پاورپوینت
معماری و عمران

پاورپوینت معماری روم باستان

برخی از توضیحات و منابع در قسمت note ذکر شده است.

Katayoon Salimi

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
1 ا ‎MCT‏ 1 ا ل ال ان ‎ee ae oer ime cers‏ سافتمانهای ممدل روفی؛ ها را به بیار شوه تقت ‎Brae)‏ ا ‎Ne eee aL‏ هنر و جين و همپنین اثولع مسمه ها و طرح ستون ‎Ye eye eaey aed‏ |

صفحه 4:
00000 ‎Ce SD‏ ل ا ا ۱ فرات مهرور بوره است. يلى از مراكز مهم ‎Rey eas PT‏ ROMEO ‏ا‎ RES ‏به سهولت به رریای مریترانه رسترسی راشته‎ ‏است. پیش از المیت رومی ها اقوامی به‎ ‏نام اتروسک (آتروریایی ها) در سرز‎ ‏در تاریخ آن‎ | 00

صفحه 5:
fo! oust مديولاترم و آدریاه نقشة شهر رم در حدود ۳۵۰میلادی (0 دار اورلائوس ‎١‏ 9 طاق کستانین 69 فوروم زمانوم 3 باسیلیکای ارلییا ‎reise‏ ‎ces‏ عدن ‎Mii,‏ ‏و انراياتوس 2 في طاق تيتوس ۲ متاپونتوم ‎oes‏ سي ركوس ماكسيمرس 0 ‎a‏ - فورتوناوير يليس ۳ 1 ‎egg Bh ages lis‏ سس که ‎A Qo ۳ iH‏ val Tel) Koala) Sel ‏لو و‎ ool ‏ار‎ ‎Sig ۲ ‏نت ین‎ he at

صفحه 6:
مررع ایلیا شمن ت نکه در نفستین روران هیات فویش از انوار تابان فورشیر یونان روشنایی می‌گرفتتر ور یز سبایا و فصوصیات ریشه‌رار و معلمی داشتتر. هنر اتروسک (اتروربایی) و هنر رومی مانثر هر هنر «یگر» بایر همهون آمیزه‌ای از تاثیرات برفاسته از منابع بیرونی و عناضری از فور این سرزمین در نظ رگرفت. هنر رومی, وارث بلافسل تماع فرهتگ‌های پیشین هوزه‌ی مریترانه, از ههات بسیار, ترلیبی از هنرهای روزگار پاستان بور و اساسا با کل هنر یونان تفاوت راشت. ر۴ نیز نقش بزرگی در انتقال تمرن به اروپای ل ا ل ‎ey Se‏ ا ا ل ا ا ل ل از لاظ کلامل سیاسی, تاریخ یوذان و تاریخ ایتالیای پاستانی تا انرازه‌ای به ا ا 0 ‎Oe OR TAA. NOt TC REIGN No 0 UNE SCL ES oem E‏ ‎CPR ONRS 25 ED WIE Te Vd TEATS CET LS ROA) TRS NOY a perU nC) Mer eA‏ 05000000

صفحه 7:

صفحه 8:
مام" ‎“Felsina ١‏ Campeva, >> Pan, Etruria, 750 BC ( Etrusean expansion, 750-500 BC @ Etruscan League city © Other Etruscan city در هرور هزاره اول پیش ‎OE ae eee‏ از منشا و سابقه آنها اطلاعی در رست نبور به ایتالیا هبوم ا 10 ‎Mel DoS‏ ۱ ‎ONY‏ ا ل ‎eye A‏ 1۱ ا ‎OM‏ ا ا ‎es‏ ا ار ار ‎DN to)‏

صفحه 9:
0 يلى از تمونه هاى شافصس معمارى آتروسك مقبره هاى صفره اى ميباشر له متعلق به قرن سوم قم است. ‎CTT A CeCe‏ ‎RE er AE)‏ ا قر 9۳ است, هل لین عبر لا در صفره تراشیره شره پیشتر شبیه به ‎earner eT |‏ 00 ‎RO ee My Me ewe)‏

صفحه 10:
ا 3 با نقوشى برجسته كجبرى شده

صفحه 11:

صفحه 12:
3 3 أتروسك ها زمائى له با زمين هاى مسطح موابجه شرئر 0-8 طرهى را بر اساس) تقشه هاى مهترسى يرير آوررئد و ا ا ل ل | = بر محل تقاطع رو خيابان اصلى اجرا تمورئر. اين رو خيابان Mor Ot eC aC a IN cd ‏ا ل ل ل‎ ‏فى تمور و رر موارر لزوم هملن بور هر يك از مفلات‎ ‏يا تقسيمات بيشتر يبر.‎ هعسوت‎ ‏به اعتمال فراوان آتروسک ها روش هاى بيلء سازى و‎ ‏اكراث رزها و فاضلاب ها و آبروها را به روميان آموفته‎ ‎io)‏ ذف ينكد حداف و ‏انر؛ ولی متاسفانه آثار زیاری از آن بر بای نماثره است. ‎

صفحه 13:
ال لوسك درواژه آلوست در پروبا ا 0 ۱ 0 سافته شره اسك.رروازه ور ميان رو بر بل رس فك است و به نوعى بارآور رروازه هاى بزركاً هيتىء. آشور و بابلى رر هشرق زمين انشت. ‎MES ROOT VIE.‏ 0 مقياس لوك تر و ولررون شره رر نماى ظاهرى نمورا ركررير و تاثير معمارى اتروسلى ‎ey ake Cn me mer ea‏ آنها باقی مانره قابل توبه و اهمیت است.

صفحه 14:

صفحه 15:
دوره های روم باستان One 03 0 0 دوره جم‌بوری ۶ 2 و دوره ه امبراتورى

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
TEMPLE OF FORTUNA ‏تا تا‎ - | 1 | (Oise ELEVATION

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
: معبد سیبول اين معبر رر نفستين سالهاى سردى اول بيش از ميلار سافته شره است و ‎ROR LOC Oe Oe MOON Deer aL‏ راه ‏ يلهاى گزشت که به مرفل مقسوره منتیی می‌شور. ‎Oey PEO VEST)‏ ل 1 شره است و قالب سك هایی از توفا به طور تزیینی در آن نشانره شره انر. 1

صفحه 23:

صفحه 24:
1 ‏م‎ Temple ‏و :پرستشگاه فورتونا پریمیجنیا‎ Dy Portico ‏قر‎ rar ome ae 1 ‎Theatre‏ 42 ۱ 00 ه له به قورتونا (الهدى بفت و ‎d‏ ۱ اقبال) اهرا شره بور رر عرور سال ‎2١‏ بيش از ‎te 7 4 ‏۲ ميلار رر روران كالميت سولا نفستین ‎Cortina Terrace‏ ۳ ۴ 0 ۲ ‎Gblw (slabs jy 2m OP 9, S909 74 /‏ ‏نم 0 از هرتها بيش لويان رر آن به يشلويى ‎ia ۳ ۳ raat‏ سرئوشت مررم| مشفول بورئر. بزرلى بناى اين ‎the 2‏ 5 ََ 5 پرستشلاه بازتابی از توجه و علاقه‌ی روزافزون ۱ ‎A‏ 2 ما ‎Ramps‏ پسین است. هفت رریف میتابی له بر لمرلش ‎(a 0 ١‏ 9 9 3 00 1 ۳ ۱ لوه ظاهر شره ارْ تقارل مهورى رقيقى برخوررارئر. ل ‎OME RCM CLA) 22d‏ ‎Ph at‏ 4 8 راشته له لل پرستشلاه را امتمالا به ‎of the Emiclycles and Well of the Sortes ‎4 “Main entrance 7 ‏سر‎ : 7 5 to the sanctuary Dc ea AP es Sod Daal ۱ ۱

صفحه 25:
Basilica of Maxentius Antiquarium Temple of Venus and Rome Arch of Constantine ROMAN FORUM Basilica ‘Temple of Antoninus Acmilia and Faustina House of the Vestals

صفحه 26:
Ca Paes Pon

صفحه 27:
فوروم رومى ايتاليا

صفحه 28:

صفحه 29:
: تقسيم بندى معمارى خانه ها در دوره اميراتورى ادستگاه ا م ا و بی تجمل تر از سرای رومی است, سافتمانی عمومی برای اقاهت مرر| بوره است و ثمونه هايى ازْ ثن رر شهر ر"| فراوان بوره است. اين واهر سافتمانى مسلونى عمومى بيش قرم واقعى آبارتمان هاى امروزى است. اين سافتمان ها رر اطراف حياطى مركزى به صورت بثر طبق هكه ا ار ا 0 ‎ECP NCS tg‏ م ا ا ا ا 0 ‎MRO ONT‏ ا ير ‎CEES OE ee‏ ‎PCR) OM RCUNCRE ERO RE ORC a aeRO‏ ‎TL‏ ا ا ‎SCH‏ PE LE SEBS NC EEL SEC MTC ey) RRS NEC ID Bae 0 MCA eM Ore MCL CT: Aye ee ME Chel ool a LL

صفحه 30:
: معبد پانتتون 0 | ‎«coul Py, pei‏ ا ل 07 نفوزترين بناها رر تاريخ معمارىء معبر بانتئون است. این معبر در هرور ۱۳۵ میلاری سافته شرء و تاثير فضاى ررونيش بسيار بر مفافت است. ل ا 1 مفافتی اساس نمی‌شور.

صفحه 31:
‎Lal‏ یت ‎۱۳ eS eo eee Bye Ter ‏می‌رسر آنپنا که بایر و شایر ب اساف تگرروار اولیمی تن تتاسبی نرارر و‎ ‏اعتمالا بعرها بر تن افزوره شره است. رگزشته در جلوی رواق معبر یک مباط‎ ‏ستون‌بنری شره قرار راش تکه بفشی از رواق نیز جزو تن بور و در آغاز تنها‎ ‏بفش قابل رويت سافتمان از رو به رو بور. اين حياط كه در روردى هارريائوس‎ ‎FOES ON ae 0 7 ‎

صفحه 32:
1 به قطر سماعا متر زرهائ ركه فاصلهى نوك کنبر ا زلف معبر نیز ۴۳ متر است برین ‎ge ep‏ تفر بر اي رز را 4 1 ا ل ل 7 ررون) بنا مهاط شره ائر استوا رلشته است. ا ا ل ل نور / نو كير '" به قطر 9 متر تعبيه شر كه شيشهاى نراررء رو به آسمان بار شر و ‎MCLE A ro‏ 1 بنا است.

صفحه 33:

صفحه 34:
۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ : باسیلیکا ها ‎res ۲ 1 Pi) 8 A 00‏ و 1 ‎A‏ ‎Ol ary‏ ا ل ا ل ا ا ا ا ل ل سبك باسيليلاها سه بفشى يا هفت بفشى است.

صفحه 35:

صفحه 36:
این باسیلیك به مرور ۱۲ میلاری ققلق,رار رگا ‎Prag rar eter are, | aS Pa]‏ ‎ey‏ ا 20 روميان به يشملير ترين ومه مَملن درا آن ا 000 موار رکوذالون می توانسنت؟ انبوهی: از مر را ا ا لت ا ‎ED‏ ره ‎eS ae eT Me‏ 1۳ 5 1 re ۳ Wt مرالژ پثر طبقه و بزرك فرمات شهری امروز ‎arr 3‏ eC my Oe ee A SST) ا ا ل ل ل 0 EONS لك ا ل

صفحه 37:
: نمایش خانه و آمفی تناتر ‎MCL)‏ ل ا 0 ۱ ميلار از سنّك بر يا ميشره ائر و به ترريج از عناصر تزيينى ماننر رريف ستون و قوس ها و انواع سنتورى ا 2 1 0 ا ا ل ل 0 بزرگترین سفی ا شهر رح با نا کولوسئو۴ در سال ۸۰ میلاری برپا شرنر. Pe PL Se ae aay en Ne) ‏لات برجسته معمارى روم است‎ oe are Py

صفحه 38:

صفحه 39:
ستون های یادبود رومی 0 5 ‎eee‏ ا ‎Se‏ ‏220 ناراسین آلاری و استل های پیروزی 7 0 روی آنها نقش برپسته ها و ل لت )5 ا ‎BL ECL‏ ا ل شَلل و فر با استل ها متفاوت باشر ولى از نظر عمللرر مشابه و بی تاثیر از این استل ها نیستتر. به 3 روى سطح ستون هاى ياربور هى توان به ‎AARC ae UMC‏ ارتفاع و فتوهات امبراتورى به صورت نقش) برجسته رر ٠0ا‏ تصوير و از جنس سنك مرمر سافته شره است.

صفحه 40:
4 1 ۷ ۱ ستون پیروزی تراژان

صفحه 41:
ار اين ستون به افتفار 4 ‎ME AOS‏ است قاعردى هربع مُلل این ستون در علم آرامگاه ترایانوس بور, فالستر چسر وی در سال ۱۷ میلاری در رافل فألستررانی طلایی ريفته و در آنبا رفن شر .نقش‌های برجسته‌ی این ستون «ر وصف دی نبرر پیروزمنرانه ترایائوس با «آلیان ا در نتیبه آنهاء قلمرو امپراطوری رو" از روز راراب نيز فرا تر رفت و به سرزمینی که امروز ‎Ie)‏ ا ل ا 00

صفحه 42:
دكت يلى از بناهاى قابل تومه در شهرها طاق نسرت بور. اين نوع ‎Tne‏ ا ‎PONS‏ ‏براى بزركراشت امبراتور يا سررارى ذا" آور و يا به ‎ARCH AES‏ ا ‎Oc‏ ‏سك نبشته های تاریفی مزین شره است. از نمونه هاى برجسته طاق نصرت هاى رومى همى توان به طاق نصرت هاى سيتيموس. تيتوس و تراران اشاره نمور.

صفحه 43:
:طاق نصرت تيتوس 2 eS TRC Re Ea OT OE TOT ae. EC Te ee ‏بزرك رو طاق لوهك نيز به صورت قرينه تعبيه‎ sco) opus

صفحه 44:
۱ | pa 2 ۳ — ۳۹

صفحه 45:
طاق نصرت کنسناننین - بزرگترین طاق نصرت ایتالیا

صفحه 46:
ور امش طرح های بزرگ 7 ويلاهاى اطراف شهر تس 02000 :

صفحه 47:
3 يل هاى جند طبقه: برای انتقال آب با نا مکانال های آیی به مورت عموری و تاقریس های پنر طبقه ‎a‏ لا ره

صفحه 48:
auv) nd LNOd

صفحه 49:
(Cone SRG) Dre ETC E 0 Mey OS eT EE eC POR ee eS STONE OO SMO NET BOL Ee RO ‏ا ا‎ ۱۳ ea Ee oD EES TENT aa ane EO aE ‏امپراتور بیزان سکه از نظر سیاسی و مژهبی مستقل بوره و به طور طبیعی معماری و هنرها در این رو سرزمین‎ ‏رارای ویر های ا بوره است. وی های مهم تاریخ معماری سره های میانه در هیاط ستون‎ ‏ريوكلسين ظاهر هى كرررء سنتورى انتهايى با زرن تاق ىله اسير را بر فور لله راشته از وس لسسته است»‎ 2 ‏که‎ ‎1 SESAME TT MET Ne PARE MCT CC CLM YE MOLL ORCS WE A MCD y Ca OECTA LI ESOP ES و ستونی سره های میانه هستیم.

صفحه 50:

معماری روم باستان عناوین 01 آغاز 02 آتروسک ها 03 روم باستان بنا به شواهد و اعتقاد بسیاری از محققین ،تاریخ هنر، معماری و تمدن روم ،بر پایه تمدن شرقی چون چین، هن د ،ایران و بعض ا مص ر نهاده شده اس ت .شاید به همی ن دلی ل اس ت که دیدن بقایای هنری و س اختمانهای مجل ل روم ی ،م ا را ب ه یاد شکوه تخت جمشید و مجسمه های حیوانات بالدار عجیب شرقی دذ هند و چین و همچنین انواع مسمه ها و طرح ستون های مصری و معماری مرتبط می اندازد. موقعیت جغرافیایی روم باستان کشور روم از جنوب به ص حرا ،از شمال به رود راین و دانوب و از خاور به دره دجله و فرات محدود بوده است .یکی از مراکز مهم تمدن ی روم شب ه جزیره ایتالی ا بود که از موقعیتی مرکزی برخوردار میباشد و از همه سو به سهولت به دریای مدیترانه دسترسی داشته است .پیش از حاکمیت رومی ها اقوامی به نام اتروسک (آتروریایی ها) در سرزمین های تحت تسلط ساکن بودند که در تاریخ آن منطقه حائز اهمیت میباشد. محدوده ایتالیا در حدود 500ق.م مردم ایتالیا ضمن آن که در نخستین دوران حیات خویش از انوار تابان خورشید یونان روشنایی می‌گرفتند خود نیز سجایا و خصوصیات ریشه‌دار و محکمی داشتند .هنر اتروسک (اتروریایی) و هنر رومی مانند هر هنر دیگر ،باید همچون آمیزه‌ای از تاثیرات برخاسته از منابع بیرونی و عناصری از خود این سرزمین در نظر گرفت .هنر رومی ،وارث بالفصل تمام فرهنگ‌های پیشین حوزه‌ی مدیترانه ،از جهات بسیار ،ترکیبی از هنرهای روزگار باستان بود و اساسا با کل هنر یونان تفاوت داشت .رم نیز نقش بزرگی در انتقال تمدن به اروپای غرب ی داشت .ب ه همی ن عل ت در دوره‌های بع د ،هن ر و نمادی از هن ر روزگار باس تان ب ه شمار می‌رفت. از لحاظ تکامل سیاسی ،تاریخ یونان و تاریخ ایتالیای باستانی تا اندازه‌ای به موازات یکدیگر پیش می‌ روند ،ولی پیشرفت‌های عظیم یونان در پی جنگ و ایرانیان در سده‌ی پنجم پیش از میالد که به آغاز عصر پریکلس انجامید ،در ایتالیا قرینه‌ای پیدا نکرد زیرا در اینجا کشاکش‌های پایان ناپذیر و تلخ میان خود قبایل ایتالیک از یک طرف و قبایل ایتالیک واتروسک‌ها از طرف دیگر فرهنگ این سرزمین را از پیشرفت بازداشت. آتروسک ها در حدود هزاره اول پیش از میالد ،اتروسک ها که مدت ها از منشا و سابقه آنها اطالعی در دست نبود به ایتالیا هجوم بردند .ای ن اقوام ک ه مورد هجوم یونان ی ه ا قرار گرفته بودند ،از آسیای صغیر و از راه دریا به حدود ایتالیا آمده در زمین هایی که به نام آنها معروف گردید مستقر شدند و سکنه آن ناحیه را یعنی امبری ها را به کوهستان راندند. اتروس ک ه ا از نژاد مدیتران ه ای بوده اند. یک ی از نمون ه های شاخص معماری آتروسک مقبره های صخره ای میباشد که متعلق ب ه قرن س وم ق .م است. این مقبره در ناحیه ای به نام جروتری واقع است .دیوارها با نقوشی برجسته گچبری شده است .شکل این مقبره که در صخره تراشیده شده بیشتر شبیه به خانه ای است که سقفش دارای الوار و س تونهای چهار گوش بوده اس ت. دیوارها با نقوشی برجسته گچبری شده از ساختمان معابد آتروریایی فقط پی های سنگی آنها بر جای مانده است .طرح عمومی معابد آتروسکی شباهتی کلی با معابد ساده تر یونانی داشت .ولی این شکل و فرم بیشتر به معماری روم منضم است .ساختمان معابد بر روی یک شالوده یا صفه سنگی استوار است .عرض معبد بیش از عرض مقصوره مرکزی نبوده است و فقط با یک پلکان جنوبی به سطح زمین متصل می شد .در مقابل پلکان ،رواق ورودی عریض با دو ردیف ستون بندی جانبی ،هر ردیف مشتمل بر چهار ستون قرار داشت و انتهای آن به مقصوره یا تاالر اصلی معبد می پیوست .مقصوره معموال به سه بخش جداگانه تقسیم می شد .معابد اتروسکی از نظر شکل و فرم در مقام مقایسه با معابد یونانی خوش تناسب و زیبا نبودند .در این معابد جایی برای تزئینات باقی نمی ماند در صورتی که معابد یونانی جایی مانند چهارگوشی های تزیینی و سنتوری داشتند. باقی مانده خرابه های vulciدر ایتالیا آتروسک ها زمانی که با زمین های مسطح مواجه شدند طرح ی را بر اس اس نقش ه های مهندس ی پدی د آوردند و شهرهای نوبنیاد خود را با شبکه های منظمی از معابر متالقی بر محل تقاطع دو خیابان اصلی اجرا نمودند .این دو خیابان ب ه نام های "کاردو" (شمالی-جنوبی) و "دکومانوس" (شرقی-غربی) شهر را به چهار محله یا ناحیه اصلی تقسیم م ی نمود و در موارد لزوم ممکن بود هر یک از محالت توس عه ی ا تقس یمات بیشت ر یابد. ب ه احتمال فراوان آتروسک ها روش های پل سازی و احداث دژها و فاضالب ها و آبروها را به رومیان آموخته اند؛ ولی متاسفانه آثار زیادی از آن بر جای نمانده است. :دروازه آگوست دروازه اگوست در پروجا تنها اثر برجا مانده از دوران آتروسک ها میباشد که دروازه ای با عظمت و استوار میباشد که در سده دوم ق.م س اخته شده است.دروازه در میان دو برج مربع ی ک ه از س نگ س اخته شده قرار گرفته است و ب ه نوعی یادآور دروازه های بزرگ هیتی ،آشور و بابلی در مشرق زمین است. دروازه اگوست بعدها در طاق نصرت ها با مقیاس کوچ ک تر و دگردون شده در نمای ظاهری نمودار گردید و تاثیر معماری اتروسکی بر معماری بومی با توجه به آثار اندکی که از آنها باقی مانده قابل توجه و اهمیت است. روم باستان دوره های روم باستان 01. دوره پادشاهی ق.م – 451ق.م 753 02. دوره جمهوری ق.م 27-ق.م 451 03. دوره امپراتوری ق.م 337-م 27 دوره پادشاهی: از سال 753ق.م تا حدود سال 510ق.م .بود که کمابیش جنبه افسانه ای داشت اقدامات : . 1تدوین اولین قانون جذایی و حقوقی که در دروازه لوح نوشته شد( .سال 450ق.م) . 2چپاول شهر روم در تهاجم اقوام گل فرانسوی( سال 390ق.م) . 3الکساندر (اسکندر) مقدونی با یورش به شهرهای یونان آنجا را در هم کوبید و کشور ایران را در سال 323ق.م تسخیر کرد. .4تشکیل اولین حکومت 3نفره توسط پمپی -کراسوس و ژولیوس سزار در سال 60ق.م .5تشکیل دومین حکومت 3نفره توسط آنتونی – لپیدوس و اکتاویان در سال 43ق.م :دوره جمهوری دوره جمهوری از سال 510ق.م تداوم یافت که در آن هنر کنسول که برای مدت یک سال و از طرف مردم انتخاب می شدند ،جای شاه انجام وظیفه می کردند .معماری این دوره بیشتر متوجه شهرسازی و برنامه ریزی شهری بوده است.در این دوره از معماری روم باستان معماری پرستشگاه ها چندان مورد توجه نمیباشد .معبد موضوع خاصی برای معماران رومی نبود ،بلکه موضوع اصلی کارهای ایشان در ساختن ساختمان ها و ابنیه بزرگ و عمومی خالصه می شد .از مهم ترین آثار این دوره میتوان به معبد فورتاناویریلیس ،معبد سیبول اشاره کرد. معبد فورتونا ویریلیس :معبد فورتونا ویریلیس (روم) این بنا مربوط به اواخر سده‌ی دوم پیش از میالد ،در نگاه نخست مانند یک معبد دور ستونی یونیک به نظر می‌رسد .این معبد از مقصوره ای بزرگ در پشت رواقی عقب نشسته تشکیل شده است .اما ساختمان آن بر یک سکوی بلند اتروسکی بنا شده است .و مقصور اش کل پهنای آن را در درمی‌گیرد .این بدان معنا است که فقط ستون‌های رواق معبد آزاد یا مستقل هستند،حال آنکه ستون های واقع در حد دیوارهای بیرونی مقصوره با دیوارها درگیر شده‌اند و جنبه‌ی صرفا تزیینی دارند و هیچ نقشی در نگهداری از سقف را ندارند .اگر از دور به این ستونها بنگریم ،ستونهایی مستقل به نظر خواهند رسید؛ به همین علت این گونه ساختمان‌ها را "شبه دور ستونی" نیز نامیده اند. معبد سیبول :معبد سیبول این معبد در نخستین سال‌های سده‌ی اول پیش از میالد ساخته شده است و مانند معبد فورتونا ویریلیس بر یک سکو بنا شده که برای رسیدن به آن باید از راه پله‌ای گذش ت ک ه ب ه مدخ ل مقص وره منته ی می‌شود. مقصوره بر خالف روش یونانی ،نه از سنگ تراشیده شده بلکه از بتون ساخته شده است و قالب سنگ هایی از توفا به طور تزیینی در آن نشانده شده اند. .پوک سنگ یا توفا :نوعی سنگ آهک است که از ته نشینی کانی های کربناته در خارج از آب های دارای دمای اتاق شکل می گیرد پرستشگاه فورتونا پریمیجنیا :پرستشگاه فورتونا پریمیجنیا ای ن پرس تشگاه ک ه ب ه فورتون ا (الهه‌ی بخت و اقبال) اهدا شده بود در حدود س ال 80پیش از میالد در دوران حاکمی ت س وال نخستین دیکتاتور جمهوری روم آن هم در نقطه‌ای ساخته شده بود که از مدت‌ه ا پی ش گویان در آ ن ب ه پیشگویی س رنوشت مردم مشغول بودند .بزرگ ی بنای این پرس تشگاه بازتاب ی از توج ه و عالقه‌ی روزافزون معماران ب ه طرح‌های هلن ی در دوره‌ی جمهوری پسین است .هفت ردیف مهتابی که بر کمرکش کوه ظاهر شده از تقارل محوری دقیقی برخوردارند. مهتابی باالیی یک ستون‌بندی نیم‌دایره ی دوتایی داشته که کل پرستشگاه را احتماال به شکل یک معبد مدور کوچک در بر می‌گیرد. :فوروم (میادین شهری) فوروم به فضاهای شهری گفته می‌شود ک ه ب ه ص ورت میدان وار بوده و به وسیله‌ی رواق هایی محصور شده است. بازار هرگز با ساختمان تندیس گونه ی معابدقابل مقایسه نیستند و عمدتا در همه‌ی اضالع یا وجوه بسته نشده اند .در حال ت کل ی شک ل قال ب فروم‌ها مس تطیل شک ل بوده و عموما معبدی بزرگ بر یک ضلع آن نیز مسلط بود. عنصر معبد به لحاظ آمیختگی با زندگی روزمره‌ی مردم روم ،وجه تمایز فوروم یونانی از رومی است. فوروم شهر پمپئی فوروم رومی ایتالیا :دوره امپراتوری از زمان میالد حضرت مسیح تا سال 535میالدی ،حدود 105واقعه‌ی بزرگ و کوچک در سرزمین روم رخ داد .در این بین 15 ،امپراتور حکومت کردند و مهم‌ترین آن‌ها :آگوستوس ،نرون ،تراژان ،هادریان ،مالریان ،کنستانتین ،و ... دوره جمهوری با قتل ژولیوس سزار به دست سناتورها پایان یافت .دوره 150ساله امپراتوری توام با صلح و آرامش بود و همین امر موجب گردید که روم به اوج اعتالی خود برسد .در دوره امپراتوری شهرها گسترش و رشد یافتند و همین امر موجب گردید خانه هایی ویالیی در اطراف شهرها ساخته شوند و در عوض در شهرها ساختن بناهای چند طبقه به صورت بلوک های آپارتمانی متداول شد. :تقسیم بندی معماری خانه ها در دوره امپراتوری .1دسEتگاه عمارت :این نوع خانه و معماری که محقرتر و بی تجمل تر از سرای رومی است ،ساختمانی عمومی برای اقامت مردم بوده است و نمونه هایی از آن در شهر رم فراوان بوده است .این واحد ساختمانی مسکونی عمومی پیش قدم واقعی آپارتمان های امروزی است .این ساختمان ها در اطراف حیاطی مرکزی به صورت چند طبقه که دارای مغازه و میخانه هایی رو به خیابان بوده ،احداث می گردیده و در چنین خانه هایی اجاره نشینی مرسوم بوده. .2سEرای رومEی :سرای رومی و یا دموس خانه ای اعیانی برای سکونت یک خانواده که بر اساس سنت کهن سرزمین ایتالیا ساخته می شد .عالمت مشخصه آن دهلیز سرگشاده یا نوعی حوض خانه است که داخل و ورودی مستطیل شکلی در مرکز بنا بدون سقف بود و در اطراف آن اتاق های دیگر خانه قرار داشت ،این خانه روستایی آتروریایی بود که رومی ها آن را شهری ساز کردند. .3ویال :نوعی از خانه بوده است که افراد متشخص در آن زندگی می کردند .ساختن بناهایی عظیم نمایانگر روحیه رومی است و در تمام بناهای تحت قلمرو امپراتوری دارای چنین مشخصه ای بوده اند. :معبد پانتئون یکی از بهترین و سالم‌ترین یادمان‌های رومی ،خود شه ر روم اس ت .و یک ی از پرآوازه‌تری ن و پر نفوذتری ن بناه ا در تاری خ معماری ،معبد پانتئون است .این معبد در حدود 125میالدی ساخته شد ،و تاثی ر فضای درونی ش بس یار پ ر مخاف ت است. مخصوصا به این علت که از نمای بیرونش چنین مخافتی احساس نمی‌شود. :معبد پانتئون پانتئون معبدی گِرد و گنبد دار است ،در جلویش رواقی مستطیلی دارد که به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید ب اساخت گردوار اولیه‌ی آن تناسبی ندارد و احتماال بعدها بر آن افزوده شده است .در گذشته در جلوی رواق معبد یک حیاط ستون‌بندی شده قرار داشت که بخشی از رواق نیز جزو آن بود و در آغاز تنها بخش قابل رویت ساختمان از رو به رو بود .این حیاط که در دوره‌ی هادریانوس ساخته شد احتماال از طرح‌های همین امپراطور تنوع طلب بوده است. بر فراز اندرون مدورش گنبدی نیمکره وار به قطر 43متر زده‌اند که فاصله‌ی نوک گنبد از کف معبد نیز 43متر است بدین ترتیب طرح پانتئون بر تقاطع دو دایره _ یکی ،عمودی دیگری افقی _قابل تصور به صورت مقاطعی از یک کره‌ی (فضا) که در درون بنا مهاط شده اند استوار گشته است. در مرکز گنبد ،سوراخی گرد به نام " چشمه نور /نور گیر" به قطر 9متر تعبیه شده که شیشه‌ای ندارد ،رو به آسمان باز شد و تنها منبع نور برای تامین روشنایی اندرون بنا است. ایزومتریک معبد پانتئون :باسیلیکا ها نقشه باسیلیکا مستطیل شکل و دو یا چند مذبح نیم دایره داشت .مدخل ورودی در یکی از ضلع های طولی قرار داشت. سبک باسیلیکاها سه بخشی یا هفت بخشی است. باسیلیکای اولپیا :باسیلیکای اولپیا این باسیلیکا به حدود 112میالدی تعلق دارد که از نسل باسیلیکای پمپِیی است ،احتماال یگانه نوع س اختمانی اس ت که ویژگی‌های معماری رومیان به چشمگیر ترین وجه ممکن در آن دیده میشود .این بنا ساختمانی بزرگ بود و در موارد گوناگون می‌توانست انبوهی از مردم را در خود جای دهد .محل معامالت ارزی، دادگاه‌ها ،دفاتر تجاری و ادارات دولتی بود و احتماال مرکزی برای خدمات شهری مانند مراکز چند طبقه و بزرگ خدمات شهری امروز بوده است که مسیحیان بعدها این باسیلیکا را مواف ق مقاص د دی ن مس یح ت ا حدودی تغییر دادند و ساختمان نمونه‌وار کلیسای مسیحی را از دل آن به در آوردند. :نمایش خانه و آمفی تئاتر در میان بناهای شهری نمایش خانه و آمفی تئاتر از جایگاه مهمی برخوردار میباشد که از قرن اول پیش از میالد از سنگ بر پا میشده اند و به تدریج از عناصر تزیینی مانند ردیف ستون و قوس ها و انواع سنتوری های خمیده و شکسته و راست خط و پیکره تزیین می شدند .تاالرهای نمای ش ب ه شک ل نیم دایره و میدان آمفی تئاتر ورزشی به شکل بیضی بود .نخستین نمایش خانه روم در 55ق.م به فرمان قیصر در شهر پومپئی و بزرگترین آمفی تئاتر در شهر رم با نام کولوسئوم در سال 80میالدی برپا شدند. استفاده از مالت ساروج ،فرم قوس ها و طاق هایی که بسیار از آنها استفاده .شده و نمای سنگی آن از نکات برجسته معماری روم است :ستون های یادبود رومی س ابقه س تون یادبود و س نگ یادبودبس یار طوالنی میباشد و به پیش از روم باز می گردد .از استل پیروزی نارامس ین آکادی و استل های پیروزی دیگری در بین النهرین و ایران می توان نام برد که روی آنها نقش برجسته ها و نوشته هایی از فتوحات وجود دارد .س تون های یادبود روم ی شای د از نظر شکل و فرم با استل ها متفاوت باشد ولی از نظر عملکرد مشابه و بی تاثیر از این استل ها نیستند .به طوری که روی سطح ستون های یادبود می توان به س تون یادبود تراژان اشاره نمود ک ه 5/37متر ارتفاع و فتوحات امپراتوری ب ه ص ورت نقش برجسته در 150تصویر و از جنس سنگ مرمر ساخته شده است. ستون پیروزی تراژان :ستون ترایانوس این ستون به افتخار پیروزی‌های ناپلئون در پاریس بر پا شد .ارتفاع ستون اصلی 38/5متر است قاعده‌ی مربع شکل این ستون در حکم آرامگاه ترایانوس بود ،خاکستر جسد وی در سال 117میالدی در داخل خاکستردانی طالیی ریخته و در آنجا دفن شد .نقش‌های برجسته‌ی ای ن س تون در وص ف دئ ن برد پیروزمندان ه ترایانوس با داکیان ها( ساکنان رومانی کنونی) بود که در نتیجه آنها ،قلمرو امپراطوری روم از روز داراب نی ز فرا ت ر رف ت و ب ه س رزمینی که امروز مجارستان و رومانی نامیده میشود رسید. :طاق نصرت یکی از بناهای قابل توجه در شهرها طاق نصرت بود .ای ن نوع بن ا از ابتکار خاص رومیان است و برای بزرگداشت امپراتور یا سرداری نام آور و یا به یادبود پیروزی های ملی برپا و به نقوش برجسته و سنگ نبشته های تاریخی مزین شده است .از نمونه های برجسته طاق نصرت های رومی می توان به طاق نص رت های سپتیموس ،تیتوس و تراژان اشاره نمود. :طاق نصرت تیتوس از ویژگ ی های طاق نص رت تیتوس داشت ن یک طاق بزرگ در وسط است .در صورتی که بسیاری از طاق نص رت های دیگر روم ی در طرفین طاق بزرگ دو طاق کوچک نیز به صورت قرینه تعبیه شده است. طاق نصرت کنستانتین – بزرگترین طاق نصرت ایتالیا طاق نصرت کنستانتین – بزرگترین طاق نصرت ایتالیا صلح و آرامش طرح های بزرگ ویالهای اطراف شهر خانه های چند طبقه پل های چند طبقه: برای انتقال آب با نام کانال های آبی به صورت عمودی و تاقدیس های چند طبقه از کناره آن برای عبور استفاده میشد PONT DU GARD :دوره آخر امپراتوری روم (معماری دوره باستانی پسین) در اواخر سده س وم میالدی امپراتوری روم دچار هرج و مرج و ضعف حکومت مرکزی گردید ،در چنین شرایطی امپراتور دیوکلسین به قدرت رسید و او توانست اندکی از اغتشاشات و ناامنی را کاهش دهد .در دنیای مسیحیت دو مرکز پرقدرت مسیحی در تمام قرون وسطی وجود داشت .یکی شهر رم مرکز ایالت پاپی و دیگر قسطنطنیه مرکز امپراتور بیزانس که از نظر سیاسی و مذهبی مستقل بوده و به طور طبیعی معماری و هنرها در این دو سرزمین دارای ویژگی های اجتماعی و منطقه ای بوده است .ویژگی های مهم تاریخ معماری سده های میانه در حیاط ستون دار کاخ دیوکلسین ظاهر می گردد ،سنتوری انتهایی با زدن تاقی که اسپر را بر خود نگه داشته از وسط گسسته است؛ یا شاید بهتر است آن را همچون اسپری توصیف کنیم که ناگهان در نمای سنتوری به صورت تاق درمی آید .ویژگی سنتوری شکسته پیش تر در ایالت های شرقی امپراتوری مانند سردر یا نمای معابد بزرگ بعلبک لبنان ظاهر شده بود .در این دوره ما شاهد روند تغییر از معماری تیر عمودی و افقی متعلق به یونان و روم باستان به معماری تاق و ستونی سده های میانه هستیم. سپاس از توجه شما

50,000 تومان