صفحه 1:
صفحه 2:
0
١ >
دوره تخصصى حمايت روانى 2١
1
صفحه 3:
/ ادگی:
نام خانوا
تحصیلات:
صفحه 4:
مداخلات رو انساخی دربحران هاو سوانح ویره کروه های آست بدیر
اهداف کارگاه :
با کمک های اولیه روان شناختی آشناشده وبکارببرید
ل اختلالات روانى اجتماعى شايع د ربلايا رابشناسيد
لاعلاثم و واكنشهاى روانى و رفتارى را كه در مواجهه با استرس بروز مى كندء بشناسيد.
لاكروه هاى آسيب پذیر را شناسائی کرده و تفاوت واکنشهای روانی و رفتاری در کودکان وبزر گسالان را بدانید.
توظیفه اصلی خود را در منطقه آسیب دیده بشناسید.
لانحوه برخوردباکودکان وتکنیک های آرام سازی کودکان را انجام دهید
لباانواع بازی درمانی واهداف بازی درمانی آشنا شده وبتواننددر بلایا وحوادث ازتکنیک های مربوط به بازی
درمانی استفاده نمایند
تبدانید, چگونه بید مراقب سلامت روان خود باشید.
الاواكنش هاى سوى رانام برده وتکنیک های سوگ درکودکان را بصورت عملی انجام دهند
صفحه 5:
0
قوانین دوره bh “sy
** مشاركت Sled 5
:* احترام كذاشتن به يكد يكر
كمك به آرامش محيط
#۶ حضوربه موقع در کلاس ۱ مه
بی صدانمودن موبایل ها
صفحه 6:
مداحلات روانساخی درنحران هاو سوانج
کروه های اسب بدیر
مقدمه:
** درطول دهه گذشته حدود دومیلیارد نفردرمعرض انواع بحرانها وبلیاقرار داشته اند (
00-۲۸
abel یکی از ۱۰ کشوراصلی بلاخیز دنیاست
*#تعداد آسيب ديدكان دركشورهاى درحال توسعه 5٠ برابر كشورهاى توسعه يافته است.
*#دراثربلاياى طبيعى طى قرن كذشته 76٠٠٠٠ نفر مرك در ايران
صفحه 7:
مداحلات روانسناحتی دربحران هاو سواح ویرد کروه های اسب تدذیر
در سال ways فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با حمایت صلیب سرخ داتمارک با حضور نمایندگان ۱۷۵ جمعیث های ملی مختلق
.شورابى را براى تحقق برنامه هاى حمايث روانى ناسيس كردفد.
درایران سال ۱۳۵۳ شمسی در سازمان جوانان شير و خورشيده
بعد از جدك تحميلى و زلزله وسيع رودبار در سال 11 اذا
ses ll oly
حمایت روانیٍ
فرايندى است كه طى أن از طريق كقتكو و ارتباط با فرد أسيب ديده ميتوان از بيشرفت ناراحنى فرد أسيب ديده جلوكيرى كرد و موجباتى را فراهم كرد
که قدرت مقابله با مشكلات و تحمل اضطراب و نكرانى را داشته باشد.
اهداف حمایت روانی
۱- کمک به افراد اسیب دیده در شروع فعالیتهای روزمره
۳- کمک به اراد در کاهش ناتوای های خود
*- مراقبت از اراد از مه زدن به خود و ديكران
۴- کاهش شدت واکتشهای هیجانیرونیمتل اضطراب افسردگی
۵ شناسایی و رجاعسریع اراد مب به اختلالات رفتارى و روانى و درمان به منظور جلوكيرى از مزمن شدن !
-در بزوهش مبتنى بر ارزيابى نيازها از نقطه نظر أسيب ديدكان و امدادكران يكسال بس أز زلزله قائن . بيرجند و اردبيل
بس از حادثه اكثر قرا نباز به مشاوره و درد دل را در سطح بالانى) احساس مى كردند ولى دوستان و أشنايان منبع اصلى بودند.
نياز بازى در مورد بجه ها ناديده كرفته شده بود
در مجموع أشنايى امدادكران هلال احمر يا مسائل بهداشت روان مطلوب نبود.
بايلوت قزوين
در سال 174١ نيز در جريان زلزله قزوين برنامه كشورى مداخلا روانى اجتماعى به طور أزمايشى به مورد اجرا در أمدكه تتيجه أن نشان از تاثير مداخلات
بر روی آسیب دیدگان و بزماندگان بوده است.
اهداف ا:
ت جزوه لى به نم نقش قواى روحى در صحنه هلى أسيب تيبيه كرديده بود.
أموزشهلى امدادى تلاش و نظام يفته اى را جهث تدوين و تهيه مطالب مسائل روحى و
بيشكيرى از عوارض روانى اجتماعى ناشى از حوادث غير مترقبه.
فز
توان اتطباق و آماده سازى بازمائدكان
يت مهارتهاى اجتماعى بازماندكان و كمك به جامعة.
براى خوديارى و بازسازى بازماندكان
صفحه 8:
فر د آسيب ديده:
بحران:
استرس :
کمک های اولیه روانشناختی(0۲۸):
صفحه 9:
تعریف براساس ۸۱6-8۲50
یک روش مبتنی بر شواهد برای کمک به افرادی است که فاجعه و تروریسم را تجربه
میکنند و برای کاهش تنش اولیه و تقویت عملکرد انطباقی کوتاه و طولانی مدت
طراحی شدهاست. کمکهای اولیه روانشناختی پاسخ حمایتی به هر انسانی است که
متعاقب یک حادثه رنج میبرد و نیازمند حمایت است
صفحه 10:
سازمان بهداشت جهانی سلامتی را حالت کامل رفاه ,جسمی روانی و اجتماعی فرد می داند اخيراً
فوق بعد سلامت معنوی نیز اضافه گردیده است و فقط بر نبود بیماری و يا معلولیت تاکید ندارد.
ol!
آسیب دید:
فردی است که در اثر حادثه از ادامه زندگی سالم خود چه از نظر جسمانی و چه از نظر روانی
خانوادگی و اجتماعی محروم گردیده است.
استرس:
هر گاه فشاری بر شخصی وارد آید واکنشی در او ایجاد ميشود اين واكنش علائم جسمانی و روانی دارد که
تغییراتی در فرد ایجاد میکند به این احساس فشار روانی درونی را استرس گویند.
صفحه 11:
انواع بحران های آسیب زا:ازنظرشدت وگستردگی
x ۲
ویژگی ها وتفاوت ها؟
صفحه 12:
به طور کلی میتوان سه ویژگی عمده فاجعه را ناگهانی بودن آن ویرانی حاصل از آن و نیاز به کمک دانست
asf
بحران
واکنشی طبیعی به یک سانحه غیر عادی
حالت اضطرار و موقعیت تصمیم,تهدید به خطر,یک وضعیت پراسترس,.واکنش افراد به بحرانهای شدید جنگ
يا كريز
بحوان:رويداد با موقعيتى است كه در آن امكانات و منابع معمولى فرد برای تحمل و سازگاری با شرايط
انيست و موجب بروز واكنشهاى عاطفى و رفتارى مختلف در فرد مى شود.
بحرانهاى دوران رشد و زندكى
شروع مدرسة امتحانات / اولین شفل/ بيكارى / تغيير شغل امهاجرت ابلوغ ازدواج / سقط اطلاق اجدایی
بیماری مرگ عزیزان
صفحه 13:
آثرات سیاسی, فرهنگی»اقتصاد
نیروهای در گیر 3 ی و
مطرح نمی باشد قابل ذکر نیست
قابل توجه در حد تاثیر زیادی دارد
نیروهای استانی
فراتر از تصور در حد برای مدتهای طولانی وجود
ملی و فراملی خواهد داشت
صفحه 14:
ویر کی های تردی که حمابت روانی می کند
-ویژگی های فردی که میخواهد حمایت روانی کند.
-صبورباشد
-تجربه داشته باشد.
اخت علمی از مشکلات داشته باشد.
-از سلامت روان برخوردار باشد.
-انعطاف پذیر باشد.
-روحیه همکاری داشته باشد.
-شنونده خوبی باشند.
-مهارت گوش دادن فعال داشته باشد
-مهارت ارجاع را بشناسد.
.داشته باشد
-مهارت باز گویی .بازتاب
-منابع موجود را بشناسدو از نها بخوبی بهره بگیرد
-تیمی داشته باشد.
-برنامه ریز باشد
فرهنگ مردم حادثه دیده آشنا باشد.
رب دیگران بهره بگیرد
-ارزیابی مستمر از کار خود داشته باشد خودآگاهی رابطه حرفه
ای برقرار کند
-به احساسات بازمانده احترام بگذارد.
-احساسات خود را کنترل کند
-رابطه همدلانه را مبنای ارتباط خود قرار دهد
-در صورت حل نشدن مشکل بازمانده ای دچار یاس و اامیدی -
به اصل فردیت تفاوتهای فردی توجه خاص داشته باشد
ارب خود را مستند کند پیشداوری نکند.
"توانایی های افراد توجه داشته باشد .
-مشارکت را فراموش نکند
-منظم و قاطع باشد.
-در برخورد با افراد داراى مشكلات حاد بكونه اى بر خورد نكند
-كه ياس و نااميدى را در آنها بيشة
-مهارت مصاحبه را بخوبی بداند
-مهارت مشاهده را بشناسد
صفحه 15:
اعضای نم حمات روانی
روانیزشک روان امدادگر
روانشناس ارشد امداد گر
روان پرستار رت
fous مدد کار اجتماعی
روحانی
صفحه 16:
در بحث حمایتهای روانی در بلایا چه کسانی را باید ارجاع فوری داد ؟
کسانی که قصد آسیب رساندن به خود را دارند ) خودکشی ) . و یا آنکه رفتار
خطرناک نسبت به دیگران دارند
کسانی که دچار علائم بیماری روانی شدید شده اند
کسانی که تجربه مجدد حادثه در آنها پس از یک ماه هنوز
ادامه دارد .
- کودکانی که دچار پسرفت شدهاند » مثلا قبلا حرف می زدند
ولی حالا نمی توانند حرف بزنند
صفحه 17:
اقدامات بلافاصله بعد از حادثه
- اعزام فوری کمیته حمایت روانی اجتماعی به منطقه از استان و در صورت نیاز از استانهای معین
۲- برآورد سریع نیازها در ساعات و روزهای اولیه
۳-یجاد مرکز اطلاع رسانی
- جمع آوری اطلاعات راجع به افراد فوت ده مجروح و اعزام شده برای درما دادن اطلاعات صحیح به
بازماندگان امدادگران و بازماندگان و اقوام دور از
اطلاع رسانی در مورد مجروم وحان و بالعکس
۴ - هدایت بستگان برای تشخیص هویت فوت شدگان
۵- تشویق و همرا هی برای شرکت در نما
۶انجام سخرانی توسط روحانی بعد از نماز میت
۷ انجام سخنران توسط رونپزشک با روانشناس بعد از نماز ميت
۸عزام روانپزشک به بیمارستان محل مداوای مجروحین .
3-انجام مداخله بحران و بازگویی روانشناختی
۰- مداخلات روانی جتماعی برای معلمین آسیب دیده
صفحه 18:
حمايت رواتى اجتماعى برلى دائش أموزان از طريق مشاورين مدارس همكارى در رديابى و باز ييوند خانوادكى از طريق سازمان بهزيستى و جمعيت.
هلال ty
اقدامات از هفته دوم تا شش ماه بعد از شروع برنامه
1 مداخلات گروهی حمایت رولی اجتماعی سیب دیدگاننازسنجی و غربالگریبری انجاممدخلات گروهی
انجام مداخلات تخصصى براى كروههلى غربال شده با هدف بازسازى روابط اجتماعى و خانوادكى أسيب ديدكان با اسنقاده از شيوه هاى تخليه هيجاني
و تسرى حس همدلى در بين أنها با استفاده از تكنيك باز كوبى روانشتاختى و سابر تكتيكهاى بهبودى روانى براى بز كسالان و كودكان
انجام مداخلات تخصصى كروهى برا كودكان ب استفاده از منت مراک بزی و خن بازی کودک تشکیل جلسات گروهی حمایت روای اجتماعی دم
50 دیدگان و مبتلايان به
۲- تشویق بازماندگان به شرکت در روند باز سازی
- بركزارى جلسات مذهبى
؟- برنامه ويزى براى بازديد مسئولين جهت رسيدكى به مشكلات بازماندكان . تسريع در امر باز سازى و اطمينان به
ل- برنامه ريزى مددكارى براى مشكلات اقتصادى و اجتماعى و خانوادكى بازماندكان
-ع- بيماريبى و در موارد ضرورى ارجاع بيماران به رواتيزشك جهت درمان داروبى 1- ارائه خدمات حمايت روانى برا امداد كران از طريق تخليه روات
و بازكوبى روانشتاختى براز
اقدامات از ماه شش به بعد
-١ ادامه برنامه بيماريابى و درمان روانيزشكى برا مواردى كه بيمارى تداوم دارد.
۲ ادمه امه های بزدید سنوی"
"اأدامة برثامة هاى مددكارى و مذهبي
۴- ادامه برتامه هاى اشتفال زاب
مشاوه در جریان سوگ سانگود
۶ سسپردن نامه تمه خدمات حمایت
© به سيستم
صفحه 19:
صفحه 20:
و درل تست رت در ست
کوه يخ آسيب ها به سلامنی در جريان بلايا
عوارض روانی حاد
عوارضی رواتی هزهن
صفحه 21:
صفحه 22:
Into each life some rain must
fall
در زندگی هر کسی ممکن است باران ببارد
Butmhothoppens when there
is a plnod ??
اما اكر سيل جارى شود چه خواهد شد؟؟
صفحه 23:
مراحل مختلف واکنش های روانی و رثناری بس از بلایا:
تصور کنید که شما و خانواده تان قربانی یک بلای طبیعی» همچون زلزله»
سیل و...هستید. وقتی در مقابل چنین فشار شدیدی قرار می گیرید.
+ چه اتفاقی برایتان می افتد؟
* در این شرایط چه احساسات وافکاری را تجربه می کنید؟
۰ چگونه رفتار خواهید کرد؟
a
صفحه 24:
مراحل مختلف واکنش های روانی و رفتاری بس از بلایا
چنددقیقه پس از حادنه (کذراو کوتاه مدت)
( ترس » وحشت » بهت )در این مرحله افراد زج هیچ کاری ندارند.
صفحه 25:
مراحل مختلف واکنش های روانی و رثتاری پس از بلایا
ن :درساعات اوليه رثرع حادثه (حس همبستگی » گذشت ایثار و
قداکاری: هدایت هوشمندانه در این
مرحله نقش زیادی در بازدهی
نیروهای مرد می دارد.)
صفحه 26:
مراحل مختلف واکنش های روانی و رثتاری پس از بلایا
مرحله شادمانی و فراموش کردن غم :یک هفته تا چند ماه پس ازحادثه
نشاط» آرامشء فراموشى غم» امیدواری (گذرا)
صفحه 27:
مراحل مختلف واکنش های روانی و رتاری پس از OG
مرحله مواجهه با واقعیت : ۲ الی ۳ ماه پس از وقوع حادثه
مواجهه با واقعیت:احساس خستگی» افسردگی؛ تنهایی شدید و اضطراب
صفحه 28:
مراحل مختلف واکنش های روانی و رفتاری پس از بلایا
تجدید سازمان :۶ ماه تا اسال پس از وقوع حادثه
دراین مرحله بازماندگان نیاز بیشتری به حمایتهای روانی/ ایجاد روحیه امید و
اعتماد و توزیع عادلانه امکانات و کمکها دارند
: ۳
1
صفحه 29:
صفحه 30:
مراقب باشید افرادی که درجریان بلایا دچار واکگنش هانی روانی
شده اند بیماریا مبتلا به بیعاری روانپزشکی تلقی نکنیم.
اين علائم واكنشى طبيعى به يك حادثه كاملا غيرطب
و در بسیاری از موارد درطول زمان کاهش مم
صفحه 31:
تصور کن در طبقه
هشتم هستی و
ساختمان دچار آتش
سوزى ميشه. جه
طورى فرار ميكنى!؟
سم ی لللت..
دست إز تصور كرد
میکشم.. 0
صفحه 32:
پیامدهای روانی و اجتماعی سوانج
مجموعه واکنشهای عادی به وضعیت غیرعادی (نشانه های جسمی,رفتاری .عاطفی بین فردی)
ایجاد نیازهای خاص در بازماندگان (فوری. میان مدت.بلند مدت)
ناکامی بدلیل عدم توانايى مقابله با انتقام
منزوی شدن
ابتلا به انواع اختلالات روانی
دزدی فساد و فحشا
عدم تصمیم گیری درست
خودکشی
شایعات
سوگ و داغدیدگی
اعتیاد
بی خانمانی
احساس گناه و خشم
صفحه 33:
عوامل مرتبط با میزان آسیب روانی بحران
(- بودن در مفرض حادثه
۲نوع بحران
۳- نوع جامعه پیشرفته یا در حال توسعه
۴- میزان حمایت حمایت اجتماعی درآمد با آموزش بالء تسلط بر بحرانهای قبلی)
ف-داشتن تجربه قبلی
۶- عوامل دموگرافیک: زنان بیشتر در معرض خطرند
۷وضعیت اسکان
۸-عوامل خانوادگی داشتن خاناده یک امتیاز است
عوامل موثر در میزان آسیب پذیری بازماندگان
الف) چگونگی تجربه بحران
1. در معرض آسیب (بودن مکانی و زمانی)
ارتباط با قربانيان (ميزان و كيفيت رابطه).
شدت درماندكى ( نوع ياسخ فورى به بحران) تهديد ادراك شده از خود بحران مهم تر است.
ب) آسیب پذیری؛ شامل عوامل رونی (سلامت روان و سطح رشد) و عوامل بيرونى خانوادكى و اجتماعي)
-١ عوامل خانوادگی,تاریخچه
؟-عوامل اجتماعى «منابع حمايت اجتماعى
لا -وضع بهداشت aly
۴-سطح رشدی
دن دوستان زندگی زندان و پرورشگاه و
cll بحران بر افراد
صفحه 34:
تاثیربر
تست احساسات
#1 تاثیرات
بحران بر
افراد
تقد Ld تاثيربر
صفحه 35:
تاثیر جسمی
انقباض عضلات اضربان قلب تند/ خستگی و انرژی کم/گشاد شدن مردمک
چشم احساس تنگی نفس یا شکایات جسمانی
ازاد شدن آدرنالین اافزایش ضربان قلب/
گرم شدن و تعریق زیاد افزایش خون درماهیچه ها
صفحه 36:
عصبانیت.خشم/ دوری از دیگران بی حوصلگی نا امیدی
صفحه 37:
قاثيربر
افكار
تغيير در فكر و تصميم كيرىادائم به مشكلات فكر كردن
صفحه 38:
پرخاشگری.عصبی بودن.بهم ریختگی درفعالیت ابهانه گیری
صفحه 39:
صفحه 40:
سردرگمي
رن کی
< عدم كنترل ١ ات ۳5
<اكاهش توانايي فكر و عمل منطقي
4 عك سالعمل ها ىآسيب ديدكان
از دست دادن قدرت تفکر
عدم درك زمان و واقعیت
led Unt
ee he ie دقایق اولیه تا ساعت ها پس از |e
علاتم جسماني
هراس
wat تفاوت
صفحه 41:
كمك هاي اولیه در فاز
a
متوقف کردن حادثه
#انجام اقدامات اولیه نجات
#کمك خواستن از دیگران
#مراقبت از آسیب دیده
#مداخله فوری در صورت ماندن در این مرحله
صفحه 42:
بي تفاوت :
وادارکردن فرد به سخن کفتن
دورکردن فرداز
]بیش فعال :
مشغول كردن فرد به كارهاي بي +
اجازه تخليه
ميخ كوب شده :
دور كردن فرد ازمنطقه حادثه
ارجاع به متخ
جداكردن فرد ازسايرين
برخورد احترا
صفحه 43:
ایجاد تصاويرمبهم ومتغیرازحادثه
کابوس وخوابهاي آشفته پیرامون حادثه
<افزایش تحريك پذيري
اشتغال ذهني دررابطه با زنده ماندن
(احسان گناه
روزهاي اول پس از وقوع
خپاسخ هاي انفجاري
صفحه 44:
بروز احساساتي همچون:
© تنفر
©» شرم
خشم
> اضطراب
گری زا زاين احساسات با
© واپس گرايي
Lil >
صفحه 45:
فروک شکرد ن احساسات شدید فرد
شرو عکارهای معمول روزانه
افزایش علاقه به فعالیتهای روزمره زندگی
هته ها تا ماهها بح از وفرع
صفحه 46:
کمک به پذیرش واقعه و
برون ریزی احساسات
منزوی نشدن و شرکت در
د مر
شركت در فعاليت هاى
اجتماعى
صحبت با ساير بازماندكان
و نزديكان (نوشتن نامه
صفحه 47:
کاهش یافتن شدت واکنشها
افزايش علاقه به فعالیتهای روزمره زندگی
فعال شدن در برنامه ریزی برای آینده زندگی
12-6 ماه
صفحه 48:
1( برخورد صمیمانه
2( خوب گوش دادن
3) بیان آزادانه احساسات
4( انجام مراقبت های عمومی
صفحه 49:
صفحه 50:
0ك لله رواسا حك رمع 5)
احساس امنيت
رویکردکمک به افراد ] برقراری ارتباط بادیگران
آرام ومفیدو دسترسی به حمایت های جسمی؛ عاطفی و اجتماعی
wir اس 5 del GR SoS
)نیست debriefing) 3355's
گرفتن شرح حال» جزئیات ماوقع وتجربه ی فقدان نیست.
درمان نیست.
برچسب زنی و تشخیص نیست.
مشاوره نیست.
اقدامات حرفه ای نیست.
صفحه 51:
10 7
عناصربیج کانه کمک های اولیه ی
روافشناختی
۴
صفحه 52:
0 7
۰ اصول عملی “la SoS شم
۲ اوليه 7 tig 5
ann |
صفحه 53:
كمك قاى اولنه ۱
صفحه 54:
صفحه 55:
ارتباط انواع طیف های سلامت دردیدگاه کل نگروسیستمی
صفحه 56:
اخلالات سابع روانی در بلایا
*O
vv v vO
اضطراب:
احساس نگرانی » دلشوره
انتظار وقوع حوادث بد در آینده همراه با علائم حسماني مانند تبش قلب
» ننكى نفس » لرزش » تعريق » احساس کوفتگی و فشار عضلانی .
كاهش تمركز حواس و بى خوابى
افسردگی:
wees غمگینی و بی علاقگی به زندگی » ناامیدی » لذت نبردن از
زندا
فکر راجع به مردن خود و دیگران » آرز ک و در موارد شدید
كد داجو مروت شود وتران رزوی مرگ و در موارد شدب
بى اشتهائى » كندى در فكر و حركت .
بيقرارى حركتى و بى خوابى .
صفحه 57:
7 تحریک پذیری و عصبانیت زیاد.
/تجربه مجدد حادثه :
<انگار دوباره همان فاجعه تکرار می شود .
<شخص به شکلی عمل می کند که انگار در همان موقعیت قرار دارد .
< می تواند در خواب یا بیداری اتفاق بيافتد .
" علائم جسمانی مبهم بدون وجود بیماری:
شکایت جسمی متعدد آنان به قوت خود باقی می ماند.
صفحه 58:
علائم اختلالات روانی شدید :
< توهم : 5 درک محرکی که وجود خارجی ندارد مانند دیدن اشخاص و یا
شنیدن صداهائی که وجود ندارد .
<< هذيان : فکرهای غلطی که با طرزفکر و فرهنگ اطرافیان متفاوت بوده
وبا استدلاللیزاصلاح نشود .
افکار بدبینی ( افرادی قصد کشتن مرا دارند)
افكار بزرك منشى ( اينكه فرد شخصيت مهمی وادعاى امامت كند )
صفحه 59:
ختلالات سای روانی در بلایا
علایم اختلال استرس پس از رویداد اسب زا(۳150)
دیدن خوابهای مکور از واقعه
الف) تجربه مجدد |_ یا آوری مکرر/ ناخواسته رویدادآسیب زا
احساس تکرار مجدد رویداد اسیب زا
واکنشهای شدید جسمانی
تلاش در اجتناب از افكار مرتبط با واقعه
تلاش در اجتناب و يادآورى مكانهاى يادآورنده واقعه
ناتوانى در ياداورى جنبه هاى مهم اسيب
احساس بيكانكى
كاهش علاقه يا مشاركت در فعاليتهاى مهم
شوارى در خوابيدن
ج) برانگیختگی ۱ تحریک پذیری زیاد یا انفجار خشم
دشواری تمرکز حواس
کوش بزنگی و هشیاری بیش ازحد
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
کودکان
خیلی ها فکر می کنند :
( کودکان چیزی نمی فهمند و حتی اگر دچار ضربه شدیدی شوند زود بهبود
بيدا می کنند )
( کودکان زود همه چیز را فراموش می کنند ) ۰
از طرفی والدینی که خود در فشار هستند ممکن است رفتارهای چون گوشه
گیری » برخاشگری» افت تحصیلی با امتناع از رفتن به مدرسه در فرزند
خود را دال بر لجبازی تلقی کنند .
صفحه 63:
کودکان
الف) کودکان پیش دبستانی (۱-۵ سال) :
ترس ازجدایی .
ترس از بیگانه ها و بی اعتمادی به دیگران .
ترس از تاریکی و ترس از اشیا ی خیالی .
مشکل در به خواب رفتن و خودداری ار تنها خوابیدن.
دیدن رویا های ترسناک +
برگشت به رفتارهای مراحل اولیه رشد مثل شب ادراری » مکیدن انگشت
و لکنت زبان .
فعالیت بیش از حد و پرخاشگری .
اختلال در صحبت کردن » سکوت یا لکنت زبان .
Vv
VVV WV
vv
صفحه 64:
کودکان
ب) کودکان دبستانی ( ۶-۱۱ سال ) :
احساس غمگینی .
< مشکلات خواب ( بی خوابی ؛ پرخوابی یا رویاهای ترسناک) .
< اضطراب » نگرانی و ترس از تکرار شدن اتناقاتی که منجر به از دست دادن
نزدیکانش شود .
< برگشت به رفتارهای مراحل اولیه رشد مثل( 9
انگشت مکیدن » شب ادراری ) ۰
> شکایت های بدنی مثل درد شکم » سردرد » سركيجه . ١
صفحه 65:
کودکان
ج) نوجوانی (۱۲-۱۸ سال ) :
< علائم بدنی مثل دردهای شکمی » سردرد» ناراحتی های پوستی » دردهای
pete +
< مشکلات خواب و کابوس .
< نزاع با دیگران و تحریک پذیری .
<طغیان و سرکشی در خانه و مدرسه .
< افسردگی يا غمگینی .
> از دست دادن علاقه به تفریح یا فعالیتهای گروهی با دوستان .
< رفتارهای ضد اجتماعی » مصرف مواد و بی بند و باری .
صفحه 66:
مداخلات روانی برای زنان :
صفحه 67:
زنان
مرگ و میر زنان در اثر بلایا بیشتر از مردان
<علایم و واکنش های روانی بیشتری بعد از وقوع بلایا دارند .
< زنان معمولا نقش اصلی مراقبت از فرزندان را بر عهده دارند
<کمتر احتمال دارد به خاطر فرزندان خود هنگام بروز بلایا؛ محل حادثه را
ترک کویند .
<< در صورتی که سرپرست خانواده از بين رفته باشد ممکن است در مورد
کمکهای که توزيع می شود مورد تبعیض واقع شوند و با کمبود مواد غذایی
روبه روشوند.
< همچنین ممکن است دچار فقر و تهیدستی شوند .
صفحه 68:
مداخلات روانی برای سالمندان :
در معرض خودکشی هستند.بواسطه افت توانمندی در انطباق گاهی دچار بی احساسی عاطفی شده و
به انزوا کشیده ميشوند.
صفحه 69:
مداخلات روانی برای معلولین :
شاید کمتر از افراد عادی در خواست کمک کنند
صفحه 70:
صفحه 71:
برای ارزیابی روانی آسیب دیدگان
نیاز به چه مهارت هایی است؟
صفحه 72:
ارتباط با فرد آسیب دیده
لا معرفی خودومیل واشتیاق به کمک
لاصحبت کردن به زبان ساده وقابل فهم
لاتلاش براى درك واقعه(سوال کردن 5 لا )
[افیمیدن احساسات (اجازه گریه کردن)
[]عدم استفاده از اصطلاحات کليشه ای(مثل غصه نخور»خدابزرگ است.درست ميشه
[]احترام گذاشتن به آسیب دیده
لاحمایت عاطفی (همدلی)
07 قضاوت نکردن و مقایسه ننمودن
لا رعايت حريم شخصى فرد
لادروغ نكفتن و اطلاعات صحيح دادن
لا قول بيجا ندادن
oe بندى صحبت ها
لا ارزيابى فرداسيب ديده وارجاع مناسب
صفحه 73:
ارزیابی آسیب دیده روانی
2] وضع ظاهری عمومی و طرز لباس پوشیدن
آسیب ديده جكونه است؟ بايد از همان لحظه شروع
فتکو با | ت
لا نحوه تكلم و گفتگوی اوچگونه است؟ کفتگو با او صورت کیرد
2 ارزیابی های شناختی
02 ارزیابی خلق و خوی آسیب دیده
لا بررسی علایم سایکوتیک
صفحه 74:
1 100 2 72.1۲
صفحه 75:
صفحه 76:
یک فعالیت لذت بخش
*#افزایش خود آگساهی و قدرت ابراز وجود
سوق دادن به سمت خود شکوفایی و خود کار آمدی
*از درون برانگیخته می شود.
آزادانه انتخاب می شود.
با وانمودسازی یا واقعیت گریزی همراه است.
ضرورت دارد كه بازيكن به طور فعال در آن شرکت کند
*#بازی نقشی اساسی در رشد ذهنی و جسمی کودکان دارد
**اولين فعاليت اجتماعى كودك است كه مى تواند ناراحتى ها و نارسابى هاى هيع ae
کند
در بازیهای گروهی خود را متعلقبه آن گروه می دانند
** فرصت مى بابند كه ضمن ایفای نقش در گروه با دیگران ارتباط برقرار کنند و دیدگا ههای دیگران را بشناسند و به آن اهمیت
دهند.
*#بازی نقشی اساسی در رشد ذهنی و جسمی کودکان دارد
صفحه 77:
نوعی روش درمانی برای کودکان
مکودکان مشکلات و مسایل خود را در یک سطح خیالی و تصویری به وسیله
عروسک هاء گل مجسمه سازی و وسایل دیگر آشکار می نمایند
ونوعی از روان درمانی کودکان است که به آن ها کمک می کند تجارب » احساسات
و مشکلات خویش را به وسیله نیروهای موجود در بازی » مثل شکل گیری دلبستگی
ها » ایفای نقش و تخلیه هیجانی با عروسک ها ۰ اسباب بازی ها و دیگر وسایل
بازی » بیان و برون ریزی کنند
صفحه 78:
sates بازی
به کودکان اجازه می دهد احساسات خود را به صورت کار آمد بیان کنند.
**به بزرگسالان اجازه می دهد وارد دنیای کودکان شوند و تساوی قدرت
موقتی ایجاد شود .
Gib براى كودكان لذت بخش است
***اضطراب كودكان را كاهش مى دهد.
به کودکان فرصت می دهد تا نقش های
جدید را بازی کنند و رویکردهای
حل مسئله را آزمایش کنند .
صفحه 79:
#به کودک کمک می کند مهارت های اجتماعی مورد نیاز را در موقعیت های
مختلف کسب کند .
#-شیوه همکاری با دیگران و رعایت حقوق آنان را به کودک می آموزد.
-زمینه ایجاد و گسترش مهارتهای حرکتی را فراهم می آورد .
*#-دقت و توانایی کودک را افزایش می دهد.
— به رشد شخصیت کودک کمک می کند.
**-راه هاى تخليه انرزى به شكل مناسب است.
-موجب حفظ سلامتى مى شود.
صفحه 80:
انواع بازی
به ۳ دسته تقسیم می شوند:
بازی های
مهارتى
صفحه 81:
صفحه 82:
+ برقراری ارتباط
بذيرش بى قيد و شرط
آزادگذاشتن کودک جهت بازی
عدم سرزنش کودک به دلیل داشتن اشتباه
*تشويق به مشاركت وهمكارى
***وضع قوانين ساده وقابل اجرابوسيله كودى
> کاهش محدودیت ها
صفحه 83:
#اجازه برون ریزی هیجانات وعواطف
عدم جهت دادن به گفتارورفتارکودک
*#یاری رساندن به کودک درصورت درخواست وی
*** خودداری ازسکوت دربرابرسوالات وتردیدهای کودک
+ توجه به گفتارواحساسات کودک ضمن بازی
> تناسب زمان بازی باسن کودک
صفحه 84:
صفحه 85:
آموزنفی و slo lite
فرهنگی؛ هنری»
ورزشی
تحصیلی و تربیتی
محبت» عشق و ایمان
GET لباس گرم بهداشت پزشکی» مسکن
صفحه 86:
PSYCHOSOCIAL CARE FOR CHILDREN
EVERYONE CAN FACILITATE RECOVERY
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
تعاریف مفاهیم
صفحه 90:
صفحه 91:
«مرحله اول: شوك ,انكار, عصبانيت , د
احسا سكيجى(جند لحظه تاچند روز طول میکشد). 7 ۱
«مرحله دوم: كريه _بيقراري ,ميل زياد يراى يافنن متوفی ,
cape فكرى دام با منوثىإماهها واه سالها طول مى
«مرحله سوم: قبول فقدا نگاه توام با حس نا امید ی (گوشه
گیری ,بیخوابی , زندگی مفهوم خود را از دست می دهد).
«مرحله جهارم: بازگشت مجدد به زن دکی
صفحه 92:
۰د رکل علائم حاد سوگ بتدری جتخفیف پیدا کرده و در طول
یک با دو ماه فرد عزادار مجددا به سطح فعالیت پیشین خود
با زم یگردد.
«علائم غير طبيعى و بيما ركونه در سوك:
«فقدان سوك ,ميل به خود كشى ,احساس بى ارزشى شديد ,
توومات شنوایی دائم و پیچیده ,طو لکشیدن بی شاز حد
بمو 4
صفحه 93:
سوى در كودكان |
٠ واكنش سوى در اطفال هيجكاه استاندارد يا
در يك جارجوب معين نيست.
> واكنشهاى فورى:
- احساس شوک , انکار , نا آرامی , گریه شدید و گاه انکا
اتفاقی نیفتاده است.
> واکنشهای تاخیری:
۰ اضطراب بعلت ترس ازدست دادن بقبه افراد
یا ترس از عواقب فوت
* اختلال خواب
صفحه 94:
۰احساس غم وا ندوه که گاه پنهان می شود.
٠ مشغوليت فكرى زياد با متوفی
٠ همانند سازى با متوفى
۰ میل برای جمع آوری یادگاری , عکس با فیلم از متوفی
۰ گاها شنیدن صدای متوفی یا دیدن او
عصبائیت و تحریک پذیری بویژه در پسران که گاها بعلت
خشم نسبت به خود با اطراثیان و گاه خدا ایجاد می شود.
۰ افت عملکرد تحصیلی
۰ علائم جسمانی
صفحه 95:
آنچه باید در برابر سوگ کودکان انجام دهیم:
در پاسخ به سوالات کودک داستان سرائی نکنید
اطلاعات مبهم به کودک ندهید
حقایق را بگوتید
اجازه دهید کودک بداند که متوفی برنمی گردد
به کودک اطمینان بدهید که همراه او هستید
اجازه ابراز احساسات و کلامی نمودن آنها را به کودک بدهید
اجازه شرکت در مراسم را به نحوی که دوست دارد به کودک بدهید
احساسات خود را نشان دهید و از ابراز آتها در حضور کودک نهراسید
اجازه صحبت و طرح سوالات را به کودک بدهیداز احساسات مختلف کودک آگاه باشید و
آنها را بپذ برید
می توانید اجازه دهید کودک جسد متوفی را در صورتیکه خودش بخواهد ببیند
اجازه دهید در مراسم سوگواری شرکت کند
از مناسک و آداب و رسوم در حل سوگ استفاده کنید
برای سوگواری کودک مکانی را اختصاص دهید
راههائی برای بروز نمادین یادبود ویادآوری شخص متوفی فراهم کنید.
صفحه 96:
نکرش بزرکسالنبهکودکان
غالبا كودكان را تشويق به مخفى كردن.
احساسات ميكتند (تلاش براى آرام كرذن "كرب ممانعت از حضور أتها در خاک سيارى و سوگواری هر است اجازه
تكرشهاى غلط درباره سوك كودكان
عماعت از شركت هر سوكوارى
ممانعث از صحبث درباره متوفى جلوى كودك تو بجه ای بزرگ بشی پادت
أورفته مسافرت
خدا اونواز ما كرفت جون خيلى خوب بود
سوك بالفين بر كودكان اثر تدارة
cabs ep Jeb So
اگر خدا میخواست او راز ما نمیگرفت
دهيم كودك متوقى را ببيند. اكر متوفى از نزديكان است بايد اجازه داد در خاکسپاری حضور یاب
عوامل آسیب زایی که کودکان در بای با آن رويرو مى شوند كدامندة.
مرگ ولدین و سای اراد ختاده
زندگی در اردوگه
طلاق والدين
فایش آسیهایاجتماعی در جامعه (خشوتت دزدی اعید و
تکلت مه در لسرب eaten بذیی بقد کون رازن
كنترل كمثر كودكان به وقايع محبطى
al gps Sal le pple
محدودیت در اتعطاف پذیریبری اتطبق با تفیرات معیطی
معلولیت جسمی و بیماریهای مزمن
صفحه 97:
عوامل موثر بر تاثیر بحران در کودکان
۱ درمعرض حادثه بودن در بروز بسیار مهم است
۲ ویژگیهای قبلی :کودک سن و جنس و قوميت مهم است. دختران بيش از يسران علائم را نشان ميدهنديسران بيشتر دچار
اختلالات رفتر اجتماعی میشوند رفتر ضد اجتماعی و بزه و پرخاشکری و دختران بیشتر مبتا بهنگرنی و آشفتگی و افکار
كودكان كم سن تر بيش از بزرگی حادثه تحت تاثیرواکنش بزرگسالان به حادثه هستند
۳ عوامل خانوادگی: اختلافات خانوادگی باعث اختلال در سازگاری با بحران میشود نوع و میزان ارتباط والدین با فرزندان
هم در بروزاختلال. در کودکان بسیار مهم است حمایت خانودهعامل مهمی در پیشگیری است.
یک شناختى و عاطفى انكار كناره كيرى خوش بینی و بدبینی و
واکنش کودکان به بلايا
بچه ها به طور متفوتی بهعوامل آسیب زا پاسخ میدهند
مهمترین شاخص تغییرات غیر معمول در رفتار و ظاهر کودک است. وااکنش بصورت افزایش وابستگی به والدین «ترس
افسردگی بی قراری احساسی,غیبت از مدرسه
»ميلى به بازى.تحريك پذیری
برگشت به دورانقبل «پرخاشگری. بهانه كيرى امتناع از خوابيدن انزواء اضطراب جدايى شكايات
عوامل موثر در واكنش كودكان به بحران
ميزان نزديكى به بحران
میزان آگاهی از بحران اسیب بدني
میزان ناتوانی
ترس
واکتش والدین شرایط قبل از بحران
احتمال تكرار بحران
نوع میزان و شدت واکنش کودکان در براير بحرآن به توع فهم آنها از حران و میزان رشدجسمانی و شناختی نها وابسته است
صفحه 98:
کمک به کودک بحران زده
اجه او احساسامتیت دهی هیک ور آرام کنید در آغوش بگیرید و هرباره حادثه باو حرف برائيدء احساسات و را پذیرید
۲ بذارید خوب کریهکند
ازیو نقاشی آنها را ینید در ها با و حرف بزی. او راز الدین جدا نکنید
دعر سويت نیال ایک معذمس کمک رگبری
اختلالات کودکان
-١ اضطراب جدابى كريه و بی قاری
-ترس تاريكى خوابيدن زير سقف
۳ سه عامل در افزايش ابثلابه لين اختلال وجود حاردة شدت حلدئه اواكنش والدين به خلدئه لتزديكى فيزيكى به حادته ( غلائم بصورت بازيهلى تكرارى بين -8758
زودد آشیب او خرلهای تشاد اس
؟. افسردگی کودکان تحریک پذیر و پرخاشگر میشوند و نوونانتمیلبهپزهکاری و سوه رفتارچسی میپردزد
۵ وگ بصورت گریه. او - کال
افکار و احساسات كود كان مبتلا به سسوى
ناتاتى و ناميدى آه كشيدن فراموشكارى جسبيدن به مراقب.كم خوابى و كم اشتهاب.
افکار و احساسات كودكان مبتلا به سوك
روياهاى متوقى تقليد از او بازكوبى وقايع مرك ببان خاطرات احساس بودن متوفى با أو طرد دوستان قديم و جستجوى دوس
تكرائى از سلامت والدين مشكل «تمركز جستجو اطلاعات بزشكى
کمک به کودک مبتلابه سوگ پیچیده
١ -باسخ به سوالات أو وبيان حقيقت
perf طبیمی بودن این وکنش ها اب ودک متقل کند
- أنها را به تقاشى و قصه كوبى و... تشويق كنيد.
؟- ماهى لازم اسث فقط سكوث کرده و وا وزش کنید تاد احساس لو .گاهی لازم
رای دریافت الاات از كودكان بليد از روش غير مستقيم استفاده کرد بای نقاشی
استفلده كرد بار
صفحه 99:
گشودن دویا؛.... ر ,
استفاده از نقاشی و قصه گوئی:
استفاده از فنون تحسمی:
سکوت:
کار روی خاطره:
شجره نامه و درخت خانواده:
استفاده از موسیقی:
مدیریت خشم:
مشارکت دادن کودک در فعالیهایمرتبط با رازهایش:
جعبه نگرانی ها:
صفحه 100:
جلسه اول
۰ آشنائی با اعضا
٠ باز كردن يخها
«“بازى توب
Jake
صفحه 101:
4ب
صفحه 102:
جلسه سوم:
ماجرای فقدان و تشییع جنازه
ترسیم و نقاشی
۰ نمایش عروسکی
بازی با لگو
© استخر ماسه
صفحه 103:
جلسه چهارم
۰ مشخص کردن تغیبرات و احساسات
٠ نقاشى قبل و بعد
صفحه 104:
ADE 590°
نقاشی
صفحه 105:
صفحه 106:
۰ درجریان انجام وظیفه به عنوان امدادگر شما ممکن است
فشارهای زبادی را متحمل شوید. این فشار روانی ممکن است
علائم ذکر شده زیر را در شما ایجاد کند.
* علائمی که نشان می دهد دچار فرسودگی شده اید» خستگی
مفرطء ازدست دادن روحیه؛ عدم توانائی برای تم رکز
علائم بدنی مثل سر درد؛ بی خوابی» ناکا رآمدی و...
صفحه 107:
© آموزش افراد قبل از امدادگری برای کنترل استرس هایی که در جریان بلایا و
حوادث غیرمترقبه با آن روبرو خواهند شد میتواند از ایجاد چنین مشکلاتی
پیشکیری کند.
۰ بنابراین بادگرفتن مهارت مدیریت استرس و مدیریت هیجانات شدید مثل خشم
میتواند در حل اینگونه مشکلات مفید باشد.
۰ خود آرام سازی
۱) آموزش انقباض و انبساط
۲ انجام تمرین آرامش
۳ استفاده از کلمه آرامش
صفحه 108:
* پرسشهای زیر به شما کمک میکند تا از وجود فشار روانی در زندگی خود آگاه
شوید:
آیا حفظ آرامش براینان دشواراست؟
آيا زود از كوره در مىرويد؟
آيا خوابيدن در شب برايتان مشكل شده است؟
آیا احساس میکنید که مسئولیتهایتان بیشتر شده است!
آیا نشانههای جسمانی فشار روانی را تجربه میکنید!
آیا علاقه خود به روابط اجتماعی را از دست دادهاید؟
آیا در تمرکز بر کارهای خود دچار مشکل هستید؟
آيا ميل به مصرف سيكار يا مواد دیگر دارید؟
BEBE,
EEELEELELE
1
1
صفحه 109:
نمره ۰ و۱ نشانه عدم وجود استرس
نمره ۲و۳ نشانه استرس خفیف
نمره ۴ و۵ نیاز به مشاوره
نمره ۶ تا ۸ نیاز به درمان دارویی
صفحه 110: