صفحه 1:
به نام خدا
دانشجو :
رنگ: و بافتها
استاد مربوطه:
رشته تحصیلی:
:نيم سال تحصيلى
صفحه 2:
چرخه رنگها
تام رتگها از کیب سفید سواء و رنگهای اصلی ساخته شداند. چرخه رنگ ارتباط بین رنگها را تشریح میکند.
رنگهای اصلی:
رنك هاى اصلى (قرمز» زرد و آبی) رنگهای خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ ديكرى به دست نمىآيند. أكر سه رنك با هم مخلوط شوند نتيجه كأ
ارنك خاكسترى تيره فام دار (يا به قولى ديكر سیاه یا قههای) است.
رنگهای ثانویه:
از ترکیب مساوی دو رنگ اصلی رنگهای ثانویه به دست میآید . نارنجی» سبز و بنفش رنگهای ثانویه هستند.
رنگهای مرتبه سوم:
رنگهای قرمز-نارنجی ۰ قرمز- بنفش ؛ زرد- سبز » زرد نارنجی » آبى- بنفش و آبی - سبز از
رنكهاى اصلى و ثانويه با هم تركيب شده و رنگهای مرتبه سوم را تشکیل میدهند.
صفحه 3:
وکا
1 امروزه رنگ به یکی از عناصر جدانشدنی دنیای ما در ط ر محیطهای ساخت دست ا
رنگها نهتنها امروزه بلکه سالها است که نقش بسیار مهمی را در فرایند تکاملی انسان ایفا کردهاند
بالاخره در دهههای اخیر مشاهدات تجربی و مطالعات علمی اثبات کردهاند که واکنش میان انسان و محد
به مقدار بسیار زیادی به درک حسی از رنگ بستگی دارد.
1 رنگ یک درک حسی است و بهمانند تمامی دیگر انواع درکهای حسی
دارند.
یطهای معماری
sty ls حس آمیختگی و احساسی در پی
صفحه 4:
روانشناسی رنگ قرمز
مهیج و محرک
پراحساس: گرم؛ فعال؛ قوی
منفی: سخت» مهاجم؛ خشمناک» حریص به رنگ خون
قرمز غالبترین و پویاترین رنگ در میان رنگهاست. چشم در نگاه به آن باید روی رنگ متمرکز شود زیرا نقطه کانونی طب
قرمز زیر شبکیه چشم قرار دارد. به همین دلیل هم است که قرمز به شما نزدیکتر ازآنچه هست به نظر
رنگ قرمز در معماری
سقف: تحمیلکننده: سنگین
دیوار: مهاجم و پیشرونده
کف: هوشیاری و هشدار
صفحه 5:
روانشناسی رنگ نارنجی
هیجان؛ محرک
مثبت: بانشاط سرزنده پرانرژی
متفی: سخت و شدید
نارنجی نسبت به قرمز کمتر شدید و ضمخت است. نارنجی از کاراکترهای منفی کمی برخوردار است.
رنگ نارنجی در معماری
سقف: مهیج و محرک؛ توجه طلب
دیوارها: گرم و درخشان
کف: فعال. جنبش و حرکت گرا
صفحه 6:
روانشناسی Som زرد
مثبت: آفتابی, شاد. درخشان» سرزنده
منفی: خودپسندی و خودمحوری» درخشان
هنگامی که رنگ زرد خالص باشد از تمامی رنگها شادتر است. رنگ زرد انعکاس کننده گرمی؛ شادی و الهام است و نشانهای از
روشنفکری و ارتباط است.
رنگ زرد در معماری
سقف: درخشان و محرک
ديوارها: محرکی برای برانگیختن (بسیار اشباع)
کف: تعالیبخش, روحیه دادن
صفحه 7:
روانشناسی رنگ سبز
گوشهگیر و آرامشبخش
مثبت: آرام. آسوده و طبیعی
منفی: معمولی» خستهکننده؛ گناهکار
برخلاف رنگ قرمزء هنگامی که به رنگ سبز نگاه میکنیم تمرکز چشم دقیقأً روی شبکیه قرار دارد و به همین دلیل هم رنگ سبز
آرامشبخشترین رنگ برای چشم است.
رنگ سبز در معماری
سقف: محافظ انعکاس آن روی پوست شاید ناخوشایند به نظر برسد.
دیوارها: خونسرد؛ امن؛ آرام. مطمئن» غیرفعال
کف: نرم» آرامشبخش
صفحه 8:
روانشناسی رنگ آبی
گوشهگیر و آرامشبخش
مثبت: خوتسرده أرام؛ معتدل؛ میانه رو
منفی: ترساننده»ناامیدکننده
رنگ آبی روشن» شاف تر» خنک و آرامشبخش به نظر مىأيد. اين رنك برخلاف رنك قرمزء موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون
میشود.
رنگ آبی در معماری
سقف: نجومی؛ خنک» پسروی کردن (اگر کم رنگ باشد)» سنگین و ناراحت کننده (اگر پررنگ باشد).
دیوارها: خنک و غیر صمیمی (اگر کم رنگ باشد)
کف: احساس امیدبخش از آسانی و سادگی (اگر کم رنگ باشد)» قانعکننده: سخت
صفحه 9:
روانشناسی رنگ بنفش و ارغوانی
مغلوب کنندگی» تحت کنترل درآوردن؛ مهار کردن
مثبت: باوقار: بزرگه بلندمرتبه؛ منحصربهفرد
تنهایی؛ اندوهگین؛ خودپسندی» غرور
بقل با آرغوانی تزکیی از قرمز و آبی است (دو رنگی که از نظر روانشناسی به شدت متضاد یکدیگر هستند).بنفش میتو
ظریف, حساس» خوشایند و دلچسب یا آشفته؛ رو به گمراهی به نظر آید.
رنگ بنفش در معماری
سقف: گیج كننده؛ مغلوب کننده
دیوارها: سنگین» مقاومتناپذیر
کف: زودگذر: فانی
صفحه 10:
روانشناسی رنگ صورتی
زنده و سرزنده» آرامشبخش (صورتی کم رنگ)
مثبت: سرزندگی؛ آرامشبخش؛ صمیمی
متفی: بیش از اندازه شیرین کم مقارمت و ضعیف
رنگ صورتی در معماری
سقف: حساس؛ ظريفء آرامشبخش
دیوارها: بازداری از خشونت» محرمانه» صمیمی, بسیار شیرین
کف: بسیار ظریف به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد.
صفحه 11:
روانشناسی رنگ قهوه ای
مغلوب کننده» تسلیم کننده. کنترلکننده
مثبت: گرم؛ ایمن؛ پایدار
eee a eset ee
رنگ قهوه ای در معماری
سقف: ناراحت کننده؛ رنجآور» سخت؛ سنگین و دشوار
دیوارها: ایمن و مطمئن اگر چوب باشد و اگر رنگ باشد این حسها کمتر خواهد بود.
کف: ثابت؛ استوار
صفحه 12:
اوت؛ بیتوجه
مثبت: تمیزء تازه؛ درخشان
منفی: خالی؛ بیباه بیهوده
اگرچه رنگ سفید یکی از پرکاربردترین رنگ ها در فضاهای داخلی و خارجی در کاربردهای مختلف است اما برای استفاده نکردن
از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی در یک فضا و سازه دلیل و توجیهات بسیار زیادی را میتوان برشما
رنگ سفید در معماری
سقف: خالی» کمک به پخش منابع نوری و کاهش سایهها ۱
.ديوارها: خنثى؛ استريل؛ بدون انرژی
كف: ضد لمس
صفحه 13:
رنگ خاکستری کاریردهای رواندرمان بخشی بسیار محدودی دارد. از این روء مد و سبک حال حاضر در استفاده از
دیوارهای معقول و منطقى است.
رنگ خاکستری در معماری
صفحه 14:
5 رنگ سیاه
مثبت: عمیق و انتزاعی
منفی: شوم؛ بدیمن» نا خجسته
ر ایجاد فضا و نقاط
یاه اغلب با قدرت سرکوبکنندگی؛ تاریکی و همراه است. در
مجزا مانند خروجی و ورودی سیستمهای تهویه مورد ۱
رنگ سیاه در معماری
سقف: توخالی
دیوارها: شوم زندان مانند
کف: عجیب» غریب. انتزاع
صفحه 15:
رنگ و کنتراست
ا 0 س0 رادو كرره ر نك است. مقليسه تأثير متقابل آنها با يكديكر توسط جشم صورت ممكيرد.
انواع کنتراست:
0 - کنتراست ته رنگ
0 - کنتراست تیرگی - روشنی رنگ
- کتراست رنگ های سرد و گرم
- کنتراست رنگ های مکمل
- کنتراست همزمان.
0 - کنتراست كيفيت
- کنتراست کمیت
صفحه 16:
0 کنتراست که رنگ :
ا goo eee و ده pi mil وقتی کته مشود رنگهای خاقص » منظور فقط سه رگ اصلی نیست بلگه همه
رنگهای چرخه ی رنگ را می توان به عنوان رنك خالص استفاده كرد.
شدیدترین کنتراست ته رنگ میان سه رنگ اصلی قرمز, زرد و آبی که هیچ وجه مشترکی از لحاظ رنگین بودن با هم ندارند به وجود مى أيد. بر همين اساس كنتراست له
رنگ در ميان رك هاى درجه دوم يعنى سبزء نارنجی و بنفش که رنگ های ترکیبی هستند به مراتب کمتر است. در رنگ های درجه سوم بازار کنتراست رنگ کاسته
خواهد شد.
همچنین رنگها وقتی با سياه و سفيد مخلوط شوند از ميزان كنتراست ته رنك أنها كاسته میشود.
© كنتراست تيركى - روشئى رئك:
|تأثيراتى كه كنتراست تيركى - روشنى رنگ روی روابط میان رنگ ها و روی مخاطبین یک اثر هنری میگذا
<ul
6 - کتراست رنگ های مرد و گرم:
معمولا احسلس سردی و گرمی رنگها مربوط به دریافت و تجربه ما از عناصر موجود در طبیعت است. برخی از رنگ ها مثل قرمزه زرد و رنگهای مربوط به آنها
را عمومً گرم احساس ميکنيم و رنگ هایی مثل سبزه آبی و ترکیبهای مربوط به آنها را معمولاً سرد و خنک احساس می كنيم. در ميان رنكها مى توان قرمز ٠ نارنجی
را به عنوان پرحرارت ترین رنگ و سبز وأبی را سردترین رنگ احساس کرد. اما برای سردی و گرمی رنگها هیچ حد و مرزی نمی توان قیل شد؛ بلکه سرد یا گرم
کردن آنهابستگی به رنگ های هم جوار و حس درونی مخاطب دارد.
- کنتراست رنگ های مکمل:
وقتی دو رنگ مکمل در کنار هم قرار می گیرندتثیرگذاری آنهابه روی هم طوری است که یکدیگر را از نظر درخشش و قدرت فام به شدیدترین مرتبه ارتقا می دهند.
وجود رنگهای مکمل در یک ترکیب بصری میتوانددرایجد رابطه هماهنگ میان رنگ ها نقش مهمی داشته باشد و احساسی از کمال رنگ و درک نو را به و
sade
مثالهايى از رنكهاى مكمل : . - قرمز و سيز - أبى و نارئجى - زرد و بش
»يس از كنتراست ته ردك از اهميتى ويه برخوردار
صفحه 17:
۵- کنتراست همزمان:
کنتراست همزمان ناشی از تأثبر عمومی رنگ ها به روی احساس بینایی است و با رابطه میان رنگ های مکمل ایجاد میشود. وقتی که ما یک رنگ
ارا مى بينيم ٠ جشم و ذهن ما به طور همزمان مكمل آن رنك را بديد مىأورند. البته اين رنك به صورت ذهنی به وجود می آید و ملصوس نیست بلکه
ققط احساس میشود.
۶- كنتراست كيني
در اين جا منظور از كيفيت» حالت خلوص و اشباع رنگ است. وقتی که یک رنگ خالص در کنار رنگ های ناخالص که با سيادء سفيد و یا مکمل خود
امخارط ثذه للد قرار مى كيرة ) رات کیت رنگ ابجد میشرد.
- كنتراست كميت:
كنتراست كميت مربوط به رابطه متقابل دو يا جند سطح رنگین از نظر وسعت است. در اين كنتراست رابطه ى بزركى و كوجكى سطوح رنگین نقش
اصلى را بازى مى كند. زيرا نسبت بزركى سطح رنك ها با يكديكر مى تواند در ايجاد رابطه هماهنك ميان آنها مؤثر باشد. در ايجاد كنتراست كميت
دو عامل نقش اساسى دارئد:
١ - ميزان درخشش و خلوص رئك
۲ - میزان بزرگی سطح یا لکه رنگی
صفحه 18:
بافت و نقش آن در معماری
بل eng د ل ررك معماری و عکاسی؛ یکی از مشخصههای مهم آثر و از ویژگیهای زبان بصبری است. بافتهاای ترسیمی را
مىتوان با تغيبر تراكم؛ تکرار و ترکیب خط هاء یاب ترکیبهای مختلف تیرهروشتی و لکههای رتگ ایجاد کرد.
هو اتقاه ار راز هي مت رفتهای گرناگرنی میسازد. بافتهای مختلف موجب حساسیت بخشیدن به سطحهای گوناگون در اثر میشوند ASW
مشاهده تتها تیرگیبروشتیدیده نمیشوند بلکه حس بینایی و لامسه با هم ترکیب شده و نرمی؛ خشنی؛ سردی؛ سکون ۰ زبری » گرمی و... احساس می گردذ.
بافت و نقش از دو لحاظ قابل بررسی هستند: یکی از نظر شکل و محتوای بصری که درک آن با حس بینایی امکدان پذیر است و دیگری خواص فیزیکی و
متربال أنهاست كه با حس لامسه قابل درك است كه عواملى مثل نورء رنك؛ جنسء فرم و زاویه ی قرارگیری ناظر در اين مورد بسيار تثیرگذار می باشد.
از ویژگیهای یک بافت مناسب می توان به تعلدل ۰ تاسب ۰ تداوم :تاکید و نتوع اشاره کرد که وجود هر یک مستلزم وجود دیگری و از اصول طرراحی
معمارى است.
روش های بسیاری برای ایجاد بافت و
در محیط زندگی وجود دارد. که به طور خلاصه به بعضی موارد اشاره می شود:
- استفاده از فرش ها و موکت های طرح دار در کف.
- نصب تابلوهاى نقاشى با فريم هاى جوبى يا دست ساز با مود طبیعی كه داراى بافت و نقش هستند.
- استفاده از گلدان ها ی سفالى و طرحدار با كل هاى طبیعی در گوشهها و روی ميزها.
استفده از کاغندیواری های طرحدار و دارای بات با رنگ های مناسب و تفق آن با نور و ساير مصالح جلوه ى بصرى زيبايى ايجاد مى كند.
كجبرىهاء هنر ويتراى (طراحى روى شيشه) » استیکررهای نقش های تزئینی و بافت دارء کارهای تزئیتی دستی خانگی مانند گلدوزی؛ روبان دوزی و سایر
هنرهاى دستى در قالب تابلو.
صفحه 19:
هر ماه ای سطح و رویه ای دارد که کییت آن منحصر به فرد است؛ در واقع به ویژگی خاص یک سطح كه به ماده و ساختار أن مربوط مى شود «بافت» كفته مى شود.
بیانگر نرمی یا زبری نسبی سطح است و گویایکیفیت ظاهری مصالحماند زبری و صلابت سنگ, گرما و لطافت چوب. نرمی لاستیک. صیقلی بودن شيشه و.... است.
اصولا بفت بر در بح ات بافت لاسه ای که اجزای آن دارای طول و عرض و ارتفاع بوده و با لمس كردن قابل درك است و دیگر بلفت بصری است که از راه چشم
مشاهده شده و ممکن أست ماتند نقش روى ياك سطح؛ فاد عمق و بمد اشد.
همنشینی بافت و رنگ:
انتخاب يك بافت متاسب می تواندبه الا بردن نیروی رنگ ها در طراحی دکوراسیون خانه کمک کند.بافتهای متراکم مثل پارچه های مخمل میتواند توانگری رنگهای
قرمزه آبی و زرشکی را افزايش دهد؛ به اين معنا كه اين رنكها قوی تر به نظر رسیده و نظر مخاطب را بیش از پیش به سوی خود جلب می کنند.
هتشینی باقت ها
بفت ها برخلاف رنگ ها انعطاف پذیر ستد؛به ملوری كه مى توان بافت هلى متنوعى را بدون ايذكه در فضا حس بيجيدكى به وجود أورئد در كنار هم استفاده تمود.
در بعضى موارد مى توانن يا هم سازكار نباشئد؛ لذا در راستاى استفاده هم زمان از جند نوع بافت بايد مواردى را مدنظر قرار داد؛ بعطور مشال تبايد سنك مرمر را در
يتن استفاده تمود.
انواعبافت:
بافتها را می توان از راه مواد طبیعی منند انواع سنگه چوب» فلزات چکش خورده انواع آجر و.... ایجاد کرد. بافت سنگ در ذات خود حس سخقی و ژبری خاصی القا
ميکند و هرقدر این بافت درشت تر بوده و برجستگی ها و فرورفتگی های آن بیش تر باشده پرکنندگی فضا بیش تر شده و تنوع آن بسیار بیش تر می گردد. مواد طبیعیای مشلٍ
خرده سنك هايا خرده كاشى هاء سراميك ها يا شيشه های رنگی از دیگر مراردی هستند که به راحتى مى توانيد آن هارا بر روى ديوار اجرا كنيد.
صفحه 20:
انواع بافت مواد برای معماری
١ آجر:
بافت آجر دارای محدودء ای از رنگ های قرمز و زرد تارنگ های گل و لاى و زنگ خاکی میباشد. برخی را می توان برای استفاده در فضای
Unies gee eerie) care, خی که بر دی دیگر کیت متعصر به فردی دارند که برای قصمتهای خاصی از طراحی قابل استقابه می
باشد.
۲- چوب:
مجموعه بافتهای چوب به دودسته عمده تقسیم می شوند؛ باقت چوب مسطح و تیرهای چوبی. بافت چوب مسطح شامل تمام گونههای عمده چوب مانند:
cis بلوط - گردو و در انواع رنگ های مختلف موجود می باشند.
صفحه 21:
۳ فلز:
بافتهای فلزی در معماری به چهار دسته تقسیم می شود: راه راه - الكو - بافت صاف و اشيا فلزى.
۴- سنگ:
فك اذى ملل كر ارت بتک برر و ماسه سنگ به شک سطوح پراکنده مانند شن - سنگریزه و صخره میباشد . همچنین طیف وسیعی از
تصاوير سف مصنوعى وجود دارئد كه با استفاده از آن ها می نید مدل طراحی مختلفی را به وجود آورید.
صفحه 22:
بتن:
در كتابخانهها كونههاى مختلفى از بتن و سيمان و سطح بافت منحصربه فرد وجود دا
بتن قابل استفاده مىباشند.
كزينههايى مائئد: سيمان سنكدانه ريز و درشت - ترك خورده و
تخر
به نام خدا
دانشجو:
گها و بافتها
رن
استاد مربوطه:
رشته تحصیلی:
:نیم سال تحصیلی
گها
چرخه رن
تمام رنگها از ترکیب سفید ،سیاه و رنگهای اصلی ساخته شدهاند .چرخه رنگ ارتباط بین رنگها را تشریح میکند.
رنگهای اصلی:
رنگ های اصلی (قرمز ،زرد و آبی) رنگهای خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ دیگری به دست نمیآیند .اگر س((ه رن((گ ب((ا هم مخل((وط ش((وند نتیج((ه ک((ار
رنگ خاکستری تیره فام دار (یا به قولی دیگر سیاه یا قهوهای) است.
رنگهای ثانویه:
از ترکیب مساوی دو رنگ اصلی رنگهای ثانویه به دست میآید .نارنجی ،سبز و بنفش رنگهای ثانویه هستند.
رنگهای مرتبه سوم:
رنگهای قرمز-نارنجی ،قرمز -بنفش ،زرد -سبز ،زرد -نارنجی ،آبی -بنفش و آبی -سبز از
رنگهای اصلی و ثانویه با هم ترکیب شده و رنگهای مرتبه سوم را تشکیل میدهند.
گها
رن
امروزه رنگ به یکی از عناصر جدانشدنی دنیای م((ا نهتنه((ا در ط((بیعت بلک((ه در محیطه((ای س((اخت دس((ت انس((ان ب((دل ش((ده اس((ت.
رنگها نهتنها امروزه بلکه سالها است که نقش بسیار مهمی را در فرایند تکاملی انسان ایفا کردهاند.
باالخره در دهههای اخیر مشاهدات تجربی و مطالعات علمی اثبات کردهاند که واکنش میان انسان و محی((ط در محیطه((ای معم((اری
به مقدار بسیار زیادی به درک حسی از رنگ بستگی دارد.
رنگ یک درک حسی است و بهمانند تمامی دیگر انواع درکهای حسی تأثیراتی نمادین ،پیوندی ،حس آمیختگی و احساسی در پی
دارند.
روانشناسی رنگ قرمز
مهیج و محرک
مثبت :پراحساس ،گرم ،فعال ،قوی
منفی :سخت ،مهاجم ،خشمناک ،حریص ،به رنگ خون
قرمز غالبترین و پویاترین رنگ در میان رنگهاست .چشم در نگاه به آن باید روی رنگ متمرکز شود زیرا نقطه ک((انونی ط((بیعی رن((گ
قرم(((ز زی(((ر ش(((بکیه چش(((م ق(((رار دارد .ب(((ه همین دلی(((ل هم اس(((ت ک(((ه قرم(((ز ب(((ه ش(((ما نزدیکت(((ر ازآنچ(((ه هس(((ت ب(((ه نظ(((ر میرس(((د.
رنگ قرمز در معماری
سقف :تحمیلکننده ،سنگین
دیوار :مهاجم و پیشرونده
کف :هوشیاری و هشدار
روانشناسی رنگ نارنجی
هیجان ،محرک
مثبت :بانشاط ،سرزنده ،پرانرژی
منفی :سخت و شدید
نارنجی نسبت به قرمز کمتر شدید و ضمخت است .نارنجی از کاراکترهای منفی کمی برخوردار است.
رنگ نارنجی در معماری
سقف :مهیج و محرک ،توجه طلب
دیوارها :گرم و درخشان
کف :فعال ،جنبش و حرکت گرا
روانشناسی رنگ زرد
تسلیبخش
مثبت :آفتابی ،شاد ،درخشان ،سرزنده
منفی :خودپسندی و خودمحوری ،درخشان
هنگامی که رنگ زرد خالص باشد از تمامی رنگها شادتر است .رن((گ زرد انعک((اس کنن((ده گ((رمی ،ش((ادی و اله((ام اس((ت و نش((انهای از
روشنفکری و ارتباط است.
رنگ زرد در معماری
سقف :درخشان و محرک
دیوارها :محرکی برای برانگیختن (بسیار اشباع)
کف :تعالیبخش ،روحیه دادن
روانشناسی رنگ سبز
گوشهگیر و آرامشبخش
مثبت :آرام ،آسوده و طبیعی
منفی :معمولی ،خستهکننده ،گناهکار
برخالف رنگ قرمز ،هنگامی که به رنگ سبز نگاه میکنیم ،تمرکز چش((م دقیق(ًا روی ش((بکیه ق((رار دارد و ب((ه همین دلی((ل هم رن((گ س((بز
آرامشبخشترین رنگ برای چشم است.
رنگ سبز در معماری
سقف :محافظ ،انعکاس آن روی پوست شاید ناخوشایند به نظر برسد.
دیوارها :خونسرد ،امن ،آرام ،مطمئن ،غیرفعال
کف :نرم ،آرامشبخش
روانشناسی رنگ آبی
گوشهگیر و آرامشبخش
مثبت :خونسرد ،آرام ،معتدل ،میانهرو
منفی :ترساننده ،ناامیدکننده
رنگ آبی روشن ،شفاف ،تر ،خنک و آرامشبخش به نظر میآید .این رنگ برخالف رنگ قرمز ،موجب کاهش ضربان قلب و فشار خ((ون
میشود.
رنگ آبی در معماری
سقف :نجومی ،خنک ،پسروی کردن (اگر کم رنگ باشد) ،سنگین و ناراحت کننده (اگر پررنگ باشد).
دیوارها :خنک و غیر صمیمی (اگر کم رنگ باشد)
کف :احساس امیدبخش از آسانی و سادگی (اگر کم رنگ باشد) ،قانعکننده ،سخت
روانشناسی رنگ بنفش و ارغوانی
مغلوب کنندگی ،تحت کنترل درآوردن ،مهار کردن
مثبت :باوقار ،بزرگ ،بلندمرتبه ،منحصربهفرد
منفی :تنهایی ،اندوهگین ،خودپسندی ،غرور
ش میتواند
بنفش یا ارغوانی ترکیبی از قرمز و آبی است (دو رنگی که از نظر روانشناسی به شدت متضاد یکدیگر هستند) .بنف
ظریف ،حساس ،خوشایند و دلچسب یا آشفته ،رو به گمراهی به نظر آید.
رنگ بنفش در معماری
سقف :گیج کننده ،مغلوب کننده
دیوارها :سنگین ،مقاومتناپذیر
کف :زودگذر ،فانی
روانشناسی رنگ صورتی
زنده و سرزنده ،آرامشبخش (صورتی کم رنگ)
مثبت :سرزندگی ،آرامشبخش ،صمیمی
منفی :بیش از اندازه شیرین ،کم مقاومت و ضعیف
رنگ صورتی در معماری
سقف :حساس ،ظریف ،آرامشبخش
دیوارها :بازداری از خشونت ،محرمانه ،صمیمی ،بسیار شیرین
کف :بسیار ظریف ،به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد.
روانشناسی رنگ قهوه ای
مغلوب کننده ،تسلیم کننده ،کنترلکننده
مثبت :گرم ،ایمن ،پایدار
منفی :ناراحت کننده ،سنگین ،سخت
رنگ قهوه ای در معماری
سقف :ناراحت کننده ،رنجآور ،سخت ،سنگین و دشوار
دیوارها :ایمن و مطمئن اگر چوب باشد و اگر رنگ باشد این حسها کمتر خواهد بود.
کف :ثابت ،استوار
روانشناسی رنگ سفید
بیتفاوت ،بیتوجه
مثبت :تمیز ،تازه ،درخشان
منفی :خالی ،بیبا ،بیهوده
اگرچه رنگ سفید یکی از پرکاربردترین رنگ ها در فضاهای داخلی و خارجی در کاربردهای مختلف است اما برای استفاده نکردن
از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی در یک فضا و سازه دلیل و توجیهات بسیار زیادی را میتوان برشمارد.
رنگ سفید در معماری
سقف :خالی ،کمک به پخش منابع نوری و کاهش سایهها
دیوارها :خنثی ،استریل ،بدون انرژی
کف :ضد لمس
روانشناسی رنگ خاکستری
خنثی نسبت به آرامش و سکون
مثبت :خنثی
منفی :خستهکننده
رنگ خاکستری کاربردهای رواندرمان بخشی بسیار محدودی دارد .از این رو ،مد و سبک حال حاضر در استفاده از آن در
دیوارهای معقول و منطقی است.
رنگ خاکستری در معماری
سقف :سایهدار
دیوار :خنثی و خستهکننده
کف :خنثی
روانشناسی رنگ سیاه
مثبت :عمیق و انتزاعی
منفی :شوم ،بدیمن ،نا خجسته
سیاه اغلب با قدرت سرکوبکنندگی ،تاریکی و مجهول بودن همراه است .در معماری اغلب بهمنظور ایجاد فضا و نقاط مشخص و
مجزا مانند خروجی و ورودی سیستمهای تهویه مورد استفاده قرار میگیرد.
رنگ سیاه در معماری
سقف :توخالی
دیوارها :شوم ،زندان مانند
کف :عجیب ،غریب ،انتزاع
رنگ و کنتراست
کنتراست اختالف مشخصه بین دو رنگ یا دو گروه رنگ است .مقایسه تأثیر متقابل آنها با یکدیگر توسط چشم صورت مىگیرد.
انواع کنتراست:
– 1کنتراست ته رنگ
– 2کنتراست تیرگی – روشنی رنگ
– 3کنتراست رنگ های سرد و گرم
– 4کنتراست رنگ های مکمل
– 5کنتراست همزمان
– 6کنتراست کیفیت
– 7کنتراست کمیت
–1کنتراست ته رنگ :
برای رسیدن به این کنتراست کافی است که از رنگ های خالص اس((تفاده ک((نیم .وق((تی گفت((ه میش((ود رنگه((ای خ((الص ،منظ((ور فق((ط س((ه رن((گ اص((لی نیس((ت بلک((ه هم((ه
رنگهای چرخه ی رنگ را می توان به عنوان رنگ خالص استفاده کرد.
شدیدترین کنتراست ته رنگ میان سه رنگ اصلی قرمز ،زرد و آبی که هیچ وجه مشترکی از لحاظ رنگین بودن با هم ندارند به وجود می آید .بر همین اساس کنتراس((ت ت((ه
رنگ در میان رنگ های درجه دوم یعنی سبز ،نارنجی و بنفش که رنگ های ترکیبی هستند به مراتب کمتر است .در رنگ های درجه سوم ب((ازار کنتراس((ت رن((گ کاس((ته
خواهد شد.
همچنین رنگها وقتی با سیاه و سفید مخلوط شوند از میزان کنتراست ته رنگ آنها کاسته میشود.
–2کنتراست تیرگی – روشنی رنگ:
تأثیراتی که کنتراست تیرگی – روشنی رنگ روی روابط میان رنگ ها و روی مخاطبین یک اثر هنری میگذارد ،پس از کنتراست ته رن((گ از اهمی((تی وی((ژه برخ((وردار
است.
– 3کنتراست رنگ های سرد و گرم:
معموًال احساس سردی و گرمی رنگها مربوط به دریافت و تجربه ما از عناصر موجود در طبیعت است .برخی از رنگ ها مثل قرمز ،زرد و رنگهای مربوط ب((ه آنه((ا
را عمومًا گرم احساس میکنیم و رنگ هایی مثل سبز ،آبی و ترکیبهای مربوط به آنها را معموًال سرد و خنک احساس می کنیم .در میان رنگها می توان قرمز ،نارنجی
را به عنوان پرحرارت ترین رنگ و سبز وآبی را سردترین رنگ احساس کرد .اما برای سردی و گرمی رنگها هیچ حد و مرزی نمی توان قایل ش((د ،بلک((ه س((رد ی((ا گ((رم
کردن آنها بستگی به رنگ های هم جوار و حس درونی مخاطب دارد.
– 4کنتراست رنگ های مکمل:
وقتی دو رنگ مکمل در کنار هم قرار می گیرند تأثیرگذاری آنها به روی هم طوری است که یکدیگر را از نظر درخشش و قدرت فام به ش((دیدترین مرتب((ه ارتق((ا می دهن((د.
وجود رنگهای مکمل در یک ترکیب بصری میتواند درایجاد رابطه هماهنگ میان رنگ ه((ا نقش مهمی داش((ته باش((د و احساس((ی از کم((ال رن((گ و درک ن((و را ب((ه وج((ود
بیاورد.
مثالهایی از رنگهای مکمل :
-قرمز و سبز
-آبی و نارنجی
-زرد و بنفش
–۵کنتراست همزمان:
کنتراست همزمان ناشی از تأثیر عمومی رنگ ها به روی احساس بینایی است و با رابطه میان رنگ های مکمل ایجاد میشود .وقتی ک((ه م((ا ی((ک رن((گ
را می بینیم ،چشم و ذهن ما به طور همزمان مکمل آن رنگ را پدید میآورند .البته این رنگ به صورت ذهنی به وجود می آی((د و ملم((وس نیس((ت بلک((ه
فقط احساس میشود.
–۶کنتراست کیفیت:
در این جا منظور از کیفیت ،حالت خلوص و اشباع رنگ است .وقتی که یک رنگ خالص در کنار رنگ های ناخالص که با سیاه ،سفید و یا مکمل خود
مخلوط شده اند قرار می گیرد ،کنتراست کیفیت رنگ ایجاد میشود.
– ۷کنتراست کمیت:
کنتراست کمیت مربوط به رابطه متقابل دو یا چند سطح رنگین از نظر وسعت است .در این کنتراست رابط((ه ی ب((زرگی و ک((وچکی س((طوح رنگین نقش
اصلی را بازی می کند .زیرا نسبت بزرگی سطح رنگ ها با یکدیگر می تواند در ایجاد رابطه هماهنگ میان آنها مؤثر باشد .در ایجاد کنتراس((ت کمیت
دو عامل نقش اساسی دارند:
– ۱میزان درخشش و خلوص رنگ
– ۲میزان بزرگی سطح یا لکه رنگی
بافت و نقش آن در معماری
بافت درهنرهای تجسمی مانند نقاشی ،گرافیک ،معماری و عکاسی ،یکی از مشخصههای مهم اث(ر و از ویژگیه(ای زب(ان بص(ری اس(ت .بافته(ای ترس(یمی را
میتوان با تغییر تراکم ،تکرار و ترکیب خط ها ،یا با ترکیبهای مختلف تیره-روشنی و لکههای رنگ ایجاد کرد.
همچنین استفاده از ابزارهای مختلف بافتهای گوناگونی میسازد .بافتهای مختلف موجب حساس(یت بخش((یدن ب((ه س((طحهای گون((اگون در اث(ر میش(وند .هنگ(ام
مشاهده تنها تیرگی-روشنیدیده نمیشوند ،بلکه حس بینایی و المسه با هم ترکیب شده و نرمی ،خشنی ،سردی ،سکون ،زبری ،گرمی و… احساس می گردد.
بافت و نقش از دو لحاظ قابل بررسی هستند :یکی از نظر شکل و محتوای بصری که درک آن ب((ا حس بین((ایی امک((ان پ((ذیر اس((ت و دیگ((ری خ((واص ف((یزیکی و
متلایر آنهاست که با حس المسه قابل درک است که عواملی مثل نور ،رنگ ،جنس ،فرم و زاویه ی قرارگیری ناظر در این مورد بسیار تاثیرگذار می باشد.
از ویژگیهای یک بافت مناسب می توان به تعادل ،تناسب ،تداوم ،تاکید و تنوع اشاره کرد ک(ه وج(ود ه(ر ی(ک مس(تلزم وج(ود دیگ(ری و از اص(ول ط(راحی
معماری است.
روش های بسیاری برای ایجاد بافت و نقش در محیط زندگی وجود دارد .که به طور خالصه به بعضی موارد اشاره می شود:
ـ استفاده از فرش ها و موکت های طرح دار در کف.
ـ نصب تابلوهای نقاشی با فریم های چوبی یا دست ساز با مواد طبیعی که دارای بافت و نقش هستند.
ـ استفاده از گلدان ها ی سفالی و طرحدار با گل های طبیعی در گوشهها و روی میزها.
ـ استفاده از کاغذدیواری های طرحدار و دارای بافت با رنگ های مناسب و تلفیق آن با نور و سایر مصالح جلوه ی بصری زیبایی ایجاد می کند.
ـ گچبریها ،هنر ویترای (طراحی روی شیشه) ،استیکرهای نقش های تزئینی و بافت دار ،کارهای تزئینی دستی خانگی مانن((د گل((دوزی ،روب((ان دوزی و س((ایر
هنرهای دستی در قالب تابلو.
هر ماده ای سطح و رویه ای دارد که کیفیت آن منحصر به فرد است؛ در واقع به ویژگی خاص یک سطح که به ماده و ساختار آن مربوط می شود «بافت» گفته می شود .بافت،
بیانگر نرمی یا زبری نسبی سطح است و گویای کیفیت ظاهری مصالح مانند زبری و صالبت سنگ ،گرم((ا و لط((افت چ((وب ،ن((رمی الس((تیک ،ص((یقلی ب((ودن شیش((ه و ....اس((ت.
اصوال بافت بر دو نوع است :بافت المسه ای که اجزای آن دارای طول و عرض و ارتفاع بوده و ب((ا لمس ک((ردن ق((ابل درک اس((ت و دیگ((ر ب((افت بص((ری اس((ت ک((ه از راه چش((م
مشاهده شده و ممکن است مانند نقش روی یک سطح ،فاقد عمق و بعد باشد.
همنشینی بافت و رنگ:
انتخاب یک بافت مناسب می تواند به باال بردن نیروی رنگ ها در طراحی دکوراسیون خانه کمک کند .بافتهای م((تراکم مث((ل پ((ارچه ه((ای مخم((ل میتوان((د ت((وانگری رنگه((ای
قرمز ،آبی و زرشکی را افزایش دهد؛ به این معنا که این رنگها قوی تر به نظر رسیده و نظر مخاطب را بیش از پیش به سوی خود جلب می کنند.
همنشینی بافت ها:
بافت ها برخالف رنگ ها انعطاف پذیر هستند؛ به طوری که می توان بافت های متنوعی را بدون اینکه در فضا حس پیچیدگی به وجود آورند در کنار هم استفاده نمود .ب((افت ه((ا
در بعضی موارد می توانند با هم سازگار نباشند؛ لذا در راستای استفاده هم زمان از چند نوع بافت باید مواردی را مدنظر قرار داد؛ بهطور مث((ال نبای((د س((نگ مرم((ر را در کن((ار
بتن استفاده نمود.
انواع بافت:
بافتها را می توان از راه مواد طبیعی مانند انواع سنگ ،چوب ،فلزات چکش خورده ،انواع آجر و ....ایجاد کرد .بافت سنگ ،در ذات خ((ود حس س((ختی و زب((ری خاص((ی الق((ا
میکند و هرقدر این بافت درشت تر بوده و برجستگی ها و فرورفتگی های آن بیش تر باشد ،پرکنندگی فضا بیش تر شده و تنوع آن بسیار بیش تر می گردد .مواد طبیعیای مث((ل
خرده سنگ ها یا خرده کاشی ها ،سرامیک ها یا شیشه های رنگی از دیگر مواردی هستند که به راحتی می توانید آن ها را بر روی دیوار اجرا کنید.
انواع بافت مواد برای معماری
-۱آجر:
بافت آجر دارای محدوده ای از رنگ های قرمز و زرد تا رنگ های گ((ل و الی و زن((گ خ((اکی میباش((د .ب((رخی را می ت((وان ب((رای اس(تفاده در فض(ای
بزرگی از یک مدل معماری به کار برد در حالی که برخی دیگر کیفیت منحصر به فردی دارند که برای قسمتهای خاصی از طراحی قابل استفاده می
باشد.
-۲چوب:
مجموعه بافتهای چوب به دودسته عمده تقسیم می شوند :بافت چوب مسطح و تیرهای چوبی .بافت چوب مسطح شامل تمام گونههای عمده چوب مانن((د:
کاج -بلوط -گردو و در انواع رنگ های مختلف موجود می باشند.
-۳فلز:
بافتهای فلزی در معماری به چهار دسته تقسیم می شود :راه راه – الگو – بافت صاف و اشیا فلزی.
-۴سنگ:
بافت سنگ شامل گرانیت – سنگ مرمر و ماسه سنگ به شکل سطوح پراکنده مانند شن -سنگریزه و صخره میباشد .همچنین طیف وسیعی از
تصاویر سنگ مصنوعی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید مدل طراحی مختلفی را به وجود آورید.
-5
بتن:
در کتابخانهها گونههای مختلفی از بتن و سیمان و سطح بافت منحصربه فرد وجود دارد .گزینههایی مانند :سیمان سنگدانه ریز و درشت – ترک خورده و
بتن قابل استفاده میباشند.