صفحه 1:
Advi Fe
آزمایشگاه مکانیک سیالات
گزارش کار آزمایش
موضوع آزمایش:
تعبین افت انرژی در اجزای یک سیستم لوله کشی با قطر کوچک
استاد:
مهندس اسدالل بیلرنیا
اعضای کرد
eA A fa cc ll flan ie sesh
ساعت کلاسی:
1530-17:30 ta اسه
تاريخ آزمايش:
1395/8/25
تاريخ تحويل:
,1395/9/23
صفحه 2:
اغلب لازم است در سيستم هاى لوله كشى و كانال ها مقدار فشار به طور مستفيم اتدازه كييرى
شود.در عين حال در كاربرد هاى مهندسى ساختمان .محيط زيست و كشاورزى با اندازه كيرى
ارتفاع سطح مایع با سرعت و دبی جریان سیال مقدار فشاررا بدست مى آيد.محاسبه فشار از
طريق اندازه كيرى ارتفاع با سرعت با توجه به روابط اساسى بين اين متغير ها در معادله اترذى
صورت می کیرد
فشار استاتیک یک سیال در حال حرکت. فشار آن در حالتی است که سرعت با ندزه گیری
تغيير كند. وقتى كه جريان به صورت موازى باشد. تغييرات فشار از نظر هيدرو استاتیکی عمود بر
خطوط جريان مى باشد ولذا با اندازه كيرى فشار درجداره: فشار در هر نقطه از سطح مقطع را م
توان تعيين كرد دهانه ييزومتر بايد كوجك و طول دهاته حداقل دو يرابر قطرش باشد. به علاوه
اين دهانه بايد عمود بر سطح قرار كرفته و هيجكونه برجستكى در لبه هايش نداشته باشد «زيرا
درغيراين صورت كرابه هاى كوجك ايجاد مى شود وير تتايج اتدازه كيرى اثر مى كذارقد.
هدف آزمایش
© تعبين تغييرات قريب اصطكاك برلى الوله مستقيم با عدد ريتولدز
* تعبين اثرات تغيبرات ATU قطر لوله
* تعین رابطه اى بين اقت انرزى كلى ودبى جويان براى اجزا و تعبين ضريب افت براى هر اتصال
بررسى تائيرشعاع زاتوبى روى افت اترزى و انتخاب زانوبى
© مقايسه شيرها و اتتخاب شيردر انتقال سيال
تلوری آزما
افت انرزى كلى يا به عبارت ديكر افت هد كلى از دو عامل ناشى مى شود :یکی افت انرژی در اثر
ویسکوزیته سیال که با طول لولهمتناسب است ودیگری افت تاشی از عوامل محلی يا اجزاء
صفحه 3:
سیستم لوله كشئ نظير زانويى. شيرها و تفبيرات ناكهانى سطح مقطع وله که به آن افت جزنی
هم مى كويئد.
در جريان SI يردر لوله ها تلفات به صورت افت ارتفاع بيان مى شود. افت تفع همان افت
خط ترازهیدرولیکی است. خط ترازهیدرولیکی ,خطی است که فاصله هر نقطه آن از محور لول
برايو ۳۷ است.
افت اترزى بر اثر اصطكاك:
معلوم شده است که قییرات فشار(۳٩) در طول لوله در جريان در هم وابسته به كميات زير
sul
ay 35D
yb از لوله كه تغبير فشار در آن مورد نظر است.
3 إل ريب لزجت
4) الاامتوسط سرعت هاى متوسط زمائى IA pp laa Se
5) جرم مخصوص
6 #متوسط تفييرات شعاع لوله.مقياسى از زبرى لوله.
Sool ol به صورت تابع زير نوشته مى شود:
زه م تله )دمن
نهايتا نتايح آتاليز ابعادى براى بدست آوردن فرمولى براى افت قشار به فرمول دارسى-ويسباخ
منتهی می شنو .تابع كرا ضريب اصطكاك مى نامند كه از طريق آزمايش تعيين مى شو.
۱ ۱/۵()/«(
با عدد رینولدز(38) و زبرینسبی لوله(6/2) ابطه درد و باستفاه ازآن می تون یزان افت
هد توسط اصطکاک را پدست آورد.
ابراى اعداد رينولدز كمتر از2300رابطه ساده ای بین ضریب اصطکاک و عدد رینولدز وجود درد
که به کلی مستقل از زبری سطح استین ابطهبه صورت
صفحه 4:
(6۳64/80) بیان می شود.بید توجه داشت که داده های نیکورادزه از طریق یجاد زبری
مسنوعی در لوله بدست آمده است.این سقال مطرح می شود كه اين نوع زبرى جقدر با زبری
مربوط به شرايط واقعى انطباق داردمودی مالعهوسیعی بر روی داده هایمربوط به وله های
تجارتی انجام داد تا تمودار قبل را تقيير داده و آن را براى مسائل عملى قابل استفاده نمايد.
براى اعداد رينولدز كوجكتر از 100000رابطه نيمه تجربى توسط بلازيوس داده شده كه به
صورت زیر است:
یووم
روش انجام آزمایشٍ
ابتدا شير مدار آبى تيرهاشير دريجه اى) را كاملا بسته و شير مدار أبى روشن (شي ركروى) را
كاملا بازكردة دستكاه را روشن مى كنيم. در إين حالت ارتفاع ستون هاى آب و جيوه را قرانت و
بيشترين اختلاف ارتفاع حاصل111-4127/)مربوط به زانوبى ل رامحاسبه و در جدول يادداشت
مى نمابيم. ابن اختلاف را بر تعداد مراحل آزمايش تقسيم نموده و دبى را فيز اندازه مى كيريم.
شیر كروى را طى 6 مرحله به تدريج بسته و در هر مرحله ارتفاع ستون ها را قائت و یادداشت
كرده. دبى را اندازه كيرى نموده و در نهايت شير را تا آخرمی بنیم. تام مراحل شوح داده شده
را در مورد مدار آبى تيره تيز تكرار مى نماييم. (در اين حالت بيشترين اختلاف ارتفاع مربوط به
.زاتويى راست كوشه مى (HSE at
جدول و نتايج آزمايش
‘army 12
صفحه 5:
زیت
TTS
TOSSES
2
9
0
ود
THREAT
۳
نا
7
۳
صفحه 6:
7
TEESE
TORTS
تا
تست
TORI
Re
نيت
TEES
7
MET
TESS
TOO SRST
SETTER
7
THT
TS
7
و
صفحه 7:
vg ar
0
ود واه
re2so208
4ه 051665
1827605
277 نت
108.2190 serous
40.92608 5.7862
1118557 2677
es.27074 و | 2.7020
267413 1.50267
> aif =1.550% 1% 3458 1.559%229.467434.54=392.2nm
(J)Ahb= AA - مدوجو رید
] My 6-018
صفحه 8:
AT | وه ور ده TIE | و ود
TE SEES [DEAT TEST] THAT | TEED | ZOE 7
TERE [TORRE HO RIET | ET 7 و و
0 Jo.canae | aes | 1.4816 | 111.8587 | 4515.2
THTIOGE | EZTERA | STAE USAT | UOTE [TAI | BSZTOVE | SBOE
5 ی 521515/2557107275/2557715 TOOT
21667363 دعس
لد
ath 6م
صفحه 9:
55
ی سطحی می باشد و چون نامیا 2/2602
کوچکتر از J nts eo de
صفحه 10:
صفحه 11:
تمودار 1 برحسب,:۱۷/۷:0۵
6 برحسب ۱۷/۷۵۵
سایت مهندسان شیمی
دستورکارآزمایشگاه سیالات
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪا
آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ ﺳﯿﺎﻻت
ﮔﺰارش ﮐﺎرآزﻣﺎﯾﺶ
ﻣﻮﺿﻮع آزﻣﺎﯾﺶ:
ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻓﺖ اﻧﺮژي در اﺟﺰاي ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ﮐﻮﭼﮏ
اﺳﺘﺎد:
ﻣﻬﻨﺪس اﺳﺪاﷲ ﺑﯿﮕﻠﺮﻧﯿﺎ
اﻋﻀﺎي ﮔﺮوه:
ﻋﻠﯽ ﻋﻤﻮزاد ﻣﻬﺪﯾﺮﺟﯽ ،ﻣﺤﻤﺪﺻﺎﻟﺢ ﻏﻼﻣﯽ ﻣﺜﺒﺖ ،ﻋﺎرف ﺧﻠﯿﻠﯽ ﺑﺎﻻدزاﯾﯽ
ﺳﺎﻋﺖ ﮐﻼس:
ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ15:30-17:30 :
ﺗﺎرﯾﺦ آزﻣﺎﯾﺶ:
1395/8/25
ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﺤﻮﯾﻞ:
1395/9/23
1
ﻣﻘﺪﻣﻪ:
اﻏﻠﺐ ﻻزم اﺳﺖ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ و ﮐﺎﻧﺎل ﻫﺎ ﻣﻘﺪار ﻓﺸﺎر ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي
ﺷﻮد.در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل در ﮐﺎرﺑﺮد ﻫﺎي ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ،ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﮐﺸﺎورزي ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي
ارﺗﻔﺎع ﺳﻄﺢ ﻣﺎﯾﻊ ﯾﺎ ﺳﺮﻋﺖ و دﺑﯽ ﺟﺮﯾﺎن ﺳﯿﺎل ﻣﻘﺪار ﻓﺸﺎررا ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ آﯾﺪ.ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻓﺸﺎر از
ﻃﺮﯾﻖ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي ارﺗﻔﺎع ﯾﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رواﺑﻂ اﺳﺎﺳﯽ ﺑﯿﻦ اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎ در ﻣﻌﺎدﻟﻪ اﻧﺮژي
ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.
ﻓﺸﺎر اﺳﺘﺎﺗﯿﮏ ﯾﮏ ﺳﯿﺎل در ﺣﺎل ﺣﺮﮐﺖ ،ﻓﺸﺎر آن در ﺣﺎﻟﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي
ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﻨﺪ .وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺟﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻮازي ﺑﺎﺷﺪ ،ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺸﺎر از ﻧﻈﺮ ﻫﯿﺪرو اﺳﺘﺎﺗﯿﮑﯽ ﻋﻤﻮد ﺑﺮ
ﺧﻄﻮط ﺟﺮﯾﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ وﻟﺬا ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي ﻓﺸﺎر درﺟﺪاره ،ﻓﺸﺎر در ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ از ﺳﻄﺢ ﻣﻘﻄﻊ را ﻣﯽ
ﺗﻮان ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﺮد.دﻫﺎﻧﻪ ﭘﯿﺰوﻣﺘﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﭼﮏ و ﻃﻮل دﻫﺎﻧﻪ ﺣﺪاﻗﻞ دو ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﻄﺮش ﺑﺎﺷﺪ .ﺑﻪ ﻋﻼوه
اﯾﻦ دﻫﺎﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻤﻮد ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﯽ در ﻟﺒﻪ ﻫﺎﯾﺶ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ،زﯾﺮا
درﻏﯿﺮاﯾﻦ ﺻﻮرت ﮔﺮداﺑﻪ ﻫﺎي ﮐﻮﭼﮏ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد وﺑﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي اﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ.
ﻫﺪف آزﻣﺎﯾﺶ
● ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺿﺮﯾﺐ اﺻﻄﮑﺎك ﺑﺮاي ﻟﻮﻟﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﻋﺪد رﯾﻨﻮﻟﺪز
● ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮات ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﻗﻄﺮ ﻟﻮﻟﻪ
● ﺗﻌﯿﯿﻦ راﺑﻄﻪ اي ﺑﯿﻦ اﻓﺖ اﻧﺮژي ﮐﻠﯽ ودﺑﯽ ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺮاي اﺟﺰا و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺿﺮﯾﺐ اﻓﺖ ﺑﺮاي ﻫﺮ اﺗﺼﺎل
● ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﺷﻌﺎع زاﻧﻮﯾﯽ روي اﻓﺖ اﻧﺮژي و اﻧﺘﺨﺎب زاﻧﻮﯾﯽ
● ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﯿﺮﻫﺎ و اﻧﺘﺨﺎب ﺷﯿﺮدر اﻧﺘﻘﺎل ﺳﯿﺎل
ﺗﺌﻮري آزﻣﺎﯾﺶ
اﻓﺖ اﻧﺮژي ﮐﻠﯽ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ اﻓﺖ ﻫﺪ ﮐﻠﯽ از دو ﻋﺎﻣﻞ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد :ﯾﮑﯽ اﻓﺖ اﻧﺮژي در اﺛﺮ
وﯾﺴﮑﻮزﯾﺘﻪ ﺳﯿﺎل ﮐﻪ ﺑﺎ ﻃﻮل ﻟﻮﻟﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ ودﯾﮕﺮي اﻓﺖ ﻧﺎﺷﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻠﯽ ﯾﺎ اﺟﺰاء
2
ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ ﻧﻈﯿﺮ زاﻧﻮﯾﯽ ،ﺷﯿﺮﻫﺎ و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺳﻄﺢ ﻣﻘﻄﻊ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ آن اﻓﺖ ﺟﺰﺋﯽ
ﻫﻢ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ.
در ﺟﺮﯾﺎن ﺗﺮاﮐﻢ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮدر ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎ ﺗﻠﻔﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت اﻓﺖ ارﺗﻔﺎع ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد .اﻓﺖ ارﺗﻔﺎع ﻫﻤﺎن اﻓﺖ
ﺧﻂ ﺗﺮازﻫﯿﺪروﻟﯿﮑﯽ اﺳﺖ .ﺧﻂ ﺗﺮازﻫﯿﺪروﻟﯿﮑﯽ ،ﺧﻄﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ آن از ﻣﺤﻮر ﻟﻮﻟﻪ
ﺑﺮاﺑﺮ p/γاﺳﺖ.
اﻓﺖ اﻧﺮژي ﺑﺮ اﺛﺮ اﺻﻄﮑﺎك:
ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺸﺎر) (∆Pدر ﻃﻮل ﻟﻮﻟﻪ در ﺟﺮﯾﺎن در ﻫﻢ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﯿﺎت زﯾﺮ
اﺳﺖ:
،D (1ﻗﻄﺮ ﻟﻮﻟﻪ
،L (2ﻃﻮﻟﯽ از ﻟﻮﻟﻪ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻓﺸﺎر در آن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺳﺖ.
،μ (3ﺿﺮﯾﺐ ﻟﺰﺟﺖ
،u (4ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺎي ﻣﺘﻮﺳﻂ زﻣﺎﻧﯽ در ﯾﮏ ﻣﻘﻄﻊ،ﺑﺮاﺑﺮ q/A
،ρ (5ﺟﺮم ﻣﺨﺼﻮص
،e (6ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺷﻌﺎع ﻟﻮﻟﻪ،ﻣﻘﯿﺎﺳﯽ از زﺑﺮي ﻟﻮﻟﻪ
اﯾﻦ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺎﺑﻊ زﯾﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد:
) ∆P=f( D،L،μ ،u ،ρ ،e
ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ آﻧﺎﻟﯿﺰ اﺑﻌﺎدي ﺑﺮاي ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﻓﺮﻣﻮﻟﯽ ﺑﺮاي اﻓﺖ ﻓﺸﺎر ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮل دارﺳﯽ-وﯾﺴﺒﺎخ
ﻣﻨﺘﻬﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.ﺗﺎﺑﻊ fرا ﺿﺮﯾﺐ اﺻﻄﮑﺎك ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد.
)h=f (L/D)(u²/2
fﺑﺎ ﻋﺪد رﯾﻨﻮﻟﺪز ) (Reو زﺑﺮي ﻧﺴﺒﯽ ﻟﻮﻟﻪ) (e/Dراﺑﻄﻪ دارد و ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده ازآن ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﯿﺰان اﻓﺖ
ﻫﺪ ﺗﻮﺳﻂ اﺻﻄﮑﺎك را ﺑﺪﺳﺖ آورد.
ﺑﺮاي اﻋﺪاد رﯾﻨﻮﻟﺪز ﮐﻤﺘﺮ از2300راﺑﻄﻪ ﺳﺎده اي ﺑﯿﻦ ﺿﺮﯾﺐ اﺻﻄﮑﺎك و ﻋﺪد رﯾﻨﻮﻟﺪز وﺟﻮد دارد
ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻠﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ از زﺑﺮي ﺳﻄﺢ اﺳﺖ.اﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت
3
) (f=64/Reﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﺷﻮد .ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ داده ﻫﺎي ﻧﯿﮑﻮرادزه از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﺠﺎد زﺑﺮي
ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ در ﻟﻮﻟﻪ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ.اﯾﻦ ﺳﺆال ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﻮع زﺑﺮي ﭼﻘﺪر ﺑﺎ زﺑﺮي
ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ واﻗﻌﯽ اﻧﻄﺒﺎق دارد.ﻣﻮدي ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ وﺳﯿﻌﯽ ﺑﺮ روي داده ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎي
ﺗﺠﺎرﺗﯽ اﻧﺠﺎم داد ﺗﺎ ﻧﻤﻮدار ﻗﺒﻞ را ﺗﻐﯿﯿﺮ داده و آن را ﺑﺮاي ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻋﻤﻠﯽ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﺑﺮاي اﻋﺪاد رﯾﻨﻮﻟﺪز ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از 100000راﺑﻄﻪ ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻼزﯾﻮس داده ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﻪ
ﺻﻮرت زﯾﺮ اﺳﺖ:
f=0.0785/Re0.25
روش اﻧﺠﺎم آزﻣﺎﯾﺶ
اﺑﺘﺪا ﺷﯿﺮ ﻣﺪار آﺑﯽ ﺗﯿﺮه)ﺷﯿﺮ درﯾﭽﻪ اي( را ﮐﺎﻣﻼ ﺑﺴﺘﻪ و ﺷﯿﺮ ﻣﺪار آﺑﯽ روﺷﻦ )ﺷﯿﺮﮐﺮوي( را
ﮐﺎﻣﻼ ﺑﺎزﮐﺮده دﺳﺘﮕﺎه را روﺷﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ .در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ارﺗﻔﺎع ﺳﺘﻮن ﻫﺎي آب و ﺟﯿﻮه را ﻗﺮاﺋﺖ و
ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﺧﺘﻼف ارﺗﻔﺎع ﺣﺎﺻﻞ)(H11-H12ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زاﻧﻮﯾﯽ Jراﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و در ﺟﺪول ﯾﺎدداﺷﺖ
ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ .اﯾﻦ اﺧﺘﻼف را ﺑﺮ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮاﺣﻞ آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻧﻤﻮده و دﺑﯽ را ﻧﯿﺰ اﻧﺪازه ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ.
ﺷﯿﺮ ﮐﺮوي را ﻃﯽ 6ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺑﺴﺘﻪ و در ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ارﺗﻔﺎع ﺳﺘﻮن ﻫﺎ را ﻗﺮاﺋﺖ و ﯾﺎدداﺷﺖ
ﮐﺮده ،دﺑﯽ را اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي ﻧﻤﻮده و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺷﯿﺮ را ﺗﺎ آﺧﺮﻣﯽ ﺑﻨﺪﯾﻢ .ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﺣﻞ ﺷﺮح داده ﺷﺪه
را در ﻣﻮرد ﻣﺪار آﺑﯽ ﺗﯿﺮه ﻧﯿﺰ ﺗﮑﺮار ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﯿﻢ) .در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﺧﺘﻼف ارﺗﻔﺎع ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ
زاﻧﻮﯾﯽ راﺳﺖ ﮔﻮﺷﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ(H5-h6).
ﺟﺪول و ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﺎﯾﺶ
)Q( m³/s
)m·(kg/s
زﻣﺎن)(S
)m(kg
n
235.6
2.15
0.000317
0.317
28.39
9
1
191.8
1.94
0.000286
0.286
31.51
9
2
175.5
1.81
0.000253
0.253
36.82
9
3
161.3
1.69
0.000232
0.232
42.92
9
4
148.7
1.36
0.000198
0.198
52.98
9
5
132.2
1.12
0.000175
0.175
92.16
9
6
)V(m/s) V²/2g( mm
4
m
9
m° 0.317
=
= = 0.317 ⇒ Q
=
= 0.000317m3 / s
t
28.39
1000
ρ
Q
0.000317
= = V
= 2.15m / s
) A (Π × (13.7 × 0.001) 2
4
= m°
2
V
) ((2.15 × 1000) 2
pipe
=
= 235.6mm
2g
2 × 9.81 × 1000
ﻣﺎﻧوﻣﺗرھﺎ و اﻧرژی ﺟزﺋﯽ )ﻣﯾﻠﯽ ﻣﺗر آب (U mmHg
ﺷﯾر درﯾﭼﮫ ای
∆hi
h2
زاﻧوﯾﯽ راﺳﺗﮕوﺷﮫ
΄∆h
h1
6
ﻟوﻟﮫ
ﻟوﻟﮫ ﻣﺳﺗﻘﯾم
∆hf
5
4
3
زاﻧوﯾﯽ اﺳﺗﺎﻧدارد
΄∆h
2
1
-5
495 365 370
950 455
315
435
750
415
710 295
-55
450 340 395
960 510
285
465
750
375
720 345
-205
325 265 470
970 645
215
540
755
275
745 470
-310
240 210 520
970 730
155
595
750
210
755 545
-425
140 155 580
965 825
100
645
745
125
750 625
-510
70 110 620
955 885
40
695
735
65
750 685
V²/2g
V
M
)(mm
)(m/s
)(kg
No.
2.121827 229.467451
15
1
1.921655 188.213957
15
2
140.926083
1.66282
12
3
111.85571
1.481421
12
4
1.131641 65.2707415
9
5
0.727484
6
6
26.974133
5
ﺷﯿﺮ ﮐﺮوي
زاﻧﻮﺋﯽ
زاﻧﻮﺋﯽ
زاﻧﻮﺋﯽ
G
H
J
∆hι
h₂
h₁
´∆h
16
15
´∆h
14
13
´∆h
12
11
-60
380
320
450
125
575
435
75
510
475
90
565
-155
425
270
375
200
575
363
165
528
395
175
570
-245
470
225
295
275
570
285
250
535
310
260
570
-332
515
183
225
340
565
215
325
540
235
330
565
-405
555
150
150
405
555
140
400
540
150
405
555
-515
610
95
75
470
545
65
470
535
75
475
550
دارﺳﯽ ( F
V²/2g
)(mm
)V (m/s
∆hf
)(mm
No.
239.3359
2.16697
395
1
1.81871 168.58833 27845.5 0.0062979 0.00921
310
2
1.62956 135.34541 24949.6 0.0064529 0.00942
255
3
1.4048
190
4
1.11107 62.918837 17011.1 0.0073488 0.01021
135
5
0.75443 29.009218 11550.7 0.0082646 0.01108
70
6
)ﺑﻼزﯾﻮس( F
)وﯾﺴﺒﺎخ
Re
33177.6 0.0056526 0.00888
100.58369 21508.3 0.0064697 0.00972
6
ﻣدار آﺑﯽ ﺗﯾره
زاﻧوﯾﯽ اﺳﺗﺎﻧدارد
∆hb
زاﻧوﯾﯽ راﺳﺗﮕوﺷﮫ
΄∆h
ﻟوﻟﮫ ﻣﺳﺗﻘﯾم
΄∆h
∆hb
∆hf
V²/2g
140
535
250
645
395
168.2209
100
410
185
495
310
147.67457
80
335
155
410
255
115.19422
60
250
105
295
190
78.259298
40
175
75
210
135
44.051665
15
85
30
100
70
18.279595
K ave=1.09
K ave=0.586
ﻣﺪار آﺑﯽ روﺷﻦ
G r/d=3.71
∆hb
H r/d=7.42
΄∆h
∆hb
ﻟﻮﻟﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ
J r/d=11.1
∆hb
΄∆h
∆hf
΄∆h
v²/2g
82.7209
475
42.72
435
57.72
450
392.3
229.467
67.0345
395
35.03
363
47.03
375
328
188.2139
55.7562
310
30.76
285
40.76
295
26.077
235
6.077
215
16.08
225
13.7029
150
3.703
140
13.7
150
-1.59267
75
-11.59
65
-1.59
75
ﺷﯿﺮ
ﮐﺮوي
K ave=0.25
K ave=0.045
ﺷﯿﺮ
254.2
درﯾﭽﻪ
208.9
اي
136.3
65.27074
76.59
26.974133
140.92608
111.8557
K ave=0.18
V2
+ 34.54 = 1.559 × 229.467 + 34.54 = 392.2mm
2g
` ( J ) ∆hb = ∆h′ − ∆hf = 57.72mm
∆hb
( J ) Kave = ∑ {K = 2 } / 6 = 0.18
V
2g
× ⇒ ∆hf = 1.559
7
No.
V (m/s)
V²/2g
(mm)
∆hь
(mm)
V/Vмах
1
1
2.166973 239.3359
-136
2
1.818709 168.5883
-2244
3
1.629563 135.3454
-3332
∆hь
(mm)
V/Vмах
K
-816
1
3.556
188.214
-2108
0.9057
11.2
24.62 1.6628 140.9261
-3332
0.7837
23.64
0.6982
40.37
K
V
(m/s)
0.568 2.1218 229.4675
0.83929 13.31 1.9217
0.752
V²/2g
(mm)
4
1.404796 100.5837
-4692
0.64828 46.65 1.4814 111.8557 4515.2
5
1.111066 62.91884
-5712
0.51273 90.78 1.1316 65.27074
-5508
0.5333
84.39
6
0.754428 29.00922
-6936
0.34815 239.1 0.7275 26.97413
-7004
0.3429
259.7
V max = 2.16697263m / s
∆hb
= 0.568
K= 2
V
2g
V max = 2.1218m / s
∆hb
= 3.55606
K= 2
V
2g
-1
ﻟﻮﻟﻪ آﺑﯽ ﺗﯿﺮه
l og Q
log ∆hf
-…
-…
-2
8
ﻧﻣودار اﻓت ﺑر ﺣﺳب ﺳﯾﻧﺗﯾك
500
400
)∆hf (mm
اﻓت
300
200
100
0
300
100
200
0
ﺳﯾﻧﺗﯾك
ﻧﻣودار Fﺑر ﺣﺳب Re
0.012
0.01
0.008
)ﺑﻼزﯾوس( F
F
)دارﺳﯽ وﯾﺳﺑﺎخ( F
0.006
0.004
0.002
0
20000
40000
0
Re
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮدار ﺿﺮﯾﺐ اﺻﻄﮑﺎك ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻋﺪد رﯾﻨﻮﻟﺪز و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ ﻫﺎي آن ﻫﺎ ﯾﮑﯽ از ﻋﻠﻞ
اﺧﺘﻼف دو ﻣﻌﺎدﻟﻪ زﺑﺮ ﻧﺒﻮدن ﻟﻮﻟﻪ اﺳﺖ ﭼﻮن ﻟﻮﻟﻪ زﺑﺮ ﻧﺒﻮده و از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ fﻫﻢ ﺗﺎﺑﻌﯽ از رﯾﻨﻮﻟﺪز و ﻫﻢ زﺑﺮي
ﺳﻄﺤﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺲ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻋﺪد رﯾﻨﻮﻟﺪز ﺑﯿﺸﺘﺮ از زﺑﺮي ﺳﻄﺤﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﭼﻮن fﺗﺎﺑﻌﯽ از )(1/Re^2
ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ Fﺣﺎﺻﻞ از راﺑﻄﻪ ﺑﻼزﯾﻮس ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از راﺑﻄﻪ دارﺳﯽ وﯾﺴﺒﺎخ اﺳﺖ.
9
اﻧﺒﺴﺎط
΄∆ h
ﺑدون در ﻧظر
ﮔرﻓﺗن اﻓت
ﺑﺎ در ﻧظر ﮔرﻓﺗن
اﻓت
∆hf
&
∆hl
اﻧﻘﺒﺎض
΄∆h
ﺑدون در ﻧظر
ﮔرﻓﺗن اﻓت
ﺑﺎ در ﻧظر ﮐرﻓﺗن
اﻓت
10
-4
ﻧﻣودار KﺑرﺣﺳبV/Vмах
300
250
y = 765.14x 2 - 1369.7x + 613.2
200
K
)Poly. (K
K
150
100
50
0
v/vмах 1
1.5
0
0.5
Kﺑرﺣﺳب V/Vмах
300
250
y = 826.05x 2 - 1469.3x + 656.95
200
K
)Poly. (K
100
50
1.2
1
0.8
0.4 v/vмах
0.6
ﻣﻨﺎﺑﻊ:
ﺳﺎﯾﺖ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن ﺷﯿﻤﯽ
دﺳﺘﻮرﮐﺎر آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺳﯿﺎﻻت
11
0
0.2
0
K
150