صفحه 1:
پاورپوینت
ارتباطات به زبان ساده
Communication
روش های برقراری ارتباط
جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟
نسخه قابل وبرایش
صفحه 2:
صفحه 3:
سرفصل مطالب
هدفهای آموزشی
تعریف ارتباط
به عقیده باگلی
به عقيده ليتل
اهميت ارتباطات
فرايند ارتباطات و عناصر اساسى آن
ارتباط سازمانى عبارت است از
انواع ارتباطات
روش های بر قراری ارتباط
مزایا و معایب
شبکه ارتباطی غیر رسمی
وه راه های بهبود مهارت ارتباطی
. موانع بر قرارجلسه جه وقت مثمر ثمر است؟
راه,حل هایی براي مشکلات عمومی جلسات
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
در پایان اين فصل شما ميتوانيد:
ضمن تعريفه ارتباطات» فرآيند و اجزاء آن را با ترسيم
نموداري تشريح نمائيد.
انواع ارتباطات را با هم مقايسه نمائيد.
روشهاي برقراري ارتباط را بشنا سيد
موانع برقراري ارتباط را شرح دهید.
شنود مزثر را توضیح و اهمیت آن را بیا ن نمائید.
راههاي مژثر ثمربخش نمودن جلسات را توضیح دهید.
صفحه 7:
* ارتباط عبارت است از فرستادن. انتقال دادن و تبادل
عقا ش ٩ غیره.
صفحه 8:
به عقیده باکلی:
ارتباط فرایندی است که به هنگام انتقال فکر, عقیده.
اطلاعات. امساس بین افراد یا گروه و افراد برای مقاصد
سنجیده شده ای واقع می شود. we
به عقیده لیتل:
ارتباط فرایندی است که به وسیله با
آن اطلاعات oy افراد و يا سازمان ۱
از طریق نمادهای مورد تواخق قبلی
برقرار می شود
صفحه 9:
اهمیت ارتباطات
تمام شواهد آشکارا معایت از آن دارند که مهارت در ارتباط
گفتاری و نوشتاری نه تنها برای کسب شغل بلکه در عملکرد
مدَثر در کار نیز میاتی و دارای اهمیت بسیار است.
ارتباطات از عوامل بنیادی سازمان و به
قول فیفنر قلب تپنده و جوهره اصلی
مدیریت است که از طریق آن فعالیت 17
های برنامه ریزی» سازماندهی:
هماهنگی, رهبری و کنترل انمام
می شود.
صفحه 10:
فرایند ارتباطات و عناصر اساسی آن
ارتباط عبارت است از JLB اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده
به طوری که اطلاعات برای فرستنده و گیرنده قابل درک باشند.
هم رم .هت
ساده ترین الگوی ارتبامی
صفحه 11:
۰ ارتباط سازمانی
فرایندی که مدیران به وسیله آن سیستمی را برای
گرفتن اطلاعات و تبادل معانی به افراد و ارگان های
فراوان داقل و فارج ساز
صفحه 12:
حت گیرنده
ستنده
فر
a تبدیل
0
oly ec 0
ae | oe نم
مفهوم ۹
۲ سر 7 i
پاازیت --- / ie
بازفورد ..—__———
پیمیده تر
الگوی ارتباطی پیچد
صفحه 13:
- نما ارتباطات ۹ 2
ay از زئیس به مَرَكْوسَ من DRL 03-9) ارتباط a
هرکت اطلاعات به جهت پائین و در امتداد سلسله
کسترش می یابد) oly.» مراتب سازمان, ابعاد
ب) ارتباط )9 osha 2 DL a به رئيس ( معمولاً اين
نتواند به طور ثربخش از طریق as شیوه های مومود
به دریافت کننده دسترس پیدا کند.
صفحه 14:
رو به پایین
دستورات انمام کار
تلفن.
گفتکو
برنامه های کارآموزی
یادداشت غیر رسمی
کتاب راهنما
خبرنامه
جلسات اتماديه
بررسى عملكرد
رو به بالا
بررسی نظرات
تلفن.
گفتکو
امور اجتماعى
یادداشت غیر رسمی
شکایت
صندوق پیشنهادات
نماینده اتمادیه
بررسی عملکرد
آمور امتماعی
یادداشت غیر رسمی
کتاب راهنما
خبرنامه
فخعالیتهای اتمادیه
جلسات غذاخوری
شبکه های ارتباطی سازمان
صفحه 15:
روش های بر قراری ارتباط
|) ارتباط کتبی
۲) ارتبام شفاهی
۲۳ ارتباط غیر کلامی
325525
صفحه 16:
ازتباط كتبى :
مزايا:
)١ فرستنده را به توجه دقيق به ييام ها قبل از ارسال آنها وا می
دارد که این خود سبب افزایش وضوع ارتباط می گردد.
۲) به حضور فرستنده به منظور آثربخش شدن پیام نیازی نیست.
۳ ارتباط نوشتاری» اسنادی از وقایع بر جای می گذارد. این عامل
با پذیرش خط مشی های قانونی اهمیت روز افزون می یاید.
صفحه 17:
معایب ۶
به علت عدم حضور فرستنده پیام بازفوردی دریافت نمی دارد.
۲) عدم تذهیم مطالب توسط کیرنده یا خواننده پیام.
نا) عدم ياسفكويئ به سوالات مطرح شده توسط فرستنده پیام.
( به علت عدم حضور)
عا) وقت كيز بودن 3
0( نامه پراکنی —
۷) امتمال آفشاء مطالب قبل از امرا ۰ ۲
۷ راب رسمی هشک بین کارکنان .۰ص
صفحه 18:
ارتباماً شفاهی :
| ارتباط دو جانبه است.
۲ گیرنده پیام می تواند سوالاتش را مطرم نماید
و پاسخ دریافت کند.
س) آسان و سریع است.
۴ از نظر هزینه و وقت صرفه جویی
می شود
صفحه 19:
) پیام ها و ارتباط ها مستند نیست.
۲ ارتباط ها خوری است و پیام ها قبلًبرنامه ریزی نمی شود.
۳) افراد در جلسات ممکن است بدون توجه به ارزشمندی (مان.
بیشتر از روی هیجان صحبت کنند و بعد از انتقال ely پشیمان
شوند.
۴) تمریف پیام در عبور از سلسله مراتب سازمانی.
۵) عملکرد ضعیف در صورت پراکندگی جغراخیایی سازمان.
۷) استنباط پیام بر اساس برداشت. ری
صفحه 20:
انواع ارتباط غير كلامى
مركات بدنى. يا رفتار
هنيش
فصوصیات یا مشخصات
4533
[بان سفن گفتن
ol)
توضیع و مثال
مرکات و آشارات» تظاهرات چهره ای. مرکات چشم. لمس
کردن. با هر مرکت دیگر دست و پا و بدم.
شکل بدن. وضع ظاهر, بوی بدن یا بوی دهان. قد. وزن؛ رنک
مو و رنگ پوست وس
کیفیت صداء بلندی یا کوتاهی صداء سرعت سفن گفتن,. تن
صداء اشکالات در سفن گفتن,. با فنده سفن گفتن, فمیاژه
كشيدن در هنكام سفن كفتن
طرح سافتمان و خانه, وسايل خانه 9 مبلمان, دکوراسیون
دافلى. تميز بودن؛ روشنایی و سروصدا
زود یا دیر آمدن. دیگران را به اتتظار گذاشتن, تفاوت فرهنگی
در ادراک Oj 9 رابطه بین زمان و منزلت اجتماعی
ای
صفحه 21:
شبكه هاى ارتباطى
° شبکه های ارتباطی عبارت است از یک سری رابطه رسمی
و غیر رسمی در سازمان که بین کارکنان در سطوم مختلف
بر قرار می شود.
۰ شیکه های سازمانی به اگونه عمل می نماید:
|( شبکه ارتباطات رسمی
۲) شبکه ارتباطات غیر رسمی
صفحه 22:
شبکه های ارتباطی از طریق تعامل کارکنان و با مرکت و
انتقال دستورات سازمانی از رأس سازمان به سطوم
زیرین و دادن اطلاعات و ارائه
پیشنهادات فنی, اداری و ...
از سطوع زيرين به رأس سازمان
فعال مى شود.
صفحه 23:
انواع شبکه های ارتباط رسمی
©
1( شبكه ضربدرى wea
۲) شبكه (نجيره اى 0-0-9-8 9 5 0
۳) شبکه دایره ای os
|
Q 6 ©
عا) شبكه به شكل ا 0
۵) شبکه تمام مجارى 8
702
0-0,
صفحه 24:
ویژکی دایره ای | زنمیره ای | ۷۲ | ستاره ای | متمرکز | تمام
مجارى
سرعت | كند سریع _| متوسط | سريع | سريع | سريع_|
خوب : . | فوب
ساخت | اپایدار | در حال در dle متشكل و | تقريباً
شکل کیری | SM | پایدار | خوری + | ae
ولی پایدار | كيرى پایدار
ظهور رهبر | هيع بارز بارز |بسیار بارز | هيع
ce} 2 کم كم | بسیار که | عالی
صفحه 25:
شبکه ارتباطی غیر رسمی
شبکه ارتباطات غیر رسیه » شبکه دوستی و آشنایی است
که از طریق آن G3 اتقو رسمى از
شخص به
شبكه ارتباه آثتقال سریع
حجم بسيا : 3هان می
كردد.
هنر مدیریک 8 1 Gg ghe ts دادن و
استفاده از اين آلا 9 شازمان می
باشد.
صفحه 26:
انواع شبکه های غیر رسمی
) شبکه یک نفره به همه 6 0
ووه
() شبكه رشته اى
00
) شبکه تصادفی و اتفاقی a 00
0 0
0 0
t
اک yo,
۴) شبکه خوشه ای . ار ؛
همست هم ع و د و بت
صفحه 27:
راه های بهبود مهارت ارتباطی
ا) تماس چشمی:
مهمترین ابزاری که برای
تأثیرگذاری شخصی در اختیار
دارید تماس چشمی است.
۲) وضعیت و حالت بدن:
tes مالت ضعیف بالا تنه, منعکس
کننده اعتماد به نفس پایین است.
صفحه 28:
۳) ایما و اشاره؛ هرکات دست و صورت:
هیچ چیزی پر رمز و راز تر از لبخند نیست
مگر تأثیراتی که این امر از خو به جای
می گذارد.
۴) لباس و ظاهر
۵) صدا و تنوع صجتی:
oe
تن و کیفیت صدا تعیین کننده
۸ از پیام است.
صفحه 29:
») زبان. مكث ها و كلمات زائد
به عوض كلمات زائد مكث نماييد.
/) در كير كردن و دفالت دادن شنوندگان
.8) استفاذه از شوخ طبعى
صفحه 30:
برقرار می کنند:
۲) ساده صمیت کنید. :
۲۴) شنونده خوبی باشید.
صفحه 31:
صفحه 32:
كوش شنوا: زير بتاى مهارت ارتباطى
شنود مور سنک بنای مهارت ارتباطی مدیران امروز استد
برآوردها نشان می دهد که مدیران 1٩ روز کاری خود به
خواندن, 7۱۶ به نوشتن ۳۰ به گفتگو و 2۵ ر| به كوش
دادن می گذرانند.
مدير بايد شنونده خوبى باشد. مدير
موفق كسى است كه علاوه بر شنيدن.
با شنود مؤثر. اطلاعات دقيق ترى را كه
براى تصميم كيرى و حل مسأله نياز
داره جمع آوری کند .
صفحه 33:
تعريف شنود مؤثر
فراكرد كشف رمز و تعبير و تفسير ييام هاى كلامى را بطور
فعال. شنود مؤثر كويند.
شنود مؤثر به توجه شناختی
و پردازش اطلاعات نیاز دارد
ولی صرف شنیدن نیاز به
توجه و پردازش ندارد.
صفحه 34:
علل دشواری شنود مثر
۱) موانع درونی:
الف) توان انديشه آدمی به هنگام شنود بسیار سریعتر
از آن است كه كوينده اى بتوائد احتمالاً caw
كند.
ب) ناديده كرفتن سر و صدا در
صورت عادت داشتن ذهن 7
ج) امساس انسان 4
۳
صفحه 35:
۲) موانع فازمی: oo
الف) عوامل ممیطی مثل [نک تلفن. فش خش چاپکر
۱ eng BL)
ب) (مان : مهمترین مانع در بین موانع خارجی استد
he
م1 25
2 6
ana! se
صفحه 36:
اصل يا رمز
زمینه مورد علاقه را بیابید
ممتوا را مورد قضاوت
قرار دهید. نه كوينده را.
دلسرد نشوید و قضاوت را
به تأخير اندازيد
شنود بد
کسی به سفنان گویندگان
فشک کوش فرا نمی دهد.
به ارائه فعیف گوش نمی
دهد. پیام را به دلیل ویژگی
فردی گوینده. دریافت نمی
کند.
تمایل به مجادله دار به
سرعت ارزیابی و قضاوت می
کند.
اصول يا رموز شنود مؤثر
شنود خوب
اصولی رفتار می کند. به
دتبال اطلاعات سودمند
است.
به معنی و محتوا توجه
دارد و خطاهای ارائه
دهنده را نادیده می گیرد.
تا مطلب را به طور
کامل دریافت نکند
قضاوت نمی کند.
صفحه 37:
به فكر ها كوش دهید.
منعطف باشيد.
فعالانه بازفوز دهید.
در برابر آشفتگی
افکارتان مقاومت
کنید.
به دنبال ممسوسات و جزئیات
است.
یادداشتهای زیاد و ناقص بر
هی دارد.
برونگرای منفعل است. بازفور
نمی دهد یا کم می دهد.
بر واژه های امساسی متمرکز
شده و میطه ی تمرک( ذهلی
ممدودی دارد.
به دنبال فکرهای اصلی
است و نکات عمده را
مورد شناسایی قرار می
o>
با دقت آنهه را كه لازم
است يادداشت برمى
دارد.
بطور مكرر بازخور مى دهد
مكونكى متمركز كردن
ذهنش را مى داند. عادت
oslo ناپسند گوینده را
تحمل می کند.
صفحه 38:
ذهن خود را به چالش
وادارید.
بر این واقعیت سرمایه
كذارى كنيد كه فکر
سریعتر از سفن است.
گوینده را کمک و
تشویق نمایید و ذهن
خود را باز نگه دارید.
از شنیدن مطالب دشوار
پرهیز می کند و به دنبال
مطالب سطمی است.
به هنگام استماع سفنان
سفنرانانی که آهسته
صمبت می کنند. چرت می
زند یا ذهنش به افکار دیگر
می پردازد.
با يرسشهاى جزئى و اظهار
نظرهاى اتمرافى. مومب
a كفتار كوينده مى
agit
با استفاده از مطالب
دشوار ذهن را بر می
انگیزاند.
مطالب گوینده را هلاجى.
کرده و شواهد او زا مى
ow
تقاضای اطلاعات یا
مثال های روشنگر می
صفحه 39:
جلسه
۰ جلسه را می توان به عنوان گردهمایی سه نفره یا بیشتر
از کسانی تعریف کرد که دارای هدف های مشتری
هستند و ارتباطات (شفاهی و یا کتبی) را وسیله اصلی
نیل به انم هدف ها ۱۱8 م, دهند.
۳
صفحه 40:
جلسه چه وقت مثمر ثمر است؟
1( مصول هدف های ملسه
۲) استفاده از مداقل وقت
۲) ارضاء شرکت کنندگان
صفحه 41:
"چکونگی ارزیابی جلسات
یات علامت زده شده 6 »2 ثمزه جلسه
7 ۱
۷
اب
<] إلا
صفحه 42:
انواع جلسات
الف) جلسات اطلاعاتی:
+ ارائه توصیه/ به روز آوردت
+ ارائه اطلاعاتی در مورد ایده ها و نظرات
ب) جلسات تصميم كيرى: و
* تعيين هدف
* مشكل كشايى
صفحه 43:
اختلاف اساسی دز انواع جلسات
عناصر
تعداد شرکت
کنندگان در جلسه
جه فردى بايد شركت
نمايد
نموه بر قراری ارتباط
وضع نشستن در
جلسه
جلسه اطلاعاتی.
به هر تعداد
آنهایی که باید مطلع
باشند
یک طرفه. از رئیس جلسه
به شرکت کنندگان با دادن
فرصت برای طرم سقالا
+ روی شرکت کنندگان به
طرف جلو اطاق است
* به سبک کلاس درس
جلسه تصمیم گیری
ترمیماً بیشتر از ۱۸ نفر
نباشد
آنها که مسولیت دارند. و
افرادی که می توانند
اشتراک مساعی نمایند |
بمث متقابل شرکت
کلندگان و همچنین مشکل
کشایی
+ شرکت کنندگان روبروی
یکدیگر می نشینند
* سبک اطاق کنفرانس
صفحه 44:
ادامه
عناصر
موترترین سبک
اداره جلسه
تاكيد روى هه
بايد باشد
رمز موفقيت
ملسه اطلاعاتی
مقتدرانه
موضوع جلسه
برنامه ریزی و آماده
كردن اطلاعاتى كه بايد
ارائه شود
جلسه تصمیم گیری
مشارکت متقابل
بحث متقابل بین تمام
شرکت کنندگان در جلسه
جو جلسه که اظهار نظر
آزاد را همایت می کند
صفحه 45:
جلسات
فارج شدن بحث one موضوع
آمادكى ضعيف
نامعلوم بودن اثربخشی
نشنیدن مطالب
پر مرفی شرکت کنندگان تب
طول مدت جلسه
فقدان اشترای مساعی
مد
صفحه 46:
ol) حل هایی برای مشکلات عمومی جلسات
هدفتان را بيان نماديد.
دستور جلسه تهیه کنید.
در انتفاب اعضاء جلسه دقت کنید.
وقت جلسه را رعایت کنید.
مسؤليت به عهده بگیرید.
با فلاصه ای از مذاکرات جلسه
)| فاتمه دهید.
صفحه 47:
3ه دستور قلسه
* تاريخ. مكان: زمان
٠ مطالب مورد بحث (به ترتيب اولويت)
* [مان خاتمه جلسه
* [مان تنفس
صفحه 48:
انتفاب اعضاء جلسه (شرکت کنندگان)
«اكر جلسه اطلاعاتى است. شركت كنندكانى را مى فواهید
كه نياز به اطلاعاتى دارند كه در آن
جلسه ارائه می شود.
* کر جلسه مشکل گشایی است.
به شرکت کنندگانی. نیاز دارید که
دانش لازم را برای اشتراک مساعی
داشته باشند.
صفحه 49:
معیارهای مورد نیاز شرکت کنندگان در جلسه مشکل کشایی
داشتن دانش رامع به موضوع مورد بمث
تعهد نسبت به مل مسأله
وقت شركت در جلسه را داشته
داشتن نظرات مفتلف
استقلال در اظهار نظر
داشتن فکر باز
صفحه 50:
ملامظاتی که در انتغاب زمان جلسه باید در نظر گرفته شود
* [مان لازم برای تهیه مقدمات
٠" آمادگی خودتان
* تسهیلات فضروری
از زمان آخر وقت بعد از ظهر قبل
از روز تعطيل. روز آخر هفته» اول
وقت روز اول هفته يا روز بعد از
تعطيل براى انتخاب جلسه اجتناب
كنيد.
صفحه 51:
فهرست وسایل و لوازم جلسات
صندلی و میزها
کارت های نام
وسایل سمعی و بصری لا(م
نوشابه و خوردنی های OW
تعیین مقررات مناسب برای
کشیدن سیکار
وسایل مورد نیاز دیگر مثل
فتوکپی, یادداشت و..
صفحه 52:
ارزیابی جلسات و منابع ارزیابی
اعضاء جلسه با ایده ها. مهارت هاء دانش و تجربه در جلسه ماضر
می شوند.
۳ منبع بالقوه برای ارزیابی جلسات وجود دارد:
۱) خود ارزیابی توسط رئیس جلسه
۲) ارزیایی توسط ناظر آموزش دیده
۳) ارزیابی به وسیله اعضای جلسه
صفحه 53:
[مان ارزیابی جلسات
* ارژیابی در طول mule
* ارژیابی در پایان جلسه
صفحه 54:
پرستاران و مهارت های ارتباطی
مهمترین نکته آن است که مدیران پرستاری در انزوا
مدیریت نمی کنند.
بررسی ها نشان می دهد که عواملی از جمله روابط
نامناسب و اهمیت ندادن به سازماندهی و هدایت
صهیع پرسئل باعث کاهش بهره وری در پرستاری شده
است.
ارتباط مناسب بین پرستار و بیمار مومب بهبود مراقبتك
از بیماران می شود.
صفحه 55:
امروز تان را با این چند نکته آغاز کنید
1( ارزش زیادی برای امروزتان قائل باشید .
۲) در مورد خودتان و قابلیت هایتان امساس خوبی داشته باشید .
۳) در مورد امروز خوش بين باشيد .
. به اینکه امروز هر مشکلی که پیش آید مل خواهید کرد معتقد باشند (IE
۵) فراموش نکنید که : اگر امروز نمی خواهد به شما
لیفند بزند پس باید کاری کنید که قهقهه بزند.
#) بر روی کارهای آمروزتان متمرکز شوید و سعی
کنید در اسرع وقت و به سرعت آنها را انجام دهید.
صفحه 56:
مراقب cat ۳ به كفتار dys35
صفحه 57:
صفحه 58: