صفحه 1:
هراهب قی در ی
IVF GIFT. از صفحه
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه
الگوی بد درس دادن
از صفحه ۱۴۴۱۱۳۱
آموزش تصویری را جدی بگیریم
معلمان توانمند دانش آموزان خلاق مدارس
یادگیرنده
و يزه معلمان دستان ad معلمان کلاس های
همراه با تصاوير جند تقو لز رياضيدان هاى
صفحه 3:
صفحه 4:
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمره کالبد فرشته ای
محبوس شده است
» من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز
کودکی باهوش محبوس
.شده است
۲ مرواکالینز
بركرفته از كتاب توانمشدى ها فهان
اثر آدام گرتت
صفحه 5:
ا رت
rt )) 6
بد درس دادن برای دانشجویان فوق لیسانس, دستیا
رس ی ی بط
gs ce ۱ 000
a ۳ با کت سر شب WIS سس
ا ا مد رش فقتد ر زنافنی آزانه هی شود
بعد از جند دقيقه حضار متوجه اشتباهات تدريس ايشان مى شوند.
SEMIS Seed Te ا ل
۳
۱
ee 222037
صفحه 6:
شروع ناهنجا
۳ ۲ و ماد
عذر مسخره آمیزی برای دیر آمدن می آورد.
می پرسد «امروز ما باید چه کار بکنیم»؟
۱
ne ee ee es eS nek od ۱
صفحه 7:
۳ ی
| re Sk
* تعريف ها و قضيه ها را غلط بيان مى كند.
* مثال ها را قبلاً تنظيم نكرده است.
* سعی می کند در کلاس مثال هایی بزند. که خیلی
و
می آیند.
hee Tes SIS beeen ieee is ۳
رجوع مى كند.
mn eas ل Tr
فرد از 1 تا 200 را حل کنید).
صفحه 8:
۳ 5
سبک بی اثر عرضه
100 Reece en Ln
RCC Tove SPIT Seger TO CCmT nce Cone rors Ce yOTY
See ا ray
eet ا fee aS a wee OLB
0
۱
با تکان دادن دست شکل ها را نشان می دهد.
ا 9[
۱ See ree poet tecee
PCr eee nee ree ren ory 0 Se)
Pee eee el eee ne)
Roe rer yee eter ON Ne Cn Speier
BRP 7
۱ here cecd|
صفحه 9:
توجه همه رااز دست مى دهد و با وجود اين ادامه مى دهد.
Te Ces ed ا ا ال Se Bes ile eel te
OOP Teed ier weed feito tae) eee
دايم مى كويد «ساده» يا «واضح» است.
eR rea eos
Recap Cerocr ptr
Renee cE cas CSS Me ctce BL)
نام دانشجویان را نمی داند.
ا ا ل ل ا
صفحه 10:
برخود بد با سوّالات
تا
می سازد.
به سوّالات به خوبی جواب نمی دهد.
0 mene ا errr nee reer
MeN یر eed لكا 5
کلاس PUN aR SPey RCC ES | Mee Te ere eet
Pe Se] ee ae pe 1
ل ا Recon
مى يرسد.
* از اولین فرد می خواهد که دست بلند کند. بدون آن که به دیگران وقت
0
1
صفحه 11:
eB)
* شكل هاى شلوغ و غير مشخص مى كشد.
Bere Ney ne ا ea a)
۰ مختصات را رعکس می كشد:
1 POT LET TS Tie ean an oc
حساس آن ها از تخ ون می افتند.
0100 nC eer)
* حل مسایل متمایز را روی تخته مخلوط می کند.
Ee Tee a CS te
* غیر خوانامی نویسد (خیلی کوچک. خیلی بزرگ ؛
جلوی دید دانشجویان را با ایستادن جلوی نخته می گی
چند خط را از میان می انداز خط را با هم ترکیب می کند.
* دایم عباراتی را با پاک کردن یا اضافه کردن عوض می کند. به عوض این
تا
-زود تخته را پاک می کند و بدین وسیله از فهمیدن و سوّال کردن
جلوكيرى مى كند.
صفحه 12:
دانلودفایل پاورپوینت
ریاضی ششم دبستان
فصل ۷ تقریب
همراه با تقریب در پابه پنجم
از صفحه ۱۳۱ ۱۴۴
آموزش تصویری را جدی بگیریم ._ .
معلمان توانمند دانش آموزان خلاق مدارس یادگیرنده
و بژه معلمان دستان و معلمان کلاس های
جنديايه
همراه با تصاویر چند نفر از ریاضیدان های مشهور ایرانی
تعداد صفحات:۸۴
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
۲ 9 ون ع" اناد موسر FANC/
صفحه 18:
کوچر بیژ کار
'انديشمند برتر سال' شد
صفحه 19:
آهن زشی GUS دید التالیف ریاضی
ی BI
صفحه 20:
0
صفحه 21:
مبانی نظری
صفحه 22:
260
را
تقریب به معنی نز a.
معنی نزدیک گردانیدن و نزدیک کردن است.
صفحه 23:
چرا تقریب؟؟؟
پاسخ تقریبی پاسخی است که با مقدار واقعی برابر نباشد ولی به پاسخ
دقیق بسیار نزدیک است.
در بسیاری از زمان ها نیازی به بیان دقیق مقدار پدیده ها نیست
بنابراین می توانیم از تقریب استفاده کنیم.
مثلا اگر فرهاد ۵۰۱۱ تومان پول داشته باشد واز او بپبرسیم چقدر پول داری او می
گوید ۵۰۰۰ تومان .یا اگر جرم جسمی را با ترازو اندازه گیری کنیم و جرم آن
۱۲ باشد واز ما بپرسند جرم جسم چند کیلوگرم است می گوییم Seal
یلوگرم.
صفحه 24:
استفاده از مقدار ها با عددهای تقریبی موجب سادگی وسرعت در
محاسبات می شود و همچنین سریع تر به حدود جواب دست پیدا
می کنیم. البته نتیجه این محاسبات ممکن است که دقیق نباشد
اما به مقدار واقعی نزدیک است.
در محاسبات تقریبی برای نشان دادن مقدار تقریبی اعداد به جای
علامت مساوی- از علامت استفاده می کنیم که بعنی تقریبا
برابر است با. =
صفحه 25:
دقت اندازه گیری وسیله :
کوچکترین واحد نوشته شده روی وسیله اندازه
گیری نشانه ی دقت اندازه گیری آن وسیله
است. مثلا خط كشي که روی آن تا میلی متر
مدرج شده است دقت اندازه كيرى ميلى متر
است.
صفحه 26:
مقدارهاى تقريب :
صفحه 27:
برای بیان دقت تقریب از مقدار هابی استفاده می شود.
که از جمله های
«باتقریب کم تر از ۱۰» با «باتقریب کم تر از ۰/۱» و ... استفاده
می شود.
که در پایه های قبلی (با حذف رقم ها . به کدام عدد نزدیکتر است و
با تقریب رقم دهگان) مطرح بود.
صفحه 28:
برای مثال وقتی می گوییم با تقریب کمتر از ۱۰ یعنی رقم هاي کمتر از دهگان ارزش
زیادی ندارند و نیاز به بیان آنها نیست. و می توانیم از مقدار آن ها صرف نظر کنیم. و
بجای رقم های صرف نظر شده صفر قرار دهیم.
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
باتقریب کم تر از
Netty
News
۱۰+
۷
۱
۰۱
)+/+
۰/۰۰
ان
صفحه 29:
هرچه واحد اندازه گیری کوچک تر باشد. دقت
اندازه گیری بیش تر است.
صفحه 30:
کر = رسب روت رن کر
اتعام هی شود.
-١ روش قطع كردن
۲- روش كرد كردن
صفحه 31:
er co es SS نت
«در اين روشء رقم هایی که ارزش مکانی آن ها کمتر از
مقدار تقربب داده شده است را از عدد حذف می کنیم. (قطع
می کنیم) و به جای آن رقم ها صفر قرار می دهیم .
© برای مثال وقتی می گوییم با تقریب کمتر از ۱۰ یعنی رقم
های کمتر از دهگان ارزش زیادی ندارند و نیاز به بیان UST
نیست. و می توانیم آن ها را حذف کنیم و به جای آن ها صفر
قرار دهیم.
صفحه 32:
البته اگر این رقم های حذفی بعد از ممیز باشند می توانیم صفر قرار ندهيم و بعد از مميز
را ننویسیم,
به این ترتیب رقم های یکانء دهم. صدم. هزارم و ... حذف و به جای آنها صفر قرار می
دهیم.
به این روش تقریب زدن (همانند مراحل بالا) روش قطع كردن مى كوييم.
۰ ۲۹۳ (تقریب کمتراز ۱۰)
۵۰۰۰ - ۵۰۰۰/۰ ۵۳۶۳/۱ (تقریب کمتراز ۱۰۰۰)
۹ (تقریب کمتراز ۰/۰۱)
بطور خلاصه در روش قطع کردن مقدار تقریب را در عدد مشخص می کنیم و رقم های
سمت راست آن را با صفر جایگزین می کنیم.
۲۵۸۶5۲۵۰۰ (تقریب کمتراز ۱۰۰)
صفحه 33:
لاربب رذن به ووش گرد كردن
در روش كرد كردن به صورت مراحل زبر عمل می كنيم:
-١ باتوجه به مقدار تقريب . رقمى كه بايد كرد شود را مشخص مى
كنيم. ( به عنوان مثال در تقريب كمتر از ٠٠١ زير رقم صدكان خط
مى كشيم و آن را مشخص مى كنيم . )كه اين رقم تقريب يا كرد
كردن است .
۳- اگر رقم سمت راست رقم مورد تقریب ۵ با بیشتر از ۵ بود یک
واحد به رقم مورد تقریب اضافه می کنیم در غیر این صورت( اگر
رقم سمت راست رقم مورد تقریب کمتر از ۵ باشد.) رقم تقریب
تغییری نمی کند و به آن واحدی اضافه نمی شود.
۳- همه رقم های سمت راست رقم مورد تقریب را با صفر جایگزین
می کنیم.
صفحه 34:
مثال هایی با تقریب به روش گرد کردن:
مثال۱:
۰ 2۶۰ ۳۸۶۱ (با تقریب متر از ۱۰۰)
باتوجه به مقدار تقریب که ۱۰۰ است رقم صدگان عدد را
مشخص می کنیم رقم سمت راست صدگان ( یعنی دهگان)
که باید حذف شود چون بیشتر از ۵ است . یک واحد به رقم
مورد تقربب صدگان بعنی ۸ اضافه می کنیم.
و رقم های کمتر از صدگان را با صفر جایگزین می کنیم.
صفحه 35:
:۲ مثال
OSs Sa aia ۴
ee mea ete eae ay eee
اضافه می (Vga راست (دهم) ۵ است پس یک واحد به یکان
کنیم.
و رقم های کمتر از یک را با صفر جایگزین می کنیم.و چون صفر بعد از
ممیز تاثیر در نتیجه ندارد می توانیم ننویسیم.
۱ eV flee
Cpe bayiiarevy
صفحه 36:
:۳ مثال
٩
رقم دهگان(۳) را مشخص می کنیم و زیر آن را خط می کشیم رقم
سمت راست آن (یکان) ۴ است و چون کمتر از ۵ است پس واحدی
به دهگان (یعنی ۳ ) اضافه نمی شود.
و رقم های کمتر از ده را با صفر جایگزین می کنیم.
۱ cree ENT Aae eye:
صفحه 37:
در آموزش تقریب به هر دو روش استفاده از جدول ارزش مکانی» می تواند به
درک و فهم دانش آموزان از تقریب زدن کمک بسیاری کند.
وقتی مقدار تقریب کمتر از ۱۰ و به روش قطع کردن مد نظر باشد . یعنی از
رقم های یکان. دهم . صدم و .. صرف نظر می شود. و به جای آن ها صفر
جایگزین می کنیم.
و۱۱۰ ۰۱۵9۰ ۱۱9۵ ۱۱۵ ۱/۵/۱۱ هه و/۱عووو
صفحه 38:
بين باسخ تقريبى و پاسخ واقعی که ما بدست آورده ايم مقداری اختلاف
وجود دار۵ه
کل دوب Beste
در ویاضی ششم به طور مکرر از
اختلاف بین هر عده و مقدارتقریبی اش(صفحه۱۳۳)
ويا اختلاف بين مقدار واقعی و مقدار تقریبی (صفحه ۱۳۸)
و همچنین. اختلاف پاسخ تتریبی و عده واقعی اشاره شده است .
و نیازی به بیان عبارت خطای تقریب را در این پایه نیست.
صفحه 39:
و بعضی مواقع ابتداء محاسبه را انجام می دهیم و سپس حاصل را
تقریب می زنیم.و در این محاسبات مقداراختلاف تقریب کمتر
است. در مواقعی که ارزش و دقّت محاسبه برای ما مهم باشد. از
این روش ( ابتدا محاسبه . سپس تقریب ) می شود.
در محاسبات تقریبی . با توجه به شرایط . بعضی مواقع ابتداء اعداد
را تقریب می زنیم و سپس محاسبه می کنیم که در این محاسبات
جای که ارزش و دقت محاسبه برای ما کمتر است. از این روش
( ابتداء تقریب . سپس محاسبه ) استفاده می شود .
صفحه 40:
<گرد کردن نسبت به قطع کردن,» به دقت بیشتری نیاز دارد و از
طرفی از اختلاف کمتری نیز برخوردار است.
<کتاب های درسی که مهارتهای تخمین زدن را آموزش می دهند»
بر گرد کردن تاکید بیشتری دارند.
<کرد کردن مانند قطع کردن با مقدار باختلاف همراه است. اما
این اختلاف را می توان تعدیل کرد.
(کمک به به کوذکان در یادگیری ریاضیات)
صفحه 41:
ترقت وت نیام یات
صفحه 42:
ال محاسبه پرانتز : اگر یک عبارت پرانتز داشت از داخلی ترین
پرانتز محاسبات را شروع می کنیم . وبه ترتیب از داخلی ترین پرانتز
. عملیات داخل پرانتز ها را انجام می دهیم.
دوم معاسیه ضرب با تسیم : بعد از پرانتز ابتدا باید عملیات مربوط
به ضرب و تقسیم ها را انجام دهیم. ( انجام ضرب و تقسیم نسبت به
هم اولویت ندارند. از سمت چپ شروع می کنیم هر کدام که اول بیاید
را انجام می دهیم و سپس بعدی )و تا آخر عملیات پیش می رویم.
+ رت ان جمم و فریی هر کدام که از سم مي زود
تر بیاید . اول محاسبه می شود وتا آخر پیش می رویم.
صفحه 43:
برای انجام عملیات ضرب با تقسیم . از سمت چپ محاسبه کنید
و اولویت انجام عملیات . با قرار گرفتن علامتی است که در سمت
چپ قرار دارد
مثلا برای انجام عملیات ( ۳+۴ + ۱۲) ابتدا عملیات تقسیم و سپس ضرب را انجام
می دهیم .
صفحه 44:
برای انجام عملیات جمع یا تفربق , از سمت جب محاسبه كنيد و اولويت
انجام عملیات , با قرار گرفتن علامتی است كه در سمت چپ قرار دارد.
مثلا برای انجام عملیات ( ۴+ ۳ - ۱۲) ابتداعملیات تفریق و سپس جمع را
انجام می دهیم .
صفحه 45:
هدف کلی تقربب
دانش آموزان می آموزند که در زندگی روزمره و متناسب با موضوعاتی که
سر و کاردارند در صورت نیاز از عددهای تقریبی به جای مقدار های واقعی
و دقیق استفاده می کنند.
< آنان باید در انتخاب دقت تقريب مهارت بيدا مى كند به طورى كه نتيجة
عملء همان دقتى را داشته باشد كه لازم دارند.
صفحه 46:
رابطه طولى
صفحه 47:
ارتباط کلی تقریب تا پایه پنجم
*تقریب در پایه دوم
۷ تقریب در پایه سوم
تقریب در پایه چذارم
BY در پایه پنجم
صفحه 48:
آموزش روش قطع کردن وگره کودن هم
(حذف کردن و نزدیک تر) پایه سوم ادامه آموزش برای اعداد بزرگ تر
بايه جهارم تكرار همان مطالب قبل
sp پایه پنجم تکرار همان مطالب وهمجنين برای
اعدادامشاری
درک رقم مورد نظر تقربب پایه چهارم آغاز آموزش این موضوع ازاين بای
بايه ينجم ١ تكرار مطالب قبل
صفحه 49:
وه
oS
دوم
صفحه 50:
- 4 Ges ۰ ) 3 3 =
م OS Es a 8 i
So Ge ee ee
spoke 3 استفاده نشده است ی :
و اه حت و به جاى أن از مناوين
1 اسب a بش >
ee ee گ fess Old eee ee
IE BREE و
le ah gals a See ge وی داح اند
صفحه 51:
عددهای ۲۳ و ۳۷ و ۴۱ و ۵۸ را روی محور اعداد به صورت تقریبی نشان دهید.
lo Po Po Fo
حالا مشخص کنید عدد ۲۳ به ۲۰ نزدیکتر We GL cual
حالا مشخص کنید عدد ۳۷به ۰
حالا مشخص کنید عدد ۴۱ به ۴۰ نزدیکتر است یابه ۰ ؟
بیکتر است یابه ۰ ؟
صفحه 52:
ریت ریز نی
۱- ۴۷ به چه عددی نزدیکتر است؟ ۴۰ یا ۹۵۰
۲- ۲۱ به چه عددی نزدیک تر است؟ ۲۰ یا ٩۳۰
۳- مانند نمونه جواب جمع و تفریقهای زیر را بهصورت تقریبی بهدست آورید.
ب ۳۹ بالا ۵۰
هه تفت ۳۴ Po
بت ۵۲ + ۸٩ ۸۰
Ho ol, ۲۸
بت ۴۷
Plo
ب ۸۱
بخ
صفحه 53:
تقريت يرن
عددهای زیر را مانند نمونه (با حذف رقم يكان و قرار دادن صفر بهجاى آن) بوصورت
۵9۲ ۶۲۵ اب۷۳
عددهای زیر را با حذف رقم یکان و دهگان و قرار دادن صفر بهجای آنها بهصورت
۱۳۶-۵ we FIV
صفحه 54:
09 کب امه
سوم و
صفحه 55:
ری ای ار نم کی ار رو
آشنا نمی شوند.
<دانش آموزان در پایه سوم پا اعداه چیهار رقمی آشنا
۳ ۱ ۱ " ا ا
,دهگاین وصدگان» اعداد چهار رقمی را تقریب بزنند.
صفحه 56:
و
هه
- با توچه یه محور. عددهای
ل
كلقع لماك ۹۲۰۲۲۵
۱۰۵۰ ۱۱۷۰ ۱۱۲۳۰ ۱۶۸۵
اس ماد تمونه.هجهای رقمهای یگان و دهگان عددهای زیره صفر بگذارید و دوبره نها
۳۰۶
؟ به جاى رقمهاى يكان. دهكا.
۶۱
7
۱۳۳۷ ۱
صفحه 57:
برای مقابسهی دو عدد ۲۴۲۵ و ۰۳۴۳۱ ایتدا آنها را یا حذف. رقمهابی یک
یهجای آنها) بتویسید و مقایسه کتید.
دو sae را ا حذف رقمهای یکان و دهكان بنويسيد و مقايسه كتيد
و عدد را یا حذف رقیهای یکان بنویسید و مقایسه کنید
کدام یک از حالتها مناسبتر است؟ جرا؟
رای نقایسهی مر عدو ۳۰۴۴ و ۲۸۵۷ آنا را با حذف وقهای یکان: دهگان و عندگان بتویسید
آيا با همین اوّلین تقریب میتوانید دو عدد را مقایسه و عبارت «۳۰۴۴ ۷ را کامل کنید؟ چرا؟
صفحه 58:
با حذف رقم يكان .دهكان حاصل جمع و نفریقها را به صورت تقریبی به دست آورید.
۱۴۳۷ بت ۲۴۳۹ ep ۸۴۵۱ ep
+۲۲۵۶ جس ۷۳۸۵+ + چس + - ۷۲۲۹
۲- مقدارتقریبی حاصل هر عبارت بین كدام دوعدد فرار مىكبرد؟ در دايردها. عددهاى هزارتانى
صفحه 59:
صفحه 60:
ل ا ۱ ۰ ۱ 1 با را Sees Si
عید را به ۲ روش مخعلف ( قعت هناوین حلف کردن و گرد گردن) پیدا کند.
<در صفحه ۱۷ کتاب ریاضی چهارم در تمرین ۴ و ۵ این موضوع دویاره بادآوری شده است
<هانش آموز هر پایه چهارم هر صفحه ۵۶ ياد گرفعه است که مقدار تقریبی یک عدد را با
درک رقم مورد نظر تقریب , پیدا کند. در سال های پیش به این صراحت. تقریب موردنظر
بيان تشذه أسك
<هر صفعه ۵۶ کتاب ریاضی دانش آموز عدددا را به طور تقریبی روی معور نشان می دحد. و
پا توجه په معور باید تشخیص دهد که تقریب در گدام رقم مورد نظر است
در صفحه ۵۷ گتاب آشنا و متوجه می شود که مقذار تقریبی چقدر با مقدار واشعی اخعلاف
داوم
<ادر صفحه إلبه كتاب با استفاده از ووش تقريب» براى أنجام تقسيم آمادگی لثزم ا كسب مي
es
صفحه 61:
یکی (یکان, دهگان, صدگان) عددهای زیر را حذف کنید و بهجای آنها صفر بگذارید. سپس آنها را
OFA) > ۲۲۳۸۷۱
اتراست؟آن را رنگ کنید.
)=> كلاحل لص ۰ انام قز
صفحه 62:
له ۱۳۲۵
صفحه 63:
Ee لالم
دادن رقم مورد تقریب (صفحد ۵۶)
های کشاورزی در یک روستا ۷۸۲۳۵ کیلوگم گندمرداشت شده است. با ترنظر كرفتن تقرهب
رقم هزاركاته ابن عدد را يه ورت تقرییبنویسید.
در تقريب رقم هزاركان. بدجاى كدام رقمها صفر كذاشته مى شود؟.
ال عددهای ۰۱۲۳۵ ۰۳۴۲۱ ۲۷۸۱ را به صورت تقرییی روی محور زیر نشان دهید.
a a a STS Cee
در این محور: قوب در کدم رقم مورد نظر اس
يدجاى كدام رقمها صفر كذاشته مىشود؟
صفحه 64:
wert
$4
وقتی رقم يكان عددى ۵ است. منل ۳۵ آن راب
بنايراين 00 را بدصورت تقربی مینوسیم
آس ضربهای زیر را به صورت تقربی بنوسید.
سس
1
20
برا ايتكه حاصل ضرب عددهاى تقريى با حاصل ضرب واقعى اختلاف زيادى فداشتهباشد. م ىتوائيد هر ضرب بالا
بدجاى 10 عد *؟ را قرار دهيد؛ جون عدد 09 به +7 ترديك ثر است.
۱۵۰ ۵۷-۶۵
Bhs,
صفحه 65:
۱-حاصل ضربها را به دست آورید.
0 ا
ابا توجّه به ضربهاى بالاء حاصل تقسيمهاى زيررا به دست أوريد..
۶+۲- ۸+۲ atte
fee hee سس
جر ۸۰۰۲
ند نموه حاصل تقریبی تفسیمها را به دست آورید.
Sp pve ene ۷۸۱۱۷
+ ع اتانيه
۲۰۵۶ ه ahs
صفحه 66:
2)
صفحه 67:
Ge CS
درسی جداگانه بیان نشده است.
<هر فسل ۵ کتاب ویاضی پنجیم صفحه ٩۳ در موره حاصل
جمع تقريبى اعداد اعشاری اینگونه توضیح داده شده
است:
* گریبی را ee Jae eel os SS) Se ره با
دست أوريد.
صفحه 68:
ادا ردیف بالای جدولها را پر کنید؛ حاصل جمع تفریبی را یا حذف رقمهای اعشاری بهدست آورید؛ سبس
حاصل دقیق را در هر قسمت بهدست آورید.
۷/۱۵/۱۲۷۶ ۱۳/۰۰۱ + ۲۵/۰۸ + ۱
:حاصل تقریبی +۷+۵ : حاصل نقریبی
آیا حاصل تقريى و حاصل دقيق به هم تزديك هستندة
صفحه 69:
اهداف کلی فصل 7
ee) © 2 لا
٩ درک لیم استفاده از تقریپ در محاسیات
© كاربست حبارت ها تقريب تجغر زه به بای عبارت پا تقریب ركم .سه
۶ تقريب زدن بد روش Cars کردن» و «کرد کردن»
Gh MS حعرفى 5
© أشنايى با تقريب زدن اهداد كسرى به هر دو روشق و تعيش روى محور
ا
۰ در محاسبات تقرببى, روض, كرد كردن دقمق ثر از روش قطع کردن است.
۰ ترئیب انم لیات
صفحه 70:
تقریب از نظر لغوی به معنای
نزدیک گردانیدن و نزدیک کردن
می باشد.
۳۰
5 انكيزه oth 2
جه a
مثال هاپی از عددهای واقعی و
عددهای تقرببی در زنسدگی
روزانه
ودرك اين موضوع كددر
بسيارى از زمان ها نيازى به بيان
قيق عدد نداريم واز مقدار
تقریبی استفاده می کنیم.
صفحه 71:
اهداف درس اول:
کر ری ار 7 ( PSE
از عالامت تقریب در مواقع لازم استفاده مى كتد.
درک درستی ار مفبیوم مقدار هاى تقريب دارد .
۰ ا ل ا ا
تقريب زدن به روش قطع كردن را صحيج اجام مى دهد ,
0
مقدار ep VM) SES cays قطع تردن و كرد كردن را صمحيح محاسبة مى كقد .
۲ ار ا ارين
ف كك
صفحه 72:
صفحه 73:
oe
EAMES BS Boag stk اهلاط ng ELAS A et
دگل رت حتف و ۴۱۰۰ وه نات سل اقب رم رش شخ رمرم
دان فض مع قل رداخت تمر امع فض لمت
۳ tte
رای ای لاتم "شا ماه ايآ ری ساره وم
فقالیت
1
متخ عرد اعد توس رال کی
صفحه 74:
اد مسق رت رس رس رم رت سر یمک
ویب تا مارا زرا کل کی
رد لدم ار یآ رتست
#ن قرب قرب ال دشر رورا ...ات
رم تام راشای اوکیکت اس
عع كينا
مرب با هرن ید احف مر سردا زک از میب اس
۱ ارات تب رگ گنک .»از مات رب کر he
SRST
کاردرکلاس.
ار اد زرف رد قرب خست ده خآ
یکره با pia و
Senta لصو r= Seta
ا امه owns
hg MENT قرب كما ٠٠٠١ لوم هرو قلع كين جر برعودا
تدع ۵0۸ ارب رز رگ نوب كرا يوون ل مرب ويه
Seba ae ian gs
لحز شار D TO ad هن ات ترارح هر
ادابم
قدي کک ناسا تا ی ریک قرب تا برقع ون تمد
ار يي كنهكاز كراب شار طق لاوا نت
صفحه 75:
دی لي ع كت اما لت وت
رتش میم
:اهر یجید
owen مس gn
و سار ید ادیآ رش
ار ۱۱۳۵ ملق رل دس
ی[
قاری قاری ای يكرتت
1
کرت
و-سج وسن مس ما ۰ aie را
ار رد را ال اب را یگ رید رد
رین رای دازرف وا دا داد کی é
یرس eG 2
ده قست(ت و( درز رن نز لیخد شا ریا هد زا ماد 1 en OS
كرمكترء هيده از شار قرب كترلسنا 4
مرو زرد مان رت ارب رفک نا دی و زر ارب Yo .)4
ott
5[
اسر یی کم ال مرا CS ant
نلق ست واس دق رترب زود اهدرم قرب ال کم
es
Saat رت ست رات رتور هر هگ نکم
ربا بر کرام کید - ال هابى 5 ۰
9
صفحه 76:
مها ی ال جرا قرب خوات نه 4 وو رت ید
رانا ای هام وس ارت رتست
SAA Layee
کدرا ee
baa Sateen Sel ۱۰۰ نت
مان جاب مادک کی
صفحه 77:
ع ی هی مور اد
جر دن باب كنز تست سم ام رتست یم
ee
۱ سرا
انرب کت ۱ دري قفع تو عدت أده
cae 9
ارب کت از ونکت سرد
شام یک راز رب کر وس دربن لوا شید
دسر ۱۰ مت ,09رد سر هن ی خر
سود رال زرا ولمم دول ربا روط وجري الام كيلست
1
ااشار ری اج ورن رن قرب کر يست أيه
صفحه 78:
صفحه 79:
اهداف کی درس 9۵3 اندازه گیری و محاسبات تقریبی >
el روت و ات ار رار SUG SIN! ESS el
٩ be ES و ار روس Sle 3
SS I FS (ee a I
23) a a SS |g ely SSI
ee ار رد الراك يات دا اي
هم مقايسه حى
صفحه 80:
اهداف کی درس 9۵م اندازه گیری و محاسبات تقریبی:
- سشدار اشقلات ب تترییی ر رای یک ضرب ( ۱2۳۶/۶۵ به رورش کم
کردن راب سک شكل تشاخ ذحت .
د ا ا ا اا
ا رو رار
- مراحل ترنيت عحليات ها را صحيح اتجام مى ذهد .
صفحه 81:
98 2 دست ورزی پیشنهادی:
استفاده از وسايلى مانند متر. ترازو.
دماسنج. خط کش . کیلو متر شمار
و
دانش آموز متوجه می شود که هر
وسیله ای دقت اندازه گیری در آن
متفاوت است.
0 جلب توجه دانش آموز به این نکته
gana سر ۱ كه ابزار مناسبى را براى اندازه كييرى
fe ل ا كا ور ase eae
ود سای
ری وروی کم ۱۰3 گر
۳
جمع بندی فعالیت
—
:لوك باوج + موضوج واهيت نازوا مشب اس کر رب رز
aaa رل مس
: ِ اندازه گیری تب با تقریب ۰/۱درجه
و قطعه فلزی ۰/۰۰۱میلی گرم
صفحه 82:
فا اس اراد جقدر اسن
ند وه تما ری ریک از رگد
اش مسا مب .قرب کر
سلطا مارد
پاعیکات شا خرایی
تمرین
-طیل شیرجت صرق راما رک
دحج أو عست قري
Vices DAS LN Aen d راز مارد گر ند و
حجر آورايعيت بيع
هخا کی سازگت دار ندرب کر گر
on نید
nis
نش سایق مک قرش تا اما نیا
اما ری رل فآ مر متا رال کی
۳ سوم
مرو تو وسيم
WN ADS AN RBS ار تا رسي سات وا ووش
ماود تیا نع
اون الم شا ای یساس ی راجت رد
©
صفحه 83:
جر رای بای ساست یک ول سل شكل بمصورت زو حمل if
ABU lene
estate a
رجا یعرف وت هب کشت رن اسآ
oe
ات ایبول ]رورش مان سامت فلت ار اه كيد
رسای باب یط عض موا ها ساد ابموز سيس بحاي را
td le ei دهم سیی ها را رم
کار در کلاس
ایک رك ۵ رسد رو یک بسن :۵ وها جد تيع لست ب موروش عسي
ESS lea las ۰۰۱ لوگ سرد
آستوسد0۳ ۸1 رادگرد.
ASS NDS eB me ral ge eA
ردارب از ديد سيس حاصل جع رابدمت وريد
سای مت
و
tas
6
صفحه 84:
دام کی
مه فقالیت
ال ار دی لي هات یرل ی
ر تا اه سک ره ملک
ای لا ارت ردنت بازحا دمم ام .ای
يدك راهما ريب علي ك استاة
ترا رب نادزی ورن
ارچ اس
رب روم هخا هو يم مط تعر الجن ات رم
اد رد کید سل میت
کار درگلاس
ات اد مت مسا
۳
سب
UND قرب را سيد سس خضري ست رست دا ام ميد
silage stains 90#
۳
ج وی داز ٠09 حتف Eases laf dat
۲ nubile
صفحه 85:
اد ارب ۳/۲۶۱3 را وت an Me Sed sa atlas
اام م اا
نییان رین خر عراز بجر اس
که درا کنات
t دسا مایب جام ليك نا دعي
۱0۳(
۳
نز ویب زب
دحا رت راد ارب یس معا هس تب قرب کتراز هب
دی لیر ۳
ال حاصل مارا رب کر و وفع یروش الاب سب ما
سا سا سي ترس اع ید رپس sale tee naar
که خمل ماهر مدرد متیر تلود کر را ارتکد
اتتتخص دعد كام ملسي لسته.
صفحه 86:
ایک ال قرب نوش گرد رد یک مت گر زد روت ردو
اوعد را پوس مارا دید ليح
مرن رش ند کر ین ند اعدا ره داد
ول شود سس زد
سس تازدى تدم خود ريك زا ماه حدخد مه ید
ریک کار رد کید و ری نت نا
ديك ارت بوه الل و شرب و تال اه اپ سل دپ
۱
نکر ایا را ول مس در دی اه ات رد سود
3
aS SH | بين | بر ee]
۱۳0
و
pr da bain bal یبد
با تس کی ریس اسان ىكيم. دايا رضي قيب ام
عدد ۲۷۶۵ با تقریب کمتر ۱ به روش گرد کردن می شود ۳۸۰۰
عده ۲۵۴۹ با تقریب کمتر از .۱۰ به روش قطع کردن می شود ۱۳۵۰۰
تقریب کمتر از ۱۰۰۰می شود ۷۵۰۰۰
باتقریب کمتر از ۱۰۰۰می شود 31802
Tess
خرید مبوه برای پذیرایی از مهمان ها مثلا ۱۷ نفر را ۲۰ محاسبه می کنیم.
)))0/2- 0/5(+0/7 (261 85/58-5/1<*5 -
صفحه 87:
سک وی شور اس وه وه ار اهب راون
tee
ها مدای ی توب مرن رب کر ۰۸۱ رب زد هو ود
سم و وی سوج مرك ل كموعلى زو ربرب كر از ٠١ برو كو ست أبريه. جرخا
اح امكل مور ومخرع راس ليد
BS phy a ad Bl il
باکترا سود
و
اح ی
امد امد ير
قددر مان زم جا خا راو كيد
Blt ihe AINE ESA NAS AAAS eS AA
کی / )مس وی زببکم اس
وک دنل رسب ربکا ...سید
ویک هدرای دنت رح کاگ رب کنر گم مد
هرجا
پا
صفحه 88:
معمًا 9 oS =
اوم ١١ رأ انها حال يكار ب طورى Spe nnn erie
صفحه 89:
صفحه 90:
۱ ا ار ES,
eer aay ees hy ee
كسمت اعمشارى ل تفر یب دارند. الب
می نوان این مشکل را با استفاده از جدول ارزش مکانی برطرف نمود.
See ferred Ur Ceres ersera ae) resin aee See ne ere
Rey ed ی i he er:
oe ee eee Ween yer
Re ca ل a ا en Bsns eo)
|
حدانش آموزان در نقر یب به روش قطع کردن به جای رشم های حذف شده صفر قرار نمی دهند.
صفحه 91:
ا Fe ee ۰ می شود یک قرارداد.
Nee eee ee noel) اكد
نلر سستبریم ip oe eee are Oe
و
ee اي ریک برس در ورا هد مت موادم ود
ee تن
ابتدا آعده اسث انجام فى شود اما دانش آموزان نصور مى كنند كه بايد ابتدا ضرب
ee Terre i Leal ا 0
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94: