پاورپوینت
کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینیمدیریت و رهبری

پاورپوینت سيستمهاي اطلاعات مديريت نقش MIS در سازمانها نسخه قابل ویرایش تعداد اسلاید :90

توضیحات پاورپوینت سيستمهاي اطلاعات مديريت نقش MIS در سازمانها نسخه قابل ویرایش تعداد اسلاید :90 نقش MIS در سازمانها نظارت و كنترل دقيق بر فعاليتهاي سازمان كاهش حدس وگمان در تصميم گيريها امكان برنامه ريزي استراتژيك فيدبك از نتايج تصميمات كاهش سطوح مديريت كاهش هزينه سیستم: سازماندهي عواملي كه بر يكديگر تاثير داشته و جهت تحصيل اهداف مشتركي بر روي داده ها عمليات پردازش را در يك زمان و يا زمانهاي مختلف را انجام ميدهند تا ستاده مورد نظر را بدست آورند. طبقه بندی سیستم: طبيعي - ساخت بشر عملكرد ماشين و انسان - عملكرد ماشين به تنهايي باز - بسته دائمي - موقت پايگاهي (استاتيك و تكراري) - غير پايگاهي (وظيفه خاص) زير سيستم - فوق سيستم تطبيق پذير - تطبيق ناپذير بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
7 سیستمهای اطلاعات مدیر بت

صفحه 2:
پاورپوینت سستمهای اطلاعات مدیریت نقش ۱5 در سازمانها لله قابل ويرايش تعداد اسلاید ‎٩۰:‏

صفحه 3:

صفحه 4:
نقش 1/115 در سازمانها نظارت و كنترل دقيق بس فعاليتهاى سازمان کاهش حدس وگمان در تصمیم گیرریها امکان بر‌نامه یی استرراتویک فیدیک از نتایج تصميمات | کاهش سطوح مدیرریت - سب ۰ 2/3

صفحه 5:
سازماندهی عواملی که بر یکدیگر تاثیر داشته و جهت تحصیل اهداف مشت کی بس روی داده ها عملیات پردازش را در یک زمان و یا زمانهای مختلف را انجام میدهند تا ستاده مورد نظر را بدست آورند.

صفحه 6:
طبقه بندي سیستم ها طبیعی - ساخت بش رد ماشین و انسان - عملکرد ماشین به تنهایی 7 بسته موقت (استاتیک و تكرارى ) - غیر پایگاهی (وظیفه

صفحه 7:
ف وضعیت ساده از یک موقعیت اجرایی و عملیاتی است ازی : : تعیین نقطه مسبسسی ) ‎abe!‏ ریزی نیرروی انسانی)

صفحه 8:

صفحه 9:
اطلاعات : از طرريق مشاهده ويا تحقيق حاصل ميشود - ام * داده پررورده است * ارزش افزوده دارد * درون سازمانى - برون سازمانی

صفحه 10:
پردازش عملیاتی که باعث تفبیس شکل داده ها میشوند و در مراحل مختلف به داده ها اعمال میشوند لیات ورود داده ثبت داده ها - کد گذاری - مرتب سازی - انتخاب یات تبدیل داده انجام محاسبات ریاضی - خلاصه سازی - تجمع اطلاعات

صفحه 11:
ويزكيباي اطلاعات متبط بودن کار آبی قابليت اتكا امنيت

صفحه 12:
oli) f Sula ly ‎poe daly gh ob‏ زان ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی که کنترل و بازسازی اطلاعات | از محیطهای عملیاتی بم عهده دارد که با سازماندهی و انتخاب داده‌هاء عات لازم را جهت اتخاذ تصمیم» رینی و کنترل مدیرران آماده می

صفحه 14:
سیستم اطلاعاتي كامپيوتري سیستمی است که از کامپیوتر برای جمع

صفحه 15:
طبقه‌ابندي اسیستمها TPS (Transaction Processin: System: ساده هستندو جنبه عمومی دارند اختلاف کمی در اکشر سازمتنها بکار گررفته میشوند لا ساختار منابع موجود و توانهای آتی آنها را پیگیری می کند : سیستم ساده حسایداری » انبار داری و یا حقوق MIS (Management Inform: Syst ات را با هدف حل مشکللات مدیرریت آماده می کند عه از سیستمهای بهم متصل است که از یک پایگاه داده مجتمع بند

صفحه 16:
طبقه ابندي | اسیستمها[!اادامةل DSS (Decision Support... cee ystems) از چندینبانک اطلاعاتی (شاملبانکهای خارجی) بهره میجوید مدیر با استفاده از یکسری فیلتها اطلاعات مرتبط را استخرراج میکند هد (تصمیم گیس)

صفحه 17:
طبقه ابندي |اسیستمها[!اادامل ES (Expert. law Systems) سیستمهای خبره بر خالاف سیستمهای تصمیم پار خود برخی از تصمیمات را میگیررند قتی قابل استفاده هستند که سیستم بصورت کامل ابليت مدلسازى داشته باشد مورد سیستمهای تخصصی با دامنه محدود کاریرد ند (مثال: کنترل سیستم بررق یک ‎(BENS‏

صفحه 18:
طبقهآبندي اسیستمها|لاا دام[ سيستمهاى اطالاعاتي مديرران عالي EIS (Executive Information Systems) ‏اطلاعات از نواحی مختلف عملیاتی جمع آوری میشود‎ ‏از اطلاعات خارجی استفاده می کند‎ ‏اکتورهای حساس موفقیت را تحت کنتررل دارد‎ ‏موقع برروز مشکلات و استثتائات گزارش میدهد‎ 3 كارس گرافیکی ساده دارد

صفحه 19:
برنامه ريزي منابع سازمان(۲۲۹۳) نرینه بالای نگهداری سیستمهای زاید و تکراری در طول زمان ریت سفارش, بر‌نامه ریزی و زمانبندی تولید» مديريت توليه ریت انبار» توزیع و هزینه یابی Right product, Right quality, Ri quantity, Right time, Right p:

صفحه 20:
مدیریت ارتباط با مشتري(]013[۷)) استراتثرى مشترى محور تجاری با استفاده از لی روز ایجاد ارتباط نردیک با مشتری کردن مسرویس خوب و قابل تکرار» افنرایش مینزان و رشد تجاری سازمان با بهبود بخشیدن به عه

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
چرخه حیات سيستمباي اطلاعاتي لوبیت

صفحه 24:
چرخه توسعه سيستمباي اطلاعاتي تجزب Waterfall ‏آبشاري‎ See (جزئیات)

صفحه 25:
چرخه توسعه سيستماي اطلاعاتي ‎Sashimi J..°‏ == ‎oa‏ ‎no‏

صفحه 26:
چرخه توسعه سيستم‌باي اطلاعاتي تجریه و تحلیل و ی سیدخاته طراحی منیومی Ce) مرحله ۱-طراحی جزئیات: برنامه نویسی و تست و تحویل *-طراحى جزئيات؛ برنامه نويسى و تست و تحويل -طراحى جزئيات» برنامه نويسى و تست و تحويل

صفحه 27:
چرخه توسعه سيستم‌باي اطلاعاتي Evolutionary طراحی وساخت نموتهاولیه

صفحه 28:
چرخه توسعه سيستم‌باي اطلاعاتي

صفحه 29:

صفحه 30:
ديد گاهباي شناخت

صفحه 31:
متدلوژيباي تجزیه و تحلیل متدلوژی پوردن " دیدگاه وظایف ne

صفحه 32:
ابزارهاي تحلیل و طراحي Contexcl Diagra (CO) ‏كرام متن ن‎ Duta Plow Oregrav (DED) oats oF ‏ام‎ ‎Loxicat Duta Dodeticry (VDD is oslo <2 ved Coresondewer Data oblsl ‏تاثيى‎ ‎Catiy LiPe Wistory (BLW) ‏حیات موجودیتها‎

صفحه 33:
دیاگرام متن (1)

صفحه 34:
دیاگرام گردش داده (۲۳۴1 متسب

صفحه 35:
LDM bg odls ‏مدل منطقی‎ [st }

صفحه 36:
رزد کار گردا 3 نوار 1 D مشترک M M بم ماتريس تاثير اتغاقات BE Sar تحویل نوار بركشت نوار تقاضای رزرو نوار خرید نوار جدید تحویل نوار رزرو قبول مشتررک جدید حذف مشت رک

صفحه 37:
تاریخچه حیات موجودیتها 151:51

صفحه 38:
ميندسي نرم افزار بکمك کامپیوتر محموعه ای از ابرار خودکار برای کمک در تحلیل محیط مجتمع جهت تحلیل»طبراحی»بر‌نامه نویسی سازی

صفحه 39:

صفحه 40:
بانك اطلاعاتی ۲۵۳0666 1۱(۵ مجموعه ای از فایلهای مرتبط با یکدیگر یستم مدیریت بانکهای اطلاعاتی 191375 استقلال داده ها از برنامه ها

صفحه 41:
تعار یف

صفحه 42:
انواع بانكباي اطلاعاتي سلسله مراتبى (درختى) ال بان = خا ای 00 آدرس | | كلاس | | استاذ ‎١‏ ‏3 تمرا لب استاد دانشك گرا ده كلاس شماره نم آدرس | رفند ‎ene Ges‏ ۸ ۵ | محبد محندی ۲" ۱9۹3۸ علی احمدی

صفحه 43:
انواع فایلا Master File ‏فایل اصلی‎ Transaction Fileo\ uss jb Reference Filege Archival File.s1, Backup Files Transaction Logo\.3s

صفحه 44:
زبان يرس و جو .56001 يك زبان سات يافته جهت انتخابه افرودن ویا بهنگام ازی داده های یک پانک اطلاعاتی سی به داده ها بدون نیاز به نامه نویسی جدید بمرای بانکهای شی گرا هم موجود است

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
تاامن ‎as‏ ‎zie‏ ‏اقلا[ رمزنگاري تاامن + فقط با دیگری باز میشود 0 ! | رمزنگاري اطلاعات اقلا [ مزاع اطلاعات + رمزنگاري ای

صفحه 48:
کنترل پروژه نمودار گانت ‎ee‏ CPM ‏وش مسیر بحرانى‎ 3 = PERT = oa === GERT ده ه : ۳ ۲

صفحه 49:

صفحه 50:
تست و ارزيابي زیابی: عمل جمع آوری اطلاعات در مورد میزان ندی یک سیستم بررای یک گرو» خاص از کاربمرازه و براى يك فعالیت خاص

صفحه 51:
روشهاي ارزيابي مشاهده كار كارب با سیستم آورى نظرات كاربران مايش وومتايسه با استاندارد یابی پیش بینی کننده CH ‏بی‎

صفحه 52:
مشاهده کار کاربر با سیستم مشاهده مستقیم * پدیده 1۵1۷۲0۲۳6 امکان از قلم انداختن چینرهای مهم تم بط ویدیویی بط صدا (فکس کردن با صدای بلند) اده از نمم اضنوار

صفحه 53:
جمع آوري نظرات کاربران

صفحه 54:
آزمایش روش سنتی " تعریف فرضيه وسعى در اثبات یا نقی آن سوبمندى 1153111177

صفحه 55:
ارزيابي پیش بيني کننده بازرسی جنبه های مختلف سیستم توسط متخصصینی که هم اتكنولارى وهم با كار آشنايند رش شبيه سازى نحوه استفاده ش مور ساختمند خبء :2263© 5131101111601 ‎revie‏ Heuristic evaluatio: Discount usability engineeri: Cognitive walkthrou:

صفحه 56:
ارزيابي تعبيري جمع آوری اطلاعات با قررار گررفتن در محیط طبیعی استفاده از سیستم 9 ش ۳۵۲۱۲610۵۵1۷۵ نتیجه گیرری و جمع آوری اطلاعات عددی بدست نمی آید

صفحه 57:
Predictive مقایسه روشیا Interpretive 77 Experiment & Benchmarks vv x v Users! Opinion vv 77 77 x Observing & Monitoring 77 77 x Engineering toward a target Understanding the real world Comparing designs Standard conformance

صفحه 58:
استقرار سیستم ها * نیاز به حضور طبراحان سیستم هماهتگی و افنرایش هزینه ها

صفحه 59:
مسایل سازماني نیاز به تغییم ساختار " ایحاد معاونت خدمات اطلاعات

صفحه 60:

صفحه 61:
Bee (Data Warehousing) b.2\._\s| (data Mining) ,,,\5 ..| (e-commerce).53 50 (e-learning) ‏ازراه‌دور‎ ‎(e-government) ‏ترونیکی‎

صفحه 62:
Source Extractor/ Monitor _| 3 Source

صفحه 63:
داده کاوي مشکلات جستجوی دستی در داده ها * حجم زیاد دادهها

صفحه 64:
تجارت الكترونيکي انجام امور تجاری و باز رگانی بصورت 601011116 و از طرريق شبكه اينتررنت Business-to-Business (B2 Business-to-Customer (B2 Customer-to-Customer (C Business-to-Administrai (B Customer-to-Administra (

صفحه 65:
دولت الكترونيکي دولت به مردم از طرريق ئه خدمات عمومی ‎ae‏ ‏شبکه های ارتب : ارائه اطلاعات : تعامل : يكيار- چگی عمودی ‎PSA:‏

صفحه 66:

صفحه 67:
بي با اینترنت و سرويسهاي آن

صفحه 68:
عه ای از تجهیررات کامپیوتری که بنحوی بیکدیگر ۲۷ : شبکه ای است که در یک محل (یک طبقه‌یک ساختمان... ) قمرار دارد (۷۷) از اتصال چند ‎LAN‏ بوجود

صفحه 69:
شبکه هاي محلي ‎(LAN)‏ Bus ju Ethernet * ۳9 Ring 5. ArcNet, FDDI *

صفحه 70:
مجموعه ای از شبکه های بهم متصل که در سراسر جهان گسترده است اواخر دهه 1۰ میالادی در آمریکا اپداع و راء اندازی ۰ و ‎٩۰‏ رشد بی سابقه ای یافت در سال ۱۹۹۳ انقلابی در تکنول‌ی ات ایجاد کرد

صفحه 71:
آدرس دهی در اینترنت ه رکامپیوتر در اینترنت دارای یک آدرس منحص بفرد ‎phe‏ ‏آدرس 11 مي باشد. ری ‎oe Pt ne SIP‏ است که به بضرع 4 عدد ‎br)‏ ‏۳) که با . از هم جدا شده اند. 213.29.233.2 : 7 شامل آدرس شبکه و آدرس کامپیوت می باشد های آدرس‌دهی ‎A-B-C‏ بود آدرس ‎IP‏

صفحه 72:
نامگذاري در اینترنت ۰ گذاری حرفی بجای آدرس 1۴ عددی “ edtlab.uow. edu. a 1۳61716 ‏ام تجاری در موسسه‎ | Www.cnn.com : www.neda.n ام به آدرس ‎IP‏ توسط سرورهای ‎DNS‏

صفحه 73:
نحوه اتصال به اینترنت بزرگ از طبریق خطوط پررسرعت (13 )یا ماهواره ات کوچکتر از طبریق خطوط کم سرعت تر(11) از طبریق تماس با شررکتهای مسرویس دهنده (15۳)) ق تلفن و 616113 1۷]0(با سرعتهای تا ۵7 کیلو بیت بر 438( ‎XDSL 631953‏ (تا ۲مگابیت بر ثانیه و حتی بیشتر)

صفحه 74:
سرويسياي اینترنت 1-1 پست الکترونیکی 6 گروههای مباحثه 3 ]جرا ببرنامه بررروی یک کامپیوتر از راه دور پروتکل انتقال فایل از راه دور شبکه جهانی ۷۷60

صفحه 75:
(Email) S59 55] oy مشابه پست زمینی منتها با سرعت و امکانات بیشتر کلی آدرس ‎email‏ (نام سرور) ۵ (ذام مشترک» ‎kahani@ferdowsi.um.ac.ir ju‏ ارسال متنهای گررافیکی, با القبای غیررلاتین وچندرسانه ای قرار دادن ارجاعات خارجی در متن نامه سال ویرروسهای کامپیوتری با پست الکترونیکی از 961601۲-] 115 بای انتقال اخبار و اطلاعات

صفحه 76:
ee ‏رو‎ از طرريق برنامه هاى ناص ‎Outlook Express, Netscape, "‏ ‎Eudora‏ ی ۲۷619111211 درون سازمانی ایگان بین المللی ( ,۰۷2100

صفحه 77:
List Server 4S email,,..1 List-server های علمی,فر‌هنگی,سیاسی,حبسری

صفحه 78:
Usenet مجموعه ای از گروه ‎ewsgroup )‏ = 01 ها بصورت سلسله مراتبی طبقه ی شده اند ن دسترسي به مياحثات از طرريق 2ع ها انات خواندن, ارسال ويا ياسخ كوبى به مباحث ش کار مشابه پست الکترونیکی عالی بای دریافت اطبلاعات در زمینه های جديد

صفحه 79:
پروتکل انتقال فابل(1۳۲۳) انتال فایل از کامپیوتر های دیگر Programs, utilities, tools, Data = bases, files Diagrams, video sequences, sound olyy email, of Anonymous) .lisb .., ‏وارد میشود‎ 2:

صفحه 80:
Web ile ane عملا در سال ۱۹۹۳ در سوئیس ابداع و راء اندازی شد مناسب جهت سازماندهی اطلاعات بصورت غیس‌خطی عه ای از متتها و منابع بهم پیوسته می باشد دسترسى به منابع چندررسانه‌ای دراینترنت را ضراهم 3 حاضبس پیشرفته تررين مسرويس اينترنت است عناوين 179/171/7/آو ۲۷۷۵ و ۷۷3 یادمی

صفحه 81:
عناصر اصلي ۱۷۷۷۷۷ Universal Resource Locator(URL) ™ اساسا ناس ۳ سس با HyperText Transfer (HTT: Proto Request/Response ‏روش‎ HyperText ۹ (AT ang رعه ای از 1203 ها بررای مشخص کردن متن

صفحه 82:
Noweape ToolBar Windows Butions ‘Minmien, Rese, Ex) 2۳۹ هو هر تس | عد لكت لمعن sana Sellar

صفحه 83:
ایجاد متنياي 111171 استفاده ازادیتورهای ‎ANS‏ ‏يل متنهای مختلف با استفاده از مبدلهای مختلف اد متن بصورت مستقیم ‎WTOL><UEBO><TITVE>>‏ ‎O soup dboured SPITLE> SL EPO>‏ ‎<SBOODY><LOP® sample WTO) doce SW‏ ‎Oran © POL toned & ey, Olek‏ ‎Su href wore. kiol>here</a>‏ ‎<SPODY>SLTOL‏

صفحه 84:
اطلاعات در 60 ۷ستفادء می شود باوارد كردن كلمات کلیدی محلهای حاوی کلمات را پیدا می کند موتورهای جستجوی مختلف با امکانات متفاوت وجود دارد

صفحه 85:
چند رسانه اي در محیط ۵0 ۲۷۷ و تصویر جریانی (بصورت زنده ‏ یا از آرشیو) زرمانی صبدا و تصبویر با متن ‎plu‏

صفحه 86:
i ‏كاربيرد‎ اطلاع رسانى واخبار ,وهشهاى علمى و كاربردى

صفحه 87:
سيستمياي مبتني بر وب رابط کاریس سیستم مررو گر وب استه رس اذ طمریق مرو رگس به سرور وب متصل می شود ‎eats‏ در سرور اجرا و خروجی آنها به ركر جهت نمایش بر گردانده می شود به نصب بررنامه بر روی کامپیوتر کاریر نیست نقطه ای قابل دسترسى است يد سيستمها مبتنى ب اين روش هستند

صفحه 88:
مراکز داده محل نگهداری داده با امکانات ویه مرک داده واحد كسترش يذيري؛ در دست رس بودز»ه قابلیت مديرریته قابلیت پشتیبانی

صفحه 89:
شهرهاي الكترونيکي تحت بو کوریدور چند رسانه ای مالری

صفحه 90:
اینترنت در ایران ارة تباطات " شرکتمخابرات ماهواره‌های دولتی و خصوصی ‎ee‏ ده کت های دولتی و دانشگاهها کتهای خصوصی

صفحه 91:
مسائل و مشکلات امنیت اطلاعات " ویروسهای اینتترنتی اضراد مراحم ( 6166155 112)

سيستمهاي اطالعات مديريت پاورپوینت سيستمهاي اطالعات مديريت نقش MISدر سازمانها نسخه قابل ویرایش تعداد اسالید 90: نقش MISدر سازمانها نظارت و كنترل دقيق بر فعاليتهاي سازمان كاهش حدس وگمان در تصميم گيريها امكان برنامه ريزي استراتژيك فيدبك از نتايج تصميمات كاهش سطوح مديريت كاهش هزينه سيستم سازماندهي عواملي كه بر يكديگر تاثير داشته و جهت تحصيل اهداف مشتركي بر روي داده ها عمليات پردازش را در يك زمان و يا زمانهاي مختلف را انجام ميدهند تا ستاده مورد نظر را بدست آورند. طبقه بندي سيستم ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ طبيعي -ساخت بشر عملكرد ماشين و انسان -عملكرد ماشين به تنهايي باز -بسته دائمي -موقت پايگاهي (استاتيك و تكراري) -غير پايگاهي (وظيفه خاص) زير سيستم -فوق سيستم تطبيق پذير -تطبيق ناپذير مدلسازي سيستم مدل معرف وضعيت ساده از يك موقعيت اجرايي و عملياتي است اهداف مدلسازي : ‏ ‏ ‏ ‏ تشريح پيش بيني كنترل طراحي مدل قطعي (مثال :تعيين نقطه سربسري) مدل احتمالي (مثال :برنامه ريزي نيروي انساني) درآمد هزينه نقطه سربسري سرآيند مديريت برنامه ريزي سازماندهي مديريت نيروي انساني هدايت و رهبري نظارت و كنترل تصميم گيري اطالعات • داده :از طريق مشاهده و يا تحقيق حاصل ميشود -خام اطالعات پردازش پردازش • اطالعات • داده پرورده است • ارزش افزوده دارد • درون سازماني – برون سازماني داده پردازش ‏ عملياتي كه باعث تغيير شكل داده ها ميشوند و در مراحل مختلف به داده ها اعمال ميشوند عمليات ورود داده ‏ عمليات تبديل داده ‏ عمليات خروجي اطالعات ‏ ‏ ثبت داده ها – كد گذاري – مرتب سازي -انتخاب ‏ انجام محاسبات رياضي – خالصه سازي – تجمع اطالعات ‏ نمايش نتايج – گزارش گيري ويژگيهاي اطالعات مرتبط بودن دقت كامل بودن درستي بموقع بودن اقتصادي بودن كار آيي قابليت اتكا امنيت طبقه بندي اطالعات اهداف سازمان گز ارشات برنامه استراتژيكي داده هاي پديده هاي مديران استراتژيك گزارشات برنامه ريزي تاكتيكي گزارشات برنامه ريزي عملياتي دنياي محيطي و محاطي داده هاي پديده هاي مديران مياني مديران عملياتي داده هاي عوامل محاطي سازمان دنياي محاطي و تعهدات داده هاي پديده هاي دنياي محاطي و محدود سيستم اطالعات مديريت سيستمي كه كنترل و بازسازي اطالعات را از محيطهاي عملياتي بر عهده دارد بنحوي كه با سازماندهي و انتخاب داده‌ها، اطالعات الزم را جهت اتخاذ تصميم، برنامه ريزي و كنترل مديران آماده مي سازد سيستم اطالعاتي كامپيوتري سيستمي است كه از كامپيوتر براي جمع آوري ،پردازش و توزيع اطالعات استفاده ميكند و شامل قسمتهاي زير است: سخت افزار نرم افزار بانك اطالعاتي شبكه ارتباطي طبقهبنديسيستمها ‏TPS (Transaction Processing  )Systems ‏ ‏ ‏ ‏ ساده هستندو جنبه عمومي دارند با اختالف كمي در اكثر سازمتنها بكار گرفته ميشوند معموال ساختار منابع موجود و توانهاي آتي آنها را پيگيري مي كند مثال :سيستم ساده حسابداري ،انبار داري و يا حقوق ‏MIS (Management Information  )Systems اطالعات را با هدف حل مشكالت مديريت آماده مي كند يك مجموعه از سيستمهاي بهم متصل است كه از يك پايگاه داده مجتمع بهره ميجويند طبقهبنديسيستمهاادامة سيستمهاي تصميم يارDSS (Decision Support )Systems از چندين بانك اطالعاتي (شامل بانكهاي خارجي) بهره ميجويد مدير با استفاده از يكسري فيلترها اطالعات مرتبط را استخراج ميكند مدير (تصميم گير) آناليز داده ها مدلسازي داده مورد نيازآناليز دريافت داده پايگاه داده طبقهبنديسيستمهاادامة سيستمهاي خبره ES (Expert )Systems سيستمهاي خبره بر خالف سيستمهاي تصميم يار خود برخي از تصميمات را ميگيرند وقتي قابل استفاده هستند كه سيستم بصورت كامل قابليت مدلسازي داشته باشد در مورد سيستمهاي تخصصي با دامنه محدود كاربرد دارند (مثال :كنترل سيستم برق يك كارخانه) طبقهبنديسيستمهاادامة سيستمهاي اطالعاتي مديران عالي )EIS (Executive Information Systems ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالعات از نواحي مختلف عملياتي جمع آوري ميشود از اطالعات خارجي استفاده مي كند فاكتورهاي حساس موفقيت را تحت كنترل دارد در موقع بروز مشكالت و استثنائات گزارش ميدهد رابط كاربر گرافيكي ساده دارد برنامه ريزي منابع سازمان()ERP هزينه باالي نگهداري سيستمهاي زايد و تكراري در طول زمان سرجمع سازي سيستمهاي اطالعاتي سازمان مديريت سفارش ،برنامه ريزي و زمانبندي توليد ،مديريت توليد، مديريت انبار ،توزيع و هزينه يابي تمركز روي 5R ‏Right product, Right quality, Right  ‏quantity, Right time, Right price مديريت ارتباط با مشتري()CRM يك استراتژي مشتري محور تجاري با استفاده از تكنولژي روز امكان ايجاد ارتباط نزديك با مشتري فراهم كردن سرويس خوب و قابل تكرار ،افزايش ميزان ابقاي مشتري و رشد تجاري سازمان با بهبود بخشيدن به تجربه ارتباط مشتري با سازمان چرخه حيات سيستمها • چرخه عمومي حيات سيستمها • تفاوت سيستمهاي اطالعاتي مطلوبيت و كارآيي • استهالك فيزيكي صورت نمي گيرد • معموال مورد تجديد نظر قرار ميگيرند زمان استهالك اشباع رشد توسعه چرخه حيات سيستمهاي اطالعاتي مطلوبيت و كارآيي استفاده از بانكهاي اطالعاتي زمان تجمعمديريت وادغام كنترل بلوغ اطالعات توسعه شروع چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل آبشاري Waterfall طراحي تفصيلي (جزئيات) برنامه نويسي و تست واحدهاي سيستم ادغام واحدها و تست كل سيستم استقرار سيستم و پشتيباني تجزيه و تحليل و تعريف خواسته ها طراحي مفهومي (ساختار) چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل Sashimi تجزيه و تحليل و تعريف خواسته ها طراحي مفهومي (ساختار) طراحي تفصيلي (جزئيات) برنامه نويسي و تست واحدها ادغام واحدها و تست كل سيستم استقرار سيستم و پشتيباني چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل Staged ‏delivery مرحله -1طراحي جزئيات ،برنامه نويسي و تست و تحويل مرحله -2طراحي جزئيات ،برنامه نويسي و تست و تحويل مرحله -nطراحي جزئيات ،برنامه نويسي و تست و تحويل تجزيه و تحليل و تعريف خواسته ها طراحي مفهومي (ساختار) چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي • مدل Evolutionary ‏prototyping طراحي وساخت نمونه اوليه بهبود نمونه تا رسيدن به وضعيت قابل قبول تكميل و تحويل نمونه مفاهيم اوليه چرخه توسعه سيستمهاي اطالعاتي Determine objectives, alternatives, constraints Cumulative cost • مدل حلزوني Progress through steps Risk Analysis Risk Analysis Commitment Prototype 1 Prototype 2 Review Partition Risk Analysis Requirement plan life-cycle plan Development Plan Software Requirements Plan next phase Integration and Test Plan Prototype 3 Detailed Design Software Product Design Design validation and verification Implementation Operational Prototype Simulations, models, benchmarks Concept of Operation Requirement Validation Evaluate alternatives, identify, resolve risks Risk Analysis Acceptance Test Integration Test Code Unit Test Develop, verify next-level product ديدگاههاي شناخت ديد گاه ساخت يافته از باال به پايين تجزيه سيستم به زير سيستم ها و تحليل آنها ديدگاه شي گرا از پايين به باال شناخت اشياء و روابط فيمابين آنها متدلوژيهاي تجزيه و تحليل متدلوژي يوردن ديدگاه وظايف متدلوژي جكسون ديدگاه وقايع متدلوژي SSADM يك روش ساخت يافته كامل متدلوژي BSP بر اساس اهداف تجاري سازمان متدلوژي فاكتور هاي حساس موفقيت ابزارهاي تحليل و طراحي Contexual Diagram (CD) دياگرام متن Data Flow Diagram (DFD) دياگرام گردش داده Logical Data Modelling (LDM)مدل منطقي داده ها Event Corresondence Data ماتريس تاثير اتفاقات Entity Life History (ELH) تاريخچه حيات موجوديتها      دياگرام متن CD مدير كارخانه متقاضي درخواست گزارش حواله انبار كاالي مرجوعي پاسخ ،كاال ليست سفارشات امور مالي اعتبار مالي تعميرگاه گزارش سيستم انبار كارخانه تقاضاي تعميرات سرويس تعميرات رسيد انبار گزارش خريد سفارش خريد تداركات كاال بازرسي دياگرام گردش داده DFD سيستم انبار كارخانه متقاضي درخواست موجودي حواله انبار پاسخ ،كاال كاالي مرجوعي تعميرگاه بازرسي دريافت و تحويل دريافت و تحويل كاال اطالعات كاال حواله انبار،رسيد كاردكس انبار D1 تقاضاي تعميرات سرويس تعميرات كاال گزارش موجودي پرونده كاال D3 1 آمار شماره قفسه اطالعات كاال رسيد انبار طبقه بندي شماره قفسه كاالي جديد 4 طبقه بندي كاال 3 درخواست گزارش تهيه آمار موجودي امور مالي سفارشات قبلي پرونده سفارشات D2 پرونده كاال D3 گزارش مدير كارخانه اعتبار مالي سفارش، گزارش خريد اطالعات كاال درخواست خريد سفارشات ليست سفارشات 2 سفارش خريد كاال گزارش خريد سفارش خريد تداركات مدل منطقي داده ها LDM سناريو هنرپيش ه بازيگر ارائه شده توسط نقش متصد ي تحت تصدي موضو ع در چكيد ه حاوي نوار دارا ي شامل تحت تصدي كارگردا ن متصد ي فيلم درامان ت ضبط در امانت مشتر كمتصد ي مورد براي تحت تصدي رزرو ماتريس تاثير اتفاقات فيلم هنرپيش رزر كارگردا نوار مشترك موجوديت ن و ه ‏M ‏I ‏M ‏D ‏M ‏I ‏M : Modify ‏I : Insert ‏D : Delete ‏I ‏D تحويل نوار برگشت نوار تقاضاي رزرو نوار ‏I ‏I اتفاق ‏M ‏M ‏I ‏D خريد نوار جديد تحويل نوار رزرو قبول مشترك جديد حذف مشترك تاريخچه حيات موجوديتها ELH رزرو حذف سابقه رزرو پايان مهلت رزرو تقاضاي رزرو برگشت نوار تحويل نواررزرو پيگيري نوار اتمام مهلت 1 تمديد مهلت * برگشت بموقع برگشت تا مهلت 1 مهندسي نرم افزار بكمك كامپيوتر ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مجموعه اي از ابزار خودكار براي كمك در تحليل وطراحي كمك به مستند سازي بهبود تحليل هماهنگي در طراحي توليد برنامه و يا نظام ايجاد يك محيط مجتمع جهت تحليل،طراحي،برنامه نويسي و مستند سازي بانك اطالعاتيDatabase مجموعه اي از فايلهاي مرتبط با يكديگر سيستم مديريت بانكهاي اطالعاتي DBMS ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ استقالل داده ها از برنامه ها كنترل افزونگي انعطاف پذيري در دستيابي همبستگي داده ها امنيت داده تعاريف فيلد ركورد جدول (فايل) رابطه انواع بانكهاي اطالعاتي ثبت نام دانشج نمرا و ت كالس آدرس سلسله مراتبي (درختي) ‏ دانشج اي شبكه و رابطه اي نمرا ت شي گرا استاد دانشك ده استاد كالس شماره دانشجويي درس 12345 12345 4576 4571 نمره شماره دانشجويي 12 25468 18 12345 نام محمد محمدي علي احمدي آدرس رشته انواع فايلها Master File فايل اصلي Transaction Fileفايل تغييرات Reference Fileفايل مرجع Archival Fileفايل راكد Backup Fileفايل پشتيبان Transaction Logفايل ثبت تغييرات File       زبان پرس و جو SQL يك زبان ساخت يافته جهت انتخاب ،افزودن ويا بهنگام سازي داده هاي يك بانك اطالعاتي دسترسي به داده ها بدون نياز به برنامه نويسي انواع جديد براي بانكهاي شي گرا هم موجود است رابط كاربر دستوري انتخاب از فهرست عناوين گرافيكي (فرمان مستقيم) با استفاده از Window, Icon, Mouse, ‏Pointer استفاده از منو ابر متن و ابررسانه واقعيت مجازي سه بعدي امنيت اطالعات مباحث مهم تشخيص هويت كلمه عبور بيوتكنولژي دست نخوردگي رمزنگاري خالصه پيام خصوصي بودن رمزنگاري رمزنگاري استفاده از كليد جهت رمزنگاري و رمزگشايي كليد كليد متقارن اطالعات كليد انتقال از كانال ناامن رمزگشاي ي كليد يكسان جهت رمزنگاري و رمزگشايي كليد مشكل تبادل كليد خصوص كليد نامتقارن ‏ اطالعات كليد عمومي ي رمزگشاي ي متفاوت كليد رمزنگاري و رمزگشايي انتقال از كانال ناامن با هر كليد رمز شود فقط با ديگري باز ميشود ‏محاسبات پيچيده و زمانبر ‏ امضاي ديجيتال ‏B كليد عمومي ‏A رمزگشاي ي رمزنگاري كليد خصوصي ‏B رمزگشاي ي اطالعات رمزنگاري كليد عمومي ‏B رمزنگاري اطالعات كليد خصوصي ‏A رمزنگاري ‏A كنترل پروژه نمودار گانت روش مسير بحراني CPM روش PERT ‏ ‏GERT روش زمان فعاليتها فعاليت 1 فعاليت 2 فعاليت 3 1 2 3 4 5 فعاليت 4 تست و ارزيابي ارزيابي :عمل جمع آوري اطالعات در مورد ميزان سودمندي يك سيستم براي يك گروه خاص از كاربران، در يك محيط خاص و براي يك فعاليت خاص داليل ارزيابي فهم دنياي واقعي مقايسه طرحها مهندسي بسمت يك هدف خاص تست تطابق با استاندارد روشهاي ارزيابي مشاهده كار كاربر با سيستم جمع آوري نظرات كاربران آزمايش و مقايسه با استاندارد ارزيابي پيش بيني كننده ارزيابي تعبيري مشاهده كار كاربر با سيستم مشاهده مستقيم پديده Hawthorne امكان از قلم انداختن چيزهاي مهم غيرمستقيم ضبط ويديويي ضبط صدا (فكر كردن با صداي بلند) استفاده از نرم افزار جمع آوري نظرات كاربران مصاحبه ساخت يافته انعطاف پذير نيمه ساخت يافته پرسشنامه سئواالت بسته (چند گزينه اي) سئواالت باز (تشريحي) آزمايش روش سنتي تعريف فرضيه وسعي در اثبات يا نفي آن مهندسي سودمندي Usability ‏engineering استفاده از يك محيط نيمه علمي براي بررسي ميزان سودمندي يك سيستم استفاده از چرخه تست ،ارزيابي ،تست ارزيابي پيش بيني كننده بازرسي جنبه هاي مختلف سيستم توسط متخصصيني كه هم باتكنولژي و هم با كار آشنايند روش شبيه سازي نحوه استفاده روش مرور ساختمند خبره Structured expert ‏reviewing ‏Heuristic evaluation  ‏Discount usability engineering  ‏Cognitive walkthrough  ارزيابي تعبيري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ جمع آوري اطالعات با قرار گرفتن در محيط طبيعي استفاده از سيستم روش Cooperative روش Participative مشكل نتيجه گيري و جمع آوري اطالعات مقادير عددي بدست نمي آيد مقايسه روشها E ngineering to w ard a target U nderstanding the real w o rld C o m paring designs S tandard co nfo rm ance O bserv ing & M o nito ring U sers’ O pinio n    E x perim ent Interpretiv e P redictiv e & B enchm ark s                       L egen d :    : M o re L ik ely   : L ess L ik ely   : Inappro priate استقرار سيستم ها نصب سيستم جديد نياز به حضور طراحان سيستم قطع سيستم قديم،نصب سيستم جديد فاصله زماني بين قطع و نصب قطع و نصب بخش به بخش ‏مناسب جهت سيستمهاي بزرگ نصب سيستم جديدوكار همزمان،قطع سيستم قديم ‏مشكل هماهنگي و افزايش هزينه ها مسايل سازماني نياز به تغيير ساختار ايجاد معاونت خدمات اطالعات مشكل تامين نيروي انساني مهاجرت نيروي متخصص توجيه مديران ارشد فرهنگ رايانه پذيري سازمان آموزش كليه كاركنان مباحث نوين ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انبار داده ها ()Data Warehousing داده كاوي ()data Mining سازمانهاي مجازي(Virtual )Organization تجارت الكترونيك()e-commerce آموزش از راه دور ()e-learning دولت الكترونيكي()e-government …e انبار داده ‏Clients يك انبار داده يك محل ‏Data ذخيره كامل و سازگار از ‏Warehouse داده هايي است كه از منابع مختلف جمع آوري شده و بنحوي در دسترس Integration System كاربر قرار گرفته است كه ميتواند آنها را بفهمد ... ‏Extractor/ و در محيط كارش از آنها Monitor بهره ببرد. ‏Source ... ‏Metadata ‏Extractor/ ‏Monitor ‏Source داده كاوي مشكالت جستجوي دستي در داده ها حجم زياد داده ها كندي زمان جستجو استخراج دانش از داده ها (عموما از انبار داده ها) كشف اطالعات تاريخچه داده ها پردازش الگو هاي داده ها طبقه بندي ،رگرسيون ،دسته بندي ،خالصه سازي، آناليز اشتراكات و آناليز ترتيب تجارت الكترونيكي و ازOnline انجام امور تجاري و بازرگاني بصورت طريق شبكه اينترنت Business-to-Business (B2B) Business-to-Customer (B2C) Customer-to-Customer (C2C) Business-to-Administration (B2A) Customer-to-Administration (C2A)       دولت الكترونيكي ارائه خدمات عمومي دولت به مردم از طريق شبكه هاي ارتباطي مرحله اول :ارائه اطالعات مرحله دوم :تعامل مرحله سوم :يكپارچگي عمودي مرحله چهارم :يكپارچگي افقي آشنايي با اينترنت و سرويسهاي آن شبكه هاي كامپيوتري شبكه :مجموعه اي از تجهيرات كامپيوتري كه بنحوي بيكديگر متصل شده اند. شبكه محلي ( : )LANشبكه اي است كه در يك محل فيزيكي محدود (يك طبقه‚يك ساختمان…) قرار دارد شبكه گسترده )WAN( :از اتصال چند LANبوجود مي‌آيد )LAN(شبكه هاي محلي Bus مـدل Ethernet  Ring مـدل ArcNet, FDDI  Star مـدل Hub  اينــترنـت ‏ ‏ ‏ ‏ مجموعه اي از شبكه هاي بهم متصل كه در سراسر جهان گسترده است در اواخر دهه 60ميالدي در آمريكا ابداع و راه اندازي شد در دهه 80و 90رشد بي سابقه اي يافت با ابداع Webدر سال 1993انقالبي در تكنولژي اطالعات ايجادكرد آدرس دهي در اينترنت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ هركامپيوتر در اينترنت داراي يك آدرس منحصر بفرد بنام آدرس IPمي باشد. آدرس IPيك عدد 32بيتي است كه به بفرم 4عدد (0تا )255كه با .از هم جدا شده اند. مثال 213.29.233.2 : آدرس IPشامل آدرس شبكه و آدرس كامپيوتر مي باشد كالس هاي آدرس دهي A- B - C مشكل كمبود آدرس IP نامگذاري در اينترنت نام گذاري حرفي بجاي آدرس IPعددي نامگذاري سلسله مراتبي نام كشور -نوع موسسه -نام موسسه -نام كامپيوتر مثال kaveh.um.ac.ir :يا ‏edtlab.uow.edu.au ثبت نام تجاري در موسسه InterNic مثال www.cnn.com :يا ‏www.neda.net تبديل نام به آدرس IPتوسط سرورهاي DNS نحوه اتصال به اينترنت موسسات بزرگ از طريق خطوط پرسرعت ( )T3يا ماهواره موسسات كوچكتر از طريق خطوط كم سرعت تر()T1 اشخاص از طريق تماس با شركتهاي سرويس دهنده()ISP از طريق تلفن و(Modemبا سرعتهاي تا 56كيلو بيت بر ثانيه) از طريق تكنولژي ( xDSLتا 2مگابيت بر ثانيه و حتي بيشتر) سرويسهاي اينترنت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ E-mailپست الكترونيكي ‏Usenetگروههاي مباحثه ‏Telnetاجرا برنامه برروي يك كامپيوتر از راه دور ‏FTPپروتكل انتقال فايل از راه دور ‏WWWشبكه جهاني Web .……  پست الكترونيكي()Email مشابه پست زميني منتها با سرعت و امكانات بيشتر شكل كلي آدرس ‹ emailنام سرور›@‹نام مشترك› مثال kahani@ferdowsi.um.ac.ir امكان ارسال متنهاي گرافيكي‚ با الفباي غيرالتين وچندرسانه اي امكان قرار دادن ارجاعات خارجي در متن نامه امكان ارسال ويروسهاي كامپيوتري با پست الكترونيكي استفاده از list-serverبراي انتقال اخبار و اطالعات نحوه دسترسي به پست الكترونيكي از طريق برنامه هاي خاص ‏Outlook Express, Netscape,  ‏Eudora از طريق Web سيستمهاي webmailدرون سازماني سرويسهاي رايگان بين المللي (Yahoo, )... ,Hotmail List Server ‏ ‏ ‏ ‏ List-serverآدرس emailكليه مشتركين را دارد پيامهاي دريافتي را براي كليه مشتركين ارسال مي كند كنترل شده و بدون كنترل كامًال اتوماتيك اشتراك و قطع اشتراك اتوماتيك آمكان آرشيو پيامها استفاده هاي علمي‚فرهنگي‚سياسي‚خبري Usenet مجموعه اي از گروههاي مباحثه ( )Newsgroup newsgroup ها بصورت سلسله مراتبي طبقه بندي شده اند امكان دسترسي به مباحثات از طريق newsreaderها امكانات خواندن‚ ارسال و يا پاسخ گويي به مباحث روش كار مشابه پست الكترونيكي منبع عالي براي دريافت اطالعات در زمينه هاي جديد ) FTP(پروتكل انتقال فابل انتقال فايل از كامپيوتر هاي ديگر : امكان دسترسي به Programs, utilities, tools, Data  bases, files Diagrams, video sequences, sound  files password وuser ID براي دسترسي مجاز نياز به است بعنوانemail ) آدرسAnonymous( در دسترسي ناشناس وارد ميشودpassword شبكه جهانيWeb ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عمال در سال 1993در سوئيس ابداع و راه اندازي شد محيط مناسب جهت سازماندهي اطالعات بصورت غيرخطي است مجموعه اي از متنها و منابع بهم پيوسته مي باشد امكان دسترسي به منابع چندرسانه‌اي دراينترنت را فراهم مي‌سازد در حال حاضر پيشرفته ترين سرويس اينترنت است از آن با عناوين WWWو Webو W3ياد مي شود WWWعناصر اصلي Universal Resource Locator)URL(  Protocol://HostName/DirectoryName/  FileName#AnchorName http://www.um.ac.ir/staff/list.html مثال HyperText Transfer )HTTP(  Protocol Request/Response روش HyperText Markup )HTML(  Langauge ها براي مشخص كردن متنtag مجموعه اي از مرورگر Web HTMLايجاد متنهاي استفاده ازاديتورهاي گرافيكي تبديل متنهاي مختلف با استفاده از مبدلهاي مختلف ايجاد متن بصورت مستقيم HTML><HEAD><TITLE>< A sample document</TITLE></HEAD> <BODY><H1>A sample HTML document</H1> Writting HTML document is easy. Click <a href=more.html>here</a> ></BODY></HTML موتورهاي جستجو جهت جستجوي اطالعات در ‏Webاستفاده مي شود با وارد كردن كلمات كليدي محلهاي حاوي كلمات را پيدا مي كند موتورهاي جستجوي مختلف با امكانات متفاوت وجود دارد چند رسانه اي در محيطWeb تصاوير متحرك ‏Java applets  صداوتصوير تكه هاي كوچك صدا و تصوير جرياني (بصورت زنده و يا از آرشيو) همزماني صدا و تصوير با متن ‏plugins  كاربردهاي اينترنت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالع رساني و اخبار پزوهشهاي علمي و كاربردي تجارت الكترونيكي تعاطي افكار سرگرمي و تفريحات (و بعضا ناسالم!) سيستمهاي مبتني بر وب ……. سيستمهاي مبتني بر وب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رابط كاربر سيستم مرورگر وب است كاربر از طريق مرورگر به سرور وب متصل مي شود كليه برنامه ها در سرور اجرا و خروجي آنها به مرورگر جهت نمايش برگردانده مي شود نيازي به نصب برنامه بر روي كامپيوتر كاربر نيست از هر نقطه اي قابل دسترسي است نسل جديد سيستمها مبتني بر اين روش هستند مراكز داده محل نگهداري داده با امكانات ويژه انواع مركز داده مركز داده واحد مركز داده سازمان مركز داده اينترنتي مزاياي مراكز داده • قابليت گسترش پذيري ،در دسترس بودن، امنيت ،قابليت مديريت ،قابليت پشتيباني شهرهاي الكترونيكي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تجمع شركتهاي مختلف در يك محل فراهم كردن زيرساخت مناسب فراهم كردن امكانات دولتي مورد نياز رها كردن شركتها از مسايل جانبي و نمركز بر مسايل اصلي مرتبط با سازمان نمونه هاي موفق شهر اينترنتي دبي سوپر كوريدور چند رسانه اي مالزي اينترنت در ايران ارتباطات شركت‌مخابرات ‌ ماهواره‌هاي دولتي و خصوصي سرويس دهي شركت هاي دولتي و دانشگاهها شركتهاي خصوصي مسائل و مشكالت امنيت اطالعات ويروسهاي اينترنتي افراد مزاحم()Hackers مسائل فرهنگي مسائل سياسي مشكالت الفباي فارسي
39,000 تومان