صفحه 1:
اخلاق در مشاوره و روانشناسی
صفحه 2:
از گذشته های دور ,اخلاق ,ذهن تمامی فلاسفه و روشتفکران را یه خود مشغول داشته است وهر کدام به نوعی این سوالات را
مطرح کرده اند كه جه نوع از زندگی ,بهترین زندگی این افراد بشر است ؟یا یک فرد با فراد همنوع خود چگونه بایدتعامل داشته باشد؟
ارستطو در بررینتی های خود یه این تتیچه دست يافته بود که اخلاقیات راهگشای بسیاری از مسائل زندگی است .وی قانین خود را
حد متوسط طلایی نامید.
ارسطو تصمیم گیری اخلاقی را حد متوسط دو بيوستار افراط وتفريط تعريف كرد .براى مئال .وى بر اين عقيده بود كه عتماد راسخ
.فضیلتی است بین ظن وگمان وایمان احمقانه .
هاربرت وباروت ,اخلاقیات را به اين گونه تعریف کردند که .اخلاقبات به شیوه رفتارانسانها درهنگام اتخاذ تصمیم گیری هاک اخلاقی می
پرداد.
بیوجمب و چبلدرس,اخلاقیات اصطلاحی کلی است که براک شیوه های فهم ومطالعه زندگی معنوک به کار می رود .
صفحه 3:
اخلاق حرقه اک : عبارت از محموعه قوانین اخلاق حرفه اک که در وهله اول از ماهیت حرفه با شفل بدست امده است .
اولین ومهمترین وظیفه اخلاق حرفه اک برشد وتوسعه قوانینی مینتی بر احلاق در شغل مورد نظر است .
در اخلاق حرقه ای مشاوره وروانشناسی ,قوانین اخلاق حرفه اک از طربق نظام نامه های اخلاقی وحرفه ای به اعضای نماد ها با
انجمن های مربوطه ابلاغ می گردد.
مهمترین وظیفه متخصصان بهداشت روانی بالا بردن سطح سلامت مراحعان |
تاريخ شكل گیری اخلاق حرفه ای وکمیته های اخلاقی در زمینه مشاوره به سال ۱۹۶۱ میلادی بر می گردد.
زمانی كه انجمن مشاورة امريكا ( ) اصول اخلاقى را براى اولين بار منتشر کرد .نا امروز ينح بار تجديد نظر شده و اخرین نسخه.
در سال ۲۰۰۵میلادی است .
هدف نهایی از تهیه اين نظام نامه ها براهنمایی متخصمان در معمول ترین تصمیم گیری ها در کار مشاوره و روان درمانی
ومشخص کردن استانداردهاءاصول واهداف اخلاق حرفه ای |
صفحه 4:
مولفه های اخلافی :
7 در سال (۱۹۸۳) رست عمل اخلاقی را بدین گونه تعریف می کند که عمل اخلاقی انجام هر رفتاری است که منجر به رفاه دیگران می
گردد.
+ رست ( 19۸۲) چهار جزء از رفتا اخلاقى را تعريف مى کند :
٠ اولین مولفه رفتار اخلاقى , حساسيت اخلاقى ناميده مى شود .يعنى فرايند تشخيص موقعبت ,زمانی که شخص بخواهد براک رفاه
دیگران کاری انجام دهد .در اخلاق حرفه اک «حساسیت اخلاقی به معنای تشخیص مفاهیم واستنباط ها یا دلایل رفتارهای فرد در
ارتباط با مراجع «همکاروافرد حامعه است.
© دومین مولفه رفتار اخلاقی , استدلال اخلاقی است .استدلال اخلاقی زمانی است که از بين چند گزینه دیک موقعیت که مناسب
رین است .انتخاب می شود یک فرایند منظم ومنطقی بنظر می رسد . که هم جنبه اخلاقی وهم جنبه شناختی دارد. استدلال
أخلاقى .فرايند ارزيابى كزينه هاست وتصميم كيرى راجع به بهترين گزینه است .
صفحه 5:
مولفه های اخلاقی :
سومین مولفه رفتر اخلاقی , تصمیم براک انجام راه حل Slo اخلاقی است .یعنی زمانی که یک شخص گزینه ها را
ارزیابی کرده است وتعبین می كند كه كدام كزينه اخلاقى تر است .سيس شخص بايد تصميم بكيرد كه ايا رو به جلو يرود
suk
چهارمین مولقه رفتار اخلاقى «انجام عمل اخلاقى يعنى تثبيت عمل اخلاقى :اخرين مولفه فرايند مدل اخلاقی رست
اسث . شخص بايد واقعا عمل اخلاقى را انجام دهد . انجام دادن جنين كارى نوعا به ویژگی هایی مثل انسجام
شخصيت وشجاعت اخلاقى نياز دارد ..
صفحه 6:
اصول اخلاقی :
اين اصول براك تصمیم گیری دربره موضوعات اخلاقی كه همراة با يك دو راهى اخلاقى خاص هستند يكار مى رود. موقعیتی که در آن
يايد از بين اخلاقى متضاد ومتناقض يكى را انتخاب كرد .
بنج اصل اخلاقى خود مختارى .نيكوكارك ,عدالت . عدم أسيب رسائى ,وفاداری اساس بحث اخلاقى در روانشناسى ومشاورة است كه
توسط كيجنر و بر يايه تحقيقات بيوجمب و جيلدرس (۱۹۹۲) پیشنهاد گردید نا در هنكام اتخاذ تصميم كبرى هاى اخلاقى و در هنكام
مواجهه با بحران از انها استفاده شود .
صفحه 7:
خود مختاری به استقلال و خودکفایی اشاره دارد. طبق این اصل :مشاوران به ازادی مراحعان برای انتخاب مسیر .اتخاذ تصمیم
وکنترل زندگی خودشان احترام می گذارند «مشاوران از هدف های تحمیلی ,قضاوت کردن وپذیرفتن ارزش های متفاوت خودداری مى
کنند.
نیکوکاری یعنی کمک به پیشرفت با رتقای بهداشت روانی افراد . بر اساس این اصل , مشاوران فعلانه براک پیشرفت و رفاه
مراحعان کمک می کنند .
7 عدالت .بنین تعهد عادلانه مشاوران در روابط حرفه اک است .عدالت ۰ شامل در نظر گرفتن عواملی جون كيفيت «خدمات فتعين
زمان , مکان , حق الزحمه و دسترسی به خدمات مشاوره اک براک همگان است .
+ عدم اسيب رسانی به اين معنی است که مشاوران ودرمانگرانباید کار کنند که عملکرد انان حنی بصورت سهوک , خطری برای
مراجع نداشته باشد .
وفاداری یعنی مشاورات . صادقانهپیمانببندند وبه تعهدشان در قبال مراجعان , دانشجویان .وناظران احترام يكذارند .
صفحه 8:
قواید ومحدودیت های منابع ونظام نامه های اخلاقی ارائه شده :
فوایدها
به مشاوران مسئولیت پذیرک لازم را جهت رفاه عمومی می دهد .
شهرت واعتبار حرفه مشاورة را افزايش مى دهد واز زان ها و خسارات وارده توسط متخصصان غير مستول مى كاهد
مناع اخلاقی را نمايندة يهترين قضاوت از همكاران مشاور در مورد مشكلات عادى ورايج مى دائد .
صفحه 9:
محدودیتها
اعضای یک انجمن حرفه ای در زمینه های گوناگون با فعالیت های متفاوت .انجام وظیفه می کنند ,برخی از مشاوران از اغاز
درمانگر هستند «یرخی دیگر مدرس ؛محفق یا مشاورند .این گوناگونی فعالینها یه اين معنی است که اصول اخلاقی باید براک هر
کدام از گروهها بصورت مجزا تدوین گردد.
حرفه مشاوره سریعا در حال
رغم تلاش متخصصان , نظام نامه های اخلاقی به محض انتشار کهنه می شوند .ومشاوران در اين بلا تكليقى مربوط به تنوع
عظیم کاری بیس از مدتی سر در کم می شوند.
است ومشاوران با طیف وسیعی از مراجعان با مسائل گوناگون مواحه هستند . بنایراین علی
در انجمن sla حرفه اک قوانین واستانداردهای اخلاقی نا انجایی رشد می کنند که هبات مدیره با ان موافق باشد . كابار
براساس بررسی های خود می نویسد گاهی ممکن است ایده ال های اخلاقی هم به نفع منافع شخصی ,کنار گذاشته شوند .
مهم ترین مساله این است که نظام نامه sla اخلاقی مثل کتاب SL اشپزی نبستند که براک هر مشکلی راه حلی ارائه دهند.
صفحه 10:
فصل ۲
مسائل اخلاقة
ثل اخلاقی و قانونی
صفحه 11:
ضوابط یا رهنمودهای اخلاقی با رهنمودهای قانونی متفاوت است
رهنمودهای اخلاقی توسط سازمانهای حرفه ای وانجمن های علمی ندوین می شود ودر واقع ضوابط پیشنهاد شده اک از رفتار
هستند که معمولا بهترین عملکرد را براک متخصصان بیان می کند .
رهنمودهای قانوتی توسط جامعه ودولت اعمال می گردد.دولت می تواند شهروندان خود را مجبوربه اطاعت از استاندردهای قانونی
کند و در صورت تخلف از اين استانداردها انها را مجازات نمايد .
ضوابط براى حمايت از مراجع وحرقه است وامروزه اساسی ترین مسائل اخلاقی که در حرفه مشاوره مطرح است عبارتند از :
ارزش ها +تصمیم گیری ,رازداری ,روابط دوگانه ,حقوق مراجعان , صلاحبت مشاور ,اموزش مشاور ونظارت مشاوره اک می باشد.
صفحه 12:
فصل ”
ارزش ها
صفحه 13:
ارزشها :
ارزش وعقاید در مشاورة دارای اهمیت می باشد همی نوانند بر تصمیم گیری اخلاقی تاثیر بگذارد .ارزش های مشاوران بغشی از
شخصیت آنان است وباید مشاوران نسیت به آن آگاهی داشته باشند .
آرزش ها سلسله مرائب دارند یعنی برخی ارزش ها برای ما نسبت به برخی دیگر ارجحیت دارند وما دائما بین انها دست به انتخاب می
ay
شیوه پول خرج کردن ما نشانگر آن است که به چه چیز وبه چه ترتیب ارزش گذارک میکنیم
ما ارزش هایمان را از کودکی می آموزیم .گاه از درسهای از والدينمان به ما مى اموزند .وارزشهاك شخصى ما به اين كه ما چه کسی
هستیم بچه فکر می کنیم ,وز کجا می آثیم مرتبط می شوت
صفحه 14:
زش که در زیر امده است در يك سبک زندگی سالم به لحاظ روانی ,مطلوب وموثر است .
درک کافی وین اخساسات
مستول بودن وازاد بودن
گسترش راه کارهایی برای کنترل فشار
۲ آگاهی از خود و رشد خود
۰. متعهد شدن به ارتیاطات زناشویی .خانوادگی وغیره
بقاء خود و تناسب فیزیکی
+ داشتن اهداف انطباقیافته هدف معنی داز
عفوو گذشت
ارضاء جنسی منظم
معنویت ودینداری
صفحه 15:
مشاوران نباید ارزش هایشان را به مراجعان خود تحمیل کنند.
59 اصل خود مختاری واستقلال مراجع در همه روشهای مشاوره ای وضوابط اخلاقی قابل
احترام است .
صفحه 16:
فصل ۴
تصمیم گیری اخلاقی
صفحه 17:
مشاورن در کار حرفه اک خود با مشکلات بسیاری روبرو مى شوند ونياز به مهارتهاك مناسب تصميم كيرف دارنذ .
به عقيدة كيجنر تضميم كيرى مناسب نیز به استدلال و قضلوت اخلاقى خارة -
\ کیچنر دو نوع قضاوت اخلاقى را يعنى شهودى و انتقادى _ارزيابى اشارة مى كند .
قضاوت اخلاقی شهودی :
\ هنگامی که افراد قضاوت می کنند.معمولا قضاوتشان در سطح شهودی است .قضاونهای اخلاقی تا اندازه اک خود جوش می باشند و
\ توسط عواملی برانگیخنه می شوند که چندان آگاهانه نیستند ممکن است فضاوت بیشتر بر اساس احساس باشد تا منطق «یا بیش تر
استدلال اخلاقی پنهان باشد نا اشکار .
قضاوت اخلاقی انتقادی _ارزیابی :
Sly اينكه تصميم ارزيابى مناسب بر اساس اصول معتبرک گرفته شود بررسی اگاهانه و عمیقی از مسائل اخلافی را توصیه می کند
.اين بررسى شامل __معيارهاى حرفه اک .اطلاعات و ادبیات اخلاقی ,حل سریع مسئله مینی بر اصول اخلاقی باشد .
کیچنر اين روش را انتقادى _ارزيابى جهت قضاوت درياره يك نصميم اخلاقى ناميد .در اين روش .مسائل اخلاقى به شيوه ای نقادانه
بررسی می شود عموم نسبت به شهودات شخصی باسیب پذیرک گفترک دلرند.
صفحه 18:
الگوهای نه مرحله ای برای تصمیم گیری اخلاقی :
مرحله اول ,حساسیت اخلاقی
مرحله دوم شناسایی مشکل وراه کارها
مرحله سوم مراجعه به نظام نامه اخلاقی واستانداردهای حرفه اک
مرحله چهارمر یررسی اطلاعات وادبات اخلاقی
مره بطم ببه کار گیری اصول اخلاقی متناسب با موقعیت.
مرحله ششم -_مشورت با همکارن واظر
مرحله هفنم. تفکر وتععق براک تصعیم گیرک
مرحله هشتم jbl a, @Mbl واجرای تصمیمر
مرحله نوم نفکر وتعمق در عمل
صفحه 19:
معرفی الگوهای تصمیم گیری اخلاقی
اولین الگو .توسط کوری ,کوری وکالنان (۲۰۰۳) تبیین شده است.
شیوه عملی واحدی براک به کارگیری اصول وجود ندارد
ay مارد اخلاقی با توحه به شرایط مراحعی منجصر به فرد است .لذا
دومین الگو ,توسط فورستر _میلر و دیویس (۱۹۹۶) اائه شده است این الگو متناسب با اصول اخلاقی انجمن مشاورهامریکا است ویه
مشاوران در امر تصمیم گیری اخلاقی کمک می نماید .
سومین الگو .توسط کیت _اسپوچر و کوچر (۱۹۸۵) ندوین شدة است .ارزش های شتخصی مشاور ,گرايش های نظریه اک وتجربیات درفانی
أو همه در اتخاد تصعیم اخلاقی نقش درند.
چهار مین الگو ,توسط راک قورنیر و رابرنز (۲۰۰۱) ارائه شده است . کودکان ونبازهای خاص انها را مد نظر قرار می دهد .محیط اطراف
کودکان با توجه به مسائل جند فرهنگی مهم ,موردتوجه قرار مى كيرد
ينجمين الكو .توسط استدلر (1987) اراله شدة است و داراى ذه كام مى باشد . اين الكو بر لزوم مشورت يا دانشجويان .كار اموزات وايجاد
چالشهای ذهنی Sly آنها و رزشیایی تاثرات آن.تاکید دارد .
الگوک ششم توسط استین من بریچاردسون و مک انرو (۱۹۹۸) بوجود امد .الكوى انها شامل مبانى كمك به مشاوران برای تصمیم گیری
اخلاقی می باشد .این اصول بر مواردی چون محرمانه بودن . رفاه مراجع .نظارت :تحقیق :اموزش و مشورت منمرکز شده است .
الگوک هفتم توسط قورستر _میلر و دیویس است .که عدم اسیب رسانی به دیگران را به عنوان مهم ترین الزام اخلاقی محسوب می کند .
قشنمین الگو توسط تیم جاک (۱۹۹۸)ابجاد گردید.ولین گام ارزشیابی قضاوت های انجام شده می باشد ,قضاوت ها توسط مراجع
«خانوده او «مشاور ويا ديكرانى كه به طور مستقيم تصميم كيرى بر انها ثاثير دارد انجام مى يذيرد .
نهمين الكو نوس ولفل 1۹۹۸و ۲۰۰۲)به وجود امد .او معتقد است كه مشاور بايد با اصول اخلاقى اشنا باشد تا بتواند تصميم دقيق و كار
وى انخاذ كند .
صفحه 20:
فصل ۵
رازداری
صفحه 21:
4 رازداری محور گشترش اعتماد و رابطه سازنده مشاور ومراجع است و مهم ترین موضوع در روابط
مشاوره اک محسوب می شود
مراجع Sis) aly ab همیشه مطلق نیست و عضی اجبارها هعکن است مشاور را مزم به نقض رازداری كند ولى بايد اين اطميتات رأ
داشته باشد که صحبت های او به جز مواردی که قانون اجازه می دهد ویا ضرورت شغلی ایجاب می کند «هرگر فاش نخواهد شد .هر چند
بین رابطه مشاوره ای ودوستی معمولی از جهانی شیاهت وجود دارد با اين حال ,تفاوتها ونضادهای بین این دو رابطه وحود دارد که مشایر
راملزم به رعايت يرخى رفتارها مى كند .
+ محرمانگی تماس بیان می کند که حتی حضور یک شخص دیگر در مرکز مشاوره نا حد امکاث يايد رعايت شود .وتعهد اخلاقى براى رازدارى
حتی بعد از مرگ نیز ادامه می یبد .وه عبارت دیگر مرگ یک مراجع مشاور را از تههدش نسبت به او در فاش کردن رازش پاز نمی دار .
حفظ اسرار فراجع به عنوان بخش اصلی رابطه درمانی است .
نقض رازداری خود به عنوان نوعی اهانت به مقام مراجع به حساب می اید و به معنی حمله به حریم شخصی ا
صفحه 22:
7 اول اینکه «هر صحبتی بین مشاوران ومراحعان انها محرمانه است ومهم نیست که صحبت انها تا چه حد ابندایی وعادی باشد
2 دوم اینکه ,بیشتر موضوعاتی که مراجعان به مشاور می گویند .مطالب حساسی هستند که کس دیگری در زندگی انها از ن مطلع
\ نیست حتی دوستان نزدیک انها .
> سوم اینکه مراجعان معمولا تصور می کنند که می توانند به مشاوران اعتماد کنند . انها معمولا به تونایی مشاوران برای حفظ
اسرارشان بیش تر از دوستان اعتماد دارند . اكر رازدارى نقض شود .احساس عدم اعتماد در مراجع ايجاد مى شود
\ < چهارمین تمایز «مربوط به تفاوت نقض رازداری از سوک مشاهران ودوستان است .اگر دوستان نقضي رازداری کنند آنها فقط رابطه.
دوستی را به خطر مى اندازند وبراى انها هبح نوع نحريم حرفه اى يا قانونى وجود ندارد .اما اكر يك مشاور نقض رازدارى كند ,عواقب
قانونى وحرفه اى ناثير منقى بر رویط مشاورهای او مى كذارد .يعنى علاوة بر جريمه نقدى «ممكن است شهرت حرفه اى و جواز
كارش نيز يه خطر بيفتد.
۶ اخرين تغاوت اين است كه رلزذارق خر مشاورة .تنها شامل كلمات كفتة شدة بين مشاوران ومراجعان نمى شود .شامل lad, ala
وهویت مراجعان می باشد .این شکل از رازداری را محرمانگی تماس نامیده اند .یعنی از مشاهران انتظار می رود تا محیط متاسبی
تهیه کنند که کلمات مراجع به گوش کسی نرسد .
صفحه 23:
محدودیت های رازدارک
درخواست مراجع برای اقشای اطلاعات _اولین محدودیت رازداری بربايه ازادى مراجع است «جرا كه مراحعان بر روک اطلاعات شخصی
خودشان کنترل دارند .
دستو دادگاه براک دریافت اطلاعات محرمانه _دومین محدودیت عمده برای رازداری زمانی اسث که دادگاه خواستار دسترسی به.
یادداشت ها و اظهارات مشاور می شود . در چنین حالتی معمولااطلاعات محرمانه درخواست می شود «مشاور بعنوان کارشناس شاهد
عمل می کند.
شکایت ودادخواهی مراجعان بر علیه مشاوران _سومین محدودیت زمانی رخ می دهد که مراجعان شکایت حقوقی علیه مشاوران
خودشان مطرح می کنند .
دادخواقى مراجع بر عليه كسى كه براف او مزاحمت ايجاد كرده اسث چهارمین محدودیت زمانى به ميان مى ايد كه مراجع مورد
ازار روانى قرار كرفته باشد واين أزار روانى منجر به خدمات روان شناسی ومشاوره شده باشد .
صفحه 24:
محدودیت های رازداری
محدودیت های مقررانی _کشوری بعضی از موضوعات.
مقررات حاکمی دارد که مشاوران و دیگر متخصصان سلامت روانی بايد انرا رعايت كنند .مشاورانى كه سوء استفادة از کودکان را
سوء از كودكان را
متوجه مى شوند .قانونا ملزم به گزارش چنین اطلاعاتی به خدمات اجتماعی با مراکز پلیس هستند.
رزداری حرفه اک توسط مقرراتی ممنوع شده است .هر کشوری
مشاوران با مراحعات مبتلا به بیماریهاک مسر یا واگیرذار مانند ایدز براساس نظام نامه اخلاقی ,مشاوری که اطلاعات:
قطعی دریافت می کند مبنی بر اين که مراجع او Sylow مسری یا ایدز دارد «در اين صورت باید نقض رازدارک شود .
مرجعان خطرناک و وظیفه هشدار و حفاظت از نان گاهی مشاوران با مراجعانی ملاقات می کنند که برای خودشان:
وديكران خطرناك هستند .در جنين حالتى مشاوران بايد موقعيت را ارزيابى كنند وضوابط قانونى واخلاقى را در نظر كيرند و زمانى
که راجع به فردى با موقعيتى دجار ترديد هستند در صدد مشورت ایند .
صفحه 25:
رازداری وارتباط آن با خانواده مشاوران :
مشاوران جزیی از یک calls هستند ومعمولا اعضای خانوده در زمانی كه دور هم جمع مى شوند وقابع زندكى روزانه خود را براك يكديكر
تعریف می کنند و این کار نوعی نزدیکی وصمیمیت را بین آنها نشان میدهد .این رفنار در خانواده با قانون های رازداری شغلی در تطاد
در هیچ جای آن قانون ها استثنایی برای خانواده مشاوران نوشته نشده است . از نظر حرفه ای از مشاهران انتظار می رود تا راز
مراجعان را حتی از شریک زندگی خود نیز پنهان کند .
رازداری در مشاوره با کودکان ونوجوانان :
مشاوری که با کودکان كار مى كند يايد همانند رقتار با بزركترها .به رازدارك در مورد انها احترام يكذارد .هيج مشاورى ممکن نیست اطلاعات
مراجع كودك را بدون رضايت او با افراد ديكرى جز پدر و مادر مراجع بیان کند . يادداشت های جلسات مشاوره و هوبت مراجعان صفیر باید
حفظ شود . منطق اين موضوع همان منطق رازدری بزرگترها است .بدون آن abil مراجع کاهش یافته وارتباط مشاوره اک قابل اعتماد به
خطر می اقتد .احترام يه شان و أسايش مراجعان .محدود به یک گروه نمی باشد -
صفحه 26:
رازداری در مشاوره گروهی وخانوادگی :
بعضى از مشاوران معتقدند که هر گونه اطلاعاتی که از یک عضو خانواده گرفته می شود به هیچ عنوان نبید در اختیار دگر اعضای خانواده
قرار كيرد .ير عکس بعضی از مشاورات می گویند که هیچ اطلاعاتى نبايد يصورت خصوصى در خانواده باشد .عقيده أنها براين است كه هيج
اطلاعاتى نبايد به صورت خصوصى در خانوادة باشد .اين مشاوران اعضاى خانوادة را تشويق مى کنند که رارهای خود را بان کنند «همچنین
در جلسه مشاوره گروهی باید محدودیت های رازدارى را بيان كتند و به اعضای گروه اطلاع دهند که رازداری تضمین شده نیست وممکن.
است در بعضی مواقع مسئله رازداری زیر با گذاشته شود .ينابراين «تمام شرکت کنندگان در مشاوره گروهی وخانوادگی باید این موضوع را
بعنوان یک محدودیت در رازدرک بپذیرند .
رازداری وتحولات جدید در مشاوره :
حدود یک صد سال بيش , زمانی که مشاوره در مرکا ا گرقت تنم اشخاص درگیر در مشاورهیعنی مراجع و مشاور دست اندركار يودند .
امرهزة با زايانة اى كردن ياذداشت ها ودسترسی به مشاوران از طریق رسانه ها تلقن و اينترنت ٠ پرداخت هزینه مشاوره توسط سازمان
های بیمه فحفظ رازداری به کلی متحول شده اسث .امروزه خیلی از مراجعان بدوت کمک پیمه نمی توانند هزینه خدمات مشاوره را پرداخت.
کنند .ینایراین مشاوران تعهد دارند به انها کمک کنند تا احتمال اقشای مشکلات را از طریق بیمه بیکارک در نظر داشنه باشند برایانه اک
کردث ازمون های مشاوره نیز می نواند بر رازداری تاثیر گذارد .یه طور خلاصه اکثر نظام نامه های اخلاقی ,مشاوره از طریق رایانه را کاری پر
خطر از لحاظ حفظ رازدارک می دانند و استفاده از ان را به استفنای موقعیث های خاص توصیه نمی کنند.
صفحه 27:
فصل ۶
رابطه دوگانه
صفحه 28:
رابطه دو گانه :
| رابطه دوگانه در مشاوره زمانی ایجاد می شود که مشاور علاوه بر رابطه مشاور _مراجع ,رابطه دیگری با مراجع داشته باشد .رابطه دوگانه
نوع گوناگونی درد برخی از نمونه های آن مانند: تركيب نقشهاى مشاور ومعلم «مشاور و ناظر «ارائه مشاوره به يك دوست يا همكار يا يكى
| از بستگان «قرض كرفتن بول از مراجع .قبول هر ك.بونه هديه اک از طرف مراجع .
به طور كلى داشتن بيش از يك رابطه با شخصى که رابطه حرفه اى با أو داريم .در نظام نامه اخلاقى مشاورة رابطه دوگانه و در روا
شناسی رابطه چند گنه نامیده می شود .
هنگامی که یک مشاوررابطه شخصی وحرفه اک بیش تری با مراجع دارد.تعود و بی طرفی او نسبت به مراجع و اعتماد مراجع نسیت به
مشاور به ميزان زیادی در معرض خطر قرار می گیرد .
آمروزه نظام نامه های اخلاقی سازمانهای حرفه اک به مخالفت با رابطه دوگانه پرداخته و Ul را محکوم می کنند . هر چندرابطه دوگانه ماهیتا
پر خطر است ولی همیشه غیر حرفه اک :غیر اخلاقی نو عضر بيست
برخی دیگر ممکن است به جای داشتن خطرهای بالقوه ,منفعت های بالقوه بیشتری داشته باشند.بنابراین نمی توان بطور قطعی وهميشه
مشاور را از ربطه دوكانه منع كرد .
بطور کلی نگرش متخصصان سلامت روانی براین است که باید از خطر پیشگیرک شود .
صفحه 29:
als (۱۹۹۳۴) نسه عامل زیر بنای رابطه مشاوره اک را که می تواند به مشاوزان در ارزیابی
خطرات بالقوه هر گونه رابطه دوگانه کمک کند مشخص کرده است :
اولين عامل تاكيد بر تعهد وليه مشاور به افزايش رفاه مراجع دارد.مشاورى که از عهده چنین مسئولیتی cp alin duly
قراردارد با مرجع را نقض كرده است . مشاوران وظيفه دارند از ارضاء منافع شخصی خود در جلسه درمان يرهيز كنند.
دومین عامل ارزش واهميت مشاور یا درمانگربرای مراجع است ..درمانگر حداقل در طول تماس حرفه اک با مراجع :تبدیل به
فرد مهمی در زندگی او می شود .
سومین عامل اختلاف قدرت بين مشاور ومراجع است .مراجعان ممکن است نگران اين باشند که اگر باعث رنجش درمانگر در
نقش های دیگرش شوند .از نظر عاطفی رها شوند .یا اگر دعوت او را رد کنند ,درمانگر با حذف جلسه مشاوره یا حنی خانمه درمان
:ثلافی کند.
صفحه 30:
مشاوره در مناطق روستایی :
متخصصان سلامت روانی که در شهرهای بزرگ کار می کتند .می توانند بطور ساده تری از خیلیاز اشکال رابطه دوگانه
اجتناب نمایند .این متخصصان می توانند در حاهای گوناگوت شهر و به دور از خانواده خودشان کار کنند و از تماس با مراجعان
.دانش آموزان و کارکنات در مکات های مذهبی ,عمومی و شهری جلوگیری تمایتد .
مشاوران روستایی بخاطر دو عامل «یعنی جمعیت جوامع خود وهنجارهای فرهنگیشان تجارب متفاوت وجشمگیری دارند
.كروه مراجعان انها کوچک تر هستند .متابع ارجاعی شان محدود است و روابط قبلی .همزمان و بعدی آنها با مراجعات بطور
قابل ملاحضه اک زیاد است . يك جامعه کوجک تر بر بیه آنچه که ترسیم می شود .می تواند به اين معنا باشد که احتتاب
مراجعان از رابطه دو گانه قیرای مشاوران گرفتاریهای مالی ایجاد کنند «همچنین دسترسی مراجعان به مراکز سلامت روانی
زمانی که پزشکان محلی از پذیرش آنهاامتتاع می کنند .محدودتر می شود . روان شناسان روستاییتماس خارج از جلسات
بیش تری با مراجعان دارند وتماس بیش ترک را پس از پیات درمان با مراجعان خود تجربه می کتند .که از طریق مشارکت در
تشکیلات بزرگ یا ملاقات در فروشگاه ها و با محیط های دیگر بوحود می آیند .
بطور معتا داری مشاوران روستایی خود را در رابطه دوگانه ای که دارای عواقب و خطرات زیادی است درگیر تمی کنند .درک
عمومی از روابط دوگانه در مکان های روستایی متفاوت است .در مناطق روستایی مراجع به دنبال مشاوران آشتا هستند.
صفحه 31:
ترکیب روابط شخصی وحرفه ای
نوع دیگر رابطه دوگانه ترکیب روابط شخصی وحرفه اک است .ممکن است شما بخواهید با مراجعانی که به شما احترام می گذارند
وتمايل دارند روابط كرم و دوستانه ترى با شعا داشته باشند رویط اجتماعى برقرار كنيد .اين تمايل زمانى شديدتر مى شود كه شما هم
علاقه مند به اين كار باشيد واز خطر احتمالی اين گونه روابط اجتماعی آگاه نباشید و محدودیت هایی را هم برای خود قائل نشوید.
وممکن است نگران اين موضوع نيز باشيد که اكر مراجع خود پاسخ منفی بدهید با احساسات طرد کننده او مواحعه می شويد .ودر
ننيجه همه اين عوامل دست به دست هم مى دهند نا حوی فراهم شود که شمارا دركير روابط اجتماعى با مراجع شويد .
زمینه خاص درمانی نیز باید در نظر گرفته شود .براك مثال :يرخى از مشاوران كه يأ نوجوانان كار مى sian: SLD called, AUS
کوهنوردی نرتیب می دهند که بخش اصلی برنامه درمانی محسوب می شود .توجیه آنها این است که تعامل با نوجوانان به شیوه های
غير رسمى .بيش از جلسه رسمی درمانی سودمند است .
صفحه 32:
۲ مبحث قابل تامل در برقراری روابط شخصی با مراجعان عبارت
انوابستگین و۲ نیارهای مشتاوز
در جریان نداوم مشاوره به آسانی و گاهی بصورت اجتناب ناپذیرک وایستگی ایجاد می شود .
+ مشاوران مانند سایر انسان ها دارای نیازها وانگیزه ها یی هستند که باید آنها را شناسایی کنند .مهم است که یک مشاور علاوه بر
نيازهاى خود .حساسيت ها عرض ها و سوگیری های خود را نیز بشناسد ویدند که نسبت به چه موضوع ها و موقصت ها بی
ث .گر نیازهای افراطی مشاور کنترل نشود .جلسه درمان نه تنها سودمند نخواهد بود بلکه ضررهای جبران تايذيرى
هم براک مشاور وهم برای مراجع داشته باشد .
سیب پذیر ا
صفحه 33:
قبول هدیه از مراجعان :
گاهی اوقات مرجعان ly مشاوران هدایایی می آورند «برخی از مراجعان اراک اين اعنقاد هستند که دادن هدیه ممکن !
بدست اوردن جایگاه خاصی در نزد مشاوران شود يا به ارائه بهتر خدمات مشاوره کمک کند .مراجعان دراک عزت نفس با
است هدایای را به منظور حفظ علاقه مشاور به خودشان قراهم آورندزیرا معنقدند كه اقراد ارزشمندى نيستند .تعداد كمى از مراجعان
به عنوان رشوه براک گزارش مثبت یا جلب علاقه اک خاص دارند .و تعدادی با هدیه ,قدر شناسی خودشان را نشان می دهند یا در
بایان دوره مشاوره ,نراحتی خودشان را از يايان یفتن آن با دادن یادگاری ,کاهش دهند .هدایا که در عوض خدمات خاص یا حدمات بهتر
داده شود مشاور تباید آنهاا بذیرد ۰ ولی هنگامی که هدیه اک به عنوان نشانه اک از قدردانی Sly تجربه موفقبت آمیز مشاوره داده
می شود وبا هنگامی که دادن هدیه یک رسم فرهنگی رایج است دریافت آن غیر اخلاقی نیست .
صفحه 34:
معامله ومبادله کالا در مشاوره :
بین سال های (۱۹۹۸تا 1۹۹۲)انجمن روان شناسی آمریکا هر گونه معامله ومبادله کالا و خدمات را در ازای خدمات روان شناختی
ممنوع اعلام کرد .زر جنين توافق هايى باعث ايجاد تعارضات بالقوه بسوء استفاده و تحریف رابطه حرفه اک می شود.
روابط جنسی با مراجع :
نوع دیگررابطه دوگانه که اخلاق حرفه اک در همه سازمان ها آن را محكوم كردة است ۰ روابط جنسى با مراجع است . مراجعان
معمولا آسیب يذيرتر از درمانكران هستئد .در يرخى از فرهنكها لمس كردن در جريات درمان :اگر متناسب با زمينه درمان باشد , به
صفحه 35:
فصل ۷
حقوق مراحعان
صفحه 36:
تضمین حقوق مراجعان می تواند مشاوران را به درمان مراجع حساس تر کند و نارضایتی مرجع را به حدافل رساند .
جهت تضمین حقوق مراجعان ,نیاز است که به آنان اطلاعات صحیحی درباره فرایند مشاوره و راحل های درمان وهمچنین
| ,اطلاعاتی راجع به صلاحیت مشاور داده شود . اين کار هم مشاور و هم مراجع را از انتظارات غیر واقعی که ممکن است
مراجع داشته باشد حفظ می کند .اساسی ترین دلیل برای ارائه اطلاعات در مورد فرایند مشاوره آن است که بنا به اصل
اخلاقی احترام به استقلال انسانی ,به مراجع به عنوان شخصی که صاحب حقوق ومسئولیت هایی در یک جامعه |
.احترام گذاشته شود . حنی اگر آنها برای اين خدمات پولی نیردازند «شایسته دریافت اين اطلاعات براک رضایت و انتخاب
آگاهانه هستند ,بچون حاصل حقوق انسانی آنها است .
+ رضایت آگاهانه دو جنبه اساسی دارد .
* اولین جنبه : آن است که مشاور تمام اطلاعات مهمی را که مراجع Sly تصميم كيرى يا شروع مشاوره نیازمند است
»مشخص کند .
٠» دومین جنبه : همان رضایت آزادانه مى باشد .
رضایت آزادانه یعنی این که تصمیم گیری برای همکاری در یک فعالیت ,بدون هیچ اجبار و فشاری صورت پذیرد .
صفحه 37:
تاریخچه توجه به حقوق مراجعان
ضرورت توحه به حقوق مراجعان و نیاز به کسب رضایت با موافقت آگاهانه در مشاوره و روان درمانی ,عمدت از
مسائل مربوط به حقوق بیماران در پزشکی آعاز شد .در دهه 191/٠ قانونى به تصويب رسيد مبنى بر اين كه
بیماران حق دارند از بیماری خود مطلع شوند تا با آگاهی درباره درمان خود تصمیم بگیرند و به دنبال آن دادگاه
قانونی وضع کرد که پزشکان وضیفه دارند بصورت مستند ,اطلاعات ضروری را در اختیار بیماران قراردهند . به این
معنی که اگر بیماران از درمات امتناع کنند .پزشکان باید پیامدهای آنرا توضیح دهند .
صفحه 38:
اصول اخلاقی
یکی از اصول اساسی که زیر بنای احکام رضایت آگاهانه قرار گرفنه است .احترام به استقلال فرد می باشد .با مراجع نید رفتار
يدر مابانه داشت ويا آزادى او را براى انتخاب به وسیله متخصص سلامت روانی گرفته شود .از آنجا که اثات مشاوره به مراجع
بستگی دارد. او بايد تمام اطلاعات مورد نياز را براى انتخاب أزادانه ويا براى ادامه آن در اختيار داشته باشند .عدالت يرضايت آگاهانه
را مى طلید ,زیر عدالت مستلزم اين است كه همه افراد يراق ادارة زندكى خود صاحب حق باشند . عدالت حكم مى كند كه
مشاورات شايستكى افراد را بيذيرند .مكر آن كه عكس أن ثابت شود . همجنين عدالت به اين معنى است كه مشاوران بايد با
مراجعان به گونه اک رفترکنند که خودشان مایلند درمان بشوند .
صفحه 39:
بررسی اصول اخلاقی متخصصان سلامت روانی ,در نظام نامه های اخلاقی ,می توان موضوعات زیر در
ارتباط با حقوق مراجعان و رضایت آگاهانه دست یافت :
اهداف ,نون بروشما ,محدودیت ها بحطرات و مناقع مشاوره
قوانین محرمانه بودن و محدودیت های آن.
هرینه درمان وحق الرحمه ها
مداخله ناظران یا دیگر کتخصصان سلامت روانی
موفقیت های آموزشی مشاوران
دسترسی مراحع به گزارش ها
حق الزحمه براى انتخاب مشاور وقعال بودن در طرح درمانی
حق الزحمه براى اجتناب از مشاوره و عوارض أن
حق مراجع در پرسیدن سوالات اضافى در مورد مشاورة و دريافت باسخ هاى قابل درك
صفحه 40:
چگونگی ارائه اطلاعات به مراجع :
اطلاعات ممکن است بصورت شفاهی ,کنبی ,یا نوار ویدئوارائه شود اين اطلاعات می تواند توسط یک مصاحبه کننده
؛مشاور یا درمانگر اائه گردد . بعضی موافع ممکن است مشاوران برای چنین جلسات اطلاعاتی حق الزحمه را کاهش
دهند يا ازآن صرف نظر کنند .بررسی هاک بوردرز و باون کوری و همکاران و هولیس نشان می دهد که بیش تر روا
شناسان به بحث شفاهی رضایت آگاهانه تکیه می کنند .
بحث شفاهی چند مزیت دارد :
و به افراد حرفه ای اجازه می دهد که عبارات رضایت آگاهانه را با نیازهای یگانه فرد مرتبط یا سازگار کند و اين فرایند را
شخصی و انسانی سازند.
بحث شفاهی ضررهایی نیز دارد ؛
مهمترین آن است که مراجعان می توانند در تمام آن اطلاعات غرق شوند و ممکن است مقدارزیادی از آنچه را که می
شنوند جذب نکند و یا فراموش کنند .
بررسی ها نشان می دهد که فراموشی عامل مهمی است حتی هنگامی که حتی هنگامی که موضوعات بصورت.
يمكتوب استفاده می شود . خطر فراموشی با سطح خستگی که مراجع متحمل می شود افزايش مى يابد .
صفحه 41:
بنت وهمکاران (۱۹۹۰) معتقدند که مدارک مکتوب تهیه شود . که در پرونده مراجع گزارش و نگهداری می شود و
برای جلسات بعدی مشاوره نیز در دسترس است . مراجعان آنها را می خوانند و امضاء میکنند و کبی آنها را به خانه
می برند .
یکی از اشکالات فرم مکتوب این است که باید بصورت کاملا اداری و قبل از ملاقات با مشاور به مراجع داده و از او
امضاهگرفته شود .
دومین مشکل این است که مراجع ممکن است سطح سواد لازم را برای خواندن و فهمیدن نداشته باشد.
/ سومین مشکل,از انجای که اين فرم ها برای همه مراجعان یکسان است بنابر این ممکن است این پیام را برساند
که نیازهای فردی مراجع نادیده گرفته شده و کارهای اداری مشاوره مهم تر از علایق و فردیت مراحع است .
صفحه 42:
درصد کمی از مشاوران جهت اطلاع رسانی به مراجع از نوارهای ویدئوبی و صوتی استفاده می کنند . مراجع اين
نوارها را می تواند با خود به خانه ببرد و در وقت مناسب از آنها استفاده کند این روش بسیار مفید و قابل استفاده
است . و به مراجعان کمک می کند تا بخش زیادی از اطلاعات را دریافت کنند . توارها همچنین می توانند اضطراب
مراجع را کاهش دهند زیرا اطلاعاتی از مشاوره را قبل از شروع جلسات ارائه می دهند .
بدون شک در آینده مشاوران می توانند با استقادة از ماشین های فکس ویست الکنرونیکی برای توسعه رضايت
آگاهانه و رساندن اطلاعات بدوت واسطه یا قوری به مراحعاث اقداماتی انجام دهند .
صفحه 43:
کب رضایت آگاهانه در مشاوره با کودکان و مراجعانی که ظرفیت شناختی محدودی دارند :
| از نظر فانونی معمولا نمی توان به کودکان فرصت رضایت اگاهانه داد. بجای آنها اين فرصت در اختبار والدين و قيم آنها
قراردارد .
توجوانان از اين قانون مستثنى هستئد . تا سال (1/)1991 درصد از روان شناسان كودك نشان دادند كه آنها رضايت
نوجوانان را از طريق رضايت والدين بدست مى آورند . با اين حال اكر كودكى از رضايت دادن امتناع كند شروع کار مشاوره
غير اخلاقى نمی باشد . هر جند ارزش بالينى آن زير سوال است . در یک چنین موقعیتی مشاور براک کمک به کودک به كار
دقیق با خانواده می پردازد و کوشش می کند تا اعتماد کودک را جلب نماید .
بعضی از اوقات مشاوران با مراجعانی مواجه می شوند که ظرفیت شناختی محدودی دارند . معمولا یک عضو خانواده این
نقش را بر عهده می گیرد و یادادگاه برای انها یک قیم تعیین می کند .
صفحه 44:
نقش قرارداد ها در حمایت از حقوق مراجعان :
قرارداد مشاوره ای بهتر است پس از شروع جلسه مشاوره توضیح مراجع درباره مشکل و
انتظاراتی که از جلسه مشاوره دارد. مطرح شود .
برن (۱۹۶۶) بنیان گذار روش تبادلی یا ارتباط متقابل از اولین درمانگرانی است که بطور مفصل در
خصوص قراردادها صحبت می کند و به عقیده وى :
قرارداد ,تعهدی دو طرفه برای یک رشته از اقداماتی است که به نحوک تعریف شده باشد .
صفحه 45:
ابرن سه سطح مختلف از قرارداد را معرفی کرده است که می تواند بین مشاور و مراجع وجود داشته باشد ؛
قرارداد اجرایی اين نوع قرارداد ارتباط با تمامی الزامات عملی همچون زمان .مکان ,طول مدت ۰ هزینه ها . تغیرات :
توافق با موسسات يا اشخاص , رازداری و محدوده های آن است.
> قرارداد حرفه اک با تخصصی قرارداد تخصصی اهداق و وظایف را مشخص می کند و چگونگی سیر پیشرفت را نشان
می دهد . معمولا مراجعان به خاطر فشار یا ناراحتی به دنبال کمک می روند و ممکن است مشکل خود را بصورت رفتاری
مثل رفتار وسواسی یا به لحاظ عاطفی اضطراب و افسردگی بیان کنند . مراجع و مشاور بر روی آنچه که مشکل است
توافق کرده و بر کار تمرکز می کنند .
> قرارداد رواك شناختی اين نوع قرارداد مربوط به انتظارات گفته نشده و غالبا ناخودآگاه است بین مشاور و مراجع در
اتاق مشاوره برقرار می شود و منجر به نوعی توافق ضمنی می گردد که می تواند پیامدهای مثبت یا منفی به دنبال
داشته باشد .
صفحه 46:
فصل ۸
صلاحیت مشاور
صفحه 47:
| ها شاه نتفای SSS as
خلزم برخورداری از اطلاعاتی است که هم فرا گرفته شده است وهم مجموعه اک از استانداردها یا معیارهای
عینی برای ارزیابی نظریه و پژوهش جدید است . از آنجایی که دانش در حالت سکون باقی نمی ماند و تحقیق بر
روک رفتار بشر هميشه اطلاعات جدیدی را آشکار می کند. یک مدرک فارغ التحصیلی ,حتی با یک برنامه معنبر فقط
نقطه آغازی برای صلاحیت است . بدون تداوم مطالعه پس از فراغت از تحصیل اطلاعات شخص به سرعت تحلیل
می رود . برای داشتن آگاهی , فرد بایدتلااش کند دانش مرتبط با حرفه اش را رشد داده وآن را مطابق روز در بیاورد
صفحه 48:
ره هاه ات تااتدیت نف زقزاق.
مهارت :
مولفه دوم صلاحيت حرفه اى .مهارت است كه نه ثنها در شناخت روش هاى درمانی بلکه در مداخلات درمانی با مراجعان
واقعى كاربرد موفقيت آميرى دارد
نورمن در سال 1986 و اورهلستروفاين 199٠ اين مولفه را به دو نوع مهارت تقسيم كرد
مهارت بالینی که متخصص از مهارت های اساسی مصاحبه استفاده کرده است >شامل توانايى يرسيدن سوالات باز
و بررسی دقیق جنبه های ناخوشایند مشکل مراجع است .
مهارت فنى
اضطراب یا آزمون هوش است .
کاربرد موثر مداخلات درمانی خاص را شامل می شود .>توانایی حساسیت زدایی با استفاده از آزمون
صفحه 49:
مولفه های اساسی صلاحیت حرفه ای
پشتکار :
سومین مولفه از صلاحیت حرفه اک است که توجه مداوم به نیازهای مراجع را مى طلبد و نيازقاى مراجع رامقدم بر نيازهاى يا علايق
یگرن درنظر میگیرد. مشاوران کوشا .مهارتهای خودشان را صادقانه ارزيابى مى كنند وزمانى كه ضرورت ايجاب كند درصدد کسب آموزش
هاى اضافى بر مى آيند . فعاليت مشاور سخت كوش در به كاركيرى جندين روش نمايان نمى شود بلكه در مشاورة دقيق و موشكافانه.
مشخص می گردد بطور خلامه :
يشتكار به اين معنى است كه مشاور علاقه مند است که برای کمک به هر مراجعی و همچنین رشد واصلاح ممارت های حرفه ايش با
سرعنت عمل بیش ترک کار کند . نابراین .صلاحیت حرفه اک انرژک عاطفی و منطقی زیادک را صرف می کند .
صفحه 50:
صلاحیت به عنوان عملکرد نه قابلیت :
. صلاحیت به عملکرد حرفه ای شخص اشاره دارد و نه به توانایی ها او ٠
یک فرد ممکن است توانایی ایقای یک وظیفه را بطور شایسته داشته باشد اما صلاحیت لازم را در انجام وظیفه مشاوره
نداشته باشد . عوامل زیادی می توانند در قابلیت کارایی فرد نقش داشته باشند .
دامنه اين عوامل از شرایط محیطی از قبیل ادای کاری غیر ممکن تا حوادث غیر قابل پیش بینی از قبیل بیماری ناگهاتی
بین یک ترم تحصیلی يا مشکلات مرتبط با شغل از قبیل فرسودگی شغلی متغیر می باشد .
توانایی یا قابلیت شرط لازم برای صلاحیت است ولی کافی نیست . متخصص بهداشت روانی یک سطح از مهارت و
پشتکار را دقیقا با هر مراجعی بکار نمی برد .
فرسودگی شغلی ,حواس پرتی واسترس فقط بخشی از مشکلاتی هستند که می توانند به صلاحیت حرفه ای
شاوران ,لطمه پزنند . هیچ مشاوری نباید عملکردی كاملا يكنواخت را در همه شرایط انتظار داشته باث
صفحه 51:
رابطه بین صلاحیت و اعتبار نامه های حرفه اک
گواهی نامه ها و تاییدیه ها برای حفاظت از عموم مردم در مقابل افراد متقلب و کلاه برداری که تظاهر به ارائه
خدمات حرفه اک می کند بوجود امده اند .از نقطه نظر پروسیدانو و همکاران ۱۹۹۵ ارائه گواهی نامه به اشخاص
فقط صلاحیت دانش مشاور را مورد بررسی قرار می دهد و مانع ورود اقراد فاقد درحه فارغ التحصیلی به حرفه
می شود . یک مدرک معتیر دانشگاهی ,معیار اولیه اک برای صلاحیت حرفه اک افراد است . گواهی نامه ها و
تاییدیها دومین معیار محسوب می شوند .
صفحه 52:
پیامدهای قانونی کار بدون صلاحیت حرفه اک
شاورانی که فاقد صلاحیت حرفه ای هستند .مشمول پیگرد قانونی می شوند .ارائه خدمات مشاوره ای بدون
صلاحیت حرفه ای غالبا خدمتی مسامحه کارانه است . و می تواند به دادگاه شكايث كرد .يطور كلى ,عدم
مسئولیت پذیری .اهمال کاری و قصور در انجام وظیفه موحب بیگیری های قانونی برای سلب صلاحیت حرفه اک از
مشاوران می شود . به هر حال بهترین راة حل براک حمایت در برابر دادخواست های قانونی که علیه مشاوران
اقامه می گردد انجام وظیفه طبق نظام نامه های اخلاقی ودر درون مرزها ومحدودیت های صلاحیت حرفه اک است.
صفحه 53:
آموزش مشاور
صفحه 54:
حرفه مشاوره ,عمیقا در علوم و رشته هایی نظیر راهنمایی شغلی ,روان شناسی .سنجش واندازه SHS
,بهداشت روانی و نهضت اصلاحات اجتماعی ريشه دارد . امروزه برنامه هاک آموزشی مشاوران فقط محدود به
تحصیلات دانشگاهی واخذ مدرک تحصیلی نمی شود . بلکه اموزشهایی در جهت کسب نجربه عملی و به روز در
آوردن معلومات نيز در اختيار آنان قرار مى كيرد .
برنامه هاى آموزشى مشاوران در سطح كارشتاسى ارشد .سطح ذكترى .اموؤزش مداوم مشاوران .برئامه هاى
آماده سازى فارغ التحصيلان با توجه به مسائل روز .نقش و كاركردهاى مربوط به حرفه مشاوره _صدور تابيديه يا
صلاحيت بخشى كه همان يروانه كسب مى باشد .
صفحه 55:
نظارت مشاوره ای
صفحه 56:
تعریف نظارت :
نظارت مشاوره اک اصطلاحی است که در سراسر متون مشاوره یافت میشود .
cul واژه درکل به معنای سریرستی , رسیدگی .بازدید ونظارت است و اشاره به اين امر دارد که نظارت فرایندی است
که در آن یک شخص مجرب ناظر با آموزش مقتضی و متناسب به مشاوران تحت نظر خود برسیدگی می کند .
نظارت یک فرایند رشد شخصی وحرفه ای است که در آن ناظر :مشاور را به چالش وا می دارد : برمی انگیزاند بو
تشویق می کند که به سطح بالاتری از شایستگی و صلاحیت دست یاید .
صفحه 57:
dk فا اه
| هر حرفه اک «شامل متخصصان ماهری است که می توانتد همکاران کم تر آزموده و کارآموزان را هدایت کنند ناظران با هر عنوان رسمی که شنا
شوند .نقش اساسی آنها نظارت مشاوران است .ناظران مسوول نظارت کار مشاوران دانشجو و مشاوران فعال هستند .
فعالیت های ناظر مشاور :
حمایت
مشورت
5 مشاوره
آموزش وتعلیم کار
6 ارزشیایی
+0 بنا به تعريف برادلی و کار (۲۰۰۱) نظارت به عنوان فعالیت ویژه اک است که در برگیرندهاجرای اهداف می باشد . این عبارت .فعالیت ها
وعملکردهای ویژه نظارت را که همان بازبینی با از الا نظاره كردن أست ٠ در بر می كيرد .
تعام کار ناظر مشاور دراک یک عملکرد نظارتی اصلی است که همان آگاهی و برسی مدوم فعالیت کارآموزن کم تجریه است -
صفحه 58:
ویژگی های ناظر :
تقریباتمام ناظران در دانشگاه ها تخصیل کرده اند و داراک درجه دکتری می باشند . اکثر نها جر محیط های تخصصی (موسسات و هراکز
| مشاوره و مدارس) به سطح چشم گیری از تخصص و تجربه دست یافته اند .و تنهاتعدادکمی از ناظران ,علی رم محیط کاری :آمادگی
| تخصصی Shy امر نظارت را درند. و یک ناظر به عقیده برادلی و لادنی باید دراک ویژگی هاک زیر باشند :
" یک متخصص متعهد و جدی باشد که مشاوره ونظارت را به عنوان یک شغل دائمی انتخاب می کند .
\ _فعال و پر نرژی و داراک اهداف عالی باشد و در امر نظارت خود خواهانه عمل نکند و نسبت به توسعه وتداوم خدمات باورانه متعهد.
گردد.
۰ _دارای ویژگی های همدلی .احترام عینیت ,و عمل گرایی باشد . و خصوصیانی نظیر .اصالت :حواجهه ,و قوریت را داشته باشد .
_نگران رشد و رفاه فرد نظارت شونده (کار آموز )باشد و نیز رقاه وسلامت مراجع را در نظر بگیرد .
٠ _صداقت ,جرات و شجاعت ,شوخ طبی . توانایی برقرای رابطه .مسوول بودن ونيز توانايى واستعداد لازم براك انعطاف بذيرى ,بردباری
و كشودكى نسيت يه سيك هاى يادكيرى كوناكون را داشته باشد .
صفحه 59:
+ به عقیده کاتلر ۱۹۹۹ ناظران باید برای کارآموزان الگو باشند .یک ناظر از نظر حرفه ای باید دارای
اعتماد به نقس و اطمینان حرفه اک باشد .
ناظر باید قاطع باشد چه زمانی که با کسانی در ارتباط است که از نظر اداری از وی بالاتر هستند
و چه هنگامی که با تصمیم گیری های مشکلی در امر نظارت مواجه است .
صفحه 60:
اهداف نظارت مشاوره ای :
مهمترین اهداف نظارت مشاوره ای از نظر بردلی و کاتر (۲۰۰۱) درسه حیطه می باشد
تسهیل رشد شخصی و حرفه اک مشاور -_اولین هدف نظارت بیک هدف دوجانبه است .یک جنبه رشد شخصی . دوم جنبه رشد حرفه اک .
+ ارقاء و افزایش شایستگی و صلاحبت مشاور __دومين قدف نظارت .اين دف بيشتر با برنامه هاف آموزشی در ارتباط است .
+ ارنقاء پاسخگویی _یعنی اینکه حرفه مشاورهباید به عموم و سازمان هایی که هدفشان ارائه خدمات درمانی اسث پاسخگو با
صفحه 61:
الگوهای رایج نظارت مشاوره ای
الگوی افتراقی :
الگوک افتراقی برنارد (۱۹۹۷) ابزارک بسبار موثر براک کمک به ناظران جهت برنامه ريزک در جلسات نظارت مى باشد . اين الكو هم ناظر
نقش معلم وهم نقش مشاور را أيقا فى کند «هر چند این نقش در حال حاضر قدیمی شده اند . با این حال ناظرن بیدبه وضوح نشان دهند
كه مهارت هاى ميتنى بر اين نقش ها را بكار مى كبرند نه مهارت هابى كه فقط يريك نقش مبتدی
در الكوك افتراقى سه موضوع اساسى مورد تاكيد قرار مى كيرد :
مهارت مداخله يا عملکردی یعنی کاری که مشاور دریک جلسه مشاوره اک انجام می دهد .
مهارت مقوومی با شناختی يعنى اين كه مشاور دريارة مراجع و قرايند مشاورة حكونه فكر مى كند .
شخصيت كه بر واكنش هاى احساسی مشاور نسیت به مراجع و خوداگاهی مشاور کید دارد.
صفحه 62:
الگوهای رایج نظارت مشاوره ای
الگوی رشدی :
الگوی رشدی نسبت به الگوهای افتراقی دیدگاه منسجم تر و جامع ترک ارائه می دهد .
الگوی رشدی در درجه ول بر نظارت شونده تکید وسپس بر ناظر. در وق ان و الکو هنگامی که در کنر یکدیگرقا گرد .مناسب تر هستند.
تاثیر الگوی رشدی بسیار است .
اوایل دهه ۱۹۸۰ ترویج مجدد الگوهای رشدی بعلاقه به اين زمینه را دوباره زنده کرد وباعث پیشرفت برنامه های آموزشی ونیز مباحث دانشگاهی گردید .
صفحه 63:
الگوهای رایج نظارت مشاوره اک
الگوی مبتنی بر نظریه مشاور :
الگوهای نظارتی از نظر تاریخی .این الگو واقعا جزهالگوهای نظارتی نبوده بلکه بیش ثر توصیفی از اصول .مهارت های نظریه ای بودند که باید در
نظارت وغالیا از طریق بکارگیری نظریه های مشاوره برای نظارت شوندگان آموزش داده هی شدند.
صفحه 64:
مسائل حرفه اک:
(.مسائل اخلاقی در طی دهه اخیر مسائل اخلاقی در مشاوره توحه بیش ترک را به خود معطوف کرده است و باعث شده که رهنمودها و راه
ارهای اخلافی در زمینه تخصصی گسترش یابد . یکی از اولینقوانین حرفه اک دراین باره سوگند بقراط اسث که براک حرفه پزشکی بوجود امده است .
۲.معیارهای حرفه ای واعتباربخشی -_حرفه مشاوره در با نهدن نظارت مشاورهای به عنوان یک ویژگی حرفه ای نقش اساسی را یقا کرده
است .معبارهای اعتباریخشی Sly کارآموزی و کارورزی به تعداد ساعانی است که کار آموزان در محل کار آموزی تحت نظارت ناظر می گذرنند.
ملهم ترين تاثیر این معیارهای حرفه ای .ارنقای نظارت مشاوره اک به عنوان یک تخصص حرفه اک باشد .
صفحه 65: