صفحه 1:
اکولوژی عمومی
(۳ واحد درسی برای رشته زیست شناسی)
صفحه 2:
3
1
a
4
3
ده ویژگی مربیان
امروزی
از دیدگاه
تعداد اسلا بدهاه۵:
نی آموزش
8 0 6 ٩ 0 ٩ ٩
ا م ع ع م ع ع ع ع ع ع مس مس سر
0
é
ره 7
4
صفحه 3:
4 a
annananaanaannaan
5 55 58 5 8 8 85
ea “ am
ey?
We,
Steal
= 1 Ee,
we
a SS
7 Sid
oes
<a 8 > >
o 2 ‘
a ۸ عیشت
أ
3)
ee
©
صفحه 4:
زا درس اول :
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما باهم
می آموزیم.
صفحه 5:
و
۳
2۳1
mn; |درس دوم:
1
3س ©- معمان امروزي ميداند:
nea 506 ۳
12 > در وهله نخست معلم دانش آموزان
سن هستند»
23
3 نه معلم کتب درسی
3
د
=}
© aL
صفحه 6:
درس سوم :
2 معلمان فقط عرضه کنندگان
دانش نیستند»
بلکه تسهیل گر روند یادگیری
اند.
لیا ليا نيا نا نا ليا تنا لب نيا نيا نا فنا ليا نيا لا
صفحه 7:
درس چشارم:
<معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه
نیز از اهداف مهم آلهاست.
3
3
و
2
3
3
2
2
3
2
3
و
3
2
3
صفحه 8:
3
4
0
4
است.
3
9
4
3 3
4
3
صفحه 9:
[| درس ششم:
0 معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 10:
1 -
Cos درس هقتم :
> 0( معلمان موفق امروزي
Gay مي دانند کلید قرن اخیر
Cm يادگيري مداوم است
685 2:
ألنا لنا نيا نا نا ليا نا ) نيا نيا نا فنا ليا نيا لبا
صفحه 11:
آدرس هشتم :
© معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براى احساس اصنيت در
دانش آموزان فراهم نمایند.
a
a
۰
cn
6م
an
اه واه
صفحه 12:
|درس نهم :
©- معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادكيري اهميت دارد.
دليل موفقيت نظام
آموزنتی فنلاند 0
صفحه 13:
آدرس دهم :
10 معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمي دهند.
9
ewe a
1
صفحه 14:
صفحه 15:
1 و
pe 09852
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک د © من مى توانم تحقير كنم يا شوخى
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این Suu? بكتم » ازاريرساتم با الم
که من عامل تصمیم گیری قاطق در 21
کلاس هستم به عنوان یک معلم. . ( ۶0
۳ 00 > _ کاهش دهم »وکودکان را انس
دارای قدرت عجيبى هستم كه زندكى ر ؟ كل گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
کودکان را تیره وتار با روشن و لذت و نظام وفا معلم نیما بوشیج
بخش گردانم من می توانم ابزاری < و
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای 2
الهام شادی .
he 62
2
صفحه 16:
an; یک معلم بر ابدیت اثر
can می گذارد»
8 او هركز نمى تواند بگوید که
CEN نفوذش در کجا متوقف
صفحه 17:
6 ؛ در سریال معلم دهکده
رد معلم . ازش مى برسد شما كه اقاضبى
۳
و چرا رها کردید و
a
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
٠ كه بيش من مى آمدند دقيق مى شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
با آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند
a
ue au
a 1
3
3
3
2
3
3
2
2
2
3
3
و
3
2
3
©
1
صفحه 18:
آموزش بعنی قدرت
انجام دادن کارهایی
3
3
و
2
3
3
2
2
3
2
3
و
صفحه 19:
صفحه 20:
au آن که از سوال
و
3
3
2
on =
an: کردن می نرسد.
A A 1
2۳ از یادگیری
2
و
۶ شرمنده ذواهد
car? ;
2۳1 شد . ©
صفحه 21:
1
چیز های ساده کاری
ندارد. ساده كردن
لیا لیا ليا لها
صفحه 22:
al;
os, ۳ - al
آموزش بعنی کشف mt;
1
روزافزون بی خبری ENS
۰
ca خودمان
al
-
لیا لیا لیا لیا نيا لا فنا ليا نيا لبا
صفحه 23:
: كويد sign ll
هه هه ها و ها
رد
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
اه واه
صفحه 24:
صفحه 25:
طرح درس اکولوژی
اکولوژی (بوم شناسی, پیرامون شناسی)
اکوسیستم
انتقال و جریان ان ژی (در درون اکوسیستم)
بررسی فرایند تولید (در سطوح مختلف یک اکوسیستم)
پله های اکوسسیتم و انتقال انرژی
چرخه مواد در اکوسیستم
میدان اکولوژیک یا آشیانه اکولوژیک
عوامل محدود کننده
سازش
توالی. تحول و بلوغ اکوسیستم
کنش های متقابل و بر هم کنش های بین جمعيت ها (بين كونه ها)
صفحه 26:
طرح درس اکولوژی
اکولوژی به بررسی اثرات متقابل محیط بر موجودات زنده و تاثیر موجودات زنده بر هم می پردازد.
بنابراین برای درک بهتراین علم نیاز به شناخت موارد ذیل می باشد.
۱-محیط زیست ۲-عرصه گسترش گونه های محیط ۳-عوامل مختلف دخیل در گسترش آنها
تاثیر متقابل محیط بر موجودات زنده ۵- تاثیر موجودات زنده بر هم -6
دانش اکولوژی دارای ماهیت بین انظام چون از علوم زیستی, زمین شناسی.اقلیم شناسی و....
همين دليل يك رشت بين نظاع( علم جهار راهى يا تلفيقى) استه بنايراين به دإنشجويان عزير توصیه می شود
اين درس را بعد از در سال سوم بعد اخذ واحدهاى علوم يايه (رياضى - فيزيك - شيمى - خاكشناسى) و
دروس كياه شناسى و جانور شناسى اخذ نمايند
صفحه 27:
فصل ۱
اکولوژی (بوم شناسی, پیرامون شناسی)
بررسی اثرات متقابل محیط بر موجودات زنده و بررسی تأثیر موجودات زنده بر هم
اكولوزى - محيط > موجود زنده
چرا شاخه ای فرعی بنام اکولوژی دایر گردید.
محدودیت زمانی وتوانی انسان -4
قاعده سطح تشکل؟ 6 تفاوت بین خصلتهای کل و خصلتهای اجزاء تشکیل دهنده
در موجودات غیرزنده (آلی» معدنی) -6اجزاء یک اتم عبارتست الف) الکترون ب) پروتون ج) نوترون
که با تغییرتعداد این اجزاء عناصر متفاوتی (فلز» غیر فلز) جون ۳2 , 0 , 0بوجود می آيد
صفحه 28:
در موجودات gate eal ملكولهاى زيستى (ليييدها - قندها - سیدهای مین امیدهای نکن
تدمکها (لژی.شیکه ادپلاسی (ona
اکوموستم_جامعه +-- جمعیت- فرد زنده +--- اندامها ح-- بافتها "> سلولها
در هر سطح دارای خصلتهای خاص خودش و در تمام سطوح نظم و سازمان یافتگی ویژه هر موجود است.
مثال : خر گوش SSS موجودات زنده (گیاهخوار- مورد مصرف گوشتخواران)
اند ی 6 محیط زیست (کندن تونل - افزودن فضولات - تنفس هوای اطراف)
زيست شناسى علوم طبيعى
در گذشته oe
اکولوژی جغرافياى زيستى igen graphy
صفحه 29:
جغرافیای زیستی: درک چگونگی و علل انتشار موجودات زنده (بیشتر عوامل زیستی مد نظر)
اکولوژی: بررسی ساختار و عملکرد نظام زیستی
گروههای سبز از اکولوژی برداشت سیاسی تبلیغاتی کرده و آنرا ترمز علم میدانند.
اکولوژی: تسلط انسان بر طبیعت را منطقی . معقول و قابل استمرار می کند.
تقسیمات اکولوژی (نواع مطالعات اکولوژیک)
عالم جانداران ( اکولوژی گیاهی -جانوری- انسانی)
سا
نوع محیط "(کولوژی آبهای شیرین-جنگل و...)
صفحه 30:
فراتسوی: ۳ ۳ ۱
5 انسوی: بررسی یک موجود زنده به طور منفرد با محیط اطرافش
اتواکولوژی " )کولوژی انشادی) | ۱
امریکایی: بررسی یک موجود زنده بصورت منفردیا عده ای از افراد
متعلق به یک گونه با محیط اطرافشان
سین اکولوژی " کولوژی جمعیبررسی موجودات زنده با محیط اطرافشان
اکولوژی کاربردی*: نحوه کارکرد و تحول سیستم های زیستی ( اكوسيستمها)
اکولوژی تحولی ۶ بررسی تغییر سیستم های زیستی و اجزاء تشکیل دهنده
ماهیت بین نظام علم اکولوژی:
چون از علوم زیستی. زمین شناسی.اقلیم شناسی و.... تشکیل شده به همین دلیل يك رشته بين نظام( علم
چهار راهی یا تلفیقی) است.
صفحه 31:
فصل ۳
اکوسیستم («ورمهظ)
جمومه مشخصی از موجودات زنده با محیط زیست اطرافشان با چرخه ماده و انرژی تقریبا بسته یا کاملا بسته
بطور مثال جنگل, رودخانه. مزرعه. مرداب و
سیستم بسته(کره زمین) سرام
© وم ورودی
ee
چرخه انرژی چرخه باز و یک طرفه یعنی هر ذره انرژی فقط یکبار در اکوسیستم جریان می یابد.
(bic) 235} pat bare خاک نور آي و
آکو سب
محیط زنده (087)
صفحه 32:
سلسله
1 0S wg
كياهان
موف ( ل
محیط زنده
ieee مصرف کننده های کوچک (ivi)
(Geprophare) وی م0
ف کننده ها
مصرف کننده های بزرگ Hee ae
وج ین
ee a,
علفخوار گوشتخوار خ
سين
صفحه 33:
تولید و مصرف در اکوسیستم
منبع انرژی جانداران در یک اکوسیستم توسط تولید کننده آن تامین می گردد.
دریات درزي,یفرم ترکیبات آلی ( وبا )در می آید.
عنصر فعال در تامین انرژی یک اکوسیستم کربن
آزادسازی برزسه بفرم و6060 در می آید
مکانیسمهای فرایند تولید انرژی
فتوسنتز -0 انرژی نورخورشید.
006+ 0 1106 0©
شیموسنتز 0۰ یات هساو و
شیموسنتز git LS ii
هنال Sunes "009
www.jozve.or
صفحه 34:
شیموسنتز کننده ها حد واسط تولید کننده ومصرف کننده اند ولی به مصرف کننده ها نزدیکترند؟
جرد
جون تركيبات آلى كه تجزيه شونده حاصل فرايند فتوسنتزند.
تقسيم بندى تنفس بر اساس كير نده نهايى الكترون (حاصر از تجزيه مواد)
و هوازى
گيرنده نهایی
الکترون
بغير ازم0. از
(ماده ec? 1 Fs) “i
صفحه 35:
فصل ۴
ال و جریان انرژی در درون اکوسیستم
قوانین ترمودینامیکی
.قانون اول : انرژی نه بوجود می آید نه ازبین می رود بلکه از صورتی به صورت دیگر درمی آید
.قانون دوم : بازده انرژی در هیچ تغییر و تبدیلی صد در صد نیست
پراکنده شدن انرژی در این تغییر حالات را اصطلاحا آنتروپی (بی نظمی) می نامند
تمام سیستمها شنم کاهش نظم و افزایش بی نظمی
مهسریی خصلتهای موجووات زنده حرکت در جهت خلاف آتروی گناهان Tell sigs) ee sess pe
استفاده مداوم از انرژی برای ترمیم بی نظمی
خصوصیات موجودات زنده
توان مبارزه محدود که با مرگ در یک موجود به اتمام می رسد
صفحه 36:
در مصنوعات بشری هميشه بی نظمی > نظم
الف)
سرنوشت انرژی تابشی Sou ب)جذب یا نفوذ
انرژی
انرژی تابب
> ضریب باز تاب گرمایی (آلبدو)
اگر بتوان تمام انرژی خورشید استفاده کرد هر انسان در کمتر از یک متر مربع (۳/۲) از سطح زمین انرژی
مورد نیاز خود را دریافت می کند.
صفحه 37:
مقدار انرژی 020) دریافتی الف)اتسفر ۰۷۰/۰ (سطح زمین ۰/۳۰ ب
اغلب انرژی (6() در اتمسفر توسط چه تر کیباتی جذب می شود.
(لف و00 (ب کون ((اتسفر
توزیع انرژی در بخشهای مختلف طیف خورشیدی مادون قرمز مرئی . فرابنفش
۵ موموو مووموي
ارتفاع از سطح دريا (مهمترين عامل) -0 موقعیت فصلی -6 عرص جغرافیایی -6
ساعت اندازه گیری -6 ۵- ترکیب اتسفر (( 21/607 , 00
صفحه 38:
فصل ۵
بررسی فرایند تولید در سطوح مختلف یک اکوسیستم
تولید اولیه - مواد آلی ساخته شده در تولید کننده هاافتوسس + فيموسعر)
چرا اغلب دانشمندان تولید اولیه را برابر فتوسنتز در نظرمی گیرند و شیموسنتز را حذف می کنند؟
سهم شیموسنتز در یک اکوسیستم خیلی کم -4
تولید آن به سطوح فوقانی یک اکوسیستم منتقل نمی گردد -6
۳- انرژی حاصل از شیموسنتز به طور غیر مستقیم به فتوسنتز بر می گردد.
تولید اولیه ناخالس - تولید اولیه خالص + تنفس
:تولید اولیه مفید تولید اولیه خالص - [قسمتهای غیر قابل مصرف + مصارف ناخواسته (قارچ- باکتری- حشرات) ]
(باقیمانده تولید اولیه یا تولید خالس جامعه )
تولید اولیه مفيد - باقیمانده تولید اولیه یا تولید خالس جامعه
صفحه 39:
تولید ثانویه : ساخته شدن مواد آلی در کالبد مصرف کنندگان
: توده زنده موجود یا بیوماس تولید اولیه وثانوبه در طی سالهای متمادی انباشته شده است.
طول عمر سح | رشد موجود (تولید سالانه در مقایسه با توده زنده) | I
مناطق گرمسیر؟ مناطق سردسیر در مناطق گرمسیر تنفس بالا
تفاوت میزان تثبیت انرژی در کشورهای پیشرفته در حال پیشرفت؟
استفاده از نژادهایی که بازده بالا -) ۲- تامین شرایط برای رشد فراورده
صفحه 40:
چرا اغلب کشورهای در حال پیشرفت از نژادهای پر محصول استفاده نمی کنند؟
نمی توانند شرایط لازم برای رشد آنرا فراهم آورند
چرا توده زنده اقیانوسها نسبت به خشکی ها کمتر است؟
کمبود عناصر ضروری و بالا بودن غلظت املاح -4 فقدان نور -6
۳- محلول بودن گازهای 0 , 00
طبقه بندی بیوم ها بر اساس تولید ماده اولیه (بر حببجد/»)
جنگلهای معتدله مرطوب پوششهای نیمه خشک
مصب رودخانه علفزارهای مرطوب جنگلهای کوهستانی =< بیابانها
دریاچه های کم عمق دریاچه های کم عمق
Ss
۵/۰
صفحه 41:
روشهای اندازه گیری تولید اولیه
تفکیک انرژی قسمت مرده از زنده غیر ممکن
: الف) روش مستقیم(روش برداشت محصول ) .. ایراد"
فقط در مورد گياهان یکسالهقابل اجراست.
آب) روش غیر مستقیم (که شامل موارد زیر مى كردد)
تاریک Jo. (i
۱-اندازه گیری تصاعد و( محيط آبى شيشه توليد اوليه اه ©م-
روشن(تنفس + فتوسنتز) bg ری وعم
کاهش )و در روز >
۲-اندازه گیری جذب CO. محیط خشکی تولید اولیه < ما
زایش تحودر شب < ۲
صفحه 42:
CO,*1,0 اندازه كيرى اسيديته در محيط آبى :600+ “راهب -٠“
۴-روش تعیین میزان عناصر غذایی سرعت کاهش عناصر غذایی (و00
2 ي0م)
هحبه كار كيرى عناصر يرتو زا (راديو اكتيو( دقت بالا
میزان جذب 20)"میزان تولید اولیه را محاسبه می کنیم
۶-بررسی مقدار کلروفیل (سرعت تولید به ازء یک گرم کلروفیل)
این روش با مابقی روشها متفاوت این روش به اندازه گیری نیروی کار وابسته ولی مابقی به نسبتهای
ثابت در واکنشهای شیمیایی وابسته است
صفحه 43:
توليد اوليه خالص is
درگیاهان چ eee Ce ite
انرژی دفع شده (ادرار-مدفوع)
انرژی دریافت شده از گیاهان
انرژی
مصارف نگهداری تولید انویه
۱- متابولیسم پایه ( هزینه نگهداری ) ۱- رشد و ترمیم
۲- مصارف حرکتی زاد و ولد -©
توليد ثانويه : ميزان خالص افزایش ( رشد ) + ضایعات مرگ و میر
agi تولید
+ انرژی دریافتی از پله ما قبل - [ مصارف نگهداری + انرژی دفع شده ( ادرا . مدفوع , تعرق)]
www.jozve.or
صفحه 44:
فصل ۶
پله اکوسسیتم وانتقال انرژی
پله غذایی یا سطح غذایی ) Pood Level 0 امساط۲۳)
تمامی مصرف کنند گان نمی توانند به طور مستقیم از تولید کننده استفاده نمایند بنابراین با واسطه اين كار را
انجام مى دهند که به آن پله غذایی می گویند.
Be, Fl
a =,
Primary 17
| | om سح
صفحه 45:
فاصله هر موجود را نسبت به تولید کنند گان در یک زنجیره غذایی ردیف گویند. مصرف کنندگان ردیف ۶-۲ می باشند.
۵ 1 ۳ ۲ ۱ ردیف
شغال | قرقی مار |قوربافه حشره | گیاه | موجود
غذایی ( سم لس ): مجموعه اى از موجودات كه هر موجود از موجود قبلى خود تغذيه مى كند.
ره - يله تشكيل ) يله اول ( توليد كنند كان ) در تمام زنجيره ها ثابتند.
تولید كننده مصرف كننده رديف اول مصرف کننده ردیف دوم
زنجیره چرا ) (a) Soe عدا 2{
انواع زنجیره
زنجیره گندخواران: افراد در اين زنجیره از مواد غیر آلی استفاده می کنند پس ردیف اول گند خوارند.
(@upropias )
صفحه 46:
امع ممه امد
صفحه 47:
در تمام زنجیره ها در يله اول انرژی نورانی تفر ژی شیمیایی در مابقی پله ها انرژی شیمیایی تبدیل میگردد
علت کاهش مدام انرژی در طول زنجیره ؟ مصارف نگهداری هر پله
بازده انر ژی ( کارایی انرژی): انرژی منتقل شده از یک سطح به سطح دیگر
بازده اکولوژیک ) ضریب فتوسنتزر: فقط ۱۰ از انرژی هر سطح به سطح دیگر منتقل می گردد.
هرم اکولوژیک (نشان دهنده کارکرد اکولوژیکی)
هرم تعداد سس حم اصد): t [sree
شکار جانوران گوشخوار نمی تواد خیلی بزرگ یا کوچک باشد.
اکثرا این هرم رو به بالاست مگر تولیدکنندگان سطح اول بزرگ باشند هرم بطرف پایین (جنگل) مصرف کننده
.پرندگان کوچک باشند
صفحه 48:
«(number of Pyramid) هم تعداد
8
3
2
جفبته
Vole
صفحه 49:
هرم پیوماس (سسمحه HP. اکثرا رو به بالاست بجز دریاچه ها
بیوماس رشد و تکثیر
ماهی ها > زئوپلانکتون <فیتوپلانکتون ماهی ها < زئوپلانکتون ها < فیتوپلانکتون ها
معایب:
۱- چشم پوشی از زمان انباشته شدن) گیاهان و جانوران چند ساله(
۲- موجودات کوچک مثل باکتری ها ها میت کتر
۳- تمام بافتها ارزش یکسان داده می شود.
هرم انرژی
هرم انرژی بهترین نحوه نمایش کارکرد جامعه و هميشه رو به بالاست.
صفحه 50:
در کشورهای پر جمعیت (هند) برای جلوگیری اتلاف انرژی خود را به تولیدکننده ها نزدیکتر کرده و
.در دومین سطح تغذیه قرار می گیرند
فقط ۱۰ ماده و انرژی به پله بعدی منتقل می شد. آیا این موضوع در مورد سموم نیز مطابقت دارد؟
خیر بلکه بالعکس بطور مثال( سم .0.)0)) انباشته شدن این سم را ازهر پله به پله بعد نشان می
دهد. سموم از قاعده هرم تبعیت نمی کنند.
برای بررسی سمی بودن یک سم مطالعه کدام پله مناسب تراست؟ پله های بالایی هرم
.در تمام پله ها تجزیه کنند گان حضور دارند و از اجساد وفضولات هر پله (سطح) را تجربه می نمایند
تايكاه تجزيه كنندكان در هرم ها؟ در عرض هرم در كنار تمام يله ها قرار مى كيرند.
صفحه 51:
فصل ۷
چرخه مواد در اکوسیستم
چرخه بیوژئوشیمیایی (0ص(سی0):
2۳ موجود زنده Bev زمین Ohewird ماده شیمیایی
یعنی عناصر شیمیایی موجود در طبیعت بطور مداوم با عبور از سبیرهای خاص از محیط به موجودات
زنده و بالعکس در گردش اند.
موه M@,0,0,1,Cb Cu, DY :Mann
عناصر ضروری
در بدن موجودات زنده
Die cewet 0,۵( ,)رن )روز
.اصولا جانوران به عناصر بیشتر نسبت به گیاهان نیاز دارند
صفحه 52:
:ذخیر ه(نباشتگی) .عدم توزیع یکسان مواد عناصر در همه بخش های طبیعت موجب ذخیره می گردد
میزان جریان (,»): مقدار کمیتی از یک عنصر یا تركيب از یک ذخیره به ذخیره دیگر در واحد
زمان استوار می باشد.
ذخیره
مان ال ۳
مثال: يول توجيب
میزان انتقال 3
:علت محاسبه زمان انتقال برای ارزیابی درجه پایداری ذخیره ها در قبال نوسان میزان جریان
: اختلالات ناشی از تضعیف چرخه ها سس کاهش تولید اکوسیستم ها (مثال چراء مرانع)
صفحه 53:
رشد گیاهان با کنده شدن سر شاخه ها
با تراکم مناسب fe
ادامه چرخه عناصر با فضولات دام ها
نامناسب مراتاغ بین رفتن گیاهان خوش خوراک و جایگزین شدن گیاهانی که ارزش
فرسايش حدبحت كاهش تراكم كياهى
Drre polis اكثرا فاقد -١
جرا كودهاى شيميايى جايكزين مناسبى
-١ نسبت عناصر ما مطابق نياز كياهان نمى باشند.
برای کودهای حیوانی رب نمی شوندو 1- نسبت عناصر ماكرو به ميكرو مطابق نياز كياهان نمى باشند.
۳- مواد آلی برای فعالیت میکرو ار گانیسمها را دارا نمی باشند.
.ولی کودهای حیوانی دارای مواد آلی هستند.
www.jozve.or
صفحه 54:
به چه دلیل کودهای شیمیایی بوجود آمدند؟
نسبت برداشت عناصر از خاک بیشتراز برگشت آن بود و مقدار کود حیوانی برای باز گشت به حالت عادی کاذ
.نیست به همین دلیل کودهای شیمیایی این کمبود را جبران می نمایند
در حال حاضر بهترین راه حل چیست؟ .کودهای شیمیایی به همراه کودهای حیوانی استفاده شوند.
خاک های شنی بعلت داستن مواد آلی کمترچرخه مواد ضعیف تری نسبت به خاک های رسی دارند.
آلودگی های ناشی از افزایش 0260 حاصل از سوخت های فسیلی سسه اختلال.
: هر چرخه دارای دو منبع
سرچشمه اصلی: در قسمت غیر زنده
ذخیره تبادلی: که کوچکتر از سرچشمه اصلی ولی در حال مبادله با بخش زنده غیر زنده است.
صفحه 55:
چرخه آب -1 ott موجودات زنده(بیوسفر)
چرخه گازی -2 اتمسفر موجودات زنده(بیوسفر)
جرخه رسوبى -3 زمين با فرسایش و رسوب گذاری
علت اختلاف سرعت كردش عناصر
-١ ميزان رشد گیاهان و جانوران در انواع اکوسیستم ۰ ۲- شدت تجزیه مواد آلى در اكوسيستم ها متفاوت
رت تحت
اتمسفر * پیوسفر (دو برابر اتمسفر) * اقیانوس ها ( ۵۵ برایر اتسفر) *
صفحه 56:
* مصرف م09 در فتوسنتز براى توليد مواد آلى * دفع م05 درتنفس
از لحاظ فعال بودن ذخيره کربن
ذخیره فعال: کالبد جانداران (بیوسفر) -1
ذخیره غیر فعال: انباشته شدن در پوسته زمین(سوختهای فسیلی) -2
دو عامل اصلى كاهش دهنده نوسانات ج09 در تغييرات فصول
-١ مبادله م05 اتمسفر و آب درياها ۲- معکوس بودن فصول در دو نيمكره
بى نظمى در نزولات آسمانى
خطر ذوب يخ قطبى
پیامدهای ناشی از افزایش Ong -+ اثر گلخانهس* افزایش |
صفحه 57:
وجه تشابه جرخه | هر دو انتقال انرژی دخالت دارند.
اكسين با كدبن [تعداد و نسبت ذخیرههای فعال و غیرفعال مشابهی دارند
ppb دو
تشکیل ج(): ۱-فتوسنتز ۲
لیزه آب در اثر پرتوها ماوراء:
چگونه مقدار ۵ را از روی ) مقدار بدست میآورند؟ از طریق نسبت آنها در تر کیب 00
ملت کاهش شدید 06 در وضعیت کنونی؟ مصرف شدید سوختهای فسیا
ی" =
گیاهان آنرا بصورت اکسید( ج000)) جذب میکند ولی برای مصرف باید به فرم احیا( (ج/ 0 در بیاید وا
ب مى رم احیا( (ج؛
بصورت احیاء از گیاهان به علفخواران انتقال مییابد. ZN»
رسوبات دریایی "مس گازهای آتشفشانی
صفحه 58:
بییولوژیکی یگترون هوا توسط ار گانیسمها همانند از توباکتر - کلوستریدیوم-ریزوبیوم-جلبک سبز آبی تثبیت می شود
۱- صنعتی(هارپر): BOs,
رعد وبرق-6000 ,00ج 0+0
۳۳
سس nitrogen
i ge
races 7
ی سا
۳
ی
pe Py 50 =,
ما
صفحه 59:
سفر به صورت اکسید جذب شده بهمان صورت مصرف میگردد. کندترین چرخه محسوب می گردد.
ذخیره اصلی سنگ دریایی که اغلب به توسط رسوب کردن از دسترس جانوران خارج میشود.
فسفری که به دریا میرسد پیش از رسوب گذاری از دو طریق مجددا وارد اکوسیستم میگردد.
فضولات و اجساد مرغان ماهی خوار -4 صيد ماهی -6
فسفر در سنگ های آذرین < سنگ رسوبی قدیمی< سنگهای رسوبی
فضولات غنی از فسفر که در خشکیها در مکانهای لانه گذاری پرندگان
مس
رسوباتى كه تحت فعالتهاى زمين شناسى از اعماق درياها بيرون آمده اند
صفحه 60:
چرخه آب
:منبع اصلی آب 6قیانوس 4-٩۷ ۰ ۲۸-۲ یخچال آب بخار اتمسفر نزولات آسمانی 096 -
مقدار بخار شدن آب از اقیانوسها << از بارندگی
جهت جریان آب
مقدار بخار شدن آب از خشکیها > از بارندگی
ویژگی های اختصاصی ملکول آب: گرمای ویژه آب بالاست بخارا عت
گرمای نهان انجماد
-١ تشكيل ابرها
۲- جذب امواج گرمایی آفتاب (طول موج بلند را جذب میکند) ip
۳- جذب امواج گرمایی زمین :در شب زمین انرژی دریافتی انرژی گرمایی ساطع شده از زمین در شب
از خورشید را با طول موج بلند تر ساطع میکند که توسط ملکولهای آب این کرما جذب می گردد
صفحه 61:
یخهای که در قطبین جمع شده اند با مجموعه دریاهای زمین تعادل وزنی ندارند؟
.با آب شدن يخها سطح آب افزایش مییابد و۷۶ متر سطح اقیانوس را بالامی آورد
۳ اذوب
آزمایشی ساده, برای اثبات تعادل وزنی آب سطح ثابت آب a
ee
ورود عناصر و ترکیبات تازه به محیط با تغییر نسبت عناصر و ترکیباتی که در ساختار طبیعی محيط
.مشارکت دارند
پیدایش واریته های مقاوم
استفاده حشر هكشهاى كلردار جه عواقبى را بدنبال داشت ” ]زورون ورود 1
اثرات ورود اين سموم در اكوسيستم
صفحه 62:
نکات قابل توجه در سرنوشت و اثرات سموم
۱- دوام و پایداری ماده شیمیایی ۲- قابلیت انحلال آن در محیطهای مختلف
لسكا يس ۳ ۴- خواص سمی و اثرات بیولوژیک
-١ شكستن ان در مرحله نخستين دال بر تمام شدن خواص سمى آن نيست.
۲-قابلیت انحلال در آب کم
۳- قابلیت انحلال در چربیهای بالاست
۴- میزان تبخیر در طبیعت کم
صفحه 63:
الف) اثرات کشتن حشرات و انگلها بعلاوه حشرات مفید (تر و خشک با هم میسوزند)
ب) اثرات غیر مستقیم: انباشته شدن .0.60) در زنجیرههای غذایی بویژه انباشته شدن آن در پلههای بالاتر.
از اثرات غیر مستقیم "0.600.7) :اختلال درفعالیت غدد جنسی و مکانیزمهای تولیدمثل و آنزیم کربنیک
آنیدراز که نقش فعال در تثبیت کلسیم در پوسته تخم داردنیز مختل می گردد.
بر ساختن ظروف و وسایل پلاستیکی بکار میرود. پراکندگی فقط در اطراف مناطق مسکونی بر روی هورمونهای
ستروئیدی اثر کرده و موجب تجزیه آنها شده در نتیجه اثرات مشابه 0.0.7 در نازک کردن تخم پرندگان دار
www.jozve.or
صفحه 64:
.محدودهای است هر گونه برای زیست بهتر و انجام فعالیتهای طبیعی (تغذیه, زاد و ولد) انتخاب میکند
خیر. نگرش جغرافیایی حالت توصیفی (طول و عرض محیط زیست هر موجود را معرفی مینماید.) ولی نگرش
-اکولوژیک حالت تعلیلی («عر هلت) مصیط زیست هر موجود را بسث SiS gs
نه فقط محل زندگی موجود بلکه نقش عملی موجود در جامعه را در رابطه با عوامل
.غیرزیستی (دماء رطوبت, نور ....) مشخص مینماید
صفحه 65:
جاهایی که یک موجود میتواند زندگی نماید یعنی قادر به تکثیر و تولید مثل
دو گونه با احتیاجات یکسان نمیتوانند با هم در یک آشیان اکولوژیک زندگی نمایند و یکی از آنها
در رقابت حذف میگردد که به آن اصل گوس یا طرد رقابتی گویند.
.محدوده ای از شرایط طبیعی یک گونه عملاً آنرا اشغال نموده و زندگی مینماید
میدان اکولوژیک بالفعل - میدان اکولوژیک بالقوه - رقابت
میدان اکولوژیک بالفعل الف) قبل از رقابت ب) بعد از رقابت میدان اکولوژیک بالقوه
صفحه 66:
برخی جانداران محدوده وسیعی از نوسانات عوامل اکولوژیک را تحمل میکنند(مقاوم) 0۳
برخی جانداران محدود کوچکی از نوسانات عوامل اکولوژیک را تحمل میکنند(حساس) سح
عوامل غیر زیستی: گرما لصا آب لوا نمکها ۳ منابع غذایی طحام
محل زیست Owe
اگر موجودی به گرما حساس ولی Bury Walks Soi & paliie ع8 مس سح
اگر دو آشیان اکولوژیکی مشابه توسط گونههای مختلفی اشغال
.شوند که از لحاظ رفتاری, فیزیولوژیکی, فرمولوژیکی مشابه باشند
مثال: کانگورو در استرالیا, گاو وحشی (بوفالو) در چمنزارها آمریکا
صفحه 67:
صفحه 68:
فصل ٩
عوامل محدود کننده
هرعنصرضروری که کمترین میزان (مقدار) را در محیط زیست موجود زنده
دارد نقش محدود کننده در رشد موجود را ایفا مینماید. مثال :کمبود 0۴ ,۰06۰
هر عاملی محیطی که کمترین مقدار را در محیط دارد نقش تعیین کننده در رشد
موجود را ایفا مینماید. (در قطب دما - کویر آب)
افزایش شدت یک عامل اکولوژیک میتواند مرز و
امکان رشد موجودات زنده را محدود نماید. (در ارتفاعات افزایش شدت نور)
صفحه 69:
سازش
تحریک پذیری يا تغییر پذیری انتخاب شده موجودات زنده موجب افزایش تحمل زیستی میگردد.
البته محدوده سازش محدود (مثال دما برای گیاهان 0 4 :0 , 0 0:69)
الف)فعال با مصرف انرژی ب) غیر فعال (گیاهان کر کدار که بطور خودکار با شرایط کمآبی ساز گارند.)
be — نیاز ه پاسخ هر گونه (ذات و ژنوم)
تقسیمبندی انواع سازشها
سازشهایی هستند که یک موجود در طول زندگی کسب میکند.( پینه دست - آفتاب سوختگی)
صفحه 70:
سازشهایی هستند که یک موجود در طی دوران گذشته كسب كرده
:گياهان منطبق خشکی کوتیکول.اندام هوایی] ,ريشه , برگ |
ارتباط بين سازشهای آنتوژنی با فیلوژنی از نظر سه دید گاه:
:دید گاه لاماریستها - صفات اکتسابی (آنتوژنیمستشتل» صفات ارثی (فیلوژنی)
مثال : گردن زرافه -پرده پای مرغابی
:دید گاه نئوداروينسها -© .دليل اصلی سازش را جهشهای تصادفی می دانند
:نظریه حد واسط یا بالدوین -کهش عامل بروز صفات ارثی ولی تصادفی نبوده بلکه در جهت تکامل
بوده باعث تثبیت و انتقال سازشها گردیده است.
صفحه 71:
الف) آنتوژنی يا موقت (سازش با شرایط کمآبی موقت)
ب) فیلوژنی یا دائمی (سازش در OWLS ساز گار خشکی شور)
تغییر در ساختار دروتی (اندامک ها و اندام ها ) گیاهان شور پسند غدد نمکی, گیاهان گوشتخوار آنزیمها
.دستگاه گوارش با نوع غذا تفییرمی کند
بیایی اند چون اکثر پاسخها ریختی از طریق تفییر در زنجیره های بیوشیمیایی پاسخ
صفحه 72:
صفحه 73:
مجموعه حرکتهای ظاهری در شرایط فیزیکی و بیولوژیکی که به اقتضای نیاز. جانور بروز می دهد.
مختص انسان - جانوران البته در گياهان تروپیسم و تا کتیسم را نوعی رفتار می دانند.
الف- غیر ارادی ماهیچه صاف ( هضم غذا...)
انواع رفتار
ب -ارادی ماهیچه مخطط مقابله دسته جمعی بوفالوها در مقابله مهاجمان )
-١ 3 رفتار آموختنی (پرواز پرندگان- شکار سگ سانان)
انواع رفتار
پراساس آموزش
رفتارهای غریزی 2 (..لانه سازی مکیدن شیر و)
اکومورفوز ده( (شکل .ریخت) 2۳۳ (ماواع) معادل سازشهایی موقت - آنتوژنی
www.jozve.or
صفحه 74:
در واقع اکومورفوزسازش هایی که با وجودشرایط خاص محیطی ظاهر می شوند. مثل تغییر رنگ پوست
انسان در ارتفاعات یا تغییر مرفولوزیکی گیاهان وجانوران در قطب
گونه هایی که از لحاظ شکل ظاهری مشابهند ولی از لحاظ ژنتیکی باهم اختلاف دارند.
گیاهان در ارتفاعات بعلت قطع مبادله ژنتیکی در طی نسلهای متمتدی از لحاظ خزانه ژنی با گونه های مشابه
دارای اختلاف می شوند هرچند از لحاظ مرفولوزیکی مشابهند.
اکوتیپ در واقع تاثیر واستمرار گزینش طبیعی در جهت ویژه و خاص است.
ايش
كونه هايى كه داراى حوزه انتشارى وسيع و بيوسته بوده و بين تفاوتهاى مرز بالايى و يايينى حالات حد واسط
هم موجود است که نشاندهنده تعییرات تدریحی كونه هاى مورد مطالعه (بصورت شيب دار)را كويند.
صفحه 75:
فصل ۱۱
جایگزین شدن جامعه ها و يا انواع اکوسیستمها در یک منطقه به دنبال یکدیگر
هرجامعه شرایط محیطی را برای استقرار جامعه پرنیاز تر آماده میسازد
با تغییر جامعه گیاهی ستشتضه جامعه جانوری تشه محیط غیر زنده (میزن بارش دما نور رطوبت هوا)
توالی تکرار ناپذیر
نامشابهند
مقایسه بین توالی در توالی مرگ معنا ندارد
و دگردیسی
مشابهند چون هر دو ب همراهند
صفحه 76:
.تکامل سریها نهايتاً منجر به یک بیوسنوز پایدار میگردد که با محیط اطراف خود به تعادل رسیده است
بیوسنوزهای (کل موجودات زنده) که تدریجا جایگزین یکدیگر می شوند را سری )٩:۲۲( گویند.
ميشه كليماكس به پوشش درختی ختم نمیشود بسته به وضعیت آب و هوایی کلیماکس تغییر میکند انواع پیوم
وجود میآید
تغییرات در ضمن توالی : بررسی توالی نهایی (کلیماکس) نسبت به مراحل اولیه توالی
الف- رات از لحاظ انرژی و توده زنده توده زنده
توليد خالص اوليه | نسبت توده زنده به تولید اولیه تولید ناخالس
.نسبت توليد اوليه خالص به تنفس بسمت يك سير مى كند
صفحه 77:
ب- از لحاظ چرخه مواد باز (ناقص) چرخه بسته (کامل)
كم زياد
|-از لحاظ ساختار اكوسيستم جامعه زيستى
در مراحل نهایی تعداد زنجیرهای غذایی , تنوع گونه افزایش, شبکه غذایی پیچیده تر و استراتژیجایگزین
استراتژی > میشود
استراتژی ۲« بچهها مراقبت اندوشته غذایی ورباقه -ماهی
استراتژیی! بچهها را اقبت اندوخته غذایی انسان
:د- از لحاظ ثبات اکوسیستم در مرحله نهایی توالی حالت تعادل و ثبات مییابد
و- از لحاظ انرژی کلی بازده انرژی و ماده عناصر غذایی در محیط بالا میرود
صفحه 78:
تقسیمات توالی (از نظرسه دیدگاه)
توالی اولیه و ثانویه 4 توالى درونزا و برونزا-© توالی اتوترونیک و هتروتروفیک -9
استقرار موجودات زنده در جایکه قبلاً جمعیتی وجود نداشته است
LS,
درختی HE OWS yas ys >— گندمیانچس خزه جسگلسنگجس تخته سنك
چند ساله
یک اکوسیستم در اثر عوامل بیرونی (سیل آتش سوزی ) نابود اکوسیستم جدید در بقایای
بجامانده آن شکل بگیرد
معادل توالیه اولیه و مستقل از عوامل بیرونی میباشد
معادل توالیه ثانویه منبعث از عوامل بیرونی میباشد
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
اغلب توالی را شامل میشود و توالی در مراحل اولیه است.
وسعت وتعداد کم این توالى بيشتر در بر که و مرداب که بقایای
گیاهی از به وفور از پیرامون وارد این اکوسیستم میشود
آخرین نوع اکوسیستم در پایان مراحل در یک منطقه مستقر میگردد که به محيط اطراف به تعادل رسید.
تقسیم بندی دید گاههای مختلف درباره کلیماکس
مشخصات آخرین نوع پوشش گیاهی و متعاقب آن اکوسیستم توسط عوامل اقلیمی مشخص
میگردد به
.آن کلیماکس اقلیمی میگویند
صفحه 82:
.در یک اقلیم ثابت گروههای متفاوتی از کلیماکس برقرار است به آن پلی کلیماکس گویند
در یک اقلیم واحد مناطق خاصی از لحاظ (جهت دامنه شیب نوع خاک نوع سنگ مادر) تنوع جامعه
جانوری تنوع اکوسیستم نقطه اوج وابسته به عوامل اقلیمی - عوامل خاکی- میزان بارندگی
اجزاء تشکیل دهنده پلی کلیماکس را زیرواحدی از این مجموعه یا
-زير
كليماكس تلقى مى كردد
پیروان نگرش مونو کلیمااکس(کلمانتس انگلیس) و پلی کلیماکس برون بلنکه.آلمان) از زمان طرح اين
موضوع تا به حال برای اثبات نگرش خود بر دیگری در حال مناظره هستند
صفحه 83:
اختلاف نظر نگرش مونو کلیما کس(کلمانتس انگلیس) و پلی کلیما کس(برون بلانکه. آلمان)
اقلیم واحد) ) ماكر وكليما
590 میکرو کلیما آنها
شرایط اقلیمی | مزو كليما (شرايط اقليمى روى دامنه هاى مختلف )
معادل مزوكليما (يلى كليماكس)
میکرو کلیما(شرایط اقليمى حاصل از بودن و نبودن يك درخت)
شكل كيرى خاى اقليم + نوع سنك مادر اقليم
با گذشت زمان اجزا
wee با هم متحد (وحدت) میگردند. با هم متحد (وحدت)نمی گردند
www.jozve.or
صفحه 84:
فصل ۱۳
کنش های متقابل و بر هم کنش های بین جمعیت ها (بین گونه ها)
بیانگر ارتباطاتی که ناشی از رفتار و به تعبیری اراده و تصمیم جاندار است.
بیانگر کنش که بین محیط زندگی موجود زنده و خود موجود زنده برقرار است.
هر موجود زنده در محیط طبیعی با دو گروه از موجودات در ارتباط است.
۱- هم گونه ای های خودش:کنش ها درون گونه ایست toler oper Piz)
۲- دیگر گونه ها: كنش ها بين كونه اى (صغصممم م
صفحه 85:
انواع رابطه های ممکن بين گونه ای (بين جمعیت ها)
رتت سيمع = .= هر دو طرف برای یکدیگر محدودیت
ايجاد مى كنند
۲-خنثائی هيج كدام از موجود روى هم اثرى ندارد
-- (زرافه خر گوش)
برای هر دو سودمند ولی اجباری نیست
aU ۳
١-هميارى يا همزیستی (همکاری اولیه) + + وعد وي
۴-صیادی( شکارگری) افراد یک گونه افراد گونه مقابل را کشته
واز ييكرآنها تغذيه مى كنند
صفحه 86:
افراد گونه انگل افراد گونه مقابل را تدریجاً بدون کشتر
Pe انكلى (پارازیتی)-6 سریع مورد استفاده قرار می دهند( کرم های روده اء
| همست + 0 افراد یک گونه در اين رابطه سود می برند و طرف
۳ مقابل نه سود می برد نه زيان.(خزه روى تنه درخت)
۷-دگر آسیبی (بازدارندگی یک طرفه) — ٩ .یک ظرف آشیب می نیند fills Spb نه سود نه زیان:
مثال دگر آسیبی آللوپاتی درخت گردو که اجزاء OT اجازه جوانه زنی بذر دیگر گیاهان را نمی دهد.
صفحه 87:
رقابت بین افراد گونه هاست جهت کسب منابعی که مقدار آن محدود است.
شرایط رقابت
همسایه بودن جانداران- مشترک بودن منبع محیطی-6 ۳-محدود بودن منابع
رقابتی که بودن یا نبودن را
ب ميج رقابت غير نیازمند به مصرف انرژی
تأثیری در مصرف انرژی آنها ندارد
رقابتی که موجود زنده برای دستیابی -6
به منبع مورد نظر برای یکدیگر مزاحمت
ایجاد می کند )
رقابت آميخته با اقدام
تعرضی)
رقابت نیازمند به مصرف انرژی
صفحه 88:
دو نکته مهم درباره رقابت
ا- رقابت مکانیزم های متفاوتی دارد و نباید استنباط شود که فقط دو مورد ذکر شده اشکال رقابتند گاهی اوقات
هر دو این اشکال با هم رخ می دهد.
۲- رقابت مطلق نیست و دارای درجات مختلفی و با شدت های مختلفی است.
يا اصل انحصار از طریق رقابت
سدح 3)ميكر وبيولويست روسى دو كونه از يارامسى را در دو
م مد حك
محيط مجزا كشت داد كه هر دو آنها به راحتى رشد كردند الى عه
Ss — 9
وقتی هر دو آنها به یک محیط کشت انتقال داند
یکی از گونه ها به راحتی رشد کرد و دیگری در
.مرحله اولیه ازرشد باز داشته شد
صفحه 89:
هارد بن (اکولوژیست آمریکانی) : با توجه به گزارش گوس اصل انحصار از رقابت را بیان كرد يا به عبارت دیگر
.همیاری پیش رقیب های کامل ناممکن است
طرد اصل گوس: در مورد پنج گونه پرنده حشره خوار که در مجاورت هم زندگی می کردند و
.هیچکدام یکدیگر را حذف نمی کردند مطرح شد
ONS اوم (فیلم برداری)هر گونه دارای آشیاة ۱ = ره ee
كد
دو كونه حشره (آفات) در شرايط محيطى متفاوت
الالاممص سر
2 یکی از گونه هاى ۵ كن ديكر غالب
.توان رقابتی بین گونه ها با تغییر شرایط محیط تغییر خواهد کرد
صفحه 90:
منشأً اصلی اختلاف نظر (آراء) درباره اصل گوس:
انواع حالات رقابت در بین دو گونه
-١ رقابت کامل: اگر گونه ای, گونه دیگر را به طور کامل حذف کند.
۳- رقابت ناقص:گونه ای به طور نسبی بر دیگری چیره شود.
۳- غیر رقابتی :دو گونه قادر به زندگی در کنار هم می باشند.
اخیراً دانشمندان پیشنهاد کردند که با مشاهده حذف یک گونه در کنار دیگری یا رقابت ناقص
نمی توان به نیاز های واقعی اکولوژیکی آنها پی برد. در نتیجه اصل گوس و انتخاب طبیعی
به آزمون های تجربی جواب نمی دهند.
صفحه 91:
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی دهگلان
B) دبیر بازنشسته زبان و ادبیات
فارسی
نگارنده کتاب:به آموزش
بدبین نیستم
همکار افتخاری مجله شوق
تغيير بيش از ده سال
لیا ليا نيا نا نا ليا ننا )ا نيا نيا نا فنا ليا نيا لبا
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94: