صفحه 1:
صفحه 2:
فهرست مطا
بخش اول
هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانی
و چهارده ۱۴مهارت های ج
آموزش تصویری را جدی بگیریم
نسخه قابل ویرایش
همراه با تصاویر مرتبط
تعداد صفحات:۲۰
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
)0 |-اصل رشد و آمادکی
الل (شناختی» اخلاقی و...)
| ۲- اصل موفقیت
| ۳-اصل رفبت
| ۴-اصل فعالیت
1[ | هشت اصول کلی جهانی تدریس: .
۵-اصل استفاده از حواس
۶- اصل داشتن معلومات
لازم و کافی
۷- اصل توجه به تفاوتهای
فردى
۸- اصل راهنمایی
صفحه 6:
| ۵ مهارت در به کار بردن علایم
هیر امي
| ۶- مهارت در هدایت و راهنمایی
| دانش آموزان
٠ ۷- مهارت در تشخیص مشکلات
دانش آموزان در فهم مطالب
| ۸-مهارت در تشویق
٠ دانشآموزان به پاسخگویی محبح
چهارده مهارت جهانی تدریس :
۱- مهارت در جلب توجه
دانش آموزان
۲- مهارت در توضیح مطلب و
نحوهی بیان
۳- مهارت پرسش و انطباق
سوّال با سطح درک فراگیران
۴- مهارت در کیفیت صدا از
نظر زیر و بم نمودن آهنگ
کلام با توجه به محتوای پیام
صفحه 7:
جهارده مهارت جهانى تدريس :
-٩ مهارت در تداوم بخشیدن
بر توجه دانشآموزان
دانش آموزان
۱- مهارت در کنترل
۲- مهارت در بهکار گیری
کارافزارهای آموزشی
۳-مهارت در اختصاص
| دادن وقت به یاد؛
۰- مهارت در کسب مش ین 6 دادن وقت به بادکیری و
دانش آموزان
۴- مهارت در برنامهریزی
و طرح درس
صفحه 8:
چهار ویژگی خاص در
تدریس وجود دارد که
عبارت است از:
۱- وجود تعامل بین معلم و
دانشآموزان.
۳- فعالیت 0 اساس اهداف
م را موجه به i
موقعيت و امكانات.
۴- ایجاد فرصت و تسهیل
صفحه 9:
درست همانند میکل آنژ
که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر كالبد
فرشته ای معبوس شده است ۰
من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز »
کودکی باهوش محبوس
شده است.
مرواکالینز
بركرقه اركاب توانشدى هاتهان
ردام کرت
صفحه 10:
* عنوان درس : ٩ علوم پایه شم
صفحه 11:
درس در یک نگاه:
ورین درس دانشآم وزان ابت-دا ب ه کل ا۳
آزمایش, آموختههاي سال سوم ابتدايي را دربارهي
انرژي و تبدیلات آن تجربه ميکنند. سپس با انجام
فعاليتهايي درميپابند که انرژي ميتواند به
روشهاي مختلف در مواد و وسایل ذخیره شود.
در ادامه» سفر انرژي را از انرژي خورشید تاتبدیل
به انرژي گرمايي دریدي دههاي مختلف, بررسي
صفحه 12:
اهداف/ بيامدها
در يايان اين درس انتظار ميرود دانشآموزان بتوانند:
تهرستي از انرزيهاي مختلف در زندكي روزمره وتبديل آنها
به یکدیگر را تهیه کنند.
سطح 1: تبدیل انرژي را در وسایل محدود وساده
سطح2: تبدیل انرژي را در وسایل متنوع بیان کنند.
سطح 3: تبدیل انرژي را در وسايلي که بیش از يك
صفحه 13:
فهرست حقایق
- انرژي به شكلهاي مختلف مشاهده ميشود.
- بعضي مواد بهطور طبيعي انرژي در خود ذخیره کردهاند؛
مانند غذاها و سوختها. به این شکل انرژي, انرژي
شيميايي ميگویند. باتريها هم ميتوانند انرژي شيميايي
را در خود ذخیره کنند.
- به روشهاي مختلف ميتوان انرژي را در اجسام ذخیره
کرد؛ مانند بالابردن جسم با کوك کردن جسم کولشونده.
صفحه 14:
- انرژي دائماً از شكلي به شکل دیگر تبدیل ميشود. این
تغییرات انرژي باعث ميشود که پديدههاي گوناگون اتفاق
.20د موارد. سفرانرزي از تايبش جور 25517
ميشود و با توليد انرزيهاي موردنياز زندكي دائماً از
121 > شكل ديكر تبديل ميشود و در آخر به کر ۳
زمین منتهي ميگردد. طي اين تبدیلات انرژي, انرژي از
ا ام Ie اج ج ۱۲
صفحه 15:
مواد و وسایل آموزشی
فرفره - منبع گرما (شعلهي غیرمستقیم) - مداد -
لیوان - چراغ قوه قابل شارژ با حرکت دست -
توپ - اسباب بازي (دومینو) - طبل پلاستيكکي -
ظرف آب - سنگ کوچك - جسم فنردار یا اسباب
بازي كوكي
صفحه 16:
*نکات آموزشی و فعالیتهای پیشنهادی
2 در زندگی روزمره» واژهی انرژی را در جاهای مختلف به کار میبریم
ik
ياهان سبز به كمكك نور خورشيد, مواد غذایی تهیه می کنند و به این ترتیب»
2 ۹ 5 امه Bs Bs ع 2 2
انرژی در خود ذخیره می کنند. به این انرژی, انرژی شیمیایی می گوییم. زند گی
همهی موجودات زنده اعم از گیاهان جانوران و انسان به انرژی شیمیاب
ذخیرهشده در غذاها بستگی دارد. میتوان گفت زنجیرهی غذایی به نوعی
همان زنجیرهی انرژی است.
صفحه 17:
جشس عمدهی انرژی موردتیاز ماه از انرژی خورشید است. پدیدهی با- و
باران» سوختها و مواد غذایی» همه و همه از انرژی خورشید حاصل
ess
*مواد غذایی و سوختها بهطور طبیعی» انرژی شیمیایی را در خود
ذخیره کردهاند اما باتریها هم که ساخت انسان هستند میتوانند انرژی
شیمیایی را در خود ذخیره کنند و در شرایط مناسب. انرژی ذخیرهشده
رن رسانند.
*به روشهای مختلف میتوان انرژی را در اجسام ذخیره کرد؛ مانند
بالابردن جسم یا کوک کردن جسم ک وکشونده.
ca از رها کردن اجسام. انرژی ذخیره شده به تدریج به آنرژی حرکتی
شود
صفحه 18:
*در بیشتر موارد, سفر انرژي از تابش خورشید شروع
ميشود و به انرژي گرمايي در هوا پایان ميپذیرد. انرژي
۲ واي دائما از شكلي به ش ۳ ۱۱
ميشود. . مصرف درست انرژی می تواند مشکل گرم شدن
صفحه 19:
فعالیتهای پیشنهادی
۱-به کمک دانش آموزان» مجموعهای از انواع باتریها تهیه کنید و
اطلاعات مختصری دربارهی هر کدام به نمایش بگذارید.
۲-به کمک دانشآموزان» مجموعهای از وسایل یا پدیدههایی که میتوانشد
تبدیل انرژی را نشان دهند به نمایش درآورید یا با رسم تصویر معرفی کنید.
صفحه 20:
جدول ارزشیایی ملاکها و سطوح عملکرد
سطح ۳ سطح ۲ سطح ۱ ملاككها
یدیل انرژی را در | تیدیل انرژی در |تبدیل انرژی در
وسایلی که بیش از وسایل متضوع را بیان وسایل محدود و
یک نوع تبدیل انرژی | کند. ساده را بیان کند.
در آنها انجام میشود؛
بیان کند.
انرژی
صفحه 21:
تدوین محمدفایق مجیدی