صفحه 1:
عنوان اقدام يزوهى
چگونه تواستم دانش آموزانم را به مطالعه کتابهای درسی و
غیر درسی ترغیب و تشویق کنم؟
صفحه 2:
صفحه 3:
ree all
oy SW, Le
PW Sie Fh wh ب بود بووان: لذت و
of
587 i py oe
LUT? pai Ati seis hs pbryes
رم اناده ام
صفحه 4:
. of
سل وقرروالی:
از همکاران عزیزع بسیار سپاسگذارم چرا که بدون راهنماییهای ایشان تامین
اين پخروهش بسیار مشکل می نمود.سپاسگنرارم از آنها به دلیل یاریها و
راهنماييهاى بى جشمداشت ايشان كه بسيارى از با را برایمآسافتر
صفحه 5:
چکیده
بکی از ضرورت هی ام آموزشی موفقبت در ادامه و كسترش مهارتهلى لازم تحصيلى در دنش آسوزان است.
یک را برلى دستيلبى به عملكرد بهتر هر أموزشكادء استفاده از روشها و فونمعالعهویدگیریانست.دوعنصر
اساسى معلم و دانش أموز در امر أموزشى و بادكيرى وجود دارد و بادكيرى مستلزم تعاصل فعال و موثر بين ابن
افوغتضرمى باشد ذر ذيذكاه هاى جديد عصر حاضر وظيقة أموزشن و يرورش تنها به بايان slab pany
ان را به جتد كتاب درسى محدود كرد. ذهن جست وجوكر
درسی لاه تیست و دیگرتمی تون دانش |
داش موز پاسخ پرسش هایبی شماری از ملم و مدرسه می خواهد برأوردن ابن نياز دسترسى وافربنه
منايع جابی و غیرچاپی را در كتابخانه های آموزشگاهی ایجاب می کند. پژوهش ها نشان داده است که در
دالش آموزن دارد. در این زمینه بتا بر
مقتضیات. هر جا که منبع و مود آموزشی در مدرسه وجود زد و یه نحوی در دسترس دانش آموزان است:
مردودی داش آموان کمتراست.
صفحه 6:
asus اه هایرشدپیشرفت تحصیلیدنش آسوزان را شناسایی و ستقاده نمود. کتب شیر درسی و
مجلاتى مثل كتب و مجلات درسى و غير درسى به عنوان يكى از متابع اطلاعاتى كه در زميتههاى كوناكو
رای سطوح مختلف تحصیلی دانش آموزانبهطور پوسته توسط دفاترنتشارات کمک آموزشی در مجموعا:
سازمان بؤوهش و برنامهريزى أموزشى تهيه مى كردند مى توانند در بهبود جربن بادگیری و پیشرفت تحصیلی
دانش آموزانموتر باشتد. با توجه به ايتکه مطالعه کتب و مجلات درسی و تسیر درسی می تونتد تأثیر
قابل توجهى در فرايند يادكيرى دانش أموزان داشته باشند بنده در سال تحصيلى اخير تصميم كرفتم بر
روی این موضوع خاص كار كنم و اين تاثير قابل درك را بر روى دانش أموزان poles el
وازكان کلیدی
مطالعه - يادكيرى - كتب و مجلاث درسى و غير درسى - داتش آموز
مطالعه. فمانتد هر كار دیگر نیازمتد ستفدهاز روش درست است. رشد و
وفابیاندیشه. ونیا و فرهنگ هر
أنسان به كميّت و كبقيت مطالعه لو بستكى دارد. يكى از دلايل عدم يادكيرى برخى از دانش آموزن این است که
شيوه مطالعه أنها ير طبق روشها و اصول صحبح مطالعه نيست. رعايت نكردن اصول مطالعه موجب يايين أمدن
کارآیی و تضعیف روحبه.کاهش ace نفس, خستكى و دلزدكى از مطالعه مى شود.
واقعیت اين است كه در دنياى امروز كه عصر اطلاعات و نبرد انديشه هاست و انسان با انبوه اطلاعات مواجه |.
نمی تون با همان روشهای قدیمی به پیش رفت. در دنبای امروزمطالس»» ضرورت پیشرفت الست. آنچه اهمّت
یادگیری را اشکار می زد مسأل تطابق و سازگاری است و هر کس که استمدد بدگیری بیشستری دار و می
تواند به خوبى أن رابه كار بندد بيشتر مى توائد با محيط خود سازگاری داشنه باشد.
صفحه 7:
از بررسى اهداف كلى تعليم و تربيث كشورمان در دوره هاى تحصيلى و به ويزه در نظام جديد كه بيشتر به
Uh علمن و آموزشی pal Ga SIS که aT Lah haa ویک روحم بود عدون باعل تكو
مطلعه و بررسی تعمق و نقادی وابتکار در تممزمبنههای اسلامی:فرهنگی »علمی و فتی است. همین هد
كلى به تتهايى كافى است تا
ان دهد كه در نظام جديد أموزشى أن جه ضرورت دارد . مش اركت فعالانه ذا
أموزان در جريان تعليم و تربيث خودشان است وين مهم بدون وجود نهادى كه ورا در معرض اطلاعات ذخسيره
شده ومحمل ها كوناكون قرار دهد و شيوه هلى بهسره دار از أن هارا بهاو بياموزد و زمينسه tL
خودموزی فراهم كند. ممكن نبست. بناراين . نظام جديد أموزشى دانش أموزان رادر روند أموزش و رورش
خود سهیم می داند و به دستاوردهای فردی دانش آموزانبها می دهد و شرایط لازم را بای آموزش و خودآموزی
أن ها فراهم مى كتد. اين نظام دانش أموزان و معلمانى جسث و جوكر و خلاق مى خواهد به طورى كه اهل
تحقيق و يؤوهش باشند و ركن اصلى تعليم وترييث بر مبناى ببزوهش قرار دهند. در امر أموزش و بدگیری
استفاده از ابزرهاو منابع كوناكون كمك علمى و أموزشى را توصيه مى كتد. به كتاب درسى تنها به متزله ى يك
متبع معتبر درسى براى أغاز حركت معلم و دائش أموز نكاهتمى كند و توصيه مى كند كه محتواى أموزشى هر
لسن باکت نی آموزن سر فا سازده مان سل تکسوب مدرم ميو و ربصي رسنايت:
خلاقذهنی و عملیمعم ودنش أموز توليد شود. ابن موارد نموته هابى از اهداف نظام جديد آموزش و پسرورش
ان مسئله
يكى از ابزارها وشيوه هلى رسيدن به اين هدف هاو متابع أموزشى و علمى روزأمد در کنر کناب های درسسی و
غیر درسی می باشد.
تب و مجلات درس و في عرس میتواد دست مایهای بای فعالیتهای تربیتن و پرورشن مدارش :کشک بت
فریتد یددهی و ادگیری , رزشیابی تحصیلی . رتقاینیروی انسانی از بعد دانشی و مهارتی خانواده ها و انجمن
صفحه 8:
اولبا و مربيان باشد. وى همجنين ارتباط بين كتب و مجلات درسى و غير درسى باساير فعاليت هلى أموزش و
برورش را ذر ترويج فرهنك مطالعه. تقويت و ترويج هويت ملى ودينى . نشاط . شادابى و قنى سازى اوقنات
فرافت » توسعه سود خواندن اتقای سطح دانش و روج خلافیت دانش آموزانبسیارموثر و سودمتد می داند.
جند ويزكى اصلى كتب و مجلات درسى وغير درسى رااز ديكر مجلدها جدا مىسازند.
-١ در كنب ومجلات درسى و غير درسي همانند سابر مجلات از تعامى شيوه هأى برداخت موضوع و شكردهاى
جنب متاطب ستفادهمیشود. ام تممی ان فالیت ها در خدمت اهداف آموزشی اسست.بدهعبارت دیگر هر
كتب و مجلات درسى و غير درسى مانند مجلات ديكر صفحه هابى به رويدادهاى جالب . سر كرمى . جحدول و
بازى » ظتر و فكاهى . كفت و كدو و كزارش اختصاص مى ياسد. اما طنز . سركرم . بازى و جدول هاى مجلات
كمك اموزشى . ضمن سركرم كردن مخاطب و جلب توجه اوبه مجله. مقاهيم عميق أموزشى راتيزبه تال
cdi galanin پیعوین ما[ دیرف بو) Gilli دورج
اها أشنا مى شود . باطى كردن مراحل يك بازى قوانين راهتمايى و انندگی را میآموزد و با رنگ آصیزی چشد.
تصوير كارتونى به اهميت ميكروب هایی که زباله ها را تجزیه می کنشد و مواد مفید نها به طبیعت از می
گردانند.بیمی برد
۷- کتب ومجلات درسی وغیر درسی جایگزینمعم نیستن باکه زار آموزشی قدرتمندی هستند که فضای
معلم محور را عیل و دائش أموزان را در آموزش خودشان مسهیم می کنند.راهتمایمعم از بخش های چدا
تشدئی این مجلات هستند. در این راهنما اطلاعات مكمل ٠ طرخ درس : نونه دریس پایگاه ها ایترن تی و
كتاب هاى مرتبط با موضوع مطرح در هر شماره مجله در اختيار معلم قرا مى كيرد.
0/1119
صورت پرسش ها مرورى ٠ كامل كردن يك نمودار. يك بازى أموزشى سركرم كننده يا ساختن وسيلة أموزشي
alkyne!
صفحه 9:
۴- آغلب کنب و مجلاتدرسی وغیردرسینقش مهمیبرای وین در آمزش فرزندن خود, به خصوص هر
مقطع پیش تن وی یل :ال عستن وا گتجاندنقمالیت هایی مه که کودک بنه ANG SAS
خود نها را نجام می دهد با تکمیل می کند. نان را در روند موزشی کودک سهیم می کنند
۵- کنب و مجلات درسی وغیر درسی نثرروانیدرند. این مجلات به برنامه بان آموزی کودک توجه داد و هر
شماره مجله اب واگان و ترکیبنی می تویستد که کودک در دورهزمنی انتشار هر شمار
آموخته است. وا
های جدید در راهتمای معلم فهرست می شوند وازمعلم خواسته می شود آن واه ها را همراه ک ودک در کلا
.تكرار كتد و نكات زبان أموزى أنهارا باد أورى كتد. بنابراين »مجلات کمک آموزشی بهزبن آموزی ک ودک نیز
کمک می كتند.
۶- در کنب و مجلات درسی و غیر درسی تصویرسازی عکس . جدول و نمودار بر جملات برترى دارند. در ين
مجلات تصویر بیش از جملات تقش انتقال مفهوم را بر عهده دارد اين ويزكى ذر كتب و مجلات درسى وغير
درسى باب هاى نخستين بيشتر به جم مى آيد. به علاوه با توجه به اين كه تصوير سازى در انتقال مفهوم از
عکس كارامد تعمل مى كتد واز جايكاه أموزشى برترى برخوردار ست . حجم تصوير سازى ها ابن مجلات
بسيار زياد است. البته بسيارى از عكس هابى كه در اين مجلات جاب مى شود بسيار جذاب و آموزنده اند
توصیف وضع موجود
ke ere
رش در حال خدمت هستم و هم اکسون در
سمت معاون پرورشی آموزشتگاه..
در حال اجام وظیفه هستم. در پایه...
آموزشگاه.. تفر دانش آموز وجود داشت که مسئله عدم اطلاع أنها با روش ها و راهبرد های مطالعه ای و عدم.
یادگیری آنان و دیدگاهی که در ین همکاران و خانوده ها در خصوص این موضوع وجود داشت مر بر آن دا
تابادفت
ترروى اين موضوع كار كنم.
صفحه 10:
بدین منظور تلاش کردم تا کلاس-... را بعتوان نموته انتخاب كرده تا برنامه ها واقدامات لازم در ين خصوص را
أغاز كنم. . آنها دارا ميزان عدم يادكيرى زيادى بودند و علاقه اى به مطالعه و يادكيرى نداشتند. بامراجمه به
برونده تحصيلى و ترببتى د
و برتامه مطالعه آنان بيشتر أشنا شوم
موزان وانجام جلسات مشاوره فردى تلاش كردم تا با وضعيت فردى» خانوادكى
بس ازاين اقدامات متوجه شدم كه اغلب اين دانش أموزان ذاراى برنامه خاصى براى مطالسه روزانه نيس تند و
خداكثر زماتى كه براى مطالعه در نظر مى كيرند جيزى حدود يك يايك ساعت و تيم در طول روز است که زمان
منأنی به تن نمی رسیددو همچ تین همه درون زا قرب ینک ف یود وروش مط فم من #زمفيدكنه رادم
جندائى نداشت وموثر نبود. و لازم بود بتوائم راهكارهايى را در جهت بادكيرى و مطالعه أنها به كار بندم .ين بود
كه مطالعه كتب ومجلات درسى وغير درسى به ذهنم رسيد وتصميم كرقتم نسطح مطالعه ويادكيرى أنهارائز
وضعيت تحصيلى اين دانش أموزان ايجاد كرده واز ميزان
لين طريق بالا ببرم. ما بتواتد در يايان سال تغييرى در
عدم يادكبرى أثان بكاهد.
كليد وازه ها
عبارتست از فهمیدن و درک مطلب خوندنیبدون کمک دیگران. رین وجامع ترين تعريقى كه از يادكيرى
وجود داردء تعربقى است كه هيلكارد ارائه كرده: یادگیری تفیبر نسبتا بايدار در رفتار بالقوه يادكيرنده است.
مشروط بر أنكه براثر تجربه اين تغيير ايجاد شود». كانيه يز يادكيرى را اينكونه تعريف مى كند: «يادكيرى
عبارتست إز تغیبری كه در توانايى انسان ابجاد مى شود و براى مدّتى بافى مى ماند و نمى توان أن را به ساد كى به
فرايتد رشد نسبت داد.» امروزه جلوكيرى از عدم بادكيرى دانش أموزان و كمك به ارتقاى عملكرد تحصيلى أنان
بعنوان یک اصل مهم در نظام أموزشى هر جامعه مد نظر است. روشهاى موثر يادكيرى به هر فعاليتى اطلاق مى
شود كه به وسيله أن دانش آموز بتواند يادكيرى خود را افزايش دهد.
10
صفحه 11:
گردآوری شواهد یک
مصاحبه با تک تک دانش آموزان کلاسی
پس از مشسخص کردن مساله و کلاس باتک تک دانش آسوزان صحبت کرده و از برناصه مطالسه روزانه آها
سل + مشهوة بود وتقريبً بين اكثريت آنان مشترك يوذ اين بوة كنه اغلب
حدود ۳ تا چهار ساعت عصرهامیخوابدند. نامه ثبت و مشخصی برای مطالعه نداشتند و اکثرأ هنگامی شروع
به مطالعه مى كردند كه افراد خانواده در منزل بودند و تلويزيون هم روشن بود
مصاحبه يا خانواده ها
با تماس با اولياء ين دانش أموزان و يرس و جو در خصوص ميزان مطالعه و ساعث مطالعه. آنان نيز تاييد كردند
كه فرندانشاناغلب ساعات عصررامی خوابن و هیچ کدام ساعت مشخصی برای مطلعه ندرند و روش درستی
را هم برلى مطالعه بكار تمى برند و اغلب در جمع افراد خانوادة شروع به مطالسه می کتند و در مقابل اعستراض
والدين به اينكه جرا در جمع خانواده وسروصداى تلويزيون درس مى خواتند. ادعا مى كتتد كه باصداى
.تلويزيون بهتر مى توانتد درس بخوانند و بيشتر ياد مى ككيرند.
توجه به موارد عنوان شده سعى كردم به جرابى عدم يادكيرى و تبيين منطقى أن و علث اصلى بيردازم كه بسر
اساس الگوی شش پرسش بصورت متظم اشارهشده
چرایی؟
دور ابدایی دورهبسیارحساسی است و سیب افزایش ام
زس بر دالش آصوزان شده و عسدم بادكيرى فراواتى
بدنبال دارد كه اين مسئله مرا وا داشت تا در این زمیته و رای کاهش این افت دست به اقداماتى يزنم.
11
صفحه 12:
۲ چکوند؟
نداشتن یک برنامهریزی درست: شبوه صحیح برای مطالعه عدم آشتایی با کتب جدید و توانابيهايى ككه قرد.
داردء در كاهش اتركذارى نوع مطالعه ار گذار است.
۳ چهکی؟
در مورد عدم یادگیری نقش دانش آموز,خانواده و مدرسه هر سه مهم است و تباید هیچک دام ر ناد ده گرفت.
اگر دانش آموز هدف روشتی از مدرسه و تحصیل نداشته باشد وی بهاجبروالدین به مدرسه رود وا درای
والدین کم سوادبشد و والدین از وضعیث تحصیلی فرزند خودبی خبرباشند وی شرایط مناسب در صنزل برای
مطالعه فراهم تباشد و از سوى ديكر. مشكلاتى مثل عدم ارتباط بين محشواى أموزشى با تيازهاى أينده دا
أموزان» روش تدريس نامتاسبء أشنا نبودن معلمان با روشهاى نوين تدريس, شرايط نامناسب فيزيكى و محيطى
کلاس و مدرسه و سروصداهای مزاحم در محیط ... همگی می تواند در عدم یادگبری داتش آموزانموثرباشند.
۴ چه موقع؟ با شروع سال تحصبلی و گذشت در اهاز آغاز مه اعتراضات آموزگاران شروع شد. که بدتبال آن
ابه بررسى ضعف شديد اغلب دانش أموزان : مشاهده شد
۵ چه چیزی؟
افزايش روز افزون ارجاعات دائش أموزان به دفتر از سوى اموزكاران به دليل عدم أمادكى در باسخكوبى ينه
هروس مختلف. مراجعاث والدين و صحبث در خصوص عدم مطالعه دانش أموزان در منزل ووضعيث درسى أننان
که هر روز بدتر و ضعیف تر می شدنده سیب شد که دست به کار شوم.
يافته هاى علمی
نقش مطلعه [ كنب ومجلات هرسى وغير درسى | در ريت وتقويت روحيه ديتى كودكان وتوجوفان
12
صفحه 13:
كاهى برخى از والدين به دليل تأأكاهى و درك نادرستى كه از مسائل دينى و مذهبى دارند . نمىتواتتد راهتماى
اخوبى براى كودكان و نوجوانان ath بنابراين ممكن است قر أموزش اين كونه مسائل دجار اشتباه شونق يا
هركز فرصت متاسبى برلى أموزش اين مسائل نيابند. مطالعه مطالب دينى به كودك وتوجوان كمك م ىكند تنا
به درك صحيحى از این مسائل دست یاب و پیش از آن که دیر شود به رشد و شکوفایی پرسد. مطالسه و کتاب
خواتى ابزار مطمئن براى دستيابى به ماهيت مشكلات است. كتابخوانى و مطالمه بى سيم ارتباطى الست كه
باع بيوند انسان با جهان مى شود , خانوادمها بايد توجه كنندكه يكى ازوظاي أنها مداومت ذر مطالعه و كناب
خوائى است متظورازمطالفه نه تنها بيشرقت تخصيلى دان أموزان الست بلكه غنوه كقاب : يادكيرى وخنوف
آموزی در طول زندگی است. خانواده ها بايد به إين نكته توجه كتند كه مطالعه و كتاب خنوائى متايع ٠
.اساسىترين نيازهاى فرزندان براى ادامه زندكى سالم اسث. به طور كلى يكى از عواصل مؤثر در تربيث فرزن دان
تقويت مطالعه و كتاب خوانى در أنهاست.
تقش مطالمهکتاب های غبر درسی و[ کتب ومجلات درسی وغیردرسی | دررشد شخصیت کودکان
کودکان این غتچههای زیبایزندگی در بیشتراوقات با هرمانان و شخصیت های قصههای خود همره میشوند.
وبا خلافیت هابی که گاه بهجای قهرمان قصهه از خودبروزمیدهند به تقویت مهارث های خسود در زندگی
میپرداند
کودکان از طریق کتب ها | ونشرینی ] که میخونند با شعر ها و قصههایی که میشنوندبینش و اطلاعات
وسیتری پیدا میکنند و در همین مسیر هوشیاردرایاعتمادبه تفس و مسلط به دنیایاطراف خود خواهند.
aS SAA, Wie Use an, gle albeit Seg gj le gS Salen دنله روف از
ie lan cla 295 cls ite lee gl در ظر یکین و بخش عسدهی از انش آسوزن در
خانه و مدرسه اغلب اوقات خود را صرف یادگبری های غیرفعل بهحافظه سپردن مفاهیم درس هو همچنین
13
صفحه 14:
اضطراب امتحان و تمرهمیکنند وگه ممکن است از هدف اصلی تعیم و تربیث و پسرورش انسان های خلاق و
مبتکر و کارآمداست بازبمئیم مطالعه .کودک را در همه اقاث زندگی پرورش مىدهذ و تقوي مى كند وباعث
مسرت خاطر وسعت تخیل و قوت تصور او مى شود و نيز نبروى ابتكارو ابداع ب أو م بخشد.
فاستان ها و اشعارى كه كوذكان مىخوانند ومى شتوند اثر عميقى ذر فكر و روحيه نان میگارد و ایشان را
sly مواجهه با مسائل رشد و معاشرت با ديكران أماده م سازد و نيز در درك وفهم مشكلات زتدكى أنهارا يارى,
ميکند.
نفش مطالعهکتب و مجلات درسی و غیر درسی در تفکر و خلاقیت دانش آموزان
خواندنکتابهاو دستانهای مختلف صوچب شکل بری ارزش ها گوناگون در ذهن ودک می شود
حساسیت اورا رش می دهد و احترام به ديكران در لو شكل مى كيرد. رضايتى كه كودك از مطالعه به دست مى
أورد اورا متكى به خود بار خواهد أورد. سؤالانى كه بر اثر مطالعه برا كودك مطرح مى شود و مقايسه هابى كله
أو بين مسائل مختلف مى كند . در مجموع موجب مى شود كه او فردى خلاق با بيايد. بابهره كيرى از تخيل كله
ضرورت اساسى خلاقيت لست دنيابى بزرك و يهناور ذر مقابل جشمان كودك كش وده مى شود واو در است
joy le al] کند. ودک در این شرایط هرگزخود را محدود و مخبنوس در حمارواقعیت ها و ور
مشهود تفن زین
نقش مطالعه کتب و مجلات درسی و غیر درسی در پیشرفت تحصیلی کودکان
مطالعه غير درسى . باعث بالارفتن سطلح فكر و فعال شدن ذهن كودكان ونوجوانان لست وقنثى سطع فكرى
أموزى بالارفت وذهن او فعال شد . امكان فراكيرى درس هلى مدرسه برايش بهستر فراهم م شود. يعسنى
ذهن او آمادگی بیشتری ر براییادگیری ریاضی . ادببات, اریخ و ..خواهد داشت و این مطلبی است که تجربه
أن را بارها ثلبت کرده است.
14
صفحه 15:
خانشآموزی که همگام با مطالعه درسى . به طور جدى به مطالمه كتاب هاو [ تشر
میپردزد.بدین وسیله
- داراى سطح فكر و انديشههاى وسيع می شود
- ذهنش براى فراكيرى فعالتر مى شود
- كتجيته لفاتش كاملتر مى شود
- افق هاى جديدى بيش رويش باز مى كردد.
- أمادكيش برلى ياكيرى درس هاى مدرسه بيشتر م شود
- حس هماتندسازى . الكو كيرى رفتارى و شكل كيرى شخصيت دراو تقويث مى شود
- به صورث جديدتر و قوىتر در راه كسب علم كام بر مى فارد.
استفادهاز | كتب وفجلات هرسى و غيز فرسى ] باعث افزايش ياذكيرى يادكيرن دكلن مى شو إيجاد ارقباط
.بين مطالب درسى و زندكى اجتماعى به عمق بخشيدن يادكيرى و علاقه به تحصيل كمك مى كند. بايد علافنه.
ابه مطالعه و يزوهش علمى دانش 1.
زآن در كانون توجه قرار كيرد اصولً رغبت به مطلعه و بؤوهش امرى متكى
بر فعالیت های ذهتی - تجربى افراد است. دانش آموز خود بايذ مسائل علمى را مورد كند و كاو
كند ته أن كه اين مسائل در قالب های نظری آماده .در ذهن وی گنجانده شود. هدف تعليم و تربيث انباش تن
ذهن از داتش نیست.بلکه وسیله دستيابى به يافته هاى علمى به منظور خلافيت و سازندكى است. تجربه نثسان
داده است که دانشی که از طریق مطالعه و تحقیق به دست می آید ثبات وبايدارى أن در ذهن بيش ثر است.
بتابراين ارائه فهرستى از كتاب هاى مرتبط با درس و تعيين وظيقه يراى مطالمه أنها به عميق شدن يادكيرى
15
صفحه 16:
كمك مى كند. بتابراين اكرخر طول هفته یک ساعت ( در زمینه هاى مختلف ) به مطالعه مجلات [ رشد ].
کلب غیردرسی و .. اختصاص داده شود : فراگران مطالب آموخته شده را مى توانند لمس كتند وبه كار كيرند.
ارنه راه حلهای پیشنهادی
داز جمع أورى اطلاغات و بررسی جوانب مسأله: اه حل هایی بهذهمرسید که به تهیه فهرست آن اشدام
تموده تا مناسبترين راه حل را براى اقدام انتخاب تمايم.
مهمترین این ره حل ها عبات بودند از
| تهيه بروشورهابى ساده با موضوعات روشهاى مطالعه و یدگیری,مدیریت زمان: برنامه ريزى و روشهلى أن-
اشناخت هدفه تمركز حواس ونقش أن در يادكيرى.
؟. جلسات راهنمابى كروهى و كاركاه أموزشى أشنابى با راهبردهاى يادكيرى- روشهاى مقيد مطالعه.
T تهيه برنامه مطالعه روزانه و هقتكى كتب ومجلات درسى و غير درسي
نام عضو كردن ومشترك تمودن دائش أموزان در كتب و مجلات درسى و غير مرسى
أورهن كتب و مجلات درسى و غير درسى و جيدن در كتابخاته كلاسى
* دعوت از كارشناسى براى جلسه با اولياء و توجيه كردن خانواده ها و نقش كتب و مجلات درسى وغير درسي
در بيشرفت تحصيلى فرزندانشان.
انتخاب راه حل ييشنهادى
16
صفحه 17:
انجام كرفته ووضعيت دانش اموزان و راهنمابى كرفتن از همكاران و أموذكار از بين كليه
راه حلهاى ممكن برلى كاهش عدم يادكيرى اين دانش أموزان جند روش كه به نظر مى رسيد نايج بهسثرى بن
دنبال داشته ياشند انتخاب كرديد و زمينه را يرا اجراى أن فراهم نموديم
از جمله اين راههاى منتخب عبارت بودند از
.١ أوردن كتب ومجلات درسى و غبر درسى و ججيدن در كتبخانه كلاس
نام و عضو كرذن و مشترك تموذن دائش أموزان در كتب و مجلات درسى و غير فرسى
۳. جلسات راهنمایی كروهى و كاركاه أموزشى أشتابى با راهبردهاى يادكيرى- روشهاى مقيد مطالعه
؟: تهيه برنامه مطالعه روزانه و هقتكى كتب ومجلات درسى وغير درسي
اقدام راه حل پیشنهادی
ابه نظرمى رسد كتب ومجلات درسى وغير درسى در اكثر مدارس جابى براى حود در بين دانش أسوزان باز
کرده باشد. در نگارش:
اب و تشر کنب و مات درسی و یر درسی بای علاه وتا های مخاطبن مد
نظر قرار گرفته شده باشد. در این میان عوامل متعددی سبب علافه مشدی دانش آموزان تسبت به این رسانه
آموزشی می شود که به برخی از نها به شرح زیر اشاره می شود:
-١ خاتواذه : خانوادة به غتوان نخستين پایگه آموزش وپرورش و از اساسی ترین عوامل تشکیل دهنده شخصیت:
کودک است. اكر به خانواده به عتوان يك عامل اساسى در ايجاد علاقه نسبت به مطالعه توجه کنیم .بدا باید در
یک تقسیم بندی کلی خانوده هر به سه دسته تقسیم کنیم
خانودههایی که به طالعهعادت داشته و بهرشد فکری فرزندان خودعلاقهمندند
17
صفحه 18:
خانواده هابى كه تحصيل كرده هستند اما به كتابخوانى و مطالعه علاقه اى تدارتد.
خانواده هایی که سود چندانینداشته یا بی سوادند و معمولاً سرگرم گذرانزندگی روزمره خود هستند
Sealy Ga عر وعد جد ay sabe lla ey li Ra A tea SUNS
اتكيزه نسبث به خواندن در فرزندانشان نقشى جتدائى داشته باشند. از طرف ديكر كر والدين به مطالسه علاقنه
مولام فروسان عورا لطر و ماه هتروبستر اش هد وه آنعفت مي سد سدم قو زپ مان
بی آن که خودمتوجه باشند پبوسته در بابر كوك خودمطالهمیکنندکودک تب تخود هه سوی مطلعه
و کتابخوانی هدایت می شود. در اینجا حس تقلید خودنمایی می کند حسی که در کودکان بسیار نیرومنداسست.
ants eta is ain a a a a ae re Sys
مجلات و كتب فبردرسى : دانش أموزان را از مطالعة مواد درسى با داشنه و منع آموزش دروس مدرسه ای می
Bleu ype أقيء #كفى مرسد ارين غالسيطز ع ليان سمي أله رديه لإرسظ الح ببسي ساقس
غيردرسى نزد مربيان مدرسه كلابه مى كنند و خواستار نصيحت دانش أموزشان در خصوص مطا لعه كتب درسى
- مدرسه: مدرسه به عتوان ...ين مركز توبيتى يس از خاواده . تأثير به سزايى در BD Sie أموزان بنه
مطالعه دارد. اكر در اين محيط زمينه هاى لازم جه بروز استعداد هاى نهفته دانش أموزان قراهم شود و روش
هلى صحيح مطالعه أمورش داده شود شاهد شكوقابى كودكان خواهيم بود در اين ميان نقش مدير و أموزكساران
غير قابل انكار است. تأثيرى را كه مدير بر همكاران خود دارد موقعيت تربيتى او را بيشتر نمايان مى كند رفشه
رفته موضع كبرى هاى مثبث با منقى أو. جنبه سمبل والكو بيدا مى كند وبه اندازه تفنوذى كنه در روج وذهن
فرد درد نهر متثر کرد و تیب میدهد. موزگرن بط زدیک رو پیشستری باتش آوزن درد این
.ارتباط سبب مى شود تااز يك سو الكوى رفتارى أنه باشند از سوى ديكر معلم مى تواند اصول صحيح انجام امور
مها واز هه مومت وهای تلد نی راز تن النرزان اوش فد مدا عرزت
18
صفحه 19:
از مربيان مدرسه نيزبا ديدكاه اوليابى كه وصف أنها در بالا اشاره شد هم عقيده أند. انان تبليفات لازم رجهت
علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه كتب و مجلات غيردرسى به عمل نياورده و أموزش هلى لازم در ين
زمینه را هه تمی دهند و حتی دانش أموزان را از مطالعه متابع غيردرسى بازمى دارند.
1- دانش أموزان + كودكان بيشتر سرمشق هابى را مورد تقليد قرار مى دهند كه شبيه خود أنها باشد همسالان
می توندمعمان کاراب رای تدربس موضوعات درسی باشتد. در مین همسالان برخی از نها عضوان
سرمشق ار بخش ترتد به طوری که هر چه یزان هوش: موفقیت تحمنیلی و اجشماعی کنودکی بیشستر باشند
ميزان تقليد همسالان ازاو بيعتر خواهد بود با توجه به نقش الكويذيرى در دائش أموزان نقشن معلم . همسالان ٠
يدرو مادر برادر وخواهر به عنوان الكوهلى رفتارى در أموزش امور مختلف به خوبى قابل درك و تأمل eI
شک از دانش آموزی که ولیای مخالف مطالعات غیردرسی داشته بشد نمی توا
ان انتظار علانه مشدای نسبت بنه
مطالهغیردرسی داشت. از طرق دیگر گر انش موز در محیط مدره از نوی معلم ود جهت eS al
درسى وغيردرسى أموزش لازم ا نديده باشد. طبع نسبت به مطالعه و كنيخوانى حس خوبى نخواهد داشت.
كاهى والدين و مربى دان أموز با مطالعات غيردرسى او مخالق نيستند .اما روش مناسبى را در علاقه مند كردن
وى به مطالعه به كار نمى برند وبعضابا روش اجبار مى خواهند دانش أموز را به كتابخوائى مشتاق نمیند که صد
لت نتجه چنین تصمیمی پیشاپیش متضوراست. درچشد سال اغنير شاهد اشتراك بيشتر كنب و متبلاث
درسى وغير درسى در بين دانش أموزان بخصوص در دوره ابتدابى بوده ايم. به راستى اين ميزان افزايش اشثراك
در تکمیل آموزش های مدرسه تاثيركذار يوده است؟
راهبردهاى برنامه ريزى شامل تعبين هدف برلى بادكبرى و مطالعه, بيش بينى زمان لازم براى مطالعه. تعيين
سرعت متاسب مطالعه و .را شامل می شود.
19
صفحه 20:
راهبرد نظارت يا كنترل كه بر قرايند يادكيرى نظارت دارف و يادكيرنده برلى ارزيايى ميزان درک و ادوری خود
ات عواه عبد رسي يع ررض Les Ses phil Syeda yas Gale
تظارت بكار مى زوتد عبارتنداز
١ نظارت بر فرك مطلبء برلى اطمينان ا درك مطالبدرسی با استفاد از پرسشهایی که در بدا انتهای
درس مظرح شده اند
۲ تمرکز توجه؛توجه یک عامل اساسی در یادگیری است, در هنگام مطالعه فرد توجه انتخابی خود راب
موضوعات مهم متمركز مى كند.
۳ از حفظ كفتن يا بازكوبى مطالب كه باعث اقزايش اعتماد به نفس مى شود واز صيزان بيشرفت در يادكيرى
مطلب آگاهمی شویم وبهرفع مورد خطا و اشبا و اصلاح نذا دام م ى تيم
؟: برسش ازخود يا خود برسى. كه بخش مهمى از خوب خواندن است وسبب ذر كير كردن دانش أموز هر تعامل
gual فعال سازى دائش قبلى ومرتبط بامتن و همجنين برقرارى هدف برلى خوادن مى شود. أخرين هرد
خی ری مینست ld ga پذیوی مرف یره می ردو کانمن
دهد تاهر زمان که ضرورث داشت. روش و سبک یادگیری خود را تفسیر دهد
مهمترینرهبرد تیم اصلاح یا تسیر راهب یدگیری تیم سرعت ماع وید گیری استد دانش آموز ید
سرمت مه شزا وچه دس طزانسی رم دوه له سروس ودره فد مرمع
مطلوب داشته ياشند سرعت خواتدن رابرلى انطباق باقابليت فهم متن تفر داد.بطرکلیقسمتهای ساده
اتررا سريع تر و قسمت هاى مشكل تر را أهسته تر خواد.
از أنجا كه تغيبر ديدكاه و هم سو سازى نظرات همكاران در خصوص نقش واهمیت مطالعات غير درسی
حانش آموزن .انار تپذر بو طی جلسات متعدد شورای آموزاران نقش کتاونی allay مجلات در
بهبود وضعيت درسى دانش أموزان مورد بررسى قرار كرفت .با كذشت جند هفته كله همكاران تاثير
20
صفحه 21:
مطللعه کتب و مجلات درسی و غیر درسی را در بهبود کمی وکیفی دروس مختلف از جمله :فارسی .
al انشا + علوم ۰ دینی ون را مورد کید قرر نادند بدین ترقیب با تصویب شورای آموزگاران مقرر
شد هر ماه یکی از ساعات انشا .به کتابخوانی ومطالمه کتب و مجلات درسی و غیر درسی توسط دا
آموزان در کلاس اختصاص یبد . پیشرفت های حاصل شده در وضعیت کمی وکیقی دروس مختلف
حاتش آمزانکافیبود تا داتش آموزنی که خود شاهد پیشرفت های پدست Wy clin pap stg wal
به اهميث ونقش كتب و مجلات درسى و غير درسى أكاه تمايشد .از سوى دیگرصدیر و موزاران در
جلسات كلاسى در حضور اوليا به اهميت ونقش مطالعه غير درسى و بخصوص کنب و مجلات درسی و
اهبر حرس alas aL انار دیگری که در ان زمیته اتجام گرفت و اثیر شگرفی بنه دبا
داشت ء انجام مسابقه ییاز کتب و مجلات درسی و غیردرسی با تعدد سئولات محدود بوده ست
پیش از توزیعمجلات بين دانش أموزان . سئلتیبه تکیک از مجله رشد نوأموز و دانش امسوزطراحی
رشده وهم زمان با وزیع مجلات به دانش آموزان داده شده تا داتش آموزان ضمن مطالعه
مجله : پرسشنامه ای را کنه حاوی سئوالات کوتاه پاسخ است پاسخ داده و در زمان مشخصی به
دفترآموزشگاه تحویل نمایندالبتهقررراین | ست که پس از تصحیح پاسخنامه ها .ینک پتجم دا
آموزانی که پاسخ های صحبح داده اند به قبد فرعه جوایزی را دریافت نمایند . در تهیه و طراحی
سئوالات مجله سعی شده تا حس کنجکاوی و دقت دانش
وزان فزایش پابد ضمن ایتکه حیطه ها
اشناختى (دانش ٠ درک وفهم ۰ کاربرد. تجزیه وتحلیل وارزشیابی ) مد نظرفرار گرفته است . جوایزی که
ابه دانش أموزان تعلق كرفته نيز به قید قرعه مشخص شده است این جدایزازتضوع برخوردار بوده و
شامل مداد.. خودکار . دفتر .آلبوم ۰ جامدادی : کتاب قصه مسواک وخمیر دندان ۰ ساعت مچی
ماشین حساب . کره جفرفیایی و - بوده است .از آنجا که سعی شده است سئولات متتوع جذاب .
آموزنده وکوتاه پاسخ باشد و جوایز نبز با در نظر گرفنن نیاز وعلاقه داتش أموزان تهيه شود نه تنها
انش آموزان بلکهافرد خانوده نها نیز به این مسابقه ومطالعه کتب و مجلات درسی و غیر درسی
علاقه مند شده آند بطوری که در حال حاضر تعدادی از افراد خانودهدانش آموزان هم در مسابقه کتب
21
صفحه 22:
و مجلات درسی و غیر درسی مدرسه شرکت تموده و از خوانشدگان مجله دانش آسوزان شده و با اين
eget عملا دانش أموزان و اقراد خانواده أنها به مطالعه علاقه مند شذه اند .از آنجا که پذیرش اشتراک
كتب و مجلات درسى و غير درسى در ابنداى سال ٠ أنهم بصورت اختيارى ونه اجبارى صورث كرفت
متاسفانه برخى دانش أموزان بنا بر نظر والدين در اين مورد اقدامى را انجام تدادندو در طول سال نيز
افزایش اشتراک کتب و مجلات درسی و غیر درسی امکانپذیر نبود یک جلد مجله رشدی که برای آرشبو
ALS مدرسه اختصاص پیدا کرده بود به صورت صفحه صفحه در ویترین حیاط مدرسه به نمایش
گذاشته شد .با این کار داش
وزان بخشی از زنگ استراحت خود را به مطالعه مطالب مجلات مرب وط
به خود اختصاص داده و شمن مطلعه .زار بحث وتیادل نظر در مورد موضوعات و مطالب مجلات گرم
بود . گر چه طراحی و تکنیرسئولات پرسشنامه مجله رشد نواموز ودانش آموزوتصحیح واهدای جوايز
ill کیرو هزینه بر میباشد اما همکاریتزدیک اموزاا
بسیری از مشکلات را مرتفع ساخته است شمن اینکه شاهدهعلقه دی دانش آموزن وخانواده ها
تسبت به امه وکتاخوانی خسنگی ناشی زاين کر را بر طرف می کند . اشتياق دانش أموزاتى كه بى
سیر سر سيل فلمب زا كلو اسم اليه ز نام چتین اف امین لین ر شا و
خوشعالی گرد از نج که اتجام این نوع سابقه رات مفیدی در لاه مند سازی نش آسوزان و
حتی خانودههای آنها در دبستان ما داشته است این طرح جهت اطلاع همکاران مدیروأموزگاران
محترم ارسال مى كردد .ضمنا اتجام اين برنامه در دوره هاى راهتمابى ومتوسطه نيز مى تواند سود مند
بوده موثر واقع شود.
كردآورى شواهد دو
.بعد ازاقدامات صورت كرقته و بركزارى جلسات أموزشى و كاركاهى ويزه دانش أموزان وخانواده ها واجراى
برنامه هاى بيش بينى شده با همكارى مربوطه و مطالعه كتب و مجلات درسى وغير درسى توسط دائش أموزان
و بررسى وضعيت درسى دانش أموزان در دروس مختلف به تدريج تغيبراتى در وضعيت بعضى از دانش أموزان
2
صفحه 23:
مشاهده كرديد كه قابل توجه بود كه بس از بررسبهلى لازم مشخص شد كه اين تعذاد از شاكردان در اجراى
ابرنامه تهيه شده بسبار ببكير يوده و خانواده تيز نقش نظارتى خود رابه خوبى شا کره است. زب از عمالكرد
دانش أموزان صورث كرفته و نتايج نسبت به قبل قابل توجه بود وبه نظر مى رسيد كه برناسه ها و بيشنهادهلى
ره ده و همجنين كلاسهاى فوق برنامه برلى دانش أموزانى كه بيكير برنامه بودند. قابل قبول بود. تلاش رای
تشويق ابن قبيل دانش اموزان به كمك امو كارمربوطه برلى ايجاد انكسيزه بيشتر و بسرلى تلاش ساير شاكردان
صورث كرفت وهمجنين دانش أموزاتى هم كه نسبت به قبل كمى يهثر شده بودند تشويق SSE
ار چهاتظارت ما کم روده شدولی نان مل که ثربرتاسه درستیتنظیم شود و داتش آموز دپ
أجراى برثامه باشد و از سوى ديكر خاتواده نيز احساس مسئوليت كرده و شرابط محبط منزل را رای مطالسه
قراهم سازد وازدركيريها و مشكلات خانوادكى كاسته شود. مى توان اميدوار بود كه اجراى جنين برنامه هابى
آموثر وفع شده وبه قبولى بالاى ١ درصد بيدا كرد
محدودیت ها و موانع
ااعادات مظالعه دائئن أموزان أشنا نبودن با روشهاى درست مطالعه ودر نتيجه استقاده از ينك شيوه وروئن
خاص ae chy دروم و در نتیجهکرایی کم و عدم حصول به تتجه بط ور مشال زیاشنی رپ همان
روشى كه ادبيات رامى خواندند ياد مى كرفتند و درس زبان و عربى را نيز به همان شيوه لى كه درس زيست را
مطالعه می کردند
۲ عم پذپرش مسئویتعدم يادكبرى درمقاطع مختلف از سوى عوامل أموزشكاهى
۳ عدم همکاری داش آموزان در اجراى درست برنامه مطالعه روزاته. ساعات استراحت.
معاون وتا هماهتگی در اجرای برنمه ها
23
صفحه 24:
؟ عدم هماهتكى خانواده هايا مدرسه. در اجراى دقيق برنامه بيشنهادى- ثبت فعاليث روزانه فرزندان- رفت و
آمدها و رتمهزیستی آنن و عدم تظارت دقیق بر کار دانش أموزان» بى نظمى در شركت در جلسات آموزشی
ویژه خانواده ها
نتیجه گیری
درچند سالاخیرشاهد اشتراک بیشتر کنب و مجلات درسی و غیر درسی دربن دالش آموزان بخصوس
در دورهابدایی بوده ایم کتب و مجلات درسی و غبر درسی دورهابتدایی در سه عنوان برشد کودک
le
براى دانش أموزان أمادكى و يايه اول ٠ رشد توأموز برلى دانش أموزان بايه ..- وسوم و رشد دا
براى بابسه جهارم وينجم و ششسم منتشر مى شود . كتب و مجلات درسى و غير درسى كودكا
توأموزوداتش أموز به صورت ماهتامه از سوى دفثر انتشارات كمك اموزشى سازمان بزوهش و برنامه
ريزى أموزشى وزارت أموزش وبرورش به طور ميائكين با شماركانى بيش از هفتصد هزار جلد يبراى هر
عنوان منتشر مى شود . به نظر مى رسد كتب و مجلات فرسى واغير درسي در اكثر مفارس جابى برا
شس أموزان باز كرده ath
خود در بین دا رنكارش ٠ جاب واننشار اين ميزان مجله يقينا بايد علاقنه و
نیاز های مخاطبان مدنظر قرار گرفته شده باشد.
پیشنهادات و راهکارهای افزایش اثر بخشی مطالعه کتب و مجلات درسی و غیر درسی در پین دانش
آموزان
۱- بررسی نقش و اهمیت مطالعات غبردرسی دانش آموزان جهت تفبیردیدگاه و همسوسازی تظرات همکاران
در جلسات شورایمعلمان مدارس:
۲- اختصاص برخی از ساعات انشاءبهکابخوانی و مطالسه کتب و مجلات درسی و شیر درسی توسط داش
آموزان در کلاس درس
24
صفحه 25:
۳- آگاهسازی ولبایدانش آموزا به اهمیت و نقش مطالعه غیردرسی و بخصوص کنب و مجلات درسی و غیر
درسی در پیشرقت تحصیلیدانش امن
-١ بركزارى مسابقه از مطالب و محتولى كتب و مجلات درسى و غير درسى بس از توزيع أن بين دانش أموزان و
اهداى جوايز مناسب به دانش أموزان متتخب.
ه- ارائه كار
وهشى در كلاس و مدرسه مرتبط با موضوع دروس مخثلف از محتواى كثب و مجلات درسى و غير
درسی.
۶-برگزاری نمایشگاه های کنب و مجلات درسی و غیر درسی.
۷- کاهش حجم و مسئلهمحور تموددن محتوای کتابهای درسی,
4- تغيير روش تدريس و اكتقا نشدن به يك منبع أموزشى در سيستم أموزشى
*- برقرریارتباط با ولیای دانشآموزان و توجیه و حساس نمودن آنان تسبت بده رورت مطالهه غیردرسبی
دانشآموزان.
تهيه وقراهم نمودن كنب و مجلا درسى وغبر درسى مورد نياز متناسب با ويزكىهلى سنى دانشر
2
,أموزان با استفاده از روش هاى مختلف . استفاده از مشوقها و..
۲ - برامهیزی و کنجاندن ساعاتیبهعنوان ساعت مطالعهفیردرسی در برامه درسی هفتگی:
PUN ey se a aM ial ane lly ey Gate I
saya برنامههایآموزخی متند و
بررسیمطالب و محوایکنب و مجلات درسى و غبر درسى در جلسات كروه هلى أموزشى. - ۴
25
صفحه 26:
منابع و مآخذ
اب سوم ۱۳۸۶
wah محرم؛ راهنمای روشهای نوین تدریس, نشر أبيز.
ولفان: زير نظر سيد مختار موسوى؛ انتشارت
ا أسفي فقي رتاساي و حماني لبو لفان رن
VAY he AS
۳- پژوهش در کلاس درس: دیوید هاپکیت, ترجه وفایی و مرعشی انتشارات دفتر پزوهش های
فرهنگی, جاب اول. ۱۳۸۴
؟- زان پیز گفتگوی آزدءکلود برنگیه,ترجمه محمود منصور و دادستان, چاپ دریا-۱۳۵۸.ص ۱۳۷
26
صفحه 27:
۵- سته افسانه و آقازده. محرم: فرهنگ مطالسه و بژوهش. موسسه فرهتگی متادی تربيث. ج
۳
۶- شجری. رضاهادبیات کودکان در ابان. چاپ شریفه توبت اول ۱۳۸۴
۷- شعاری نزاد على اكبر ؛ فلسفه جديد تربيت ٠ تهران . اطلاعات ۰ ۱۳۸۸
۸- شکوهی . غلامحسین؛ میانی و اصول آموزش و پرورش؛ مشهد . به نشر, چاب ۰۳۷ ۱۳۸۵
27