صفحه 1:
زو بل
آزمایشگاه مکانیک سیالات
گزارش کار آزمایش
موضوع آزمایش:
برش هيدروليكى
teal
مهندس اسدالل بیلرنیا
کردآورندکان:
على عموزاد مهديرجى ؛ محمدصالج غلامی مثبت.
اعضای گرد
علی عموزاد مهدیرجی » محمدصالج غلامى مثبت : عارف خليلى بالادزابى
ساعت كلاسس:
اسه شتيد 15:30-17:30
تاريخ آزمايش:
1395/8/18
تاريخ تحويل:
1395/9/2
صفحه 2:
جيش هيدروليكى. از نوع جريانهاى متغير سربع است كه در بسيارى از کارهایعملی با آن
روبه رو هستیم و عبارت است از تیبرحالت جربان از فوق بحرانى به زير بحرانى. جنائجه آب در
قسمتی درای حالت فوق بحرانى به زير بحرائى بوده و بنا به مشخصات و موقعيت كاتال بخواهد
تغيير حالت دهد. عمق جريان در مسير نسبتا كوتاهى به ميزان قابل توجهى افزايش يافته و ضمن
افت اترزى محسوس از ميزان سرعت به اندازه قابل توجهى كاسته مىكردد. اين يديده یکی از
پدیدههای مهم در کانالهای باز بوده واز ابتدا تا انتهاى آن يك تلاطم و بيجش سعطحی آب وجود
داد بهپرش هیدرولکی موسوم است.
هدف آزمایش
هدف از انجام ان آزمایش.بررسی رابطه تيروى مخصوص در جهش هيدر وليكى و مطالعه
يديده برش هيدروليكى به صورت تجربى و مفايسه با نتايج تثورى الست
شرج دستكاء
أز كاتال روباز يراى اين آزمايش استفاده مىكنيم. يس از روشن كردن دستككاه و قزار دادن
يك دريجه در معل مناسب به كمك دريجه دوم يا يك بركه هوابرز أبرفيل) در يايين دست
جوبان متوان برش هیدرولیکی را مشاهده کود. قبل و بعد از برش هیدرولیکی به کمک دو
ميكرومتر ارفاعآب از کف کنال خواند مشود.متوسط چندبرقرنت میکرومتر در قبل و نیز
بعد از پرش بهدو مقدار ,ول منجر میشود که این مفادبر در هر دبی مشخص یادداشت شده و
مقادیرشوریمقایسه میشوند
تثورى آزمايش
عدد فرود موترترين عامل در نحوه عملكرد برش هيدروليكى است. در كاثال هاى باز عدد فرود.
بيانكر جربان بحرانى و فوق بحراتى و زير يحرانى مىياشد. جناتجه سيال در قسمتى از مسير
دارای حالت فوق بحرانى باشد و بخواهد تقبير حالت دهد در مسير نسبتا كوتاهى عمق جريان به
ميزان قابل ملاحظهاى افزايش يافته و ضمن ايجاد افت اترزى محسوس از ميزان سرعت به al
قال ملاحفای کاسته میشود در چنین شرابطى به تناسب شدت ب,
صفحه 3:
سیال دیده میشود که بهتدریجبه سنت آنتهی پرش از شدت آن کاسته شده و متناسب با آن
در جهت تبديل اترؤى به كرما انرزى سبال كاهش يافته و به جهت اين تلاطم و در اثر برخورد.
سيال يا هوا مقدارى هوا با سيال مخلوط مىشود كه به سمت يايين دست منتقل و به شكل حباب
اكر ولار ولا مربوط به جريان بالادست باشند در اين صورت والار دلا با اعمال روابط ييوستكى و
اتدازه حركت در سرتا سر طول موج محاسبه مىكردد. از معادله بيوستكى براى حجم كنترلى كه
يرش هيد روليكى را دربر مى كيرد داريم:
Vi Yi= We Ye
رابطه ی اترزی:
در اين معادله :1 بياتكر اقت انرزی در اثر برش هيدروليكى است. بس از حذف دلا از دو معادله.
اول داريم:
كه در آن :66 قبل از يرش و ج56 بعد از برش مى باشد.
ریم
و
مقدارکمینه بای اترژی سیال را به نام ۷ مینامیم که رتفاع بحرانی جربان است و برای
کانالهای مستطیلی عبارت است از
صفحه 4:
شرح آزمايش
ابتدا توسط كليد استارت بمب سيستم را روشن مىكنيم. و بس از روشن كردن بمب كاثال
روبز مدتى صبر مى كنيم تا جريان به حالت دائمى خود برسد ين اتغاق بس از جند ثانيه مىافتد.
يه كمك ميكرومتر ارتفاع آب از كف كاتال را أندازه مىكيريم. متوسط دو تا سه بار قرائت
ميكرومتر در طول كانال به مقدار متوسط براى ارتفاع جريان منتهى م شود. دبى را توسط میز
هيدروليكى تنظيم و اندازهكيرى مىكنيم كه جرم آب مخزن سه برابر وزن وزندهاى كذاشتدشده
است و سوعت پرشدن مخزن را توسط كرونومترازمان سنح) اندازه مىكيريم و از تقسیم جوم بر
زمان معاسيه شده دبى را به محاسبه م ىكنيم.
يك عمق سنج را در تاحيه قبل از يرش و دومى را بس از آن قرار داده و تنظيم مى كنيم اكر
عدد صفر براى كانال تنظيم شود عدد قرانت شده ارتفاع آب را نشان خواهد داد. يس از يك بار
قرانت عمق سنج با تغيير محل آن در راستای محورکانل و یادداشت مقادیرمربوطه یک مقدار
متوسط پرای ,۷ , ۷۶ به دست مى آوريم.
ابا قرائت عمق سنجها مفادير را يادداشت مى كنيم و با تغيبر دبى آزمايش را ادامه مى دهيم.
و نتايح را در جدول زير وارد م نمائيم.
Viewer i) ee
wes ‘om
ده Oa ود
صفحه 5:
نمونه محاسبات
رای رديق اول جدول داري
m= 3x15 =45kg دع 2575
45
aces
Yuave= 0.0235 m —Vaqye =0.0715:m
9 1۳ 1.7476 x 10-9 m2/s
عرض کال ابر 6750 هو
لوو 109 بن
ولع و ۱2
Pry = Mim 09915 موس
Jen ar ons
Q_ 17476 x 102
2075007155 m/s
پاسخگوبی به سوالات
:- قابت كنيد در هر نقطه از داخل مابع رابطه زير برقرار استه
بر روی اين تمودار مقدار .ل را بيدا كرده و اترؤى نظير را محاسبه كنيد. براى محاسبه انوذى
كمينه از جه روشى استفاده مىكنيد؟ آي روش ديكرى هم براى اين كار وجود دارد؟.
دریک مبی تلبت || 7476-10-3 احج و م75 مسو
صفحه 6:
بر صراحل مختلق استفاده مىكنيم: يعن ان
3 3
صفحه 7:
:- مجانبهاى ابن منحنى جه منحنى هابى هستند؟ معادله مجانبها را بدست آورید. مفهوم
فيزبكى اين مجانبها جيست؟
ی
وف
3
ae yh به سمت صفرمیل می کند[8) بهسمت مثبت بنهایت مل میکد
قدصم د ممم
مجاتب مايل: مقدار س1 ثاب درتظر كرفته شده است.
(army
2
yeaxt
fo)
a= tim
ax) ~ انز
صفحه 8:
3- شباهت برش هيدروليكى با موج شوكى را شرح دهيدة.
ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺧﺪﺍ
ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻩ ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ ﺳﻴﺎﻻﺕ
ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻛﺎﺭﺁﺯﻣﺎﻳﺶ
ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ:
ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ
ﺍﺳﺘﺎﺩ:
ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺍﺳﺪﺍﷲ ﺑﻴﮕﻠﺮﻧﻴﺎ
ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻧﺪﮔﺎﻥ:
ﻋﻠﻲ ﻋﻤﻮﺯﺍﺩ ﻣﻬﺪﻳﺮﺟﻲ ،ﻣﺤﻤﺪﺻﺎﻟﺢ ﻏﻼﻣﻲ ﻣﺜﺒﺖ
ﺍﻋﻀﺎﻱ ﮔﺮﻭﻩ:
ﻋﻠﻲ ﻋﻤﻮﺯﺍﺩ ﻣﻬﺪﻳﺮﺟﻲ ،ﻣﺤﻤﺪﺻﺎﻟﺢ ﻏﻼﻣﻲ ﻣﺜﺒﺖ ،ﻋﺎﺭﻑ ﺧﻠﻴﻠﻲ ﺑﺎﻻﺩﺯﺍﻳﻲ
ﺳﺎﻋﺖ ﻛﻼﺱ:
ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ15:30-17:30 :
ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ:
1395/8/18
ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺗﺤﻮﻳﻞ:
1395/9/2
ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﺟﻬﺶ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ،ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺟﺮﻳﺎﻥﻫﺎﻱ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻲ ﺑﺎ ﺁﻥ
ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﻓﻮﻕ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ .ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺁﺏ ﺩﺭ
ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺣﺎﻟﺖ ﻓﻮﻕ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ
ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻫﺪ ،ﻋﻤﻖ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺿﻤﻦ
ﺍﻓﺖ ﺍﻧﺮژﻱ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﺍﺯ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ .ﺍﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ
ﭘﺪﻳﺪﻩﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻛﺎﻧﺎﻝﻫﺎﻱ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗﺎ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺁﻥ ﻳﻚ ﺗﻼﻃﻢ ﻭ ﭘﻴﭽﺶ ﺳﻄﺤﻲ ﺁﺏ ﻭﺟﻮﺩ
ﺩﺍﺭﺩ ،ﺑﻪ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺍﺳﺖ.
ﻫﺪﻑ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ
ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ،ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺟﻬﺶ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ
ﭘﺪﻳﺪﻩ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﺳﺖ.
ﺷﺮﺡ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ
ﺍﺯ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺭﻭﺑﺎﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ .ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ
ﻳﻚ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﺩﻭﻡ ﻳﺎ ﻳﻚ ﺑﺮﮔﻪ ﻫﻮﺍﺑﺮ) ﺍﻳﺮﻓﻴﻞ( ﺩﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺳﺖ
ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺮﺩ .ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﺩﻭ
ﻣﻴﻜﺮﻭﻣﺘﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﺏ ﺍﺯ ﻛﻒ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ .ﻣﺘﻮﺳﻂ ﭼﻨﺪﺑﺎﺭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻣﻴﻜﺮﻭﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﻗﺒﻞ ﻭ ﻧﻴﺰ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﺮﺵ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭ Y1ﻭ Y2ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺑﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ
ﺑﺎ ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ
ﻋﺪﺩ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﻧﺤﻮﻩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺍﺳﺖ .ﺩﺭ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺯ ﻋﺪﺩ ﻓﺮﻭﺩ
ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﻓﻮﻕ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﺯﻳﺮ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ .ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺳﻴﺎﻝ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮ
ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺣﺎﻟﺖ ﻓﻮﻕ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻫﺪ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻋﻤﻖ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﻪ
ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪﺍﻱ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺿﻤﻦ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻓﺖ ﺍﻧﺮژﻱ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﺍﺯ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ
ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪﺍﻱ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮﺍﻳﻄﻲ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺷﺪﺕ ﭘﺮﺵ ﺁﺷﻔﺘﮕﻲﻫﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ
2
ﺳﻴﺎﻝ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﭘﺮﺵ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺁﻥ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺁﻥ
ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺍﻧﺮژﻱ ﺑﻪ ﮔﺮﻣﺎ ﺍﻧﺮژﻱ ﺳﻴﺎﻝ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺍﻳﻦ ﺗﻼﻃﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ
ﺳﻴﺎﻝ ﺑﺎ ﻫﻮﺍ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻫﻮﺍ ﺑﺎ ﺳﻴﺎﻝ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺳﺖ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﺣﺒﺎﺏ
ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﺍﮔﺮ Y1 ,V1ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﺎﻻﺩﺳﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ Y2 ,V2ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﻭ
ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺳﺮﺗﺎ ﺳﺮ ﻃﻮﻝ ﻣﻮﺝ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ .ﺍﺯ ﻣﻌﺎﺩﻟﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﮕﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺠﻢ ﻛﻨﺘﺮﻟﻲ ﻛﻪ
ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﺩﺍﺭﻳﻢ:
V1. Y1 = V2. Y2
)
ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻱ ﺍﻧﺮژﻱ:
2
1
γ 2 2
Y1 -Y2ρ =Y .V2 -Y22.V1
2
( )
(
V12
V2
+Y1 = 1 +Y2 +h i
2g
2g
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﺩﻟﻪ hiﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﻓﺖ ﺍﻧﺮژﻱ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺍﺳﺖ .ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﺬﻑ V2ﺍﺯ ﺩﻭ ﻣﻌﺎﺩﻟﻪ
ﺍﻭﻝ ﺩﺍﺭﻳﻢ:
)
ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ Fr1ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﭘﺮﺵ ﻭ Fr2ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﺮﺵ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
(
1
Y2 = Y1 1+8Fr12 -1
2
V
Fr1 = 1
gY1
V
Fr2 = 2
gY2
(Y2 -Y1 )3
= hi
4Y1Y2
ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻤﻴﻨﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺮژﻱ ﺳﻴﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ Ycﻣﻲﻧﺎﻣﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ
ﻛﺎﻧﺎﻝﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﻄﻴﻠﻲ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ:
Q2 13
)
g
3
(= yc
ﺷﺮﺡ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ
ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻠﻴﺪ ﺍﺳﺘﺎﺭﺕ ﭘﻤﭗ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ .ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﺮﺩﻥ ﭘﻤﭗ ﻛﺎﻧﺎﻝ
ﺭﻭﺑﺎﺯ ،ﻣﺪﺗﻲ ﺻﺒﺮ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﻲﺍﻓﺘﺪ.
ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﻣﻴﻜﺮﻭﻣﺘﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﺏ ﺍﺯ ﻛﻒ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻲﮔﻴﺮﻳﻢ .ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺩﻭ ﺗﺎ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﻗﺮﺍﺋﺖ
ﻣﻴﻜﺮﻭﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ .ﺩﺑﻲ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻴﺰ
ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﮔﻴﺮﻱ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺟﺮﻡ ﺁﺏ ﻣﺨﺰﻥ ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻭﺯﻧﻪﻫﺎﻱ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﺮﺷﺪﻥ ﻣﺨﺰﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺮﻭﻧﻮﻣﺘﺮ)ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻨﺞ( ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻲﮔﻴﺮﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺟﺮﻡ ﺑﺮ
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺑﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ.
ﻳﻚ ﻋﻤﻖﺳﻨﺞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﭘﺮﺵ ﻭ ﺩﻭﻣﻲ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ.ﺍﮔﺮ
ﻋﺪﺩ ﺻﻔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﻮﺩ ﻋﺪﺩ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﺏ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ .ﭘﺲ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ
ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻋﻤﻖ ﺳﻨﺞ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺤﻞ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﻱ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﻭ ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻳﻚ ﻣﻘﺪﺍﺭ
ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮﺍﻱ Y2 , Y1ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻲﺁﻭﺭﻳﻢ.
ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻋﻤﻖﺳﻨﺞﻫﺎ ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ ﺭﺍ ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﺑﻲ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻲﺩﻫﻴﻢ.
ﻭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺪﻭﻝ ﺯﻳﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻲﻧﻤﺎﺋﻴﻢ.
)Y2(average
)Y1(average
14
2.0650 0.3891
)(m
0.0715
)(m
ﺩﺑﻲ
)(kg/s
ﺯﻣﺎﻥ
)(s
ﺟﺮﻡ
)(Kg
ﻣﺮﺣﻠﻪ
0.0235
1.7476
25.75
45
1
13
2.0454 0.3812
0.0705
0.023
1.6760
26.85
45
2
11
1.9963 0.3799
0.068
0.0225
1.5828
28.43
45
3
8
1.8632 0.3718
0.0615
0.021
1.3321
33.78
45
4
6
1.8210 0.3604
0.053
0.018
1.0330
29.04
30
5
5
1.7882 0.3593
0.051
0.0175
0.9724
30.85
30
6
ﻟﻮﻟﻪ ﭘﻴﺘﻮ ﻗﺒﻞ ﭘﺮﺵ
)(Cm
Fr2
Fr1
4
ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ
ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺩﻳﻒ ﺍﻭﻝ ﺟﺪﻭﻝ ﺩﺍﺭﻳﻢ:
𝐬 𝟓𝟕 𝐭 = 𝟐𝟓.
𝐠𝐤 𝟓𝟒 = 𝟓𝟏 × 𝟑 = 𝐦
,
𝐦
𝟓𝟒
=
𝒔= 𝟏. 𝟕𝟒𝟕𝟔 𝐤𝐠/𝐬 = 𝟏. 𝟕𝟒𝟕𝟔 × 𝟏𝟎−𝟑 𝐦𝟑 /
𝐭
𝟓𝟕 𝟐𝟓.
ﻋﺮﺽ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺑﺮﺍﺑﺮ : b=0.075m
,
𝐦 𝟓𝟏𝟕𝟎 𝐘𝟐,𝐚𝐯𝐞 = 𝟎.
=𝐐
𝐦 𝟓𝟑𝟐𝟎 𝐘𝟏,𝐚𝐯𝐞 = 𝟎.
𝐐
𝐐
𝟑𝟏. 𝟕𝟒𝟕𝟔 × 𝟏𝟎−
= = 𝟏𝐕
=
𝐬= 𝟎. 𝟗𝟗𝟏𝟓 𝐦/
𝟏𝐲𝐛 𝐀
𝟓𝟐𝟎 𝟎. 𝟎𝟕𝟓 × 𝟎.
𝟎𝟓𝟔𝟎 = 𝟐.
𝟓𝟏𝟗𝟗 𝟎.
𝟓𝟑𝟐𝟎 √𝟗. 𝟖𝟏 × 𝟎.
=
𝟏𝐕
𝟏𝐲𝐠�
= 𝟏𝐫𝐅
𝐐
𝐐
𝟑𝟏. 𝟕𝟒𝟕𝟔 × 𝟏𝟎−
= = 𝟐𝐕
=
𝐬= 𝟎. 𝟑𝟐𝟓𝟗 𝐦/
𝟓𝟏𝟕𝟎 𝐀 𝐛𝐲𝟐 𝟎. 𝟎𝟕𝟓 × 𝟎.
𝟏𝟗𝟖𝟑 = 𝟎.
ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﻻﺕ
𝟗𝟓𝟐𝟑𝟎.
𝟓𝟏𝟕𝟎√𝟗.𝟖𝟏×𝟎.
=
𝟐𝐕
𝟐𝐲𝐠�
= 𝟐𝐫𝐅
-1ﺛﺎﺑﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺯ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺎﻳﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺯﻳﺮ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ:
2
Q
A
E=Y+
2g
ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﻣﻘﺪﺍﺭ Ycﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﺮژﻱ ﻧﻈﻴﺮ ﺭﺍ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻛﻨﻴﺪ .ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺍﻧﺮژﻱ
ﻛﻤﻴﻨﻪ ﺍﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺷﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﺭﻭﺵ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟
2
) (
ﺩﺭ ﻳﻚ ﺩﺑﻲ ﺛﺎﺑﺖ Q=1.7476×10-3 m3 sﻭ b=0.075m
5
2
Q
Q
A
b
E=Y+ =Y+ 2
2g
2gY
ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﺩﺍﺭﻳﻢ:
ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑـﺎﺯﻩ ﺍﺯ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ Yﺩﺭ ﻣـﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ :ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻧﺮژﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪﺷﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ
ﻓﺎﺻﻠﻪﻫﺎﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭﻛﻞ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶﻫﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
2
2
1.7476 ×10−3
Q
0.075
b
= E1 =Y+
0.0235 +
2
2
2gY
) 2 × 9.81× ( 0.0235
E6
E5
E4
E3
E2
E1
)Y(m
0.0650
0.0598
0.0579
0.0574
0.0571
0.0580
0.0591
0.0605
0.0622
0.0642
0.0669
0.0607
0.0584
0.0573
0.0572
0.0577
0.0586
0.0600
0.0616
0.0634
0.0693
0.0619
0.0589
0.0576
0.0572
0.0575
0.0583
0.0595
0.0611
0.0629
0.0706
0.0633
0.0598
0.0579
0.0572
0.0573
0.0580
0.0591
0.0605
0.0622
0.0713
0.0641
0.0602
0.0581
0.0571
0.0572
0.0578
0.0589
0.0603
0.0619
0.0736
0.0650
0.0607
0.0584
0.0569
0.0572
0.0577
0.0586
0.0598
0.0616
0.0235
0.027
0.030
0.033
0.036
0.039
0.042
0.045
0.048
0.051
ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻣﺸﺘﻖﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺗﺎﺑﻊ ﺍﻧﺮژﻱ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻭ ﻣﺴﺎﻭﻱ ﺻﻔﺮ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ Ycﺭﺍ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻛﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻧﺮژﻱ ﻣﻴﻨﻴﻤﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻥ Ycﺩﺭ ﺗﺎﺑﻊ ﺍﻧﺮژﻱ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﻧﺮژﻱ ﻣﻴﻨﻴﻤﻢ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
�𝟏
𝟑
𝟐𝐐
� 𝟐 � = 𝐜𝒀
𝐠 𝐛
𝟑
𝐘
𝐜 𝟐
6
= 𝐧𝐢𝐦𝐄
0.08
0.07
0.06
E1
0.05
E2
E 0.04
E3
0.03
E4
0.02
E5
0.01
E6
0
0.06
0.05
0.03
0.04
0.02
0.01
0
Y
-2ﻣﺠﺎﻧﺐﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺤﻨﻲ ﭼﻪ ﻣﻨﺤﻨﻲﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ﻣﻌﺎﺩﻟﻪ ﻣﺠﺎﻧﺐﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﻳﺪ .ﻣﻔﻬﻮﻡ
ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺎﻧﺐﻫﺎ ﭼﻴﺴﺖ؟
𝟐
)𝐛(𝐐⁄
𝐄=𝐲+
𝟐 𝐲𝐠𝟐
ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺠﺎﻧﺐ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺯﻳﺮ ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ:
ﻣﺠﺎﻧﺐ ﻗﺎﺋﻢ :ﻭﻗﺘﻲ ﻣﻘﺪﺍﺭ xﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺻﻔﺮ ﻣﻴﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ) f(xﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻲﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﻴﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
𝟎 → )𝒙(𝒇 ⇉ 𝟎 → 𝒙
ﻣﺠﺎﻧﺐ ﻣﺎﻳﻞ :ﻣﻘﺪﺍﺭ Lﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
𝟐
)𝐛(𝐐⁄
=𝐋
𝐠𝟐
𝐛 𝐲 = 𝐚𝐱 +
𝐲=𝐄
ﭘﺲ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺍﻧﺮژﻱ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ Yﺩﻭ ﻣﺠﺎﻧﺐ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
𝟏=𝐚
𝟎=𝐛→
→
𝐋
𝟐𝐱
)𝐱(𝐟
𝐦𝐢𝐥 = 𝐚
𝐱 ∞→𝐱
𝐟(𝐱) = 𝐱 +
)𝐱𝐚 𝐛 = 𝐥𝐢𝐦 (𝐟(𝐱) −
∞→𝐱
𝐘=𝐄 𝐘=𝟎 ,
ﻣﺠﺎﻧﺐ ﺍﻭﻝ )ﻗﺎﺋﻢ( ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺮژﻱ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻣﻮﻣﻨﺘﻢ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺪﺩ ﻓﺮﻭﺩ )ﻧﺴﺒﺖ
ﻣﻮﻣﻨﺘﻢ ﺑﻪ ﻭﺯﻥ( ﻣﺎﻛﺰﻳﻤﻢ ﻭ ﺑﻲﻧﻬﺎﻳﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ .ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻭﺯﻥ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻛﻢ ﻣﺎﻳﻊ ،ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺻﻔﺮ
ﺍﺳﺖ .ﺍﻣﺎ ﻣﺠﺎﻧﺐ ﺩﻭﻡ )ﻣﺎﻳﻞ( ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻋﻜﺲ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﺳﺖ .ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻧﺮژﻱ ﺗﺎﺑﻊ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﺪﺩ ﻓﺮﻭﺩ ﺑﻪ ﺻﻔﺮ
ﻣﻴﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
7
-3ﺷﺒﺎﻫﺖ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ﺑﺎ ﻣﻮﺝ ﺷﻮﻛﻲ ﺭﺍ ﺷﺮﺡ ﺩﻫﻴﺪ؟
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻴﻜﻲ ،ﭘﺮﺵ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﻲﺍﻓﺘﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻭﺩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻳﻚ ﺑﺎﺷﺪ )ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ( )ﮔﺬﺭ ﺍﺯ
ﺯﻳﺮﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﻓﻮﻕﺑﺤﺮﺍﻧﻲ(ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂﻫﺎﻱ ﺑﺴﺘﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﻋﺪﺩ ﻣﺎﺥ )ﻧﺴﺒﺖ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻴﺎﻝ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺻﻮﺕ( ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻳﻚ
ﺷﻮﺩ )ﮔﺬﺭ ﺍﺯ ﺯﻳﺮﺑﺤﺮﺍﻧﻲ ﺑﻪ ﻓﻮﻕ ﺑﺤﺮﺍﻧﻲ( ﻣــﻮﺝ ﺿﺮﺑﻪ ﺍﻱ ﻗﺎﺋﻢ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲﺁﻳﺪ .ﻣﺜﻼ ﺣـﺮﻛﺖ ﺳﻴﺎﻝ ﺩﺭ ﻧﺎﺯﻝ
ﻫﻤﮕﺮﺍ-ﻭﺍﮔﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﺎﺥ ﺩﺭ ﮔﻠﻮﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻳﻚ ﺍﺳﺖ.
-4ﺩﺭ ﻛﺪﺍﻡ ﻣﻘﻄﻊ ﺍﺯ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ،ﻓﺸﺎﺭ ﻫﻴﺪﺭﻭﺍﺳﺘﺎﺗﻴﻚ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ؟
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻓﺸﺎﺭ ﻫﻴﺪﺭﻭﺍﺳﺘﺎﺗﻴﻚ ،ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻭﺯﻥ ﺳﻴﺎﻝ ﺍﺳﺖ .ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﻓﺸﺎﺭ ﺳﻴﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﻥ )ﻭﺯﻥ
ﺑﻴﺸﺘﺮﺳﻴﺎﻝ( ﺍﺳﺖ .ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺎﻧﻊ ،ﻫﻴﺪﺭﻭﺍﺳﺘﺎﺗﻴﻚ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻥ
ﺳﻴﺎﻝ ،ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺳﺖ .ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻗﻮﻉ ﭘﺮﺵ ﻫﻴﺪﺭﻭﺍﺳﺘﺎﺗﻴﻚ ﺩﺭﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ.
ﻣﻨﺎﺑﻊ:
ﺩﺳﺘﻮﺭﻛﺎﺭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻩ ﺳﻴﺎﻻﺕ
ﺳﺎﻳﺖ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﺷﻴﻤﻲ
8