صفحه 1:
5ادءه در کلاس درس 0
بذش دهم
تعداد اسلا ديد ٠٠١ 1
2 آموزش هاى جهانى
همتوع ۱
9 فاجعه در کلاس درس
2 مهارت های کلاسداری و نظام J
اعورسی فنلاند
صفحه 2:
فهرست مطالب:
ی ۲نکته از کتاب ٩٩ فاجعه در
کلاس درس
بش 3وم ده ویژگی معلمان امروز از نگاه یونسکو
پخش سوم کفته ها ونکته های آموزشی
| کش چهارم ده۱۰ نکته از کتاب رابرت دی رمزی
در
نظام آموزشی فنلانه
[موزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل وبرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۱۰۰
صفحه 3:
صفحه 4:
سا میعل BT
كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
صفحه 5:
1۳ معلمی جزو مشاغل سخت
op AWE ۱[
كرجو سلاج جد eee
کارمعلمی سخت هم شده
صفحه 6:
خبرگزاری مضر
تنبیه بدنی در مدا
صفحه 7:
ز انتشار گزارشهایی مبنی بر تنبیه
بدنی دانشآمهزا دبستان در
روستای کرجو سنندج توسط معلم.
مسنولان آموزش و پرورش با واکنش
سربع. از اخراج اين معلم خبر دادند.
این حادثه که به دنبال گم شدن
شارژر تلفن شمراه معلم رخ داد. منجر
به آسیب دیدگی و بستری شدن
یکی از دانشآموزان شده و خشم
افکار عمومی را برانگیخته است
صفحه 8:
os
an,
an, ۱
خبرگزاری مضر 5 a
تنبیه بدنی در مدارس ممنوع ...لا کال
یک مت مقس ایب ایس روکد ae”
دلیل گم شدن شارژر نلفن همراه خود. و
دانشآموزان کلاس را مورد خرب و شتم ”= 9
داده است. بر اساس این گزارشها. شدت
خربات وارده به حدی بوده که یکی از 3
دانشآموزان به شدت زخمی شده است.
میم موم مهم موم
a a
a a
ww WW
صفحه 9:
پیگیریهای آتی
با اعلام خبر اخراج معلم خاطی. انتظار میرود
که روند رسیدگی به این پرونده با جدیت
ادامه يافته و ابعاد مختلف این حادثه. به
ویژه نحوه گزینش و نظارت بر عملکرد
معلمان در مدارس روستایی. عورد بررسی
دقیق قرار گیرد.
افکار عمومی و خانوادههای دانشآموزان
منتظر اقدامات قاطعانه مسئولان برای
۳
کرجو سندج ۳
در محیطهای آموزشی هستند.
میم موم مهم مهم
nn
81 5
EEE
Ene
لیا لما لیا لیا لما لیا لا لب
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
;3 سوم
یادگیری در کلاس ((علی ابر شعاری نژاد ))
-همه دانش آموزان شمه درس شا را دوست ندارند
یا بکسان دوست ندارند
همه دانش آموزان در مدت معين ياد
نمی گیرند
- همه دانش آموزان از تمرکز دقت یا
تمرکز حواس بکسان برخوردار نیستند
صفحه 13:
قایق,مجیدی
2۷۱9
,"شروع
”بخش اول
"نکاتی از کتاب 44 فاجعه در كلاس درس
نویسنده:تاباتا ریمنت
مترجم:مهدی غروی
قوچانی
صفحه 14:
نكته اول
صفحه ۸۱ كتاب 99 فاجعه در
كلاس درس
pyle phi که در تلویزیون
ممكن است مشاهده كنيد
نشان دهنده آن است كه معلمی
حرفهای دشوار آما با حقوقی
مناسب است. معلمان به صورت
افرادی با مسئولیت و منظم به
نظر می آیند که دارای اهداف
و مسیبر حرفه آی روشن هستند.
صفحه 15:
الا نكته دوم:
و روز خود را صرف انگیزه دادن به
جوانان می کنند. در این تصاویر حقایقی
وجود دارد اما وجه دیگری نیز در
تدریس وجود دارد که چندان رسانه ای
نشده است. تدریس آسان نیست؛ در
حقیقت بسیاری از معلمان تازه وارد به
علت سختی کار عقب نشینی می کنند.
€
€
€
€
€
€
€
€
صفحه 16:
نکته سوم
صفده ۸۲ کتاب 99 فاجعه در
كلاس درس
رویای آنان از ساعات کاری کم
تعطیلات طولانی و حقوق خوب به
سرعت در مواجهه با واقعیت کار
دشوار. از بین رکتن تمام اوقات فرافت
و روبه رو شدن با کلاس هایی واقعا
کابوس گونه. از بین می رود.
بنابراین چرا شما انسانهای کاملا
از دنیای دیوانه حرفه تدریس شوید؟
صفحه 17:
من معلم شدن را انتخاب کردم. چون
انگلیسی را دوست دارم و نیز تجربیاتی
که در کالج داشتم مرا متوجه کرد چه
6 قدر از کار با کودکان لذت می برم.
<a بهترین دوستم. تدریس را منطقی
شیوه کاری برای گرفتن درجه تاریخ
> هنر می داند. اگرچه دلایل ما با هم
متفاوت است. اما تآثیری در کسب لذت
مااز كارمان ندارد. ©
صفحه 18:
تاباتا ریمنت نویسنده کناب ۹٩
فاجعه در کلاس درس در ۱۳
سرفصل مجزا تلاش كرده است
معلمان را از ابتداى ورود به
دنیای دانشآموزان نا برخورد با
انواع رفتارهای مختلف هدايت
کند.
صفحه 19:
نکنه ششم:
با توجه به مشکلات اغلب معلمان در
کلاسهای درس و محیطهای آموزشی
در برخورد با مسایل گوناگون, اين اثر
راهکارهای متنوعی را برای رهایی از
این مشکلات پیشنهاد کرده است.
برخورد با دانش آموزان GIS AS تنفر
دان شآموز از معلم: مبارزه در راهروها
و... برخی ازاين موضوعات به شمار
© ™
م م م
a
a
a
لا
كل
لا
لا
«=
a
a
a
a
a
a
a
مم م م م موم و
صفحه 20:
oe < ۰ 4 14
توجه معلمان به نوع پوشش.
مواجهه با خستگی. رفت و آمد
به مدرسه. حوادت غیرمترقبه.
ابراز محبت از سوی دانشآموزان.
تعقیب فراریان مدرسه و... از
جمله موخوعات مورد بررسی در
اين كتاباند.
صفحه 21:
برخورد كذ
صفحه 22:
نکته نهم:
قاطع اما منصف باشید
از همان ابتدا مشخص كنيد كه جه
جيزى را تحمل نمى كنيد
میم موم مهم موم
nn
5
د
3
3
3
2
2
2
2
صفحه 23:
نكته دهم
ایستاده راه بروید همواره به نحوی
وارد كلاس شويد که گویی به
تجارت
پرداخته ابدب
صفحه 24:
“am,
En
Soe? 8 نکنه بازدهم:
€ 3
= آنان را با نامشان صد ابزنید
A = eae =>
EM, نام دانش آموزان را یاد گرفته و به
دج و خاطر بسپارید وسعی کنید به طور
Pe “7: 58 € 3
a8, منظم از آن استفاده کنید
ae,
a8,
PL
aa,
aa,
صفحه 25:
دوازدهم
در خارج از كلاس ديده
شويد جزء لاينفى مدرسه
باشيد وقت بگذارید
وبادانش أموزان خود در
زنگ تفر
زمان ناهار gl ,باه از
مدرسه صحبت كنيد
هم به عنوان معلم وهم به
عنوان یک انسان دیده
وید
صفحه 26:
اللا نكنه سبزد هم :
<و و>
و کتاب هایی که در باره مشکلات
97 لاع معلمی سخن بگویند اندک اند
> €
an;
> €
صفحه 27:
[fj نکن چهاردهم:
ما در منابع عالی كم داريم
که مثلا در این مورد با ما
سذن
بگوید که چگونه با
همكاران
دردسر ساز رابطه برقرار
صفحه 28:
2
5
3
۱
3
3
3
1
3
موزشى نيست
صفحه 29:
ar نکنه شانزدهم:
a بی که می نواند د
س درس شما به قا ۲
با حسم
ل شود كدام اند .
جكونه باید از آنها احتراز
کرد ۰
صفحه 30:
oe = 7 | 1 3 هم :
معلمان روز خود را صرف انگیزه
دادن به جوانان می کنند در این
زمینه حقایق زیادی هست ما
هر گز رسانه ای نمی شود
میم موم مهم مهم
nn
5
د
>
3
3
3
2
>
>
صفحه 31:
یکت بسیا
ارد به علت
وارد به علت
صفحه 32:
8 نکته نوزدهم :
دانش آموزان در ينج ثانيه اول
ملاقات شما را قضاوت می کنند .
ارزیابی می کنند و درمی یابند چه
چیزی شما را می آزارد و چگونه
می توانند به بهترین وجه ازآنها
برای حمله به شما استفاده کنند
صفحه 33:
صفحه 34:
هر معلم تازه وارد ویا حرفه ای
وچه تازه کار باید از اهمیت بالای
اولین تاثیر آ گاهی داشته باشند
میم موم مهم مهم
nn
5
د
>
3
3
3
2
>
>
صفحه 35:
3 با كن م نولم بويد |
با قامت كشيده و باجهره | 0
محمم وسرشار از انوژی روبه beat iss
جلو وارد كلاس شويد تن
صفحه 36:
it
للا نكنه بيست و دوم:
يك معلم با اعتماد به نفس احترام
بیشتری را کسب می کند نه یک
معلم خجالتی
صفحه 37:
جر دسر
بل گوانینی را می داند شما
هسيد كه بايد قوانين را
صفحه 38:
نکته بیست چشارم:
انتظارات خود را از دانش آموزان
در همان جلسه اول مشخص كنيد
میم موم مهم مهم
6 0 5 2 5 5 5
2 5 2 5 5 15
2
>
2
>
2
2
2
د
| 3
3
3
3
2
>
>
صفحه 39:
صفحه 40:
it
oe = ۰ ۳ بيب 3 9 we oe :
یک فهرست قبل از شروع کلاس
خود تهيه كنيد وآن را در محل
مناسب وقابل دید قرار دهید
صفحه 41:
|
مطمئن شوید همه دانش
آموزان همه قوانین شما را
می کهمند
صفحه 42:
| نک oe 55 oe وهشت 2
یادآوری نام های دانش آموزان
هرگز آسان نیست یک معلم
معمولی در روز به ۱۲۰ تا ۱۸۰
دانش آموز سروکار دارد
میم موم مهم مهم
nn
5
د
>
3
3
3
2
>
>
صفحه 43:
انتظار می رود نام کوک
دانش آموزان را یادبگیرید
صفحه 44:
it
#8 نكته سى :
يك معلم قاطع بايد بدون توسل به
رفتارهاى بالقوه ى خصمانه
درکلاس : محيطى مثبت خلق كند
صفحه 45:
با كرس ,هفرق دارد
وهيح دو كلاسى مثل هم
فیس ند
صفحه 46:
ا نکته سی ششم:
lll اگر دانش آموزان احساس کنند که
شما ملایم و رام هستید به احتمال
زیاد بر شما غلبه خواهند کرد
صفحه 47:
صفحه 48:
۷شروع
"بخش دوم
ود های یونسکو
صفحه 49:
ده ویژگی معلمان
اصروزی
از دیدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
NO Lda Maul of ei
صفحه 50:
ده آموزه پونسکو
bac ۳3 i
oT i OSS
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
ممم م م مه م 6
i
=
صفحه 51:
5 eS
امروزی i i
فق امر :
معلمان موفق ١ لد
: ند یگ بند ۲ 0
آماده اند بگو an
نيم اما باهم ef:
ما هم نمی دانیم an;
2 a
آموزیم. an;
۳
۰۴
2
2
2
3
صفحه 52:
| درس دوم:
©- معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند»
نه معلم كتب درسى
2
3
3
2
)=
2
2
3
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 53:
| درس سوم :
2 معلمان فقط عرضه کنندگان
دانش نیستند»
بلکه تسهیل گر روند یادگیری اند.
لللل
مم م م م مهم م مه
6 0 5 2 5 5 5
BEE 1323 123
لها اننا لها اننا للا لا للا لا انا لها اننا اننا اننا انها اليا
صفحه 54:
مه مهم
EEE
۱۳
<#معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آنهاست.
لا لیا لا لیا لا للا للا انها نينا لیا لیا لیا ايها نا نبا
صفحه 55:
درس پنجم :
-G معلمان موفق امروزي
مي دانند*
زنك تفريح
و بازي حق مسلم كودكان است.
صفحه 56:
8 درس ششم:
3- معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاى ميان كلاس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
صفحه 57:
at;
3 He cal,
: ]درس شنم aI
mi?
72 © 2 معلمان موفق امروزي
251
“ai? مي دانند کلید قرن اخير
ean?
al, است
د ال
als
د ال
۱ Ls
>} Ml,
al,
صفحه 58:
| درس هشتم:
0 معلمان موفق امروزي
مناسب برای احساس اصنیت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ها ها
مم م م م موم و
صفحه 59:
| درس نهم :
و معلمان موفق امروزي
لل
مم م م م مهم م مه
۳ مي دانند
از يادگيري اهمیت دارد.
6 0 5 2 5 5 5
اه SE eee
لا با ها با با با با نا نا نا نا با با با
صفحه 60:
درس دهم :
00 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوى واخلاقى را بايد مد
نظر قرارمي دهند.
ههه 5 5 1 3 1 1
مم م م م مهم م مه
صفحه 61:
"شروع
av
بخش سوم
۲چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله ۰ ۱ ۱ ۶
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 62:
که من عامل تصمیم گیری فاطع در
کلاس هستم به عنوان یک معلم »
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم » آزار برسانم يا التيام بخشم در همه
ى موقعيت هاء مسئوليت من است كه
تصميم بكيرم بحرانى را افزايش يا
كاهش دهم »وكودكان را انسانى والا
كردانم يا انسانيت را ازايشان بكيرم
نظام وفا معلم نيما يوشيج
صفحه 63:
: : 7
He معلم بر ابدیت اثر
۰ ۰
on 5 مى كذارد» 7
ab اند بكويد
an گز نمی توا ۳9
ae an در كجا متوة
ve He ود"
5 آدامز
لد هنرى
a
2
2
2
>
صفحه 64:
3 6
> € » در سریال معلم دهکده
Cog ? نامزد معلم. ازش می پرسد شما که قاضی بودید
a ۴ چرا رها کردید و
<n 5 معلم شديد؟
5 اب داد: جون وقتى به مراجعيد نى كه
a قتاع مطم جواب داد چون وقی با مراجمیتم و سچرمجی
> ۰ ۰ پیش من می آمدند دقیق می شدم
للا می دیدم که آنها کسائی هستند که
ae iit € 3 7 3 1
٩ اي .با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اه
HE وبه خودم گفتم : به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
“aa? اصلاح ريشه
د € دازم
Jy 18
> ۰۴
۳
ma?
> €
صفحه 65:
انجام دادن كا
صفحه 66:
2
2
ذهن ظرفی د
2
پرشود , بلکه د
. 3
2
آتشی است كه باب سب
میم موم مهم مهم
EEE
=
صفحه 67:
at
1" ان كه از سوال
=P
8 کردن می نرسد.
1
: ‘mn?
دیع از یادگیری
~ 8 52 Mt,
oo Mt,
د ال لسد . G)
صفحه 68:
4
5
3
ل
5
ی
01111111
لا لا .لا لا
صفحه 69:
آموزش بعنی کشف
تا ۱
۴ روزاگزون بی خبری
Maa 2-1
خودمان
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها
صفحه 70:
م م وم
‘gS برونر |
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
۵ ۵ ها اه هه ۵ هه ۵ ۵ ها ها
مم م م م موم و
صفحه 71:
۲شروع
"بخش چهارم
۲ده راهکار برای جلو گیری از فاجعه در کلاس درس
صفحه 72:
اييشكقتار:
مم سر
a معلم امروز بايد رويا بردازء برنامه دهنده »
oe كمك كارء التيام دهنده » حامى » تسهیل کننده »
الگوی رفتاری» پرورش دهنده و الهام بخش
باشند
ویژگی معلمان امروز
€
€
€
€
€
€
€
€
صفحه 73:
>
al,
للا :
دو »درس اول :
ع
# قلا وقتى رنكين كمان در آسمان »ديديد هر كارى را
و Sel انجام مى دهيدء قطع كنيد و ترجه يجه هارا
ar به آن جلب كنيد بجه ها بايد آنجه را كه درس
2 م وچ * می دهید.یاد بگیرند؛ ولی بسیاری از آنان لازم
aI, است به همین اندازه
د ال رنگین کمان هم ببینند.
al,
Al,
HE معلمی مهم ترین وچالش
وی
><
برانگیز ترین حرفه د eo:
صفحه 74:
۲درس دوم:
وضعیت صدا را در کلاس بررسى كنيد
عوامل مخلَّ صدا و صداهای زائد در پس
زمینه را حذف کنید پژوهش ها نشان میدهند
دانش آموزان» امروزه اغلب» ۳۰ درصد از
ارتباطات کلاسی موجود در مدرسه را متوجه
نمی شوند فرایند آموزش مناسب به توانایی
شنیده شدن حرفهای معلمان بستگی دارد.
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 75:
سریع تر درس دادن را با بهتر درس دادن
اشتباه نگیرید ؛یادگیری» شتابی طبیعتی دارد.
سرعت دادن به اين شتاب اغلب دانش آموزان
را گیج می کند
معلم باید انعطاف پذیر باشد
@
صفحه 76:
درس چشارم:
So هميشه دانش آموزان را براساس حروف الفبا
در کلاس ننشانید و یا براساس قدء يشت سر هم
lll قرار ندهید و یا براساس حروف الفبا فورست
_— کلاسی آنها را تنظیم نکنید به بچه هایی فکر
چ و۴ کنید که با اين سه وضعیت هميشه در آخرصف
عقب کلاس و يا آخر فهرست هستند هر کسی
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
3
cl شايستة آن است كه هر از جند كاه اول باشد.
al بهترین بهره را از لحظه ها ببرید
9
9
صفحه 77:
ادرس ینجم :
تمرین آتش سوزی و يا مقابله با زلزله را
جدی بگیرید اهمیت آموزش آنها ارزش این را
دارد که کلاس مان را برای لحظاتی بی نظم
کنیم و از حالت عادی خارج سازیم به
مسافران تاتانیک فکر كنيد كه آرزو مى
کر ا اي وه
بيشترى به آموزش استفاده از قايق نجات
مى شد.
a
“a
=
=
=
=
=
=
=
1 €
€
€
€
€
€
€
€
صفحه 78:
ادرس ششم:
+ انتظار جهش شكرف در بازده دانش آموزان نداشته
<n باشيد موفقيت تدريجى است. يادكيرى مانند برش ارتفاع
<n و دو صد متر بازی سانتی مترهاست.
a=
مم م م م موم و
لا لیا لا لیا لا ليلا لا لیا لیا لیا تما لیا ايها ليها ليها
صفحه 79:
درس هتم :
هر از »چندی صفحه ای از زندگی واقعی را
با مثال هایی جذاب برگیرید. اين کار با استفاده
از شاخص های ارزیابی انجام دهید که دانش
آموزان به سرعت آنها را می شناسند؛ مانند
سه ستاره از پنج ستاره هفت در مقیاس یک تا
ده» نشان دادن علامت پیروزی با انگشتان
دست هر چه باشد منظور
از بازخورد برقراری ارتباط است.
فرايند ساده حل مسئله تدوين كنيد
میم موم مهم موم
6 0 5 2 5 5 5
صفحه 80:
درس هشتم :
همان طور که کتابخانه ها برای کتاب های
تأخیر شده مدت زمان بازگشت بدون جریمه ای
را در نظر می گیرند شما هم برای دانش
آموزان خود فرصتی را تعیین کنید که در آن
بتوانند بدون مجازات و جریمه تکالیف دیر شده
خود را ارائه دهند. در یادگیری دیر.بودن بهتر
از هرگز نبودن است.
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
aS
3
د
2
>
>
صفحه 81:
درس نهم :
۰ از آزمون های استاندارد و
ارزشیابی های ملی استقبال کنید آنها به
ما کمک که بر کارمان متمرکز شویم به
قول یکی از کارشناسان آموزشی
شناخته شده هرآنچه اندازه گیری می
شود انجام می شود.
کلید موفقیت جامعه در دستان معلم
اه تاه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها
مم م م م موم و
صفحه 82:
ال درس دهم :
+ منکر حفظ کردن نشوید حفظ كردن هنوز
ابزار آموزشی با ارزشی است. آنچه ارزش
به خاطر سپردن دارد ارزش حفظ کردن هم
دارد.
از بچه ها بخواهید ضرب المثل های خود را
بیاورند
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
دك
3
د
2
>
>
صفحه 83:
درس باز
+ اين طنز برنارد شاو امروز در
باره ى معلمان منصفانه نيست:
كسانى كه مى توانند كارى انجام
مى دهند وكسانى كه نمى توانند
تدريس مى كنند!
معلمان امروز هم انجام مى دهند
هم رویا پردازند و الهام بخش
صفحه 84:
کتاب رابرت
دی .رمزی
کتاب به آموزش
|
1
j
3
0
صفحه 85:
وأشروع
eV
بحس |
۲ده راهکار برای جلو گیری از فاجعه در کلاس درس
صفحه 86:
LT می دانید کدام کشور
سه بار در آزمون PISA
) آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای
ریاضیات » روخوانی وعلوم تجربی (
در جهان اول شد؟
بخش دوم
تعداد اسلاید۱۰:
صفحه 87:
سا میعل BT
كه فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر کالبد فرشته ای
محبوس شده است .
من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
صفحه 88:
دانش آموزان فنلاندى سه بار در
۱ 49057
Rye) LT)
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت
اق
@fayihg:majidi
صفحه 89:
بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره
۱
۶ ۳ لد و ire mer ere)
Pome Pee eer a0 Se)
Peeps
لكل لين كيل ننه
صفحه 90:
۱
9 (
SS
SIC Sy en)
لكل لين كيل ننه
صفحه 91:
مدار 320 فنلاند
به نحوی طراحی شده اندکه به جای تنکیک
CU Ue Le Se ee ICS
or
Re ero SRY eee)
لكل لين كيل ننه
صفحه 92:
ws لل » مدارس gee
ابن بود:
۱ ۱
بياوريم
لكل لين كيل ننه
صفحه 93:
ناخ IC) ۳۳
قنها بر موفقيت تحصيلى دانش آموزان
تمركز ذمى كنند
بلکه بر رشد وعلایق فردی تک تک آنان
رل
(OEM ema
صفحه 94:
eT Tene te ned)
همتراز با مالزى » برو و در رقبه
آخركشورهاى اسكانديناوى به
حساب مى آمد
لكي يل عله
صفحه 95:
o> ah aan ey)
۱۳ BO
كلاس نهم
را پشت سر بگذارند
@fayihg:majidi
صفحه 96:
TO See
eRe Et eS melas
۱ tee eh ad
تا
eee eve ron re
BAe oo: pale g Lok s ¢ cilg>os 99 oN iq07
@fayihg:majidi
صفحه 97:
Ore) SO RCO AN | Be Trey SLT
Be eT oe ey Se) eB)
ارزیابی ۱۶۵ هزار فرد بزرکسال از کشورهای
eee ا ل are
فنلاندى در رياضيات و روخوانى رتبه اول
را کسب کردند.
@fayihg:majidi
صفحه 98:
9
ترجمه آقاى ميثم همدمى
لكل لين كيل ننه
صفحه 99:
تهیه وتدوین:
محمد فايق مجيدى
دهگلان
ee 5 3
3 | | دبیر بازنشسته
> زبان و ادبيات فارسى
۴ ۳ نگارنده كتاب:به
€ همکار افتخاری
از ده سال
لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها
6
صفحه 100:
3
زع
3
2
2
2
2
د
3
3
3
د
2
>
>
صفحه 101:
٩ 6 ۵ ۵ 465 © © ۵ 6 6
۵ ۵ ۵ ۵ ا ا ۱۵ ۱ ۱۳ ۱۳