پی‌دی‌اف
سایرآموزش

جزوه کامل پیش نیاز عربی دوازدهم

توضیحات: دانلودفایل PDF: جزوه کامل پیش نیاز عربی دوازدهم ویژه کنکور و امتحانات نهایی برای‌ پیش مطالعه قبل از شروع مباحث اصلی تعداد صفحات 18 چرا این نیاز است فایل را دانلود کنید؟ 1- مناسب دانش آموزان عزیز 2- مناسب معلمان مدارس عادی خاص جهت طراحی مجدد نمونه سوال 3- مناسب معلمان وارائه درکلاس های تقویتی 4- جهت یادگیری پایدار وعمیق 5- مناسب شب امتحان 6- مناسب جهت افزودن به آرشیو معلمان 7- مناسب دانش آموزان شرکت کننده در امتحانات هماهنگ کشوری 8- مناسب برای مرور سریع: با حل این نمونه سوالات، نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید 9 -فرمت با کیفیت بالا: قابل پرینت و مطالعه آسان در موبایل، تبلت و کامپیوتر 10- بیست می خوای اینو بخون این فایل نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای معلمان و والدین نیز منبعی ارزشمند است تا سطح یادگیری را به خوبی ارزیابی کنند. همین حالا دانلود کنید و با آمادگی کامل و اعتمادبه نفس بالا در امتحان حاضر شوید

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
1)تشخیص مصدر: اول از همه بايد يبينيم بين يه فعل و يه مصدر جه تفاوت هايى وجود دار زمانی که ما میگیم«دْب» در واقع داريم ميكيم كه : يه نفر مذكر تو زمان كذشته عمل رفتن رو انجام داده پس از فعل هم میتونی زمان ۰ تعدد . جنس و رخ دادن عمل رو بيدا كنيم ولی وقتی میگم «رفتن» نه ميتونيم جنس مشخص كنيم , نه زمان و نه تعداد . حتى اتفاق افتادن عمل رو هم نشون نميده و فقط خود عمل رو مشخص میکنه پس نتیجه میگیریم که : مصادر همگی اسم هستن و فعل حساب نمیشن حالا ما دو نوع مصدر داريم : 1)مصادر مزيد ‏ 2)مصادر مجرد مصادر مزيد باید این 8 تا وزن رو حفظ باشین مصدر | إفعال | تفعیل [ ‎veal‏ ‏اکام | تکریم ‎sa‏ | إنقلاب ماضی | ‎gab as | ast‏ کم مضارع a cls ‏تفیل‎ ‏يشب‎ ‏الیل‎ ‏انیت‎ هر کلمه ای روی این وزن ها دیدین ميشه مصدر. حالا شید ین خب ‎Ul jae il‏ بودن . مجرد ها گدوان بای گم که مجرد ها قعده ای ندارن و سماعی هستن مثل لوص كة مصدر خلس هست,

صفحه 2:
2)ساخت فعل ‎spol‏ ‏ما كلا تو عربى دو نوع فعل امر داریم [فعل امر از فعل هاى مخاطب. 2)فعل امراز فعل هاى غائب اون جيزى كه مخصوص اين جروه هست مورد 1 هستش و مورد 2 رو تو درس 6 یازدهم میخونین مراحل مساخت ‎yal Jab‏ مخاطب حرف اول رو حذف مى كنيم 2 آخر فعل رو مجزوم میکنیم 3. يه لول فعل همزهاضافهمی كنيم و اكه عين الفعل مه داشت همزه به « + واه عین الفعل فتحه یا کسره داشت همزهبه «[ تبدیل می شود مثال :تلقشز : لول بيا ات » رو حذف كن . تو ‎loge‏ بعدی آخر فعل رو ساكن كن «نف :ست » . حالا فعل تو تش . اله دقت كنى نميتونى اين فعل رو بخونى يس ميايى اولش يه :1 » اضافه ميكنى. )$5 . حالا زمان اونه كه حركه اول ‎٠١‏ » رو مشخص كنيم . براى اين كار كافيه به دومين حرف اصلى فعل (ن ش بر ) دقت كنى . اكه حركة اين حرف يا باشه : 1 و اكه 2 باشه :أ مثال 2 : يذقبون : خب بازم اول «ى » رو حذف كن (أَبون) . تو مرحله دوم بيا مجزومش كن يعنى «ن » آخر رو حذف كن ( ذُقبو ) , حالا هی سعى كن اون كلمه داخل يراتنز رو يخونى . براى اين كه نمیشه خوندش ‎UD‏ از ۲۱۵ وا جلا ورد أعركة ابن ‎41٠‏ رو تين كيم , 9 عرف اصلی چیه ؟ 801 تين عرق اصلى ميشه «ه » حالا حركه أوثو يبين يكو اگه آخر فعل مضارعت ۶ داره بشه 2 مس | هرن وروی اكه فلت « يدهن » و« ثذهين » باشه : تغييرى نميكله. يك نكته مهم تو ساخت فعل امر اينكه بعد از حذف حرف اول مضارع وقتى از همزه استفاده ميكنيم که اولین حرف بعد از حرف مضارع ساکن باشه.ولی اه اولین حرف بعد از حرف مضارع ساکن نباشه نیازی به آوردن همزه دارم مثال ‎)١‏ تتتزلين : تنزلى ‏ مثال2)تهد :هذ

صفحه 3:
8تشخیص فعل ام تو امتحان : اكه تو امتحان بهتون جمله اى يا عبارت يا كروهى از فعل هارو دادن كفتن كك اقا بي قو اين برلى من عل اهر بيدا كن حتما حواست باشه كه )هم بايد دنبال فعل امر مخاطب بكردى و هم فعل امرغائب ( ل + فعل مضارع غائب : ليذهث ). 512 فعل مضارعى ديدى كه آخرش - هست و اونش خبرى از حروف مضارع نيست يس قطعا امر مخاطب 3 فعلى مضارعى ديدى كه آخرش « ن » رو حذف كرده و قبلش لاى نهى ‎٠‏ ادات ناصبه و ادات جازمه. نداری پس قطعا امر مخاطبه. #)دقت كن كه تو فعل امرغائب اصلا نيازى ندارى حرف اول رو حذف كنى فقط كافيه ل + فعل مضارغ داشته باشى, ‎١‏ تمرين ‏.تو عبارت هاى زي ر كدوم كزينه يه درستى امر شده ‏1)تكثبون : أكثبوا / كفئح : إفتخ 2)تفسلين : إغسلى / تنظرن : آنظرن ‏3)تصتعان : اصنعا / تقدرين : اقدرى 4)تكثين : أكثبى / ثلقبون : ألغبوا 2.تو عبارت هاى زير فعل امر رو بيدا كنين ‏& اسجدو لادم فشجدو / اجنوا کی من ان ولا يغب بعضكم بعضاً ‏4)ساخت فعل نهی : ‏فعل نهی همون امر منفی ميشه برای ما و فقط از فعل های مضارع ساخته ميشه روش ساختشم اینجوریه که ‏1 اول فعل « لا » میاریم ‎Jab 2.2‏ رو مجزوم ميكنيم ( اگ نمیدونی مجزوم كردن جيه بركرد صفحه 4 ) يادتون باشه فعل نهى بلايى سر حرف اول مضارع يا حركه هاى وسط فعل تميارة ‏تذهب : میروی :لا قذهت : نرو / تجلسون : لا تجلسوا / ‎

صفحه 4:
5)روش شناخت فعل نهی تو امتحان عربی : اگه دیدی فعلی داری که اولش لا » هست و خود فعل مجزوم شده پس قطعا ای نهی داری دقت كن كه 1)با ديدن هر « لا + فعل مضارع » درجا نكى لاى نهى . فعل مضارعت بالاليد مجزوم باشه كا« لا بشه نهی 2)با دیدن هر « فعل مضارع مجزوم » سريع نكو كه فعل نهى داريم . لازمه فعل نهى اينكه قبلش « لا نهى » ‎oe‏ 6)روش ساخت و تشطیص فعل نفی : ما کلا چند نوع فعل نفی داریم )ما + ماضی :فعل نفی ماضی : ذطب (رفت) :ماب : نرفت 2لا + مضارع : فعل نفى مضارع يذهب (ميرود ) : لا يذهب (نميرود) همون جورى كه مشخصه كلا وقتى ميخوايم فعلى رو منفى كنيم بلايى سر ظاهرش ثمياريم و بدون تغيير ميمونه و فقط معنيش ميشه منفى. تو امتحان عربى تشخيص ماضى منفى كه راحته ( ما + ماضى ) . براى تشخيص مضارع منفى و كلا تشخيص اثفى و نهى از هم كافيه دقت كلى كه 1 لا + فعل مضارع مجزوم: لای نهی 2) لا + فعل مضارع عادی :لای نفی تمرين انوع « لا » رو مشخص كن : لا نَل أصلى و فصلى أبدأً / هل تذهث ؟ لا؛ لا أدب / لا فيصر الكافر ما يبصر المومن 2 تو عبارت های زیر فعلنفی و نهی رو پیداکنین 1)العلم خیز من الما + للم یحزشک و المال لا حش 2)حينما يدرس المعلم فى الصف لا نک احتراماً له و 3 / 3نفگروافی الخلق ول روا فی خالق فلکم لا تقدرون.

صفحه 5:
7)تشخیص و ترجمه فعل مجهول : ‎Jad‏ معلوم: فعلی هست که فاعلش مشخصه : على شيشه را شکست ‏فعل مجهول :فعی هست که فاعلش مشخص نیست و حذف شده : شیشه شکسته شد ‏توبارمبندی ارئه شده یرای شما بحث ساخت فعل و جمله مجهول رو ندریمکلا و قط ازتون ترجمه فعل مجهول رو میخواد که خب لازمه ترجمه اون , تشخیصش هست ‏از اونجایی که حرکه كذارى كامل برای امتحان نهایی لازم» پس کارمون راحته و با دوت اصل همه چی به خير و خوشى تموم ميشه ‏1)مجهول در ماضی ها :اولفعل ۶ ميشه و عین الفعل(دومین حرف اصلی ‎ )‏ ‏مثال : کب : فعل ماضی و معلوم : نوشت / کیب : فعل ماضی و مجهول : نوشته شد. ‏مثال : آکزم : فعل ماضی و معلوم : گرامی داشت / آکرم : فعل ماضی و مجهول : گرامی داشته شد ‏كلا يادتون باشه كه هر فعل ماضى (تاكيد میکنم ماضی) دیدین که اولش ۶ دارهحتما مجهوله ‏2)مجهول در مضارع ها : اول فعل ‏ ميشه و عين الفعل . ‏مثال ‎jab: CAS;‏ مضارع و معلوم : مينويسد / لُكب ؛ نوشته ميشود ‏اينم يادتون باشه كه كلا مجهول كردن فعل كارى به حركه آخر فعل نداره و فقط حركه اول و عين الففل رو آتغيير ميده . (معلوم و مجهول مربوط به هويت و ذات فعلم). ‏روش ترجمه كافيه يا مشتقات مصدر « شدن » ترجمه' ‏ضرت : زده شد / گیب : نوشته شد / پرشل : ارسال ميشود / ُقزأ : خوانده ميشود / ‏تو مثال هاى زير فعل مجهول رو بيدا كنين و ترجمه كنين ‏1)قبلث الهدايا التى أرسلَت ليلة أمس. ‎Ua OK‏ من تراب ‏2)ُشاهدٌ سقوظ الأسماك من السماء کل السنة ‎wil ats‏ و شمغ الصوت. ‎tel‏ ضفط من جانب العداء ‎sal ee pal JH‏ ‎

صفحه 6:
8)تشخیص فعل دارای نون وقایه : هر وقت بخوایم از ضمیر « ی» به عنوان مفعول استفادهکنیم حتما بايد بين فعل و ضمير أز : ن» استفاده به اين نوع أز« ن ». نون وقايه كفته ميشه. يس اينو فهميديم كه نون وقاية فقط در يك حالت استفاده ميشه اونم زمائى كه ضمير «ي #إله هر ضميرى) يخواد يه عنوان مفعول(نه به عنوان فاعل يا مضاف اليه) در جمله قرار بكيره . مثل : يساعدوننى / يشاهدنى / أكرمونى / فرونجان که ضمیزمی» هروقت ‎jad‏ های الل يوسب تان ماقمل فيه مجلم #لميحمية». « فعل ماضى +ن وقليه +ى » برقرار هست؛ رفقا دقت كنين: حتى كه فعل ما داراى ن در اخرش باشه بازم ميتونه نون وقليه بكيره : ُعلمون + ن : يعلمونن ذكته مهم در مورد نون وقايه اين هست كه نبايد اين نون جزو خود فعل باشه. فعل های « فتن . ضمن , حزن , خزن , حسن ‎oad gle‏ سكن » در ريشه خودشون نون دارن يس بايد حواستون باشه كه اينارو با نون وقايه اشتباه ذكيرين: لا تفتلى : نون وقايه نداره جون نونى كه قبل ى اومده جزو خود فعل هست ( لا + تفتن + ى ) الا تفتقى : نون وقايه دارد جون : لاتفتننى هست(تشديد بياذكر 2 حرف هست). 3 1.تو مثال هاى زير فعل هاى داراى نون وقايه رو مشخص کنین اکرمنی / إن تنضرينى / عتّنى / یحسبوئتی 2.تو جمله ‎gla‏ زیر فعل های دارای نون ان تنادی رتک الرقوف فهو یجیبک / آلم تذوقی حلاوة عاقبة الصبر حتی الان / ‎gh‏ لذکرک یا هی .../ رت اجعلنی. الصلاة / هل ُساعدنی فی فهم النصوص العربية؟ لا حزنی .ان اه معنا

صفحه 7:
9)تشخيص مضاف اليه : تو زین فارسی به چی میگیم مضاف یه 159 وقتی دوتا اسم پشت سر هم ميان و معنی مستقل از هم دارن مثل چای لاهیجان تو زبان عربى هم دقيقا همين طوريه با يه سرى نكات اضافه ‎١‏ بش میگ بسن ( بيش مَيكيم سيلف فيه ‏این اسم هیچ وقت: | ‎J‏ میتونه ال یا توین داشته ال ‎o's‏ 2و ‏تنوین نداره اكه جمع مذكز سالم يا مثتى. میتونه اسم يا ضمير باشه. ‏هم باشه ن نداره ‏ما :کتایک : کتاب + ضمبرک شده: کاب میشه مشصاف + ک میشه مضاف له یدتون باشه كه : تو عربى در حد امتحان نهابى ياردهم اكه يه اسم ال داره يس ديكه تنوين نداره , اكه تنوين. دارهپس ال ندار واگ ال و تنوین رو باهم نداشته باشه مضاف له درد ‏مضاف بودن لقبه يجه ها . كلمه لى كه مضاف ميشه خوذش تو جمله نقش مستقل دارة وطلقلى مضاف اليه بودن نقش هست ‏مثل :تفر لسان القّ سائلاً مطوراً : كلمه «القط» براى «لسان» مضاف اليه عست : لسان كه مضماف ماصت. خودش توجمله نقش مفعول دارة. روش تشخيص راحت. ‏)هر وقت ديدين دوتا اسم يشت هم اومدن و اسم اول ال و تنوين ندارة و اسم دوم ب داره : مضاف و مضاف له داری ‏2)هر وقت اسم + ضمیر دیدی : مضاف و مضاف الیه داری ‏3)بعد كلمات : كل . بعض . عند . فوق , امام . جنب , حت هميشه مضاف اليه مياد ‎

صفحه 8:
5 9 تو زبان فارسى به چی میگیم صفت 118 وقتى دوتا اسم يشت سرهم ميان و اسم دوم اسم اول رو توصيف ميكنه : باغ زييا توزبان عربی هم دقیقا همین طوریه با یه سری نکات اضافه دوتا اسمى كه يشت سر هم ميان تو 4 تا مورد با هم يكى هستن. جم واس موسق . = 05 م معرقه و ذكره بودن مثال : جاء المومن الصادق : «المومن» و «الصادق» هردوتا مفرد / مذكر / معرفه و مرفوع 2 هستن, پس اولی موصوف و دومى صفت هست. موصوف بودن لقبه يجه ها , كلمه أى كه موصوف ميشه خودش تو جمله نقش مستقل داره وللللى صفت بودن یت گاهی پیش مياد كه برا يه اسم هم صفت استفاده كنيم هم مضاف اليه . مثال فارسى اكه بضوام بزئم ميشه معلم جوان من : تو اين حالت تركيب اينه :اسم + صقت + مضاف اليه ولى توزيان عربى يكم متفاوته . مثال رو نكاه كن : معلمى الشاب : اسم + مضاف اليه + صفت يس : هر وقت تركيب : «اسم بدون ال و تنوين + مضاف اليه + اسم ال در »دیدی ؛ سم ال دار رای سم اول حتماااا به روش ترجمه تركيب بالا دقت كنين. يه نكته هم بكم : هر أسمى كه آخرش «ئ » يا « ة » باشه مثل : حامديئ ‎٠‏ ايران ‎٠‏ استوائّة : طبيعقة : نقش صفت رو داره تمرين تو مثال هاى يايين مضاف اليه و صفت رو مشخص ‎aS‏ اسلام عَلَينا و عَلَى عباد له الصالحين / ليست أقى خائقها الأهبنَ فى حفلة ميلادى / كان أخى الصغير. واجباته / لبتژ خفرة عميقةٌ فى الأرض فيها ماءٌ كثيرٌ / دليلُ الفتخف يُشتغل فى مصنع الأبواب. ر

صفحه 9:
1)تشخيص اجزای جمله اسمیه کل جمله اسمیه از دو رکن اصلی تشکیل ميشه : میتدا + خبر مبقدا اوللللين اسمى هست كه تو جمله اسميه مياد . هميشه هم مرفوعه خبر تكميل كننده معنى جمله حساب ميشه . هم ميتونه اسم باشه هم فعل و هم جارومجرور. برای راحتی كار و اينكه از توضيح هاى اضافه دور شيم به نمودار هاى زير دقت کنین اكه اسم صفت يا مضاف اليه باشه : خبر فعل : ‎ea (Si Cal‏ 1۳ | که سم صفت اما له بش : خر ام : للع مار ‎egies)‏ فعل جمله وصفيه / خبر اسم : عالمٌ ينتفع بعمله ‎fa‏ من ألف عابد ‏2)ميتدا + فعل + اسم ‏هجيع معز باضه يرل رينت علي ‏اس تب مت هه خبر جارومجرور : الناش فى دين ملوكهم. 3)ميتدا + جارومجرور + اسم. ‏كه اسم صفت يا مضاف اليه نباشه : خبر اسم : المعلم فى الصف لنا أسوة. #)مبتداى نكره + فعل 1 + فعل 2 : خبر فعل 2 / فعل 1 جمله وصفیه رجل یذهب بنج ‏جارومجرور اخرين انتخاب براى خبر بودنه و هميشه خبراز نوع مقرد و جمله از جارومجرور تو اول لله بك شىم علي : خبر اسم « عليم ». ‏2)التلميذٌ فى المكتبة يبحث عن الدرس : خبر فعل « يبحث » ‏اكه جند جارومجرور يشت سر هم بيان معمولا اونى كه بادك» شروع ميش خبر است: ‏مثال 1 : المؤمن فى المسجد ‎San‏ فى الماء ‎Ite‏ 2 : العل فى الضغر كالنقش فى الحجر ‏مثال 3 : طالب العلم بين الجهال كالحى بين الأموات ‎

صفحه 10:
اگه مبتدا اسم اشاره باشه (هذا ‏ هذه . تلک . ذلك . هولاء . اولنک ) برای خبرش به نمودار زیر نگاهکنین ال داشته باشه : تابع اسم اشاره : اولنك الاطفال الصغيرون سابحون ماهرون ‎gb hie‏ صفت خبر صفت اسم لشازة + اشم ال نداشته باشه : خبر از نوع مفرد : هولاء معلمون. خبر از نوع اسم هميشه مرفوعه(۰ ۰2 ون ۰ ان ) . پس اگه مبتدا + اسم مرفوع داشتيم و اون اسم مرفوع صفت برایمبتدا فباشه ؛ خبره تو مثال های زیر مبتدا و خبر رو مشخص کنین ‎all‏ علی السکوت خی من الم علی الكلام المعلم فی المدرسة نموذج یج الخير و الشر الوصول إلى الاكتقاء هد مهم للشعب ‎Bet‏ ‏عسن الأدب يسثرقيح الأسب لله ال سکیلتهعلی رسله هولاء العلماء لا یتکاسلون الحاكم لنا فى المدينة کلصدیق هولاء المقاتلون ثابتون كما تثبت الاصابع فى اليد

صفحه 11:
2) تشخیص اجزای جمله فعلیه تو جمله عربى فاعل هميشه بعد از فعل مياد و فعل + اسم مرفوع © . + ‎٠‏ ان ‎٠‏ ون ) : دهت علي الى المدرسة. .ماضى : به حِز ذهب و ذهبث يقيه فعلا حساب ميشه :هيا » ذهيث فعل + ضمير متصل مرفوعى | مضارع : يذهبان / يذهيون / تذهبان / تذهبين / يذهين / یه نوع دیگه هم فاعل داریم که مستتر هست و خب چون تا حالا نديدم يراتون ازش سوال بدن نميكم . اگه خواستين ميتونين از منابع كامل تر اونو مطالعه كنين - فعل + فاعل + اسم منصوب( . 2 ‎٠‏ ين ) : اسم منصوب ميشه مفعول : گثب علخ رس انواع مفعول. Ups ay pala te a: deb + ‏فعل + ضعیر متصل منصوی‎ مثال : قرأث الدرس : «ث» ميشه فاعل / الدرش ميشه مفعول مثال بشاهذك علئٌ فى المدرسة : على تورا در مدرسه ديد . شاهذ : فعل / كك : مقعول / علي : فاعل آگه نمیدونین ضمیر متصل منصویی کدوماست : ۵ هما ‏ هم . ها هما. هن , ک كما + كم دكي ‎GSS‏ ‎bes‏ أكه 92 ‎Jab a wad‏ بچسبه اولی فاعل و دومی مفعول ‎‘cou‏ ‏مثال1 : ضريثها : دو ضمير به فعل جسبيده . «تَ » فاعل و « ها » مفعول مثال 2 : شاهدناكم : دو ضمير به فعل جسبيده . * نا » فاعل و« كم » مفعول

صفحه 12:
3)تشخیص جار و مجرور : حرف جر + اسم - جارومجرور به اسم ميكيم مجرور به حرف جر حرف جر من أرجغ من المدرسة ظهرً 5 أنا أجكهة قن حياتى ‎ab‏ إلى المدرسة ‏قرآث الدرض من الصباج إلى اليل ‎Till gle ai Gee‏ يوم لنا و يوم علينا الدهز يومان؛ يوم لت و هذا الكتاث لأخى ‎hue Je‏ سال لمعلم عنک ماذا تلم عن التلفین الا ثبخث عن السعادة فیالتشاوم ككبث بالقلم ‎iain‏ بالحياة ‏آنت کالجبل فى الإستقامة ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اصولا وقتى ميخوان براتون از جارومجرور سوال بدن 2 صورته. )قرأث الدرش من الصباح إلى اليل . نقش ساختار مشخص شده را بنویسید: جارومجرور ‏2) قرأث الدرش من الصباح إلى اليل : نقش كلمه مشخص شده را بنويسيد : مجرور به حرف جر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
4)تشخیص و ترجمه اسم فاعل : بر وزن فاعل : حامد , شاکر: قلیم ‏ بر وزن فاعى : هادي . ساعى , راضى ‎٠‏ قاضی ‏ جارى ‎٠‏ ‏بروزن فال : قائل .. اولش ق باشه و عين الفعل ‏ داشته باشه : مُحسن ء مُعلَم » مكرم .. أولش م داشته باشه و دومين يا سومین حرف اصلی ی باشه : فشیر مجير. بر وزن «فقلة» باشه : اين وزن براى جمع هاى مكسر هست : وَزئة : جمع وارث / ظلْبَة : ج طالب .بر وزن «فقال» باشه : اين وزن براى جمع هاى مكسر هست : كُقَار : جمع کافر/ لاب : ج طالب روش ترجمه اسم فاعل : از وند های « عنده :۶ استفاده میشه. نر : بيم دهنده / عالم : دانا / ظلاب : دائش اموزان / 5)تشخيص و ترجمه اسم مفعول بروزن قفعول بياد : محمود . مشكور. فجبور اسم مقعول | اونش م و عين الفعل ع بياد : ‎plas «yaaa‏ 1 1 1 مستشارء فصطفی , فرضی « روش ترجمه اسم مفعول : به صورت صفت مفعولى ترجمه ميشه مثال + کتوب : نوشته شده/فففور: آمرزیدهشده 1 6کشخیص و ترجمه اسم مبالفه wf پیش وق علاقة . قهاقة : اسم ابا و شقل هایی که روی دو وزن با هستن هم مبلغه حساب ميشه :جر خباز, لظارة » روش ترجمه : بسیار + اسم فاعل مثال :غقار:بسیر آمزنده / علمة : بسيار دانا

صفحه 14:
7تشخیص و ترجمه اسم تفضیل : ‎gail Ay‏ كبا تسبي آکزم + اصفر: | أفل : أول . آذق . اصح . اخف . مخصوص مذکر اسم تفضیل | آفعی : آعلی . أولى ‎٠‏ آركى ‎«BN ٠‏ فعلى : كُبرى ‎٠‏ طفری » فصلی . ... : مخصوص مونث. أفاعل : أراذل » أقاضل ‎٠‏ ... : جمع مکسر هستن دقت : اسم تفضيل بر وزن «فعلى» كاهى به شكل «فعلاه مياده مثل : نيا :با ‏دقت : اگه اسم تفضیل به شکل « افعی» به همراه ضماير متصل تصب و جر . هما , ك ‏ كما . بیاد آخرشون به الف کشیده ختم میشه؛ برای مثال: اخفاكم ‎٠‏ اعلاها . اقواكم . اتقاکم ۰ ‏دقت : اگه کلماتی در وزن آفعل بودن که به رنگ و عیب دلالت داشتن چزو اسم تفضیل نیستن : مثل آحفر» آسود : أبيض .. ‏قضیه خیرو شر ‏5 ‏خير و شر هميشه اسم تفضيل نيستن و يه دام به خصوص دارن ‏كه يعد ازخير و شر حرف جر «من» يا مضاف اليه يا ضمير جمع بياد اسم تفضيل هستن و به معنی خوب قرء بهتر. بدتر. بهترین »بدترین: للم خیز من المال / خير الأمور اوسطها. ‏نکته مهم اینجاست كه اكه خير و شر ال داشته باشن يا تو ترکیب : لا + خیز ‏ قرار يكيرن ديكه اسم تفضيل نیستن و معنى خوبى يا بدى ميدن : لاخيز فى الكذب : هيج خيرى در دروغ نيست. ‎9: ‎

صفحه 15:
ترجمه اسم تفضیل ‎٠‏ ترجمه اسم تفضيل 1)اسم تفضيل + من : با «تر» ترجمه ميشه : هذا أكيز من ذاك : اين ار آن بزركتر است / ليلة القدر ‎ab‏ من الف شهر: شب قدر از هزار شب بهتر است. 2)اسم تفضيل + اسمزمعمولا مضاف اليه) : با «ترين» ترجمه ميشه : احث عبد الله انففهم لعباده: محبوبترین بندگان ند خدا سودمندترین آنهاست نسبت به بندگانش 3)معمولً اسم تفضیل تو حالت صفت به صورت «تره دار ترجمه میشه: اخی الاصفر : برادر کوچکترم 8تشخیص و ترجمه اسم مکان : Ansa ‏1و‎ ‎de: Jabs 07s » نسم متكا بر وزن َفقلة : قدرسة ‏ ای وزن قفاعل : قساجد . کاب , قدارس ..... : جمع مکسر هستن اينم تا يادم نرفته بكم كه «آخر» اسم تفضيل هست ولى «آخره اسم فاعل مونث آخر ميشه أخرى ولى مونث آخر ميشه آخرة معنی آخر ميشه دیگر ولی معنی آخر ميشه پایان

صفحه 16:
19( شناخت و ترجمه اسم معرفه و ذكره: در حد کتاب درسی و امتحان نهايى دو نوع معرفه داريم | معرفه يه ال: هر اسمى كه ال داره : الكتاب : المعلم ‎٠‏ ‏معرفه به معرفه به غلم يا اسم خاص : اسم خاص ها كلا معرفه هستن . اسم شهر ها . کشورها ‏ اشخاص ب حالا کته ای که هست اينكه اسم معرفه به علم حتى اكه با ال بياد بازم معرفه به غلم ست محمد : معرفه به علم / المحمد : بازم معرفه به علم ذكره ها : كلا هرجى كه ديدين تنوين كرفته (جون براى شما حركه هارو ميدن) ذكره بكيرين :کاب , معلم . صحلا . کته مهم اینجاست كه اكه اسم معرفه به علم با تنوين بياد باالازم معرفه هست و ذكره نيست . الان نكاد كنين به مثال بالاى كادر . تو اون مثال جون محمد و صعيد اسم خاص هشتن با اينكه با تنوين اومدن ‎toby‏ ‏بازم معرفه حساب ميشن, مسق ی تو ترجمه اسم نکره از« ی » یا « یک » یا جفتش استفاده رأيث تلميذاً: دانش آموزى را ديدم / يك دائش آموزرا دیدم / یک دانش آموزی را دیدم اكه يه اسم تو جمله به صورت نكره بياد و همون اسم دوباره با ال به كار بره اينجورى معنى ميكنيم. دقراث كتاا. كان الكتاب مفيداً: كتابى خوائدم , آن / اين كتاب مفيد يود اكه خبر جمله اسميه به صورت نكره باشه . معرفه ترجمه ميكنيم : العلم كن : دائش گلج است

صفحه 17:
20) تاثير ترجمه ای ادات ناصبه و جازمه لم + فعل مضازع : ترجمه به صورت ماضی منفی ساده :ثم هب : رفت. لا + فعل مضارع : ترجمه به صورت ماضی نقلی منفی :ما ذهث : هنوزنرفته است. ادات ناصبه (به جز )+ مضارع : ترجمه به صورت مضارع التزامى : أن هب : كه برود : تا اينكه برود لن + فعل مضارع : ترجمه به صورت آينده منفى : أن يَدَهَبٌ : نخواهد رفت ‎pal)‏ + فعل مضارع : ترجمه به صورت : بايد + مضارع التزامى ؛ لهت : يايد برود ‏أ ر_لاى نهى + فعل مضارع : ترجمه به صورت امر منفي ‏21) تاثير ترجمه لى كان ‏01 موز كم با لسم باد :كان علئ فرحا : على شاد بوذ ‎Call‏ زمانى كه قرارة به يه امر ثابت و تغيير نايذير اشارة كنه مثل صفات خدا و ويزكى هاى أطبيعت : الله كان علياً : خداوند بسيار داناست / كان اليل مظلماً: شب تاريك است, ‏كان كان + فعل مضارع : ترجمه به صورت ماضى استمرارى : على كان يذهب : على ميرفت ان + ماضى : ترجمه به صورت ماضى بعيد : على كان ذهب : على رفقة بوذ أكان + لي يا عند : ترجمه به صورت داشت : كان عندى كتاب : یک کتاب داشتم ‏+ مضارع كا (يكون : ..) : ترجمه به صورت ما + كان (ماضى منفى كان). اگه « ليس + ل يا عند » بشه به صورت نداشتن معنى ميشه : ليس له علم : علمى نداشت(يا ندارة). ‎# ‏اكه قد + فعل ماضى يشه : ترجمة فعل به صورت ماضى تقل ‏اگه قد + فعل مضارع بشه : به صورت گاهی, شاید . ممکن است ترجمه ميشه و تاثیری هم روی فعل و زمانش نار ‏اگه لها + فعل مضارع بشه :فعل به صورت ماضی نقلیملفی ترجمه ميشه ‏اكه لقا + فعل ماضی بشه : به صورت هنگامی که ترجعه. ‏نداد ‎

صفحه 18:
22 زمان ها 1 ماضی متلی ساده الف) ما + ماضی : ما رآیتم :ندید ب) لم + مضارع مجزوم: لم یذهب : نرفت. 2 ماضى نقلى مثيت: قد + ماضى : قد خرع: شاد شده ست 3 ماضى تقلى ملقىة الف) لقا + مضارع مجزوم: لقا يذهب: هنوز ترفته ست ب) ما + قد + ماضى : ما قد رأى : نديذه ست 4. ماضى بعيد ‎scale‏ ‏الق) كان + قد + ماضى : كان قد ذهب: رفته بود ب) كان + ماضى : كان ذهب : رفته بود. 5. ماضى بعيد ‎cite‏ عاط ع كوو مضت تم کی جعب ۲ درل ود اي كين ما مهدي كاوها رنه ورن نیتم ‎le 6‏ استمراری مثبت: كان + مضارع : كان يذهث : مى رفت 7 ماضى استمراری منفی ال ما + كان + مضارع : ماکان برجع: بازنمی گشت . ب) کان + ل * مضارع : کان لا یضرث : میزد ج) لم + مضارع مجزوم كان + مضارع : لم يكن يذهب : تميرفت 8 مضارع اخبارى : فعل مضارع در حالت عادى به صورت مضارع اخبارى ترجمه ميشود 9 مضارع الزامی: القا) حروف ناصبوايه جز لن) + مضارع :أن يذهب :كه برود ‎١.‏ ب) فعل شرط ‎Gelato ayes‏ ید مد 10 آینده: «س» یا «سوف» + مضارع : سوف یذهب: خواهم رفت. 1 آینده منفی : لن + مضارع : لن یذهب : هرگز نخواهد رفت.

)1تشخیص مصدر : اول از همه باید ببینیم بین یه فعل و یه مصدر چه تفاوت هایی وجود داره : ب» در واقع داریم میگیم که :یه نفر مذکر تو زمان گذشته عمل رفتن رو انجام داده . زمانی که ما میگیم « َذ َه َ پس از فعل هم میتونیم زمان ،تعداد ،جنس و رخ دادن عمل رو پیدا کنیم . ولی وقتی میگم «رفتن» نه میتونیم جنس مشخص کنیم ،نه زمان و نه تعداد .حتی اتفاق افتادن عمل رو هم نشون نمیده و فقط خود عمل رو مشخص میکنه . پس نتیجه میگیریم که :مصادر همگی اسم هستن و فعل حساب نمیشن . حاال ما دو نوع مصدر داریم )1 :مصادر مزید )2مصادر مجرد مصادر مزید : باید این 8تا وزن رو حفظ باشین : مصدر ماضی مضارع امر اِ فعال تَ فعیل فاعلَ ة ُم َ اِ نفعال اِ فتِ عال تَ فَ ُّعل فاعل تَ ُ اِ ستِ فعال اِ کرام تَ کریم جاه َدة ُم َ اِ نقِ الب اِ کتِ ساب تَ َذکُّ ر عامل تَ ُ اِ ستِ خراج فع َل َا َ َف َّع َل فاع َل َ انفَ َع َل فت َع َل اِ َ تَ فَ َّع َل اع َل تَ ف َ فع َل اِ َ ست َ کر َم َا َ َک َّر َم جاه َد َ َ ب انقلَ َ ب َ اکت َس َ تَ َذکَّ َر عام َل تَ َ خر َج اِ َ ست َ ُی ِ فع ُل ُیفَ ِّع ُل ُی ِ فاع ُل َینفَ ِع ُل فت ِع ُل َی َ َی َتفَ َّع ُل فاع ُل َی َت َ ست ِ فع ُل َی َ کر ُم ُی ِ ُی َک ِّر ُم ُی ِ جاه ُد َی َ ب نقلِ ُ ب َی َ کت ِس ُ َی َت َذکَّ ُر عام ُل َی َت َ خر ُج َی َ ست ِ ِ أفعل َف ِّعل ِ فاعل اِ نفَ ِعل فت ِعل اِ َ تَ فَ َّعل فاعل تَ َ ست ِ فعل اِ َ أکرم ِ َک ِّرم ِ جاهد اِ َ نقلِ ب کت ِسب اِ َ تَ َذکَّ ر عامل تَ َ خرج اِ َ ست ِ هر کلمه ای روی این وزن ها دیدین میشه مصدر . حاال شاید بگین خب اقای باستانی مصادر مزید اینا بودن .مجرد ها کدومان؟؟ س هست. باید بگم که مجرد ها قاعده ای ندارن و سماعی هستن مثل ُجلوس که مصدر َجلَ َ )2ساخت فعل امر : ما کال تو عربی دو نوع فعل امر داریم : )2فعل امر از فعل های غائب )1فعل امر از فعل های مخاطب اون چیزی که مخصوص این جروه هست مورد 1هستش و مورد 2رو تو درس 6یازدهم میخونین . مراحل ساخت فعل امر مخاطب : .1حرف اول رو حذف می کنیم. .2آخر فعل رو مجزوم میکنیم .3به اول فعل همزه اضافه می کنیم و اگه عین الفعل ضمه داشت همزه به « ُا» و اگه عین الفعل فتحه یا کسره داشت همزه به « اِ » تبدیل می شود : ـــ :ــــ » .حاال فعل تو مثال :تن َت ِش ُر :اول بیا « ت » رو حذف کن .تو مرحله بعدی آخر فعل رو ساکن کن « ُ اینجور چیزی شده :ن َت ِشر .اگه دقت کنی نمیتونی این فعل رو بخونی پس میایی اولش یه « ا » اضافه میکنی : ان َت ِشر .حاال زمان اونه که حرکه اول « ا » رو مشخص کنیم .برای این کار کافیه به دومین حرف اصلی فعل ( ن ش ر ) دقت کنی .اگه حرکه این حرف ـِ یا َـ باشه ِ :ا و اگه ُـ باشه ُ :ا . نت ِشر پس :تن َت ِش ُر :اِ َ بون) .تو مرحله دوم بیا مجزومش کن یعنی « ن » مثال َ : 2ی َ بون :خب بازم اول « ی » رو حذف کن (ذ َه َ ذه َ آخر رو حذف کن ( ذ َهبو ) .حاال هی سعی کن اون کلمه داخل پراتنز رو بخونی .برای این که نمیشه خوندش بیا اولش یه « ا » بزار .حاال باید حرکه این « ا » رو مشخص کنیم 3 .حرف اصلی چیه ؟ ذ ه ب .دومین حرف ذهبوا ـــ .پس میشه :اِ َ اصلی میشه « ه » حاال حرکه اونو ببین بگو چیه؟؟ َ اگه آخر فعل مضارعت ُـ داره بشه ـ مجزوم کردن یعنی اگه آخرش « ن » داره ؛ اون ن حذف بشه بن » باشه :تغییری نمیکنه. بن » و « تَ َ اگه فعلت « َی َ ذه َ ذه َ یک نکته مهم تو ساخت فعل امر اینکه بعد از حذف حرف اول مضارع وقتی از همزه استفاده میکنیم که اولین حرف بعد از حرف مضارع ساکن باشه .ولی اگه اولین حرف بعد از حرف مضارع ساکن نباشه نیازی به آوردن همزه نداریم: مثال )1تَ َتنَ َّزلین :تَ نَ َّزلی مثال)2تَ ِع ُد ِ :عد )3تشخیص فعل امر تو امتحان : اگه تو امتحان بهتون جمله ای یا عبارت یا گروهی از فعل هارو دادن گفتن که اقا بیا تو این برای من فعل امر پیدا کن حتما حواست باشه که : )1هم باید دنبال فعل امر مخاطب بگردی و هم فعل امر غائب ( ل +فعل مضارع غائب :لِیذهب ) )2اگه فعل مضارعی دیدی که آخرش ـ هست و اولش خبری از حروف مضارع نیست پس قطعا امر مخاطب شده. )3اگه فعلی مضارعی دیدی که آخرش « ن » رو حذف کرده و قبلش الی نهی ،ادات ناصبه و ادات جازمه نداری پس قطعا امر مخاطبه. )4دقت کن که تو فعل امر غائب اصال نیازی نداری حرف اول رو حذف کنی فقط کافیه ل +فعل مضارع داشته باشی. تمرین : .1تو عبارت های زیر کدوم گزینه به درستی امر شده : ح :اِ فتِ ح کتبون ُ :ا ُ )1تَ ُ کتبوا /تَ َ فت ُ نظرن ُ :أ ُ غسلی /تَ ُ )2تَ ِ رن لین :اِ َ نظ َ غس َ قدرین :اِ ِ )3تَ صنَ عان :اِ صنَ عا /تَ ِ قدری لعبوا بن ُ :ا ُ ُ 4 لعبون َ :ا َ کتبی /تَ َ )تکت َ .2تو عبارت های زیر فعل امر رو پیدا کنین : ً الظن و ال َیغتب بعضکم بعضاً کثیرا من جتنِ بوا جدوا /اِ َ فس ِ إذ قلنا للمالئکة اسجدوا آلدم َ ّ )4ساخت فعل نهی : فعل نهی همون امر منفی میشه برای ما و فقط از فعل های مضارع ساخته میشه . روش ساختشم اینجوریه که : .1اول فعل « ال » میاریم .2آخر فعل رو مجزوم میکنیم ( اگه نمیدونی مجزوم کردن چیه برگرد صفحه ) 4 یادتون باشه فعل نهی بالیی سر حرف اول مضارع یا حرکه های وسط فعل نمیاره . ذهب :نرو ب :میروی :ال تَ َ تَ َ ذه ُ /تَ جلِ سون :ال تَ جلِ سوا .... / َ )5روش شناخت فعل نهی تو امتحان عربی : اگه دیدی فعلی داری که اولش « ال » هست و خود فعل مجزوم شده پس قطعا الی نهی داری . دقت کن که : )1با دیدن هر « ال +فعل مضارع » درجا نگی الی نهی .فعل مضارعت باااااید مجزوم باشه تا « ال » بشه نهی )2با دیدن هر « فعل مضارع مجزوم » سریع نگو که فعل نهی داریم .الزمه فعل نهی اینکه قبلش « ال نهی » بیاد. )6روش ساخت و تشخیص فعل نفی : ما کال چند نوع فعل نفی داریم : ب :نرفت ب (رفت ) :ما َذ َه َ )1ما +ماضی :فعل نفی ماضی َ :ذ َه َ ب (نمیرود) ب (میرود ) :ال َی َ )2ال +مضارع :فعل نفی مضارع َی َ ذه ُ ذه ُ همون جوری که مشخصه کال وقتی میخوایم فعلی رو منفی کنیم بالیی سر ظاهرش نمیاریم و بدون تغییر میمونه و فقط معنیش میشه منفی. تو امتحان عربی تشخیص ماضی منفی که راحته ( ما +ماضی ) .برای تشخیص مضارع منفی و کال تشخیص نفی و نهی از هم کافیه دقت کنی که : )1اگه ال +فعل مضارع مجزوم :الی نهی )2اگه ال +فعل مضارع عادی :الی نفی تمرین : .1نوع « ال » رو مشخص کن :ال تَ ُقل أصلی و فصلی ً یبصر بصر الکافر ما أبدا /هل تذهب ؟ ال ،ال َ أذه ُ ُ ُ ب /ال َی ُ المومن .2تو عبارت های زیر فعل نفی و نهی رو پیدا کنین : ک خیر من المال ، )1 حر ُس َ حر ُس َ ُ ُ العلم ٌ ک و المال ال َی ُ العلم َی ُ یدرس المعلم فی الصف ال نتکلّ ُم احتراماً له )2حینما ّ )3تَ فَ کّ روا فی الخلق و ال تُ ِّ فکروا فی خالق فإنّ کم ال تقدرون )7تشخیص و ترجمه فعل مجهول : فعل معلوم :فعلی هست که فاعلش مشخصه :علی شیشه را شکست فعل مجهول :فعلی هست که فاعلش مشخص نیست و حذف شده :شیشه شکسته شد تو بارم بندی ارائه شده برای شما بحث ساخت فعل و جمله مجهول رو نداریم کال و فقط ازتون ترجمه فعل مجهول رو میخواد که خب الزمه ترجمه اون ،تشخیصش هست . از اونجایی که حرکه گذاری کامل برای امتحان نهایی الزمه پس کارمون راحته و با دوتا اصل همه چی به خیر و خوشی تموم میشه : )1مجهول در ماضی ها :اول فعل ُـ میشه و عین الفعل(دومین حرف اصلی ) ـِ ب :فعل ماضی و مجهول :نوشته شد ب :فعل ماضی و معلوم :نوشت ُ /کتِ َ مثال َ :ک َت َ کر َم :فعل ماضی و مجهول :گرامی داشته شد کر َم :فعل ماضی و معلوم :گرامی داشت ُ /ا ِ مثال َ :ا َ کال یادتون باشه که هر فعل ماضی (تاکید میکنم ماضی ) دیدین که اولش ُـ داره حتما مجهوله . )2مجهول در مضارع ها :اول فعل ُـ میشه و عین الفعل َـ ب :نوشته میشود مثال َ :ی ُ ب :فعل مضارع و معلوم :مینویسد ُ /ی َ کت ُ کت ُ اینم یادتون باشه که کال مجهول کردن فعل کاری به حرکه آخر فعل نداره و فقط حرکه اول و عین الفعل رو تغییر میده ( .معلوم و مجهول مربوط به هویت و ذات فعله) روش ترجمه : کافیه با مشتقات مصدر « شدن » ترجمه کنیم : قر ُأ :خوانده میشود .... / ُض ِر َب :زده شد ُ /کتِ َ ب :نوشته شد ُ /ی َ رس ُل :ارسال میشود ُ /ی َ تمرین : تو مثال های زیر فعل مجهول رو پیدا کنین و ترجمه کنین : َ 1 لت الهدایا الّ تی ُا ِ رسلَ ت لیلة أمس )ق ِب ُ )4إنّ ا ُخلِ قنا ِمن تراب سقوط األسماک ِمن السماء ُک ّل السنة شاه ُد ُ )ی َ ُ 2 ُ 5 الباب و ُس ِم َع الصوت ح )فتِ َ ُ أی َضغط ِمن جانب األعداء )3ال ُی َ قب ُل ُّ نز ُل المطر ِمن السماء )ی َ ُ 6 )8تشخیص فعل دارای نون وقایه : هر وقت بخوایم از ضمیر « ی» به عنوان مفعول استفاده کنیم حتما باید بین فعل و ضمیر از « ن» استفاده کنیم به این نوع از « ن » ،نون وقایه گفته میشه. پس اینو فهمیدیم که نون وقایه فقط در یک حالت استفاده میشه اونم زمانی که ضمیر « ی »(نه هر ضمیری) بخواد به عنوان مفعول(نه به عنوان فاعل یا مضاف الیه) در جمله قرار بگیره .مثل :یساعدوننی /یشاهدنی / أکرمونی ... / از اونجایی که ضمیر «ی» هر وقت به فعل های ماضی بچسبه نقش مفعول داره میتونیم بگیم همیشه : « فعل ماضی +ن وقایه +ی » برقرار هست. مون +ن :یعلّ موننی رفقا دقت کنین :حتی اگه فعل ما دارای ن در اخرش باشه بازم میتونه نون وقایه بگیره ُ :یعلّ َ نکته مهم در مورد نون وقایه این هست که نباید این نون جزو خود فعل باشه . فعل های « فتن ،ضمن ،حزن ،خزن ،حسن ،عان ،شحن ،سکن » در ریشه خودشون نون دارن پس باید حواستون باشه که اینارو با نون وقایه اشتباه نگیرین: ال تفتنی :نون وقایه نداره چون نونی که قبل ی اومده جزو خود فعل هست ( ال +تفتن +ی ) فتنی :نون وقایه دارد چون :التفتننی هست(تشدید بیانگر 2حرف هست) ال ت ّ تمرین : .1تو مثال های زیر فعل های دارای نون وقایه رو مشخص کنین : حسبونَ نی اکر َمنی /اِ ن تَ ُ عینی َ /ی َ نصرینی ّ / َ .2تو جمله های زیر فعل های دارای نون وقایه رو مشخص کنین : یجیبک /ألم تذوقی حالوة عاقبة الصبر حتی اآلن /نَ ِّبهنی لذکرک یا إلهی َ /...ر ِّب اجعلنی ربک الرؤوف فهو َ اِ ن تنادی ّ إن اهلل معنا ُم َ قیم الصالة /هل تُ ساعدنی فی فهم النصوص العربیة؟ /ال تَ حزنی َّ ، )9تشخیص مضاف الیه : تو زبان فارسی به چی میگیم مضاف الیه ؟؟؟ وقتی دوتا اسم پشت سر هم میان و معنی مستقل از هم دارن مثل چای الهیجان . تو زبان عربی هم دقیقا همین طوریه با یه سری نکات اضافه : بهش میگیم مضاف اسم +اسم این اسم هیچ وقت: ال نداره بهش میگیم مضاف الیه میتونه ال یا تنوین داشته باشه و یا نداشته باشه. تنوین نداره همیشه حرکه ـِ داره اگه جمع مذکر سالم یا مثنی میتونه اسم یا ضمیر باشه. هم باشه ن نداره. ِ المدرسة «:صحن» ال و تنوین نداره پس مضاف الیه داره «.صحن » میشه مضاف و « المدرسة » صحن مثال : ُ مضاف الیه ک میشه مضاف الیه. مثال : ک :کتاب +ضمیر ک شده :کتاب میشه مضاف َ + کتاب َ ِ یادتون باشه که :تو عربی در حد امتحان نهایی یازدهم اگه یه اسم ال داره پس دیگه تنوین نداره .اگه تنوین داره پس ال نداره و اگه ال و تنوین رو باهم نداشته باشه مضاف الیه داره. مضاف بودن لقبه بچه ها .کلمه ای که مضاف میشه خودش تو جمله نقش مستقل داره وللللی مضاف الیه بودن نقش هست ِّ ً طهرا :کلمه «القط» برای «لسان» مضاف الیه هست .لسان که مضاف ماست سائال ُم القط لسان فرز مثال ُ :ی ُ ً َ خودش توجمله نقش مفعول داره. روش تشخیص راحت : )1هر وقت دیدین دوتا اسم پشت هم اومدن و اسم اول ال و تنوین نداره و اسم دوم ـِ داره :مضاف و مضاف الیه داری )2هر وقت اسم +ضمیر دیدی :مضاف و مضاف الیه داری کل ،بعض ،عند ،فوق ،امام ،جنب ،تَ حت همیشه مضاف الیه میاد )3بعد کلمات ّ : )10تشخیص صفت : تو زبان فارسی به چی میگیم صفت ؟؟؟ وقتی دوتا اسم پشت سر هم میان و اسم دوم اسم اول رو توصیف میکنه :باغ زیبا تو زبان عربی هم دقیقا همین طوریه با یه سری نکات اضافه : دوتا اسمی که پشت سر هم میان تو 4تا مورد با هم یکی هستن : جـــــــــامـــــــــع جنس اعراب(حرکه) عدد(تعداد) معرفه و نکره بودن الصادق» هردوتا مفرد /مذکر /معرفه و مرفوع ُـ هستن .پس اولی المومن» و « الصادق « : المومن جاء مثال : ُ ُ ُ ُ َ موصوف و دومی صفت هست. موصوف بودن لقبه بچه ها .کلمه ای که موصوف میشه خودش تو جمله نقش مستقل داره وللللی صفت بودن نقش هست. گاهی پیش میاد که برای یه اسم هم صفت استفاده کنیم هم مضاف الیه .مثال فارسی اگه بخوام بزنم میشه : معلم جوان من :تو این حالت ترکیب اینه :اسم +صفت +مضاف الیه ِ ولی تو زبان عربی یکم متفاوته .مثال رو نگاه کن :معلمی الشاب :اسم +مضاف الیه +صفت پس :هر وقت ترکیب « :اسم بدون ال و تنوین +مضاف الیه +اسم ال دار »دیدی ؛ اسم ال دار برای اسم اول صفته . حتمااااا به روش ترجمه ترکیب باال دقت کنین. طبیعیة ... ، استوائیة ، ایرانی ، حامدی ، ی » یا « ّیة » باشه مثل : ّ ّ ّ ّ یه نکته هم بگم :هر اسمی که آخرش « ّ نقش صفت رو داره . تمرین : تو مثال های پایین مضاف الیه و صفت رو مشخص کنین : باد ِ اهلل الصالحین /لیست ُأ ّمی خاتَ َمها َّ ِ اسالم َعلَ ینا و َعلَ ی ِع ِ ب هبی فی کان أخی الصغیر ُ یکت ُ حفلة میالدی َ / الذ ّ ٌ ح ٌ تح ِف َی ِ مصنع األبواب. شتغ ِل فی کثیر / ماء فرة اجباتِ ِه / و ِ ُ الم َ البئر ُ ِ دلیل ُ عمیقة فی األرض فیها ٌ ٌ ُ )11تشخیص اجزای جمله اسمیه : کال جمله اسمیه از دو رکن اصلی تشکیل میشه :مبتدا +خبر مبتدا اوللللین اسمی هست که تو جمله اسمیه میاد .همیشه هم مرفوعه خبر تکمیل کننده معنی جمله حساب میشه .هم میتونه اسم باشه هم فعل و هم جارومجرور. برای راحتی کار و اینکه از توضیح های اضافه دور شیم به نمودار های زیر دقت کنین : یذهب الذکی الطالب اگه اسم صفت یا مضاف الیه باشه :خبر فعل : ُ ُ ُ )1مبتدا +اسم +فعل السر اگه اسم صفت یا مضاف الیه نباشه :خبر اسم :الرجل ٌ عالم یفهم ّ خیر من ألف عابد اگه مبتدا نکره باشه :فعل جمله وصفیه /خبر اسم : ٌ عالم ینتفع بعمله ٌ )2مبتدا +فعل +اسم یذهب عالماً اگه مبتدا معرفه باشه :خبر فعل :الرجل ُ الناس فی دین ملوکهم اگه اسم صفت یا مضاف الیه باشه :خبر جارومجرور : ُ )3مبتدا +جارومجرور +اسم اگه اسم صفت یا مضاف الیه نباشه :خبر اسم :المعلم فی الصف لنا أسوة ینجح یذهب رجل )4مبتدای نکره +فعل + 1فعل : 2خبر فعل / 2فعل 1جمله وصفیه : ٌ ُ ُ جارومجرور اخرین انتخاب برای خبر بودنه و همیشه خبر از نوع مفرد و جمله از جارومجرور تو اولویت تر هستن : علیم :خبر اسم « علیم » کل شیء )اهلل ِب ّ ُ 1 ٌ ُ یبحث » یبحث عن الدرس :خبر فعل « )التلمیذ فی المکتبة 2 ُ ُ اگه چند جارومجرور پشت سر هم بیان معموال اونی که با«ک» شروع میشه،خبر است: مثال : 1المؤمن فی المسجد کالسمک فی الماء الصغر کالنقش فی الحجر مثال : 2 العلم فی ِّ ُ الج ّهال کالحی بین األموات مثال : 3 طالب العلم بین ُ ُ تلک ،ذلک ،هوالء ،اولئک ) برای خبرش به نمودار زیر نگاه کنین : اگه مبتدا اسم اشاره باشه (هذا ،هذه ، َ ال داشته باشه :تابع اسم اشاره :اولئک االطفال الصغیرون سابحون ماهرون مبتدا تابع صفت خبر صفت اسم اشاره +اسم ال نداشته باشه :خبر از نوع مفرد :هوالء معلمون مرفوعه(ـ ٌ ،ـ ،ون ،ان ) .پس اگه مبتدا +اسم مرفوع داشتیم و اون اسم مرفوع خبر از نوع اسم همیشه ُ صفت برای مبتدا نباشه ؛ خبره . تمرین : تو مثال های زیر مبتدا و خبر رو مشخص کنین : الندم علی السکوت خی ٌر من الذم علی الکالم ُ جب الخیر و الشر المعلم فی المدرسة نموذج ی ُ ُ ٌ مهم للشعب االیران ّی الوصول إلی االکتفاء ُ هدف ّ النسب سن األدب ی ُ ست ُر ُقبح َّ ُ ح ُ أنز َل سکینَ ته علی رسوله اهلل َ هوالء العلماء ال یتکاسلون الحاکم لنا فی المدینة کالصدیق هوالء المقاتلون ثابتون کما تثبت االصابع فی الید )12تشخیص اجزای جمله فعلیه : تو جمله عربی فاعل همیشه بعد از فعل میاد و هیییییچ وقت قبل فعل نمیاد. علی الی المدرسة ب فعل +اسم مرفوع(ـ ٌ ،ـ ،ان ،ون ) َ :ذ َه َ ُّ ُ انواع فاعل هبت بقیه فعال حساب میشه َ ت :ذ َهبا َ ،ذ َهب ُ ماضی :به جز َذ َه َ ب و َذ َ فعل +ضمیر متصل مرفوعی مضارع :یذهبان /یذهبون /تذهبان /تذهبی َن /یذهب َن ... / یه نوع دیگه هم فاعل داریم که مستتر هست و خب چون تا حاال ندیدم براتون ازش سوال بدن نمیگم .اگه خواستین میتونین از منابع کامل تر اونو مطالعه کنین . ً رسالة علی ب فعل +فاعل +اسم منصوب(ـ ً ،ـ ،ین ) :اسم منصوب میشه مفعول َ :ک َت َ ُّ َ انواع مفعول فعل +ضمیر متصل منصوبی +فاعل :ضمیر متصل منصوبی میشه مفعول الدرس میشه مفعول ت» میشه فاعل / قرأت مثال : الدرس ُ « : ُ َ َ علی :فاعل ک :مفعول / علی فی المدرسة :علی تورا در مدرسه دید . ک مثال شاه َد :فعل َ / :شاه َد َ َ َ ُّ ُّ ک ،کما ،کم ِ ، کن ، هن َ ، ک ،کما َّ ، اگه نمیدونین ضمیر متصل منصوبی کدوماست ُ :ه ،هما ،هم ،ها ،هما َّ ، ی ،نا اگه دو ضمیر به فعل بچسبه اولی فاعل و دومی مفعول هست : ت » فاعل و « ها » مفعول . مثال: 1 َ ضربتها :دو ضمیر به فعل چسبیده َ « . مثال : 2شاهدناکم :دو ضمیر به فعل چسبیده « .نا » فاعل و « کم » مفعول )13تشخیص جار و مجرور : حرف جر +اسم = جارومجرور به اسم میگیم مجرور به حرف جر حرف جر ترجمه فارسی مثال ِمن از المدرسة ُظ ً ِ هرا أرج ُع ِمن ِ فی در أجت ِه ُد فی حیاتی أنا َ به ِ المدرسة بت إلی َذ َه ُ به سوی هبت إلی أبی َذ ُ تا الصباح إلی الیل الدرس ِمن قرأت ُ ِ َ روی المنض َدة لت کتابی علی َ َج َع ُ ضد بر ّ یوم علینا یوم لنا و ٌ ٌ برای لک و ... یوم َ الدهر یومان؛ ٌ ُ آن از ِ الکتاب ِألخی هذا ُ داشتن جدید ال ٌ لِحمید َج ّو ٌ از نک سأل المعلم َع َ َ ُ درباره الدالفین ماذا تَ علَ ُم َعن ّ دنبال به ِ بحث ِعن السعادةِ فی التشاؤم ال تَ َ با بالقلم بت ِ َک َت ُ در ساع َد ُکم بالحیاة َ ِ مانند کالجبل فی اإلستقامة أنت َ ِ إلی علی لـِ َعن بـِ ک َ اصوال وقتی میخوان براتون از جارومجرور سوال بدن 2صورته : الصباح إلی الیل .نقش ساختار مشخص شده را بنویسید :جارومجرور الدرس ِمن قرأت )1 ُ ِ َ الصباح إلی الیل :نقش کلمه مشخص شده را بنویسید :مجرور به حرف جر الدرس ِمن قرأت )2 ُ ِ َ )14تشخیص و ترجمه اسم فاعل : شاکر ِ ، ِ ِ بر وزن ِ قاسم .... ، حامد ، فاعل : بر وزن فاعی :هادی ،ساعی ،راضی ،قاضی ،جاری ... ، بر وزن فائِ ل :قائِ ل ..، اسم فاعل اولش ُم باشه و عین الفعل ـِ داشته باشه ُ :م ِ کرم ...، حسن ُ ،م َع ِّلم ُ ،م ِ اولش ُم داشته باشه و دومین یا سومین حرف اصلی ی باشه ُ :مشیر ُ ،مجیر ُ ،معین ... ، وارث َ /طلَ َبة :ج طالِب بر وزن « َف َعلَ ة» باشه :این وزن برای جمع های مکسر هست َ :و َر َثة :جمع ِ بر وزن « ُف ّعال» باشه :این وزن برای جمع های مکسر هست ُ :کفّ ار :جمع کافِ ر ُ /ط ّالب :ج طالِب روش ترجمه اسم فاعل :از وند های « َـنده ،ا » استفاده میشه : ُم ِ نذر :بیم دهنده /عالِم :دانا ُ /ط ّالب :دانش اموزان ... / )15تشخیص و ترجمه اسم مفعول : بر وزن َمفعول بیاد َ :محمود َ ،مشکور َ ،مجبور حسن ُ ،م َعلَّ م ... ، اسم مفعول اولش ُم و عین الفعل َـ بیاد ُ :م َ اولش ُم باشه و دومین یا سومین حرف اصلی « ا » ُ :مستشار ُ ،مصطفی ُ ،مرتَ ضی ... ، روش ترجمه اسم مفعول :به صورت صفت مفعولی ترجمه میشه : مثال َ :مکتوب :نوشته شده َ /مغفور :آمرزیده شده ... / )16تشخیص و ترجمه اسم مبالغه : بر وزن َف ّعال َ :ک ّذاب َ ،س ّیاس َ ،غفّ ار ... ، هامة ...، اسم مبالغه بر وزن َف ّعالة : عالمة َ ،ف ّ ّ جار ،خَ ّباز ،نَ ّظارة .... ، اسم ابزار و شغل هایی که روی دو وزن باال هستن هم مبالغه حساب میشه :نَ ّ روش ترجمه :بسیار +اسم فاعل عالمة :بسیار دانا مثال :غفّ ار :بسیار آمرزنده ّ / )17تشخیص و ترجمه اسم تفضیل : أکرم ،أصغر .....، أکبر ، َ َ أفعل َ : أحسن َ ، أصح َ ،ا َخ ّف ... ، أذق ، أول ّ ، أفل ّ : ّ ّ مخصوص مذکر اسم تفضیل أفعی :أعلی ،أولی َ ،ازکی َ ، ابقی ... ، ُفعلی ُ :کبری ُ ،صغری ُ ،فضلی : ... ،مخصوص مونث أفاعل :أراذل ،أفاضل : ... ،جمع مکسر هستن دقت :اسم تفضیل بر وزن « ُفعلی» گاهی به شکل « ُفعال» میاد؛ مثل ُ :دنیا :پایین تر ُ ،علیا :باالتر (ه ،هما ،ک ،کما )... ، جر ُ دقت :اگه اسم تفضیل به شکل « افعی» به همراه ضمایر متصل نصب و ّ بیاد آخرشون به الف کشیده ختم میشه؛ برای مثال :اخفاکم ،اعالها ،اقواکم ،اتقاکم ....، دقت :اگه کلماتی در وزن أفعل بودن که به رنگ و عیب داللت داشتن جزو اسم تفضیل نیستن :مثل أبیض ...، أحمر َ ، أسود َ ، َ قضیه خیر و شر : خیر و شر همیشه اسم تفضیل نیستن و یه دام به خصوص دارن : اگه بعد از خیر و شر حرف جر « ِمن» یا مضاف الیه یا ضمیر جمع بیاد اسم تفضیل هستن و به معنی خوب تر ، خیر ِمن المال /خیر األمور اوسطها. بهتر ،بدتر ،بهترین ،بدترین: ُ العلم ُ شر قرار بگیرن دیگه اسم تفضیل نکته مهم اینجاست که اگه خیر و شر ال داشته باشن یا تو ترکیب :ال َ + خیر َّ / خیر فی الکذب :هیچ خیری در دروغ نیست نیستن و معنی خوبی یا بدی میدن :ال َ ترجمه اسم تفضیل : ترجمه اسم تفضیل خیر من اکبر ِمن ذاک :این از آن بزرگتر است /لیلة القدر ٌ )1اسم تفضیل ِ +من :با «تر» ترجمه میشه :هذا ُ الف شهر :شب قدر از هزار شب بهتر است احب عباد اهلل انفَ ُعهم لعباده :محبوبترین )2اسم تفضیل +اسم(معموال مضاف الیه) :با «ترین» ترجمه میشه : ُّ بندگان نزد خدا سودمندترین آنهاست نسبت به بندگانش )3معموالً اسم تفضیل تو حالت صفت به صورت «تر» دار ترجمه میشه :اخی األصغر :برادر کوچکترم )18تشخیص و ترجمه اسم مکان : بر وزن َم ِ شرق ... ، فعل َ :م ِ سجد َ ،محفِ ل َ ،م ِ کتب ... ، فعل َ :م َ بر وزن َم َ اسم مکان در َسة ... ، بر وزن َم َ فعلَ ة َ :م َ بر وزن َم ِ دارس : .... ،جمع مکسر هستن فاعل َ :م ِ ساجد َ ،مکاتِ ب َ ،م ِ آخر» اسم تفضیل هست ولی « ِ آخر» اسم فاعل . اینم تا یادم نرفته بگم که « َ مونث آخَ ر میشه ُاخری ولی مونث ِ آخر میشه آخرة آخر میشه دیگر ولی معنی ِ آخر میشه پایان معنی َ )19شناخت و ترجمه اسم معرفه و نکره: در حد کتاب درسی و امتحان نهایی دو نوع معرفه داریم : معرفه به ال :هر اسمی که ال داره :الکتاب ،المعلم ... ، معرفه به معرفه به َعلَ م یا اسم خاص :اسم خاص ها کال معرفه هستن .اسم شهر ها ،کشورها ،اشخاص ... ، حاال نکته ای که هست اینکه اسم معرفه به َعلَ م حتی اگه با ال بیاد بازم معرفه به َعلَ م هست : محمد :معرفه به َعلَ م /المحمد :بازم معرفه به علم کتاب ،معلّ م ، نکره ها :کال هرچی که دیدین تنوین گرفته (چون برای شما حرکه هارو میدن) نکره بگیرین : ٌ صحناً .... ، نکته مهم اینجاست که اگه اسم معرفه به َعلَ م با تنوین بیاد بااااازم معرفه هست و نکره نیست .االن نگاه کنین به مثال باالی کادر .تو اون مثال چون محمد و سعید اسم خاص هستن با اینکه با تنوین اومدن ولی بازم معرفه حساب میشن. @Tastivision تو ترجمه اسم نکره از « ی » یا « یک » یا جفتش استفاده میکنیم : ً تلمیذا :دانش آموزی را دیدم /یک دانش آموز را دیدم /یک دانش آموزی را دیدم رأیت ُ اگه یه اسم تو جمله به صورت نکره بیاد و همون اسم دوباره با ال به کار بره اینجوری معنی میکنیم : ً مفیدا :کتابی خواندم ،آن /این کتاب مفید بود الکتاب کان ُ ُ قرات کتاباً َ ، العلم َک ٌنز :دانش گنج است اگه خبر جمله اسمیه به صورت نکره باشه ،معرفه ترجمه میکنیم : ُ )20تاثیر ترجمه ای ادات ناصبه و جازمه : ذهب :نرفت َلم +فعل مضارع :ترجمه به صورت ماضی منفی ساده َ :لم َی َ َل ّما +فعل مضارع :ترجمه به صورت ماضی نقلی منفی :لّ ما َیذهب :هنوز نرفته است ذهب :که برود ،تا اینکه برود ادات ناصبه (به جز َلن) +مضارع :ترجمه به صورت مضارع التزامی :أن َی َ ب :نخواهد رفت َلن +فعل مضارع :ترجمه به صورت آینده منفی َ :لن َی َ ذه َ ذهب :باید برود ِل امر +فعل مضارع :ترجمه به صورت :باید +مضارع التزامی :ل َِی َ الی نهی +فعل مضارع :ترجمه به صورت امر منفی کان : )21تاثیر ترجمه ای َ علی فرحاً :علی شاد بود کان بود :زمانی که با اسم بیاد َ : ٌ است :زمانی که قراره به یه امر ثابت و تغییر ناپذیر اشاره کنه مثل صفات خدا و ویژگی های کان علیماً :خداوند بسیار داناست /کان الیل مظلماً :شب تاریک است. طبیعت :اهلل َ یذهب :علی میرفت کان کان ُ کان +فعل مضارع :ترجمه به صورت ماضی استمراری :علی َ َ َ ب :علی رفته بود کان َ ذه َ کان +ماضی :ترجمه به صورت ماضی بعید :علی َ َ کان ِ +ل یا عند :ترجمه به صورت داشت :کان عندی کتاب :یک کتاب داشتم َ کان) کان (ماضی منفی َ کان(یکون : ).. ،ترجمه به صورت ما َ + َلم +مضارع َ لیس له علم :علمی نداشت(یا ندارد) لیس ِ +ل یا عند » بشه به صورت نداشتن معنی میشه َ : اگه « َ اگه قد +فعل ماضی بشه :ترجمه فعل به صورت ماضی نقلی اگه قد +فعل مضارع بشه :به صورت گاهی ،شاید ،ممکن است ترجمه میشه و تاثیری هم روی فعل و زمانش نداره. لما +فعل مضارع بشه :فعل به صورت ماضی نقلی منفی ترجمه میشه اگه ّ لما +فعل ماضی بشه :به صورت هنگامی که ترجمه میشه و تاثیری روی فعل(چه ظاهری چه معنی) اگه ّ نداره. )22زمان ها : .1ماضی منفی ساده الف) ما +ماضی :ما رأیتم :ندیدید ب) لم +مضارع مجزوم :لم یذهب :نرفت .2ماضی نقلی مثبت: خرج :شاد شده است قد +ماضی :قد َ .3ماضی نقلی منفی: لمآ یذهب :هنوز نرفته است ب) ما +قد +ماضی :ما قد رأی :ندیده است لما +مضارع مجزومّ : الف) ّ .4ماضی بعید مثبت: الف) کان +قد +ماضی :کان قد ذهب :رفته بود ب) کان +ماضی :کان ذهب :رفته بود. .5ماضی بعید منفی : الف) ما +کان +ماضی :ما کان ذهب :نرفته بود ضربت :نزده بودم ب) کان +ما +ماضی :کان ما ُ .6ماضی استمراری مثبت: یذهب :می رفت کان +مضارع :کان ُ .7ماضی استمراری منفی : الف) ما +کان +مضارع :ما کان یرجع :بازنمی گشت یضرب :نمیزد ب) کان +ال +مضارع :کان ال ُ ج) لم +مضارع مجزوم کان +مضارع :لم یکن یذهب :نمیرفت .8مضارع اخباری : فعل مضارع در حالت عادی به صورت مضارع اخباری ترجمه میشود .9مضارع التزامی: الف) حروف ناصبه(به جز لن) +مضارع :أن یذهب :که برود فعل مضارع باشد ب) فعل شرط لتکتب :باید بنویسد د) «ل» جاذمه +مضارع : ُ یذهب :خواهم رفت .10آینده « :س» یا «سوف» +مضارع :سوف ُ .11آینده منفی :لن +مضارع :لن یذهب :هرگز نخواهد رفت ج) خبر لیت و لعل اگر

21,000 تومان