پاورپوینت
سایرآموزشبرنامه‌ریزیمهارت‌های شخصی

مهارتهای کلاسداری داستان های کوتاه برای شروع کلاس درس این داستان زنجیر Gianni Rodari اثر جانی روداری

صفحه 1:
مهارتهای کلاسداری داستان های کوتاه برای شروع کلاس درس این داستان زنجیر Gianni Rodari اثر جانی روداری ___— تعداد اسلاید ۶۰

صفحه 2:
3 2 2 2 2 3 2 2 2 3 3 2 2 2 3

صفحه 3:
a? 6 aS ۴ ‏كه‎ ‎6 qe ‏و‎ ‏م‎ ‎6 1 ‏له 6 کت‎ ‏ات نان‎ gies 1 at 57 5 0 ‏اا‎ ‏كو امب :كناد‎ ban? ۲ 2 یس ۳21 ده آموزه بونسکو 2:2 ‎Zi a‏

صفحه 4:
1° = یکی از مهم ترین مهارت < و های معلم در آموزش ‎He‏ ‏مهارت جلب توجه است. ز ۷ : من برای شروع کلاس ‎Boul‏ ‏گاهی از يك ياوريوينت 2 ‎a‏ ‏که خودم تفیه کرده ‎pow‏ مب > بهره می گرفتم > eee ee ye wy any

صفحه 5:
no 5 8 6 TT ‏با با با با با با‎ معمول! محنوا خارج از کناب دوسی بود ¢ 6 ۴ 6 6 < 6 6 2-1 Sa Sa ca اليا با با با لا لا با با با

صفحه 6:
an; a ‏ده ویژگی معلمان د‎ 6 8 as ‏آسروزی‎ ‎6 3 at > ‏از دیدگاه‎ ۴ ‏ل اه‎ an ‏سازمان جهانی آموزش د‎ 3 3 ‏يونسخو‎ ‎3 ‎2 ‏تعداد اسلایدهاه۱: . د‎ ‏زرح‎

صفحه 7:
a? 6 aS ۴ ‏كه‎ ‎6 qe ‏و‎ ‏م‎ ‎6 1 ‏له 6 کت‎ ‏ات نان‎ gies 1 at 57 5 0 ‏اا‎ ‏كو امب :كناد‎ ban? ۲ 2 یس ۳21 ده آموزه بونسکو 2:2 ‎Zi a‏

صفحه 8:
درس اول : ۱- معلمان موفق امروزی آماده اند بگویند : ما هم نمی دانیم اما باهم می آموزیم. 3 3 2 2 2 3 2 2 2 3 2 2 2 2 2 زمممممممم ممم مم مم

صفحه 9:
رم ممممممممممممم ‎nn‏ ‎a‏ اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا انها أنيا ايا ليا ۲|درس دوم: ©- معمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند نه معلم کتب درسی

صفحه 10:
3 3 2 2 2 3 2 2 2 2 3 2 2 2 2

صفحه 11:
3 3 2 2 2 3 درس جشارم : “© معلمان موفق امروزي مي دانند: 2 > اثر گذاري بردانش آموزان بی انگیزه < 3 EN ie 5 ‏نیز از اهداف مهم آنهاست.‎

صفحه 12:
3 6 ‎a,‏ ‎cma?‏ ]درس ینجم : ‎a‏ 6 ‎GME,‏ معمان موفق امروزي 3 6 اس مي دانند: > 2 ‎e.>‏ زنك تفريح 3 6 # لاج و بازي حق مسلم كودكان است. ‎al,‏ ‏راق ‎at,‏ ‎al,‏

صفحه 13:
]درس ششم: 0 معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن از اهداف آنهاست.

صفحه 14:
‎Ce 3‏ ۳ 0 ۱ 1 فق امروزي ‎ge 2۳‏ 3 1 كليد قرن اخير > ِ مي دانند 0 : مداوم ‎١‏ ‎te‏ يادگيري ‎> ‎€ 2 ‏3 ع ‎car; ‏ردس ‎۳ ‎car; ‎3 ‎

صفحه 15:
8 درس هشتم : © معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براى احساس اصنيت در دائش آموزان فراهم نمايند. رم ممممم ممم مم مم

صفحه 16:
درس نهم : ©- معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادكيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند 3 3 2 2 2 3 3 2 2 2 3 2 2 2 2

صفحه 17:
درس دهم : ‎1D‏ معلمان موفق امروزي مي دانند آنها علاوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوی واخلاقی را باید مد نظر قرارمي دهند. زمماممممممممممممم ا 5 8 8 5 5 5 18 5 5 5 5 15

صفحه 18:
رم زبان و ادبیات فارسی ‎ff‏ نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری از ده سال ۰ 6 6 6 ۰ 6 6 6 3 6 3 6 cal اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا اننا نا با نبا

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
۲ شروع ©9101 "بش دوم "چند اسلاید اول تجربه ۳۰ ساله من ۱ ۲( کار و حرفه مهم معلمی است ۲"گفته ها ونکته های آموزشی

صفحه 22:
سخن یک معلم | 3 وقتی که در کارم فکر مى كنم به يك 2 بيامد وحشت انكيز مى رسم وآن اين 2< كه من عامل تصميم كيرى قاطع در 2 كلاس هستم به عنوان یک معلم» | 2 دارای قدرت هستم که زندگی د کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت 2 بخش گردانم من می توانم ابزاری > برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای < الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا فوخی بکنم » آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها » مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش با کاهش دهم »و کودکان را انسانی والا کردانم یا انسانیت را ازايشان بكيرم نظام وفا معلم نیما رمممممممممممممم مر لا با با با

صفحه 23:
رم ‎a‏ a) EEEEES 1۳ 5 5 5 5 1 اننا ليا ليا ليا يا ليا لیا لیا لیا لیا لیا لیا نيا لیا لیا یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد» او هرکز نمی تواند بکوید که نفوذش در کجا متوقف می شود." هنری آدامز

صفحه 24:
اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا انها أنيا ايا ليا » در سریال معلم دهکده نامزد معلم . ازش می پرسد شما که قاضی بوذید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد: چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی . که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .يا آموزش ندیده اند با آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفم + به جای برداختن به شاخ وبرگ ها پیدبه اصلاح ريشه

صفحه 25:

صفحه 26:
ذهن ظرفی پرشود . بلکه اليا ابيا لیا نیا لیا لیا تا يا ابيا الها ليها 2 افروخته شود (© :

صفحه 27:
mn nn 01 آن که از سوال کردن می ترسد. از یادگیری شرمنده خواهد اننا ليا ليا ليا ليا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا اننا نا با نبا ممممممممممممم 181 81 18 8 8 150 5 19 191 م م م م م ع هس ساس

صفحه 28:
لیا لیا نیا لیا لیا لها لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لیا لا 4 4 1 چیز های ساده کاری ندارد. ساده كردن

صفحه 29:
رم ۰ آموزش بعنی کشف روزاگزون بی خبری خودمان a اننا ليا ليا ليا نيا ليا ليا ابيا نيا ابيا اليا انها نيا ليا ليا ‎AMAA Ane‏ م ممم ‎

صفحه 30:
اللابرونر كويد : همه كس ز همه جيز مى آموزد به شرط دخالت زمان ال

صفحه 31:
شروع 7 ‎eo‏ محمد فایق مجیدی fayihg.majidi@

صفحه 32:
| سا تعداد صفحات:۸

صفحه 33:
500311 )4؛ ۲۳ اکتبر ۱۹۲۰ - ۲ ۴ آوریل ۱۹۸۰) یک ‎ey me ert)‏ نوجوان و روزنامه‌ نگار اهل

صفحه 34:

صفحه 35:
شماره : ۱ این داستان زنجیر اثر جان روداری

صفحه 36:
wo زنجیر از خودش خیلی شرمنده بود و بدش می آمد. او فکر می کرد : افسوس کسی مرا دوست ندارد . همه از من متنفرند. البته حق هم دارند . انسان ها آزادی را دوست دارند .... از غل و زنجیر و اسارت ارند...

صفحه 37:
در همین موقع مردى داشت از كنار أو مى گذشت » چشمش افتاد به زنجير ‎١‏ وآن راب بعد به طرف ‎ ‏درختی رفت دو سر زنجير را به شاخه ی کلفتی بست » و با آن یک تاب براى بجه هايش درست كرد .

صفحه 38:
2 )هه

صفحه 39:
واین پایان نیست ادامه دارد تهیه و تدوین محمد فایق مجیدی

صفحه 40:
Soo Gee vfayihg:majidi@ 42 شروع بخش جهارم

صفحه 41:
جانی زداری برنده جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن ویک داستان از او برای شروع یک کلاس متفاوت آذر ماه ۱۴۰۲ تعداد صفحات :۲۶

صفحه 42:
زندکی نامه ی ۳ جانی زداری برنده جایزه‌ی هانس کریستین . مر | اندرسن ‎Ry‏ ‎chy y‏ شروع یک کلاس 4 متفاوت ‎i 3‏ نسخه قابل ویرایش ‎ae‏ ‎a‏

صفحه 43:
سال ۱۹۲۰ شمال ایتالیا جوانی فرانجسکو روداری بیست‌وسوم اکتبر سال ۱۹۲۰ متولد شد؛ در امه‌نیاء دهکده‌ای واقع‌شده در شمال ایتالیا و در خانواده‌ای معمولی و صمیمی. جانی روداری نه ساله بود که پدرش را از دست داد ‎os‏ همان حضور کوتاه پدر ارمغان‌های زیادی برای پسر داشت؛ عشق» عطوفت نگاه به آدم‌هایی که دیده نمی‌شدند» ننیدن صداهایی که شندهفمي‌شدند و مر نست هو ‎wo‏ یادگارهای پدر بودند که تا آخر عمر همراه جانی ماندند. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 44:
جانی روداری به دنیای کلمه‌ها پا می‌گذارد سال‌ها گذشتند و جانی روداری را به ۱۸ سالکی رساندند. او در این سن از مدرسه‌ی تربیت معلم فارغ‌التحصیل شد؛ چند سالی را به تدریس به کودکان آبتدایی گذراند و بعد از آزادی ایتالیا وارد حرفه‌ی روزنامه‌نکاری شد. تدریس در مدرسه؛ پای روداری را به دنبای بجه‌ها باز کرده بود. از سال ۱۹۳۵ در کنار روزنامه‌نگاری» داستان‌هایی هم برای کودکان می‌نوشت و این شروع مسیری بود که به خلق جند تن از مهم‌ترین آثار ادبیات کودک و نوجوان رسید. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 45:
جاني روداری در روزنامه‌های مختلفی مقاله می‌نوشت؛ بعضی از این مقاله‌ها هم با دنیای کودکان و ادیبات کودک در ارتباط بودند. او بعد از شناختن داستایفسکی و بقيه‌ي نو اپسنده‌های بزر ۲ که کتابی به نام «دفتر فانتزی‌ها» نوشت که در مورد هنر داستان‌نویسی بود. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 46:
ماجرای پیازچه و ترانه‌های کودکانه؛ ورود رسمی به دنیای ادبیات کودک انتشار ماجراى بيازجه و ترانههاى کودکانه در سال ۱۹۵۱ جانی روداری را رسما به‌عنوان نویسنده‌ی جدید ادییات کودک معرفی کردند. نویسنده‌ای که با داستان‌هایش فریاد می‌زد حرف‌های مهمی برای بچه‌ها دارد و لابه‌لای قصه‌های بامزه» می‌خواهد برایشان دنیایی با دیوارهای شادی و سقف خنده پسازد. در دنیایی که روداری برای بچه‌ها ساخت» خبری از قوانین خشک و سخت و زشتی‌های دنیای آدم‌بزرک‌ها نبود؛ او از داستان‌ها کمک می‌گرفت تا به بچه‌ها باد بدهد زندگی کنند؛ به معنای واقعی کلمه. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 47:
از زبان داستان‌ها ‎if plus»‏ داستان‌های جانی روداری آمده بودند تا قصه‌ای تعریف کنند و حرفی بزنند؛ «ماجرای پیازجه» ماجرای جنک با حاکم خوشگذران و فاسدی به نام لیمو و ابستادن در مقابل ظلم است» ‏«جلسومینو در سرزمین دروغگوها» به بچه‌ها باد می‌دهد دروغ گفتن اشتباه بزرگی است» «همه‌جیز با یک تمساح شروع شد» شامل نقدهای اجتماعی است و هر کدام از داستان‌های دیگر هم جیزی ‏برای باد دادن دارند ‎ ‏انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 48:
عشق» عنصر پررنگ زندگی جانی روداری جانی روداری عاشق شغلش بود؛ عاشق نوشتن برای کودکان و ساخسن قصه های کودکانه. همین عشق بود که باعت شد ووداوی تنها به خلاقیت و توانایی نویسندگی‌اش بسنده نکند و راه بیفتد دنبال تحقیق و ‎mat‏ در مورد کودکان. او مدت‌ها در و مسائل تربیتی و آموزش کودکان مطالعه کرد تا به دنبای نزدیک و نزدیک‌تر شود. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 49:
روداری دوست نداشت نویسنده‌ی گوشه‌نشین و بی‌خبر باشد؛ به مدرسه‌ها سر می‌زد و داستان‌های جاپ نشده‌اش را برای بجه‌ها می‌خواند تا مدام بهتر و بهتر بنویسد. این شیفتگی و پیگیری باعث شد داستان‌های او در قلب و باد بجه‌های سرتاسر دنبا زنده بمانند. جانی روداری از فانتزی کمک می‌گرفت تا به واقعیت‌های روزمره‌ی زندگی کودکان بپردازد؛ او می‌گفت به کمک فانتزی می‌توانیم وآقعیت‌ها را تغیبر دهیم و آن‌ها را از اين‌همه خسته کننده و ناعادلانه بودن نجات دهیم. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 50:
کارهایی هست برای هیچ‌وقت؛ مثل بر پا کردن جنک! صلح؛ یکی از عنصرهای پررنگ آثار روداری و آرمان و روبای جانی روداری بود. روداری منتقد و مخالف سرسخت جنک بود. او جنک و مصیبت‌ها و سیاهی‌هایش را می‌شناخت و با آن زندگی کرده بود؛ دو دوستش در جنگ کشته شده بودند و برادرش به اسارت در آمده بود. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 51:
در دنیای شاد آقاي نویسنده جنگ» خشونت و نامهربانی جایی نداشت؛ از تنبیه متنفر بود و می‌خواست بچه‌ها دنبای شاد و رها را تجربه کنند. از نگاه او «کارهابی هست برای روز / مثل شستن دستهاء درس خواندن» بازی کردن/ میز ناهار را چیدن / کارهایی هست براي شب / مثل چشم‌بستن و خواییدن / رویاهای شیرین داشتن / گوش‌هایی برای نشنیدن / کارهابی هست برای هیچ‌وقت/ نه روزه نه شب / نه در درباه نه در خشکی / منلا بربا كردن جنقف!» انتخاب و تبديل به اسلايد: محمد فايق مجيدى

صفحه 52:
جانی روداری و شکستن مرزها از ویژگی‌های آثار جانی روداری شکستن مرزها بود؛ مرزهای جغرافیایی» مرزهای سنی و مرزهای سلیقه‌ای. داستان‌های او به زبان‌های زیادی (حدود شصت زبان) ترجمه شده‌اند» توسط گروه‌های سنی مختلف خوانده شده‌اند و توانسته‌اند روی لب سلیقه‌های مختلف لبخند بیاورند. روداری مرز زمان را هم زير پا گذاشت و هنوز» سال‌ها بعد از مرگش خوانده می‌شود» تحسین می‌شود و الهام‌بخش است. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 53:
اسم جانی روداری بعد از مرگش از پشت کتاب‌ها بیرون آمد و روی صدها پارک» خبابان» کوچه و کودکستان نشست؛ از آثارش فیلم‌های مختلفی ساخته شد و زندگی‌اش دست‌مابه‌ی مستندها قرار گرفت. در کشورهای مختلف مرامم‌های مختلفی برای زنده نکه داشتن یادش برپا شد و در ایران هم صدوهفتادوششمین شب بخارا به این نویسنده اختصاص داشت و با همکاری بنیاد فرهنگی ملت و سفارت ایتالیا از این نویسنده باد شد. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 54:
قصه به مثابه‌ی معلم از نگاه جانی روداری» قصه‌ها فقط قصه نیستند؛ بلکه محفلی برای شناخت و لمس زندگی‌اند. | در مصاحبه‌ای در مورد نقش قصه‌ها گفته بود: «من معتقدم وقتی کودکی به قصه‌ای گوش مى دهدء به ذهنش رو مي آورد و از یک لحاظ ساختار تصورش را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ م شناخت دنيا احتناب تابذير است. اين ابزار باشد. بس قصهء يى موزشى غيرقابل جايكزين دارد» حتى نقشى در شكل كيرى طرز تفكرى منطقي و .... قصه به درد رياضيات مى خورد» همان طورى كه رياضيات هم به درد قصه مى خورد! قصه برای شعر» موسيقى» خيالبردازى. ايع كلا اق سنا تلاز ت لازم است» نه فقط برای آن‌هایی که خیال‌بردازان حرفه‌ای هستند.. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 55:
قصه به مثابه‌ی معلم قصه برای یک انسان کاملٍ لازم است. اكر جامعداى بر پایه تولید هر چه بیشتر فقط به یک انسان تیم کامل نیز درد ان به معنای آن است که جامعه بدی است و باید تغیبرش داد. برای تغییر آن؛ نیاز به انسان‌های خلاقی است که وان استفاده از تصورانشان داشته باشند.» جانی روداری معلم بود و قصه‌هايش ضمن روایت داستانی شیرین» درس می‌دادند؛ به کودکان درس می‌دادند» به پدر و مادرها درس می‌دادند و به سیاست‌مدارها درس می‌دادند. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 56:
جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن برای اولین بار در ايتاليا روداری اولين نویسنده‌ی ایتالیابی بود که جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن را به خانه برد. این جایزه در سال ۱۹۷۰ به باس سال‌ها تلاش در دنبای ادبیات کودکان به او اهدا شد. می‌توانید برای آشنایی با هانس کریستین اندرسن یادداشت «جوجه اردک نویسنده» را نیز بخوانید. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 57:
جانی روداری از نگاه بزرگان ادبیات ايتالو 1 : روداری چنان قدرتی در به کار بردن ابزار بیان و استفاده از آن برای کار آموزش در رابطه با تصور و خیال دارد که هیچ نویسنده دیگری به توان او نمی‌رسد. توللیو ده مائورو: روش مخصوص او در بازی با کلمات» روش ویژه او در فرو ربختن و بایه گذاری مجدد زبان قراردادی» اهمیت بسزایی دارد. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 58:
بخشی از سخنرانی روداری در سال ۹۷۱ به مناسبت بزرگ‌داشت روز جهانی کودک «خانمها و آقایان هنوز دولتی که به مذاق من خوش بیاید روی کار نیامده است اگر من می‌توانستم دولت تعیین کنم آن دولت چنین شکلی داشت: یک وزیر شير قهوه» برای اين که همه روزشان را به خوبی شروع کنند با معاون وزير در امور بيسكويت یک وزیر دیگر برای مربا ‎(as)‏ انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 59:
بخشی از سخنرانی روداری در سال ۹۷۱ به مناسبت بزرگ‌داشت روز جهانی کودک «خانمها و آقایان اما اگر احیاناً روزی حتی تنها یک شهروند هم بدون صبحانه بمانده آن وقت دیگر هیج! وزیر فورا به زندان خواهد افتاد. خب واضح است که یک وزیر اسباب‌بازی و یک وزیر نیم‌چاشت هم انتخاب می‌کنم و به جای وزد جنگ وزیر صلح می‌گذارم. حالااكر از سخنرانى من خوشتان مى آيد برايم دست بزنيد.» 9 انتخاب و تبديل به اسلايد: محمد فايق مجيدى

صفحه 60:
خداحافظی آقای نویسنده از کره‌ی زمین ۵ آوریل سال 1۹۸۰ روز خداحافظي ‎a‏ نویسنده با کره‌ی زمین بود. بچه‌های زیادی برای مراسم خداحافظی آمدند؛ دور تابوت نویسنده‌ی محبوبشان حلقه زدند و نقاشی‌ها و نوشته‌هایشان را روی تابوتش چسباندند. روی یکی از کاغذها نوشته شده بود: خيلىٍ متاسفم» چون دیگر نمی‌توانی برایمان داستان بنویسی! با این‌حال زندکی شصت‌ساله‌ی جانی روداری پر از قصه‌ها و اقداماتی بود که مرگ به‌شان راهی نداشت. سال‌ها تلاش روداری برای ساختن جهانی زیبابرای کودکان او را در مقابل مرگ واکسینه کرده بود. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 61:
خداحافظی آقای نویسنده از کره‌ی زمین روداری با کره‌ی زمین خداحافظی کرد اما هنوز در داستان‌هایش» در باد بچه‌های سرتاسر جهان و در تاثیراتش در زندگی کودکان زندگی می‌کند. داستان‌ها ماندند تا اسم خالقشان را زنده نگه دارند و حرف‌هایش را به گوش نسل‌های بعدی برسانند. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 62:
در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند مى خوانيم: ملوان سالخورده‌ای» تمام روز را در کافه کنار بندر می‌نشیند و جای می‌نوشد و داستان‌های دربانوردی‌اش را بازگو می‌کند. او می‌گوید: ‎ee‏ ‏مى آيد كه يك بار» به شکار نهنکی رفته بودیم؛ هیولایی غول پیکر که حداقل بیست متری درازا داشت. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 63:
در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند می‌خوانيم: واين من بودم كه نيزه ماهيكيرى را به سويش بونايٍ كردم كه درست يشت آبششهاى حيوان فرود ‎as alas:‏ جنان عمق بو که نینک دیوانهو ار روانه اقیانوس شد و کشتی ما را مثل تکه چوبی دنبال خودش کشید. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 64:
در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند مى خوانيم: در یک آن» نفسمان بند آمد و یکی یکی افتادیم. جه > اتفاقی افتاده بود؟ نهنگ» وارد رنگین کمانی شده متصل بود» حرکت‌های شیطانی و جنون آمیز نهنگ را به ناجار دنبال می‌کرد. انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 65:
در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند می‌خوانیم: اگر نجات يافتیم» به خاطر حضور من بود؛ چون چاقویم را در آوردم و طناب را بریدم. فوری کشتی شروع به ليز خوردن به عقب کرد و دوباره به روی دربا با زگشتيم و نهنگ را دیدیم که همان طور درون رنگین کمان بالا و بالاتر می‌رفت تا از سوی دیگر آن بایین آمد. در این لحظه؛ نهنگ از مقابل چشم‌های ما ناپدید شد. من هم به خاطر بریدن طناب» باداش گرفتم انتخاب و تبدیل به اسلاید: محمد فایق مجیدی

صفحه 66:
محمد فايق مجیدی

مهارتهای کالسداری داستان های کوتاه برای شروع کالس درس این داستان زنجیر ‏Gianni Rodari اثر جانی روداری تعداد اسالید 60 فهرست مطالب: 1.ده نکته آموزشی از نگاه یونسکو 2.نکته ها وگفته ها 3.داستانی برای شروع کالس درس از جانی روداری 4.زندگی نامه جانی روداری ده آموزه یونسکو 0 یکی از مهم ترین مهارت های معلم در آموزش مهارت جلب توجه است. من برای شروع کالس هایم گاهی از یک پاورپوینت که خودم تهیه کرده بودم بهره می گرفتم معموال محتوا خارج از کتاب درسی بود ده ويژگي معلمان امروزي از ديدگاه سازمان جهانی آموزش يونسكو تعداد اسالیدها:15 ده آموزه یونسکو 0 📙درس اول: -1معلمان موفق امروزي آماده اند بگويند : ما هم نمي دانيم اما باهم مي آموزيم. 1 📙درس دوم: -2معلمان امروزي مي دانند: در وهله نخست معلم دانش آموزان هستند، نه معلم كتب درسي 2 📙درس سوم: -3معلمان فقط عرضه كنندگان دانش نيستند، بلكه تسهيل گر روند يادگيري اند. 3 📙درس چهارم: -4معلمان موفق امروزي مي دانند: اثر گذاري بردانش آموزان بي انگيزه نيز از اهداف مهم آنهاست. 4 📙درس پنجم: -5معلمان موفق امروزي مي دانند: زنگ تفريح و بازي حق مسلم كودكان است. 5 📙 درس ششم: -6معلمان موفق امروزي مي دانند برداشتن ديوارهاي ميان كالس درس و جامعه از اهداف آنهاست. 6 📙درس هفتم: -7معلمان موفق امروزي مي دانند كليد قرن اخير يادگيري مداوم است 7 📙 درس هشتم: -8معلمان موفق امروزي مي دانند بايد فرصت هاي مناسب براي احساس امنيت در دانش آموزان فراهم نمايند. 8 📙درس نهم: -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 9 📙درس دهم : -10معلمان موفق امروزي مي دانند آنها عالوه برنيازهاي علمي نيازهاي معنوي واخالقي را بايد مد نظر قرارمي دهند. 1 0 تهیه وتدوین: محمد فایق مجیدی دهگالن دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی نگارنده کتاب:به آموزش بدبین نیستم همکار افتخاری 1 مجله شوق تغییر بیش1 از ده سال 📙 📙 📙 1 2 end محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش دوم ‏چند اسالید اول تجربه 30ساله من در باره کار و حرفه مهم معلمی است ‏گفته ها ونکته های آموزشی سخن یک معلم وقتی که در کارم فکر می کنم به یک پیامد وحشت انگیز می رسم وآن این که من عامل تصمیم گیری قاطع در کالس هستم به عنوان یک معلم ، دارای قدرت عجیبی هستم که زندگی کودکان را تیره وتار یا روشن و لذت بخش گردانم من می توانم ابزاری برای شکنجه باشم یا وسیله ای برای الهام شادی . من می توانم تحقیر کنم یا شوخی بکنم ،آزاربرسانم یا التیام بخشم در همه ی موقعیت ها ،مسئولیت من است که تصمیم بگیرم بحرانی را افزایش یا کاهش دهم ،وکودکان را انسانی واال گردانم یا انسانیت را ازایشان بگیرم نظام وفا معلم نیما یوشیج یک معلم بر ابدیت اثر می گذارد، او هرگز نمی تواند بگوید که نفوذش در کجا متوقف می شود". هنری آدامز 1 ،در سریال معلم دهکده نامزد معلم ،ازش می پرسد شما که قاضی بودید چرا رها کردید و معلم شدید؟ معلم جواب داد :چون وقتی به مراجعینم و مجرمینی ،که پیش من می آمدند دقیق می شدم می دیدم که آنها کسانی هستند که .یا آموزش ندیده اند یا آموزش درستی ندیده اند وبه خودم گفتم :به جای پرداختن به شاخ وبرگ ها باید به اصالح ریشه بپردازم 2 آموزش یعنی قدرت انجام دادن کارهایی که قبال " نمی توانستیم انجام دهیم 3 ذهن ظرفی نیست که باید پرشود ،بلکه آتشی است که باید افروخته شود. 4 آن که از سوال کردن می ترسد، از یادگیری شرمنده خواهد شد. 5 پیچیده کردن چیز های ساده کاری ندارد ،ساده کردن چیزهای پیچیده خالقیت می خواهد. 6 آموزش یعنی کشف روزافزون بی خبری خودمان 7 📙 برونر گوید: همه کس همه چیز می آموزد به شرط دخالت زمان 8 شروع ‏بخش سوم محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi داستان های کوتاه برای شروع کالس درس از اول ابتدایی تا دانشگاه ‏Gianni Rodari اثر جانی روداری ترجمه :مهناز صدر این داستان زنجیر قسمت اول تعداد صفحات8: جانی روداری (Gianni )Rodari؛ ۲۳اکتبر - ۱۹۲۰ ۱۴آوریل )۱۹۸۰یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار اهل ایتالیا بود. محمد فایق مجیدی 1 وی برای سهم ماندگار خود به عنوان نویسنده کودک در سال 1970 مدال دوساالنه هانس کریستین اندرسن را دریافت کرد و بسیاری او را مهمترین نویسنده کودک قرن بیستم ایتالیا می دانند. کتابهای وی به زبانهای زیادی ترجمه شده است ،گرچه تعداد کمی از آنها به زبان انگلیسی چاپ شده 2 شماره ۱ : این داستان زنجیر اثر جان روداری محمد فایق مجیدی 3 زنجیر از خودش خیلی شرمنده بود و بدش می آمد .او فکر می کرد :افسوس کسی مرا دوست ندارد .همه از من متنفرند. البته حق هم دارند .انسان ها آزادی را دوست دارند ....از غل و زنجیر و اسارت بیزارند... 4 در همین موقع مردی داشت از کنار او می گذشت ،چشمش افتاد به زنجیر و آن را برداشت .بعد به طرف درختی رفت دو سر زنجیر را به شاخه ی کلفتی بست ،و با آن یک تاب برای بچه هایش درست کرد . 5 6 واین پایان نیست ادامه دارد تهیه و تدوین محمد فایق مجیدی محمد فایق مجیدی 7 محمد فایق مجیدی @fayihg.majidi ‏شروع ‏بخش چهارم زندگی نامه ی جانی ُر داری برنده جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن ویک داستان از او برای شروع یک کالس متفاوت نسخه قابل ویرایش آذر ماه 1402 تعداد صفحات 26: زندگی نامه ی جانی ُر داری برنده جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن برای شروع یک کالس متفاوت نسخه قابل ویرایش تعداد صفحات 26: سال ،۱۹۲۰شمال ایتالیا جوانى فرانچسکو روداری بیست‌وسوم اکتبر سال ۱۹۲۰متولد شد؛ در امه‌نیا ،دهکده‌ای واقع‌شده در شمال ایتالیا و در خانواده‌ای معمولی و صمیمی .جانی روداری نه ساله بود که پدرش را از دست داد ولی همان حضور کوتاه پدر ارمغان‌های زیادی برای پسر داشت؛ عشق ،عطوفت ،نگاه به آدم‌هایی که دیده نمی‌شدند، شنیدن صداهایی که شنیده نمی‌شدند و مهر نسبت به حیوانات، یادگارهای پدر بودند که تا آخر عمر همراه جانی ماندند. 1 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جانی روداری به دنیای کلمه‌ها پا می‌گذارد سال‌ها گذشتند و جانی روداری را به ۱۸سالگی رساندند .او در این سن از مدرسه‌ی تربیت معلم فارغ‌التحصیل شد؛ چند سالی را به تدریس به کودکان ابتدایی گذراند و بعد از آزادی ایتالیا وارد حرفه‌ی روزنامه‌نگاری شد .تدریس در مدرسه ،پای روداری را به دنیای بچه‌ها باز کرده بود .از سال ۱۹۴۵در کنار روزنامه‌نگاری، داستان‌هایی هم برای کودکان می‌نوشت و این شروع مسیری بود که به خلق چند تن از مهم‌ترین آثار ادبیات کودک و نوجوان رسید. 2 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جانی روداری در روزنامه‌های مختلفی مقاله می‌نوشت؛ بعضی از این مقاله‌ها هم با دنیای کودکان و ادبیات کودک در ارتباط بودند .او بعد از شناختن داستایفسکی و بقیه‌ی نویسنده‌های بزرگ ،کتابی به نام «دفتر فانتزی‌ها» نوشت که در مورد هنر داستان‌نویسی بود. 3 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی ماجرای پیازچه و ترانه‌های کودکانه؛ ورود رسمی به دنیای ادبیات کودک انتشار ماجرای پیازچه و ترانه‌های کودکانه در سال ۱۹۵۱جانی روداری را رسمًا به‌عنوان نویسنده‌ی جدید ادبیات کودک معرفی کردند .نویسنده‌ای که با داستان‌هایش فریاد می‌زد حرف‌های مهمی برای بچه‌ها دارد و البه‌الی قصه‌های بامزه ،می‌خواهد برایشان دنیایی با دیوارهای شادی و سقف خنده بسازد .در دنیایی که روداری برای بچه‌ها ساخت ،خبری از قوانین خشک و سخت و زشتی‌های دنیای آدم‌بزرگ‌ها نبود؛ او از داستان‌ها کمک می‌گرفت تا به بچه‌ها یاد بدهد زندگی کنند؛ به معنای واقعی کلمه. 4 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی از زبان داستان‌ها هرکدام از داستان‌های جانی روداری آمده بودند تا قصه‌ای تعریف کنند و حرفی بزنند؛ «ماجرای پیازچه» ،ماجرای جنگ با حاکم خوشگذران و فاسدی به نام لیمو و ایستادن در مقابل ظلم است، «جلسومینو در سرزمین دروغگوها» به بچه‌ها یاد می‌دهد دروغ گفتن اشتباه بزرگی است« ،همه‌چیز با یک تمساح شروع شد» شامل نقدهای اجتماعی است و هر کدام از داستان‌های دیگر هم چیزی برای یاد دادن دارند 5 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی عشق ،عنصر پررنگ زندگی جانی روداری جانی روداری عاشق شغلش بود؛ عاشق نوشتن برای کودکان و ساختن قصه های کودکانه .همین عشق بود که باعث شد روداری تنها به خالقیت و توانایی نویسندگی‌اش بسنده نکند و راه بیفتد دنبال تحقیق و پژوهش در مورد کودکان .او مدت‌‌ها در مورد مسائل تربیتی و آموزش کودکان مطالعه کرد تا به دنیای آن‌ها ک و نزدیک‌تر شود. نزدی ‌ 6 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی روداری دوست نداشت نویسنده‌ی گوشه‌نشین و بی‌خبر باشد؛ به مدرسه‌ها سر می‌زد و داستان‌های چاپ نشده‌اش را برای بچه‌ها می‌خواند تا مدام بهتر و بهتر بنویسد .این شیفتگی و پیگیری باعث شد داستان‌های او در قلب و یاد بچه‌های سرتاسر دنیا زنده بمانند. جانی روداری از فانتزی کمک می‌گرفت تا به واقعیت‌های روزمره‌ی زندگی کودکان بپردازد؛ او می‌گفت به کمک فانتزی می‌توانیم واقعیت‌ها را تغییر دهیم و آن‌ها را از این‌همه خسته‌کننده و ناعادالنه بودن نجات دهیم. 7 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی کارهایی هست برای هیچ‌وقت؛ مثل بر پا کردن جنگ! صلح ،یکی از عنصرهای پررنگ آثار روداری و آرمان و رویای جانی روداری بود .روداری منتقد و مخالف سرسخت جنگ بود .او جنگ و مصیبت‌ها و سیاهی‌هایش را می‌شناخت و با آن زندگی کرده بود؛ دو دوستش در جنگ کشته شده بودند و برادرش به اسارت درآمده بود. 8 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی در دنیای شاد آقای نویسنده جنگ ،خشونت و نامهربانی جایی نداشت؛ از تنبیه متنفر بود و می‌خواست بچه‌ها دنیایی شاد و رها را تجربه کنند .از نگاه او «کارهایی هست برای روز /مثل شستن دست‌ها ،درس خواندن ،بازی کردن /میز ناهار را چیدن/ کارهایی هست برای شب /مثل چشم‌بستن و خوابیدن /رویاهای شیرین داشتن /گوش‌هایی برای نشنیدن /کارهایی هست برای هیچ‌وقت /نه روز ،نه شب /نه در دریا ،نه در خشکی /مثًال برپا کردن جنگ!» 9 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جانی روداری و شکستن مرزها از ویژگی‌های آثار جانی روداری شکستن مرزها بود؛ مرزهای جغرافیایی ‌،مرزهای سنی و مرزهای سلیقه‌ای .داستان‌های او به زبان‌های زیادی (حدود شصت زبان) ترجمه شده‌اند ،توسط گروه‌های سنی مختلف خوانده شده‌اند و توانسته‌اند روی لب سلیقه‌های مختلف لبخند بیاورند .روداری مرز زمان را هم زیر پا گذاشت و هنوز ،سال‌ها بعد از مرگش خوانده می‌شود ،تحسین می‌شود و الهام‌بخش است. 10 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی اسم جانی روداری بعد از مرگش از پشت کتاب‌ها بیرون آمد و روی صدها پارک ،خیابان ،کوچه و کودکستان نشست؛ از آثارش فیلم‌های مختلفی ساخته شد و زندگی‌اش دست‌مایه‌ی مستندها قرار گرفت .در کشورهای مختلف مراسم‌های مختلفی برای زنده نگه داشتن یادش برپا شد و در ایران هم صدوهفتادوششمین شب بخارا به این نویسنده اختصاص داشت و با همکاری بنیاد فرهنگی ملت و سفارت ایتالیا از این نویسنده یاد شد. 11 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی قصه به مثابه‌ی معلم از نگاه جانی روداری ،قصه‌ها فقط قصه نیستند ،بلکه محفلی برای شناخت و لمس زندگی‌اند .او در مصاحبه‌ای در مورد نقش قصه‌ها گفته بود« :من معتقدم وقتی کودکی به قصه‌ای گوش می‌دهد ،به ذهنش رو می‌آورد و از یک لحاظ ساختار تصورش را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ برای خود ابزاری در تصویر می‌سازد که برای شناخت دنیا اجتناب‌ناپذیر است .این ابزار یاری‌اش می‌دهد تا بتواند در برابر دنیا و مسائلش رفتاری خالق داشته باشد .پس قصه ،یک نقش‌ آموزشی غیرقابل جایگزین دارد ،حتی نقشی در شکل‌گیری طرز تفکری منطقی و علمی… قصه به درد ریاضیات می‌خورد ،هما‌ن‌طوری که ریاضیات هم به درد قصه می‌خورد! قصه برای شعر ،موسیقی ،خیال‌پردازی… و در یک کالم برای تمام انسانیت الزم است ،نه فقط برای آن‌هایی که خیال‌پردازان حرفه‌ای هستند… 12 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی قصه به مثابه‌ی معلم قصه برای یک انسان کامل ،الزم است .اگر جامعه‌ای بر پایه تولید هر چه بیشتر فقط به یک انسان نیمه‌‌کامل نیاز دارد ،این به معنای آن است که جامعه بدی است و باید تغییرش داد .برای تغییر آن ،نیاز به انسان‌های خالقی است که توان استفاده از تصوراتشان داشته باشند». جانی روداری معلم بود و قصه‌هایش ضمن روایت داستانی شیرین ،درس می‌دادند؛ به کودکان درس می‌دادند ،به پدر و مادرها درس می‌دادند و به سیاست‌مدارها درس می‌دادند. 13 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن برای اولین بار در ایتالیا روداری اولین نویسنده‌ی ایتالیایی بود که جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن را به خانه برد .این جایزه در سال ۱۹۷۰به پاس سال‌ها تالش در دنیای ادبیات کودکان ،به او اهدا شد. می‌توانید برای آشنایی با هانس کریستین اندرسن یادداشت «جوجه اردک نویسنده» را نیز بخوانید. 14 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی جانی روداری از نگاه بزرگان ادبیات ایتالو کالوینو :روداری چنان قدرتی در به کار بردن ابزار بیان و استفاده از آن برای کار آموزش در رابطه با تصور و خیال دارد که هیچ نویسنده دیگری به توان او نمی‌رسد. توللیو ده مائورو :روش مخصوص او در بازی با کلمات ،روش ویژه او در فرو ریختن و پایه‌گذاری مجدد زبان قراردادی ،اهمیت بسزایی دارد. ‌ 15 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی بخشی از سخنرانی روداری در سال ۱۹۷۱به مناسبت بزرگ‌داشت روز جهانی کودک «خانمها و آقایان هنوز دولتی که به مذاق من خوش بیاید روی کار نیامده است اگر من می‌توانستم دولت تعیین کنم آن دولت چنین شکلی داشت: یک وزیر شیر قهوه ،برای این که همه روزشان را به خوبی شروع کنند با معاون وزیر در امور بیسکویت یک وزیر دیگر برای مربا انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی 16 بخشی از سخنرانی روداری در سال ۱۹۷۱به مناسبت بزرگ‌داشت روز جهانی کودک «خانمها و آقایان اما اگر احیانٌا روزی حتی تنها یک شهروند هم بدون صبحانه بماند ،آن وقت دیگر هیچ! وزیر فورٌا به زندان خواهد افتاد. خب واضح است که یک وزیر اسباب‌بازی و یک وزیر نیم‌چاشت هم انتخاب می‌کنم و به جای وزیر جنگ ،وزیر صلح می‌گذارم. حاال اگر از سخنرانی من خوشتان می‌آید برایم دست بزنید». 17 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی خداحافظی آقای نویسنده از کره‌ی زمین ۱۵آوریل سال ،۱۹۸۰روز خداحافظی آقای نویسنده با کره‌ی زمین بود. بچه‌های زیادی برای مراسم خداحافظی آمدند؛ دور تابوت نویسنده‌ی محبوبشان حلقه زدند و نقاشی‌ها و نوشته‌هایشان را روی تابوتش چسباندند. روی یکی از کاغذها نوشته شده بود :خیلی متاسفم ،چون دیگر نمی‌توانی برایمان داستان بنویسی! با این‌حال زندگی شصت‌ساله‌‌ی جانی روداری پر از قصه‌ها و اقداماتی بود که مرگ به‌شان راهی نداشت .سال‌ها تالش روداری برای ساختن جهانی زیبا برای کودکان او را در مقابل مرگ واکسینه کرده بود. 18 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی خداحافظی آقای نویسنده از کره‌ی زمین روداری با کره‌ی زمین خداحافظی کرد اما هنوز در داستان‌هایش ،در یاد بچه‌های سرتاسر جهان و در تاثیراتش در زندگی کودکان زندگی می‌کند. داستان‌ها ماندند تا اسم خالقشان را زنده نگه دارند و حرف‌هایش را به گوش نسل‌های بعدی برسانند. 19 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند می‌خوانیم: ملوان سالخورده‌ای ،تمام روز را در کافه کنار بندر می‌نشیند و چای می‌نوشد و داستان‌های دریانوردی‌اش را بازگو می‌کند .او می‌گوید :یادم می‌آید که یک بار ،به شکار نهنگی رفته بودیم؛ هیوالیی غول پیکر که حداقل بیست متری درازا داشت. 20 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند می‌خوانیم: و این من بودم که نیزه ماهیگیری را به سویش پرتاب کردم که درست پشت آبشش‌های حیوان فرود آمد، زخم آن ضربه چنان عمیق بود که نهنگ دیوانه‌وار، روانه اقیانوس شد و کشتی ما را مثل تکه چوبی دنبال خودش کشید. 21 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند می‌خوانیم: در یک آن ،نفسمان بند آمد و یکی یکی افتادیم .چه اتفاقی افتاده بود؟ نهنگ ،وارد رنگین کمانی شده بود و با سرعت تمام بین رنگ‌های زرد و نارنجی آن به پیش می‌رفت .کشتی ما هم که با آن نیزه به نهنگ متصل بود ،حرکت‌های شیطانی و جنون‌آمیز نهنگ را به ناچار دنبال می‌کرد. 22 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی در بخشی از کتاب قصه‌هایی برای یک لبخند می‌خوانیم: اگر نجات یافتیم ،به خاطر حضور من بود؛ چون چاقویم را در آوردم و طناب را بریدم .فوری کشتی شروع به لیز خوردن به عقب کرد و دوباره به روی دریا بازگشتیم و نهنگ را دیدیم که همان طور درون رنگین کمان باال و باالتر می‌رفت تا از سوی دیگر آن پایین آمد .در این لحظه ،نهنگ از مقابل چشم‌های ما ناپدید شد .من هم به خاطر بریدن طناب ،پاداش گرفتم 23 انتخاب و تبدیل به اسالید :محمد فایق مجیدی محمد فایق مجیدی محمدفایق مجیدی شما مي توانيد منتظر بمانيد تا موسيقي تمام شود يا با فشار دادن Escاز برنامه خارج شويد
31,000 تومان