پی‌دی‌اف
سایرآموزش

خلاصه روش های تدریس فصل هشتم روش های تدریس مستقیم یادسپاری، سخنرانی، نمایش علمی وتلفیقی گزینش و مصاحبه معلمان

توضیحات دانلودفایلpdf نکات مهم روش تدریس خلاصه روش های تدریس فصل هشتم روش های تدریس مستقیم یادسپاری، سخنرانی، نمایش علمی وتلفیقی گزینش و مصاحبه معلمان آمادگی برای آزمون دانشگاه فرهنگیان جزوه دانشجویی و دانشگاهی تعداد صفحات 22 تدریس تلفیقی یک رویکرد آموزشی است که از ترکیب روش ها، ابزارها و استراتژی های مختلف برای ارتقاء فرآیند یادگیری استفاده می کند. این رویکرد تلاش می کند تا با ترکیب روش های سنتی و نوآورانه، نیازهای مختلف دانش آموزان را برآورده سازد و به افزایش تفکر انتقادی، مهارت های ارتباطی و همکاری بین دانش آموزان کمک کند مراحل اجراى روش نمايشى روش نمايشى بر مشاهده و ديدن استوار است روش نمايشى شايد اولين روشى باشد که بشر بکار برده است. روش نمايشى از چهار مرحله تشکيل شده است: مرحلهٔ آمادگى در اين مرحله، معلم بايد هدف از تدريس را دقيقاً مشخص کند و وسايل کار را قبل از اجراى نمايش در کلاس آماده نمايد. او بايد حداقل چندبار قبل از شروع تدريس، وسيله مورد نمايش را بازبينى و با آن تمرين کند تا مطمئن شود که وسيله موردنظر صحيح و سالم است و او آمادگى کار کردن با آن را دارد. بدترين ضربه روانى زمانى به معلم وارد مى‌شود که وسيله مورد نمايش در کلاس کار نکند يا معلم نتواند بدرستى آن را بکار گيرد. مرحلهٔ توضيح قبل از تدريس، معلم بايد هدف‌هاى تعيين شده را به روشنى براى شاگردان توضيح دهد و سپس دقيقاً به توضيح آنچه شاگردان بايد در حين يا پس از نمايش انجام دهند بپردازد، نحوه و علت انجام دادن عمل را توضيح دهد و وسايلى را که ممکن است در ضمن عمل با آن برخورد کند تشريح کند. البته نکات مهم و اساسى بيشتر بايد مورد تأکيد باشد و در ضمن، سؤالاتى که معلم انتظار دارد شاگردان در پايان تدريس پاسخ دهند مطرح شود تا موجب جلب‌توجه شاگردان به نمايش گردد. مرحلهٔ نمايش در اين مرحله، معلم بايد عمليات ضرورى را که به کسب مهارت منجر مى‌شود به شاگردان نشان دهد. او همچنين بايد روش صحيح کار و مراحل آن را نمايش دهد، اگر چه عده‌اى از معلمان و مربيان در هنگام اجرا، مرحله توضيح و مرحله نمايش دادن را در هم ادغام مى‌کنند؛ يعنى هنگام نمايش به توضيح و تشريح آن وسيله مى‌پردازند. مرحلهٔ آزمايش و سنجش پس از اتمام تدريس، بايد چند تن از فراگيران و در صورت امکان، همهٔ آنها عمل را تکرار کنند تا بدين‌ وسيله هم معلم بازخورد تدريس خود را دريافت کند و هم براى شاگردان نکته ابهامى باقى نماند. اين عمل بايد در حضور معلم انجام گيرد؛ زيرا در غياب معلم ممکن است شاگردان اشتباه عمل کنند و در نتيجه، يادگيرى مجدد و صحيح با اشکال مواجه شود؛ زيرا در صورت ايجاد يادگيرى غلط، ابتدا بايد يادگيرى غلط را از بين برد و سپس يادگيرى صحيح را جايگزين آن کرد. بعد از انجام گرفتن عمل توسط شاگردان، معلم بايد سؤالات کتبى يا شفاهى خود را مطرح کند؛ زيرا سؤالات موجب تقويت يادگيرى و تثبيت آن مى‌شود.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
۲ جع الله الرحمن ‎Perel‏ ‏* * . روس يرسس و پاسخ با آرزوى سلامتى و توفيق روزافزون براى شما جلسه امروز را آغاز مى كنيم. آذر ۱۴۰۲

صفحه 2:
۰ آهد ات این علس ۰ بررسی روش پرسش و پاسخ 7 آشنایی با روش پرسش و پاسخ % بررسی محاسن روش پرسش و پاسخ 7 بررسی محدودیت ها روش پرسش و پاسخ

صفحه 3:
روش پرسش و پاسخ معلم دانش آموزان را با سوال های متوالی به تفکردرباره مفیومی جدید تشویق می کند.(روش سقراطی هم می گویند) روش پرسش و پاسخ بر سه اصل استوار است: ۱) وجود سوال اولیه که کنجکاوی را بر می ‎SEI‏ ‏۲) طرح سوا لیای متوالی به منظور استمرار توجه و تفکر ۳ هدایت تلاش ذهنی برای کشف آ گاهانه مسئله —_ :

صفحه 4:
پرسش های پی گیر گفت وگو و يا پرسیدن» روشی برای ایجاد حلقه‌ی بازخورد ستمر و پویاست که موجب توسعه‌ی شناخت معلم از میزان و نحوه‌ی درک و فهم دانش آموز از مفاهیم و موضوعات یادگرفته شده است. معلّم در این میان. دانش آموز را به صورت غير مستقیم آرزش یابی می کند. ‎٠‏ روش پرسش های پی گیر با مفهوم پرسش های مستمر یکسان نمی باشد. در اين شیوه. هر پرسش و هر پاسخ می تواند بازخوردی برای طرف مقابل باشد که موجب توسعه و تعمیق یادگیری می شود. ‎٠‏ پرسیدن موثر از مهارت های اساسی و ضروری معلمان است. ‎#۹ :

صفحه 5:
نکات مهم در اجراي روش پرسیدن: بیش‌ترین کوشش خود را صرف سوالاتي کنید که موجب کاوش و مطالعه‌ي مسائل مهم شود تا میزان فهم و قدرت تفکر دانش‌آموزان تقویت شود. فرصت پاسخ‌گويي افزایش داده شود تا دانش‌آموزان فرصت فکرکردن پیدا کنند. باید از همه‌ي دانش‌آموزان انتظار پاسخ‌گويي داشت. به عبارت دیگر. اجازه نباید داد تنها افراد محدودي پاسخ گوي پرسش‌ها باشند. توجه بايد داشت كه عمدتاً اين يرسشها و پاسخ‌ها شفاهی است. پاسخ‌هاي درست یا نادرست دانش‌آموزان. هر دو مي‌تواند در شناخت میزان درک و فهم دانش‌آموزان کمک کند؛ زیرا هدف؛ اصلاح متأملانه و متفکرانه است. نه اين که در لحظه‌ي اول ياسخ درست دريافت كردد. 10

صفحه 6:
انواع پرسش های پی گیر مربوط به واقعیت ها و حقایق(چکوتکی درک): چگونه باران می بارد؟ پرسش های روشنگر( ترش بحت): آیا استفاده از لبنیات فواید دیگری می تواند داشته باشد؟ پرسش های چرایی(دیل و شواهد): چرا شما این گونه فکر می پرسش های گزینشگر(نتخاب بهترین):کدام راهکار پیشنهادی مفیدتر است؟ پرسش های هدایتگر(راه جدید):نظر شما درباره کاربرد این روش چیست؟ پرسش های فرضیه ای (حدس زدن): ار کرم خاکی باغچه نباشد برای گیاهان چه اتفاقی روی می دهد؟ —_

صفحه 7:
مثال: گفتگوي معلم با معلم: "سامان بگو ببینم چرا قورباغه یک دوزیست است؟"[پرسش مربوط به واقعیت ها] سامان :(مدتي فکر مي کند) چون هم در آب شنا مي کند و هم در خشكي راه مي رود.[فرصت دادن براي فکر [ous مطم: فکر نمي كني دلیل ديگري وجود داشته باشد که که قورباغه را دوزیست مي نامند؟[پرسش چرایی] سامان: (فکر مي کند) دلیل دیگر يادم نمي آید. معلم: اگر دلیل تو درست باشد. چرا اردک و مرغابي که هم در آب شنا مي کنند و هم در خشكي زندگي مي کنند دوزیست نیستند؟[پرسش روشنگر] سامان: (به فکر فرو مي رود) آنها پرنده هستند دوزیست نیستند. معلم : احسن | پس چه دلیل ديگري وجود دارد؟[پرسش روشنگر] سامان: (متفکرانه) دلیل دیگری به نظرم نمی رسد معلم: 3 نیست به مراحل تولد و زندگي قورباغه فکر كني. شاید دلیل ديگري وجود داشته باشد.[پرسش هدايت كر] سامان: (عميقا به فکر فرو مي رود و مدتي بعد با هیجان پاسخ مي دهد) جون قورباغه وقتي به دنيا مي آيد آبشش دارد و در آب زندگي مي کند و وقتي بزرگ شد دارای شش می شود و مي تواند در خشكي زندگي کند. معلم:سامان تو اگر فرصت فکر کردن داشته باشي و خوب فکر كني به جواب درست مي رسي. [بازخورد تشويقي] 10 : ° 9 و هو هو ه

صفحه 8:
محاسن * تقویت اعتماد به نفس دریاد گیرنده * ایجاد علاقه وتقویت تفکر خلاق ۴ تقویت قدرت استدلال واظبار نظر * تشویق به شرکت در بحث وفعالیت گروهی * افزایش انگیزه فعالیت . مطالعه وتحقیق محدودیت ها 0 وقت گیر بودن و امناسب بودن برای کلاسیای پرجمعیت © نیاز به معلمان با تجربه © قابل اجرا نبودن در تمام دروس #۹

بسم اهلل الرحمن الرحیم روش پرسش و پاسخ با آرزوی سالمتی و توفیق روزافسون برای ضما جلسه امروز را آغاز می کنیم. آذر 1402 • اهداف اين جلسه: • بررسی روش پرسص و پاسخ آضٌایی تا رٍش پرسص ٍ پاسخ تررسی هحاسي رٍش پرسص ٍ پاسخ ‏ تررسی هحذٍدیت ّا رٍش پرسص ٍ پاسخ رٍش پرسص ٍ پاسخ معلم دانش آموزان را با سوال های متوالی به تفکردرباره مفهومی جدید تشویق می کند(.روش سقراطی هم می گویند) روش پرسص و پبسخ بر سه اصل استوار است: )1وجود سوال اولیه که کنجکبوی را بر می انگیسد )2طرح سوا لهبی متوالی به منظور استمرار توجه و تفکر )3هدایت تالش ذهنی برای کطف آگبهبنه مسئله پرسش های پی گیر گفت ٍگَ ٍ یا پرسيذى ،رٍضی تراي ایجاد حلقِي تازخَرد هستور ٍ پَیاست کِ هَجة تَسعِي ضٌاخت هعلّن از هيساى ٍ ًحَُي درک ٍ فْن داًصآهَز از هفاّين ٍ هَضَعات یادگرفتِ ضذُ است .هعلّن در ایي هياى ،داًصآهَز را تِ صَرت غير هستقين ارزشیاتی هیکٌذ. • • روش پرسش های پی گیرر برا مفهرو پرسرش هرای مسریمر ی سرا امری با ر .ر ایر یوه ،هر پرسش و هر پاسخ می یواا بازخور ی برای طرف مقابر با ر کر موبر یوسع و یعمیق یا گیری می و . پرسی موثر از مهارت های اساسی و ضروری معلما است. ا ات مه ر ابراي روش پرسی : • • • • • بیشیری کو ش خو را صرف سؤاالیي کای ک موب کاوش و مطالع ي مسائ مه و ،یا میزا فه و ق رت یف ر ااشآموزا یقویت و . فرصت پاسخگویي افزایش ا ه و یا ااشآموزا فرصت ف رکر پی ا کاا . بای از هم ي ااشآموزا اایظار پاسخگویي ا ت .ب عبارت یگر ،ابازه ابای ا یاها افرا مح و ي پاسخ گوي پرسشها با ا . یوب بای ا ت ک عم یا ً ای پرسشها و پاسخها فاهی است. پاسخهاي رست یا اا رست ااشآموزا ،هر و ميیواا ر ااخت میزا رک و فه ااشآموزا کمک کا ؛ زیرا ه ف ،اصالح میأمالا و میف راا است ،ا ای ک ر لحظ ي او پاسخ رست ریافت گر . ااواع پرسش های پی گیر • • • • • • هرتَط تِ ٍاقعيت ّا ٍ حقایق(چگًَگی درک) :چگًَِ تاراى هی تارد؟ پرسص ّاي رٍضٌگر(گسترش تحث) :آیا استفادُ از لثٌيات فَایذ دیگري هی تَاًذ داضتِ تاضذ؟ پرسص ّاي چرایی(دليل ٍ ضَاّذ) :چرا ضوا ایي گًَِ فکر هی کٌيذ؟ پرسص ّاي گسیٌطگر(اًتخاب تْتریي):کذام راّکار پيطٌْادي هفيذتر است؟ پرسص ّاي ّذایتگر(راُ جذیذ)ً:ظر ضوا درتارُ کارترد ایي رٍش چيست؟ پرسص ّاي فرضيِ اي (حذس زدى) :اگر کرم خاکی تاغچِ ًثاضذ تراي گياّاى چِ اتفاقی رٍي هی دّذ؟ مثا :گفیگوي معل با ساما ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o معل " :ساما بگو ببیا چرا قورباغ یک وزیست است؟"[پرسش مربوط ب واقعیت ها] اا مي کا و ه ر خ ي راه مي رو [.فرصت ا براي ف ر ساما (:م یي ف ر مي کا ) چو ه ر آ کر ] معل :ف ر امي کاي لی یگري وبو ا ی با ک ک قورباغ را وزیست مي ااما ؟[پرسش چرایي] ساما ( :ف ر مي کا ) لی یگر یا امي آی . اا مي کاا و ه ر خ ي زا گي مي کاا معل :اگر لی یو رست با ،چرا ار ک و مرغابي ک ه ر آ وزیست ایسیا ؟[پرسش رو اگر] ساما ( :ب ف ر فرو مي رو ) آاها پرا ه هسیا وزیست ایسیا . معل :احس ! پس چ لی یگري وبو ار ؟[پرسش رو اگر] ساما ( :میف راا ) لی یگری ب اظر امی رس معل :بهیر ایست ب مراح یول و زا گي قورباغ ف ر کاي .ای لی یگري وبو ا ی با [.پرسش ه ایت گر] ساما ( :عمیقا ً ب ف ر فرو مي رو و م یي بع با هیبا پاسخ مي ه ) چو قورباغ وقیي ب ایا مي آی ارای ش می و و مي یواا ر خ ي زا گي کا . آب ش ار و ر آ زا گي مي کا و وقیي بزرگ ا ی با ي و خو ف ر کاي ب بوا رست مي رسي[ .بازخور معل :ساما یو اگر فرصت ف ر کر ی ویقي] محاسن تمویت اعتمبد به نفس دریبدگیرنده ایجبد عالله وتمویت تفکر خالق تمویت لدرت استدالل واظهبر نظر تطویك به ضرکت در بحث وفعبلیت گروهی افسایص انگیسه فعبلیت ،مطبلعه وتحمیك محدودیت ها oولت گیر بودن و امنبسب بودن برای کالسهبی پرجمعیت oنیبز به معلمبن بب تجربه oلببل اجرا نبودن در تمبم دروس
21,000 تومان