ورد
آموزشتحقیق و پژوهش

دانلودفایلword درس پژوهی ریاضی پنجم ابتدایی مفهوم حجم نسخه قابل ویرایش

توضیحات دانلودفایلword عنوان درس پژوهی ریاضی پنجم ابتدایی مفهوم حجم نسخه قابل ویرایش ویژه معلمان مدارس ابتدایی و کلاس های چندپایه مناسب جهت افزودن به آرشیو اقدام پژوهی ها تعداد صفحات :26 اعضای گروه درس پژوهی : 1- مدیر گروه – تایپ 2- مدرس 3- منتقد تدریس 4- عکاس و فیلمبردار 5- ناظر 6- همکاری در تهیه طرح درس چکیده آدمی از آغاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور آگاهی و دانش و اندیشه روشن نماید تا بتواند به افق های دورتر دانایی و دانش اوج بگیرد. در این میان اشتغال به نشر و پژوهش در علوم موهبتی است ایزدی که معلمان را به مراتب عالی الهی می رساند. و باری گران و مسئولیتی عظیم را بردوش این جماعت قرار می دهد. جستار پیش رو، حاصل این عشق و احساس وظیفه ی توأمان است. درس پژوهي برگردان واژه ژاپني jugyokenkyu بمعني مطالعه يا پژوهش تشکيل شده است .kenkyu بمعني درس و jugyo بمعناي مطالعه يا پژوهش است . معادل انگليسي درس پژوهي Lesson study است . درس پژوهي به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعي پيرامون عمل تدريس است . بعنوان يك معلم حرفه اي بيا و در روش تدريس خود تامل کن! حتما روش بهتري براي تدريس وجود دارد . اما اين بار نه به تنهايي، بلكه با يک گروه از معلمان هم رشته ، روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهيد ، با هم با نقد شرايط موجود و در جهت نيل به وضع موجود طرح مساله نماييد ، در جهت شناخت بهترين روش ممکن پژوهش کنيد ، نتايج پژوهش را در کلاس درس و بصورت طبيعي بيازماييد ، نتيجه آزمايش را نقد کنيد ، طرح را اصلاح و دوباره در يک کلاس ديگر آن را اجرا نماييد ، نتايج پژوهش خود را منتشر و در اختيار ديگران قرار دهيد . به اين ترتيب شما گام در مسير درس پژوهي نهاده ايد روشي که پايه توسعه مستمر حرفه اي شماست و شما را در مسير يک معلم حرفه اي و فکور به حرکت وا مي دارد ! در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان به طور کامل با مفاهیم کامل درس آشنا گردند و مشکلات و معایب تدریس در این باره برطرف گردد. ریاضیات را باید به همه آموخت نه برای ریاضی دان شدن ، بلکه برای خردمند شدن.. هندسه بهترین و ساده ترین منطق ها ومناسب ترین راه پایدار ساختن اندیشه هاست دیـــدرو

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
جمهوری اسلامی ایران وزارت آموزش و پرورش اداره کل آموزش و پرورش استان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان عنوان درس پژوهی ریاضی پنجم ابتدایی مفلوم حجم

صفحه 2:

صفحه 3:
‎ot‏ مدرس ‎af‏ منتقد تدريس ‏عکاس و فيلمبردار ‏تاظر ‏همکاری در تهیه طرح درس ‎ ‏بارالها! تورا سباس مى كوييم كه شوق دوباره آموختن را در وجودماننهادی تا يموزيم. یاری مان كن تا از اين دانش تنها در مسير رضاى تو تكام برداريم. ‏اكنون كه به يارى مهربان خدايى جون تو اين درس بزوهى را به بايان مى رسانيم توانايى مان ده تا از همه عزيزانى كه در اين مسير يارى مان نمودند كمال تشكر و قدردانى را بيجا أوريم. ‎ ‏اين درس بؤوهى را به همكاران آموزش ابتدابى تقديم مى ثماييم. اميدواريم كه مثمر ثمر واقع شود

صفحه 4:
تقدیر و تشکر در محضر تك تك اساتيد رويشى سبز را تجربه كرديم و در اين مسير دوستانى شفيق همراه ما بودند كه زلال وجودشان خاطرات اين مسير سيز را ماندكار كرد. از همه عزیزان كه در تدوين اين درس بزوهى به ما يارى رساندند صميماته سياسكزاريم.

صفحه 5:
چتید: آدمی از غاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور أكاهى و دانش و انديشه روشن تمايد تا بتوائد به افق هلى دورتردانايى و دانش اوج بكيرد. در اين ميان اشتفال به نشر و بزوهش در علوم مهبتی ات ایزدی که معلمان را به مرانب عالی الهی می رساند. و باری گران و مسئولیتی عظیم را برحوش اين جماعت قرار عى دهد. جستار بيش روء حاصل بن عشق و احساس وظيفه ى تومان دوس بزوهى برتكردان وازء ابنى لالا0/6©116لالاؤبمعنى مطالعه يا بزوهش تشكيل ‎Kenkyu. cota‏ .يمعنى درس و ©لإ قال بمعناى مطالع يا بزوهش است . معادل اتكليسى درس پبژومی ‎Lesson study‏ درس بؤوهى به زيان ساده مطالعه و بزوهش جمعى ييرامون عمل تدريس أست . بعنوان يك معلم ححرقه الى بي و در روش تدريس خود تامل كن! حتما روش بهترى براى تدريس وجود دارد . اما اين بار نه به تنهابىه بلككه با یک ككروه از معلمان هم رشته : روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهيد : با هم بانقد شرايط موجود ودر جهت نيل به وضع موجود طرح ماه نماید هدر جهت شناخت بهترین روش ممکن پژوهش کنید یج پژوهش را در كلاس درس و یصورت طیعی بيازمابيد ‏ نتيجه آزمايش را نقد كنيد ء طرح را اصلاح و دوبره در یک کلاس ديكر ابه اين ترتيب شما كام در مسير درس يزوهى نهاده ايد روشى كه بايه توسعه مستمر حرفه ای شماست و شما را در مسير يكك معلم حرفه اى و فكور به حركت وا مى دارد ! را اجر نماد یج پژوهش خود را منتشر و در اختيار ديككران قرار دهيد. دراين درس بوه سعى براين است كه دانش آموزان به طور كامل با مفاهيم كامل درس آشنا ككردند و مشكلار ومعايب تدريس دراين باره برطرف ‎arf‏

صفحه 6:
مقدمه ز هماتطوركه مى انيم درس يزوهى شكل اوليه اى از توسعه ى حرفه اى معلمان مى باشد كه هدق عمدء آن هرد مستمر تدريس مى باشد به كونه اى كه دائش آموزان بتوانند مطالب را به شيوه ى موثر ترى يياموزئد.كروه درس بوه قلا مى كند طرح درس خود رأ نقد و بررسى و به شيوه بهينه اصلاح تماييد. طرح درس مشار كتى رمز موفقیت معلمان می باشد. برای معلم درس پژوه تمام کردن کتاب مهم نیست. ياد كيرى و فهميدن دانش آموزان مهم است. درس پژوهی به معطمان ید می دهد كه در كلاس صرق ياددهنده نباشند بلكه باد كيرنده نيز باشند.ملاكث. سنجش در موفقيت درس بزوهى ياد كيرى معلمان است نه توليد يكك درس. تهبه طرح درس بهرتجه ای و ثانوى فرآيند است .اما ند دف اوليه آذ. منطق درس پژوهی ساده است اگر میخواهید آموزش را بهبود بخشید.اثر بخشترین جا برای چنین کاری: کلا درس است.اگر شم این کار ربا درسها شروع کنیده مستلهی چگونگی کاربرد نتایج تحقیق در کلاس درس ناپدید می شوهددر أينجا بهبود كلاس درس در درجهی اول همیت است. درس پژوهی یکی از رامهای را و دستيابى به شيوه هاى نوين تدريس و کنار گذاشتن شیوه ها و روشهای سنتی است . معلمین مقطع بتدایی چند. سالی است که تلاش می کنند تا بلکه بتانند با شر کت درجشنواره ی الگوهای نوین تدریس خدمتی در این راستا هنظام تعلم و ترییت کشور به عنوان مهمترین رکن آینده ساز کشور كمكى كرده باشند ماد قسمت ميانى علمى و نظرى به سه مبحث برداخخده ايم : اول + طراحى منظم موشى يا همان طرح درس + دوم اروشهای تدریس ۰ سوم هدقهای سه گانه ی تعلیم وتربیت. بیان مستله پژوهش حاشر به صورت کیقی از نوع درس پژوهی در مدرسه ... شهرستان ..اجرا شده است‌این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشاركت / نفر از همكاران فرهنكى با موضوع مذكور به اجرا درأمد. جم ما اررض ‎pS Ae Gols Ga Sed Ss Gaal seen‏ جنين و محتواى درسى از مجموعهای از مهرت‌ه (مشاهدهکردن:پیش‌بینی کرد بررسى قرضيه و -) و ‎geal es‏ می‌شید که در تهیت کیدکلن ره بزز کی عقلانی مسلیف به تاج مه وود و قهم عمیق دانش‌ها و ارزش‌ها سوق می‌دهد.لثا چالش‌های پیش روی گروه در ابن حوزه اين بود كه ما جكونه مىتوانيم در تدريس دروس مرتبط به صورث موثر عصل كرده و اهمیت درس را بسه صورتی شایسته بنه

صفحه 7:
‎lie lo‏ بقهمانيم. يس از اجراى طرح درس اوليه (سناربو) و بازبينى أن. نهايت سناريو هر كلاس تدريس و ‏توسط اعضای گروهبه مشاهده و نقد و تحلیل گذاشته شد. ‏هرس بزوهى به زيان ساده مطالعه و بزوهش جمعى بيرامون عمل تدريس است . بعنوان يك معلم حرفه لى ببا و در روش تدريس خود تامل كن! حتما روش بهترى براى تدريس وجود دار ‏ما اين بار ته به تنهابى: بلكه با يك كروه از معلمان هم رشته. روش خود را مورد مطالعه و أزمون قرار دهيد ‏ با هم با نقد شرایط موجود و در جهت نیل به وضع موجود طرح مساله نمایید ۰ در جهت شتاخت بهترین روش ممکن پژوهش کنید. اج پژوهش را در كلاس درس و بصورت طبيعى بيازمابيد . نئيجه أزمايش را تقد كنيد . ‎ob‏ اصلاح و دوباره در يك كلاس ديكر أن را اجرا تمابيد » تتايج يزوهش خود را منتشر و در اختيار ديكران قرار دهيد . به ابن ترتيب شما كام در مسير درس بزوهى نهاده ايد روشى كه بايه توسعه مستمر حرففه ای ‏شماست و شمارا در مسیر یک معلم حرقه ای و فکور ه حرکت و می دار[ ‎ ‏درس پژوهی یکی از قدامات جالب و خاص در سطح آموزش و پرورشٍ ‏که در سر ره تدریس و آموزش وجود دارد همکاری و مشارکت همدى همكاران و استفاده از ندیشه‌های ‏با توجه بهدشواری‌های و مشکلاتی ‏عسديكر يكن 1 اوترين ی ی ب توجه به نقش درس بزوهى و يهبود درسء همدى همكاران تصميم كرفتيم كه درباردى تفييرات شيميابى و ‏فیزیکی که مسلله‌ی مهمی اتلاق می‌شود با هم به بزوهش ببردازيم و همت كرديم تا روش‌های بهتری برای کار ‎ ‏با دائشاموزان به دست أوريم درس بزوهى فرابتدى لست بزوهشى كه بر جرخه يادكيرى كروهى - كيفى -. مشاركتى - مدلوم - عمل بازنديشى و بازبيتى يافته ها استوار ست هر هرس يزوهى كار با مسلله شروع مى ‏شود اكر مى خواهيد أموزش را بهبود بخشيد اثر بخش ترين جا برلى اين كار كلاس درس الست وبيهسود در ‎ ‎ ‏کلاس درس در درجهاول اهمتت است درس پژوهی شکل اولیه ای از توسعه ی حرفه اى معلمان مى باشد كه ‎ ‏هدف عمده آن بهبود مستمر تدریس می باشد به کون ای که دانش آموزان بتوانتدمطالب را به شبوه ی موثر ‎ ‏ترى ببامزتد كروه درس بزوه تلاش مى كند طرح درس خود رانقد و بررسى و به شيوه بيهينه اصلاح نمايد. طرح. ‎

صفحه 8:
درس مشاركتى رمز موفقيت معلمان مى باشد. برا معلم درس بزوه تعام كردن كتاب مهم نيسته بادكيرى و خيسينن دالش أموزلن يم ستء درس پزیعی وه ملمان باه مى حعد كه هو الا صزا بلاتحنفه تباديد 480 يادكيرتده نيز بأشتد. ملاک سنجش در موفقيت درس بزوهى باد كبرى معلمان لست نه توليد يك درس. تهيه طوح درس بهتر نتجه جانبى و ثانوى فرايتد اسث .اما ند هدف اوليه أن. متطق درس بزوهى ساده اسث اكر ميخواهيد أموزش را بهبود بخشيدء اثر بخشترين جا براى جسنين ككارى. كلاس درس است. كر شما اين كار رابا درسها شروع كنيد. مستلهی چگونگی کاربرد تیچ تحقبق در کل درس نابديد مى شوددر إينجا بهبود كلاس درس در درجهى اول اهميت اث تبین طرورت و اهمیت موطوع : بررسی ویژگی های نظام آموزش و پرورش کشورهای مختلف نشان می دهد که آموژش دوره ابتدابى در اغلپ آنها از اهميث خاص برخوردار اسث و مهم ترين مقطع تحصيلى به شمار مى زود يه همين دليل در اون اساسی و قوانين آموزشى همكانى كه شامل آموزش و برورش دوره ابتدايى نيز هست؛ حق برخورداری همه کود کان برای. روش كامل استعدادهايشان در اغظب ممالكك شناخته شدء است امروزه ضروزت و تقش دوره آموزشش و برورشن را ققط در توسعه مهارت ها و قابليت ها شناختى به طور عام و آموزش و آماده كردن كودكان برا ‎ent‏ بالاتر خلاصه نمی ‎ple bal ol les‏ غامل و اساس غ ركرنه تعول آغازين در عرصه رشد و توسعهاجمامیفرهنگی و اتصادی می داد ورودبه سارج منطق درس پزوهی ساده است اكر ميخواهيد أموزش را بهبود بخشيد. اثر بخشترين جا براى جننين كتارىه كلاس درس است. اگر شما ابن كار رابا درسها شروع كنيد مسللهى جكونكى كاربرد تتايج تحقيق در كلاسر ‎ea‏ مى شوددر إينجا بهبود كلاس درس در درجهى اول اهميت ست ‏یک دوره درس پژوهی ‎ ‏انتخاب یک موشوع ‏۲- برنمهریزی برای تدریس درس

صفحه 9:
۳- تدریس در جمع عمومی فراگران ۴- گزارش دهی مستند ۵ بازندیفی و تجديد نظر برلساس تفكر كرود #- تدریس درس تجدید نظر شدة ery ۸ ارب زرش پینی برنامه ریزی درس پژوهشی : آشناییکامل دانش آموزان با مقهوم کامل درس و برطرف شدث اشکالات اهداف کلی : آشنایی کامل دانش آموزان با مقهوم درس و ایجاد تفکر و خلاقیت در فرایند یا دهی - ید گیری هدف درس پژوهی : ايجاد تفكر در دائش آموزان ‎-١‏ برورش قوه تخيل در دانش آموزان ‎Sieg SS vg Scat‏ حيطه عاطفى بالا بردن قوه تفكر در دانش آموزان. 2 آموزان براى شركت در کار گروهی در فراگیرن و تاکید بر خواندن و یادگیری

صفحه 10:
تدریس ‎auras ۴‏ ۰ ناظر ‎Fi‏ همکاری در تهیه طرح درس این درس به روش پرسش و پسخ و روش نوین بارش مفزی انجام گرفت که با توجه به استفاده ى از تجرييات ساده و شخصی و روزمره ی دانش آموزان و بیان آن ها به روش های مختلف و استفاده ی معلم از یات و يده هاى دانش آموزان و بازخورد آن توسط دانش آموزان . بهخوبی تونست معلم را بهاهداف تعین شده : shay ) ‏ویژگی های طرح درس (سناریو‎ ‏توجه ویژهبه فاوت های فردی دربینداتش آموزان‎ اهمیت ‎Jy Sept‏ دانش آموز ابجاد بجو دوستانة جهت جلگیری از خسنگی دنش آموزان استفاده ی بهینه از حداقل امكانات توج به دائش آموؤان ويؤه و کم حرف استفاده از تجربيات نو و به روز و در دسترس _دانش آموزان جهت ندریس مشاركت كليه ى دائش آموزان در امر دريس تقويت هوش يناب + شنوابى و كويايى در دانش آموزان با طرح برسش هلى كوناكون ازمان بندى نحوه اجرا

صفحه 11:
سلام و احوالبرسى و حضور و غياب و توجه به حالات روحى و روانى دانش آموزان و آماده كردن جو کلاس بای شروع درس ویررمی تکلیف ( دق ) ارزشيامى تشخيصى : ‎(ab)‏ ‏جالش هاى فرا روى كروه و راهكارهاى كروه براى مقابله با آن ها © مشکلات در آموزش دانش آموزاندیرآموز کمودومایل کنک آموزشی > تبون زمان کافی رای بررسی موضوع ابى تدريس : ارز اولين جلسه جهت انجام درس پژوهی در تاريخ ........بركزار شد در اين جلسه اعضای گروه درس پژوهی واه مورد تدريس انتخاب شدند. با توافق همكاران درس و بايه مورد ظر بهعنوان مجری درس پژوهی تخاب شد. یا توجه به إيتكه اعضاى كروه درس پژوهی آموزشگاه...فرهستند وظایف به صورت زیر انجام شد. مجری (مدرس) ‎es‏ ag bt مدیرآموزشگاه در ين جلسه ججالش مورد نظر در نظر كرفته شد .قرار شد باهم فكرى همكاران راهكارهاى مناسبى جهت تقوبت انش آموزان اراله شود بس جلله' وه ووى جند يرككة نايب شاه وهر قسمت هاى سخظا درس مدوسه يدر معرس ديد هانش آموزان تب شد طرح درس عنوان:مفهوم حجم زمان تدریس:4۵ كتاب:رياضى روش تدريس:بادآر و يادسبار مقطع و پای:نجم ابتدانی تعداد فراككيران:

صفحه 12:
يق على شاي با شور يم ‎ep ou‏ 2380 آموز بايد مقهوم حجم را بان اهداف رقتارى: ( دانستن مفهوم حجمادا: 6 بادقت و حوصله ه حرف های معلم توب کن(نگرش) )كسب مهارت در دست ككرفتن بارج ا(مهارت» ؟)جند نوع مايع كه حجم درد را نام بير اهداف رقتارى: )نام بردن جند نوع مایع(دانش) 6 درل کرو شرت دنر ( حجم پرچ را بایان ندز گیرد(مهارت) فعاليت قبل از شروع ندریس: رفار ورودینبا روی كشاده وارد شدث»سلام واحوابرسى»حضور و غياب برسيدن علت غييت خاي جلسه قبل و قوالت سوره ى مد وسایل کمک آموزشی: کناب درسی؛تخته و ,یک پارچ آب.لیوان,یک نوار کاغذی ر: قطعه سنگ و یک مکمب, Sago ty: نجوه ى كروه بندى:بدين صورت كه روث مقو نام كوه ها مبنويسيم وبه ميزها مى جسبانيم و دانش آموزان به مبروند و روى ميزى أكه دوست دارئد در أن كروه باشتد مى نشييتف. كام اولتايجاد اتكيزه: معلم وسایل کمک آمرزشی (پارج آب‌سنگ: او پوستری که مررط به دوس عم استبرا در دست واست

صفحه 13:
كام دوم :اماه ساختن یایرد از دق بچه ها اموز می خواهيم با كمكك شماها و إين قطمه سنكك و ليوان آب ينكك درس جدييد ياد بكليريم .به همين راحتى.همتون موافقيد؟. كام سوم:تحريكك باد آورى يش نبازهاى مربوطه: يجه ها درس جلسه قبل رو يادتون مياد يادتونه يا مقوا مككمب هاى قشنكى درست كرده بوديد؟ حالا مى ‎ee‏ ‏ينويع نوی اون مکب عاس كك دوست کرد بردید جنذ سکس کوچیکت با مرش چهارمراه ی مح رک: ث قرره درس جدید به کمکک شما رنه يججه ها هموتطور كه با دوستاتون ككروهى نشستيد حواساتونو جمع كنيد از بچه ها می خواهيم با مقاهیی که آورده ند مکمب درست ‎eS‏ ‎ae‏ لیوا را روى ميز مى كذاريم و نوار كاغدى كه قبلا آماده كذاشته بوديم را مى جسبائيم و يكى .از دانش آموزان. گروه ال را صدا منم و مبخراهيم که در بان آب بربز و جای آب را هلامت بت یمد یک تفر از گروه دوم را صدا ميزنيم وميخواهيم قطعه سنكك را داخعل آب بياندازد و سطح جديد آب را علامت بزند بعد یک شرا گروه موم را عدا موف ‎pT Payer ale Giada‏ سطع مدي بدي علات بزند از كروه جهارم و ينجم مى خواهيم مشاهدات خود را یادداشت کند و نایج راب کلاس گزارش دهند مرحله نیمه مج پوسترایهتطه کلاس می چسبنيم و از گروه ها می خواهیم مرحه به مرحله ره ترتیب تشریح کتدءیادداشت: کند وبه کلاس گزارش دهند.

صفحه 14:
گام پنجم:تدارک راهنمانیبادگیری؛ بچه ها همونطور كه تو يادداشت هاتوتم اشاره كرديد متوجه شديم كه مقدارآب بالا آمده در لحظه لى كه سنكك و ‎ea‏ از لحظه ای بو که ققط سنگ را داخل آب نداختم نی حجم جمم مکی الاب تعددگروههالیان یک بارمصرف می دهیم و از نا میخواهیم خودشانآزمایش را انجامبدهند وم جسمى را كه انتخاب كرده أند را بيداكتد. كام هفتم:تداركك بازخورة: در حين تدريس از بججه ها مى برسيم که آيا متوجه شديد؟معلم بر كروه ها نظارت مي کند وهرجا را که متوجه ‎hyd lng‏ راهنمابى مى كند. در وافع نوعى بازخورد از آزمايش هايشان مى كيرد. كام هشتمنارزيالى عملكرد: بجه ها همه جارو متوجه شدید؟کسی ایرادی از این قسمت ها ندره؟ در ان درس از هرگروه یک نقر رتخاب و میخواهيم در مورد مفهوم حجم توضیح بدهند و مثال ذكر كتند. كام نهمزيادورى و انتقال: درس رامرور مى كنيم و براى جلسه بعد از آنها مى خواهيم حجم يكى از وسايلى كه در ستزل دارند را اندازة يكيرند وبا خود به كلاس باووناد تدریس اول : گروه بندی دانش آموزان سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب ع ایجادانگیزه ۷ توفیح راج به امناسيت ها اضر

صفحه 15:
۵ بروسی تکلیف دش آموزا ۶ _ارزشیابی از قبل #گزارش دهی مستند آموزکاران طی یک نشست به نقد کار مشترک خود پرداختند علي علس عدولا به ی تس ار ار سر یره ی چگوگی اجرای درس و مسایلعمده ی آن ها تظر مید سپس آموزاران دیگرگوهممول از دیگه انتقادی دربره ی قسمت هابى از تدربس که به نظر آن ها مشکل دا است: صحبت اسرد *بزاندیشی و تجديد نظر براساس تفكر كروه أموزكاران كروه درس يزوهى با توجه به مشاهدات و بازخورد هلى فراكيران در طرح هرس تجديد نظر نمودتد. ‎gaa‏ از مد آمپزشی: فنليت هلسيال عاو مسابل مطرح نها همه ی ین ماه را یرتکد أن ها اغلب برتفيير مواردى بود كه در جريان كلاس درس شواهددقيقى مبنى برضرورت تفيير أنها يافت. جلسه دوم درس پژوهی ‏هراين جلسه تمام مراحل كامل صوزت كرفت وهمهى دانش آموزان تدريس را بهماجام دادن و هیچ گونه کم و كسرى برای تدریس نید ‏تین امکالت مورد از ‎١ .-‏ با توجه به ابن كه اين درس يك درس مهم مى باشد و همچنینتفوت هی قردی که در کلاس وجود دارد در مدت زمان محدود و عدم يادكيرى دانش أموزان و رساندن دانش أموزان به اهداف مورد نظر ‏> ابزارهاى لازم جهت نقد و بررسى انجام كرفت ‏> بای تدریس هماهنكى هلى لازم انجام كرفت ‎١ -‏ برلى فبلمبردارى از صحنه ى تدريس دوربين فبلمبردارى قراهم كرديد

صفحه 16:
> تدیس با حشورهمکرنمحترم ریس كروه و دبير كروه و.. توسط مجرى كروه نام پذیرفت و پس از مشاهده از طريق فيلمبردارى از مراحل تدريس و بررسى مجدد و بادداشت بردارى در حين تدريس از فعاليت هاى بادكيرى و ياددهى و كنش هلى متقايل بين معلم و دائش أموز يرداخته شد ودرب نقاط ضعف و قوت به بحث كناشته شد. ارؤشيابى تدريس هر مرحله اول تدر س خبلى راهكار هاى أموزشى و محبط مناسب بود و همجنين فراكيران بر از جنب و جوش الى بوكو بر لبور مرري همکاری می تمد پلی یک ره متعلات ‎So eS Ah spy (pe‏ برطرف شود كم بودن زمان أماده سازى براى درس جديد. محاسن تدريس :اول و دوم كه توسط منتقد درس تجزه و تطبل شد 1 نحوه برخورد معلم با فراكيران بسيار خوب بود ‎0-١‏ استفاده صحيح از وسايل كمك أموزشى ‎ ‏كلاس براجتب و جوش بود سوال وجواب بين دانش أموزان و معلم و فراكيران وجود داشت ‎ ‎ -۴‏ استفاده از دانش آموزان خیلی زرنگ و فراگیراندبر آموز ‏8 نحيد كلاس هارى معام يه تعره أحسن بود ‏معايب تدریس : ‎ ‏- . استفادهنکردن از ديتا در كلاس درس ‏۳- اشکلات لخظی تبسط مبری صامت ومصوت: ‎ ‎-١‏ . ادداشت نكرهن تاريخ -موضوع و- روى تابلو

صفحه 17:
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای 4 مشکلات در آموزش دانش آموز كميود وسايل كمكك آموزشى 9 ادير آموز نبودن زمان كافى براى بروسى موضوع روش تعيين |" ربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی قبل از أخرين اجرا يك اجراى ديكر ياحضور همكاران محترم داشتيم كه دانش أموزان به دليل وجود دوريين شر كلاس و حضور همكاران ناظر به اصلاح مجدد نياز بود كه مجرى طرح مى تواند با سوالات متفاوت أنها را از جو به وجود أمده خارج كند و كلاس حالت عادى درأورد و جوى شاذاب به وجود أورد که پیشنهادهایی که در مرعله اول فاده كد هر ‎tae‏ به اجرا حرام ويه عدف ميرد نظر رسيديم ارایه گزارش پایانی bye درسى كه أموزكاران درباره أن بحث كرده اندرا مى توان در يك كتابجه جمع أورى و منتشر كرد ا أموزكاران ديكر تيز از أن أكاهى يابند. ‎fing Ga pla Gnas uals‏ ۰ ادف درس بزومی, آگامی از :سوهی تفر لش آموزان لته تهب یک جر نمایشیم ۰ نظرات توصیه ها و انديشه ها بايد بر هدف هاى تنظيم شده توسط كروه متمرگزبشد. ته بر برامه یک معلم خاس. ۰ همه ی اعضای گرو اید در تهیه درس مشارکت داشته باشتد و همه رت وایده ها بايد محترم شمرده ۰ توصیه می‌شود که آموزگاران در فرآیند کر عجلهنکنن. آموزگارن اغلب سعی دارند با طوح درسی که ادر ذهن خود دارند كار را أغاز كنند. نه يا هدف هابى كه بايد دنبال شوتد.

صفحه 18:
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی بیرآمون نقاط قوت و ضعف بسمه تعالى جله ی اول درس پژوهی ‎AS‏ حضور داشتيم از تدزيس ايشان استقاده كرديم: مورد تدريس همراة با دائش آموزان انجام شد. دانش آموزان خيلى وب همکازی می کردند.... و ریس خود خیلی مسلط ود خیلی وب به هانش موز مى فهمائدئد. نكته های خیلی ریز كه در تدریس بوده یشان لته شد ‎ ‏جله ی دوم درس پژوهی ‎ ‏تمام مراحل دا خیلی وب فک به تنم ام دلاند تدریس بیار خوبی برد اسفادهکردیمدانش آمو زا خیلی همکاری می کردند. یشان نیزا تلاش و شوق بسيار در كلاس فعاليت ذاشتند. و دو آخر تمرينات لازم راب دانش آموزان ‎isl‏ ‏بسمه تعالی ‏جلسه اول درس پژوهی ‎ ‏ینجانب ...در جلسه ی درس پژوهی که توسط ‎Bape Span cating par cole‏ ‏نجام شد. تدریس خوب بود اصول کلاس داری - نحوه ی تدریس - ارلهدرس- خوب بود.چند نکن ى لازم تیب گفته شد که در کلاس كفته نشده بود. ‎ ‎ ‏جلمه دوم درس پژوهی دس دراین جلسهتمام مراحل کامل صورت گرفت و همه ی داتش آموزان و ....... تدریس راباهم انم دادند و هچ گونه کم و کسری برایتدریس تبد سمه تعالی جلسه اول درس پژوهی ‎es‏ الزيخ سبدو يله ى دوس يوهي شركت ناشم مس..»تدویس واطروع کرد پژورود ‏به كلاس و حضور و غياب - برسش از درس قبل و آمادككى براى درس جدید در اين مورد. خيلى خوب بود جند اتكته ريز لازم بد ذكر بود كه اتجام شود. ‏جلسه دوم درس پژوهی

صفحه 19:
هر تاريخ سس تدریس تام مراحل باه تکات از تم اشاده تسام شد و مر کل تدریس خيلى حوب بوه راهبرد های یاد دهی - یادگیری راهبرد فعالیت محور ۱ این طرح با استفاده از فایت محله محور استفده شده است. ابزار و امکانات مورد نیاز گروه مواد و وسايل لازم : كح سقید و رنگی - ماکت مربوط به درس - کتاب چند تصویر مربوط به درس چالش های فرا روی گروه : عدم درك مشابه دانش آموزان از یک موضوع ابزارهاى لازم جهت نقد بروسى تدريس انجام كرفته ا توجهبه توریک برد مس ؛زرهای در دسترس ومع موجود از بمله مارد یل می بش - برای العام تدریس + هماهنگی های لا با مدیرمحترمانجامگرفت. -. ‏برای فیلم برداری از صحنه ی ندریس دورین فیلم برداری توسط یکی از اعضا فراهم گردید‎ - ‏تدريس با حضور یکی از همکاران (خارج زگره نان نار )+ ریس ودیر گروه و توسط مجری‎ ‏گروهاتجامپذیرفت و پس از مشاهده از طريق فيلم بردارى از مرحل تدریس و پررسی مجدد و یادداشت.‎ برداری در حین تدریس از فعاليت هاى با دكيرى و ياددهى و كنش هاى متقابل ين معلم و دائش آموز پرداخته شد و در پلیان نکات ضعف و قوت يه بوتهى بححث كذاشه شد روش تعبین اثر بخشی تتایج اجرای درس پژوهی: قبل از آخرین اجره دو اجرای دیگر نیز -با حضور مهمانان - داشتیم؛به دلیل برخورد عم با دانش آموزان و دیگری ثات ماندن عم در یک نقطه و عدم حرکت فعالمناسب و متعادل د وکلاس » و از طرفى دانش آموزان نيز به دليل وجود دوريين در كلاس و حضور همکاران نار » لذا نز به اصلاح مجدد مجرى طرح الكر جنانجه با دانش آموزان به راحتى برخورد كند و با سوالات متفاوت ‎٠‏ آن ها را از جوبه وجود آمده خارج كند : آنكاه يه راحنى مى تواند كلاس را به حالت عادى در آوود و جوی شاداب و جذاب براى آن ها به وجود آورد

صفحه 20:
امکانات مورد نیاز گروه : — همکاران آموزشی که در تدريس بهعنواننظر حضور داشتد. - امکناتی که مدرسه در اختيار ما قرار دادء يكك كلاس » دانش آموزان و مدوسه — امكانات خارج از مدرسة + دورين فيلم برفارى نتاايج حاصله: پس از انجام راحل مختلف تدریس و اسفاده از روش پرسش و پاسخ و بارش مفزی و مشاهده ی آن توسط ناظران همكار » و بيان نقاط ضعف مجرى توسط اعضاء و بررسى مطالب كفته شده ‏ معلوم كرديد. که دا ش آموزان با استفاده ى ازاين روش و البته انس و القت بين معلم و دائش آموز و ايجاد ارتباط قوى عاطفی + پس از پر ل های مختلف هدف دار و بیان تظرات توسط داتش آموز و هدایت نظرات به سمت. اهداف از بيش تعيين شده بد معلم گاها توجهدانش آموز را به خود جلب می نماید و اهمیت درس را - که تاوقتی هست حتی متوجه وجود آن نمی شویم -. در يايان نيز تعيين تكليف منزل كه همان ادامه ى بحث ها و فدكوهاى كلاسى مى باشدتكميل کنده ی هداف بوده و تیجه ی دلخواه ه دست می آید با توجه به اينكه نتيجه ى اين گونه هدف گذاری ها می بایست در عملکرد روزانه ی دانش آموز ظهور و بروز بيدا كد فهرست منابع و مخ ۱ استياقك و همکارن(۱۳۸۹ درس پژوهیراهمیی ۲ عملى براى مديران و معلمان ( ترجمه رضا ساكى و داريوش مدنى ) تهران - حکمت علوی ساكى » رضا [ 154 ) ( سواد يؤوهشى معلم ) تهران دانش أفرين. حوريزدا » بيهمن ( 1714 ) درس يثوهى بزوهش مشاركتى كاركنان تتهران - لوج زرين. دببرخانهشورایعالی وزرات آموزش و پرورش ( ۱۳۸۸ ) سندتحول راهبردی وزرات آموزش و برورش.

صفحه 21:

جمهوری اسالمی ایران وزارت آموزش و پرورش اداره کل آموزش و پرورش استان ........... اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ........... عنوان درس پژوهی ریاضی پنجم ابتدایی مفهوم حجم آموزشگاه ............. سال تحصیلی ........... اعضای گروه درس پژوهی : -1 مدیر گروه – تایپ -2 -3 -4 -5 -6 مدرس منتقد تدریس عکاس و فیلمبردار ناظر همکاری در تهیه طرح درس تقدیم بارالها! تو را سپاس می گوییم که شوق دوباره آموختن را در وجودمان نهادی تا بیاموزیم .یاری مان کن تا از این دانش تنها در مسیر رضای تو گام برداریم. اکنون که به یاری مهربان خدایی چون تو این درس پژوهی را به پایان می رسانیم توانایی مان ده تا از همه عزیزانی که در این مسیر یاری مان نمودند کمال تشکر و قدردانی را بجا آوریم. این درس پژوهی را به همکاران آموزش ابتدایی تقدیم می نماییم .امیدواریم که مثمر ثمر واقع شود. تقدیر و تشکر در محضر تک تک اساتید رویشی سبز را تجربه کردیم و در این مسیر دوستانی شفیق همراه ما بودند که زالل وجودشان خاطرات این مسیر سبز را ماندگار کرد. از همه عزیزان که در تدوین این درس پژوهی به ما یاری رساندند صمیمانه سپاسگزاریم. چکیده آدمی از آغاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور آگاهی و دانش و اندیشه روشن نماید تا بتواند به افق های دورتر دانایی و دانش اوج بگیرد .در این میان اشتغال به نشر و پژوهش در علوم موهبتی است ایزدی که معلمان را به مراتب عالی الهی می رساند .و باری گران و مسئولیتی عظیم را بردوش این جماعت قرار می دهد. جستار پیش رو ،حاصل این عشق و احساس وظیفه ی توأمان است. درس پژوهي برگردان واژه ژاپني jugyokenkyuبمعني مطالعه يا پژوهش تشکيل شده است kenkyu. بمعني درس و jugyoبمعناي مطالعه يا پژوهش است .معادل انگليسي درس پ%%ژوهي Lesson study است . درس پژوهي به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعي پيرامون عمل تدريس است .بعنوان يك معلم حرفه اي بيا و در روش تدريس خود تامل کن! حتما روش بهتري براي تدريس وجود دارد .اما اين بار نه به تنهايي ،بلكه با ي%%ک گروه از معلمان هم رشته ،روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهيد ،با هم با نقد شرايط موجود و در جهت نيل به وضع موجود طرح مساله نماييد ،در جهت شناخت بهترين روش ممکن پژوهش کنيد ،نتايج پژوهش را در کالس درس و بصورت طبيعي بيازماييد ،نتيجه آزمايش را نقد کنيد ،طرح را اص%%الح و دوباره در ي%%ک کالس ديگر آن را اجرا نماييد ،نتايج پژوهش خود را منتشر و در اختيار ديگران قرار دهيد . به اين ترتيب شما گام در مسير درس پژوهي نهاده ايد روشي که پايه توسعه مستمر حرفه اي شماست و شما را در مسير يک معلم حرفه اي و فکور به حرکت وا مي دارد ! در این درس پژوهی سعی بر این است که دانش آموزان به طور کامل با مفاهیم کامل درس آشنا گردند و مشکالت و معایب تدریس در این باره برطرف گردد. مقدمه : همانطور که می دانیم درس پژوهی شکل اولیه ای از توسعه ی حرفه ای معلمان می باشد که هدف عمده آن بهبود مستمر تدریس می باشد به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب را به شیوه ی موثر تری بیاموزند.گروه درس پژوه تالش می کند طرح درس خود را نقد و بررسی و به ش%%یوه بهین%%ه اص%%الح نماید .طرح درس مش%%ارکتی رمز موفقیت معلمان می باشد .برای معلم درس پژوه تمام کردن کتاب مهم نیست ،یادگیری و فهمیدن دانش آم%%وزان مهم است .درس پژوهی به معلمان یاد می دهد که در کالس صرفا یاددهنده نباشند بلکه یادگیرنده نیز باشند.مالک سنجش در موفقیت درس پژوهی یادگیری معلمان است نه تولید یک درس .تهیه طرح درس بهتر نتیج%ه جانبی و ثانوی فرآیند است .اما ند هدف اولیه آن. منطق درس پژوهی ساده است اگر میخواهيد آموزش را بهبود بخشيد ،اثر بخشترين جا برای چنين کاری ،کالس درس است .اگر شما اين کار را با درسها شروع کنيد ،مسئلهي چگونگی کاربرد نتايج تحقيق در کالس درس ناپديد می شود.در اينجا بهبود کالس درس در درجهي اول اهميت است .درس پژوهی یکی از راههای ارتقا و دستیابی به شیوه های نوین تدریس و کنار گذاشتن شیوه ها و روشهای سنتی است .معلمین مقطع ابتدایی چند سالی است که تالش می کنند تا بلکه بتوانند با شرکت درجشنواره ی الگوهای نوین تدریس خدمتی در این راستا به نظام تعلم و تربیت کشور به عنوان مهمترین رکن آینده ساز کشور کمکی کرده باشند . ما در قسمت مبانی علمی و نظری به سه مبحث پرداخت%%ه ایم :اول ،طراحی منظم آموزش%%ی یا همان طرح درس ، دوم ؛روشهای تدریس ،سوم ؛هدفهای سه گانه ی تعلیم وتربیت . بیان مسئله پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی در مدرسه .....شهرستان ....اجEEرا شEEده اسEEت.این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشارکت 7نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا درآمد. از آن جا که مسأله آموزش کودکان در پایه‌های ابتدایی نیازمند استفاده از شیوه‌های متفEEاوتی می‌شEEود و هم چنین و محتوای درسی از مجموعه‌ای از مهارت‌ها (مشاهده کردن ،پیش‌بینی کردن ،بررسEEی فرضEEیه و …) و معلومات سازماندهی می‌شود که در نهایت کودکان را به بروز کنش عقالنی معطوف به نتEEایج مشEEهود و فهم عمیق دانش‌ها و ارزش‌ها سوق می‌دهد .لذا چالش‌های پیش روی گروه در این حوزه این بEEود کEEه ما چگونEEه می‌توانیم در تدریس دروس مرتبط به صEEورت مEEوثر عمEEل کرده و اهمیت درس را بEEه صEEورتی شایسEEته بEEه دانش‌آموزان بفهمانیم .پس از اجرای طرح درس اولیه (سناریو) و بازبینی آن ،نهایتًا سناریو در کالس تدریس و توسط اعضای گروه به مشاهده و نقد و تحلیل گذاشته شد. درس پژوهي به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعي پيرامون عمل تدريس است .بعنوان يك معلم حرفه اي بيا و در روش تدريس خود تامل کن! حتما روش بهتري براي تدريس وجود دارد . اما اين بار نه به تنهايي ،بلكه با يک گروه از معلمان هم رشته ،روش خود را مورد مطالعه و آزمون قرار دهيد ،با هم با نقد شرايط موجود و در جهت نيل به وضع موجود طرح مساله نماييد ،در جهت شناخت بهترين روش ممکن پژوهش کنيد ،نتايج پژوهش را در کالس درس و بصورت طبيعي بيازماييد ،نتيجه آزمايش را نقد کنيد ، طرح را اصالح و دوباره در يک کالس ديگر آن را اجرا نماييد ،نتايج پژوهش خود را منتشر و در اختيار ديگران قرار دهيد .به اين ترتيب شما گام در مسير درس پژوهي نهاده ايد روشي که پايه توسعه مسEEتمر حرفEEه اي شماست و شما را در مسير يک معلم حرفه اي و فکور به حرکت وا مي دارد ! درس پژوهی یکی از اقدامات جالب و خاص در سطح آموزش و پرورش است.با توجه به دشواری‌های و مشکالتی که در سر راه تدریس و آموزش وجود دارد همکاری و مشEEارکت همه‌ی همکEEاران و اسEEتفاده از اندیش Eه‌های همدیگر یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در سطح مدارس می‌باشد. با توجه به نقش درس پژوهی و بهبود درس ،همه‌ی همکاران تصمیم گرفتیم که درباره‌ی تغییرات شیمیایی و فیزیکی که مسئله‌ی مهمی اتالق می‌شود با هم به پژوهش بپردازیم و همت کردیم تا روش‌های بهتری برای کار با دانش‌آموزان به دست آوریم.درس پژوهی فرایندی است پژوهشی که بر چرخه یادگیری گروهی – کیفی – مشارکتی – مداوم – عمل بازاندیشی و بازبینی یافته ها استوار است .در درس پژوهی کار با مسئله شروع می شود .اگر می خواهید آموزش را بهبود بخشید اثر بخش ترین جا برای این کار کالس درس است و بهبEEود در کالس درس در درجه اول اهمّی ت است.درس پژوهی شکل اولیه ای از توسعه ی حرفه ای معلمان می باشد که هدف عمده آن بهبود مستمر تدریس می باشد به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب را به شیوه ی موثر تری بیاموزند.گروه درس پژوه تالش می کند طرح درس خود را نقد و بررسی و به شیوه بهینه اصالح نماید .طرح درس مشارکتی رمز موفقیت معلمان می باشد .برای معلم درس پژوه تمام کردن کتاب مهم نیست ،یادگیری و فهمیدن دانش آموزان مهم است .درس پژوهی به معلمان یاد می دهد که در کالس صرفا یاددهنده نباشند بلکه یادگیرنده نیز باشند. مالک سنجش در موفقیت درس پژوهی یادگیری معلمان است نه تولید یک درس .تهیه طرح درس بهتر نتیجه جانبی و ثانوی فرآیند است .اما ند هدف اولیه آن. منطق درس پژوهی ساده است اگر میخواهيد آموزش را بهبود بخشيد ،اثر بخشترين جا برای چEEنين کEEاری، کالس درس است .اگر شما اين کار را با درسها شروع کنيد ،مسئلهي چگونگی کاربرد نتايج تحقيق در کالس درس ناپديد می شود.در اينجا بهبود کالس درس در درجهي اول اهميت است. تبین ضرورت و اهمیت موضوع : بررسی ویژگی های نظام آموزش و پرورش کشورهای مختلف نشان می دهد که آموزش دوره ابتدایی در اغلب آنها از اهمیت خاص برخوردار است و مهم ترین مقطع تحصیلی به شمار می رود به همین دلیل در قانون اساسی و قوانین آموزشی همگانی که شامل آموزش و پرورش دوره ابتدایی نیز هست ،حق برخورداری همه کودکان برای پرورش کامل استعدادهایشان در اغلب ممالک شناخته شده است امروزه ضرورت و نقش دوره آموزش و پرورش را فقط در توسعه مهارت ها و قابلیت ها شناختی به طور عام و آموزش و آماده کردن کودکان برای ورود به مدارج تحصیلی باالتر خالصه نمی کنند بلکه آن را به طور خاص عامل و اساس هرگونه تحول آغازین در عرصه رشد و توسعه اجتماعی فرهنگی و اقتصادی می دانند. منطق درس پژوهی ساده است اگر میخواهيد آموزش را بهبود بخشيد ،اثر بخشترين جا برای چEEنين کEEاری، کالس درس است .اگر شما اين کار را با درسها شروع کنيد ،مسئلهي چگونگی کاربرد نتايج تحقيق در کالس درس ناپديد می شود.در اينجا بهبود کالس درس در درجهي اول اهميت است. یک دوره درس پژوهی -1انتخاب یک موضوع -2برنامه ریزی برای تدریس درس -3تدریس در جمع عمومی فراگیران -4گزارش دهی مستند -5بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه -6تدریس درس تجدید نظر شده -7مجددًا گزارش دهی مستند -8ارایه گزارش پایانی برنامه ریزی درس پژوهشی : آشنایی کامل دانش آموزان با مفهوم کامل درس و برطرف شدن اشکاالت اهداف کلی : آشنایی کامل دانش آموزان با مفهوم درس و ایجاد تفکر و خالقیت در فرایند یاد دهی – یادگیری هدف درس پژوهی : -1 -2 -3 ایجاد تفکر در دانش آموزان پرورش قوه تخیل در دانش آموزان تثبیت یادگیری با کمک تقویت تفکر حیطه عاطفی : -1 -2 -3 باال بردن قوه تفکر در دانش آموزان ایجاد عالقه در دانش آموزان برای شرکت در کار گروهی ایجاد نگرش مثبت در فراگیران و تاکید بر خواندن و یادگیری نحوه تقسیم کار ( :تعیین وظایف محوله به افراد گروه ) -1 مدیر گروه – تایپ -2 مدرس منتقد تدریس عکاس و فیلمبردار ناظر همکاری در تهیه طرح درس -3 -4 -5 -6 این درس به روش پرسش و پاسخ و روش نوین بارش مغزی انجام گرفت که با توجه به استفاده ی از تجربیات ساده و شخصی و روزمره ی دانش آموزان و بیان آن ها به روش های مختلف و استفاده ی معلم از بیانات و ایده های دانش آموزان و بازخورد آن توسط دانش آموزان ،به خوبی توانست معلم را به اهداف تعیین شده ، برساند . ویژگی های طرح درس ( سناریو ) · توجه ویژه به تفاوت های فردی در بین دانش آموزان · اهمیت نحوه ی رفتار معلم با دانش آموز · ایجاد جو دوستانه جهت جلوگیری از خستگی دانش آموزان · استفاده ی بهینه از حداقل امکانات · توجه به دانش آموزان ویژه و کم حرف . · استفاده از تجربیات نو و به روز و در دسترس دانش آموزان جهت تدریس . · مشارکت کلیه ی دانش آموزان در امر تدریس . · تقویت هوش بینایی ،شنوایی و گویایی در دانش آموزان با طرح پرسش های گوناگون زمان بندي نحوه اجرا سالم و احوالپرسی و حضور و غیاب و توجه به حاالت روحی و روانی دانش آموزان و آماده کردن جو کالس برای شروع درس و بررسی تکالیف ( 3دقیقه ) ارزشیابی تشخیصی 3 ( :دقیقه ) چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها ‏ مشكالت در آموزش دانش آموزان دير آموز ‏ كمبود وسايل كمك آموزشي ‏ نبودن زمان كافي براي بررسي موضوع ارزشیابی تدریس : اولین جلسه جهت انجام درس پژوهی در تاریخ............برگزار شد .در این جلسه اعضای گروه درس پژوهی و پایه مورد تدریس انتخاب شدند .با توافق همکاران درس و پایه مورد نظر به عنوان مجری درس پژوهی انتخاب شد .با توجه به اینکه اعضای گروه درس پژوهی آموزشگاه ....نفر هستند وظایف به صورت زیر انجام شد. مجری (مدرس) : دبیر : فیلم بردار : ناظرین : مدیر آموزشگاه در این جلسه چالش مورد نظر در نظر گرفته شد .قرار شد با هم فکری همکاران راهکارهای مناسبی جهت تقویت دانش آموزان ارائه شود .پس جلسه عنوان درس پژوهی روی چند برگ%%ه ت%%ایپ ش%%ده و در قس%%مت های مختل%%ف مدرسه در معرض دید دانش آموزان نصب شد. طرح درس عنوان:مفهوم حجم زمان تدریس35:دقیقه کتاب:ریاضی روش تدریس:یادآر و یادسپار مقطع و پایه:پنجم ابتدائی تعداد فراگیران: هدف نویسی: هدف کلی:آشنایی با مفهوم حجم هدف جزئی: )1دانش آموز باید مفهوم حجم را بداند. اهداف رفتاری: ) دانستن مفهوم حجم(دانش) ) بادقت و حوصله به حرف های معلم توجه کند(.نگرش) ) کسب مهارت در دست گرفتن پارچ(.مهارت) )2چند نوع مایع که حجم دارد را نام ببرد اهداف رفتاری: ) نام بردن چند نوع مایع(.دانش) ) در کار گروهی شرکت کند(.نگرش) ) حجم پارچ را با لیوان اندازه بگیرد(.مهارت) فعالیت قبل از شروع تدریس: رفتار ورودی:با روی گشاده وارد شدن،سالم و احوالپرسی،حضور و غیاب،پرسیدن علت غیبت غائبین جلسه قبل و قرائت سوره ی حمد. وسایل کمک آموزشی:کتاب درسی،تخته و گچ،یک پارچ آب،لیوان،یک نوار کاغذی رنگ روش%%ن،نخ،یک قطعه سنگ و یک مکعب. نحوه ی گروه بندی:بدین صورت که روی 5مقوا نام گروه ها را مینویسیم و به میزها می چسبانیم و دانش آموزان به ترتیب میروند و روی میزی که دوست دارند در آن گروه باشند می نشییند. گام اول:ایجاد انگیزه: معلم وسایل کمک آموزشی(پارچ آب،سنگ و )...و پوستری که مربوط به درس حجم است،را در دست راست میگیرد و وارد کالس میشود. گام دوم:آگاه ساختن یادگیرنده از هدف: بچه ها امروز می خواهیم با کمک شماها و این قطعه سنگ و لیوان آب یک درس جدید یاد بگ%%یریم.ب%%ه همین راحتی.همتون موافقید؟ _________________________________________________________ گام سوم:تحریک یادآوری پیش نیازهای مربوطه: بچه ها درس جلسه قبل رو یادتون میاد؟یادتونه با مقوا مکعب های قشنگی درست کرده بودید؟ حاال می خ%%وایم بدونیم توی اون مکعب هایی که درست کرده بودید چندتا مکعب کوچیک جا میشه. _________________________________________________________ گام چهارم:ارائه ی محرک: بچه ها همونطور که با دوستاتون گروهی نشستید حواساتونو جمع کنید چون قراره درس جدید به کمک شما ارائه بشه. از بچه ها می خواهیم با مقواهایی که آورده اند مکعب درست کنند. مرحله مجسم: لیوان را روی میز می گذاریم و نوار کاغذی که قبال آماده گذاشته بودیم را می چسبانیم و یکی از دانش آموزان گروه اول را صدا میزنیم و میخواهیم که در لیوان آب بریزد و جای آب را عالمت بزند. بعد یک نفر از گروه دوم را صدا میزنیم و میخواهیم قطعه سنگ را داخل آب بیاندازد و سطح جدید آب را عالمت بزند. بعد یک نفر از گروه سوم را صدا میزنیم و از او می خواهیم مکعب را داخل آب بیاندازد و س%%طح جدید آب را عالمت بزند. از گروه چهارم و پنجم می خواهیم مشاهدات خود را یادداشت کنند و نتایج را به کالس گزارش دهند. مرحله نیمه مجسم: پوستر را به تخته کالس می چسبانیم و از گروه ها می خواهیم مرحله به مرحله را به ترتیب تشریح کنند،یادداشت کنند و به کالس گزارش دهند. _________________________________________________________ گام پنجم:تدارک راهنمائی یادگیری: بچه ها همونطور که تو یادداشت هاتونم اشاره کردید متوجه شدیم که مقدار آب باال آمده در لحظه ای که سنگ و مکعب را داخل آب انداختیم بیشتر از لحظه ای بود که فقط سنگ را داخل آب انداختیم.یعنی حجم جسم مکعبی و سنگی بیشتر از حجم جسم سنگی است. _________________________________________________________ گام ششم:فراخوان عملکرد: حاال به تعداد گروه ها لیوان یک بار مصرف می دهیم و از آنها میخواهیم خودشان آزمایش را انجام بدهند و حجم جسمی را که انتخاب کرده اند را پیداکنند. _________________________________________________________ گام هفتم:تدارک بازخورد: در حین تدریس از بچه ها می پرسیم که آیا متوجه شدید؟معلم بر گروه ها نظارت می کند وهرجا را که متوج%%ه نشده بودند دوباره راهنمایی می کند .در واقع نوعی بازخورد از آزمایش هایشان می گیرد. _________________________________________________________ گام هشتم:ارزیابی عملکرد: بچه ها همه جارو متوجه شدید؟کسی ایرادی از این قسمت ها نداره؟ در پایان درس از هرگروه یک نفر را انتخاب میکنیم و میخواهیم در مورد مفهوم حجم توضیح بدهند و مثال ذکر کنند. _________________________________________________________ گام نهم:یادآوری و انتقال: درس رامرور می کنیم و برای جلسه بعد از آنها می خواهیم حجم یکی از وسایلی که در م%%نزل دارن%%د را ان%%دازه بگیرند و با خود به کالس بیاورند. تدریس اول : -1 -2 -3 -4 گروه بندی دانش آموزان سالم و احوال پرسی و حضور و غیاب ایجاد انگیزه توضیح راجع به مناسبت های اخیر -5 -6 بررسی تکالیف دانش آموزان ارزشیابی از قبل *گزارش دهی مستند آموزگاران طی یک نشست به نقد کار مشترک خود پرداختند. دراین جلسه معموًال به معلمی که درس را آموزش داده شد ،اجازه داده شد اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس و مسایل عمده ی آن اظهار نظر نماید سپس آموزگاران دیگر گروه معموًال از دیگاه انتقادی درباره ی قسمت هایی از تدریس که به نظر آن ها مشکل داشته است ،صحبت نمودند. *بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه آموزگاران گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخورد های فراگیران در طرح درس تجدید نظر نمودند.. آنان تعدادی از موادآموزشی ،فعالیت ها،سوال ها و مسایل مطرح شده یا همه ی این موارد را تغییر دادند..تاکید آن ها اغلب برتغییر مواردی بود که در جریان کالس درس شواهددقیقی مبنی برضرورت تغییر آنها یافت. جلسه دوم درس پژوهی در این جلسه تمام مراحل کامل صورت گرفت و همه ی دانش آموزان تدریس را باهم انجام دادند و هیچ گونه کم و کسری برای تدریس نبود. تعیین امکانات مورد نیاز - با توجه به این که این درس یک درس مهم می باشد و همچنین تفاوت های فردی که در کالس وجود دارد در مدت زمان محدود و عدم یادگیری دانش آموزان و رساندن دانش آموزان به اهداف مورد نظر - ابزارهای الزم جهت نقد و بررسی انجام گرفته - برای تدریس هماهنگی های الزم انجام گرفت - برای فیلمبرداری از صحنه ی تدریس دوربین فیلمبرداری فراهم گردید. - تدریس با حضور همکاران محترم رئیس گروه و دبیر گروه و ...توسط مجری گروه انجام پذیرفت و پس از مشاهده از طریق فیلمبرداری از مراحل تدریس و بررسی مجدد و بادداشت برداری در حین تدریس از فعالیت های یادگیری و یاددهی و کنش های متقابل بین معلم و دانش آموز پرداخته شد و در پایان نقاط ضعف و قوت به بحث گذاشته شد. ارزشیابی تدریس : در مرحله اول تدریس خیلی راهکار های آموزشی و محیط مناسب بود و همچنین فراگیران پر از جنب و جوش و شادی بودند و در آموزش درس همکاری می نمودند ولی یکسره مشکالت خاص وجود داشت که می بایست برطرف شود کم بودن زمان آماده سازی برای درس جدید. محاسن تدریس :اول و دوم که توسط منتقد درس تجزیه و تحلیل شد : -1 نحوه برخورد معلم با فراگیران بسیار خوب بود. -2 استفاده صحیح از وسایل کمک آموزشی -3 کالس پر از جنب و جوش بود سوال و جواب بین دانش آموزان و معلم و فراگیران وجود داشت -4 استفاده از دانش آموزان خیلی زرنگ و فراگیران دیر آموز -5 نحوه کالس داری معلم به نحوه احسن بود. معایب تدریس : -1 استفاده نکردن از دیتا در کالس درس -2 اشکاالت لفظی توسط مجری صامت و مصوت -3 یادداشت نکردن تاریخ –موضوع و ...روی تابلو چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها ‏ مشكالت در آموزش دانش آموزان دير آموز ‏ كمبود وسايل كمك آموزشي ‏ نبودن زمان كافي براي بررسي موضوع روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی قبل از آخرین اجرا یک اجرای دیگر باحضور همکاران محترم داشتیم که دانش آموزان به دلیل وجود دوربین در کالس و حضور همکاران ناظر به اصالح مجدد نیاز بود که مجری طرح می تواند با سواالت متفاوت آنها را از جو به وجود آمده خارج کند و کالس حالت عادی درآورد و جوی شاداب به وجود آورد که پیشEنهادهایی کEه در مرحله اول داده شد در مرحله آخر به اجرا درآمد و به هدف مورد نظر رسیدیم. ارایه گزارش پایانی درپایان ،درسی که آموزگاران درباره آن بحث کرده اند را می توان در یک کتابچه جمع آوری و منتشر کرد تا آموزگاران دیگر نیز از آن آگاهی یابند. نکات کلیدی که گروه درس پژوهی با در ذهن داشته باشد چیست؟ • هدف درس پژوهی ،آگاهی از نحوهی تفکر دانش آموزان است ،نه تیهیه یک درس نمایشی. • نظرات ،توصیه ها و اندیشه ها باید بر هدف های تنظیم شده توسط گروه متمرگز باشد ،نه بر برنامه یک معلم خاص. • همه ی اعضای گروه باید در تهیه درس مشارکت داشته باشند و همه نظرات و ایده ها باید محترم شمرده شوند. • توصیه می شود که آموزگاران در فرآیند کار عجله نکنند .آموزگاران اغلب سعی دارند با طرح درسی که در ذهن خود دارند کار را آغاز کنند ،نه با هدف هایی که باید دنبال شوند. دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف بسمه تعالی ........ جلسه ی اول درس پژوهی ............... در کالس ...........حضور داشتیم از تدریس ایشان استفاده کردیم .مورد تدریس همراه با دانش آموزان انجام شد. دانش آموزان خیلی خوب همکاری می کردند ..... .در تدریس خود خیلی مسلط بود خیلی خوب به دانش آموزان می فهماندند .نکته های خیلی ریز که در تدریثس بود به ایشان گفته شد. ............. جلسه ی دوم درس پژوهی ............ ...........تمام مراحل را خیلی خوب نکته به نکته انجام دادند تدریس بسیار خوبی بود استفاده کردیم دانش آموزان خیلی همکاری می کردند .ایشان نیز با تالش و شوق بسیار در کالس فعالیت داشتند .و در آخر تمرینات الزم را به دانش آموزان دادند. بسمه تعالی جلسه اول درس پژوهی ............ اینجانب ...........در جلسه ی درس پژوهی که توسط ................انجامن شد حضور داشتم . .تدریس به چند روش انجام شد .تدریس خوب بود اصول کالس داری – نحوه ی تدریس – ارائه درس -خوب بود .چند نکته ی الزم نیز به ..........گفته شد که در کالس گفته نشده بود. جلسه دوم درس پژوهی ........... در این جلسه تمام مراحل کامل صورت گرفت و همه ی دانش آموزان و ...........تدریس را باهم انجام دادند و هیچ گونه کم و کسری برای تدریس نبود. بسمه تعالی جلسه اول درس پژوهی ............ اینجانب ............در تاریخ...........در جلسه ی درس پژوهی شرکت داشتم ........... .تدریس را شروع کرد با ورود به کالس و حضور و غیاب – پرسش از درس قبل و آمادگی برای درس جدید در این مورد .خیلی خوب بود چند نکته ریز الزم به ذکر بود که انجام شود. جلسه دوم درس پژوهی در تاریخ ............تدریس تمام مراحل به اضافه نکات از قلم افتاده انجام شد و در کل تدریس خیلی خوب بود. راهبرد های یاد دهی – یادگیری راهبرد فعالیت محور .1 این طرح با استفاده از فعالیت محله محور استفاده شده است . ابزار و امکانات مورد نیاز گروه مواد و وسایل الزم :گچ سفید و رنگی – ماکت مربوط به درس – کتاب چند تصویر مربوط به درس چالش های فرا روی گروه : عدم درک مشابه دانش آموزان از یک موضوع ابزارهای الزم جهت نقدو بررسی تدریس انجام گرفته با توجه به تئوریک بودن مبحث ،ابزارهای در دسترس و منابع موجود از جمله موارد ذیل می باشد : برای انجام تدریس ،هماهنگی های الزم با مدیر محترم انجام گرفت . برای فیلم برداری از صحنه ی تدریس دوربین فیلم برداری توسط یکی از اعضا فراهم گردید -.تدریس با حضور یکی از همکاران ( خارج از گروه به عنوان ناظر ) ،رئیس ودبیر گروه و توسط مجری گروه انجام پذیرفت و پس از مشاهده از طریق فیلم برداری از مراحل تدریس و بررسی مجدد و یادداشت برداری در حین تدریس از فعالیت های یادگیری و یاددهی و کنش های متقابل بین معلم و دانش آموز پرداخته شد و در پایان نکات ضعف و قوت به بوته ی بحث گذاشته شد . روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی: قبل از آخرین اجرا ،دو اجرای دیگر نیز -با حضور میهمانان – داشتیم ،به دلیل برخورد معلم با دانش آموزان و دیگری ثابت ماندن معلم در یک نقطه و عدم حرکت فعال مناسب و متعادل د رکالس ،و از طرفی دانش آموزان نیز به دلیل وجود دوربین در کالس و حضور همکاران ناظر ،لذا نیاز به اصالح مجدد بود ،. مجری طرح اگر چنانچه با دانش آموزان به راحتی برخورد کند و با سواالت متفاوت ،آن ها را از جو به وجود آمده خارج کند ،آنگاه به راحتی می تواند کالس را به حالت عادی در آورد و جوی شاداب و جذاب برای آن ها به وجود آورد . • امکانات مورد نیاز گروه : - همکاران آموزشی که در تدریس به عنوان ناظر حضور داشتند . امکاناتی که مدرسه در اختیار ما قرار داد ،یک کالس ،دانش آموزان و مدرسه امکانات خارج از مدرسه :دوربین فیلم بردارینتایج حاصله: پس از انجام مراحل مختلف تدریس و استفاده از روش پرسش و پاسخ و بارش مغزی و مشاهده ی آن توسط ناظران همکار ،و بیان نقاط ضعف مجری توسط اعضا ،و بررسی مطالب گقته شده ،معلوم گردید که دانش آموزان با استفاده ی از این روش و البته انس و الفت بین معلم و دانش آموز و ایجاد ارتباط قوی عاطفی ،پس از پرسش های مختلف هدف دار و بیان نظرات توسط دانش آموز و هدایت نظرات به سمت اهداف از پیش تعیین شده .،معلم گاها توجه دانش آموز را به خود جلب می نماید و اهمیت درس را – که تا وقتی هست حتی متوجه وجود آن نمی شویم – .در پایان نیز تعیین تکلیف منزل که همان ادامه ی بحث ها و گفتگوهای کالسی می باشد،تکمیل کننده ی اهداف بوده و نتیجه ی دلخواه به دست می آید . با توجه به اینکه نتیجه ی این گونه هدف گذاری ها می بایست در عملکرد روزانه ی دانش آموز ظهور و بروز پیدا کند فهرست منابع و مآخذ : -1 استیپانک و همکاران ( ) 1389درس پژوهی راهنمایی -2 عملی برای مدیران و معلمان ( ترجمه رضا ساکی و داریوش مدنی ) تهران – حکمت علوی -3 ساکی ،رضا ( ( ) 1388سواد پژوهشی معلم ) تهران دانش آفرین -4 حوریزدا ،بهمن ( ) 1388درس پژوهی پژوهش مشارکتی کارکنان تهران – لوح زرین -5 دبیرخانه شورای عالی وزرات آموزش و پرورش ( ) 1388سند تحول راهبردی وزرات آموزش و پرورش.

39,000 تومان