صفحه 1:
پاورپوینت
ارزیابی عملکرد به زبان ساده
Performance appraisal
روشها و فنون ارزشیابی عملکرد
کار کنان
حسابرسی مراقبت از بیمار
نسخه قابل ویرایش
صفحه 2:
صفحه 3:
=H
سرفصل مطالب
هدفهای آموزشی
روش های جدید ارزیابی عملکرد کارکنان
ارزشیابی عملکرد
تعرف و ای رزیابی عفد کارنان
ابی عملکر:
مرحله پنجم مصاحبه پایان دوره Sai نیروی انسانی
نکات قابل توجه در مصاحبههای ارزشیابی
جه كسى ارزیابی را انجام مى دهد؟
دوردهاى زمانى ارزيابى (زمان بندى ارزشيابى)
نمونهاى از فرم ارزيابى به روش انتخاب اجبارى
حسابرسى مراقبت از بيمار در گذشته
صفحه 4:
صفحه 5:
روشهای جدید ارزیابی عملکرد کارکنان
=> a
ارزیابی عملکرد کارکنان
8 واتون
chargoon.com
صفحه 6:
صفحه 7:
aor re LBS)
Performance appraisal
صفحه 8:
ا 0 20
scalar) cay ri @ و مراحل ارزشيابي عملكرد راء بيان نمائيد.
۶ انحرافات و مشکلات در ارزشيابي عملکرد کارکنان را»
تشريح نمائيد.
a و فنون ارزشيابي عملكرد كاركنان را با هم مقايسه
۳
© حسابرسي مراقبت از بيمار را انجام دهيد.
صفحه 9:
تعاريف و مفاهيم ارزشيابي عملكرد كاركنان
0 ane
هدفء مثلة اگر قرار باشد
سازمان كالايي خاص يا
خدماتي مشخص را در
مدتي معین» به جامعه ارائه
دهد و از عهدة آن نیز
برآید ميگویند که اين
سازمان اثربخش است.
صفحه 10:
كارآيي
در حالیکه كارآيي» عبارت
است از نسبت داددها به
۱[
0 ۱۳
0
دادن کارها یا رسیدن به
هدفها مهم 9 آيي
تأمین هدفها ولي با استفاده
از کمترین منابع موجود
(CUS ere Tobe)
صفحه 11:
ارزيابي عملكرد
منظور از ارزيابي
عملكرد, فرآيندي است
Barre ens
كاركنان در فواصلي
ane 9
مورد بررسي و
قرار ميكيرد
صفحه 12:
اهداف ارزشيابي عملکرد
00 ا ak (be
ToD Yep er اندازهگيري
60 شناسايي افرادي که باید انتقال یابند» یا جابجا
شوند.
۲ ا oh
CWE RB Wri sak ا ا ا
صفحه 13:
PoE Se Teo ie ib
در پستهاي مناسب را ميتوانند دارا باشند.
0
قوانين حكومتي و جبران كاهش تواناييهاي كاركنان
تا رسيدن به استاندارد موردنظر در قوانين.
© شناسايي ويزكيهاي رفتاري و بلوغ افراد جهت
تنظیم ارتباط بهینه
صفحه 14:
مراحل ارزشيابي عملکرد
مرحله اول شناسايي
اهداف ارزشيابي عملكرد:
شناسايي اهداف روشن و
تعهد سازماني قوي باعث
ل 2
OB Dae EO
نيروي انساني با معني
شود
صفحه 15:
مرحله دوم تجزيه و تحليل شغل
و ا ا ا ل BP eee TOL
گرفته و وظایف و مسئوليتهاي شغلي نيروي انساني به
صورت استاندارد مطرح شود.
۶ به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل شغل زمینه ربا جهت تهیه
لت ES Ye ا ES ew
همچنین نوشتن شرح شغل و یا پست ثابت سازماني کاربرد
دارد. فراهم ميسازد
صفحه 16:
ل ل
ا ات ات بررسي و به روز
۰۳۹
وت ۰
9ج) بحث سازندهاي را در مورد عملکرد نيروي
انساني به اجرا در آورید
صفحه 17:
1 00
در اين مرحله کار انجام یافته Beye eee Ene
طول دوره معيني با توجه به وظایف و مسئوليتهاي
مدون بيشبيني شده» در شرح وظايف مجموعه
MPP e ee wg) ا Peete ey
BB yen we SY Mie ee)
صفحه 18:
مرحله چهارم اجراي ارزشيابي
#مرحله چهارم اجراي ارزشيابي عملکرد با توجه
به استانداردهاي پيشبيني شده: در اين مرحله
مدیریت دنبال به مرحله اجرا و عمل در آوردن
اهداف مطروحه در شناسايي اهداف عملکرد
۱
است.
صفحه 19:
PEO Te SDS EO Eee re nope)
انساني
ا ا 00
پيشبني شده در مرحله ارزشيابي عملکرد تيروي انساني
مصاحبه و كفتكوي يايان دوره مطرح ميشود. در اين
LO nOe ا 00
ميآید و کنکاش روي نقاط قوت و ضعف نيروي Bebe ert]
arr ميآيد.
صفحه 20:
ارزشياب
نكات قابل توجه در مصاحبههاي ارزشيابي
صفحه 21:
Pee SPC ate nee Te اس
ا ال ل SYST
سیر Ree irre
6 جلسه مصاحبه را براساس احترام و اعتماد متقابل برگزار نمائید.
*براي بیان دلایل در مورد چگونگي اتجام وظایف» و یا انگیزه
رفتارهایش, فرصت کافي داده شود.
0
زوم با توجه به استدلالهاي کارمندامتیازات ارزشيابي را تعديل
کند.
صفحه 22:
نکات قابل توجه در مصاحبههاي ارزشيابي
9 Wo 5 GP ICR rhs
By XP 2 Bae BE ny
او ابراز كند.
#دس جلسة مصاحبه محور بحث بر عملكرد كذشته كارمند
ل ا ل Bye
شخصيتي وي جداً پرهیز شود» و فقط آن دسته از
رفتارهاي اخلاقي و شغلي او كه در ارتباط با نحوة
ا 0
صفحه 23:
نکات قابل توجه در مصاحبههاي ارزشيابي
PUR Arran FOnmr reap ar tp Rea rev yy On EON
2 rs Sr
دك ems Eee ea Es)
ضعیف خواهد شد. از اين رو ضروري است که
9 Pris ener caer prev)
۱۳ eee Te eo eB Cy
مكانيزمهايي براي آن قسمت از عملکرد وي که
نياز به اصلاح و بهبود داردء ارائه كند.
صفحه 24:
همكاري با سريرست ترك
كرده؛ و از اينكه فرصتي
براي بحث در مورد
a, Re, ۳
احساس ۲ ۲
صفحه 25:
ی ار ود
- سريرست بلافصل: بيشتر سازمانها سريرست بلافصل
راتنها ارزياب ميدانند؛ ويا قضاوتهاي سريرستي را
همراه ارزبيابيهاي ديكر بكار ميكيرند
- ارزيابي ES SIE) COT ا ا و
خودگردان استفاده ميکنند» بیشتر ارزيابيها به وسیله
همکاران انجام ميشود؛ و اين شیوه بسیار متداول ميباشد
صفحه 26:
چه كسي ارزيابي را انجام ميدهد؟
9 WS Bec)
ارزشيابي عملكرد از روش خودسنجي استفاده كردهاند» در
مواريد متعددي به موفقيت رسيدهاند
- ارزيابي به وسیله زیردستان: گاهي شرکتها از
زييردستان ميخواهند كه عملكرد سريرستان را ارزيابي
كنند و بسياري از افراد» اين فرآيند را بازخور نمودن نتيجه
للا ان واد 8 سس لان ۲۳
pepe Leb ip ep Tary ا ا ل
صفحه 27:
۳ ارزيابي ۳ انجام ميدهد؟
VERE ل TO ل We SB Eo]
PES STE ee SPIE Te CEs ener
بعضي از. سازمانها به تشکیل كميتههاي ارزيابي روي
آوردهاند.
© ارزشيابي توسط بازرسان: اين كار هنوز اساس بسياري
از سيستمهاي ارزشيابي به شمار ميآيد
صفحه 28:
دورههاي زماني ارزيابي (زمانبندي ارزشيابي)
با شروع استخدام نيروي انساني باشد.
۱ ا ل ا es)
در طي دوره یا طول دوره باشد.
در بايان دوره باشد.
معمولاً دوره ارزشيابي پایان سال شمسي و ابتداي
ل
صفحه 29:
002 00a
انحرافات در ارزشيايي عملکرد کارکنان
- قضاوتهاي شخصي (خطاي هالهاي)
- تمايل به ارزنشيابي متوسط (خطاي كرايش به مرركز):
- سختكيريهاي بيمورد
- معيارهاي فرهنگي ارزیاب
گربایش به تبعیض
ED ۱0
صفحه 30:
روشها و فنون ارزشيابي عملکرد کارکنان
- روش تشريحي
Essay method
در ۱ از ارزیاب
عملكرد فرد بنويسد
صفحه 31:
هروش درجهندي
Grading method
در روش درجهبندي از ارزیاب
خواسته ميشود تا کارکنان
ل
(مثلا عملکرد آنها در
مجموع) از بهترین تا
صفحه 32:
01 مقایسه دو به دو
comparison
9 We tener DSi a bs
مقايسه كاركنان را آسانتر مينمايد. در اينجاء ۳
هر يك از كاركنان با عملكرد تك تك ساير افراد
مقايسه مي كردد. براي مثال اكر در واحدي از
سازمان بنج نفر ارزيابي شوند؛ عملكرد هر يك از
ا Ur
و نتيجه اعلام ميكردد
صفحه 33:
To OBE:
در a اجباري که مانند روش درجبندي»
نمونه ديكري از يك روش ارزيابي مقايسهاي
است, ارزياب بايد عملكرد كاركنان را در
كروههاي خاصي دستهبندي نمايد. كرومبندي
ا ۱9۳۰0
ميآید» در يكي از این گروهها جاي ميگیرد
صفحه 34:
تلاوت وه ال سل ۱
عملکرد ۱
۳
صفحه 35:
1 Peet
ز فرم ارز
م ارزيابي به روش انتخا
Sil og
Lin!
جباري
۳
لف ميكند
۹ 3
1 و مس
9 ۳
ج) وقت 27 مت
وقت را تلف ۳ 1
د) با او راحت توا | 1 |
ميتوان حرف
حرف زد
صفحه 36:
نمونهاي از فرم ارزيابي به روش انتخاب اجباري
9ه
الف) در انجام كارها بيشتاز است.
ب) وقت را با پرداختن به مسائل جزئي و بياهميت
نميكذراند.
ا ل يم
0
صفحه 37:
B\yen yer vet Sie
BOR mye Seen
از 9 ۳ ۱
كاركنان BS)
Shy 7۳ ۳ از آن
در اين روش كاركنان
ا كم
درجهبندي ميكردند
صفحه 38:
۲۵
tied علاقه ای بسه کسار
تفساوت اسسست:
انسسوجهی بسسه
تستورات ندارد
صفحه 39:
7
از روش مقياسي به طریق ديگري نیز ميتوان براي
ارزيابي عملكرد كاركنان استفاده نمود. بدين ترتيب
که به جاي ارزيابي عملکرد براساس صفات و
0 كارآيي ۳۱۳۹0
وظایف و مستوليتهاي ويژهاي که در شغلاش
9 ارزيابي ميكردد.
صفحه 40:
clients) ل كن
تت 3
9 )= یادداشت 5 ثبت
عملکرد و eve) ۱
بسیار خوب يا بد
oO Pe RBCS انجام
Payee eat Eee erro)
Critical
دعزوت مایا
صفحه 41:
روش مقياس رفتاري
در روش مقياسي رفتاريء ارزيابي بر اين اساس است
كه كاركنان تا جه اندازه» رفتارهاي خاصي را كه
ek yy rel ee meres) 1
ميدهند
]11- Behaviorally Anchored
Rating Scale (BARS)
صفحه 42:
ارزيابي براساس مدیریت بر مبناي هدف
:در اين روش
رئیس و مرئوس با ل 31
.و مسئوليتهاي كار را معين مينمايند
۳ rece ee ner ل اهداف Rect Be
ew ven De Cu Sy Cre kar Wor nt pew)
Bet Sona ار 2
2
]11- ۱۷۱۵۲۱۵6۲۱۵۱۱۲ 5۷ ۷۰
(MBO)
صفحه 43:
ارزيابي براساس بررسي نامه يا جك ليست
Tod » روش ؛ براي کاهش بار Ke SP ee
برستان استفاده ميشود كه در أن در واقع ارزشياب
کنندگان» افراد موردتظر را ارزتيابي نميکننده بلكه ترييآ
PENSE Ee EN eevee <PoteU ge TES Bs
واقعي کارکنان را Bp er ye mre ادارة ير
۳ ميدهند» که perverse )6-0( نمونهاي از أن
ست.
۳ row BD)
كذراندن علامت (”) به سؤالات ياسخ ميدهد
Checklist
صفحه 44:
-ارزشيابي خویشتن 45
در اين روشء كاركنان » خود
را ارزشيابي ميکننده و
نقاط قوت و ضعف خویش
ريا مشخص موسازند. البته
Ay Cul Sea IS yh
VES ee Sere e.
.به تنهايي صورت پذیرد
صفحه 45:
4 OES Reet By PETC res
0- بالا بردن كيفيت مراقبت از
بیمار
2 آموزش کارکنان پرستاري تا
eo) ار
عمل آورند.
0
مربوط به مراقبت پرستاري
را تجزيه و تحليل نمائيد.
صفحه 46:
انواع حسابرسي مراقبت از بيمار
حسابرسي مراقبت از بيمار
حاضر يا جاري
کات ریت و واه یی
در اين روش مراقبت از بیمار
پس از مشاهده» ارزشيابي و
حسابرسي ميشود. اين روش
از نظر زمان و هزينه وقتكير
بوده و مقرون به صرفه
.نميباشد
صفحه 47:
حسابرسي مراقبت از بیمار در گذشته
در این روش با استفاده از كزارشات و مداركي كه از
2 در پرونده باقي مانده» اقدامات» مداخلات و
مراقبتها را حسابرسي مينمايند. جدول شماره (م7-
©) مثالي از حسابرسي مراقبت از بيمار در اطاق
.زايمان است
[1]- Retrospective Audit
صفحه 48:
کمیته مركزي حسابرسي پرستاري
در حال حاضر در آمریکا» کمیته حسابرسي چند عضوي در
eer etree BE Tee yes SIs سر(
براي انجام حسابرسي مراقبت از بيمار را به عهده دارد
CL OED ee TES ren Se We Be Ec
وجود دارد» و وظیفه آن؛ ۱۳ است تا مراقبت
SSE Ee eee Sete Es ats Tes eB
.ارزيابي قرار گیرد
صفحه 49:
در کمیته حسابريسي پرستاري باید نماینده اي از هر قسمت
يرستاري باليني مؤسسه؛ حضور داشته باشد (يك يريستار
2000 ل rare trop ean)
RCE Tp cera erat crear Kirt Gn EB)
تجربه بو ترجیحاً در بخشهاي باليني مشغول به کار باشند
(مثلاً برستار باليني در مقايسه با رئيس برستاري يا
(Came SS ES ee
صفحه 50:
افيش خرقى را بزن که بتوانی بتو لو
ری را بنویس که بتوانی امضالت ۶
وچیری را امضا کن که بتوانی با
پا
صفحه 51: