پاورپوینت
فلسفه و حقوق

پاورپوینت درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم از صفحه50 تا57

توضیحات فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه موضوع:چرا دانش آموزان فنلاندی سه بار در آزمون PISA آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای ریاضیات ، روخوانی وعلوم تجربی در جهان اول شدند. بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم از صفحه50 تا57 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات:30 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت مدارس فنلاند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشدمی دهند در فنلاند گزاره اول بیانگر قدرت اختیار در انسان است. یعنی گزاره انسان شناختی است. (از راه عقل یا وحی) گزاره دوم یک گزاره در حوزه تاریخ بشر و حوادثی است که بر او گذشته است. (از راه حس) کتابهای تاریخی محل ثبت مشاهدات و تجربه های یک مورخ یا چند مورخ است که بی واسطه یا باواسطه حوادثی را مشاهده کرده و ثبت کرده اند، یعنی از طریق حس به آن حوادث پی برده اند. گزاره سوم یک گزاره در بارۀ جهان غیب و ماوراءالطبیعه است. (از راه وحی) گزاره چهارم یک گزارۀ علمی در حوزه فیزیک و علوم تجربی است. (از راه حس و تجربه) گزاره پنجم گزارۀ اعتقادی و تأثیر اعتقاد بر عمل است. (از راه وحی) گزاره ششم یک گزارۀ عرفانی و اخلاقی شمرده می شود. (از راه قلب و شهود) بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
۹۹ پاورپوینت درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم از صفحه۵۰ تا ۵۷

صفحه 2:
فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کلاس های چند پایه موضوع:چرا دانش آموزان فنلاندی سه بار در آزمون 15۸ آزمونی استاندارد برای سنجش مهار تهای ریاضیات . روخوانی وعلوم تجربی در جهان اول شدند. بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم از صفحه۵۰ تا ۵۷ آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مر تبط تعداد صفحات:۳۰

صفحه 3:

صفحه 4:
درست همانند میکل آفز 8 ‎a‏ 1 مهو فک می کت رون بر دانش آموز » کود کی باهوش محبوس شده است. 3 مرواكالينز ‎f‏ بركرفته از کتابتوانمندی ها نهان آثر آدام گرفت 0

صفحه 5:
0207 050 ey-Werl eye L Rye RIT) وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت 4 جهان را جلب كرد 44

صفحه 6:
بعد از مطالعه بزوهش هاى مختلف در باره ‎Dal etal OT ee‏ ‎ne er)‏ تور ۶۳ +

صفحه 7:
اين فرهنك در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد

صفحه 8:
به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد مى دهند

صفحه 9:
۲ 1 ۳ ‎TTA‏ و لمحت ‎elon 3‏ 5 ا ل ل لت

صفحه 10:
در فنلاند تنها بر موفقيت تحصيلى دانش آموزان تمركز نمى كنند لس سب تست لس ریب ‎aA‏ ‏توجه دارند

صفحه 11:
تا يى نسل قبل فنلاند يك مرداب آموزشى لا ات( ۱ حساب می آمد

صفحه 12:
لت فنلانديها نمى توانستند كلاس نهم

صفحه 13:
در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کلاس های را يك معلم ۳ در دو سال متوالی یکی از دلایل رشد دانش ‎othe re cep ep‏ م

صفحه 14:
ی ‎yr 1‏ ‎CO Bes Lee Ea res‏ Cierra ya pear) ۳

صفحه 15:
۳4 ror Nie) Pee Peer ee

صفحه 16:
درس تون ابزارهای شناخت فلسفه بازدهم سال تحصیلی ۱۶۰۶

صفحه 17:
۲ ابزارهای شناخت شناختی است. (ازراه عقل با وحی) ‎CEU AER‏ گزاره دوم یک گزاره در حوزه تاریخ بشر و حوادئی است که بر او #سرشت هرکس درکرو دای ‎pep ead‏ اس ‎(o> oly 5) cal‏ ‎ ‏ار بر لد تا و كتابهاى تاريخى محل ثبت مشاهدات و تجربه های یک مورخ با رت شرب ود و اور رالی| چند مورخ است که بی واسطه يا باواسطه حوادئی را مشاهده کرده يكى از فرشتكان ايهى جبرثيل است كه أوردن وحى بر يامران را برعييده دارد و ثبت کرده انده بعنی از طریق حس به آن حوادث پی برده اند مین علاوهبر حركنى كه بددور خود ويه دور خورشيد دار حركتى هم همرا ا منظومة. ‎ ‏ب و ماوراءالطبیعه است. (از ‎ ‏شمی در کهکشان داد نی که اقا در مقصود خود را بدهد ما جهن بای برخی انسان‌ها حکم قفس را درد ‎ ‏جيهت رسيدن به أوخواهد يود. ‎ ‏كزاره جهارم يك كزارة علمى در حوزه فيزيك و علوم تجربى است. (از راه حس و تجربة). ‏كزاره بنجم كزارة اعتقادى و تأثير اعتقاد بر عمل است. (اذ راه وحى) أياا جملدهاى صفحة قبل موافقيدة عراا نا میتی سا هب با كزاره ششم يك عزارة عرفائى و اخلاقى شمرده مى شود کویندکان این جملههاچ ابزری ب نها پیبده آه را پذیرقهند؟ ‎ict‏ ‏هریک ازاين كزاردها مربوط به جه حوزههايى ازدائش بشر مى شود؟. ‎

صفحه 18:
منظور از ابزار به هیچ وجه چیزهایی مثل میکروسکوپ, تلکسکوپ و دوریین ماورای و مانند اینها نیست. بلکه منظورمان این است که انسان از چه قوایی برای شناخت جهان می تواند استفاده كند؟

صفحه 19:
در وجود انسان ابزارهایی پرای شناخت وجود دار فيلسوفان تالاش مى كتند 34 اين ابزارها را شناسایی کنند و قلمرو كاريرد آنهها را معين نمايند. اين ابزارها سن عبارتاندازة علي یکی ازابزارهای شناخت ما حس است. ما به کمک حواس ‎lb gy‏ با علم طبیعت أشنا مى شويم و بسيارى از موجو: ويؤكىهاى أنهارا مى شناسيم. كرجه كاهى در شناخت حسی خطا رخ می‌دهد ام این شناخت به‌قدری برای ما معتبر است كه بر باية آن زندكى مىكنيم و از اشياى طبيعى بيهره مى بريم و تيازهايمان را برطرف مى سازيم. يكى از نشانههاى ارؤشى و اعتبار شنناخت حسی؛ توانایی حس در شناخت تفاوتها وتمايزهاسته شناخت تمایزها و غوت‌های اشيااين امكان رابه انسان مى دهد که به کمک = = عقل خود ازاشیای متفاوت استفاده‌های مختلف بکند؛ مار در مقابل ایک ی ليوان آب ويك ظرف غذاباشد براى رفع تشنكى ليوان آب رابرمى داريم و برى رفع كرسنكى به سراغ ظرف غذا مى رويم. اين عمل به ما م فهماند كه مادر ‎gaat‏ ليوان آب وظرف غنا اشتباه تكردهايج

صفحه 20:
بیبی شنرایی چشانی»وایی و لاس خسن عب بسن كته شم انسان نمى توئد رنكهابى را كه دنتگ‌ها ‎ass abs fe‏ تاد به این دو ملیف رنک نی دسترسی بیا کنند گوش اسان نیز هنة فرکالس‌ها را درافت نمكت درحالىكه كوش برخن حونات فركاتسهلى بسيار ريز و برخى ديكر ‎ps slits‏ رانيز مى همد وصدای نها را درک میکند. این مانب تام ونم رنگاوصداهای ‎lili 8, Gos‏ است که نها منم می‌شنويم. اطلاعانى درباره حواس حيواثات و انسان - انسانء با جشم غير مسلح ركف هاى مادون قرمز و مأوراى بنفش را حس لم ىكند اما برخى حبوانات آن رنگ‌ها را حس ند انسان صداهاى بافركائس بالانراز و کر از را نیون بشنود - برخی ماهبن حواس بیایی و نوای و بوبیی و چشیی را درند. آنان اثدامهالى دان كه نجه ره یی دما مشود - حشرات داراى جشم سساده با مركب هستئد. جشم مركب برخى حشيرات جهار هزار تصوير رأ منوكس مى كند ففط نا مساذت 10 سائتىمنرى را مىبينئد. حس بوبلى زنبور به كمك او بهترى از محبط دائته اند - جشهم سنجافكها مركب است. هر جشم أنها از سىهزار لز تشكبل شنده است - مار ديد بسبار ضعيفى دارد. أنها فقط جبزهابى را ‎ang‏ كه حرکت ‎sch cl‏ أنه ناشنوا هم هستد. ار یی درد ايد حسامترين عضو موجود در جهان بأد زین نها هزاران نوسان را كه در فضا وجود دارد و بوست بدن ما قادر به احساس ‎ee aT‏ aly حس فى كلد -چشم پندگان؛ تلسکویی ومیگروسکیی است. دق دی آلها در برخی موارد هد برابر دید انسان است. جشم پرندهمینواند یک دانه را از یک‌صد منری:

صفحه 21:
گرچه گاهی در شناخت حسی خطا رخ می دهد. اما اين = ۲ شناخت همچنان برای ما معتبر است. آنچه خطای حواس را نشان می دهد چیزی غیر از خود اس نیست. واس وقتى در كرماى كوير مسافران دجار خطاى حسى مى شوند واز فاصلة دور آبادى هايى را مى بينند. وقتى نزديك مى شوند متوجه خطاى خود خواهند شد. كرماى كوير سبب مى شود مسافران دجار توهم شوند و از فاصلة دور آبادی‌هایی را وقع وجودندرد مثالی برای خطای حس: ما یک لیوان پر از مایع مى بینیم و تصور می کنیم که آنچه پیش روی ما قرار دارد. آب است: وقتی مایع را می نوشیم. متوجه می شویم که بو و مزه اش با آب فرق دارد. نتيجه مى كيريم كه بینایی ما اشتباه کرده بود. میلادرا در دست گرفتهاست. ما می‌دانیم چنین کاری غیرممکن است وتنهانزدیکی ملاداز ن:

صفحه 22:
کاهی ما در هنگام استفاده از حواس دچار خطا می‌شویم؛ مثلاً ممکن است چوب را داخل آب. شکسته ببینیم یا یک ساختمان بزرگ راء از قاصله دور کوچک بینداريم. 6 آیا چنین پیشامدهایی سبب سلب اعتماد ما از حواس می‌شود؟ چرا؟ #قایرای ایتکه یه خطای خود در این موارد پی‌ببریم» یاید از چه ابزاری استفاده کنیم؟ آیا باز هم یاید از حواس کمک بگیریم؟ # با اينکه انسان می‌تواند متوچه خطای خود شود می‌تواند دلیلی بر توانایی حواس برای شناخت! > ؛ برای همة ما خطای حسی رخ داده. اما باز هم از آن استفاده می کنیم. - براى اينكه به خطای حسی خود پی ببریم از همان حواس استفاده می ‎dex ls cea peng‏ تک ‎bate eye ioe‏ حوای ماش ساختار درست دارد و پیش آمدن خطا مربوط به ساختار دستگاه نیست. -حتی اگر برای انسان در حواس خطا رخ داده باشد. باز هم از حواس استفاده می کند. کسی نیست که به علت چند بار اشتباه در دیدن. دیگر از چشم خود استفاده نکند.

صفحه 23:
۲ عقل انسان دارای قوّهای است که با آن تفکر و تعقل می‌کند. او با کمک این قوّه مى تواند حقايقى را درک کند که تونیی درک آن زره احساس ممكن نيست. إين حقايق, هم مى توائد امور محسوس و طبیعی را شامل شود و هم مور غيرمحسوس وغيرطبيعى رادر برم ى كيرد نل ب کمک حواس و تحلیل عقلانى بافته هاى حسى مى توائد به بسيارى از نزو ری انين طبیعی را بشناسد این نوع شناخت را که عقل باهمكارى حس بددست مى أورد «شناخت تجربى » مى كوبيع. شناخت تجربی بر چند قاعدة عقلی مهم نيز استوار است و دانشمند در هنكام پی ببرد و رنظر دارد و از نها بهره می‌برد؛ برخی از این قواعد عبارت‌انداز: ۱- پدیدهها خود به خود پدید نمی‌آیند, بلکه هر پدیده‌ای نیازمند علت است ۲-هر پدیده علتی ویژه دارد؛ و از هر چیزی: هر چیزی پدید نمی آید. ۲-طبیعت. همواره یکسان عمل می کند.به طور مثال» آب» همواره خواص خود را دارد و اينكونه نيست كه يك روز فلان خاصیت را دشته بشد و روز ‎ash So‏ ‎Cal Sata lj ga‏ كه مبائى علوم تجربى را ايه كذارى كرد. .وى كه شاكرد افلاطون بودء علاوه بر تبحر در فلسغه: يك دائشمند علوم طبيعى ‏اليزشمردة مىشد ‎

صفحه 24:
‎eee‏ دانشمند دیگری که در توضیح و تبسین قواعد عقلی علوم طبیعی نقش بسزایی دارد این سیناست. ابن سینا کتاب‌های متعددی هم در قلسقه و هم علوم طبیعی ‏التعلیقات نوشت که همواره مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان علوم طبیعی بوده است. وی در گسترش اندیشه‌های ارسطو دربارة قانون علیت و ابعاد مختلف آن تأملات ‏عميقى كرد و توضیحاتی بیان نمود که همچنان قایل استفانه است. ابن‌سیتا ‏یه توضیح داد که قانون علیت از تجربه و آزمایش به‌دست نمی آید بلکه برعکس» خودش پایه و اساس هر تجربهاى استء' اين قانون: یکی از قواعد اولیة تعقل است که انسان در شناخت هر پدیده‌ای از آن استفاده می کند. ‎ ‎ ‏از نظر ابن سينا درك رابطة عليت عقلى است و بى بردن به عليت از طريق حس و تجربه امكان يذير نيست. ‎ ‏اما اساس هر تجربه ای بر اصل علیت بنا شده است.

صفحه 25:
نیروی عقل, عالاوه بر استفاده از حواس بیرونی, مانند چشم و گوش, می‌تواند ‎ae ants , .‏ حالات درونی نقس مانند شادی, درد محبّت. دشمنی, عصبائیت و خوشحالی ‎٠‏ نيروى ‎JRE‏ انسان می تواند را شناسایی کند و دربارة آنها نظر دهد. مثلاً انسان می‌تواند به کمک عقل خوده در يافته های درونی خود علل پیدایش شادی و افسردگی را كشف كند ودربارة آنيها توضيح دهد. تأمل كرد زار | شناخت هابى برسد كه به آن «درون ذ « ۳ آيا مى توانيد نمونه هاى ديكرى از ويزكىها و حالات نفس را مثال يزئيد كه رون نگری » می كوييم انسان ابتدآن را در خودیافته وسپس در موجودات دیگر مشاهده کرده است؟ ۱-غم و اندوه ۲- استدلال کردن ۳- اخلاق و ویژگی های اخلاقی مانند ترس و شجاعت ۴-حساس شک و تردید در برخی امور

صفحه 26:
علاوه بر موارد فوق» عقل قادر است بدون استفاده از یافته‌های تجربی و صرفاً با تفکر و چینش استدلال, به حقایقی برسد و دانش‌هایی را پای گذاری کند. به این قبیل دانش‌ها «شناخت عقلی» می‌کوییم. بسیاری از دانستنی‌های ریاضی ازاين قبيل هستند. فلسقه نيز همين كونه است. دانستنى هاى اين دائش از طريق حواس وتجربه به‌دست نمی‌آیند؛ بلکه فقط از طريق تعقل محض مى توان به آنها رسيد. مغلا ذات و صفات خداوند را نمىتوان با حس و تجربه درك كرد و شناخت أنها مستلزم بهره گیری از قواعد شناخت عقلی است. این قدرت وتوانایی عقل.به انسان امكان مى دهدتا ياقته هابى سودمند دربارة کل هستی, كه امكان درك تجربى أن هيج كاه وجود ندارد به دست بیاورد واین یفتههای عقلانی را اساس سایر دانش‌ها قار دهد و پیه‌های زندگی خودر بر آنه استوار سازد. اين يافتههاى عقلانی؛ همان است که در درس اوّل دربارة آنها سخن كفتيم و تأكيد كرديم كد انسان براى فهم آنها به دانش فلسفه نياز دارد. بیشتربدائیم هر كسى مى ند كه اعداذا جمع واحدها اسأخته مى شوندا مثلاً عدد 5. يعنى فو له عند 7 يعثى بسه وأخد وعدد 7 يعنى ججار وأحد هركس معناى علد 3 وعدد؟رابدائدبااتدكى تفك درس يايد که عند راربا إبدعلاوة !لست كنا أن رأبءصورت 7+5-6 نشان مى دهيم. به عبارت ديكر, محاسبات رباضی أز طريق تجربه و مشاهده أشيا انجام ‎Aes Sp aS oy Seat‏ فکری وذهنی صورت میپذیرد

صفحه 27:
بیشتر بدانیم نمونهاى از استدلال عقلى محض: اين جهان را أفريدكارى عالم حكيم و آيادر علومى كه از راه استدلال عقلى محض به‌دست می‌آیند امکان خطا و اشتباه وجود دارد؟ با توجه به آنجه در منطق. دربارة استدلال آموختهايد. توان أفريده است.در علم وقدرت وحكمة یات راه ندارد. مانند اجتماع نقيضين محال است. ‎-١‏ اشتباه فقط در ب ۲- در استدلال تجربی که از حس کمک می گیریم امکان خطا هسست. اما با تلاش علمی و دقت در آزمایش و تجربه آن را کم می کنیم. ‏۳- در استدلال عقلی محض, چه در ریاضیات و چه در فلسفه امکان خطا وجود دارد. این خطا می تواند از ناحیه ماده باشد و می تواند از ناحیه صورت. یعنی شکل استدلال باشد. در هر صورت خطا قابل تشخیص و رفع شدن | ‎ ‎

صفحه 28:
‎or >‏ «قلب» با «دل» یکی دیگر از زرهای معرفت اسان ات که می‌تواند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏بی‌واسطه به حقایقی برسد و معرفت کسب کند. معرفتی که از اين طريق ‎ ‏پدخستامی ید هرقت شیدی »یه ی ونان سرقتارطریق وت إيمان و تعالى يخشيدن به نفس و تهذيب أن و كمال طلبى همراه ب عبادات ‎als‏ ‎ ‏یج و گام ام حاصل می‌شود معرفت شهودی یک معرفت بى واسطه لستة يعنى بدون استقادهأز تجربه و أزمايش و بدون ستدلال عقلی در قلب تجلى مى كند البته همان طور كه كفتيم براى دريافت جنين معرفتى سيروسلوك وتهذيب نفس ضرورى ‏اين كونه شناخت را بدان جهت شهودی می‌گویند که قلب انسان حقیقت را ‎ ‏جنان درمى يابد كه كويا يا جشم مى بيند. عارف و سالك الى لله ممكن ست تاد در همین دثياء آخرت را مشاهده كند. علاوه بر عالم طبيسته ساي عوالم رامشافده تما وود فرشتگان راهم ود ین یل رادملع ‎ ‏شهودقلبی است واز اه چشم به‌دست نمی‌آید ‏مقصود ما از معرفت قلبی. فقط معرفت شهودی و عارفانه است. به کار بردن کلمه شهود هم به این جهت است که این معرفت. نوعی مشاهده است. اما نه با چشم ظاهر. لذا مقصود از معرفت شهودی دیدن اجسام نیست. بلکه یک معرفت حضوری است مانند. معرفت شهودی و حضوری انسان به خود و انديشه های خود و آن چیزهایی که ما در قوة خیال و حافظة خود ذخيره كرده ايم. ‏از آن جهت اين معرفت را به قلب نسبت مى دهند كه قلب. مركز و كانون وجود انسان است. حب و بفض, عشق و نفرت. خوف و رجاء شفقت و رحمت, شجاعت ... و ايمان يك امر قلبى هستند و به قلب نسبت داده مى شوند. ‎ ‎

صفحه 29:
0 وحی الهی: برترین شهود یکی از شهودهایقلیوضی ‎al‏ ست. ان شهود وی وحی» برترین شهود: طریق وحی برقلب آخرین پیامبر خود إن توانابى و همّت خود مى توانيم از عقل همچنان که با تفکر در جهان هستی و پدیده های آن به شناخت هایی می رسد می توانده با تدبرٌ در کتاب الهی نیز با برخی | ز حقایق جهان آشنا شود. این امر بستگی به میزان آگاهی و دقت محقق و مفسر وحى دارد. هر دانشمندی که قواعد تدبر و اندیشه ورزی در وحی را بیشتر رعایت کند» بهتر می تواند به حقایق و زوایای آن پی ببرد.

صفحه 30:
اینکه «معرفت وحیانی» و « شهود و اشراق عارفانه»قرایت و نزدیکی‌هایی با هم دارند اما تفاوت‌هایی اساسی نیز میا آنها وجود دارد یکی از تفاوت‌های این دو شیوة شناخت را در جدول زیر می‌بینید. آیا می توانید موارد دیگری نیز به اين فهرست اضافه کنید؟ معرفت وحبانی شهود عارفانه جائب خدا نازل ده است. | 2.۱ بود عارفائه مشاهدة قلبى خود عارف است. 9 x معرفت وحیانی: ۳. در انتقال وحی به مردم اشتباهی رخ نمی دهد. ۳. هدف وحی هدایت مردم است. ۴. فقط به کسی وحی می شود که ویژگی های لازم نبوت را دارد. شهود عارفانه:

صفحه 31:
وقتى ماه را در آسمان مشاهده میکنی,آن راب انازة یک توب فوتبالمی‌بنيم, ۰ ۱ امکان اشتباه حواس وجود دارد. حالی که می‌انيمقطرماهحدود ۳۵۰۰ کیومتراست.آیاهتظر شمااین افاقمی‌تواز ‏ میان بزرگی و کوچکی شی هنگام دیدن و ‎yess, bee»‏ تا ی نمو‌ای از خطای حواس ب قمار بای" لذا اگر کسی جسمی را که در دوردست است به همان اندازه ای اصولا فاصلهچهتأثیری در کوچک وبزرگی ایا دزد؟ ببیند که در نزدیک است. در اینجا خطا رخ داده و باید علت آن 1 ۲ مشخص گردد. 17 حيوانات نيز مانند انسان ادراك حسى دارند حتى در برخى از حواس ازانسانهانيز قوىتر ؟. تفاوت در شناخت حسى است هر قدر كه حس قوى تر باشد هستندء اما شناخت حسى و تجربى أنها از جهان يبرامونى با شناخت انسان قابل مقايسه احت بيشترى رأ اتجام می دهد. مثلا يباين تمد ا | ۲ ریزتری را که دیگری توانايى مشاهدة آن را ندارد. مشاهده می شمادلیل این مزانتاوت مین شتاخت حشی انسان و حیوان چیست؟ برخی ازفيلسوفان اعتقاد دارند شناخت و معرفت فقط در حوزة تجربه امكان پذیر است. به نظر شما أيامى توان نظر اين فيلسوفان رالز طريق تجربه اثبات كرد؟ نظر خود رابادليل 7 aS de ۳ رائه نظرات فیلسوفا راه تعقل است. گرچه روش معرفت را تجربه بدانند.

صفحه 32:
اب میو تج جر که رل پجو ارد شناخت؟ با هوكلاس هلى خود ‎hole‏ ,انوج به تو إزارهاى شناختهدريرة فرلازير نظ دهيد وبكوريد كدباجه اشكلاتي روه‌روی تون کسی که تقد است تزا شناخت حس استو فقا معرفت تجرب عبر درد ‎STL‏ اس ننها زا شناخت عقل ست و فقط سرفتعلیمحض انار درد كس كه سند است تنهار ‎ig peal Nc‏ متا رد کی كه ستقداست تنه شود وحيت قبل عار استه كت ؟- آنجه كه از طريق حس و تجربه يدست مى آيد امور مادى و محسوس است. اما موجودات غيرمادى از طريق تجربه قابل درك نيستند. ‎:١‏ قلمرو شناخت حسى محدود به معسوسات است. حواس هیچ گاه نمی تواند به مرز شناخت های عقلی تجاوز کند. با شناخت حسى. امورى مانتد وجود خداوند و فرشتگان. مسائل معنوی و اخلاقی قابل درک نیستند. ‏۲-۵. با تکیه بر عقل به تنهايى. نمى توانيم امور محسوس و اقعیات جهان عاده رأ يشناسيم. ‏۳-۵. قلب نيز قلمرو ويه اى دارد که با تهذیب نقس و به کر افتادن حواس دل, انسان به آن شناخت ها مى رسد. قلب نمى توائد به موز عقل تجاوز نعايد. هيج كس با تزكيه نفس و تهذيب روح. يزشك و يا رياضيدان نمى شود. براى .تحصيل اين علوم بايد از ابزار حس و عفل مدد كرفت. ‏۲-۵. هوحی» عبارت از شناخت هايى است كه از جانب خداوند متعال به قلب بيامبران الهى نازل مى شود. جون ابن نوع شناخت اختصاص به ييامبران دارد. همة انسان ها نمى توانند از ابن طريق به شناخت برسند. كرجه مى توان با تأمل و تدبر در قرآن, به میزان توانایی و همت خود از برخی حقايق آكاه شويم ولى به تنهابى براى شناخت همة امور كفايت نمی کند. ‎ ‎ ‏هر يك از ابزار شناخت. قلمرو خاصى دارد كه خارج از آن قلمرو نمی توا ولید شناخت کند. ‏دلیل محدود بدون قلمروابزار شناخت اين است كه ابزار شناخت بي با امور مورد شتاسابى باشد. همان طور كه با جشم نمى تون, ‏نمی تونددید. از حس نمی توان اننظار داشت كه كار عقل" ‏عقل نیز نمی توان انتظار داشت شناخت های قلبی تولید ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:

پاورپوینت درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم از صفحه 50تا57 فهرست مطالب: بخش اول ویژه معلمان مدارس عادی خاص و کالس های چند پایه موضوع:چرا دانش آموزان فنالندی سه بار در آزمون PISA آزمونی استاندارد برای سنجش مهارتهای ریاضیات ،روخوانی وعلوم تجربی در جهان اول شدند. بخش دوم ویژه دانش آموزان پاورپوینت درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم از صفحه 50تا57 آموزش تصویری را جدی بگیریم نسخه قابل ویرایش همراه با تصاویر مرتبط تعداد صفحات30: درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت 1 دانش آموزان فنالندی سه بار در آزمون جهانی PISAاول شدند واین اتفاقی نبود وتوجه صاحب نظران تعلیم و تربیت جهان را جلب کرد 1 @fayihg.majid ‏i بعد از مطالعه پژوهش های مختلف در باره دلیل برتری فنالندی ها مشخص شد که بخش اعظم موفقیت آنان از فرهنگی نشئت گرفته است که خود آفریده اند. 2 @fayihg.majid ‏i این فرهنگ در باور به توانمند بودن تک تک دانش آموزان ریشه دارد 3 @fayihg.majid ‏i مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 4 @fayihg.majid ‏i شعار رایج در مدارس فنالند این بود: ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم 5 @fayihg.majid ‏i در فنالند تنها بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمی کنند بلکه بر رشد وعالیق فردی تک تک آنان توجه دارند 6 @fayihg.majid ‏i تا یک نسل قبل فنالند یک مرداب آموزشی همتراز با مالزی ،پرو و در رتبه آخرکشورهای اسکاندیناوی به حساب می آمد 7 @fayihg.majid ‏i در سال 1960میالدی 89درصد فنالندیها نمی توانستند کالس نهم را پشت سر بگذارند 8 @fayihg.majid ‏i در دبستانی در کارولینای شمالی با بررسی عمکلرد دانش آموزان کالس های چهارم وپنجم به این نتیجه رسیدند داشتن یک معلم در دو سال متوالی یکی از دالیل رشد دانش آموزان در روخوانی ،ریاضیات وعلوم بوده است. @fayihg.majid ‏i 9 در آزمونی دیگر در سال 2012و زمانی که ‏OECDآزمون استعداد متفاوتی را به منظور ارزیابی 165هزار فرد بزرگسال از کشورهای مختلف اجرا کرد نوجوانان و افراد 24ساله فنالندی در ریاضیات و روخوانی رتبه اول را کسب کردند. @fayihg.majid ‏i 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی منبع:کتاب توانمندی های نهان اثر آدام گرنت ترجمه آقای میثم همدمی 6 @fayihg.majid ‏i درس هفتم ابزارهای شناخت فلسفه یازدهم سال تحصیلی 1404 گزاره اول بیانگر قدرت اختیار در انسان است .یعنی گزاره انسان شناختی است( .از راه عقل یا وحی) گزاره دوم یک گزاره در حوزه تاریخ بشر و حوادثی است که بر او گذشته است( .از راه حس) کتابهای تاریخی محل ثبت مشاهدات و تجربه های یک مورخ یا چند مورخ است که بی واسطه یا باواسطه حوادثی را مشاهده کرده و ثبت کرده اند ،یعنی از طریق حس به آن حوادث پی برده اند. گزاره سوم یک گزاره در بارۀ جهان غیب و ماوراءالطبیعه است( .از راه وحی) گزاره چهارم یک گزارۀ علمی در حوزه فیزیک و علوم تجربی است( .از راه حس و تجربه) گزاره پنجم گزارۀ اعتقادی و تأثیر اعتقاد بر عمل است. (از راه وحی) گزاره ششم یک گزارۀ عرفانی و اخالقی شمرده می شود. (از راه قلب و شهود) منظور از ابزار به هیچ وجه چیزهایی مثل میکروسکوپ ،تلکسکوپ و دوربین ماورای بنفش و مانند اینها نیست. بلکه منظورمان این است که انسان از چه قوایی برای شناخت جهان می تواند استفاده کند؟ مثًال حس ،عقل ،قلب ... :1حس گرچه گاهی در شناخت حسی خطا رخ می دهد ،اما این شناخت همچنان برای ما معتبر است. آنچه خطای حواس را نشان می دهد چیزی غیر از خود حواس نیست. وقتی در گرمای کویر مسافران دچار خطای حسی می شوند و از فاصلۀ دور آبادی هایی را می بینند ،وقتی نزدیک می شوند متوجه خطای خود خواهند شد. مثالی برای خطای حس: ما یک لیوان پر از مایع می بینیم و تصور می کنیم که آنچه پیش روی ما قرار دارد ،آب است؛ وقتی مایع را می نوشیم ،متوجه می شویم که بو و مزه اش با آب فرق دارد ،نتیجه می گیریم که بینایی ما اشتباه کرده بود. خیر؛ برای همۀ ما خطای حسی رخ داده ،اما باز هم از آن استفاده می کنیم. برای اینکه به خطای حسی خود پی ببریم از همان حواس استفاده می کنیم.هر کسی می داند که ساختار دستگاه حواس ما و ادراک مربوط به حواس ما یک ساختار درست دارد و پیش آمدن خطا مربوط به ساختار دستگاه نیست. حتی اگر برای انسان در حواس خطا رخ داده باشد ،باز هم از حواس استفاده می کند.کسی نیست که به علت چند بار اشتباه در دیدن ،دیگر از چشم خود استفاده نکند. :2عقل « شناخت تجربی » ارسط و از نظر ابن سینا درک رابطۀ علیت عقلی است و پی بردن به علیت از طریق حس و تجربه امکان پذیر نیست. اما اساس هر تجربه ای بر اصل علیت بنا شده است. نیروی عقل انسان می تواند در یافته های درونی خود تأمل کرده و از آن طریق به شناخت هایی برسد که به آن «درون نگری » می گوییم. -1غم و اندوه -2استدالل کردن -3اخالق و ویژگی های اخالقی مانند ترس و شجاعت -4احساس شک و تردید در برخی امور - 1اشتباه فقط در بدیهیات راه ندارد .مانند اجتماع نقیضین محال است. - 2در استدالل تجربی که از حس کمک می گیریم امکان خطا هسkkkkت .اما با تالش علمی و دقت در آزمایش و تجربه آن را کم می کنیم. -3در استدالل عقلی محض ،چه در ریاضیات و چkkه در فلسkkفه امکkkان خطkkا وجود دارد .این خطا می تواند از ناحیه ماده باشد و می تواند از ناحیه صkkورت، یعنی شکل استدالل باشد .در هر صورت خطا قابل تشخیص و رفع شدن است. قلب: مقصود ما از معرفت قلبی ،فقط معرفت شهودی و عارفانه است. به کار بردن کلمه شهود هم به این جهت است که این معرفت ،نوعی مشاهده است ،اما نه با چشم ظاهر .لذا مقصود از معرفت شهودی دیدن اجسام نیست ،بلکه یک معرفت حضوری است مانند معرفت شهودی و حضوری انسان به خود و اندیشه های خود و آن چیزهایی که ما در قوۀ خیال و حافظۀ خود ذخیره کرده ایم. از آن جهت این معرفت را به قلب نسبت می دهند که قلب ،مرکز و کانون وجود انسان است .حب و بغض ،عشق و نفرت ،خوف و رجا ،شفقت و رحمت ،شجاعت ...و ایمان یک امر قلبی هستند و به قلب نسبت داده می شوند. وحی ،برترین شهود: عقل همچنان که با تفکر در جهان هستی و پدیده های آن به شناخت هایی می رسد می تواند ،با تدبّر در کتاب الهی نیز با برخی ا ز حقایق جهان آشنا شود .این امر بستگی به میزان آگاهی و دقت محقق و مفّس ر وحی دارد .هر دانشمندی که قواعد تدبّر و اندیشه ورزی در وحی را بیشتر رعایت کند، بهتر می تواند به حقایق و زوایای آن پی ببرد. معرفت وحیانی: .2در انتقال وحی به مردم اشتباهی رخ نمی دهد. .3هدف وحی هدایت مردم است. .4فقط به کسی وحی می شود که ویژگی های الزم نبوت را دارد. شهود عارفانه: .2ممکن است یک عارف در بیان شهود خود دچار اشتباه شود. .3در شهود عارفانه لزمًا چنین هدفی وجود ندارد. .4شهود برای کسی که خالصانه به تزکیه نفس پرداخته ،رخ می دهد. .1امکان اشتباه حواس وجود دارد. میان بزرگی و کوچکی شی هنگام دیدن و میزان فاصله آن رابطه است که خود این رابطه توسط حس و تجربه شناخته شده است. لذا اگر کسی جسمی را که در دوردست است به همان اندازه ای ببیند که در نزدیک است ،در اینجا خطا رخ داده و باید علت آن مشخص گردد. . 2تفاوت در شناخت حسی است هر قدر که حس قوی تر باشد شناخت بیشتری را انجام می دهد ،مثًال بینایی قوی تر ،شیء ریزتری را که دیگری توانایی مشاهدۀ آن را ندارد ،مشاهده می کند. . 3ارائه نظرات فیلسوفان از راه تعقل است ،گرچه روش معرفت را تجربه بدانند. - 4آنچه که از طریق حس و تجربه بدست می آید امور مادی و محسوس است، اما موجودات غیرمادی از طریق تجربه قابل درک نیستند. . 1 -5قلمرو شناخت حسی محدود به محسوسات است ،حواس هیچ گاه نمی تواند به مرز شناخت های عقلی تجاوز کند .با شناخت حسی ،اموری مانند وجود خداوند و فرشتگان ،مسائل معنوی و اخالقی قابل درک نیستند. . 2-5با تکیه بر عقل به تنهایی ،نمی توانیم امور محسوس و واقعیات جهان ماده را بشناسیم. . 3-5قلب نیز قلمرو ویژه ای دارد که با تهذیب نفس و به کار افتادن حواس دل ،انسان به آن شناخت ها می رسد .قلب نمی تواند به مرز عقل تجاوز نماید. هیچ کس با تزکیه نفس و تهذیب روح ،پزشک و یا ریاضیدان نمی شود ،برای تحصیل این علوم باید از ابزار حس و عقل مدد گرفت. « . 4-5وحی» عبارت از شناخت هایی است که از جانب خداوند متعال به قلب پیامبران الهی نازل می شود .چون این نوع شناخت اختصاص به پیامبران دارد، همۀ انسان ها نمی توانند از این طریق به شناخت برسند .گرچه می توان با تأمل و تدبر در قرآن ،به میزان توانایی و همت خود از برخی حقایق آگاه شویم ولی به تنهایی برای شناخت همۀ امور کفایت نمی کند. هر یک از ابزار شناخت ،قلمرو خاصی دارد که خارج از آن قلمرو نمی تواند تولید شناخت کند. دلیل محدود بدون قلمرو ابزار شناخت این است که ابزار شناخت باید متناسب با امور مورد شناسایی باشد .همان طور که با چشم نمی توان شنید و با گوش نمی تواند دید ،از حس نمی توان انتظار داشت که کار عقل را انجام دهد و از عقل نیز نمی توان انتظار داشت شناخت های قلبی تولید کند. تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری مجله شوق تغییر بیش از ده سال 📙 📙 📙 end

39,000 تومان