پاورپوینت
ریاضی

پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل دوم کسرها از صفحه23 تا42

توضیحات فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه موضوع:چرا دانش آموزان فنلاندی سه بار در آزمون PISA آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای ریاضیات ، روخوانی وعلوم تجربی در جهان اول شدند. بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل دوم؛ کسرها از صفحه23 تا42 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:115 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت مدارس فنلاند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشدمی دهند در فنلاند زیرساختارجزء به کل با افراز یک کمیت گسسته یا پیوسته به قسمت‌های هم‌اندازه و در نظر گرفتن قسمت‌هایی از آن، کسر به‌عنوان جزئی از کل حاصل می‌شود (بهر و همکاران، 1983؛ لامون، 2006)، كه به فرم نوشته مي‌شود (بِهر و همكاران، 1983). مثلاً کسر ، به‌عنوان 2 تکه کلوچه از یک کلوچه که به سه قسمت مساوی تقسیم شده است (مدل پیوسته) یا به‌عنوان 2 عدد کیک کشمشی از 3 عدد کیک کشمشی (مدل گسسته) در نظر گرفته می‌شود. بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
۴۲ Wass ‏از‎

صفحه 2:
موضوع:چرا دانش آموزان فنلاندی سه بار در آزمون ۳154 آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای روخوانی وعلوم تجربی در جهان اول شدند. بخش دوم ویژه دانش آموزان همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:۱۱۵

صفحه 3:

صفحه 4:
درست همانند میکل آنز 00 که فکر می کرد درون هر قطعه سنک مرمر کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز » کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز . . بركرفته از كتاب توانمندى ها نهان © اثر آدام كرنت

صفحه 5:
۱ 00 واین اتفاقی نبود 1

صفحه 6:
بعد از مطالعه ‎altos‏ ا دلیل برتری فنلاندی ها مشخص شد كه بخش اعظم موفقيت آنان از

صفحه 7:
اين فرهنك در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد ‎A‏ 5

صفحه 8:
۳ ‎nae *,‏ / مدارس فنلاند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک

صفحه 9:
اين بود: Ee : ‏ذمى توانيم هدرفتن حد‎ ‏للك‎ eden 5)

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
250 9 درصد فنلانديها نمى توانستند كلاس نهم را پشت سر بگذارند

صفحه 13:
نای شمالی دبستانى در كاروليناى : سپس ‎pe era‏ با برر 4 پنجم به ‏ | 3 0 رو جهارم و

صفحه 14:
در آزمونی دیگر در سال ۲۰۱۲ و زمانی که ‎eae‏ متسب از كشورهاى

صفحه 15:
محمد فایق مجیدی eer Nee

صفحه 16:
(blir ‏وره‎ - 1 ْ ّْ 1 ¢ مه رس 3 وم 1

صفحه 17:
۱ rp pure abe :

صفحه 18:

صفحه 19:
جزء at ‏بو‎

صفحه 20:
با ار يا ید قسمت‌هایی از آن» کسر به‌عنوان جزئی از کل حاصل می‌شود (بهر و همکاران, ۱۹۸۳ لامون: ۶ که = فرم 2 نوشته می‌شود (بهر و همکاران» 19۸۳). مثلا کسرح » به‌عنوان ۲ تکه کلوچه از یک کلوچه که به سه قسمت مساوی تقسیم شده است (مدل پیوسته) یا به‌عنوان ۲ عدد کیک کشمشی از ۳ عدد کیک ‎Ste) iota‏ گسسته) در نار گرفته می‌شوده

صفحه 21:
د ساعار جرء ‎WINS Se‏ برد بتوانند وگخگ را به بخش‌های مساوی افراز کنند. کسری بنوبسید که قسمت رنگ شده در هر شکل را نشان دهد. [= -

صفحه 22:
wo GAIT Tine Z Me. cub دريايند كه ارتباط 44# جزء و كل عليرغم اندازهء شكلء ترتيب یا موقعیت حفظ می‌شود. كدام يك از شكلهاى الف تاه همان كسر نشان داده شده در مستطيل را نشان مىدهد؟ باسخ خود را كا || وروی وو الف اب

صفحه 23:
یس سا 7 7 ‎ly‏ موز اجزاء ر ی بر کل در نظر بگيرند. ‏اکسری که قسمت رنگ شده را نشان می‌دهد کدام ‎Sua‏ ‎ ‎ ‏۵ ‏الف) = |= ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
ro (hl) 2 0F Hels. ۰ ٠0 4 ‏توانایی‌شان را در «وباره واحد ساختن و واحدسازی توسعه دهند.‎ در شكل زير به غير از مستطيل راف شه جند مسنطيل كوجك بايد نگ شود تا ب کل مستطیل‌های کوچک رنگی ود ۲ لدي ‎a‏ ریم ار شکلمابل يدها رانشان دهد همد ‎lad‏ بشید 2

صفحه 25:
bs Eee eres yar edie ee ‏اح‎ و به‌عنوان یک شاخص مقایسه‌ای در نظر گرفته مىشود تا يك عند (بيرو همکاران ۱۹۸۳ استیوارت» ۲۰۰۵). ‎cl»‏ مثال. نسبت تعداد مثلث‌ها به تعداد مستطیل‌ها یا نسبت تعداد پرتقال‌ها به تعداد سیب‌ها در یک ظرف میوه. ‎

صفحه 26:
7 ست وا لا زان ‎sane‏ sub ‏كميتهاى مرتبط را شناسايى و ارتباط بين دو كميت را به‎ ‏صورت كسر بيان كنند.‎ خانم يوسفى مىخواهد حلوا يبزد أو معمولا رای ۱۰ نغر از 3 فنجان أرد استفاده م كند. برلى درست كردن حلوابرلى 18 نفر بد جند فنجان أرد نيز دارد؟ روش حل خود را بنويسيد

صفحه 27:
77 ‏و ان ار‎ = ; Wei ویژگی تغییرناپذیری- پراکندگی را درک نمایند. أبا إن جمه درست اسن؟" أثر صورن و مخرع يك كسر را هوبا كني در ابن صورن مقذار كسر دو بر مشو ". shal bap Seb ly

صفحه 28:
وال ‎sab ofl‏ بتوانند به مقایسه نسبت‌ها بپردازند. مریم وزرا نی ری رایمه همکد روی را کهآ با برد در زر نش شه اه شرت مریم ريز از بخ و رفح دید روش مريم: تركيب دو فنجان شريت برتقل با بنع فنجان أب وش زر ریب چا فجن شرت پا با دشت فنجان أب

صفحه 29:
تس ‎oy‏ مارج رت ‏در زیرساختار خارج‌قسمت. هر کسر به‌عنوان نتیجه پا خارج‌قسمت یک تقسیم در نظر %“ * 3 2 م 51 ‎oe‏ ‏گرفته می‌شود. به طور خاص» ‎Pil py mS‏ عددی به‌دست امده از تقسیم ۶ بر 7 ‏دلالت می‌کند, به‌طوری که ‎Y 9X‏ هر دو اعداد صحیح هستند و7017 (بهر و همکاران» ‎۸۳ ‏مق کسرت ‎wie‏ پمسوان 1 ۲۶ با نتیجه تقسیم دو پیتزا میان سه نفر» مر از هر پیت ‎wb‏ 2 از کل پیتزاها می‌رسد» تفسیر شود.

صفحه 30:
sé 5 ‏مه * ب صر‎ 1 sab CIVICS Is کسر را به‌عنوان تقسیم دو عدد صحیح درک کنند. ۰ ۲ 4 على مىُويل: خارج قسمت تفسيم 1 بر مساوى -- ات ". يا أو درست مى تويد؟ باسخ خود رأ توضيح دهد ۳

صفحه 31:
یس ‎s ain 7‏ وال از از ‎sub‏ ‏یادا با بتوانند مقسوم و مقسوم‌علیه در تقسیم را تشخیص دهند. ‏سه پیتزا به‌طور مساوی میان ۴ بجه تقسیم می‌شود. چه مقدار پیتزابه هر بچه می‌رسد؟ ‏با توجه به شکل زير می خواهيم تعدادى بيتزا را بین تعدادی از کودکان تقسیم کنیم. اگر یک پیتزا را بین ۳ پسر و سه پیتزا را ین ۷ دختر تقسیم کنیم.به دختره یزای بیشتری می‌رسد یا پسرها؟دیل خود را بنویسید. ‎COO © ‏ججججججم‎ OTT ‎

صفحه 32:
a ‏رسا‎ ‎99 ‏عملكز تتديلى انك كد يارو خظ ها رل كوتاه ذا يلد فى كنك در تک محموعه از اف شاه‎ ‏تعداد را كاهش يا افزايش مىدهد يا شكلها را در صفحه هندسى و نقشه بزركنمايى‎ ‏می‌کند (لامون, ۲۰۰۶). مفهوم عملگر می‌تواند در بردارنده تفکری جبری باشد همانند‎ ‏تابعی که شکل‌های هندسی يا مجموعه‌ای از اشیاء را تغییر می‌دهد (بهر و همکاران»‎ ۳ مثالا BORRE) [ECS

صفحه 33:
KER zal orl ‏مار گر و‎ در عملیات ترکیبی وقتی دو عمل ضربی یکی پس از دیگری انجام و عمل دوم روی نتیجه‌ی عمل اول انجام می‌شود. بتوانند نتیجه را با یک کسر بیان ؟ يتا خيارى شد ل. كل يتزها خورده شد مقد بيتزلى خورده شد با نگ کدن شک ‎HAH‏ 00

صفحه 34:
| ‏گم وش [موژانن‎ bv uh Wh ‏ات كل وا‎ ‏بتوانند ار تباط ورودی و خروجی را بیان کنند.‎ ‎a: 5 ۲ ۳‏ ۲ اه ۳۹ 1 شکل زير ماشین اعداد را نشان مودهد ب ‎gate‏ که وارد اين ماشین می‌شود از آن خارج می‌شود. اگر عدد ۱۲ وارد این ‏ماشین شود. چه عددی خارج می‌شود؟ 1 ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
hal LA در زيرساختار اندازهء كسر ‎few‏ يك عدد معرفی می‌شود که ویژگی کی بودن کسرها را بیان می‌کند و به یک فاصله اندازه‌ای را اختصاص می‌دهد. بدین منظوره کسرش با صورت واعد (مانند. ع عریف می‌شود و باتکزار این کشر از تک مشق معین» فاصله مورد نظر تعیین می‌شود (لامون, ۲۰۰۶). برای مثال * با فاصل‌ی ۲ تا واحد یی ماه ۳

صفحه 36:
i ul 5 1 oil ib. بتوانند کسر را روی محور اعداد نشان دهند و بالعکس. جه كسرى از شكل سمت جب رنگی است؟ این کسر را روی محور اعداد مشخص کنید. ۳ ۱ در ‎altel yore‏ نقطله مشخص شله چه کسری را نشان می‌دهد؟

صفحه 37:
a ul orig ‏ره‎ el. ویژگی چکال بودن کسرها را درک کنند. ‎٩‏ سس هن اكسرى بين - - و:. بنويسيد روش كار خود را توضيح دهيد ‎

صفحه 38:
مهار ایرازه 1 ۳11 ‎sub‏ 25 کسرها را به‌عنوان عدد درک کنند و به مقایسه کسرها بیردازند. کسرهای زیر ا از کوچک به بزرگ و از چپ به راست مرتب کنید.دلیل مرتب‌کردن خود را نویسید. ۱ ۱ ۴

صفحه 39:
4 ly uty 828

صفحه 40:

صفحه 41:
مفهوم‌سازی کسر به‌عنوان جزئی از کل در پایه دوم ۴- ماتند نموته جمله‌ها را با توشتن عدد متاسب کامل کنید و تشان دهید چه بخشی از شکل رنگ شده است. ۶ قسمت از ۰ ۱ قسمت. قسمت از اقسمت © نت در ریاضیء ۳ قسمت او ۸ قسمت مساوی را یک کسر می‌گویند. یه همین ترتیب ۲ قسمت از ۷ قسمت مساوی نیز یک کسر است. آیا ۱ قسمت از ‎٩‏ قسمت مساوی هم یک کسور است؟ ص۱۱۳

صفحه 42:
مفهوم‌سازی کسر به‌عنوان جزئی از کل در بازنمایی‌های . اندازعی خط پیوسته مختلف در پابه دوم 1- جاهای خالی را کامل کتید. ۳ ‏لس رك شو فب م‎ ces. eS £ 1 عسمت او FA Se f ils gags مت او قسمت مساوی رتگ خده است = = 1 1 ۲- جمله‌ها را کامل کتید. قسمت از ۰ ۱ قسمت مساوی ! ص۱۱۳

صفحه 43:
‎sla)‏ كير (حمراه با حوائدن وتوقتن) در يايه سوم ‎goby‏ فسمت از ۲ فست مساوى رابا ۴ شان مدهي وب أن يك كسرم كيم وأن رادو سوم موخرايم. ‎Gy‏ >> ۲ ‏خطکری عسات مخ نت ۲ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
بازنمایی‌های گسسته از کسر در پایه چهارم ۱ . Sys ‏مريع از مريع با م‎ ١ ‏مریع از ۱۲ مرج با‎ ۵ » ۸۸ مثلث از 0 مثلث يا مثلت از متل با 5

صفحه 45:
“يس ب ‎OO‏ تأکید بر واحد در ‎al‏ جهارم بكى داشر أموزان كلت : 7 . ‎i‏ ‎i 60‏ ) ' واحد 600 0 [ ۵ a 2 edb ‏داش موزدیگری‎

صفحه 46:

صفحه 47:
5 معرفى نصف و ربع در يا که 1 3 سرت رارع و سر رابع ويم ‎arn‏ هم

صفحه 48:
معرفی ثلث و خمس در پایه چهارم ؟- به شكل هاى زير ونام هركدام توه كنيد oe ca Bot ae uy ‏نی نصف 7 يعنى ثلث ب بعنى ريع‎ ۲

صفحه 49:
معرفی کسر صفر در پایه چهارم و بنویسید. 0 © هم از مقايسدى باسخها جه نتيجهاى مى كيريد؟ ا

صفحه 50:

صفحه 51:
“لي ست ب ‎OO‏ مفهوم‌سازی كسر به عنوان اندازه و عدد مخلوط در پایه دوم 1- در شکل روبه‌رو یک مورچه را می‌بینید. که روی لیه‌ی خط کش ایستاده است. آقحاف-ی لت این مورچة نا یا خامل کرد له م کمن ‎aa‏ اتدازه‌ی طول مورچه کمتر از ساتحی‌معر است يا اندازدى طول مورچه یین > سانتی‌متر است. اتدازه‌ی طول مورچه میلی‌متر است ‎weg eal ty‏ الست وک اس ‎ ‏ص۱۱۰

صفحه 52:
معرفی کسر به عنوان اندازه در بازنمایی‌های مختلف و کسر به صورت ‎pea ean‏ ۱- در هریک از شکل‌های زیر به طور تقریبی جه کسری از لیوان پر شده است؟ ص۴۸

صفحه 53:
مفهوم سازی برای مقایسه اعداد مخلوط در بایه سوم ۲- عددهای زیر را پا هم مقایسه کنید. سپس توضیح دهید که جگونه اين مقایسه را انجام دادید. ۲ واحدو - ۱ سل واحد () ۲ واحد و - ‎gaily‏ 55 rs sh O ‏الى ی رال‎

صفحه 54:
معرفی نماد عدد مخلوط در پایه چهارم فز تا روى خط كن خود سه واحدمثور) سرد وميس يك واحد تمر را هم اناد / ۷ ۷ ۷ اروش ناه مرف کرزوازاوشرات کین فاصله ربا ‎Tire‏ ‏یک لد نشان دهد : «حالا بو این فاصله را باه عددی م‌توانان کرد فاهجواب داد :۸ سای متر و ‎jade jl‏ 1 ۱ ied ۱ ۱ eet ‏نشان مودهنه وم خوائه سه ويك دوم وب أن بك عدد‎ 1١ ‏أبن عدر به صورت‎ ly ght ‏سل‎ aa So dpb ص۲۲

صفحه 55:
معرفی کسر بزرگتر از واحد و تبدیل عدد مخلوط به کسر در پایه پنجم ب نوه به ‎eal‏ براى تبدبلى يك عدد مخلوط به كسر لازم نيست حنما شكل بكشيم؛ ثلأبرلى تبديل عدد ۳ ‎Veo‏ به كسر روش زير را به كار فى بريم. کمری که صورت آن زرگتر از مخرجش بمده ‎pS‏ بزركتر از وأحد امیده م‌شود. ۵ ۹ کسرهای م۰ + همگیبزرگ از اند

صفحه 56:
‎Po =‏ تبدیل کسر بزرگتر از واحد به عدد مخلوط در پایه پنجم ‏۰ 4 ۰ 4 رال راهب ند لول یاس مور رایعم گم رال کر عدظرل اف ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:

صفحه 58:
کسر به‌عنوان عملکر در پایه سوم ۱ 1 ال يدر حسين و مهدی به هر کدام یک مقدار مساوی بول داد. مهدى ,> ‎some ay‏ پولش را صدقه داد. با رسم شکل نشان دهید کدام یک بیشتر صدقه داده‌اند. ۱ yet yy ‏حالا علامت< یا > قرار دهید.‎ توضيح دهيد اكر صورت دو كسر برابرشود. كدام كسر بزركتر مىوشودة ص۵۵

صفحه 59:
مقایسه کسرها با واحدهای مختلف با در نظر گرفتن کسر . . به عنوان عملگر در پایه چهارم ۵-علی ۸۰۰ تومان بول دائنت و نصف آن را خرج كرد. حامد ۶۰۰ تومان پول داشت و نصف آن را خرج کرد. کدام یک از جمل‌های زیر در مور پول علی و حامد درست است؟ دلیلبیاورید. اف علی 2 بولش را خرج کرد است. ب) على از حامد بیشتر پول خرج کرده است. ۱ 1 ج) ل بول على و لل بول حاهد باهم ساوى است. 2 د)مقدار بولى كه حامد و علیخرج کرد یر اس

صفحه 60:

صفحه 61:
۳ ۲ مدر مهدي و !+ نها + در سای پل داد هم وش راو زوا وش را صد اد ‎pony Soa‏ کل ‎le yl»‏ تایب زر دهد بای ‎gpl pp Gaal‏ مسسارى تبج يرق کید ص۵۲ تساوی و مقایسه کسرها با تأکید بر مخرج مساوی در پایه سوم سروه | الرعز وز د لسار ‎Sep Sing Sar‏

صفحه 62:
مقایسه کسرها با صورت و مخرج نامساوی با استفاده از شکل ) عم ام رم ماه 0 5000 6 ماه عم عم عا4د در پایه سوم به کمک شکل در () علامت < یا > یا - قرار دهید. عم + مه عم عم ۱

صفحه 63:
مقایسه کسرها با صورت‌های مساوی در پایه چهارم حالا به کیک تیجای که گرفتاید, مفابسهى دو كسر ۳ سا اد بای پاسغ خود دلبل vagy \ 0 ۱ ۱۳۰ ۱۱۰ دو كسر متفاوت مثال بزنيد که صورن‌هایشان مساوی باند. آ‌ها را با هم اه كليد.

صفحه 64:
تساوی کسرها با بازنمایی‌های مختلف در پایه چهارم

صفحه 65:
ساده‌کردن کسرها در پایه چهارم لبس > 3 یس هايح کان سناهه کنو کسی سی ‎sane‏ Fue

صفحه 66:

صفحه 67:
DP

صفحه 68:

صفحه 69:
جمع و تفریق کسرها با مخرج نامشترک و نسبت به هم اول در پایه پنجم :

صفحه 70:
روش سوم روش دوم : روش اوّل: ع - + ۲ ۱ ۳ ۴ جمع عددهای مخلوط در پایه

صفحه 71:
۱ بهمن یک ماهی به وزن ۳ کیلوگرم و مجید نیز یک ماهی به وزن ۱۳ کیلوگرم صید کرد. وزن ماهی بهمن چقدر بیشتر از وزن ماهی مجید است؟ آن‌ها وقتی می‌خواستند اختلاف وزن دو ماهی را حساب کنند. به مشکل پزنخوودنداه

صفحه 72:
ضرب عدد در کسر در پایه چهارم ‎Toe ۲‏ ۳ با ما و ‎CAF Me fk ELEN‏ ‎wre Uo ee‏ ۳ 1 . OW jy tale we 2 2 ‏ملاح‎ ‏وه‎ ۵ i \

صفحه 73:
اج سس اس یش مهو سیب داشته است؟ ایندا خودتان در مورد این مستله فکر کنید. سپس: هریک از راه حل‌های زیر را بغوانند ی توضیی دهند. اگر لازم اسنت آن‌ها را کل کنید. روش أوّل : به كنك شكل م تران فهميد که مداد سیب‌ها وه نت روش خوم —— رحسي ‎rv?‏ 6 ۶ ۲ 0 ۳ محور اعداد تشان می‌دهد که پاید ۸ را در ۷ ضرب کنیم. پس داریم ۶ مس ۳۹ ۳ روش سوم : مىتوانيم 8 تا - را باهم جمع كنيم : سرلاب نيل 5 کاب که ‎Vey Ty yyy Woe‏

صفحه 74:
‎i 7 7‏ ضرب کسر در عدد در بایه پنجم ۲ عدد نان داریم. * ان‌ه مصرف شده است. می‌خواهيم مقدار نان معمرف‌شده را حساب کنیم. یک روش در زیر آمده ‏است. آن را توضیح دهيد و كامل ‎AS‏ ‏آيا مى توائيد روش ديكرى براى حل این مه نویسید! ‎Toe ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 75:
ضرب کسر در کسر در پایه پنجم و زنورها صورت میگبرد. چه کسری از گددافشای را زنورها نجاممی‌دهند! شکل‌های زیر راه حل سل را تثمان مى دهند. رأه خل رأ توضيح دهيد. با توبجه به فعَاليت بالاء حاصل ضرب دو كسر جككونه بددست م ىأيد؟ نوضيح دهيد . ‏و‎ Je ‏ام میمود. گرداشنی که حشرات انجام می‌دهنده توسط‎ Woe

صفحه 76:
ضرب دو عدد مخلوط در يابه ينجم ۱ 1[ ١ه‏ در حياط خاندى سحر, باغحهاى مستطيلشكل به عرض 1 ١ ۲ متر وطول ۲۳ متروجود دارد. سحروبرادرش ساحت این افجه را حساب کرده‌اند. ره حلهرکام رأ توضیح دهد و هر جا 1 ۳ اكت يولع صدت عنيت ور مااع ب ص۴۰ عه ذم كي يوت ۴ ۲ A tie لازم است رامحل‌ها را کامل کنید. ‎ze‏ ‏ع ‎ox dy‏ + دی + (۳<۲) - مساحت مستطیل ‎Soy‏ 44 + | 5-85 سا < متر مریح

صفحه 77:
زیرساختار خارج قسمت و تقسیم دو عدد صحیح بر هم در پایه پنجم ae ‏مى خواهيم 0 كلوجه را بهطور مساوى میان سه نفرتفسیم کنیم. به هرکدام چه مقدار کلوچه می‌رسد؟‎ ١ ‏رادخل زيررا د‎ ‎da gp La‏ را ب ننه قسسمت تقسيم م كنيع ‎0080© © © *- 2 ‏0ن موشودت سهم هر نفراز یک کلوچه- کلوچه می‌نمود و چون ۵ کلوچه داريم؛ پس به هر نفر ۵ تاس- كلوجه مى رسد! يعنى : ‏3 3 ری بس باهر نفر کلوچه می‌رسد: سا ۵-۲-۵ ‎ ‎ ‎

صفحه 78:
تقسیم کسر بر عدد صحیح در پایه پنجم انا ازيك كافة رنكى راب ۲ فسعت سسارى رش زيم فرفسمن جا كسرى | زک تیدا كلك نكل» Lt ah pee |) eal, ‘= =-X-= f yy ¢ + Me

صفحه 79:
مه ۰ تفسیم عدد صحيح بر كسر در يايه يدجم ا هانيه در جشن تكليف خود ۵ ساندویج الويد را ميان مهمانها تقسيم كرد. اكر برای هر تقر ل ساندویح ‎BE‏ باشد. این ۵ ساندویج به جندنفر می‌رسد؟ راه حل را به کمک شکل توضیح دهید باید حساب کنیم که در ۵ چندتا + هست؛ یعنی حاصل ۵-3 را به‌دست آوریم. جون هر ساندويج تا ل ساندويج است و از طرفی ۵ ساندویج دا بيمء يمن روى هم تا ۵ = ۲ د ۳ 8 ساندويج داریم. پس به‌چای تقسیم ۵ بر + مىتوانيم 8 را در ۲ ضرب کنیم؛ یعنی : ‎ays The‏ ایو مت ‎ ‎

صفحه 80:

صفحه 81:

صفحه 82:
“لي سس ا سر طرح درس: یادگیری مشارکتی طرح مسئله توسط معلم *"همکاری گروهی دانش‌آموزان و ارائه راه‌حل‌های مختلف توسط آنان "بررسی پاسخ‌ها و گفتمان پیرامون آن‌ها "بررسی فعالیت و تکمیل راه‌حل‌های ارائه شده درکتاب *نتیجه‌گیری نهایی

صفحه 83:
اهداف درس اول ۱- یادآوری مفهوم واحد. کسر و عدد مخلوط ۲- یادآوری جمع و تفریق کسرها و عددهای مخلوط در حالات مخت ف (با مخرج‌های مساوی, يا مخرج یک کسر مضربی از مخرج دیگری و یا مخرج کسرها نسبت به هم اول است) ۳- یافتن کوچکترین مخرج مشترک در جمع و تفریق کسرهایی که مخرج آن‌ها نسبت به هم اول نیست.

صفحه 84:
ييدا کردن مخرج مشترک ۳ ۵ ناهید دیروز ‎caer a Tals‏ او می‌خواهد بداند در این دو روز روى هم جند ليترشير توشميده أست. رادحل او ودوستش را توضيح دهيد. هرجا كه لازم است رامحل را کامل کنید.

صفحه 85:
ber ۳ 5 1۳ ۱۰ دست‌ورزی پیشنهادی ‎blog‏ مورد نیاز: ۴ نوار سفید یکسان. مدادهای رنگی مختلف» قیچی و خطکش ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 86:
لاك دی فیک کار اهر کدام = ارات وو ترا اقيق مذرستة. اهدا کزدند. آیا ‎abd obey‏ می‌توان گفت.مقدار پول اهداشده توسّط این دو نقر مساوی است؟ مثال بزنید. از رسم شکل وى تاقد ‎shi CSAS‏

صفحه 87:
دارایی نیکوکار اول Pe ee 51 م

صفحه 88:
اهداف درس دوم ۱- یادآوری ضرب کسرها و عددهای مخلوط ۲- به دست آوردن معکوس هر عدد غیر صفر ۳- روش دیگری برای یافتن جزء مجهول در تساوی کسرها بدون ساده کردن آن‌ها

صفحه 89:
7 شکل را هشور ند 1 یک را هاشور بزنید. vot =r 508 bale

صفحه 90:

صفحه 91:
دست‌ورزی پیشنهادی وسايل مورد نیاز: مقوا سفید» ۳ عدد طلق شفاف» خط کش چسب نواری و ماژیک ==

صفحه 92:
روش دیگری برای یافتن جزء مجهول در جاهای خالى حه عددی ‎Seni y abl)‏ . 6 برابر ۳ ‎A tu‏ رای شده است؛ پس ۲ هم بايد ‎ ‏۳۴ ‏2-2 و 0 و

صفحه 93:
حل تمرين

صفحه 94:
سر اهداف درس سوم ۱- تقسیم دو کسر با مخرج‌های مساوی بر هم ۲- تقسیم دو کسر با مخرج‌های نامساوی بر هم

صفحه 95:
دست‌ورزی پیشنهادی وسایل مورد نیاز: مقوا سفید» مداد رنگی» خط کش قیچی للد ۲۷ > ۷0 رای تقسيم و کر با مخرجهى رار كني منت صور تهاى أنه راب كبك تقسيم كليم

صفحه 96:
— ‏ا‎ aed. دست‌ورزی پیشنهاد وسایل مورد نیاز: مقوا سفید. مداد رنگی و خطکش برای تقسیم دو کسر برهم. میتوان مخرچ‌ها را یکی کرد. سپس صورت‌ها را بر هم تقسیم کرد. اه ۱ 52 6 ع

صفحه 97:
۶ - روشی دیکم برای ‎co‏ سس کسرها با مخرج نامشترک 91 7 11 ES Ne ol ae CO Fete ۴ ۴۲ ‏ع‎ ۸ ۸ برای تقسیم دو کسر کافی است که کسر ال را در معکوس کسر دوم

صفحه 98:
۳ 9 اهداف درس چهارم ‎-١‏ پیدا کردن حاصل عبارت کسری زمائى كه بالا و يايين خط کسری از دو یا چند عمل جمع. تفریق» ضرب يا تقسیم حاصل شده باشد ۲- به کارگیری روش‌های مختلف در مقایسه اعداد ۳ استفاده ار رأهيرد ريسم مكل در حل مشائل کی

صفحه 99:
ماه وزادوستانهی فراع هن شخ یبای (حی) میت آنلیفی دوه کروید.. اکن جدول ژیر موادی که آتها استقاده کرده‌اند و مقدار آن داده شده است. اگر این مقدار ٩ ‏شريت را در ليوانهايى بريزيم كه در هر كدام م كيلو كرم شربت جا مى شودء اين مقدار‎ ‏شربت براى ير كردن جند ليوان كافى است؟ (راه حل را كامل كتيد.)‎ ص۳۶

صفحه 100:
Yo 4 |

صفحه 101:
مقایسه و مرتب کردن اعداد فعالیت اعداد زر را از كوج به بزرك مريب كنبد.در مورد روش هاى مخنلف أن در كلاس كفو ۲

صفحه 102:

صفحه 103:
راهبرد رسم شکل فعالبت راحله با نف پول خود یک كناب خريد وبا ‎ap jl ye J ap oS gl”‏ كتاب ودفتر ‎Wee‏ st silyl pS JW, ol Soa ng pln do, Jy vc dal ‏وان رای‎ ص۲۸

صفحه 104:
۸۱ < ۱۲۰۰ ۶۰

صفحه 105:

صفحه 106:
در نظر نگرفتن بخش کسری در تفریق . . او ۷-۳ ۱ ۳ Tf ue ‎Ce‏ دو تفریق بالا تفاوتی قائل نیستند و فقط قسمت‌های صحیح را از هم کم می‌کنند. ‎

صفحه 107:
مقایسه نادرست کسرها آ- اعداد زیر را از کوچک بهبزرگ (و از جپ به راست) مرتب کند: ۱ A دانش‌آموزان به دلیل طرحواره ذهنی از اعداد طبیعی؛ در مقایسه کسرها صسورت و مخرج کسرها را مستقل در نظر می‌گیرند و صورت‌ها و مخرج‌ها را جداگانه مقایسه می‌کنند. از دو کسر با صورت مساوی» کسری را که مخرج بزرگتری دارد, بزرگتر می‌بینند. یا کسری را که هم صورت و هم مخرج‌اش از کسر دیگر بزرگتر است را بزرگتر می‌دانند.

صفحه 108:
جمع کردن مخرج‌ها ۵- کدام‌یک درست و کدام‌یک نادرست محاسبه شنده است. هر جا لازم است راه حل را اصلاح کنید ۳ و 2‘ 3 سرع كم ‎a‏ ا ا ۶ اال نم 2 ۱۵ Yo ۱۵+۲۰ ۵ ۲- کدام محاسبه درست اتجام شده است؟ ۳ oF 1۳ oF در جمع دو کسر با صورت‌های مساوی. مخرج کسرها را با هم جمح می‌زنند. در محاسبه مجموع دو کسر با مخرج‌ها و صورت‌های نامساوی نیز صورت‌ها را با هم و مخرج‌ها را نیز

صفحه 109:
عدم درک مفهوم واحد و درک کسر به عنوان عملگر ۱ دو نيكوكار هر كدام ب :دأواني خوددرا براى ساختن مدرسه اهدا كردند. آيا بدطور قطعى می‌نوان گفت که مقدارهای اهدا شده برحسب ريال توسط اين دو نفر مساوى است؟ مثال بزنيد. ۱ ع ا ز کل هم می‌توانید کمک بگیرید. ۳ دانش‌آموزان به دليل عدم درک صحیح مفهوم واحد و خاصیت عملگر بودن کسرهاء کسرها را به صورت مجزا دیده و آن‌ها را به صورت عملگری که عملی را بر روی واحد انجام و مقدار آن را تغییر می‌دهد نمی‌بینند.

صفحه 110:
ضرب عدد در کسر به جای کسر در ‎DAE‏ بهتر است ۳ هر وعده‌ی غذایی از گیاهان باشد. اگر در خانواده‌ای در یک وعده ۶ واحد مادّه‌ی غذایی مصرف شود. بهتر است که جه مقدار از ‎vy ath GALS‏ ‎soe, :‏ بدون توجه به مفهوم مسئله ۶ را درب" ضرب می‌کنند.

صفحه 111:
ضرب نادرست عددهای مخلوط ‎١‏ كداميك از ضربهاى زير درست محامبه ده است. ‎ ‏دانش‌آموزان عددهاى مخلوط را به كسر تبديل نم ىكنند. بخكشهاى صحيح را در هم و بخش‌های کسری عددهای مخلوط را نیز در هم ضرب می‌کنند.

صفحه 112:
تعمیم نادرست ساده کردن در ضرب بدون توجه به علامت جمع و تفریق» همانند ساده کردن در ضرب کسرهاء عددهای مخلوط یا کسرهای مشابه را با هم ساده می‌کنند.

صفحه 113:
سح ۳ خاصیت جا به جایی داشتن عمل تقسيم با ‎pole‏ تقسیمهای روبرو ار است! جرا دانش‌آموزان خاصیت جا به جایی را به طور نادرست به تقسیم کسرها تعمیم می‌دهند.

صفحه 114:

صفحه 115:

صفحه 116:

پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل دوم؛ کسرها از صفحه 23تا42 پاورپوینت درسی ( فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کالس های چند پایه موضوع:چرا دانش آموزان فنالندی سه بار در آزمون PISA آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای ریاضیات ، روخوانی وعلوم تجربی در جهان اول شدند. بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل دوم؛ کسرها از صفحه 23تا42 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات115: درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 دانش آموزان فنالندی سه بار در آزمون جهانی PISAاول شدند واین اتفاقی نبود وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت جهان را جلب کرد 1 @fayihg.majid ‏i بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنالندی ها مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از فرهنگی نشئت گرفته است که خود آفریده اند. 2 @fayihg.majid ‏i این فرهنگ در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد 3 @fayihg.majid ‏i مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 4 @fayihg.majid ‏i شعار رایج در مدارس فنالند این بود: ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم 5 @fayihg.majid ‏i در فنالند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمی کنند بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان توجه دارند 6 @fayihg.majid ‏i تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه آخرکشورهای اسکاندیناوی به حساب می آمد 7 @fayihg.majid ‏i در سال 1960میالدی 89درصد فنالندیها نمی توانستند کالس نهم را پشت سر بگذارند 8 @fayihg.majid ‏i در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن یک معلم در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است. @fayihg.majid ‏i 9 در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که ‏OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول را کسب کردند. @fayihg.majid ‏i 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی منبع:کتاب توانمندی های نهان اثر آدام گرنت ترجمه آقای میثم همدمی 6 @fayihg.majid ‏i شش ی ض ب ریا ی اپهی م دوره ا تدا ی فص کس ل دوم؛ راه فهم سی س فص ض شش ر ربر ی ل دوم ریا ی م بد ی‌اه ل چا ش‌ه ا رطح ردس رابطه ل طو ی ن مبا ی نظ ری ن نظ م با ی ری ه م دمل بهر و کاران ()1983 ک زریساختارزجء هب ل با افراز یک کمیت گسسته یا پیوس ته ب ه قس مت‌های هم‌ان دازه و در نظر گرفتن قسمت‌هایی از آن ،کسر به‌عنوان جزئی از کل حاصل می‌شود (بهر و همک اران1983 ،؛ الم ون، ،)2006كه به فرم نوشته مي‌شود (ِبهر و همكاران.)1983 ، ،به‌عنوان 2تکه کلوچه از یک کلوچه که به سه قسمت مساوی مثًال کسر تقسیم شده است (مدل پیوسته) یا به‌عنوان 2عدد کیک کشمش ی از 3ع دد کی ک کشمشی (مدل گسسته) در نظر گرفته می‌شود. ن ک رد زریساختار زجء هب ل دا ش‌آموزان باید: بتوانند واحد را به بخش‌های مساوی افراز کنند. کسری بنویسید که قسمت رنگ شده در هر شکل را نشان دهد. ن ک م رد زریساختار زجء هب ل دا ش‌آ وزان باید: دریابند که ارتباط بین جزء و کل علیرغم اندازه ،شکل ،ترتیب یا موقعیت حفظ می‌شود. كدام يك از شکل‌های الف تا ه همان كسر نشان داده شده در مستطيل را نشان می‌دهد؟ پاسخ خود را توضيح دهيد. ک رد زریساختار زجء هب ل ن م دا ش‌آ وزان باید: اجزاء را به‌عنوان بخش‌هایی از كل در نظر بگیرند. ن ک رد زریساختار زجء هب ل دا ش‌آموزان باید: توانايي‌شان را در دوباره واحد ساختن و واحدسازي توسعه دهند. نس ب زریساختار ت در زیرساختار نسبت ،کسر مقایسه‌ی بین دو کمیت هم نوع را بیان می‌کن د و به‌عنوان یک شاخص مقایسه‌ای در نظر گرفته می‌شود ت ا ی ک ع دد (به ر و همکاران1983 ،؛ استیوارت.)2005 ، برای مثال ،نسبت تعداد مثلث‌ها به تعداد مستطیل‌ها یا نسبت تعداد پرتقال‌ها به تعداد سیب‌ها در یک ظرف میوه. نس ن ب م رد زریساختار ت دا ش‌آ وزان باید: کمیت‌های مرتبط را شناسایی و ارتباط بین دو کمیت را ب888ه ‌صورت کسر بیان کنند. نس ن ب م ریساختار ت دا ش‌آ وزان باید: ویژگی تغییرناپذیری -پراکندگی را درک نمایند. نس ب رد زریساختار ت ن م دا ش‌آ وزان باید: بتوانند به مقایسه نسبت‌ها بپردازند. قس م زریساختار خارج‌ ت در زیرساختار خارج‌قسمت ،هر کسر به‌عنوان نتیجه یا خارج‌قسمت یک تقسیم در نظر گرفته می‌شود .به طور خاص ،کسر بر ارزش عددی به‌دست آمده از تقسیم xب ر y داللت می‌کند ،به‌طوری که xو ،yهر دو اعداد صحیح هستند و( ≠0yبهر و همک اران، .)1983 مثًال ،کسر می‌تواند به‌عنوان خارج‌قسمت 2÷3یا نتیجه تقسیم دو پیتزا میان سه نفر، به‌طوری که به هر نفر ،از هر پیتزا یا از کل پیتزاها می‌رسد ،تفسیر شود. قس م رد زریساختار خارج ت ن م دا ش‌آ وزان باید: کسر را به‌عنوان تقسیم دو عدد صحیح درک کنند. قس م رد زریساختار خارج ت ن م دا ش‌آ وزان باید: بتوانند مقسوم و مقسوم‌علیه در تقسیم را تشخیص دهند. ع ملگ زریساختار ر عملگر ،تبدیلی است که پاره‌خط‌‌ها را کوتاه یا بلند می‌کند ،در یک مجموعه از اش یاء، تعداد را کاهش یا افزایش می‌دهد یا شکل‌ها را در صفحه هندسی و نقشه بزرگنمایی می‌کند (المون .)2006 ،مفهوم عملگر مي‌تواند در بردارنده تفكری ج بري باش د همانن د تابعي كه شکل‌های هندسي يا مجموعه‌ای از اش ياء را تغيير مي‌ده د (ِبه ر و همكاران، .)1983مثًال 2 3 4 | uY ‏Á 3 4 ع ن ل م گ م زریساختار ر دا ش‌آ وزان باید: در عملیات ترکیبی وقتی دو عمل ضربی یکی پس از دیگری انجام و عم ل دوم روی نتیجه‌ی عمل اول انجام می‌شود ،بتوانند نتیجه را با یک کسر بیان کنند. ع ملگ ن م زریساختار ر دا ش‌آ وزان باید: بتوانند ارتباط ورودی و خروجی را بیان کنند. زریساختار اندازه در زیرساختار اندازه ،کسر به‌عنوان یک عدد معرفی می‌شود ک ه وی ژگی کّم ی ب ودن کسرها را بیان می‌کند و به یک فاصله ،اندازه‌ای را اختصاص می‌دهد .ب دین منظ ور، 1 کسری با صورت واحد (مانند ) aتعریف می‌شود و با تکرار این کسر از ی ک مب دأ معین ،فاصله مورد نظر تعیین می‌شود (المون.)2006 ، 1 برای مثال با فاصله‌ی ٢تا واحد از مبدأ متناظر است. 3 1 0 ن م ریساختار اندازه دا ش‌آ وزان باید: بتوانند کسر را روی محور اعداد نشان دهند و بالعکس. ن م ریساختار اندازه دا ش‌آ وزان باید: ویژگی چگال بودن کسرها را درک کنند. ن م زریساختار اندازه دا ش‌آ وزان باید: کسرها را به‌عنوان عدد درک کنند و به مقایسه کسرها بپردازند. پنج اپهی م ط ل کس ارتباطات و ی راه اپهی چهارم س اپهی وم اپهی دوم خ زریسا تار ک زجء هب ل مفهوم‌سازی کسر به‌عنوان جزئی از کل در پایه دوم ص112 ص113 مفهوم‌سازی کسر به‌عنوان جزئی از کل در بازنمایی‌های پیوسته مختلف در پایه دوم ص114 معرفی نماد کسر (همراه با خواندن ونوشتن) در پایه سوم ص46 بازنمایی‌های گسسته از کسر در پایه چهارم ص26 تأکید بر واحد در پایه چهارم ص27 کس راهی خاص معرفی نصف و ربع در پایه سوم ص59 معرفی ثلث و خمس در پایه چهارم ص41 معرفی کسر صفر در پایه چهارم ص28 خ زریسا تار اندازه و خلم عدد وط مفهوم‌سازی کسر به‌عنوان اندازه و عدد مخلوط در پایه دوم ص110 معرفی کسر به‌عنوان اندازه در بازنمایی‌های‌ مختلف و کسر به صورت تقریبی در پایه سوم ص49 ص49 ص51 ص48 مفهوم سازی برای مقایسه اعداد مخلوط در پایه سوم ص57 معرفی نماد عدد مخلوط در پایه چهارم ص24 معرفی کسر بزرگتر از واحد و تبدیل عدد مخلوط به کسر در پایه پنجم ص23 تبدیل کسر بزرگتر از واحد به عدد مخلوط در پایه پنجم ص24 ع ملگ خ زریسا تار ر کسر به‌‌عنوان عملگر در پایه سوم ص55 مقایسه کسرها با واحدهای مختلف با در نظر گرفتن کسر به عنوان عملگر در پایه چهارم ص29 ت یس م ساوی ،قا ه و کس ساده رکدن راه تساوی و مقایسه کسرها با تأکید بر مخرج مساوی در پایه سوم ص52 ص55 ساده‌کردن کسرها (ص)36 ص56 مقایسه کسرها با صورت‌های مساوی در پایه چهارم ص25 تساوی کسرها با بازنمایی‌های مختلف در پایه چهارم ص34 ساده‌کردن کسرها در پایه چهارم ص36 ساده کردن کسرها در ضرب در پایه پنجم ص41 جم ع ی تف مل یات ( ع ،ر ق ،رضب و تقسی کس م) راه جمع و تفریق کسرهایی با مخرج‌ مساوی یا مخرج یک کسر مضربی از مخرج دیگری در پایه چهارم ص30 ص30 ص30 جمع و تفریق کسرها با مخرج نامشترک و نسبت به هم اول در پایه پنجم ص27 جمع عددهای مخلوط در پایه پنجم ص28 تفریق عددهای مخلوط در پایه پنجم ص30 ضرب عدد در کسر در پایه چهارم ص38 ضرب عدد در کسر در پایه پنجم ص32 ضرب کسر در عدد در پایه پنجم ص33 ضرب کسر در کسر در پایه پنجم ص34 ضرب دو عدد مخلوط در پایه پنجم ص40 ص40 ص40 زیرساختار خارج‌قسمت و تقسیم دو عدد صحیح بر هم در پایه پنجم ص36 تقسیم کسر بر عدد صحیح در پایه پنجم ص37 تقسیم عدد صحیح بر کسر در پایه پنجم ص38 رطح ردس ردس :چهارم محاسبات با کس ر کس شش راه رد اپهی م ردس :سوم تقس ی م ردس دوم: رضب ردس :اول جم عو ی تف رق طرح درس :یادگیری مشارکتی ‏طرح مسئله توسط معلم ‏همکاری گروهی دانش‌آموزان و ارائه راه‌حل‌های مختلف توسط آنان ‏بررسی پاسخ‌ها و گفتمان پیرامون آن‌ها ‏بررسی فعالیت و تکمیل راه‌حل‌های ارائه شده درکتاب ‏نتیجه‌گیری نهایی اهداف درس اول -1یادآوری مفهوم واحد ،کسر و عدد مخلوط -2یادآوری جمع و تفریق کسرها و عددهای مخلوط در حاالت مختل ف (با مخرج‌های مساوی ،یا مخرج یک کسر مضربی از مخرج دیگری و یا مخرج کسرها نسبت به هم اول است) - 3یافتن کوچکترین مخرج مشترک در جمع و تفریق کسرهایی که مخرج آن‌ها نسبت به هم اول نیست. پیدا کردن مخرج مشترک‌ ص25 دست‌ورزی پیشنهادی وسایل مورد نیاز 4 :نوار سفید یکسان ،مدادهای رنگی مختلف ،قیچی و خط‌کش 5 10 15 = = 6 12 18 3 6 9 = = 4 8 12 19 7 5 9 3 10 = =1 + + = 12 12 6 4 12 12 حل تمرین ص27 دارایی نیکوکار اول پاسخ = < > دارایی نیکوکار دوم اهداف درس دوم -1یادآوری ضرب کسرها و عددهای مخلوط -2به‌دست آوردن معکوس هر عدد غیر صفر -3روش دیگری برای یافتن جزء مجهول در تساوی کسرها ب کردن آن‌ها دون ساده حل کار در کالس 1 1 ص29 کسرهای مساوی ص29 دست‌ورزی پیشنهادی وسایل مورد نیاز :مقوا سفید 3 ،عدد طلق شفاف ،خط‌کش ،چسب نواری و ماژیک روش دیگری برای یافتن جزء مجهول 8 8برابر 8 24 ×2 = 2 × 8 = 16 3 ص30 = 3 2 5 8 حل تمرین 30 25 20 40 3 8 25 3 5 12 11 20 = 10 = 6 ×12 2 22 5 12 ص31 اهداف درس سوم -1تقسیم دو کسر با مخرج‌های مساوی بر هم -2تقسیم دو کسر با مخرج‌های نامساوی بر هم دست‌ورزی پیشنهادی وسایل مورد نیاز :مقوا سفید ،مداد رنگی ،خط‌کش ،قیچی 6 2 =3 ÷ 7 7 تقسیم ص32 دست‌ورزی پیشنهادی وسایل مورد نیاز :مقوا سفید ،مداد رنگی و خط‌کش برای تقسیم دو کسر برهم ،میتوان مخرج‌ها را یکی کرد .سپس صورت‌ها را بر هم تقسیم کرد. 6 6 5 5 5 6 3 4 4 4 18 3 18 3 = =6 = ÷ 4 3 4 4 2 3 2 3 ÷ 1 2 1 1 1 3 9 = ÷ 4 2 4 2 روشی دیگر برای انجام تقسیم کسرها با مخرج نامشترک 3 9 = 11 = × 2 8 8 2 3 ×3 4×2 = 3 × 3 = 3 = ÷ 3 4×3 4×3 4×2 4 کسر دوم ÷ 3 4 ص34 اهداف درس چهارم -1پیدا کردن حاصل عبارت کسری زمانی که باال و پایین خط کسری از دو یا چند عمل جمع ،تفریق ،ضرب یا تقسیم حاصل شده باشد -2به کارگیری روش‌های مختلف در مقایسه اعداد -3استفاده از راهبرد رسم شکل در حل مسائل کسر محاسبات با کسر ص36 3 1 1 18 10 5 36 51 1+ +3 = 1+ + = + + = 5 2 2 5 10 10 10 10 51 10 ÷ 1 51 51 1 = × 5 = = 25 ≃ 26 5 10 2 2 51 3 1 1+ +3 5 = 10 = 25 1 2 1 1 2 5 5 مقایسه و مرتب‌ کردن اعداد ص37 کسرهای بزرگتر از واحد: 1 3 1 17 < 1 <112<2 9 < 4 1 < 5 <2 < 24 5 < 52 < 2 5 4 9 11 7 3 < 4 < 2< 5 < 2 < 5 2 مساوی واحد: کسرهای کوچکتر از واحد: 1 <2 3 < 8 1 3 11 , 7 , , 9 , 3 , 5 2 5 4 2 2 1 3 1 1 2 1 1 43 11 3 5 4 < < < 2< 2<1 3 8 2 2 1 12 , 9 , 8 24 24 24 9 12 < < 24 24 8 24 1 ,3 ,1 2 8 3 ‏doosti.m23@gmail.com راهبرد رسم شکل ص38 پول دفتر پول کتاب 120012001200 1200 1200 1200 1200 1200 1 پول 8 3 پول 8 × 1200= 9600 4 8 8 پول فهم بد ی‌اه در نظر نگرفتن بخش کسری در تفریق ص 24 بین دو تفریق باال تفاوتی قائل نیستند و فقط قسمت‌های صحیح را از هم کم می‌کنند. مقایسه نادرست کسرها ص 27 دانش‌آموزان به دلیل طرحواره ذهنی از اعداد طبیعی‌،در مقایس ه کسرها ص ورت و مخرج کسرها را مستقل در نظر می‌گیرند و صورت‌ها و مخرج‌ها را جداگانه مقایس ه می‌کنن د .از دو کسر با صورت مساوی ،کسری را که مخرج بزرگتری دارد ،بزرگتر می‌بینند .یا کسری را ک ه هم صورت و هم مخرج‌اش از کسر دیگر بزرگتر است را بزرگتر می‌دانند. جمع کردن مخرج‌ها ص 27 ص 39 در جمع دو کسر با صورت‌های مساوی ،مخرج کسرها را با هم جم ع می‌زنن د .در محاسبه مجموع دو کسر با مخرج‌ها و صورت‌های نامساوی نیز ،صورت‌ها را با هم و مخرج‌ها را ن یز با هم جمع می‌کنند. عدم درک مفهوم واحد و درک کسر به عنوان عملگر ص 27 دانش‌آموزان به دلیل عدم درک صحیح مفهوم واحد و خاصیت عملگر بودن کسرها ،کسرها را به صورت مجزا دیده و آن‌ها را به صورت عملگری ک ه عملی را ب ر روی واح د انجام و مقدار آن را تغییر می‌دهد ،نمی‌بینند. ضرب عدد در کسر به جای کسر در عدد ص 28 بدون توجه به مفهوم مسئله 6را 2 در 3 ضرب می‌کنند. ضرب نادرست عددهای مخلوط ص 31 دانش‌آموزان عددهای مخلوط را به کسر تبدیل نمی‌کنن د .بخش‌های ص حیح را در هم و بخش‌های کسری عددهای مخلوط را نیز در هم ضرب می‌کنند. تعمیم نادرست ساده کردن در ضرب ص 39 بدون توجه به عالمت جمع و تفریق ،همانند ساده کردن در ضرب کسرها ،عددهای مخلوط یا کسرهای مشابه را با هم ساده می‌کنند. خاصیت جا به جایی داشتن عمل تقسیم ص 40 دانش‌آموزان خاصیت جا به جایی را به طور نادرست به تقسیم کسرها تعمیم می‌دهند. تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 📙 📙 📙 end
59,000 تومان