پاورپوینت
آموزشروانشناسی و روانپزشکیمهارت‌های شخصیمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

پاورپوینت معرفی کتاب ارتباط بدون خشونت اثر مارشال روزنبرگ

نوع فایل PowerPoint (pptx) قابل ویرایش پاورپوینت معرفی کتاب ارتباط بدون خشونت اثر مارشال روزنبرگ تعداد اسلاید 30 ارتباط بدون خشونت چیست؟ تجربه‌های روزنبرگ در زندگی شخصی او را به این نتیجه رسانده بود که زبان نقش مهمی در شکل‌گیری یا از بین رفتن همدلی و همراهی میان انسان‌ها دارد. به بیان دیگر، او باور داشت که گاه انتخاب چند کلمه یا چند جمله می‌تواند تنشی را که میان دو نفر شکل گرفته آرام کند یا بالعکس. چنان آتشی برافروزد که هر دو طرف در شعله‌هایش بسوزند. خود ما هم در فارسی از تعبیرهایی مثل زخم زبان استفاده می‌کنیم و این را پذیرفته‌ایم که زبان و کلمات می‌توانند اثری عمیق و ماندگار داشته باشند.

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
ارتباط بدون خشونت زبان زندگی تعداد اسلاید ۳۰

صفحه 2:
iL (Marshall Rosenberg) اصطلاح «ارتباط ; بدون خشونت» گره خوردمد ست . او که سال‌ها درباره مدل ارتباط بدون خشونت ‎uve‏ کرده و کارگاه‌های آموزشود برگزار کرده بود. 3 در سال ۱۹۹۹ کتابی را با همیرد عنوان» یعنی «ارتباط بدون < خشونت؛ 2 زبان زندگی» منتشر کرد و < 2 2 2

صفحه 3:
در اين درس روزنبرگ را کوتاه و مختصر معرقى مى كنيم و سپس به خلاصه کتاب ارتباط بدون خشونت می‌پردازيم . در پایان هم کمی دربارخ نقدها و ایرادضایی که بر م م م مدل ارتباط بدون خشونت وارد است ححبت خوافیم کرد ۵ ۵ ها هه هه ۵ هه ۵ ۵ ها ها مم م م م موم و

صفحه 4:
‘aI ‏چند نکته از زندگی مارشال روزنبرگ‎ | ‘aI ‏مرش یدرک بر سل ۱۳۶ ید‎ ea ‏در سال ۲۰۱۵ (هشتادویک سالگی) درگذشت.‎ > ۳ ‏او پس از این که تحصیلات خود را در‎ 5 ‏روانشناسی بالینی تا مقطع دکتری در دانشگاه‎ CH ‏ویسکانسین-مدیسن به پایان رساند‎ ‏و حدود یک دهه به کار درمان مشغول بود.‎ ‏اما اين روند ادامه پیدا نکرد.‎ 3 زع 3 2 2 2 2 د 3 دا 3 !> 2 2 >

صفحه 5:

صفحه 6:
> ‎a5,‏ ‏5 ‏5 ‎ae َ ۳‏ ۱ | روزنبرگ مدل ارتباطی پیشنهادی دك ‎em‏ ‎an,‏ ‏خود را «ارتباط بدون خشونت» با ‎MB‏ ‎nn A‏ ‎Nonviolent»‏ > mp 4S 4 «Communication an NVC ‏گاهی به اختصار به شکل‎ 3

صفحه 7:
ارتباط بدون خشونت چیست؟ تجریه‌های روزنبرگ در زندگی شخصی او را و © به اين نتيجه رسانده بود كه زبان نقش مهمی در ‎a‏ شكلكيرى يا از بين رفتن همدلى و همراهى میان انسان‌ها دارد. به بان دیگر» او باور داشت که گاه انتخاب چند کلمه يا چند جمله می‌تواند تنشى را كه ميان دو نفر شکل گرفته آرام کند یا بالعکس, چنان آتشی برافروزد که هر دو طرف در شعله‌هایش بسوزند. : لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها ۳ میم موم مهم مهم 5 5 5 ‎En‏

صفحه 8:
| خود ما هم در فارسی از تعبیررهایی مثل زخم زبان استفاده مىكنيم و اين را يذيرفتهايم كه زبان و كلمات می‌توانند اثری عمیق و ماندگار داشته باشند..

صفحه 9:
۴ تس ۰ * ‎cal‏ اگر اين فرض را بپذیریم» دیگر خشونت را ‏فا ‎OM‏ نمی‌توان به خشونت فیزیکی محدود کرد. قرار نيست كسى حتماً با جوب بر سرمان بزند یا جاقويى بر تزمان فرو كند تا بكوييم هدف ‏خشونت قرار كرفتهايم. کلمات» جمله‌ها و حتی ‎ ‎see ‎ ‏= ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا نما لیا ايها يها ليها ‏3 5 7 8 بيامهاى غيركلامى هم می‌توانند مصداق ‎cal‏ خشونت باشند. اين را هم مىدانيم كه همين ‎a‏ خشونت کلامی» اگر کنترل و مهار نشود» > می‌تواند عامل شکل‌گیری ‏€ ‎i‏ تس خشونت فیزیکی ‎Ml‏ ‏هم باشد. ‎

صفحه 10:
| روزنبرگ بر اساس چنین نگرشی بحث «ارتباط بدون خشونت» را مطرح کرد. او کوشید چارچوبی ارائه کند که دیگران بتوانند به اين چنین سوالاتی پاسخ دهند: آیا دیگری در ارتباط با من خشن برخورد کرده است؟ آیا من در ارتباط با دیگران و حرف زدن با او خشونت داشته‌ام؟ آیا من در گفتگوهای درونی که با خود دارم» به خودم خشونت می‌ورزم و با خودم خشن برخورد می‌کنم؟ € «a a € a <a ‏لاي‎ ‏لاي‎

صفحه 11:
€ 3 ME, 5 2 ‏بيشنهاد‎ 9۳ au (aj cya a bea yee mI 8 برای پاسخ دادن به = ۷ | 88 چنین سوالاتی ارتباطات 3 € ‎a‏ را بر اساس بك مدل 3 € ‎Be aI‏ ‎ug?‏ چهاربخشی ارزیابی ‎mn‏ ‏2 كنيم : )© ‎

صفحه 12:
در كام اول باید مشاهده‌گر خوبی پاکیم 123 دارد. یکی دیدن» شنیدن و دریافت تمام پیام‌هایی است که از سوی طرف مقابل برای ما ارسال می‌شود. دیگر اين که بکوشیم و ‎Waly cal asl st‏ را از قضاوت‌های خودمان تفکیک کنیم. ‎ ‏ها اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها ‏مم م م م موم و ‎

صفحه 13:
:این جمله را در نظر بگیرید .نو اصلاً برای وقت ما ارزش قائل نيستى چنین جمله‌ای از جنس قضاوت است. اگر :علت را از گوینده بپرسند خواهد گفت جون در سه جلسداى كه اخيراً داشتهايم» هر .بار حداقل نيم ساعت تأخير داشته است 2 3 3 2 2 2 2 3 3 aS 3 ‏د‎ ‎2 ‎> ‎>

صفحه 14:
جملة دوم از جنس مشاهده است و به یک «فکت» اشاره می‌کند. هر ناظر بیرونی هم که اين فرد را ببینده اين كزاره را تأييد خواهد كرد. اما جملة اول» جيزى از جنس قضاوت در خود دارد. در واقع» فكت با قضاوت در هم‌آميخته شده است. ها اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها مم م م م موم و

صفحه 15:
۱ 2 ‏د‎ y 0 . اين كه فردى جند بار تأخير داشته را ‎an;‏ نمی‌توان لزوما معادل ارزش قاثل نبودن ‏للع .براى وقت دیگران دانست ‏لكا ‎al 3‏ کی رم ‎a,‏ بر اساس آنها نتيجهكيرى و قضاوت ‎an;‏ کرده‌ايم(مثلاً ان که حتمً او می‌توانسته ‏سس برنامه‌اش رو جوری بچیند که به موقع ‎an‏ برسد. و قطعا می‌دانسته که ما به شروع به ‎on‏ موقع حساس هستيم و تكرار ابن تأخيرها و ‎)... ‏,قطعا باید معادل بی‌احترامی دانست و‎ ‘an 3 ‏راك اللي ‎

صفحه 16:
روزنبرگ نمی‌گوید که اين نوع نتیجه‌گیری‌ها حتماً و قطعاً اشتباه هستند. حرف او این است که وقتی مشاهده و قضاوت را ترکیب می‌کنید» بعد از مدتی خودتان هم در تشخیص و تفکیک آن‌ها دچار مشکل می‌شوید. حتی اگر قصد قضاوت دارید» آن را جدا از مشاهده بیان کنید: ها اه هه ۵ ۵ ۵ ۵ هه ها مم م م م موم و

صفحه 17:
در سه جلسه‌ای که اخیراً داشته‌ایم» هر بار حداقل نیم ساعت تأخیر داشته‌ای. باورش سخت است که هر سه بار غیرقابل اجتناب بوده است. از طرفی قطعا می‌دانستی که ما هم کارهای دیکری داشته‌ايم که به خاطر این جلسه جابه‌جا کرده‌ايم. بنابراین حتماً برای وقت‌مان ارزش قائل نبوده‌ای که بىتوجه به اينهاء مكرراً تأخير .داشته‌ای = لا لیا لیا لیا لا .لا لا لیا .لیا لیا لیا لیا ايها ايها ليها

صفحه 18:
در گام دوم باید بتوانیم احساسات خود را تشخیص دهیم. یعنی متوجه شویم که آن چه دیده‌ایم» چه احساساتی در ما برانگيخته است. همجنين بايد بكوشيم اين احساسات را تا حد امکان برای طرف مقابل بیان کنیم.

صفحه 19:
‎Cul‏ حرفتان تمام شود و حرف‌های خودش ‏را بزند. قطعاً احساس بدی در شما برانگیخته می‌شود. اما راحساس بد» و راحساس ‏خوب» کافی نیست. روزنبرگ می‌گوید که ‏باید دقیق‌تر باشید. آیا خشمگین شده‌اید؟ ناراحت شدهايد؟ به خاطر تكرار اين رفت ‏سرخورده شده‌اید؟ تحقیر شده‌اید؟ ‎

صفحه 20:
روزنبرگ تأکید می‌کند که تا ما احساسات خود را دقیق نشناسیم» ریشه‌های آن‌ها را به درستی تشخیص نخواهیم داد. و طبيعتاً اكر ريشة یک احساس را به خوبی نشناسیم» نمی‌توانیم آن را مدیریت كنيم. ضمن اين که حتی اگر طرف مقابل هم بخواهد برای از بین رفتن احساس منفی تلاش کند» تا زمانی که نوع و جنس آن احساس را نشناسد» دقیقاً نمی‌داند چه کاری از دستش برمی‌آید.

صفحه 21:
حرف زدن با دیوار شاید شما هم دیده و شنیده باشید که گاهی اوقات یک فرد هنگام شکایت از شریک عاطفی‌اش می گوید: روقتی با او حرف می‌زنی انگار که داری با دیوار حرف «امی‌زنی 2 زع 2 > 2 2 2 3 3 ‎aS‏ ‏3 ‏د ‏2 ‏> ‏>

صفحه 22:
در همین جملة ساده» مشاهده و قضاوت در هم آميخته. علاوه بر اين» احساس گوینده هم به شکل شفاف مشخص نیست. حتی نمی‌دانید دقیقاً چه انتظاری دارد. مثلاً اگر شریک عاطفی‌اش فریاد بزند یا لیرانی را به سمت دیگر خانه پرتاب ‎cats‏ طبيعتاً دیگر مثل دیوار رفتار نکرده. اما آیا مشکل این فرد حل شده است؟

صفحه 23:
اگر احساسی در ما برانگیخته شده, احتمالاً یاز يا انتظاری داشته‌ايم که تأمین نشده است. شناخت 8 > نیاز یعنی شناخت ريشة احساس. فرض کنید کسی إبيام شما را بسيار ير جواب داده ست و شما هستيد. افراد بسيارى ممكن است ياسخ ‎e+ EE‏ خود را ديردريافت كنند و تعدادی از آن‌ها هم 19 احتمالاً خشمگین می‌شوند. اما آیا خشم همة این افراد یک ریشه دارد؟ لزوماً نه. اين احساس مشابه ۳ :می‌تواند در نیازهای متفاوتی ريشه داشته باشد cmt @ : یب 6 55 5 5 = 2 زع 3 2 2 2 2 3 3 3 3 د 2 > >

صفحه 24:
من می‌خواهم حس کنم برایت اهمیت دارم. كار من كير كرده بود و در آن لحظه گرفتار شده بودم. من به یک پشتوانه نیاز دارم. من به یک رابطة برابر نیاز دارم. می‌دانم اگر خودم دیر پاسخ بدهم» با من بد برخورد می‌کنی. اما خودت برایت مهم نیست چه زمانی پاسخ دهی,

صفحه 25:
2 > 2 > 2 2 3 3 3 3 3 8 a, 2 > آن‌چه در این‌جا دیدید. صرفاً سه نمونه است. شما به سادگی می‌توانید ده‌ها فرض دیگر را هم فهرست کنید. واضح است که هر یک از این ریشه‌ها راهکار متفاوتی می‌طلبند. روزنبرگ معتقد است بسیاری از خشونت‌ها در ارتباط به اين علت شكل مى كيرند كه ما به 3 > طرف مقابل نمی‌گوييم وفع چه نیا و .انتظارى داريم

صفحه 26:
گام چهارم؛ بیان صریح خواسته است. یعنی به طور مشخص به طرف مقابل بگوییم از او چه می‌خواهیم و دوست داریم چگونه رفتار کند. روزنبرگ معتقد است که ما معمولاً از اين که صریح و ساده به طرف مقابل بگوییم چه می‌خواهیم؛ ابا داریم. حتی بخواهیم خواسته‌مان را مطرح کنیم» آن را به شکل سلبی مطرح می‌کنیم و نه ایجایی. یعنی نمی‌گوییم چه کار کن. بلکه می‌گوییم چه کارهایی نکن. حالا طرف مقابل بايد حدس بزند که جه كارهايى بايد بکند تا ما راضی شویم. اين جمله را در نظر بگیرید: «به وقت ما بی‌احترامی نکن.» € «a a € a <a ‏لاي‎ ‏لاي‎

صفحه 27:
3 ‎ant‏ اين جمله است که ‎ar‏ ین جمله سلبی است. کسی دس ۲ 1 25 جه کار کند. اما جمله‌های زیر را در ‎cal‏ نظر بگیرید ‎“mu‏ يك يا دو بار تأخير براى همة ما بيش 25 ۴ می‌آید. اما اگر جلسه‌ای تأخیر داشتی. ‎‘mn‏ _ جلسة بعد انتظار داریم یک ساعت ‎“au‏ ‎doe 5h 5,‏ این‌جا نشسته باشی ‎@ ‏لا لیا لا لیا لا لا لا لیا لیا لیا ما لیا ايها نا نبا ‏مهم هم ‎EEE‏ ‏هه ‎

صفحه 28:
تأخیر برای همه پیش می‌آید. اما تو که از یک ساعت قبل متوجه شده بودی با اين ترافيك به موقع نمی‌رسی» بايد به مستول جلسه زنگ می‌زدی و اطلاع می‌داد. همان ساعت چهارونیم که دیدی محال است پنج برسیء زنگ می‌زدی و خبر می‌دادی, نه اين که ما را تا ينجونيم منتظر بگذاری. همانطور که می‌بیید. جملههای بالا درخواست کملاً شفافی دارند و طرف مقابل بهتر متوجه می‌شود که بعداً باید چگونه رفتار خود را اصلاح کند. ها 8 5 0 0 2 5 15 م موم وم

صفحه 29:
“aa ‏بكرا"‎ 2 2 5١ ‏دو‎ ‏آشفال‎ he ab ‏كلمات ما‎ sn ©co ۰ “aa? ‏رلك بسنند‎ - At, 1 ‘an € ‏د‎

صفحه 30:
تهيه وتدوين: _ محمد فایق مجیدی دهگلان 8 دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی 5 | نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغيير بيش از ده سال 3 زع 3 2 2 2 2 د 3 دا 3 د 2 > >

صفحه 31:
3 زع 3 2 2 2 2 د 3 3 3 د 2 > >

صفحه 32:
6 6 ۵ ٩ 6 ۵ ۵ 465 © © BEE EERE ee eee

ارتباط بدون خشونت زبان زندگی تعداد اسالید 30 نام مارشال روزنبرگ ( )Marshall Rosenbergبا اصطالح «ارتباط بدون خشونت» گره خورده است. او که سال‌ها درباره مدل ارتباط بدون خشونت صحبت کرده و کارگاه‌های آموزشی برگزار کرده بود، در سال ۱۹۹۹کتابی را با همین عنوان ،یعنی «ارتباط بدون خشونت؛ زبان زندگی» منتشر کرد و باقیماندٔه عمرش را به تبلیغ و در این درس روزنبرگ را کوتاه و مختصر معرفی می‌کنیم و سپس به خالصه کتاب ارتباط بدون خشونت می‌پردازیم .در پایان هم کمی دربارٔه نقدها و ایرادهایی که بر مدل ارتباط بدون خشونت وارد است صحبت خواهیم کرد 1 📙 چند نکته از زندگی مارشال روزنبرگ مارشال روزنبرگ در سال ۱۹۳۴به دنیا آمد و در سال ( ۲۰۱۵هشتا ‌دو‌یک سالگی)‌ درگذشت. او پس از این که تحصیالت خود را در روانشناسی بالینی تا مقطع دکتری در دانشگاه ویسکانسین-مدیسن به پایان رساند و حدود یک دهه به کار درمان مشغول بود. اما این روند ادامه پیدا نکرد. 2 📙 او به نتیجه رسیده بود که بسیاری از تنش‌ها ،سختی‌ها و خشونت‌هایی که در ارتباط میان انسان‌ها پیش می‌آید ،اجتناب‌ناپذیر است و کافی است انسان‌ها بیاموزند الگوی ارتباطی خود را اصالح کنند. 3 📙 روزنبرگ مدل ارتباطی پیشنهادی خود را «ارتباط بدون خشونت» یا «Nonviolent »Communicationنامید که گاهی به اختصار به شکل NVC ان‌‌.وی‌.سی به آن ارجاع داده می‌شود. 4 📙 ارتباط بدون خشونت چیست؟ تجربه‌های روزنبرگ در زندگی شخصی او را به این نتیجه رسانده بود که زبان نقش مهمی در شکل‌گیری یا از بین رفتن همدلی و همراهی میان انسان‌ها دارد .به بیان دیگر ،او باور داشت که گاه انتخاب چند کلمه یا چند جمله می‌تواند تنشی را که میان دو نفر شکل گرفته آرام کند یا بالعکس. چنان آتشی برافروزد که هر دو طرف در شعله‌هایش بسوزند. 5 📙 خود ما هم در فارسی از تعبیرهایی مثل زخم زبان استفاده می‌کنیم و این را پذیرفته‌ایم که زبان و کلمات می‌توانند اثری عمیق و ماندگار داشته باشند.. 6 📙 اگر این فرض را بپذیریم ،دیگر خشونت را نمی‌توان به خشونت فیزیکی محدود کرد .قرار نیست کسی حتمًا با چوب بر سرمان بزند یا چاقویی بر تن‌مان فرو کند تا بگوییم هدف خشونت قرار گرفته‌ایم .کلمات ،جمله‌ها و حتی پیام‌های غیرکالمی هم می‌توانند مصداق خشونت باشند .این را هم می‌دانیم که همین خشونت کالمی ،اگر کنترل و مهار نشود، می‌تواند عامل شکل‌گیری خشونت فیزیکی هم باشد. 7 📙 روزنبرگ بر اساس چنین نگرشی بحث «ارتباط بدون خشونت» را مطرح کرد .او کوشید چارچوبی ارائه کند که دیگران بتوانند به این چنین سواالتی پاسخ دهند: آیا دیگری در ارتباط با من خشن برخورد کرده است؟ آیا من در ارتباط با دیگران و حرف زدن با او خشونت داشته‌ام؟ آیا من در گفتگوهای درونی که با خود دارم، به خودم خشونت می‌ورزم و با خودم خشن برخورد می‌کنم؟ 8 📙او پیشنهاد کرد برای پاسخ دادن به چنین سواالتی ارتباطات را بر اساس یک مدل چهاربخشی ارزیابی کنیم: 9 در گام اول باید مشاهده‌گر خوبی باشیم .مشاهدٔه خوب دو بخش دارد .یکی دیدن ،شنیدن و دریافت تمام پیام‌هایی است که از سوی طرف مقابل برای ما ارسال می‌شود .دیگر این که بکوشیم و بتوانیم این پیام‌ها را از قضاوت‌های خودمان تفکیک کنیم. 1 0 :این جمله را در نظر بگیرید .تو اصًال برای وقت ما ارزش قائل نیستی چنین جمله‌ای از جنس قضاوت است .اگر :علت را از گوینده بپرسند خواهد گفت چون در سه جلسه‌ای که اخیرًا داشته‌ایم ،هر .بار حداقل نیم ساعت تأخیر داشته‌ است 1 1 جملٔه دوم از جنس مشاهده است و به یک «فکت» اشاره می‌کند .هر ناظر بیرونی هم که این فرد را ببیند ،این گزاره‌ را تأیید خواهد کرد .اما جملٔه اول ،چیزی از جنس قضاوت در خود دارد .در واقع ،فکت با قضاوت در هم‌آمیخته شده است. 1 2 این که فردی چند بار تأخیر داشته را نمی‌توان لزومًا معادل ارزش قائل نبودن .برای وقت دیگران دانست فرض‌های دیگری هم در این بین بوده‌اند و ما بر اساس آن‌ها نتیجه‌گیری و قضاوت کرده‌ایم (مثًال این که حتمًا او می‌توانسته برنامه‌اش رو جوری بچیند که به موقع برسد .و قطعًا می‌دانسته که ما به شروع به موقع حساس هستیم و تکرار این تأخیرها را .قطعًا باید معادل بی‌احترامی دانست و …) 1 3 روزنبرگ نمی‌گوید که این نوع نتیجه‌گیری‌ها حتمًا و قطعًا اشتباه هستند .حرف او این است که وقتی مشاهده و قضاوت را ترکیب می‌کنید ،بعد از مدتی خودتان هم در تشخیص و تفکیک آن‌ها دچار مشکل می‌شوید .حتی اگر قصد قضاوت دارید ،آن را جدا از مشاهده بیان کنید: 1 4 در سه جلسه‌ای که اخیرًا داشته‌ایم ،هر بار حداقل نیم ساعت تأخیر داشته‌ای. باورش سخت است که هر سه بار غیرقابل‌اجتناب بوده است .از طرفی قطعًا می‌دانستی که ما هم کارهای دیگری داشته‌ایم که به خاطر این جلسه جابه‌جا کرده‌ایم .بنابراین حتمًا برای وقت‌مان ارزش قائل نبوده‌ای که بی‌توجه به این‌ها ،مکررًا تأخیر 1 .داشته‌ای 5 در گام دوم باید بتوانیم احساسات خود را تشخیص دهیم .یعنی متوجه شویم که آن چه دیده‌ایم ،چه احساساتی در ما برانگیخته است. هم‌چنین باید بکوشیم این احساسات را تا حد امکان برای طرف مقابل بیان کنیم. 1 6 فرض کنید دوست یا شریک عاطفی شما به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد و فقط منتظر است حرف‌تان تمام شود و حرف‌های خودش را بزند .قطعًا احساس بدی در شما برانگیخته می‌شود .اما «احساس بد» و «احساس خوب» کافی نیست .روزنبرگ می‌گوید که باید دقیق‌تر باشید .آیا خشمگین شده‌اید؟ ناراحت شده‌اید؟ به خاطر تکرار این رفت سرخورد ‌ه شده‌اید؟ تحقیر شده‌اید؟ 1 7 روزنبرگ تأکید می‌کند که تا ما احساسات خود را دقیق نشناسیم، ریشه‌های آن‌ها را به درستی تشخیص نخواهیم داد .و طبیعت‌ًا اگر ریشٔه یک احساس را به خوبی نشناسیم ،نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم. ضمن این که حتی اگر طرف مقابل هم بخواهد برای از بین رفتن احساس منفی تالش کند ،تا زمانی که نوع و جنس آن احساس را نشناسد، دقیقًا نمی‌داند چه کاری از دستش برمی‌آید. 1 8 حرف زدن با دیوار شاید شما هم دیده و شنیده باشید که گاهی اوقات یک فرد هنگام شکایت از شریک عاطفی‌اش می‌گوید« :وقتی با او حرف می‌زنی انگار که داری با دیوار حرف »!می‌زنی 1 9 در همین جملٔه ساده‌، مشاهده و قضاوت در هم آمیخته .عالوه بر این ،احساس گوینده هم به شکل شفاف مشخص نیست .حتی نمی‌دانید دقیقًا چه انتظاری دارد .مثًال اگر شریک عاطفی‌اش فریاد بزند یا لیوانی را به سمت دیگر خانه پرتاب کند ،طبیعتًا دیگر مثل دیوار رفتار نکرده .اما آیا مشکل این فرد حل شده است؟ 2 0 .گام سوم ،تشخیص نیازهاست اگر احساسی در ما برانگیخته شده ،احتماًال نیاز یا انتظاری داشته‌ایم که تأمین نشده است .شناخت نیاز یعنی شناخت ریشٔه احساس .فرض کنید کسی پیام شما را بسیار دیر جواب داده است و شما خشمگین هستید .افراد بسیاری ممکن است پاسخ پیام خود را دیر دریافت کنند و تعدادی از آن‌ها هم احتماًال خشمگین می‌شوند .اما آیا خشم همٔه این افراد یک ریشه دارد؟ لزومًا نه .این احساس مشابه :می‌تواند در نیازهای متفاوتی ریشه داشته باشد 2 1 من می‌خواهم حس کنم برایت اهمیت دارم. کار من گیر کرده بود و در آن لحظه گرفتار شده بودم .من به یک پشتوانه نیاز دارم. من به یک رابطٔه برابر نیاز دارم .می‌دانم اگر خودم دیر پاسخ بدهم ،با من بد برخورد می‌کنی .اما خودت برایت مهم نیست چه زمانی پاسخ دهی. 2 2 آن‌چه در این‌جا دیدید ،صرف‌ًا سه نمونه است .شما به سادگی می‌توانید ده‌ها فرض دیگر را هم فهرست کنید .واضح است که هر یک از این ریشه‌ها راهکار متفاوتی می‌طلبند .روزنبرگ معتقد است بسیاری از خشونت‌ها در ارتباط به این علت شکل می‌گیرند که ما به طرف مقابل نمی‌گوییم واقعًا چه نیاز و .انتظاری داریم 2 3 گام چهارم ،بیان صریح خواسته است .یعنی به طور مشخص به طرف مقابل بگوییم از او چه می‌خواهیم و دوست داریم چگونه رفتار کند. روزنبرگ معتقد است که ما معموًال از این که صریح و ساده به طرف مقابل بگوییم چه می‌خواهیم ،ابا داریم. حتی بخواهیم خواسته‌مان را مطرح کنیم ،آن را به شکل سلبی مطرح می‌کنیم و نه ایجابی .یعنی نمی‌گوییم چه کار کن .بلکه می‌گوییم چه کارهایی نکن .حاال طرف مقابل باید حدس بزند که چه کارهایی باید بکند تا ما راضی شویم .این جمله را در نظر بگیرید« :به وقت ما بی‌احترامی نکن». 2 4 این جمله سلبی است .کسی که این جمله را می‌شنود ،نمی‌داند دقیقًا باید چه کار کند .اما جمله‌های زیر را در :نظر بگیرید یک یا دو بار تأخیر برای همٔه ما پیش می‌آید .اما اگر جلسه‌ای تأخیر داشتی، جلسٔه بعد انتظار داریم یک ساعت .قبل از همه ،این‌جا نشسته باشی 2 5 تأخیر برای همه پیش می‌آید .اما تو که از یک ساعت قبل متوجه شده بودی با این ترافیک به موقع نمی‌رسی، باید به مسئول جلسه زنگ می‌زدی و اطالع می‌داد. همان ساعت چهار‌و‌نیم که دیدی محال است پنج برسی، زنگ می‌زدی و خبر می‌دادی .نه این که ما را تا پنج‌و‌نیم منتظر بگذاری. همان‌طور که می‌بینید ،جمله‌های باال درخواست کامًال شفافی دارند و طرف مقابل بهتر متوجه می‌شود که بعدًا باید چگونه رفتار خود را اصالح کند. 2 6 ذهن دیگران سطل آشغال کلمات ما نیستند 2 7 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 📙 📙 📙 2 8 2 9 end
31,000 تومان