صفحه 1:
مهارتهای کلاسداری %
داستان های کوتاه
برای شروع کلاس درس
سه داستان زنجیر » پژواک و Vv
بهترین انسان
—___ Gianni Rodari
اثر جانی روداری
: 3 تعداد اسلاید
صفحه 2:
3
2
2
2
2
3
2
2
2
3
3
2
2
2
3
صفحه 3:
a?
6 aS
۴ كه
6 qe
و
م
6 1
له 6 کت
ات نان gies 1 at
57 5 0 اا
كو امب :كناد ban?
۲ 2 یس ۳21
ده آموزه بونسکو 2:2 Zi a
صفحه 4:
1°
=
یکی از مهم ترین مهارت < و
های معلم در آموزش He
مهارت جلب توجه است. ز ۷
:
من برای شروع کلاس Boul
گاهی از يك ياوريوينت 2 a
که خودم تفیه کرده pow مب
>
بهره می گرفتم
>
eee ee ye wy any
صفحه 5:
no
5 8 6
TT
با با با با با با
معمول! محنوا خارج از کناب
دوسی بود
¢
6
۴
6
6
<
6
6
2-1
Sa
Sa
ca
اليا با با با لا لا با با با
صفحه 6:
an;
a ده ویژگی معلمان د
6 8
as آسروزی
6 3
at > از دیدگاه
۴ ل اه
an سازمان جهانی آموزش د
3
3 يونسخو
3
2
تعداد اسلایدهاه۱: . د
زرح
صفحه 7:
a?
6 aS
۴ كه
6 qe
و
م
6 1
له 6 کت
ات نان gies 1 at
57 5 0 اا
كو امب :كناد ban?
۲ 2 یس ۳21
ده آموزه بونسکو 2:2 Zi a
صفحه 8:
درس اول :
۱- معلمان موفق امروزی
آماده اند بگویند :
ما هم نمی دانیم اما باهم
می آموزیم.
3
3
2
2
2
3
2
2
2
3
2
2
2
2
2
زمممممممم ممم مم مم
صفحه 9:
رم
ممممممممممممم
nn
a
اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا انها أنيا ايا ليا
۲|درس دوم:
©- معمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند
نه معلم کتب درسی
صفحه 10:
3
3
2
2
2
3
2
2
2
2
3
2
2
2
2
صفحه 11:
3
3
2
2
2
3
درس جشارم :
“© معلمان موفق امروزي مي دانند: 2
>
اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه <
3 EN ie
5 نیز از اهداف مهم آنهاست.
صفحه 12:
3 6
a,
cma? ]درس ینجم :
a 6
GME, معمان موفق امروزي
3 6
اس مي دانند:
> 2
e.> زنك تفريح
3 6
# لاج و بازي حق مسلم كودكان است.
al,
راق
at,
al,
صفحه 13:
]درس ششم:
0 معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
از اهداف آنهاست.
صفحه 14:
Ce 3 ۳ 0 ۱
1 فق امروزي
ge 2۳
3 1 كليد قرن اخير
> ِ مي دانند 0
: مداوم ١
te يادگيري
>
€ 2
3 ع
car;
ردس
۳
car;
3
صفحه 15:
8 درس هشتم :
© معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براى احساس اصنيت در
دائش آموزان فراهم نمايند.
رم
ممممم ممم مم مم
صفحه 16:
درس نهم :
©- معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادكيري اهميت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند
3
3
2
2
2
3
3
2
2
2
3
2
2
2
2
صفحه 17:
درس دهم :
1D معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها علاوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوی واخلاقی را باید
مد نظر قرارمي دهند.
زمماممممممممممممم
ا 5 8 8 5 5 5 18 5 5 5 5 15
صفحه 18:
رم
زبان و ادبیات فارسی
ff نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
همکار افتخاری
از ده سال
۰
6
6
6
۰
6
6
6
3
6
3
6
cal
اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا اننا نا با نبا
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
۲ شروع
©9101
"بش دوم
"چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من ۱ ۲( کار و
حرفه مهم معلمی است
۲"گفته ها ونکته های آموزشی
صفحه 22:
سخن یک معلم | 3
وقتی که در کارم فکر مى كنم به يك 2
بيامد وحشت انكيز مى رسم وآن اين 2<
كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2
كلاس هستم به عنوان یک معلم» | 2
دارای قدرت هستم که زندگی د
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت 2
بخش گردانم من می توانم ابزاری >
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای <
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا فوخی
بکنم » آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با
کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا
کردانم یا انسانیت را ازايشان بكيرم
نظام وفا معلم نیما
رمممممممممممممم مر
لا با با با
صفحه 23:
رم
a
a)
EEEEES
1۳ 5 5 5 5 1
اننا ليا ليا ليا يا ليا لیا لیا لیا لیا لیا لیا نيا لیا لیا
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد»
او هرکز نمی تواند بکوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود."
هنری آدامز
صفحه 24:
اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا انها أنيا ايا ليا
» در سریال معلم دهکده
نامزد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بوذید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
. که پیش من می آمدند دقیق می شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
.يا آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند
وبه خودم گفم + به جای برداختن به شاخ وبرگ ها پیدبه
اصلاح ريشه
صفحه 25:
صفحه 26:
ذهن ظرفی
پرشود . بلکه
اليا ابيا لیا نیا لیا لیا تا يا ابيا الها ليها
2
افروخته شود (© :
صفحه 27:
mn
nn
01
آن که از سوال
کردن می ترسد.
از یادگیری
شرمنده خواهد
اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا اننا نا با نبا
ممممممممممممم
181 81 18 8 8 150 5 19 191
م م م م م ع هس ساس
صفحه 28:
لیا لیا نیا لیا لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لا
4
4
1
چیز های ساده کاری
ندارد. ساده كردن
صفحه 29:
رم
۰ آموزش بعنی کشف
روزاگزون بی خبری
خودمان
a
اننا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا انها نيا ليا ليا
AMAA Ane م ممم
صفحه 30:
اللابرونر كويد :
همه كس ز
همه جيز مى آموزد
به شرط دخالت زمان
ال
صفحه 31:
شروع
7
eo
محمد فایق مجیدی
fayihg.majidi@
صفحه 32:
| سا
تعداد صفحات:۸
صفحه 33:
صفحه 34:
وی برای سهم ماندگار خود
به عنوان نویسنده کودک در
سال 1970 مدال دوسالانه
هانس کریستین اندرسن را
دريافت كرد و بسیازی او زا
مهمترین نویسنده کودک
قرن بیستم ایتالیا می
دانند. کتابهای وی به
زبانهای زیادی ترجمه شده
صفحه 35:
شماره : ۱
این داستان زنجیر
اثر جان روداری
صفحه 36:
wo
زنجیر از خودش خیلی شرمنده بود و بدش
می آمد. او فکر می کرد : افسوس کسی مرا
دوست ندارد . همه از من متنفرند.
البته حق هم دارند . انسان ها آزادی را
دوست دارند .... از غل و زنجیر و اسارت
ارند...
صفحه 37:
در همین موقع مردى داشت از كنار
أو مى گذشت » چشمش افتاد به زنجير
١ وآن راب بعد به طرف
درختی رفت دو سر زنجير را به شاخه
ی کلفتی بست » و با آن یک تاب براى
بجه هايش درست كرد .
صفحه 38:
2
)هه
صفحه 39:
واین پایان نیست
ادامه دارد
تهیه و تدوین محمد فایق مجیدی
صفحه 40:
Soo Gee
vfayihg:majidi@
42
شروع
بخش جهارم
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
شماره : ۱
این داستان پژواک
دادن اثر جان
روداری
صفحه 45:
سا
امیدوارم خیال تعریف و تمجید از کارهای
حیرت انگیز پژواک را برای من نداشته
ن ابدا باور نمی کنم .
ا نات تا می شود ده نوت
پژواک فورا جواب داد :
دوتا
صفحه 46:
چیزی نگفتم و سوال دوم را پرسیدم : تب
خب حالا بگو ببینم سه سه تا؟
پژواک با خوشحالی و بدون معطلی
پاسخ داد:
سه تا
صفحه 47:
5
صفحه 48:
به اين ترتيب از سر
جغرا فيا هم كذشتم و رفتم
سراغ تاريخ برسيدم:
جه كسب شهر رم را
ساخت رومول يا سزار؟
يزواك داد زد : سزار
محمد فايق مجيدى
صفحه 49:
من که دیگر عصبانی شده بودم » تصمیم گرفتم فقط یک
سوال دیگر بپرسم و از او پرسیدم: کدام یک از ما کم
تر می داند من یا توژ
پژواک با گستاخی پاسخ داد : تو
خب » حالا دیدید من حق دارم خواهش کنم از
کارهای حیرت انگیز پژواک برایم تعر یف نکنید.
صفحه 50:
پاورقی
کومور Soe,
انار SS ee
۶ کبلومتر مربع
رومولوس یا رومول بر اساس اساطیر
باستانی دو رد دوقوو رم فسان
را بنیانگذاری کر
و
بنیانگذار امپراتوری رم باستان
صفحه 51:
17
صفحه 52:
قسمت سوم
تعداد صفحات:۸
نی
صفحه 53:
500311 )4؛ ۲۳ اکتبر ۱۹۲۰ - ۲
۴ آوریل ۱۹۸۰) یک
ey me ert)
نوجوان و روزنامه نگار اهل
صفحه 54:
صفحه 55:
اين داستان بهترین انسان
قسمت سوم
مى خواهم داستانى در باره ى بهترين
انسان روى زمين برايتار
اسمش پریمو me يمو در زبان ايتاليايى
نفر اول .
Cs pane se yn vd
درست مثل أسمش همیشه و در همه ی کار
هافر اول باشد .
صفحه 56:
GM
ولی در عمل چنین نشد » و او دربعضی از
كارها نه تنها نفر اول نمى شد » بلكه نفر آخر
می شد :
او آخرین نفوی بود که از چیزی مى ترسيد
آخرین نفری بود که دروغ می گفت؛
آخرین نفری بود که پا به فرار مى كذاث
و آخرین نفری بود که شیطنت می کود ....
صفحه 57:
در صورتی که همسن و سال های او
هر یک در کاری تفر اول بودند ۰ یکی
در دزدی اول بود ؛ دومی لات درجه
اول محله بود» و سومی شاگرد اول
احمق ها.
اما پریمو برعکس » آخرین نفری بود
که حرف بد می زد ؛ البته بیشتر
اوقات هم سکوت می کرد و چیزی
نمی گفت.
بله او بهترین انسان روی زمین بود.
صفحه 58:
2
)هه
صفحه 59:
واین پایان نیست
ادامه دارد
تهیه و تدوین محمد فایق مجیدی
صفحه 60:
محمد فايق مجیدی
مهارتهای کالسداری
داستان های کوتاه
برای شروع کالس درس
سه داستان زنجیر ،پژواک و
بهترین انسان
Gianni Rodari
اثر جانی روداری
تعداد اسالید 60
فهرست مطالب:
1.ده نکته آموزشی از نگاه
یونسکو
2.نکته ها وگفته ها
3.داستانی برای شروع کالس
درس از جانی روداری زنجیر
4.داستان دوم پژواک
5.داستان سوم بهترین انسان
ده آموزه یونسکو
0
یکی از مهم ترین مهارت
های معلم در آموزش
مهارت جلب توجه است.
من برای شروع کالس هایم
گاهی از یک پاورپوینت
که خودم تهیه کرده بودم
بهره می گرفتم
معموال محتوا خارج از کتاب
درسی بود
ده ويژگي معلمان
امروزي
از ديدگاه
سازمان جهانی آموزش
يونسكو
تعداد اسالیدها:15
ده آموزه یونسکو
0
📙درس اول:
-1معلمان موفق امروزي
آماده اند بگويند :
ما هم نمي دانيم اما باهم
مي آموزيم.
1
📙درس دوم:
-2معلمان امروزي مي دانند:
در وهله نخست معلم دانش آموزان
هستند،
نه معلم كتب درسي
2
📙درس سوم:
-3معلمان فقط عرضه كنندگان
دانش نيستند،
بلكه تسهيل گر روند يادگيري
اند.
3
📙درس چهارم:
-4معلمان موفق امروزي مي دانند:
اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه
نيز از اهداف مهم آنهاست.
4
📙درس پنجم:
-5معلمان موفق امروزي
مي دانند:
زنگ تفريح
و بازي حق مسلم كودكان است.
5
📙
درس ششم:
-6معلمان موفق امروزي
مي دانند برداشتن
ديوارهاي ميان كالس
درس و جامعه
از اهداف آنهاست.
6
📙درس هفتم:
-7معلمان موفق امروزي
مي دانند كليد قرن اخير
يادگيري مداوم است
7
📙
درس هشتم:
-8معلمان موفق امروزي
مي دانند بايد فرصت هاي
مناسب براي احساس امنيت در
دانش آموزان فراهم نمايند.
8
📙درس نهم:
-9معلمان موفق امروزي
مي دانند
سهم هر دانش آموز
از يادگيري اهميت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند
9
📙درس دهم :
-10معلمان موفق امروزي
مي دانند
آنها عالوه برنيازهاي علمي
نيازهاي معنوي واخالقي را بايد
مد نظر قرارمي دهند.
1
0
تهیه وتدوین:
محمد فایق مجیدی
دهگالن
دبیر بازنشسته
زبان و ادبیات فارسی
نگارنده کتاب:به
آموزش بدبین نیستم
همکار افتخاری
1
مجله شوق تغییر بیش1
از ده سال
📙
📙
📙
1
2
end
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
شروع
بخش دوم
چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و
حرفه مهم معلمی است
گفته ها ونکته های آموزشی
سخن یک معلم
وقتی که در کارم فکر می کنم به یک
پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این
که من عامل تصمیم گیری قاطع در
کالس هستم به عنوان یک معلم ،
دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی
کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت
بخش گردانم من می توانم ابزاری
برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای
الهام شادی .
من می توانم تحقیر کنم یا شوخی
بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در
همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است
که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا
کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال
گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم
نظام وفا معلم نیما یوشیج
یک معلم بر ابدیت اثر
می گذارد،
او هرگز نمی تواند بگوید که
نفوذش در کجا متوقف
می شود".
هنری آدامز
1
،در سریال معلم دهکده
نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید
چرا رها کردید و
معلم شدید؟
معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی
،که پیش من می آمدند دقیق می شدم
می دیدم که آنها کسانی هستند که
.یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند
وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به
اصالح ریشه
بپردازم
2
آموزش یعنی قدرت
انجام دادن کارهایی
که قبال "
نمی توانستیم انجام
دهیم
3
ذهن ظرفی
نیست که باید
پرشود ،بلکه
آتشی است که باید
افروخته شود.
4
آن که از سوال
کردن می ترسد،
از یادگیری
شرمنده خواهد
شد.
5
پیچیده کردن
چیز های ساده کاری
ندارد ،ساده کردن
چیزهای پیچیده خالقیت
می خواهد.
6
آموزش یعنی کشف
روزافزون بی خبری
خودمان
7
📙
برونر گوید:
همه کس همه چیز می آموزد
به شرط دخالت زمان
8
شروع
بخش سوم
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
داستان های کوتاه
برای شروع کالس درس
از اول ابتدایی تا دانشگاه
Gianni Rodari
اثر جانی روداری
ترجمه :مهناز صدر
این داستان زنجیر
قسمت اول
تعداد صفحات8:
جانی روداری (Gianni
)Rodari؛ ۲۳اکتبر - ۱۹۲۰
۱۴آوریل )۱۹۸۰یک
نویسنده ادبیات کودک و
نوجوان و روزنامهنگار اهل
ایتالیا بود.
محمد فایق مجیدی
1
وی برای سهم ماندگار خود
به عنوان نویسنده کودک در
سال 1970مدال دوساالنه
هانس کریستین اندرسن را
دریافت کرد و بسیاری او را
مهمترین نویسنده کودک
قرن بیستم ایتالیا می
دانند .کتابهای وی به
زبانهای زیادی ترجمه شده
است ،گرچه تعداد کمی از
آنها به زبان انگلیسی چاپ
شده است.
2
شماره ۱ :
این داستان زنجیر
اثر جان روداری
محمد فایق مجیدی
3
زنجیر از خودش خیلی شرمنده بود و بدش
می آمد .او فکر می کرد :افسوس کسی مرا
دوست ندارد .همه از من متنفرند.
البته حق هم دارند .انسان ها آزادی را
دوست دارند ....از غل و زنجیر و اسارت
بیزارند...
4
در همین موقع مردی داشت از کنار
او می گذشت ،چشمش افتاد به زنجیر
و آن را برداشت .بعد به طرف
درختی رفت دو سر زنجیر را به شاخه
ی کلفتی بست ،و با آن یک تاب برای
بچه هایش درست کرد .
5
6
واین پایان نیست
ادامه دارد
تهیه و تدوین محمد فایق مجیدی
محمد فایق مجیدی
7
محمد فایق مجیدی
@fayihg.majidi
شروع
بخش چهارم
داستان های کوتاه
برای شروع کالس درس
از اول ابتدایی تا دانشگاه
Gianni Rodari
اثر جانی روداری
ترجمه :مهناز صدر
این داستان پژواک دادن
قسمت دوم
تعداد صفحات11:
جانی روداری (Gianni
)Rodari؛ ۲۳اکتبر - ۱۹۲۰
۱۴آوریل )۱۹۸۰یک
نویسنده ادبیات کودک و
نوجوان و روزنامهنگار اهل
ایتالیا بود.
محمد فایق مجیدی
1
وی برای سهم ماندگار
خود به عنوان نویسنده
کودک در سال 1970
مدال دوساالنه هانس
کریستین اندرسن را
دریافت کرد و بسیاری
او را مهمترین نویسنده
کودک قرن بیستم
ایتالیا می دانند.
کتابهای وی به زبانهای
زیادی ترجمه شده
است ،گرچه تعداد
کمی از آنها به زبان
انگلیسی چاپ شده
2
شماره ۱ :
این داستان پژواک
دادن اثر جان
روداری
محمد فایق مجیدی
3
امیدوارم خیال تعریف و تمجید از کارهای
حیرت انگیز پژواک را برای من نداشته باشید
،چون ابدا باور نمی کنم .
دیروز مرا برده بودند پیش یکی از آن ها .
من از او ساده ترین مسئله های ریاضی را
پرسیدم :
می دانی چند چند تا می شود دو دوتا؟پژواک فورا جواب داد :
دوتا
4
چیزی نگفتم و سوال دوم را پرسیدم :
خب حاال بگو ببینم سه سه تا؟
پژواک با خوشحالی و بدون معطلی
پاسخ داد:
سه تا
5
6
به این ترتیب از سر
جغرا فیا هم گذشتم و رفتم
سراغ تاریخ پرسیدم:
چه کسب شهر رم را
ساخت رومول یا سزار؟
پژواک داد زد :سزار
محمد فایق مجیدی
7
من که دیگر عصبانی شده بودم ،تصمیم گرفتم فقط یک
سوال دیگر بپرسم و از او پرسیدم :کدام یک از ما کم
تر می داند من یا تو؟
پژواک با گستاخی پاسخ داد :تو
خب ،حاال دیدید من حق دارم خواهش کنم از
کارهای حیرت انگیز پژواک برایم تعریف نکنید.
8
پاورقی
کومور /الریو ،دریاچه ای در شمال
ایتالیا ،نزدیک شهر میالن با مساحت
۱۴۶کیلومتر مربع
رومولوس یا رومول بر اساس اساطیر
باستانی دو برادر دوقولو که رم باستان
را بنیانگذاری کردند .
ژولیوس سزاردولت مرد رومی
بنیانگذار امپراتوری رم باستان
9
10
داستان های کوتاه
برای شروع کالس درس
از اول ابتدایی تا دانشگاه
Gianni Rodari
اثر جانی روداری
ترجمه :مهناز صدر
این داستان بهترین انسان
قسمت سوم
تعداد صفحات8:
جانی روداری (Gianni
)Rodari؛ ۲۳اکتبر - ۱۹۲۰
۱۴آوریل )۱۹۸۰یک
نویسنده ادبیات کودک و
نوجوان و روزنامهنگار اهل
ایتالیا بود.
محمد فایق مجیدی
1
وی برای سهم ماندگار
خود به عنوان نویسنده
کودک در سال 1970
مدال دوساالنه هانس
کریستین اندرسن را
دریافت کرد و بسیاری
او را مهمترین نویسنده
کودک قرن بیستم
ایتالیا می دانند.
کتابهای وی به زبانهای
زیادی ترجمه شده
است ،گرچه تعداد
کمی از آنها به زبان
انگلیسی چاپ شده
2
این داستان بهترین انسان
قسمت سوم
می خواهم داستانی در باره ی بهترین
انسان روی زمین برایتان تعریف کنم.
امید وارم شما هم مثل من از این داستان
خوشتان بیاید:
اسمش پریمو بود؛ پریمو در زبان ایتالیایی
یعنی نفر اول .
پریمو هنوز بچه بود که تصمیم گرفت
درست مثل اسمش همیشه و در همه ی کار
ها نفر اول باشد .
محمد فایق مجیدی
3
ولی در عمل چنین نشد ،و او دربعضی از
کارها نه تنها نفر اول نمی شد ،بلکه نفر آخر
می شد :
او آخرین نفری بود که از چیزی می ترسید
آخرین نفری بود که دروغ می گفت؛
آخرین نفری بود که پا به فرار می گذاشت.
وآخرین نفری بود که شیطنت می کرد ....
4
در صورتی که همسن و سال های او
هر یک در کاری نفر اول بودند .یکی
در دزدی اول بود ،دومی الت درجه
اول محله بود ،و سومی شاگرد اول
احمق ها.
اما پریمو برعکس ،آخرین نفری بود
که حرف بد می زد ؛ البته بیشتر
اوقات هم سکوت می کرد و چیزی
نمی گفت.
بله او بهترین انسان روی زمین بود.
5
6
واین پایان نیست
ادامه دارد
تهیه و تدوین محمد فایق مجیدی
محمد فایق مجیدی
7
محمد فایق مجیدی
محمدفایق مجیدی
شما مي توانيد منتظر بمانيد تا موسيقي تمام شود
يا با فشار دادن Escاز برنامه خارج شويد