صفحه 1:
بسم اه الرحمن الرحیم
0
دانشجو:
ورودى
استاد مربوطه:
رشته ذ تحصیلی:
صفحه 2:
معماران همواره در صدد بهرهگیری و استفاده معنایی از شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی دورههای پیشین و به روز کردن آنها بوهاند. با نگاهی
به گذشته در میيابیم کمالگرایی که در مساجد بزرگ و کوچک آن دوران دیده میشوده حاکی از ذوق و سلیقه درونی و موروثی معمارانشان بوده
است. در حقیقت اجزای بصری برای نشان دادن تناسباتی که برای اتسان ایرانی دآور پیشیته اوست » تتها ابزاری هستند که تمام حس و حال فضا را
میسازند و اجزای آن به شمار نمآیند.
صفحه 3:
0 ا ا ا ل ا ا eRe etsy Tear)
| ل ا ا eed
00 ee ete ee Eee Ter)
میتوان از اجزایی در ورودی بنا استفاده نمود که مخاطب را به داخل بنا دعوت کند . بطور مشال سنگاب که عنصر نمادینی
است, عموما از جنس سنگ یا فلز با تزئینات جذب کننده در قسمت درونی بثا جلب توجه میکند و تَزئینات سقف را انعکاس میدهد و بیننده را شگفت
صفحه 4:
علاقه به تزئین محيط اطراف در همه مردم وجود دارد؛ گوشهها؛ چارچوبها و جاهایی که در لبه تلاقی میکنند.
Ces irs WASTE perc ese fee Mire eo mEnD! 0
متاسفانه این دیدگاه کلنگر امروزه به تزئینات و تجملات سطحی تبدیل شده است.
٠: در كذشته نشيمنكاهى در كنار درب اصلى وجود داشته كه يك فضاى نيمه خصوصى در جلوى بنا ايجاد مىكرده است . امروزه مىتوان با
Teens] ۱
با وجود حیاط داخلی به داخل کشیده شده و فضایی نیمه عمومی را ایجاد کرده است. در طراحی آمروزی قرم سكو و حياط داخلى مطرح نيست؛ بلكه
rere ee tee CEST eee re Le We oe Lae Le) et STS See sh tonto ES ce eae) |
0075 101
0 ا ا ا ا ا ا ا ا ام ا الل
00 ا ES tee Deere nee)
ore ele e ee eon des EE Y fe le) ree ie Tent eerie ke fee She Beery me ieee
فضایی استفاده گردد.
ee eke م ا ا ا ا ل ا ا ل
Or ee COBY Ee Tere FSI ES 2 Tere ID) ۳
صفحه 5:
20000 yr rye arts eeeae CIN
PSSA DRE epee rpck meeps Vr Tair pee ere Suny OEAr eye:
Bee Ren ey Sees ree re nee Yn a Sete To Tee eee ee ay
است.
۰ ,رب میتوان با تغییر مصالح » تغییر سطح و ایجاد اختلاف دید ۰ نقطه عطفی بین فضای خارجی و داخلی ایجاد کرد. اساتید معماری
سنتى زيركانه محور بنا را با قبله انطباق داده و زاویه دید به این نکته دست یافهاند .
بهتر است ورودی ااا 00
ا را
0 ا ا ا ا ا eS eee Ieee Ss
ea ee Neer Pe i meme eis es Tey ert Dyess meer yer Pees Tes ie eb ee Ponees
ایرانی با عقبنشینی فضای ورودی به این هدف دست یافتهاند.
صفحه 6:
ورودی در مسکن مفاهیم بسیاری را به دنبال خواهد داشت. مسائلی از قبیل: نحوه دسترسی؛ تأثیر در نمای شهری, زیبایی؛ امنیت؛ حریم. آسایش
eee eee Se SETS See Tete tS betes Lee ee ee cet See Lee eee eer)
مطلوب است. با گذشت زمان اين اهمیت روبه کم رنگی وانحلال گذاشته وجلوههای ارزشی - فرهنگی آن با یک جبر زمانی مدرنیته روبرو شده
eee eee see srt cee eb: hye ele ett ee ee pets ei eee ee nee tee eee
خود جا دهد ونیاز امروز را بر طرف کند و به عبارت دیگر با تپش های زندگی امروزی همراه شود. لذا برای ارتقاء کیفیت معماری امروز که از
en eee Nee eee eRe ROCL OL erd ۹(
حکیم باشد و میتوان مطالعه آن را وسیله ای مفید در رسیدن به این مهم دانست.
صفحه 7:
1 7 ۹ Soe ete eke Eee Ske ee eee
Eitan pe Sore Pp eS trie) yrs eb) lie 7 bese y (oe eS len ete ee enee LCs ewes)
کرد تا در هزینه ی برق کار نیز صرفه جویی کرد».
صفحه 8:
جایی که اشیاء را میگذارید» خیلی مهم است. قبل از شروع جایگذاری اشیاء جدیده به سازگاری آن فکر کنید. برای مشال؛ اگر همه چیز را کنار
ieee eae ned و
صفحه 9:
ایا ۱
9 7 ا ا ONE ESTE ECO e De
چپ ves eer e RS FP eee Pen OR ne eC ET
صفحه 10:
5105 ترجه بيشارى نيا 01 eee eee
اكثر خانهها جند طبقه دارندء و عموما عرف اين است كه بلهها نزديك ورودى باشد. اين بدان معنى است كه بوم نقاشى داريد كه بايد خلاقيت خود را
نشان دهید. ا م م ام ا عالی میبخشد.
صفحه 11:
۳ اسای بر ۱
0 Se Oye Te eh eee EOE TOS Te aL
نقش عملکردی خود. یکی از لوازم دکوراتیو به شما می رود و از همه مهم تره می تواند یک فضای ورودی را در هر اندازه ای که هست؛
9 7 ا ا اا ا ا
م م ا م ا ا ا و
0 Beles eee eC D re Ears Scere
که فضای ورودی شما را شاخص و منحصر به فرد جلوه دهد.
صفحه 12:
فئن ازاكياهان ee
گیاهانی را در ا مدرسه یا کار در آنجا بگذارید
صفحه 13:
9 ا Pye Sree ee Reece nee as ee Ca en Pe EC
ا Sree Leese eRe reve onic oL od She sce ie-s Lets RCS ane Sc fe cee rege aoe ce
Pe eC aee eer Peep Lepper Yew Cs crepe ele eer ferret ep Pep nyr PREC Gre For PSPC) Onan GN
0 ا esr > et rare ا as
صفحه 14:
رنگ مناسب میتواند حتی به ماتترین و کسل کنندهترین ورودی طراوت و شادابی آنی بخشد. درب ورودی اولین نقطه ی توقف است. اما نقطه ی
ا ا ل sep ۳
kee ا ل ل ا سح سس
PPR Ya yee ay tye Seber: yy 00) 1) 0) 18 IPI pee pe terete ere mere es
Senn Cm Se IE ene ena ا 0 a eer ese i
می توان از رنگ سبز و همچنین در مناطق بیابانی از رنگ خاکی استفاده کرد.
صفحه 15:
ميز ديوارى معلق» به ورودى ظاهرى بيجيده خواهد داد. بايدها حذف شدهاند و از اين رو تميزكارى زير أن راحتتر است. در كل داشتن ظاهرى
شيك و مدرن خوشايندتر است.
صفحه 16:
رز
در این مراکز موقعیت دربهای ورودی باید طوری طراحی شود که افراد در مسیرهایی تعریف شده تردد و توقف کنند و مانع مسیر حرکت یک دیگر
ls
صفحه 17:
3 مد 7 ۱ 4
sl ۲۳ BN
بسم هللا الرحمن الرحیم
دانشجو:
ورودی
استاد مربوطه:
رشته تحصیلی:
:نیم سال تحصیلی
ویژگی های بارز بخش ورودی مساجد و بناها
معماران همواره در صدد بهرهگیری و استفاده معنایی از شاهکارهای معماری ایرانی و اسالمی دورههای پیشین و به روز کردن آنها بودهاند .با نگاهی
به گذشته در مییابیم کمالگرایی که در مساجد بزرگ و کوچک آن دوران دی--ده میش--ود ،ح--اکی از ذوق و س--لیقه درونی و م--وروثی معمارانش--ان ب--وده
است .در حقیقت اجزای بصری برای نشان دادن تناسباتی که برای انسان ایرانی یادآور پیشینه اوست ،تنها ابزاری هستند که تمام حس و ح--ال فض--ا را
میسازند و اجزای آن به شمار نمیآیند.
الگوهای بخش ورودی مساجد اسالمی -ایرانی
ورودی اصلی :محل ورودیهای اصلی مهمترین نکته در فرایند ارزیابی پالن ی--ک بن--ا اس--ت ،ل--ذا به--تر اس--ت ورودی اص--لی بن--ا ط--وری باش--د ک--ه از
دسترسی اصلی به بنا قابل رویت باشد .در معماری ایرانی ،سر در ورودی و گلدستهها یکی از اجزای بصری شاخص بودهاند .در این بناها سعی بر
این بوده که مکان سر در نسبت به دسترسیهای اطراف جلوه چشمگیری داشته باشد.
دعوت کنندگی آستانه :میتوان از اجزایی در ورودی بنا استفاده نمود که مخاطب را به داخل بنا دعوت کند .بطور مث--ال س--نگاب ک--ه عنص--ر نم--ادینی
است ،عمومأ از جنس سنگ یا فلز با تزئینات جذب کننده در قسمت درونی بنا جلب توجه میکند و تزئینات سقف را انعکاس میدهد و بیننده را شگفت
زده میکند.
سنگاب – سقاخانه مسجد امام اصفهان
تزئینات :عالقه به تزئین محیط اطراف در همه مردم وج--ود دارد؛ گوش-هها ،چارچوبه--ا و جاه--ایی ک--ه در لب--ه تالقی میکنن--د،
قابلیت تزیین دارند .در معماری اسالمی این تزئینات صرفا جنبه زیباسازی ندارند ،بلکه در کاربرد چندگانه بک--ار رفتهان--د ،ام--ا
متأسفانه این دیدگاه کلنگر امروزه به تزئینات و تجمالت سطحی تبدیل شده است.
پیر نشین :در گذشته نشیمنگاهی در کنار درب اصلی وجود داشته که یک فضای نیمه خصوصی در جلوی بنا ایجاد میکرده است .امروزه میتوان ب--ا
ایجاد یک دیوار کوتاه یا بوته گیاهان یا حتی یک درخت این فضا را ایجاد کرد .در مساجد اسالمی نیز این سکو در سردر ورودی به چشم میخورد که
با وجود حیاط داخلی به داخل کشیده شده و فضایی نیمه عمومی را ایجاد کرده است .در طراحی امروزی فرم سکو و حیاط داخلی مطرح نیس--ت ،بلک--ه
آن چیز که اصالت دارد این است که زندگی روزمره مردم بصورت طبیعی ب--ه تص--ویر کش--یده ش--ود و در این ح--وزه تفکی--ک فض--اهای عم--ومی ،نیم--ه
عمومی و خصوصی اهمیت مییابند .
هشتی :بهتر است در ورودی اصلی بنا اتاقی نیمه روشن وجود داشته باشد .البی یا فضای ورودی امروزی فضایی است که قسمتی از فضای درونی و
قسمتی از فضای بیرونی را اشغال کرده و ورودی را مشخص میسازد .قسمت بیرونی میتواند شبیه یک ایوان و قسمت درونی میتواند شبیه نشیمن یا
فضای تقسیم باشد .در به روز کردن این اصل بهتر است تضاد سایه روشن در دو سمت این فضا حس شود و از الگوی نق--اط عط--ف ورودی در چ--نین
فضایی استفاده گردد.
پنجره مشبک :نمونه ایرانی این الگو بسیار بینظیر است .معمار زبر دست ایرانی با ایجاد روزنههای کوچک در پنجره مسجد امکان دید اف--راد درون
را از بیرون قطع کرده و این یکی از مزیتهای فضای روحانی درون مسجد است.
محور اصلی :در امتداد مسیرهای عمومی و اصلی بیرونی ،ش--اهراههایی در مس--یرهای داخلی میت--وان تعبی--ه نم--ود ک--ه در دو
انتها به پیش آمدگی و سردرهای با سقف بلند ختم شوند و ورودی ه--ای عریض--ی داش--ته باش--ند ت--ا ک--اربری اص--لی بن--ا را نش--ان
دهند .در معماری اماکن مذهبی چنین الگویی در ترکیب با مفهوم قبل--ه ش--دت مییاب--د و جهتگ--یری ه--ا هم راس--تا ب--ا این مح--ور
است.
نقاط عطف ورودی :میتوان با تغییر مصالح ،تغییر سطح و ایجاد اختالف دید ،نقطه عطفی بین فضای خارجی و داخلی ایج--اد ک--رد .اس--اتید معم--اری
سنتی زیرکانه محور بنا را با قبله انطباق داده و با تغییر زاویه دید به این نکته دست یافتهاند .
خانواده مدخلها :بهتر است ورودی ها را طوری قرار داد که باعث سردرگمی افراد نشود و در کنار هم دیده شوند یا همه شبیه هم باش--ند .این الگ--و در
مساجد ایرانی ،در حیاط داخلی نمود مییابد .مجموعه رواق های حیاط یک اتحاد بصری کاملی ایجاد میکند.
مکانی برای توقف :بهتر است زمانی که یک فرد در انتظار به سر میبرد ،سکوتی توأم با یک فرایند مثبت را پشت سر بگذارد .میت--وان ب--ا خل--ق این
فضا موقعیتی برای گپ زدن ،روزنامه خواندن و ...را فراهم کرد که مردم را متقاعد کند کاری فراتر از یک انتظار ساده انجام میدهند .در معماری
ایرانی با عقبنشینی فضای ورودی به این هدف دست یافتهاند.
ورودی
ورودی در مسکن مفاهیم بسیاری را به دنبال خواهد داشت .مسائلی از قبیل :نح--وه دسترس--ی ،ت--أثیر در نم--ای ش--هری ،زیب--ایی ،ام--نیت ،ح--ریم ،آس--ایش
اقلیمی ،آرامش محیطی ،دید ،دعوت کنن--دگی و مس--ئله مهم فرهن--گ ک--ه تأثیرگ--ذار وتأثیرپ--ذیر در مفه--وم ورودی درط--راحی مس--کن و محی--ط مس--کونی
مطلوب است .با گذشت زمان این اهمیت روبه کم رنگی وانحالل گذاشته وجلوههای ارزش--ی – ف--رهنگی آن ب--ا ی--ک ج--بر زم--انی مدرنیت--ه روب--رو ش--ده
است .راه ما برای حل بسیاری از مشکالت معماری معاصر ایران این است که معماری س--نتی و ای--رانی بای--د تکنول--وژی و روش ه--ای معاص--ر را در
خود جا دهد ونیاز امروز را بر طرف کند و به عبارت دیگر با تپش های زندگی امروزی همراه شود .ل--ذا ب--رای ارتق--اء کیفیت معم--اری ام--روز ک--ه از
مسائل مهم وقابل بحث در معماری معاصر است ،توجه به اسناد وگنجینه اسرار معماری سنتی و تطبیق آن با بستر زندگی امروز ،میتوان--د راهگش--ایی
حکیم باشد و میتوان مطالعه آن را وسیله ای مفید در رسیدن به این مهم دانست.
ورودی خانه
استفاده از نورپردازی در ورودی خانه
یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت استفاده از نورپردازی است .به گفته ی دیکلریکو «:نورپردازی بیرونی فرص--تی خ--ارق الع--اده ب--رای جل--وه ی
بیشتر معماری خانه و همچنین مهمان پذیر و ایمن تر کردن درب ورودی فراهم خواهد آورد ،می توان از سیمهای موجود برای انج--ام این ک--ار اس--تفاده
کرد تا در هزینه ی برق کار نیز صرفه جویی کرد».
جایگذاری اشیاء
جایی که اشیاء را میگذارید ،خیلی مهم است .قبل از شروع جایگذاری اشیاء جدید ،به سازگاری آن فکر کنید .برای مث--ال ،اگ--ر هم--ه چ--یز را کن--ار
راه پله قرار دهید ،کارتان ناقص خواهد بود .در مورد جایی که اشیا باید باشند ،فکر کرده و برنامهریزی کنید.
از رنگ سفید استقبال کنید
برای اینکه به ورودی خود احساس آرامش و سکون دهید ،از رنگ سفید بیشتر استفاده کنید .در این صورت تمیز ،مرتب و بزرگ به نظر خواهد آم--د.
اگر فکر میکنید که رنگ سفید سالن را ماتتر میکند ،میتوانید از رنگهای شکالتی یا یک تصویر متضاد استفاده کنید.
جاهای منحصر به فردی که به توجه بیشتری نیاز دارند
اکثر خانهها چند طبقه دارند ،و عموما عرف این است که پلهها نزدیک ورودی باشد .این بدان معنی است که بوم نقاشی دارید که بای--د خالقیت خ--ود را
نشان دهید .قرار دادن باغچه مصنوعی ،کمد ،یا حتی آبنمایی در این مکان ،ظاهری بسیار عالی میبخشد.
بهره گیری از آینه ها در فضای ورودی
آینهها از مهم ترین مواردی هستند که باید در طراحی فضای ورودی حتما مد نظر داشته باشید .یک فضای ورودی بدون آینه تقریبا مفهومی ندارد .آینه
عالوه بر نقش عملکردی خود ،یکی از لوازم دکوراتیو به شما می رود و از همه مهم تر ،می تواند یک فضای ورودی را در هر اندازه ای ک--ه هس--ت،
بزرگتر و دلبازتر نشان دهد .این نکات به طور خالصه به این نتیجه ختم می شوند که در فضای ورودی خانه شما ،آینه یکی از اولویت ه--ا ب--ه ش--مار
می رود .این شما هستید که تصمیم می گیرید آینه هایتان چه شکلی داشته باشند .این که یک آینه جدا از عملکرد خود تا چه حد می توان--د از ف--رم ع--ادی
خود فاصله گرفته و خالقانه طراحی شود ،به سلیقه و ابتکار شما بستگی دارد .از ترکیب آینه و متلایر های دیگر می توانید یک ط--رح زیب--ا ایج--اد کنی--د
که فضای ورودی شما را شاخص و منحصر به فرد جلوه دهد.
بهره گرفتن از گیاهان خانگی
.گیاهانی را در گلدان بزرگی بکارید و در کنار قفسهای قرار دهید که بتوانید وسایل خود را بعد از خرید ،مدرسه یا کار در آنجا بگذارید
مواد کف اتاق و طراحی ورودی خانه
انتخاب مواد کف نیز یکی از شیوه های دستیابی در س--اخت ی--ک ورودی خ--ارق الع--اده می باش--د .می ت--وان ب--ا اس--تفاده از کاش-یهای مرم--ری و دیگ--ر
سنگها فضاهایی زیبا و کالسیک خلق کرد ،به جای افزودن فرش و دیگر لوازم که ممکن است فضای زیادی اشغال نموده و یا به سادگی کثیف شوند
می توان از محصوالت مرمری استفاده کرد که جلوهی موزاییکی به کف اتاق خواهند بخشید .میتوان از کاشیهای رنگارنگی استفاده کرد تا ک--ف ات--اق
جذابتر شود .میتوان از چند کاشی در یک الگوی خاص در وسط کفپوش خود استفاده کرد تا ظاهری جالبتر داشته باشند.
انتخاب رنگ ها در طراحی ورودی خانه
ل کنندهترین ورودی طراوت و شادابی آنی بخشد .درب ورودی اولین نقطه ی توق--ف اس--ت ،ام--ا نقط--ه ی
رنگ مناسب میتواند حتی به ماتترین و کس
آخر نیست بنابراین باید آنچه در پشت درب ها قرار دارند را در نظر داشت .و بار دیگر رن--گ آم--یزی گزین--ه ی مهمی ب--ه ش--مار می آی--د .ب--ه گفت--ه ی
آندریا مانگو ،متخصص رنگ و طراحی ،او معتقد است که با توجه به رنگ های حقیقی ،باید چگونگی ترکیب رنگ ورودی و اتاقهای کناری را در
نظر گرفت .انتخاب رنگ باید مطابق با هر اتاق بوده و رنگ های خنثی به--ترین گزین--ه ب--رای این فض--اها می باش--ند .رن--گ س--یاه یکی از رن--گ ه--ای
کالسیک برای دربها است .هرچند دیکریکو معتقد است که موقعیت مکانی ،رنگ مناسب را مش--خص می س--ازد .مثال در من--اطق کوهس--تانی
می توان از رنگ سبز و همچنین در مناطق بیابانی از رنگ خاکی استفاده کرد.
قرار دادن میز مدرن در ورودی خانه
میز دیواری معلق ،به ورودی ظاهری پیچیده خواهد داد .پایهها حذف شدهاند و از این رو تمیزک--اری زی--ر آن راحتت--ر اس--ت .در ک--ل داش--تن ظ--اهری
شیک و مدرن خوشایندتر است.
ورودی مراکز تجاری
در این مراکز موقعیت دربهای ورودی باید طوری طراحی شود که افراد در مسیرهایی تعریف شده تردد و توقف کنند و مانع مسیر حرکت یک--دیگر
نباشند.
ورودی و سردرب زیبا و باشکوه مخاطبان را به درون مراکز تجاری دعوت می کند.