پاورپوینت
مهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

پاورپوینت ارتباطات به زبان ساده Communication روش های برقراری ارتباط جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟

پاورپوینت ارتباطات به زبان ساده Communication روش های برقراری ارتباط جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات:55 سرفصل مطالب هدف‌هاي آموزشي تعریف ارتباط به عقيده باگلي به عقيده ليتل اهميت ارتباطات فرايند ارتباطات و عناصر اساسي آن ارتباط سازماني عبارت است از انواع ارتباطات روش هاي بر قراري ارتباط مزایا و معایب شبكه ارتباطي غير رسمي راه هاي بهبود مهارت ارتباطي موانع بر قرارجلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ راه حل هايي براي مشكلات عمومي جلسات اهداف آموزشی: در پايان اين فصل شما مي‌توانيد: ضمن تعريف ارتباطات، فرآيند و اجزاء آن را با ترسيم نموداري تشريح نمائيد. انواع ارتباطات را با هم مقايسه نمائيد. روش‌هاي برقراري ارتباط را بشنا سيد موانع برقراري ارتباط را شرح دهيد. شنود مؤثر را توضيح و اهميت آن را بيا ن نمائيد. راه‌هاي مؤثر ثمربخش نمودن جلسات را توضيح دهيد. با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
پاورپوینت ارتباطات به زبان ساده ‎Communication‏ ‏روش های برقراری ارتباط جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ نسخه قابل وبرایش

صفحه 2:

صفحه 3:
سرفصل مطالب هدف‌های آموزشی تعریف ارتباط به عقیده باگلی به عقيده ليتل اهميت ارتباطات فرايند ارتباطات و عناصر اساسى آن ارتباط سازمانى عبارت است از انواع ارتباطات روش های بر قراری ارتباط مزایا و معایب شبکه ارتباطی غیر رسمی وه راه های بهبود مهارت ارتباطی . موانع بر قرارجلسه جه وقت مثمر ثمر است؟ راه,حل هایی براي مشکلات عمومی جلسات

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
در پایان اين فصل شما ميتوانيد: ضمن تعريفه ارتباطات» فرآيند و اجزاء آن را با ترسيم نموداري تشريح نمائيد. انواع ارتباطات را با هم مقايسه نمائيد. روشهاي برقراري ارتباط را بشنا سيد موانع برقراري ارتباط را شرح دهید. شنود مزثر را توضیح و اهمیت آن را بیا ن نمائید. راه‌هاي مژثر ثمربخش نمودن جلسات را توضیح دهید.

صفحه 7:
* ارتباط عبارت است از فرستادن. انتقال دادن و تبادل عقا ش ‎٩‏ غیره.

صفحه 8:
به عقیده باکلی: ارتباط فرایندی است که به هنگام انتقال فکر, عقیده. اطلاعات. امساس بین افراد یا گروه و افراد برای مقاصد سنجیده شده ای واقع می شود. ‎we‏ به عقیده لیتل: ارتباط فرایندی است که به وسیله با آن اطلاعات ‎oy‏ افراد و يا سازمان ۱ از طریق نمادهای مورد تواخق قبلی برقرار می شود

صفحه 9:
اهمیت ارتباطات تمام شواهد آشکارا معایت از آن دارند که مهارت در ارتباط گفتاری و نوشتاری نه تنها برای کسب شغل بلکه در عملکرد مدَثر در کار نیز میاتی و دارای اهمیت بسیار است. ارتباطات از عوامل بنیادی سازمان و به قول فیفنر قلب تپنده و جوهره اصلی مدیریت است که از طریق آن فعالیت 17 های برنامه ریزی» سازماندهی: هماهنگی, رهبری و کنترل انمام می شود.

صفحه 10:
فرایند ارتباطات و عناصر اساسی آن ارتباط عبارت است از ‎JLB‏ اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده به طوری که اطلاعات برای فرستنده و گیرنده قابل درک باشند. هم رم .هت ساده ترین الگوی ارتبامی

صفحه 11:
۰ ارتباط سازمانی فرایندی که مدیران به وسیله آن سیستمی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی به افراد و ارگان های فراوان داقل و فارج ساز

صفحه 12:
حت گیرنده ستنده فر a ‏تبدیل‎ 0 oly ec 0 ‎ae | oe‏ نم ‏مفهوم ۹ ‎۲ ‏سر‎ 7 i ‏پاازیت‎ --- / ie ‏بازفورد ..—__——— ‏پیمیده تر الگوی ارتباطی پیچد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
- نما ارتباطات ۹ 2 ay ‏از زئیس به مَرَكْوسَ من‎ DRL 03-9) ‏ارتباط‎ a ‏هرکت اطلاعات به جهت پائین و در امتداد سلسله‎ ‏کسترش می یابد)‎ oly.» ‏مراتب سازمان, ابعاد‎ ب) ارتباط )9 ‎osha 2 DL a‏ به رئيس ( معمولاً اين نتواند به طور ثربخش از طریق ‎as‏ شیوه های مومود به دریافت کننده دسترس پیدا کند.

صفحه 14:
رو به پایین دستورات انمام کار تلفن. گفتکو برنامه های کارآموزی یادداشت غیر رسمی کتاب راهنما خبرنامه جلسات اتماديه بررسى عملكرد رو به بالا بررسی نظرات تلفن. گفتکو امور اجتماعى یادداشت غیر رسمی شکایت صندوق پیشنهادات نماینده اتمادیه بررسی عملکرد آمور امتماعی یادداشت غیر رسمی کتاب راهنما خبرنامه فخعالیتهای اتمادیه جلسات غذاخوری شبکه های ارتباطی سازمان

صفحه 15:
روش های بر قراری ارتباط |) ارتباط کتبی ۲) ارتبام شفاهی ۲۳ ارتباط غیر کلامی 325525

صفحه 16:
ازتباط كتبى : مزايا: ‎)١‏ فرستنده را به توجه دقيق به ييام ها قبل از ارسال آنها وا می دارد که این خود سبب افزایش وضوع ارتباط می گردد. ‏۲) به حضور فرستنده به منظور آثربخش شدن پیام نیازی نیست. ‏۳ ارتباط نوشتاری» اسنادی از وقایع بر جای می گذارد. این عامل با پذیرش خط مشی های قانونی اهمیت روز افزون می یاید. ‎

صفحه 17:
معایب ۶ به علت عدم حضور فرستنده پیام بازفوردی دریافت نمی دارد. ۲) عدم تذهیم مطالب توسط کیرنده یا خواننده پیام. نا) عدم ياسفكويئ به سوالات مطرح شده توسط فرستنده پیام. ( به علت عدم حضور) عا) وقت كيز بودن 3 0( نامه پراکنی — ۷) امتمال آفشاء مطالب قبل از امرا ۰ ۲ ۷ راب رسمی هشک بین کارکنان .۰ص

صفحه 18:
ارتباماً شفاهی : | ارتباط دو جانبه است. ۲ گیرنده پیام می تواند سوالاتش را مطرم نماید و پاسخ دریافت کند. س) آسان و سریع است. ۴ از نظر هزینه و وقت صرفه جویی می شود

صفحه 19:
) پیام ها و ارتباط ها مستند نیست. ۲ ارتباط ها خوری است و پیام ها قبلًبرنامه ریزی نمی شود. ۳) افراد در جلسات ممکن است بدون توجه به ارزشمندی (مان. بیشتر از روی هیجان صحبت کنند و بعد از انتقال ‎ely‏ پشیمان شوند. ۴) تمریف پیام در عبور از سلسله مراتب سازمانی. ۵) عملکرد ضعیف در صورت پراکندگی جغراخیایی سازمان. ۷) استنباط پیام بر اساس برداشت. ری

صفحه 20:
انواع ارتباط غير كلامى مركات بدنى. يا رفتار هنيش فصوصیات یا مشخصات 4533 [بان سفن گفتن ol) توضیع و مثال مرکات و آشارات» تظاهرات چهره ای. مرکات چشم. لمس کردن. با هر مرکت دیگر دست و پا و بدم. شکل بدن. وضع ظاهر, بوی بدن یا بوی دهان. قد. وزن؛ رنک مو و رنگ پوست وس کیفیت صداء بلندی یا کوتاهی صداء سرعت سفن گفتن,. تن صداء اشکالات در سفن گفتن,. با فنده سفن گفتن, فمیاژه كشيدن در هنكام سفن كفتن طرح سافتمان و خانه, وسايل خانه 9 مبلمان, دکوراسیون دافلى. تميز بودن؛ روشنایی و سروصدا زود یا دیر آمدن. دیگران را به اتتظار گذاشتن, تفاوت فرهنگی در ادراک ‎Oj‏ 9 رابطه بین زمان و منزلت اجتماعی ای

صفحه 21:
شبكه هاى ارتباطى ° شبکه های ارتباطی عبارت است از یک سری رابطه رسمی و غیر رسمی در سازمان که بین کارکنان در سطوم مختلف بر قرار می شود. ۰ شیکه های سازمانی به اگونه عمل می نماید: |( شبکه ارتباطات رسمی ۲) شبکه ارتباطات غیر رسمی

صفحه 22:
شبکه های ارتباطی از طریق تعامل کارکنان و با مرکت و انتقال دستورات سازمانی از رأس سازمان به سطوم زیرین و دادن اطلاعات و ارائه پیشنهادات فنی, اداری و ... از سطوع زيرين به رأس سازمان فعال مى شود.

صفحه 23:
انواع شبکه های ارتباط رسمی © 1( شبكه ضربدرى ‎wea‏ ‏۲) شبكه (نجيره اى 0-0-9-8 9 5 0 ۳) شبکه دایره ای ‎os‏ ‏| ‎Q 6 ©‏ عا) شبكه به شكل ا 0 ۵) شبکه تمام مجارى 8 702 0-0,

صفحه 24:
ویژکی ‏ دایره ای | زنمیره ای | ۷۲ | ستاره ای | متمرکز | تمام مجارى سرعت | كند سریع _| متوسط | سريع | سريع | سريع_| خوب : . | فوب ساخت | اپایدار | در حال در ‎dle‏ متشكل و | تقريباً شکل کیری | ‎SM‏ | پایدار | خوری + | ‎ae‏ ولی پایدار | كيرى پایدار ظهور رهبر | هيع بارز بارز ‏ |بسیار بارز | هيع ‎ce}‏ 2 کم كم | بسیار که | عالی

صفحه 25:
شبکه ارتباطی غیر رسمی شبکه ارتباطات غیر رسیه » شبکه دوستی و آشنایی است که از طریق آن ‎G3‏ اتقو رسمى از شخص به شبكه ارتباه آثتقال سریع حجم بسيا : 3هان می كردد. هنر مدیریک 8 1 ‎Gg ghe ts‏ دادن و استفاده از اين آلا 9 شازمان می باشد.

صفحه 26:
انواع شبکه های غیر رسمی ) شبکه یک نفره به همه 6 0 ووه () شبكه رشته اى 00 ) شبکه تصادفی و اتفاقی ‎a‏ 00 0 0 0 0 t اک ‎yo,‏ ‏۴) شبکه خوشه ای . ار ؛ همست هم ع و د و بت

صفحه 27:
راه های بهبود مهارت ارتباطی ا) تماس چشمی: مهمترین ابزاری که برای تأثیرگذاری شخصی در اختیار دارید تماس چشمی است. ۲) وضعیت و حالت بدن: ‎tes‏ مالت ضعیف بالا تنه, منعکس ‏کننده اعتماد به نفس پایین است. ‎ ‎

صفحه 28:
۳) ایما و اشاره؛ هرکات دست و صورت: هیچ چیزی پر رمز و راز تر از لبخند نیست مگر تأثیراتی که این امر از خو به جای می گذارد. ۴) لباس و ظاهر ۵) صدا و تنوع صجتی: oe تن و کیفیت صدا تعیین کننده ۸ از پیام است.

صفحه 29:
») زبان. مكث ها و كلمات زائد به عوض كلمات زائد مكث نماييد. /) در كير كردن و دفالت دادن شنوندگان .8) استفاذه از شوخ طبعى

صفحه 30:
برقرار می کنند: ۲) ساده صمیت کنید. : ۲۴) شنونده خوبی باشید.

صفحه 31:

صفحه 32:
كوش شنوا: زير بتاى مهارت ارتباطى شنود مور سنک بنای مهارت ارتباطی مدیران امروز استد برآوردها نشان می دهد که مدیران ‎1٩‏ روز کاری خود به خواندن, 7۱۶ به نوشتن ۳۰ به گفتگو و 2۵ ر| به كوش دادن می گذرانند. مدير بايد شنونده خوبى باشد. مدير موفق كسى است كه علاوه بر شنيدن. با شنود مؤثر. اطلاعات دقيق ترى را كه براى تصميم كيرى و حل مسأله نياز داره جمع آوری کند .

صفحه 33:
تعريف شنود مؤثر فراكرد كشف رمز و تعبير و تفسير ييام هاى كلامى را بطور فعال. شنود مؤثر كويند. شنود مؤثر به توجه شناختی و پردازش اطلاعات نیاز دارد ولی صرف شنیدن نیاز به توجه و پردازش ندارد.

صفحه 34:
علل دشواری شنود مثر ۱) موانع درونی: الف) توان انديشه آدمی به هنگام شنود بسیار سریعتر از آن است كه كوينده اى بتوائد احتمالاً ‎caw‏ ‏كند. ب) ناديده كرفتن سر و صدا در صورت عادت داشتن ذهن 7 ج) امساس انسان 4 ۳

صفحه 35:
۲) موانع فازمی: ‎oo‏ ‏الف) عوامل ممیطی مثل [نک تلفن. فش خش چاپکر ۱ eng BL) ‏ب) (مان : مهمترین مانع در بین موانع خارجی استد‎ he ‏م1‎ 25 2 6 ana! se

صفحه 36:
اصل يا رمز زمینه مورد علاقه را بیابید ممتوا را مورد قضاوت قرار دهید. نه كوينده را. دلسرد نشوید و قضاوت را به تأخير اندازيد شنود بد کسی به سفنان گویندگان فشک کوش فرا نمی دهد. به ارائه فعیف گوش نمی دهد. پیام را به دلیل ویژگی فردی گوینده. دریافت نمی کند. تمایل به مجادله دار به سرعت ارزیابی و قضاوت می کند. اصول يا رموز شنود مؤثر شنود خوب اصولی رفتار می کند. به دتبال اطلاعات سودمند است. به معنی و محتوا توجه دارد و خطاهای ارائه دهنده را نادیده می گیرد. تا مطلب را به طور کامل دریافت نکند قضاوت نمی کند.

صفحه 37:
به فكر ها كوش دهید. منعطف باشيد. فعالانه بازفوز دهید. در برابر آشفتگی افکارتان مقاومت کنید. به دنبال ممسوسات و جزئیات است. یادداشتهای زیاد و ناقص بر هی دارد. برونگرای منفعل است. بازفور نمی دهد یا کم می دهد. بر واژه های امساسی متمرکز شده و میطه ی تمرک( ذهلی ممدودی دارد. به دنبال فکرهای اصلی است و نکات عمده را مورد شناسایی قرار می ‎o>‏ با دقت آنهه را كه لازم است يادداشت برمى دارد. بطور مكرر بازخور مى دهد مكونكى متمركز كردن ذهنش را مى داند. عادت ‎oslo‏ ناپسند گوینده را تحمل می کند.

صفحه 38:
ذهن خود را به چالش وادارید. بر این واقعیت سرمایه كذارى كنيد كه فکر سریعتر از سفن است. گوینده را کمک و تشویق نمایید و ذهن خود را باز نگه دارید. از شنیدن مطالب دشوار پرهیز می کند و به دنبال مطالب سطمی است. به هنگام استماع سفنان سفنرانانی که آهسته صمبت می کنند. چرت می زند یا ذهنش به افکار دیگر می پردازد. با يرسشهاى جزئى و اظهار نظرهاى اتمرافى. مومب ‎a‏ كفتار كوينده مى ‎agit‏ با استفاده از مطالب دشوار ذهن را بر می انگیزاند. مطالب گوینده را هلاجى. کرده و شواهد او زا مى ‎ow‏ تقاضای اطلاعات یا مثال های روشنگر می

صفحه 39:
جلسه ۰ جلسه را می توان به عنوان گردهمایی سه نفره یا بیشتر از کسانی تعریف کرد که دارای هدف های مشتری هستند و ارتباطات (شفاهی و یا کتبی) را وسیله اصلی نیل به انم هدف ها ۱۱8 م, دهند. ۳

صفحه 40:
جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ 1( مصول هدف های ملسه ۲) استفاده از مداقل وقت ۲) ارضاء شرکت کنندگان

صفحه 41:
"چکونگی ارزیابی جلسات یات علامت زده شده 6 »2 ثمزه جلسه 7 ۱ ۷ اب <] إلا

صفحه 42:
انواع جلسات الف) جلسات اطلاعاتی: + ارائه توصیه/ به روز آوردت + ارائه اطلاعاتی در مورد ایده ها و نظرات ب) جلسات تصميم كيرى: و * تعيين هدف * مشكل كشايى

صفحه 43:
اختلاف اساسی دز انواع جلسات عناصر تعداد شرکت کنندگان در جلسه جه فردى بايد شركت نمايد نموه بر قراری ارتباط وضع نشستن در جلسه جلسه اطلاعاتی. به هر تعداد آنهایی که باید مطلع باشند یک طرفه. از رئیس جلسه به شرکت کنندگان با دادن فرصت برای طرم سقالا + روی شرکت کنندگان به طرف جلو اطاق است * به سبک کلاس درس جلسه تصمیم گیری ترمیماً بیشتر از ۱۸ نفر نباشد آنها که مسولیت دارند. و افرادی که می توانند اشتراک مساعی نمایند | بمث متقابل شرکت کلندگان و همچنین مشکل کشایی + شرکت کنندگان روبروی یکدیگر می نشینند * سبک اطاق کنفرانس

صفحه 44:
ادامه عناصر موترترین سبک اداره جلسه تاكيد روى هه بايد باشد رمز موفقيت ملسه اطلاعاتی مقتدرانه موضوع جلسه برنامه ریزی و آماده كردن اطلاعاتى كه بايد ارائه شود جلسه تصمیم گیری مشارکت متقابل بحث متقابل بین تمام شرکت کنندگان در جلسه جو جلسه که اظهار نظر آزاد را همایت می کند

صفحه 45:
جلسات فارج شدن بحث ‎one‏ موضوع آمادكى ضعيف نامعلوم بودن اثربخشی نشنیدن مطالب پر مرفی شرکت کنندگان تب طول مدت جلسه فقدان اشترای مساعی مد

صفحه 46:
‎ol)‏ حل هایی برای مشکلات عمومی جلسات ‏هدفتان را بيان نماديد. ‏دستور جلسه تهیه کنید. ‏در انتفاب اعضاء جلسه دقت کنید. وقت جلسه را رعایت کنید. مسؤليت به عهده بگیرید. ‏با فلاصه ای از مذاکرات جلسه ‏)| فاتمه دهید. ‎

صفحه 47:
3ه دستور قلسه * تاريخ. مكان: زمان ‎٠‏ مطالب مورد بحث (به ترتيب اولويت) * [مان خاتمه جلسه * [مان تنفس

صفحه 48:
انتفاب اعضاء جلسه (شرکت کنندگان) «اكر جلسه اطلاعاتى است. شركت كنندكانى را مى فواهید كه نياز به اطلاعاتى دارند كه در آن جلسه ارائه می شود. * کر جلسه مشکل گشایی است. به شرکت کنندگانی. نیاز دارید که دانش لازم را برای اشتراک مساعی داشته باشند.

صفحه 49:
معیارهای مورد نیاز شرکت کنندگان در جلسه مشکل کشایی داشتن دانش رامع به موضوع مورد بمث تعهد نسبت به مل مسأله وقت شركت در جلسه را داشته داشتن نظرات مفتلف استقلال در اظهار نظر داشتن فکر باز

صفحه 50:
ملامظاتی که در انتغاب زمان جلسه باید در نظر گرفته شود * [مان لازم برای تهیه مقدمات ‎٠"‏ آمادگی خودتان * تسهیلات فضروری از زمان آخر وقت بعد از ظهر قبل از روز تعطيل. روز آخر هفته» اول وقت روز اول هفته يا روز بعد از تعطيل براى انتخاب جلسه اجتناب كنيد.

صفحه 51:
فهرست وسایل و لوازم جلسات صندلی و میزها کارت های نام وسایل سمعی و بصری لا(م نوشابه و خوردنی های ‎OW‏ ‏تعیین مقررات مناسب برای کشیدن سیکار وسایل مورد نیاز دیگر مثل فتوکپی, یادداشت و..

صفحه 52:
ارزیابی جلسات و منابع ارزیابی اعضاء جلسه با ایده ها. مهارت هاء دانش و تجربه در جلسه ماضر می شوند. ۳ منبع بالقوه برای ارزیابی جلسات وجود دارد: ۱) خود ارزیابی توسط رئیس جلسه ۲) ارزیایی توسط ناظر آموزش دیده ۳) ارزیابی به وسیله اعضای جلسه

صفحه 53:
[مان ارزیابی جلسات * ارژیابی در طول ‎mule‏ * ارژیابی در پایان جلسه

صفحه 54:
پرستاران و مهارت های ارتباطی مهمترین نکته آن است که مدیران پرستاری در انزوا مدیریت نمی کنند. بررسی ها نشان می دهد که عواملی از جمله روابط نامناسب و اهمیت ندادن به سازماندهی و هدایت صهیع پرسئل باعث کاهش بهره وری در پرستاری شده است. ارتباط مناسب بین پرستار و بیمار مومب بهبود مراقبتك از بیماران می شود.

صفحه 55:
امروز تان را با این چند نکته آغاز کنید 1( ارزش زیادی برای امروزتان قائل باشید . ۲) در مورد خودتان و قابلیت هایتان امساس خوبی داشته باشید . ۳) در مورد امروز خوش بين باشيد . . ‏به اینکه امروز هر مشکلی که پیش آید مل خواهید کرد معتقد باشند‎ (IE ۵) فراموش نکنید که : اگر امروز نمی خواهد به شما لیفند بزند پس باید کاری کنید که قهقهه بزند. #) بر روی کارهای آمروزتان متمرکز شوید و سعی کنید در اسرع وقت و به سرعت آنها را انجام دهید.

صفحه 56:
مراقب ‎cat‏ ۳ به كفتار ‎dys35‏

صفحه 57:

صفحه 58:

پاورپوینت ارتباطات به زبان ساده ‏Communication روش های برقراری ارتباط جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات55: سرفصل مطالب هدف‌هاي آموزشي تعریف ارتباط به عقيده باگلي به عقيده ليتل اهميت ارتباطات فرايند ارتباطات و عناصر اساسي آن ارتباط سازماني عبارت است از انواع ارتباطات روش هاي بر قراري ارتباط مزایا و معایب شبكه ارتباطي غير رسمي راه هاي بهبود مهارت ارتباطي موانع بر قرارجلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ راه حل هايي براي مشكالت عمومي جلسات ارتباطات communication اهداف آموزشي • • • • • • • در پايان اين فصل شما مي‌توانيد: ضمن تعريف( ارتباطات ،فرآيند و اجزاء آن را با ترسيم نموداري تشر(يح نمائيد. انواع ارتباطات را با هم مقايسه نمائيد. روش‌هاي برقر(ار(ي ارتباط را بشنا سيد موانع برقراري ارتباط ر(ا شرح دهيد. شنود مؤثر را توضيح و اهميت آن را بيا ن نمائيد. راه‌هاي مؤثر ثمربخش نمودن جلسات ر(ا توضيح دهيد. • ارتباط عبارت است از فرستادن ،انتقال دادن و تبادل عقايد ،دانش و غيره. هريك از افراد زير تعريفي را براي ارتباط بيان كرده اند: ولنس و مك وليام: ارتباط پايه كليه روابط مراوده اي مي باشد .از طريق آن با يكديگر به تفاهم مي رسيم و دوست داشتن همديگر را مي آموزيم ،در يكديگر نفوذ مي كنيم ،به هم اعتماد مي كنيم ،راجع به خودمان چيزي آموخته و به ديگران كه چگونه ما را مي بينند توجه مي نماييم. به عقيده باگلي: ارتباط فرايندي است كه به هنگام انتقال فكر ،عقيده، اطالعات ،احساس بين افراد يا گروه و افراد براي مقاصد سنجيده شده اي واقع مي شود. به عقيده ليتل: ارتباط فرايندي است كه به وسيله آن اطالعات بين افراد و يا سازمان از طريق نمادهاي مورد توافق قبلي برقرار مي شود. اهميت ارتباطات تمام شواهد آشكارا حكايت از آن دارند كه مهارت در ارتباط گفتاري و نوشتاري نه تنها براي كسب شغل بلكه در عملكرد مؤثر در كار نيز حياتي و داراي اهميت بسيار است. ارتباطات از عوامل بنيادي سازمان و به قول فيفنر قلب تپنده و جوهره اصلي مديريت است كه از طريق آن فعاليت هاي برنامه ريزي ،سازماندهي، هماهنگي ،رهبري و كنترل انجام مي شود. فرايند ارتباطات و عناصر اساسي آن ارتباط عبارت است از انتقال اطالعات از فرستنده به دريافت كننده به طوري كه اطالعات براي فرستنده و گيرنده قابل درك باشند. فرستنده پيام ساده ترين الگوي ارتباطي دريافت كننده • ارتباط سازماني عبارت است از : فرايندي كه مديران به وسيله آن سيستمي را براي گرفتن اطالعات و تبادل معاني به افراد و ارگان هاي فراوان داخل و خارج سازمان برقرار مي سازد. فرستنده مفهوم ذهني پيام مفهوم عيني پيام گيرنده دريافت پيام ارسال پيام پارازيت بازخورد الگوي ارتباطي پيچيده تر تبديل پيام به مفهوم ذهني درك پيام انواع ارتباطات الف) ارتباط رو به پايين :از رئيس به مرئوس مي رسد ( .با حركت اطالعات به جهت پائين و در امتداد سلسله مراتب سازمان ،ابعاد پيام گسترش مي يابد) ب) ارتباط رو به باال :از مرئوس به رئيس ( معموالً اين ارتباط دستخوش سانسور ،خالصه نويسي و ويرايش مي شود) ج) ارتباط افقي :از همكاري به همكار ديگر يا بخشي\ به بخش ديگر د) ارتباط مورب :هنگامي پديد مي آيد كه منبع پيام نتواند به طور اثربخشي از طريق ديگر شيوه هاي موجود به دريافت كننده دسترس پيدا كند. رو به پايين دستورات انجام كار تلفن\ گفتگو برنامه هاي كارآموزي يادداشت غير رسمي كتاب راهنما خبرنامه جلسات اتحاديه بررسي عملكرد رو به باال بررسي نظرات تلفن\ گفتگو امور اجتماعي يادداشت غير رسمي شكايت صندوق پيشنهادات نماينده اتحاديه بررسي عملكرد افقي جلسات تلفن گفتگو امور اجتماعي يادداشت غير رسمي كتاب راهنما خبرنامه فعاليتهاي اتحاديه جلسات غذاخوري شبكه هاي ارتباطي سازمان روش هاي بر قراري ارتباط )1ارتباط كتبي )2ارتباط شفاهي )3ارتباط غير كالمي ارتباط كتبي : مزايا: )1فرستنده را به توجه دقيق به پيام ها قبل از ارسال آنها وا مي دارد كه اين خود سبب افزايش وضوح ارتباط مي گردد. )2به حضور فرستنده به منظور اثربخش شدن پيام نيازي نيست. ) 3ارتباط نوشتاري ،اسنادي از وقايع بر جاي مي گذارد .اين عامل با پذيرش خط مشي هاي قانوني اهميت روز افزون مي يابد. معايب : )1به علت عدم حضور فرستنده پيام بازخوردي دريافت نمي دارد. )2عدم تفهيم مطالب توسط گيرنده يا خواننده پيام. )3عدم پاسخگويي به سؤاالت مطرح شده توسط فرستنده پيام. ( به علت عدم حضور) )4وقت گير بودن )5نامه پراكني )6احتمال افشاء مطالب قبل از اجرا )7روابط رسمي خشك بين كاركنان ارتباط شفاهي : مزايا: )1ارتباط دو جانبه است. )2گيرنده پيام مي تواند سؤاالتش را مطرح نمايد و پاسخ دريافت كند. )3آسان و سريع است. )4از نظر هزينه و وقت صرفه جويي مي شود. معايب : )1پيام ها و ارتباط ها مستند نيست. )2ارتباط ها فوري است و پيام ها قب ًال برنامه ريزي نمي شود. )3افراد در جلسات ممكن است بدون توجه به ارزشمندي زمان، بيشتر از روي هيجان صحبت كنند و بعد از انتقال پيام پشيمان شوند. )4تحريف پيام در عبور از سلسله مراتب سازماني. )5عملكرد ضعيف در صورت پراكندگي جغرافيايي سازمان. )6استنباط پيام بر اساس برداشت. انواع ارتباط غير كالمي حرك\ات بدني ،يا رفتار جنبشي خصوصيات يا مشخصات بدني زبان سخن گفتن محيط زمان توضيح و مثال حرك\ات و اشارات ،تظاهرات چهره اي ،حركات چشم ،لمس كردن ،يا هر حركت ديگر دست و پا و بدن شكل بدن ،وضع ظاهر ،بوي بدن يا بوي دهان ،قد ،وزن ،رنگ مو و رنگ پوست و... كيفيت صدا ،بلندي يا كوتاهي صدا ،سرعت سخن گفتن ،تن صدا ،اشكاالت در سخن گفتن ،با خنده سخن گفتن ،خميازه كشي\دن در هنگام سخن گفتن طرح ساختمان و خانه ،وسايل خانه و مبلمان ،دك\وراسيون داخلي ،تميز بودن ،روشنايي و سروصدا زود يا دير آمدن ،ديگران را به انتظار گذاشتن ،تفاوت فرهنگي در ادراك زبان و رابطه بين زمان و منزلت اجتماعي انواع ارتباط غير كالمي شبكه هاي ارتباطي • شبكه هاي ارتباطي عبارت است از يك سري رابطه رسمي و غير رسمي در سازمان كه بين كاركنان در سطوح مختلف بر قرار مي شود. • شبكه هاي سازماني به 2گونه عمل مي نمايد: )1شبكه ارتباطات رسمي )2شبكه ارتباطات غير رسمي شبكه هاي ارتباطي\ از طريق تعامل كاركنان و با حركت و انتقال دستورات سازماني\ از رأس سازمان به سطوح زيرين و دادن اطالعات و ارائه پيشنهادات فني ،اداري و ... از سطوح زيرين به رأس سازمان فعال مي شود. انواع شبكه هاي ارتباط رسمي )1شبكه ضربدري )2شبكه زنجيره اي )3شبكه دايره اي )4شبكه به شكل Y )5شبكه تمام مجاري ويژگي سرعت دقت ستاره اي متمركز تمام دايره اي زنجيره اي Y مجاري سريع سريع سريع متوسط سريع كند خوب نسبت ًا خوب نسبت ًا خوب ضعيف خوب خوب ساخت ناپايدار در حال شكل گيري ولي پايدار در حال شكل گيري ظهور رهبر هيچ بارز روحيه خيلي خوب كم نسبت ًا بارز نسبت ًا كم متشكل و پايدار تقريب ًا فوري و پايدار هيچ بارز بسيار بارز هيچ كم بسيار كم عالي شبكه ارتباطي غير رسمي شبكه ارتباطات غير رسمي ،شبكه دوستي و آشنايي است كه از طريق آن شايعه و ساير اطالعات غير رسمي از شخص به شخص رد مي شود. شبكه ارتباطات غير رسمي سازمان موجب انتقال سريع حجم بسيار زياد اطالعات از طريق دهان به دهان مي گردد. هنر مديريت ،هدايت جو بوجود آمده ،و جهت دادن و استفاده از اين انرژي براي تحقق اهداف سازمان مي باشد. انواع شبكه هاي غير رسمي )1شبكه يك نفره به همه )2شبكه رشته اي )3شبكه تصادفي و اتفاقي )4شبكه خوشه اي راه هاي بهبود مهارت ارتباطي )1تماس چشمي: مهمترين ابزاري كه براي تأثيرگذاري شخصي در اختيار داريد تماس چشمي است. )2وضعيت و حالت بدن: حالت ضعيف باال تنه ،منعكس كننده اعتماد به نفس پايين است. )3ايما و اشاره؛ حركات دست و صورت: هيچ چيزي پر رمز و راز تر از لبخند نيست مگر تأثيراتي كه اين امر از خو به جاي مي گذارد. )4لباس و ظاهر )5صدا و تنوع صوتي: تن و كيفيت صدا تعيين كننده 84%از پيام است. )6زبان ،مكث ها و كلمات زائد به عوض كلمات زائد مكث نماييد. )7در گير كردن و دخالت دادن شنوندگان )8استفاده از شوخ طبعي )9من طبيعي ويژگي افرادي كه به خوبي ارتباط برقرار مي كنند: )1صريح و قاطعانه صحبت كنيد. )2انسان باشيد. )3ساده صحبت كنيد. )4شنونده خوبي باشيد. )5پيام خود را بصورت جذاب تهيه كنيد. )6پيام خود را حتي المقدور خالصه كنيد. )7از به كار بردن اصطالحات و عبارات ويژه حقوقي اجتناب كنيد. )8ارائه پيام صرف ًا بصورت شفاهي نيست. )9بازخورد بدست آوريد. موانع بر قراري ارتباط • • • • • • تخصص گرايي و دژهاي اداري شكاف موجود بين افرادي كه فكر مي كنند و افرادي كه عمل مي كنند. سنت ها ،فرهنگ ها و مقام و موقعيت تحركات مخفي ،بروز عواطف به هنگام كار تنگ نظري ها و تعصبات ملي عدم وجود يك زبان مشترك گوش شنوا ،زير بناي مهارت ارتباطي شنود مؤثر ،سنگ بناي مهارت ارتباطي مديران امروز است\. برآوردها نشان مي دهد كه مديران %9روز كاري خود به خواندن %16 ،به نوشتن %30 ،به گفتگو و %45را به گوش دادن مي گذرانند. مدير بايد شنونده خوبي باشد .مدير موفق كسي است كه عالوه بر شنيدن، با شنود مؤثر ،اطالعات دقيق تري را كه براي تصميم گيري و حل مسأله نياز دارد ،جمع آوري كند . تعريف شنود مؤثر فراگرد كشف رمز و تعبير و تفسير پيام هاي كالمي را بطور فعال ،شنود مؤثر گويند. شنود مؤثر به توجه شناختي و پردازش اطالعات نياز دارد، ولي صرف شنيدن نياز به توجه و پردازش\ ندارد. علل دشواري شنود مؤثر )1موانع دروني: الف) توان انديشه آدمي\ به هنگام شنود بسيار سريعتر از آن است كه گوينده اي بتواند احتماالً صحبت كند. ب) ناديده گرفتن سر و صدا در صورت عادت داشتن ذهن ج) احساس انسان )2موانع خارجي: الف) عوامل محيطي\ مثل زنگ تلفن ،خش خش چاپگر رايانه و... ب) زمان :مهمترين مانع در بين موانع خارجي است\. اصل يا رمز شنود بد زمينه مورد عالقه را بيابيد كسي به سخنان گويندگان خشك گوش فرا نمي دهد. محتوا را مورد قضاوت قرار دهيد ،نه گوينده را. به ارائه ضعيف گوش نمي دهد ،پيام را به دليل ويژگي فردي گوينده ،دريافت نمي كند. شنود خوب اصولي رفتار مي كند .به دنبال اطالعات سودمند است. به معني و محتوا توجه دارد و خطاهاي ارائه دهنده را ناديده مي گيرد. دلسرد نشويد و قضاوت را تا مطلب را به طور تمايل به مجادله دارد ،به به تأخير اندازيد سرعت ارزيابي و قضاوت مي كامل دريافت نكند قضاوت نمي كند. كند. اصول يا رموز شنود مؤثر به فكر ها گوش دهيد .به دنبال محسوسات و جزئيات به دنبال فكرهاي اصلي است و نكات عمده را است. مورد شناسايي قرار مي دهد. با دقت آنچه را كه الزم يادداشتهاي زياد و ناقص بر منعطف باشيد. است يادداشت بر مي مي دارد. دارد. فعاالنه بازخور دهيد. در برابر آشفتگي افكارتان مقاومت كنيد. برونگراي منفعل است .بازخور بطور مكرر بازخور مي دهد نمي دهد يا كم مي دهد. بر واژه هاي احساسي متمركز شده و حيطه ي تمركز ذهني محدودي دارد. چگونگي متمركز كردن ذهنش را مي داند ،عادت هاي ناپسند گوينده را تحمل مي كند. ذهن\ خود را به چالش واداريد. از شنيدن مطالب دشوار پرهيز مي كند و به دنبال مطالب سطحي است. بر اين واقعيت سرمايه به هنگام استماع سخنان سخنراناني كه آهسته گذاري كنيد كه فكر سريعتر از سخن است .صحبت مي كنند ،چرت مي زند يا ذهنش به افكار ديگر مي پردازد. گوينده را كمك و تشويق نماييد و ذهن خود را باز نگه داريد. با استفاده از مطالب دشوار ذهن را بر مي انگيزاند. مطالب گوينده را حالجي كرده و شواهد او را مي سنجد. با پرسشهاي جزئي و اظهار تقاضاي اطالعات يا نظرهاي انحرافي ،موجب مثال هاي روشنگر مي گسستگي گفتار گوينده مي كند. شود. جلسه • جلسه را مي توان به عنوان گردهمايي سه نفره يا بيشتر از كساني تعريف كرد كه داراي هدف هاي مشترك هستند و ارتباطات (شفاهي و يا كتبي\) را وسيله اصلي نيل به اين هدف ها قرار مي دهند. جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟ )1حصول هدف هاي جلسه )2استفاده از حداقل وقت )3ارضاء شركت كنندگان چگونگي ارزيابي جلسات تعداد جمالت عالمت زده شده =x 5نمره جلسه « نمره 80و يا باالتر نشان مي دهد كه شما جلساتي با كيفيت باال داشته ايد». « نمره ي پايين تر از 60نشان مي دهد كه براي بهبود كيفيت جلسات الزم است كار شود». انواع جلسات الف) جلسات اطالعاتي: * ارائه توصيه /به روز آوردن * ارائه اطالعاتي در مورد ايده ها و نظرات ب) جلسات تصميم گيري: * تعيين هدف * مشكل گشايي اختالف اساسي در انواع جلسات عناصر جلسه اطالعاتي\ جلسه تصميم گيري ترجيح ًا بيشتر از 12نفر به هر تعداد تعداد شركت نباشد كنندگان در جلسه آنها كه مسؤليت دارند ،و چه فردي بايد شركت آنهايي كه بايد مطلع افرادي كه مي توانند نمايد باشند اشتراك مساعي نمايند نحوه بر قراري ارتباط يك طرفه ،از رئيس جلسه بحث متقابل شركت به شركت كنندگان با دادن كنندگان و همچنين مشكل فرصت براي طرح سؤاالت گشايي * روي شركت كنندگان به * شركت كنندگان روبروي وضع نشستن در يكديگر مي نشينند طرف جلو اطاق است جلسه * سبك اطاق كنفرانس * به سبك كالس درس ادامه عناصر مؤثرترين سبك اداره جلسه تأكيد روي چه بايد باشد رمز موفقيت جلسه اطالعاتي مقتدرانه جلسه تصميم گيري مشاركت متقابل بحث متقابل بين تمام موضوع جلسه شركت كنندگان در جلسه برنامه ريزي و آماده جو جلسه كه اظهار نظر كردن اطالعاتي كه بايد آزاد را حمايت مي كند ارائه شود مشكالت جلسات • • • • • • • خارج شدن بحث\ از موضوع آمادگي ضعيف نامعلوم بودن اثربخشي نشنيدن مطالب پر حرفي شركت كنندگان طول مدت جلسه فقدان اشتراك مساعي راه حل هايي براي مشكالت عمومي جلسات • • • • • • هدفتان را بيان نماييد. دستور جلسه تهيه كنيد. در انتخاب اعضاء جلسه دقت كنيد. وقت جلسه را رعايت كنيد. مسؤليت به عهده بگيريد. با خالصه اي از مذاكرات جلسه را خاتمه دهيد. تهيه دستور جلسه • تاريخ ،مكان ،زمان • مطالب\ مورد بحث\ (به ترتيب اولويت\) • زمان خاتمه جلسه • زمان تنفس انتخاب اعضاء جلسه (شركت كنندگان) اگر جلسه اطالعاتي است ،شركت كنندگاني\ را مي خواهيد كه نياز به اطالعاتي دارند كه در آن جلسه ارائه مي شود. اگر جلسه مشكل گشايي است، به شركت كنندگاني\ نياز داريد كه دانش الزم را براي اشتراك مساعي داشته باشند. معيارهاي مورد نياز شركت كنندگان در جلسه مشكل گشايي • • • • • • داشتن دانش راجع به موضوع مورد بحث تعهد نسبت به حل مسأله وقت شركت در جلسه را داشته باشند داشتن نظرات مختلف استقالل در اظهار نظر داشتن فكر باز مالحظاتي كه در انتخاب زمان جلسه بايد در نظر گرفته شود • زمان الزم براي تهيه مقدمات • آمادگي خودتان • تسهيالت ضروري * از زمان آخر وقت بعد از ظهر قبل از روز تعطيل ،روز آخر هفته ،اول وقت روز اول هفته يا روز بعد از تعطيل براي انتخاب جلسه اجتناب كنيد. فهرست وسايل و لوازم جلسات • • • • • • صندلي و ميزها كارت هاي نام وسايل سمعي\ و بصري الزم نوشابه و خوردني هاي الزم تعيين مقررات مناسب\ براي كشيدن سيگار وسايل مورد نياز ديگر مثل فتوكپي ،يادداشت و... ارزيابي جلسات و منابع ارزيابي اعضاء جلسه با ايده ها ،مهارت ها ،دانش و تجربه در جلسه حاضر مي شوند. 3منبع بالقوه براي ارزيابي جلسات وجود دارد: )1خود ارزيابي توسط رئيس جلسه )2ارزيابي توسط ناظر آموزش ديده )3ارزيابي به وسيله اعضاي جلسه زمان ارزيابي جلسات • ارزيابي در طول جلسه • ارزيابي در پايان جلسه پرستاران و مهارت هاي ارتباطي مهمترين نكته آن است كه مديران پرستاري در انزوا مديريت\ نمي كنند. بررسي ها نشان مي دهد كه عواملي از جمله روابط نامناسب و اهميت\ ندادن به سازماندهي\ و هدايت\ صحيح پرسنل باعث كاهش بهره وري در پرستاري شده است. ارتباط مناسب بين پرستار و بيمار موجب\ بهبود مراقبت\ از بيماران مي شود. امروز تان را با اين چند نكته آغاز كنيد )1ارزش زیادی برای امروزتان قائل باشید . )2در مورد خودتان و قابلیت هایتان احساس خوبی داشته باشید . )3در مورد امروز خوش بین\ باشید . )4به اینکه امروز هر مشکلی که پیش آید حل خواهید کرد معتقد باشید . )5فراموش نکنید که :اگر امروز نمی خواهد به شما لبخند بزند پس باید کاری کنید که قهقهه بزند. )6بر روی کارهای امروزتان متمرکز شوید و سعی کنید در اسرع وقت و به سرعت آنها را انجام دهید. مراقب افکارت باش ،آن ها به گفتار تبدیل می شوند .مراقب گفتارت باش ،آن ها به كردار تبدیل می شوند .مراقب کردارت باش، آن ها به عادت تبدیل می شوند .مراقب عادت هایت باش ،آنها به شخصیت تبدیل می شوند .مراقب شخصیتت باش ،که سرنوشت تو است. جمالت زیبا از خورخه لوئیس بورخس همیشه حرفی را بزن که بتوانی بنویسی، چیزی را بنویس که بتوانی امضایش کنی وچیزی را امضا کن که بتوانی پایش بایستی. پایان

29,500 تومان