صفحه 1:
أروشجاى بزوهش در علوم فتارى را معمولا ا توجه به دو ملاك هدف و ماهيث تقسيم بندى مى كنيد
» دسته يندى روش هاى تحقيق بر اسان هدف
أبراساس هدف يزوهش ها به يزوهش هلى بنيادى و كاربردى تقسيم مى شوند. البته زهره سرمد معتقد الست بز
211111010119
لمى توان كفت تحقيق و توسعه ود يك نوع تحقيق كاربردى Sd
أ- تحقيق ينيادى: بزوهشى ست كه به كف ماهيت اشياء بديددها و روابط بين متفيرها. اصول. فوانين و ساخت يا أزمايش
اتتورىها و نلريدها م بردازد و به توسعه مرزهاى دانش رشته علمى كمك مينمايد هدف اساسى اين نوع يزوهش OF
أرابط بين بديده هاء مون نظريه هاو افزودن به دائش موجود در يك زمينه خاص است, برا مثال "بررسى رلبطه اعتماد و
أتعهد در روايط صنعتي" يك نموته تحقيق بنيادى لست. سطلح كفتمان كلى و التزاعى در حوزه يك علم است. تحقيق دی
a ol جربیباشد. تحقيق بنيادى تظرى از روش فا استذلال عقلاتى و قياسى استقادة مىكتد و بر یه مامت
أكتابخانداى انجام مىشود. تحقيق بنيادى تجربى از روشهلى استدلال استقرائى استفاده مىكند و ير بايه روشهاى ميدائى
أ تحقیق کارردی: پوهشی است که استفاده از اج یقت نیادی بهمنظر هید وب کمال yy فتاه وشها
زاره وسايل: توليدات. ساختارها و اگوهایمورد ستفاده جع نی اجام یشود. هدف تحقیق کابردی توسعه دانش
اد در یک زمیه اس cad ریا بلج گفتمن y lg کلی آ در یک زمینه خاس اند باق تال "رس |
ان تاد مشتریان به سازمان فرضی "یک نوغتحقیق کاربدی است.
4 نت نی روش نرق بر ان در ناه
مریم بت پوهین ما ناشن درد ری دم اه موجه هنم مش مشق موم و دی
صفحه 2:
|- تحقيق توصيفى يا غير أزمايئى شامل 3 دسته است: ييمايشى همبستكى؛ پس روبدادی دام پزهی: بررسی موردی
تحقيق أزمايشى به دو دسته تقسيم مى شود: تحقيق تمام أزمايشى و تحقيق نيمه أزماييشى
-١| تحقيق توصيفى يا غير ازمايشى
أتحقيق توصيفى يا غير ازمايشى شامل 3 دسته است: يبمايشى. همبستكى: يس رويدادى. اقدام يزوهى: بررسى موردي
1-١ تحقيق بيمايشى (11ع86 8258 لإغالاالا.
اين نوع تحقيق هدف بررسى توزيع ويزكيهاى يك جامعه ست و ببشتر تحقيق هلى مديريت از اين نوع مى ياشد در
يزوهش ببمايشى بارامترهاى جامعه بررسى مى شوند. در اينجا يزوهشكر با لتتخاب نمونه ای كه معرف جامعه ست يه بررسى
as ti gt ظسیممی شود
1-1-1. روش مقطمى (]5681908 66055): كرد أورى داده ها هرياره يك يا جند صفت در يك مقطع زمائى خاص.
رای ما نرسیمیانعلاهدنشجوین سل ول دبرستانبه امه تحصیل در یک رشته خا
.1-١1-1| روش طولى 41-00416001381 در بررسى بيمايش طولى. فاده ها در طول زمان كرفاورى شده تا رايطه بين
أمتفيرها طول aj سنجيفه شود برلى مال سیر تحولثبت نا دانشجوین دختر در وه هاي تحصیلا تکمیلی» با
#ررسی تخولمهرتهای زان قرسی يايه اول تا بنجمابتدائي» تحقيقات تحولى كه به يرسي روندها و تحول يدينه ها هر
ca یپرد ای ننه هنن
1-1-7 روش دلفى 786111196 18101 06» جهت بررسى ديدكاه هاى يك جمع صاحب نظر در مور یک موضوع
يزه مى قوان از اين تكنيك استفاده كرد مانند #يررسى ديدكاه اساتيد دانشكاد در ياره يك طرح جديد اموزشي»
(Cortelational Research) ss gis ۲
صفحه 3:
در إن نوع تحقيقات رابطه ميان متفيرها بر اساس هدف بزوهش تحليل مى كرد در تحقيقات همبستكى اكر هدف بيش
أبينى متغيرهاى وابسته بر اساس متفيرهاى مستقل باشد به متفير وابسته متغير ملاك و به متفير مستقل متفير بيش بين
کین هنچنینوجه تمايز تحقيق هميستكى با تحقيق زمايعى در ابن اننت که در ایجامفرهایمستقل دستکاری نمی
ip is as chan hy ap
gates eI هدف بررسی رال همزمنیمفرها است به عبت دیگر مزا هماهنگی تیبرت دو متفر
است در i نیت هنبستگیحو متیر از ماس فاضله ای با نیش قرض توزیع تغل و ماه طریب؛ هشتگی
أببرسنون استفاهمی ag ره اسادثبت و مرکزعلیت با موفقیت هر عملكرف
(-۱-. تحليل ركرسيون: فر تحليل ركرسيون هدف ييش بينى يك يا جند متفير ملاك براساس يكن يا جند متفير بيش بين
ha بررسى يك متغير ملاك از يك متفير بيش بين باشد از ركرسيون ساده استفاده مى شود اكر بررسی یک
أمتفير ملاك براساس جند متفير بيش بين باشد از ركرسيون جتدكانة (©1]1]01ا94) استفاده مى شود اكر همزمان جند
أمتقير ملاك براساس جند متفير بيش بين بررسى شود از ركرسيون جند متقيرى apt ge lint (Multivariate)
أ1-1-5. تحليل كوواريائس: در برخى بررسى ها هدف بررسى مجموعه اى از هميستكى هى دو متفير متفيرها در جدولى به
أنام ماتريس همبستكى يا كوواريانس ست كه با بيشرفت در زمينه نم رها امارى ميسر شده است. تخليل عاملى و حل
أمعادلات ساختارى ازاين فسته هستقد.
۲۱ تعقیق بس رویدادی (۴۵80 5۳05
أيه حقیق پسرویدادی تحقیقعلی-عقیسهای نز گون. تحقیق پسرویادی بهتحقیقیگفتهمی شود که پژوهشگرعلت.
أحتمالی متفر وسته ا مور بررسی فرر میدهد.چون متیر مستقل و و ایسته در گشته رخ داده فد لذ ین وع Sees
شیر آزمایشی را تحقیق پس رویادی میگویند.
صفحه 4:
تجقیق آزمایدی
تحقیقآزمایشیبهد دستهتقسیم میشود:تحقیق تما آزمایشی و حقبق تیم آزمایشی
مت موز
در بيشتر يزوهش على علوم انسانى نظر به إيذكه هدف الى از اتجام يزوهش بررسى يك موضوع به.
توان كفت بزوهش مذكور از نظر هدف در حبطه بزوهش هاى كاربردى مى باشد از سوى ديكربا توجه به ايدكه در اين
آپژوهش از روش های ماه تیاه ای و ی وش های gene ab ela at ll line تون بیان کرد حك
حاضر ير اساس ماهيت و روش كردأورى داده هاء يك يزوهش توصيفى-بيمايشى لست.
اروشهاى تحقيق در علوم عبارتند از "كليه وسايل و مراحل جمع أورى منظم اطلاعات و تخليل منطقى أنهابرلى نيل به ينك
عذف استو این غدف یه طور کلی کش خقابق ات
EY رتست هتکن رس تا تمرف و و و خن
أرسيدن استاز تار روش شناسي تحقيق عبارت لست از كازرة روشهاى علمى در حل يك مسغله يا ياستكوني به يك سوال
أزنظر جان ديوبى تحقيق عبارت است از "تفيير كنترل شده ى يك موقعيت شير نابت نامعين به موفعيتى که از لح
أوبذكيها و روابط كاملا معين و ثابت الست" تحقيق در علوم تزبيتى عبرت لست از"كاربرد روشهاي علمى در مطالسه ى مسائل|
صفحه 5:
روش علمی و مراحل آن
اسان بریرسیدن همقصود و حل مشکلات اه حل های مختقی را تجرهمی ند و مناسب تن ره روش رتخاب می
اکن روش علمی عارت از کار گیری ره و روش خاصی است که اطلعتمناسب بیشتری را ره موضوع مود مطاعهفراهم
نی نماد
وش تحقیقعلمی اروش علمیفابند جستجوی منم بای مش کردن وضمیت یا مومیت امین ست.
مراحل عمده ی روش علمی یه شرع زیر است.
أده برض يما
|1- تدوين فرضيه
ورى اطلاعات و أزمون فرضيه
اسيل عرد فرشیه
در مرحله ى اول بزوهشكر با ديدن يك وضعيت مبهم. تاشن و نامعين روبرو مى شود. در مرحله يعد به جستجوى موضوع ی
AF lie ar io طر وه هرز مسل فجامنده است را حندس زند با كمان على يخوفانه ا قربا ان ب
دست أورد. در مرحله سوم يزوهشكر به تدوين سؤالهاى تحقيق يا فرضيه مى بردازد. در مرحله هام به جام دادن مشاهده
Tale 992i od توجه یه اطلاات حاصل از مهد به سول و lyase fant go a کرد
أيه طور مواقت أن را مى بذيرد
صفحه 6:
دلال بیان مستله
-کنجکاوی
اسان بهلحاظ رخوردری از قواى فكرى و عقلى همواره در انديشه و تفكر درياره جهن و زندگی و مسائل گونگون آن اسست؛
نارای در مقايل شناختها و آکاههای او ناشناخته و مجهولات جدیدمطرحمیشود و به ذهن او خطورمیکند اه رح
al سؤالها به شكلكيرى رادحلهاى فرضى. ذهنى و تخيلى متجر مى كر
و مقدمة تشكيل تظريه را فراهم مىاورد. ان
fey OW oS Af AG kr iS ig ربا و
pans ar
أنسان دائما با معیط خارج رتباط و کنش وواکنش
از آن یر میکسد ید آن نر مارد مر موضوعات وا
اس سل اسان برس سوم وی سین رین نحل منود یف
واكنشهاى شخصى ممكن الست در طرح مسئله تحقيق مؤثر باشد.
*-مطالعه آثار مكتوب
نان ورام و محققان بطور اخ علاقممنذ به مطالعه هستند. مطالعه امكان أشنانى با تظريةها و تجارب تيكران و حاص لأ
أكاوشها و شناختهاى ديكر دانشمندان و صاحبان أثاررا اهم مىكد. در واقع. مظالسه راهى انست براى ورود به مخزن|
أمعلومات و قلمرو معرفتى و شسناختى تنوع بشر در تمام زمينهها يا زمينهاى خاص. محقنق با مطالعة أثشار ديكوان يا سائل|
أتحقيقانى كه انها بيشتهاد دادمائد أشنا موشود و در صورت علافه مئتوئد أنها را موضوع تحقيقات خود قرار دهد.
كار مکتوب نیز متعددند gl allan a محقق با مسائلجدیدی روبومیشود و هر یک زين مسائل میتواند Spit
له تحقیق برگزده شود
صفحه 7:
۴- منابع شفاهی
کفت و شند با اراد مختلف نیز ياعث افزايش أكاهى و معلومات و در عين حال افزايش مجهولات انسان مي شود. منايع شقاهي|
eh See كفتكوهل نسستهاء مناظرده. ميزكردها. برنامههلى راديسوبى و تلويزيسونى: توارهلى صوتى وا
اتصويرى. و ماتند أن تشكيل دهد انسان از طريق ان مايع با مسائل جديدى روبرو مىشود كه مىتوئسد مسئله تحقييق تلق|
متفاضیان تحقیق
امعمولاًكسائى هستند که به مشکلی برخود نوده در جستجوی جارای بای حل انند و ری اي از بژوهشگران کسک
ام ىكيرنده از جمله مىشوان از لشخاص حقيقى و نيز حقوفى نظير سازمانهاي دولنتى. مؤسسات غيردولتى و كارخاندها.
أمؤسسات تحقيقاتىء دانشكاءها و مراكز أموزش عالى تام برد
ویژگیهای مسئله
هر مستلهتقیقتی ناب درا ویگیهای زیر است که محق میتان با توجة نب أنها منسدله مور خود را تخاب کند
ادراکی بودن
أبن امر يدي معناست كه متحقق يايد مسئله رابا تمام وجو ادراك كرده باشد. مسالي که جنبة ققابیداشته و اراک 25 os
die Soap aS te gina ay igs و جه كبري ترق را ys Sine ود
بسيط بودن
این مر بدینمعنست که مسئله اد وحد یش و حالت نرگیبیناشته بشده زيرا عر مسال تركيتن:
أيه اهداف تحقيق دارلى لبهام است و هر كدام از اجزاء تركيب روش شناسى خاص ود را مطلد.
صفحه 8:
کوچک و محدود بودن
أمسائل كلان و كلى در تحقيق علمى حل نمى شود جون محقق فرصت و منابع الى لازم را درد ماه بر ای عملياتى كرهن
أمتفيرهاى مسائل كلىتر و يزرك مشكل الست و اندازهكيزى أن امكانبذير نيستد.
نوبودن
أمستله تحقيق بايد اصيل و جديد باشد تسا وان با صل ol موضوع تنازعاى را مطرح و علم جديسدى را تولييد كرد. مسائل و
لموضوعاتى كه قبلا مورد بررسى قرار كرفته و قطميت أنها اعلام شده ست نيار يه تكرار تحقيقفات تفارتده البتنه يجنز مسائل وأ
أموضوعاتى كه عنوان ثايت دارئد. ولى از متفيرهاى مكانى تأثير بذيرفتائد يا نظريداى را مورد أزمايش قرار مىدهند.
مرتبط با رشته تخصصی محقل بودن:
از یک س محققان معمولا هیک حوزه و رش عمی و تخصصی ولستهلد که هویت علمی خود راز آنمیگبرند و از سوی
أديكر با توجه به توليد فزاينده' علم و تخصصی شدن حوزههایمعرتی, یک محقق کمترمیواند به حوزدهلى ديكر وارد شود
أبنابراين. محققان. بويزه دانشسجويان تحصيلات تكميل كة يايازنامه و رساله متومستد بايند ز رتباط متطقى مسئله تحقيق وأ
رشته تخصصی خوداطمینان اد
شفاف بودن
أمسئله تحقيق از نظر موضوع. مفاهيم ابعاد مجهول: متفيرهاى اندازهكيرى. جهارجوب نظرى و ميشاى فرضيهسازى قايل|
|أزمايش. بايد شفاف ياشد و در أنه ايهامى وجود نداشته باشد.
أقوايد مطالعه ادبيات و سوابق مسئلهتحقیق
أيطوركلى مطالعه ادبيات نظرى و سوايق بزوهشى مرتبط با مسئله براى محقق داراى فوايد زير لستء
صفحه 9:
١ به اين ترتيب نسبت به موضوع اشراف زيادترى بيدا مىكند و بر اطلاعات وى در زمينة موضوع مورد مطالعه افزوده مىشود.
psp yaad gg aa a gy Glib ig yal gh el gy Saf gs il ato al
ستله تسلظ پیشتری پیدا ندوب اشراف بر مسله و لطمينان از بديع توذن آن كار يزوهشن iL JT,
أ براساس آگاهی از معلومات پعدست آمده دام به ناریو تکار تخواهد کن؛ بستیوفت و تون و بودجه را صرف
أروشن كردن موضوعاتى كه تاكنون روشن شده نخواهد يود وه کری جدید و ابگری دست خواهد زد
۲ از روش كار ديكوان أكاهى خواهد يافت ويا مساتل و مشكلات مسير تحقيق أشنا خواهد شد واز مقاهيم و اصطلاحاتا
مشاه و مربوط به تحتیقت دیگرن استفاد واهد نمود این gine let کسک خواهد کرد تا تحقیق خود ربا
أجشماندازى روشنتر و با كمترين هزينه و بيشترين بازذه به انجام برساد.
۶ مطله یات و سویقمسئه بهمحقق کمک خواهد تمد مغیرهای مور تظر در مطله را هت شتاساییکند و راب
أملت و معلولى أنها رابا توجه به تجرب گذشته در فالبمدلهاینظری تببن نماد
أل تجارب كذشته و شناساب متفيرها وروابظ أنه يه محقق كمك خواضد تسود تنايا ااستفاده از انها و نيز تصوراتى كمه ار
slat gag Wag on در ذهنآوشکل می گیره هت بتوكد فرضيه عاض Call
۶ نامه درا" مستله و تیم و تدوین ادبيات و مياحنت نظرى و ALAS 8S go SAS ns ST lS GUL
أمحكمى براى استدلال منطقى ذر مرحله بررسى و ارزيابى فرضيهها و استنتاج بهويزه در تحقيقات توصيفى - تحليلى: ریخ
silat ag أن وعميسيعي
مطالعه متابع مربوط به موضوع تحقيق
استفاده از كتابشناسى ها
صفحه 10:
أبن منابع بدوسيله مؤسسات و سازمانهاى دوستى و غيردولتى و كتيخانههاى رک تهیه میشود. و اطلعتی درخصوس
ادها و la شذه خريازة موضوع خاصى را ره مده op ee ea yy WAS با
أمقاطع زمائى و تاريخى خاصى تهيه مىكردد و دسترسى به مابع را تسيهيل مى كند.
استقاده از فهرست مقالات.
أمؤسسات دولتى و فيردولتى و كتايخانهها قدام به تنظيم فهرست مقالات براسلس موضوع يا حروف الفا انوع مجلله يا نشريها
أن ند و مان مناسبی ار ار مق زر مهند
استفاده از نمایهها
أنمايدها حلوى الطلاعانى درياره كتابها و مقالات منتشر شده الست كه هرجند وقت يسك بلر منتشر م شود. نمايدها كتلبها وأ
أمقالات را بصورت موضوعئ و يه تفكيك رشته يا موشوع ale خاس تنظيم و طبقدبندى م ىكنند و بهمحققامکان دستیبی
به تازدهاى علمى و انتشاراتى را مىدهند.
استفاده از كتابخاته.
js De ly ai pty fas Lge Uns بسورتی خاموش عفاظت و نگهداری شنده مصورد ستتا
gate iin فا Sig كتايشاهها حار برگهدنهابی است کنه رف کتابهای موجود در نها ود اسان
حرف لا تیم شده ات این کر نه ضورت موشوم. مدا و نوزسندهوجود خر
thin sad بگانا عیسو کتبموردظر و جبتجو نمی
gl J AALS sgl شبکههایاطلعرسانی الستفاده مرشود و اطلاعات كتايغائه و مدارك أن در حافظلة ريانة شبطا
ate sid اجه ريونت gs Wate وج داز تاه که فیط ضوع قري لت نهد
أدسترسى بيدا كدد
صفحه 11:
استفاده از فهرست تحقیفات
lls list I سازمنهایمسئول نو تحقیقاتعلمی در رن مرکز اناد و مدرک علمی وزارت فرهک را
أموزش عالى جنين مسئوليتى را برهده Ca جه بصورت موضوعی و چه AN yA la ele a
ین فهرست تحقیتاتانجام شده میماند. ین فهرستها شامل تحقیقانی است که استادان با مرکز تحقیفاتی و
أسازماتهاى دولتى أنجام م دهند. همجننين بايازنامدهاى دانشجويان بصورت عسومى ها يصورت رشتعاى تنظيم و متتشرا
أمىكردد و م توائد مورد استفاده محقق قرار كيرد. بررسى اين فهرستها رای محقق از ليت خاصى برخوردار استه زا وی
بای در آغز کر از حققاتدیگرن در مور مستله خودمطلع شود تا دچار دویارهکارینگردد
استفاده از چکیدهها
رای سهوت دسترسی محتقن به مات و گزرشهای تحتیقی عمولاموسسات عمی و دندگاهی اقا به تیه کایه با
أجزوماى مئتمايند كه حاوى جكيده و خلاصداى از محتولى مقالات و كزارشهاى تحقيق و ياياننامهها است و معمولاً بصورت|
ایک با و صفحه تهب یشود و اس
انا بات سرفهجوبی در وفت محقق می کرد
استفاده از مجموعه مقالات
ازجا که بای بحث و برسی درا das ttn pan ale Bla ازع سه ل طحي اموه کنگرههای
آغمی تشکیل میگرد. محقق اد محتوی مقلتی را با مه تحقیق ا بط در ورد بررسی و مطاعهقرر دهد مات
این وه مجامععمی معمولقل از تدکیل بصورت خلاصهمقالت و بع از تشکیل بسورت مجموعه مقلت -دوین و مندر
کرد هنتف مود فاد ی قزر گنود
استفاده از روش مصاحبه
صفحه 12:
زاين روش مخقق هو ضورت میتواند فده ند رل يا لستادان و صاحيتظران و اكامان مضاحية كند و كت شباسي وا
هنت ماع مونوعموزد فلت خودارا کر ايف عوج با تايان طر و مختقنخیگر دز خفنوین تشخ ود |
أمسئله و روش هاى كار مصاحبه تمايد و إز نظريات آنها استفادة كنف.
استفاده از آرشیوها
اروزنامدهاء جرايد. تصاوير معمولى و ماهوارداى. تقشدهاء فيلمه و تاره ز نیع هم مطالعاتی محتتق هستند. گنه ماع
درا رشیو خاصی هستند. گنه نع درای آرشیو خاصی هستند و محقق مود ا رجعه ه آرشومربوط از لمات
تج در ان فاد نید
مفهوم و تعريف فرضيه
thypotheses فرضيدز
پزوهشگر پس از آن که مستلهپژوهش رابرای خود
otal aed بخرداه احتملی و موفت به سوال
أزمايش قرار مى كيرد.
چه ریگرد اه خی بخرده ای یمه وا دنر نت که هنوت ماخ نا نف أ
ps Se مورد نتفر استدربایدیگر: فرشیه حدسی است زیراه و علمی كه يايد ينه كسك ولقميات ( داده هام موز
برسی قرار گرفه و سپس تیید یا رد گرد
تفت فرشیه و یه چیست ؟
صفحه 13:
تظريه و فوانين عمدتا مشتمل ير فضاياى كلى و عمومى هستند و به مورد خاصى تعلق ندارد و مى تواند مصاديق زياد
باشند. در حالی که فرضیه حالتکلی درد و مختص مساله تخقیق لنت که gS GALE اشی می شود ولی در یک
فمرو خاس شكل میگیرد
ad let
هر هنكام بيان فرضيه Gi به بررسى رواط بين متفیرهامیبردزد. بهطدرمتداول ان بان به سه شكل Sa
أخواهد كرفت : الف : يررسى رابطه علت و معلولى بين
جند متفير (آثير عامل هوش در بيشرفت تحصيلى) بد بررسى|
أهميستكى و شدت أن بين دو يا جند متفير (بررسى همبستكى مشكلات روائى و كرايش به اعتياد ج: بررسی و مقایسه
إل ليث تاثير وكا يا جدد متي يريك يا يجدد تيوق مان توت تأثرد روش تدریس بر اوداق
caer ab enna ابام قرسي عن
این فرشیه هب دوخ شیم میدن
فرضيه تحقيق (114) و فرضيه صفر (40.
| خبر داين رتیه ها به دوع جهت دا وید laps ga cory Mall peg ol gas a
اجهت تقسیم ی شود
فرضیه فا فزشیه آمزی a gn نت نو ره ار با وت شترا زد زد و کار مین
ألف : فرضیه تحتی(1)دو توعمیباشد ۱-فوضیه جهت درو -فرشیه تحتيق بدون جهت
- فرضيه تحقيق جهت دار : کریی معمان موزش دیدهبیشتر از عمان آموزش ندیدهاست
ae Gat SE EAT بين أموزش معلمان و كارنى آنهارابطه وجود دارد.
صفحه 14:
فرشیه صقر 10 )دز هنین ملد پین کریی فان آموزش دیده و أموزش تديدة رايظة لى وجود تفارف.
كرجه محقق فرضيه تحقيق را مطرح مى كند و درد آزمایش آن است. پس از كردلورى اطلاعات و داده ها و طيق |
بندى أن ها عملافرضيه صفر را مورد أزمايش قرار مى دهد زيرا روش هلى أمارى تجزيه و تخليل دادء ها قادر به أزمون فرشي
أصفر مى باشند. درصورتى كه فرض صفر رد شود كاه فرضيه تحقيق مورد تيد لست . اما وقتى فرض صفر رد نشود كوا بر
أبن لست كه داده هلى نمونه كواه كافى براى رد فرض صفر بدست تمى دهند و أزمون بى نتيجه مى ماد . بيشنها مى شود
أدر صورت تاكيد بر نتيجه كيرى بايد نمونه بيشترى عورد برسي قرار يكيرد.
ويزكيهاى بك فرضيه خوب:
ألف)فرضيه بايد قدرت تييين حقايق را داشته باشد.
any end La el i ah A Me
أج) فرضيه يايد فابليت حذف pide نمتب با مساله تحقيق را داشته باشد.
أدافرضيه يايد شفاق مسا
و قابل هم 2h
Cal al aad آزمون رأ داشته باشد.
أوافرضيه تيايد با حقايق و قوانين مسلم و اصول علمى تابيد شده مغائرت داشتة ياش
زفرضيهنبايد ا زه هاو مفاهيم ارزشى استفاده كند
أحافرضيه بايد يه مطالعه و يؤوهش جهت يده
أى)بايد به صورت جمله خبرى باشد.
أكافرضية ها ايد مختص مساله تخقيق sot
صفحه 15:
أل)بايد بين فرضيه ها و سوالهاى ويزء ناظر صورى و محتوابى وجود داشته باشده
أمنظور از تناظر صورى اين لست كه : اولا+ به تعداد سوالهاى فرعى «فرضيه تدوين شود ثنيا: هر فرضيه در مقيل سوال مربوطا
له أن قوار یرد
أمتفير به ويزكى يا صفت يا عاملى اطلاق ميشود كه بين افرد جامعه مشترك بوده و ميتواند مقادير كمى و ارزشها متفاوتي|
أذاشته باشدمتفيرغا . عامل ب عواملى هنستتد كه [aie Bes ee ay iS go JS spf AL Sp
aay ap oh Sa مور تظرنت کف يل nf a ود میت مقادیر مختفی یرد
متفیر های اساسی.
أغرض از متغير هاي اساسي دو متغير مستقل و وابسته است. اين دو نوع متغير ممكن است ناظر بر هو عامل منفرد باشد كه در
ادو مقولهاثر كثارى و اثربذيرى قرار مى ككيرفد
أنوع متغير هاى تحقيق
الف:متغیر ها بر اساس وابستگی یا پبوستگی و با نقشی که در تحقیق ایفا می کنند.
-١ متغير مستقل : متفيرى كه بوهشكران أن را دستكارى با تخاب می کنند تا تابر آن رار متفر ویسته مود بررسی
أقرار دهنددمنال: تحقيقات بازاريابى نشان ans ye که ره یک محصول جدید به بر بر فیمت مسهامشرکت در بر ار
امتغير باسخ؛ برون داد. معلول: ملاك و تابع هم تاميده مى شود. متغيرى ست كه تحت تاثير متغير مستقل قرا مى كيرد و بر
Li jetta Res gt امن كلا مهرد پگ sts ay pits CR ge jar lta gy
صفحه 16:
امتغيرى است که پیش بینی از ری آن سورت می گید .متفیری كه هدف محقق تشريح يا بيش بينى تغيير ثيرى در آن
ست( در مدارس ابتدابى كودكان بلند قد تر به عنوان سركروه انتخاب می شوند. رد بزشکن مسن بیش از بزشکان جسوان
است. ميزان تورم يا نسيت بيكارى Cfo Se Bh
StS Jet pita
أمتفيرى ست كه على رغم ميل يزوهشكر رابطه ميان متفير وابسته و مستقل را دستخوش تحول مى كند در وافع مى توان يأ
أعنوان متغير مستقل دوم از آن نام برد
أمثال: بررسى تأثير ميزان مطالعه دانشجوين بر توان يادكيرى انان"
اميزان مطالعه: متفير مستقل
نون یدگیری :متفر واست
eagle ep انیت sas ja گنت
et کتول:
آثر همه ى متفير هاى موجود در يك تحقيق را بر يكديكر نمى توان همزمان سورد مطالسه قرار د دكاهى وات elie
أيافت مى شود كه تأثير برخى إز أن هارا خرتهيين رابطه بين متفيرهاى مستقل و وابسته بايد خنثى كرد و ثابت نكه داشت ا
متیر ها كه تاثير آن ها خنثى يا حذف مى شود را متفير كنترل مى تكويند.
أمثال: بررسى تاثي استفاده از تكنولوزى أموزشى بر سيزان افزايش يادكيرى داتش أسوزان . دراين مشال تكنولوزى اموزشي|
ل( كامبيوتر) متغير مستقل و يادكيرى دائش أموزان متفير وابسته و يهره هوشى . معدل تحصيلى و جنسيت متفير هلى كستول|
أهستتد كه مى تواند ( حذف) يا كنتول شوند.
أفستغير مناخله كر
صفحه 17:
بزوهشكر در فرابند يزوهش معمولا رابطه بين متغير مستقل راک فابل مشاهده است با مغر وبسته که آن هم فا مشساهده
هکابثسیتهدهاشم متفیر مستقل و وایسته و مشاهده نی متیر دیری وجود درد که بل ur LS ln Cl
أروى تاثير متغير مستقل قايل استنباط لسثداثو متفير مداخله كرفايل کنتل نیست و نمی تون آن را مستقل از متیر هی
دنر وه طور مستقیم مشاهده کرد سرد و هنکاران: ۱۳/۶)
أمثال: تشويق كلامى رفتار كودك موجب مى شود كه رفتار يه صورت علدت درايد. در اين مثال متغير مستقل تشويق كلامى.
امتفير وابسته ثبرومندى رفتار و متفير مداخله كر: خرسندى خاطر كودك از تشويق PE
متغيرها بر اساس نقش
لف)متفیرهایعلی :که همان متفبرای مستقل هستند
ب) متفيرهاى توصيفى : مبين صفات و ويزكيهاى يك يديده هستد و درواقع وضع آن را توضيح مى دهنداين ها ممکن است؛
IS GAS a tg مد وشعننتی, وشع تحضیلی . وشح سوادخصوصیات قتادی و اجشافی یک امه
أنواع متغيرها بر اساس اتدازه كيرى
ألف) كمى :ناراى مقادير عددى اسست مثل وزن. قد و مدت زمان كه بر دو نوع مى ياشدة
-١ متصل(بيوسته اطول . وزن اعشار يذيرفد
- منفصل(كسسته)؛ بين دو مقدار متوالى أن تمى توان مقدار ديكرى را بيدا كرد تعداد كلاسها يا دان
شیر کته هد توع تسیم می شود
الفددوارزشى يا دو وجهى: كه يه أن فقط دو ارزش يا عدد نسبت داده مى شود. ثل جنسیت لزن و مد شهرى و روستابي.
صفحه 18:
eS ya
ان متفر طلبه ای lt el می شود SN et EAE BIS ste
واحد اندازه كيرى تعيين كرد ادازه اين متفير هار نمى توان به شكل رياضى و أمارى نشان د يه عبارتى در اين متفير هل
اله ريعي اكد ؤس يدب متا كدو مدقم دمن حوس تفای ماق جسبرع genie
sagt یه Ji ati a tg apt gal مان LS cdo
الف: متفر نمی
أب متغير رتبه ى يا ترتييى
(متفیر اسمی). «متفیری که عولي ان م سور بل لقدمراب Si pec al يسوبد الء جسن دش
أشركت در افتخابات . اين نوع متغيرها براساس يك ملاك طبقه بندى مى شوند. مغلا در جنسبت افراد فقط در هو طبقه زن وأ
أمرد قرار مى كيرند. يا در جند طبقه قرار مى كيرند. بان وفتی متیر یش از دو عدد با ارزش یه ود نید متضیر و
aie oa a oh th مرگ و حياتء شهرى و روستابى.
أمتفير جند ارزشى: بيش از دو عدد يا ارزش به خود مى كبرد. مثل مقاطع تحصيلى( ابتدايى. راهتمايى: دبيرستان. دانش كام ب
أكروه هاى oS
ete sy nit AS pd
امتغيري كه اجزاء أن فابل مدرج كردن به صورت ترتيبى بلشد. مت سطح تحصیلات. مان رشایتفرد از یک موضوع با
لميزان كرليش افراد به يك يديده ( كاملامخالف. مخالف. بى تفاوت . موافق. كاملا موافق).
صفحه 19:
اتعريف عملياتى و مفهومى
Sang tg ial bl gl fy Nol aap ه تری یک واه توسط واه های دیگرگفته می angie a
تعريف مقهومى هوش عبارت است از سريع النتقال بودن يا تونب سازكارى با محيط
یه عملي يا یه له نز رهتمایی را hag نت زا وتم كوي که کاره با ین شید نام شود
أ طريق أن فعاليتهاى لسالسى و لازم براى اننازه كيرى يك متغير معين مشخص مى شود متا رای تعریت هروش "هو
أعبارت ات ازتمره الى كك از طريق أزمون بينه يدست فى اليد
جامعه و نموه
gal ig با مدف شناخت یک دید lagi abe jp حود جه لین دلل بدوشوممحق مفکن ات منوج
أصفات و ويؤكى ها كاركردها و متفيرطاى أن بلشد يا أيه روط بین متقیرها صقات « کش و واکنش و عوملتنر گ ذار در
ans {Bali saat
jhe ade GI lo 4 ane است از مجموعه ای از فاد واحدها که دای حدفل یک صفت مشترک باشند و تیف
آجاعهآمری ياي جام و کال بشد
زسوشعاری: سرشمارى از جامعه متناهى + بررسي است كه تمام واحدهاى جامعه را ريرس ى كيرد هر يسيارى از مواد
أسرشمارى دريك جامعه متناهى . كارى است شدتي
صفحه 20:
| جمفهلخت بررني است که با روشی که پیش تدمن دنه ست ناب میشود یه سمی ty pal Sigal
این بخش . استنباطهاني هزيره كل جامعة يست اوره. يا اتخاب تعدادى از لاد" حوادث" و اشنياء از ينك جام أ lobed
kip glans gyi wats aya
وین قدم در نموه گیریتعریف جامعه مورد ظر ست و هدف نوصی نموه گیری است که تمم فاد جامعه جهت تا
th es yp old gad
اهمیت و ضوورت نمونه گیری
أبس از تخاب موضوع تحقيق و بيان مسئله " يكى از تصميميات مهمى كله در بيش روى هر پژوهشگری قرر اد تخاب
مون اس" نموه ای که ياي تمایدهجامع ی باشد که پژوهشگر قصدتعمم بات های تحقق خود یه آن جامه را داد
كر محقق يزوهش خود را بر تمامی اراد Fp tn روش او سرشماری خواهدبود نی محتقبید تممی راد جامس
را تك تك مورد بورسى و أزمون قرار دهداما جون اكثر بزوهشكران توان و زمان اجراى يزوهش بسر كل جامسه را
a SF sal pial 98 ng لين قيال
أهر جه حجم يا اندازه نمونه يزركتر باشد ميزان اشتباهات در نتيجه كيرى كم ميشود و بر كس هر جه تعداد نونه محدود
اشدمقدر شلات زیر است؟ بنابر اين زمائى كنه محقنق سطع بالاترى ازاطفين ان يا مستي دار بوذن امارى را لوكا
ارزيبى اطلاعات تحقيق خسو قرار ميدهد لازم الست جم تمونه او يزركستر انتغاب قود
ألذا اكر هر عفنو در جامعة مادر دقيقا مشابه عضو ديكر اش A تخاب ثمونه اى با حخم ينك عضو هم كاقى انست. حنم
أنموته بيد ه اندازه لى ياشد كه نتايج حاصل عينا با تايج همان مطالعه در جامعه لى كه نموت از آن انتخاب ده سست بر
ادر شرايط ذيل انتخاب تمونه ب اندازه يزرك ضرورى است:
صفحه 21:
ار متیر وایسته بدست آورم" با در مطالعتی که ه منطو تعيين ارتباط صورت مى گیرند و همبستگیپاین سورد انار
ا"-زمانى كه كروههاى انتخاب شده بايد به زير كروههاى ديكرى تقسيم شوند.
أ1- زمائى yg ale قار يللين متفين الى عوزة مطاعه تامتجانش اسنتة اك كاملا شبیه هم پاشند تخاب نموه ای با
أحجم يك نفر كافى اسسته
د زمائي كه وسيلة یی برای ناه گیری متیر ویسته وجو yl oh al ناز كبري ينان معنا ست “كه ضر عه ان
بر در شرايط و زمانهاى مختلف يكار رود" ازمودنى هاى يكسان داراى نمرء هلي مشايهى كردتد.
ارتباط حجم نمونه با قرضيه يوج (صفر يا آعارى).
اهماطورنه گفته شد حجم نموه ادا حد امکان بزرگ نتختاب کرد زرا خجم نموه اتباط بسیا Sp آزسون
* دین تتیب که هر چه ناه گرهنونه رت تخاب نود مق با قاطنیت بیدتری فرر |
أفرضيه يوج در تحتقيق
أيوج را كه وق نادرست است رد میکند
أفرضيه يوج" صفر يا آمارى هدقى جزء رد تحقيق ندارد اين فرض صريحا منكر وجود تفناوت يا رايطه وي اث بندو See
متفر است,ب خن دیگر این فرض گوبایآن است که هر شوعتقاوت" alas AL gly Aa Bye gh Ue
اشباهات آماری و نموه گیری است؟ به همين جهت محقق به أزمايش و أزمون اين فرض مى بردازد.
أنواع نمونه كيرى احتمالى يا تصادقي
صفحه 22:
1- نعونه کیری تصادفی ساده: هر یک از عضا شانس برار و مستقلی بای اتخاب شدن در نمن را دارندقرعه کشی نمی
ازی لز ان لست مفلا گر دیرستانی ۴۰۰ تفر جمعیت داشته پاش atl تونه ای بهحجم ۲۰ نفر تخاب کنیم انس
تخاب هر یک از دانش لموزن ۸۵ است. نی ۲۰ تقسیم بر ۰۰
۱-تصادقی که خود بر دو نوع ست
من گریتصادفیبدون جایگاری: آزودنی با واخد تخاب شده از جاعه در انتخاهای بددی حذف می شود
تمونه گیری تصادفی با جایذاری:آزمدنی با واحد انتخاب شده از جامعه مجدد به جامسه باز كردائدء مى شود و شآ
أنتخاب شدن را راى بار ديكر يدست مى لورد اغلب در تحفيقات يزرك از اين روش استفاده مى شود.
نمونه كيرى سيستماتيك يا منظم
ار این روش هر یک از نون ها شانس مساوی بای تخاب شدن دار ولی بر خلاف نون ری تصادقی ساده تخاب اول
رتخاب سار آزمدنی ها تأثرمی گذارد ری این تون یریبد اد عدد نم با فاصله ی نموه گیری بهدست آید. بدا
نان مال مد نف دانش آمز ایک جامعه هار نفری که با فهرست شه ند تخاب می نیم برای این مور بدا
تاد اما اف ره ناد i ga Skin aN NHN gD Pipa clas gta
أنتخاب مى كنيم كه كوجكتر يا مساوى فاصله نمونه كيرى باشد به عنوان مثال ما عد #را انتخاب مى كسنيم ' يسدين ترتيبا
أفرادى را كه در فهرست جامعه شماره هایآنهابه تتیب شمارههای عو۶ و۶ ۶۶و ست تخاب مينيم وان رت
تخاب ۱۰۰ نفر نامه می دهيم
این روش اسان روش نمونه یریتصادفی ده است و تلوت آن با وش نمنه ری دهد ان است کسه در ین روش
ln lel gl AS) Jeg a لین عضو تخاب شد قه ای تمنه مور نرب
أصورت خودكار تعيين مى شون
صفحه 23:
2
رد جات ه سرت تصادلیفهرست شذهباشند فی تون نموه گبری فنظم راي جاي نموه گیری تضادفیساد يه كار
رد ما در صورتیکه اراد جامه با توجه هیک نم معین بر اس ونزگی با ونگی هانیفهرست شده با ند ید از نون
گیزی تصادفی ناد استفاده کرد
اثمونه كيرى طبقه ای
لا با ی ود که امه رای کیب نی و فجن وه
te دارند در جدين حالتى جامعه رابه جند زير كروه يا طبقه ى همكن تقسيم مى كلنيم سبس نموشه رابنه نيت
أحجم هر طبقه يا لابه التخاب مى كنيع زير كروههانى مثل سن. جنس مذهب و مدرك تحصيلى.
اثمونه كيرى خوشداى
در بساری از ماع« یتانبوسیله اجرای یک وسله اتب تادفیگروهها با خوشهایی از واحدهاینمونه کبری ب|
أجاى كرفتن يك نمونه تصادفى ساده از جامعه ٠ در ميزان هزينه يطور اساسى صرفه جومى كرد. اين روش وقتى به كار مى رودا
أكه فهرست كامل افراد جامعه در دسترس نباشد. به اين متظور افراد را در دسته هابى خوشه ينسدى مى كندد سيس از ميان
و به طور كلى زمالى به كار مى رود كله انتخاب تكروهى از BAN AAI
أخوشه ها نمونه كيرى به عمل م
أت ساب رد سک چاه و وه اف سس ها
أدر نمونه كيرى خوشه أى واحد اندازه كيرى فرد يست " بلكه كروهى از اراد هستند که به صورت طبیی شکل گرفه وک
ag تشکیل داد اند ه عون متل فرض می کنیم جامت مورد ظر و تیف شده ما عبات است از که فاد یک شور
| مومه گیر تلم نی مینز انت که قهرن Lar pal aa ade gil ifs gs VAL RAST
أكامل تمام افراد يك شهر رابا من أنها در دست داشته باشيم" در غير ابنصورت به جلى تخاب قرب ان واحند نوت
أكيرى" منطقه را واحد نمونه كيرى قور مى دهيم و سيس به روش تمونه كبرى تصادفى ساده از بين مناطق " منطقه يا ناطق
أمورد نظر را انتخاب مى كنيم
الف نموه گیری خوشه ای تک مرحلهای:عمل نمونه كيرى فقط يكبار اجام مى شود.
صفحه 24:
موه کیری خوشه ای چند مرحله أى: عمل نمونه كيرى جند بار انجام مى شود.
زمنی که مطقه به صورت تصادفی انتخاب A می تون نون ری
اخل منطقه نیز امه داد یه عنوان تال ماه
کننده ممکن است آذری کل فرادی را که در یک منطقه زندگی می ند داشتهبشد باراینآ ین اي رد" 1۰فر
نموه کیری دوار ود بعضی
موافع بيش از دو بار تهيه مى شود نمونه كيرى خوشه لى برخى از مواقع در تحقيقنات أموزشى بسه كدار مى رود در ابن شوع |
أتحقيقات از كلاس به عنوان واحد ثمونه كبري استفاده مي شود
أز مزيت هاى عمده نمونه كبر خوشه ا جلوكيرى از اثلاف وقت و صرفه جوبى در منايع مالى لست. از عايب أن هم لينكه.
احفت آن از نون یریتصادفی سادهکمترست زیا در نموه گیری تصادفی سادهفقط یک اشتب جود درد در یرتکد
خواهد داش یعنی یه تدادمراحل عطای نموه ری
نموته كير خوشه أى در هر مرحله يك اشتبا نموه گیی و
aisseq
رای دادههای جمع ری شده از ان نع نمنه گبری فرمول سای را نمی تون به ار برد یا با بردن یک ضوع ابا
أمارى در جامعه هاى مختلف دقت أن را كاهش مى دهد
در يليان شايان ذكر است هر برخ مواقع در صورتى كه ايجاب كند انوع مختلف فموئه كير كم و بيش در هم ميته شده و
أمورد استفاده قار مى كير
انمونه كيرى سهميه أى : اكر اعضاى طبقه يك كروه بيشتر باشد يس در نمونه نيز تعدادشان بيشتر خواهد بود ازاين شيوء
وت استفده می شود که الا دف تحقیق کمترجنبهعلمیدشتهبشد تا ساخت جامعه سورد مطالمه مشخ باشد!
أنمونه كيرى سهميه اى شرط قابليت تعميم را به اندازه لازم دارا يست
اثمونه كيرى اتفاقى با احتعالى : در ابن نوع نمونه كيرى كه كه نموته كيرى تصادفي نيز خوائده مى شود تخاب فاد بر
مین شابطه کنترل شده اي نیست ومتگی به امال "مفنت نموه رو اتا" عياش
صفحه 25:
روشهایبرآورد حجم نمون:
ذ ان روش از تخنین شخضی a gd ap ad که محتق نا
نظر گرفتن عواملی شخصانسبتبه دم
وه این دض نی از جات انم می کنا هه جانه کزچکتر اش ee 3a ahs py las gh
أدر اين روش برا يرأورد حجم تمونه ا تكنيك ها و روش هايآمریاستفاد می شود ولیمحقق رای نام آن بهدنستن
طلاعات و پرمترهایی دراه جامعه ای که فصد be نمو از آن را درد
وین که تور مد ینیع اقا نع
tele iy pm میزانتجائس جامع با پرکندگی صقت با صفات جامه -امات مقدورات و زان
ipa gla da ol
aah BY ar pe heen ginny
در تحقيقات علي و ازمايقي حجم تمونة 14 Sul
gad oe i gan yl tans ee dod o> ارايت
در تحقيقاتى كه نياز به طبقة بندى جامعه براى نمونه كيرى میباشد حدافل نموه هر طبقه ین ۵۰*۳۰ تر لت
ملاحظات مربوط به بر آورد حجم نموه
صفحه 26:
اف ) ناد مور که به عون خجم فنوه ماه ی شود در رخ به حد ضاب و حداقل نموه مود Fass
أميشوداينايراين اكر امكانات تحقيق اجازه بدهد جهتراست محقق نمونهخود را
Be J افزايش دهد تابه اعتبار نج
سقیق خود یرد
أب) درهتكام محاسبه حجم نمونه ممحقق ممكن است تنهابا يك صفت رو به رو تاشسد و بخواهد چشد صفت را از جامس!
أمطالمه كند . در اين صورت بايد حجم نمونة مورد نیازا بای هر صفت جداکانهمحاسبه کند
أج ) محقق ميتوائد به صورت كماله زنى بخشهابى از جامعه را يررسى و وضع توزيع صفت با واريائس أن را در آن مشخص كند.
تجهب انکه نموه گبری خوشهآ وجدد مرضله ألى هزین زو زمن بر نت اجرا آن مولن أسدستعوستنيه ميعن وأ
an gay Jot ور سنجیده ای دا خوشه ها با gi
)در تخقیقاتتوصیفی زمنه یی و پیایشی و نز تحقیقتی که نون گیری آه ازع طبقهپندی اختمالی ات .|
Si lA aay است محقق نج
ویژگیهای یک نمونهخوب بهشرح زیر استر
أسودمتدى و برخوردار بودن از جاء
حاشتن امتيار وكتايت وضول spade ts
برخورای از سرعت در من گیری
فتصادیبودن عملیات موه گیری
ere pa لت نیو
صفحه 27:
روشهای جمع آوری داده ها
perce)
های جمع آوری اطلعات فست که در آن رفتر مشخصات موجودات زنده ایو بدیده ها با استفاده از ویزگی ها
کیان اه ملاحظه و ثبت می کرد. منظلور از مشاهده بت دیق تما SS a ak ig ود با ار
حول و با سیر
ها ادرکی کمک گرفتن از زار خاص ) مى باشد.
لمشاهده به دو صورت مشاركتى و غير مشاركتى انجام مى شود. كه در مشاهده مشاركتى شخص مشاهده كننده در موضسوع
شاهده شرکت دار و خر همان جا مشاهده صورت مى كيرف در مشاطذه یر مشارکتی مشاهده
آنکه ود دخالتی در آندشته باشد ملاحظهمی کند. که
۰ روش خمود بهدو صورت انجام می شود در رش اول
|ماهده گر پددهه اه صورت آشکارثبت می کند و در نوع دوم مشاهده گر بهصورت مخفینه مور مشاهدة را ملاحظه و
امزي امكان بررسى جزئيات موضوع وجود دارد. مى توان صحت اطلاعات جمع أورى شده را سل دیگرآمیش کرد بای
أجمع اورى اطلاغات زمينه فى منقسب استد در زان کواد طلاعات
بدست مى أيد و اعنبار علمى اطلاعات بالاست.
ای
gas ab goa atl اطلاعات حاصلة دشوار است
اه فد آموزش دیده در
oll خطای مشاهده گر وجود داد
تائير حضور مشاهده كر ير يديدة
أمشكلات اخلاقى مشاهده اعمال فر
صفحه 28:
۱- مشاهده
از روش های جمع آوریاطلاعات است که در آنرفتر مشخصات موجودات زنده شا و پدیده ها با استفاده از وسزگی مای
كوناكون آنها ملاحظه و ثبت مى كرد منظور از مشاهده ثبت ديق تمام جوانب يروز حادثه ويزه يا رفتار و کت ود با ار
خاص)می باشد. مشاهده تم در تحقیق ضروری است!
Literary |
٠. باه ونجوه عمل أن ل قل تشم ونيم ده پاش
.ابه طور دقيق و منظلم ثبت شود
8 زان اعتبر و سحت انم آنقبل سنجش وبررسی باشد
انواع مشاهده
لماهذه يه فو صورت مشاركتى و قير مشارکتی اجام می شود که در مشاهده مشاکتی. شخص مشاهده کندده در موضوم)
مدهده شرکت خر در همان جلب مخاهده ضورت عي کیرد خر مقافده یر مفازکتی مشاه گر ده مور ام تتم را
دون آنکه خود دخالتی در آنداشته باشدملاحظهمی کند که این
وش شود بهدو صورت انجام می شود در رش اول
ala ya am ip کدداو دز نع دزم مهد کر به gad RAT in| Lay FL
أملاحظه ويه ثبت أن مى si
مداهدهممکن ات ذر هنم تهه رح ریق نز صورت پذیزد که بان مفاهدهمقدمانی گقشه می شود ما اه |
|سسکن است منیع اسلی جمع.آو ری اطلعتباشد و گاهی نز رای تکسیل با لح ADIL که از روش ها دیگربدست
مده ات استفده شود مشاهده منکن ات در مورد ی ضورتبگید
صفحه 29:
مزاا و عایب مشاهده
اباوسائل ديكر ازمايش|
مزای كنل بررسی بجزلات موضوع وجود دار می تون صبحت اطلاعات جع آوری شنده:
أكرد .برا جمع آورى اطلاعات زمينه اى مناسب اسستد در زمان كوتاه اطلامات زيادى دنست مى يند و اعتبار علس اطلاعاتا
eau
معایب: حشورمشاهده Nd ay a ge مورد مشاهده تناثير كنار باشد. تطايلات شخصى مشاهده كرو lie
تانئى و در مشاهده و ثبت دقيق فعاليت مورد مشاهده ممكن الست تاثير كذار شد عوامل محيطى بر نوع و روش کر آوری
أأطلاعات موثر لست. استاندارد كردن و طبقه بندى اطلاعات مشكل است ( بنويزه در ثبت رفشار انسانى ) .مش كلات اخلاقى در
ia ain af yy ln yt yo مشاهدهامال شخسی وجود
مساحبه یکی اروش های جمع آریاطلاعات انست که در آن به صورت حضورییایر حضوری از فاد یا گوهی ار اسان
آپرسشی می شود کته مهم آن بست كه سوالات مصاحبه از پیش ندشیدهشده و تعبین شده است. أنجه مصاحيه را به سورت
sa aye لته بدی می ند مزن الاف پذری آن و با وه iba gl
مهترین فراع عصاحب ه شرح زیر عون شده اد
نوع مصاحبه
تولی
مصاحبه سازمن نيافتهیاآا:د ین نوغ جارجوبوحدود برسشها بای مصاحبه گر نخس انستو ی زمان و
إبرسش به سليقه مصاحبه كر بستكى دارد دراين حالت رفتار أزمودنى طبيعى تر است و اطلامات واقعى ترى بدسست مى ايند
أمصاحبه كر مى تواند سوالات اضافى سيز رح کش | ین روش بای تحقييق هانى با مقياس كوجك . مطالعات كيقى وبأ
ela با اشخاص و گروههنی که john cad an go can SIO ان گونه مصاحیه ها جم|
أورى اطلاعات عميق و كيقى Sa
صفحه 30:
مصاحیهنيحهنسزمن پفته امتظم :در ین نوع مصاحبه مصاحبه گر از مش تاه اي با پرمش هاي مختخس ور
تولي ثايت acl ما معمولا پرسش ها به صورت بز هستند تاش می شود شریط رای همه یکشواخت نک
Ne pal wan ead سامت کت وتطعی لدع
مصاحبه سازمان یات مساحیه کر از پرسش ناه ای با پرسش های. مشخص وبا شولی استانرداستفادهمی کند.
أاسخها تلبت واز قبل بيش بينى و طيقه يندى شده أند و معمولا برسش هايه صورت بسته هستند اين روش در مامت
ابزرك و زمائى كه يزوهشكر ز تنوع ياسخ ها اطلاع هارد بكار مى رود
تلك سهم مرموره تام سلاسيم
کلم زان شخس مصاحبه شونده
+ آشنائی مصاحبه گر با اهداف و روش طبقه ندی و ارزش گذری مخ ها
۶ دخالت ندادن تمابلات شخمی مساحبه کر
شریط یکسا رای همه
8 کسب اجاهدرهتگام تفه از دستگا شيط نا
| جلب تمد مضاحیه ون
Ip ole yey isle,
I بان تویحات کالیقبل از شروع مصاحیه
.اه آموزن به مساحيه رن پیش ا اجام مصاحبه
مایا و عایب مصاحید:
مزایای مصاحبه:
_ قابلیت استفاذه برلى كم يا بيسوادان و كودكان و بيماران
صفحه 31:
مکانروشنکردن فهومسولات
رتیه دهد نت امن bee
معایب مصاحیه
6 وقت گیروپرهزیه
.هر مقايسه يروش مشاعده ثبت وقايع Sal pall
۶ طبقه بندى و تجزيه و تحليل اطلاعات در هتكامى كه سوالات باز هستتد مشكل
۳-پرسشنامه
پرسشنامه شامل دسته ای از برسش هاست كه برطيق اصول خاصى تدوين كرديده است و به صورت کتبی ب رنه می
أشود و ياسخكو بر اساس تشخیس خود جوب ها در آن می ویسد. هدف زره پرسشنامه اخذ اطلاعاتمعین در صورد
موضوعی مشخس ات .رگ بودنگروه یا جاعهمردمطاعه یکی از دای هم را استفاده از بوسش ناسه است چه
lle IS تمونه عا يزرك را قراهم مى أورد كيقيت فنظيم برسشنامه در به دست آمدن اطلامات صحیح و درست و بل
Sd atl Jone تیم
بر ساس تحوه اجراى بوسش نامه و نيز نوع سوالات أن مى تان آثرا به دستههلى متفاوت تقسيم نمود.
طبقه بندی براساس ماهیت پرسشنامه
أبرسشنامه باز: در اين نوع يرسشنامه با سوالات باز روبرو هستيم در اينجا باسخكو مى تواند بدون محدوديت هرباسخى را که
أمد تظرش ياشد فر مورة أن يرس بنوسد ويا قر آن زمينه توضيع تفع فر ليتكوقة مسوالات PIAS of GAD CMLL.
أداراى ارزش بيشتر هستند ولى طبقه بندى و نتيجه كيرى از آنها مشكل تر و له تجريه زياد نازمن است.
صفحه 32:
آپرسشنامهبسته؛ پرسش هایبسته خر این نع پرسشنم ره میشودبرای هر پرسش تعادیگزینه وخ تخاب os
است كه فرد باسخ دهنده بايد يكى از أنها ابه عنوان باسخ يكزيند هريك از ياسخ ها به كوتهاى تنظيم شده الست كله هر عين|
أمتطقى يودن براى ان سوال از ياسخ مربوط يه ديكر سوالات متجزاست. هر لينجا ياسخ هارا مى تان به سرعت نوشت و تزه
أو تخليل و طبقه ند بلس ها نيؤ ساده تر لست لما اطلاعات به ذقت و كاملى يوسش نامه باز تيستته
أمزايا و معايب پرسشنامه
مزاياى برسشتامه:
Tl سومار معب ملي كدي براي عدم وجودجدین شخص
ساك ولوزان.
۶ سادكى طبقه بندى و تجزيه و تخليل
6 دقت شترپاسخ هابواسطه محرماه مان اف
pd I طالعتپزرگ
Bl يكسان بودن شرايط فر زمان تكميل
معاییپرسشنامه:
عدم فلیتاستفاده رای بیسوادان
8 درک نکدنمفهوم سول
امکان. اه تویرکذب توسط فد از خود
6 کاس
درصد اس هایرسیده در پرسشامهپستی
دز عنام ترشتن پرننامه ی خقت نود بط لز بوه خا زمره ی تقد کرد وین بن ورین اب که
یه موضوع طراخی شده ده سید
صفحه 33:
أروشهاى بزوهش در علوم رتارى را معمولا ب ang دوملاک هدف و ماهیت تقسیمبندی میکنند (حافظ نی ۱۳۸۲
* دسته بندى روش هاى تحقيق بر اساس هدف: براساس هدف بزوهش ها به يؤوهش هلى بنيادى و كاربردى تقسيم مى|
أ تحقيق پنیادی:پوهشی است که به کشف ماهیت ایا پدیدهها و رواط ین متفیرها امنول: قوانين و نناخت ها ازمايكن
وها و نظريدها مىبردازد و به توسعه مرزهاى دانش رشته علمى كمك مىتمايد. هدف اساسى اين نوع زوه
أرابط بين بديده هاء ازمون تظريه ها و فزودنبه دنش موجود در یک زمینه اس ات بای مثال "بررسى رابطله اعتماد و
أتعهد در روابط صنعتى" يك تمونه تحقيق بنيادى الست. سطح كفتمان كلى وانتزاعى در حوزه يك علم است. تحقيق بنيادى|
امى تواند نظرى يا تجربى باشد. تحقيق بنيادى نظرى از روش هاى استدلال عقلاتى و فياسى استفاده مىكند وير بايه مطالمات
أكتايخاناى انجام م شود. تحقيق بنيادى تجربى از روش ها لستدلال استقرقى استفاده م كسد و سر بابنه روشهاى ميدائى|
نام میشود
تعقیق کاربردی: ژوهتیاست كه با استفاده از نتايج تحقيقات بنيادى به منظور opt و به كمال رساندن رفتارهاء روشن هر
ألارها. وسايل: توليدات. ساختارها و الكوهاى مورد استفاده جوامع انسانى انجام مي شود. هدف تحقيق كاربردى توسعه داتش|
أكاربردى در يك زميته خاص است. در اينجا نيز سطح كفتمان انتزاعى و كلى اما در يك زمينه خاص استء بای ما ean!
أميزان اعتماد مشتريان به سازمان فرضي" يك نوعتحقیق کاربدی است.
* دسته بندی روش های تحقیق بر اساس نحوه كرد آورى داده ها.
آسرمدمعتقد است پزوهش ها براساس نحوهگردوریدده هه دو دسته تفسیم می شون تحقیق توصیفی و تحقیق
eal
- تحقیقتومیقی با یر آزماشی شامل 3 دسته استة ييمايشى. همبستكى: پس روبدادی al پژهی: بررسی مود
.تحقيق أزمايشى به دو دسته تقسيم مى شود: تحقيق تمام ازمايشى و تحقيق نيمه ازماييشي
صفحه 34:
۱-تحیق تومیفی با یر آزمایشی
أتحقيق توصيفى يا غير ازمايشى شامل 8 دسته استه بيمايشى. هميستكى. يس رويدادى اقدام يؤوهى: يررسى موردى
Gurvey Research) Jl, sin
أدر اين نوع تحفيق هدف بررسى توزيع ويزكيهاى يك جامعه للست و بيشتر تحقييق هاى صديريت از اين نوع مى بلشد هرا
يزوهش ببمايشى بارامترهاى جامعه بررسى مى شوند. در اينجا بزوهشكر با انتخاب نمونه لى كه معرف جامعه است به برسي |
وعش می برد پژعش پیمیشی بد هه سیم می شون
oe,
روش مقطمى «CrOSS Sectional) كرد أورى داده ها دراره يك يا جند صفت در يك مقطع زمانى خاص.
برسى ميزان علاقه دانشجويان سال أول دبيرستان به ادامه تحصيل در يك رثشته خاص
روش lee eon 0 Longitudinal oh طولى. داده ها در طول زمان كردأورى شدة تنا رايطه بين متفيرها هر
أطول زمان سنجيده شود برلى مثال #سير تحول ثبت نام دانشجويان دختر در دوره هاى تحصيلات تكميلى» يا #يررسى تخول|
ol زيان فارسى بايه اول تا ينجم ابتدائي». تحفيقات تحولى كه به بررسى روندها و تحبول يديده ها در طول زمان|
«Delphi Technique) a 2, جهت بررسى ديدكاه هاى يك جمع صاحب نظر در مورد يك موضوع ويزه مى|
أتوان ازلين تكنيك استفاده كرد مائند #يررسي ديدكاه اننيد دانشگاه در باه یک طرح جدید آموزشی»
(Cortelational Research) 1» sas
أراين نوع متقيقت رايط ميان متفيوها ير امن حدق يزومين تحلمل می 9008 Lil همینستگی آگر هد
بينى متفيرهاى وايسته بر اساس متفيرهاى مستقل باشد به متفر واسته متفر ملاگ وه متضبر مستقل متضیر پیش بین
گوین. همچنین وجه تاز تحقیق همیستگی يا تحقیق آزمیشی در این ست که در نج متیرهای مستقل دستکاری نمی
شون رای هدف یه مه دستهتقسیم می شود
صفحه 35:
اهمبستكى دو متغيرى: هدف بررسى رابطه همزمئى متفيرها است یه عبارت دیگر مان هماهنگی تیبرت و متفر اسست.
در بيشتر تحقيقات همبستكى دو متفيرى از مقيلس فاصله اى با بيش فرض توزيع نرمال و محاسبه ضريب همبستكى بيرسون|
Je ag ge inal رايطه اسنان ثبات و مركز عليت با موققيت در عملکرد
'تحليل ركرسيون: در تحليل ركرسيون هدف بيش بينى يك يا جند متفير ملاك براساس يك يا جند متغير بيش بين لست
أكر هدف بررسى يك متغير ملاك )وابستةاز يك متسير بيش بين (مستقل)باشسد از ركرسسيون ساده استقاده مى شود اك
بررسى يك متغير ملاك براسلس جند متغير بيش بين باشد از ركرسيون جندكانه استفاده مى شود. اكر همزمان جند متقسير
ماک براساس جند متغير بيش بين بررسى شود از ركرسيون جند متفيرى استفاده مى شود.
اتحليل كوواريانس: در يرخى بررسى ها هدف بررسى مجموعه إى از هميستكى هاى دو متفسير متفيرها در جدولی ينه ناما
أماتريس همبستكى يا كوواريائس است كه با بيشرفت در زمينه نرم زارهاى أمارى ميسر شده اسست. طرح هابى كنه در أن ها
أجندين متغير مستقل کثیمترسک) و در رتباط با عامل هاى ae AS يكار بسرده مى شوند. طرج هلى abe
ge ets ANCOVA yl شوند. تحليل عاملى و حل معادلات ساختارى از اين دسته هستند.
تحقیق پس رویدادی
به تحقیق پسرویدادیتحقیقعلی-مقایسهای نز گون. تحقیق پسرویدادی بهتقیقیگفتهمی شود که پزوهشگر لت
أحتمالى متغير وابستهرامورد بررسى قرار مى دهد. جون متفير مستقل و وابسته هر كذشته رخ هاده اند لذا اين نوع تحقيق|
أغير ازمايشي را تحقيق يس رويدادى مى كوبند در واقع از معلول به علت مي رسددمثل بررسى علل طلاق. بررسى علل حوادث
sul}
اتحقيق أزمايشى
plas sail ap geil adr cl gee ale GUERIN NS iat ght] a
تحقیقبررسی تأثرمعرکهاروشها و شرایط خاص محیطي بر روي یک دستهآزمودتی میباشدهر ین روش پژوهشگوان به
صفحه 36:
امنظور كشف روابط علی معللی یک یا چند len le Lon تحت شرایط خاص متقیر مستقل فرار می دعتد و
(aly itd رای گره گا که تحت شریط متفیرمستقل نوه ge le کنندعل بررسی دو روش تذریس!
كمايشي و مباحقه بر بيشرفت تحصیلی:
أنحقيقات تكمى لنبوي از أعناد را توليد مي كنند كك بايد أنها را خلاصه. توصيف و تجزيه و gah
أمشخصات يدست امده از داده هاء يايد توسط كشيدن نمودارها و نقشه هاء رسم جداول متقاطع و محاسبه ميائكين و حرف
أمعيار توصيف و كاوش شوند.
ل lal بيشترير اساس يافته هلي أوليه صورت می كثيرد: مدل يافتن الكوها وارتباطات موجنود هر فاده هايا مقايض ءا
جندكانه ويا ايز واريئنس.
-تكنيك هاى مدل ببشرفته ممكن لست _(ophisticated explanations) 4 clay slp all
أمورد جكونكى ياسخدهى داده ها به سوال لوليه يزوهش به كار روند.
أهر جند روشهاى مورد استفاده يسيار متفاوت هستند. ولى معمولا كامهاى زيسر در أشاليز
ند
# شناسابى يك برنامه ترم افزاري جهت وارد كردن و أتاليز داده ها (مثل 05855
أ مرور داده ها (مثلا برسشتامه ها از تظر كامل بودن
+ کد گزاریداده ها
+ ورود اطلاعات به ترم لقزار
و nas (متل اعام تستهایآمری وب
تجزيه و تحليل داده هاى مطالعات كيفى:
صفحه 37:
|- ايز نانه عاق تعقيقات كيقى به توضيف و خالاضه كرتن انبوني از واژه ها نی پدزد که توبط تصاحیه با مشاهده تلد
اين مطالعات به محقق اجازه مى دهند تا ارتباط بين موضوعات مختلفى كه شناسابى شده لند يا رفتارو ايده مرتيط بالنها را
i peta ons fly aaj خموضيات 4
hy Jy خط مشی با رای این پزوهشها بای بر اسان ده ها با تقستر اه های yp snd oie uaa
طالعاتقبلی بش
أهرجند روشهای ای داد ها سیر توت است. ول امهای زیر معمولا بای نیز ان دده ها به کر میرن
به طور كلى براى انجام دادن تحقيق علمى مى توان 1١. مرحله زير را مورد نظر قرار داد:
-١| انتخاب موضوع تحقيق (عنوان)؛
ابيا سل
أ؟ -بيان sp ane gla of سل ما
ajith gis yaaa
- تعيين يزراداز كير
1 مشخص كردن جامعةى مورد بررسى و حجم تموقة.
صفحه 38:
x tng als Jeb - ١|
من كزارش و اشاعه ى يافته ها
Ay al ase lating clo ef cal ging Se chal oly انتخاب عنوانتعقیق :تخاب عنان یکی از ۱
اويزكى موضوع #علاقه بزوهشكر» برلى انجام أن لست. دومين ويزكى «تازه بودن» موضوع ببزوهش انست تنا از دوباره كارى|
أبرهيز شود ويزكى سوم «قابل بزوهش بودن» أن الست يعنى از نظر زمان و مكان فايل اجرا ياد ويزكى هاى ديكر موضوع|
fo aly gin lg se oj همیت و مرتبط ب ای جامعهاشد.فعده ی کلی رای عنوان پزوعش این
است که عناننهخیلی کلیبشد که فبلپژوهش نباشد وه خیلی جزئی که ازش تحقيقنداته باشد.
بزوهش بايد به صورت يك عبارت مصدرى و بيانكر متغيرهاى اصلى بزوهش باشد.
ین مسال: يان سال تحقيق حساس ترين ومهم تين مره تحقيق است هراين مرح يزوهكر يس ايك
مقدمه كه تصوير كلى از مسأله را ره مى دهد زمينه هاء وضعيت و موقعيتى كله مسأله در آن رخ داده را توصيف مى كند.
أل بروز غسالة و ينه هاى شكل كيرى أن را بيان مي كند: ضرورت و اقیت آن را تضیح می دهد و سل با سل ها
اساسی که به هنبال يافتن ياسخ انهاست رابيان مى تعايد.
1 بيشينه تحقيق : بتشى ازهر تحقيق بيدا كردن و خواندن كتاب ها و مجلات. روزنامه ها اطلاعات رايانه لى و ببزوهشر|
أهاى مربوط به موضوع تحقيق است. مطالعه بيشينه به نو بودن تحقيق شما وعدم تكرار بنزوهش ديكوان ينه شما كسك مى|
5
صفحه 39:
؟- بيان كزاره هاى تحقبيق : الف ) اهداف بزوهش : در اين سمت بزوهشكر تعبين مى كند كه به دنبال جه جيزى الست
اعدا پژوهش بایستی خر راستایفساله حقیقو فبل دسترسی باشند
) فرضیه هایتحقیق : فرضیه حدس عالمانه ای است دراه روط بندو یا چن متقیر که به صورت جمله خبری با
ی شود و نشان دهنده ناج مود اتظر است.
واد فشتعی کرد متقیها aig yell leita Rag Ene ols را معتجتن و تفای eA
برتست از یژگی که از فردی به فد دیگر تب می کنو مقدرمختلقیمیپذبرد و نیت به فد وبا شیاه با شهار
أمكانها و شرايط مختلف اندازء هاى مختلفى مى يذيرد.
۶ تعبين ابزار انفازه كيرى : يرا ازمون يك فرضيه محقق بايد ازاز را بساد با از یک ابا استفدارد که فلا ساخته
أده استفاده تمايد تا يتوئد اطلاعات لازم را به وسيله آن تهيه نمايد انوع ازارهاى بزوهشى عبارتند از : مشاهدم پر ناه
أجك ليستء مصاحبه و أزمون.
-مشخص کردن جامعه ی مورف بورسی و تعوه :امن ی آماری عارست از مجموعه ی از فاد با شاه کته دار
أحداقل يك صقت مشترك باشند مغلا كر دائش موزن دوه متوسطه شهرکرمان جامعه آمری یمک بمزوهش باشند. داش
أموز دوره متوسطه بودن در شهر كرمان صفت مشترك انهلست.
أزمائى كه مطالعه كل جامعه در عمل امكان يذير نباشد يا مقرون به صرفه نباشد از جامسه آمارى تصدادى بنه عنوان تمون |
أنتخاب مى شوند و اطلاعات لازم از كروه نمونه جمع أورى مى شود سيس به جامعه تعميم داده می شود
- روش تحفيق : بزوهشكر معمولاً در اين مرحله روش تحقيق خود را مشخص و معرفى مى تمايد. اكرحاده هاى مورد نيا
اتحقيق را ملاك دسته بندى انوع روش هلى تحقيق قرار هيم معمولاً سه روش عمده ى تاريشى. ازمايشي و توصيفى خواهيم
داشت.
أ- كرد آورى فاده ها: در اين مرخله بزوهشكر با استاه از زر مناسي.اطلاعاتمورد یز را جمع آوری میناد
صفحه 40:
1١ تنظيم و تلخيص داده ها: منظو از تلخيص داده هل تنظيم و تبديل داده ها به صورتى خلاصه تراست كه در قالبا
أجداول و تموذارها داده ها خلاصه. طبقه بندی واه می کردند
Joa داده ها و نتيجه كيرى + يزوعشكر برلى باسخكوبى به مساله تدوين شده ويا تصميم كيرى هر مورد رد يا تأبدا
افرضيه اى كه صورت بندى كرده است داده هى خسود را تجزيه و تعلل نسوده و براسلس أن نتيجنه كتير مى ثماييد هر
اتحفيقى در نهايت منجر ب تتايجى مى شود و لذا كاريرد أن در قسمت بيشنهادها مشخص مى كرهد بس لازم الست يس از
انتيجه كيرى و براساس يافته هاى حاصل از يوهش خود بيشنهادها را رئه تمابيد
1 تدوين كزارش و اشاعه يافته ها : تنظيم كزارش تحقيق يكى از مهمترين مراحل هر كار تحقيقى است. جرا که نتیجه
تلاش و كار ما را به ديكران معرفى مى كند. منظور از كزارش تحقيق تقسيم بندى و اسكلت بندى كزارش الست و شامل
هی زیر ات
لت )بعش مقدماتی
١ جلد و صفحه عنون که شامل نام شهرستان,ناحیه» مدرسه:موضوع. نم پژوهشگرن و سالتعقیق استر
1 چکیده که خلامه ای از تحقیق انجام شده در چند سطر و حداکر در یک صفحه ره می شود
|؟- صفحه تشكر و سياس
سفحة تقديم
أ فهرست مطالب
أ فهرست جداول
Leip ad فهرست
أب ) متن كزارش
صفحه 41: