صفحه 1:
پاورپوینت
مهارت حل مسئله به زبان ساده
چکونه یک مشکل یا مسئله را حل
كنيم؟
عوامل مؤثر در تصميم كيرى
مديران كدام اند؟
نسخه قابل ويرايش
تعداد صفحات:۶۵
صفحه 2:
صفحه 3:
سرفصل مطالب
هدفهای آموزشی
مراحل حل مسئله
۱- تفکر تحلیل گر با منطقی
Analytical or r logical thinking
ف رآیند تصمیم گیری
توصیهها برای بهرهگیری از تصمیم گیری گروهی
عوامل موثر در تصمیمگیری مدیران
عوامل موثر در تصمیمگیری مدیران
مزایای تصمیم گیری گروهی از نظر نورمن مایر
معایب تصمیمگیری گروهیٍ
عوامل مور در تصمیمگیری مدیران
سطوح مدیریت و میزان نسبی تصمیمهای عادی و غیرعادی
انواع تصمیمگیری در سازمان از نظر دسترسی به اطلاعات
مدلهای تصمیمگیری از نظر وروم و یتون
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
aa
برای حل مسئله 1
بررسی راه حل اجراشده
هميااكادمي
Hamyan co!
صفحه 7:
يس از مطالعه اين فصل شما ميتوانيد:
مراحل حل مسئله را شرح دهيد.
تصميمكيري را تعريف و فرآيند آن را توصيف نمائيد.
عوامل مؤثر در تصميمكيري مديران را توضيح دهيد.
انواع تصميمكيري در سامان را از نظر دسترسي به اطلاعات» سطح
مديريت و ماهيت مسئله نام ببريد.
مدلهاي تصميمكيري را نام برده و با هم مقايسه كنيد.
از درخت تصميمگيري در اخذ تصمیمات استفاده نمائید. —
صفحه 8:
مراحل حل مسئله
براي اينكه بتوانيد يك
مسئله را با موفقيت حل
نمائيد بايد از مراحل زير
عبور كنيد:
شناخت و تعریف مسئله
یافتن رامحلهاي ممکن
انتخاب بهترین راه حل
پیاده کردن راه حل انتخابي
صفحه 9:
The skills of problem
حل مستله نياز به دو
نوع متفاوت از
مهارت ذهني دارد:
)تحليلگيري
6 خلاقیت.
صفحه 10:
0- تفکر تحلیلگر پا منطقي101] ۸۵1
شامل مهارتهاي
نظیر مرتبکردن»
مقایسه کردن, مقابله
کردن, ارزيابي كردن
و انتخاب كردن
ميباشد
صفحه 11:
۳ - تفکر Creuive GE
بسبلهیا يك فرآیند
انشعابپذیر است که با
استفاده از قوه تصور و
اندیشه به خلق دامنه
وسيعي از ایدهها براي
رسیدن به رامحلها
ميپردازد
صفحه 12:
. مهارتهاي تفکر خلاق را ميتوان به تعدادي عوامل
اصلي تقسیم کرد:
جاريي و تغییرپذیر بودن- ايدههاي بسیار تولید کردن
قابلیت انعطافداشتن- طیف وسيعي از ایدهها تولید
كردن
بديع بودن- ايدهدهاي غيرمعمول توليد كريد.
شکوفا کردن- ایدهها را توسعه دادن و بهبود بخشیدن
صفحه 13:
da giv
حل کردن مسئله به
صورت اثربخش
مستلزم برخورداري
از ترکیب کنترل شده
تفکر تحلیلگر و تفکر
خلاق ميباشد.
صفحه 14:
حل مسئله
1
مراحل حل مسئله
مثال
تحلیل آمارهاي فروش نشان ميدهد که حجم فروش در منطقه شمال
شرقي پائین آمده است
فروش درمنطقه شمال شرقي در ماه گذشته UD درصد افت داشته
است
فروش در منطقه شمال شرقي حداقل به وضع قبلي برگردد
برگرداندن حجم فروش به وضع سابق در طول 0 ماه آینده
صفحه 15:
FE
3:۳
مزاحل حل مسئله
فروشنده منطقه شمال شرقي آقاي جان دیویس است
* دیویس سه هفته قبل محل سکونت خود را تغییر داده است
* خانه جدید دیویس در ویلز جنوبي است
* از خانه به منطقه فروش سه ساعت رانندگي است
* ساعت کار دیویس عملاً از 00 صبح شروع و در 0/0 بعد از
ظهر خاتمه ميیابد
تغيير محل كار ديويس از منطقه شمال شرقي
* پیشنهاد پاداش به دیویس براي گذراندن روزهاي تعطیل در منطقه
فروش
* تجدیدنظر در مناطق فروش
صفحه 16:
مراحل حل مسئله
معیار هاي | هزينه اضافي ايجاد نشود
راه حل ايده | * به خاطر تجارب ديويس حتيالامكان در منطقه شمال شرقي از
ال او استفاده شود
بهترین راه .| تغییر سمت ديويس
حل
اجراي راه | * به جان دیویس سمت ديگري پيشنهاد ميشود.
حل * فروشندة جديدي براي منطقه شمال شرقي استخدام و آموزش داده
ميشود
ارزيابي . | * جان دیویس استعفا ميدهد
موفتيت * حجم فروش ظرف سه هفته 06 درصد افزايش بيدا ميکند.
صفحه 17:
aa
تصمیم عبارت است از
آخرین گام در فرآيندي
که بوسیله آن انسان يك
شق را از بين شقوق
متعدد» به منظور دستيابي
به هدف موردنظر
انتخاب ميکند.
صفحه 18:
. تعريفهاي تصمیم وقتي
موثر است که:
كتبي باشد.
در محل صحیح خود در
زنجیره تصمیمات قرار
a
روشنء ساده و دقیق باشد.
بر مبناي گزينههاي اتفاقي
نباشد.
صفحه 19:
فرآیند تصميمگيري
تشخیص مشکل اصلي
تهیه ریامحلها
تحلیل رامحلها
توجه: مشکلات یا علائم
آشکار را کنار بگذارید تا
به قلب مسئله اه بیابید.
صفحه 20:
مزاياي تصميمگيري sas از نظر نورمن مایر
- وسعت حجم مجموع
دانش و اطلاعات:
2 تعدد نظرگاههاي alts 1
نسبت به يك موضوع
مشارکت در حل مشکل :
میزان پذیرش را افزایش
درك بهتر تصمیم:
صفحه 21:
صفحه 22:
توصیهها براي بهرهگيري از تصميمگيري
گروهي
از افرادي استفاده کنید که بتوانند نظریات مختلفي ارائه دهند.
مشکل اصلي را به دقت معین کنید.
اعضاي گروه را تشويق كنيد كه تمام رامحلهاي ممکن را
مطرح نمایند. به يك يا دو نفر اجازه ندهید که دیگران را زیر
فشار بگذارند (و فقط سعي نکنید عقاید خودتان را بقبولانید).
صفحه 23:
توصیهها براي بهرهگيري از تصميمگيري
گروهي
تمام دلایل له وعلیه
رامحلها را مورد
بحث قرار دهید.
بهترین رامحل را
انتخاب كنيد (شايد
تعدادي از آنها را
تلفيق نمائيد).
۲1۱۸ ]۵ 2۱ com
صفحه 24:
عوامل موثر در تصميمگيري مدیران
4 - تصميمهاي عادي
Router در مقابل
تصميمهاي غير عادي
Ovwvuice
2 تصميمهاي عادي
بيش با افتاده
©- تصميمهاي
غير عادي (نامتعار: 4( I
PF مدت زمان موجود
صفحه 25:
عوامل مؤثر در تصميمگيري مدیران
خطر کردن مربوط به تصمیم
2 حساس بودن ماهیت کار
-P دستورالعملهاي كتبي
0 روش و رفتار شرکت نسبت به تصميمگيري
میزان و نوع اطلاعات موجود
0 میزان پذیرش و حمایت هم طرازان و سرپرستان
صفحه 26:
عوامل مؤثر در تصميمگيري مدیران
0 توانايي شخصي مدير به عنوان يك تصميمكيرنده
©)- كوتهنكري (ديد محدود- ديد تونلي)
Peace Otsiva
1D تعهدات قبلي
6 علایق ضمني
Lake oP نبود خلاقيت رحج 0S
صفحه 27:
تصمیمات صادی: در
عبر عادی
ریسک مربوط به تصمیم
ماهیت محرانی کار
مغدار و توع اطلاعات
موجود
فعدان خلاقرت
علحنی د:
ذيد توذلی (کوتهتگری)
جوافانی نی بدا
دوه فپوین و ناوت
صفحه 28:
سطوح مدیریت و میزان نسبي تصميمهاي عادي
و غيرعادي
صفحه 29:
انواع تصميمگيري در سازمان از نظر دسترسي به
اطلاعات
صفحه 30:
انواع تصميمگيري در سازمان از نظر دسترسي به اطلاعات
-تصميمگيري در شرایط اطمینان: در اين شرایط محیط آرام
است و اطلاعات به صورت کامل وجود دارد و قابل دسترسي
است.
- تصميمگيري در شرایط ریسكك: در این شرایط اطلاعات به
طور کامل در اختیار نیست.
- تصميمگيري در شرایط عدم اطمینان: در این شرایط اطلاعاتي
در دسترس نیست یا به مقدار ناچيزي از اطلاعات دسترسي
داريم
صفحه 31:
از نظر سطح مدیریت
- تصمیمات راهيردي: اين نوع تصمیمات مبتني بر آيندهنگري و
بلندمدت و مستلزم جامعنگري است.
- تصمیمات مديريتي: اين نوع تصمیمات مبتني بر حل مسأله
کوتاه مدت و به صورت بخشي است.
- تصمیمات عملياتي: این نوع تصمیمات مبتني بر فعاليتهاي
روزانه و انجام امور فني و عملياتي است.
صفحه 32:
تصمیمات بر نامهريزي
00
شده كه بيشتر براي
مديران مياني و
عملياتي مطرح است.
- تصميمات برنامه
ريزي نشده كه بيشتر
براي مديران عالي
پیش ميآید.
كرت ۳۱۵
صفحه 33:
2 2 ندگان
٠ - تصميمگيري فردي
a دك و مشارکت
صفحه 34:
مزایاء معایب و تبعات تصمیم گروهي
الف) بعد کیفیت و اثربخشي
مزایا شرایط تحقق اين مزایا عبارتنداز:
* ارائه رامحلهاي بیشتر |*وجود ترکیب مناسب در
ee cee mere
* وجود دانش و امللاعا |تخصصهاي مختلف و مرتیط با
بیشتر در جمع موضوع)
* درك بهتر دلایل اتخاذ =
تصميم توسط مضا كرو جاي فراد کم اطلاع
* وجود تعامل و تبادل نظر
سازنده به جاي مباحث جدلي و
مخرب
صفحه 35:
الف) بعد کیفیت و اثربخشي
* دادن وزن بیشتر, به * وقتي که فرد برجسته و
نظرات افراد با نفوذ استگنايي به تنهايي تصميم
* غلبه بحث و جدل بر يافتن | بكيرد
رامحل * تصمیم فردي بر گروهي
ارجحیت ميیابد. بخصوص
وقتي که کار پیچیده باشد و
افراد گروه توانايي زيادي
نداشته باشند
صفحه 36:
ب) در بعد هزینه و كارآيي
le تبعات
* کمك به تشخ 4 ۳ ej ۳۹۹3
تستحيس صدوع صرف رمان بیستر
©- صرف انرژي بیشتر
* كمك به Ul yh تصميم و ف هزينه بيشت
اجراي موفق لصميم و | © صرف هزینه بیشتر
صفحه 37:
ج) در بعد نوآوري و خلاقیت
معایب (موانع موجود در
ي جمعي)
* گروه فكري
* عدم ابراز عقاید به دلیل ترس از
انتقاد و تمسخر
تبعات
تصميمكيري فردي أز خلاقي-
بيشتري نسبت به تصميمكيري
جمعي برخوردار است
* حالت تركيبي در تصميم
كروهي ارجح است يعني بهتر
است از گروه تنها در ارزشيابي |"
نظراتي که به صورت فردي خلق
شده است استفاده شود و نه در
خلق نظرات
صفحه 38:
مشکل تصمیم گروهي
بروز اختلاف عقیده در
يوه
بروز تضاد در منافع
© تمایل گروه به ريسك و
تصمیمات خطرناك
PF زمانبر بودن تصمیم
گروهي
نقش مدیر در ارائه رامحل
4- يافتن و اراية رامحلهاي
ابتكاري با استفاده از عقايد و
نظرات مختلف
© یافتن زمينههاي مشترك و تاکید
بر آنها
2 هشدار, دادن و تصمیم درباره
استقبال یا گریز از, خطر ۳
<- هدایت بحث و اعلام کفایت
مذاکرات
صفحه 39:
مشکل تصمیم گروهي
مشکل وزن دهي به
نظرات افراد با نفوذ
-O مشکل کمرنگ شدن
مسئولیت فردي در
تصميمگيري گروهي
> مشکل گروهي فكري
نقش مدير در ارائه رامحل
2 بها دادن به نظرات سازنده
0 قراردادن مسئولیت نهايي
برعهده مدیر است. زیرا
م تشويق جو كفتكو و عدم
حمايت از يك نظر خاص و يا
يك دسته خاص در گروه و باقي
گذاشتن امکان تجدید نظر و
بررسي دوباره موضوعي که
مانع گروه فكري ميشود.
صفحه 40:
مزایا و مشکلات تصميمگيري گروهي
صفحه 41:
مزایا و مشکلات تصميمگيري گروهي
نسبت به تصمیمات انفرادي ميتواند از پشتوانه دانش
و تجربه بيشتري برخوردار باشد.
روند بحث ميتواند منجر به ظهور رويكردهاي
تازهاي شود.
گروه و اعضاي آن نسبت به نتایج تصمیماتشان
احساس تعهد خواهند کرد.
اختلافات پیش از آن که موجب اختلال شود» حل
ميسو
صفحه 42:
محدودیت ها
تنش بین افراد که از ارتباط
آنها در گروه ناشي ميشود.
فشارهاي سياسي» برنامههاي
پنهاني و منافع شخصي
تأثیر مقام و موقعیت
تأثیر مهارتهاي متفاوت
افراد
دستكاريهاي عمدي
صفحه 43:
مناظره» بحث يا مذاکره و چانه زدن
در ee تصميمگيري گروهي بسته به هدف و ساختار گروه با
مناظره» بحث يا مذاکره و چانه زدن هدایت ميشود
مناظره
در گروههاي رسميتر تصميمگيري به شکل مناظره در ميآید
مباحثه
تصميمكيري توسط كروههاي غيررسمي احتمالاً رايجترين شيوه
تصميمكيري است. رويكرد اين كرودها بيشتر به بحثشهاي با
ساختار آزاد كرايش دارد تا به مناظره
صفحه 44:
مباحثه موفق
يك رهبر و يك دبیر جلسه انتخاب کنید.
روند کار را با استفاده از فیلیپ چارت یا تخته قابل رزیت کنید.
تصميمي را که قرار است گرفته شود روشن کنید» آن را
بنویسید و از ابتدا در معرض دید همگان قرار دهید.
در مورد فرآيندهايي که استفاده ميکنید» به توافق برسید. و
اطمینان پیدا کنید که همه آن را درك و به طور منظم دنبال
کنند.
افراد پرحرف را مهار و افراد خجالتي را تشویق کنید.
صفحه 45:
مباحثه موفق
بين واقعيتها و عقايد تمايز قائل شوید.
تفكر خلاق را ان اتخاذ متمايز سازيد.
لحظه اتخاذ تصمیم را با دقت مشخص كنيدء به طوريبي
كه نه خيلي زود و نه خيلي دير باشد.
تصميمات جلسه را يادداشت كنيد و تعهد شركتكنندكان
را به دست آورید.
صفحه 46:
از همه تشكر كنيد
اقدام كنيد.
در زير ييشنهادهايي به منظور
شرکت موفق در گروههاي
تست گر رسمي و غيررسمي
آمده است:
موضوع موردنظر خود از جمله
واقعیتها و استدلالهاي خود را
از مدتي قبل آماده كنيد.
صفحه 47:
مباحثه موفق
موافقان و مخالفان احتمالي و دلیل آن را مشخص کنید.
سعي کنید» اگر مفید ميدانید» با ملاقاتهاي جداگانه با
اعضاي گروه قبل از ude زمينه لازم را براي مباحث
فراهم آورید.
با دقت همه چیز را نگاه کنید و به همه کس گوش دهید
تا بتوانید برنامههاي سایرین را ارزيابي کنید. به فکر
ایجاد اتحادهاي سودمند باشید.
صفحه 48:
مباحثه موفق
زمان دخالت و ارائه نظر خود را با دقت تعیین کنید. بعضي
اوقات پيشدستي کردن ممکن است بهترین راه باشد »و بعضي
اوقات شاید بهتر باشد صبر کنید تا دیگران از جوش و خروش
سعي کنید هرگونه ابهام و شك و تردید در مورد موضوع
تصميمگيري را از میان بردارید» وقتي نوبت به شما ميرسد»
بايستيد» صحبت كنيد و سپس سکوت کنید.
در تمام اوقات مؤدب و خونسرد باشيد
صفحه 49:
مذاکره و چانه زدن
اين شيوه با سایر اشکال تصميمگيري گروهي تفاوت دارد. به اين معني كه در ا
مورد دو طرف با منافع کاملاً متفاوت روبروي هم قرار ميگيرند. تعداد افراد د
هر طرف ممکن است متفاوت باشد
صفحه 50:
مذاکره موفق
0 تخس کنر
تصميم بكيريد روي جه
جيزهايي در صورت لزوم
سازش خواهيد كرد.
شيوهاي در پیش بگیرید که
هر دو طرف برنده باشند.
با توضیح اهداف و
محدوديتهاي كلي شروع
کنید نه اهداف خاص و
مشخص,
صفحه 51:
مذاکره موفق
ازگروه دیگر هم بخواهید
همین شیوه را در پیش گیرد.
به دقت به آنچه ميگویند
كوش كنيد و ببينيد از كفتن
جه مطالبي اجتتاب ميکنند.
از اظهارنظرهاي
تعصبآمیز بپرهيزید.
صفحه 52:
مذاکره موفق
طوري رفتار کنید که طرف مقابل
قبل از شما ارقام خود (مثلاً ارقام
مربوط به قیمت) را ارائه دهد.
با نکات مطرح شده سریعاً
موافقت نكنيد؛ بلكه تأمل كنيد تا
امتيازهايي از طرف مقابل به
دست آوريد.
هركز وجهه طرف مقابل را
خراب نكنيد و از شيوههايي براي
حفظ آبرو استفاده كنيد.
صفحه 53:
صفحه 54:
ف رآیند تصميمگيري عقلايي
شناسايي مسأله حل مسأله
0 مساله يابي ارائه ریامحلها
© تعريفه مسأله 2 ارزيابي رامحلها
© تعيين اهداف 2 انتخاب بهترين ريامحل
> شناسايي علت مسأله |40 اقدام
صفحه 55:
مراحل انتخاب در الگوي كارنگي
oe
انجام یک نعقیق ساده و
موشسعی بسا اسستفاده از
روسهای تنستاخته ننسده
ارائه رادحل
7
بذدرش نخسستین راهحلی که
مورد قبول گروه (ثنلاف) واقبع
میسود.
لى اثنلاف
بحب کروهی میکنند و
درباره مسابل و
هدف ها تبسادل نظسر
می نمانند. نبادل نظسر
تعیسین اولوستهتا و
کسپ حمایت اجنماعی
در رابطه با مسایل یا
رادحل
عدم اطميتان
اطلاعات محدود است و مديران
با موانع و معدودتهای زسادی
روبرو هستند.
Pile
مدبران؛ هدفهاء نظرهاء ارزشها
و تجربههای مقاوب و گوناگون
دارند.
صفحه 56:
ترکیب الگوي مرحلهاي و كارنگي
شناسايي مسأله
* موقعي که شناسايي مسأله با عدم
اطمینان مواجه است از الگوي
كارنگي استفاده ميشود
اقدامات سياسي و اجتماعي
موردنیاز است
بايد اتتلاف کرد در جستجوي
توافق بود و تعاروض در اهداف و
اولويت را از بين برد
حل مسأله
موقعي كه حل مسأله با عدم
اطمينان مواجه است از الكوي
فرايندي استفاده ميشود
* فرآيند كام به كام و آزمون و
خطا مورد نياز است
به سبب برخورد با موانع» باید کار
را از نو آغاز کرد
صفحه 57:
وروم ويتون
نظريه وروم[ا»] و يتون[2] درباره تصميمكيري
0]- مرن با Ottr
[0]- ۷ 0 ۳
در مدل وروم و يتون دو متغير موقعيتي وجود
دارد. اين دو متغير عبارتند از:
2 شيوههاي رهبري
صفحه 58:
قواعد مربوط به کیفیت aa
0001001 01 0 |
صفحه 59:
مدلهاي تصميمگيري از نظر وروم و یتون
صفحه 60:
قواعد مربوط به قبول تصمیم
0- قاعده مربوط به قبول
تصمیم
2 قاعده مربوط به
تعارض و تضاد
© قاعده مربوط به
بيطريفي
<- قاعده مربوط به
ارجحیت قبول تصمیم
۲11] 2۱2+] ۱ com
صفحه 61:
نمودار فرآیند تصمیم (درخت تصميمكيري)
ee er ee ee | eee
صفحه 62:
نمودار فرآیند تصمیم (درخت تصميمگيري)
ج: کیفیتموردنیاز. کیفیتف نيلینتصمیم
چقدر لهمیدارد؟
5 تعهد موردنیاز. تعهد زیردستانبه
تصمیم چقدر لهمیندار ty
1راا لطلاعات و هبر. آیا لطلاعاتت افيب رلي
تصميمكيرييا كيفيتمطاوبداريد؟
صفحه 63:
نمودار فرآیند تصمیم (درخت تصميمگيري)
۳ ساختار مشکل آیا مشکلاز انسجام. كافي
برخوردار لسگ
0 لحتما (قعهد. آیا مطمئنستید که در صورت
تصمیمگ یر یکارکنانبه آنمتعهد خولهند بود؟
0 هماهنگيهفبآیا کارکنانسازماندر نتایج حاصل
از حللینمشکلسهیم هستند؟
صفحه 64:
نمودار فرآیند تصمیم (درخت تصميمگيري)
1 لطلاعاتزیردستان ليا کار کنانلطلاعاتلازم. ۳
برلوت صمیمگ بریب ا کیفیتعا لیدر لختیار دارند؟
0(: تعارضزیردستان آیا لحتما لوجود تعارض
بینکارکناندربارم رامحلهایی رگزیدهم وجود دارد؟
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67: