پی‌دی‌اف
آموزشسایرمهارت‌های شخصی

فنون کلاس داری مهارت مدیریت کلاس های شلوغ 17 راهکارآماده سازی کلاس برای یادگیری ترفندهایی برای ساکت کردن کلاس درس

توضیحات دانلودفایلPDF فنون کلاسداری مهارت مدیریت کلاس 17 راهکار ترفندهایی برای ساکت کردن کلاس درس ویژه معلمان مدارس عادی وخاص ومعلمان کلاس های چندپایه مناسب جهت طراحی سوال و افزودن به آرشیو نمونه سوالات تعداد صفحات :4 .1 شعر بخوانید این ترفند خصوصا برای بچه های مهد کودک، پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی خیلی خوب جواب می دهد. یک شعری را انتخاب کنید با حرکات و اشاره انگشتان شروع به خواندن کنید و بچه های کلاس باید جواب بدهند. شعری را انتخاب کنید که بچه ها هم بتوانند همراهی کنند. هدف از این شعر خواندن این هست که بچه ها با شما همراه شوند و صحبت کردنشان قطع شود. فقط یکبار شعر بخوانید و نه بیشتر و بعد از تمام شدن شعر فعالیتی که قصد شروع آنرا داشتید، شروع کنید

محمد فایق مجیدی دهگلان

4 صفحه
16 بازدید
13 اردیبهشت 1404

برچسب‌ها

صفحه 1:
ترفندهایی برای ساکت کردن کلاس درس: ۲ شعربخوانید اين ترقند خصوصا براى بجدهاى مهد كودك, بيش دبستانى و لاس اول ابتداییخیلی خوب جواب می‌دهد. یک شعری را اتتخاب كنيد باحركات و اشاره انكشتان شروع به خواندن كنيد و بجدهاى كلاس بايد جواب بدهند. شعرى را انتخاب كنيد كه بجدها هم بتوانند همراهى كنند. هدف از اين شعر خواندن اين هسث كه بجدها با شما همراه شوند و صحبت كردنشان قطع شود. فقط يكبار شعر يغوائيد ونه بيشتر و بعد از تعام شدن شعر فعاليتى كه لصد شروع آثرا داشتيد. شروع کنید. ۲ استفاده از آهنگ گوشی موبلیل اگر موقعیتیبرای شعر خوانی نیست از آهنگ‌های موجود روی كوشى يا كامييوتر استفاده كنيد. حتى شعرهابى كه خود شاگردان قبلاخواندند و شما ضبط كرديد ويا موسيقى مورد علاقدشان يا موزیک مرتیط با علب درسی و جشن‌های مدرسه را انتخاب و پخش کنید. می‌توانید اجرای موسیقی را بصورت یک دستورالعل در آورید.یعنی در هفته هاى متوالى موقع ساكت كردن بجدها آثرا يخش كنيد تا متوجه شوند كه بعد از اتعام موسيقى بايد ساكت شوند و ادامهمطالب درسی کلاس توجه کنند. ۳ استفاده از یک سدای خاس ایده‌های مختلفی برایاستفاده از یک *صدا"برای ساکت كردن كلاس هست. مىتوانيد از يك زنكوله استفاده كنيد. هر وقت خواستيد كلاس را ساكث كنيد زنك بزئيد و از بجدها بخواهيد وقتى صداى زنك قطع شد. هعه دستهایشان را انا ببرند. این شبیه یک بازی م‌شود.بچه‌ها به زنگ خوب گوش می‌دهند و منتظر هستند تا صدا قطع شود و دستها را ال کنند. همه ساکت هستند و هیچ صدایی از کسی در نمی‌آید تا حواس‌ها بهتعام شدن صدای زنگ باشد. *. باريتم مشخصى دست بزنيد در اين همهمه و شلوغى كلاس خيلى آرام و خونسرد بسمث ميز جندنا از شاكردها برويد و از آنها بخواهيد اكر صداى شمارا م‌شنوند ۲ پا دست بزنند و بعد دوباره تكرار كنيد. دفعه دوم تعداد بيشترى از شاكردها ساکت می‌شوند و به شها توجه ميكنند و شما را همراهى مىكنند( تعدا دفعات دست زدن را تغيير دهيد). آنقدر انجام دهيد تا همه كلاس متوجه شما شوند .در اين روش ٠ل‏ ثانية اول كلاس ساكث مرشود حنى در اجتماعات زياد يا صدها شركت کننده هم در عرض يك دقيقه اين روش جواب ميدهد و همد توجدها به شما جلب ميشود. *. بخواهيد حركتى انجام دهند از همه شاكردها يكواهيذ با هم دسته جمعى حركتى انجام دهند. ثلا هر جه در دستشان هست را بباندازند. زيب دهان را ببندند( حركتى شبيه دوثتن لب). نكادها بجلى خاصى خيره شود( همه با هم به نقطداى خيره شوند).

صفحه 2:
7 همارش معکوس تا ساکت شدن از شاكردها بخواهيد وقتى به شماره صفر رسيديد همه باید ساکت شده باشند. از ۱۰ شروع کنید ۰۱ ۰۸ ۱۷ ۶... وقتی به صفر رسیدید فعالیت بعدی را بدون وقفه شروع و ادامه دهید. ۲ استفاده از اشاره دست اين روش براى كلاس بالایی‌ها جواب می‌دهد. بتدای سال برای هر انگشتی یک تعریفی را توضیح دهید.مثلاتوضیح دهيد كه وقنى دستهايتان را الا میبرید انگشت اول سکوت. انگشت دوم نگاه. انگشت سوم گوش دادن هست. و وقتی همه آماده شدند موضوع فعالیتان را شروع کنید. 8.. استفاده از زبان بحن يك حركت مشخصى را مثلا ( بشين و ياشو) . (دستها به جلو) ... مشخص كنيد. ديكه بجاى اينكه كلى انرى صرف كنيد براى ساكت كردن كلاس درس از ابتداى سال مشخص كنيد كه هر وقت اسم اين حركث را كفتيد همه بايد با هم انجا بدعند و بعد از آن ديكه سكوت كنند. مثلا بكوييد ” بشين و باشو" بچهها از جاشون بلندمی‌شوند و دوباره می‌نشینند و ديكه همه ساكت آماده براى درس. * پخش کردن کاغدهای رنگی. این روش خصوصا برای کودکان خردسال مهدکودک و پیش دبستانی مناسب هست. یک ظرفی پر از کغذهای رنگی و زرق وبرق ذار ريز كنيد و اسم ظرف را شيشه جادوبى بكذاريد.به بيدها بكوبيد هر وقث ابن كاغذها را روى سرشان ريختيد همه بايد فريز و برحركت بشوند.امنحان كنيد. اين روش جواب مىدهد. بازى فريز و يخ شدن از بازی‌های معبوب کودکان خردسال هست.البته این روش بیشتر از یکی يا دوبار ناثير كار نيسث و براى دفعدهاى بعد كه خواستيد كلاس را ساكت كنيد بايد روش ديكداى امنحان كنيد ولى خوب اين هم يك راه كار شادى براى عوض كردن فضاى كلاس و جلب توجه بجدها هسث. جراغ را خاموش كنيد وفتی چراغ كلاس را خاموش مىكنيد اول صداى همهمه بلند ميشه ون غافلكير شدند و فضا تاريك شده ولى وقتی کمی گذشت دیگه همه ساکت هستند و به علت این خاموشی فكر مركنند. حتما بعد از خاموش كردن جراخ بالافاصله آثرا روشن نکنید و کمی وففه داشته باشید تا هعه ساکت شوند و بعد چراغ را روشن کنید. ‎١‏ بازى كردن

صفحه 3:
بطور كلى با سيستم آموزشى كد ما داريم زعان زيادى براى ايجاد فرصت بازى كردن در كلاسهاى درسى وجود تدارد. برای همين بازى كردن يك رادكار شاد و خناقائهاى براى ساكت كردن كلاس درس هست.بطور مثال يك كدى يا كلهذاى ارا از قبلا تعريف كنيد. مثلا إنان موزى) و وقتى شما اين كلمه را تكرار مركنيد. شاكردها بايد با دست مخالف كوششان را بعالند. به اين صورث همه توه‌ها ه بازی جلب می‌شود و شلوشی کلاس متوقف می‌شود. ۲ لک بزنید. باتعدادی از شاكردها به آزامى مشغول صحبت شوید این اعث می‌شود که یه کنجکاو شوند که موضوع چیه و ساكت شوند. بجدهاى كلاس بالايى بسيار موثر هست. مىتوانيد براى جلب توجه با لهجه خاصى يا كفتار خاصى مشغول صحبت شويد و ببينيد جطور همه نكادها به سعت شها بر مركردد “جه كسى بود؟" ” كس جديدى وارد كلاس شدد؟"... ايتها سوالتی هست که توجه شاگردها را پسعت شهاجلب می‌کنه و ساکت می‌شوند. ۳ استفاده از علامت خاسی. استفاده از علامت یک روش برای جلب توجه هست.این ترفند یک روش بصری هست. یک چوب دستی تهیه کنید و سر آن یک فلش بچسباند. قلش مىتواند با قرمز رنك آعيزى شده و تزيين شده باشد. روز اول کلاس به دانش آموزان توضیع. دهید که وقتی فلش چوب دستی به سمت با باشد ین فلش در حال چک کردن هست تا متوجه شود که چه کسی در حال صحبت كردن هست ويا به درس توجه تدارد. از اين به بعد ديكه هر وقث فلش را ب سمت بالا بكيريد ديكه لازم ئيست هبج توضيح اضافه يدهيد و بجدها منوجه منظور شما خواهند شد. 4 واتعود كتند دهان پر هست. ابن روش براى كودكان مهدكودك و ييش دبستانی و کلاس اول ابتدایی خیلی موثر هست و علاوه بر ساكث كردن كلاس يك روش براى تقويت معاهنكى هست. از يجدها بخواهيد وانعود كنند كه دهانشان ير و خوراكى در دهانشان هست و مشغول جويدن شوند.مثلا بكوييد " من مارشعالو دارم مرخورم” لبهايتان را باد كنيد و از بها بخواهيد از شما تقليد كنند همه لبها باد ميشه و اينطورى در عرض جند ثانيه همه كلاس ساكت ميشود. و شما سربع فعالیتی كه قصد انجام آثرا داشتيد. شروع كنيد. . توشتن يك دستورالعمل كامل بر روى تخته. مشغول نوشتن درخواستتانبسورت کامل بر روی تفته کلاس شوید. این توشتهبیددوستاه ولی با احنی جدی باشد. اين جعله بايد طورى تعام شود كه اينطور به نظر آيد اكر دائش آموزى آثرا اجرا نكرد. نوعی مجازات خواهد داشت. نکته در این هست كد همه دائش آموزان بايد قبل از تعام شدن جمله شما ساكت شده باشند. براى مثال شما ميتوانيد بنويسيده” لازم هست همه ساكت شويم تا كار جديد را اتجام دهیم هر کنن به صخبت كردئش ادافة دهذ: من مجبور هستم براى ن دقيقه بیرون کلاس نگهش دارم پس اگرمي‌خواهید همه جيز به خوبى يبش بره. صحبتتان را تعام 7۳

صفحه 4:
۲ تنقیم ساعت تایعر دار یک زمانی را روی ساعت زنگ داریا برنامه ساعت كامييوتر كلاس تنظيم كنيد. اين ساعت بايد طوری باشه که همه کلاس بتونندآثا ‎aan‏ بعنوان مثال بر روی ۵ نا ‎٠٠‏ ثانيه تنظيم كنيد و بكذاريد دائش آموزان آثرا ببينتد و بدائتد كه وقتى به ه رسيد بايد هعه ساکت باشند.مينوائيد حنى ياداش مشخص كنيد. اكر زودتر از ‎٠١‏ ثانيه ساكث شدند. پاداش و اكر هر كى ديرتر ساكث شود جريعه مىشود. ۷ استفاده از مشارکت دانش آموزان در ساکت کردن کلاس در روزهای ابتدایی سال تحصیلی با داشن آموزان صحبث كنيد و از آنها بيرسيد که چه قوانینی دوست دارند در کلاس اجرا شود. در مورد پیشنهادات آنها محبت کنید. کدامکاربردی و كدام غير قابل اجرا هست. در اين روش هر کدام از داش آموزان خود را ملک کلاس مي دانند و احساس مسئولیت می‌کنند.عنوان مثال قانون آزمایشگاه: در آزمایشگاه برایحفث تمركز هيج كس اجازه صحبت كردن ندارد. در اين روش بجدهاى کوچکتر یک فرصت برای هم صحبتى و كفتكو در مورد اهعيت اجراى قوانين و مقررات در كلاس درس و مدرسه هسث. اين تكنيكها را براى ساكث كردن كلاس هر ماه يكبار يا سه ما يكبار تغيير دهيد نا تازكى داشته و موثر باشد. در آخر بخاطر بسياريد که هيج روش جادوبى براى كنترل دائش آموزان و ساكث كردن كلاس وجود ندارد بعضى از اين ترفندها بسته به مقطع تحصیلی. سن دائش آموزان. شخصيث و رفتار. سبك يادكيرى آنها يهتر جواب ميدهد. رای همین نامید نشوید و هميشه تمركزتان را بر روى آموزش حفظ كنيد نفس ععيق بكشيد. لبخند بزئيد و در هر حالنى خونسردى خودتان را حفظ كنيد زيرا عصبائى شدن فقط احترام دائش آموزان را يه شا كمتر مىكند.

ترفندهایی برای ساکت کردن کالس درس: .1شعر بخوانید این ترفند خصوصا برای بچههای مهد کودک ،پیش دبستانی و کالس اول ابتدایی خیلی خوب جواب میدهد .یک شعری را انتخاب کنید با حرکات و اشاره انگشتان شروع به خواندن کنید و بچههای کالس باید جواب بدهند .شعری را انتخاب کنید که بچهها هم بتوانند همراهی کنند .هدف از این شعر خواندن این هست که بچهها با شما همراه شوند و صحبت کردنشان قطع شود .فقط یکبار شعر بخوانید و نه بیشتر و بعد از تمام شدن شعر فعالیتی که قصد شروع آنرا داشتید، شروع کنید. .2استفاده از آهنگ گوشی موبایل اگر موقعیتی برای شعر خوانی نیست از آهنگهای موجود روی گوشی یا کامپیوتر استفاده کنید .حتی شعرهایی که خود شاگردان قبال خواندند و شما ضبط کردید و یا موسیقی مورد عالقهشان یا موزیک مرتبط با مطلب درسی و جشنهای مدرسه را انتخاب و پخش کنید .میتوانید اجرای موسیقی را بصورت یک دستورالعمل در آورید ،یعنی در هفته های متوالی موقع ساکت کردن بچهها آنرا پخش کنید تا متوجه شوند که بعد از اتمام موسیقی باید ساکت شوند و ادامه مطالب درسی کالس توجه کنند. .3استفاده از یک صدای خاص ایدههای مختلفی برای استفاده از یک “صدا” برای ساکت کردن کالس هست .میتوانید از یک زنگوله استفاده کنید. هر وقت خواستید کالس را ساکت کنید زنگ بزنید و از بچهها بخواهید وقتی صدای زنگ قطع شد ،همه دستهایشان را باال ببرند .این شبیه یک بازی میشود .بچهها به زنگ خوب گوش میدهند و منتظر هستند تا صدا قطع شود و دستها را باال کنند .همه ساکت هستند و هیچ صدایی از کسی در نمیآید تا حواسها به تمام شدن صدای زنگ باشد. .4با ریتم مشخصی دست بزنید در این همهمه و شلوغی کالس خیلی آرام و خونسرد بسمت میز چندتا از شاگردها بروید و از آنها بخواهید اگر صدای شما را میشنوند 2با ر دست بزنند و بعد دوباره تکرار کنید .دفعه دوم تعداد بیشتری از شاگردها ساکت میشوند و به شما توجه میکنند و شما را همراهی میکنند( تعدا دفعات دست زدن را تغییر دهید) .آنقدر انجام دهید تا همه کالس متوجه شما شوند .در این روش 20ثانیه اول کالس ساکت میشود حتی در اجتماعات زیاد با صدها شرکت کننده هم در عرض یک دقیقه این روش جواب میدهد و همه توجهها به شما جلب میشود. .5بخواهید حرکتی انجام دهند از همه شاگردها بخواهید با هم دسته جمعی حرکتی انجام دهند.مثال هر چه در دستشان هست را بیاندازند ،زیپ دهان را ببندند( حرکتی شبیه دوختن لب) ،نگاهها به جای خاصی خیره شود( همه با هم به نقطهای خیره شوند)…. .6شمارش معکوس تا ساکت شدن از شاگردها بخواهید وقتی به شماره صفر رسیدید همه باید ساکت شده باشند .از 10شروع کنید …6 ،7 ،8 ،9وقتی به صفر رسیدید فعالیت بعدی را بدون وقفه شروع و ادامه دهید. .7استفاده از اشاره دست این روش برای کالس باالییها جواب میدهد .ابتدای سال برای هر انگشتی یک تعریفی را توضیح دهید .مثال توضیح دهید که وقتی دستهایتان را باال میبرید انگشت اول سکوت ،انگشت دوم نگاه ،انگشت سوم گوش دادن هست…. و وقتی همه آماده شدند موضوع فعالیتان را شروع کنید. .8استفاده از زبان بدن یک حرکت مشخصی را مثال ( بشین و پاشو) ( ،دستها به جلو) … مشخص کنید .دیگه بجای اینکه کلی انرژی صرف کنید برای ساکت کردن کالس درس از ابتدای سال مشخص کنید که هر وقت اسم این حرکت را گفتید همه باید با هم انجا بدهند و بعد از آن دیگه سکوت کنند .مثال بگویید ” بشین و پاشو” بچهها از جاشون بلند میشوند و دوباره مینشینند و دیگه همه ساکت آماده برای درس…… .9پخش کردن کاغذهای رنگی این روش خصوصا برای کودکان خردسال مهدکودک و پیش دبستانی مناسب هست .یک ظرفی پر از کاغذهای رنگی و زرق وبرق دار ریز کنید و اسم ظرف را شیشه جادویی بگذارید.به بچهها بگویید هر وقت این کاغذها را روی سرشان ریختید همه باید فریز و بیحرکت بشوند.امتحان کنید ،این روش جواب میدهد .بازی فریز و یخ شدن از بازیهای محبوب کودکان خردسال هست.البته این روش بیشتر از یکی یا دوبار تاثیر گذار نیست و برای دفعههای بعد که خواستید کالس را ساکت کنید باید روش دیگهای امتحان کنید ولی خوب این هم یک راه کار شادی برای عوض کردن فضای کالس و جلب توجه بچهها هست. .10چراغ را خاموش کنید وقتی چراغ کالس را خاموش میکنید اول صدای همهمه بلند میشه چون غافلگیر شدند و فضا تاریک شده ولی وقتی کمی گذشت دیگه همه ساکت هستند و به علت این خاموشی فکر میکنند .حتما بعد از خاموش کردن چراغ باالفاصله آنرا روشن نکنید و کمی وقفه داشته باشید تا همه ساکت شوند و بعد چراغ را روشن کنید. .11بازی کردن بطور کلی با سیستم آموزشی که ما داریم زمان زیادی برای ایجاد فرصت بازی کردن در کالسهای درسی وجود ندارد برای همین بازی کردن یک راهکار شاد و خالقانهای برای ساکت کردن کالس درس هست.بطور مثال یک کدی یا کلمهای را از قبال تعریف کنید ،مثال (نان موزی) و وقتی شما این کلمه را تکرار میکنید ،شاگردها باید با دست مخالف گوششان را بمالند .به این صورت همه توجهها به بازی جلب میشود و شلوغی کالس متوقف میشود. .12کلک بزنید با تعدادی از شاگردها به آرامی مشغول صحبت شوید.این باعث میشود که بقیه کنجکاو شوند که موضوع چیه و ساکت شوند .بچههای کالس باالیی بسیار موثر هست .میتوانید برای جلب توجه با لهجه خاصی یا گفتار خاصی مشغول صحبت شوید و ببینید چطور همه نگاهها به سمت شما بر میگردد “چه کسی بود؟” ” کس جدیدی وارد کالس شده؟”… اینها سواالتی هست که توجه شاگردها را بسمت شما جلب میکنه و ساکت میشوند. .13استفاده از عالمت خاصی استفاده از عالمت یک روش برای جلب توجه هست.این ترفند یک روش بصری هست .یک چوب دستی تهیه کنید و سر آن یک فلش بچسبانید.فلش میتواند با قرمز رنگ آمیزی شده و تزیین شده باشد .روز اول کالس به دانش آموزان توضیح دهید که وقتی فلش چوب دستی به سمت باال باشد این فلش در حال چک کردن هست تا متوجه شود که چه کسی در حال صحبت کردن هست و یا به درس توجه ندارد .از این به بعد دیگه هر وقت فلش را به سمت باال بگیرید دیگه الزم نیست هیچ توضیح اضافه بدهید و بچهها متوجه منظور شما خواهند شد. .14وانمود کنند دهان پر هست این روش برای کودکان مهدکودک و پیش دبستانی و کالس اول ابتدایی خیلی موثر هست و عالوه بر ساکت کردن کالس یک روش برای تقویت هماهنگی هست .از بچهها بخواهید وانمود کنند که دهانشان پر و خوراکی در دهانشان هست و مشغول جویدن شوند.مثال بگویید ” من مارشمالو دارم میخورم” لپهایتان را باد کنید و از بچهها بخواهید از شما تقلید کنند همه لپها باد میشه و اینطوری در عرض چند ثانیه همه کالس ساکت میشود .و شما سریع فعالیتی که قصد انجام آنرا داشتید ،شروع کنید. .15نوشتن یک دستورالعمل کامل بر روی تخته مشغول نوشتن درخواستتان بصورت کامل بر روی تخته کالس شوید .این توشته باید دوستانه ولی با لحنی جدی باشد. این جمله باید طوری تمام شود که اینطور به نظر آید اگر دانش آموزی آنرا اجرا نکرد ،نوعی مجازات خواهد داشت. نکته در این هست که همه دانش آموزان باید قبل از تمام شدن جمله شما ساکت شده باشند .برای مثال شما میتوانید بنویسید ” :الزم هست همه ساکت شویم تا کار جدید را انجام دهیم.هر کسی به صحبت کردنش ادامه دهد ،من مجبور هستم برای 5دقیقه بیرون کالس نگهش دارم.پس اگر میخواهید همه چیز به خوبی پیش بره ،صحبتتان را تمام کنید”. .16تنظیم ساعت تایمر دار یک زمانی را روی ساعت زنگ دار یا برنامه ساعت کامپیوتر کالس تنظیم کنید .این ساعت باید طوری باشه که همه کالس بتوانند آنرا ببینید .بعنوان مثال بر روی 5تا 10ثانیه تنظیم کنید و بگذارید دانش آموزان آنرا ببینند و بدانند که وقتی به 0رسید باید همه ساکت باشند.میتوانید حتی پاداش مشخص کنید .اگر زودتر از 10ثانیه ساکت شدند، پاداش و اگر هر کی دیرتر ساکت شود جریمه میشود. .17استفاده از مشارکت دانش آموزان در ساکت کردن کالس در روزهای ابتدایی سال تحصیلی با داشن آموزان صحبت کنید و از آنها بپرسید که چه قوانینی دوست دارند در کالس اجرا شود .در مورد پیشنهادات آنها صحبت کنید .کدام کاربردی و کدام غیر قابل اجرا هست .در این روش هر کدام از دانش آموزان خود را مالک کالس می دانند و احساس مسئولیت میکنند.بعنوان مثال قانون آزمایشگاه :در آزمایشگاه برای حفظ تمرکز هیچ کس اجازه صحبت کردن ندارد .در این روش بچههای کوچکتر یک فرصت برای هم صحبتی و گفتگو در مورد اهمیت اجرای قوانین و مقررات در کالس درس و مدرسه هست. این تکنیکها را برای ساکت کردن کالس هر ماه یکبار یا سه ما یکبار تغییر دهید تا تازگی داشته و موثر باشد. در آخر بخاطر بسپارید که هیچ روش جادویی برای کنترل دانش آموزان و ساکت کردن کالس وجود ندارد.بعضی از این ترفندها بسته به مقطع تحصیلی ،سن دانش آموزان ،شخصیت و رفتار ،سبک یادگیری آنها بهتر جواب میدهد .برای همین ناامید نشوید و همیشه تمرکزتان را بر روی آموزش حفظ کنید.نفس عمیق بکشید ،لبخند بزنید و در هر حالتی خونسردی خودتان را حفظ کنید زیرا عصبانی شدن فقط احترام دانش آموزان را به شما کمتر میکند.
31,000 تومان