صفحه 1:
ie
4 ¢ :روش امش ۳
صفحه 2:
روش تدریس اکتشافی چی..ت + رز
مشاهده رویدادی است که داتش آموز را جذب می کند و این جذب سیب ترغیب به پرسقق
می شود و معلم هم دانش آموزان را جهت پیدا کردن پاسخ به جست وجو تشویق می کند
که به این روند جست و جوگری .کاوش و يا اکتشاف می گویند.
چگونگی تدریس به روش اكتشاف
معلم. سئوالی را براى بررسى كردن به دانش آموزان ارائه مى نمايد. معلم بايد اطمينان حاصل
کند که دانش آموزان مساله را فهیمده اند و بدانند که دنبال جه جيزى مى گردند و چگونه
بايد اين راه را ادامه دهند و چگونه مسیر درست را انتخاب نمایند. معلم فکر کردن را در
دانش آموزان با گفتگو و پرسش برانگیزاند و از آنها بخواهد با ارائه مثال ها و نامثال هاء مساله
را دنبال کنند. معلم فعالیت هایی طرح ریزی نماید که الگوهای جدید را ایجاد نماید. معلم از
مدل های مختلف آموزشی و ابزار کمک آموزشی برای تدریس بهره برد. در ارزشیابی نیز از
مسایلی استفاده نماید که توانایی آنها را در کشف مقاصد جدید بسنجد. از نتیجه گیری سریع
براساس یک یا دو نمونه به عنوان شاهد خوددداری کنید. اکتشاف یک مطلب در كلاس درس
بايد روال منطقی داشته باشد و تا حدودی نمایانگر یک مکاشفه واقعی با محیطی منطقی
باشد. دانش آموزان را به طور مرتب در جریان پیشرفت هایشان قرار دهید.
صفحه 3:
روش های تدریس اکتشافی:
الف- روش کشف مسئله
ب- روش حل مسئله
ج- روش اکتشافی هدایت شده
د- روش بحث گروهی (جستار گروهی)
- روش پرسش و پاسخ
الف) روش کشف مسئله ؛
در اين روش. معلم یادگیرنده را با یک موقعیت مبهم مواجه می سازد و سعی می کند
یادگیرندگان, این «مبهم بودن موقعیت» را حس کنند. در اين روش, کمک معلم به حداقل
می رسد و این یادگیرنده است که هم بايد مسئله را مشخص كند و هم برايش راه حل بيدا
كند و هم اين كه راه حل خود را آزمايش كند تا از صحت آن مطلع شود؛ به عنوان مثال در
سوالات زیر. هم مسئله نامشخص است و هم علت یا رام حل آن نامشخص است که دانش
آخوز باید هر دو را کشف کند و به نتیجه گیری برند»
۱-علت رکود اقتصادی چیست و چگونه می توان آن علل را از بین برد؟
۲-چرا گاهی لامپ می ترکد و چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟
صفحه 4:
در این روش یادگیرنده با یک مسئله مشخص مواجه می شود؛ یعنی برخلاف روش کشف مسئله
در این جافراگیر با وقعیت مبهم» مواجه نیست؛ بلکه معلم مسئله را در اختيار ياذكيرنده
قوار می دهد و یادگیرنده فقط برای آن مسئله راه حل پیدا می کندو ضهمن راه حل خودا وا
آزمایش می کند. در این روش: میزان کمک معلم به فراگی, افزایش می یاید؛ به عنوان مثال؛
شما علت پوسیدگی لوله ها در اثر تماس با آب شور را می دانید و نیز با خواص مواد محافظ
و روش های محافظت از پوسیدگی فلزات آشنا هستید. حال بگویبد چگونه می توان
پوسیدگی لوله های آب در شهرهایی که آب شور دارند (مثل زاهدان) و با روش مقرون به
صرفه جلوكيرى كرد؟ جكونه از مؤثر بودن و مقرون به صرفه بودن روش خود مطمئن هستید؟
در این روش نیز یادگیرنده با یک مسئله مواجه است که در پی کشف مسئله یا پیدا کردن
aly حل برای مسئله و آزمایش آن می باشد. در این جا برای آزمایش راه حل. از طرف معلم.
صفحه 5:
راهنمایی هایی به صورت مستقیم و غیرمستقيم انجام می گيرد. میزان کمک معلم به
يادكيرنده در اين روش, با توجه به تفاوت هاى فردى. قابل افزايش يا كاهش است و علت نام
گذاری این روش به «کتشافی هدایت شده»» همین مداخله و کمک معلم می باشد. بهتر است
کمک معلم در حد اشاره (برئغ) باشد که می تواند با عبارتی چون "با توجه يمع نميا
استفاده ز.. و.. شروع شود و تیز اشاره ها می توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان
شوند.اشاره های غيرمستقيم؛به پاسخ یا راه حل اشاره نمی کنند؛ بلکه پاسخ ها وراه خل
های اشتباه یا تامطلوب را حذف می تمایند؛ اما اشاره های مستقیم. به جای بستن راه های
اتحرافی:به راه اصلی اشاره می کنند -اشاره ها هم چنین می تونند به صورت صوری باشند؛
به عنوان مثال: یکی از راه های کاهش آلودگی هواء استفاده از وسایل نقلیه گ.... است (جواب
- كازسوز) حرف اول جواب از طرف معلم راهنمايى شده است. ونيز اشاره ها می توانند با
توجه به موضوع یا عنوان مطلب انجام گیرد به عنوان مثال: مغز تکانش هایی را از طریق
عصب.. از گوش داخلی می رسد. درک می کند (جواب « شنوایی) که موضوع خود بیان گر
جواب هست. و نیز اشاره هایی وجود دارند که مبتنی بر مترادف با متضاد هستند. مثال: اكر
بعد از اتجام یک رفتار, رویداد مطلوبی صورت گیرد. تقویت مثبت روی داده است و آگر بعد
از انجام یک رفتار. شخص از یک محرک تامطلوب خلاص شود. تقویت. انجام گرفته است.
(جواب -منفی) که تقویت متبت و تقوزت منفی متضاد هیر هستند و جواب جای خالی با
توجه بهتضاد این دو کلمه. کاماً آشکار است -
د) روش بحث گروهی (جستار گروهی)
صفحه 6:
روش بحث گروهی عبارتست از. فعالیت دسته جمعی دانش آموزان (غالباً در قالب گروه های
کوچک) که به منظورانجام دادن امرمورد مطالعه: سازماندهی می شود. بهزعم صاحب نظران
علوم تربیتی زمنی از روش گروهی استفاده درست و مناسب می شود که در عمل, نتجه ی
مطالعات گروهی دانش آموزان, بیش تر از بازده مطالعات فردی آنان باشد. لازمه ی فعالیت
های مشترک و گروهی, مهارت هایی است که فرد فرد اعضای گروهباید از پیش کسب کرده
باشند. برایانجام دادن پژوهش های گروهی در كلاس درس. توصیه می شود که عده ی
اعضای گروه بین ۵ تا ۶ نفر باشد؛ زیرا در این حالت. همه ی اعضا. فرصت مطالعه. تفکر و
اظهارنظر در گروه را به دست می آورند.
روش بحث گروهی را برایتعداد محدود ۶ تا ۲۰ نفر می تون به کاربرد و برای گروه های بیش
از ۲۰ نفر ایجاد مشکل می کند. این روش برای دانش آموزان دوره ی ابتدایی کارایی زیادی
تدارد. یکی از مشکلات این روش این است که گاه ممکن است وقت گیر باشد؛ ما اكر معلم
به موقع بحث را هدایت کند وراه های انحرافی را ببندد و نيز اكر يادكيرندكان اطلاعات کافی
در زمینه ی موضوع مورد بحث داشته باشند. تا حد زیادی مشکل وقت كير بودن برطرف
خواهد شد. در این روش یادگیرنده از ندیشه ی دیگران استقاده می کند و قدرت بیان فراد.
افزايش مى يابد ٠
ة) روش برسش و ياسخ 1
یرس و یسیع 7
3
عه دعوم
صفحه 7:
در اين روش نیز یادگیرنده در صدد کشف مسئله یا حل آن است و میزان کمک معلم می
تواند افزایش يا کاهش یابد. فرقی که این روش با روش های قبلی دارد. این است که در این
جا معلم علاوه بر استفاده از اشاره ها. مسئله یا موقعیت مبهم را به سوالات جزئی تری نیز
تقسیم می کند. به اين ترتيب معلم دو کمک را یعنی. اشاره ها و سوالات جزئی را به طور هم
زمان ارائه می دهد. در اين روش با توجه به پرسش ها و پاسخ های متعدد. یادگیرندگان فعال
52-7
معلم بس از اين كه با روش هاى مختلف تدريس آشنا شد. در عمل و به هنكام ارائه ى درس.
بايد با تشخيص موقعیت. روش ها و فنون مناسب را انتخاب كند؛ به عنوان مثال اگر معلمی
در تدريس خود از روش سخنرانى استفاده مى كند. در صورت لزوم مى تواند با دانش آموزان
بحث گروهی داشته باشد یا از روش پرسش و پاسخ استفاده کند یا به آن ها تمرین بدهد یا
برایشان آزمایش کند يا تمونه سوالی و مدلی را به آن ها نشان دهد و در مجموع چند روش
تدریس را درهم بيامیزد,
صفحه 8:
مراحل روش تدریس اکتشافی:
1- مسئله موردنظر را مشخ کنید.
۲-راه حل هایی برای حل مستله یا تعلیل موضوع پیش بینی کنید.
۳-راه حل های پیشنهادی را مورد آزمایش قرار دهید.
؟- نتيجه گیری کنید. نتایج را در موقعیت های مختلف به کار ببرید.
۵- سرانجام به قوانین عملی و قابل تعمیم برسید.
نقش معلم در روش تدریس اکتشافی:
۱- کنترل و راهنمایی بحث درسی,
۲- نحوه جمع آوری اطلاعات. روش های مطالعه مشاهده و بررسی متابع علمی را یاد دهد.
۳- فرصت لازم به دانش آموزان برای کاوش داده شود.
۴- دانش آموزان را با مهارت های کاوش گری, مشاهده طبقه بندی نتیجه گیری و
پیشگویی آشنا سازد
ویژگی عمده روش اکتشافی عبارت است از میزان راهنمایی معلم نسبت به دانش آموز
راهنمایی معلمبه دانش آموز میتواند در معدودههای زیر باشد:
أ معلم میتواند اصول و راهحل مسئله را برای دانش آموز توضيع دسدد
۲. معلم میتواند فقط اصولی را که در یادگیری اکتشافی یه کار میرود. برای دانش آموز
توضیح دهد. اما رادحل مسئله را در اختیار او نگذارد.
صفحه 9:
۳ معلم میتواند اصول و راهحل را در اختیار دانش آموز قرار ندهد؛ در این صورت. آن را
يادكيرى بدون راهنمايى استاد مىناميم.
بين نخستين مورد که در آن هم اصول و هم راهحل مسئله تشریح میشود و آخرین مورد كه
اصول و رادحل ارائه تمشوند. یادگیری اکتشافی راهنمایی شده ناميده مى شود. در يادكيرى
اكتشافى. معلم در به خاطر آوردن اصول مربوط و كاربرد آنها به دائش آموز كمك مىكند.
در این روش. معلم اصول را شرح میدهد. اما درباره راوحل جيزى نمى كويد.
محاسن روش اکتشافی:
پرونر (1۹۷۲) محاسن زیر را برای روش اکتشافی پرشمرده است:
ا. یادگیری اکتشافی, توانایی ذهنی دانش آموز را تفویت میکند.
۲ یدگیری اکتشافی.انگیزه درونی دانش آموز را افزایش میدهد؛ زیر در اين نوع يادكيرى.
دانش آموز به طور خودجوش فعالیتهای آموختن را دنبال میکند و پاداشی هم که دریافت
میدارد. از فعالیتهای خود او است.
۳. یادگیری اکتشافی, فنون اکتشاف را به دانش آموز میآموزد و او را خلاق و کاوشگر بار
میآورد.
۴ یادگیری اکتشافی موجب دوام بهتر آموختهها میشود؛ زیرا خود دانش آموز .
آموختههایش را سازمان میدهد و میداند که چه موقع و چگونه آنها را به دست آورد
صفحه 10:
محدودیتهای روش اکتشافی:
این روش نیاز به وقت بیشتری دارد و باید دانش آموزان کمتری در کلاس باشند و نظارت
معلم حتمی است. چون داتش آموزان کند ذهن نسبت به تیزهوش ممکن است در درک روابط
بين مفاهیم و تحلیل دچار مشکل شوند.
البته در کلاس های بین ۲۰ تا ۲۵ تفر اين روش در بسیاری از دروس هنری به ویژه اگر فضای
کافی برای فعالیت هر دانش آموز باشد, قابل اجرا است.
چگونه روش تدریس اکتشافی را در جهت پرورش خلاقیت هنرجویان به کار بریم؟
Sy اجرخ
ae
i
Gai
بگذارید با یک مثال شروع کنیم غالبا دیده می شود که برای آموزش چرخه رنگ به
هنرجویان, ابتدا تصویر آن را به هنرجویان نشان می دهند ؛ سپس رتگ های اصلی . ثاتویه
و درجه سوم را به آنها معرفى مى كنند و در نهايت از آنها می خواهند که یک چرخه رنگ
مثل آنجه ديده اند بسازقد .
این روش تدريس كرجه بسيار متداول است اما تجربه شخصى من نشان داده که بسیاری از
هنرجويان در جلسه بعدى نمى توانستند رنكها را به درستى دسته بندى كنند . اين مساله
صفحه 11:
باعث شد تا روش دیگری را برای آموزش این مطلب بیازمایم که همان روش تدریس اکتشافی
بود.
در این روش ایتدا از هنرجویان خواستم تا مثلثی رسم کنند و آن را به سه قسمت مساوی
مطابق شکلی که پای تخته رسم کرده بودند تقسیم کنند . سپس سه رنگ از رنگ های گواش
خود را به نام های 1095 قرمز و آبی از جعبه خارج کنند و بقیه رنگها را در بسته نگهدارند .
بعد از آنها خواستم تا این سه رنگ را در سه قسمت مثلثی که رسم کرده اند قرار دهند .
سپس مثلث های دیگری به شکل اولیه پای تخته افزودم ( مثلث های متساوی الساقین با
قاعده هایی به اندازه هر ضلع مثلث ) و از آنها خواستم تا مطایق پای تخته مقلث ها را رسم
کنند . بعد از آنها خواستم تا رنگ های هر ضلع مثلث اولیه را با هم مخلوط کرده در مثلث
نزدیک به آن رنگ ها قرار دهند .
بعد به وسیله پرگار دو دایره یکی مماس بر راس های شش ضلعی به دست آمده و دیگری
کمی با فاصله از آن رسم کردم و آن را به دوازده قسمت مساوی تقسیم کردم و از هنرجویان
خواستم تا کار مرا تکرار کنند . سپس از آنها خواستم تا قطعاتی را که متصل به راس های
مثلت ها هستند به رنگ همان قسمت رنگ بزنند . تا شش خانه از دایره پر شود . سپس از
آنها خواستم تا هر رنگ دسته دوم را یک بار با یک رنگ آن و بار دیگر با رنگ دیگر آن
مخلوط کنند تا رنگ های جدید تری به دست آید مثلا سبز به دست آمده از آبی و زرد را
یک بار با آبی بیشتر و بار دیگر با زرد بیشتر مخلوط کنند و آن رنگ را که زرد بیشتری دارد
در کنار زرد و دیگری را که آبی بیشتری دارد در کنار آنی قرار دهند و به همین ترتیب خانه
های خالی را پر کنند
بسيار جالب بود که چون نتیجه کر برای اغلب هنرجویان ناشناخته بود پس از ساختن هر
رنگ بسیار به هیجان می آمدند و انگیزه ایشان برای ادمه کا بیشتر و بیشتر می شد
صفحه 12:
علاوه بر اين بدون اين كه توضيحى داده باشم همه هنرجويان به راحتى رنگ ها را طبقه پندی
کردند و این نتیجه ای بود که خود آنها بدان رسیده بودند و به عبارتی کشف کرده بودند و
جالب تر آن که در جلسه بعدی . بدون استثنا همه هنرجویان طبقه بندی رنگ های چرخه
رنگ را به خاطر داشتند .
اما نقش این روش در پرورش خلافیت چه بود؟
برخی از هنرجویان که کار خود را زودتر تعام کرده بودند . چنان ترکیب رنگها را جالبیافته
بودند که شروع به تجربه های جدیدی در ترکیب رنگها کردند. مثلا سه رنك اصلى را با هم
مخلوط کردند و یا رنگ های مکمل را که هنوز نمی شناختند با هم مخلوط کردند و به رنگ
های جدیدی دست یافتند . حتی برخی از هنرجویان ترکیب رنگها را در دفترچه شان
یادداشت می کردند تا بتونند از آنها در کارهای اجرایی استفاده کنند . برخی دیگر بر روی
برگه ای قطعات هندسی در هم رسم کردند و به وسیله رنگ های باقی مانده در پالث هایشان
آنها را رنك آميزى كردند . با توجه به اين كه رنگ هایی که هریک از هنرجویان در پلت خود
به دست مى آورد با توجه به نسبت ترکیب رنگهایشان متفاوت بود . شروع به بده و بستان
رنگها برای تکمیل ترکیب رنگی خود شدند و به اين ترتیب جریان خودجوشی در ایشان
بای تمرین ترکیب رنگ ها به وجود آمد كه آنها را به وجد مى آورد و در عين حال تمرين
ترکیب رنگ آزادی بود كه غالبا به صورت كليشه اى به هنرجويان داده مى شود و اغلب فاقد
جذابیت است و اجازه خلاقیت لازم را به هنرجويان نمى دهد .
این مثال ساده نشان می دهد که هرچه معلم نقش متکلم وحده بودن خود را در كلاس کاهش
دهد و به جای آن هنرجویان را درجهت دستیابی به مفهوم مورد تدریس خود هدایت و
راهنمایی کند و آزادی عمل ایشان را در سطح کلاس افزایش دهد . نه تنها محتوای آموزشی
صفحه 13:
را در ذهن هنرجو ماندگارتر می کند بلکه کلاس را به مکانی دوست داشتنی و جذاب بدل
کرده به پرورش و رشد خلاقیت هنرجو کمک شایانی می کند.
بسیاری از دروس رشته گرافیک و سایر رشته های هنری را به اين روش می توان تدریس
نمود . به طور مثال برای آموزش نحوه تشخیص داروی ثبوت از داروی ظهور, به جای این که
آن را در کلاس و از روی کتاب توضیح بدهم . هنرجویان را به کارگاه عکاسی می برم و بدون
هیچ توضیحی از دونفر می خواهم که قطعه ای از فیلم یا کاغذ عکاسی نور خورده ظاهر نشده
را در هر یک از ظروف فرو برند . بدين ترتيب در ايشان انگیزه یادگیری ایجاد می شود به
صورتی که پی صبرانه منتظر می شوند تا ببینند بر سر این فيلم یا کاغذ چه خواهد آمد و
جالب این که با توجه به آموخته های قبلی پس از دیدن نتیجه کار . غالبا به اين سوال من که
کدام یک داروی ظهور و کدام یک داروی ثبوت است . پاسخ صحیح می دهند و حنی پس از
GT با شوق و شور تمام شروع به کر با کاغذ های نورخورده می کنند وب بازی با درو و کاغذ
آثاری را به وجود می آورند که می تواند مقدمه ای برای آموزش تکنیک های عکاسی بدون
دوربین که در کتاب عکاسی ۲ آمده است باشد
تجربه دیگر در این زمینه . مربوط به درس خط در گرافیک است. اغلب دیده می شود که
وقتی از هنرجویان خواسته می شود که کلمه ای را به شکلی جدید طراحی کنند . از شابلون
حروف یا قلم نی آغاز به تدریس می کنند و سعی می کنند تکنیک های درج شده در کتاب
خط در گرافیک را روی آن بياده كنند . يا حتی برخی مطابق تمرين هاى آغازين اين كتاب
. از هنرجویان می خواهند که کلمه ای را مطابق معنای آن طراحی کنند. تجربه شخصی به
من نشان داده که به علت دشوار و دور از ذهن بودن طراحى يك كلمه براى يك هنرجوی
صفر آن هم در آغاز كار . نه تنها براى او جذاب نيست بلكه باعث احساس بى كفايتى در
هنرجو مى شود و درس را در نظر او سخت و دشوار مى نماياند . غالب هنرجويان با ديدن
أولين تمرين هاى كتاب به وحشت مى افتند و احساس مى کنند که هرگز نخواهند توانست
كلمه اى را طراحى كنند . من برای شروع کار بدون اين که توضیح دهم که قرار است چه
صفحه 14:
کاری انجام دهیم . از هنرجویان خواستم تا هر وسیله ای را که به نظرشان می رسد که با
كمك أن مى توان روى كاغذ اثرى كذاشت يا خود به سر كلاس بياورقد .
بسيار جالب بود كه در ميان وسايلى كه هنرجويان به كلاس آورده يودند. جيزهايى ديده مى
شد كه بسيار دور از ذهن و در عين حال خلاقانه بود . سپس از آنها خواستم تا نام کوچک
خود را با هر يك ز وسايل اثر كذار خود بر روى كاغذ بنويسند . وقتى مشغول کار يودند ٠
بدون توجه به إين كه قرار است بابت كارشان نمره اى دريافت كنند . كار مى كردند و برايشان
بيشتر به يك بازى شبيه بود تا يك تمرين و تكليف درسى . اين كار جنان آنها را به وجد
آورده بود كه اصلا كمان نمى كردند در حال آموختن درسى به نام خط در كرافيك و يا حتى
در حال خلق يك كلمه به شكلى جديد هستند . وقتى كارها يشان را براى اولين بار روى برد
جسبانده بودند با آزادى تمام مانند یک منتقد هنری درباره آثار یکدیگر نظر می دادند و
یکدیگر را تشویق می کردند و يا ايراد مى كرفتند . در نهايت از ميان آثار هر یک از
هنرجويان يكى انتخاب شد و قرار شد كه آن اثر بقلم راپیدوگراف بر روی مقوای گلاسه اجرا
گردد. در جلسه یعدی که هثرجویان آثار اجرا شده خود را به کلاس آوردند. خودشان هم باور
نمی کردند که توانسته اند یک لوگو طراحی کنند و این مساله در آغاز کار با اين کتاب بسیار
به ایشان اعتماد به نفس داد . علاوه بر آن به طور ضمنی دریافته بودند که این درس تا چه
حد با درس خوشنویسی تفاوت دارد و قوائین سختی که بر هنر خوشنویسی حاکم است و
خلاقیت در شکل حروف در آن نقش کمتری دارد . در درس خط در گرافیک وجود ندارد و
هر چه در این درس هست: آزادی و خلاقیت در طراحی است .
نتیجه آن که روش تدریس اکتشافی اگر چه به نظر می رسد پیشتر در علوم تجربی کاربرد
داشته باشد . تجربه من به عنوان یک معلم هثر نشان داده که در آموزش دروس هنری و به
ویژه رشته گرافیک بسیار مفید و موثر است. این روش کلاس را از حالت رسمی و خشک
بیرون می آورد و به هنرجویان فرصت اندیشیدن . آزمودن . کشف کردن و حتی لذت بردن
از کلاس می دهد.