پی‌دی‌اف
علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

پی دی اف تحلیل چهار شخصیت کربلا (حضرت عباس علیه‌ السلام)

📝 خلاصه سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ تحلیل چهار شخصیت کربلا (حضرت عباس علیه‌ السلام) 📅 ۴ تیر ۹۱ 📍مشهد مقدس #حضرت_عباس #امام_زمان #مذهبی #خلاصه 📥 لینک دانلود سخنرانی 📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا) 🆔 @Masaf_Nevis

محمدرضا ای

صفحه 1:
س‌صاف بایان حضرت عباس 5ت فقيه و شجاع است. حضرت عياس 8# زييا و خوش قدويالاست وحجت راير 4 زيارويان تمام كرده است. در ان زمان هم عرب‌ها به حضرت عباس ‎ih job sgh oP‏ ‎١‏ يعنى در كل آن عشيره يك حضرت عباس كته بود كه مثل ماه مىدرخشيد. خيلىها ادعايشان مىشودكه خوشكل هستند اما خضرت عباس :88 ب وجود خوشگلی» محكم ايستاد: إن هثر است. حضرت عباس ‎ad ne‏ خدلى ادب اسستد خضرت عباس ی اوفاست» لووفا راتمام كرد ‎pa‏ ‎sat‏ وأقمى كلمه عبد بوده أستد ‎gle GED‏ مجاهد وبصير اسك دليرى و شجاعت شاخصة حشرت عباس ين استء الم مصادق تينم در وصف یشان مى قرمايند: «كان من ال بل فاص j Syn ghd Al re tse lad 9 et ‏طلب امه عموی ما عناس, درا‎ 28 yeh ‏داشت وكمر يمان بود اولدب بودوبلد بود زيا صحبت كند وقنى دست راستشى اقطع كردتد.‎ | ردست بنخواهم له ‎get eget) aed pad‏ اگر دست رلستم راطع ‎eS‏ هرگ ای داشت »یس عباس بت خبلی شش‌دانک است. عباسه خیلی شبیه معصومین 0 است. زیارتنمة لو را که امامصادق چت فرموه است.ان‌طورشروع می‌شود:«سلاغ او سلاغ مه اففزی زاب ازیو ‎a ake‏ و جميع الشهداء ف ايقن #سلام خداو سلام ملانكذ مقرب دركاه خدا لام بای الم سلام عياد صالح. سلام جميع شهدا. سلام صديقين بر عباس ينعلى نت بد وقتى خدابه كس سلام مىيدهد. يعنى أن قرد خيلى نيممعصوم است. قرآن مى فرمايد: « إن الث تاكن يلون ‎ght le‏ خداند و فرشتگانش بر مر درو می‌رسند. 4ب لین سلام خداو ملانکه برببامبري در ينجا. بر عباس ۸ هم هست. چون اوخییبه متام مصومین 2 نزدیک شده است. ‎ ‎

صفحه 2:
Obit ‎ae ke Ui ly‏ تجار مؤمن الياسين. جزقيل مؤمن الفيعون و علريناب طالب لين كه ا برت از آن‌هاست ۱ رسد سلام صديقين بر حضرت عباس قن كم ‎ans DL‏ به مرت م‌ويم: لتق هیده نوع سای که در ينج به قابوالفضلالعياس ينم دادهشد مراد زارت جاسذ کیره مینز توع سا خیی یه سم زارت ما حمن ی استه حضرت عباس قبت به مقام اهلبيت لفق خيلىخيلى نزديك شده است. در سلام به آقالالفضل العياس يل صالحين هم .يايد يه لوسلام بدهتد. حضرت لبراهيم كته لز خداوند مقام صالحين را درخواست مىكتذ: 3و ألقني بالمثاجيئ من رأ از ضالحين قرار بده #:شرد جه بايد بدانيد وقتى مىكوبيد: ديا عباس !ء ذاريد جه كسى را صدا مىزفيد. اكر باه ات بشید و بكويد: «من نم ىتوانستم امام معصوم ياشم.» م ىكويند: «عباس فب! كد معصوم تبود» ‎ ‏ما در وصف حضرت عباس قم آيد قرآن داريم. ليشان مقامى دارد كه شهدا به آن غبطه مىخورند. قرآن مىفرمايد: ‎Jin cent od‏ صدَقوا ما غاهدوا ‎gab So pH le a‏ با ومنهج نن ینز وا تلو ‎Sle > DMs‏ مومنن مودئی هستند که بر سر عهدى كه با خدا يستتد صادقائه ايستادمائد. بعضى يبمان خود. راب أخر يردندوبعضى ديكر در انتظارند و هرك تغيبر و تبديلى در عهد و بیان خود نادند سرب م ‎coll‏ ‏حسكائى ستى. از علماى اهرستت با سند صحيح مركويد: «ين المُؤيبين رال تلود متام علىينابى طالب 25 است.ه در تفسير صافى آمده: «اينها شهداى كربلا هستند كه عدهاى جاتشان را داده بود وعدداى ديكر منتظر يودند به ميدان بروند تا جان خودشان را تقديم كنتد.٠‏ هرگ که می‌خاست ب میدن بو ادلی ان یه بای لیخد ‎seme ‏سو‎ ‎ ‏در دم یرت حضرت ‎ph gh ct al og SIE Le pang the‏ امین ‎ ‎ ‏لم مصادق يت لقب “يا اين مرس ره و می‌دهد.می‌گوید: و پس علی 8 هستی.»چون ره رود به قلب حسينينعلى فلن نام عباس قنته ست وراه ورود يه قلب عباس تلت نم منت است. حضرت عباس قفتم عشق م كند وقتى با نام ‎Roald‏ اور م خواند. مى شود بهاو "ان الهرا' هم كفت. لين جيزى بود كه مننظر أن بود ودر آخر اين هديه رابه او دادند بعد از أنكه حضرت زهرائة يه لوكقت: «ي نيه اك ‎ ‎ ‎lay‏ ليان به لمامحسين يق كفت: دبا أخاء أدرك أخاك عرف بحرطير مد س» قيل از آن تكفته يود ااعبد هين أرنوبه دل ماندهيود كه حضرت ‎asp oad AE lhe‏ كند اما لوفقط م كفت دی ‎nly ‎ ‎

صفحه 3:
‎Uke‏ هه در ادامة زيارتنامه أمده: «أَشْهدُ و لك بالشليم والتضديتي والؤفاء» يعنى تونهايت تسليم واسلام محض هستى. | تصديقي: تو خودت لسان مبدقى با عباى! خيلى ‎eB skal cal ane‏ ين لفقا وقا را دود خضرت | عباس 6ت به صورت ويزه استفاده مىكند. در ادامه مىكوييم: «و التصيخة لحلف الثبيه و خبرخولهی باک [ جانشین یم يعنى لبن كارهابى كه لنجام دادى وبه لين مقا هابى كه رسيدى دليلش لبن بود که در ما 7 امام مطيع بودى. حضرت زهرا براى همين حضرت عباس :لت را انتخاب كرد. جون باى امام زمائش محكم ايستاد. مىشود امامزمان ديكرى ماتند امامحسين 5ه بيايد. اهلبيت 8 همه مثل هم هستنده كلهم نوز واحد»«هبب سس» اما برادرى مثل حضرت عباس ك8 ديكر نمىآيد. اما صادق قث در ادام زيارت مى فرمايئد: لعن ل من ‎Canty he ye‏ ,ون من حال بل ون ما رات مت بر کسی كد حق ل ‏توا شتاخت و منت بر کسی که بین تو و آب فرات حائل شد.» در أسان امٍصاد قفتم عيامتشنامربها لمن ‎ ‎35 ‏در المة زيارتنامة حضرت عباس ‎ly AD I by spa eM‏ والأْشنه خدا بكشد كسائى را كه يه دست و زبان تو را كشتند.» حضرت عباس 4885 يكجار شب عاشورا با زبان شمر و يك بار ظههر عاشورا با دست دشمن شيهيد شد زعائى كه شمر حرامزاده أماننامه أود حضرت نم دائنست جطور سرش را بالا يورد. خيلى از افر هستند با زبان شمشير م كتشتد. مراقب زبان باشيد كه با أن حرفى تزنيد كه اهزبيت ل مقصر شناخته شوند. در أدامةزيارتتامة حضرت عباس قيتع مىكويم: الم لك ‎De lal Jah yl‏ أى يندة صالح خداه مقام عبد. مقام كمى يست حشرت اما ‎tad ale Ben‏ بدر عيوديته. در ادامه زيارتتامه مىكوييم: «الْمُطِيعْ لله و لِوسُولِ و لِأَمِرالمُؤِْين و الحسن و اسه تومطيع خدا بودى و مطيع رسولش يك و مطيع اميرالمؤمنين ته و امامحسن و اما حسين ‎HA‏ لما وحن فين به حضرت عباس ‎ad gh Bin oF‏ در شمشيردن تك است و علودار است. مىكويد: «برو آب يباور.» ما باشيم مىكوييم: ‎ot‏ خواطى ما كار ذكنيم ذيكراء لماعباس ك8 م قرمايد: «جشمء. ‎ ‎oer mar ‏س‎ ‎sj‏ لزخروج مكهت +1 روز بعد از آن. يعنى روز دوم كربلا كه مى رسد. يك كلمه حضرت عیاس ی متحت تت كد عبداللسن وير عبد لقنن جه مدل انيور عبد الس عبد طليرعياس لقي ‎otal elle‏ «لبنطرفى برو. أنطرفى بو. به يمن برو بجاو اما حضرت عباس 85 هيججيز تكفت. البته انها هم نباب خبرخواهى مىكفتند. بمخاطر همين در زيارت حضرت عبان :كت يها لدامصادق تع كلمة خبرخولهى بای حضرت یاس 2 فاد ‎Sg‏ ‎

صفحه 4:
یهن و ار اعد کر اک دادعت هه اد هام كتيد كه باعث شود رتان رابالين بيندازيد حضرت عباس 2 دمن و عفیف بود که تانست به مدش کمک كند. بايد تقو داشته بشید بايد تلاش كنيد. شكم كنده تكنيد و صيح تا شب يخوابيد براى دينتان, رای كشووقان كار كنيد و زحمت بكشيد. لينكه براى لمامزمان28 بايد جدكار كنيم سؤالى لست كه من را عصبانى م ىكند. م كويم: «كناهذكنيد. وقتى كناه نكنيد. صالح مىشوبد, وقنى صالح شديد. عبد مىشويد و .وقتى عبد شديد حضرت عباسى مىشوبد. أن موقع مىتوانيد كنار امامحسين 5بت+ بايستيد. امامحسين يهم همين الان حروحاضر ذارد م ىكويد: «قل بن ناصره اما هيجكداممان تمى شنويم. | ‏مره ود کم ارو مین مقددرابرمزذلس اكزبيه:‎ lee cya iS aS Sh ‏خانی: ار حجت را درک میکردم‎ pl ah ED yo ‏همان کاری را میک كه اامصادق یت فرمود:‎ ‏هرم خدمت لو رام کرد »رز مه لین را لمامصادق يتم درمورد امامزمان 6 حیوحاضر ما‎ pla ‏كتيفيم‎ op i ‏مى فرمايد. وله حمين الان يكى هست كه يوى لاعداله نه می‌دهد و مان نو است.‎ ‏و عفيف تيستيم. برده جلوى جشوهايمان را كرفته است. آذم شويم. خودش به ما ر مین و باس‎ ‏م ىخواهد كارى كه حضرت عباس لني كرد إين بود كه ششداتك خودش را خرج امامزمانش كرد. حضرت‎ ‏بنهبى را كه لخطور خودشان را خرج امامزمانشان مىكنند. دوست دارد لولين کسی که خودش را‎ as ‏خرج لمامزمانش كرد خود حضرت زهرائ]! بود م شود حضرت زهرا ماد ما هم ياشد ويه ما بكويد: انا‎ یج هه سیم ‎BE‏ حضوت عباس تیه میگوید: بل شدتی است. ‏امام بدون مأموم نم ىتوند هيج كارى بکند گر منامام حسی ی ذاشته باشد. با هم نتیجه‌اش شهادت است. ۲ بار کم است. این ۷۲ نفر خوب بودند اما جان امام را نتونستند حفط كنتد. اكر ما أذم شويم و تيروهاى كيقى شويم: مول ‎Sal ‏لوازما منتظرتر استد أدمش نيسته عباسش تيستد وكرنه جرانبيد‎ tlle ‎

صفحه 5:
+ اف بایان آقرآن به مردمى كه قرار است در آخرت به امامزمانشد كمك كنند. مىفرمايد: ذلك ‎Jb‏ یه نی یش لين فضل خداست كه به هركس بخواهد (و شايسته ببيند) مىدهد. #بس.»»» کمک به امامزمان8 از جانب خدا. فضل البهى معرفى شده است. وقتى براى الستاد عبوديت مىكوس اباعبداله. استا ریب امن ی فضل و مى شود ‎La‏ يخود يست ما إبراترها بالفضلى هستيم حضرت عباس قث را ‎ho‏ بشناسيد. ‎eis‏ ‏یبلقت فرمود: «يرويد يا شما كارى ندارئد. شب را همجون شتر رخبارى كرفته. هركدام دست يكى از اهربيت هرا بريد و از اين مخمصه جان خود به در يبريد رك هبي نيف ید ود مد لولين كسى كه بلند شد و حرف زد. | :عياسزي على لقع يود. قرمود: «ما يميريم ابن نينم و همججين حرفى ‎Meet‏ دلم خوش است بهتو ای بهشت عطرگین! توای ذخیر بروردكار: روى زمين.. مد ووستع دعن ويم بجع

1 َق َم ُر ْال َعش َ ير ِة ِ حضرت عباس فقیه و شجاع است .حضرت عباس زیبا و خوشقدوباالست و حجت را بر ِ ريةِ» ز یبارویان تمام کرده است .در این زمان هم عربها به حضرت عباس میگویند« :قَ َم ُر ال َْعش َ یعنی در کل آن عشیره یک حضرت عباس بود که مثل ماه میدرخشید .خیلیها ادعایشان میشود که خوشگل هستند اما حضرت عباس با وجود خوشگلی ،محکم ایستاد ،این هنر است. حضرت عباس مؤدب است ،خدای ادب است .حضرت عباس باوفاست ،او وفا را تمام کرد .حضرت عباس بهمعنی واقعی کلمه عبد بوده است. بهمعنی واقعی کلمه عبد بوده است .ایشان صالح ،مجاهد و بصیر است .دلیری و شجاعت شاخصۀ حضرت عباس است .آقاامامصادق در وصف ایشان میفرمایند« :كا َن َع ُّمنَا العباس بن َعلِي انفِ َذ البصريةِ َ َ َّ ُ ُ ّ اإلميان؛ عموی ما ّ ِ عباس ،دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ بود(».عمدةالطالب ،ص )356ایشان خیلی بصیرت لب ُ ص َ داشت و کمر ایمان بود .او ادیب بود و بلد بود زیبا صحبت کند .وقتی دست راستش را قطع کردند ،فرمودَ « :و ِ هللا اِ ْن قَطَعتُ ُم َمييين ،اِ ّّن اُحامي اَبَداً َع ْن ديين؛ اگر دست راستم را قطع کنید ،هرگز از یاری دینم دست برنخواهم داشت(».مناقب ابنشهرآشوب ،ج ،2ص)221 سالم بر عباس عباس خیلی ششدانگ است .عباس خیلی شبیه معصومین است .زیارتنامۀ او را که امامصادق فرموده است ،اینطور شروع میشود« :سالم هِّ ِ ِ ِ ني َو ني َو أَنْبِيائِه ال ُْم ْر َسل َ الم َمالئِ َكتِه ال ُْم َق َّربِ َ اّلل َو َس ُ َ ُ َجي ِع ُّ ِ داء و ِ ِ ِ ِع ِ بادهِ َّ ِِ ني و َِ ني ».سالم خدا و سالم مالئکۀ مقرب درگاه خدا ،سالم انبیای الهی، الص ّديق َ الش َه َ ّ الصاِل َ َ سالم عباد صالح ،سالم جمیع شهدا ،سالم صدیقین بر عباسبنعلی باد .وقتی خدا به کسی سالم میدهد، اّللَ َوَم َالئِ َكتَهُ يُ َ ُّ یعنی آن فرد خیلی شبهمعصوم است .قرآن میفرماید :إِ َّن َّ َّب؛ خداوند و فرشتگانش صلو َن َعلَى النِ ِّ بر پیامبر درود میفرستند(.احزاب )56:این سالم خدا و مالئکه بر پیامبر در اینجا ،بر عباس هم هست، چون او خیلی به مقام معصومین نزدیک شده است. عباس خیلی به مقام معصومین نزدیک شده است. 2 پیامبر فرمودند« :صدیقان سه نفر هستند؛ حبیب نجار مؤمن آلیاسین ،حزقیل مؤمن آلفرعون و سالم صدیقین و صالحین بر حضرت عباس کم سالمی نیست. علیبنابیطالب که او برتر از آنهاست (».بحاراالنوار ،ج ،64ص )205سالم صدیقین بر حضرت عباس کم الش ِه ِ الص ِّد ِيق َّ يد» نوع سالمی که در اینجا به آقاابوالفضلالعباس سالمی نیست .به امامرضا میگوییمِّ « : داده شده ،آدم را یاد زیارت جامعۀ کبیره میاندازد .نوع سالم خیلی شبیه سالم زیارت امامحسین است .حضرت عباس به مقام اهلبیت خیلیخیلی نزدیک شده است .در سالم به آقا اباالفضلالعباس صالحین هم ني؛ باید به او سالم بدهند .حضرت ابراهیم از خداوند مقام صالحین را درخواست میکندَ  :و أَ ِْلِ ْق ِين ِِب َّ لصاِلِِ َ من را از صالحین قرار بده(.شعرا )83:باید بدانید وقتی میگویید« :یا عباس!» دارید چه کسی را صدا میزنید .اگر بعدا بهانه داشته باشید و بگویید« :من نمیتوانستم امام معصوم باشم ».میگویند« :عباس که معصوم نبود». ما در وصف حضرت عباس آیۀ قرآن داریم .ایشان مقامی دارد که شهدا به آن غبطه میخورند .قرآن ِ ِ اه ُدوا َّ ضى ََْنبَهُ َوِم ْن ُه ْم َم ْن يَ ْن تَ ِظ ُر َوَما بَ َّدلُوا ني ِر َج ٌ اّللَ َعلَْي ِه فَ ِم ْن ُه ْم َم ْن قَ َ ص َدقُوا َما َع َ میفرماید :م َن ال ُْم ْؤمنِ َ ال َ تَ ْب ِديال؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادهاند ،بعضی پیمان خود را به آخر بردند و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادهاند(.احزاب )23:ابوالقاسم ِ ِ ص َدقُوا؛ مقام ني ِر َج ٌ حسکانی سنی ،از علمای اهلسنت با سند صحیح میگوید« :م َن ال ُْم ْؤمنِ َ ال َ علیبنابیطالب است ».در تفسیر صافی آمده« :اینها شهدای کربال هستند که عدهای جانشان را داده بودند و عدهای دیگر منتظر بودند به میدان بروند تا جان خودشان را تقدیم کنند ».هرکسی که میخواست به ّ میدان برود اباعبدالله این آیه را برای او میخواند. اباالفضل مقامی دارد که شهدا به آن غبطه میخورند. ِ ِ ني» در ادامۀ زیارت حضرت عباس میگوییمَّ « : ك ََي أ ََِب الْ َف ْ الم َعلَْي َ اس ابْ َن أَم ِري ال ُْم ْؤمنِ َ الس ُ ض ِل ال َْعبَّ َ امامصادق لقب " ََي ابْ َن أ َِم ِريال ُْم ْؤِمنِني" را به او میدهد .میگوید« :تو پسر علی هستی ».چون راه ورود به امامصادق لقب " ََي ابْ َن أ َِم ِريال ُْم ْؤِمنِني" را به اباالفضل میدهد. قلب حسینبنعلی نام عباس است و راه ورود به قلب عباس نام امیرالمؤمنین است .حضرت الزهرا" هم گفت .این عباس عشق میکند وقتی با نام امیرالمؤمنین او را میخوانند .میشود به او " ََيبْ َن َ َّی؛ ای چیزی بود که منتظر آن بود و در آخر این هدیه را به او دادند .بعد از آنکه حضرت زهرا به او گفتَ« :ي بُن َ أخاك(».رک :بحاراألنوار ،ج ،۴۵ص)۴۱ َ پسرم!» ایشان به امامحسین گفتَ« :ي أخا ،أدرك ّ اباعبدالله آرزو به دل مانده بود که حضرت عباس ،ایشان را برادر خطاب کند اما او فقط میگفتَ « :سيدی و َموالی». قبل از آن نگفته بود. 3 َك ِِبلت ِ َّص ِد ِيق َوال َْوفاء» یعنی تو نهایت تسلیم و اسالم محض هستی. َّسل ِيم َوالت ْ در ادامۀ زیارتنامه آمده« :أَ ْش َه ُد َو ل َ ْ تصدیقی ،تو خودت لسان صدقی یا عباس! خیلی عجیب است امامصادق این لفظ وفا را درمورد حضرت عباس به صورت ویژه استفاده میکند .در ادامه میگوییم« :و الن ِ َّص َ ِ ِ ِ َّب؛ و خیرخواهی برای َ يحة ِلَلَف النِ ِّ جانشین پیامبر ».یعنی این کارهایی که انجام دادی و به این مقامهایی که رسیدی دلیلش این بود که در مقابل حضرت زهرا امام ،مطیع بودی .حضرت زهرا برای همین حضرت عباس را انتخاب کرد ،چون پای امامزمانش محکم حضرت عباس نور ایستاد .میشود امامزمان دیگری مانند امامحسین بیاید ،اهلبیت همه مثل هم هستند؛ « ُکلُّ ُهم ٌ واحد»(الغیب ،ص )۹۳اما برادری مثل حضرت عباس دیگر نمیآید .امامصادق در ادامۀ زیارت میفرمایند: ك وبني ِ استَ َخ َّ ماء الْ ُفرات؛ لعنت بر کسی که حق اّلل َم ْن َ كَ ،ول ََع َن هّ «ل ََع َن هّ ف ِِبُ ْرَمتِ َ اّللُ َم ْن َج ِه َل َح َّق َ حال بَ ْينَ َ َ َ َْ كَ ،و ْ تو را نشناخت و لعنت بر کسی که بین تو و آب فرات حائل شد ».در لسان امامصادق عباسنشناسها لعن را انتخاب کرد، چون او پای امامزمانش محکم ایستاد. شدهاند. ِ ِ ْسن؛ خدا بکشد کسانی را در ادامۀ زیارتنامۀ حضرت عباس میگوییم« :قَ تَ َل هّ اّللُ أ َُّمةً قَ تَلَْت ُك ْم ِب ْْلَيْدي َو ْاْلَل ُ که به دست و زبان تو را کشتند ».حضرت عباس یکبار شب عاشورا با زبان شمر و یک بار ظهر عاشورا با دست دشمن شهید شد .زمانی که شمر حرامزاده اماننامه آورد ،حضرت نمیدانست چطور سرش را باال بیاورد. حضرت عباس یکبار شب عاشورا با زبان شمر و یک بار ظهر عاشورا با دست دشمن شهید شد. خیلی از افراد هستند با زبان شمشیر میکشند .مراقب زبان باشید که با آن حرفی نزنید که اهلبیت مقصر الصالِح؛ سالم بر تو ك أَيُّ َها ال َْع ْب ُد َّ شناخته شوند .در ادامۀ زیارتنامۀ حضرت عباس میگوییم« :اَ َّ لسالَ ُم َعلَْي َ ّ ای بندۀ صالح خدا ».مقام عبد ،مقام کمی نیست .حضرت امامحسین لقبش اباعبدالله است ،پدر عبودیت. ِ در ادامۀ زیارتنامه میگوییم« :الْم ِط ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ سِْ ني؛ تو مطیع خدا بودی و يع َّّلل َو ل َر ُسوله َو ْلَم ِريال ُْم ْؤمنِ َ ُ ُ س ِن َو ا ِْلُ َ ني َو ا ِْلَ َ مطیع رسولش و مطیع امیرالمؤمنین و امامحسن و امامحسین ».امامحسین به حضرت عباسی که جنگآور است ،در شمشیرزدن تک است و علمدار است ،میگوید« :برو آب بیاور ».ما باشیم میگوییم: «میخواهی ما کار نکنیم دیگر!» اما عباس میفرماید« :چشم». از 8ذیالحجه ،از خروج مکه تا ۲۴روز بعد از آن ،یعنی روز دوم کربال که میرسد ،یک کلمه حضرت عباس ّ ّ ّ ّ ّ صحبت نمیکند .عبداللهبنزبیر ،عبداللهبنجعفر ،عبداللهبنعمر ،عبداللهبنمطیع ،عبداللهبنعباس ،اینهمه ّ ّ عبدالله در مقابل اباعبدالله میگفتند« :اینطرفی برو ،آنطرفی برو .به یمن برو .اینجا نرو ».اما حضرت عباس هیچچیز نگفت .البته اینها هم منباب خیرخواهی میگفتند .بهخاطر همین در زیارت حضرت عباس بارها امامصادق کلمۀ خیرخواهی را برای حضرت عباس استفاده میکند. 4 عباسِ امامزمانی از بنده میپرسند« :برای امامزمانم چهکار کنم؟» میگویم پاکدامن باشید ،عفت داشته باشید .مبادا گناهی کنید که باعث شود َسرتان را پایین بیندازید .حضرت عباس پاکدامن و عفیف بود که توانست به امامزمانش اباالفضل کمک کند .باید تقوا داشته باشید .باید تالش کنید .شکم گنده نکنید و صبح تا شب بخوابید .برای دینتان، پاکدامن و عفیف بود که توانست به امامزمانش کمک کند. برای کشورتان کار کنید و زحمت بکشید .اینکه برای امامزمان باید چهکار کنیم سؤالی است که من را عصبانی میکند .میگویم« :گناه نکنید ».وقتی گناه نکنید ،صالح میشوید ،وقتی صالح شدید ،عبد میشوید و وقتی عبد شدید حضرت عباسی میشوید .آن موقع میتوانید کنار امامحسین بایستید .امامحسین همین االن حیوحاضر دارد میگویدَ « :هل ِمن انصر» اما هیچکداممان نمیشنویم. به این فکر کنید که اگر حضرت عباس امروز زنده میبود ،کدام کار روی زمین مانده را برمیداشت .اگر بود، ََيم َحياتِی؛ اگر حجت را درک میکردم، همان کاری را میکرد که امامصادق فرمودَ « :و ل َْو أَ ْد َرْکتُهُ َِلَ َد ْمتُهُ أ َ تمام عمرم خدمت او را میکردم(».بحاراألنوار ،ج ،51ص )148این را امامصادق درمورد امامزمان حیوحاضر ما ّ ّ میفرماید .والله همین االن یکی هست که بوی اباعبدالله میدهد و از همان نور است .منتها چون کثیفیم و عفیف نیستیم ،پرده جلوی چشمهایمان را گرفته است .آدم شویم ،خودش به ما َسر میزند .او عباس میخواهد .کاری که حضرت عباس کرد این بود که ششدانگ خودش را خرج امامزمانش کرد .حضرت زهرا اینهایی را که اینطور خودشان را خرج امامزمانشان میکنند ،دوست دارد .اولین کسی که خودش را خرج امامزمانش کرد خود حضرت زهرا بود .میشود حضرت زهرا مادر ما هم باشد و به ما بگویدَ« :ي َّی»؟ حضرت عباس میگوید« :بله ،شدنی است». بُن َّ امام بدون مأموم نمیتواند هیچ کاری بکند .اگر امامزمان ۷۲ یار مثل امامحسین داشته باشد ،باز هم نتیجهاش شهادت است 72 .یار کم است .این 72نفر خوب بودند اما جان امام را نتوانستند حفظ کنند .اگر ما آدم شویم و نیروهای کیفی شویم ،موال میآید .او از ما منتظرتر است .آدمش نیست ،عباسش نیست .وگرنه چرا نباید بیاید؟ فکر کنید اگر عباس امروز زنده میبود ،کدام کار روی زمین مانده را برمیداشت. 5 اباالفضل استاد یاری به امامزمان است. ضل َِّ شاءُ؛ اّلل يُ ْؤتِ ِيه َمن يَ َ قرآن به مردمی که قرار است در آخرت به امامزمان کمک کنند ،میفرماید  :هذَلِ َ ك فَ ْ ُ این فضل خداست که به هرکس بخواهد (و شایسته ببیند) میدهد(.مائده )54:کمک به امامزمان از جانب خدا ّ فضل الهی معرفی شده است .وقتی برای استاد عبودیت میگویی اباعبدالله ،استاد یاری به امامزمان یعنی فضل و میشود "اباالفضل" .بیخود نیست ما ایرانیها اباالفضلی هستیم .حضرت عباس را اینطور بشناسید .وقتی ّ اباعبدالله فرمود« :بروید با شما کاری ندارند .شب را همچون شتر رهباری گرفته ،هرکدام دست یکی از اهلبیت مرا بگیرید و از این مخمصه جان خود به در ببرید(».رک :اللهوف فی قتلی الطفوف ،ج ،1ص )55اولین کسی که بلند شد و حرف زد عباسبنعلی بود .فرمود« :ما بمیریم این روز را نبینیم و همچین حرفی نشنویم». یا اباصالح! دلم خوش است به تو ای بهشت عطرآگین! تو ای ذخیرۀ پروردگار ،روی زمین...
رایگان