پاورپوینت
آموزشادبیات و زبان

پاورپوینت جناس و انواع آن در ادبیات فارسی ومجاز های پر کاربرد

توضیحات: فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم جناس و انواع آن در ادبیات فارسی ومجاز های پر کاربرد بیشتر از ۹۰ درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند قابل استفاده برای همه پایه ها تعداد اسلاید25 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر، کالبد فرشته ای محبوس شده است . من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز ، کودکی باهوش محبوس شده است. مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت این فایل مناسب است برای : 1مناسب برای دبیران عربی مدارس در ایران وخارج از کشور 2-مناسب برای و دانشجویان رشته ادبیات عرب در ایران وخارج از کشور 3-مناسب برای دانش آموزان متوسطه دوم و کنکوری ها 4- مناسب برای معلمان ومدارس خاص استعداد های درخشان و... جناس‌تام: آن است که دو کلمه در بیتی بیاید در خط و تلفظ یکسان باشند، اما دو معنی متفاوت داشته باشند. مانند: شیر(به معنی شیر خوردنی، شیر حیوان، شیر آب). بهرام گه گور می‌گرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور بهرام گرفت گور اول به معنی ‌"گورخر" و گور دوم به معنی"قبر" است. مجاز های پر کاربرد بیشتر از ۹۰ درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل میشن اندیشه،مو ،وجود عالم ،جهان ،شهر ،دشت ،گردون ،دنیا مردم ایران:تیم یا سپاه یا لشگر ایران جام ،ساغر ،پیاله،پیمانه، شراب :شراب ،می ،باده جام چمن:باغ و بوستان بکارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبا نوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
جناس و انواع آن در ادبیات ‎Hae‏ رسي قابل اتن نسخه قابل ویرایش تعداد اسلاید ۲۵

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب: بخش اول © هشت ۸اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده ۱۴مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم جناس و انواع آن در ادبيات فارسی ومجاز های پر کاربرد ۰ درصد تست های با این کلمات حل می شوند بل استفاده برای همه پایه ها تعداد اسلاید۲۵ خفن ۶

صفحه 4:
درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمرء كالبد فرشته ای محبوس شده است » من هم فكر مى كنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگفنه از کناب تونندی ها نما ار آدام گرنت

صفحه 5:

صفحه 6:
هشت ۱ جهانی تدریس: " ۵-اصل استفاده از حواس | ۱ اصول کلی جهانی تدریس | مختلة ۳ |-اصل رشد و آمادگی ۶- اصل داشتن معلومات ۱ 7 (شناختى » اخلاقى و...) . لازم و کافی ۱ ‎١‏ اصل موفقيت ‎٠‏ ۷-اصل توجه به تفاوتهای ||

صفحه 7:
۷ ۵- مهارت در به کار بردن علایم غیر کلامی ۶- مهارت در هدایت و راهنمایی دانش آموزان ۷- مهارت در تشخیص مشکلات دانش آموزان در فهم مطالب ' ۸-مهارت در تشویق دان شآموزان به پاسخ گویی صحیح چهارده مهارت جهانی تدریس : ۱- مهارت در جلب توجه دانش آموزان ۲- مهارت در توضیح مطلب و نحوهی بیان ۱ ۳- مهارت پرسش و انطباق سوّال با سطح درک فراگیران ۴- مهارت در کیفیت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ کلام با توجه به محتوای پیام

صفحه 8:
چهارده مهارت جهانی تدریس : ‎-٩‏ مهارت در تداوم بخشیدن بر توجه دانش آموزان ‎-٠١‏ مهارت در كسب مشاركت ‎١‏ ‏دانش آموزان ۱- مهارت در کنترل دانش آموزان ‎ ‏۲- مهارت در بهکارگیری کارافزارهای آموزشی ۳-مهارت در اختصاص دادن وقت به یادگیری و دانش آموزان ۱۴- مهارت در برنامه‌ریزی | وطرح درس ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
چهار ویژگی خاص در تدریس وجود دارد که عبارت است از: ۱- وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان. ‎-Y‏ لدت تا ‎Mage alton —¥‏ 1 موقعيت و امكانات. ۴- ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
:7 دانلودفایل پاورپوینت ‎PowerPoint =‏ جناس و انواع آن در ادبیات فارسی ومجاز های پر کاربرد بیشتر از ‎٩۰‏ درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند قابل استفاده برای همه پایه ها فسخه قابل ویرایش تعداد صفحات :۱۶

صفحه 11:
جناس: یک‌سانی و هم‌سانی دو با جند واژه در واج‌های سازنده را گویند» اگر معنی متفاوتی داشته باشند. در دو کلمه هم‌جنس گاه جز معنی هیچ کونه تفاوتی ندارند و گاه علاوه بر معنی» در یک مصوت با صامت با هم متفاوت‌اند.

صفحه 12:
‎igs SU 4‏ که در یک مصراع يابيت به كار مروده ركان جناس ‏ارزش جنا ‎Seah eae orice‏ سکن می آفر ‎ee ets.‏ ای ‎Galant‏ معنی سخن دارد. ‏جناس در شعر و نیز در نثر ‏به کار می‌رود. )2( ‎

صفحه 13:
جناس قام یک‌سانی دو واژه در تعداد و ترتیب ea ee ue eens ‏جمله می‌افز اید؛ مانند:‎ بردوخته‌ام دیده چو باز از همه عالم تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است در اين مثال وازه « باز» دو بار به كار رفته است؛ باز اول به معنى برنده شكارى و باز دوم به معنی گشاده است. )3(

صفحه 14:
» انواع‌جناس: » جناس‌ناقص‌حرکتی: ءیک سانی دو یا چند واژه در صامت‌ها و اختلاف آن‌ها در مصوت‌های کوتاه است. تکرار صامت‌هاء ل رس پدید می‌آورد؛ انند: لت «كز كرم و بخشش اوء روشن و بخشنده شدم ‎٠‏ در بيت بالاء سه وازه « مَلِكه مُلىء مَلّى» به كار رفتهاند» صامت‌های هر سه واژه یکسان اما مصوت‌های کوتاه آ ‏۰ همچنان معنی شان با هم متفاوت است. ‎

صفحه 15:
ءجناس‌ناقص‌اختلافی: ‎٠‏ اختلاف دو کلمه در حرف اول» وسط یا آخر است. جناس میان دو واژه آن‌گاه جناس ناقص خوانده می‌شوند که اختلاف آن‌ها بيش از يك حرف نباشد. برای نمونه: ‎Glass‏ گه که خیزد خروش خروس ءز درگاه برخاست آوای کوس «در اين مثال» دو كلمه «خروش» و «خروس» در کنار هم آمده‌اند» آخرین صامت دو کلمه با هم متفاوت است. هماهنگی این دو واژه در صامت‌ها و مصوت‌ها و هماهنگی حرف اول آن‌ها با «خیزد» از عوامل آفرینش موسیقی 68 0 ic ۱ به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 16:
ءجناس‌ناقص فزایشی: «اختلاف دو واژه است در معنی و تعداد حروف. این نوع جناس در کتب سنتی جناس زاید يا مذیّل نامیده می‌شده است. در جناس ناقص افزایشی» افزایش ممکن است در حرف اول» وسط و آخر رخ دهد. مانند: ءسرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند «همدم كل نمی‌شود» یاد سمن نمی‌کند در این بیت» واژه «چمان» یک حرف بیشتر از «چمن» دارد. اين حرف در و افزوده شده است. . هم‌سانی سه صامت دیگر در اين دو وازه و همراهى جمان و جمن با كلمه «جرا» © ‎٠‏ در آفرينش موسيقى درونى نقش داشته است. ‎ ‏به اسلايد: محمد فايق مجيدى

صفحه 17:
»جناس‌نام: » آن است که دو کلمه در بیتی بیاید در خط و تلفظ یکسان باشند» اما دو معنی متفاوت داشته باشند. مانند: شیر(به معنی شیر خوردنی» شیر حیوان» شیر آب). بهرام گه گور می‌گرفتی همه عمر »ديدى كه جكونه كور بهرام كرفت «كور اول به معنى "كورخر" و كور دوم ‎٠‏ به معنى"قبر" است.

صفحه 18:
1 ۲ 2 8 وخ 2 “ 3 دانلودفايل باوربوينت - PowerPoint ‏مجاز‎ ‏بخش دوم‎ ‏قابل استفاده برای همه پایه ها‎ ‏نسخه قابل ویرایش‎

صفحه 19:
مجاز های پر کاربرد : بیشتر از ‎٩۰‏ درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند اندیشه»مو »وجود عالم »جهان »شهر »ءدشت ‏ گردون »دنباه مردم

صفحه 20:
مجاز های پر کاربرد : ایران:تيم یا سپاه یا لشگر ایران حام »ساغر »یباله.پیمانه. شراب :شراب »می .باده جام

صفحه 21:
مجاز های پر کاربرد : چمن:باغ و بوستان خون:کشتن ‎cold slo 58‏

صفحه 22:
مجاز های پر کاربرد : امروز :دنیا ‎ee‏ ‏نفس و دم:سخن گفتن خاک و گل:قبر كل و ايام كل:فصل بهار

صفحه 23:
مجاز های پر کاربرد : نگین:انگشتری دست: انگشت و قدرت بیت و غزل::شعر قلم » کلک خامه:نوشتن و شعر

صفحه 24:
مجاز های پر کاربرد : بیت و غزل::شعر قلم » کلک خامه:نوشتن و شعر ماه ؛مهر»خور شید:نور ماه و خورشید سینه :وجود و دل زبان:سخن

صفحه 25:
محمد فایق مجیدی دمگلان هستم . ‎Ma gt‏ من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم . دبیرزبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجلات مدیزیتی و آموزشی به مدت ده سال

جناس و انواع آن در ادبیات فارسی ومجاز های پر کاربرد بیشتر از ۹۰درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند قابل استفاده برای همه پایه ها نسخه قابل ویرایش تعداد اسالید 25 فهرست مطالب: بخش اول هشت 8اصل کلی تدریس اصول جهانی و چهارده 14مهارت های جهانی یاددهی یادگیری بخش دوم جناس و انواع آن در ادبیات فارسی ومجاز های پر کاربرد بیشتر از ۹۰درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند قابل استفاده برای همه پایه ها تعداد اسالید25 درست همانند میکل آنژ که فکر می کرد درون هر قطعه سنگ مرمر ،کالبد فرشته ای .محبوس شده است ،من هم فکر می کنم درون هر دانش آموز کودکی باهوش محبوس .شده است مرواکالینز برگرفته از کتاب توانمندی ها نهان اثر آدام گرنت هشت اصول کلی جهانی تدریس : -1اصل رشد و آمادگی (شناختی ،اخالقی و )... -2اصل موفقیت -3اصل رغبت -4اصل فعالیت -5اصل استفاده از حواس مختلف -6اصل داشتن معلومات الزم و کافی -7اصل توجه به تفاوت­های فردی -8اصل راهنمایی چهارده مهارت جهانی تدریس : -1مهارت در جلب توجه دانش‌آموزان -2مهارت در توضيح مطلب و نحوه­ی بيان -3مهارت پرسش و انطباق سؤال با سطح درك فراگيران -4مهارت در كيفيت صدا از نظر زير و بم نمودن آهنگ كالم با توجه به محتواي پيام -5مهارت در به كار بردن عاليم غير كالمي -6مهارت در هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان -7مهارت در تشخيص مشكالت دانش‌آموزان در فهم مطالب -8مهارت در تشويق دانش‌آموزان به پاسخ‌گويي صحيح چهارده مهارت جهانی تدریس : -9مهارت در تداوم بخشيدن بر توجه دانش‌آموزان -10مهارت در كسب مشاركت دانش‌آموزان -11مهارت در كنترل دانش‌آموزان -12مهارت در به­كارگيري كارافزارهاي آموزشي -13مهارت در اختصاص دادن وقت به يادگيري و دانش‌آموزان -14مهارت در برنامه‌ريزي و طرح درس چهار ويژگي خاص در تدريس وجود دارد كه عبارت است از: -1وجود تعامل بين معلم و دانش‌آموزان. -2فعاليت براساس اهداف معين. -3طراحي منظم با توجه به موقعيت و امكانات. -4ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري. دانلودفایل پاورپوینت ‏PowerPoint جناس و انواع آن در ادبیات فارسی ومجاز های پر کاربرد بیشتر از ۹۰درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند قابل استفاده برای همه پایه ها نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات 16: جناس: یک‌سانی و هم‌سانی دو یا چند واژه در واج‌های سازنده را گویند ،اگر معنی متفاوتی داشته باشند .در دو کلمه هم‌جنس گاه جز معنی هیچ گونه تفاوتی ندارند و گاه عالوه بر معنی ،در یک مصوت یا صامت با هم متفاوت‌اند. 1 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جناس: به دو کلمه هم جنس یا هم‌معنی که در یک مصراع یا بیت به کار می‌رود ،ارکان جناس گویند. ارزش جناس به موسیقی و آهنگی است که در سخن می‌آفریند و زیبایی جناس در گرو پیوندی است که با معنی سخن دارد. جناس در شعر و نیز در نثر 2 به کار می‌رود. انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جناس: جناس تام یک‌سانی دو واژه در تعداد و ترتیب واج‌هاست؛ جناس تام بر موسیقی درونی مصراع یا جمله می‌افزاید؛ مانند: بردوخته‌ام دیده چو باز از همه عالم تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است در این مثال واژه « باز» دو بار به کار رفته است؛ باز اول به معنی پرنده شکاری 3 و باز دوم به معنی گشاده است. انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی • انواع‌جناس: • جناس‌ناقص‌حرکتی: • یک‌سانی دو یا چند واژه در صامت‌ها و اختالف آن‌ها در مصوت‌های کوتاه است .تکرار صامت‌ها ،موسیقی درونی مصراع را پدید می‌آورد؛ مانند: • شکر کند چرخ فلک ،از َم ِلک و ُملک و َم ِلک • کز کرم و بخشش او ،روشن و بخشنده شدم • در بیت باال ،سه واژه « َم ِلکُ ،ملکَ ،م َلک» به کار رفته‌اند، صامت‌های هر سه واژه یک‌سان اما مصوت‌های کوتاه آنان و • همچنان معنی شان با هم متفاوت است. 4 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی • جناس‌ناقص‌اختالفی: • اختالف دو کلمه در حرف اول ،وسط یا آخر است .جناس میان دو واژه آن‌گاه جناس ناقص خوانده می‌شوند که اختالف آن‌ها بیش از یک حرف نباشد .برای نمونه: • بدان گه که خیزد خروش خروس • ز درگاه برخاست آوای کوس • در این مثال ،دو کلمه «خروش» و «خروس» در کنار هم آمده‌اند ،آخرین صامت دو کلمه با هم متفاوت است .هماهنگی این دو واژه در بقیه صامت‌ها و مصوت‌ها و هماهنگی حرف اول آن‌ها با «خیزد» از عوامل آفرینش موسیقی در مصراع اول است .این جناس در کتب سنتی ،به تفکیک اختالف در حرف اول ،وسط و آخر ،جناس مضارع ،الحق و مطرف نامیده می‌شده است5. انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی • جناس‌ناقص‌افزایشی: • اختالف دو واژه است در معنی و تعداد حروف ،این نوع جناس در کتب سنتی جناس زاید یا مذّیل نامیده می‌شده است .در جناس ناقص افزایشی ،افزایش ممکن است در حرف اول ،وسط و آخر رخ دهد. مانند: • سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند • همدم گل نمی‌شود ،یاد سمن نمی‌کند • در این بیت ،واژه «چمان» یک حرف بیشتر از «چمن» دارد .این حرف در وسط آن افزوده شده است .هم‌سانی سه صامت دیگر در این دو واژه و همراهی چمان و چمن با کلمه «چرا» 6 • در آفرینش موسیقی درونی نقش داشته است. انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی •جناس‌تام: • آن است که دو کلمه در بیتی بیاید در خط و تلفظ یکسان باشند ،اما دو معنی متفاوت داشته باشند .مانند :شیر(به معنی شیر خوردنی ،شیر حیوان ،شیر آب). • بهرام گه گور می‌گرفتی همه عمر • دیدی که چگونه گور بهرام گرفت • گور اول به معنی‌"گورخر" و گور دوم • به معنی"قبر" است. انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی 7 دانلودفایل پاورپوینت ‏PowerPoint مجاز بخش دوم قابل استفاده برای همه پایه ها نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات 9: مجاز های پر کاربرد : بیشتر از ۹۰درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل می شوند اندیشه،مو ،وجود عالم ،جهان ،شهر ،دشت ،گردون ،دنیا ،مردم 1 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی مجاز های پر کاربرد : ایران:تیم یا سپاه یا لشگر ایران جام ،ساغر ،پیاله،پیمانه، شراب :شراب ،می ،باده جام 2 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی مجاز های پر کاربرد : چمن:باغ و بوستان خون:کشتن فردا :قیامت 3 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی مجاز های پر کاربرد : امروز :دنیا حرف:سخن نفس و دم:سخن گفتن خاک و ِگ ل:قبر گل و ایام گل:فصل بهار انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی 4 مجاز های پر کاربرد : نگین:انگشتری دست :انگشت و قدرت بیت و غزل::شعر قلم ،کلک،خامه:نوشتن و شعر 5 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی مجاز های پر کاربرد : بیت و غزل::شعر قلم ،کلک،خامه:نوشتن و شعر ماه ،مهر،خورشید:نور ماه و خورشید سینه :وجود و دل زبان:سخن انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی 6 محمد فایق مجیدی دهگالن هستم من گاهی می نویسم پس گاهی هستم معلم ،دبیر زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکارافتخاری مجالت مدیریتی و آموزشی به مدت ده سال

31,000 تومان