صفحه 1:
۹۹
پاورپوینت
درس هفتم
ابزارهای شناخت
فلسفه یازدهم
از صفحه۵۰ تا ۵۷
صفحه 2:
فهرست مطالب:
بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی
خاص و کلاس های چند پایه
موضوع:چرا دانش آموزان
فنلاندی
سه بار در آزمون 15۸
آزمونی استاندارد برای سنجش
مهار تهای ریاضیات . روخوانی وعلوم
تجربی
در جهان اول شدند.
بخش دوم ویژه دانش آموزان
پاورپوینت درس هفتم
ابزارهای شناخت
فلسفه یازدهم
از صفحه۵۰ تا ۵۷
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مر تبط
تعداد صفحات:۳۰
صفحه 3:
صفحه 4:
درست همانند میکل آفز 8
a 1
مهو فک می کت رون بر دانش آموز »
کود کی باهوش محبوس
شده است.
3 مرواكالينز
f بركرفته از کتابتوانمندی ها نهان
آثر آدام گرفت 0
صفحه 5:
0207
050 ey-Werl eye L
Rye RIT)
وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت 4
جهان را جلب كرد
44
صفحه 6:
بعد از مطالعه بزوهش هاى مختلف در باره
Dal etal OT ee
ne er) تور ۶۳
+
صفحه 7:
اين فرهنك در باور به
توانمند بودن
تک تک
دانش آموزان ریشه دارد
صفحه 8:
به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک
بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از
دیگران به
هر دانش آموز فرصت رشد مى دهند
صفحه 9:
۲ 1 ۳
TTA و لمحت
elon 3 5
ا ل ل لت
صفحه 10:
در فنلاند
تنها بر موفقيت تحصيلى دانش آموزان
تمركز نمى كنند
لس سب تست لس ریب aA
توجه دارند
صفحه 11:
تا يى نسل قبل فنلاند يك مرداب آموزشى
لا ات(
۱
حساب می آمد
صفحه 12:
لت فنلانديها نمى توانستند
كلاس نهم
صفحه 13:
در دبستانی در کارولینای شمالی
با بررسی عمکلرد دانش آموزان کلاس های
را
يك معلم ۳
در دو سال متوالی یکی از دلایل رشد دانش
othe re cep ep م
صفحه 14:
ی
yr 1
CO Bes Lee Ea res
Cierra ya pear)
۳
صفحه 15:
۳4 ror Nie)
Pee Peer ee
صفحه 16:
درس تون
ابزارهای شناخت
فلسفه بازدهم
سال تحصیلی ۱۶۰۶
صفحه 17:
۲ ابزارهای شناخت
شناختی است. (ازراه عقل با وحی)
CEU AER گزاره دوم یک گزاره در حوزه تاریخ بشر و حوادئی است که بر او
#سرشت هرکس درکرو دای pep ead اس (o> oly 5) cal
ار بر لد تا و كتابهاى تاريخى محل ثبت مشاهدات و تجربه های یک مورخ با
رت شرب ود و اور رالی| چند مورخ است که بی واسطه يا باواسطه حوادئی را مشاهده کرده
يكى از فرشتكان ايهى جبرثيل است كه أوردن وحى بر يامران را برعييده دارد و ثبت کرده انده بعنی از طریق حس به آن حوادث پی برده اند
مین علاوهبر حركنى كه بددور خود ويه دور خورشيد دار حركتى هم همرا ا منظومة.
ب و ماوراءالطبیعه است. (از
شمی در کهکشان داد
نی که اقا در مقصود خود را بدهد ما
جهن بای برخی انسانها حکم قفس را درد
جيهت رسيدن به أوخواهد يود.
كزاره جهارم يك كزارة علمى در حوزه فيزيك و علوم تجربى
است. (از راه حس و تجربة).
كزاره بنجم كزارة اعتقادى و تأثير اعتقاد بر عمل است.
(اذ راه وحى)
أياا جملدهاى صفحة قبل موافقيدة
عراا نا میتی سا هب با كزاره ششم يك عزارة عرفائى و اخلاقى شمرده مى شود
کویندکان این جملههاچ ابزری ب نها پیبده آه را پذیرقهند؟ ict
هریک ازاين كزاردها مربوط به جه حوزههايى ازدائش بشر مى شود؟.
صفحه 18:
منظور از ابزار به هیچ وجه چیزهایی مثل میکروسکوپ, تلکسکوپ و دوریین ماورای
و مانند اینها نیست.
بلکه منظورمان این است که انسان از چه قوایی برای شناخت جهان می تواند استفاده
كند؟
صفحه 19:
در وجود انسان ابزارهایی پرای شناخت وجود دار فيلسوفان تالاش مى كتند 34
اين ابزارها را شناسایی کنند و قلمرو كاريرد آنهها را معين نمايند. اين ابزارها سن
عبارتاندازة
علي
یکی ازابزارهای شناخت ما حس است. ما به کمک حواس lb gy با علم
طبیعت أشنا مى شويم و بسيارى از موجو:
ويؤكىهاى أنهارا مى شناسيم.
كرجه كاهى در شناخت حسی خطا رخ میدهد ام این شناخت بهقدری برای
ما معتبر است كه بر باية آن زندكى مىكنيم و از اشياى طبيعى بيهره مى بريم
و تيازهايمان را برطرف مى سازيم. يكى از نشانههاى ارؤشى و اعتبار شنناخت
حسی؛ توانایی حس در شناخت تفاوتها وتمايزهاسته
شناخت تمایزها و غوتهای اشيااين امكان رابه انسان مى دهد که به کمک = =
عقل خود ازاشیای متفاوت استفادههای مختلف بکند؛ مار در مقابل ایک ی
ليوان آب ويك ظرف غذاباشد براى رفع تشنكى ليوان آب رابرمى داريم و برى
رفع كرسنكى به سراغ ظرف غذا مى رويم. اين عمل به ما م فهماند كه مادر
gaat ليوان آب وظرف غنا اشتباه تكردهايج
صفحه 20:
بیبی شنرایی چشانی»وایی و لاس
خسن عب بسن كته
شم انسان نمى توئد رنكهابى را كه
دنتگها ass abs fe
تاد به این دو ملیف رنک نی
دسترسی بیا کنند گوش اسان نیز
هنة فرکالسها را درافت نمكت
درحالىكه كوش برخن حونات
فركاتسهلى بسيار ريز و برخى ديكر
ps slits رانيز مى همد
وصدای نها را درک میکند. این
مانب تام ونم رنگاوصداهای
lili 8, Gos
است که نها منم میشنويم.
اطلاعانى درباره حواس حيواثات و انسان
- انسانء با جشم غير مسلح ركف هاى مادون قرمز و مأوراى بنفش را حس لم ىكند اما
برخى حبوانات آن رنگها را حس ند
انسان صداهاى بافركائس بالانراز و کر از را نیون بشنود
- برخی ماهبن حواس بیایی و نوای و بوبیی و چشیی را درند. آنان اثدامهالى
دان كه نجه ره یی دما مشود
- حشرات داراى جشم سساده با مركب هستئد. جشم مركب برخى حشيرات جهار هزار
تصوير رأ منوكس مى كند
ففط نا مساذت 10 سائتىمنرى را مىبينئد. حس بوبلى زنبور به كمك او
بهترى از محبط دائته اند
- جشهم سنجافكها مركب است. هر جشم أنها از سىهزار لز تشكبل شنده است
- مار ديد بسبار ضعيفى دارد. أنها فقط جبزهابى را ang كه حرکت sch cl
أنه ناشنوا هم هستد. ار یی درد ايد حسامترين عضو موجود در جهان بأد
زین نها هزاران نوسان را كه در فضا وجود دارد و بوست بدن ما قادر به احساس ee aT
aly
حس فى كلد
-چشم پندگان؛ تلسکویی ومیگروسکیی است. دق دی آلها در برخی موارد هد
برابر دید انسان است. جشم پرندهمینواند یک دانه را از یکصد منری:
صفحه 21:
گرچه گاهی در شناخت حسی خطا رخ می دهد. اما اين
= ۲ شناخت همچنان برای ما معتبر است.
آنچه خطای حواس را نشان می دهد چیزی غیر از خود
اس نیست.
واس
وقتى در كرماى كوير مسافران دجار خطاى حسى مى
شوند واز فاصلة دور آبادى هايى را مى بينند. وقتى
نزديك مى شوند متوجه خطاى خود خواهند شد.
كرماى كوير سبب مى شود مسافران دجار
توهم شوند و از فاصلة دور آبادیهایی را
وقع وجودندرد
مثالی برای خطای حس:
ما یک لیوان پر از مایع مى بینیم و تصور می
کنیم که آنچه پیش روی ما قرار دارد. آب است:
وقتی مایع را می نوشیم. متوجه می شویم که بو
و مزه اش با آب فرق دارد. نتيجه مى كيريم كه
بینایی ما اشتباه کرده بود.
میلادرا در دست گرفتهاست. ما میدانیم
چنین کاری غیرممکن است وتنهانزدیکی
ملاداز ن:
صفحه 22:
کاهی ما در هنگام استفاده از حواس دچار خطا میشویم؛ مثلاً ممکن است
چوب را داخل آب. شکسته ببینیم یا یک ساختمان بزرگ راء از قاصله دور
کوچک بینداريم.
6 آیا چنین پیشامدهایی سبب سلب اعتماد ما از حواس میشود؟ چرا؟
#قایرای ایتکه یه خطای خود در این موارد پیببریم» یاید از چه ابزاری
استفاده کنیم؟ آیا باز هم یاید از حواس کمک بگیریم؟
# با اينکه انسان میتواند متوچه خطای خود شود میتواند دلیلی بر توانایی
حواس برای شناخت!
>
؛ برای همة ما خطای حسی رخ داده. اما باز هم از آن استفاده می کنیم.
- براى اينكه به خطای حسی خود پی ببریم از همان حواس استفاده می
dex ls cea peng تک bate eye ioe حوای ماش ساختار
درست دارد و پیش آمدن خطا مربوط به ساختار دستگاه نیست.
-حتی اگر برای انسان در حواس خطا رخ داده باشد. باز هم از حواس استفاده می کند.
کسی نیست که به علت چند بار اشتباه در دیدن. دیگر از چشم خود استفاده نکند.
صفحه 23:
۲ عقل
انسان دارای قوّهای است که با آن تفکر و تعقل میکند. او با کمک این قوّه
مى تواند حقايقى را درک کند که تونیی درک آن زره احساس ممكن نيست.
إين حقايق, هم مى توائد امور محسوس و طبیعی را شامل شود و هم مور
غيرمحسوس وغيرطبيعى رادر برم ى كيرد
نل ب کمک حواس و تحلیل عقلانى بافته هاى حسى مى توائد به بسيارى از
نزو ری انين طبیعی را بشناسد این نوع شناخت را که
عقل باهمكارى حس بددست مى أورد «شناخت تجربى » مى كوبيع.
شناخت تجربی بر چند قاعدة عقلی مهم نيز استوار است و دانشمند در هنكام
پی ببرد و
رنظر دارد و از نها بهره میبرد؛ برخی از
این قواعد عبارتانداز: ۱- پدیدهها خود به خود پدید نمیآیند, بلکه هر پدیدهای
نیازمند علت است ۲-هر پدیده علتی ویژه دارد؛ و از هر چیزی: هر چیزی پدید
نمی آید. ۲-طبیعت. همواره یکسان عمل می کند.به طور مثال» آب» همواره خواص
خود را دارد و اينكونه نيست كه يك روز فلان خاصیت را دشته بشد و روز
ash So
Cal Sata lj ga كه مبائى علوم تجربى را ايه كذارى كرد.
.وى كه شاكرد افلاطون بودء علاوه بر تبحر در فلسغه: يك دائشمند علوم طبيعى
اليزشمردة مىشد
صفحه 24:
eee دانشمند دیگری که در توضیح و تبسین قواعد عقلی علوم طبیعی نقش بسزایی
دارد این سیناست. ابن سینا کتابهای متعددی هم در قلسقه و هم علوم طبیعی
التعلیقات نوشت که همواره مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان علوم طبیعی بوده است. وی
در گسترش اندیشههای ارسطو دربارة قانون علیت و ابعاد مختلف آن تأملات
عميقى كرد و توضیحاتی بیان نمود که همچنان قایل استفانه است. ابنسیتا
یه توضیح داد که قانون علیت از تجربه و آزمایش بهدست نمی آید بلکه برعکس»
خودش پایه و اساس هر تجربهاى استء' اين قانون: یکی از قواعد اولیة تعقل
است که انسان در شناخت هر پدیدهای از آن استفاده می کند.
از نظر ابن سينا درك رابطة
عليت عقلى است و بى بردن
به عليت از طريق حس و
تجربه امكان يذير نيست.
اما اساس هر تجربه ای بر اصل
علیت بنا شده است.
صفحه 25:
نیروی عقل, عالاوه بر استفاده از حواس بیرونی, مانند چشم و گوش, میتواند ae ants , .
حالات درونی نقس مانند شادی, درد محبّت. دشمنی, عصبائیت و خوشحالی ٠ نيروى JRE انسان می تواند
را شناسایی کند و دربارة آنها نظر دهد. مثلاً انسان میتواند به کمک عقل خوده در يافته های درونی خود
علل پیدایش شادی و افسردگی را كشف كند ودربارة آنيها توضيح دهد. تأمل كرد زار
| شناخت هابى برسد كه به آن
«درون ذ « ۳
آيا مى توانيد نمونه هاى ديكرى از ويزكىها و حالات نفس را مثال يزئيد كه رون نگری » می كوييم
انسان ابتدآن را در خودیافته وسپس در موجودات دیگر مشاهده کرده است؟
۱-غم و اندوه
۲- استدلال کردن
۳- اخلاق و ویژگی های اخلاقی مانند ترس و
شجاعت
۴-حساس شک و تردید در برخی امور
صفحه 26:
علاوه بر موارد فوق» عقل قادر است بدون استفاده از یافتههای تجربی و صرفاً
با تفکر و چینش استدلال, به حقایقی برسد و دانشهایی را پای گذاری کند. به
این قبیل دانشها «شناخت عقلی» میکوییم. بسیاری از دانستنیهای ریاضی
ازاين قبيل هستند.
فلسقه نيز همين كونه است. دانستنى هاى اين دائش از طريق حواس وتجربه
بهدست نمیآیند؛ بلکه فقط از طريق تعقل محض مى توان به آنها رسيد. مغلا
ذات و صفات خداوند را نمىتوان با حس و تجربه درك كرد و شناخت أنها
مستلزم بهره گیری از قواعد شناخت عقلی است.
این قدرت وتوانایی عقل.به انسان امكان مى دهدتا ياقته هابى سودمند دربارة
کل هستی, كه امكان درك تجربى أن هيج كاه وجود ندارد به دست بیاورد واین
یفتههای عقلانی را اساس سایر دانشها قار دهد و پیههای زندگی خودر بر
آنه استوار سازد. اين يافتههاى عقلانی؛ همان است که در درس اوّل دربارة آنها
سخن كفتيم و تأكيد كرديم كد انسان براى فهم آنها به دانش فلسفه نياز دارد.
بیشتربدائیم
هر كسى مى ند كه اعداذا جمع واحدها
اسأخته مى شوندا مثلاً عدد 5. يعنى فو
له عند 7 يعثى بسه وأخد وعدد 7
يعنى ججار وأحد هركس معناى علد 3
وعدد؟رابدائدبااتدكى تفك درس يايد
که عند راربا إبدعلاوة !لست كنا
أن رأبءصورت 7+5-6 نشان مى دهيم.
به عبارت ديكر, محاسبات رباضی
أز طريق تجربه و مشاهده أشيا انجام
Aes Sp aS oy Seat
فکری وذهنی صورت میپذیرد
صفحه 27:
بیشتر بدانیم
نمونهاى از استدلال عقلى محض:
اين جهان را أفريدكارى عالم حكيم و آيادر علومى كه از راه استدلال عقلى محض بهدست میآیند امکان خطا
و اشتباه وجود دارد؟ با توجه به آنجه در منطق. دربارة استدلال آموختهايد.
توان أفريده است.در علم وقدرت وحكمة
یات راه ندارد. مانند اجتماع نقيضين محال است.
-١ اشتباه فقط در ب
۲- در استدلال تجربی که از حس کمک می گیریم امکان خطا هسست. اما با
تلاش علمی و دقت در آزمایش و تجربه آن را کم می کنیم.
۳- در استدلال عقلی محض, چه در ریاضیات و چه در فلسفه امکان خطا
وجود دارد. این خطا می تواند از ناحیه ماده باشد و می تواند از ناحیه صورت.
یعنی شکل استدلال باشد. در هر صورت خطا قابل تشخیص و رفع شدن |
صفحه 28:
or >
«قلب» با «دل» یکی دیگر از زرهای معرفت اسان ات که میتواند
بیواسطه به حقایقی برسد و معرفت کسب کند. معرفتی که از اين طريق
پدخستامی ید هرقت شیدی »یه ی ونان سرقتارطریق وت
إيمان و تعالى يخشيدن به نفس و تهذيب أن و كمال طلبى همراه ب عبادات
als
یج و گام ام حاصل میشود معرفت شهودی یک معرفت
بى واسطه لستة يعنى بدون استقادهأز تجربه و أزمايش و بدون ستدلال عقلی
در قلب تجلى مى كند البته همان طور كه كفتيم براى دريافت جنين معرفتى
سيروسلوك وتهذيب نفس ضرورى
اين كونه شناخت را بدان جهت شهودی میگویند که قلب انسان حقیقت را
جنان درمى يابد كه كويا يا جشم مى بيند. عارف و سالك الى لله ممكن ست
تاد در همین دثياء آخرت را مشاهده كند. علاوه بر عالم طبيسته ساي عوالم
رامشافده تما وود فرشتگان راهم ود ین یل رادملع
شهودقلبی است واز اه چشم بهدست نمیآید
مقصود ما از معرفت قلبی. فقط معرفت شهودی و عارفانه است.
به کار بردن کلمه شهود هم به این جهت است که این معرفت. نوعی مشاهده است. اما نه با چشم
ظاهر. لذا مقصود از معرفت شهودی دیدن اجسام نیست. بلکه یک معرفت حضوری است مانند.
معرفت شهودی و حضوری انسان به خود و انديشه های خود و آن چیزهایی که ما در قوة خیال و
حافظة خود ذخيره كرده ايم.
از آن جهت اين معرفت را به قلب نسبت مى دهند كه قلب. مركز و كانون وجود انسان است. حب
و بفض, عشق و نفرت. خوف و رجاء شفقت و رحمت, شجاعت ... و ايمان يك امر قلبى هستند و
به قلب نسبت داده مى شوند.
صفحه 29:
0 وحی الهی: برترین شهود
یکی از شهودهایقلیوضی al ست. ان شهود وی
وحی» برترین شهود:
طریق وحی برقلب آخرین پیامبر خود
إن توانابى و همّت خود مى توانيم از
عقل همچنان که با تفکر در جهان هستی و پدیده های آن به شناخت هایی
می رسد می توانده با تدبرٌ در کتاب الهی نیز با برخی | ز حقایق جهان آشنا
شود. این امر بستگی به میزان آگاهی و دقت محقق و مفسر وحى دارد. هر
دانشمندی که قواعد تدبر و اندیشه ورزی در وحی را بیشتر رعایت کند»
بهتر می تواند به حقایق و زوایای آن پی ببرد.
صفحه 30:
اینکه «معرفت وحیانی» و « شهود و اشراق عارفانه»قرایت و نزدیکیهایی با هم دارند اما
تفاوتهایی اساسی نیز میا آنها وجود دارد یکی از تفاوتهای این دو شیوة شناخت را در
جدول زیر میبینید. آیا می توانید موارد دیگری نیز به اين فهرست اضافه کنید؟
معرفت وحبانی شهود عارفانه
جائب خدا نازل ده است. | 2.۱
بود عارفائه مشاهدة قلبى خود عارف است.
9 x
معرفت وحیانی:
۳. در انتقال وحی به مردم اشتباهی رخ نمی دهد.
۳. هدف وحی هدایت مردم است.
۴. فقط به کسی وحی می شود که ویژگی های لازم نبوت را دارد.
شهود عارفانه:
صفحه 31:
وقتى ماه را در آسمان مشاهده میکنی,آن راب انازة یک توب فوتبالمیبنيم, ۰ ۱ امکان اشتباه حواس وجود دارد.
حالی که میانيمقطرماهحدود ۳۵۰۰ کیومتراست.آیاهتظر شمااین افاقمیتواز میان بزرگی و کوچکی شی هنگام دیدن و
yess, bee» تا ی
نموای از خطای حواس ب قمار بای" لذا اگر کسی جسمی را که در دوردست است به همان اندازه ای
اصولا فاصلهچهتأثیری در کوچک وبزرگی ایا دزد؟ ببیند که در نزدیک است. در اینجا خطا رخ داده و باید علت آن
1 ۲ مشخص گردد.
17 حيوانات نيز مانند انسان ادراك حسى دارند حتى در برخى از حواس ازانسانهانيز قوىتر ؟. تفاوت در شناخت حسى است هر قدر كه حس قوى تر باشد
هستندء اما شناخت حسى و تجربى أنها از جهان يبرامونى با شناخت انسان قابل مقايسه احت بيشترى رأ اتجام می دهد. مثلا يباين تمد ا |
۲ ریزتری را که دیگری توانايى مشاهدة آن را ندارد. مشاهده می
شمادلیل این مزانتاوت مین شتاخت حشی انسان و حیوان چیست؟
برخی ازفيلسوفان اعتقاد دارند شناخت و معرفت فقط در حوزة تجربه امكان پذیر است. به
نظر شما أيامى توان نظر اين فيلسوفان رالز طريق تجربه اثبات كرد؟ نظر خود رابادليل
7 aS de
۳ رائه نظرات فیلسوفا
راه تعقل است. گرچه روش معرفت را تجربه بدانند.
صفحه 32:
اب میو تج جر که رل پجو ارد شناخت؟ با هوكلاس هلى خود
hole
,انوج به تو إزارهاى شناختهدريرة فرلازير نظ دهيد وبكوريد كدباجه اشكلاتي
روهروی تون
کسی که تقد است تزا شناخت حس استو فقا معرفت تجرب عبر درد
STL اس ننها زا شناخت عقل ست و فقط سرفتعلیمحض انار
درد
كس كه سند است تنهار ig peal Nc متا رد
کی كه ستقداست تنه شود وحيت قبل عار استه كت
؟- آنجه كه از طريق حس و تجربه يدست مى آيد امور مادى و محسوس است.
اما موجودات غيرمادى از طريق تجربه قابل درك نيستند.
:١ قلمرو شناخت حسى محدود به معسوسات است. حواس هیچ گاه نمی
تواند به مرز شناخت های عقلی تجاوز کند. با شناخت حسى. امورى مانتد
وجود خداوند و فرشتگان. مسائل معنوی و اخلاقی قابل درک نیستند.
۲-۵. با تکیه بر عقل به تنهايى. نمى توانيم امور محسوس و اقعیات جهان
عاده رأ يشناسيم.
۳-۵. قلب نيز قلمرو ويه اى دارد که با تهذیب نقس و به کر افتادن حواس
دل, انسان به آن شناخت ها مى رسد. قلب نمى توائد به موز عقل تجاوز نعايد.
هيج كس با تزكيه نفس و تهذيب روح. يزشك و يا رياضيدان نمى شود. براى
.تحصيل اين علوم بايد از ابزار حس و عفل مدد كرفت.
۲-۵. هوحی» عبارت از شناخت هايى است كه از جانب خداوند متعال به قلب
بيامبران الهى نازل مى شود. جون ابن نوع شناخت اختصاص به ييامبران دارد.
همة انسان ها نمى توانند از ابن طريق به شناخت برسند. كرجه مى توان با
تأمل و تدبر در قرآن, به میزان توانایی و همت خود از برخی حقايق آكاه شويم
ولى به تنهابى براى شناخت همة امور كفايت نمی کند.
هر يك از ابزار شناخت. قلمرو خاصى دارد كه خارج از آن قلمرو نمی توا
ولید شناخت کند.
دلیل محدود بدون قلمروابزار شناخت اين است كه ابزار شناخت بي
با امور مورد شتاسابى باشد. همان طور كه با جشم نمى تون,
نمی تونددید. از حس نمی توان اننظار داشت كه كار عقل"
عقل نیز نمی توان انتظار داشت شناخت های قلبی تولید
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35: