صفحه 1:
Balanced
Scorecard
RS CS Se re
صفحه 2:
م دمص و مک دمص وا
Gooreced Packyvudd
صفحه 3:
- افزايیش چشمگیر موسسات حسابرسی
lie 3615 La - 1995 -1 994 1۱
د چاپ شد.
Mee 2 18) ار ار
uw juiriio Gi lin WIS pol 9 Webs!
7 - تحقیقی توسط انجمن ملی حسابداران آمریکا
و موسسه )0481/-١ نشان داد كه 60 درصد از مديران
rel pees |g ا Peay een me
د شرکت خود ناراضی بودند .
صفحه 4:
ا ا ا ل 2
1- تغيير ماهيت كار : از دستى به فكرى
200
Perron ae Leamel Brera
9 Sinor ojl> : Glloll yw 9 lo sla yulol -4
جایزه بالدریج
5- تغییر نقش های سازمانی : تکنولوژی اطلاعات
6- تغيير تقاضاهاى بيرونى
4
صفحه 5:
سيستم هاى سنتى ارزيابى عملكرد عمدتا متكى بر سنجه هاى مالى مى باشند.
ل ا اق
ا ا ا ا ا ا ا Ce ee Rene
و توليد انبوه بود .
ena yee al ا ل ار ا
ا ا 2
شد و نارسایی سنجش های مالی صرف بیش از پیش نمایان گردید .
۱ ا ال ee eo
. مشهود آنها نیست
صفحه 6:
مقایسه سیستمهای سنتی و مدرن ارزیابی عملکرد
0 5 0522326
شاخصهاى كذشته
ere
ira es بر
ی و استراتؤيها)
جاد و ترويج روحيه خلاقيت و نوآوری
Fon een PnP A PN UP Fee)
روندگرا (تاکید بر حصول نتیجه و فرآیند رسیدن به آن)
اکید بر تفهیم اهداف و استراتژیها قبل از ارزیابی
عملكرد
ارزيابى بصورت ك فرآيند بيوسته
توجه به مدیران عالی و میانی
صفحه 7:
ee Lee تك
و
Yee ees epee ah Py ۱
Brom pr errecg ner en esp
0 glen i iy oo BRAS GEIS ly
Re ee on rere ye
و ۱ eq ee teite. ee ae
محصولات و خدمات بدیع» کیفیت بالاء فرایند عملیاتی پاسخگو تکنولوژی و
لت 0ك ne SSE Roo oC Re ante
نامشهود هستند.
ال ل ۳
ان
-بیشترین تاکید را بر ارائه اطلاعات به سهامدآژان قرار می دهد و نیازهای سایر
0
نماید
7
صفحه 8:
در اوائل دهه ۱۹۹۰ رابرت کاپلان ( استاد دانشکده بازرگانی هاروارد ) و دیوید
ا ا ل ل
ا 000
ere eel ا ال ل ل ل ل
حاصل اين تحقيق در مقاله ای تحت عنوان ۲۲۱۷ ۲۳۵1 6ع۲با5هع/۳
6( رسنجه هایی که محرکه های عملکردند ) در ژانویه ۱۹۹۲
در نشريه الاع ألا 8105110655 1311/310] منتشر شد .
ا ل ا ال ل ال Se
ieecee ۱
آرزیابی قرار گیرد .
۱- منظر مالی
5303008
0 g
منظر یادگیری و رشد -۴
صفحه 9:
Fe Dee Ae ieee ear eas a Soe Ted
رابطه علت و معلولى وجود دارد كه آنها را به يكديكر ارتباط مى دهد
رابطه علی و معلولی در چهار منظر ارزیابی متوازن
Cee
منظر فرآیندهای داخلی
منظر یادگیری و رشد
صفحه 10:
روش ارزيابى متوازن به عنوان يك سيستم ارزيابى عملكرد
yds) ela
۰۱۲۱۷۵۱ 6۵0۳1 ۲۱6۵5۷۲۵ ۱۲... 2
can’t manage it!’
صفحه 11:
20 t& Oknagiag
1 eee ed a ceed سوب ححصت سحت cee سملل
ON ead ca ce ae
3 1 ec ee
19 eae
/ SCE eR Din eee Dc eee ee cea
De Oe
Cae
مهو
0
صفحه 12:
12
ee
03
9
0
وه
%
ee
3
69
كا
%
eg ene Per ae)
a eer See]
نو رب
هه
or
ie
Dae et
سا موس
ره
صفحه 13:
آمار و حقایق در مورد وضعیت سیستم اندازه گیری عملکرد
Ream vas Cars SRI CRS o Ora goers Re Jes eC Pg
Fenyo brary gees er enemy perenne RY)
Peer TF dees pes Peart pene vore pete)
7 تعریف اهداف برای شاخص های عملکرد SCA
مرتبط نبودن سیستم اندازه گیری عملکرد با سایر سیستم های جاری
13 در سازمان
به بالا
صفحه 14:
A New Measurement
NZ
eee etd
ee Se ee Se a ete cee ea ne a ena ee ee Te ee
صفحه 15:
ل 00
LG 4 WY
shots
ون ید
ace
chat خود
ae
صفحه 16:
3
۱ | OC
Ceara apa Pome a es
نه متفتربان
ربّطه بسا مشتویان 6
كهنينايجاد شده در مورد8
سازمان
ذمدل عمومی ارزش ایجاد شده برای مشتر
este yan
صفحه 17:
1 Es RPA Reel pe nC Se,
براى برآورده ساختن انتظارات مشتريان و سهامداران ممكن است به
ea re ا ات
مانند توسعه محصولات و خدمات جدید . تولید . خدمات پس از فروش و
Pee ret 0
: منظر بادگیری و رشد
2 Cre ne eee)
2 فا بام كر را
Prom a: سیستم های اطلاعاتی
كاركنان) و سنجه هاى تابع ( مهارت
angen tae
طرحهای نو
jim pan
صفحه 18:
روش ارزیابی متوازن به عنوان ابزاری جهت تحقق استراتژی
|
منتشر گردید » مشخص شد که فقط ۰ ۰ ۰ . استراتژیهایی که به
nud Ue ey — a ۱
uy sy Orc A re easy ل ا لت
GRIME METS A ew Ge او دوم
0۹ از Pere etme neal) در فرموله
۳0۳
صفحه 19:
0000
را به استرانژی اتصال می د
ىق
ور را ۰
ط 9625 مديران منافع خود
3
RRR Cert) Ceres
استراتژی را می فهمند
استراتزى مى يابند
صفحه 20:
برطرف كردن موانع اجراى استراتزى به كمك روش ارزيابى متوازن
۱۳ ل ed a It
روش ارزیابی متوازن از طریق ایجاد فهم مشترک و ترجمه استراتژی
ا ا ل ل لت
اجرایی در چهار منظر » مدیریت ارشد را ار ۳ oie 1
ی ۱
در قالب اصطلاحاتى كه براى همه افراد سازمان قابل فهم است » بين
دارد (١ مانند بهتريين در كلاس خود . خدمات برتر و...)
: برطرف كردن مانع مربوط به عدم همسويى كاركنان
معیارهای ارزیابی متوازن در سطح کل سازمان . واحدها و کارکنان تعیین
PP ee eS ene Pn SSIES eee oe mee
RY ene ene nee a
20
صفحه 21:
ES) ا a ee Sec Te eee]
اك Sey)
فرآهم می و مدیریت ارشد سازمان می باید بین برنامه ها و
ات ل ا ل ام
۱ ae Mp ie rere Open oe | Cr
ele See ete Saad
Ne ell celia het Sa ROL Ree) ل
PS OT DCS es HOY eS eSD))
جلب می کند و چشم انداز و استراتژی سازمان را به مجموعه ای از سنجه ها در چهار
۳
۱ cen ane ee Rs ل
Se sores eae
21
صفحه 22:
Strategic Planning -
Balanced Scorecard
Ot the kigkest evel, the Dakraced Grorerard is a
Prowework that kes orqecizeivas teocstate strate
fhe gperdivod pbiertives tat dove bots bekavior ord
صصص سوم
صفحه 23:
.850 يك جارجوب مفهومى است كه وظيفه آن
ترجمه اهداف استراتزيك شركت به يك مجموعه از
ea) ۱ ۱۳
ای
ا BONS ee arse eS CS
تعدادى الل orb ENE Melba
شرکت به سوی چشم آنداز آن بکارمی روند
بعضی دیگر از شاخص ها برای سنجش شرفت
ROL ee we emer Cece cme NCJ Cn Deon a Ent ax)
23
صفحه 24:
هس یاو مس err خی این
Seat eee een ne pera)
ميکند, )85 اختیار مدیرانفراهم
واه متوازننيز به لميزندليلدر به
كار رفته است زيرا وظيفه مينروش
لیجاد . 0
Preteen BAe CCS er we Genta
02200 قا قابلاندازه ير ي) جنيه pt
خارجي
صفحه 25:
متوازن
[] چشم انداز را تبیین مي کند
Pore eed eee ee) ][
سازمان را درجهت استراتژي [J
همسو
مي سازد
[| برنامه ريزي استراتزيك را يكبارجه
[] موجب تخصيص بهينه منابع مي شود
25
Se | 00 ل | 7
صفحه 26:
صفحه 27:
Getting the Balance Right
ce rail
Hard 00
Ohjective Subjective
Outcome Learning and Growth
Control Leadership
Stability Change
Tactical Strategic
Bottom up measures Top down measures
4
صفحه 28:
Balanced Scorecard
و
اور تا و
Targets [nitiative ا 0000000
۳
‘we appear
ed
oS Saale
te
pre)
عرمامية
امه
تا دس ری
“Toachieve _bjectivedMeasures| Targets [initiatives
ا
sustain our
ها اناد
سل فجه موه
28
صفحه 29:
ee
29
لسع سح
Causal Links
و
Ajoctivedveasured Targets
“Toachieve
للك دم 6
sustain our
ها اناد
تس
نامه
۳
‘we appear
ed
ماه
صفحه 30:
Caus@%Links
5
0000 Targets itiatve
هه 2
Ana ea سس
Beet Trac) CoCr ۳
۱ ور ۱53
oa 00 تسه
customers jective) ensured Targets fnitiative م — “Toachieve
ی
ور نس
0 ۰
۲ 1
05و
ره
موس
30
صفحه 31:
Themes (example)
orcas 6 oe 0
enon 1
ان
لاله )+(
53
3
تا سس
صفحه 32:
تفس ها هه مت هس CN
0
08101001
0
أكناتد كناتاعوزجاه ۱9
2
To achieve our financial goals,
yaaa ec ee teatcy
Internal Business Process:
| وت
>| internal business processes must
novation, Learning & Grow#
4
۱
0 tele ea
Detar ciate eee)
sre
32
صفحه 33:
يادآورى مهم:
براساس مدل 680 نتیجه بهینه در عملکرد هر سازمان, نتیجه ای است
ا لا ا OD)
مالى. فرايندهاى داخلىء مشترى و نواورى و يادكيرى سنجيده شود.
درست همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:
۶۶
>
33
صفحه 34:
Step 1. 022111 Define vision for the companylentity
Which strategies shall we follow?
Step 2. تس Which areas shall we focus on?
What do we have to be good at in each
و مر مد ( perspective?
Step 4. What should we measure in each perspective?
۳۹ How do we evaluate our scorecard?
Which actions should be initiated to reach
Step 6. تا our targets?
aig a How do we follow up, update and maintain
‘our scorecard?
صفحه 35:
روش انجام ارزيابي متوازن
تعییراندازه 0
cepa aie Popout; و
۱ ver anrs
تعييناسترإنزيهايسازمان.4
لا لل ی
ليجاد مجموعد مت
سب : ;
ا و
layla shyla bas saya .10
گردآوریو تحلیلدادم ها .11
يبازنكرومعيارها .12
صفحه 36:
۱91 eer me Ree) ve)
016 aiceel|
صفحه 37:
“The right _-New products و
delivery Technology Intime
‘Satisfied Pr -innovation competence
customers
+ 7
۱
|
“Service degree -No. of ideasiweek
+ ۱ ۱ 1
ity and action plans to reach targets
= Profitability
~ Cost efficiency
Respon:
Where?
How?
Critical
Success
Factors
Action plans.
صفحه 38:
Four Perspectives
. Financial Perspective
. Customer Perspective
. Internal Business Perspective
. Learning and Growing
Perspective
صفحه 39:
Financial Perspective
= Measure the profitability, asset returns
and revenue enhancement.
= Focal point of the Balanced Scorecard.
Measures j Objectives
Percentage of To reduce operating
expense to revenue |Expenses.
Sales Growth Rate To increase sales
صفحه 40:
Customer Perspective
= Focus on the relationship between
the customer and the organization.
= Look at customer satisfaction,
loyalty, retention and acquisition.
Objectives
[To measure
customer
Clare old(elan
To measure
customer
Measures
Number of customer
complaints
Number of new
customers.
صفحه 41:
Internal Business
Perspective
= Look at the internal process.
e.g. delivery of products and services
Wert gt Objectives
۱922/۱ عأجظ To improve quality of
the products.
Waiting time for To improve the
efficiency of serving توت ووزهعت اه
customers.
صفحه 42:
Learning and Growing Perspective
= Create a foundation for long-term
growth and improvement
Objectives
To measure the
productivity of
engineer.
To measure the
participation of
employees. 8
۱6۵5۷۲۵5
Annual rate of
increase in number of
new products per
engineer
Suggestions per
employee.
صفحه 43:
Financia
[Measures [Target Twat
Sa =
Customer
‘Sites هلا |] ۳
اسح 7 ۳ | ور ی
سم | م om ee ی
Learning & Growth
[ “اا | سي | «سسن
— a
a = Wisin
3 tn eae
2 موه ee
و
on ae Sse
صفحه 44:
44
ل ا
لجرلیبستم 080
لجولیسبستم 060
اجرای پروزه ...و
en
آرزش فزوده
۱
ی
CC a
0
لجیلیسیستم 600
اوعد
وه
06
ووه
090
مم
0.00
66
09
RCo)
0
Cyd
1۳
7
Benard
افزايش درآمد از طرئق متليع غير
0
000 tes
0
رشد درآمد
كافش بهزينه هاى اجراى سيستع
الموزشى جديف
فزایش درآمد هر کمن
ا ا
rete Groen)
سطح علمی اساتید و دانشجویان
صفحه 45:
atic tency
ایجاد کتابخانه و
للك كو اي
و
0
ae
dee
3
تخقيقات بازار
ORO
تبليغات
ثبت نام از راه دور
6
45
یه دا
Setanta
۱
090
وه
60م
06
60م
كك
ع0
مسبت
Measures
99
وه
ووطناء» زط0
افایش رضایث مشتریان
5700
5201000 eee)
5
Renee ea eretca al
10000
نگهداری مشتربان
۳
0222000
افزايش ارزش براى مشتريان
شيرت و اعتبار
صفحه 46:
Initiatives
os
۳
1۵
كتابخانه الكترونيكى
Oxi een ar
افزايش حقوق برسئل
cae) 2
fo pss
سیستم پیشنهادات
سیستم آموزش
46 ارتقا مناسب و پاداش
ee A are
۱ فش
CORO) لحك
ممه 066
oss 60
هه 090
وناز
ری اک وه رو
نی با جیفیت
آموزش مهارتهای اطلاعاتی به
20011
0101110
5250-6
دانشكاه مجازى
فزایش رضايت كاركنان
بهره وری کار
21000000
eee يه
آموزش کارکنان
تكهدارى كاركنان
صفحه 47:
Perri اوعد creates عهنناههزط0
ae 4 1008 50
er £ oe همه میت
5250 066 1 19۹
بهبود دسترسی به مواد درسی در
a ۳
هر رشته
ee eee
16 00 6.66
مهارتهای اطلاعاتی
ی 090 0.30 0
لكت ۳( (oer) أفزايش كيفيت خدمات
00
کاهش سیکل زمانی خذمت
مه
oso 00 ۱ خلاقيت
مهندسى ارزش 0.60 066 افزایش ارزش افزوده هر فعالیت
0
eee | reat arn
4
صفحه 48:
صفحه 49:
49
خیند 0000
LECT ORT ا ع رةه
مور اند 0050
2= آیا مي توان وجوه ديگري را : |
Severe ACC)
Pre TmOnmCy | eMC Speer MO) eS|| ame: چگونه -3
oy ۱
3 ی اص ات جر رز را
ضروري
5- ل 1 5ن
6- ارتباط 0080 با بقيه تكتيكها جكّونه است ؟
صفحه 50:
نتایج (150) 1
1 2
تعایج منایع 1 ra | 0م
ریسم 6
0 0
سای فرايندها ۳ رهبري
سر ad یت( aay الو عد معي وإستراتزي 127 (GU)
ec) )20( 82
20 شراکت ها و منابع
زر 92(
PE PS WER” ENE PLS BEE Pa 2k AEE ey
نو آوري وباد گيري
صفحه 51:
ارتباط 856 با ۶۲0
51
Pe
نتایج کلیدی عملکرد
جنبه مشتزيان
2000 lis
نتايج كاركنان
نتایج جامعه
جنبه فرآیندهای داخلی
9
Peer reser red
رهبری
بر
Cease
صفحه 52:
EFQM t BSC «bo
كيدا
کاربرد آن نیز به تبحر نسبی دارد
Se el ری رن ار ار
فا ۱
نگاه جامع به معیارهای عملکرد سازمان دارد
معیارها و نحوه ارزیابی آنها بیشتر تجویزی است
CD eee eel ee ie tera
عملکردی سازمان
نشان می دهد کجا هستیم
a ا
Pep arn apr pore rr
عنوان ابزاری برای ایجاد تحول سازمان بکار
ee نمی رود
1250
درک و کاربرد آسان
Ee eae ash ی وی سم دا
أينفعان
معمولا برای اجرایی هدن 0000
شرایط سازمان دار
|۱۳ rary rn penic
جهاريعد) (
معیارها و نحوه ارزیبی آنهابیشترتوصیفی است
تاکید صریح به روابط علی و معلولی بین معیارهای
52110
یا
میت بر فرضیات و ذهتی)
dd) aol ee ed لك
بستری برای ایجاد تحول بکار رود
صفحه 53:
با رتخراز ترخعها