پاورپوینت
آموزشعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیمدیریت و رهبری

روندهای بین‌المللی در حکمرانی دانشگاه

خلاصه ای از کتابی به همین نام است که روند مدیریت و حکمرانی دانشگاه های کشورهای مهم جهان را بررسی می کند. مناسب برای دانشجویان مدیریت آموزش عالی و مدیریت آموزشی.

علیرضا میرجمهری

صفحه 1:
روندهای بین‌المللی در حکمرانی دانشگاه ‎Autonomy, self-government‏ خردمختاری, خودگردنی و توزیع اختیارات ‎and the distribution of‏ ‎Edited by Michael Shattock (2014) authority‏ ‎af‏ ‎November 2023 ‎ ‎ ‎

صفحه 2:
1 iti .d ۱ eerie Vt Ment Relig Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa 2 tion, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran

صفحه 3:
دانشگاه‌های فرانسه: تولد دوباره نهادی اخیر PERCENT Ta mele el دانشکده‌های رشته‌محور و ایجاد سسات آموزش عالی چندرشته‌ای انجام شد. اما این طرح در اکثر 205 از دیرباز 0 Dy ene Tas ad ele ster ge rep ‏فرانسه بوده‌اند.‎ 2000 (متوقف) ‎tn ey‏ 1 211111101 سا Rene) Suppressed, discipline-based

صفحه 4:
دانشگاه‌های فرانسه: تولد دوباره نهادی اخیر 0 ess Papen Ce APN IRC ae SLT AY PICS ORE rer ee TT) ‏با هدف تقویت نقش رئیس‎ ۷ 1 Recon ern | rc ier FSR arg Meee er cen) See 6 1 Oe see) ‏نه كاركنان ادارى دانشكاه. ؛ أما حضور آنها بىاثر است. جدید انجام شد.‎ president, new facultés’ (Unités de Formation et de Recherche, ‘Education and Research Units’), stakeholders, administrative staff 4

صفحه 5:
دانشگاه‌های فرانسه: تولد دوباره نهادی اخیر پژوهش مأموریت اصلی دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شد؛ در نتیجه موسسات Nee hart] Ree ao Se eC tery tee eo) دانشگاه‌های فرانسه در درجه اول ۱ 2 oreo) ‏کردند؛‎ مى كردئد» همجنين داتشجويان را ‎ie‏ برای مشاغل مدیریتی سطوح میانی 7 0 ‎ROT)‏ ۱0[ 2111110110 انا ان منجر به تمایز ضعیف بین secondary, Centre National de la Recherche Scientifique

صفحه 6:
دانشگاه‌های فرانسه: تولد دوباره نهادی اخیر و رات مر سس ‎EN AeA‏ 2 220008 5 با ايجاد دانشكاههاى معاصر. شهرت تعامادت ی سم RRO Perea peer ‏نهادهاى جداكانهاى باقى ماندهاند.‎ 0 alee) ‎eres‏ ال ‎ ‎"Grandes écoles" is a term used in the French education system to refer to a group of prestigious higher education institutions in France. These ‎institutions are known for providing advanced education in various fields, such as engineering, business, public administration, and humanities. Grandes écoles ‎ ‎

صفحه 7:
دسته‌ای از اصلاحات از سال ۲۰۰۶ ۳ ۳ لت ا 5 ررزیابی سیستم ‎Ly‏ تامين مالى را براى ل ددن أموزش عالى فرانسه را متمركز اهشهاى بروزهمحورمتمركز كرد و | و استاندارد. معیا ارسازى را يرى آنها را 09 ‎ne‏ ان امر منجر به افزایش اعتبار 000100000 (يرستيرٌ) براى محققان برتر شد. انكليسى) و 5 (سازمان تخصیص بودجه مرتبط کرد. سنجش پژوهش 00 Loi d'Orientation et de Programmation pour la Recherche et l' Innovation, Agence Nationale de la Recherche, Agence d'Evaluation de la,Recherche et de l'Enseignement Supérieur, benchmarking

صفحه 8:
از اصلاحات از سال ۲۰۰۶ حطس 2000 ی 5 ‎eStore aes‏ oe ant ae Rs Poles de Recherche eeemmmTETement Supérieur or Clusters of Research and Higher Education, Law on the Liberties and Responsibilities of Universities

صفحه 9:
ل ل ‎Se‏ ‏كت تاكيد و تكيه روساى دانشكاه بر تصميم كيرى با بررسى و مشاوره همتايان؛ اساس داده‌ها و اطلاعات.

صفحه 10:
CI PS ya ‏ماموریت دانشگاه در یک سستم آموزش عالى متمر‎ ah MOB: ad ROBERTO MOSCATI Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and 10 Education, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran.

صفحه 11:
ژگي‌های متمایز سیستم آموزش عالی ایتالیا سیستم آموزش عالی ابتالیا در دهه ۱۹۸۰ اصلاحانی منشا ناپلتونی با کنترل مرکزی ۱ مدل های اروپایی انجام تم به دلیل تقاضای کم بازار و فشار اجتماعی Recon reer Fe ‏برابر تغيير مقاومت كرد.‎ سر ملس رت لس( دارد. academic estate 11

صفحه 12:
روند اصلاحات ‎Lie Sa]‏ سس ‏مدل اصلاحات متمركز روند اصلاحات در اواخر دهه ‎icevein)‏ 0 ‎000 CC WR ON ‎Glee bic Joli a5 0,5 JLio ‏و بر اساس نظربه‎ ‎3 ‎0000 Try es Perry ‏روندهاى ارويايى ‎ ‎is a concept in social sciences that suggests that the historical trajectory of a system or institution influences, » its current and future development. ‎

صفحه 13:
نتيجه اصلاحات: كمتاثير ولى با اين حال تفاوتها با ساير سيستمهاى ارويايى كاهش يافت. 13 اصلاحات. بدون دخالت Corporate governance

صفحه 14:
سا ا الل ۱ استخدام اعضای هیئت علمی افزایش یافت هرج و مرج و عدم هماهنگی در دانشگاه ها منجر به از دست دادن کنترل توسط ۲ دولت مرکزی شد deliberative bodies

صفحه 15:
پس از اصلاحات Re een ces eel ey een core nee See CRT cae hy ‏توانستند از هرج و مرج جلوكيرى كنند.‎ ناکار آمدی ارگان‌های ارزیابی, سیاست‌های ناهماهنگ نهادى و بحران اقتصادى Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and 1 Education, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran.

صفحه 16:
۴ با انم ۱ rh) ‏رشته ها‎ برای بررسی وضعیت و پیشنهاد ؛ تدریجی با بنیادی را در مدیر Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca (National Agency for the Evaluation of the University and Research System)

صفحه 17:
۰ب ل ‎one‏ دانشكادها نتوانستهاند حكمرانى و سازمان دهى داخلى خود را نوآورى كنند ‎cr ed‏ ل ا ا ل 0 ONC ‏ل‎ el BTS) core) ‏فرايندهاى تصميمكيرى تلاش مى كنند.‎ oligarchie 17

صفحه 18:
‎Rye > aaa Cae FY) errr] OS) eee)‏ را حفظ كنند ودر چارچوب ۱۳۳1۳07 ان ۳0 ‎core)‏ 00 ‎00200 ‎Resta ty ep | ‏يافته است. به نظر مىرسد دولت و نظام ارزيابى .دش . علاقهاى به دنبال كردن تمايز ندارند. ‎PAD, petra In ‏سد اسح سي ا اس ا‎ and Education, Allame ‎

صفحه 19:
/ا. اصلاح دانشكادهاى ملى در زاين؛ ييامدهايى براى |مفهوم[ حكمرانى JUN OBA

صفحه 20:
ادغام دانشگاه‌های ملی در ژاین IC rarer Parris Cor ict os nea ‎SEs 01106‏ رت م .در بسيارى از كشورها انجام شد ‎Beenie ‏ا‎ EP T Core] KF) Re mer crO ren ORT reper ie cara sm ees entre ‎ ‎Incorporation, national university corporations 20 ‎

صفحه 21:
۲ کنترل ل 11 طريق ترليم ‎Panes‏ 000 ‎se‏ رابطه بین 76 ها و دولت 3 ۱ دانشكاههاى ملى است كه بخش ا ل ا 3 می‌دهد. براساسی میس م 0 بودجه توسط وزارت آموز ورزش. علم و فناوری من به هر دانشگاه به عنوان هزینه عملیاتی یکجا ‎past‏ ‏مى يابد. Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and 21 Education, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran.

صفحه 22:
رابطه بین 6[ ها و دولت ارزبابی نقش کلیدی در سیستم !۱ ایفا 0 Pe SE EST LOL Mere ‏مدیریت ارزیابی می‌کند.‎ The operational grant, National University Corporation Evaluation Committee

صفحه 23:
1,400 23 0 200 400 600 800 1,000 1,200 1 0 1 0 1 0 2741 mob 78.6 1383 800) 143.1 780 137.8 79101 ۶ 1911107 8 37157 1 1917۳ 126.3 7100107" 2 2013 1258 91.6 Other Teaching and Research ™ Teaching and Research (special grant) (general grant) Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa tion, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran

صفحه 24:
ساختار حكمرانى 711705 اصلاح دانشگاه‌های ملی در ژاپن اختیارات رئیس و هیئت مدیره دانشگاه‌ها را افزایش ‎Cov] ROSES)‏ 0 لاه ۱ رئيس دانشگاه توسط هیئت مدیره‌ای حمایت می شود که توصیه‌های شورای اداری و ‎S50 EBL 015 gh 9 dj ge! chow‏ هیأت مدیره متشکل از رئیس و مدیران اجرایی است که اکثریت مدیران از اعضای هیئت‌علمی جذب می‌شوند. بركنارى رئيس دانشكاه به دليل نبود نهاد ناظر و نفوذ او بر هيئت انتخاب تقريبا بعيد است.

صفحه 25:
ساختار حكمرانى 711705 هر )لال1) بايد داراى اعضاى خارجى در هيئت مديره و شوراى ادارى باشد. در ‎yr ye Cae‏ 0 570 ال ‎Peers ero her orn peor) eer‏ كل ا ااال ‎URC aC hea prcec meng feed cur vone A pig) cc mci‏ بدون مجوز وزیر ایجاد کنند. ا ا ل ا سين منتقل شده است.

صفحه 26:
26 | President selection committee_.- >, } equally represented Both councils are on the committe: | Selection President Internal representatives concerning education and research Executives At least one executive is from outside. Board of directors (BoD) Education and research council (ERC) Deliberate on important mat- ters concerning education and research یسم ی ‎Au 055 |‏ \ + ‎External mem,‏ ‎bers only‏ لله ‎Internal representatives‏ ‎designated by‏ ‎the president‏ Not less than half of the members are from outside. "Administrative council (AC, Deliberate on important mat- ters concerning administration Figure 7.3 Governance structure of NUCs. Source: Tan Oba Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa university, Tehran, Iran. tion, Allame Tabataba’

صفحه 27:
پیامدهای اصلاحات در حوزه حکمرانی داخلی دانشگاه دانشكاههاى ملى در راين تصميمكيرى را متمركز كردهاند. تعداد كميتدها را كاهش. و قدرت بیشتری به روسای دانشگاه و مدیران اجرایی داده‌اند. 1 1 مرکزی برای شرکت در هیئت مدیره و شورای اداری دانشگاه‌های کشور دعوت به عمل می‌آید. 00 ee Re) Ger Core] RTS OS 2 te مديريت منابع انسانى به منظور متمركز كردن مديريت كاركنان و استفاده استراتزيك از منابع موجود تراز شده است. Enterprise management, discretionary budget

صفحه 28:
پیامدهای اصلاحات در حوزه حکمرانی داخلی دانشگاه OP eat [Coe RPC TRU pS Carr] ROY FCI Caen Pe] ا ل ‎Te)‏ ا ل ‎See Ste NC eee tered‏ نظر شده است. Pere NC ee) SSE Tele NESS Weel ‏الت ل‎ ‏شده است.‎ Ap erro) ‏شواهد‎ برخی از دانشگاه‌ها ساختارهای دانشگاهی خود را برای اراثه برنامه‌های متنوع و تحقيقات بين رشتداى سازماندهى مجدد كردهاند.

صفحه 29:
پیامدهای اصلاحات در حوزه حکمرانی داخلی دانشگاه |۱۳ ST ere Me tee torre Meer orl) KOO Per iene Spon prety Oe ‏ل‎ ee ee pl cern] rN Oa Oe owe] Re ee) ‏واركانهاى تصميم كيرى مشاركت دارند.‎ Pee SSN reer ey دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌ها در ارزيابى سر آموزشى و توسعه کارکنان شرکت می کنند. اما مشارکت آنها در سایر فعالیت‌ها محدود است.

صفحه 30:
Fer re Pea) Ya oer pre Spel ICICI Core] RK Dep Sle ROC) aes RS mera ‏ا ا‎ ممكن است مدبران دانشكاهى در مديريت دانشكاه فاقد تخصص باشند. دانشگاه های ملی ژاپن فاقد مدیران استراتژیک حرفه‌ای در کارکردهای 1[ فرهنك دانشكادها با اختلاف ارزشها و درك مدبريت تغيير كرده است.

صفحه 31:
‎my‏ ل بر یتانیا؛ ‏خمش مدل سنتی ‎1110114151: 51141710616 ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
1 mr ayer Conn) ‏جامعه آزاد‎ ساختارهای حکمرانی دانشگاه در بریتانیا با استقلال نهادی, منابع مالی و فرهنگ سیاسی ملی ۱ ۱ re Oe Ce ee re Reehy men OG Chere pe 8) Ce -1c Sie ee ee pene ley core Ky ops Ears ster Owen ps Dee PAT Ys eye) در سال 1115 به منظور توزيع بودجه دولتى بين ‎TOUR monn Tear scn ly‏ م ا 0 در سال ‎ren CUP RIL Ls)‏ ا ا ‎POE‏ ‏0 ‏سهم دولت در بودجه دانشكاه تا سال ‎118+-1١9359‏ به بيش از ‎8١‏ درصد افزايش يافت. The University Grants Committee

صفحه 33:
emer Ne ern Ce tor rei ae Seer ae fees ‏ا‎ ‎eT Scale coheed SCE TO) cel Med Te greener کنترل‌های بوروکراتیک برای محافظت و پشتیبانی از آزادی دانشگاه‌ها تعربف شده است. دانشگاه‌ها از طریق ۱ Cer eee ar pen pCeMn Ir Cpe Sed w | OMe) PC ROE ee onl Oe cee Sle Wire) Se ered Beer Se ed The University Grants Committee, Public Accounts Committee, Cardiff University

صفحه 34:
ا ا ا ا ا ا ا ل دانشگاه به عنوان رئیس اجرایی. بازنگری در موازنه سنتی قدرت بین سنا و هیئت حاکمه. 2000 Me eee Stent) ote enced PO eres Cnr YE NR Piel oper er pe Cok] ROUT CLE MB NT gea (ps [peered Pers Sep cn ‏اقتصاد. خصوصی سازی شرکت های دولتی و تمرکز بر مسئولیت فردی]‎ ‎Oi ۳3‏ ثير بلندمدتى بر درك نقش معاونت و توازن قدرتهاى حاكميتى در دانشكادها ‏5 به عنوان رئیس دانشگاه بیزمنگام منصوب و در سال ‎

صفحه 35:
خط باینری بر مدیریت دانشگاه ‎)۱۹٩۲(‏ قدرت و اقتدار تصميم كيرى به سمت ‎Beer)‏ ل ا ل ل ل تمرکز اختیارات در مدیران اجرایی و کاهش مشارکت سنا نگرانی‌هابی ۳ در مورد ‎e eoan even)‏ 00 آسيب يذيرى آنها ۳ فشارهای ‎eer eer eS‏ کوتاه مدت دولت ايجاد کرد.

صفحه 36:
0 Ne ee re Cen ce Ree ar) ‏در فر آیندهای تصمیم گیری شده است.‎ ساختار دانشكددها و كاهش اختيارات سنا سبب شده كه اعضاى ‎OU Oe‏ ا 20 0 5 POEs 0 ‏ا ا ل‎ h) ‏در مورد سبك هاى مديربت از بالا به يايين دارند.‎ Research-Intensive Universities, Post-1992 Universities: In the UK, the term "post-1992 universities" generally refers to institutions that gained university status after a set of educational reforms in 1992. These universities were formerly polytechnics and 36 were granted university status during this period.

صفحه 37:
تمرکز قدرت در مدیریت اجرایی می تواند منجر به محدود شدن جریان اطلاعات ‎ew peed eae)‏ ‎le ee POLE CEL Sonne ee seed corde CMe d st cave]‏ ار ‎Reet Oe WE SCS eC‏ Feed eaty Socee pr rear kanye eens I event 0 pes oy افزایس ‎Parr Peon Rupr Sey an ie Reon Cee On nv‏ فشارهاى خارجى ايجاد مىكند. تبعيت از اهداف كوتاه مدت سياست دولت و دستكارى بودجه مى تواند استقلال و اولویت‌های دانشگاهی را ب ۱ Ph.D. program in Higher Education, Allame Tabataba'i Uni

صفحه 38:
‎٩‏ تأثیرات بین‌المللی» سلسله مراتبی و بازار بر ‏حاکمیت دانشگاه‌های استر الیا ‎JEANETTE BAIRD ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
تاثیرات بین‌المللی‌سازی بر حکمرانی دانشگاه‌های استرالیا دانشگاه‌های استرالیا تجربه گسترده‌ای در مدبربت و اداره مشارکت‌ها برای ارائه خدمات بین‌المللی دارند. Cy yee Sere NT al ais Site nen peer Wts cern] k) Rep reper ear veer Nene ree reece roc pec pe] ee) دانشگاه‌های استرالبا نه تنها از سوی دولت استرالیا بلکه از سوی چندین دولت ملی در سراسر جهان ل 0 Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa 39 tion, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran

صفحه 40:
تغیبرات حکمرانی در دانشگاه‌های استرالیا "بازارها به شدت بر تفكر دانشكاه تأثير مى كذارند. "هیئت‌های حکمرانی دانشگاه‌ها شببه هيئتةعمدبره شرکت‌های بزرگ شده‌اند؛ زبان و ای‌دئولوژی مشارکت جامعه در حکمرانی دانشگاه جای خود را مه وازگان و اصطلاحات مدیربت خوب کسب و کار داده است که این امر. نشان‌دهنده حرکت به سسمت رویکرد شرکنی‌تر بسه حکمرانی دانشگاه است. nt, Faculty of Psychology and Educa 40

صفحه 41:
تغیبرات حکمرانی در دانشگاه‌های استرالیا "رهبری و اقتدار حول محور معاونت‌ها متمرکز شده‌اند. "سلسله‌مراتب تعبین کننده و هدایت کننده امور هستند. "مناصب اداری و نیروی کار دانشگاهی به صورت غیرمعمولی افزایش يافته است. *نقش دانشجو در حکمرانی دانشگاه کمرنگ شده. *رقابت در جذب دانشجو (چه بین‌المللی و چه داخلی) رفتار غالب در نظام دانشگاهی استرالیا است. 41

صفحه 42:
حکمرانی دانشگاه به فر آیند تصمیم حال افزایش است و موسسات كيرى بيجيده ترى براى ياسخكويى آموزش 1 .جامعه در حال تغيير مى كند Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa 42 tion, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran

صفحه 43:
۳ از نوجه شما سپاسکزارم

روندهای بین‌المللی در حکمرانی دانشگاه خودمختاری ،خودگردانی و توزیع اختیارات )Edited by Michael Shattock (2014 :ارائه علیرضا میرجمهری ‏November 2023 تأثیر اصالحات اخیر بر حاکمیت نهادی. 5 دانشگاه‌های فرانسه Stephanie Chatelaine, and others Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. 2 دانشگاه‌های فرانسه :تولد دوباره نهادی اخیر اصالحات 1968با هدف حذف دانشکده‌های رشته‌محور و ایجاد مؤسسات آموزش عالی چندرشته‌ای انجام شد ،اما این طرح در اکثر شهرهای بزرگ شکست خورد. 3 دانشکده‌های رشته‌محور از دیرباز ارکان اصلی نظام آموزش عالی فرانسه بوده‌اند. دانشگاه های فرانسه در جریان انقالب فرانسه سرکوب (متوقف) شدند و بعدًا توسط ناپلئون در ساختاری رشته‌محور دوباره ایجاد شدند. ‏Suppressed, discipline-based دانشگاه‌های فرانسه :تولد دوباره نهادی اخیر رئيس دانشگاه ،معاون رئیس دانشگاه و رؤسای دانشکده‌ها از بین دانشگاهيان منتخب (اعضای هیئت علمی) هستند؛ نه کارکنان اداری دانشگاه. 4 رؤسا دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها توسط همتایان خود انتخاب می‌شوند و ذینفعان در شوراهای دانشگاه حضور دارند؛ اما حضور آنها بی‌اثر است. اصالحات حکمرانی در سال 1984و 2007با هدف تقویت نقش رئیس دانشگاه و توانمندسازی دانشکده‌های جدید انجام شد. ‏president, new facultés’ (Unités de Formation et de Recherche, ‘Education and Research Units’), stakeholders, administrative staff دانشگاه‌های فرانسه :تولد دوباره نهادی اخیر پژوهش مأموریت اصلی دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شد؛ در نتیجه مؤسسات تحقیقاتی جداگانه مانند CNRS (مرکز ملی پژوهش های علمی) ایجاد شد. 5 دانشگاه‌های فرانسه در درجه اول اساتید و دانشگاهیان آینده را تربیت می کردند؛ همچنین دانشجویان را برای مشاغل مدیریتی سطوح میانی دولت آماده می کردند. انقالب فرانسه و دانشگاه امپراتوری ناپلئون منجر به تمایز ضعیف بین سیستم‌های آموزش متوسطه و عالی شد. ‏secondary, Centre National de la Recherche Scientifique تولد دوباره نهادی اخیر:دانشگاه‌های فرانسه تعامالت بین دانشگاه‌ها و مؤسسات اما،تحقیقاتی ملی افزایش یافته است .نهادهای جداگانه‌ای باقی مانده‌اند مسیر روند تحول سیستم دانشگاهی فرانسه شهرت،با ایجاد دانشگاه‌های معاصر کالج‌های نخبه و شکاف بین تدریس و .تحقیق مشخص شده است "Grandes écoles" is a term used in the French education system to refer to a group of prestigious higher education institutions in France. These institutions are known for providing advanced education in various fields, such as engineering, business, public administration, and humanities. 6 Grandes écoles are highly selective and are often considered elite institutions. دسته‌ای از اصالحات از سال 2006 AERESارزیابی سیستم آموزش عالی فرانسه را متمرکز و استاندارد ،معیارسازی را آسان‌تر و نتایج ارزیابی را به تخصیص بودجه مرتبط کرد. ANRتامین مالی را برای پژوهش‌های پروژه‌محورمتمرکز کرد و گزینش‌پذیری آنها را افزایش داد که این امر منجر به افزایش اعتبار (پرستیژ) برای محققان برتر شد. قانون LOPRIدر سال 2006سه تحول سازمانی عمده را در بخش پژوهش و نوآوری فرانسه معرفی کرد، از جمله ایجاد سازمان‌های ANR (آژانس ملی تحقیقات به زبان انگلیسی) و ( AERESسازمان سنجش پژوهش و آموزش عالی). ‏Loi d'Orientation et de Programmation pour la Recherche et l'Innovation, Agence Nationale de la Recherche, Agence d'Évaluation de la Recherche et 7 ‏de l'Enseignement Supérieur, benchmarking دسته‌ای از اصالحات از سال 2006 ‏ م خ الف تب ‏ ر خ ت ی ظ ا ا هرا مالی ز ا ع بر ض ت ا و اسا ی ا ع ه ت س ی ئ تغی ر ا ت ض قانونتLRUر یرا ا علی‌ها و (قانون آزاد یکی از مفاد قانون LOPRIایجاد ق ا ب دانشگاه‌ها) درم مسئولیتد ت سال نهادهای دانشگاهی بزرگتری به نام ‌های ت ر ی ا پیوند بودجه با نتایج ارزیابی ماهیت و س حکمرانی د ن س ا ا داخلی تغییر هدف با 2007 ( PRESقطب‌های پژوهش و ن ت ا ل دانشگاهس فرانسه،ادادن ای برابری‌طلبی نظام آموزش عالی ه ش ی گ ج اختیارات ‌های آموزش عالی) با هدف ساده‌سازی و ا در ی دانشگا0ه‌ها وارزی ه فرانسه را به چالش کشید و عناصر 8 روسای به بیشتر ها تجدید ساختار نظام دانشگاهی ا 20ا ب ب واگذاری اختیار ص عدالت و شایستگی را معرفی کرد. ا ی ال و حقوق مدیریت فرانسه از طریق ادغام و تجمیع ت . ا ح م 9 ا ی 0 ن دانشگاه‌ها بود. بود0 . دستمزد به دانشگاه‌هات 2 ن شد م ن . ج ر ب ه 8 قانون مصوب جدید در سال ،2013 ایجاد حدود 30قطب آموزش عالی در فرانسه را رسمیت بخشید که منجر به هماهنگی بیشتر بین .مؤسسات آموزش عالی شد ‏Pôles de Recherche et d'Enseignement Supérieur or Clusters of Research and Higher Education, Law on the Liberties and Responsibilities of ‏Universities نتیجه‌گیری افزایش تمرکز و تاکید بر عملکرد پژوهشی تاکید و تکیه روسای دانشگاه بر تصمیم گیری با بررسی و مشاوره همتایان؛ کمتر بر اساس داده‌ها و اطالعات. 9 خودمختاری برای چه؟.6 :ماموریت دانشگاه در یک سیستم آموزش عالی متمرکز مورد ایتالیا ROBERTO MOSCATI Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Education, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. 10 ویژگی‌های متمایز سیستم آموزش عالی ایتالیا در دهه‌های 1980و ،1990به دانشگاه‌ها در مورد مدیریت بودجه ،فرآیندهای استخدام و ساختار دوره‌ها استقالل داده شد .این امر با حاکمیت سنتی مبتنی بر مذاکرات بین دولت و شبکه‌های قدرت .محلی در تضاد بود در دهه 1980اصالحاتی برای همسویی سیستم با مدل های اروپایی انجام شد. 11 سیستم به دلیل تقاضای کم بازار و فشار اجتماعی برای مدارک دانشگاهی در برابر تغییر مقاومت کرد. سیستم آموزش عالی ایتالیا منشا ناپلئونی با کنترل مرکزی دولت و توافق بین وزارت آموزش و جامعه دانشگاهی دارد. ‏academic estate روند اصالحات نگرش دولت نسبت به دانشگاه‌ها :متمرکز برنوسازی و همگامی با روندهای اروپایی مدل اصالحات متمرکز و بر اساس نظریه وابستگی مسیر روند اصالحات در اواخر دهه 1970و 1999مسیر مشابهی را دنبال کرد که شامل مناظره‌های سیاسی و احکام دولتی بود. ‏path-dependence theory is a concept in social sciences that suggests that the historical trajectory of a system or institution influences 12 ‏its current and future development. روند اصالحات نتیجه اصالحات :کم‌تاثیر ولی با این حال تفاوت‌ها با سایر سیستم‌های اروپایی کاهش یافت. 13 ح ک م ر ا ن ا ی س ش ا ر س یب ک ت دانشگاهیانرابه ی ب ح اصالحات ،بدون دخالت منظوره کاهش اصالحات ،شروعع ن ن مستقیم جامعه به تاثیر و س ا کردند؛ ی مخالفت ش مخالفتت فردین ن دانشگاهی در پارلمان س ی ا ک پررنگ‌ترس م ا ی ی آ از تصویب و بعد اجرا شد. جمعی. از م ی و ز ع ش ن د ا . ش ع ال ص ر ی ‏Corporate governance پس از اصالحات رهبری اجرایی تقویت و اهمیت ارگان‌های مشورتی کاهش یافت. ساختار جدیدی برای برنامه درسی معرفی شد؛ ولی متولیان ،همان برنامه‌های .قبلی را با برچسب‌های جدید ارائه کردند .استخدام اعضای هیئت علمی افزایش یافت هرج و مرج و عدم هماهنگی در دانشگاه ها منجر به از دست دادن کنترل توسط .ارگان‌های دولت مرکزی شد 14 ‏Bodies, deliberative bodies پس از اصالحات ضعف ساختارهای حکمرانی در دانشگاه‌ها منجر به ناتوانی در هماهنگی دقیق شد. دانشگاه های فنی و برخی از دانشگاه های خصوصی با ساختارهای حکمرانی قوی توانستند از هرج و مرج جلوگیری کنند. ناکارآمدی ارگان‌های ارزیابی ،سیاست‌های ناهماهنگ نهادی و بحران اقتصادی وضعیت را بدتر کرد. 15 ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and ‏Education, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. پس از اصالحات س ی ا ست م آ س م و ت ،با ز ش ANVURبا انجام ارزیابی ک ‌هااهو ارائهعالاعتبار درحیات دانشگاهی تأثیرگذارتر شد. شا ی د ست ر ا ی قال ت ا ل ی لو ا د دو کن ر گ ی دولت مقرراتی را برای محدود کردن ل استقاللترل ر دانشگاهفروضع کرد .مثال در ایجاد ت . آ د ی ا ن جدید .ن تحصیلی های رشته د ش گاه ت م ر توس کز ط کمیته های متعددی برای بررسی وضعیت و پیشنهاد اصالحات ایجاد شد. پیشنهادها تغییرات تدریجی یا بنیادی را در مدیریت دانشگاه پیشنهاد می‌کردند. ‏Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca (National Agency for the Evaluation of the University and Research 16 )System نتیجه‌گیری سیستم آموزش عالی ایتالیا هنوز دارای تبادل دیالکتیکی بین دولت و الیگارشی دانشگاهی است. دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند حکمرانی و سازمان‌دهی داخلی خود را نوآوری کنند که نتیجه آن عدم خودارزیابی مؤثر است. بسیاری از دانشگاهیان با مسئولیت‌های مدیریتی برای تطبیق توازن قوا و فرآیندهای تصمیم‌گیری تالش می‌کنند. 17 ‏oligarchie نتیجه‌گیری برخی از دانشگاه‌ها توانسته‌اند استقالل خود را حفظ کنند و در چارچوب رقابتی نقش مثبتی داشته باشند ،اما آنها استثنا هستند. سیستم آموزش عالی ایتالیا متمرکزتر شده و سیستم آموزش عالی ایتالیا فاقد ساختار حاکمیتی شایسته برای هماهنگی کاهش تمایزه‌ها دانشگا است. استقالل از و حمایت یافته است. به نظر می‌رسد دولت و نظام ارزیابی دانشگاهی عالقه‌ای به دنبال کردن تمایز ندارند. 18 ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and ‏Education, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. اصالح دانشگاه‌های ملی در ژاپن؛ پیامدهایی.7 برای ]مفهوم[ حکمرانی JUN OBA Reforming national universities in Japan Implications for governance 19 ادغام دانشگاه‌های ملی در ژاپن دانشگاه‌های ملی ژاپن قبًال بخشی از دولت بودند و مستقیمًا توسط وزارت آموزش ،فرهنگ ،ورزش، علم و فناوری( ) MEXTبا آزادی علمی محدود اداره می‌شدند. ادغام دانشگاه‌های ملی در ژاپن مطابق با در آوریل ،2004قانون «شرکت دانشگاه‌ ملی » به تصویب رسید؛ برابر این قانون به دانشگاه‌های ملی اصالحات دانشگاهی بود که از دهه 1990 مقام «شرکت های دانشگاهی ملی ») ) NUCsاعطا شد و استقالل آنها در مدیریت افزایش یافت. انجام شد زیاد از بسیاری کشورهاداد. غیرمعمولی .درقدرت ضمن اینکه به رئیس NUCها ادغام دانشگاه‌های ملی با هدف بهبود کارایی و استقالل انجام شد .این به عنوان بخشی از یک تجدید ساختار اداری گسترده‌تر اجرا شد و در طول دولت کویزومی تسریع شد. 20 ,Incorporation, national university corporations رابطه بین NUCها و دولت MEXTکنترل فعالیت‌های NUCها را از طریق ترتیباتی مثل ارزیابی‌های سازمانی حفظ می‌کند. 21 کمک هزینه عملیاتیMEXT بزرگترین منبع درآمد برای دانشگاه‌های ملی است که بخش قابل توجهی از کل درآمد آنها را تشکیل می‌دهد. بر اساس سیستم ،NUCبودجه توسط وزارت آموزش ،فرهنگ، ورزش ،علم و فناوری ))MEXT به هر دانشگاه به عنوان کمک هزینه عملیاتی یکجا اختصاص می‌یابد. ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and ‏Education, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. رابطه بین NUCها و دولت ارزیابی نقش کلیدی در سیستم NUCایفا کمک هزینه عملیاتیMEXT کمک هزینه عملیاتی در طول شهریه NUCها شرکت دانشگاه ‌کند؛ کمیته ی م ملیمنبع درآمد برای بزرگترین ارزیابیاست؛ این زمان کاهش یافته توسط MEXTتعیین می‌شود دانشگاه‌های ملی است که بخش کاهش تنها تا حدی توسط کمک که می‌تواند تا 20درصد افزایش پژوهش بالعوضرا در NUCها و از کل درآمد آنها را توجهی آموزش ،قابل اختصاص یافته به عملکرد های یابد. تشکیل می‌دهد. است. شده جبران رقابتی صورت مدیریت ارزیابی می‌کند. 22 ‏The operational grant, National University Corporation Evaluation Committee Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. 23 ساختار حکمرانی NUCs اصالح دانشگاه‌های ملی در ژاپن اختیارات رئیس و هیئت مدیره دانشگاه‌ها را افزایش داد .رئیس دانشگاه توسط کمیته‌ای انتخاب و توسط وزیر آموزش منصوب می‌شود. رئیس دانشگاه توسط هیئت مدیره‌ای حمایت می شود که توصیه‌های شورای اداری و شورای آموزشی و پژوهشی را دریافت می‌کند. هیأت مدیره متشکل از رئیس و مدیران اجرایی است که اکثریت مدیران از اعضای هیئت‌علمی جذب می‌شوند. برکناری رئیس دانشگاه به دلیل نبود نهاد ناظر و نفوذ او بر هیئت انتخاب تقریبا بعید است. 24 ‏President selection committee ساختار حکمرانی NUCs هر( )NUCباید دارای اعضای خارجی در هیئت مدیره و شورای اداری باشد ،در حالی که شورای آموزشی و پژوهشی فقط از اعضای داخلی تشکیل شده است. ‏NUCها پس از ادغام ،اختیار بیشتری نسبت به مدیریت منابع انسانی دارند ،زیرا می‌توانند حیات شغلی کارکنان را مستقیما مدیریت کنند و واحدهای جدید را بدون مجوز وزیر ایجاد کنند. اختیار انتصاب پست‌های ستادی از وزیر آموزش و پرورش به رئیس هر دانشگاه منتقل شده است. 25 ‏President selection committee Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. 26 پیامدهای اصالحات در حوزه حکمرانی داخلی دانشگاه دانشگاه‌های ملی در ژاپن تصمیم‌گیری را متمرکز کرده‌اند ،تعداد کمیته‌ها را کاهش ،و قدرت بیشتری به روسای دانشگاه و مدیران اجرایی داده‌اند. از ذینفعان خارجی مانند مدیران شرکت‌ها (شرکت های خصوصی ،سرمایه‌گذاری) و دولت مرکزی برای شرکت در هیئت مدیره و شورای اداری دانشگاه‌های کشور دعوت به عمل می‌آید. تخصیص منابع کارآمد شده و بودجه راهبردی و اختیاری رئیس دانشگاه افزایش یافته است. مدیریت منابع انسانی به منظور متمرکز کردن مدیریت کارکنان و استفاده استراتژیک از منابع موجود تراز شده است. 27 ‏Enterprise management, discretionary budget پیامدهای اصالحات در حوزه حکمرانی داخلی دانشگاه انتصاب کارکنان غیردانشگاهی زیر نظر هر دانشگاه انجام می‌شود. برنامه‌های توسعه کارکنان و طرح های ارتقاء با تاکید بر نقش‌های مدیریتی تجدید نظر شده است. سیستم‌های ارزیابی کارکنان دانشگاهی با بررسی همتایان و ارزیابی‌های مبتنی بر شواهد پیاده‌سازی شده است. برخی از دانشگاه‌ها ساختارهای دانشگاهی خود را برای ارائه برنامه‌های متنوع و تحقیقات بین رشته‌ای سازماندهی مجدد کرده‌اند. 28 پیامدهای اصالحات در حوزه حکمرانی داخلی دانشگاه فعالیت‌های توسعه اعضای هیئت‌علمی برای بهبود آموزش و تدریس سازماندهی شده و تعالی پژوهشی ارتقا یافته است. مشارکت دانشجویان در اداره دانشگاه افزایش یافته است .دانشجویان در کمیته‌های ارزشیابی و ارگان‌های تصمیم‌گیری مشارکت دارند. دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌ها در ارزیابی فعالیت‌های آموزشی و توسعه کارکنان شرکت می‌کنند ،اما مشارکت آنها در سایر فعالیت‌ها محدود است. 29 برخی از چالش‌های اصالحات مشارکت خارجی در اداره دانشگاه فاقد اثربخشی است .اعضای خارجی احساس می‌کنند که نظرات آنها تأثیر کمی دارد. ممکن است مدیران دانشگاهی در مدیریت دانشگاه فاقد تخصص باشند. دانشگاه های ملی ژاپن فاقد مدیران استراتژیک حرفه‌ای در کارکردهای غیرآکادمیک هستند. فرهنگ دانشگاه‌ها با اختالف ارزش‌ها و درک مدیریت تغییر کرده است. 30 .8حکمرانی دانشگاه در بریتانیا؛ خمش مدل سنتی ‏MICHAEL SHATTOCK 31 پیشینه دانشگاه خودمختار و مستقل نماد جامعه آزاد ساختارهای حکمرانی دانشگاه در بریتانیا با استقالل نهادی ،منابع مالی و فرهنگ سیاسی ملی شکل گرفت. دانشگاه‌های بریتانیا از لحاظ تاریخی مستقل از دولت بودند؛ هم از لحاظ کارکنان ،هم از لحاظ برنامه‌های تحصیلی وهم حساب‌های مالی. کمیته کمک هزینه‌های دانشگاهی ( )UGCدر سال 1919به منظور توزیع بودجه دولتی بین دانشگاه‌ها تأسیس ،و در سیاست‌های حکمرانی دانشگاه تأثیرگذار شد . در سال ،1945دولت تأمین مالی دانشگاه‌ها را به دست گرفت و منجر به تغییر قدرت از شوراها به سنا و معاونت‌ها شد. سهم دولت در بودجه دانشگاه تا سال 1950-1949به بیش از 80درصد افزایش یافت. 32 ‏The University Grants Committee پیشینه در سال 2010مدل تامین مالی تغییر کرد .به جای اینکه دولت هزینه‌های تحصیل را پوشش دهد ،به سمت سیستمی رفت که دانشجویان برای پرداخت شهریه خود وام می گیرند. کنترل‌های بوروکراتیک برای محافظت و پشتیبانی از آزادی دانشگاه‌ها تعریف شده است. دانشگاه‌ها از طریق کمیته محاسبات عمومی( )PACبه مجلس پاسخگو شدند. فشار PACمنجر به دسترسی به حساب‌های دانشگاه‌ها شد ،اما با محدودیت‌. سوء مدیریت مالی در دانشگاه کاردیف به اصالحات در زمینه پاسخگویی و تقویت نهادهای حاکم منجر شد. 33 ‏The University Grants Committee, Public Accounts Committee, Cardiff University گزارش جارت* ( )Jarrattدر مورد مدیریت دانشگاه در بریتانیا 1985 ایجاد کمیته های برنامه ریزی و منابع مشترک بین شوراها و سنا با به رسمیت شناختن معاون رئیس دانشگاه به عنوان رئیس اجرایی. ساده سازی ساختارهای پیچیده کمیته. بازنگری در موازنه سنتی قدرت بین سنا و هیئت حاکمه. تاکید بر نقش معاون آموزشی به عنوان یک رهبر دانشگاهی و مدیر اجرایی. کاربرد اصول نئولیبرالی تاچری در حاکمیت دانشگاهی[ .تاچریسم :سرمایه داری بازار آزاد ،مداخله محدود دولت در اقتصاد ،خصوصی سازی شرکت های دولتی و تمرکز بر مسئولیت فردی] گزارش جارت تأثیر بلندمدتی بر درک نقش معاونت و توازن قدرت‌های حاکمیتی در دانشگاه‌ها داشت. 34 * Si r Al e x a n d e r Ja rra t tدر سال 1983به عنوان رئیس دانشگاه بیرمنگام منصوب و در سال 2002بازنشسته شد. تأثیر لغو خط باینری بر مدیریت دانشگاه ()1992 قدرت و اقتدار تصمیم‌گیری به سمت مدیران اجرایی تغییر کرد و نقش سنا و اعضای هیئت‌‌علمی به حاشیه رفت. تمرکز اختیارات در مدیران اجرایی و کاهش مشارکت سنا نگرانی‌هایی را در مورد نشاط علمی دانشگاه‌ها و آسیب‌پذیری آنها در برابر فشارهای خارجی و سیاست‌های کوتاه مدت دولت ایجاد کرد. 35 ‏executive نتیجه روند حاکمیت دانشگاه های انگلستان منجر به کاهش نفوذ اعضای هیئت علمی در فرآیندهای تصمیم گیری شده است. تغییر ساختار دانشکده‌ها و کاهش اختیارات سنا سبب شده که اعضای هیئت علمی در تدوین سیاست‌های دانشگاهی نقشی نداشته باشند. دانشگاه‌های پژوهشی نسبت به دانشگاه‌های پس از سال 1992نگرانی کمتری در مورد سبک‌های مدیریت از باال به پایین دارند. ‏Research-Intensive Universities, Post-1992 Universities: In the UK, the term "post-1992 universities" generally refers to ‏institutions that gained university status after a set of educational reforms in 1992. These universities were formerly polytechnics and 36 ‏were granted university status during this period. نتیجه تمرکز قدرت در مدیریت اجرایی می تواند منجر به محدود شدن جریان اطالعات به بدنه حکمرانی شود. دانشگاه‌هایی که سنا در آنها فعال است ،سازندگی و پویایی را در همه سطوح تشویق می‌کنند و نشاط علمی را افزایش می‌دهند. افزایش قدرت اجرایی ،کاهش تعهد سنا ،و اعتماد بیش از حد به توانایی هیئت‌های حاکمه برای هدایت دانشگاه‌ها ،نگرانی‌هایی را در مورد سرزندگی دانشگاهی و آسیب پذیری در برابر فشارهای خارجی ایجاد می‌کند. تبعیت از اهداف کوتاه مدت سیاست دولت و دستکاری بودجه می‌تواند استقالل و اولویت‌های دانشگاهی را بیشتر به خطر بیندازد. 37 ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and ‏Education, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. .9تأثیرات بین‌المللی ،سلسله مراتبی و بازار بر حاکمیت دانشگاه‌های استرالیا ‏JEANETTE BAIRD 38 تاثیرات بین‌المللی‌سازی بر حکمرانی دانشگاه‌های استرالیا دانشگاه‌های استرالیا تجربه گسترده‌ای در مدیریت و اداره مشارکت‌ها برای ارائه خدمات بین‌المللی دارند. دانشگاه‌های استرالیا همکاری‌های جهانی خوبی دارند .در کنسرسیوم‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند و توافق‌هایی برای ارائه برنامه‌های مشترک دارند. دانشگاه‌های استرالیا نه تنها از سوی دولت استرالیا بلکه از سوی چندین دولت ملی در سراسر جهان تحت نظارت [یا به عبارتی حکمرانی] هستند. 39 ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa ‏tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. تغییرات حکمرانی در دانشگاه‌های استرالیا بازارها به شدت بر تفکر دانشگاه تأثیر می‌گذارند. ‏هیئت‌های حکمرانی دانش‡‡‡‡گاه‌ها شبیه هیئت‌م‡‡‡‡دیره شرکت‌های بزرگ ش‡‡ده‌اند؛ زبان و ای‡‡دئولوژی مش‡‡ارکت جامعه در حکمرانی دانش‡‡گاه جای خ‡‡ود را ب‡‡ه واژگ‡‡ان و اصطالحات مدیریت خوب کسب و کار داده اس‡‡ت ک‡‡ه این امر ،نشان‌دهنده حرکت به س‡‡‡مت رویکرد شرکتی‌تر ب‡‡‡ه حکمرانی دانشگاه است. 40 ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa ‏tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. تغییرات حکمرانی در دانشگاه‌های استرالیا ‏رهبری و اقتدار حول محور معاونت‌ها متمرکز شده‌اند. ‏سلسله‌مراتب تعیین کننده و هدایت کننده امور هستند. ‏مناصب اداری و نیروی کار دانشگاهی به صورت غیرمعمولی افزایش یافته است. ‏نقش دانشجو در حکمرانی دانشگاه کمرنگ شده. ‏رقابت در جذب دانشجو (چه بین‌المللی و چه داخلی) رفتار غالب در نظام دانشگاهی استرالیا است. 41 سخن آخر حکمرانی دانشگاه به فرآیند تصمیم گیری پیچیده‌تری برای پاسخگویی .به این خواسته‌ها نیاز دارد 42 نیاز به آموزش و دانش پیشرفته در حال افزایش است و مؤسسات آموزش عالی را ملزم به انطباق با .جامعه در حال تغییر می‌کند ‏Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa ‏tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. از توجه شما سپاسگزارم Ph.D. program in Higher Education Management, Faculty of Psychology and Educa tion, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. 43
200,000 تومان