۳ ار tera oad
CSP SES IL ee)
gla yg ST كك
حساب می آمد 4
+
صفحه 24:
صفحه 25:
ee ey يت
با بررسی عمکلرد دانش آموزان کلاس های
چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن
3
۳۹
1
آموزان در روخوانی» رباضیات وعلوم بو دم
صفحه 26:
CRC Tee eres Ser
Bye eT ا
CS et ey Lee aa ress y
000000 اا م
oe
صفحه 27:
۳
ترجمه آقای میثم همدمی
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
موصوف و صفت :
صفت : کلمه اي ایست که در باره ی ویزگی های موصوف سود از
قبیل کیفیت کمیت . آندازه . نوغ و . توصيح می دهد"
کات ی ارهز( ابن اشر يه لي یت قادهرشده
است .۰ )
موصوف : اسمی است که با صفت می آید ( موصوف یعنی وصف
شده )
مانند : سیب سرخ
ترکیب وصفی : مجموع موصوف و صفت را ترکیب وصفی می
ند .
مانند : گل + قشنگ < گل قشنگ ترکیب وصفی است
صفحه 31:
صفت های پیشین :
به صفت هایی که قبل از موصوف می آیند صفت های پیشین می
گویند .
اين صفتها عبارتند از :
صفت اشاره , صفت پرسشی , صفت مبهم , صفت تعجبی , صفت
شمارشی و صفت عالی ( برترین )
ضقتهای Gun + ۲
به صفت هایی که بعد از موصوف می آیند صفت های پسین می گویند .
به اين صفت ها صفت بیانی نیز می گویند .
اين ضفتها عبارتتد از :
صفت بیانی ساده , صفت فاعلی , صفت مفعولی . صفت لياقت و
صفحه 32:
نكته +
گاهی یک موصوف بیش از یک صفت دارد .
مانند : آسمان آبی زببا
نکته :
گاهی sly چند موصوف تنها یک صفت می آید .
مانند : دست و پای توانا
ass
. اسمی که موصوف باشد چه مفرد چه جمع صفت آن مفرد می آید
مانند : مرد نیک . مردان نیک
صفحه 33:
نکته :
تمام رنگها صفت می باشند آن هم از نوع صفت بیانی پسین
مانند : آسمان آبی
نکته :
اگر پایان اسمی حرف های (ه - ۱ - و ) آمده باشد هنگام
ساختن موصوق و ضفت به جای کسره از ( ی ) استفاده می
مانند :
کوچه + Syl < کوچه ی باریک
خدا + بزرگ < خدای بزر"
آهو + قشنگ < آهوی قشنگ
صفحه 34:
Pak
آگر بخواهیم زیاد بودن صفتی را در چیزی نسبت به چیز دیگر
نشان دهیم , پسوند [ تر ) به آخر صفت اضافه می کنیم . به این
نوع صفت ها صفت تفصيلى ( صفت پرتر )مب کون
مانند : نان تازه تر را به من بده
نکته :
اک هی ملك جو ی را eee راك
دیگر نشان بدهیم , پسوند ( ترین ) به آخر صفت اضافه می
كنيم - به اين نوع صفت ها ضفت عالی ( صعت برترين ) فى
ير
مانند : جنكل هاى كيلان سرسبز ترين نقطه ى كشور مى
باشند .
صفحه 35:
مضاف و مضاف الیه :
مضاف اليه : به اسم يا جيزى می گویند که به دنبای اسم دیگری
بیاید تا توضیحی در مورد آن بدهد و یا معنی آن را کامل کند .
مطاف : به اسمی که قبل از مضاف البه بیاید .مضاف می کویند
ترکیب اضافی : به ترکیب مضاف و مضاف البه ترکیب اضافی
می گویند .
نکته :
مضاف اليه ضمیر نیز می تواند باشد .
هانتد : برادر من - كتاب أو
صفحه 36:
هر گاه اسمی هم صفت و هم مضاف الیه بگیرد ابتدا صفت را
به دنبال اسم
مى آوريم سيس مضاق اليه را بعد از آن ها مى نويسيم .
مانند : برادر بزرگ من
vats
بعضی مواقع جای مضاف و مضاف الیه عوض می شود . در
اين صورت کسره حذف شده و اسم غیر ساده حاصل می
شود . به این حالت اضافه ی مقلوب می گویند .
مانتد : انبار آب - آب انبار ( اصافه ی مقلوب )
صفحه 37:
روش های تشخیص موصوف و صفت از مضاف
و مضاف اليه :
1 - صفت جدا از موصوف در عالم بيرون وجود ندارد ( وجود
خارجى ندارد ) ولى مضاف اليه ؛ وجود خارجى دارد .
مانند :
( قلم زیبا ) در اين جا ( زیبا ) جدای از قلم وجود خارجی ندارد
قلم سيروس در اين جا ( سیروس ) و ( قلم ) دو موجود
مستقل و جدا از هم هستند
صفحه 38:
نیم . سپس کسره ی بین دو کلمه را حذف می کنیم + oy
ندهد کر
ند :
بان خانه _ این کیان خانه است. = sate rei gins
اضاقی )
نگهبان باهوش - اين نگهبان باهوش است < معنی می دهد (ترکیب
وصفی )
در این روش کسیر ی ون د کلمه را جدف می کم
ار كلف > ات
ديم أكر عبارت معني بدقد ٠ تركيب وصفى و أكر معنى تدهد تركيب
اضافى است ٠
مان
مرد جوان _ مرد» جوان است . عبارت معنی می دهد ( ترکیب
وصفی )
كيف غاي _ كيف » اس eee Dele
صفحه 39:
7 2
Gaal one case 55 سدق GEIS hous
فعل ( است ) را اضاقه می کنیم . اگر عبارت معنی دهد ترکیب
وصفی واگر معنی ندهد , ترکیب اضافی است .
مانند :
مادر اسکندر _ مادر اسکندر تر است .عبارت معنی نمی دهد
( ترکیب اضاقی )
مادر دلسوز "مار دلسوز بر است . عبارت معني مي دهد ASI)
وی )|
5 - در بين موصوف و صفت حرف ( ی ) می توانیم بياوريم ولی در
مضاف و مضاف الیه نمی توانیم .
مانند :
گل زیبا _ گلی زیبا . معنی می دهد ( ترکیب وصفی )
کتاب حسن _ کتابی حسن . معنی نمی دهد . ( ترکیب اضافی )
صفحه 40:
دبیر بازنشسته زبان و ادبیات
paul
نگارنده کتاب:به آموزش
بدیین نیستم
همکار افتخاری مجله شوق
تغییر بیش از ده سال
3
3
3
2
3
3
2
23
3
2
3
=:
3
2
3
صفحه 41:
3
3
3
2
3
3
2
23
3
غ| د
af
:=
3
2
3
صفحه 42: