صفحه 1:
اسلاید ۱: عنوان و مقدمه
توضیحات سخنران:
عنوان: مخ ساسس روسیه: از رها اسروز
اين عنوان نشاندهنددى تحول طولانى مدت در ساختار حكومتى روسيه است که از دورن تاه[
روسيه) به جمهورى قدرال روسيه كه در حال حاضر مى شناسيم. رکه ات
روسيه يك كشور وسيع و مهم در عرصه جهاتى است كه تاريخجه سياسى أن ييجيدكيهاى زيادى دارد در ابشدار
ين كثور تحت حكصرالى تزارها (أسبراتوران) ود و پس از ققلب ۱۹۳۷ و تشسکیل اتحاد “Sap pale
سیستمهایمختفی را تجربه كرد با فروياشى شوروى در سال 154١ روسیه هیک جمهوری فعرال تبدیل شد
كه امروزه به عنوان يك قدرت بزرك سياسي» اقتصادى و نظامى شناخته مى شود
اهميت شناخت
ساختار سياسى روسيه: شناخت سيستم حكومتى روسيه برلى درك يهستر سياستهاى داخلى و خارجى اين
كشور ضرورى است. روسيه از منظر جغرافبابي و زثويليتيكى نقش بسيار ممهمى ايفا م كند. ربط أن با كشورهابي
همچون الات متحنه آمریکء چیه رن و کشورهای آروای در سطج جيل تار قار ست
اسلاید ۲؛ نظام سیاسی روسیه
sista cas
+ نظام AE Se ay st ng etl نیمه ریاستی داد که ترکیبی LA Sis سیستمهای
ام eae one of 9 Sal اجرايى أصلى اسست و در عين حال» تخستوؤير يق
١ رئيس جمههور: رئيس دولت الست و مقام فرماندهى كل تيروهاى مسلح را دارد اين مقنام نقش
يرجستهاى در تصميم كيرىهاى داخلى و خارجى ايفا مى كند.
۲ نتخستوزيوة به علوان رئيس دولت و مسئول اجراى سياستها در زمينه مديريت دولتى فعاليت قارد
۳ يارلمان دو مجلسه: روسيه يك بارلمان دو مجلسى دارد كه شامل شوراى فدراسسيون (مجلس
۰ بالا و دومای ولتی[مجلس باین) است.
٠ تفاوت با نظامهاى ديكر:
)2 درسيستم وياستى, رئيس جمهور قدرت اجرايى كامل را ذارد إمثل ايالات متحدم.
۲ در سيستم بارلمانى» نخستوزير ييشترين قدرث اجرانى را دارد و رئيس جمهور تقشى.
ti oaks
م ىكند إمثل انكلستان).
اسلاید ۳: رئیس جمهور روسیه
صفحه 2:
خر خزود ام ی رای nea pe کل نزن
ول oe BS eh omarion gga SB at el lon
انمايندكى عالى در روابط بي نالملل: رئيس جمه ور در مناكرات بينالمللى و بيمانهاى جهاتى
rel aap als
تعیین سیاستهای کلی کشور: یسجمور مسئول تین ولوبتهای اتصادی,نفامی و
أجتماعي كشور اسسته
ag Bo جمهور مىتواند مصوبات بارلمان را وتو كند و اين قدرت را به أو ميدهد تنا در قرأيند
قثو كذارى دخات داشته باد
روش انتخاب رئيس جمهور روسيه لز طريق اتتخلبات عمو به نت ع شال اتتخاب م شود لين بات ید
صورت مستقم توت ردم انجام یشود و أمن جاجد ويه ان 20:1 مضه زرا سيا كلف
رئیسجمهور ی
در حل اضر ولادیمیر پوتین
مامت پیات
رئیسجمهورروسیه است که در سال ۲۰۰۰ به این مقام رسید و تاکنون در این
اسلاید ۶: نخستوزیر روسیه
توضیحات سخنران:
نخست وزیرد نخستوزر در روسيه مسئول مديريت روزانه دولت است و بايد سياستهاى عمومى كقصور
را که توس نی جمهور تمیق شده جاک از جمله وطايف يهم كستتيزير مرتيان ب للد نيجه بيده بن
يرلمان اجراى برنمدهلى ola و تقارت بر عملكرد دستكادهلى اجراى اثاره كرد
late alee) Salome sored = بيد لين
پشنهاد را ید کند. ری نخحستوزير د تعامل تزديكى ب رئيس جعهور و بأرلمان قرا
.2
ميخائيل ميشووستين نخستوزير فعلى است كه در سل ۲۰۲۰ از سوی بوتین به ان مقم منصوب شد
اسلاید ۵: پارلمان روسیه (مجلس فدرال)
توضیحات سخنران:
+ ساختر پارلصسان: روسیه یک پزلسان دو مجلسی Federal) Ji 5 (ule 45 9fo
(Assembly سروف است:
صفحه 3:
شوراى فدراسيون (مجلس بالا): اين مجلس از میندگانی تشکیل شده كد از
و مقامات مناطق قدرال به أن منصوبد مى شوند. وظيفه اصلى شوراى فدراسيون.
سوی مقامات فدرال
رت و تآمیس قولین
مای دولتی (مجلس میتی ینمی بو میم سوى مد تخاب مود و
وظيفه تصويب قوانين و نظارت بر عمکر حول را رد
تصويب قوانين و مقررات.
۲ نظارت برعماكرد قوه مجريه.
۳ امیس وتمویب بزدجهملی
+ اهميت بارلمان: بارلمان در تعيين سيلستها و تصميعات مهم اقتصادى و سپاس کشورنقش حبنی درد یکی
از نموندعاى مهم تصميمات بارلمان؛ تصويب لايحه يودجه و براممهلى اقتسادى أسته
شوراى فدراسيون
مجلس بال در شوراى فدرالى روسيه. شوراى فدراسيون است. اين شورا 122 عضو درد كه به عنوان سناتور شتاخته مى
شوند. هركدام از 5 بخش فدرالى روسيهء دو عضو به اين شورا مى فرستند. يك ساتور توسط مجمع قانونكذارى ااستاني
تخاب شده و سناتور ديكر توس سار سرقی و سپس به تاد مجمعقانوگذاری می رسد
شورای فدراسیون (06116۳0110155 00867 بالاترین نید فنونگذاری در سيستم دولتى روسيه است كه به
عنوان بخش دوم مجلس فدرال روسيه. همراه با دوماى دولتى (مجلس بايينتراء به وظايف قائون كذارى و نظارتي در
كشور م بردازد. شورلى فدراسيون روسيه تقش أساسى در فرايند سياسى و قاتونكذارى اين كشور داود.
وظايف و مسئوليتهاى شوراى فدراسيون روسيهة
١ تابيد و تصويب قوالينة
۶ شوراى فدراسيون يكى از اركانتهاى اصلى در فرايند تصويب قوانين است. قوانين بيشنهادى كه توسطا
دومای دولتی تصویب مىشوند براى اجرابى شذن بايد توسط شوراى فدراسيون نيز تاييد شوند.
0 شوراى فدراسيون مىتوائد يرخى از قونين را رد كند يا يشنهاد اصلاحات در أنها بدهد. اكر اين شورا
قواتينى را رد كند دوباره به هوماى دولتي باز مى كردند تا مجددأ بررسى شوق
* تابد التصابات كليدىة
۵ شوراى فدراسيون بايد انتصاب برخى مقامات ارشد كشور. از جمله دادستان كل رومسيه. اعضاى
هیلت مدیوه بانک مرگزی ذيكر مقامات كليدى دولت را تاييد كلد
٠ همجنين, شوراى فدراسيون در تسیین نمایندگان روسیه در دادگاه قانون اساسی و دیگسر
مقامات مهم نیز نتش دار
+ نظارت بر سياست خارجى و دفاء
© شوراى فدراسيون مسئول تابيد معاهدات بينالمللى است كه توسط دوا
0 اين شورا همجنين بايد در زميئه سياستهاى دفاعى و امنيتى كشور تصميمكيرىهابى مانند تابد اعلام
جنك يا ييان أن را أنجام دهد. هركونه تصميم مههم در حوزه سياست خارجى نيز بايد تاييد اين شورا رأ
ابه همراه داشته بأشد.
زونه مرن
+ نظارت بر عملكرد دولت و مقامات اجرايى:
صفحه 4:
0 شوراى فدراسيون نظارت بر عملکرد دولت را نام مهد و مىتواند از مقامات اجرابى درخواست
كزارشهاى خاص يا توضيحات در مورد سياس هاى عمومى و اجرابى كشور كند
0 این شور مىتواند در خصوص برخى موضوعات از قبيل تحقيق در مورد مشكلات اجرابى يا فساد از
مقامات مسئول درخواست كن
8 تصویببودجهقدرالد
در همكارى با دوماى دولتى. شورلى فدراسيون بايد بودجه فدرال كشور را تصویب کند. ین بش از
فرايند نبازمند توافق و بررسى دقيق است كه در أن هر دو نهاد بايد هماهئك عمل کنند
0 شوراى فدراسيون ميتوائد تثييرات و اصلاحاته ييشنهادى در بودجه ارائه دهد
ع نظارت بر فعاليتهاى بخش اجرابى و مجريه:
۵ شوراى فدراسيون مىتواند عملكرد رئيس جمهوو را بررسى كرده و در صورتى كه او اقدامات غيرقانوني يا
غیرمجا الجام دهد از اقداماتى ماند استيضاح رئيس جمهور استقاده كد
0 اين نهاا ميتواتديا ييشنهاد استيضاح رئيس جمهور با ديكر مقامات ارشد اجرايي. در صورتي كنه دلايل
قانونى وجوة داشته باشد فرأيندهاى تقار را أغار كند
تعیین وضعیت اضطراری:
۵ شورای فدرامیون در شرایط خاس, مانشد وضعیت اضطراری با اعلام وضعیت جنگی, Aa
تصميماتى را دررابطه ب وضعيت امنيتى كشور اتخاذ كند
6 به عنوان مال, اكر رئيس جمهور وضعيت اضطرارى اعلام كند. شورلى فدراسيون بايد أن را تاييد كد
۸ تصويب قوانين مربوط به ايالتها و مناطق فدرالى روسيد:
٩ شوری فرسیون بايد قوانينى راغه به نحوه تقسيم اختيارات و حقوق ايالتها و مناطق مخف روسيه
مربوط مى شود تصويب كند إين شامل مسائلى مانلد تفسيم بودجه يا تغبيرات در ساختر فدرلی کشسور
ترکیب شورای فدراسیون:
آشورلى فدراسيون از 11 عضو تشكيل م شود كه از هر يك از ۲٩ جمهوری قدرلی و ٩ ناحیهقسدرلی روسیه ۲
تما ب این کر رنه ود در مجموعه Sb Hg tal oho SEN ee aus
مقامات اجرابى يا مقامات محلى هر متطقه انتخاب م شوند.
جم ع بندى:
.شوراى فدراسيون روسيه نقشى بسيار مهم و كليدى در سياستكذارى و تظارت بر دولت دارد. لين شورا نه نهدا در قوأيشد
Bog دخالت دود بلكه در زمينمهلى امنيتره دقاعى» بودجدلى و نظارتى نيز مسثوليتهاى اساسى رأ بر هده دار يه
عنوان يكى از دو مجلس فدرالء شوراى فدراسيون ب! دوماى دولتى همكارى م ىكند تا سياستهاى كثشور را شكل دهد و
تظارت دقيقى بر دولت و مقامات اجرابى داشته بأشد.
دوماى دولتى
مجلس بالادر شوراى فدرلى روسيهء دوماى دولتى ناميده مى شود. اين مجلس قدرت فراوثى دارد و تمام لايح حتى أنه
كه از سوى مجلس يابين با شوراى فدراسيون مطرج شده اذا بابد در دوما مورد بروسي قرار يكيرد البته قدرت دوسا در
استعفاى كولت بسيار محدود است. اين متتس مى تود با حداكئر اعضاى خود ph Ely عدم أعتما بدخد اما باس ام
قانون» رئيس جمهور می تاد همین رای عدم تاد را نی وتو ند
صفحه 5:
7
ا eee هرت ما ای ره اك
ia a ما یا
تعر مر با رت ار ی
کب
طبق قانون سال ۱۹۹۳ تخاب دما هر چهارسال یار برگزار میشود؛م در تومبر ۲۰۰۸ این قتون اصلاح شد و زمان
حضور نمايندكان در دوما به بنج سال افزايش يافته
دوماى دولتى إيا مجلس دوماى دولتى روسيه) كه به عنوان مجلس يايين قو در سيستم فدرالى روسيه شناخته م شود
يكى ادو بخش اصلى مجلس فدرال روسيه استء اين نهد از نظر قدرت و مستوليتها نقش بسبار صهمى در فرأيشد
و اجرابى كشو ايفام كتد.
وظايف و مسنوليتهاى دوماى دولتى:
١ تصويب و تهیه قوان
۵ دوماى دولتى مسئوليت اصلى قصويب قوافين را بر عيدده دارد اين تههاد در فرأيند قانوني كشور
بيشكام است و بايد طرحهاى فانونى را بررسی و به تصويب يرسائد.
© أن فلي سكن اس ال رای کل ا سيانت اجتماع» ذف محيط زيست و
ah
land 0 دوتیمتواند طرحهایقأنونی را به صورت مستقل ييشنهاد دهد و همجنين بيثسنهانات ساير
نهدها ماد شورایفرسیون با ریس جمهور رز wer
۲ نظارت بر عملکرد دولت:
a sigue ip cls 0 نجوه أجرلى سياستها وبرناممهاى دولت تظارت ند این تظارت شامل
|... . نهادهاى دولتى استه Al تمه آجربی و همچنن اربیی See ony
عمومى و اجزلى قفوانين ارائنة scale nbs ui bie این مجلس میتون از دولتبخواهد که 0
۳ تصویب بودجه فدرا
0 دوماى دولتى در تصويب بودجه قدرال نقش كليدى دارد. بودجه بيشتهادى از سوى دولت بايد به تاييد
این مجلس پرسد on
* .لاو بر تصویب بودجه.دمایدوتیمیتواد پیشهاهاتی بای اسلاحات در يودجه مطرح كن
۴ تاید و يررسى قراردادهاى بينالمللى:
ترا توش سل بر و اد معاهدات بیناللی است dey cl a با ساب Lib
SL ae
© این تهب تمه که منکن آست رای دوز پات یا محدوديتهي اد سد ارت
۳
صفحه 6:
0 دوماى دولتى مىتوائد به فرآيند استيضاح رئيس جصهور برداخته و به دلايل قانونى اقنام كند.
05 أكر رئيس جبهور تخلفى انجام دهد اين مجلس مينوات فرأبند استيضاح را أغاز كند رای تیضاح
جمور اد ریت اعشای مجلس رای دهند
۷ تصویب تغييرات در قانون اساسي:
۵ دومی دلتی در تقضیرات فان اساسی تقش درد هروه اسلاحات اساسی در انين لسامس ييف
از طریق تصویب در این مجلس انجام شود
0 بای تصویب یرت رگن سای وی دی ادج مرن شود ری نصا
بل بر سیاستهای اجرایی:
۵ دوماى دولتى مىتوائد درخواستهلى تحقيقاتى يا تظاتی از ly يا مقامات اجراب apathy tl
ترتيبه اين مجلس میدز دول درخولست كند كه در مورد اجرلى برنامههاى خاص يا اجراى قوانين
0 همجنين دوماى دولتى مئتوانديا استفاده از كمسيونها اقدام به بررسى دة
alae موارد فساد يا سوماستفاده در دولت کند.
8 کنترل بر مسائل دفاعی و امیتی: ۱
les 0 دولتى نظارت بر مسائل دقاعى و امن | تز بر عهده درد. این شامل تصویب وانین
مربوط به ارتش, مئیت ملی» وضعیته اشطراری و سایر موضوعات مرتبط استه.
۵ در مود خاص: ین مجلس ماد رام وشمیت جنگ با تفت میتی sh th (eB
موضوعات مختلفه از
۰ نظارت بر سيستم قضائ
١ * توماى دولتى مىتواند بر سيستم قضائى نظارت داشته باشد. به ويزه در انتخاب و تاييد قضات ديسوان عالى و
همجدنين تصميمات قضائى مهمء اين نهاد نقش دارد.
0 أكر مسائل قضائى نياز به تغيبرات داشته باشد كوماى دولتى مىتواند بيشنهاذات خود را مطرح كند.
۱ حمايت از حقوق و أزادىهاى شيهروندان:
+ دوماى دولتى به عنوان تماينده مردم به حمايت از حقوق و أزادىهاى اسائسى شيعروندان م بردازد اين مجلس
lal) a ae بهبود حقوق بشر, أزادىهاى مدنى و اجتماعي تصويب
همجنين ابن مجلس م ىتوائد تسبت به هركوته نقض حقوق بشر يا أزادئ هاى ul اعتراض كند.
تركيب و نحوه انتخاب اعضاى دوماى دولتى:
دوماى دولتی از ۲۵۰ نماينده تشكيل شده است كه از طريق. انتخابات عمومی برای مدت ۵ سال انتخاب
میشوند. این نمایندگان از دو طریق انتخاب میشوند:
سیستم اکثریتی:حدود نمی از تمندگان از طریق حزههای تک کرسی انتخاب مىشوتد.
5 سيستم تناسبى؛ ديكر نمايندكان أز طريق فهرستهاى حزبى بر اساس درصد أراى ملى اتتخاب م شوند.
جمعبندی:
صفحه 7:
دومایحوتی روسیه يكى ازنهادهاى اصلى در فرأيشد قانونكارى. نظارت و سياستكذارى كشور اسشد اين مجلس
odd Goede در زمينه تصويب قوين. نظارته بر دولته تصويب بودجه. تابد مقامات رشك برسي ماهداظ
بينالمللى و نظارت بر رئيس جمهوي و ساير مقامات دارد. در كثار اين وفایف.دومای دولتی بهعنوان یک ناد مهم در
تقويت دموكراسى و يأسخاكوبى در روسيه نقش دارد
اسلايد
: احزاب سیاسی در روسیه
توضیحات سخنران:
(حزب روسیه
و در تمامى أنتخابات يبروز مي شود
سیستم حزبی: روسیه یک سیستم چندحزبی دار اما حزب حاکم "روسیا بودی
متحد) که حامی ولادمر وین استه از Ios ele
+ احزاب اصلی:
١ حزب روسیه متحد in) حاکمداینحزب از طرفداران سياستهاى رئيس جمهور يوتين الست و
معمولا در اتخايات موفق به كسب أكثريت مىشود.
۲ حزب كمونيست روصيه: حزب كمونيست همجنان بدعنوان يكى ل احزاب اصلى و منتقد دولت هر
روسیهحضور دارد
۲ حزب لیبرال دموکراتیک: اين حزب در راستاى مسائل ملىكرابى و سياستهاى سختكيراته در برايسر
غرب فعاليت مىكثد.
+ نقص احزآب:احلب در تخاب رئیسجمهور و امن نقش مهمی درند در ال حشره حزب روسیهمتحد
ييشترين كرسيها رادر دوماى دولتى و شوراى قدراسيون 5ر5
پیشنهادی: تمدر تایشدهنده توزمآرایاخزاب مختلف در انتخابات بارلمائى اخير.
| ره رب رهر یی موف تست رهری کی وتف ره الب ری سرت
رن
77 | ميرونوله ليرا نموكرات به رهبرى لتونيداسلوتسكى .و حزب خلق جديديه رهيرى الكسى tt
اسلاید ۷؛ ساختاراداری:
توضیحات سخنران:
+ واحدهای قدرال: روسیه یک کشور فرال است که به
شامل جمهورىهاء مناق, استانهاء و مناطق خود
Se Jha >
ین واحد فدرال تقسیم شده است. این واحدهط
Sn “pH اهرواحد درل یک تره ار خومفتاری را درد
مركزى در قویتری داد
واحدهاى فدرال عبارتتداز:
قدراسون روسيه يك كشوز فدرال الست
خودمختارى و اختيارات مختلفى دارقد
به همين ذليل تقسيمات كشورى بيجيدداى دارد هر يك از اين تقسيماتء سلج
54 استانها (019194): اينها واحدهلى ادارى اصلى روسيه هستند و اغلب از نظر اقتصادى و فرهتكى به
هم Real
صفحه 8:
۲ جمهوریه (Republic) واحدها سمولاً دای جمیت غبرروسی با زان و فرهنگ خاص
خودمختاری بیشتری نسبت به استانهابرخوردرند.
(Kral) tabs ٩ ۰ انها مناطقى حستند كه معمول از نظر جثراقيانى بزرگ و کم چسیت هستند و اظلب
ck ele غتی درد
۰ ۳ شهرهای فدرال (6383 lng! (Federal شهرهایی با اهميت بسيار bj برای روسیه هستند و از
خودمختارى ne ibis GM سن یتزیورک و سواسول سه شهرفدرالروسیه هن
۰ 6 مناطق خودمختار Vy ee bts yl (Autonomous Okrug) درای جمبیت بومی
کوچک و فرهنگ خاص خود همتند واز خودمختارى قابل توجهى بر
(Autonomous Oblast) jtsa295 gel)» 51 تیا یک مورد داد آن استان
بهودی است كه از خودمختاري كمترى نسبت به مناطق خودمختار برخوردار اسسته
نكته مبهم: تعداد دقيق ابن واحدها ممكن است به دليل تغييرات سياسى و ادارى در طول زمان كمى تغيير كند. همجنين.
برخی از مناطق روسيه به دليل مسائل تاريخى و سياسى» وضعيت ييجيدهترى دارقد
اكر منظور شما تفاوت بين واحدهاى تقسيمات كشورى روسيه استه مىتوانم توضيحات بيشترى ارانه دهم.
هر يك از اين واحدها (استانء جمهوری, خطه. شهر فدرال منطقه خودمختاٍ و استان خودمختار) از نظر ميزان خودمختارىة
جمعيته فرهتكه تاريخجه و.. با هم متقاوت هستئد
برای ما
+ چمهورها به لوغ وی وزیا ری بت تسبت به سنا رود و اطب دای
ool cag مستند
ge 5 قدرال به عنوآن مراك مهم سياسى و اقتصادى» از اهميت وهای برخودرن و مستقم] زیر نو
.ملق خودمشتار مسا در الق دراه و کرجسیتقار داند ويه ليل حفظ فرهتك و زان وس از
خودمختاری قابل توجهی برخوردارند.
تفاوت استان با خطه در تقسیمات کشوری روسیه
در تقسیمات ps (Kral) Looks » Oblast) bogs! any pi دوواحدهای درل هستند و به توعی
زیمجموعه دولت مرکزی محسوب ing ce lac Sb igh ge وجود درد که عمدت هلال تارب
جغراقيابى و ميزان خودمختارى مربوط مىشود
استان (كهاط©)
sat + کل انا سل الى با وسدت متوسها حستد كه انظ ريشي و فرهتكى يه هم
* ميزان خودمختارى: استانها به طور معمول خودمختارى كمترى تسيت به خطدها دارند و اختهارا
تصمي م كيرىهاى محلى محدودتر أسئه
صفحه 9:
+ تاریخچه: بسيارى از استانها در طول تاريخ روسيه به عنوان واحدهاى ادارى شكل كرفتداتد و مرزهاى أنها بر
اساس عوامل یخی و چنآایی تین شده است.
(Krai) as
+ ویژگیهای کلی: خلدها ey Vo هستند كه اغلب داراى مشايع طبي غنى (ماشد مسانن.
(el tie بوده واز نظر جثرافيابي مشختصثر هستتد
0 ميزان خودمختارى: خطدها به ليل أهميت اقتصادى و جتراقياى خود معمولا إ[ خودمختارى ييشترى نسيت
ابه انها Sopp
* تاريخجه بسارى از خطدها در كذشته به عنوان مناطق مرزى يا مناطق دارلى اهميت استراتزيك شكل
كرقتداند وبه همين دليل لز خودمختاري بيشترى برغوردار شدعا
تفاوتهاى اصلى
وسعت: خطهها مسولاً سوت از اتاها هشن
globe gab ee لیس ann po
خطدها ممكن لست طراي sh gla ate cpl Beal
خعاهها kage Vyas بيشترى تسبث بد ايها رن
به طور خلاصه: مىتوان كفت كه استانها ولحدهاى ادارى با ويزك هاى عموميتر هستندم در حالى كه خطدها مناطق
وسيعتر و داراى اهميت استراتزيكتر هستئد كه از خودمختارى بيشترى برخوردارق.
متال:
+ استان مسکود بد عنوان مركز سياسى و اقتصادى Se gy تن مهم است اما از fey Say طبيعى
tle با ها ماد خله کرانودار(که تلق سراحل دربا سيا و نع بيع غلى ست بيست
+ خطه كراستودار: به دليل موقضيت جترافياي و منابع طبيمى حنيء از اهميث اقتصادى و كردش كرى بالاين
برخورداو است واز خودمختارى بيشترى نسبت به بسيارى أز استانها برخوردار اسستد
توجه: این
+ روابط بين مركز و مناطق: روسيه در زمينه روابط بين دولت مركزى و مناطق خود همواره در حال تلاش براى
cal ils alk برخ ple Ga ELIS Gee غودمختارى مستئد در ال که مسکو همیشه تال ار
ير تعام كشور تسلط دلشته Sy
ناوتها کلی هستند و ممکن است در مورد هر استان يا خطه خاصء استثناهابى وجود دانته باشد.
مثال: جمهورى تاتارستان يكى از نمونههاى مهم اسست كه در دهدهاى اخير دركير كفتكوهابى با دولت SiS
در زمينه ككستره خودمختارى خود بوده است. اين جمهورى موقق شده برخى از حقوق فرهنكى و اقتصادى خود را
حفط عند اما در عين حال همجنان بابد قوانين دولت مركزى را رعايت نا
اسلای A قوه قضائيه روسيه.
توضیحات سختران:
صفحه 10:
+ ساختار قوه قضائيه: قوه شاه ررسیه شامل فا ape كه به دستدهاى مختلف pa میشوند
دادكادهاى عمومى: به دعاوى عمومی و فضاییروزمهپردخه و رایگبریهای مرسوط بهحقوق
آقردى را اجام مدهل
دادكافهاى نظامى: به مسال مربوط به جرم نظامى و تظاميان يرداخته و محكوميتها و تضميمات
قضائي مرتبط ا تيروهاى ملح را صادر مى كنت
+ دادگههای اقتصادی:به وی تجاری و اقتصادی رسیدگی میکنند و در بسیاری از
کلیدی در حل و قصل مشكلات تجارى و اقتصادى دارتد
رد نقش
در رأس اين سيستم داداه عالى فدراسيون روسيه قرار دار كه بالاترين مقام قضائى در كشور محسوب
م شود. اين دلاكاه مستول رسيدكي به مسائل حقوقى بزرك و تصميمكيرىهاى مهم قضائى أسست.
اقوه قضائيه: قوه قضائيه روسيه سئول تضمین اجای صحیح قواین در سطلح کشور استه ابن قنوه
همجنين وظيفه نظارته بر حقوق شهروندی و حل اختلفات حقوقی را بر هده اد
١ استقلال قوه قضائيه: اكرجه قوه قضائيه در روسيه بدطور رسمى مستقل اسمته لما برخى متقدان متقدد که
اين قوه تحت تاثير فشارهاى سياسى و دولشى قراو ارد
جالشها: برخي از جلشهاى قوه قضائيه روسيه شامل فساد. دخالتهاى سياسى در برخى بروتددها و كمبود
ماع Veal dota lass acy a
Ds قنون اساسی فدرامیون روسیهشامل ۱۹ قاضی است. تام قضات توسط شخص رئیس جمهور وا
رضایت شورای فدرسیون آتخاب می شوند براماس فان ۱۹۹۳. حل اختلافات ميان تهادهاى فاتوتكذارى
و اجرابی کشور برطرف کردن
تنش ها میان مسکو و دولت های منطقه ای و محلی بررسی درخواست های نهادهای مختلف دولتی و
شركت در فرايند استيضاح رئيس جمهور از جمله اخثيارات دادكاه قانون اساسى أست. كرجه قوه قضابية
روسیه از لحاظ تتوريك مستقل است» اما غربى ها ادعا می کنند بسیاری از بخش های این نهاد قضایی
تحت کنترل سیاسی کرملین و بخصوص شخص پوتین است.
تسلط بر قوه قضاییه: قوه قضابيه روسيه به شدت تحت تأثير دولت است و استقلال كافى يراى اعمال قانون به صورت
بطرفاته ندارد. ان امر باعث مى شود كه مخالفان سياس و منتقدان دولت به راحتي محكوم شوقد
اسلايد 4: انتخابات در روسيه
توضيحات سختران:
+ انواع انتخابات: روسيه سه نوع التخابات اصلى نار
۱ انتخابات ریاس جمهوری: دا باه مد ور تیم اسجمر را رای مدت ۶ ال
تخاب می als aly Spe a نسجمهو در اج
Sec. Sse ERAS SR RAS et
ge A JOP la pe pn hes ody با امکان تخاب مجدد بای دور دی
lu gee Wp sibel Sash ۱۲ رگا شد و دور بعدى در ماه مرس سسال ۲۰۴۰ خوهند ند
گفتیاست پیشتر دوه راست جمهوری در «وسیه ۴ ال بو که أصلاحات قانولى دو سال ٠-8 له
صفحه 11:
۶سال فزایش یافت و از سل ۲۰۱۲ قابل اجاشد | ولادیمیر وین در اتخابات سال ۱۲۰۳۴ موش بنه
کب 03۶ تمد اش
۲...انتخاباتپارلمنیین التخيات برلى تتتخاب اعضاى هوماى دولتي بركزارمى شود كه لعضاى أن
براي مدت ينج سال انتخاب مى شوند نظام انتخاباتى در اين اتتخايات تركيسى ز اكتريتى و نسبتى اسه
انتخابات محلى: اين انتخاياث در سطح أستانها و مناطق برلى اتتخاب مقاماته محلى و مقامات
eee Jy eal
۰ سیستم انتخاباتی: سیستم اتخابنی روسیه ترکیی از سیستم اکثریتی و نسبتی است. در سيستم اكثر,
فردی که بشترین ا در حوزه انتخابيه كسب كند به نمايندكى أتتخاب مىشود. در سيس تم نسبتي: احا
سياسي بر اساس ميزان آراء كرسىهلى بارلمائى را ددست مى أورن.
0 مشاركت مردم در انتخابات: در انتخاباتهاى مخطف روسيه. ميزان مشاركت مردم متفاوت ست يرخى از
أنتخايات با سطح بالا مشاركت مواجه مى شوند. در حالى که در ديكر أتخاباتهاء ميزاى مشاركت بايينتو سحت
مشاركت عمومي در اتخابات رياستتجمهورى معمولا ak A
+ نظارت بر انتخابات: نظارت بر اتتخابات در روسيه توسط تهادهلى داخلى و ناظران بينالمللى صورت م ىكيرد.
spe gee ga bs دولت روسيه يا أحزاب مختطف اتتخ ابد مي شوند در حالى که ان
le از سوى سازمانهلى بن الملى ماتند سازمان لمنيت و همكارى ارو [08015) یه نظات بر
فرأيندهاى انتخاباتى مىبردازتد.
اسلاید ۱۰: چانشها و ی
توضیحات سخنران:
+ چاشهای ای ساختر میا روسیه
pfu ped ald مختاف دوس یکی از چلشهای عمدهروسیه است که یر عملک رد دلت و
پخشهای مخشف جلسهتار مق ردقنا مختلف در پخشهای دول و صوصی متیم بل
فساد حستئد وميارزه ب! أن هميجنان شور است.
۲ قابرايرى اقتصادى: با وجود رشد اقتصادى روسيه فر برخى يخشريهاء همجنان aL ley
دريين منالق مختلف ابن كشور وجود درد بسیاری از مشاطق کدراسد و مروم از تظر افتصادی
۳ محدودیتهای دموکراسی: بسیاری از تهادهاى دموكراتيك در روسيه تحت كتترل و نظارت شديد
cls هستتد. أإلذى مطبوعات all أحزلب سياسي و حقوق بشر در أين كشور با محدو د يتهايى مولجة
seal
.رویط پا غبه رايط روسيه ا غرب بدويزه بس از بحران وكراين و تحريمهاى اقتصادى. تحت فشار
alg lag Wang ely a و ايلات متخده يمطور و 0
* أيتده ساختار سياس روسيه: تارشتاسان ييثريينىهاى alae le روسيه دارند برخي ممتقدتد که
در آينده شاهد نمه تقويت قدرت رياستجمهورى و سيستم ليمفرياسشى خواهيم بود در حالى كه ديكران ينه
دقوت هاى احتمالى در واستاى دمكراتيزه شد اشاره م ى كناد
سناریوهای مختلف:
۵ ساختار سیسی روسیه
Cag) دموکراسی: مدکن است به تدرج اصلاحات سیانی و اقتصادی ذرروسیه صورت گیرد و
.برخي أز ساختارهاى دموكراتيك تقويت شوئد
۲ حفطك وضعيت موجود دراين ساريه روسيه يه أغتار سياسى على غود اه خواهد داد و
تدای lp هميدان در صسنه سيامي ياقى uals ما
صفحه 12:
۴ اارامىهاى سياسى و تغييرات عمده: ممكن است در أينده با تاأرامهاى داخلی و7
سياسى عمده روبهرو شويم كه ساختِ سياسى کشور ره چالش بکشد
ت اذ رهبرى قوى (اتدار كرايى د تارب
acces
7
اروسيه سكولار استد ام كايساى ارتدكس هو
میامت و فرهنگ تا رگذار ست"
ea sey as eS
تحت geen ts ald زارت دقع و
ش عمده ند lane (FSB) ای
میاست خارجی ممرکز رماع ملي
Mate ارت حرريي یز مات و ند
nny
pas ان لا از یقن
۱ تحت مد ولى ققد وباتظارت مستقيم
ام اری تحت نظارت قوه مجربه و موب
مشروعيت او اصول دينى (ولابت ققيه) و
مشارگت مردم در اتخابات و نلاب اسلا
مقام معظم رهبري (ريس
Gan
ادين (املام و مذعب شيعه) در قلب ميسثم
سكو سويت ot et sy | سب
5 لبق با شریعت پاش یجلس شورای a
قانون گذار aot cal سلاو 00
Cpe note | نظامقضایی
ssa
aaa]
ee yl det ast | ياست
تساج میور Se ae
ul
اسالید :1عنوان و مقدمه
توضیحات سخنران:
عنوان :ساختار سیاسی روسیه :از تزارها تا امروز
این عنوان نشاندهندهی تحول طوالنی مدت در ساختار حکومتی روسیه است که از دوران تزارها (امپراتوری
روسیه) به جمهوری فدرال روسیه که در حال حاضر میشناسیم ،گذر کرده است.
ه:
مقدم
روسیه یک کشور وسیع و مهم در عرصه جهانی است که تاریخچه سیاسی آن پیچیدگیهای زیادی دارد .در ابتدا ،این
کشور تحت حکمرانی تزارها (امپراتوران) بود و پس از انقالب 1917و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی ،سیسEEتمهای
مختلفی را تجربه کرد .با فروپاشی شوروی در سال ،1991روسیه به یک جمهوری فدرال تبدیل شد که امروزه بEEه
عنوان یک قدرت بزرگ سیاسی ،اقتصادی و نظامی شناخته میشود.
اهمیت شناخت
ساختار سیاسی روسیه :شناخت سیستم حکومتی روسیه برای درک بهتر سیاستهای داخلی و خارجی این کشور
ضروری است .روسیه از منظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی نقش بسیار مهمی ایفا میکند .روابط آن با کشورهایی همچون
ایاالت متحده آمریکا ،چین ،ایران و کشورهای اروپایی در سطح جهانی تاثیرگذار است.
اسالید :2نظام سیاسی روسیه
توضیحات سخنران:
نظام سیاسی :روسیه بهطور رسمی یک نظام نیمهریاستی دارد که ترکیبی از ویژگیهای سیستمهای ریاستی و
پارلمانی است .در این سیستم ،رئیسجمهور مقام اجرایی اصلی است و در عین حال ،نخستوزیر نیز مسئول اجرایی
دیگر وظایف است.
ویژگیهای کلیدی:
.1رئیسجمهور :رئیس دولت است و مقام فرماندهی کل نیروهای مسلح را دارد .این مقام نقش برجستهای
در تصمیمگیریهای داخلی و خارجی ایفا میکند.
.2نخستوزیر :به عنوان رئیس دولت و مسئول اجرای سیاستها ،در زمینه مدیریت دولتی فعالیت دارد.
.3پارلمان دو مجلسه :روسیه یک پارلمان دو مجلسی دارد که شامل شورای فدراسیون (مجلس باال) و
دومای دولتی (مجلس پایین) است.
تفاوت با نظامهای دیگر:
.1
.2
در سیستم ریاستی ،رئیسجمهور قدرت اجرایی کامل را دارد (مثل ایاالت متحده).
در سیستم پارلمانی ،نخستوزیر بیشترین قدرت اجرایی را دارد و رئیسجمهور نقشی بیشتر نمادین ایفا
میکند (مثل انگلستان).
اسالید :3رئیسجمهور روسیه
توضیحات سخنران:
نقش رئیسجمهور :رئیسجمهور در روسیه مقام عالی اجرایی است .این مقام در سیاستهای کلی کشور ،روابط
بینالملل ،امنیت ملی و دفاع ،نقش محوری دارد .همچنین ،رئیسجمهور فرمانده کل قوای مسلح است.
oنمایندگی عالی در روابط بینالملل :رئیسجمهور در مذاکرات بینالمللی و پیمانهای جهانی نماینده
روسیه است.
oتعیین سیاستهای کلی کشور :رئیسجمهور مسئول تعیین اولویتهای اقتصادی ،نظامی و اجتماعی
کشور است.
oحق وتو :رئیسجمهور میتواند مصوبات پارلمان را وتو کند و این قدرت را بEEه او میدهEEد تEEا در فرآینEEد
قانونگذاری دخالت داشته باشد.
روش انتخاب :رئیسجمهور روسیه از طریق انتخابات عمومی به مدت 6سال انتخاب میشود .این انتخابات به
صورت مستقیم توسط مردم انجام میشود و رئیسجمهور باید بیش از 50درصد آرا را کسب کند.
رئیسجمهور فعلی:
در حال حاضر ،والدیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه است که در سال 2000به این مقام رسید و تاکنون در این
منصب باقیمانده است.
( انتخابات سراسری ریاست جمهوری در مارس 2024برگزار شد )
اسالید :4نخستوزیر روسیه
توضیحات سخنران:
نقش نخستوزیر :نخستوزیر در روسیه مسئول مدیریت روزانه دولت است و باید سیاستهای عمومی کشور را
که توسط رئیسجمهور تعیین شده ،اجرا کند .از جمله وظایف مهم نخستوزیر میتوان به ارائه الیحEEه بودجEEه بEEه
پارلمان ،اجرای برنامههای اقتصادی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی اشاره کرد.
روش انتخاب :نخستوزیر بهوسیله رئیسجمهور پیشنهاد میشود و سپس پارلمان (دومای دولتی) باید این پیشنهاد
را تأیید کند .بنابراین ،نخستوزیر در تعامل نزدیکی با رئیسجمهور و پارلمان قرار دارد.
نخستوزیر فعلی:
میخائیل میشووستین نخستوزیر فعلی است که در سال 2020از سوی پوتین به این مقام منصوب شد.
اسالید :5پارلمان روسیه (مجلس فدرال)
توضیحات سخنران:
ساختار پارلمان :روسیه یک پارلمان دو مجلسی دارد که به مجلس فدرال (Federal Assembly
) معروف است:
.1شورای فدراسیون (مجلس باال) :این مجلس از نمایندگانی تشکیل شده که از سوی مقامات فدرال و
مقامات مناطق فدرال به آن منصوب میشوند .وظیفه اصلی شورای فدراسیون نظارت و تأسEEیس قEEوانین
است.
.2دومای دولتی (مجلس پایین) :اعضای این مجلس بهطور مستقیم از سوی مردم انتخاب میشوند و
وظیفه تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد دولت را دارند.
وظایف پارلمان:
.1تصویب قوانین و مقررات.
.2نظارت بر عملکرد قوه مجریه.
.3تأسیس و تصویب بودجه ملی.
اهمیت پارلمان :پارلمان در تعیین سیاستها و تصمیمات مهم اقتصادی و سیاسی کشور نقش حیاتی دارد .یکی از
نمونههای مهم تصمیمات پارلمان ،تصویب الیحه بودجه و برنامههای اقتصادی است.
شورای فدراسیون
مجلس باال در شورای فدرالی روسیه ،شورای فدراسیون است .این شورا 166عضو دارد که به عنوان سناتور شناخته می شوند.
هرکدام از 83بخش فدرالی روسیه ،دو عضو به این شورا می فرستند .یک سناتور توسط مجمع قانونگذاری استانی انتخاب شده
و سناتور دیگر توسط استاندار معرفی و سپس به تائید مجمع قانونگذاری می رسد.
شورای فدراسیون ( )Совет Федерацииباالترین نهاد قانونگذاری در سیستم دولتی روسیه است که به
عنوان بخش دوم مجلس فدرال روسیه ،همراه با دومای دولتی (مجلس پایینتر) ،به وظایف قانونگذاری و نظارتی در
کشور میپردازد .شورای فدراسیون روسیه نقش اساسی در فرایند سیاسی و قانونگذاری این کشور دارد.
وظایف و مسئولیتهای شورای فدراسیون روسیه:
.1
تایید و تصویب قوانین:
o
o
.2
شورای فدراسیون یکی از ارگانهای اصلی در فرایند تصویب قوانین است .قوانین پیشنهادی کEEه توسEEط
دومای دولتی تصویب میشوند ،برای اجرایی شدن باید توسط شورای فدراسیون نیز تایید شوند.
شورای فدراسیون میتواند برخی از قوانین را رد کند یا پیشنهاد اصEEالحات در آنها بدهEEد .اگر این شEEورا
قوانینی را رد کند ،دوباره به دومای دولتی باز میگردند تا مجددًا بررسی شوند.
تایید انتصابات کلیدی:
o
o
شورای فدراسیون باید انتصاب برخی مقامات ارشد کشور ،از جمله دادستان کل روسیه ،اعضای هیئت
مدیره بانک مرکزی و دیگر مقامات کلیدی دولت را تایید کند.
همچنین ،شورای فدراسیون در تعیین نمایندگان روسیه در دادگاه قانون اساسی و دیگر مقامات
مهم نیز نقش دارد.
.3
نظارت بر سیاست خارجی و دفاع:
.4
نظارت بر عملکرد دولت و مقامات اجرایی:
o
o
شورای فدراسیون مسئول تایید معاهدات بینالمللی است که توسط دولت روسیه به امضا میرسند.
این شورا همچنین باید در زمینه سیاستهای دفاعی و امنیتی کشور تصمیمگیریهایی مانند تاییEEد اعالم
جنگ یا پایان آن را انجام دهد .هرگونه تصمیم مهم در حوزه سیاست خارجی نیز باید تایید این شورا را به
همراه داشته باشد.
o
o
.5
تصویب بودجه فدرال:
o
o
.6
o
شورای فدراسیون میتواند عملکرد رئیسجمهور را بررسی کرده و در صورتی که او اقدامات غیرقEEانونی یا
غیرمجاز انجام دهد ،از اقداماتی مانند استیضاح رئیسجمهور استفاده کند.
این نهاد میتواند با پیشنهاد استیضاح رئیسجمهور یا دیگر مقامات ارشد اجرایی ،در صEEورتی کEEه دالیEEل
قانونی وجود داشته باشد ،فرآیندهای نظارتی را آغاز کند.
تعیین وضعیت اضطراری:
o
o
.8
در همکاری با دومای دولتی ،شورای فدراسیون باید بودجه فدرال کشور را تصویب کنEEد .این بخش از
فرایند نیازمند توافق و بررسی دقیق است که در آن هر دو نهاد باید هماهنگ عمل کنند.
شورای فدراسیون میتواند تغییرات و اصالحات پیشنهادی در بودجه ارائه دهد.
نظارت بر فعالیتهای بخش اجرایی و مجریه:
o
.7
شورای فدراسیون نظارت بر عملکرد دولت را انجام میدهEEد و میتوانEEد از مقامات اجEEرایی درخواسEEت
گزارشهای خاص یا توضیحات در مورد سیاستهای عمومی و اجرایی کشور کند.
این شورا میتواند در خصوص برخی موضوعات از قبیل تحقیق در مورد مشکالت اجرایی یا فساد از مقامات
مسئول درخواست کند.
شورای فدراسEEیون در شرایط خEEاص ،ماننEEد وضعیت اضطراری یا اعالم وض عیت جنگی ،بایEEد
تصمیماتی را در رابطه با وضعیت امنیتی کشور اتخاذ کند.
به عنوان مثال ،اگر رئیسجمهور وضعیت اضطراری اعالم کند ،شورای فدراسیون باید آن را تایید کند.
تصویب قوانین مربوط به ایالتها و مناطق فدرالی روسیه:
o
شورای فدراسیون باید قوانینی را که به نحوه تقسیم اختیارات و حقوق ایالتها و مناطق مختلEEف روسEEیه
مربوط میشود ،تصویب کند .این شامل مسائلی مانند تقسیم بودجه یا تغییرات در ساختار فدرالی کشور است.
ترکیب شورای فدراسیون:
شورای فدراسیون از 170عضو تشکیل میشود که از هر یک از 22جمهوری فدرالی و 9ناحیه فدرالی روسیه 2 ،نماینده
به این شورا فرستاده میشود .در مجموع 170 ،نماینده برای چهار سال انتخاب میشوند .اعضای این شEEورا از طرف مقامات
اجرایی یا مقامات محلی هر منطقه انتخاب میشوند.
جمعبندی:
شورای فدراسیون روسیه نقشی بسیار مهم و کلیدی در سیاستگذاری و نظارت بر دولت دارد .این شEEورا نEEه تنها در فرآینEEد
قانونگذاری دخالت دارد بلکه در زمینههای امنیتی ،دفاعی ،بودجهای و نظارتی نیز مسئولیتهای اساسی را بر عهده دارد .به
عنوان یکی از دو مجلس فدرال ،شورای فدراسیون با دومای دولتی همکاری میکند تا سیاستهای کشور را شکل دهد و نظارت
دقیقی بر دولت و مقامات اجرایی داشته باشد.
دومای دولتی
مجلس باال در شورای فدرالی روسیه ،دومای دولتی نامیده می شود .این مجلس قدرت فراوانی دارد و تمام لوایح حتی آنها که از
سوی مجلس پایین یا شورای فدراسیون مطرح شده ،ابتدا باید در دوما مورد بررسی قرار بگیرد .البته قدرت دوما در اسEEتعفای
دولت بسیار محدود است .این مجلس می تواند با حداکثر اعضای خود به دولت رای عدم اعتماد بدهد اما براساس قانون ،رئیس
جمهور می تواند همین رای عدم اعتماد را نیز وتو کند.
دوما 450عضو دارد که به عنوان نماینده شناخته می شوند .پیشتر نصف کرسی های دوما از طریق تقسیم کرسی ها به نسبت
آرا (کسب حداقل 5درصد آرا برای رسیدن به کرسی ها الزامی بود) و نصف دیگر از طریق نواحی تک عضوی انتخاب می شد.
اما در نوامبر ،2007پوتین دستور داد از آن زمان به بعد انتخاب تمام اعضای دوما براساس تقسیم کرسی ها به نسبت آرا باشد و
همچنین حداقل آرا برای ورود به دوما را 7درصد اعالم کرد .پوتین در واقع با این کار نامزدهای مستقل را حذف کرد و ورود
احزاب کوچک به دوما را عمال غیرممکن ساخت.
طبق قانون سال ،1993انتخابات دوما هر چهار سال یکبار برگزار می شود؛ اما در نوامبر 2008این قانون اصالح شد و زمان
حضور نمایندگان در دوما به پنج سال افزایش یافت.
دومای دولتی (یا مجلس دومای دولتی روسیه) که به عنوان مجلس پایینتر در سیستم فدرالی روسیه شناخته میشود،
یکی از دو بخش اصلی مجلس فدرال روسیه است .این نهاد از نظر قEEدرت و مسئولیتها نقش بسEEیار مهمی در فرآینEEد
قانونگذاری ،نظارتی و اجرایی کشور ایفا میکند.
وظایف و مسئولیتهای دومای دولتی:
.1
تصویب و تهیه قوانین:
oدومای دولتی مسئولیت اصلی تصویب قوانین را بر عهده دارد .این نهاد در فرآیند قانونی کشور پیشگام
است و باید طرحهای قانونی را بررسی و به تصویب برساند.
oاین قوانین ممکن است شامل حوزههای مختلفی مانند اقتصاد ،سیاست اجتماعی ،دفاع ،محیط زیست و غیره
باشند.
oدومای دولتی میتواند طرحهای قانونی را به صورت مستقل پیشنهاد دهEEد و همچEEنین پیشEEنهادات سایر
نهادها (مانند شورای فدراسیون یا رئیسجمهور) را بررسی کند.
.2
نظارت بر عملکرد دولت:
oدومای دولتی میتواند بر نحوه اجرای سیاستها و برنامههای دولت نظارت کند .این نظارت شامل بررسی
عملکرد مقامات اجرایی و همچنین ارزیابی کارآیی نهادهای دولتی است.
oاین مجلس میتواند از دولت بخواهد که گزارشهایی درباره سیاستهای عمومی و اجرای قوانین ارائه دهد.
.3
تصویب بودجه فدرال:
oدومای دولتی در تصویب بودجه فدرال نقش کلیدی دارد .بودجه پیشنهادی از سوی دولت باید به تایید
این مجلس برسد.
oعالوه بر تصویب بودجه ،دومای دولتی میتواند پیشنهاداتی برای اصالحات در بودجه مطرح کند.
.4
تایید و بررسی قراردادهای بینالمللی:
oدومای دولتی مسئول بررسی و تایید معاهدات بینالمللی است کEEه دولت روسEEیه با سایر کشEEورها یا
سازمانهای بینالمللی امضا میکند.
oاین نهاد به توافقنامههایی که ممکن است برای کشور تعهEEدات یا محEEدودیتهایی ایجاد کنEEد ،نظEEارت
میکند.
.5
انتخاب مقامات کلیدی:
oدومای دولتی در انتخاب برخی مقامات ارشد کشور نقش دارد .به طور خاص ،این مجلس باید نخستوزیر
را تأسیس و تایید کند.
oعالوه بر نخستوزیر ،در فرآیند انتخاب برخی دیگر از مقامات اجرایی نیز نظارت دارد.
.6
نظارت بر رئیسجمهور:
oدومای دولتی میتواند به فرآیند استیضاح رئیسجمهور پرداخته و به دالیل قانونی اقدام کند.
o
اگر رئیسجمهور تخلفی انجام دهد ،این مجلس میتواند فرآیند استیضEاح را آغEاز کنEد .بEرای استیضEاح
رئیسجمهور باید اکثریت اعضای مجلس رأی دهند.
.7
تصویب تغییرات در قانون اساسی:
oدومای دولتی در تغییرات قانون اساسی نقش دارد .هرگونه اصالحات اساسی در قانون اساسی باید از
طریق تصویب در این مجلس انجام شود.
oبرای تصویب تغییرات در قانون اساسی ،دومای دولتی باید دو سوم آرای خود را به این تغییرات اختصاص
دهد.
.8
کنترل بر سیاستهای اجرایی:
oدومای دولتی میتواند درخواستهای تحقیقاتی یا نظارتی از دولت یا مقامات اجرایی داشته باشد .بEEه این
ترتیب ،این مجلس میتواند از دولت درخواست کند که در مورد اجرای برنامههای خاص یا اجرای قوانین
توضیحاتی بدهد.
oهمچنین دومای دولتی میتواند با استفاده از کمسیونها اقدام به بررسی دقیقتر موضوعات مختلف ،از
جمله موارد فساد یا سوءاستفاده در دولت کند.
.9
کنترل بر مسائل دفاعی و امنیتی:
oدومای دولتی نظارت بر مسائل دفاعی و امنیتی کشور را نیز بر عهده دارد .این شامل تصEEویب قEEوانین
مربوط به ارتش ،امنیت ملی ،وضعیت اضطراری و سایر موضوعات مرتبط است.
oدر موارد خاص ،این مجلس میتواند در اعالم وضعیت جنگ یا تغییرات امنیتی نقش داشته باشد.
.10
.11
نظارت بر سیستم قضائی:
دومای دولتی میتواند بر سیستم قضائی نظارت داشته باشد .به ویژه در انتخاب و تاییEEد قضات دی وان عالی و
همچنین تصمیمات قضائی مهم ،این نهاد نقش دارد.
اگر مسائل قضائی نیاز به تغییرات داشته باشد ،دومای دولتی میتواند پیشنهادات خود را مطرح کند.
حمایت از حقوق و آزادیهای شهروندان:
دومای دولتی به عنوان نماینده مردم ،به حمایت از حقوق و آزادیهای اساسEEی شEEهروندان میپEEردازد .این مجلس
میتواند قوانینی را برای بهبود حقوق بشر ،آزادیهای مدنی و اجتماعی تصویب کند.
همچنین این مجلس میتواند نسبت به هرگونه نقض حقوق بشر یا آزادیهای اساسی اعتراض کند.
ترکیب و نحوه انتخاب اعضای دومای دولتی:
دومای دولتی از 450نماینده تشکیل شده است که از طریق انتخابات عمومی بEEرای مEEدت 5سال انتخEEاب
میشوند .این نمایندگان از دو طریق انتخاب میشوند:
.1
.2
سیستم اکثریتی :حدود نیمی از نمایندگان از طریق حوزههای تککرسی انتخاب میشوند.
سیستم تناسبی :دیگر نمایندگان از طریق فهرستهای حزبی بر اساس درصد آرای ملی انتخاب میشوند.
جمعبندی:
دومای دولتی روسیه یکی از نهادهای اصEEلی در فرآینEEد قانونگEEذاری ،نظEEارت و سیاسEتگذاری کشEEور اسEEت .این مجلس
مسئولیتهای کلیدی در زمینه تصویب قوانین ،نظارت بر دولت ،تصویب بودجه ،تایید مقامات ارشد ،بررسی معاهدات بینالمللی
و نظارت بر رئیسجمهور و سایر مقامات دارد .در کنار این وظایف ،دومای دولتی به عنوان یک نهاد مهم در تقویت دموکراسی و
پاسخگویی در روسیه نقش دارد.
اسالید :6احزاب سیاسی در روسیه
توضیحات سخنران:
سیستم حزبی :روسیه یک سیستم چندحزبی دارد ،اما حزب حاکم "روس یا یودینایا" (حزب روس یه
متحد) که حامی والدیمیر پوتین است ،از قدرت باالیی برخوردار است و در تمامی انتخابات پیروز میشود.
احزاب اصلی:
.1حزب روسیه متحد (حزب حاکم) :این حزب از طرفداران سیاستهای رئیسجمهور پوتین است و معموًال
در انتخابات موفق به کسب اکثریت میشود.
.2حزب کمونیست روسیه :حزب کمونیست همچنان بهعنوان یکی از احزاب اصEEلی و منتقEEد دولت در
روسیه حضور دارد.
.3حزب لیبرال دموکراتیک :این حزب در راستای مسائل ملیگرایی و سیاستهای سختگیرانه در برابEEر
غرب فعالیت میکند.
نقش احزاب :احزاب در انتخاب رئیسجمهور و پارلمان نقش مهمی دارنEEد .در حال حاضر ،حزب روسEEیه متحEEد
بیشترین کرسیها را در دومای دولتی و شورای فدراسیون دارد.
تصویر پیشنهادی :نمودار نمایشدهنده توزیع آرای احزاب مختلف در انتخابات پارلمانی اخیر.
روسیه واحد به رهبری دیمیتری مدودوف ،کمونیست به رهبری گنادی زوگانوف ،روسیه عادل به رهبری سرگئی
میرونوف ،لیبرال دموکرات به رهبری لئونید اسلوتسکی ،و حزب خلق جدید به رهبری الکسی نچاپف،
احزاب
اسالید :7ساختار اداری-تقسیماتی روسیه
توضیحات سخنران:
واحدهای فدرال :روسیه یک کشور فدرال است که به چندین واحد فدرال تقسیم شده است .این واحدها شامل
جمهوریها ،مناطق ،استانها ،و مناطق خودمختار هستند .هر واحد فدرال یک درجه از خودمختاری را دارد ،ولی در
بسیاری از موارد ،حکومت مرکزی در مسکو کنترل قویتری دارد.
واحدهای فدرال عبارتند از:
فدراسیون روسیه یک کشور فدرال است و به همین دلیل تقسیمات کشوری پیچیدهای دارد .هر یک از این تقسیمات ،سطح
خودمختاری و اختیارات مختلفی دارند.
46استانها ( :)Oblastاینها واحدهای اداری اصلی روسیه هستند و اغلب از نظر اقتصادی و فرهنگی به هم
شباهت دارند.
22جمهوریها ( :)Republicاین واحدها معموًال دارای جمعیت غیر روسی با زبان و فرهنگ خاص خود
هستند و از خودمختاری بیشتری نسبت به استانها برخوردارند.
9خطهها ( :)Kraiاینها مناطقی هستند که معموًال از نظر جغرافیایی بزرگ و کم جمعیت هستند و اغلب منابع
طبیعی غنی دارند.
3شهرهای فدرال ( :)Federal Cityاینها شهرهایی با اهمیت بسیار زیاد برای روسیه هستند و از
خودمختاری باالیی برخوردارند .مسکو ،سن پترزبورگ و سواستوپل سه شهر فدرال روسیه هستند.
4مناطق خودمختار ( :)Autonomous Okrugاین مناطق معموًال دارای جمعیت بومی کوچک
و فرهنگ خاص خود هستند و از خودمختاری قابل توجهی برخوردارند.
1استان خودمختار ( :)Autonomous Oblastاین واحد تنها یک مورد دارد و آن استان یهودی
است که از خودمختاری کمتری نسبت به مناطق خودمختار برخوردار است.
نکته مهم :تعداد دقیق این واحدها ممکن است به دلیل تغییرات سیاسی و اداری در طول زمان کمی تغییر کند .همچEEنین،
برخی از مناطق روسیه به دلیل مسائل تاریخی و سیاسی ،وضعیت پیچیدهتری دارند.
اگر منظور شما تفاوت بین واحدهای تقسیمات کشوری روسیه است ،میتوانم توضیحات بیشتری ارائه دهم .هر
یک از این واحدها (استان ،جمهوری ،خطه ،شهر فدرال ،منطقه خودمختار و استان خودمختEEار) از نظر مEEیزان خودمختEEاری،
جمعیت ،فرهنگ ،تاریخچه و ...با هم متفاوت هستند.
برای مثال:
جمهوریها به دلیل تنوع قومی و زبانی ،از خودمختاری بیشتری نسبت به استانها برخوردارند و اغلب دارای قوانین
و زبان رسمی خاص خود هستند.
شهرهای فدرال به عنوان مراکز مهم سیاسی و اقتصادی ،از اهمیت ویژهای برخوردارند و مستقیمًا زیر نظر دولت
فدرال اداره میشوند.
مناطق خودمختار معموًال در مناطق دورافتاده و کمجمعیت قرار دارند و به دلیل حفظ فرهنEEگ و زبان بEEومی ،از
خودمختاری قابل توجهی برخوردارند.
تفاوت استان با خطه در تقسیمات کشوری روسیه
در تقسیمات کشوری روسیه ،استانها ( )Oblastو خطهها ( )Kraiهر دو واحدهای فدرال هستند و به نوعی زیرمجموعه
دولت مرکزی محسوب میشوند .با این حال ،تفاوتهایی میان آنها وجود دارد که عمدتًا به دالیل تاریخی ،جغرافیایی و میزان
خودمختاری مربوط میشود.
استان ()Oblast
ویژگیهای کلی :استانها معموًال واحدهای اداری با وسعت متوسط هستند که از نظر تاریخی و فرهنگی به هم
نزدیکترند.
میزان خودمختاری :استانها به طور معمول خودمختاری کمEEتری نسبت بEEه خطهها دارنEEد و اختیارات آنها در
تصمیمگیریهای محلی محدودتر است.
تاریخچه :بسیاری از استانها در طول تاریخ روسیه به عنوان واحدهای اداری شکل گرفتهاند و مرزهای آنها بر
اساس عوامل تاریخی و جغرافیایی تعیین شده است.
خطه ()Krai
ویژگیهای کلی :خطهها معموًال مناطق وسیعتری هسEEتند کEEه اغلب دارای منEEابع طبیعی غEEنی (ماننEEد معادن،
جنگلها ،منابع آبی) بوده و از نظر جغرافیایی مشخصتر هستند.
میزان خودمختاری :خطهها به دلیل اهمیت اقتصادی و جغرافیایی خود ،معموًال از خودمختاری بیشتری نسبت به
استانها برخوردارند.
تاریخچه :بسیاری از خطهها در گذشته به عنوان مناطق مرزی یا مناطق دارای اهمیت استراتژیک شکل گرفتهاند و
به همین دلیل از خودمختاری بیشتری برخوردار شدهاند.
تفاوتهای اصلی
وسعت :خطهها معموًال وسیعتر از استانها هستند.
منابع طبیعی :خطهها اغلب دارای منابع طبیعی غنیتر هستند.
اهمیت تاریخی :خطهها ممکن است دارای اهمیت تاریخی و استراتژیکی بیشتری نسبت به استانها باشند.
میزان خودمختاری :خطهها معموًال خودمختاری بیشتری نسبت به استانها دارند.
به طور خالصه :میتوان گفت که استانها واحدهای اداری با ویژگیهای عمومیتر هستند ،در حالی کEEه خطهها منEEاطق
وسیعتر و دارای اهمیت استراتژیکتر هستند که از خودمختاری بیشتری برخوردارند.
مثال:
استان مسکو :به عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی روسیه ،یک استان مهم است اما از نظر وسعت و منابع طبیعی
قابل مقایسه با خطههایی مانند خطه کراسنودار (که دارای سواحل دریای سیاه و منابع طبیعی غنی است) نیست.
خطه کراسنودار :به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی غنی ،از اهمیت اقتصادی و گردشگری باالیی برخوردار
است و از خودمختاری بیشتری نسبت به بسیاری از استانها برخوردار است.
توجه :این تفاوتها کلی هستند و ممکن است در مورد هر استان یا خطه خاص ،استثناهایی وجود داشته باشد.
روابط بین مرکز و مناطق :روسیه در زمینه روابط بین دولت مرکزی و مناطق خود همواره در حال تالش برای
ایجاد تعادل است .برخی مناطق خواستار افزایش سطح خودمختاری هستند ،در حالی که مسکو همیشه تمایل دارد بر
تمام کشور تسلط داشته باشد.
مثال :جمهوری تاتارستان یکی از نمونههای مهم است که در دهههای اخیر درگیر گفتگوهایی با دولت مرکزی در
زمینه گستره خودمختاری خود بوده است .این جمهوری موفق شده برخی از حقوق فرهنگی و اقتصادی خود را حفظ
کند ،اما در عین حال همچنان باید قوانین دولت مرکزی را رعایت کند.
اسالید :8قوه قضائیه روسیه
توضیحات سخنران:
ساختار قوه قضائیه :قوه قضائیه روسیه شامل انواع دادگاهها میشود که به دستههای مختلف تقسیم میشوند:
.1دادگاههای عمومی :به دعاوی عمومی و قضایای روزمره پرداخته و رایگیریهای مربEEوط بEEه حقEEوق
فردی را انجام میدهند.
.2
.3
دادگاههای نظامی :به مسائل مربوط به جرائم نظامی و نظامیان پرداختEEه و محکومیتها و تصEEمیمات
قضائی مرتبط با نیروهای مسلح را صادر میکنند.
دادگاههای اقتصادی :به دعاوی تجاری و اقتصادی رسیدگی میکنند و در بسیاری از موارد نقش کلیدی
در حل و فصل مشکالت تجاری و اقتصادی دارند.
در رأس این سیستم ،دادگاه عالی فدراسیون روسیه قرار دارد که باالترین مقام قضEEائی در کشEEور محسEEوب
میشود .این دادگاه مسئول رسیدگی به مسائل حقوقی بزرگ و تصمیمگیریهای مهم قضائی است.
نقش قوه قضائیه :قوه قضائیه روسیه مسئول تضمین اجرای صحیح قوانین در سطح کشور است .این قوه همچنین
وظیفه نظارت بر حقوق شهروندی و حل اختالفات حقوقی را بر عهده دارد.
استقالل قوه قضائیه :اگرچه قوه قضائیه در روسیه بهطور رسمی مستقل است ،اما برخی منتقدان معتقدند که این
قوه تحت تاثیر فشارهای سیاسی و دولتی قرار دارد.
چالشها :برخی از چالشهای قوه قضائیه روسیه شامل فساد ،دخالتهای سیاسی در برخی پروندهها و کمبود منابع
برای رسیدگی به پروندههای مختلف است.
دادگاه قانون اساسی فدراسیون روسیه شامل 19قاضی است .تمام قضات توسط شEEخص رئیس جمهEEور و با
رضایت شورای فدراسیون انتخاب می شوند .براساس قانون ،1993حل اختالفات میان نهادهای قانونگذاری و
اجرایی کشور ،برطرف کردن
تنش ها میان مسکو و دولت های منطقه ای و محلی ،بررسی درخواست های نهادهای مختلف دولتی و شرکت
در فرآیند استیضاح رئیس جمهور از جمله اختیارات دادگاه قانون اساسی است .گرچه قوه قضاییه روسیه از لحاظ
تئوریک مستقل است ،اما غربی ها ادعا می کنند بسیاری از بخش های این نهاد قضایی تحت کنترل سیاسی
کرملین و بخصوص شخص پوتین است.
تسلط بر قوه قضاییه :قوه قضاییه روسیه به شدت تحت تأثیر دولت است و استقالل کافی برای اعمال قانون به صورت
بیطرفانه ندارد .این امر باعث میشود که مخالفان سیاسی و منتقدان دولت به راحتی محکوم شوند.
اسالید :9انتخابات در روسیه
توضیحات سخنران:
انواع انتخابات :روسیه سه نوع انتخابات اصلی دارد:
.1انتخابات ریاستجمهوری :در این انتخابات ،مردم بهطور مستقیم رئیسجمهور را برای مدت 6سال
انتخاب میکنند .انتخاب رئیسجمهور در روسیه اهمیت ویژهای دارد زیرا رئیسجمهور قدرت اجرایی زیادی
دارد.
رئیس جمهور با رای مستقیم مردم برای 6سال انتخاب میشود /با امکان انتخاب مجدد برای دور دوم /
آخرین انتخابات در 17مارس سال 2024برگزار شد و دور بعدی در ماه مارس سال 2030خواهEEد بEEود.
گفتنی است پیشتر دوره ریاست جمهوری در روسیه 4سال بود که با اصالحات قانونی در سال 2008به 6
سال افزایش یافت و از سال 2012قابل اجرا شد /والدیمیر پوتین در انتخابات سال ،2024موفق به کسب
87/36درصد آراء شد.
.2انتخابات پارلمانی :این انتخابات برای انتخاب اعضای دومای دولتی برگزار میشود که اعضEEای آن
برای مدت پنج سال انتخاب میشوند .نظام انتخاباتی در این انتخابات ترکیبی از اکثریتی و نسبتی است.
.3انتخابات محلی :این انتخابات در سطح استانها و مناطق برای انتخاب مقامات محلی و مقامات اجرایی
برگزار میشود.
سیستم انتخاباتی :سیستم انتخاباتی روسیه ترکیبی از سیستم اکثریتی و نسبتی است .در سیستم اکثریتی،
فردی که بیشترین آرا را در حوزه انتخابیه کسب کند ،به نمایندگی انتخاب میشود .در سیستم نسبتی ،احزاب سیاسی
بر اساس میزان آرا ،کرسیهای پارلمانی را بهدست میآورند.
مشارکت مردم در انتخابات :در انتخاباتهای مختلف روسیه ،میزان مشارکت مردم متفEاوت اسEت .بEرخی از
انتخابات با سطح باالی مشارکت مواجه میشوند ،در حالی که در دیگر انتخاباتها ،میزان مشارکت پایینتر اسEEت.
مشارکت عمومی در انتخابات ریاستجمهوری معموًال باالتر است.
نظارت بر انتخابات :نظارت بر انتخابات در روسیه توسط نهادهای داخلی و ناظران بینالمللی صورت میگEEیرد.
ناظران داخلی بهطور معمول از سوی دولت روسیه یا احزاب مختلف انتخاب میشوند ،در حالی که ناظران بینالمللی از
سوی سازمانهای بینالمللی مانند سازمان امنیت و همکاری اروپا ( )OSCEبه نظارت بر فرآینEEدهای انتخاباتی
میپردازند.
اسالید :10چالشها و آینده ساختار سیاسی روسیه
توضیحات سخنران:
چالشهای اصلی ساختار سیاسی روسیه:
.1فساد :فساد در سطوح مختلف دولEEتی یکی از چالشهای عمEEده روسEEیه اسEEت کEEه بEEر عملکرد دولت و
بخشهای مختلف جامعه تأثیر منفی دارد .مقامات مختلف در بخشهای دولتی و خصوصی متهم به فساد
هستند و مبارزه با آن همچنان دشوار است.
.2نابرابری اقتصادی :با وجود رشد اقتصادی روسیه در برخی بخشها ،همچنان نابرابریهای اقتصادی در
بین مناطق مختلف این کشور وجود دارد .بسیاری از مناطق کمدرآمد و محروم از نظر اقتصادی هستند.
.3محدودیتهای دموکراسی :بسیاری از نهادهای دموکراتیک در روسیه تحت کنترل و نظارت شEEدید
دولت هستند .آزادی مطبوعات ،آزادی احزاب سیاسی و حقوق بشر در این کشور با محدودیتهایی مواجه
است.
.4روابط با غرب :روابط روسیه با غرب بهویژه پس از بحران اوکراین و تحریمهای اقتصادی ،تحت فشار
است .روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی و ایاالت متحده بهطور ویژه پیچیده شده است.
آینده ساختار سیاسی روسیه :کارشناسان پیشبینیهای مختلفی برای آینده روسیه دارند .برخی معتقدند که در
آینده شاهد ادامه تقویت قEEدرت ریاسEتجمهوری و سیسEEتم نیمهریاسEEتی خEEواهیم بEEود ،در حالی کEEه دیگران بEEه
دگرگونیهای احتمالی در راستای دمکراتیزه شدن اشاره میکنند.
سناریوهای مختلف:
.1
.2
.3
تقویت دموکراسی :ممکن است به تدریج اصالحات سیاسی و اقتصادی در روسیه صورت گیرد و برخی
از ساختارهای دموکراتیک تقویت شوند.
حفظ وضعیت موجود :در این سناریو ،روسیه به ساختار سیاسی فعلی خود ادامه خواهد داد ،و پEEوتین و
نهادهای دولتی همچنان در صحنه سیاسی باقی خواهند ماند.
ناآرامیهای سیاسی و تغییرات عمده :ممکن است در آینده با ناآرامیهای داخلی و تغییرات سیاسی
عمده روبهرو شویم که ساختار سیاسی کشور را به چالش بکشد.
فدراسیون روسیه
جمهوری اسالمی ایران
محور
مشروعیت از رهبری قوی (اقتدارگرایی) ،تاریخ
ملی و حمایت نخبگان حاکم
مشروعیت از اصول دینی (والیت فقیه) و
مشارکت مردم در انتخابات و انقالب اسالمی
مبانی
مشروعیت
رئیسجمهور باالترین مقام اجرایی؛ ساختار
سیاسی متمرکز با تأکید بر رئیسجمهور
مقام معظم رهبری (ریس کشور) ریس جمهور
(ریس دولت)
ساختار قدرت
روسیه سکوالر است ،اما کلیسای ارتدکس در
سیاست و فرهنگ تأثیرگذار است
دین (اسالم و مذهب شیعه) در قلب سیستم
حکومتی است؛ والیت فقیه و شریعت نقش کلیدی
دارند
نقش دین
قوانین بر اساس قانون اساسی و سیستم قانونی
سکوالر؛ نقش کلیسای ارتدکس در مسائل
اجتماعی
قوانین باید منطبق با شریعت باشند،مجلس شورای
اسالمی و نظارت شورای نگهبان
قانونگذاری
دادگاه قانون اساسی و عمومی ،قضات منصوب
رئیسجمهور
قوه قضائیه مستقل ،رئیس قوه منصوب رهبری
نظام قضایی
تحت فرماندهی رئیسجمهور؛ وزارت دفاع و
نقش عمده دارند ) (FSBنیروهای امنیتی
تحت فرماندهی ولی فقیه و با نظارت مستقیم
رهبری؛ سپاه پاسداران و ارتش
نیروهای مسلح
سیاست خارجی متمرکز بر منافع ملی
تأکید بر اصول اسالمی؛ روابط بینالمللی بر اساس
مصالح ملی و محور مقاومت
سیاست
خارجی
انتخابات رسمی برگزار میشود؛ اما منتقدان از
نبود رقابت آزاد و شفافیت انتقاد دارند
نظارت شورای نگهبان ؛ انتخابات آزاد
نظارت بر
انتخابات
نظام اداری متمرکز؛ قدرت اجرایی به
رئیسجمهور و کابینه دولت وابسته است
نظام اداری تحت نظارت قوه مجریه و موازین
اسالمی
نظام اداری