پاورپوینت
ریاضی

دانلودفایل پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل7 تقریب

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه الگوی بد درس دادن الگوی بد درس دادن نیل دیوید سن دانشگاه مریلند آموزش ریاضی در ژاپن بخش دوم ویژه دانش آموزان دانلودفایل پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل7 تقریب همراه با تقریب در پایه پنجم از صفحه 131تا 144 آموزش تصویری را جدی بگیریم معلمان توانمند دانش آموزان خلاق مدارس یادگیرنده و یژه معلمان دستان و معلمان کلاس های چندپایه همراه با تصاویر چند نفر از ریاضیدان های مشهور ایرانی تعداد صفحات:90 : جدید ترین شیوه های یاددهی یادگیری در جهان درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت این فایل مناسب است برای : مناسب برای معلمان از اول دبستان تا نهم متوسطه اول 1-مناسب برای کار مدیران مدارس در ایران وخارج از کشور 2-مناسب برای و دانشجویان در ایران وخارج از کشور 3-مناسب برای والدین و مربیان ومعلمان 4- مناسب برای معلمان کلاس های چند پایه چرا تقریب؟؟؟ پاسخ تقریبی پاسخی است که با مقدار واقعی برابر نباشد ولی به پاسخ دقیق بسیار نزدیک است. در بسیاری از زمان ها نیازی به بیان دقیق مقدار پدیده ها نیست بنابراین می توانیم از تقریب استفاده کنیم. مثلا اگر فرهاد 5011 تومان پول داشته باشد واز او بپرسیم چقدر پول داری او می گوید 5000 تومان .یا اگر جرم جسمی را با ترازو اندازه گیری کنیم و جرم آن 11.992کیلوگرم باشد واز ما بپرسند جرم جسم چند کیلوگرم است می گوییم 12 کیلوگرم. استفاده از مقدار ها یا عددهای تقریبی موجب سادگی وسرعت در محاسبات می شود و همچنین سریع تر به حدود جواب دست پیدا می کنیم. البته نتیجه این محاسبات ممکن است که دقیق نباشد اما به مقدار واقعی نزدیک است. در محاسبات تقریبی برای نشان دادن مقدار تقریبی اعداد به جای علامت مساوی= از علامت استفاده می کنیم که یعنی تقریبا برابر است با. برای مثال وقتی می گوییم با تقریب کمتر از 10 یعنی رقم های کمتر از دهگان ارزش زیادی ندارند و نیاز به بیان آنها نیست. و می توانیم از مقدار آن ها صرف نظر کنیم. و بجای رقم های صرف نظر شده صفر قرار دهیم. باتقریب کم تر از 10000 باتقریب کم تر از 1000 باتقریب کم تر از 100 باتقریب کم تر از 10 باتقریب کم تر از 1 باتقریب کم تر از 0/1 باتقریب کم تر از 0/01 باتقریب کم تر از 0/001 باتقریب کم تر از 0/0001 بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
هراهب قی در ی IVF GIFT. ‏از صفحه‎

صفحه 2:
فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه الگوی بد درس دادن از صفحه ۱۴۴۱۱۳۱ آموزش تصویری را جدی بگیریم معلمان توانمند دانش آموزان خلاق مدارس یادگیرنده و يزه معلمان دستان ‎ad‏ معلمان کلاس های همراه با تصاوير جند تقو لز رياضيدان هاى

صفحه 3:

صفحه 4:
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمره کالبد فرشته ای محبوس شده است » من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است ۲ مرواکالینز بركرفته از كتاب توانمشدى ها فهان اثر آدام گرتت

صفحه 5:
ا رت ‎rt ))‏ 6 بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس, دستیا رس ی ی بط ‎gs ce ۱‏ 000 ‎a‏ ۳ با کت سر شب ‎WIS‏ سس ا ا مد رش فقتد ر زنافنی آزانه هی شود ‏بعد از جند دقيقه حضار متوجه اشتباهات تدريس ايشان مى شوند. ‎SEMIS Seed Te ‏ا ل‎ ‎۳ ‎ ‎ ‎۱ ‎ee 222037 ‎

صفحه 6:
شروع ناهنجا ۳ ۲ و ماد عذر مسخره آمیزی برای دیر آمدن می آورد. می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟ ۱ ‎ne ee ee es eS nek od‏ ۱

صفحه 7:
۳ ی | re Sk * تعريف ها و قضيه ها را غلط بيان مى كند. * مثال ها را قبلاً تنظيم نكرده است. * سعی می کند در کلاس مثال هایی بزند. که خیلی و می آیند. ‎hee Tes SIS beeen ieee is‏ ۳ رجوع مى كند. ‎mn eas‏ ل ‎Tr‏ ‏فرد از 1 تا 200 را حل کنید).

صفحه 8:
۳ 5 سبک بی اثر عرضه 100 Reece en Ln RCC Tove SPIT Seger TO CCmT nce Cone rors Ce yOTY See ‏ا‎ ray eet ‏ا‎ fee aS a wee OLB 0 ۱ با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد. ا 9[ ۱ See ree poet tecee PCr eee nee ree ren ory 0 Se) Pee eee el eee ne) Roe rer yee eter ON Ne Cn Speier BRP 7 ۱ here cecd|

صفحه 9:
توجه همه رااز دست مى دهد و با وجود اين ادامه مى دهد. ‎Te Ces ed‏ ا ا ال ‎Se Bes ile eel te‏ OOP Teed ier weed feito tae) eee دايم مى كويد «ساده» يا «واضح» است. ‎eR rea eos‏ Recap Cerocr ptr Renee cE cas CSS Me ctce BL) ‏نام دانشجویان را نمی داند.‎ ا ا ل ل ا

صفحه 10:
برخود بد با سوّالات تا می سازد. به سوّالات به خوبی جواب نمی دهد. 0 mene ‏ا‎ errr nee reer MeN ‏یر‎ eed ‏لكا‎ 5 کلاس ‎PUN aR SPey RCC ES | Mee Te ere eet‏ ‎Pe Se] ee ae pe‏ 1 ل ا ‎Recon‏ ‏مى يرسد. * از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند. بدون آن که به دیگران وقت 0 1

صفحه 11:
eB) * شكل هاى شلوغ و غير مشخص مى كشد. Bere Ney ne ‏ا‎ ea a) ۰ مختصات را رعکس می كشد: 1 POT LET TS Tie ean an oc ‏حساس آن ها از تخ ون می افتند.‎ 0100 nC eer) * حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند. Ee Tee a CS te * غیر خوانامی نویسد (خیلی کوچک. خیلی بزرگ ؛ جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی نخته می گی چند خط را از میان می انداز خط را با هم ترکیب می کند. * دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند. به عوض این تا -زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سوّال کردن جلوكيرى مى كند.

صفحه 12:
دانلودفایل پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل ۷ تقریب همراه با تقریب در پابه پنجم از صفحه ۱۳۱ ۱۴۴ آموزش تصویری را جدی بگیریم ‏ ._ . معلمان توانمند دانش آموزان خلاق مدارس یادگیرنده و بژه معلمان دستان و معلمان کلاس های جنديايه همراه با تصاویر چند نفر از ریاضیدان های مشهور ایرانی تعداد صفحات:۸۴

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
۲ 9 ون ع" اناد موسر ‎FANC/‏

صفحه 18:
کوچر بیژ کار 'انديشمند برتر سال' شد

صفحه 19:
آهن زشی ‎GUS‏ دید التالیف ریاضی ی ‎BI‏

صفحه 20:
0

صفحه 21:
مبانی نظری

صفحه 22:
260 را تقریب به معنی نز ‎a.‏ ‏معنی نزدیک گردانیدن و نزدیک کردن است.

صفحه 23:
چرا تقریب؟؟؟ پاسخ تقریبی پاسخی است که با مقدار واقعی برابر نباشد ولی به پاسخ دقیق بسیار نزدیک است. در بسیاری از زمان ها نیازی به بیان دقیق مقدار پدیده ها نیست بنابراین می توانیم از تقریب استفاده کنیم. مثلا اگر فرهاد ۵۰۱۱ تومان پول داشته باشد واز او بپبرسیم چقدر پول داری او می گوید ۵۰۰۰ تومان .یا اگر جرم جسمی را با ترازو اندازه گیری کنیم و جرم آن ۱۲ ‏باشد واز ما بپرسند جرم جسم چند کیلوگرم است می گوییم‎ Seal ‏یلوگرم.‎

صفحه 24:
استفاده از مقدار ها با عددهای تقریبی موجب سادگی وسرعت در محاسبات می شود و همچنین سریع تر به حدود جواب دست پیدا می کنیم. البته نتیجه این محاسبات ممکن است که دقیق نباشد اما به مقدار واقعی نزدیک است. در محاسبات تقریبی برای نشان دادن مقدار تقریبی اعداد به جای علامت مساوی- از علامت استفاده می کنیم که بعنی تقریبا برابر است با. =

صفحه 25:
دقت اندازه گیری وسیله : کوچکترین واحد نوشته شده روی وسیله اندازه گیری نشانه ی دقت اندازه گیری آن وسیله است. مثلا خط كشي که روی آن تا میلی متر مدرج شده است دقت اندازه كيرى ميلى متر است.

صفحه 26:
مقدارهاى تقريب :

صفحه 27:
برای بیان دقت تقریب از مقدار هابی استفاده می شود. که از جمله های «باتقریب کم تر از ۱۰» با «باتقریب کم تر از ۰/۱» و ... استفاده می شود. که در پایه های قبلی (با حذف رقم ها . به کدام عدد نزدیکتر است و با تقریب رقم دهگان) مطرح بود.

صفحه 28:
برای مثال وقتی می گوییم با تقریب کمتر از ۱۰ یعنی رقم هاي کمتر از دهگان ارزش زیادی ندارند و نیاز به بیان آنها نیست. و می توانیم از مقدار آن ها صرف نظر کنیم. و بجای رقم های صرف نظر شده صفر قرار دهیم. باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از باتقریب کم تر از Netty News ۱۰+ ۷ ۱ ۰۱ )+/+ ۰/۰۰ ان

صفحه 29:
هرچه واحد اندازه گیری کوچک تر باشد. دقت اندازه گیری بیش تر است.

صفحه 30:
کر = رسب روت رن کر اتعام هی شود. ‎-١‏ روش قطع كردن ۲- روش كرد كردن

صفحه 31:
er co es SS ‏نت‎ «در اين روشء رقم هایی که ارزش مکانی آن ها کمتر از مقدار تقربب داده شده است را از عدد حذف می کنیم. (قطع می کنیم) و به جای آن رقم ها صفر قرار می دهیم . © برای مثال وقتی می گوییم با تقریب کمتر از ۱۰ یعنی رقم های کمتر از دهگان ارزش زیادی ندارند و نیاز به بیان ‎UST‏ ‏نیست. و می توانیم آن ها را حذف کنیم و به جای آن ها صفر قرار دهیم.

صفحه 32:
البته اگر این رقم های حذفی بعد از ممیز باشند می توانیم صفر قرار ندهيم و بعد از مميز را ننویسیم, به این ترتیب رقم های یکانء دهم. صدم. هزارم و ... حذف و به جای آنها صفر قرار می دهیم. به این روش تقریب زدن (همانند مراحل بالا) روش قطع كردن مى كوييم. ۰ ۲۹۳ (تقریب کمتراز ۱۰) ۵۰۰۰ - ۵۰۰۰/۰ ۵۳۶۳/۱ (تقریب کمتراز ۱۰۰۰) ۹ (تقریب کمتراز ۰/۰۱) بطور خلاصه در روش قطع کردن مقدار تقریب را در عدد مشخص می کنیم و رقم های سمت راست آن را با صفر جایگزین می کنیم. ۲۵۸۶5۲۵۰۰ (تقریب کمتراز ۱۰۰)

صفحه 33:
لاربب رذن به ووش گرد كردن در روش كرد كردن به صورت مراحل زبر عمل می كنيم: ‎-١‏ باتوجه به مقدار تقريب . رقمى كه بايد كرد شود را مشخص مى كنيم. ( به عنوان مثال در تقريب كمتر از ‎٠٠١‏ زير رقم صدكان خط مى كشيم و آن را مشخص مى كنيم . )كه اين رقم تقريب يا كرد كردن است . ۳- اگر رقم سمت راست رقم مورد تقریب ۵ با بیشتر از ۵ بود یک واحد به رقم مورد تقریب اضافه می کنیم در غیر این صورت( اگر رقم سمت راست رقم مورد تقریب کمتر از ۵ باشد.) رقم تقریب تغییری نمی کند و به آن واحدی اضافه نمی شود. ۳- همه رقم های سمت راست رقم مورد تقریب را با صفر جایگزین می کنیم.

صفحه 34:
مثال هایی با تقریب به روش گرد کردن: مثال۱: ۰ 2۶۰ ۳۸۶۱ (با تقریب متر از ۱۰۰) باتوجه به مقدار تقریب که ۱۰۰ است رقم صدگان عدد را مشخص می کنیم رقم سمت راست صدگان ( یعنی دهگان) که باید حذف شود چون بیشتر از ۵ است . یک واحد به رقم مورد تقربب صدگان بعنی ۸ اضافه می کنیم. و رقم های کمتر از صدگان را با صفر جایگزین می کنیم.

صفحه 35:
:۲ ‏مثال‎ ‎OSs Sa aia ۴ ee mea ete eae ay eee ‏اضافه می‎ (Vga ‏راست (دهم) ۵ است پس یک واحد به یکان‎ کنیم. و رقم های کمتر از یک را با صفر جایگزین می کنیم.و چون صفر بعد از ممیز تاثیر در نتیجه ندارد می توانیم ننویسیم. ۱ eV flee Cpe bayiiarevy

صفحه 36:
:۳ ‏مثال‎ ‎٩ رقم دهگان(۳) را مشخص می کنیم و زیر آن را خط می کشیم رقم سمت راست آن (یکان) ۴ است و چون کمتر از ۵ است پس واحدی به دهگان (یعنی ۳ ) اضافه نمی شود. و رقم های کمتر از ده را با صفر جایگزین می کنیم. ۱ cree ENT Aae eye:

صفحه 37:
در آموزش تقریب به هر دو روش استفاده از جدول ارزش مکانی» می تواند به درک و فهم دانش آموزان از تقریب زدن کمک بسیاری کند. وقتی مقدار تقریب کمتر از ۱۰ و به روش قطع کردن مد نظر باشد . یعنی از رقم های یکان. دهم . صدم و .. صرف نظر می شود. و به جای آن ها صفر جایگزین می کنیم. و۱۱۰ ۰۱۵9۰ ۱۱9۵ ۱۱۵ ۱/۵/۱۱ هه و/۱عووو

صفحه 38:
بين باسخ تقريبى و پاسخ واقعی که ما بدست آورده ايم مقداری اختلاف وجود دار۵ه کل دوب ‎Beste‏ ‏در ویاضی ششم به طور مکرر از اختلاف بین هر عده و مقدارتقریبی اش(صفحه۱۳۳) ويا اختلاف بين مقدار واقعی و مقدار تقریبی (صفحه ۱۳۸) و همچنین. اختلاف پاسخ تتریبی و عده واقعی اشاره شده است . و نیازی به بیان عبارت خطای تقریب را در این پایه نیست.

صفحه 39:
و بعضی مواقع ابتداء محاسبه را انجام می دهیم و سپس حاصل را تقریب می زنیم.و در این محاسبات مقداراختلاف تقریب کمتر است. در مواقعی که ارزش و دقّت محاسبه برای ما مهم باشد. از این روش ( ابتدا محاسبه . سپس تقریب ) می شود. در محاسبات تقریبی . با توجه به شرایط . بعضی مواقع ابتداء اعداد را تقریب می زنیم و سپس محاسبه می کنیم که در این محاسبات جای که ارزش و دقت محاسبه برای ما کمتر است. از این روش ( ابتداء تقریب . سپس محاسبه ) استفاده می شود .

صفحه 40:
<گرد کردن نسبت به قطع کردن,» به دقت بیشتری نیاز دارد و از طرفی از اختلاف کمتری نیز برخوردار است. <کتاب های درسی که مهارتهای تخمین زدن را آموزش می دهند» بر گرد کردن تاکید بیشتری دارند. <کرد کردن مانند قطع کردن با مقدار باختلاف همراه است. اما این اختلاف را می توان تعدیل کرد. (کمک به به کوذکان در یادگیری ریاضیات)

صفحه 41:
ترقت وت نیام یات

صفحه 42:
ال محاسبه پرانتز : اگر یک عبارت پرانتز داشت از داخلی ترین پرانتز محاسبات را شروع می کنیم . وبه ترتیب از داخلی ترین پرانتز . عملیات داخل پرانتز ها را انجام می دهیم. دوم معاسیه ضرب با تسیم : بعد از پرانتز ابتدا باید عملیات مربوط به ضرب و تقسیم ها را انجام دهیم. ( انجام ضرب و تقسیم نسبت به هم اولویت ندارند. از سمت چپ شروع می کنیم هر کدام که اول بیاید را انجام می دهیم و سپس بعدی )و تا آخر عملیات پیش می رویم. + رت ان جمم و فریی هر کدام که از سم مي زود تر بیاید . اول محاسبه می شود وتا آخر پیش می رویم.

صفحه 43:
برای انجام عملیات ضرب با تقسیم . از سمت چپ محاسبه کنید و اولویت انجام عملیات . با قرار گرفتن علامتی است که در سمت چپ قرار دارد ‏ مثلا برای انجام عملیات ( ۳+۴ + ۱۲) ابتدا عملیات تقسیم و سپس ضرب را انجام می دهیم .

صفحه 44:
برای انجام عملیات جمع یا تفربق , از سمت جب محاسبه كنيد و اولويت انجام عملیات , با قرار گرفتن علامتی است كه در سمت چپ قرار دارد. مثلا برای انجام عملیات ( ۴+ ۳ - ۱۲) ابتداعملیات تفریق و سپس جمع را انجام می دهیم .

صفحه 45:
هدف کلی تقربب دانش آموزان می آموزند که در زندگی روزمره و متناسب با موضوعاتی که سر و کاردارند در صورت نیاز از عددهای تقریبی به جای مقدار های واقعی و دقیق استفاده می کنند. < آنان باید در انتخاب دقت تقريب مهارت بيدا مى كند به طورى كه نتيجة عملء همان دقتى را داشته باشد كه لازم دارند.

صفحه 46:
رابطه طولى

صفحه 47:
ارتباط کلی تقریب تا پایه پنجم *تقریب در پایه دوم ۷ تقریب در پایه سوم تقریب در پایه چذارم ‎BY‏ در پایه پنجم

صفحه 48:
آموزش روش قطع کردن وگره کودن هم (حذف کردن و نزدیک تر) پایه سوم ادامه آموزش برای اعداد بزرگ تر بايه جهارم تكرار همان مطالب قبل ‎sp‏ پایه پنجم تکرار همان مطالب وهمجنين برای اعدادامشاری درک رقم مورد نظر تقربب پایه چهارم ‏ آغاز آموزش این موضوع ازاين بای بايه ينجم ‎١‏ تكرار مطالب قبل

صفحه 49:
وه ‎oS‏ ‏دوم

صفحه 50:
- 4 Ges ۰ ) 3 3 = ‏م‎ OS Es a 8 i So Ge ee ee spoke 3 ‏استفاده نشده است ی‎ : ‏و اه حت و به جاى أن از مناوين‎ 1 ‏اسب‎ a ‏بش‎ > ee ee ‏گ‎ fess Old eee ee ‎IE BREE‏ و ‎le ah gals a See ge‏ وی داح اند

صفحه 51:
عددهای ۲۳ و ۳۷ و ۴۱ و ۵۸ را روی محور اعداد به صورت تقریبی نشان دهید. lo Po Po Fo حالا مشخص کنید عدد ۲۳ به ۲۰ نزدیک‌تر ‎We GL cual‏ حالا مشخص کنید عدد ۳۷به ۰ حالا مشخص کنید عدد ۴۱ به ۴۰ نزدیک‌تر است یابه ۰ ؟ بیک‌تر است یابه ۰ ؟

صفحه 52:
ریت ریز نی ۱- ۴۷ به چه عددی نزدیک‌تر است؟ ۴۰ یا ۹۵۰ ۲- ۲۱ به چه عددی نزدیک تر است؟ ۲۰ یا ‎٩۳۰‏ ‏۳- مانند نمونه جواب جمع و تفریق‌های زیر را به‌صورت تقریبی به‌دست آورید. ب ۳۹ بالا ۵۰ هه تفت ۳۴ ‎Po‏ ‏بت ۵۲ + ‎۸٩‏ ۸۰ Ho ol, ۲۸ بت ۴۷ Plo ب ۸۱ بخ

صفحه 53:
تقريت يرن عددهای زیر را مانند نمونه (با حذف رقم يكان و قرار دادن صفر بهجاى آن) بوصورت ۵9۲ ۶۲۵ اب۷۳ عددهای زیر را با حذف رقم یکان و دهگان و قرار دادن صفر به‌جای آن‌ها به‌صورت ۱۳۶-۵ we FIV

صفحه 54:
09 کب امه سوم و

صفحه 55:
ری ای ار نم کی ار رو آشنا نمی شوند. <دانش آموزان در پایه سوم پا اعداه چیهار رقمی آشنا ۳ ۱ ۱ " ا ا ,دهگاین وصدگان» اعداد چهار رقمی را تقریب بزنند.

صفحه 56:
و هه - با توچه یه محور. عددهای ل كلقع لماك ۹۲۰۲۲۵ ۱۰۵۰ ۱۱۷۰ ۱۱۲۳۰ ۱۶۸۵ اس ماد تمونه.هجهای رقمهای یگان و دهگان عددهای زیره صفر بگذارید و دوبره نها ۳۰۶ ؟ به جاى رقمهاى يكان. دهكا. ۶۱ 7 ۱۳۳۷ ۱

صفحه 57:
برای مقابسهی دو عدد ۲۴۲۵ و ۰۳۴۳۱ ایتدا آن‌ها را یا حذف. رقم‌هابی یک یه‌جای آن‌ها) بتویسید و مقایسه کتید. دو ‎sae‏ را ا حذف رقم‌های یکان و دهكان بنويسيد و مقايسه كتيد و عدد را یا حذف رقی‌های یکان بنویسید و مقایسه کنید کدام یک از حالت‌ها مناسب‌تر است؟ جرا؟ رای نقایسه‌ی مر عدو ۳۰۴۴ و ۲۸۵۷ آن‌ا را با حذف وق‌های یکان: دهگان و عندگان بتویسید آيا با همین اوّلین تقریب می‌توانید دو عدد را مقایسه و عبارت «۳۰۴۴ ۷ را کامل کنید؟ چرا؟

صفحه 58:
با حذف رقم يكان .دهكان حاصل جمع و نفریق‌ها را به صورت تقریبی به دست آورید. ۱۴۳۷ ‏بت‎ ۲۴۳۹ ep ۸۴۵۱ ep +۲۲۵۶ ‏جس ۷۳۸۵+ + چس‎ + - ۷۲۲۹ ۲- مقدارتقریبی حاصل هر عبارت بین كدام دوعدد فرار مىكبرد؟ در دايردها. عددهاى هزارتانى

صفحه 59:

صفحه 60:
ل ا ۱ ۰ ۱ 1 با را ‎Sees Si‏ عید را به ۲ روش مخعلف ( قعت هناوین حلف کردن و گرد گردن) پیدا کند. <در صفحه ۱۷ کتاب ریاضی چهارم در تمرین ۴ و ۵ این موضوع دویاره بادآوری شده است <هانش آموز هر پایه چهارم هر صفحه ۵۶ ياد گرفعه است که مقدار تقریبی یک عدد را با درک رقم مورد نظر تقریب , پیدا کند. در سال های پیش به این صراحت. تقریب موردنظر بيان تشذه أسك <هر صفعه ۵۶ کتاب ریاضی دانش آموز عدددا را به طور تقریبی روی معور نشان می دحد. و پا توجه په معور باید تشخیص دهد که تقریب در گدام رقم مورد نظر است در صفحه ۵۷ گتاب آشنا و متوجه می شود که مقذار تقریبی چقدر با مقدار واشعی اخعلاف داوم <ادر صفحه إلبه كتاب با استفاده از ووش تقريب» براى أنجام تقسيم آمادگی لثزم ا كسب مي ‎es‏

صفحه 61:
یکی (یکان, دهگان, صدگان) عددهای زیر را حذف کنید و به‌جای آن‌ها صفر بگذارید. سپس آن‌ها را ‎OFA) >‏ ۲۲۳۸۷۱ اتراست؟آن را رنگ کنید. ‏)=> كلاحل لص ۰ انام قز ‎

صفحه 62:
له ۱۳۲۵

صفحه 63:
‎Ee‏ لالم دادن رقم مورد تقریب (صفحد ۵۶) ‏‌های کشاورزی در یک روستا ۷۸۲۳۵ کیلوگم گندمرداشت شده است. با ترنظر كرفتن تقرهب رقم هزاركاته ابن عدد را يه ورت تقرییبنویسید. ‏در تقريب رقم هزاركان. بدجاى كدام رقمها صفر كذاشته مى شود؟. ‎ ‏ال عددهای ۰۱۲۳۵ ۰۳۴۲۱ ۲۷۸۱ را به صورت تقرییی روی محور زیر نشان دهید. ‎a a a STS Cee ‏در این محور: قوب در کدم رقم مورد نظر اس‎ ‏يدجاى كدام رقمها صفر كذاشته مىشود؟

صفحه 64:
wert $4 ‏وقتی رقم يكان عددى ۵ است. منل ۳۵ آن راب‎ ‏بنايراين 00 را بدصورت تقربی می‌نوسیم‎ ‏آس ضرب‌های زیر را به صورت تقربی بنوسید.‎ ‏سس‎ ‎1 ‎20 برا ايتكه حاصل ضرب عددهاى تقريى با حاصل ضرب واقعى اختلاف زيادى فداشتهباشد. م ىتوائيد هر ضرب بالا بدجاى 10 عد *؟ را قرار دهيد؛ جون عدد 09 به +7 ترديك ثر است. ۱۵۰ ۵۷-۶۵ Bhs,

صفحه 65:
۱-حاصل ضرب‌ها را به دست آورید. 0 ا ابا توجّه به ضربهاى بالاء حاصل تقسيمهاى زيررا به دست أوريد.. ۶+۲- ۸+۲ atte fee hee ‏سس‎ ‏جر‎ ۸۰۰۲ ند نموه حاصل تقریبی تفسیم‌ها را به دست آورید. ‎Sp pve ene‏ ۷۸۱۱۷ + ع اتانيه ۲۰۵۶ ‏ه‎ ahs

صفحه 66:
2)

صفحه 67:
Ge CS ‏درسی جداگانه بیان نشده است.‎ <هر فسل ۵ کتاب ویاضی پنجیم صفحه ‎٩۳‏ در موره حاصل جمع تقريبى اعداد اعشاری اینگونه توضیح داده شده است: * ‏گریبی را‎ ee Jae eel os SS) Se ‏ره با‎ ‏دست أوريد.‎

صفحه 68:
ادا ردیف بالای جدول‌ها را پر کنید؛ حاصل جمع تفریبی را یا حذف رقم‌های اعشاری به‌دست آورید؛ سبس حاصل دقیق را در هر قسمت به‌دست آورید. ۷/۱۵/۱۲۷۶ ۱۳/۰۰۱ + ۲۵/۰۸ + ۱ :حاصل تقریبی +۷+۵ : حاصل نقریبی آیا حاصل تقريى و حاصل دقيق به هم تزديك هستندة

صفحه 69:
اهداف کلی فصل 7 ‎ee) ©‏ 2 لا ‎٩‏ درک لیم استفاده از تقریپ در محاسیات ‏© كاربست حبارت ها تقريب تجغر زه به بای عبارت پا تقریب ركم .سه ۶ تقريب زدن بد روش ‎Cars‏ کردن» و «کرد کردن» ‎Gh MS ‏حعرفى‎ 5 ‏© أشنايى با تقريب زدن اهداد كسرى به هر دو روشق و تعيش روى محور ا ‏۰ در محاسبات تقرببى, روض, كرد كردن دقمق ثر از روش قطع کردن است. ۰ ترئیب انم لیات

صفحه 70:
تقریب از نظر لغوی به معنای نزدیک گردانیدن و نزدیک کردن می باشد. ۳۰ 5 ‏انكيزه‎ oth 2 ‏جه‎ a مثال هاپی از عددهای واقعی و عددهای تقرببی در زنسدگی روزانه ودرك اين موضوع كددر بسيارى از زمان ها نيازى به بيان قيق عدد نداريم واز مقدار تقریبی استفاده می کنیم.

صفحه 71:
اهداف درس اول: کر ری ار 7 ( ‎PSE‏ از عالامت تقریب در مواقع لازم استفاده مى كتد. درک درستی ار مفبیوم مقدار هاى تقريب دارد . ۰ ا ل ا ا تقريب زدن به روش قطع كردن را صحيج اجام مى دهد , 0 مقدار ‎ep VM) SES cays‏ قطع تردن و كرد كردن را صمحيح محاسبة مى كقد . ۲ ار ا ارين ف كك

صفحه 72:

صفحه 73:
oe EAMES BS Boag stk ‏اهلاط‎ ng ELAS A et ‏دگل رت حتف و ۴۱۰۰ وه نات سل اقب رم رش شخ رمرم‎ دان فض مع قل رداخت تمر امع فض لمت ۳ tte ‏رای ای لاتم "شا ماه ايآ ری ساره وم‎ فقالیت 1 متخ عرد اعد توس رال کی

صفحه 74:
اد مسق رت رس رس رم رت سر یمک ویب تا مارا زرا کل کی رد لدم ار یآ رتست #ن قرب قرب ال دشر رورا ...ات رم تام راشای اوکیکت اس عع كينا مرب با هرن ید احف مر سردا زک از میب اس ۱ ‏ارات تب رگ گنک .»از مات رب کر‎ he SRST کاردرکلاس. ار اد زرف رد قرب خست ده خآ یکره با ‎pia‏ و ‎Senta‏ لصو ‎r= Seta‏ ا امه ‎owns‏ ‎hg MENT‏ قرب كما ‎٠٠٠١‏ لوم هرو قلع كين جر برعودا ‏تدع ۵0۸ ارب رز رگ نوب كرا يوون ل مرب ويه ‎Seba ae ian gs‏ لحز شار ‎D TO ad‏ هن ات ترارح هر ادابم ‏قدي کک ناسا تا ی ریک قرب تا برقع ون تمد ‏ار يي كنهكاز كراب شار طق لاوا نت ‎

صفحه 75:
دی لي ع كت اما لت وت رتش میم :اهر یجید owen ‏مس‎ gn و سار ید ادیآ رش ار ۱۱۳۵ ملق رل دس ی[ قاری قاری ای يكرتت 1 کرت و-سج وسن مس ما ۰ ‎aie‏ را ار رد را ال اب را یگ رید رد رین رای دازرف وا دا داد کی ‎é‏ ‏یرس ‎eG‏ 2 ده قست(ت و( درز رن نز لیخد شا ریا هد زا ماد 1 ‎en OS‏ كرمكترء هيده از شار قرب كترلسنا 4 مرو زرد مان رت ارب رفک نا دی و زر ارب ‎Yo‏ .)4 ‎ott‏ 5[ اسر یی کم ال مرا ‎CS ant‏ نلق ست واس دق رترب زود اهدرم قرب ال کم ‎es‏ ‎Saat‏ رت ست رات رتور هر هگ نکم ربا بر کرام کید - ال هابى 5 ۰ 9

صفحه 76:
مها ی ال جرا قرب خوات نه 4 وو رت ید رانا ای هام وس ارت رتست ‎SAA Layee‏ کدرا ‎ee‏ ‎baa Sateen Sel‏ ۱۰۰ نت ‏مان جاب مادک کی ‎

صفحه 77:
ع ی هی مور اد جر دن باب كنز تست سم ام رتست یم ee ۱ ‏سرا‎ ‏انرب کت ۱ دري قفع تو عدت أده‎ cae 9 ‏ارب کت از ونکت سرد‎ ‏شام یک راز رب کر وس دربن لوا شید‎ دسر ۱۰ مت ,09رد سر هن ی خر سود رال زرا ولمم دول ربا روط وجري الام كيلست 1 ااشار ری اج ورن رن قرب کر يست أيه

صفحه 78:

صفحه 79:
اهداف کی درس 9۵3 اندازه گیری و محاسبات تقریبی > el ‏روت و ات ار رار‎ SUG SIN! ESS el ٩ be ES ‏و ار روس‎ Sle 3 SS I FS (ee a I 23) a a SS |g ely SSI ‎ee‏ ار رد الراك يات دا اي هم مقايسه حى

صفحه 80:
اهداف کی درس 9۵م اندازه گیری و محاسبات تقریبی: - سشدار اشقلات ب تترییی ر رای یک ضرب ( ۱2۳۶/۶۵ به رورش کم کردن راب سک شكل تشاخ ذحت . د ا ا ا اا ا رو رار - مراحل ترنيت عحليات ها را صحيح اتجام مى ذهد .

صفحه 81:
98 2 دست ورزی پیشنهادی: استفاده از وسايلى مانند متر. ترازو. دماسنج. خط کش . کیلو متر شمار و دانش آموز متوجه می شود که هر وسیله ای دقت اندازه گیری در آن متفاوت است. 0 جلب توجه دانش آموز به این نکته ‎gana‏ سر ۱ كه ابزار مناسبى را براى اندازه كييرى ‎fe‏ ل ا كا ور ‎ase eae‏ ود سای ری وروی کم ۱۰3 گر ۳ جمع بندی فعالیت — :لوك باوج + موضوج واهيت نازوا مشب اس کر رب رز ‎aaa‏ رل مس : ِ اندازه گیری تب با تقریب ۰/۱درجه ‏و قطعه فلزی ۰/۰۰۱میلی گرم

صفحه 82:
فا اس اراد جقدر اسن ند وه تما ری ریک از رگد اش مسا مب .قرب کر سلطا مارد پاعیکات شا خرایی تمرین -طیل شیرجت صرق راما رک دحج أو عست قري ‎Vices DAS LN Aen d‏ راز مارد گر ند و حجر آورايعيت بيع ‏هخا کی سازگت دار ندرب کر گر ‎on‏ نید ‎nis ‏نش سایق مک قرش تا اما نیا‎ ‏اما ری رل فآ مر متا رال کی‎ ۳ ‏سوم‎ ‏مرو تو وسيم‎ WN ADS AN RBS ‏ار تا رسي سات وا ووش‎ ‏ماود تیا نع‎ ‏اون الم شا ای یساس ی راجت رد‎ ‎© ‎

صفحه 83:
جر رای بای ساست یک ول سل شكل بمصورت زو حمل ‎if‏ ‎ABU lene‏ ‎estate a‏ رجا یعرف وت هب کشت رن اسآ ‎oe‏ ‏ات ایبول ]رورش مان سامت فلت ار اه كيد رسای باب یط عض موا ها ساد ابموز سيس بحاي را ‎td le ei‏ دهم سیی ها را رم کار در کلاس ایک رك ۵ رسد رو یک بسن :۵ وها جد تيع لست ب موروش عسي ‎ESS lea las‏ ۰۰۱ لوگ سرد آستوسد0۳ ۸1 راد‌گرد. ‎ASS NDS eB me ral ge eA‏ ردارب از ديد سيس حاصل جع رابدمت وريد سای مت و ‎tas‏ 6

صفحه 84:
دام کی مه فقالیت ال ار دی لي هات یرل ی ر تا اه سک ره ملک ای لا ارت ردنت بازحا دمم ام .ای يدك راهما ريب علي ك استاة ترا رب نادزی ورن ارچ اس رب روم هخا هو يم مط تعر الجن ات رم اد رد کید سل میت کار درگلاس ات اد مت مسا ۳ سب ‎UND‏ قرب را سيد سس خضري ست رست دا ام ميد ‎silage stains‏ 90# ‎۳ ‏ج وی داز‎ ٠09 ‏حتف‎ Eases laf dat ۲ nubile ‎

صفحه 85:
اد ارب ۳/۲۶۱3 را وت ‎an Me Sed sa atlas‏ اام م اا نییان رین خر عراز بجر اس که درا کنات ‎t‏ دسا مایب جام ليك نا دعي ۱0۳( ۳ نز ویب زب دحا رت راد ارب یس معا هس تب قرب کتراز هب دی لیر ۳ ال حاصل مارا رب کر و وفع یروش الاب سب ما سا سا سي ترس اع ید رپس ‎sale tee naar‏ که خمل ماهر مدرد متیر تلود کر را ارتکد اتتتخص دعد كام ملسي لسته.

صفحه 86:
ایک ال قرب نوش گرد رد یک مت گر زد روت ردو اوعد را پوس مارا دید ليح مرن رش ند کر ین ند اعدا ره داد ول شود سس زد سس تازدى تدم خود ريك زا ماه حد‌خد مه ید ریک کار رد کید و ری نت نا ديك ارت بوه الل و شرب و تال اه اپ سل دپ ۱ نکر ایا را ول مس در دی اه ات رد سود 3 aS SH | ‏بين | بر‎ ee] ۱۳0 و ‎pr da bain bal‏ یبد با تس کی ریس اسان ىكيم. دايا رضي قيب ام ‎ ‏عدد ۲۷۶۵ با تقریب کمتر ۱ به روش گرد کردن می شود ۳۸۰۰ ‎ ‏عده ۲۵۴۹ با تقریب کمتر از .۱۰ به روش قطع کردن می شود ۱۳۵۰۰ ‏تقریب کمتر از ۱۰۰۰می شود ۷۵۰۰۰ ‏باتقریب کمتر از ۱۰۰۰می شود 31802 ‎Tess‏ ‎ ‏خرید مبوه برای پذیرایی از مهمان ها مثلا ۱۷ نفر را ۲۰ محاسبه می کنیم. ‎)))0/2- 0/5(+0/7 (261 85/58-5/1<*5 - ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 87:
سک وی شور اس وه وه ار اهب راون ‎tee‏ ها مدای ی توب مرن رب کر ۰۸۱ رب زد هو ود سم و وی سوج مرك ل كموعلى زو ربرب كر از ‎٠١‏ برو كو ست أبريه. جرخا اح امكل مور ومخرع راس ليد BS phy a ad Bl il ‏باکترا سود‎ ‏و‎ ‏اح ی‎ ‏امد امد ير‎ قددر مان زم جا خا راو كيد ‎Blt ihe AINE ESA NAS AAAS eS AA‏ کی / )مس وی زببکم اس وک دنل رسب ربکا ...سید ویک هدرای دنت رح کاگ رب کنر گم مد هرجا پا

صفحه 88:
معمًا 9 ‎oS‏ = اوم ‎١١‏ رأ انها حال يكار ب طورى ‎Spe nnn erie‏

صفحه 89:

صفحه 90:
۱ ‏ا ار‎ ES, eer aay ees hy ee ‏كسمت اعمشارى ل تفر یب دارند. الب‎ می نوان این مشکل را با استفاده از جدول ارزش مکانی برطرف نمود. See ferred Ur Ceres ersera ae) resin aee See ne ere Rey ed ‏ی‎ i he er: oe ee eee Ween yer Re ca ‏ل‎ a ‏ا‎ en Bsns eo) | حدانش آموزان در نقر یب به روش قطع کردن به جای رشم های حذف شده صفر قرار نمی دهند.

صفحه 91:
ا ‎Fe ee‏ ۰ می شود یک قرارداد. ‎Nee eee ee noel)‏ اكد نلر سستبریم ‎ip oe eee are Oe‏ و ‎ee‏ اي ریک برس در ورا هد مت موادم ود ‎ee‏ تن ابتدا آعده اسث انجام فى شود اما دانش آموزان نصور مى كنند كه بايد ابتدا ضرب ‎ee Terre i Leal‏ ا 0

صفحه 92:

صفحه 93:

صفحه 94:

دانلودفایل پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل 7تقریب همراه با تقریب در پایه پنجم از صفحه 131تا 144 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای .محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 الگوی بد درس دادن (نیل دیوید سن -دانشگاه مریلند) • • • • • از سال 1971تدریس بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس ،دستیار ها و دانشجویان دبیری مقطع متوسطه در دانشگاه مریلند انجام شده است. ارایه رل «ضد مدل» :ناظر به حضار می گوید که االن شاهد تدریسی خواهند بود که یک مدرس مقتدر ریاضی ارایه می شود. بعد از چند دقیقه حضار متوجه اشتباهات تدریس ایشان می شوند. این روش زمانی مفید است که حداقل سی نمونه از اشکاالت در آن تشخیص داده شود. معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر ،متکی به خود و دارای استعدا بازیگری باشد و در مقابل حضار کم نیاورد. • • • • • شروع ناهنجار با عجله دیر به کالس می آيد. عذر مسخره آمیزی برای دير آمدن می آورد. می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟ برای پیدا کردن مطلب مناسب کتاب را ورق می زند. گچ ندارد و در حالی که به فراش ها ناسزا می گوید برای بدست آوردن آن بیرون می رود. آماده نکردن درس و نداشتن نوت • • • • • تعریف ها و قضیه ها را غلط بیان می کند. مثال ها را قبًال تنظیم نکرده است. سعی می کند در کالس مثال هایی بزند ،که خیلی پیچيده، مشکل ،ساده ،یا نامناسب برای مطلب مورد بحث از آب در می آیند. خط مشی استدالل را از دست می دهد و مرتب به کتاب رجوع می کند. مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال ،مسایل فرد از 1تا 200را حل کنید). • • • • • • • • • • • • • سبک بی اثر عرضه با آرامی دیوانه کننده ای ادامه می دهد. به طرز یکنواخت ،خسته کننده ،کتابی و یا غیر منطقی صحبت می کند. با عجله از مطالب می گذرد و به سرعت صحبت می کند. از آن چه می گوید به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد. به خود زحمت نمی دهد که تعاریف را بنویسد. اصطالحات را بدون تعریف کردن آن ها به کار می برد. با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد. مقدمه ،خالصه یا روابط بین عقاید را عرضه نمی کند. سعی نمی کند به دانشجویان انگیزه ای برای مطالعه مطلب بدهد. فرض می کند که دانشجویان قبًال مطالب اساسی را می دانند و وقتی که نمی دانند آن ها را مسخره می کند. به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است. کتاب را به سادگی برای دانشجویان می خواند. اشتباهات متعددی در محاسبه ،منطق و دستور زبان می کند. نداشتن تماس با دانشجویان • • • • • • • • • • با کالس تماس نگاهی برقرار نمی کند ،با تخته ،دیوارها ،کف اتاق یا سقف صحبت می کند. توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد. تفسیرهای ناروایی راجع به سطح پایین مطالب درس ابراز می دارد. به دانشجویان اهانت می کند ،به آن ها می گوید که احمق و درس نخوان هستند. دایم می گوید «ساده» یا «واضح» است. هیجانی از خود نشان نمی دهد. دایم به وقت نگاه می کند. رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد. نام دانشجویان را نمی داند. هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد. برخود بد با سؤاالت • • • • • • • • • اجازه سؤال کردن نمی دهد یا دانشجویی را که سؤالی می کند شرمسار می سازد. به سؤاالت به خوبی جواب نمی دهد. به دانشجویان می گوید که جواب سؤاالت را در کتاب پیدا کنند. سؤال دانشجو را نمی فهمد و به سؤالی که مطرح نشده است جواب می دهد. وقت کالس را زیاد صرف جواب دادن سؤاالتی می کند که مورد عالقه عمومی نیستند. تقریبًا هیچ سؤالی از دانشجویان نمی کند. سؤاالتی را که مبهم ،گیج کننده ،غیر ممکن و یا بی اندازه ساده هستند، می پرسد. از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند ،بدون آن که به دیگران وقت فکرکردن دهد. با عصبانیت از جواب های دانشجویان به سؤاالت خود انتقاد می کند. استفاده بد از تخته سیاه • شکل های شلوغ و غیر مشخص می کشد. • شکل ها را غیر واضح یا نادرست حروف گذاری می کند. • مختصات را برعکس می کشد. • شکل ها را خیلی باال یا پایین و یا طوری رسم می کند که قسمت های حساس آن ها از تخته سیاه بیرون می افتند. • فقره ها را با یکدیگر مخلوط می کند. • حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند. • برای فقره های مهم جای کافی نمی گذارد. • غیر خوانا می نویسد (خیلی کوچک ،خیلی بزرگ یا اریب). • جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی تخته می گیرد. • چند خط را از میان می اندازد یا چند خط را با هم ترکیب می کند. • دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند ،به عوض این که آن را آن را روی خط دیگری بنوسد. زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سؤال کردنجلوگیری می کند. دانلودفایل پاورپوینت ریاضی ششم دبستان فصل 7تقریب همراه با تقریب در پایه پنجم از صفحه 131تا 144 آموزش تصویری را جدی بگیریم معلمان توانمند دانش آموزان خالق مدارس یادگیرنده و یژه معلمان دستان و معلمان کالس های چندپایه همراه با تصاویر چند نفر از ریاضیدان های مشهور ایرانی تعداد صفحات84: یک معـــــلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز به عکس های زیر دقت کنید کدام ها را می شناسید؟ علت شهرت آنها چیست؟  مقدار های تقریب در روش گرد کردن به صورت مراحل زیر عمل می کنیم: مثال هایی با تقریب به روش گرد کردن: مثال: 1 0001/0 ، 001/0 ، 01/0 ، 0/ 1 ، 1 ، 10 ، 100 ، 1000 ،10000 آغار آموزش از این پایه آموزش روش قطع کردن و گرد کردن (حذف کردن و نزدیک تر) تقریب پایه سوم ادامه آموزش برای اعداد بزرگ تر پایه چهارم تکرار همان مطالب قبل پایه پنجم اعداداعشاری درک رقم مورد نظر تقریب پایه پنجم پایه دوم پایه چهارم تکرار مطالب قبل تکرار همان مطالب وهمچنین برای آغاز آموزش این موضوع از این پایه در این صفحه اسم آن رقمی که قرار است برایش تقریب بزند مطرح شده است. از مقدار واقعی دارد دور می شود. اهداف کلی فصل 7 تقریب از نظر لغوی به معنای نزدیک گردانیدن و نزدیک کردن می باشد. ایجاد انگیزه مثال هایی از عMMMددهای واقعی و عMMددهای تقریMMبی در زنMMدگی روزانه ودرک این موضMMMوع کMMMه در بسیاری از زمان ها نیازی به بیان دقیق عMMدد نMMداریم و از مقMMدار تقریبی استفاده می کنیم. اهداف درس اول: درس اول تقریب هدف :تقریب زدن به روش قطع کردن قطع کردن = حذف رقم و جایگزین کردن صفر معرفی عالمت تقریب محاسبه تقریبی اعداد با مقدار واقعی با روش قطع کردن و محاسبه اختالف پاسخ ها باز پاسخ نتیجه گیری فعالیت درک این موضوع که وقتی می گوییم با تقریب رقم دهگان یعنی این عدد با مقدار واقعی کمتر از 10واحد اختالف دارد. استفاده از عبارت «با تقریب کمتر از »...به جای «با تقریب رقم »...ومعرفی مقدار های تقریب توجه به این موضوع که هر چقدر مقدار تقریب را دقیق تر انتخاب نماییم مقداراختالف پاسخ تقریبی کمتر و جواب به پاسخ واقعی نزدیک تر است. یکی از بدفهمی های رایج دانش آموز تقریب زدن اعداد کسری هدف :تقریب زدن به روش گرد کردن و استفاده از عبارت «با تقریب کمتر از »... بیان این نکته که مقدار تقریبی به روش گردن به جواب واقعی نزدیک تر است نسبت به روش قطع کردن مانند این نمونه را در پایه چهارم داشته اند. دوباره درک این موضوع که وقتی می گوییم با تقریب رقم دهگان یعنی این عدد با مقدار واقعی کمتر از 10واحد اختالف دارد(.در روش گرد کردن) استفاده از عبارت «با تقریب کمتر از »...به جای «با تقریب رقم»... بیان قاعده و مثال هایی که به کمک قاعده باال حل شده است. نمونه هایی ازتقریب زدن به روش گردکردن تقریب عدد با هر دو روش(قطع کردن وگرد کردن) توجه به این نکته که در چه زمانی جواب ها با روش قطع کردن و گرد کردن یکی می شود. عدد و گرد شده ی آن عدد را داده است و تقریب را از دانش اموز می خواهد یکی از اشتباهات رایج دانش آموزان در مبحث گرد کردن اعداد ،تقریب اعداد کسری با روش گرد کردن باید یک رقم بیشتر از واحد تقریب در خارج قسمت پیش روی داشته باشیم. هدف :پیدا کردن مقدار تقریبی کسر ها و نمایش آن هاروی محور اعداد چون رقم دوم می تواند بر تغییر عدد تقریبی موثر باشد و وقتی با تقریب 0/1باشد مرتبه صدم در تقریب موثر است بزرگترین80499 کوچکترین 79500 با روش گرد کردن وبا تقریب کمتر از 10000اعالم شده تاثیر رقم سمت راست با تقریب کمتر از 0/001که مقدار تقریبی را در گرد کردن تغییر می دهد درس دوم اندازه گیری و محاسبات تقریبی اهداف کلی درس دوم اندازه گیری و محاسبات تقریبی : اهداف کلی درس دوم اندازه گیری و محاسبات تقریبی: دست ورزی پیشنهادی: استفاده از وسایلی مانند متر ،ترازو، دماسنج ،خط کش ،کیلو متر شمار و.... دانش آموز متوجه می شود که هر وسیله ای دقت اندازه گیری در آن متفاوت است. جلب توجه دانش آموز به این نکته که ابزار مناسبی را برای اندازه گیری وسیله موردنظر خود انتخاب نماید. جمع بندی فعالیت حل مثال های بیشتر اندازه گیری تب با تقریب 0/1درجه و قطعه فلزی 0/001میلی گرم دقت اندازه گیری وسیله هدف :دانش اموز درک کند که در محاسبه تقریبی ابتدا محاسبه کند و بعد تقریب بزند و یا اینکه ابتدا تقریب بزند و سپس محاسبه نماید هیچ برتری نسبت به هم ندارند .باید خود دانش آموز با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرد انتخاب نماید. شرایط ،ارزش و دقت محاسبات در انتخاب نوع محاسبات تقریبی موثر است. ادامه فعالیت صفحه قبل نتیجه گیری فعالیت پی بMMردن بMMه این نکتMMه کMMه ممکن است حاصل در هر دو روش( ابتMMMMدا تقریب سپس محاسبه و یا ابتدا محاسبه و سپس تقریب) یکسان شود و یا ممکن است یکسان نباشد و جواب ها متفاوت شوند. ادامه کار در کالس صفحه قبل با همان هدف هدف :ترتیب انجام عملیات توجه به این موضوع که اختالف پاسخ ها در محاسبه زمانی که ابتدا تقریب می زنیم و سپس محاسبه می کنیم بیشتر از زمانی است که ابتدا محاسبه انجام می گیرد و سپس تقریب. .محاسبه احمد به مقدار واقعی نزدیک تر است 3/6=3/564=1/064+2/5=0/8 ×1/33+2/5 در تقریب وقتی که مقداری که از آن صرف نظر می شود از نصف واحد تقریب کمتر باشد باشد تقریب بMMه روش قطع و گرد کردن یکسان است. عدد 3765با تقریب کمتر از 100به روش گرد کردن می شود 3800 عدد 3549با تقریب کمتر از 100به روش قطع کردن می شود 3500 75309با تقریب کمتر از 1000می شود 75000 باتقریب کمتر از 1000می شود31802 32000 خرید میوه برای پذیرایی از مهمان ها مثال 17نفر را 20محاسبه می کنیم. (((0/2- 0/5)+0/7)+4)×5/1 = 26=25/5=5/1×5 10 40 1 2 0 50 0 25 1 5 0 20 1 4 ¡ 0 25 3 4 0 75 1/2486 – 1/2485 – 1/2484 – 1/2482پاسخ باز است هدف گرد کردن و ساده نمودن است. درک و فهم درست از مقدارهای تقریب و بیان آن 0/01 سانتی متر10 100گرم جواب های مختلفی دارد. 1 6 4 9 8 2 5 7 3 تاریخچه عددπ • عدد پی ) )πاز عددهای ثابت ریاضی و تقریبًا برابر با ۳/۱۴۱۵۹است .این عالمت حرف اول کلمه ای یونانی به معنای محیط است .برای نخستین بار ویلیام جونر، ریاضMMی دان انگلیسMMی در سال 1706میالدی از این عالمت استفاده کرد و از میانه ی قرن 18که لئونMMارد اولر ،کتاب آنالیز خود را چاپ کرد در همه جا به کMMار رفت. • عدد پی عددی حقیقی و ُگ نگ است که نسبت محیط دایره به ُقطر آن را در هندسMMه اقلیدسMMی مشMMخص می‌کند و کاربردهای فراوانی در ریاضیات ،فیزیMMک و مهندسی دارد. • عدد پی همچنین به ثابت ارشMMمیدس نMMیز معروف است. دا ن م ش آ و زان زعزی: ربای رمور و ردک بیش ت ر ،مطا ل ب ا ر ا هئ ش د ه را رد کتاب رد س ش ی یا د د ا ت کنید و هب عنوان ت کل ی ی ف ا ن جلسه تم ص ی ف ر نا ح ت ه ی 22ک س تا ب رد ی را رد د فت ح ش ر یا د د ا ت و ل کنید سپاس م ه هی از توهج و را تان پایان
59,000 تومان