صفحه 1:
راهکارهای مهم پرورش خلاقیت
در کودکان و نوجوانان
وتکنیک های خلاقیت
نسخه قابل ويرايش
تعداد صفحات: ۷۳
صفحه 2:
صفحه 3:
Creative thinking
برخی ویژکی های افراد خلاق
دلایل اهمیت خلاقیت؟11
معما
خلاقیت»نوآوری» کار آفرینی
از خلاقیت تا کار آفرینی
موانع خلاقیت کدامند ؟
oly خلاقیت در محیط خانواده
ایش - خلاقیت در کو دکان
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت
صفحه 4:
تازكى + ارزش
5
1
صفحه 5:
به آموزش بدبين نيستم
| برهر جه همى لزرى مى دان كه همان ارزى
زین روی دل عاشق از عرش کزون باشد
Liga
صفحه 6:
کم رنگ ترین جوهرها بهتر
از قوي ترین حافظه هاست
(ضرب المثل جيني)
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
۲ وسخراکم ماافي السموات و ما في الارض خمیعا من"
(Wei ease)
خداوند بر پدید» های طیعی آئچنان نبریبی بخشید
که انسان می تولند با قدرت تسلط و حاکمیتی که
دارد دج أن تصرف نموده و هرگونه دگرگونی و
ساند گی د رآن بوجود آورد.
صفحه 10:
«جایی که دوراندیشی نیست
موجبات نابودی مردمان فراهم است»
حضرت سلیمان نبی
صفحه 11:
رسول خدا (ص)
صفحه 12:
صفحه 13:
asd (AYA) mig’ ر( فرآیندی د(نست که شامل
عساسیت نسبت به مسائلء. كمبودها تنکناها و
تاهماهنکی ها می شود. عساسیتی که به دنبال تشنیمی
مشکل یا مشکلات بوبود می آید.
صفحه 14:
صفحه 15:
خلق ایده های جدید و با ارزش
ميل به دانستن
دست دادن به آينده
خارج شدن از قالبهاى ذهنى و كشف چیزهای جدید و معنیدار
عمیق تر نگاه کردن و خارج شدن از پشت درهای بسته
دیدن چیزی که وجود ندارد
وصل کردن دوشاخه به پریز خورشید
صفحه 16:
در دایره المعارف علوم اجتماعی
چنین تعر یف شده است :
"تو آنایی هستی بخشیدن به بدیده های جدبد"
صفحه 17:
۱-جذب
اطلاعات
«-الهام. ۵-عرفه
سین عا- يالايش
صفحه 18:
گفتنبی است اگر فرد از تجارب خود استفاده کند و محیما
مناسبی هم داشته باشد. با افزایش سن خلاق تر می
شود در غیر اینصو رت از خلاقیت وی کاسته می شود.
بسیار دیده شده که افراد با تعصیلات عغیر «py
خلاقیت هایی از خود بروز داده اند که در افراد با
تحصیلات بالا مشاهده نشده است.
صفحه 19:
نفکر حلای زمینه ساز بروز حلافیت
Creative thinking
اندیشیدن آکاهانه
به حملات و مشاهدات
برای پدیده ها جامه می دوزد
جامه آنها را می درد.
کار فرد کا رآفرین "تخریب خلاق" است.
ژورف شومپیتر
صفحه 20:
آزد و بازیهای دوره کودکی است. به عفیده او سرچشمه
زیر چگونگیتجارب دوران خردسالی در ظهور انديشدهلى
تخیلی به
نو فوق العاده مؤثر زر از طرفی تجارب خلا
۳ صت میدهد تا به رشد استعدادهای خود برای
تفکره عمل و تبادل نظر پرداخته و بتوانیم به گسترش مهارتهای جسمی و ذهنی خوده پرورش احساسات, حواس
پنجگانه. کف ارزشها و درک فرهنگ خود و دیگران بپردزيم."
صفحه 21:
" توجه دقیق به اطراف خود دارند
" کنجکاو هستند و سوالات بیشتری مطرح می کنند
" انعطاف پذیرند
" تمایل به استقلال و ناهمنوایی دارند
" همزمان برای یک مساله چندین راه حل دارند
و
صفحه 22:
خالق نیست را هست م ی کند...
خلاق هست را آشکار م ی کند...
صفحه 23:
خلاقیت » فرآیندی فکری و روانی است
محصول خلاقیت میتواند به شكل يك اثرء يك ايده؛ یک راهحل؛ یک شیء و با
هر چیز دیگر ظهور کند
محصول خلاقیت پدیدهای نو و جدید است
محصول خلاقیت اثری است که علاوه بر تازگی دارای ارزش نیز باشد
خلاقیت یک توانایی عمومی است و در همه افراد کم و بیش وجود دارد
خلاقیت قابل پرورش است و با محیط اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم دارد.
صفحه 24:
صفحه 25:
" حس درونی تفکر. انسان را قادر میسازد شرایطی را که وجود
خارجی ندارند. در درون ذهن شبیهسازی نماید و به وی این
امکان را میدهد تا در امکانات یکسان با سایرین برای حود
فرصتهای بهتری بیافربند. در واقع امور خلاقیت شاید بیشتر
اکتسابی باشد تا فطری و میتوان با آموزشهلیی لین توانایی را در
خود افزلیش داد. مجموعه عواملی که باعث تشدید و ترغیب فرد
به نوآوری میگردند .
صفحه 26:
دلایل اهمیت خلاقیت؟؟؟
>
ar
8
صفحه 27:
I ANG ۲
دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچکدام پنجره
ندارند. درهایشان که بسته باشد درون اتافها کاملا تاریک است. در یک انای سه
چراغ برق به توانهای ۰۱۰۰ ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مثل هم
وجود دارد. ما نميدانيم کدام کلید کدام چراغ را روشن می کند
شما معلوم كنيد كه هر كليد مربوط به کدام چراغ است. برای اینکار و در شروع. شما
باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید. شما میتوانید هر چند مرتبه که
بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید. اما شما تنها هستید و نمی توانید از کسی
کمک بگیرید وهیچگونه وسیله ای هم خواه برقی خواه غیر برقی بهمراه ندارید و
مهمتر از همه اینکه شما حق ندارید بیش از یکبار وارد اتاق چراغها شوید و وقتیکه
وارد شدید وبیرون آمدید. دیگر نمیتوانید مجددا وارد آن اتاق بشوید. حال بفرمایید
که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟
صفحه 28:
رو
ان لا
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
0
فرآيند ذهنى براى رسيدن به يك ايده جديد
[
تواورى
تبديل ايده نو به عمل
(محصول يا خدمت قابل ارائه)
۱
كارآئرينى
فرآيند خلق ارزش از طريق بسيج منابع و يذيرش مخاطره براى
ارائه محصول يا خدمت به بازار
صفحه 32:
خلاقيت کا رآفرینی
1
توليد ايده نوآورى
و
جديد 3
تبديل أيده به اجرای طرح
طرح قابل
۳ کسب و کار
صفحه 33:
3
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
موانع خلاقيت در محيط خانواده
.١ تأكيد بيش ازحد والدين كودك
©. ايجاد ميان كودكان
©. تأكيد افراطي بر كودك
©. قرار دادن خشك و دست و با كير در منزل
9 والدين با مفهوم واقعي خلاقيت
3 از رفتارهاي کودك 7
” كودك
©. عدم شناسايي علائق دروني كودك 5
6 درمعیط منزل 4
do بزركسال به كودك
صفحه 37:
شیوه افزايش خلاقیت در کودکان
" براي 3 در ذهن کودکتان» او را راهنمايي کنید . آموزش به کودک
باید طوري باشد که او را به طرف پرسشهاي تازه هدایت کند .
. در کودکان را پرورش دهید . براي اين امر» هیچ چیز مثل پاسخهاي
صحيح و مناسب به يرسشهاي او موثر نيست .
" والدین و مربیان » نه تنها باید درباره امور مربوط به کودک بلكه درباره امور
خانه و مدرسه نیز از او نظر خواهي کنند و در
حضور خود به بحث و گفتگو بگذارند.
7" به عقاید جدید و تازه کودکتان بگذارید.
* از از حد در زندگي کودکان اجتناب کنید .
" از کودکان بخواهید که
7 اجازه دهید اشیا را از نزدیک لمس کنند. علاوه بر مشاهده اشیا لازم است کودک
آنها را لمس نماید » زیرا مشاهده شيء به تنهاي کنجكاوي کودک را ارضا نمي کند
صفحه 38:
شیوه افزايش خلاقیت در کودکان
* در مورد كاربردهاي مختلف یک وسیله خاص از کودکان سوال کنید .
* كودك را هميشه از يك مسير خاص به خائه نبريد . زماني كه با ار ببرون
مي رويد » هنكام بركشتن به خانه به او توضيح دهيد که مي خواهید از یک
راه جديد به خانه برويد . او از اين طريق در مي يابد براي رسيدن به يك
هدف راه هاي مختلفي وجود دارد.
۴ از مکان هاي جدید دیدن کنید .
5 ۱ هاي سفید بچسبانید . حدود یک متر از اتاق کودکتان را از
سطح زمين به طرف بالا به طور سراسري و افقي کاغذ سفید بچسبانید و به او
بگویید هر طور که دوست دارد روي آنها نقاشي و طراحي کند .
صفحه 39:
موانع خلاقیت در :
"" اهداف آموزشی تعریف شده و بسته های آماده
" سرفصل هاي انتخابي هر دوره»
*” گروه دوستان
* بي حوصلگي معمان »
" شرایط نامساعد فضاهاي آموزشي و خانه ها »
محتویات کتاب هاي درسي
" نظام آموزشی امتحان گراء نمره گراء کنکور گرا و...
مشاهده می شود,
صفحه 40:
فيل بانان تنها با درگ يك نکته و به شیو ه اي بسیار ساده؛ فيل هاي عظيم الجثه
را كنترل مي كنند. وقتي فيل هنوز بجه فيل استء يك بايش را با طناب محكمي
به تنة درختي مي بندند. بچه فیل» هرچه تقلا مي کند» نمي تواند خودش را
آزادکند. اندك اندك بجه فيل با اين تصور عادت مي كند که تنة درخت از او
نیرومند تر است. هنگامي که بزرگ مي شود و قدرت شگرفتي مي یابد» تنها
كافي است ريسماني نازك به دور پاي فیل گره زده شود و به يك نهال کوچك
بس ته شود. جالب اينكه فيل هيج تلاشي براي آزاد کردن خودش نمي کند.
سسجون فيل ها. ياهاى ها
اها از آنجا كه در كذشته به قدرت تنة درخت عادت کرد هایم.
شهامت مبارزه را نداریم. بی آن که بدانیم که تنها یک عمل
افتن ها به موفقيت کافی است . .
متهورانه ساده برای 2
صفحه 41:
قالبهای ذهنی بزرگترین مانج
5
عادات » پیش فرضها » تعصبات
eo
۳۲ وی 6 a...
صفحه 42:
مهم ترین مانع خلاقبت تکیه پیش از حد بر دانسته هاست»
نه جیزهایی که نمی دانیم!
صفحه 43:
صفحه 44:
اکتشاف » جست و جوی چیزهای جدید
نیست ؛ بلکه دیدن با جشم های جدید
ola!
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
هر نظرم که بگذرد
جلوه رویش از نظر
بار دگر نکوترش
بينم از آنجه ديده ام
صفحه 48:
تکنیک های خلاقیت :
تکنیک های خلاقیت فردی
تکنیک های خلاقیت گروهی
تکنیک های خلاقیت فردی گروهی
صفحه 49:
تکنیک طرفان فکری (+سه)
تکنیک نقشه ذهنی
تکنیک دلفی(ماباس)
تکنیک ایده کاتور(ممق))
(rote playa) تکنیک ایفای
تکنیک شش کلاه فکر ی( :1 (ote
(Rudy) op St
تكنيك جه مى شود اكر...؟(2 adv ...7)
تكنيك اسكمبر (+60090000050)
(problew revered) 5 jhe Aly shy 58S
صفحه 50:
صفحه 51:
این تکنیک که در سال ۱۹۶۴ توسط دالکی و هلمر (6/۳۱6۱۲۳6۵۲ 231۴ )معرفی شد
بسیار شبیه تکنیک یورش فکری ob al aS coglas Gol b cosl( Brainstorming)
+یو اه به صورت کروه در بک a ee
مستقیم رخ نمی دهد.نام این رئش از معبد معروف "دلفی " در یونان گرفته شده است که در
آنجا خدایان گردهم می آمدند تا درمورد سئوالات انسانها درباره ی آینده همفکری کنند.
اساس و فلسفه ایجاد این تکنیک این بوده است که افراد در تکنیک یورش فکری به علت شرم
و خجالت نمی توانستند بعضى از ايده هايشان را مطرح نمایند لذا در این روش افراد به صورت
کلامی و رو در رو درگیر بحث نمی شوند.بلکه ابتدا رئیس گروه موضوع را به همه اعلام می
کند.سپس هر یک از افراد بطور جداگانه ایده هایشان را کتبا (می تواند بدون ذکر نام باشد)
برای رئیس گروه تمام ایده های پیشنهادی را برای تک تک اعضا ارسال می کند و از آنها می
خواهد که نسبت به ایده های پیشنهادی دیگران فکر کنند و اگر ايده ى جديدى به نظرشان
می رسد به آنها اضافه کنند.این عمل چندین بار تکرار می شود تا نهایتا اتفاق آرا بدست آید.
صفحه 52:
«تکنیک چرا» بهطور دقیق مانند چراهای مکرر دوران
کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از
دنیای اطرافشان از پدر و مادر و اطرافیان میپرسند با
این تفاوت که در بزرگسالی, باید یادگرفتههایمان را
زیر سوّال ببریم. اغلب. سادگی این تکنیک باعث شده
بسیاری از مردم. متوجه اهمیت و نقش آن نشوند.
صفحه 53:
به طور کلی برای خلاقیت باید فكرء از قالب های ذهنی. شرایط موجود. پیش
فرض هاء عادات و استانداردها آزاد شود تا بتواند موضوع را از زوایای مختلف
رویت و ایده های جدیدی را تداعی کند. بر همین اساس این تکنیک کمک
به آزاد سازی فکر برای جمع آوری ایده های جدید می کند. در این
ل ا ل ت "جه مى شود
sl ..؟" استفاده كنيد و آن را به قدرى تكرار و تمرين كنيد كه برایتان یک
Sole شود. از این تکنیک می توان برای یافتن افزایش قدرت خلاقیت بدون
داشتن موضوع به خصوصی استفاده کردهضمن اینکه به عنوان یک تفریح یا
شوخی و سرگرمی در همه ی اوقات قابل استفاده است.
صفحه 54:
صفحه 55:
يكى دیگرازشیوه های آشکارسازی خلاقیت
وظاهرساختن توانایی آفرینندگی افراد, تکنیک
ارتباط اجباری است که توسط چارلز- اس-
وایتینگ ابداع شده است.
صفحه 56:
8 کلاه قرمز:
0
8 کلاه سیاه:
كلاه سبز:
« كلاه ابى:
صفحه 57:
تکنیک وارونه سازی
صفحه 58:
آقای علیرضا رضائی عارف موسس شرکت جوینده و یابنده از کارآفربنان برتر
سال ۸۷ کشور است. وی در حوزههای مختلف» کارهای خلاقانه و
کارآفرینانهای را انجام داده و میدهد. از کارهای خلاقانهی ایشان در گذشته
راههایی جدید برای فروش ماهی بود ایشان میدانست افراد دوست دارند
ماهی تازه بخرند؛ به همین خاطر پشت ماشین نیسان خود را به صورت یک
آکواريم با امکاناتی که اکسیژن لازم را به آنها میرساند درآورده بود و با این
کار خود توانست فروش خود را چند برابر کند. کاری جالب و منحصر به فرد
با وسایلی ساده!
صفحه 59:
صفحه 60:
عا ۱
شما با ايده هاى جديد ديكران
جكونه برخورد مى كنيد ؟
صفحه 61:
صفحه 62:
ختممعموي
=
۳ دفترجه یادداشت
عم
ra 472 ۳ 4/6 0
UP) callin بى نظير به زهن شما خطور مى لتر ارْ o>
ie 4 1 ۳ A
لررن آنها اطمینان فاطر عاصل لنیر .
هتلاميله اكلارتان رر جايى ثبت شونرء شما به راهتی می
w 0 a ww ns <<
توانیر به آنها رسترسی پیرا لنیر و آنها رابه سرعت به JY
بینریر .
صفحه 63:
%
=
۵
3
4
3
3
صفحه 64:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :
صفحه 65:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :
صفحه 66:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :
صفحه 67:
پیشنهاداتی برای پرورش خلاقیت :
صفحه 68:
صفحه 69:
* رفتن به جاهایی که تابه حال فرفته ايد
صفحه 70:
صفحه 71:
"هزاران تفر برای باریدن باران دعا میکنند
غافل از آنکه خداوند با کودکی است که
چکمههایش سوراخ است. "
صفحه 72:
NEVER SAY NEVER
۳ ل
موقق و پیروز باشیا...
صفحه 73:
محمد فابق :1345- یادداشتهای طرح و غيره . معلمان - ايران - آثار و نوشته ها