صفحه 1:
۲
جع الله الرحمن Perel
* * .
روس يرسس و پاسخ
با آرزوى سلامتى و توفيق روزافزون براى شما جلسه امروز را
آغاز مى كنيم.
آذر ۱۴۰۲
صفحه 2:
۰ آهد ات این علس
۰ بررسی روش پرسش و پاسخ
7 آشنایی با روش پرسش و پاسخ
% بررسی محاسن روش پرسش و پاسخ
7 بررسی محدودیت ها روش پرسش و پاسخ
صفحه 3:
روش پرسش و پاسخ
معلم دانش آموزان را با سوال های متوالی به تفکردرباره مفیومی جدید
تشویق می کند.(روش سقراطی هم می گویند)
روش پرسش و پاسخ بر سه اصل استوار است:
۱) وجود سوال اولیه که کنجکاوی را بر می SEI
۲) طرح سوا لیای متوالی به منظور استمرار توجه و تفکر
۳ هدایت تلاش ذهنی برای کشف آ گاهانه مسئله
—_ :
صفحه 4:
پرسش های پی گیر
گفت وگو و يا پرسیدن» روشی برای ایجاد حلقهی بازخورد ستمر و پویاست که
موجب توسعهی شناخت معلم از میزان و نحوهی درک و فهم دانش آموز از مفاهیم
و موضوعات یادگرفته شده است. معلّم در این میان. دانش آموز را به صورت غير
مستقیم آرزش یابی می کند.
٠ روش پرسش های پی گیر با مفهوم پرسش های مستمر یکسان نمی باشد. در اين
شیوه. هر پرسش و هر پاسخ می تواند بازخوردی برای طرف مقابل باشد که موجب
توسعه و تعمیق یادگیری می شود.
٠ پرسیدن موثر از مهارت های اساسی و ضروری معلمان است.
#۹ :
صفحه 5:
نکات مهم در اجراي روش پرسیدن:
بیشترین کوشش خود را صرف سوالاتي کنید که موجب کاوش و مطالعهي مسائل مهم
شود تا میزان فهم و قدرت تفکر دانشآموزان تقویت شود.
فرصت پاسخگويي افزایش داده شود تا دانشآموزان فرصت فکرکردن پیدا کنند.
باید از همهي دانشآموزان انتظار پاسخگويي داشت. به عبارت دیگر. اجازه نباید داد تنها
افراد محدودي پاسخ گوي پرسشها باشند.
توجه بايد داشت كه عمدتاً اين يرسشها و پاسخها شفاهی است.
پاسخهاي درست یا نادرست دانشآموزان. هر دو ميتواند در شناخت میزان درک و فهم
دانشآموزان کمک کند؛ زیرا هدف؛ اصلاح متأملانه و متفکرانه است. نه اين که در لحظهي
اول ياسخ درست دريافت كردد.
10
صفحه 6:
انواع پرسش های پی گیر
مربوط به واقعیت ها و حقایق(چکوتکی درک): چگونه باران می بارد؟
پرسش های روشنگر( ترش بحت): آیا استفاده از لبنیات فواید دیگری می تواند داشته باشد؟
پرسش های چرایی(دیل و شواهد): چرا شما این گونه فکر می
پرسش های گزینشگر(نتخاب بهترین):کدام راهکار پیشنهادی مفیدتر است؟
پرسش های هدایتگر(راه جدید):نظر شما درباره کاربرد این روش چیست؟
پرسش های فرضیه ای (حدس زدن): ار کرم خاکی باغچه نباشد برای گیاهان چه اتفاقی روی می دهد؟
—_
صفحه 7:
مثال: گفتگوي معلم با
معلم: "سامان بگو ببینم چرا قورباغه یک دوزیست است؟"[پرسش مربوط به واقعیت ها]
سامان :(مدتي فکر مي کند) چون هم در آب شنا مي کند و هم در خشكي راه مي رود.[فرصت دادن براي فکر
[ous
مطم: فکر نمي كني دلیل ديگري وجود داشته باشد که که قورباغه را دوزیست مي نامند؟[پرسش چرایی]
سامان: (فکر مي کند) دلیل دیگر يادم نمي آید.
معلم: اگر دلیل تو درست باشد. چرا اردک و مرغابي که هم در آب شنا مي کنند و هم در خشكي زندگي مي کنند
دوزیست نیستند؟[پرسش روشنگر]
سامان: (به فکر فرو مي رود) آنها پرنده هستند دوزیست نیستند.
معلم : احسن | پس چه دلیل ديگري وجود دارد؟[پرسش روشنگر]
سامان: (متفکرانه) دلیل دیگری به نظرم نمی رسد
معلم: 3 نیست به مراحل تولد و زندگي قورباغه فکر كني. شاید دلیل ديگري وجود داشته باشد.[پرسش
هدايت كر]
سامان: (عميقا به فکر فرو مي رود و مدتي بعد با هیجان پاسخ مي دهد) جون قورباغه وقتي به دنيا مي آيد
آبشش دارد و در آب زندگي مي کند و وقتي بزرگ شد دارای شش می شود و مي تواند در خشكي زندگي کند.
معلم:سامان تو اگر فرصت فکر کردن داشته باشي و خوب فکر كني به جواب درست مي رسي. [بازخورد
تشويقي]
10 :
°
9
و هو هو ه
صفحه 8:
محاسن
* تقویت اعتماد به نفس دریاد گیرنده
* ایجاد علاقه وتقویت تفکر خلاق
۴ تقویت قدرت استدلال واظبار نظر
* تشویق به شرکت در بحث وفعالیت گروهی
* افزایش انگیزه فعالیت . مطالعه وتحقیق
محدودیت ها
0 وقت گیر بودن و امناسب بودن برای کلاسیای پرجمعیت
© نیاز به معلمان با تجربه
© قابل اجرا نبودن در تمام دروس
#۹