پاورپوینت
آموزشبهداشت و مراقبت‌های بهداشتی

پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس دهم بهداشت روان

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس دهم بهداشت روان تعداد اسلاید40 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت این فایل مناسب است برای : 1مناسب برای دبیران مدارس در ایران وخارج از کشور 2-مناسب برای و دانشجویان در ایران وخارج از کشور 3-مناسب برای دانش آموزان متوسطه دوم و کنکوری ها 4- مناسب برای معلمان ومدارس خاص استعداد های درخشان و... 5- ویژه معلمان جوان وتوانمند بروز آشفتگی های روانی در رفتارهای روزمره افراد معمولا طبیعی بوده ولی دوام چندانی ندارد.اما اگر این حالات تکرار شده و استمرار یابد در کارکردهای جسمانی و روانی و فعالیت های فردی و اجتماعی فرد اثر سو گذاشته و زندگی فرد را مختل و باعث مزاحمت و رنجش دیگران می شود. در چنین حالتی ممکن است فرد تصمیم های نابجا بگیرد،به موقع اقدام نکند،ارتباطش با دیگران مختل شود و بر اثر ناکامی هایی در اموری مانند تحصیل و شغل و.... دچار اضطراب، خشم و افسردگی شود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات باید تفکر منطقی،توانایی کنترل عواطف و احساسات ،مقاومت در برابر مشکلات،تاب آوری و......در فرد تقویت شود تا رشد و توانایی روانی، عاطفی و شخصیت او ارتقا یافته و او را قادر سازد بر فشارهای زندگی پیروز شود و بتواند زندگی آرام و سالمی داشته باشد. از عوامل مهمی که در فرایند شکل گیری شخصیت مطلوب و حفظ سلامتی روانی نقش دارند می توان به عزت نفس و سرسختی و تاب آوری اشاره کرد. عزت نفس=احساس ارزشمند بودن عده ای به اشتباه تصور می کنند ارزشمندی و محترم بودن آن ها به دلیل داشتن صفاتی مانند اصل و نسب،ثروت،زیبایی،جذابیت،مدرک تحصیلی،شهرت،مقام قدرت،شجاعت و جسارت و.....است و به همین دلیل در صورت نداشتن آن ها احساس بی ارزشی و حقارت می کنند. خودآگاهی به انسان کمک می کند تا بفهمد به دلیل انسان بودن، ارزشمند و محترم است و ارزش ذاتی او وابسته به هیچ یک از ویژگی های بالا نیست. این احساس خودارزشمندی درونی همان عزت نفس است که می تواند مانند سپری قوی، در مقبال آسیب های روانی و اجتماعی از فرد دفاع کند. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس دهم بهداشت روان تعداد اسلاید ۴۰

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب: بخش اول هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانى و چهارده ۱۴مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سلامت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس دهم بهداشت روان تعداد اسلاید۴۰

صفحه 4:
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمرء کالبد فرشته ای . محبوس شده است » من هم ذکر می کنم درون هر دانش آموز کوذکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان قو آدام كرفت"

صفحه 5:

صفحه 6:
Se هشت اصول کلی جهانی تدریس: ‏ ۵-اصل استفاده از حواس ا-اصل رشد و آمادگی ۶- اصل داشتن معلومات (شناختی » اخلاقی و ۰..) لازم و کافی ۴- اصل موفقیت ۷- اصل توجه به تفاوتهای ۳- اصل رغبت فردی ۴- اصل فعالیت ۸- اصل راهنمایی

صفحه 7:
مس ۳ ۵- مهارت در به کار بردن علایم غير كلامى ۶- مهارت در هدایت و راهنمایی دانشآموزان ۷- مهارت در تشخیص مشکلات دانش آموزان در فهم مطالب ۸- مهارت در تشویق دانشآموزان به پاسخ‌گویی صحیح چهارده مهارت جهانی تدریس : ۱- مهارت در جلب توجه دانش آموزان ۲- مهارت در توضیح مطلب و نحوهی بیان ۱ ۳- مهارت پرسش و انطباق سوال با سطح درک فراگیران ۴- مهارت در کیفیت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ کلام با توجه به محتوای پیام

صفحه 8:
چهارده مهارت جهانی تدریس : ‎-٩‏ مهارت در تداوم بخشیدن بر توجه دانش آموزان ‎-٠١‏ مهارت در كسب مشاركت ‏دانش آموزان ‎-١١‏ مهارت در كنترل ‏۳- مهارت در بهكاركيرى کارافزارهای آموزشی ۳-مهارت در اختصاص دادن وقت به بادگیری و دانش آموزان ‏۴- مهارت در برنامه‌ریزی و طرح درس ‎

صفحه 9:
i = Nie 2: ‏جهار ويزكى خاص در‎ قدريس وجود دارد كه عبارت است از: ‎-١‏ وجود تعامل بين معلم و دان شآموزان. ۲- فعالیت ‎i‏ ات اهداف ‎Ne‏ رای مت با و جه به موقعیت و امکانات. ۴- ایجاد فرصت و تسهیل

صفحه 10:

صفحه 11:
* نیازهای زندگی امروز 2 تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی 32 تغییر ساختار خانواده > شبکه های گسترده و پیجیده اطلاعاتی تغییر نیازهای امروز انسان ها در جامعه و.... باعث شده است تا انسان ها با چالش ها و فشارهای متعددی روبرو باشند. چنین حالات و هیجاناتی در رفتار معمولا طبیعی بوده ولی دوام چندانی ندارد

صفحه 12:
پروز آشفتگی های روانی در رفتارهای روزمره افراد معمولا بوده ولی دوام چندانی ندارد.اما اگر این حالات تکرار شده و استمرار ابد در کار کردهای جسمانی و روانی و فعالیت های فردی و اجتماعی فرد اثر سو گذاشته و زندگی فرد را مختل و باعث مزاحمت و رنجش دیگران می شود. در چنین حالتی ممکن است فرد تصمیم های نابجا بگیرد.به موقع اقدام نکند.ارتباطش با دیگران مختل شود و بر اثر ناکامی هایی در اموری مانند تحصیل و شغل و.... دچار اضطراب. خشم و افسردگی شود. برای پیشگیری از بروز ۱ ن مشكلات بايد تفكر من .توانايى كنترل ادر عواطف و احساسات .مقاومت در برابر مشكلات.تاب آورى و. فرد تقویت شود تا رشد و توانایی روانی. عاطفی و شخصیت او یافته و او را قادر سازد بر فشارهای زندگی پیروز شود و بتواند زندگی آرام و سالمی داشته باشد. 0 ©) ( 9 ل ( »( «) ( ©, ۳ أن »( أنه ©)

صفحه 13:
حو دا گاهی همه ما شمناختی از خودمان در ذهن داریم؛ نندرنگ پوست. رنگ چشم» شکل بینی. طول قد و... همحنین از اطلاعات کاملی دربارة قومیت؛ يدر ‎oly‏ تاریخ و محل تولد و ... خود برخورداريم. اما دانستن اینها پرای پاسخ به خود شناسی کافی نیست. اگر قدری پوسته بیرونی وجود خود را کنار بزنيم و از بیرون به اعماق درون خود راه پیدا کنیم به توصیفی از خود دست خواهيم یافت که خودشناسی مارا کامل‌تر می کند. :خود شناسی یا همان شناخت فرد از خویشتن شامل ‏ 0 شناخت توانایی ها ‎Cae‏ ها احساسات ‎0 ‎0 ‎0 ‎0 ‎0 ‎0 ‎0 ‎0 ‎

صفحه 14:
خود آگاهی علاوه بر کمک به شکل‌گیری هویت مطلوب می‌تواند از بروز اختلالات روانی و شکل‌گیری رفتارهای پرخطر جلوگیری نماید. از این‌رو لازم است همه افراد. بخصوص نوجوانان که در مرحله حساس هویت یاپی در زندگی هستند. همواره فرصتی را برای کاویدن در درون خود و شناخت خود واقعی شان فراهم آورند تا در سیر صحیح كه به سلامت و موفقیت آنها در زندگی می‌انجامد. حرکت کنند.

صفحه 15:
4 پرسش‌های زير پاسخ دهید : « به حه حیزهایی علاقه دارید. از حه جیزهایی بدتان می‌اید؟ ‎uhh celery‏ « جه خواستهها؛ آرزوها و نيازهابى داريد؟ جه هدفهاى داريد؟ براى رسيدن به هدفهاى خود جه فعاليت هابى را انجام مىدهيد؟ « جه جبزهابى را ارزش مىدانيد؟ « جه مسئوليتهابى براى خودتان قائل هستيد؟ پیشتر چه احساسانی را - چه مثبت و چه ملفی س تجربه مى كنيد؟ ه از حه جیزهایی بیشتر شاد و از حه حیزهایی بیشتر ناراحت می‌شوید؟ ه چه جیزهایی شما را ابیدوار و جه خبرهایی نامید می‌کند؟ ه در زندگی خود به جه جيزى مىباليد و افتخار مى كنيد؟ ه چه جیزهایی به نما کمک می‌کند تا در برابر سختىها ودشوارىها مقاومت كنيد؟ © پاسخ‌های ما به | پرسش‌هاء توصیفی از خود وافعی شما است.

صفحه 16:
از عوامل مهمی که در فرایند شکل گیری شخصیت مطلوب و حفظ سلامتی روانی .نقش دارند می توان به عزت نفس و سرسختی و تاب آوری اشاره کرد عزت نفس<احساس ارزشمند بودن عده ای به اشتباه تصور می کنند ارزشمندی و محترم بودن آن ها به دلیل داشتن صفاتی مانند اصل و نسب.ثروت,زیبایی,جذابیت.مدرک تحصیلی,شهرت.مقام رت.شجاعت و جسارت و.....است و به همین دلیل در صورت نداشتن آن ها .احساس بی ارزشی و حقارت می کنند خودآ گاهی به انسان کمک می کند تا بفهمد به دلیل انسان بودن, ارزشمند و .محترم است و ارزش ذاتی او وابسته به هیچ یک از ویژگی های بالا نیست این احساس خودارزشمندی درونی همان عزت نقس است که می تواند مانند .سپری قوی, در مقبال آسیب های روانی و اجتماعی از فرد دفاع کند فردی با عزت‌نفس پایین اغلب ناراحت است. زمانی که ناراحت هستیم» تفکر صحیحی نداریم و احتمال رفتارهای خود تخریبی و اشتباه و شکست خوردن» خواهد بود. stickernamas.in

صفحه 17:
جوانانی که دارای عزت نفس هستند. برای خود احترام قایل اند و با پیام‌های درونی مثبت سر و کار دارند که از درون آنها مدام به آنها خطاب می‌کند : «تو با ارزشی! تو می‌توانی ! تو دوست داشتنی هستی! تو می‌توانی احساسات خود را به راحتی ابراز کنی ! تو می‌توانی به دیگران اعتماد کنی » و پیام‌هایی از این قبیل. در مقابل, افرادی که دجار ضعف عزت نفس هستند, در درون ذهن خود پیام‌هایی را می‌شنوند که به طور مرتب عزت نفس آنها را سرکوب و سلامت روانی و عاطفی شان را تهدید می‌کند. - خوونان ما وست کر نکریل ۳

صفحه 18:
در این تصویر برخی از پیام‌های درونی منفی در یک نوجوان را که می‌تواند بر عزت نفس او تأثیر منفی بگذارد ملاحظه می‌کیده یهای میتی وا که م‌تان جایگزین آها کر بنوسید بهتر است دروغ بگویم چون اگر راستش را بگویم شاید از من برنجند و دوستم نداشته باشند. بهتر اس بدجاى شوخ طبعی و شادی, تلخ و جدى باشم ر به همين راه و روش ادامه دهم تا درباره من فکر بدی نکنند من هركز نبايد درباره مشكلات خانوادكى ام با ديكران صحبت كنم من هميشه بايد به ديكران بكويم كه در خانوادهام همه جيز عالى است. بهتر است به‌جای اصلاح رفتار نامناسبی که در خاتوادهام هست. با آن کنار بيایم و حرفی نزئم تا به کسی برنخورد اگر احساساتم را پروز ندهم: بیشتر احساس ایمنی خواهم کرد؛ بهتر است به همین روش ادامه دهم من هركز نبايد به دیگران اعتماد کنم من لایق رفتار احترام آمیز دیگران نیستم ایا شما با جنین پیام‌هایی در درون خود مواجه شده‌اید. در صورت پاسخ مثبت» پیام‌های مثبت پیشنهادی خود را جایگزین کرده و سعی کنید با تکرار آنهء پام منفی درونی خود را حذف کنید.

صفحه 19:
کار.اعتیاد به خرید و......کند و در معرض رفتارهای پرخطر قرار دهد برخی از راهکارهای بهبود عزت نفس به شرح زیر است : ‎٠‏ تعيين اهداف مشخص و برنامه ريزى براى دستيابى به آنها ‏تلاش براى کسب حداقل یک مهارت یا شکوفا کردن حداقل یک استعداد خود ه تهیه فهرستی از توانمندی‌های فردی خود ‏« كسب موفقيت در امور از جمله تحصيل ‏« مشاركت در فعاليتهاى اجتماعى همجون حضور در فعاليتهاى فوق برنامه مدرسه © برقرارى رابطه سالم با ديكران ‏* دوست شدن با آدم هاى مثبت و الهام بخشس ‏» معاثشرت با دوستان و آشنايان حمايت كر ‏ه داوطلب شدن برای کمک به دیگران ‏هآراستگی ‏نداشتن عزت نفس می تواند افراد را دچار اعتیاد های رفتاری مانند اعتیاد به اینترنت.اعتیاد به ‎I‏ ‎

صفحه 20:
35 FT al SSeS an] ‏رم‎

صفحه 21:
سرسختی و تابآوری : زندگی می‌تواند منبع لذتی بزرگ, رضایت بخش و شادى افرين و يا جالش‌برانگیز, سخت و ناامیدکننده بائمد. بدون درنظرگرفتن اینکه زندگی جه سرنوشتی را برای ما رقم می‌زنده روشی که ما خودمان را با زندگی سازگار می‌کنيم تطابق می‌دهیم و تجربیات روزمرة خود را مدیریت می‌کنيم. نشان‌دهنده وضعیت ذهنی و روانی ماست. آیا هنگام توفان» درختان را دیده‌اید که جگونه به خود می‌پیجند و خم می‌شوند؟ یا زمانی که برف‌ها به روی شاخه‌هایشان سنگینی می‌کنند تا با شاخه‌هایشان در مقابل زمین سر تعظیم فرود آورند؟ اما به ندرت می‌شکنند و به محض فروکش کردن توفان و آب شدن برف‌هاء به تدریج استوارتر از گذشته بر می‌خیزند زيرا از خود سرسختی و تاب‌آوری نشان می‌دهند. همه ما افرادی را می‌شناسیم که با وجود رشد در یک محيط نه چندان مناسب (مثلا در خانواده‌های آشفته, مدارس ثبلوخ و کم امکانات, جوامعی با میزان بیکاری بالا و فرصت‌های شفلی ‎Sail‏ و...) په موفقیت‌های بزرگی در زندگی خود دست یافته‌اند؛ و برعکس نیزه افرادی را سراغ داریم که با وجود در اختیار داشتن امکانات مناسب و برخورداری از شرایط ايدهآل» موفقیت‌های کمی را در زندگی تجربه کرده‌اند!

صفحه 22:
فرد تاب آور و سرسخت. نحوه استدلال و نگرش متفاوتی داشته و به جای فاجعه ساختن از مشکل و گرفتارشدن در تبعات آن .یه خود و تواننی هایش توجه بیشتری کرده و یک موقعیت پرخطر را یک فرصت می داند و در .دشوارى ها به مو ‎o‏ سرسختی و تاب آوری از مولفه های مهم در بهداشت روان است.سرسختی و تاب آوری در مورد افرادی به کار .برده می شود که در برابر فشار روانی مقاوم تر و نسبت به بیشار افراد ,کمتر مستعد بیماری هستند اين افراد معمولا بر زندگی خود کنترل بیشتری داشته و نسبت به آن چه انجام می دهند تعلق خاطر بیشتری دارند .و در قبال ات پذیرا هستند .افراد سرسخت دارای ویژ تعمد كنترل وجالش يذيرى

صفحه 23:
تاب آوری شامل مجموعه ای از ظرفیت های فردی و روانی است که فرد به کمک آن ها مى تواند در شرایط دشوار .مقاومت کند و دچار آسیب نشود و حتی می تواند در شرایط بحرانی . شخصیت خود را ارتقا دهد در برخی افراد گویی ظرفیت‌های فردی؛ روانی و نمخصیتی درونی وجود دارد که در تجربه موقعیت‌های مشکل آفرین و تتش‌زا کمک کننده است به گونهای که هر قدر هم برشدت عوامل استرسزا در زندگی آنها افزوده می‌شود. باز توان بیرون کشیدن خودشان از بحران و یا به قولی توان تاب‌آوردن در برابر سختی‌ها و ناملایمات را دارند. یکی از بارزترین نمونه جنین افرادی. هموطنان ما در شهرهای مرزی هستند. کسانی که در جنگ تحمیلی پس از ویران شدن شهرها و خانه‌هایشان و یا ازدست دادن نزدیکانشان؛ ثبات عاطفى خود را حفظ كردند؛ در برابر استرس و فشار سرسختانه ایستادند و با نهایت توان خود, شرايط بسیار ناگوار را تحمل و با آن مقابله کردند و از همه مهم تر توانستند پس از اتمام جنگ علی‌رغم وجود مشکلات به حالت عادی و طبیعی در زندگی خود بر گردند.

صفحه 24:
تاب‌آوری اگر چه قابلیتی درونی است. می‌تواند در تعامل با محیط, تقویت و توسعه یابد و به عنوان یک ویژگی مثبت روانی متبلور شود. به کارگیری توصیه‌های زیر به حفظ و ارتقای تاب‌آوری آن کمک می‌کنند : ه توسعه‌دادن ارتباطات با دیگران ه داشتن عزت نفس ه داشتن انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات زندگی ه داشتن هدف و معنا در زندگی ه مراقبت از تغذیه و سلامت ه کسب مهارت‌های سالم برای مقابله با مشکلات . » ایجاد دلبستگی‌های مثبت © خوش ببنى © تقويت معنويت در خود

صفحه 25:
اختلالات روانی رفتاری شایع در دوره نوجوانی در دوره نوجوانی که دوران گذر تدریجی از کودکی و ورود به دنیای بزرگ‌سالی است. تحولات اساسی و مهمی همچون بلوغ, احساس استقلال, نگرانیدربار: يندة تحصیلی و شغلی و... در زندگی اتفاق می‌افتد. برخورد صحیبح با این تغیبرات نبازمند طی زمان و كسب تجربيات لازم است. نوجوانان با كسب اطلاعات و مهارت‌های کافی قادر خواهند بود در برخورد با این تغییرات تعادل روانی خود را حفظ نمایند. و از بروز اختلالات و بحران‌های روانی در امان بمانند. اختلالات روانی همانند اختلالات جسمی به‌دلایل مختلف همجون آشفتگی در فضای خانوادگی, نداشتن امکانات کافی و ... ایجاد می‌شوند و | 8 ‏واباطة‎ ‎۳ te | شناخت آنها از اهمیت برخوردار است. از شایع‌ترین اختلالات روانی- رفتاری دوره نوجوانی می‌توان به استرس, اضطراب. افسردگی و خشم

صفحه 26:
فشار روانی (استرس) : بهروز در درس عربی همیشه مشکل دارد. دو روز دیگر قرار است آزمون هماهنگ عربی در سطح دبيرستان بركزار كردد. او تصميم مى كيرد با برنامهريزى طى ين دو روزه خود _ آغاز می‌کند. بعد از اتمام جند درس اول؛ به سراغ نمونه آزمون‌هایی که معلم در اختبار دانش‌آموزان قرار داده رفته و به سژالات پاسخ می‌دهد ولی به جز چند سوال بقيه سؤالات را قادر نیست پاسخ دهد. رفته رفته احساس تبش قلب, افزایش تعداد نبض و گرما می‌کند. تصمیم می‌گیرد به مطالعه خود ادامه دهد ولی سردرد ماع ادامه مطالعه او می‌شود. بهروز ساعت‌های باقی مانده روز را از دست می‌دهد و شب را به سختی به خواب مى رود و... . زندكى توأم با وقايع؛ رويدادها و مشكلاتى است كه همواره بر جسم و روان افراد تأثبر کم ‎Relax®‏

صفحه 27:
رس ذاتا خوب يا بد نيست بلکه ممکن است اثرات منفی بر روی جسم روان داشته باشد استرس سالم باعث هوشيارى شده و به فرد كمك مى كند تا در موقعيت هاى مختلف .نيازهاى خود را برطرف كند در حالى که استرس ناسالم موجب احساس درماندگی در فرد مى شود. در استرس فشارخون بالارفته و تعداد نبض افزايش مى يابد و احساس تيش قلب. ناراحتى معده.سر كيجه.سردرد.تعريق و لرزش ايجاد مى شود. اثرات زودكذر استرس جندان مشكل آفرين نيست ولى تكرار آن مى تواند موجب ايجاد اثرات جسمى يايدار مانند بیماری های قلبی-عروقی.التهاب های پوستی.اختلالات گوارشی.سردرد.ضعف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود.

صفحه 28:
اضطراب : ناهید در آستانة ورود به مدرسه ناگهان شک می‌کند که ی بعد از اتو کردن لباس خود. اتورا از پریز برق كشيده است يا نه! ووقتی به یا میآورد که آخرین نفری بوده که از منزل خارج شده نگرانی او بیشتر می‌شود و احساس تبش قلب و گرما می‌کند. او در ذهن خود صحنه آتش‌سوزی منزل را تصور می‌کند و به شدت مضطرب می‌شود و در حالی که جهره‌اش به شدت برافروخته و بی قرار است وارد مدرسه می‌شود. دوستان‌ناهید با دیدن جهره برآشفته اوه علت را جویا می‌شوند و او از شدت نگرانی شروع به گریه میکند و ... اضطراب, واژه‌ای است که عموما در توصیف یک حالت خاص, که با احساسی از فشار درونی» ترس و هراس همراه است. به کار می‌رود. اضطراب در برخی از رویدادهای زندگی که در وضعیت خطرناکی قرار داریم واکنشی طبیعی است و به ما کمک می‌کند با بسیج کردن نیروی دفاعی بدن. خود را از خطر حفظ کنیم مانند زمانی که از ترس حمله یک حیوان درنده فرار می‌کنيم. اضطراب زمانی مشکل آفرین است که فرد بدون دلبل موجه احساس ناراحتی کرده و به‌طور اشتباه بدن و ذهن خود را برای رفع تهدید مبهم بر می‌انگیزد.

صفحه 29:
علائم اضطراب عبارت است از علائم بدنی (همجون تپش قلب. تنگی تنفس, بی‌اشتهایی. تهوع. بی‌خوابی: بیقراری و...). علائم تفکر (همجون سردرگمی» حواس‌برتی. ترس از دست دادن کنترل» افکار تکراری و...) و علائم روانی (همحون : عصبانیت. بی تابی» دلواپسی و...). برای مقابله با فشارهای روانی و اضطراب. رعایت سه اصل زیر توصیه می‌شود : بازداری : با مدیریت و کنترل اضطراب و فشار روانی, باید از انتشار و پخش شدن آن جلوگیری کنیم كه اين امر به کمک برنامه‌ریزی و به کار گیری روش‌های مناسب مقدور است. برون‌ریزی : برون‌ریزی مانند بازگو کردن اضطراب و حرف زدن درباره نگرانی‌های خود. یکی از روش‌های مقابله با فشار روانی و اضطراب است. جایگزین کردن خواسته‌ها : از آنجا که یک فرد نمی‌تواند در یک لحظه هم آرام و هم مضطرب باشد. شرکت در فعالیت‌های لذت‌بخش مانند (ورزش, وقت گذراندن با دوستان و...) و پرت کردن حواس خود از موضوع استرس‌زا به موضوع دیگره از روش‌های سودمندی هستند که می‌توان برای رهایی از فشار روانی و اضطراب به کار گرفت.

صفحه 30:
در این فعالیت جند روش برای مقابله با فشارهای روانی و اضطراب ارائه شده است. با توجه به سه اصل گفته شده در با (بازداری؛ برون‌ریزی و جایگزین کردن خواسته‌ها)؛ تشخيص دهيد در هر يك از روش‌ها کدام اصل به کار گرفته شده است؟ © هر روز فقط یک ساعت خاص را به فکر کردن درباره نگرانی‌ها و اضطراب آورندههای زندگی‌مان اختصاص دهيم. (اصل 0 ه یک جعبه خیالی نگرانی برای خود تصور كنيم كه در محكمى دارد و نگرانی‌های خود را در آن بگذاریم. (اصل ) * با نگرانی‌ها و اضطراب‌هایمان گفت‌وگو کنیم و به آنها بگوييم : نه! من اصلا اين كونه فكر نمى كنم؛ نمىتوانى مرا اذيت كنى, مزاحمم نشو. (اصل 506 نگرانی‌های خود را شناسایی کنیم و آنها را پهلوان ينبههابى تسليم شده در ذهن خود تصور کنیم. « ذهن خود را از نگرانی‌ها دور کرده و به انجام کارهای لذت‌بخش همجون دوچرخه سواری: خواندن رمان و ... بپردازيم. (اصل .. .(

صفحه 31:
.افسردگی:احساس ناخوشایندی است که برای مدت زمان طولانی تداوم یابد و همراه با تنهایی و غمگینی است :برخی از عوامل زمینه ساز افسرد گی عبارتند از » وقوع حوادث غم انگیز در کانون خانواده مانتد طلاق والدین. ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری صعب العلاج. مرگ یکی از عزیزان و... . نوجوانانی که مشکل پزشکی خاص (همچون سکنة مفزی. صرع. آسیب وارد شده به سره کم خونی و برخی از سرطان‌ها) دارند. احتمال ابتلای آنها به افسردگی بیشتر ۵ بیماری‌ها و اختلالات جسمی, eal ‏برخی از مشکلات تغذیه‌ای مانند کمبود ویتامین‌های 13 ممکن است نوجوانان را در معرض افسردگی‎ ‏قرار دهد‎ ه نوجوانانی که سابقة ابتلا به افسردگی در خانواده‌شان وجود دارد. نسبت به نوجوانانی که این بیماری در خانواده‌شان سابقه ندارد. پیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند زندگی خود حالت‌های افسردگی را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر چه گهگاه لغزیدن به پهنه افسردگی بسیار طبیعی است. ولی باید برای باز گشت به حالت عادی هرچه سریع‌تر اقدام کرد؛ زیرا اگر در تشخیص و درمان افسردگی خفیف به موقع اقدام نشود؛ افسردگی شدت يافته و ممکن است فرد گرفتار عواقب جسمی و روانی ناشی از همه افراد گاهی اوقات در موقعیت‌هایی از آن مانند روی آوردن به رفتارهای پرخطر. افزایش خشونت و خودکشی شود.

صفحه 32:
ه در جدول زیر علائم هشدار دهندة افسردگی را در مورد خودتان ارزیا علائم هشدار دهنده آفسردگی بلی غمگینی مداوم تارضایتی وب علافگن به فعالیت‌هایی که زمانی برای فرد لذت یخن بودهانذ: خستگی مفرط و فقدان انرژی افزایش خشم. خشونت و تحریک‌پذیری و رفتار بی‌پروا(داد و فرادهتق زدن و شکایته |[ بی‌قراری غبر قابل توجیه و گربه‌زاری و...) اختلال خواب تغییر وزن يا تغیبر آشتها عدم تمركز يا ناتوانى در تصميم كيرى احساس بی‌ارزش بودن, اامیدی, ضعف عزت نفس» خشم یا احساس گناه بروز افکار و اظهارات مداوم درباره خودکشی یا مرگ دستورالعمل : در صورت مشاهده ۲ الی ۴ مورد از نشانه‌های فوق که به مدت بیش از دو هفته در شما وجود داشته باشد» حتمً با مشاور و روان‌درمانگر گفت وگو کنید.

صفحه 33:

صفحه 34:
خشم : «سعید سوار اتوبوس است و در حال رفتن به جلسه امتحان نهایی از مسیر پر ترا فیک شهر ا و از دیر رسیدن به جلسه امتحان نگران است که در همین حین؛ ماشین جلوبی دجار مشکل فنی می‌شود و راه عبور اتوبوس را می‌بندد. زمان سبری می‌شود و چراغ راهنمایی از فرمز به سبز و برعکس تغییر می‌کند و اتوبوس همچنان بی‌حرکت مانده است. سعید مرتب به ساعت خود نگاه مى كند. كم كم تنش و دلشوره‌اش بیشتر می‌شود. در ذهن خود نسبت به راننده ماشین جلویی شروع به اعتراض و پرخاشگری می‌کند. احساس هیچان شدید و گرما دارد. در همان حال یکی از مسافران اتوبوس در حین رد شدن از کنار سعید. اتفاقی به وی تنه می‌زند. سعید که به شدت بست: از گوره دن واه به مسا او برگشته و ب‌جای صحبت آرام با او با پرخاشگری به او اعتراض می‌کند و...

صفحه 35:
خشم احساسی است که به صورت بدنی و هیجانی آشکار می شود.این احساس واکنش طبیعی فری نسبت به شرایطی است که او را دچار ناکامی یا تهدید کرده است و در نوجوانان بیشتر در مواقعی مانند مورد تمسخر قرار گرفتن. منع شدن از کار مورد علاقه و. رخ می دهد.احساس خشم می اند به صورت خفیف و ناخوشایند بروز .کند و تا یک احساس شدید عصبائیت .خشم اغلب با جلوه هایی مانند عصبا ت. کینه ورزی. غضب. تنفر. توهین و تحقیرو......همراه است از آثار مثبت خشم اينکه می تواند باعث احقاق حق در روابط بین فردی. گروهی و اجتماعی شود به شرط اینکه آن .را کنترل کنیم الما خشم منفی باعث بروز مشگلات و ناراحتی های جسمی,روانی و اجتماعی می شود

صفحه 36:
روش هاى آرام كردن خود در هنكام خشم وضعيت بدن خود را تغيير دهيد مثلا بد 2 چند نفس عمیق و آرام بكشيد و مكث كنيد. 2 قدری آب خنک بنوشید. 2 افکار منفی مانند او مرا مسخره می کند و..... را از ذهن تان بیرون کنید. 2 موقعیت را در صورت امکان ترک کنید. > عضلات خود را از حالت انقباض خارج و سعى كنيد بدن خود را شل کنید.

صفحه 37:
توصیه های خودمراقبتی برای حفظ سلامت روان در دوره نوجوانی اولویت‌های خود را مشخص کنید. مدیریت زمان داشته باشید. فهرستی از کارهایی که بایدانجام بدهید تهیه کنید. تصمیم بگیرید انجام جه كارى در روز برایتان بیشتر حایز اهمیت است و جه کارهایی را می‌توائید به بعد موکول کنید. این عمل موجب می‌شود بدانید کدام کارتان از اولویت برخوردار است و برای به یاد آوردن آن استرس نخواهید داشت. تمرین مواجهه با موقعیت‌های استرس زا انجام دهید. در مورد اتفاق و یا موقعیتی که ممکن است با آن مواجه شوید فکر کرده و واکنش خود را تمرین کنید. راه‌هایی برای مواجهه با موقعیت فرضی بیابید. به عنوان مثال اگر می‌دانید که صحبت در میان جمع شما را دجار استرس می‌کند. با کمک دوستان مورد اعتماد و هم شاگردی‌هایتان یک کنفرانس ترتیب دهید كه در ان شما به‌عنوان سخنران در جمع صحبت نمایید.

صفحه 38:
خواسته‌های خود را بررسی کنید. سعی کنید اهداف واقع‌گرایانه داشته باشید. تحت فشار قرار دادن خود برای موفقیت خوب است ولی مطمتن شوید که انتظارهایتان واقع گرابانه است. مراقب کمال گرابی باشید. به آنجه که می‌توانید به نحو احسن انجام دهید قانع باشید. هیج كس كامل نیست. نه شما و نه دوست شما. به دیگران اجازه اشتباه بدهید و به یاد داشته باشید که اشتباهات معلم خویی هستند. سبك زندگی سالمی داشته باشید. غداهای سالم بخورید. برای استراحت و تمدد اعصاب وقت بگذارید. روش‌های تمدد اعصاب را که برایتان مفید است پیابید. دعا: يوكاء تکنیک‌های آرام سازی و تمرین تمرکز را به کار ببرید. سعی کنید از زندكى تان لذت ببريد.

صفحه 39:
تغییرات را به عنوان جزئی از زندگی‌تان بپذیرید. هیج جیز ثابت باقی نمی‌ماند. گروه حمایتی از دوستان و خانواده تشکیل دهید تا در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید. به خود و ظرفیت خود اعتقاد داشته باید. زمان استراحت و تفریح داشته باشید. برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارند یک زمان متوالی و بی‌وقفه در نظر نگیرید. قرار ملاقات, جلسه‌ها و کلاس‌های درسی را پشت سرهمبرنامهریزی نکنید. وقت استراحت برای خود بگذارید. در برنامه‌ریزی زمان خبره شوید. کتاب بخوانید. فیلم تماشا کنید و در سمینارهایی برای برنامه ریزی وقت شرکت کنید. یادبگیرید«نه»بگویید محدودکردن فعالیت‌ها باعث کاهش استرس می‌شود. به جای وقت گذاشتن بر روی اولویت‌ها و نیازهای دیگران. برروی‌اولوبت‌ها و مسئولیت‌های اصلی خود وقت بگذارید.

صفحه 40:
ورزش برای کاهش تنش عضلات و افزایش حس خوب خود به‌طور منظم ورزش کنید. به زندگی معنوی خودغنا ببخشيد. مذهب و معنویت ما را به منبعی فراترو بزرگ‌تر از خودمان وصل می‌کند. کسانی که اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند اذعان دارند که اين اعتقادات به آنها قدرتی دو جندان در مقابله با مشکلات می‌دهد. کسانی که توکل می‌کنند. در مقابله با مشکلات با آرامش و اعتماد به کمک‌های الهی به حل مسئله می‌پردازند. دعا و مناسک مذهبی منظم روزانه» خود منبع مهمی در کاهش تجربه استرس و افزایش توان مقابله است. دفتر یادداشت روزانه داشته باشید. نوشتن حوادث و رویدادهای زندگی روزمره یکی از راه‌های خوب رهایی از استرس حاصل از وقایع ناخوشایند در محل کاریا زندگی خانوادگی و اجتماعی است.

صفحه 41:
کودک شوید. بازگشت به آنجه که در کودکی خوشایند بود یک راه ساده در مدیریت استرس است. دیدن فیلم‌هایی که در کودکی شما را خوشحال می‌کردند. رنگ کردن مدل‌های نقاشی, بازی مار و پله. آب بازی و بادبادک هوا کردن از جمله راه‌های کاهش استرس هستند. شوخ طبع باشید. خندیدن یک مهارت مقابله با استرس است. خواندن مطالب طنز و دیدن فیلم‌های کمدی یک راه خوب برای کاهش استرس است.

صفحه 42:
git», Oey <. ‏محمد فايق مجیدی دمگلان هستم م‎ a من گاهی می نویسم پس گامی هستم معلم , دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکاراقتخاری مجلات مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال

پاورپوینت کتاب سالمت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس دهم بهداشت روان تعداد اسالید 40 فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم پاورپوینت کتاب سالمت وبهداشت دوازدهم همه رشته ها درس دهم بهداشت روان تعداد اسالید40 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای .محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت هشت اصول کلی جهانی تدریس : -1اصل رشد و آمادگی (شناختی ،اخالقی و )... -2اصل موفقیت -3اصل رغبت -4اصل فعالیت -5اصل استفاده از حواس مختلف -6اصل داشتن معلومات الزم و کافی -7اصل توجه به تفاوت­های فردی -8اصل راهنمایی چهارده مهارت جهانی تدریس : -1مهارت در جلب توجه دانش‌آموزان -2مهارت در توضيح مطلب و نحوه­ی بيان -3مهارت پرسش و انطباق سؤال با سطح درك فراگيران -4مهارت در كيفيت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ كالم با توجه به محتواي پيام -5مهارت در به كار بردن عاليم غير كالمي -6مهارت در هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان -7مهارت در تشخيص مشكالت دانش‌آموزان در فهم مطالب -8مهارت در تشويق دانش‌آموزان به پاسخ‌گويي صحيح چهارده مهارت جهانی تدریس : -9مهارت در تداوم بخشيدن بر توجه دانش‌آموزان -10مهارت در كسب مشاركت دانش‌آموزان -11مهارت در كنترل دانش‌آموزان -12مهارت در به­كارگيري كارافزارهاي آموزشي -13مهارت در اختصاص دادن وقت به يادگيري و دانش‌آموزان -14مهارت در برنامه‌ريزي و طرح درس چهار ويژگي خاص در تدريس وجود دارد كه عبارت است از: -1وجود تعامل بين معلم و دانش‌آموزان. -2فعاليت براساس اهداف معين. -3طراحي منظم با توجه به موقعيت و امكانات. -4ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري. درس دهم بهداشت روان نیازهای زندگی امروز تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی تغییر ساختار خانواده شبکه های گسترده و پیجیده اطالعاتی تغییر نیازهای امروز انسان ها در جامعه و..... باعث شده است تا انسان ها با چالش ها و فشارهای متعددی روبرو باشند. چنین حاالت و هیجاناتی در رفتار معموال طبیعی بوده ولی دوام چندانی ندارد. بروز آشفتگی های روانی در رفتارهای روزمره افراد معموال طبیعی بوده ولی دوام چندانی ندارد.اما اگر این حاالت تکرار شده و استمرار یابد در کارکردهای جسمانی و روانی و فعالیت های فردی و اجتماعی فرد اثر سو گذاشته و زندگی فرد را مختل و باعث مزاحمت و رنجش دیگران می شود. در چنین حالتی ممکن است فرد تصمیم های نابجا بگیرد،به موقع اقدام نکند،ارتباطش با دیگران مختل شود و بر اثر ناکامی هایی در اموری مانند تحصیل و شغل و ....دچار اضطراب ،خشم و افسردگی شود. برای پیشگیری از بروز این مشکالت باید تفکر منطقی،توانایی کنترل عواطف و احساسات ،مقاومت در برابر مشکالت،تاب آوری و......در فرد تقویت شود تا رشد و توانایی روانی ،عاطفی و شخصیت او ارتقا یافته و او را قادر سازد بر فشارهای زندگی پیروز شود و بتواند زندگی آرام و سالمی داشته باشد. خودآگاهی :خود شناسی یا همان شناخت فرد از خویشتن شامل o oشناخت توانایی ها oضعف ها oاحساسات oارزش ها oمسئولیت ها oنیاز ها oآرزوها oاهداف و......است. از عوامل مهمی که در فرایند شکل گیری شخصیت مطلوب و حفظ سالمتی روانی .نقش دارند می توان به عزت نفس و سرسختی و تاب آوری اشاره کرد عزت نفس=احساس ارزشمند بودن عده ای به اشتباه تصور می کنند ارزشمندی و محترم بودن آن ها به دلیل داشتن صفاتی مانند اصل و نسب،ثروت،زیبایی،جذابیت،مدرک تحصیلی،شهرت،مقام قدرت،شجاعت و جسارت و.....است و به همین دلیل در صورت نداشتن آن ها .احساس بی ارزشی و حقارت می کنند خودآگاهی به انسان کمک می کند تا بفهمد به دلیل انسان بودن ،ارزشمند و .محترم است و ارزش ذاتی او وابسته به هیچ یک از ویژگی های باال نیست این احساس خودارزشمندی درونی همان عزت نفس است که می تواند مانند .سپری قوی ،در مقبال آسیب های روانی و اجتماعی از فرد دفاع کند نداشتن عزت نفس می تواند افراد را دچار اعتیاد های رفتاری مانند اعتیاد به اینترنت،اعتیاد به .کار،اعتیاد به خرید و......کند و در معرض رفتارهای پرخطر قرار دهد فرد تاب آور و سرسخت ،نحوه استدالل و نگرش متفاوتی داشته و به جای فاجعه ساختن از مشکل و گرفتارشدن در تبعات آن ،به خود و توانایی هایش توجه بیشتری کرده و یک موقعیت پرخطر را یک فرصت می داند و در .دشواری ها به موفقیت فکر می کند سرسختی و تاب آوری از مولفه های مهم در بهداشت روان است.سرسختی و تاب آوری در مورد افرادی به کار .برده می شود که در برابر فشار روانی مقاوم تر و نسبت به بیشار افراد ،کمتر مستعد بیماری هستند این افراد معموال بر زندگی خود کنترل بیشتری داشته و نسبت به آن چه انجام می دهند تعلق خاطر بیشتری دارند .و در قبال تغییرات پذیرا هستند .افراد سرسخت دارای ویژگی های تعهد،کنترل و چالش پذیری هستند تاب آوری شامل مجموعه ای از ظرفیت های فردی و روانی است که فرد به کمک آن ها می تواند در شرایط دشوار .مقاومت کند و دچار آسیب نشود و حتی می تواند در شرایط بحرانی ،شخصیت خود را ارتقا دهد اختالالت روانی رفتاری شایع در دوره نوجوانی استرس ذاتا خوب یا بد نیست بلکه ممکن است اثرات مثبت یا منفی بر روی جسم روان داشته باشد استرس سالم باعث هوشیاری شده و به فرد کمک می کند تا در موقعیت های مختلف ،نیازهای خود را برطرف کند در حالی که استرس ناسالم موجب احساس درماندگی در فرد می شود. در استرس فشارخون باالرفته و تعداد نبض افزایش می یابد و احساس تپش قلب ،ناراحتی معده،سرگیجه،سردرد،تعریق و لرزش ایجاد می شود. اثرات زودگذر استرس چندان مشکل آفرین نیست ولی تکرار آن می تواند موجب ایجاد اثرات جسمی پایدار مانند بیماری های قلبی-عروقی،التهاب های پوستی،اختالالت گوارشی،سردرد،ضعف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتال به سرطان شود. .افسردگی:احساس ناخوشایندی است که برای مدت زمان طوالنی تداوم یابد و همراه با تنهایی و غمگینی است :برخی از عوامل زمینه ساز افسردگی عبارتند از خشم احساسی است که به صورت بدنی و هیجانی آشکار می شود.این احساس واکنش طبیعی فرئ نسبت به شرایطی است که او را دچار ناکامی یا تهدید کرده است و در نوجوانان بیشتر در مواقعی مانند مورد تمسخر قرار گرفتن ،منع شدن از کار مورد عالقه و....رخ می دهد.احساس خشم می تواند به صورت خفیف و ناخوشایند بروز .کند و تا یک احساس شدید عصبانیت پیش برود .خشم اغلب با جلوه هایی مانند عصبانیت ،خشونت ،کینه ورزی ،غضب ،تنفر ،توهین و تحقیرو......همراه است از آثار مثبت خشم اینکه می تواند باعث احقاق حق در روابط بین فردی ،گروهی و اجتماعی شود به شرط اینکه آن .را کنترل کنیم الما خشم منفی باعث بروز مشگالت و ناراحتی های جسمی،روانی و اجتماعی می شود روش های آرام کردن خود در هنگام خشم وضعیت بدن خود را تغییر دهید مثال بنشینید. چند نفس عمیق و آرام بکشید و مکث کنید. قدری آب خنک بنوشید. افکار منفی مانند او مرا مسخره می کند و ......را از ذهن تان بیرون کنید. موقعیت را در صورت امکان ترک کنید. عضالت خود را از حالت انقباض خارج و سعی کنید بدن خود را شل کنید. توصیه های خودمراقبتی برای حفظ سالمت روان در دوره نوجوانی محمد فایق مجیدی دهگالن هستم من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال
31,000 تومان