صفحه 1:
ترفندهایی برای ساکت کردن کلاس درس:
۲ شعربخوانید
اين ترقند خصوصا براى بجدهاى مهد كودك, بيش دبستانى و لاس اول ابتداییخیلی خوب جواب میدهد. یک شعری
را اتتخاب كنيد باحركات و اشاره انكشتان شروع به خواندن كنيد و بجدهاى كلاس بايد جواب بدهند. شعرى را انتخاب
كنيد كه بجدها هم بتوانند همراهى كنند. هدف از اين شعر خواندن اين هسث كه بجدها با شما همراه شوند و صحبت
كردنشان قطع شود. فقط يكبار شعر يغوائيد ونه بيشتر و بعد از تعام شدن شعر فعاليتى كه لصد شروع آثرا داشتيد.
شروع کنید.
۲ استفاده از آهنگ گوشی موبلیل
اگر موقعیتیبرای شعر خوانی نیست از آهنگهای موجود روی كوشى يا كامييوتر استفاده كنيد. حتى شعرهابى كه
خود شاگردان قبلاخواندند و شما ضبط كرديد ويا موسيقى مورد علاقدشان يا موزیک مرتیط با علب درسی و
جشنهای مدرسه را انتخاب و پخش کنید. میتوانید اجرای موسیقی را بصورت یک دستورالعل در آورید.یعنی
در هفته هاى متوالى موقع ساكت كردن بجدها آثرا يخش كنيد تا متوجه شوند كه بعد از اتعام موسيقى بايد ساكت
شوند و ادامهمطالب درسی کلاس توجه کنند.
۳ استفاده از یک سدای خاس
ایدههای مختلفی برایاستفاده از یک *صدا"برای ساکت كردن كلاس هست. مىتوانيد از يك زنكوله استفاده كنيد.
هر وقت خواستيد كلاس را ساكث كنيد زنك بزئيد و از بجدها بخواهيد وقتى صداى زنك قطع شد. هعه دستهایشان
را انا ببرند. این شبیه یک بازی مشود.بچهها به زنگ خوب گوش میدهند و منتظر هستند تا صدا قطع شود و دستها
را ال کنند. همه ساکت هستند و هیچ صدایی از کسی در نمیآید تا حواسها بهتعام شدن صدای زنگ باشد.
*. باريتم مشخصى دست بزنيد
در اين همهمه و شلوغى كلاس خيلى آرام و خونسرد بسمث ميز جندنا از شاكردها برويد و از آنها بخواهيد اكر صداى
شمارا مشنوند ۲ پا دست بزنند و بعد دوباره تكرار كنيد. دفعه دوم تعداد بيشترى از شاكردها ساکت میشوند و
به شها توجه ميكنند و شما را همراهى مىكنند( تعدا دفعات دست زدن را تغيير دهيد). آنقدر انجام دهيد تا همه
كلاس متوجه شما شوند .در اين روش ٠ل ثانية اول كلاس ساكث مرشود حنى در اجتماعات زياد يا صدها شركت کننده
هم در عرض يك دقيقه اين روش جواب ميدهد و همد توجدها به شما جلب ميشود.
*. بخواهيد حركتى انجام دهند
از همه شاكردها يكواهيذ با هم دسته جمعى حركتى انجام دهند. ثلا هر جه در دستشان هست را بباندازند. زيب
دهان را ببندند( حركتى شبيه دوثتن لب). نكادها بجلى خاصى خيره شود( همه با هم به نقطداى خيره شوند).
صفحه 2:
7 همارش معکوس تا ساکت شدن
از شاكردها بخواهيد وقتى به شماره صفر رسيديد همه باید ساکت شده باشند. از ۱۰ شروع کنید ۰۱ ۰۸ ۱۷ ۶... وقتی
به صفر رسیدید فعالیت بعدی را بدون وقفه شروع و ادامه دهید.
۲ استفاده از اشاره دست
اين روش براى كلاس بالاییها جواب میدهد. بتدای سال برای هر انگشتی یک تعریفی را توضیح دهید.مثلاتوضیح
دهيد كه وقنى دستهايتان را الا میبرید انگشت اول سکوت. انگشت دوم نگاه. انگشت سوم گوش دادن هست.
و وقتی همه آماده شدند موضوع فعالیتان را شروع کنید.
8.. استفاده از زبان بحن
يك حركت مشخصى را مثلا ( بشين و ياشو) . (دستها به جلو) ... مشخص كنيد. ديكه بجاى اينكه كلى انرى صرف
كنيد براى ساكت كردن كلاس درس از ابتداى سال مشخص كنيد كه هر وقت اسم اين حركث را كفتيد همه بايد با
هم انجا بدعند و بعد از آن ديكه سكوت كنند. مثلا بكوييد ” بشين و باشو" بچهها از جاشون بلندمیشوند و دوباره
مینشینند و ديكه همه ساكت آماده براى درس.
* پخش کردن کاغدهای رنگی.
این روش خصوصا برای کودکان خردسال مهدکودک و پیش دبستانی مناسب هست. یک ظرفی پر از کغذهای
رنگی و زرق وبرق ذار ريز كنيد و اسم ظرف را شيشه جادوبى بكذاريد.به بيدها بكوبيد هر وقث ابن كاغذها را
روى سرشان ريختيد همه بايد فريز و برحركت بشوند.امنحان كنيد. اين روش جواب مىدهد. بازى فريز و يخ
شدن از بازیهای معبوب کودکان خردسال هست.البته این روش بیشتر از یکی يا دوبار ناثير كار نيسث و براى
دفعدهاى بعد كه خواستيد كلاس را ساكت كنيد بايد روش ديكداى امنحان كنيد ولى خوب اين هم يك راه كار
شادى براى عوض كردن فضاى كلاس و جلب توجه بجدها هسث.
جراغ را خاموش كنيد
وفتی چراغ كلاس را خاموش مىكنيد اول صداى همهمه بلند ميشه ون غافلكير شدند و فضا تاريك شده ولى
وقتی کمی گذشت دیگه همه ساکت هستند و به علت این خاموشی فكر مركنند. حتما بعد از خاموش كردن جراخ
بالافاصله آثرا روشن نکنید و کمی وففه داشته باشید تا هعه ساکت شوند و بعد چراغ را روشن کنید.
١ بازى كردن
صفحه 3:
بطور كلى با سيستم آموزشى كد ما داريم زعان زيادى براى ايجاد فرصت بازى كردن در كلاسهاى درسى وجود تدارد.
برای همين بازى كردن يك رادكار شاد و خناقائهاى براى ساكت كردن كلاس درس هست.بطور مثال يك كدى يا كلهذاى
ارا از قبلا تعريف كنيد. مثلا إنان موزى) و وقتى شما اين كلمه را تكرار مركنيد. شاكردها بايد با دست مخالف كوششان
را بعالند. به اين صورث همه توهها ه بازی جلب میشود و شلوشی کلاس متوقف میشود.
۲ لک بزنید.
باتعدادی از شاكردها به آزامى مشغول صحبت شوید این اعث میشود که یه کنجکاو شوند که موضوع چیه و ساكت
شوند. بجدهاى كلاس بالايى بسيار موثر هست. مىتوانيد براى جلب توجه با لهجه خاصى يا كفتار خاصى مشغول صحبت
شويد و ببينيد جطور همه نكادها به سعت شها بر مركردد “جه كسى بود؟" ” كس جديدى وارد كلاس شدد؟"... ايتها
سوالتی هست که توجه شاگردها را پسعت شهاجلب میکنه و ساکت میشوند.
۳ استفاده از علامت خاسی.
استفاده از علامت یک روش برای جلب توجه هست.این ترفند یک روش بصری هست. یک چوب دستی تهیه کنید و سر
آن یک فلش بچسباند. قلش مىتواند با قرمز رنك آعيزى شده و تزيين شده باشد. روز اول کلاس به دانش آموزان توضیع.
دهید که وقتی فلش چوب دستی به سمت با باشد ین فلش در حال چک کردن هست تا متوجه شود که چه کسی در حال
صحبت كردن هست ويا به درس توجه تدارد. از اين به بعد ديكه هر وقث فلش را ب سمت بالا بكيريد ديكه لازم ئيست
هبج توضيح اضافه يدهيد و بجدها منوجه منظور شما خواهند شد.
4 واتعود كتند دهان پر هست.
ابن روش براى كودكان مهدكودك و ييش دبستانی و کلاس اول ابتدایی خیلی موثر هست و علاوه بر ساكث كردن
كلاس يك روش براى تقويت معاهنكى هست. از يجدها بخواهيد وانعود كنند كه دهانشان ير و خوراكى در دهانشان
هست و مشغول جويدن شوند.مثلا بكوييد " من مارشعالو دارم مرخورم” لبهايتان را باد كنيد و از بها بخواهيد از
شما تقليد كنند همه لبها باد ميشه و اينطورى در عرض جند ثانيه همه كلاس ساكت ميشود. و شما سربع فعالیتی
كه قصد انجام آثرا داشتيد. شروع كنيد.
. توشتن يك دستورالعمل كامل بر روى تخته.
مشغول نوشتن درخواستتانبسورت کامل بر روی تفته کلاس شوید. این توشتهبیددوستاه ولی با احنی جدی باشد.
اين جعله بايد طورى تعام شود كه اينطور به نظر آيد اكر دائش آموزى آثرا اجرا نكرد. نوعی مجازات خواهد داشت.
نکته در این هست كد همه دائش آموزان بايد قبل از تعام شدن جمله شما ساكت شده باشند. براى مثال شما ميتوانيد
بنويسيده” لازم هست همه ساكت شويم تا كار جديد را اتجام دهیم هر کنن به صخبت كردئش ادافة دهذ: من مجبور
هستم براى ن دقيقه بیرون کلاس نگهش دارم پس اگرميخواهید همه جيز به خوبى يبش بره. صحبتتان را تعام
7۳
صفحه 4:
۲ تنقیم ساعت تایعر دار
یک زمانی را روی ساعت زنگ داریا برنامه ساعت كامييوتر كلاس تنظيم كنيد. اين ساعت بايد طوری باشه که همه
کلاس بتونندآثا aan بعنوان مثال بر روی ۵ نا ٠٠ ثانيه تنظيم كنيد و بكذاريد دائش آموزان آثرا ببينتد و بدائتد
كه وقتى به ه رسيد بايد هعه ساکت باشند.مينوائيد حنى ياداش مشخص كنيد. اكر زودتر از ٠١ ثانيه ساكث شدند.
پاداش و اكر هر كى ديرتر ساكث شود جريعه مىشود.
۷ استفاده از مشارکت دانش آموزان در ساکت کردن کلاس
در روزهای ابتدایی سال تحصیلی با داشن آموزان صحبث كنيد و از آنها بيرسيد که چه قوانینی دوست دارند در
کلاس اجرا شود. در مورد پیشنهادات آنها محبت کنید. کدامکاربردی و كدام غير قابل اجرا هست. در اين روش هر
کدام از داش آموزان خود را ملک کلاس مي دانند و احساس مسئولیت میکنند.عنوان مثال قانون آزمایشگاه: در
آزمایشگاه برایحفث تمركز هيج كس اجازه صحبت كردن ندارد. در اين روش بجدهاى کوچکتر یک فرصت برای هم
صحبتى و كفتكو در مورد اهعيت اجراى قوانين و مقررات در كلاس درس و مدرسه هسث.
اين تكنيكها را براى ساكث كردن كلاس هر ماه يكبار يا سه ما يكبار تغيير دهيد نا تازكى داشته و موثر باشد.
در آخر بخاطر بسياريد که هيج روش جادوبى براى كنترل دائش آموزان و ساكث كردن كلاس وجود ندارد بعضى از اين ترفندها
بسته به مقطع تحصیلی. سن دائش آموزان. شخصيث و رفتار. سبك يادكيرى آنها يهتر جواب ميدهد. رای همین نامید نشوید و
هميشه تمركزتان را بر روى آموزش حفظ كنيد نفس ععيق بكشيد. لبخند بزئيد و در هر حالنى خونسردى خودتان را حفظ كنيد زيرا
عصبائى شدن فقط احترام دائش آموزان را يه شا كمتر مىكند.